quote:British Airways geeft foto's van first class Boeing 787-9 vrij
AMSTERDAM - British Airways heeft foto's vrijgegeven van de first class in de Boeing 787-9 van de luchtvaartmaatschappij. De first class biedt plaats aan acht passagiers. British Airways ontvangt net als KLM volgende maand de eerste 787-9.
De first class werd in samenwerking met Forpeople en Prototrim ontwikkeld. De op maat gemaakte verlichting van Pritchard Themis kan worden ingesteld op ieder tijdstip van de dag, zodat reizigers frisser arriveren op de bestemming. Naast acht plaatsen in de first class is er in de 787-9 van BA ook plaats voor 42 passagiers in de business class en 39 passagiers in premium economy class. Het aantal stoelen in de economy class bedraagt 127.
De zes meter kortere 787-8 van BA telt slechts twee stoelen minder. In dit toestel is geen first class aanwezig. Delhi wordt de eerste bestemming waarop de 787-9 zal worden ingezet.
Wordt vlucht BA2758 / BA2759. Landing om 10:10 uur en vertrek om 10:55 uur.quote:Op zondag 13 september 2015 23:47 schreef Iemand91 het volgende:
Voor degenen die dinsdag in de buurt zijn; dan komt voor de laatste keer een British Airways
Boeing 737 naar Schiphol.
British Airways heeft al hun 737's uitgefaseerd op G-DOCW en G-DOCX na; twee 737-400's.
Deze twee toestellen voeren nu de laatste vluchten uit voor dit type toestel bij BA.
Volgens de planning voert een van de twee komende dinsdag een retour van/naar Gatwick uit;
vluchtnummer is mij (nog) onbekend.
De derde Gatwick rotatie van vandaag zal ook door de 737-400 worden uitgevoerd (vooralsnog ook de G-DOCX) uit mijn hoofd 18:10 landing en vertrek 18:55.quote:Op dinsdag 15 september 2015 00:16 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Wordt vlucht BA2758 / BA2759. Landing om 10:10 uur en vertrek om 10:55 uur.
Uitgevoerd door G-DOCX:
[ afbeelding ]
Jep.quote:Op dinsdag 15 september 2015 06:45 schreef derLudolf het volgende:
Bij Lufthansa zijn of worden de 737 ook uitgefaseerd vdit jaar dacht ik?
Jep.quote:Op dinsdag 15 september 2015 08:26 schreef Reanimation het volgende:
De derde Gatwick rotatie van vandaag zal ook door de 737-400 worden uitgevoerd (vooralsnog ook de G-DOCX) uit mijn hoofd 18:10 landing en vertrek 18:55.
Haha vast wel! Had al gelijk 2 PM's binnen.quote:Op dinsdag 15 september 2015 19:10 schreef Nemephis het volgende:
[TK] Boeing 747 cockpit poster in mooie lijst
Ik dacht, er zit hier vast wel iemand die dat tof vindt!
Hoorde op het nieuws vanochtend dat hij wil gaan samenwerken met KLM voor de aansluitingen op lange afstandsvluchten. O'Leary heeft ook gezegd dat hij KLM wel kan kopen van Air France maar dat hij daar nu nog geen heil in zag.quote:Op dinsdag 15 september 2015 22:58 schreef Thetallguy het volgende:
O'leary geeft morgen een persconferentie op Schiphol en daarom is de Ryanair 737-700 nu aanwezig
Huh maar KLM is toch helemaal niet van Air France?quote:Op woensdag 16 september 2015 09:14 schreef Karstman het volgende:
[..]
Hoorde op het nieuws vanochtend dat hij wil gaan samenwerken met KLM voor de aansluitingen op lange afstandsvluchten. O'Leary heeft ook gezegd dat hij KLM wel kan kopen van Air France maar dat hij daar nu nog geen heil in zag.
Dat is nog eens een flinke omschakeling. Tot nu toe deed RyanAir expliciet niet aan aansluitingen toch?quote:Op woensdag 16 september 2015 09:14 schreef Karstman het volgende:
[..]
Hoorde op het nieuws vanochtend dat hij wil gaan samenwerken met KLM voor de aansluitingen op lange afstandsvluchten. O'Leary heeft ook gezegd dat hij KLM wel kan kopen van Air France maar dat hij daar nu nog geen heil in zag.
bronquote:Topman O’Leary voorziet snelle groei op Schiphol
’Ryanair partner KLM’
Ryanair wil snel groeien op Schiphol, maar ook op Eindhoven en Maastricht Aachen Airport.
Dat bevestigde topman Michael O’Leary dinsdagavond tegenover De Telegraaf.
Over het nieuwe Lelystad Airport, waarvan in 2018 de eerste fase opent, liet hij zich nog niet uit. ,,Ik doe niet mee aan speculaties.” Dit betekent geen nee en geen ja. Eerst moet dat vliegveld gereed zijn en moeten alle kosten, voorwaarden en vluchtmogelijkheden helder zijn.
Woensdag komt O’Leary naar Amsterdam om de start van de eerste vluchten tussen Dublin en Schiphol vier keer per dag vanaf eind oktober officieel te lanceren. Amsterdam is een nieuwe luchthaven voor de Ierse prijsvechter, die zich naast toerisme en familiebezoek ook steeds meer op zakenreizen richt. ,,Daarom worden we actief op grote Europese knooppunten.”
Komend winterseizoen heeft Ryanair 3000 zogeheten slots op Schiphol gekregen. Dat zijn vertrek- en aankomsttijden, goed voor twintig starts en landingen per dag, genoeg voor tien retourvluchten.
Ryanair heeft dus ruimte om zes extra vluchten in te vullen. O’Leary zal vandaag zo goed als zeker nog geen nieuwe bestemmingen vanaf Schiphol bekendmaken. Londen zou bijvoorbeeld voor de hand liggen, maar hij wil betere slottijden krijgen, die passen in de drukke vliegschema’s van de budgetvlieger. De combinatie van zaken- en toeristische centra is ideaal.
,,We zijn in onderhandeling met Schiphol en de Nederlandse slotcoördinator over nieuwe routes, maar dan moeten we hier efficiënt met lijndiensten kunnen vliegen. Dan openen we ook een Ryanair-basis met een aantal eigen vliegtuigen die permanent in Amsterdam gestationeerd worden”, stelt hij.
Opmerkelijk is dat O’Leary samenwerking met KLM voor doorverbindingen op verre vluchten niet langer uitsluit. ,,Waarom niet? We zijn bezig met meer netwerkmaatschappijen in Europa afspraken te maken om onze operaties af te stemmen. Dat kan voordeel voor iedereen opleveren.”
Onder andere met British Airways (IAG), Virgin, Norwegian, Aer Lingus en TAP Portugal is Ryanair daarover in gesprek. Air France KLM is volgens O’Leary eveneens kandidaat als die zich over ’drempelvrees’ heen kan zetten.
Zelf vliegen naar verre bestemmingen in Amerika en Azië zit er voor Ryanair de komende drie jaar volgens hem niet in, omdat het moeilijk is voldoende geschikte vliegtuigen te bestellen. De orderboeken van Boeing en Airbus zitten bomvol, vooral door de expansie van Arabische, Turkse en Chinese airlines.
Als Ryanair straks toch ’long haul’ gaat vliegen, dan zal er volgens O’Leary een apart bedrijf voor worden opgericht. ,,Maar voorlopig is er nog genoeg groei te realiseren in Europa.”
Sinds 2000 breidt Ryanair de vloot van Boeings 737 onstuimig uit. Ook het nieuwe, zuinige toestel 737MAX is al besteld. Ryanairs totale vloot omvat nu 320 vliegtuigen, en zal volgens O’Leary groeien naar 450 toestellen in 2020 en 550 stuks in 2025. In 2000 waren het er nog 13. De KLM-vloot schommelt al jaren rond de 200 toestellen.
Dit jaar worden voor het eerst meer dan 100 miljoen passagiers vervoerd, ofwel meer dan Air France KLM en Transavia samen. Ryanair is echter niet in de race om KLM uit de verliesgevende Franse holding te kopen. O’Leary: ,,Ze zijn eigenlijk zelfs al te klein voor ons”.
Maar wellicht wil hij wel ingaan op een andere Hollandse uitnodiging van vakbond FNV om te praten over de arbeidsvoorwaarden bij Ryanair? ,,Nee, bedankt”, klinkt het met een vet Iers accent.
737-700?quote:Op dinsdag 15 september 2015 22:58 schreef Thetallguy het volgende:
O'leary geeft morgen een persconferentie op Schiphol en daarom is de Ryanair 737-700 nu aanwezig
Aha. Toen vroeg ik mee dus af, waarom een afwijkend vliegtuig in de vloot... Maar een 700 is gewoon zon $15M goedkoper dan een 800.quote:Op woensdag 16 september 2015 11:28 schreef Mikey92 het volgende:
[..]
Hebben ze er 1 van voor training volgens mij, en dus blijkbaar voor dit soort activiteiten.
quote:Cape Town - The landing of a Beechcraft King Air 200 aircraft on the Island of St Helen has signaled the end of an era.
St Helena Island Tourism has confirmed that the historic flight landed at 13:50 GMT at St Helena’s new Airport on Tuesday 15 September.
The plane from South African TAB Charters took off on Monday, making its way to Ondangwa, Namibia, then onwards to Namibé on the Angolan coast - performing a series of calibration flights before making the epic first landing at Prosperous Bay airport.
Stepping out of the aircraft, Captain Grant Brighton said, “It feels fantastic and we’re privileged to have flown the first plane to land on St Helena and to be part of your wonderful project.
“The trip over was good. It was interesting landing here, a bit windy on the threshold but a terrific runway, surface, Airport and facility.”
Watching the landing - together with numerous residents at various vantage points - Councillor Lawson Henry said, “First of all this is quite emotional - we’ve waited so long for this moment and it has finally happened. This is history in the making and we’re a part of it.”
The government of Saint Helena announced in March that it was in negotiations with Comair to fly once a week from Johannesburg to the new airport due to be fully operation by February 2016. The flight on the 138-seat Boeing 737 will take four and half hours - in stark contrast to the five days it currently takes on an irregular boat service from Cape Town.
Greeting the crew on the Airport Apron, Governor Mark Capes said, “Today we witnessed an event that will feature prominently in the history of this Island. For the Airport project another important piece of the jigsaw has slotted firmly into place.
"When we launched this work almost four years ago, such were the many obstacles to overcome that there were those who doubted that it would succeed and yet, behold, a plane has landed at St Helena Airport.”
The island has been served by the world’s last regular mail ship and by cargo ships that sometimes anchor there, but the journey took a week from Cape Town and meant that “Saints” have not had regular contact with their relatives in SA, many of whom live in Pietermaritzburg.
The island’s isolation made it a perfect prison, and Britain sent Napoleon Bonaparte there after his defeat in the early 1800s, as well as thousands of captives from the Boer War, and Zulu King Dinuzulu kaCetshwayo.
Hundreds of the island's 5 000 inhabitants were reportedly at the airport to witness the end to the island’s lost-in-time isolation.
De verschillen zijn niet zo groot. Die van TUI Nordic zijn iets van 7 jaar ouder en hebben andere winglets. (en een ander kleurtje )quote:Op woensdag 16 september 2015 19:26 schreef Thetallguy het volgende:
Missie om met Arme te vliegen is gefaald. Heen stond de -TFD gepland maar die werd geswitched voor de TUIfly Nordic kist. En net terug wederom deze
Een winglet is een rechtop staand (of schuin) opshuif stuk aan het einde van de vleugels.quote:Op woensdag 16 september 2015 19:47 schreef donroyco het volgende:
Wat is het verschil tussen een 737-800 en een 737-800 winglets (zoals KLM het omschrijft)?
Yes, dat had ik al begrepen, maar waarom vermeldt KLM het bij hun boekingen?quote:Op woensdag 16 september 2015 19:49 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Een winglet is een rechtop staand (of schuin) opshuif stuk aan het einde van de vleugels.
Het verbetert de aerodynamica van een vliegtuig, waardoor het zuiniger wordt.
Boven: zonder winglet
Onder: met winglet
[ afbeelding ]
Goede vraag,quote:Op woensdag 16 september 2015 19:53 schreef donroyco het volgende:
[..]
Yes, dat had ik al begrepen, maar waarom vermeldt KLM het bij hun boekingen?
Gaat automatisch zo in het systeem schat ik. Het type wordt altijd als drieletterige code meegegeven.Volgens mij IATA regelgeving om dit zo te doen. 738 = zonder winglet, 73H = 737-800 met winglet. Omdat dit in alle boekings/reserveringssystemen zo ingevoerd wordt zie je dit dus ook zo expliciet op de website vermeld staan.quote:Op woensdag 16 september 2015 19:53 schreef donroyco het volgende:
[..]
Yes, dat had ik al begrepen, maar waarom vermeldt KLM het bij hun boekingen?
Hier hetzelfde IATA code voor een 767-300 zonder winglet is 763, met is 76Wquote:Op woensdag 16 september 2015 19:59 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Goede vraag,
Ben geneigd om te zeggen dat ze dat van Arke hebben afgekeken, die hebben van 2011 tot ein 2014 ook verschillende boekingsmogelijkheden: 767-300ER en 767-300ER(WL). Waarbij de laatste dus winglets heeft. Hierbij was het verschil echter groter. De toestellen zonder winglets kwamen uit de boedel van Air Holland / Holland Exel en waren aanzienlijk ouder en voorzien van een ruimer interieur. De toestellen met winglets komen van Thomson en zijn voorzien van meer toestellen, minder ruimte, maar wel met personal IFE.
Nadat familie van mij vorige week hiermee vloog naar Turkije vliegen ze nu terug met de 787 PH-TFK.quote:Op woensdag 16 september 2015 19:48 schreef FredvZ het volgende:
De PH-OYI heeft vandaag een retourtje Amserdam-Münster gedaan, naar verluid was het een test/trainingsvlucht voor de Duitse zuster van Arke: TUIfly. Het gerucht gaat dat zij ook met 767's gaan vliegen.
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 16 september 2015 19:59 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Goede vraag,
Ben geneigd om te zeggen dat ze dat van Arke hebben afgekeken, die hebben van 2011 tot ein 2014 ook verschillende boekingsmogelijkheden: 767-300ER en 767-300ER(WL). Waarbij de laatste dus winglets heeft. Hierbij was het verschil echter groter. De toestellen zonder winglets kwamen uit de boedel van Air Holland / Holland Exel en waren aanzienlijk ouder en voorzien van een ruimer interieur. De toestellen met winglets komen van Thomson en zijn voorzien van meer toestellen, minder ruimte, maar wel met personal IFE.
Thanksquote:Op woensdag 16 september 2015 20:01 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Gaat automatisch zo in het systeem schat ik. Het type wordt altijd als drieletterige code meegegeven.Volgens mij IATA regelgeving om dit zo te doen. 738 = zonder winglet, 73H = 737-800 met winglet. Omdat dit in alle boekings/reserveringssystemen zo ingevoerd wordt zie je dit dus ook zo expliciet op de website vermeld staan.
Quizvraagje: als dat zo is, waarom hebben dan niet alle vliegtuigen winglets?quote:Op woensdag 16 september 2015 19:49 schreef FredvZ het volgende:
Een winglet is een rechtop staand (of schuin) opshuif stuk aan het einde van de vleugels.
Het verbetert de aerodynamica van een vliegtuig, waardoor het zuiniger wordt.
Omdat het ook extra gewicht en onderhoud oplevert. Of dat het waard is verschilt per geval.quote:Op woensdag 16 september 2015 23:07 schreef OEM het volgende:
[..]
Quizvraagje: als dat zo is, waarom hebben dan niet alle vliegtuigen winglets?
Ze zijn niet gratis natuurlijk.quote:Op woensdag 16 september 2015 23:07 schreef OEM het volgende:
[..]
Quizvraagje: als dat zo is, waarom hebben dan niet alle vliegtuigen winglets?
Kans zit er dik in, en het werkt blijkbaarquote:Op donderdag 17 september 2015 10:43 schreef Iemand91 het volgende:
Ergens gok ik dat OEM het zelf ook wel weet maar meer vroeg om anderen te triggeren.
Geeft wel aan dat er veel factoren zijn voor wel/geen wingtip devices. Geld, gewicht, andere krachten, gate-restricties, etc. En niet te vergeten: de coolness factorquote:Op donderdag 17 september 2015 00:41 schreef NewHorizon het volgende:
Dit is trouwens een van de meest geijkte discussies in de luchtvaart
Bernoulli vs Newton... Round 1... Fight!quote:De allermeest geijkte is de discussie over wat nou precies zorgt voor de lift op de vleugels.
Los van die vortices: dit plaatje geeft wel mooi aan hoe de winglets de liftverdeling op de vleugel gelijkmatiger maakt (blijkbaar is dat beter) (737 zonder, blended en split scimitar):quote:Op woensdag 16 september 2015 19:49 schreef FredvZ het volgende:
Boven: zonder winglet
Onder: met winglet
[ afbeelding ]
Lijkt mij een goede zet:)quote:Transavia is in onderhandeling met de pilotenvakbond VNV over het opzetten van een basis in München. Dat meldde de Franse krant La Tribune donderdag. Het zou expliciet gaan om de Nederlandse tak van Transavia. De prijsvechter van Air France-KLM heeft ook een Frans zusterbedrijf. Het plan spreekt over de vestiging van vier of vijf Boeing 737's in München.
Piloten in dienst van Transavia Nederland kunnen op vrijwillige basis in het zuiden van Duitsland aan de slag. Eventueel worden ook lokaal piloten geworven, aldus het Franse dagblad.
Air France-KLM lanceerde eerder al plannen om van Transavia een pan-Europese prijsvechter te maken. Dat voorstel stuitte echter op veel weerstand bij vooral Franse piloten.
Transavia laat in een reactie aan Reismedia weten dat het bedrijf "de mogelijkheden om te groeien buiten Frankrijk en Nederland onderzoekt". Die ambitie was eerder al uitgesproken door topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM.
Of er concrete plannen zijn voor een basis in München, wil Transavia niet bevestigen.
Op een of andere manier moeten we een keer van die Fransen af zien te komen.quote:Op donderdag 17 september 2015 18:24 schreef Mikey92 het volgende:
'Transavia wil basis openen op luchthaven München'
[..]
Lijkt mij een goede zet:)
quote:'Staat machteloos bij verkoop KLM'
AMSTERDAM (AFN) -
De Nederlandse Staat heeft bij de verkoop van KLM aan Air France verzuimd om een eerste optie op terugkoop te bedingen. Dat meldt de Volkskrant vrijdag, die documenten daarover in handen kreeg na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (WOB).
Klik hier voor meer nieuws en actuele koersinformatie over Air France-KLM
Als het in financieel zwaar weer verkerende Air France besluit om dochteronderneming KLM van de hand te doen dan komt KLM er alleen voor te staan.
Door het niet opnemen van een terugkooprecht heeft de Staat volgens de Utrechtse econoom Hans Schenk de kans laten lopen in het geval van problemen serieuze invloed te krijgen op de toekomst ,,van dit publieke belang".
Idd. Zolang trans bij air france blijft horen is er geen reden om te juichen. Transavia is namelijk winstgevend terwijl air france dat niet is.. Hoop niet dat transavia daar in de toekomst aan onderdoor gaat.quote:Op donderdag 17 september 2015 21:22 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Op een of andere manier moeten we een keer van die Fransen af zien te komen.
Transavia draait ook verlies...ze verwachten winst in 2017 of 2018.quote:Op vrijdag 18 september 2015 09:28 schreef Spaardertje het volgende:
[..]
Idd. Zolang trans bij air france blijft horen is er geen reden om te juichen. Transavia is namelijk winstgevend terwijl air france dat niet is.. Hoop niet dat transavia daar in de toekomst aan onderdoor gaat.
Waarschijnlijk door late levering stoelen?quote:De eerste B787-9 voor KLM komt later in de vloot. Dit meldt KLM via Twitter. De productie is vertraagd.
Het toestel, met als registratie PH-BHA, zou rond 15 oktober op Schiphol moeten landen. Dat is nu uitgesteld, naar welke datum is onbekend.
Op 26 oktober zou het toestel de eerste vlucht moeten maken, als KL437 naar Bahrein. Deze vlucht zal nu worden uitgevoerd met een A330, die nu ook al ingezet wordt. Wanneer de eerste vlucht met de Dreamliner plaatsvindt, is nog niet duidelijk. KLM laat op Twitter weten dat het toestel na aflevering ‘zo snel mogelijk’ in de dienstregeling wordt opgenomen.
Begin september werden de eerste foto’s van de PH-BHA gepubliceerd. Het toestel werd op 11 september de hangaar ingereden om gespoten te worden.
quote:PARIJS - De Franse overkoepelende vakbonden CGT, Force Ouvrière en UNSA hebben een oproep geplaatst aan het Air France-personeel om op 5 oktober het werk neer te leggen. Dat meldt het Franse nieuwsmedium France Info. De bonden protesteren tegen de mogelijkheid van massaontslagen bij de Franse zustermaatschappij van KLM. De stakingsoproep heeft volgens France Info betrekking op iedereen, zelfs als er geen gesprekken gaande zijn met een vertegenwoordigende vakbeweging.
De reden dat men kiest voor 5 oktober heeft te maken met het feit dat op die dag een overleg plaatsvindt van de centrale ondernemingsraad over het plan van het bestuur, dat drie dagen eerder vergadert, over het verdwijnen van 8.000 banen uit alle geledingen van het bedrijf zodra vluchten worden geschrapt. "Geconfronteerd met deze dreiging, kan deze beslissing niet worden overgelaten aan het management", zegt Mehdi Kemoune van de vakbond CGT.
Het management van Air France heeft gedreigd dat men routes gaat schrappen als er geen spoedig akkoord komt met de piloten. Het schrappen van vluchten heeft grote consequenties voor het gehele personeelsbestand van de Franse luchtvaartmaatschappij.
SNPL
Vorig jaar legden de piloten van Air France het werk neer, waardoor ze het luchtvaartconcern met een grote kostenpost opzadelden. Air France wil kosten besparen, maar tot dusver komen de partijen niet nader tot elkaar. Vrijdag wordt onderhandeld tussen de piloten en de directie van Air France, aldus SNPL.
Topman Frédéric Gagey waarschuwde eerder deze maand dat het Franse zusterbedrijf van KLM geen andere keus heeft dan hard te snijden in het vluchtaanbod als het personeel niet bereid is harder te werken.
http://www.nasa.gov/cente(...)TF-2004-15-DFRC.htmlquote:Op donderdag 17 september 2015 00:41 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Omdat het ook extra gewicht en onderhoud oplevert. Of dat het waard is verschilt per geval.
Over het algemeen zijn vleugels van nieuwere types al efficiënt genoeg qua aërodynamica, daar zal je niet snel winglets vinden.
Dit is trouwens een van de meest geijkte discussies in de luchtvaart, naast Airbus vs Boeing.
De allermeest geijkte is de discussie over wat nou precies zorgt voor de lift op de vleugels.
Ligt er maar net aan, zeker retrofits willen nog wel een zwaktes hebben.quote:Op zaterdag 19 september 2015 04:25 schreef thesystem het volgende:
[..]
http://www.nasa.gov/cente(...)TF-2004-15-DFRC.html
Een mooi artikel voer de Winglet.
Hoezo heeft een winglet meer onderhoud nodig? Het is toch niet meer dan een niet bewegend deel van de vleugel?
Dus als ze ipv 3 uur later 2,5 uur later terug zijn zijn het ratten?quote:Op zaterdag 19 september 2015 10:58 schreef buzz1291 het volgende:
Vraag voor de experts hier. Weet iemand waarom de KL1023 / 1024 AMS-LHR-AMS gisteren ineens gecancelled was. Ratjes hadden het weer goed voor elkaar, uiteindelijk 2,5 uur later op Schiphol terug dan gepland dus niets te claimen.
Nee, ratten omdat simpelweg onbetrouwbaar door er gewoon een hele retourvlucht uit te gooien.quote:Op zaterdag 19 september 2015 11:04 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Dus als ze ipv 3 uur later 2,5 uur later terug zijn zijn het ratten?
Lijkt erop dat de PH-KZO gisteren niet kon vliegen. Voor zover ik kan zien zijn er drie retourvluchten niet doorgegaan: Keulen, Stavanger en dus jouw vlucht naar LHR.quote:Op zaterdag 19 september 2015 10:58 schreef buzz1291 het volgende:
Vraag voor de experts hier. Weet iemand waarom de KL1023 / 1024 AMS-LHR-AMS gisteren ineens gecancelled was. Ratjes hadden het weer goed voor elkaar, uiteindelijk 2,5 uur later op Schiphol terug dan gepland dus niets te claimen.
Oke, duidelijk. En dat het binnen de voorwaarden was, betwist ik ook niet. Was alleen veul later thuis dan gepland.quote:Op zaterdag 19 september 2015 12:51 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Lijkt erop dat de PH-KZO gisteren niet kon vliegen. Voor zover ik kan zien zijn er drie retourvluchten niet doorgegaan: Keulen, Stavanger en dus jouw vlucht naar LHR.
Je kan ze ratten noemen, maar ze hebben je wel volgens de gebruikelijke voorwaarden vervoerd.
Bovenstaande is slechts mijn persoonlijke interpretatie van openbare, onofficiële bronnen
Ook de 1445 is gecancelled. De KZO deed de 1019/20 en 1027/8 maar was zo laat terug dat de 1733 met dit toestel naar Brussel pas rond een uur landde. Overigens moet er dus een ander toestel ingpland zijn geweest voor de 1023.quote:[..]
Lijkt erop dat de PH-KZO gisteren niet kon vliegen. Voor zover ik kan zien zijn er drie retourvluchten niet doorgegaan: Keulen, Stavanger en dus jouw vlucht naar LHR.
Air Force Two is het callsign voor wat voor toestel dan ook, waar de vice-president aan boord is.quote:Op maandag 14 september 2015 23:29 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Als Boeing C-32, de militaire variant van de 757. Callsign "Air Force Two".
Not quite. AF1 en AF2 worden alleen gebruikt voor kisten van de luchtmacht. Als het een civiele kist is, zijn de call signs Executive 1 en Executive 2. Is de kist van de navy, dan wordt het Navy 1 en 2. Is de kist van het Marine Corps, dan wordt het Marine 1 en 2.quote:Op zaterdag 19 september 2015 13:46 schreef nerd4sale het volgende:
Air Force Two is het callsign voor wat voor toestel dan ook, waar de vice-president aan boord is.
Net als AF1 wordt gebruikt voor een toestel met de president aan boord.
Irrelevante vraag want dat gebeurd nietquote:Op zaterdag 19 september 2015 14:22 schreef OEM het volgende:
Quizvraagje: wat is de call sign als zowel de president en de vice-president aan boord zijn?
quote:Op zaterdag 19 september 2015 15:06 schreef Iemand91 het volgende:
Wow.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)03985.jpg]afbeelding[/url] ]
Dus zonder President of VP aan boord is het call-sign van de C-32's één van de acht registratienummers en in het geval van de VC-25's is het SAM28000 en SAM29000?quote:Op zaterdag 19 september 2015 14:22 schreef OEM het volgende:
[..]
Not quite. AF1 en AF2 worden alleen gebruikt voor kisten van de luchtmacht. Als het een civiele kist is, zijn de call signs Executive 1 en Executive 2. Is de kist van de navy, dan wordt het Navy 1 en 2. Is de kist van het Marine Corps, dan wordt het Marine 1 en 2.
Quizvraagje: wat is de call sign als zowel de president en de vice-president aan boord zijn?
Het artikel gaat verder op Telegraph.co.ukquote:The revival of Concorde
Plans are in place to resume Concorde flights in the near future, and fans of the aircraft could soon board one in central London
A Concorde aircraft currently on display in France A Concorde aircraft currently on display in France
Enlarge
When Concorde flew for the last time almost 12 years ago it was assumed that it would never enter service again. With financing now secured, however, a group of Concorde experts are confident that the aircraft could recommence flights by the end of this decade. Aviation enthusiasts who may not have the means to fly on board could also have the opportunity to admire an aircraft placed on permanent display in central London.
vette foto!quote:Op zaterdag 19 september 2015 15:06 schreef Iemand91 het volgende:
Wow.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)03985.jpg]afbeelding[/url] ]
quote:Op zaterdag 19 september 2015 15:06 schreef Iemand91 het volgende:
Wow.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)03985.jpg]afbeelding[/url] ]
IJdele hoop.quote:Op zaterdag 19 september 2015 15:07 schreef Nemephis het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Het artikel gaat verder op Telegraph.co.uk
Never gonna happen...quote:Op zaterdag 19 september 2015 15:07 schreef Nemephis het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Het artikel gaat verder op Telegraph.co.uk
Lijkt mij ook nietquote:
Ik heb deze twee videos hier eerder geplaatst maar die blijven geweldig.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:56 schreef kikoooooo het volgende:
Ik vond Concorde echt zo tof op intrepid in NY Wel veel kleiner dan ik verwacht had
Jammer dat ik hem nooit in t echt heb zien vliegen. Was t ding echt zo lawaaiig ?
Totale lengte is met 61.66 meter langer (727 is max. 46.69 meter), spanwijdte is met 25.6M wel minder grootquote:Op zaterdag 19 september 2015 16:58 schreef joers1 het volgende:
Ze ijn idd niet erg groot....vergelijkbaar met de oude Boeing 727?;)
Fantastisch. Toch een van de meest opzienbarende uitvindingen van de mensheid dit toestelquote:Op zaterdag 19 september 2015 17:04 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik heb deze twee videos hier eerder geplaatst maar die blijven geweldig.
Daar krijg ik kippenvel van:
Moet je vanaf 00:50 horen; de autoalarmen gaan er van af.
Of deze:
[..]
Totale lengte is met 61.66 meter langer (727 is max. 46.69 meter), spanwijdte is met 25.6M wel minder groot
(727 is 32.92 meter).
De cabine is lager en smaller dan die van een Embraer 190 en ongeveer zo lang als een 737-600/ -700.
Het wordt misschien de nieuwe Vulcan. Van mij mag het, al zal het wellicht nog meer kosten.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:06 schreef FredvZ het volgende:
[..]
IJdele hoop.
Kosten met bakken met geld om zo'n ding te laten vliegen en maakt dermate veel lawaai dat je je af kan vragen of er überhaupt een airport is waar hij mag landen.
De Vulcan vliegt binnenkort ook niet niet meer (om dezelfde reden dat Concorde ook nooit meer zal vliegen): geen support meer van de OEM leveranciers.quote:Op zaterdag 19 september 2015 22:27 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Het wordt misschien de nieuwe Vulcan. Van mij mag het, al zal het wellicht nog meer kosten.
Ik wist dat ik hierover gepost had.quote:Op zaterdag 19 september 2015 22:44 schreef buzz1291 het volgende:
Was hier niet onlangs iemand die nog een echte 747 zocht? Dit is er een waarvoor ooit het plan bestond om er een loungebar van te maken. Maar zo te zien is dat plan niet doorgegaan en nu een onderdak voor daklozen in Bangkok.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er staat een video bij het artikel op de website.quote:'Doc' is just about to become the second airworthy B-29 anywhere in the world.
New engines bring new life to restored B-29 'Doc'
The first engine test on the restored B-29 "Doc" was done on the tarmac at Spirit AeroSystems on Friday morning. The World War II bomber was salvaged from the Mohave Desert 15 years ago and has been undergoing restoration in Wichita
Het allereerste wat je je af moet vragen is, was het een andere klasse of was de aangekochte upgrade naar een betere stoel niet beschikbaar. Dat is nogal een verschil.quote:Op zondag 20 september 2015 11:28 schreef FredvZ het volgende:
Is iemand hier bekend met EU verordening 261/2004.
Dit is de EU verordening die bepaald dat je recht hebt op tot 600 voor een geannuleerde of geweigerde vlucht. Hierin is ook opgenomen dat wanneer de reiziger in een lagere klasse is geplaatst hij bij vluchten langer dan 3500km recht heeft op vergoeding van 75% van de ticketprijs.
In de verordening is ook opgenomen dat de verordening ook van toepassing is op pakketreizen.
Nu ben ik dus gedowngrade, op een vlucht van langer dan 3500km met en pakketreis. Hoe ga ik er nu achter komen wat de ticketprijs is? In de reisspecificatie staat namelijk alleen het totaalbedrag vermeld.
(Of kan ik hier beter mee naar WGR gaan?)
Ze verkopen het TUI als "Premium Comfort Class" en "Star Class", dus je zou zeggen dat het verschillende klasses zijn. Niet alleen de stoel is anders, ook de verzorging en privileges zijn anders: grotere bagagevrijdom, als eerste aan board, aparte incheckbalie, extra maaltijd, alle dranken inclusief.quote:Op zondag 20 september 2015 11:45 schreef buzz1291 het volgende:
Het allereerste wat je je af moet vragen is, was het een andere klasse of was de aangekochte upgrade naar een betere stoel niet beschikbaar. Dat is nogal een verschil.
Leuk als tuinhuisje!quote:Op zaterdag 19 september 2015 22:44 schreef buzz1291 het volgende:
Was hier niet onlangs iemand die nog een echte 747 zocht? Dit is er een waarvoor ooit het plan bestond om er een loungebar van te maken. Maar zo te zien is dat plan niet doorgegaan en nu een onderdak voor daklozen in Bangkok.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
President Nixon zat in Air Force 1 toen zijn opvolger (Gerald Ford) beedigd werd. Tijdens de vlucht werd de call sign veranderd van AF1 naar SAM26000. Zo snel gaat het dusquote:Op zaterdag 19 september 2015 15:07 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Dus zonder President of VP aan boord is het call-sign van de C-32's één van de acht registratienummers en in het geval van de VC-25's is het SAM28000 en SAM29000?
En bij vervoer van voormalig presidenten of VP's?
Het artikel vermeld niet welk toestel de B747 van KLM geraakt heeft: de PZ-TCP.quote:Op zondag 20 september 2015 12:15 schreef flipsen het volgende:
Ohoh... KLM-toestel raakt bij taxiën SLM-vliegtuig
Hoe link jij dat ding aan een 787?quote:Op zondag 20 september 2015 17:52 schreef Woods het volgende:
787 illustere voorganger
[ afbeelding ]
https://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Siddeley_Nimrod
Beide straalvliegtuigenquote:Op zondag 20 september 2015 18:01 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Hoe link jij dat ding aan een 787?
De neus?quote:Op zondag 20 september 2015 18:01 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Hoe link jij dat ding aan een 787?
Mwah, dan zou het ook de voorganger van de A350 moeten zijn. Wat toen de Havilland was, is door allerlei fusies en overnames onderdeel geworden van het bedrijf dat we nu als Airbus kennen.quote:
quote:
Ik vind het er beter op staan, maar goed smaken verschillenquote:Op maandag 21 september 2015 15:00 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Nieuwe livery vanwege deze nieuwe toestellen (zogenaamd) maar het staat hier geloof ik nog het meest lelijk op...
Die vliegende fossielen zoals Tu95 en B52 worden dus nog ondersteund door Tupolev resp. Boeing?quote:Op zaterdag 19 september 2015 22:42 schreef OEM het volgende:
[..]
De Vulcan vliegt binnenkort ook niet niet meer (om dezelfde reden dat Concorde ook nooit meer zal vliegen): geen support meer van de OEM leveranciers.
Daar zit wat in natuurlijk, wie betaalt bepaald. Maar er zijn meer leveranciers natuurlijk die onderdelen in zo'n kist hebben zittenquote:Op maandag 21 september 2015 15:11 schreef bluemoon23 het volgende:
Als het US ministerie van defensie maar betaalt, dan wil Boeing de B52 best ondersteunen tot 2150 hoor
Meningen verschillen gelukkig. Ik wacht op een foto vanaf de voorkant.quote:Op maandag 21 september 2015 15:00 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Nieuwe livery vanwege deze nieuwe toestellen (zogenaamd) maar het staat hier geloof ik nog het meest lelijk op...
De regels voor civiel en militair zullen ook wel verschillen. Nog maar te zwijgen over de regels in Russiaquote:Op maandag 21 september 2015 15:01 schreef derLudolf het volgende:
Die vliegende fossielen zoals Tu95 en B52 worden dus nog ondersteund door Tupolev resp. Boeing?
Precies mijn mening. Die Embraer vind ik by far de lelijkste, terwijl het juist bedoeld is voor zo'n lage neusquote:Op maandag 21 september 2015 15:00 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Nieuwe livery vanwege deze nieuwe toestellen (zogenaamd) maar het staat hier geloof ik nog het meest lelijk op...
Ik denk eerder dat OEM en ik helaas tot een hele kleine minderheid behoren...quote:Op maandag 21 september 2015 16:56 schreef El_Grando101 het volgende:
Ik snap niet dat heel veel die livery zo lelijk vinden.
Die Tu95's komen anders vaak genoeg in/boven Nederlandquote:Op maandag 21 september 2015 16:13 schreef OEM het volgende:
[..]
De regels voor civiel en militair zullen ook wel verschillen. Nog maar te zwijgen over de regels in Russia
Mn eerste vlucht ooit was in een 727, vandaar de nostalgiequote:Totale lengte is met 61.66 meter langer (727 is max. 46.69 meter), spanwijdte is met 25.6M wel minder groot
(727 is 32.92 meter).
De cabine is lager en smaller dan die van een Embraer 190 en ongeveer zo lang als een 737-600/ -700.
Nou ja, wat betreft de Bear, deze is nog tot 1994 geproduceerdquote:Op maandag 21 september 2015 15:01 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Die vliegende fossielen zoals Tu95 en B52 worden dus nog ondersteund door Tupolev resp. Boeing?
We weten nu wel wat je er van vind. Maar waarom vasthouden aan rechte lijnen als het ook met een beetje schwun kan. Niet dat het op alle toestellen even goed uitkomt maar op die wide body's en Embraers staat hetvniet verkeerd. Op die Fokker F70 is het geen porum inderdaad. Maar ook dat zal wel wennen zijn.quote:Op maandag 21 september 2015 15:00 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Nieuwe livery vanwege deze nieuwe toestellen (zogenaamd) maar het staat hier geloof ik nog het meest lelijk op...
Op 21 november volgt de eerste longhaul vlucht naar Shanghai.quote:Due to the delay of aircraft delivery, following planned A350-900XWB service is being re-scheduled:
eff 15OCT15 Helsinki – London Heathrow instead of 06OCT15
18OCT15 Helsinki – Copenhagen instead of 08OCT15
eff 19OCT15 Helsinki – Frankfurt instead of 07OCT15
31OCT15 Helsinki – Paris CDG instead of 08OCT15
eff 21NOV15 Helsinki – Shanghai Pu Dong instead of 25OCT15
eff 04DEC15 Helsinki – Beijing instead of 21NOV15
Following planned A350-900XWB operations remains unchanged, including one-off:
09OCT15 Helsinki – Amsterdam
09OCT15 Helsinki – Oslo
eff 10OCT15 Helsinki – Barcelona until 24OCT15
eff 10OCT15 Helsinki – Malaga until 24OCT15
11OCT15 Helsinki – Hamburg
eff 12OCT15 Helsinki – Brussels
13OCT15 Helsinki – Berlin Tegel
13OCT15 Helsinki – Gothenburg
14OCT15 Helsinki – Dusseldorf
eff 14OCT15 Helsinki – Vienna until 20NOV15
15OCT15 Helsinki – Munich
Een kleine reeks zelfs:quote:Op dinsdag 22 september 2015 11:07 schreef zlotka het volgende:
Hier staat nog een beter foto van de 789 van KLM
Wat mij betreft staat het hem goed
Volgens mij is het de "antenne" om wifi in de cabine met internet mogelijk te makenquote:Op dinsdag 22 september 2015 12:40 schreef Karstman het volgende:
Wat is die witte "dop" bovenop de kist ook alweer, satellietcommunicatie ofzo?
Precies, vind het ook weinig aan. Die A350 wil wel es zien. Komt die A350 straks elke dag naar Schiphol, want dan ga es op een zondag daar spotten. Heeft elke baan een spotterplaats?quote:Op dinsdag 22 september 2015 13:15 schreef Woods het volgende:
Ik vind de 787 hype nu wel genoeg niet? In het algemeen dan niet perse de eerste voor KLM. De 787 wordt reeds 4 jaar geproduceerd en met 318 niet exclusief meer. In tegenstelling tot bijv. een 747-8i of nu a350. Dan liever nog een 767, jammer dat ik die nooit heb zien vliegen van KLM.
Het is een gelikt toestel maar we leven in 2015 Elke baan heeft wel plekken om te staan. Is hier menig keer voorbij gekomen.quote:Op dinsdag 22 september 2015 13:24 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Precies, vind het ook weinig aan. Die A350 wil wel es zien. Komt die A350 straks elke dag naar Schiphol, want dan ga es op een zondag daar spotten. Heeft elke baan een spotterplaats?
Ik heb 767 mogen mee maken. Wat een kuttoestel.quote:Op dinsdag 22 september 2015 13:15 schreef Woods het volgende:
Ik vind de 787 hype nu wel genoeg niet? In het algemeen dan niet perse de eerste voor KLM. De 787 wordt reeds 4 jaar geproduceerd en met 318 niet exclusief meer. In tegenstelling tot bijv. een 747-8i of nu a350. Dan liever nog een 767, jammer dat ik die nooit heb zien vliegen van KLM.
Waarom vind je dat een kuttoestel?quote:Op dinsdag 22 september 2015 14:00 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Ik heb 767 mogen mee maken. Wat een kuttoestel.
Nee, dit zijn korte vluchten binnen de EU zodat de crew e.d. kan wennen aan het toestel.quote:Op dinsdag 22 september 2015 13:24 schreef derLudolf het volgende:
Komt die A350 straks elke dag naar Schiphol, want dan ga es op een zondag daar spotten.
Officieel niet, maar bij elke baan zijn welke plekken waar je kunt staan; meer info hier en hier.quote:Heeft elke baan een spotterplaats?
F-GSTD vertrok rond die tijd vanuit Madrid naar Toulouse.quote:Op dinsdag 22 september 2015 14:38 schreef donroyco het volgende:
Ik zag gisteren een vliegtuig opstijgen rond 12.30 uur in Madrid die sterk leek op de Airbus Beluga (of het zelfs wel was). Alleen kan ik hierover geen info vinden of het een Beluga was. Waar moet ik kijken? Deze was het niet, aldus de data
Als je de routes al weet waarom dan vraagteken? Morgen inderdaad Bosten - AMS - Atlanta.quote:Op dinsdag 22 september 2015 21:48 schreef Mikey92 het volgende:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)05491.jpg]afbeelding[/url] ]
Komt morgen/vandaag naar Schiphol(??)
Zag er eerst nog zo uit:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)53550.jpg]afbeelding[/url] ]
Wist de route niet zeker vandaar;)quote:Op dinsdag 22 september 2015 21:56 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Als je de routes al weet waarom dan vraagteken? Morgen inderdaad Bosten - AMS - Atlanta.
Overigens de 2e keer; vandaag kwam die voor het eerst met de nieuwe livery ook al Minneapolis - AMS - Boston doen.
Inderdaad. Werd wel eens op de ochtend vlucht naar Milaan ingezet. En kan me ook een retourvlucht ergens in 1998 herinneren toen vluchten uit Venetie, Bologna en Milaan eens op een vrijdagavond werden samengevoegd. Veel overboekingen dus, maar degene met de grootste bek konden dus allemaal mee. "Wat bedoel je behoorlijk vol en nog geen stoel reservering? Onbehoorlijk vol bedoel je zeker, waar is hier de KLM office, dan regel ik het zelf wel even" ja dat kon in die tijd allemaal nog.quote:Op dinsdag 22 september 2015 14:00 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Ik heb 767 mogen mee maken. Wat een kuttoestel.
Daar kan de Boeing 767 toch niks aan doen?quote:Op dinsdag 22 september 2015 23:59 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Inderdaad. Werd wel eens op de ochtend vlucht naar Milaan ingezet. En kan me ook een retourvlucht ergens in 1998 herinneren toen vluchten uit Venetie, Bologna en Milaan eens op een vrijdagavond werden samengevoegd. Veel overboekingen dus, maar degene met de grootste bek konden dus allemaal mee. "Wat bedoel je behoorlijk vol en nog geen stoel reservering? Onbehoorlijk vol bedoel je zeker, waar is hier de KLM office, dan regel ik het zelf wel even" ja dat kon in die tijd allemaal nog.
Thanksquote:Op dinsdag 22 september 2015 15:30 schreef Iemand91 het volgende:
F-GSTD vertrok rond die tijd vanuit Madrid naar Toulouse.
Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik de lijnen hier prachtig vind geworden!quote:Op woensdag 23 september 2015 12:48 schreef mar456 het volgende:
[ afbeelding ]
Ik weet dat sommige hem niet mooi vinden maar wat een bazentoestel
Album https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10153211236075773.1073741866.273795515772&type=3
quote:Op woensdag 23 september 2015 14:06 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik de lijnen hier prachtig vind geworden!
Klopt. Wordt vaak verzegeld zodat als het toestel in de nacht op een airport alleen staat de crew zeker weet dat er geen ongeautoriseerde personen het toestel in geweest zijn.quote:Op woensdag 23 september 2015 09:11 schreef Karstman het volgende:
Ik vloog vorige week van Rotterdam met Transavia (737-700 veewagen). En bij het instappen ontwaarde ik deze sticker naast de deur:
[ afbeelding ]
Heb het nog nooit gezien, soort verzegeling dat de kist weg mag ofzo?
Super nice!quote:Op woensdag 23 september 2015 12:48 schreef mar456 het volgende:
[ afbeelding ]
Ik weet dat sommige hem niet mooi vinden maar wat een bazentoestel
Album https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10153211236075773.1073741866.273795515772&type=3
Ah, ik had nog even gegoogled op dat logo en het lijkt erop dat dat de Turkse douane is.quote:Op woensdag 23 september 2015 15:56 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Klopt. Wordt vaak verzegeld zodat als het toestel in de nacht op een airport alleen staat de crew zeker weet dat er geen ongeautoriseerde personen het toestel in geweest zijn.
En die KLM 787
Heeft dat met de common type rating met de 777 te maken?quote:Op woensdag 23 september 2015 16:42 schreef Karstman het volgende:
HUD en een lekker wolletje op de stoel! Waarom moeten er van die grote stickers Boeing787 op zitten, alsof de piloot even vergeet in welke kist ie zit...
Verschil is toch wel te zien lijkt mij.quote:Op woensdag 23 september 2015 17:12 schreef inkjet het volgende:
[..]
Heeft dat met de common type rating met de 777 te maken?
Promotionele foto gok ikquote:Op woensdag 23 september 2015 16:42 schreef Karstman het volgende:
HUD en een lekker wolletje op de stoel! Waarom moeten er van die grote stickers Boeing787 op zitten, alsof de piloot even vergeet in welke kist ie zit...
Blauw en wit, nooit meer veranderen.quote:Op woensdag 23 september 2015 12:48 schreef mar456 het volgende:
[ afbeelding ]
Ik weet dat sommige hem niet mooi vinden maar wat een bazentoestel
Album https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10153211236075773.1073741866.273795515772&type=3
Met een gloednieuwe B747-8iquote:Op woensdag 23 september 2015 20:30 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Blauw en wit, nooit meer veranderen.
Nou ja; ze mogen wat mij betreft nog wel een retro-747 uitbrengen. Mooi in 2019 ter ere van het 100 jarig bestaan en...euh...48 jaar 747 bij KLM.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)50181.jpg]afbeelding[/url] ]
Lekker schaap onder je kont.quote:Op woensdag 23 september 2015 16:09 schreef NewHorizon het volgende:
En deze foto mag uiteraard ook niet ontbreken:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)43848.jpg]afbeelding[/url] ]
Denk de 777-/747-crew.quote:Op woensdag 23 september 2015 22:48 schreef El_Grando101 het volgende:
[..]
Lekker schaap onder je kont.
Wie gaan daar bij jullie straks op vliegen? Bemanning die nu op de 737 zit?
De 777 crew kan heel makkelijk over op de 787 aangezien type-rating gelijk is.quote:
Zoals je hier kunt zien is het grootste gedeelte van het terras gesloten. Je ziet een aantal gates, de Aalsmeerbaan en wat kisten die van/naar de gates gaan. En in de verte Schiphol-Oost.quote:Op woensdag 23 september 2015 23:34 schreef donroyco het volgende:
Zie je veel op het observatiedek van Schiphol? Ik snap dat het bijvoorbeeld langs de Polderbaan veel leuker is, maar wil niet daar helemaal naartoe hoeven...
Jammer. Ik had liever een terras gehad bij de Polderbaan.quote:Op woensdag 23 september 2015 23:50 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
De 777 crew kan heel makkelijk over op de 787 aangezien type-rating gelijk is. Binnen een paar dagen kunnen die over naar de 787.
[..]
Zoals je hier kunt zien is het grootste gedeelte van het terras gesloten. Je zit een aantal gates, de Aalsmeerbaan en wat kisten die van/naar de gates gaan. En in de verte Schiphol-Oost.
Dus vanaf het terras meer de bedrijvigheid van Schiphol, bij de banen (uiteraard) de starts- en landingen.
Je hebt er wel een grote parkeerplaats.quote:Op woensdag 23 september 2015 23:59 schreef donroyco het volgende:
Jammer. Ik had liever een terras gehad bij de Polderbaan.
Wat toont zo'n 787 eigenlijk klein van bovenaf.quote:Op woensdag 23 september 2015 23:50 schreef Iemand91 het volgende:
Zoals je hier kunt zien is het grootste gedeelte van het terras gesloten. Je ziet een aantal gates, de Aalsmeerbaan en wat kisten die van/naar de gates gaan. En in de verte Schiphol-Oost.
777/787 wordt inderdaad zelfs gemixed gevlogen (geen sprake van 'overgang' dus). Zitten een paar fundamentele verschillen in de systemen, waaronder uiteraard de HUD, maar de basis is dermate gelijkwaardig dat dat geen problemen oplevert.quote:Op woensdag 23 september 2015 23:50 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
De 777 crew kan heel makkelijk over op de 787 aangezien type-rating gelijk is.
Binnen een paar dagen kunnen die over naar de 787.
[..]
Zoals je hier kunt zien is het grootste gedeelte van het terras gesloten. Je ziet een aantal gates, de Aalsmeerbaan en wat kisten die van/naar de gates gaan. En in de verte Schiphol-Oost.
Dus vanaf het terras meer de bedrijvigheid van Schiphol, bij de banen (uiteraard) de starts- en landingen.
quote:B737-?
Martinair, Transavia
B737-700
KLM (PH-BGG), Transavia (PH-XRA)
B737-800
Arke (PH-TFC, PH-TFD)
B737-900
KLM (PH-BXT)
B767-300ER
Arke (PH-AHQ)
B767-300ERWL
Arke (PH-OYE,PH-OYI,PH-OYJ)
B777-200ER
KLM
B787-800
Arke (PH-TFL, PH-TFM)
MD-11
KLM
Helicopters:
Eurocopter Aerospatiale AS-355F-2
Eurocopter Aerospatiale AS-365N-3 (2x)
Maar wel eerst een paar dagen training om de verschillen te leren.quote:Op donderdag 24 september 2015 00:23 schreef NewHorizon het volgende:
777/787 wordt inderdaad zelfs gemixed gevlogen (geen sprake van 'overgang' dus). Zitten een paar fundamentele verschillen in de systemen, waaronder uiteraard de HUD, maar de basis is dermate gelijkwaardig dat dat geen problemen oplevert.
Jep, 4 dagen de sim in en 2 dagen op de lijn. Staat in schril contrast tot een volledige typerating uiteraard.quote:Op donderdag 24 september 2015 00:29 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Maar wel eerst een paar dagen training om de verschillen te leren.
Precies, het wordt straks bij KLM 737, 787/777 en Embraer. (en nog een tijdje de A330). Saaaai.quote:Op donderdag 24 september 2015 00:44 schreef NewHorizon het volgende:
Jep, 4 dagen de sim in en 2 dagen op de lijn. Staat in schril contrast tot een volledige typerating uiteraard.
Overigens ook direct een van de enorme voordelen van een generieke vloot; Het scheelt enorm veel in training/onderhoud. Laten we hopen dat andere operationele kosten en baten daar nog even tegen op blijven wegen... Er is al genoeg eenheidsworst
Ook daartussen kan men snel wisselen. Maar het lijkt er sterk op dat KLM geen enkele A350 gaat krijgen.quote:Op donderdag 24 september 2015 00:48 schreef derLudolf het volgende:
Zal er veel verschil zitten tussen A330 en A350 qua typerating? Zou anders wel een argument voor KLM zijn om wel een aantal daarvan af te nemen - ter vervanging van de A330's
Moest het nazoeken, maar Airbus heeft zo te zien ook een zogenoemde common type rating voor de A330 en A350 bemachtigd. Uit dat oogpunt kan het interessant zijn, maar er zijn nog een heleboel andere factoren uiteraardquote:Op donderdag 24 september 2015 00:48 schreef derLudolf het volgende:
Zal er veel verschil zitten tussen A330 en A350 qua typerating? Zou anders wel een argument voor KLM zijn om wel een aantal daarvan af te nemen - ter vervanging van de A330's
De enige bron die ik hierover kan vinden heeft het over Orlando/Miami en dat is vlucht 317 van 09:15 uur. Wie heeft gelijk?quote:Op donderdag 24 september 2015 21:53 schreef FredvZ het volgende:
Voor de liefhebbers: morgen om 10u35 vertrekt het eerste toestel met de naam "TUI" op de romp.
Het betreft de PH-TFL, OR347. Aankomst zaterdag rond 9u35 als OR348.
Als je niet over water vliegt hoeft dat inderdaad niet behandeld te worden.quote:Op vrijdag 25 september 2015 09:08 schreef Karstman het volgende:
Jongens vraagje. Als men de safety demonstration live doet moeten ze dan alles doen of mag je ook onderdelen overslaan. Ik zat laats op een vlucht naar Budapest en toen werd op de terugweg het zwemvest niet behandeld. Nou vlieg je niet over zee tussen daar en Nederland maar toch...
Maar we vlogen toch wel over meren en rivieren... Ik kan me nog wel een vliegtuigje in de Hudson herinneren een paar jaar geledenquote:Op vrijdag 25 september 2015 10:25 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Als je niet over water vliegt hoeft dat inderdaad niet behandeld te worden.
Het is verplicht als je meer dan 50nm uit de kust vliegt. Sterker nog, als je binnen die afstand blijft hoef je niet eens lifevests aan boord te hebben. Maatschappijen die bijna enkel overland vliegen zullen dus gewicht besparen door geen lifevests mee te nemen.quote:Op vrijdag 25 september 2015 11:07 schreef Karstman het volgende:
[..]
Maar we vlogen toch wel over meren en rivieren... Ik kan me nog wel een vliegtuigje in de Hudson herinneren een paar jaar geleden
Ah dank.quote:Op vrijdag 25 september 2015 11:21 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Het is verplicht als je meer dan 50nm uit de kust vliegt. Sterker nog, als je binnen die afstand blijft hoef je niet eens lifevests aan boord te hebben. Maatschappijen die bijna enkel overland vliegen zullen dus gewicht besparen door geen lifevests mee te nemen.
(Terugkomend op Hudson, KLM voegt daar nog aan toe dat de demonstratie ook gedaan moet worden als er een redelijke verwachting is dat je tijdens een incident bij vertrekken of aanvliegen van een luchthaven moet ditchen. Niet zeker of dat ook een wettelijke eis is (geworden), kan het zo zsm niet vinden).
Het is OR347 gewordenquote:Op donderdag 24 september 2015 22:14 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
De enige bron die ik hierover kan vinden heeft het over Orlando/Miami en dat is vlucht 317 van 09:15 uur. Wie heeft gelijk?
Ik zag het net idd.quote:
Moet je zien wat nabewerking voor effect heeft; lijkt wel compleet nieuwe paintjob.quote:[ afbeelding ]
Ik snap eigenlijk niet waarom ze de ramen nu weer wél hebben meegenomen bij het schilderen.
Bij de introductie van deze livery werd de naam juist over boven de ramen gezet. Nu er dus weer overheen.
Tui.com op de motoren vindt ik er niet uitzien.quote:Op vrijdag 25 september 2015 14:54 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Het is OR347 geworden
[ afbeelding ]
Ik snap eigenlijk niet waarom ze de ramen nu weer wél hebben meegenomen bij het schilderen.
Bij de introductie van deze livery werd de naam juist over boven de ramen gezet. Nu er dus weer overheen.
*vindquote:Op vrijdag 25 september 2015 16:13 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Tui.com op de motoren vindt ik er niet uitzien.
Ik sprak deze week een F/O die op de 737 bij een Turkse maatschapij vliegt. Die ging als de Dreamliner er was daar op over. Zal die wel promotie maken dan.quote:Op donderdag 24 september 2015 00:23 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
777/787 wordt inderdaad zelfs gemixed gevlogen (geen sprake van 'overgang' dus). Zitten een paar fundamentele verschillen in de systemen, waaronder uiteraard de HUD, maar de basis is dermate gelijkwaardig dat dat geen problemen oplevert.
Tja, vaak marketingmensen die dat soort obsolete dingen willen.quote:Op vrijdag 25 september 2015 17:26 schreef Thetallguy het volgende:
De URL van je website vermelden vind ik sowieso erg 1996. Iedereen weet je echt wel te vinden (mits je geen flysas.nl/flyslm.nl achtige urls hebt)
Zit je ook met z'n 180'en in zo'n 737?quote:Op vrijdag 25 september 2015 14:51 schreef Thetallguy het volgende:
Nieuwe mogelijkheden om de plas over te steken in een 737. Vanaf mei gaat Norwegian Cork - Boston vliegen, en in 2017 ook Cork - New York. In eerste instantie met de 737-800 en later ook met de MAX.
http://www.boeing.com/com(...)_2012q1_article3.pdfquote:Ik sprak deze week een F/O die op de 737 bij een Turkse maatschapij vliegt. Die ging als de Dreamliner er was daar op over. Zal die wel promotie maken dan.
777/787 is om de genoemde redenen hier natuurlijk ook veel logischer. Maar is het verschil in de systemen tussen 737 en 777/787 groot? Zal wel meevallen toch.
Op het eerste gezicht lijkt de AUC in het bovenste plaatje juist groter te zijn dan met winglets. Kan ik ergens de integraalvergelijkingen vinden van lift met winglets vs. zonder winglets (even de discussie van 'drag' daargelaten, want die zal navenant ook toenemen)?quote:Op donderdag 17 september 2015 12:33 schreef OEM het volgende:
[..]
Los van die vortices: dit plaatje geeft wel mooi aan hoe de winglets de liftverdeling op de vleugel gelijkmatiger maakt (blijkbaar is dat beter) (737 zonder, blended en split scimitar):
[ afbeelding ]
quote:
Massa is traag, dus als de piloot het neuswiel te snel draait gaat de massa nog gewoon rechtdoor terwijl het wiel al gedraaid is.quote:Op zondag 27 september 2015 15:18 schreef Blistering het volgende:
Hoe kregen die piloten dit voor elkaar dan? Driften met een A380
Het verbaast mij vooral dat ervaren jongens (wat je mag aannemen bij een A380) dit nog voor elkaar weten te krijgen.quote:Op zondag 27 september 2015 15:24 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Massa is traag, dus als de piloot het neuswiel te snel draait gaat de massa nog gewoon rechtdoor terwijl het wiel al gedraaid is.
Het verbaasd me eerlijk gezegd wel dat ze alsnog direct opstijgen. Ergens had ik wel verwacht dat eerst het neuswiel een inspectie zou krijgen.
Voor elke piloot is het de eerste keer dat hij op een A380 vliegt.quote:Op zondag 27 september 2015 15:28 schreef Blistering het volgende:
[..]
Het verbaast mij vooral dat ervaren jongens (wat je mag aannemen bij een A380) dit nog voor elkaar weten te krijgen.
Tsja, ieder mens maakt fouten inderdaad. Vond het gewoon wel een apart filmpje om te zien verder. Zie je toch niet vaak, zo'n driftende A380.quote:Op zondag 27 september 2015 15:38 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Voor elke piloot is het de eerste keer dat hij op een A380 vliegt.
En stress (bijvoorbeeld door vertraging en eventuele daaropvolgende sancties) doet rare dingen met piloten. Hoe ervaren ze ook zijn, kan dat nog altijd voor fouten zorgen. Meestal met kleine gevolgen, maar soms ook met grotere, zoals in Tenerife. Er gaat een lezing dat de KLM gezagvoerder door allerlei vertragingen zo snel weg wilde van Tenerife dat hij door stress de instructies van de verkeerstoren verkeerd interpreteerde. En die man was op dat moment een van de (zo niet de meest) ervaren piloten bij de KLM.
Dat is zeker waar. Ik heb hem ook wel een paar bekekenquote:Op zondag 27 september 2015 15:47 schreef Blistering het volgende:
[..]
Tsja, ieder mens maakt fouten inderdaad. Vond het gewoon wel een apart filmpje om te zien verder. Zie je toch niet vaak, zo'n driftende A380.
Honderden tonnen aan A380 en dan scherp gaan sturen....dat gaat gewoon stug rechtdoor.quote:Op zondag 27 september 2015 15:18 schreef Blistering het volgende:
Hoe kregen die piloten dit voor elkaar dan? Driften met een A380
De 747 was uitgeweken naar Tenerife. Het moest door naar Las Palmas (hun oorspronkelijke bestemming) om vervolgens weer terug naar Amsterdam te vliegen.quote:Op zondag 27 september 2015 15:38 schreef FredvZ het volgende:
Er gaat een lezing dat de KLM gezagvoerder door allerlei vertragingen zo snel weg wilde van Tenerife dat hij door stress de instructies van de verkeerstoren verkeerd interpreteerde. En die man was op dat moment een van de (zo niet de meest) ervaren piloten bij de KLM.
Oh dat lijkt mij best wel leuk om eens mee te maken. Piloten zijn erop getraind en je bent vlak bij de grond. Wat kan er nou mis gaan...quote:Op zondag 27 september 2015 23:55 schreef FredvZ het volgende:
Deze kwam ik nog tegen op Luchtvaartnieuws.nl, lijkt me geen pretje om in te zitten:
Ik ben blij dat ik dat vrijdag deed, toen de check-in dame mij een boarding pass voor iemand anders gegeven had.quote:Op maandag 28 september 2015 10:38 schreef FredvZ het volgende:
Volgens mij wordt het morgen een "gezellige" janboel in het vliegtuig. Ben nu voor de derde keer in tien dagen tijd op een andere stoel gezet. Nou maar hopen dat iedereen op zijn boarding pass kijkt...
Sterkte! Ik had mijn stoel gelukkig nog snel geruild voor een stoel bij het raam.quote:Op maandag 28 september 2015 10:38 schreef FredvZ het volgende:
Volgens mij wordt het morgen een "gezellige" janboel in het vliegtuig. Ben nu voor de derde keer in tien dagen tijd op een andere stoel gezet. Nou maar hopen dat iedereen op zijn boarding pass kijkt...
Stoel bij het raam is toch juist klote? Je kunt beter aan het gangpad zitten. Vooral als je alleen reist.quote:Op maandag 28 september 2015 17:32 schreef donroyco het volgende:
[..]
Sterkte! Ik had mijn stoel gelukkig nog snel geruild voor een stoel bij het raam.
Nee joh, stoel bij het raam is tof! Lekker alles filmenquote:Op maandag 28 september 2015 18:11 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Stoel bij het raam is toch juist klote? Je kunt beter aan het gangpad zitten. Vooral als je alleen reist.
Afhankelijk van de lengte van de vlucht is het ook wel lekker om af en toe even je benen te strekken, langs de galley voor een versnapering of een drankje, even toiletteren, toch? Voel me altijd bezwaard als ik daar mensen voor wakker moet maken .quote:Op maandag 28 september 2015 18:19 schreef Blistering het volgende:
[..]
Nee joh, stoel bij het raam is tof! Lekker alles filmen
Het enige voordeel van een stoel bij het gangpad is dat je snel je bagage kan pakken.
Wat wil je filmen dan? Het opstijgen en landen?quote:Op maandag 28 september 2015 18:19 schreef Blistering het volgende:
[..]
Nee joh, stoel bij het raam is tof! Lekker alles filmen
Het enige voordeel van een stoel bij het gangpad is dat je snel je bagage kan pakken.
Yep.quote:Op maandag 28 september 2015 18:29 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Wat wil je filmen dan? Het opstijgen en landen?
Een gangpad plek heeft voor mij altijd de voorkeur. Helemaal als ik alleen reis. Als je bij het raam zit is het even leuk om tijdens het taxiën en stijgen en dalen naar buiten te kunnen kijken maar dan houdt het ook snel op. Het makkelijk bij je bagage kunnen, naar de wc kunnen gaan zonder andere mensen voorbij te hoeven (helemaal als ze slapen) en meer ruimte voor je benen te hebben heeft echt mijn voorkeur.
Nu Iemand91 nogquote:Op maandag 28 september 2015 19:38 schreef Blistering het volgende:
Begin 'm steeds meer te waarderen.
Ik heb eerlijk gezeg nooit begrepen wat er nu zo leuk is om zijwaards uit een toestel te filmen.quote:
Ik wil niets anders meer Ik heb één een keer een raamplaats gehad en had idee het daar een stuk kouder was aan de gangpadzijde.quote:Maar ik snap dat anders bij het gangpad zitten wel fijner is ja
787quote:Op maandag 28 september 2015 19:37 schreef Sunri5e het volgende:
Geen idee of deze hier al gepost is:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)05553.jpg]afbeelding[/url] ]
Ik heb pas nog hele mooie filmpjes gemaakt vanaf mijn plek bij het raam toen we een extra rondje boven Londen vlogenquote:Op maandag 28 september 2015 19:48 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Ik heb eerlijk gezeg nooit begrepen wat er nu zo leuk is om zijwaards uit een toestel te filmen.
[..]
Ik wil niets anders meer Ik heb één een keer een raamplaats gehad en had idee het daar een stuk kouder was aan de gangpadzijde.
Curacao?quote:Op maandag 28 september 2015 19:49 schreef FredvZ het volgende:
[..]
787
Nog zo'n 15 uur en ik zit er weer in
Nouja, wellicht dat je dit een keertje filmt:quote:Op maandag 28 september 2015 19:48 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Ik heb eerlijk gezeg nooit begrepen wat er nu zo leuk is om zijwaards uit een toestel te filmen.
Hij moet eerst ook nog wat testvluchtjes doen:)quote:Op maandag 28 september 2015 19:48 schreef inkjet het volgende:
Nu de stoelen nog dan kan het toestel deze kant op. Ik zag twee data waarbij het leek of de BHC eerder komt dan de BHA...
Ik ben van gemiddelde lengte dus geen extra beenruimte nodig. Ik kan mooi mijn hoofd tegen de cabine leggen om te slapen of weg te dommelen en daarnaast nog eens een beetje uitzicht.quote:Op maandag 28 september 2015 18:11 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Stoel bij het raam is toch juist klote? Je kunt beter aan het gangpad zitten. Vooral als je alleen reist.
Ik vlieg misschien te vaak maar ik zie niet in wat hier zo speciaal aan is?quote:Op maandag 28 september 2015 19:56 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Nouja, wellicht dat je dit een keertje filmt:
Die reactie van de passagiers ook
Vanaf 2:17 ongeveer rijdt ie de baan af het gras inquote:Op dinsdag 29 september 2015 17:09 schreef thesystem het volgende:
[..]
Ik vlieg misschien te vaak maar ik zie niet in wat hier zo speciaal aan is?
En je vliegt vaak van de baan af?quote:Op dinsdag 29 september 2015 17:09 schreef thesystem het volgende:
[..]
Ik vlieg misschien te vaak maar ik zie niet in wat hier zo speciaal aan is?
Natuurlijk maar de stoelen bepalen de afleverdatum in dit geval. Er is overigens een film op Youtube waar je een hele set 787's ziet landen met de RAT gedeployed voor die tests ;quote:Op maandag 28 september 2015 21:19 schreef Mikey92 het volgende:
[..]
Hij moet eerst ook nog wat testvluchtjes doen:)
Wtf?quote:Op dinsdag 29 september 2015 20:39 schreef Blistering het volgende:
Boem = ho gister in Seattle:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:MCALLEN, Texas (KSAZ) - It was quite an eventful flight for the pilot of a regional jet Tuesday. It was a flight between Dallas-Fort Worth and McAllen Miller Airport near the Texas-Mexico border. The flight was normal up until the final approach, a photographer captured what happened next.
The photo captured the moment the wingtip of a U.S. Airways Express Jet made contact with the runway at McAllen's airport. The man who took the picture is a self-described plane spotter and couldn't believe what he saw through his viewfinder.
"Right now I'm still on a little bit of an adrenaline rush considering what I saw, what I witnessed could have been a lot worse. Thank God nobody was hurt," said Juan Diego DeLaGarza.
Photo Close call for valley-based Mesa Air Group flight
The type of plane involved, a CRJ Regional Jet operated by Phoenix-based Mesa Airlines for US Airways Express holds about 90 passengers. Juan posted the photo to Facebook and Twitter where it quickly went viral.
"I went home half an hour later and started going through my pictures, and that's when I realized what I had taken a picture of," he said.
He said it seemed like a normal landing right up until the plane was a few feet off the ground and believes the pilot may have hit wind shear.
"Considering he was only a few feet off the ground, he did a good reaction and saved the plane and all the lives on board," said DeLaGarza.
Mesa Air Group released the following statement on the incident. "Due to concerns about possible damage incurred on landing, the aircraft was removed from service for inspection. Passengers exited the aircraft normally, and there were no reported injuries. Mesa Airlines is conducting an investigation."
American Airlines, which is merging with US Airways, says the return flight was cancelled, and passengers were accommodated.
Zeker!quote:Op woensdag 30 september 2015 21:22 schreef Blistering het volgende:
Mooi Nostalgisch! Toch wel het meest iconische vliegtuig wat mij betreft.
Sterker nog, er vliegen nog altijd 3 757's rond van Air Lingus (EI-LBS/EI-LBR/EI-LBT)quote:Op donderdag 1 oktober 2015 02:02 schreef LintuxCx het volgende:
Gave foto's zeg. En ook nog een oud Aer Lingus logo erop. Ik blijf steeds vergeten dat Aer Lingus ooit Boeings gevlogen heeft..
WTFquote:Op donderdag 1 oktober 2015 07:21 schreef Blistering het volgende:
[..]
Sterker nog, er vliegen nog altijd 3 757's rond van Air Lingus (EI-LBS/EI-LBR/EI-LBT)
[ afbeelding ]
Ze vliegen ook pas sinds vorig jaar ofzo voor Aer Lingus, dus wat dat betreft nog redelijk recent. Technisch gezien zijn ze ook van Aer Contractors (operated for Aer Lingus)quote:Op donderdag 1 oktober 2015 09:13 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
WTF
Ik heb vijf jaar in Dublin gewoond, waarom zijn die mij nooit opgevallen..
Dat kwam inderdaad later. Plus de 747 was tot 2.5 keer zo groot/zwaar als de grootste vliegtuigen van dat momentquote:Op woensdag 30 september 2015 21:22 schreef derLudolf het volgende:
Bestonden er toen überhaupt nog geen trucks die het neuswiel optilden? Of waren ze er nog niet die geschikt waren voor 747?
Is dan ook alweer (bijna) 10 jaar geleden dat de laatste Boeing (de 737's) de Aer Lingus vloot verliet.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 02:02 schreef LintuxCx het volgende:
Gave foto's zeg. En ook nog een oud Aer Lingus logo erop. Ik blijf steeds vergeten dat Aer Lingus ooit Boeings gevlogen heeft..
Februari 2014 inderdaad en dat is de vorige naam; nu is het ASL Airlines Ireland.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 09:20 schreef Thetallguy het volgende:
Ze vliegen ook pas sinds vorig jaar ofzo voor Aer Lingus, dus wat dat betreft nog redelijk recent. Technisch gezien zijn ze ook van Aer Contractors (operated for Aer Lingus)
En BA neemt geen halve maatregelingen; zowel G-DOCW als G-DOCX vliegen momenteel achter elkaar aan (2 minuten achter elkaar vertrokken) naar hun laatste rustplaats.quote:Op woensdag 30 september 2015 12:27 schreef Iemand91 het volgende:
De -400's kwamen in oktober 1991 in de vloot en BA heeft in totaal 37 van dit type in de vloot gehad.
De toestellen waren aanvankelijk gestationeerd op London Heahtrow waar het de oudere -200's verving maar zodra de nieuwe Airbus A319-family toestellen kwamen werden de 737's naar Gatwick verplaatst.
Een aantal zijn door gaan vliegen voor andere maatschappijen, maar velen zijn naar Victorville gegaan.
EDIT: schijnt Rotterdam te worden.quote:Laat ik eens wat leuks posten (nog een beetje onder voorbehoud):
1130-2000 (03-10) ODM118/119 NBO-CAO-AMS-ALG-BZV; TT-DBC DC8-73F.
Hoe lang zal de route nog bestaan?quote:Op donderdag 1 oktober 2015 16:09 schreef Blistering het volgende:
Wil begin November misschien ook weer even een paar dagen Heathrow doen. Ik overweeg met Garuda te vliegen, want 777 op AMS > LGW
Wauwquote:Op donderdag 1 oktober 2015 20:40 schreef Blistering het volgende:
[ link | afbeelding ]All Nippon Airways 787-8 by Daniel, on Flickr
Toch wel geinig wat je nog voor foto's kunt maken van vliegtuigen op dik 12km hoogte
Oeh, dat onthoud ik. Mocht ik es naar Londen gaanquote:Op donderdag 1 oktober 2015 16:09 schreef Blistering het volgende:
Wil begin November misschien ook weer even een paar dagen Heathrow doen. Ik overweeg met Garuda te vliegen, want 777 op AMS > LGW
Gaat niet door. De slotcoordinator wegens "onvoldoende ruimte op de apron"....quote:Op donderdag 1 oktober 2015 12:55 schreef Iemand91 het volgende:
EDIT: ok, als dit doorgaat baal ik als de pest dat ik niet in de buurt van Schiphol Rotterdam woon:
EDIT: schijnt Rotterdam te worden.
Ofwel een 47 jaar oude McDonnell Douglas DC-8 van juli 1968.
Wat zou ik dat wel graag willen zien; dan zou ik überhaubt voor het eerst een DC-8 in het echt zien...
Van de 556 geproduceerde DC-8's (tussen 1958–1972) zijn er nog zo'n 13 stuks in service. Erg bijzonder dus.
Toestel was in april 2003 voor het laatst op Schiphol.
Deze kist komt wél naar Amsterdam; is al onderweg en vliegt op moment van posten boven China. Dit is de 3e rotatie voor deze kist.quote:En zoals het er nu uitziet komt ook B-HNR naar Schiphol; de spiksplinternieuwe 777-300ER voor Cathay Pacific die afgelopen zaterdag pas aan Cathay is geleverd.
Het is hun 70e 777, de 53e 777-300ER en wel de laatste 777 voorlopig.
Hun vloot bestaat nu uit 53 777-300ER's, 12 777-300 en 5 777-200.
Verder hebben ze 21 777-9X besteld.
De A380's waren al een ijdele hoop maar Boeing lijkt nu ook een probleem te krijgen; 2 v.d. 4 747-8i's zijn al gebouwd...quote:Russian Prime Minister Dmitry Medvedev has given the green light to begin bankruptcy proceedings for Transaero airlines, according to sources cited by online newspaper Gazeta.ru. Negotiations on a takeover of Russia's second-biggest carrier by Aeroflot have been deadlocked. According to sources, Aeroflot took a hard line refusing the Transaero consolidation.
“The process has taken the toughest turn,” the media cites a federal official present at the meeting as saying. "The bankruptcy will proceed according to Russian law,” he added.
The technical details of the bankruptcy procedure are currently being worked out, another source told the newspaper.
"There are two considerations: first, who will inherit Transaero's [$4 billion - Ed.] debts and how much of them, second, how it will affect the airline's smaller creditors, the passengers and airline employees," the source said.
Russia's federal aviation service has told Transaero to stop all ticket sales, TASS reports.
According to the Russian Interfax news agency, all the negotiators have acknowledged bankruptcy as the only possible way out. A source close to the deal told Interfax there are three reasons for that.
First, the airline's shareholders have not been able to consolidate 75 percent plus one share that were expected to be transferred to Aeroflot. Secondly, Transaero creditors refused a debt restructuring model, proposed by Sberbank that is overseeing the deal. An the final reason was the Russian Ministry of Finance’s reluctance to give state guarantees of 85 billion rubles ($1.3 billion) for the restructuring of Transaero, which was promised in the early stages of negotiations.
The banks are opposed to the bankruptcy, but Aeroflot says they should have better assessed the risk when they gave loans to Transaero. According to Aeroflot, the airline had an extremely risky strategy in staying afloat.
Transaero is in such financial straits that it can’t refuel its planes, which is now done by Aeroflot. It said it would stop refueling Transaero planes on September 30, but First Deputy Prime Minister Igor Shuvalov asked Aeroflot to move the deadline to midnight October 2, Russian business media RBC reported.
Shuvalov has promised the government would help the 10,000 Transaero employees who may lose their jobs as well as passengers that had pre-purchased tickets.
At the beginning of September, Aeroflot said it intended to acquire a 75 percent stake in Transaero, which has about a $4 billion debt. Aeroflot's main shareholder is the Russian state, which owns 51 percent stake in the carrier.
quote:Op donderdag 1 oktober 2015 20:40 schreef Blistering het volgende:
[ link | afbeelding ]All Nippon Airways 787-8 by Daniel, on Flickr
Toch wel geinig wat je nog voor foto's kunt maken van vliegtuigen op dik 12km hoogte
Blauw spuiten en opsturen naar Nederland, het liefst natuurlijk even verbouwen naar combi-versie.quote:De A380's waren al een ijdele hoop maar Boeing lijkt nu ook een probleem te krijgen; 2 v.d. 4 747-8i's zijn al gebouwd...
Als:quote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:05 schreef mar456 het volgende:
[..]
Blauw spuiten en opsturen naar Nederland, het liefst natuurlijk even verbouwen naar combi-versie.
Ja, de AF A340 CDG-BKK die er altijd een uurtje langer over deed dan de KLM vlucht. En hele krappe BC stoelen, maar wel geweldige FB award ticket aanbiedingen. Gauwe tijdûh zijn voorbij, helaas.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 08:42 schreef Blistering het volgende:
Volgens mij wordt keer op keer weer duidelijk dat Air France KLM harder nodig heeft/had dan andersom
Wist trouwens niet dat Air France ook A343's had, geinig Maar snel een keer mijn spottersvergunning voor CDG aanvragen, kan ik die ook nog eens platen voor ze weg zijn.
quote:KLM is cancelling service on Amsterdam – Fukuoka route, as the Skyteam member schedules last service on 03/04JAN16. For winter 2015/16 season, KLM operates this route twice a week with Boeing 777-200ER aircraft.
Operational schedule on/after 05JAN16 is removed and reservation is now closed.
KL869 AMS1435 – 0920+1FUK 772 37
KL870 FUK1105 – 1530AMS 772 14
Vond het ook een boeiend filmpje. Sowieso lijkt het mij tof om een keertje mee te kijken bij Airbus of Boeingquote:
Bij mij wel, maar ik ben de laatste dagen hier zoveel posts aan het neerzetten dat ik maar wat moest gaan schiften; anders wordt het veel te veel info van mijn kant wat uiteindelijk dan toch niet meer gelezen wordt.quote:
Denk dat voor Surinam die knakenbak sowieso een stuk efficienter is dan een -500 die gemaakt is voor ultra long haul afstanden...quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 17:08 schreef flipsen het volgende:
Had Surinam niet beter een oude 340-500 van Emirates kunnen overnemen dan? Zou dat zó veel duurder zijn geweest dan die knakenbak die ze nu hebben?
Geen idee maar in ieder geval wel een stuk groter. Wie weet krijgen ze die niet gevuld?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 17:08 schreef flipsen het volgende:
Had Surinam niet beter een oude 340-500 van Emirates kunnen overnemen dan? Zou dat zó veel duurder zijn geweest dan die knakenbak die ze nu hebben?
En waarom denk je dat een A340-500 beter geschikt zou zijn voor Surinam Airways dan een nieuwere A340-500? (nieuwer voor Surinam that is...)quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 17:08 schreef flipsen het volgende:
Had Surinam niet beter een oude 340-500 van Emirates kunnen overnemen dan? Zou dat zó veel duurder zijn geweest dan die knakenbak die ze nu hebben?
Enige hoe KLM van Air France af kan kopen is dat Air France de KLM in de verkoop zet. Wat mij niet lijkt te gebeuren...tenzij aandeelhouders snel geld willen zien.quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 18:47 schreef Ven1972 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)cties_Fransen__.html
De KLM maakt meer zorgen voer de acties van Fransen, maar het is mij heel duidelijk dat KLM de band met Air France moet verbreken, en daarna snel op zoek gaan naar een nieuwe fusie partner. En KLM moet zichzelf proberen te redden als het nu kan, wellicht graag met een nieuwe partner die veel beter staat dan zo zo zo arrogante Franse maatschappij die alleen maar aan zichzelf denkt. En ik neem aan dat BA toch beter bij de KLM past dan bij Air France.
Is alweer een ouder filmpje, maar blijft mooi:)quote:
Denk het ook niet. Maar er zal wel een nieuwe maatschappij komen in plaats van de KLM als Air France verder KLM kapot wil maken en vandaar de KLM helemaal opgeslokt wordt door Air France.quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 18:59 schreef Mikey92 het volgende:
[..]
Enige hoe KLM van Air France af kan kopen is dat Air France de KLM in de verkoop zet. Wat mij niet lijkt te gebeuren...tenzij aandeelhouders snel geld willen zien.
De meeste zeggen altijd dat Air France de KLM kapot maakt, maar hoe dan precies??? De KLM maakt nog steeds elk jaar winst(wordt wel steeds minder), krijgt binnenkort een jongere vloot. Natuurlijk zijn er wat baantjes van Nederland naar Frankrijk gegaan, maar dat is logisch als je fuseert en het gehele hoofdkantoor in Frankrijk staat. Dat KLM nu ineens 25% van de managers aan de kant wil gaan zetten hadden ze al moeten doen voordat ze samen gingen met Air France zoals wel meerdere dingen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 19:08 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Denk het ook niet. Maar er zal wel een nieuwe maatschappij komen in plaats van de KLM als Air France verder KLM kapot wil maken en vandaar de KLM helemaal opgeslokt wordt door Air France.
Okay, dan is wel op zich wel slim van Air France dat de Franse tak helemaal van merknaam converteert naar merk KLM France, bijvoorbeeld. Dan is op zich een maatschappij die helemaal op een systeem berust zoals op gelijkstaand aan alle klassen die KLM Holland heeft. En dan is ook op zich niet vreemd dat de merknaam Air France minder populair dan de KLM zelf, want Air France heeft duidelijk veel oudere vloot dan de KLM met vooral veel Airbussen. En Fransen zijn niet zo erg happy om investeren in een nieuwe producten, wat de KLM nu ook bezig zijn met nieuwe World Business Class installeren in haar eigen vliegtuigen. En Air France berust nog steeds op veel luxere First Class, oudere Business Class dan de kLM en matige Economy Class dan de KLM, dat is behoorlijk wel een groot verschil tussen die twee maatschappijen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 19:16 schreef Mikey92 het volgende:
[..]
De meeste zeggen altijd dat Air France de KLM kapot maakt, maar hoe dan precies??? De KLM maakt nog steeds elk jaar winst(wordt wel steeds minder), krijgt binnenkort een jongere vloot. Natuurlijk zijn er wat baantjes van Nederland naar Frankrijk gegaan, maar dat is logisch als je fuseert en het gehele hoofdkantoor in Frankrijk staat. Dat KLM nu ineens 25% van de managers aan de kant wil gaan zetten hadden ze al moeten doen voordat ze samen gingen met Air France zoals wel meerdere dingen.
Air France investeert ook nog aardig wat, zijn alle cabines aan het verbouwen(zelfs nieuwere First Class), op dit moment de boeing 777's (dit wordt ook deels door KLM gedaan hier in Nederland), hierna komen de a330's en a380's. Nieuwe vliegtuigen willen ze net zo graag als KLM, maar moeten er geld voor vrijmaken, wat nu dus niet lukt door de mislukte CAO.quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 19:23 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Okay, dan is wel op zich wel slim van Air France dat de Franse tak helemaal van merknaam converteert naar merk KLM France, bijvoorbeeld. Dan is op zich een maatschappij die helemaal op een systeem berust zoals op gelijkstaand aan alle klassen die KLM Holland heeft. En dan is ook op zich niet vreemd dat de merknaam Air France minder populair dan de KLM zelf, want Air France heeft duidelijk veel oudere vloot dan de KLM met vooral veel Airbussen. En Fransen zijn niet zo erg happy om investeren in een nieuwe producten, wat de KLM nu ook bezig zijn met nieuwe World Business Class installeren in haar eigen vliegtuigen. En Air France berust nog steeds op veel luxere First Class, oudere Business Class dan de kLM en matige Economy Class dan de KLM, dat is behoorlijk wel een groot verschil tussen die twee maatschappijen.
Je weet het ook dat Franse vakbonden zeer machtig zijn in Frankrijk als het om CAO voor de personeel van Air France gaat en ze gaan proberen de managers de mond snoeren wat de vakbond graag wil. De vakbond in Frankrijk wil graag de baas zijn in het bedrijf wat het ook ze vechten voor betere posities van zijn lieden.quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 19:39 schreef Mikey92 het volgende:
[..]
Air France investeert ook nog aardig wat, zijn alle cabines aan het verbouwen(zelfs nieuwere First Class), op dit moment de boeing 777's (dit wordt ook deels door KLM gedaan hier in Nederland), hierna komen de a330's en a380's. Nieuwe vliegtuigen willen ze net zo graag als KLM, maar moeten er geld voor vrijmaken, wat nu dus niet lukt door de mislukte CAO.
Dan had je al geen KLM blauw meer gezien op Schiphol.quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 18:47 schreef Ven1972 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)cties_Fransen__.html
En ik neem aan dat BA toch beter bij de KLM past dan bij Air France.
Denk je dat Britten veel agressiever zouden zijn dan de Fransen als om KLM ging?quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 22:47 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Dan had je al geen KLM blauw meer gezien op Schiphol.
Van wat ik ooit heb gelezen had KLM onder BA vooral feeder geworden voor BA longhaul en dat KLM dan écht ten dienste had gestaan van BA.quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 22:51 schreef Ven1972 het volgende:
Denk je dat Britten veel agressiever zouden zijn dan de Fransen als om KLM ging?
Klopt, KLM heeft nu heel veel profijt van de fusie met Air France, maar we zien dat het ook nu slechter gaat met Air France zelf. En namelijk maakt KLM nog wel winst onder KLM-Air France. Wat ik ook mij afvraag is dat Air France ook bleef vliegen op verschillende routes die veel verlies maakte voor de fusiebedrijf. En natuurlijk kregen de KLM en Air France ook veel concurrentie op Europese lijndiensten van low-costmaatschappijen zoals RyanAir, EasyJet, , Vueling en WizzAir. Als antwoord hebben Air France en Transavia Nederland een dochtermaatschappij opgericht die naar filosofie van Transavia zelf: Transavia France die vanuit Parijs Orly de vluchten uitvoert naar zakelijke en vakantiebestemmingen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 23:00 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Van wat ik ooit heb gelezen had KLM onder BA vooral feeder geworden voor BA longhaul en dat KLM dan écht ten dienste had gestaan van BA.
Nu opereren AF en KLM nog enigszins hun eigen diensten maar met codeshares.
Je moet ook niet vergeten dat toen AF en KLM fuseerden KLM er veel slechter voor stond dan nu (en dan AF).
Pretty much. BA wilde niet fuseren met KLM. BA wilde KLM domweg overnemen. Alles zou BA worden met een Nederlandse dochteronderneming waar de open skies (NL-US) rechten in zouden komen (alsof de US dat had geaccepteerd).quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 22:51 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Denk je dat Britten veel agressiever zouden zijn dan de Fransen als om KLM ging?
Ok ik snap het wel, Ik zal wel korte zinnen wel maken dat is op zich wel veel begrijpelijker.quote:Op zondag 4 oktober 2015 09:06 schreef Stefanovic83 het volgende:
Ji moet niet zulke lange zinnen willen gebruiken..
De Boeing 767 vlucht en een A319 vlucht zijn geannuleerd. Dus even extra passagiers meenemen.quote:Op zondag 4 oktober 2015 20:25 schreef zlotka het volgende:
Vanwaar de BA 77W op Schiphol? Gebeurt niet zo vaak dacht ik?
Tnx.quote:Op zondag 4 oktober 2015 20:30 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
De Boeing 767 vlucht en een A319 vlucht zijn geannuleerd. Dus even extra passagiers meenemen.
En nee, die komen niet vaak op Schiphol.
2e stream zie je de kist rechts staan : http://www.atcbox.com/airportcams/quote:Op zondag 4 oktober 2015 20:34 schreef zlotka het volgende:
Tnx.
Jammer dat het donker is, had wel foto's willen zien
Martinair stop gewoon met bestaan?quote:Op zondag 4 oktober 2015 19:50 schreef Mikey92 het volgende:
Het wordt binnenkort aardig druk op schiphol met vliegtuigen die uit dienst gaan(terug naar de lease maatschappij/woestijn of nieuwe eigenaar) en kisten die weer nieuw in dienst komen.
De A330-200's van KLM gaan nu langzamerhand stuk voor stuk terug naar de lease maatschappij:
PH-AOH p/o Dec2015
PH-AOI p/o Feb2016
PH-AOK p/o May2016
PH-AOL p/o Feb2016
De MD11's van Martinair gaan eruit(weet niet precies of die in bezit zijn of lease)
PH-MCY p/o Jan2016
PH-MCP p/o Apr2016
PH-MCU p/o May2016
PH-MCW p/o May2016
De B747-400M(die volgens mij in bezit zijn van KLM)de eerst zou eerst al dit jaar gaan, maar doordat ze in bezit zijn kunnen ze wat meer schuiven met uitfaseren, dus kan zomaar weer veranderen.
PH-BFM p/o Jan2016
PH-BFO p/o Jan2016
De Fokker 70's gaan nu ook in rap tempo de vloot verlaten. Volgens mij wordt de 1e binnenkort gesloopt in Norwich, waarvan de staart ergens op Schiphol-Oost komt te staan als ik het goed heb... wanneer ze allemaal vertrekken heb ik helaas niet, zal niet zoveel verschillen met de invoering van de Embrear 170.
Van de Fokkers zijn er 7 verkocht aan Air Niugini en voor 5 is een letter of intent getekend met Inselair.
Voor de Fokkers in de plaats komen 17 Embrear's terug, 2x 190's en 15x 170's.
December 2015: 2x 190's: PH-EXE & PH-EXF
2016: 4x 170's
2017: 7x 170's
2018: 4x 170's
Voor de A330-200's en B747's komen de komende jaren B777's & B787's terug
2015: 2x B787-9
2016: 2x B777-300 & 6x B787-9
2017: 2x B777-300(de laatste 2) en 2x 787-9
2018: 1x B787-9
2019: 1x B787-9
2020: 3x B787-10
2021: 3x B787-10
2022: 1x B787-9
2023: 1x B787-9
2024: 1x B787-9
Meeste is van Scramble geplukt.
De BFP, U en V zijn geleased. De laatste nog 8 jaar! Ik zie overigens de BFC nog tussen de M en O voor uitfasering. Eerst de AOH en dan de BFM meen ik me te herinneren en dan BFC, BFO en AOI.quote:[b]Op
De B747-400M(die volgens mij in bezit zijn van KLM)de eerst zou eerst al dit jaar gaan, maar doordat ze in bezit zijn kunnen ze wat meer schuiven met uitfaseren, dus kan zomaar weer veranderen.
PH-BFM p/o Jan2016
PH-BFO p/o Jan2016
De BFC is alweer wat naar achter geschoven schijnt het,quote:Op zondag 4 oktober 2015 21:47 schreef inkjet het volgende:
[..]
De BFP, U en V zijn geleased. De laatste nog 8 jaar! Ik zie overigens de BFC nog tussen de M en O voor uitfasering. Eerst de AOH en dan de BFM meen ik me te herinneren en dan BFC, BFO en AOI.
Alledrie in eigendom van KLM.quote:Op zondag 4 oktober 2015 21:47 schreef inkjet het volgende:
De BFP, U en V zijn geleased. De laatste nog 8 jaar!
Jep.quote:Ik zie overigens de BFC nog tussen de M en O voor uitfasering. Eerst de AOH en dan de BFM meen ik me te herinneren en dan BFC, BFO en AOI.
Klopt, -BFC zou december dit jaar de vloot verlaten maar is dus verschoven naar januari 2016.quote:Op zondag 4 oktober 2015 21:51 schreef Mikey92 het volgende:
De BFC is alweer wat naar achter geschoven schijnt het,
Overigens net als de uitfasering van de eerste 747 die eigenlijk nog dit jaar geplant stond.
Korean op 4!quote:
In het verre buitenland vind ik de aanblik van de KLM livery toch altijd wel prettig afsteken bij de rest. Want dan weet ik ook weer dat ik met een uurtje of 12 weer thuis ben.quote:Op zondag 4 oktober 2015 22:26 schreef Blistering het volgende:
[ afbeelding ]
Chineesje Vind het wel 1 v/d mooiste A380 liveries denk ik.
1: Etihad
2: Thai
3: China Southern
Als mijn schaamteloze zelfpromotie niet mag hoor ik dat ook graag trouwens, maar vind het wel leuk om af en toe een fotootje te droppen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |