En de huidige -8 kost officieel ruim $350.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 18:43 schreef Woods het volgende:
Laat mooi zien hoeveel mensen er werk hebben door 1 samengesteld product. Die prijzen toendertijd $31.000.000 in '69 en al $131.000.000 voor de -400. Was natuurlijk een heel andere tijd waar dat ook toendertijd superduur was.
Voor alle mensen die de komende tijd met een KLM 747 Business gaan vliegen; kijk even of het PH-BFK of PH-BFW is; dat zijn namelijk nog de enige 747's met de oude Business Classquote:Jaarlijks vindt op Schiphol onderhoud plaats aan de start- en landingsbanen. Dit onderhoud is noodzakelijk om de banen in goede staat te houden en zo een veilige afhandeling van het vliegverkeer te kunnen laten plaatsvinden.
Op de kruising van de Buitenveldertbaan (09 – 27) en de Aalsmeerbaan (18L – 36R) bevindt zich een zogeheten gootconstructie. Deze gootconstructie is aangelegd in de jaren ’60 en is van groot belang voor de afvoer van regenwater van het baanoppervlak. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de gootconstructie in 2017 vervangen zou worden. Maar naar aanleiding van een toenemend aantal storingen en een aantal recentelijk uitgevoerde inspecties is gebleken dat verder uitstel van de werkzaamheden niet mogelijk is. Daarom is besloten om in 2014 het gotenstelsel in de kruising compleet te vervangen. De werkzaamheden worden gecombineerd met het normaal onderhoud aan de Buitenveldertbaan.
Van 5 tot en met 26 mei is er sprake van gewijzigd baangebruik als gevolg van groot onderhoud aan de kruising van de Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan. Vanwege de werkzaamheden is de Buitenveldertbaan gedurende deze periode buiten gebruik. De Aalsmeerbaan kan alleen verkort gebruikt worden. Dit betekent dat zware vliegtuigtypes tijdens de onderhoudsperiode op andere banen dan de Aalsmeerbaan worden afgehandeld.
Omdat de Buitenveldertbaan niet in gebruik is kan het, bij harde westenwind, noodzakelijk zijn om de Schiphol-Oostbaan in te zetten. Dit geldt ook voor de nacht. Bij normale weersomstandigheden zal het niet beschikbaar zijn van de Buitenveldertbaan naar verwachting tot weinig verandering in het baangebruik leiden.
Het afwijkend baangebruik zal waarschijnlijk leiden tot extra overlast in de omgeving van Schiphol.
Enne; nog een keer de Arke 787:quote:PARIJS - De topman van Air France-KLM, Alexandre de Juniac, heeft vrijdag in een vraaggesprek met de Franse kran Les Echos zegt dat het luchtvaartconcern niet van plan is alle 'full freighters', de puur op vracht gerichte toestellen, van de hand te doen. De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep is wel bezig zijn vrachtvloot uit te dunnen. Bij Air France worden twee van de vier full freighters dit jaar uitgefaseerd.
KLM gaat van tien naar acht full freighters. In plaats daarvan willen de twee maatschappijen meer vracht vervoeren in het ruim van passagiersvliegtuigen, de zogenoemde belly. De bellyvracht maakt nu ook al een belangrijk deel uit van het vrachtvolume.
KLM liet vorige maand weten alle opties voor het vrachtvervoer open te houden, na geruchten dat het al zijn full freighters van de hand zou willen doen. Air France-KLM lijdt door de lage vraag en overcapaciteit al jaren verlies op het goederenvervoer.
Air France-KLM komt in de zomer overigens met een nieuw strategisch programma, na het aflopen van het huidige plan Transform 2015 dat is gericht op kostenbesparingen. Het nieuwe plan zal ingestoken zijn op groei, aldus De Juniac.
Jep.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 19:54 schreef Woods het volgende:
Heeft Arke domweg eerder 787 besteld dan KLM die pas in 2015 komen?
quote:
Ik vind hem gaaf. Was overigens een een record-setting vliegtuig.quote:
Ik vind het leuk tussen de nieuwtjes doorquote:Op zondag 4 mei 2014 16:26 schreef Iemand91 het volgende:
Van die dergelijke posts die ik hier wel eens neerzet (zoals met dat 747SP verhaal hierboven); zijn er berhaupt mensen hier die dat interessant vinden of is het maar meer een uitlaat voor mijn eigen interesse?
M.a.w.; mee doorgaan met posten van dergelijke dingen of maar mee stoppen?
Doorgaan!quote:Op zondag 4 mei 2014 16:26 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik vind hem gaaf. Was overigens een een record-setting vliegtuig.
Ook lekker simpel; haal gewoon een stuk van een 747 af
Van die dergelijke posts die ik hier wel eens neerzet (zoals met dat 747SP verhaal hierboven); zijn er berhaupt mensen hier die dat interessant vinden of is het maar meer een uitlaat voor mijn eigen interesse?
M.a.w.; mee doorgaan met posten van dergelijke dingen of maar mee stoppen?
Dit is al eens heel erg fout gegaan met een A320, weliswaar omdat fly-by-wire toen net in de kinderschoenen stond binnen de commercile luchtvaart:quote:Op zondag 4 mei 2014 17:24 schreef Adrie072 het volgende:
http://www.dumpert.nl/med(...)yby_in_budapest.html
Mwah, op snelheid laag overvliegen is weer heel wat anders dan op minimale snelheid met max. angle of attack lager dan boomtoppen voorbij hoveren.quote:Op zondag 4 mei 2014 22:12 schreef blingbling11 het volgende:
Dit is al eens heel erg fout gegaan met een A320, weliswaar omdat fly-by-wire toen net in de kinderschoenen stond binnen de commercile luchtvaart:
Ik lees het ook, ga door zou ik zeggen.quote:Op zondag 4 mei 2014 16:26 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Van die dergelijke posts die ik hier wel eens neerzet (zoals met dat 747SP verhaal hierboven); zijn er berhaupt mensen hier die dat interessant vinden of is het maar meer een uitlaat voor mijn eigen interesse?
M.a.w.; mee doorgaan met posten van dergelijke dingen of maar mee stoppen?
lekker doorgaan!quote:Op zondag 4 mei 2014 16:26 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik vind hem gaaf. Was overigens een een record-setting vliegtuig.
Ook lekker simpel; haal gewoon een stuk van een 747 af
Van die dergelijke posts die ik hier wel eens neerzet (zoals met dat 747SP verhaal hierboven); zijn er berhaupt mensen hier die dat interessant vinden of is het maar meer een uitlaat voor mijn eigen interesse?
M.a.w.; mee doorgaan met posten van dergelijke dingen of maar mee stoppen?
Je posts worden (ook) door mij erg gewaardeerd!quote:Op zondag 4 mei 2014 16:26 schreef Iemand91 het volgende:
Van die dergelijke posts die ik hier wel eens neerzet (zoals met dat 747SP verhaal hierboven); zijn er berhaupt mensen hier die dat interessant vinden of is het maar meer een uitlaat voor mijn eigen interesse?
M.a.w.; mee doorgaan met posten van dergelijke dingen of maar mee stoppen?
En het heeft een kleurtje gekregen:quote:Op vrijdag 25 april 2014 23:02 schreef Iemand91 het volgende:
Dames (?) en heren; mag ik u presenteren: de 1500e Boeing 747!
45 jaar en nt geen 7 maanden na de eerste 747 (30 september 1969) rolt deze 747 op 24 april de assembly line af...
Er zit nog een sticker op waar normaal gesproken lufthansa.com staat (boven de registratie). lufthansa.com zou helemaal verdwijnen van de livery en de sticker is ook korter dan de ruimte die lufthansa.com zou innemen. Misschien dat daar iets onder komt?quote:Op dinsdag 6 mei 2014 13:55 schreef Iemand91 het volgende:
Tenzij er nog een sticker opkomt niets speciaals aangedaan dus. Toch wel jammer/raar...
Zoiets wordt inderdaad genoemd.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 23:11 schreef OEM het volgende:
Er zit nog een sticker op waar normaal gesproken lufthansa.com staat (boven de registratie). lufthansa.com zou helemaal verdwijnen van de livery en de sticker is ook korter dan de ruimte die lufthansa.com zou innemen. Misschien dat daar iets onder komt?
Doorgaan! Ik lees ze ook altijd met veel plezier. Ben niet zo'n vliegtuig diehard maar als er nieuwe posts zijn in dit topic lees ik ze altijd.quote:Op zondag 4 mei 2014 16:26 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik vind hem gaaf. Was overigens een een record-setting vliegtuig.
Ook lekker simpel; haal gewoon een stuk van een 747 af
Van die dergelijke posts die ik hier wel eens neerzet (zoals met dat 747SP verhaal hierboven); zijn er berhaupt mensen hier die dat interessant vinden of is het maar meer een uitlaat voor mijn eigen interesse?
M.a.w.; mee doorgaan met posten van dergelijke dingen of maar mee stoppen?
Verder kwamen er foto's naar buiten die toonden dat het vliegtuig niet verwoest was en de VS technologie dus (deels) bekend werd voor de Sovjets. Dit alles bracht de VS regering natuurlijk gigantisch in verlegenheid.quote:"I must tell you a secret. When I made my first report I deliberately did not say that the pilot was alive and well... and now just look how many silly things the Americans have said."
quote:
Rechtsboven in de hoek is nog net een van de Evergreen 747 supertankers zichtbaar; ook bijzonder omdat deze zijn omgebouwd tot blusvliegtuigen!quote:Op zaterdag 3 mei 2014 01:37 schreef Iemand91 het volgende:
Verderop staat de bekende PZ-TCM (eveneens klikbaar); een 747-300 van Surinam Airways; zij namen PH-BUW in 2004 over van KLM.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)18567.jpg]afbeelding[/url] ]
Jep; dat is N479EV, een Boeing 747-100 en de 2e Evergreen Supertanker. N470EV staat iets verderop (naast 2 andere Evergreen 747's) en is een 747-200 en was de eerste Supertanker.quote:Op donderdag 8 mei 2014 00:29 schreef Ferry_76 het volgende:
Rechtsboven in de hoek is nog net een van de Evergreen 747 supertankers zichtbaar; ook bijzonder omdat deze zijn omgebouwd tot blusvliegtuigen!
http://en.wikipedia.org/wiki/Evergreen_747_Supertanker
Nee hoor. Op de Oostbaan kan alles landen tot de 747 aan toe.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 10:47 schreef the-it het volgende:
Raar, ik zie 747's en a340's op de oostbaan landen, die is toch veel te kort?
Blijft altijd vet zo'n Antonov (of berhaupt andere kisten) zo vlak over de weg.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 10:58 schreef BoxeurDesRues het volgende:
Woensdag landde de Antonov op Gilze Rijen om 2 Apache helikopters op te halen.
http://www.omroepbrabant.(...)ers+op+te+halen.aspx
[ afbeelding ]
Geniet d'r van!quote:Op vrijdag 9 mei 2014 14:06 schreef Thetallguy het volgende:
Zo vandaag AMS-LHR-LAX vliegen met BA 320/380. Eerste segment vertraagd dus konden de overstap niet meer halen. Snel omgeboekt door BA op AMS-YUL-LAX met KL/AC. Straks dus nog een stukje MD11 voor alle fappers alhier
En PH-TFK komt op een kleine maand op 5 juni om 12:00 uur aan op Schiphol.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 14:25 schreef Iemand91 het volgende:
Amsterdam - Buenos Aires is zo'n 7107 mijl / 11,437 km, gemiddeld 13 1/2 uur.
Amsterdam - Jakarta is zo'n 7055 mijl / 11.354 km; blijkbaar gem. 13.5 uur.
Scheelt haast niets inderdaad; afhankelijk van wind/route e.d. zullen ze met elkaar wedijveren.
twitter:flightradar24 twitterde op donderdag 08-05-2014 om 14:28:09 Today's aircraft marathon over Turkey was won by KLM441 http://t.co/I2Mk3ZKJ6R reageer retweet
Garuda zit sinds kort in het Skysteam Alliance en Amsterdam is een hub daarvan; niet London Gatwick. Maar ze willen wel London bedienen, dus ze vliegen even door naar London.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 01:35 schreef Tinos85 het volgende:
Hoezo vliegt die kist van Jakarta nog door naar Londen dan?
Tag-on van Garuda. Singapore Airlines vliegt ook Mnchen-Manchester met een 777-300 ER bijvoorbeeld, als tag-on van de vlucht van Singapore naar Mnchen.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 02:22 schreef nattermann het volgende:
Wut, Amsterdam-Gatwick met een 777
Kortste vlucht die ik ooit heb gemaakt trouwens, Schiphol-Stansted. Geloof dat ik 45 minuten aan boord ben geweest, inclusief instappen/uitstappen etc. !
Yep, en Lufthansa Bangkok-KL. Is ook maar een kort stukje.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:24 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Garuda zit sinds kort in het Skysteam Alliance en Amsterdam is een hub daarvan; niet London Gatwick. Maar ze willen wel London bedienen, dus ze vliegen even door naar London.
Opzich niet hl bijzonder, maar ik ken zo geen andere dergelijke route met een grote kist op kleine afstand in de buurt.
Eigenlijk het zelfde wat KLM bijvoorbeeld doet op Kuala Lumpur - Jakarta route, en Singapore - Bali, Sint-Maarten - Curacao en nog meer.
Singapore Airlines Mnchen-Manchester zoals ik net schreef, met een 777-300 ER. Goed, is wel langer dan Amsterdam - Gatwick maar alsnog duidelijk short haul.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:24 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Opzich niet hl bijzonder, maar ik ken zo geen andere dergelijke route met een grote kist op kleine afstand in de buurt.
Vet!quote:Op vrijdag 9 mei 2014 10:58 schreef BoxeurDesRues het volgende:
Woensdag landde de Antonov op Gilze Rijen om 2 Apache helikopters op te halen.
http://www.omroepbrabant.(...)ers+op+te+halen.aspx
[ afbeelding ]
Over korte vluchten gesproken; Ben zelf een keer van Barcelona naar Palma de Mallorca gevlogen, dat was in totaal nog geen half uur. Je kunt Mallorca soms zelfs zien liggen vanuit Barcelona.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 02:22 schreef nattermann het volgende:
Wut, Amsterdam-Gatwick met een 777
Kortste vlucht die ik ooit heb gemaakt trouwens, Schiphol-Stansted. Geloof dat ik 45 minuten aan boord ben geweest, inclusief instappen/uitstappen etc. !
Voor de geinteresseerden: op de meest recente kaart (april 2013) van Svyatoshino in Google Earth kun je ook de 2e An-225 (nou ja, wat ervan gemaakt is) zien.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 00:58 schreef Iemand91 het volgende:
Grappig is overigens dat de 225 te zien is op Google Maps.
Op Google Earth is hij hier te zien; datum van Google Earth is 3 september 2012.
En wel hier.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:11 schreef OEM het volgende:
Voor de geinteresseerden: op de meest recente kaart (april 2013) van Svyatoshino in Google Earth kun je ook de 2e An-225 (nou ja, wat ervan gemaakt is) zien.
Dat is de An124 static test airframe: http://www.airliners.net/(...)ba7921174cdb5ea9dbddquote:
Verbeterd. Ik had nog voor ogen hoe die 2e 225 eruit zag en dit leek precies. Ook dacht ik even verkeerd dat ik dacht dat fuselage groter leek dan de 124's die daar ook staan.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 19:23 schreef OEM het volgende:
Dat is de An124 static test airframe: http://www.airliners.net/(...)ba7921174cdb5ea9dbdd
Jep; de wingbox:quote:De 2e an-225 kun je herkennen aan het feit dat ie een gedeelte (wingbox?) van de vleugels heeft. In de foto van april 2013 staat ie buiten (blijkbaar staat/stond ie altijd binnen): zie ten zuiden van de hangar:
quote:Bonaire steunt plan Hartman luchthavens Cariben
KRALENDIJK - Bonaire steunt de oproep van vice-voorzitter Peter Hartman van Air France-KLM om de luchthavens in het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden te benutten als 'gateway' tussen Nederland en Latijns-Amerika. Hartman deed die uitspraak woensdag in de Telegraaf. Het Bestuurscollege van Bonaire ziet voor het eiland een aanzienlijke rol als hub weggelegd.
“Wij hebben een tot in detail uitgewerkt en door luchtvaartdeskundigen getoetst plan voor de upgrading van Flamingo Airport zodat de KLM Bonaire optimaal kan benutten als knooppunt in haar netwerk tussen Europa en Zuid-Amerika", laat het bestuurscollege in een verklaring weten.
Het Bestuurscollege heeft het Kabinet vorig jaar gewezen op het grote economische voordeel voor Nederland om te kunnen beschikken over “een goed geoutilleerde internationale luchthaven pal voor de kust van een geweldige groeimarkt”. Bijkomende voordeel zou zijn dat Flamingo Airport op Nederlands grondgebied ligt, want Bonaire is een bijzondere gemeente. Met de voorstellen van het Eilandbestuur is vooralsnog niets gedaan.
KLM gebruikte Bonaire tot enkele jaren geleden als vaste tussenstop op vluchten van Schiphol naar de Zuid-Amerikaanse landen Ecuador en Peru. Met de vervanging van de MD-11 door de Boeing 777 op die routes bleek de tussenstop op Bonaire niet langer noodzakelijk.
Springplank
Hartman ziet de ABC-eilanden nu als “springplank naar nieuwe bestemmingen in Zuid-Amerika”, zo zei hij in de Telegraaf. “Dat scheelt reistijd en kosten en levert veel banen en economische bedrijvigheid op de Antillen op. Onze Braziliaanse partner GOL en het Antilliaanse Insel Air kunnen actief meewerken aan deze uitbreiding van het Schiphol-netwerk.”
De Air France-KLM topman ziet ook een rol weggelegd voor concurrent Arkefly, het Nederlandse kabinet, Luchtverkeersleiding Nederland en Schiphol. Bedoeling is om tientallen miljoenen in de luchtvaart op Bonaire en later op Aruba en Curaao te investeren, samen met particuliere ondernemers en de regeringen van de ABC-eilanden.
Say what Dus AMS BUE met een overstap op Bonaire is sneller dan AMS BUE rechtstreeks??quote:“Dat scheelt reistijd
Verlies van banen en omzet/winst, omdat mensen dan wel weer goedkoop met Iberia of AlItalia of Lufthansa of BA naar Zuid Amerika vliegen lijkt me. Of ze moeten voor dezelfde prijs een stopover mogelijkheid van een weekje aanbieden, dn wordt het pas interessant imho.quote:en levert veel banen en economische bedrijvigheid op de Antillen op.
Vluchten met een tussenstop zijn vaak goedkoper.quote:Op woensdag 14 mei 2014 22:26 schreef flipsen het volgende:
Verlies van banen en omzet/winst, omdat mensen dan wel weer goedkoop met Iberia of AlItalia of Lufthansa of BA naar Zuid Amerika vliegen lijkt me. Of ze moeten voor dezelfde prijs een stopover mogelijkheid van een weekje aanbieden, dn wordt het pas interessant imho.
Niet dat ik weet. Er zijn er ook nog maar 4 over die op 2 bestemmingen (Montreal en Toronto) gevlogen worden; dus ze staan veel stil.quote:Op donderdag 15 mei 2014 00:47 schreef LintuxCx het volgende:
Is KLM trouwens misschien weer bezig een MD11 voor te bereiden voor vertrek? Twee keer langs Schiphol gereden deze week, eerste keer stonden volgens mij PH-KCD (?) en PH-KCK (?) naast elkaar, maar vanmiddag niet meer.
Blijft toch een sneu gezicht, hoe die daar zo langs de weg geparkeerd staan.
En hij is weer bezig; hier een foto van gisteren op Gostomel Airport in Kiev:quote:Op dinsdag 13 mei 2014 00:58 schreef Iemand91 het volgende:
- Misschien eens gekeken naar wat de Antonov 225 aan het doen is momenteel?
Weinig; hij staat sinds 21 december voor groot onderhoud op Gostomel Airport.
Onderhoud om deze nog decennia door kunnen laten vliegen. Kist heeft ondertussen 8000 cycles en 20.000 uren gemaakt.
Grappig is overigens dat de 225 te zien is op Google Maps.
Op Google Earth is hij hier te zien; datum van Google Earth is 3 september 2012.
Bron: http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=166208quote:A Cityjet RJ85, operating flight WX 281 to Florence, returned to London City Airport (LCY) after a cover/fairing of the flap operating mechanism on the left hand wing became partially detached.
Flight 281 took off from runway 27 at 07:38 local time. The flight climbed to 3400 feet and turned back while over Maidenhead. A safe landing was carried out at 08:27.
Gaat om KL767 met PH-AON. De nieuwste A330(-200) in KLM's vloot; die vorig jaar april in de vloot kwam.quote:SCHIPHOL - Vrijdag voert KLM voor het eerst een vlucht op biobrandstof uit naar het Caribisch Gebied. De Airbus A330-200 vertrekt rond 12.30 uur vanaf Schiphol naar Aruba en Bonaire. Op de vlucht is een grote delegatie van KLM en andere bedrijven die actief zijn op het gebied van duurzame ontwikkeling aanwezig.
Naast KLM-topman Camiel Eurlings vliegen onder meer ook Schiphol-CEO Jos Nijhuis en LVNL-directeur Paul Riemens mee naar Aruba. Ook de CEO’s van het WNF en TNO en topmanagers van Airbus en VN-luchtvaartorganisatie ICAO zijn op de vlucht aanwezig.
De keuze voor Aruba als bestemming voor de biobrandstofvlucht is niet voor niets gekozen: het Caribische eiland heeft zich ten doel gesteld om de energievoorziening in 2020 volledig 'vergroend' te hebben.
Zaterdag vindt op Aruba een Rondetafelbijeenkomst plaats waarbij duurzame luchtvaart centraal staat. Ook is de finale van de Green Aruba Challenge, een wedstrijd van concepten die Aruba duurzamer moeten maken.
Eerder al vloog KLM intercontinentaal op biobrandstof op basis van afgewerkt frituurvet naar Rio de Janeiro en New York. Binnen Europa gebeurde dat op vluchten naar Parijs. De leverancier van de brandstof was daarbij SkyNRG.
Bron: http://theaviationist.com/2014/05/16/dc-10-air-tanker-video/quote:KUSI photojournalist Taylor Schuss filmed the DC10 Air Tanker (unofficially dubbed “Supertanker”) fighting the Cocos Fire in San Marcos, California, from the receiving end of a load of fire retardant on May 14.
Note the King Air flying as a pathfinder ahead of the DC-10 to point the drop zone for the tanker.
The DC-10 Air Tanker is a standard McDonnell Douglas DC-10 airliner that was converted to carry up to 12,000 US gallons (45,000 liters) of water or fire retardant in an exterior belly-mounted tank.
Two such kind of air tankers, operated by the 10 Tanker Air Carrier, are currently flying under callsign Tanker 910 and 911.
Dit is op zich niet zo heel erg spannend toch? Ik heb voor een jaar of 3 geleden dat wel eens meegemaakt tijdens een vlucht van CUR naar AMS met de Nairobi (744). Ik kwam er bij het open doen van het raamschijf achter dat er we onderweg een afdekkap die zorgt voor een betere aerodynamica waren verloren.quote:Op donderdag 15 mei 2014 22:37 schreef Iemand91 het volgende:
Enne vandaag:
[..]
Bron: http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=166208
[ afbeelding ]
En morgen:
KLM op biobrandstof naar Aruba en Bonaire
[..]
Gaat om KL767 met PH-AON. De nieuwste A330(-200) in KLM's vloot; die vorig jaar april in de vloot kwam.
Was eerst bedoelt als een tanker voor de US Air Force; en heeft ook in die kleuren gevlogen:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)52774.jpg]afbeelding[/url] ]
[ afbeelding ]
Neuh, maar je ziet nog zo heel vaak foto's van dergelijke situaties verschijnen.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 10:43 schreef Sunri5e het volgende:
Dit is op zich niet zo heel erg spannend toch? Ik heb voor een jaar of 3 geleden dat wel eens meegemaakt tijdens een vlucht van CUR naar AMS met de Nairobi (744). Ik kwam er bij het open doen van het raamschijf achter dat er we onderweg een afdekkap die zorgt voor een betere aerodynamica waren verloren.
Wat was daar nou het voordeel van? Dat wachten op perfect weer te lang zou duren?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:08 schreef Iemand91 het volgende:
[...] vliegen wanneer de weeromstandigheden nog net niet goed genoeg waren brachten hem het succes.
Het feit dat hij niet de enige was die op het punt stond om een poging te maken.quote:Op woensdag 21 mei 2014 09:15 schreef LintuxCx het volgende:
Wat was daar nou het voordeel van? Dat wachten op perfect weer te lang zou duren?
Tja dat is het jammere eraan als een vliegtuig uit de vloot gaat. Dan is er jaren van te voren niet meer echt de noodzaak om zo'n kist (qua interieur) in optimale staat te houden.quote:Zoek voor de grap eens op Google naar G-BNLS, eerste resultaat is een FlyerTalk thread over hoe verwaarloosd (qua interieur) dat vliegtuig twee jaar geleden kennelijk al was.
En hier ook de de first class cabin nadat ze in Cardiff er alles uitgehaald hebben.twitter:JonnyLutton twitterde op dinsdag 20-05-2014 om 12:14:23 Ready to go. 10hrs 26mins of flight left on #BNLS http://t.co/Siq0ueRIOJ reageer retweet
a.s. Donderdag 21.30 op Ned. 2twitter:AndereTijden twitterde op woensdag 21-05-2014 om 11:00:01 Een splinternieuw KLM-toestel stort in 1958 in de oceaan bij Ierland. Hoe kan dit? Andere Tijden zoekt het uit http://t.co/0QnCWUxJ1l reageer retweet
Hebbes, zoiets gokte ik uiteindelijk al op ja.quote:Op woensdag 21 mei 2014 12:21 schreef Iemand91 het volgende:
Het feit dat hij niet de enige was die op het punt stond om een poging te maken.
Hij had op dat moment de ballen om toch maar te vertrekken; de andere deelnemers achterlatend.
Reminder, zometeen op twee dusquote:Op woensdag 21 mei 2014 12:26 schreef Fiorano het volgende:a.s. Donderdag 21.30 op Ned. 2twitter:AndereTijden twitterde op woensdag 21-05-2014 om 11:00:01 Een splinternieuw KLM-toestel stort in 1958 in de oceaan bij Ierland. Hoe kan dit? Andere Tijden zoekt het uit http://t.co/0QnCWUxJ1l reageer retweet
En zeker even op het linkje klikken trouwens, Polygoon journaals etc.
quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:40 schreef Iemand91 het volgende:
Wat 'nieuws':
- BBC gaat weer een docu maken over BA (wat ze blijkbaar nog aardig veel moeite heeft gekost).
Ben benieuwd, feit dat het BBC is belooft al veel goeds.
quote:Op zondag 16 februari 2014 20:55 schreef Iemand91 het volgende:
Ik geloof dat ik het al eerder heb genoemd maar de BBC serie over British Airways gaat door.
BBC Two announces British Airways series
BBC Two has announced a new observational documentary series about British Airways. The three-part series will feature unprecedented access to British Airways, exploring every aspect of the institution behind the scenes.
From training new recruits to the future of the organisation, the three-part observational documentary will be the most in-depth analysis of British Airways in 25 years.
Emma Willis, Head of Commissioning, Documentaries BBC One, Two and Four, says: “From Transport for London to Keeping Britain Alive: The NHS In a Day, BBC Two has got to the heart of some of Britain’s most important organisations. This three-part series will capture the immense complexities of a business that powers the nation and will offer a unique insight into British Airways’ future.”
Nick Catliff, Managing Director for Lion Television, says: “It took a long time to persuade BA to give us access but we are now in the thick of filming. BA is a business of course but it’s also an iconic British institution with a unique culture and history. This is just the right moment to be going to the heart of BA as it handles difficult transformational changes and introduces new planes, flies to new destinations, trains new staff and deals with everything from cyclones and bird strikes to demanding first-class passengers and fierce competition.”
The three-part series was commissioned by Janice Hadlow, Controller of BBC Two, and Emma Willis, Head of Commissioning, Documentaries BBC One, Two and Four, and will air in 2014. The 3x60-minute series will be executive produced by Nick Catliff, Managing Director for Lion Television, and Samantha Anstiss, Commissioning Editor for the BBC.
http://www.bbc.co.uk/medi(...)british-airways.html
Ben benieuwd, BBC doet het eigenlijk altijd wel goed op dat gebied.
Aflevering 1 is op 2 juni, 22:00 - 23:00 uur onze tijd.quote:British Airways is one of the UK’s most visible brands. It sells Britishness as a mark of quality to passengers all around the world.
However, in the last decade, the business has faced financial crisis, and today more people fly Easy Jet than BA. Against the turbulent backdrop of recent times, the BBC has been granted access to the inner world of the airline. From the top-level decisions made by CEO Willie Walsh about expansion in China, to the daily operations challenges of its global team, A Very British Airline on BBC Two follows some of BA’s 40,000 staff as they work to meet the iconic airline’s exacting standards.
The opening episode explores how the airline tries to persuade people to spend more to fly. We reveal what’s known as millionaire’s door at Heathrow Terminal 5, a lounge, restaurant, spa and champagne bar reserved for those select few who are happy to part with small fortunes to fly in the airline’s First Class. And, as BA plays catch-up with its rivals, cameras follow as BA brings its first Airbus A380, the world’s biggest passenger plane, into service with a high-profile launch.
We also meet anxious new recruits to BA’s cabin crew initial training. Selected from thousands of applicants who want to be the face of the airline, we follow the training of Alice, Patrick and Jodi. With exacting standards of dress, behaviour and knowledge, the training is designed to uncover who is, and who is not, BA. The training proves tough for some recruits, who give their all to not be kicked off the course.
A Very British Airline, narrated by Stephen Mangan, offers unique access to British Airways and the team of staff who let us in the behind the scenes of the increasingly competitive world of air travel.
Doe je tzt even een reminder?quote:Op maandag 26 mei 2014 01:13 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
[..]
En hier is dan een trailer van BBC:
[ afbeelding ]
A Very British Airline
[..]
Aflevering 1 is op 2 juni, 22:00 - 23:00 uur onze tijd.
*doet recorder programmeren doet*
BBC heeft in 1990 ook al eens een documentaire over British Airways gemaakt:
De andere 3 delen staan in de playlist hier.
Die dan ook maar eerst eens kijken; wat zal er ongelofelijk veel zijn veranderd in die 25 jaar. :/
Oh, en natuurlijk de docu over de D-check van een van hun vele 747 kisten:
misschien helpt dit een beetje:quote:Op maandag 26 mei 2014 19:56 schreef GeenInspiratie. het volgende:
Voor school moet ik deze vraag beantwoorden:
Welke periode is het drukste van de dag op Schiphol? En waarom?
Ik kom er eigenlijk niet uit, vanaf 06:00 en 22:30 vinden 97,8% van de vluchten plaats.
Maar waarom is dit?
graag gedaan!quote:Op maandag 26 mei 2014 20:09 schreef GeenInspiratie. het volgende:
Oh god, helemaal over heen gelezen.
Dankjewel!
Nou ja; net als de Emirates A380 in Toronto nieuwe cowling erop en gaan met die banaan.twitter:flightradar24 twitterde op maandag 26-05-2014 om 12:50:49 Singapore Airlines flight SQ222 from Sydney is cancelled today http://t.co/iCsS6iZme4 http://t.co/YFKK27FA1h http://t.co/yV4pCy7OMq reageer retweet
Is om half 9 vanavond geland en vertrekt over zo'n anderhalf uur om 00:30 uur weer naar Dubai.quote:Airline commemorates 10 years of service with a special one-off flight
DUBAI, U.A.E., 9th April 2014: Emirates, a global connector of people and places, will operate a one-off A380 service to Vienna next month, celebrating 10 years of commitment to Austria. The Emirates’ double decker, which carries over 500 passengers, will make history when it becomes the first ever scheduled A380 service to Vienna International Airport.
On 26th May, the A380 service will replace EK 125 and EK 8126 departing Dubai at 1715hrs and arriving in Vienna at 2110hrs. The flight leaves Vienna at 0020hrs and arrives in Dubai at 0800hrs the next day.
Dat inderdaad en dat kan heel goed te maken hebben met wie welk luchtruim onder controle heeft, maar er zijn zat plekken waarbij je dat als piloot zelf mag uitmaken. En het liefst wil je dan "stationair" naar beneden, dus zo min mogelijk gas geven. Afhankelijk van (vooral) de wind en het gewicht komt daar een daalhoek uit en dus een afstand tot het veld.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 15:42 schreef flipsen het volgende:
Vanaf het moment dat een verkeersleider daar opdracht toe geeft lijkt me
quote:A350 doorstaat extreme weersomstandigheden 'perfect'
TOULOUSE - Het A350 XWB-testvliegtuig MSN2 heeft de testen in gesimuleerde extreme weersomstandigheden in het McKinley Climatic Lab op de luchtmachtbasis Eglin in Florida "perfect" doorstaan. Dit heeft de Europese fabrikant dinsdag gezegd vanuit Toulouse. De testen, die volgens Airbus "veel verder gingen dan de certificatievereisten", namen meer dan tweenhalve week in beslag.
In de testomgeving van het het McKinley Climatic Lab werden de A350 en de verschillende systemen aan boord onderworpen aan zowel zeer warme als zeer koude temperaturen. En met succes, het nieuwe vliegtuig hield zich goed.
Op dit ogenblik nemen vier testtoestellen deel aan het A350-testvluchtprogramma. Samen hebben ze circa 1600 vluchturen op de teller staan, na meer dan 350 vluchten. Het certificatieproces van het programma ligt volgens Airbus op schema. De uiteindelijke certificatie is voorzien in het derde kwartaal van dit jaar.
De eerste commercile indienstneming is gepland eind 2014 door launch customer Qatar Airways.
Da´s lekker strak getimed, dan mag je toch hopen dat er he-le-maal niets mis gaatquote:Op dit ogenblik nemen vier testtoestellen deel aan het A350-testvluchtprogramma. Samen hebben ze circa 1600 vluchturen op de teller staan, na meer dan 350 vluchten. Het certificatieproces van het programma ligt volgens Airbus op schema. De uiteindelijke certificatie is voorzien in het derde kwartaal van dit jaar.
De eerste commercile indienstneming is gepland eind 2014 door launch customer Qatar Airways.
Handig...quote:British Airways A380 G-XLEA was removed from service at London Heathrow after arriving as BA268 from Los Angeles this afternoon after a mouse was spotted on board. As a result the aircraft is unable to operate BA25 London Heathrow – Hong Kong this evening as scheduled.
De allerlaatste vlucht voor deze kist staat gepland voor 3 juni; naar Roswell International Air Center in New Mexico; ofwel scrap.quote:We zitten nu de 787 (PH-TFK) wel af te wachten; maar er gaan ook kisten uit bij Arke.
PH-AHX (767-300ER) vloog gisteren (20 mei) haar laatste retourtje Griekenland en is zo'n 5 uur geleden geland in Calgary.
PH-AHQ (767-300ER) volgt op 6 januari 2015.
Beiden hebben ook eerder voor Air Holland gevlogen, toen deze failliet ging naar Holland Exel en toen die weer failliet ging naar Arkefly.
Beide maatschappijen hebben ook nog PH-AHY en PH-AHY gevlogen.
De eerste vliegt nog rond, de 2e staat in Goodyear.
Nooit geweten, maar fijne vent zo te horen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:20 schreef Iemand91 het volgende:
Mathias Rust werd overigens tot 4 jaar strafkamp veroordeeld, maar kwam daar nooit en kwam vervroegd terug in Duitsland. Het is overigens geen lieverdje; hij heeft later een vrouw neergestoken (die dat ternauwernood overleefde), veroordeeld voor diefstal en later ook nog voor fraude.
quote:SO PAULO - Het wereldkampioenschap voetbal in Brazili moet nog beginnen, over twee weken, maar het organiserend land is alvast 'kampioen meest opvallend vliegtuig'. De Braziliaanse voetbalbond gaf de gebroeders Otavio en Gustav Pandolfo opdracht een Boeing 737, waarmee de Seleo Brasileira de Futebol zal worden vervoerd tussen de speelsteden, te beschilderen. De broers zijn graffitikunstenaars en kregen twee weken de tijd voor hun werk. Binnen een week waren ze klaar. Het vliegtuig heeft inmiddels een eerste vlucht gemaakt, tussen Belo Horizonte en So Paulo.
De Pandolfo's, die opereren onder de artiestennaam Os Gmeos (De Tweeling), gebruikten 1200 spuitbussen om de Boeing te voorzien van de voor hun kenmerkende graffitistijl, met gezichten van het Braziliaanse volk en de Braziliaanse cultuur. Graffiti en tagging zijn zeer populair in Brazili. So Paulo wordt ook wel gezien als de mondiale hoofdstad van de graffiti.
Het Braziliaanse elftal speelt op 12 juni de openingswedstrijd van het toernooi tegen Kroati, in So Paulo. Vijf dagen later spelen de Brazilianen hun tweede match in de noordelijk stad Fortaleza, waar ze zullen arriveren met de beschilderde Boeing. Na het WK blijft het toestel in dienst van de Braziliaanse maatschappij Gol, een naam die ook nog eens 'goal' betekent.
En gisteren is een van de RAF Tristar's gesloopt in Cambridge. Gaat om ZD949, een Tristar die een nieuwe glass cockpit had gekregen maar uiteindelijk is dit nooit helemaal afgemaakt omdat bekend werd dat de Tristar's met pensioen zouden gaan; een fiasco dus.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 00:17 schreef Iemand91 het volgende:
Blijkbaar vliegt er sinds vandaag gisteren nog maar 1 Tri-star rond op deze wereld:
RAF TriStars to fly final sortie
[..]
Blijft alleen deze over:
Ik maak eigenlijk nooit foto's, maar van de laatste Tristar heb ik dan toevalligerwijs wel weer een foto (Mojave 2007).quote:
Wat fascinerend en tegelijkertijd ook "vliegtuig-onterend" om te zienquote:
En een jaartje later:quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:07 schreef OEM het volgende:
[..]
Ik maak eigenlijk nooit foto's, maar van de laatste Tristar heb ik dan toevalligerwijs wel weer een foto (Mojave 2007).
[ afbeelding ]
quote:
Mooi.quote:
Inderdaad. 2003 lijkt niet lang geleden maar het is gewoon al f*cking 11 jaar geleden!quote:Op zaterdag 31 mei 2014 17:54 schreef Tinos85 het volgende:
Toch zonde dat er nu niet meer een kist is als de Concorde.
Etihad vliegt de nieuwe Abu Dhabi - LAX route eerst met een A340-500 ( ); 777-200LR's waren gepland maar gaan pas vanaf 15 juli de route vliegen (en vervangen de A340's).quote:Op maandag 31 maart 2014 23:01 schreef Iemand91 het volgende:
En wil je een unieke ervaring; Saudi Arabian vliegt sinds gisteren 30 maart non-stop naar Los Angeles (vanuit Jeddah). Ze vliegen met een 77W en plaatsen zich met deze 13.400 km. lange vlucht op plaats #4 van langste non-stop vluchten. Met net geen 17 uur enkele trip zitten zij wel bovenaan in de langst durende non-stop vluchten. (14.5 uur terug volgens Flightaware)
Ook langste route van een 777-300ER.
Hier de eerste landing op LAX:
quote:
quote:Captain Eric 'Winkle' Brown recounts his flying experiences, encounters with the Nazis and other adventures leading up to and during the Second World War.
Illustrated with archive footage and Captain Brown's own photos.
quote:He flew aircraft from Britain, the United States, Germany, Italy and Japan and is listed in the Guinness Book of World Records as holding the record for flying the greatest number of different aircraft.
The official record is 487, but includes only basic types.
For example Captain Brown flew fourteen (14) versions of the Spitfire and Seafire and although these versions are very different they appear only once in the list.
The list includes only aircraft flown by Brown as 'Captain in Command'.
Because of the special circumstances involved, he doesn't think that this record will ever be beaten.[
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Zeer interessante onderwerpen/posts.quote:Op woensdag 28 mei 2014 18:46 schreef APK het volgende:
Dit is wmb echt een leuke reeks geworden, hulde!
quote:Op vrijdag 6 december 2013 00:40 schreef Iemand91 het volgende:
Wat 'nieuws':
- BBC gaat weer een docu maken over BA (wat ze blijkbaar nog aardig veel moeite heeft gekost).
Ben benieuwd, feit dat het BBC is belooft al veel goeds.
quote:Op zondag 16 februari 2014 20:55 schreef Iemand91 het volgende:
Ik geloof dat ik het al eerder heb genoemd maar de BBC serie over British Airways gaat door.
BBC Two announces British Airways series
http://www.bbc.co.uk/medi(...)british-airways.html
Ben benieuwd, BBC doet het eigenlijk altijd wel goed op dat gebied.
En vanavond is om 22:00 - 23:00 uur Nederlandse tijd de eerste aflevering op BBC2:quote:Op maandag 26 mei 2014 01:13 schreef Iemand91 het volgende:
En hier is dan een trailer van BBC:
A Very British Airline
Aflevering 1 is op 2 juni, 22:00 - 23:00 uur onze tijd.
*doet recorder programmeren doet*
BBC heeft in 1990 ook al eens een documentaire over British Airways gemaakt:
De andere 3 delen staan in de playlist hier.
Die dan ook maar eerst eens kijken; wat zal er ongelofelijk veel zijn veranderd in die 25 jaar. :/
Oh, en natuurlijk de docu over de D-check van een van hun vele 747 kisten:
Met vanavond in aflevering 1:quote:British Airways is one of the UK’s most visible brands. It sells Britishness as a mark of quality to passengers all around the world.
However, in the last decade, the business has faced financial crisis, and today more people fly Easy Jet than BA. Against the turbulent backdrop of recent times, the BBC has been granted access to the inner world of the airline. From the top-level decisions made by CEO Willie Walsh about expansion in China, to the daily operations challenges of its global team, A Very British Airline on BBC Two follows some of BA’s 40,000 staff as they work to meet the iconic airline’s exacting standards.
A Very British Airline, narrated by Stephen Mangan, offers unique access to British Airways and the team of staff who let us in the behind the scenes of the increasingly competitive world of air travel.
quote:The opening episode explores how the airline tries to persuade people to spend more to fly. We reveal what’s known as millionaire’s door at Heathrow Terminal 5, a lounge, restaurant, spa and champagne bar reserved for those select few who are happy to part with small fortunes to fly in the airline’s First Class. And, as BA plays catch-up with its rivals, cameras follow as BA brings its first Airbus A380, the world’s biggest passenger plane, into service with a high-profile launch.
We also meet anxious new recruits to BA’s cabin crew initial training. Selected from thousands of applicants who want to be the face of the airline, we follow the training of Alice, Patrick and Jodi. With exacting standards of dress, behaviour and knowledge, the training is designed to uncover who is, and who is not, BA. The training proves tough for some recruits, who give their all to not be kicked off the course.
Zeker valt daar nog genoeg aan te verdienen.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 00:14 schreef flipsen het volgende:
Krijgt een organisatie nog wat centjes voor scrap? Want anders zou het vast de moeite lonen om ze naar Afrika ofzo te vliegen en daar te verpatsen... <insert matig leuke rommelmarktgrap >
http://www.rtvdrenthe.nl/(...)tourtje-eelde-londenquote:Veel animo voor retourtje Eelde-Londen
EELDE - De nieuwe lijndienst tussen Groningen Airport Eelde en Londen Southend is populair. Dat meldt luchtvaartmaatschappij Flybe.
De eerste vlucht vertrekt op 5 juni. Er wordt zes keer in de week van en naar vliegveld Southend gevlogen. Volgens een woordvoerder zitten de eerste weken al zo goed als vol. Ook daarna is er aardig wat belangstelling voor een retourtje London vanaf Eelde.
Exacte cijfers geeft Flybe uit concurrentie-overweging niet. Wel meldt het bedrijf dat het noordelijke vliegveld het goed doet ten opzichte van andere nieuwe lijnen. Flybe start vanaf Southend met zes nieuwe vluchten verspreid over Europa. Eelde staat wat boekingen betreft op plek twee.
Half jaar tot een jaar en het is weer over. Talloze maatschappijen hebben Groningen proberen te verbinden met (onder meer) Londen. Allemaal gefaald vanwege te weinig belangstelling.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 10:27 schreef LintuxCx het volgende:
En weer even iets positievers over Eelde..
[..]
http://www.rtvdrenthe.nl/(...)tourtje-eelde-londen
Flybe adverteert hier (in Londen en omgeving) ook best enthousiast over de zes nieuwe vluchten. Ik ga donderdag die eerste vlucht meemaken, met een beetje geluk kan ik nog wat foto's posten hier.
[edit]Ha, ik zie nu pas dat Stobart Air (uitvoerder van de nieuwe Flybe vluchten vanaf Southend) de opvolger van Aer Arann is.
quote:Op dinsdag 3 juni 2014 16:18 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Over die TU144 en de complot theorien .. waarom zou de Franse luchtmacht een mirage op pad sturen om de air intakes en canards te spioneren als het toestel de dagen daarvoor gewoon als statisch object rustig te bekijken en vast te leggen was?
In het geval van de canards zou je nog kunnen zeggen omdat het om bewegend onderdeel ging dat men tijdens de vlucht wilde observeren .. maar dan nog ..
Dit dus.quote:
quote:Het interessante is nu juist om te zien hoe/wanneer ze gebruikt worden. Hoever worden ze gedeployed bij welke snelheden en tijdens wat voor manoeuvres? Kennen ze alleen een aan/uit-stand of zijn de canards variabel? Zegt allemaal iets over de stand van andermans technologie. Aangezien Tupolev ook bommenwerpers bouwde en de Koude Oorlog volop woedde was de technologie in de Tu-144 iets wat ook zomaar in een bommenwerper kon opduiken.
Bizar om te zien hoor. Hier nog een filmpje terwijl die aan het affikken is:quote:Op dinsdag 3 juni 2014 22:23 schreef Iemand91 het volgende:
Nog wat foto's:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)50586.jpg]afbeelding[/url] ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Lijkt nu te gaan landen op Albuquerque, New Mexico...quote:Op maandag 2 juni 2014 23:19 schreef Iemand91 het volgende:
Nou, tot nu toe was het een 1:1 kopie van de serie over Emirates, inclusief de engine run-up...
Overigens; morgen om 12:00 uur vertrekt PH-AHX (767-300ER) van Arkefly naar Goodyear (i.p.v. Roswell blijkbaar); scrap.
De kist afgelopen zaterdag:
1200lt volgens planningquote:Op woensdag 4 juni 2014 14:04 schreef blingbling11 het volgende:
Is er al bekend hoe laat PH-TFK morgen land?
Neem aan dat ze wel een watersaluut aangevraagd hebben (dit kan altijd wel, mits de brandweer beschikbaar is). Zeker gezien de campagne die Arke eromheen voert en alle aandacht die ze er omheen genereren willen ze vast wel wat mooie persfoto's onder het watersaluutquote:Op woensdag 4 juni 2014 14:53 schreef Iemand91 het volgende:
Jep, zou zo rond 12:00 uur moeten aankomen. Crashtenders met watersaluut misschien?
Of wat minder 'uitgebreid'?
De USAF 767 tankers (KC-46A) worden uitgerust met Pratt & Whitney PW4000 motoren. Voorlopig bouwt Boeing dus nog vliegtuigen met P&W motoren, op de foto staat er n in de achtergrond . Al is dat wel het enige model en is er geen civiele Boeing meer die in bestelling staat met P&W motoren. De 767-300F is tot op heden alleen met GE CF6-80C2 besteld en ik acht de kans heel klein dat er nog een order komt voor een 767-300F met PW4000 motoren.quote:Op woensdag 4 juni 2014 14:53 schreef Iemand91 het volgende:
Jep, zou zo rond 12:00 uur moeten aankomen. Crashtenders met watersaluut misschien?
Of wat minder 'uitgebreid'?
Daarover gesproken; grote kans dat Boeing haar allerlaatste pax 767 heeft gebouwd;
P4-KEC van Air Astana heeft op 30 mei haar B1 vlucht gemaakt.
Schijnt ook de voorlopig laatste Boeing met Pratt & Whitney motoren te zijn; maar hoe dat precies zit weet ik niet. Er worden overigens nog wel verscheidene varianten van de 767 gebouwd; o.a. vracht en tankers.
Flightaware kan er ook niet zoveel aan doen he , die laat ook alleen maar zien wat iets of iemand in het systeem ingevoerd heeft. Zie ook hier: http://www.flightstats.co(...)OR&flightNumber=7878quote:
Seattle schommelt rond de 9 - 9,5 uur en de kist is nu te volgen (staat nog op de grond) dus zal wel rond 11:30-12:00 uur aankomen.quote:Op donderdag 5 juni 2014 00:56 schreef OEM het volgende:
Flightaware kan er ook niet zoveel aan doen he , die laat ook alleen maar zien wat iets of iemand in het systeem ingevoerd heeft. Zie ook hier: http://www.flightstats.co(...)OR&flightNumber=7878
Seattle-Amsterdam is volgens Google meer richting 10 uur dan 9 uur, dus dan klopt het toch redelijk? (Op anderhalf uur na dan Misschien vliegen ze wat langzamer?)
twitter:dsajet twitterde op woensdag 04-06-2014 om 23:43:00 #dreamliber @arke is er bijna klaar voor #rtvnh reageer retweet
twitter:dsajet twitterde op donderdag 05-06-2014 om 02:01:04 Aan boord van de #dreamliner van @arke reageer retweet
twitter:dsajet twitterde op donderdag 05-06-2014 om 12:19:06 F16s ontvangen ons in NL luchtruim #dreamliner @arke #rtvnh reageer retweet
twitter:dsajet twitterde op donderdag 05-06-2014 om 12:20:36 #dreamliner @arke doet zo ere-rondje op platform @schiphol #rtvnh reageer retweet
twitter:dsajet twitterde op donderdag 05-06-2014 om 12:25:57 If you got it, flaunt it was het toch? Trotse piloten taxien over @schiphol #dreamliner @arke #rtvnh reageer retweet
twitter:dsajet twitterde op donderdag 05-06-2014 om 12:45:22 Watersaluut aan gate #dreamliner @arke @schiphol #rtvnh reageer retweet
En willekeurige tweets:twitter:dsajet twitterde op donderdag 05-06-2014 om 12:58:02 #dreamliner @arke aan gate G7 @schiphol #rtvnh reageer retweet
twitter:remcovoogt twitterde op donderdag 05-06-2014 om 12:17:35 Dreamliner op Polderbaan #dreamcatcher @Arke (gemaakt met iphone) reageer retweet
twitter:Bazzoe07 twitterde op donderdag 05-06-2014 om 13:13:00 Binnenkomst Arke #dreamcatcher. #servisair #schiphol reageer retweet
twitter:K3lly88 twitterde op donderdag 05-06-2014 om 13:34:18 Hij is er! @Arkefly #Arke #Dreamcatcher #787 reageer retweet
Flyby:twitter:RozeOlifant twitterde op donderdag 05-06-2014 om 13:44:08 @Arkefly Hij is wel erg mooi hoor. Volgens mij zijn jullie best een beetje trots. #dreamcatcher reageer retweet
quote:Op Schiphol is een lichaam gevonden in het landingsgestel van een vliegtuig.
Rond 10.00 uur werd het lichaam ontdekt in een vliegtuig van KLM Cityhopper die naar verluidt uit Noorwegen kwam.
Een woordvoerder van de marechaussee bevestigt de vondst van het lichaam. Er wordt onderzoek gedaan.
Er is nog niks bekend over het geslacht, de leeftijd of de nationaliteit van het slachtoffer.
De marechaussee kan zich niet de laatste keer herinneren dat ze een lichaam vonden in een landingsgestel.
Mooie plek om te werken zegquote:Op donderdag 5 juni 2014 16:37 schreef blingbling11 het volgende:
Had flinke mazzel vandaag! Precies in mijn pauze werd de flyover gedaan over de Oostbaan.
Filmpje van mij:
Bij deze:quote:Op donderdag 5 juni 2014 15:56 schreef Iemand91 het volgende:
Misschien later vandaag nog een geschiedenispost...als ik er tijd/zin voor krijg...
Geloof ik meteen.quote:Op donderdag 5 juni 2014 22:30 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Thanks, zou nergens liever willen werken
twitter:B787fans twitterde op donderdag 05-06-2014 om 20:44:35 @Arke @Boeing 787 PH-TFK escorted by Dutch F-16 on her delivery flight #dreamcatcher reageer retweet
Ik ben vliegtuigmonteur. Helaas vanwege het kleine werkaanbod waar KLM mee kampt momenteel alleen op de wielen- en remmenafdeling maar met het oog op de vergrijzing zal dat niet al te lang meer durenquote:Op donderdag 5 juni 2014 22:57 schreef zlotka het volgende:
[..]
Geloof ik meteen.
Wat doe je precies als ik vragen mag?
Omdat een Embraer Braziliaans isquote:Op vrijdag 6 juni 2014 08:27 schreef bloodysunday het volgende:
Hoezo vliegt het NL-elftal met een Embraer naar Brazili? Die red dat toch nooit ondanks dat hij niet volledig beladen is.
Aaaah! Vandaar. Maar dan wel AirFrance .quote:Op vrijdag 6 juni 2014 08:31 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Omdat een Embraer Braziliaans is
Het NL-elftal is in Parijs overgestapt op een 777 van AirFrance naar Rio.
Stond vanochtend nog op de G-buffer (G73). Daar kan je zelfs lopend vanuit Plaza nog redelijk gemakkelijk komen.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 09:02 schreef Sunri5e het volgende:
Ik ben vandaag voor het werk toevallig op Schiphol. Iemand een idee of ik de 787 ergens kan spotten?
Hier staan zo ongeveer alle kisten die aankomen op Schiphol. (Behalve General Aviation dan).quote:Op vrijdag 6 juni 2014 11:17 schreef Woods het volgende:
Is er een lijst van aankomsten waar ik kan zien welke vliegtuigen er binnen komen?
De Zwanenburgbaan is niet echt een mooie baan om te spotten; behalve bij landingen; dan gaan ze op deze plek recht over je heen.quote:Wat is trouwens een goede spotplaats bij de zwanenburgbaan, wil specifiek de motoren horen dus zien overvliegen
Gaafquote:Op vrijdag 6 juni 2014 06:09 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Ik ben vliegtuigmonteur. Helaas vanwege het kleine werkaanbod waar KLM mee kampt momenteel alleen op de wielen- en remmenafdeling maar met het oog op de vergrijzing zal dat niet al te lang meer duren
quote:Op vrijdag 6 juni 2014 08:27 schreef bloodysunday het volgende:
Hoezo vliegt het NL-elftal met een Embraer naar Brazili? Die red dat toch nooit ondanks dat hij niet volledig beladen is.
Zou het speciaal daarvoor gedaan zijn? Het was namelijk de PH-EXD; de nieuwe Embraer met de nieuwe livery. Misschien ook juist uitgekozen om deze livery in de bekendheid te krijgen, aangezien de E190 normaal gesproken niet naar Parijs gaat.quote:
Klopt:quote:Het NL-elftal is in Parijs overgestapt op een 777 van AirFrance naar Rio.
quote:Op woensdag 4 juni 2014 14:53 schreef Iemand91 het volgende:
En de Nederlandse voetbalploeg vertrekt ook morgen; om 20:30 uur (Charter; geen reguliere vlucht) met de nieuwe PH-EXD naar Parijs CDG; om vanaf daar met een reguliere vlucht (AF442 van 23:35 uur) naar Rio te vliegen.
Mwah, Business (ik ga er maar vanuit dat ze Business gingen; de First is te weinig stoelen en waarschijnlijk wordt die niet op die route ingezet) in de 777 van AF is zo slecht nog niet hoor.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 08:59 schreef bloodysunday het volgende:
Aaaah! Vandaar. Maar dan wel AirFrance .
Misschien een oefening van Van Gaal hoe je met doodsangsten omgaat (met Air France door de ITCZ vliegen, dat gaat wel vaker bijna fout of echt fout). Als je dat doorstaat ben je voor niemand meer bang op het WK!quote:Op vrijdag 6 juni 2014 16:03 schreef Iemand91 het volgende:
Maar waarschijnlijk was deze route gewenst i.v.m. overige entourage of omdat ze een nachtvlucht (00:00 - 05:30 uur) prefereerden boven KLM's dagvlucht (12:00 - 18:00 uur).
UITGELICHT: De SLM-ramp van 7 juni 1989quote:
Ik heb een deja-vuquote:Op zaterdag 7 juni 2014 16:06 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:
[..]
UITGELICHT: De SLM-ramp van 7 juni 1989
...
[DC-8]
...
Ik post hier haast elk dag 'geschiedenisposts' en Sunri5e heeft de SLM-ramp al prima beschreven.quote:
En nog een (zelfde bericht blijkbaar)quote:Op donderdag 5 juni 2014 23:15 schreef Iemand91 het volgende:
twitter:B787fans twitterde op donderdag 05-06-2014 om 20:44:35 @Arke @Boeing 787 PH-TFK escorted by Dutch F-16 on her delivery flight #dreamcatcher reageer retweet
3.6x meer dan hun 767's? Hoe kan het dan rendabel zijn om de 767 eruit te doen en te gaan vliegen et een 787?quote:Op zaterdag 7 juni 2014 21:39 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
Bron.
[ afbeelding ]
Bron / ToyotaMR2 op Tweakers
Morgen om 15:10 uur de eerste vlucht van PH-TFK naar Antalya. T/m donderdag zal hij worden ingezet op Turkije; op vrijdag volgt de eerste lange / trans-Atlantische vlucht naar Bonaire en Curaao.
Las vandaag overigens in de krant dat Arke het 30.000 p/dag kost om de kist te leasen; 3.6x meer dan hun 767's. Dat zijn nog eens bedragen
Maintenance en fuelkosten van de 767 liggen dan weer een stuk hoger (en zullen ook alleen maar toenemen na verloop van tijd).quote:Op zondag 8 juni 2014 08:36 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
3.6x meer dan hun 767's? Hoe kan het dan rendabel zijn om de 767 eruit te doen en te gaan vliegen et een 787?
Tot nu toe het enige wideboy vliegtuig waar ik in heb mogen vliegen. In 2012 Amsterdam - Punta Cana - Montego Bay en dezelfde route retour. Ik dacht overigens dat de Boeing 767 nu wel verleden tijd zou zijn, maar ik zie op planespotters.net dat deze nog steeds geproduceerd wordt. O.a. Air Astana en FedEx hebben nog orders uit staan. Heeft dit te maken met het feit dat alle processen/fullfillment rond zo'n toestel zijn opgebouwd en dat het dus voordelig is om een enigszins gedateerd toestel aan te schaffen? Ook al is een 787 of desnoods A330 zuiniger?quote:Op maandag 2 juni 2014 23:19 schreef Iemand91 het volgende:
Nou, tot nu toe was het een 1:1 kopie van de serie over Emirates, inclusief de engine run-up...
Overigens; morgen om 12:00 uur vertrekt PH-AHX (767-300ER) van Arkefly naar Goodyear (i.p.v. Roswell blijkbaar); scrap.
De kist afgelopen zaterdag:
[ afbeelding ]
Kan van alles zijn. 767's die zijn besteld om de delays van de 787 op te vangen, een 767 is relatief snel delivered itt een 787 als je hem bestelt, een 767 zal behoorlijk goedkoper zijn in aanschaf, er is geen 787-freighter, fleet-commonality, etc.quote:Op zondag 8 juni 2014 13:51 schreef Alec690 het volgende:
Ik dacht overigens dat de Boeing 767 nu wel verleden tijd zou zijn, maar ik zie op planespotters.net dat deze nog steeds geproduceerd wordt. O.a. Air Astana en FedEx hebben nog orders uit staan. Heeft dit te maken met het feit dat alle processen/fullfillment rond zo'n toestel zijn opgebouwd en dat het dus voordelig is om een enigszins gedateerd toestel aan te schaffen? Ook al is een 787 of desnoods A330 zuiniger?
Dat begrijp ik maar toch zeker niet x3.6?quote:Op zondag 8 juni 2014 11:46 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Maintenance en fuelkosten van de 767 liggen dan weer een stuk hoger (en zullen ook alleen maar toenemen na verloop van tijd).
quote:Op zondag 8 juni 2014 13:51 schreef Alec690 het volgende:
Ben verre van een expert... dus sorry als dit een domme vraag is. Vind het wel altijd leuk om even te kijken met welk type vliegtuig ik reis als ik ergens heen ga. Maar dat is dus 98% van de gevallen een 737 (KLM binnen EU) of Cityhopper Embrear. Daarom herinner ik deze PH-AHX, omdat het voor mij het eerste widebody toestel was waarmee ik vloog.
Plus is er voor de 767 vrachtversie niet echt wat anders en voor freighters gelden heel andere eisen/wensen dan voor pax-versies. En er is ook nog geen freighter versie van de 787.quote:Op zondag 8 juni 2014 15:59 schreef OEM het volgende:
Kan van alles zijn. 767's die zijn besteld om de delays van de 787 op te vangen, een 767 is relatief snel delivered itt een 787 als je hem bestelt, een 767 zal behoorlijk goedkoper zijn in aanschaf, er is geen 787-freighter, fleet-commonality, etc.
Er staan bovendien nog 179 KC-46's voor de USAF op het programma (tankervariant gebaseerd op de 767)
De 787-8 schijnt t.o.v. van de 767-300ER zo'n 20% brandstof te besparen. Dat is alleen de brandstof; de lagere onderhoudskosten en in de 787 gaan iets meer passagiers; waaronder Star Class die per stoel een stuk meer betalen dan Economy/Economy Comfort.quote:
Er gaan ook 20-30% meer passagiers in volgens de nummers op http://www.aviatorjoe.net/go/compare/787-9/767-300ER/ (vast betrouwbaar ) en een van de doelen van de 787 is volgens mij ook om veel zuiniger met brandstof te zijn? (Of zit brandstof al bij die leaseprijs in?)quote:Op zondag 8 juni 2014 20:52 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Dat begrijp ik maar toch zeker niet x3.6?
Het is wel het verschil tussen een 24-jaar oude 767 die "op" is (enkele reis Goodyear), gebaseerd op jaren 70/80 technologie, en een hagelnieuwe, state-of-the-art, 787.quote:
Dat begrijp ik. Maar dan nog zie ik niet waar ze die 3.6x duurdere leaseprijs op terug kunnen verdienen. Brandstofbesparing van 20% is helder, onderhoud is ook helder, meer passagiers meenemen is ook duidelijk... maar 3,6x zie ik er niet in terug.quote:Op maandag 9 juni 2014 09:54 schreef OEM het volgende:
[..]
Het is wel het verschil tussen een 24-jaar oude 767 die "op" is (enkele reis Goodyear), gebaseerd op jaren 70/80 technologie, en een hagelnieuwe, state-of-the-art, 787.
Het verschil in leaseprijs van deze 767 en een nieuwe 767 zal ook wel aanzienlijk zijn, laat staan een nieuwe 787.
De leaseprijs is vaak vastgesteld voor een vaste periode. Daarna weer een nieuw contract waar de leaseprijs lager zal zijn.quote:Op maandag 9 juni 2014 10:15 schreef Sunri5e het volgende:
Dat begrijp ik. Maar dan nog zie ik niet waar ze die 3.6x duurdere leaseprijs op terug kunnen verdienen. Brandstofbesparing van 20% is helder, onderhoud is ook helder, meer passagiers meenemen is ook duidelijk... maar 3,6x zie ik er niet in terug.
Zij landen om 10:50 uur op Brisbane na deze vlucht die op 31 mei begon.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 15:46 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:
- Charles Kingsford Smith vertrekt om 08:54 uur in de ochtend met zijn 3 crewleden op de eerste trans-pacific flight vanaf Oakland, Californi via Hawaii en Fiji (hiermee landde voor het eerst in de geschiedenis een vliegtuig op Fiji) naar Brisbane Australi. Vluchtduur was een kleine 89 uur (stops niet meegerekend) en afstand ruim 11.500 kilometer.
Ze landden op 9 juni om 10:50 uur en werden opgewacht door zo'n 25.000 mensen.
De landing in Brisbane:
Gevlogen werd met de Fokker F.VII 'Southern Cross'. Deze kist gebruikten ze later nog voor o.a. de eerste vlucht tussen Australi en Nieuw-Zeeland. De kist is bewaard gebleven en staat nu in het Kingsford Smith Memorial bij Brisbane Airport:
[ afbeelding ]
In zijn eer heet de internationale luchthaven van Sydney Kingsford-Smith Airport en dragen 2 kisten zijn naam; Qantas' A380 (VH-OQF) en KLM's 747-206B (PH-BUM).
[ afbeelding ]
Voor de SUD-conversion in oktober-december 1985:
(Is overigens de oudste 747-classic van KLM die nog bestaat en niet gescrapped is)
[ afbeelding ]
Jup, met aflevering 2 van 3:quote:Op maandag 9 juni 2014 17:23 schreef Fiorano het volgende:
Vanavond weer op de BBC : A very British Airline
22:00 - 23:00 uur Nederlandse tijd op BBC2.quote:For 50 years London to New York has been the most glamorous and profitable route in BA's long-haul network. This was the route made famous by Concorde, and even today BA's JFK terminal caters for more of the rich and famous than anywhere else.
This looks at the heart of BA's New York operations to discover what it takes to keep the 28 flights a day running smoothly on this all important route, even as the worst winter on record causes cancellations and delays.
At the other extreme, BA is opening a new route to the Chinese city of Chengdu. China is a key new market, but BA is well behind its rivals and having to learn fast how to cope with the unique challenges of operating in mainland China.
Back at Heathrow, the cabin crew trainees reach the moment of truth. Will they all make it through the course or will some of them learn the hard way that they aren't quite what BA considers the right stuff?
Was een betere aflevering dan de vorige. Hopelijk wordt de volgende aflevering volgende week maandag (en tevens alweer de laatste) ook interessant; dan gaan ze ook piloten in opleiding volgen.quote:Op maandag 9 juni 2014 20:37 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Jup, met aflevering 2 van 3:
[..]
22:00 - 23:00 uur Nederlandse tijd op BBC2.
Bron.quote:Withdrawn British Airways B737-400 G-DOCS Leaves UK.
Withdrawn British Airways Boeing 737-436 G-DOCS departed the UK this morning routing London Gatwick – Keflavik – Goose Bay – Chicago/Rockford – Victorville for storage as BA9259.
Over stops gesproken; Greenland Express vliegt vanaf binnenkort Aalborg -> Copenhagen -> Keflavik -> Narsarsuaq -> Kangerlussuaq met de Fokker 100. Doen er ruim 10 uur enkele reis over. Lijkt me een leuk ritjequote:
Ah, las dat inderdaad al een tijdje geleden. Glad vergeten.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 11:03 schreef Muto het volgende:
Nu: B787 van Arke maakt een rondvlucht over NL via Schiphol, Rijswijk, Rotterdam, Eindhoven Ammerzoden, Enschede en weer terug naar Schiphol. Vliegt momenteel op 1500 a 3000 feet hoogte.
[ afbeelding ]
http://www.flightradar24.com/TFL787
We zien dat ding hier (Enschede) rondvliegen inderdaad, heel laag, rondjes maken. Vroegen ons al even af of daar problemen zijn, maar blijkt dus gepland.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 11:03 schreef Muto het volgende:
Nu: B787 van Arke maakt een rondvlucht over NL via Schiphol, Rijswijk, Rotterdam, Eindhoven Ammerzoden, Enschede en weer terug naar Schiphol. Vliegt momenteel op 1500 a 3000 feet hoogte.
[ afbeelding ]
http://www.flightradar24.com/TFL787
Gaat landen op de Polderbaan. (Bron: ATC)quote:Op dinsdag 10 juni 2014 12:03 schreef Iemand91 het volgende:
Ga naar het noorden, ga naar het noorden!
Mooie verhalen altijd, ja. Terwijl zulke lage vluchten wel vaker voorkomen. Ik verwacht dat GroenLinks ook nog wel zal gaan janken.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 12:07 schreef boriq het volgende:
Alleen flipt iedereen hem hier nu in Enschede vanwege 'alle veiligheidsrisico's'
quote:Op dinsdag 10 juni 2014 09:27 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Over stops gesproken; Greenland Express vliegt vanaf binnenkort Aalborg -> Copenhagen -> Keflavik -> Narsarsuaq -> Kangerlussuaq met de Fokker 100. Doen er ruim 10 uur enkele reis over. Lijkt me een leuk ritje
Dit was dan met 2.8G ook 1 na hardste landing van een A340-600 na die van Iberia op Quito die daar met 3.09G neerkwam.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:07 schreef blingbling11 het volgende:
Denk dat het goed mogelijk is. Als de fuselage echt 100% stijf zou zijn zou het eerder ergens gaan scheuren bij zo'n landing.
Vanaf welke plek wordt die foto eigenlijk genomen?quote:
Hier ben ik ook benieuwd naar, net als fotos als deze:quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:20 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Vanaf welke plek wordt die foto eigenlijk genomen?
Vanuit helikopters.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:20 schreef Sunri5e het volgende:
Vanaf welke plek wordt die foto eigenlijk genomen?
Ja daar zijn richtlijnen voor en het hangt er vanaf waar je vliegt, met welk vliegtuig en wat voor apparatuur die aan boord heeft. In het geval wat jij omschrijft is de verticale separatie (dus in hoogte) waarschijnlijk 1000 ft. Als de afstand verticaal minder is dan 1000 ft, dan moeten ze minimaal 3nm tot 5 nm horizontaal van elkaar zitten. Er is niet 1 regel voor, nogmaals hangt er sterk vanaf waar je vliegt, onder welke omstandigheden, etc.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:29 schreef starla het volgende:
Wanneer spreek je eigenlijk van een near midair collision?
Vloog vandaag met Alitalia, vlak na de Alpen op een kilometertje of 9 hoog zag ik uit m'n raampje een zwarte streep die steeds groter werd. Tot mijn 'schrik' merkte ik al snel dat het de rudder was van een ander vliegtuig en dat ding naderde vrij snel haast loodrecht op onze koers. Ik kon zien dat het om een 737 ging van Lufthansa en hoorde het vliegtuig zelfs op ik denk een paar honderd meter afstand wat schuin onder ons.
Komen vliegtuigen op cruising altitude vaker zo dicht bij elkaar of is dit wel vrij bijzonder? Vlieg best veel, maar zo 'dichtbij' vond ik wel wat griezelig eerlijk gezegd.
En wat voor afstand wordt nog veilig geacht, ook ivm met wake turbulence e.d? Zijn hier regels of richtlijnen voor?
Bij voorbaat dank!
Weet je daar de reden voor?quote:Op woensdag 11 juni 2014 08:05 schreef Thetallguy het volgende:
Een tikje voor het A350 programma; Emirates cancelt zijn order voor 70 stuks, wat neerkomt op bijna 10% van de totale orders (staan er nu 742 in het orderboek)
Overbodig gezien de 50 A380's oid die ze besteld hadden.quote:
Piloten hebben een weatherradar waar ze die onweersbuien op kunnen waarnemen. Over land vragen ze via de Air Traffic Control dan een alternatieve route aan. Oceaan weet ik niet exact.quote:Op woensdag 11 juni 2014 10:48 schreef starla het volgende:
Nu snap ik ook goed waarom je je cht aan de toegewezen hoogte moet houden en als piloot niet zelf moet gaan kutten.
Want waren we 5 seconden later vertrokken op dezelfde hoogte dan was het mogelijk 'boem' geweest.
We vlogen trouwens best gek want ik zag rechts van mij continu van die aambeeldwolken boven de Alpen waar we omheen vlogen, want na die wolken hadden we een flinke bank naar rechts. Ook niet vaak meegemaakt op cruising altitude. En vlak na die afbuiging zag ik dus die andere vliegtuig.
Nog een paar vraagjes dus (als ik vervelend word moeten jullie het zeggen, maar vind het zelf wel interessant):
In hoeverre mag een piloot zelf beslissen wat hij doet? Mag hij zelf zeggen: 'ja, maar door die wolkenformatie vlieg ik niet heen'. Zo ja, heeft hij dan weer eerst toestemming nodig van de desbetreffende toren waar hij contact mee heeft op dat moment? En wat als je midden boven de oceaan vliegt en geen contact hebt met een toren? Wat is dan 'etiquette'? Gewoon maar door flinke onweersbuien vliegen omdat je geen toestemming kunt krijgen om van je hoogte of koers af te wijken?
De meeste vliegtuigen hebben neem ik aan luchtradars waar ze andere vliegtuigen op kunnen zien, zien ze ook de hoogte of is het puur tweedimensionaal?
Thx alvast!
ps zitten hier ook piloten in dit topic?
Ik kende dat systeem juist door die crash. Zo erg zit ik ook weer niet in de luchtvaart. Volgens mij hebben veel andere users hier veel meer verstand, die kunnen je vast meer vertellen over de communicatie over de oceaan.quote:Op woensdag 11 juni 2014 11:18 schreef starla het volgende:
Ok dank je wel, kende dat systeem nog niet
Inderdaad een bizarre samenloop van omstandigheden zeg (zoals bijna bij elk vliegtuigongeluk). Maar inderdaad niet zo bizar als een moordenaar benoemen tot minister, omdat hij een held was volgens de Russen...
Interessant leesvoer!
quote:Op woensdag 11 juni 2014 08:05 schreef Thetallguy het volgende:
Een tikje voor het A350 programma; Emirates cancelt zijn order voor 70 stuks, wat neerkomt op bijna 10% van de totale orders (staan er nu 742 in het orderboek)
Zo heel droevig is Airbus niet gok ik.quote:Op woensdag 11 juni 2014 08:16 schreef Thetallguy het volgende:
Overbodig gezien de 50 A380's oid die ze besteld hadden.
"It says the decision follows talks with the Dubai-based airline over its fleet requirement, following the carrier's order for 50 A380s placed during the Dubai air show last year."
http://www.flightglobal.c(...)er-a380-deal-400279/
Overigens zorgt de cancellation er wel voor dat er dus weer 50 A350 slots beschikbaar zijn, waarbij je dus niet achterin de rij van het orderboek hoeft aan te sluiten. Wellicht dat een andere airline deze nog op wil pikken (Ryanair transatlantic?)
TCAS bestaat tegenwoordig niet alleen maar uit gesproken meldingen.quote:Op woensdag 11 juni 2014 11:08 schreef Muto het volgende:
[..]
Vliegtuigen hebben een zogenaamd TCAS. Dat staat voor Traffic Collision Avoidance System. Dat is een soort van radar, maar het geeft alleen meldingen als twee vliegtuigen te dicht bij elkaar komen. Dan krijgt het ene vliegtuig de melding om op te stijgen en de andere om te dalen. Gebeurt allemaal automatisch.
Als je datum, tijdstip en vluchtnummer hebt dan is het op sites als Flightradar ook nog terug te kijken wat het hoogteverschil tussen beide vliegtuigen is geweest. Kan je ook zien of n van de twee bijvoorbeeld nog naar een andere hoogte is uitgeweken.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:29 schreef starla het volgende:
Wanneer spreek je eigenlijk van een near midair collision?
Vloog vandaag met Alitalia, vlak na de Alpen op een kilometertje of 9 hoog zag ik uit m'n raampje een zwarte streep die steeds groter werd. Tot mijn 'schrik' merkte ik al snel dat het de rudder was van een ander vliegtuig en dat ding naderde vrij snel haast loodrecht op onze koers. Ik kon zien dat het om een 737 ging van Lufthansa en hoorde het vliegtuig zelfs op ik denk een paar honderd meter afstand wat schuin onder ons.
Komen vliegtuigen op cruising altitude vaker zo dicht bij elkaar of is dit wel vrij bijzonder? Vlieg best veel, maar zo 'dichtbij' vond ik wel wat griezelig eerlijk gezegd.
En wat voor afstand wordt nog veilig geacht, ook ivm met wake turbulence e.d? Zijn hier regels of richtlijnen voor?
Bij voorbaat dank!
quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:59 schreef HetBrabandertje het volgende:
[..]
Als je datum, tijdstip en vluchtnummer hebt dan is het op sites als Flightradar ook nog terug te kijken wat het hoogteverschil tussen beide vliegtuigen is geweest. Kan je ook zien of n van de twee bijvoorbeeld nog naar een andere hoogte is uitgeweken.
Dat gaat natuurlijk terug naar Alvin M. "Tex" Johnston die op 6 augustus 1955 met een Boeing 367-80 (prototype van de Boeing 707) 2 barrel-rolls maakte:quote:Just before he climbed the stairway to enter the plane for its maiden flight from Everett's Paine Field, command pilot Cashman spoke with Boeing's president, Phil Condit. An engineer, Condit had headed the 777 development program for a while.
"Good luck, John," Condit told him as he shook his hand. "And no rolls!"
Ging veel te Noordelijk over Nederland.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:30 schreef blingbling11 het volgende:
Vroeg me al af waarom FR24 de hele dag al losgaat op twitter over de AN-225
quote:AMSTERDAM - Donderdag is het voorste gedeelte van een Boeing 737 geplaatst in de suite op de zevende etage van het nieuwe Corendon Vitality Hotel Amsterdam, dat over zes maanden de deuren opent. De riante hotelkamer, met de naam 737 Cockpit Suite, krijgt een oppervlakte van 120 vierkante meter.
Naast de mogelijkheid voor gasten om te overnachten in de ruime suite, is er ook een mogelijkheid tot vergaderen en/of dineren in n van de twee boardrooms. De cockpit wordt uitgerust met een professionele flightsimulator.
Het Corendon Vitality Hotel Amsterdam krijgt in totaal 263 kamers. Naast de 737 Cockpit Suite krijgt het hotel een Mediterraans restaurant & bar, een Bazaar-concept, en 1000 m2 ‘Vitality Spa & Wellness’. De focus ligt volgens Corendon op “vitaliteit en duurzaamheid”.
Direct aan de Aletta Jacobslaan in Amsterdam Nieuw-West, op de begane grond van het hotel, wordt AY’s Restaurant & Bar geopend. De naam refereert naar de Atilay Uslu en Yildiray Karaer, de oprichters van Corendon.
Geen idee. Ze gaan dus ook pas over een half jaar open dus...quote:Op vrijdag 13 juni 2014 00:07 schreef flipsen het volgende:
You are freaking kidding me... Wat gaat dat kamertje kosten?
Tot nu toe de Canarische Eilanden en Turkije.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 10:10 schreef Sunri5e het volgende:
Waar gaat de 787 heen op dagen dat hij niet naar de Antillen vliegt?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 | Flt Nbr Time (LT) AP1 AP2 Period from to Monday TFL 362 ETA 11:10 AUA CUR 23-06-2014 23-06-2014 TFL 362 ETA 11:20 AUA CUR 07-07-2014 20-10-2014 TFL 363 ETD 09:55 CUR CUR 16-06-2014 16-06-2014 TFL 363 ETD 14:00 CUR CUR 30-06-2014 20-10-2014 TFL 541 ETD 15:00 LPA LPA 09-06-2014 09-06-2014 TFL 541 ETD 15:00 LPA LPA 23-06-2014 23-06-2014 Tuesday TFL 293 ETD 16:40 RHO RHO 02-09-2014 30-09-2014 TFL 364 ETA 09:20 CUR AUA 17-06-2014 17-06-2014 TFL 364 ETA 13:00 CUR AUA 01-07-2014 21-10-2014 TFL 542 ETA 02:55 LPA TFS 10-06-2014 10-06-2014 TFL 542 ETA 02:50 LPA TFS 24-06-2014 24-06-2014 TFL 791 ETD 15:30 ADB ADB 10-06-2014 10-06-2014 TFL 791 ETD 13:20 ADB ADB 17-06-2014 17-06-2014 TFL 791 ETD 16:00 ADB ADB 24-06-2014 01-07-2014 TFL 792 ETA 23:30 ADB ADB 10-06-2014 10-06-2014 TFL 792 ETA 21:00 ADB ADB 17-06-2014 17-06-2014 TFL 792 ETA 00:00 ADB ADB 24-06-2014 01-07-2014 TFL 867 ETD 15:45 BJV BJV 08-07-2014 26-08-2014 TFL 868 ETA 00:00 BJV BJV 08-07-2014 26-08-2014 Wednesday TFL 363 ETD 08:55 CUR CUR 18-06-2014 22-10-2014 TFL 807 ETD 16:00 ADB ADB 11-06-2014 11-06-2014 Thursday TFL 364 ETA 08:05 CUR AUA 19-06-2014 23-10-2014 TFL 365 ETD 11:30 BON BON 03-07-2014 23-10-2014 TFL 751 ETD 13:00 AYT AYT 19-06-2014 19-06-2014 TFL 751 ETD 13:10 AYT AYT 26-06-2014 26-06-2014 TFL 752 ETA 21:40 AYT AYT 19-06-2014 19-06-2014 TFL 752 ETA 22:00 AYT AYT 26-06-2014 26-06-2014 TFL 808 ETA 02:25 ADB DLM 12-06-2014 12-06-2014 Friday TFL 366 ETA 10:20 BON CUR 13-06-2014 13-06-2014 TFL 366 ETA 10:25 BON CUR 04-07-2014 24-10-2014 TFL 543 ETD 13:45 LPA LPA 13-06-2014 13-06-2014 TFL 543 ETD 13:00 LPA LPA 27-06-2014 27-06-2014 TFL 544 ETA 01:35 LPA TFS 13-06-2014 13-06-2014 TFL 544 ETA 00:50 LPA TFS 27-06-2014 27-06-2014 TFL 773 ETD 13:55 AYT AYT 04-07-2014 29-08-2014 TFL 774 ETA 22:35 AYT AYT 04-07-2014 29-08-2014 Saturday TFL 192 ETA 18:00 PUY PUY 12-07-2014 30-08-2014 TFL 364 ETA 12:45 CUR AUA 06-09-2014 06-09-2014 TFL 369 ETD 12:00 CUR CUR 13-09-2014 25-10-2014 TFL 371 ETD 11:45 CUR CUR 14-06-2014 14-06-2014 TFL 371 ETD 11:45 CUR CUR 28-06-2014 28-06-2014 TFL 371 ETD 10:55 CUR CUR 05-07-2014 05-07-2014 TFL 371 ETD 10:55 CUR CUR 12-07-2014 30-08-2014 TFL 478 ETA 13:10 NBE NBE 31-05-2014 28-06-2014 TFL 779 ETD 15:50 AYT AYT 21-06-2014 21-06-2014 Sunday TFL 361 ETD 12:00 AUA AUA 22-06-2014 22-06-2014 TFL 361 ETD 12:15 AUA AUA 06-07-2014 19-10-2014 TFL 370 ETA 09:10 CUR CUR 14-09-2014 19-10-2014 TFL 372 ETA 10:35 CUR BON 15-06-2014 15-06-2014 TFL 372 ETA 10:35 CUR BON 29-06-2014 29-06-2014 TFL 372 ETA 09:50 CUR BON 06-07-2014 31-08-2014 TFL 749 ETD 15:10 AYT AYT 08-06-2014 08-06-2014 TFL 749 ETD 13:25 AYT AYT 15-06-2014 15-06-2014 TFL 749 ETD 13:25 AYT AYT 29-06-2014 29-06-2014 TFL 750 ETA 00:00 AYT AYT 08-06-2014 08-06-2014 TFL 750 ETA 22:10 AYT AYT 15-06-2014 15-06-2014 TFL 750 ETA 22:10 AYT AYT 29-06-2014 29-06-2014 TFL 780 ETA 02:25 AYT ADB 22-06-2014 22-06-2014 |
En terecht... Boek je BC, zit je alsnog in een middenstoel tussen 2 vreemde mensen inquote:Op vrijdag 13 juni 2014 13:54 schreef Iemand91 het volgende:
De 777's zijn straks aan de beurt; in december worden de eerste 2 777-200ER's omgebouwd waarbij in de nieuwe business class de middelste stoel verdwijnt; dus van 2-3-2 naar 2-2-2
Pax-nee, Cargo-ja (AirBridge, Cathay, BA, CargoLux)quote:Op vrijdag 13 juni 2014 15:01 schreef Woods het volgende:
Is er nou al eens een 747-8 op Schiphol langsgekomen?
En die bestaat niet meer.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 15:09 schreef Thetallguy het volgende:
Pax-nee, Cargo-ja (AirBridge, Cathay, BA, CargoLux)
Enige A380 die ik voor de verre toekomst zou kunnen bedenken is Etihad. Zeker als ze doorgaan met het zien van Schiphol als een hub.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 16:31 schreef Iemand91 het volgende:
Pax hoeven we hier ook niet te verwachten tenzij een (medical) diversion.
Alleen Lufthansa vliegt er momenteel mee en in de toekomst ook Korean Air, Air China en Transaero Airlines en geen van die maatschappijen gaan een 747-8 inzetten op Amsterdam.
Ten eerste omdat ze berhaupt niet op Amsterdam vliegen (Air China / Transaero Airlines), te dichtbij zitten (Lufthansa) of gewoonweg niet logisch zou zijn om een 747 in te zetten (Korean Air).
[..]
En die bestaat niet meer.
Verder nog Nippon Cargo, Etihad Cargo en Atlas Air.
(Hoewel dit ene 747-8F van Etihad weer een wet-lease is van Atlas Air)
Beetje 't zelfde verhaal als de A380. Ik gok dat we nog wel een 2e A380 van Emirates erbij krijgen over een tijdje (die dus de - momenteel wegens onderhoud aan de banen in Dubai niet vliegende - 777 vervangt).
Maar andere operators die een A380 op Schiphol gaan inzetten? Ik zou niet een kunnen bedenken...
Ik niet.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 17:47 schreef Muto het volgende:
Enige A380 die ik voor de verre toekomst zou kunnen bedenken is Etihad. Zeker als ze doorgaan met het zien van Schiphol als een hub.
En Charles Lindberg's eerste solo-vlucht over de Atlantische Oceaan net geen 8 jaar later:quote:Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart...
Vandaag in 1919 werd de eerste non-stop transatlantische vlucht ooit gemaakt!
Deze werd uitgevoerd door twee Britten, John Alcock (piloot) en Arthur Brown (navigator) en ging van St John's in Newfoundland naar Clifden in Ierland.
quote:Upon landing in Paris after his own record breaking flight in 1927, Charles Lindbergh told the crowd welcoming him that "Alcock and Brown showed me the way!"
Je bedoelt 26 januari 1996, dus 18 jaar. Eerst vlucht van een 777 was 12 juni '94.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 15:23 schreef Iemand91 het volgende:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)39096.jpg]afbeelding[/url] ]
Japan Airlines heeft haar eerste 777 van de hand gedaan. JA8981 is een 777-200 (geen ER) is de 23e 777 die van de productielijn rolde en de eerste vlucht op 26 januari 1990 maakte. Kist is nu dus ruim 24 jaar oud.
Heeft altijd voor JAL gevlogen. Haar laatste commercile vlucht was van Chūbu Centrair naar Tokyo Haneda op 30 april.
Het is hiermee de eerste 777 met Japanse registratie die met pensioen gaat.
Ik moet geen dergelijke verhalen typen als ik haast hebquote:Op zaterdag 14 juni 2014 16:31 schreef M5 het volgende:
Je bedoelt 26 januari 1996, dus 18 jaar. Eerst vlucht van een 777 was 12 juni '94.
Hij heeft nog een foto gepost van een overview van heel VCV. Geen KCH meer te vinden.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 22:16 schreef Iemand91 het volgende:
Dat zou betekenen dat op dit moment PH-KCH helemaal is gescrapped
Ik lees dat KLM ook een MD-11 zou sturen (in teken van afscheid).twitter:luchtmachtdagen twitterde op donderdag 12-06-2014 om 11:19:33 De nieuwste #Dreamliner van #Arke is ook te zien op 21 juni! Meer weten over de vliegshow? Check de #LMD14 App! reageer retweet
quote:In this final episode we're in the company's main control room with operations manager, and rugby enthusiast, Kevin McKenzie.
He reveals how the airline manages the challenges of operating out of the world's most congested airport, and deals with the knock-on effects of some passengers actions - from panic attacks before take-off to suspicious items discovered in luggage.
We follow the training of the airline's first intake of cadet pilots since the downturn in air travel after 9/11- each cadet has to pay 84,000 for the 18 month course, so failure would be expensive.
And through some of the company's 40,000 staff, including ex-Harrods manager David Page, we explore what makes BA such a Very British Airline.
Grappig; hebben ze (heel kort) over dat BA ook vracht vervoert en dan vooral in de belly van pax-kisten.quote:Op maandag 16 juni 2014 21:22 schreef Iemand91 het volgende:
En over een dik halfuur weer A Very British Airline (BBC2) met de 3e en laatste aflevering:
[..]
787 mooi ding maar wat is er zo super speciaal aan(natuurlijk vind Arke het een topper) dat ze zoveel media aandacht willen? Hadden ze nou een gloednieuwe 747-8 zou het een ander verhaal zijn.quote:Op maandag 16 juni 2014 21:22 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
Zo komt zaterdag blijkbaar de Arke 787:twitter:luchtmachtdagen twitterde op donderdag 12-06-2014 om 11:19:33 De nieuwste #Dreamliner van #Arke is ook te zien op 21 juni! Meer weten over de vliegshow? Check de #LMD14 App! [ afbeelding ] reageer retweet
Eerste 787 in Nederland en wie ziet nu het verschil tussen een 747-4 en -8? (afgezien luchtvaartliefhebbers)quote:Op dinsdag 17 juni 2014 16:54 schreef Woods het volgende:
[..]
787 mooi ding maar wat is er zo super speciaal aan(natuurlijk vind Arke het een topper) dat ze zoveel media aandacht willen? Hadden ze nou een gloednieuwe 747-8 zou het een ander verhaal zijn.
Jammer.quote:
Enkele jaren later zou zij op 20 mei 1932 (exact 5 jaar na Charles Lindbergh) als eerste vrouw solo over de Atlantische Oceaan vliegen. (zie mijn eerdere bericht hierover)quote:"Stultz did all the flying—had to. I was just baggage, like a sack of potatoes."
She added, "...maybe someday I'll try it alone."
Daar reed ik een paar weken terug nog langs. Ook vanaf de weg gezien een best toffe collectie aan kisten daar Stratofortress, Blackbird, Stratotanker, Superfortress.quote:[b]Op dinsdag 17 juni 2014 19:22 schreef
En nu dus op static display in het Castle Air Museum (en hier op Google Maps)
Ze schoppen het zelfs tot de weblogquote:Op dinsdag 17 juni 2014 17:21 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Eerste 787 in Nederland en wie ziet nu het verschil tussen een 747-4 en -8? (afgezien luchtvaartliefhebbers)
Dus het publiek van arke bedoelde reclame... En het werkt, zelfs hier
quote:GILZE-RIJEN - Vrijdag en zaterdag vinden de Luchtmachtdagen op vliegbasis Gilze-Rijen plaats. Het tweedaagse evenement is vooral bekend door de spectaculaire demo’s van militaire vliegtuigen en helikopters. Maar deze keer zullen op zaterdag ook twee grote verkeersvliegtuigen acte de prsence geven: de gloednieuwe Boeing 787 Dreamliner en Arkefly, terwijl KLM de MD-11 nog een keer aan het publiek toont.
De MD-11 zal boven Gilze-Rijen een fly-by uitvoeren met een (K)DC-10 van de Koninklijke Luchtmacht. Dat lijkt niet toevallig gekozen: de MD-11 is ontwikkeld uit de eveneens driemotorige DC-10. En de beide Nederlandse KDC-10's vlogen eerder als passagiers/vrachtvliegtuig bij Martinair. Eind dit jaar verlaat de laatste MD-11 de KLM-vloot, nadat dit type ruim twintig jaar in dienst is geweest.
Op Gilze-Rijen stappen later in de middag kinderen van de Stichting Hoogvliegers aan boord van het KLM-vliegtuig, die een speciale vlucht zullen maken naar Schiphol. Aan boord van het KLM-toestel zullen onder meer operationeel directeur Pieter Elbers en astronaut Andr Kuipers aanwezig zijn.
Naast de oude MD-11 is de nieuwe Boeing 787-8 Dreamliner van Arkefly een van de blikvangers in Gilze-Rijen. Het toestel arriveerde bijna twee weken geleden vanuit de Boeing-fabriek in Everett op Schiphol, en is inmiddels op diverse commercile vluchten ingezet. Het Arkefly-toestel zal volgens RTV Noord-Holland boven Gilze-Rijen een fly-by met F-16's uitvoeren.
"Het is een mooi moment om het Nederlandse publiek kennis te laten maken met onze Arke Dreamliner", meldt moederbedrijf TUI Nederland desgevraagd aan Luchtvaartnieuws.nl.
twitter:luchtmachtdagen twitterde op vrijdag 20-06-2014 om 16:33:29 Red arrows sluiten #vliegshow #lmd14 dag 1 succesvol af. reageer retweet
Het is allemaal ook live te volgen op Omroep Brabant trouwens.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 12:59 schreef Iemand91 het volgende:
En PH-KCE is onderweg naar Gilze-Rijen:
[ afbeelding ]
Inderdaad.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:21 schreef Thieske het volgende:
De livestream van de luchtmacht zelf:
http://luchtmachtdagen.po(...)er&view=player&id=96
Ik volg het vanuit m'n tuin. Woon vlakbij het vliegveld. Gaat prima in combinatie met de livestream.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:26 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Inderdaad.
Toch leuk; zo'n live-feed:
[ afbeelding ]
Ik woon ruim 140 kilometer verderopquote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:29 schreef Thieske het volgende:
Ik volg het vanuit m'n tuin. Woon vlakbij het vliegveld. Gaat prima in combinatie met de livestream.
twitter:luchtvaart twitterde op zaterdag 21-06-2014 om 13:40:50 MD-11 @KLM 'static' op #luchtmachtdagen Gilze-Rijen. ' reageer retweet
twitter:Hoogvliegers twitterde op zaterdag 21-06-2014 om 13:37:59 De @KLM MD-11 voor @Hoogvliegers is geland op de Luchtmachtdagen! #LMD14 reageer retweet
Ik heb zelf geen kennis van luchtvaart maar wat is het verhaal achter deze PH-KCE? Is het een speciaal vliegtuig? Ik woon in Maas & Waal en dit vliegtuig heeft, samen met een donkergrijs vliegtuig, laag rondjes gevlogen precies over mijn huis eerder vandaag tussen 12 en 1. Geweldig gezicht overigens, zie je niet vaak (nooit) hier.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 12:59 schreef Iemand91 het volgende:
En PH-KCE is onderweg naar Gilze-Rijen:
[ afbeelding ]
Is gewoon een KLM MD11 die binnenkort naar de sloop gaat.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 15:01 schreef CarlosJacques het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen kennis van luchtvaart maar wat is het verhaal achter deze PH-KCE? Is het een speciaal vliegtuig?
Thnx.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 15:08 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Is gewoon een KLM MD11 die binnenkort naar de sloop gaat.
Hij komt hier zojuist overvliegen (50 km verderop).quote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:33 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik woon ruim 140 kilometer verderoptwitter:luchtvaart twitterde op zaterdag 21-06-2014 om 13:40:50 MD-11 @KLM 'static' op #luchtmachtdagen Gilze-Rijen. '[ afbeelding ] reageer retweet
Ik zie dat PH-KCE morgen is ingepland voor de vlucht naar Montreal.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:58 schreef OEM het volgende:
Volgens die gast die de boel aan elkaar praat op de livestream is die vlucht met die kinderen ook de laatste vlucht voor KCE.
twitter:AviationSafety twitterde op zondag 22-06-2014 om 19:52:08 Emergency slide deploys on the ground on Alaska Airlines Boeing 737-400 (N778AS) reageer retweet
Zie deze site voor meer info.quote:De "Roermond" vloog de (sinds 26 januari 1949 gebruikte) lange en gevaarvolle "Mauritiusroute." Door de 2e politionele actie in Nederlands Indi hadden veel Aziatische landen hun luchtruim voor de KLM gesloten. Van januari tot juli 1949 voerde de KLM deze dienstregeling daarom noodgedwongen uit door vanaf Schiphol via Khartoum (Soedan) naar Mauritius te vliegen. Vandaar maakte het volledig gestripte vliegtuig de 5500 km (non-stop!!) lange oversteek over de Indische Oceaan naar Batavia. De KLM onderhield daarmee het langste regelmatige vliegtraject over water ter wereld.
De reis van de Roermond was een extra vlucht (de 100e via Mauritius). Op de heenreis was een gezelschap Amerikaanse journalisten op uitnodiging van de Nederlandse regering voor een rondreis in Indi naar Batavia gebracht. Het doel was om de journalisten ter plekke te tonen dat de koloniale politiek t.o.v. Nederlands Indi heel anders was dan de negatieve berichtgeving in de USA suggereerde. Het gezelschap verongelukte echter op merkwaardige wijze op de terugreis met de "Franeker" in Bombay. Sabotage werd niet uitgesloten. De ramp met de Roermond kan daarmee in verband worden gebracht. (Aanwijzingen voor sabotage zijn echter niet gevonden).
Had de reconstructie van ACI gezien maar dit werd toen niet vermeldquote:- 23 juni 1985: Air India 182 explodeert boven de Atlantische Oceaan vlakbij Ierland.
Het gaat om een 7 jaar oude Boeing 747-237B (VT-EFO) die vanuit Toronto als vlucht 181 was vertrokken naar Montreal en daarna naar London zou vliegen. Vanuit London zou het doorgaan naar Delhi.
De kist had vertraging 100 minuten vertraging opgelopen in Toronto omdat daar een Air India motor onder de linkervleugel was gehangen zodat deze in India gerepareerd kon worden (de fifth pod).
Had deze vlucht deze vertraging niet opgelopen; dan was het vliegtuig aan de gate op Heathrow ontploft.
Met 329 doden was dit t/m 11 september 2001 de grootste terroristische aanslag op een vliegtuig ooit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |