quote:Op zondag 8 juni 2014 13:51 schreef Alec690 het volgende:
Ben verre van een expert... dus sorry als dit een domme vraag is. Vind het wel altijd leuk om even te kijken met welk type vliegtuig ik reis als ik ergens heen ga. Maar dat is dus 98% van de gevallen een 737 (KLM binnen EU) of Cityhopper Embrear. Daarom herinner ik deze PH-AHX, omdat het voor mij het eerste widebody toestel was waarmee ik vloog.
Plus is er voor de 767 vrachtversie niet echt wat anders en voor freighters gelden heel andere eisen/wensen dan voor pax-versies. En er is ook nog geen freighter versie van de 787.quote:Op zondag 8 juni 2014 15:59 schreef OEM het volgende:
Kan van alles zijn. 767's die zijn besteld om de delays van de 787 op te vangen, een 767 is relatief snel delivered itt een 787 als je hem bestelt, een 767 zal behoorlijk goedkoper zijn in aanschaf, er is geen 787-freighter, fleet-commonality, etc.
Er staan bovendien nog 179 KC-46's voor de USAF op het programma (tankervariant gebaseerd op de 767)
De 787-8 schijnt t.o.v. van de 767-300ER zo'n 20% brandstof te besparen. Dat is alleen de brandstof; de lagere onderhoudskosten en in de 787 gaan iets meer passagiers; waaronder Star Class die per stoel een stuk meer betalen dan Economy/Economy Comfort.quote:
Er gaan ook 20-30% meer passagiers in volgens de nummers op http://www.aviatorjoe.net/go/compare/787-9/767-300ER/ (vast betrouwbaar ) en een van de doelen van de 787 is volgens mij ook om veel zuiniger met brandstof te zijn? (Of zit brandstof al bij die leaseprijs in?)quote:Op zondag 8 juni 2014 20:52 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Dat begrijp ik maar toch zeker niet x3.6?
Het is wel het verschil tussen een 24-jaar oude 767 die "op" is (enkele reis Goodyear), gebaseerd op jaren 70/80 technologie, en een hagelnieuwe, state-of-the-art, 787.quote:
Dat begrijp ik. Maar dan nog zie ik niet waar ze die 3.6x duurdere leaseprijs op terug kunnen verdienen. Brandstofbesparing van 20% is helder, onderhoud is ook helder, meer passagiers meenemen is ook duidelijk... maar 3,6x zie ik er niet in terug.quote:Op maandag 9 juni 2014 09:54 schreef OEM het volgende:
[..]
Het is wel het verschil tussen een 24-jaar oude 767 die "op" is (enkele reis Goodyear), gebaseerd op jaren 70/80 technologie, en een hagelnieuwe, state-of-the-art, 787.
Het verschil in leaseprijs van deze 767 en een nieuwe 767 zal ook wel aanzienlijk zijn, laat staan een nieuwe 787.
De leaseprijs is vaak vastgesteld voor een vaste periode. Daarna weer een nieuw contract waar de leaseprijs lager zal zijn.quote:Op maandag 9 juni 2014 10:15 schreef Sunri5e het volgende:
Dat begrijp ik. Maar dan nog zie ik niet waar ze die 3.6x duurdere leaseprijs op terug kunnen verdienen. Brandstofbesparing van 20% is helder, onderhoud is ook helder, meer passagiers meenemen is ook duidelijk... maar 3,6x zie ik er niet in terug.
Zij landen om 10:50 uur op Brisbane na deze vlucht die op 31 mei begon.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 15:46 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:
- Charles Kingsford Smith vertrekt om 08:54 uur in de ochtend met zijn 3 crewleden op de eerste trans-pacific flight vanaf Oakland, Californië via Hawaii en Fiji (hiermee landde voor het eerst in de geschiedenis een vliegtuig op Fiji) naar Brisbane Australië. Vluchtduur was een kleine 89 uur (stops niet meegerekend) en afstand ruim 11.500 kilometer.
Ze landden op 9 juni om 10:50 uur en werden opgewacht door zo'n 25.000 mensen.
De landing in Brisbane:
Gevlogen werd met de Fokker F.VII 'Southern Cross'. Deze kist gebruikten ze later nog voor o.a. de eerste vlucht tussen Australië en Nieuw-Zeeland. De kist is bewaard gebleven en staat nu in het Kingsford Smith Memorial bij Brisbane Airport:
[ afbeelding ]
In zijn eer heet de internationale luchthaven van Sydney Kingsford-Smith Airport en dragen 2 kisten zijn naam; Qantas' A380 (VH-OQF) en KLM's 747-206B (PH-BUM).
[ afbeelding ]
Voor de SUD-conversion in oktober-december 1985:
(Is overigens de oudste 747-classic van KLM die nog bestaat en niet gescrapped is)
[ afbeelding ]
Jup, met aflevering 2 van 3:quote:Op maandag 9 juni 2014 17:23 schreef Fiorano het volgende:
Vanavond weer op de BBC : A very British Airline
22:00 - 23:00 uur Nederlandse tijd op BBC2.quote:For 50 years London to New York has been the most glamorous and profitable route in BA's long-haul network. This was the route made famous by Concorde, and even today BA's JFK terminal caters for more of the rich and famous than anywhere else.
This looks at the heart of BA's New York operations to discover what it takes to keep the 28 flights a day running smoothly on this all important route, even as the worst winter on record causes cancellations and delays.
At the other extreme, BA is opening a new route to the Chinese city of Chengdu. China is a key new market, but BA is well behind its rivals and having to learn fast how to cope with the unique challenges of operating in mainland China.
Back at Heathrow, the cabin crew trainees reach the moment of truth. Will they all make it through the course or will some of them learn the hard way that they aren't quite what BA considers the right stuff?
Was een betere aflevering dan de vorige. Hopelijk wordt de volgende aflevering volgende week maandag (en tevens alweer de laatste) ook interessant; dan gaan ze ook piloten in opleiding volgen.quote:Op maandag 9 juni 2014 20:37 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Jup, met aflevering 2 van 3:
[..]
22:00 - 23:00 uur Nederlandse tijd op BBC2.
Bron.quote:Withdrawn British Airways B737-400 G-DOCS Leaves UK.
Withdrawn British Airways Boeing 737-436 G-DOCS departed the UK this morning routing London Gatwick – Keflavik – Goose Bay – Chicago/Rockford – Victorville for storage as BA9259.
Over stops gesproken; Greenland Express vliegt vanaf binnenkort Aalborg -> Copenhagen -> Keflavik -> Narsarsuaq -> Kangerlussuaq met de Fokker 100. Doen er ruim 10 uur enkele reis over. Lijkt me een leuk ritjequote:
Ah, las dat inderdaad al een tijdje geleden. Glad vergeten.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 11:03 schreef Muto het volgende:
Nu: B787 van Arke maakt een rondvlucht over NL via Schiphol, Rijswijk, Rotterdam, Eindhoven Ammerzoden, Enschede en weer terug naar Schiphol. Vliegt momenteel op 1500 a 3000 feet hoogte.
[ afbeelding ]
http://www.flightradar24.com/TFL787
We zien dat ding hier (Enschede) rondvliegen inderdaad, heel laag, rondjes maken. Vroegen ons al even af of daar problemen zijn, maar blijkt dus gepland.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 11:03 schreef Muto het volgende:
Nu: B787 van Arke maakt een rondvlucht over NL via Schiphol, Rijswijk, Rotterdam, Eindhoven Ammerzoden, Enschede en weer terug naar Schiphol. Vliegt momenteel op 1500 a 3000 feet hoogte.
[ afbeelding ]
http://www.flightradar24.com/TFL787
Gaat landen op de Polderbaan. (Bron: ATC)quote:Op dinsdag 10 juni 2014 12:03 schreef Iemand91 het volgende:
Ga naar het noorden, ga naar het noorden!
Mooie verhalen altijd, ja. Terwijl zulke lage vluchten wel vaker voorkomen. Ik verwacht dat GroenLinks ook nog wel zal gaan janken.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 12:07 schreef boriq het volgende:
Alleen flipt iedereen hem hier nu in Enschede vanwege 'alle veiligheidsrisico's'
quote:Op dinsdag 10 juni 2014 09:27 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Over stops gesproken; Greenland Express vliegt vanaf binnenkort Aalborg -> Copenhagen -> Keflavik -> Narsarsuaq -> Kangerlussuaq met de Fokker 100. Doen er ruim 10 uur enkele reis over. Lijkt me een leuk ritje
Dit was dan met 2.8G ook 1 na hardste landing van een A340-600 na die van Iberia op Quito die daar met 3.09G neerkwam.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:07 schreef blingbling11 het volgende:
Denk dat het goed mogelijk is. Als de fuselage echt 100% stijf zou zijn zou het eerder ergens gaan scheuren bij zo'n landing.
Vanaf welke plek wordt die foto eigenlijk genomen?quote:
Hier ben ik ook benieuwd naar, net als fotos als deze:quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:20 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Vanaf welke plek wordt die foto eigenlijk genomen?
Vanuit helikopters.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:20 schreef Sunri5e het volgende:
Vanaf welke plek wordt die foto eigenlijk genomen?
Ja daar zijn richtlijnen voor en het hangt er vanaf waar je vliegt, met welk vliegtuig en wat voor apparatuur die aan boord heeft. In het geval wat jij omschrijft is de verticale separatie (dus in hoogte) waarschijnlijk 1000 ft. Als de afstand verticaal minder is dan 1000 ft, dan moeten ze minimaal 3nm tot 5 nm horizontaal van elkaar zitten. Er is niet 1 regel voor, nogmaals hangt er sterk vanaf waar je vliegt, onder welke omstandigheden, etc.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:29 schreef starla het volgende:
Wanneer spreek je eigenlijk van een near midair collision?
Vloog vandaag met Alitalia, vlak na de Alpen op een kilometertje of 9 hoog zag ik uit m'n raampje een zwarte streep die steeds groter werd. Tot mijn 'schrik' merkte ik al snel dat het de rudder was van een ander vliegtuig en dat ding naderde vrij snel haast loodrecht op onze koers. Ik kon zien dat het om een 737 ging van Lufthansa en hoorde het vliegtuig zelfs op ik denk een paar honderd meter afstand wat schuin onder ons.
Komen vliegtuigen op cruising altitude vaker zo dicht bij elkaar of is dit wel vrij bijzonder? Vlieg best veel, maar zo 'dichtbij' vond ik wel wat griezelig eerlijk gezegd.
En wat voor afstand wordt nog veilig geacht, ook ivm met wake turbulence e.d? Zijn hier regels of richtlijnen voor?
Bij voorbaat dank!
Weet je daar de reden voor?quote:Op woensdag 11 juni 2014 08:05 schreef Thetallguy het volgende:
Een tikje voor het A350 programma; Emirates cancelt zijn order voor 70 stuks, wat neerkomt op bijna 10% van de totale orders (staan er nu 742 in het orderboek)
Overbodig gezien de 50 A380's oid die ze besteld hadden.quote:
Piloten hebben een weatherradar waar ze die onweersbuien op kunnen waarnemen. Over land vragen ze via de Air Traffic Control dan een alternatieve route aan. Oceaan weet ik niet exact.quote:Op woensdag 11 juni 2014 10:48 schreef starla het volgende:
Nu snap ik ook goed waarom je je écht aan de toegewezen hoogte moet houden en als piloot niet zelf moet gaan kutten.
Want waren we 5 seconden later vertrokken op dezelfde hoogte dan was het mogelijk 'boem' geweest.
We vlogen trouwens best gek want ik zag rechts van mij continu van die aambeeldwolken boven de Alpen waar we omheen vlogen, want na die wolken hadden we een flinke bank naar rechts. Ook niet vaak meegemaakt op cruising altitude. En vlak na die afbuiging zag ik dus die andere vliegtuig.
Nog een paar vraagjes dus (als ik vervelend word moeten jullie het zeggen, maar vind het zelf wel interessant):
In hoeverre mag een piloot zelf beslissen wat hij doet? Mag hij zelf zeggen: 'ja, maar door die wolkenformatie vlieg ik niet heen'. Zo ja, heeft hij dan weer eerst toestemming nodig van de desbetreffende toren waar hij contact mee heeft op dat moment? En wat als je midden boven de oceaan vliegt en geen contact hebt met een toren? Wat is dan 'etiquette'? Gewoon maar door flinke onweersbuien vliegen omdat je geen toestemming kunt krijgen om van je hoogte of koers af te wijken?
De meeste vliegtuigen hebben neem ik aan luchtradars waar ze andere vliegtuigen op kunnen zien, zien ze ook de hoogte of is het puur tweedimensionaal?
Thx alvast!
ps zitten hier ook piloten in dit topic?
Ik kende dat systeem juist door die crash. Zo erg zit ik ook weer niet in de luchtvaart. Volgens mij hebben veel andere users hier veel meer verstand, die kunnen je vast meer vertellen over de communicatie over de oceaan.quote:Op woensdag 11 juni 2014 11:18 schreef starla het volgende:
Ok dank je wel, kende dat systeem nog niet
Inderdaad een bizarre samenloop van omstandigheden zeg (zoals bijna bij elk vliegtuigongeluk). Maar inderdaad niet zo bizar als een moordenaar benoemen tot minister, omdat hij een held was volgens de Russen...
Interessant leesvoer!
quote:Op woensdag 11 juni 2014 08:05 schreef Thetallguy het volgende:
Een tikje voor het A350 programma; Emirates cancelt zijn order voor 70 stuks, wat neerkomt op bijna 10% van de totale orders (staan er nu 742 in het orderboek)
Zo heel droevig is Airbus niet gok ik.quote:Op woensdag 11 juni 2014 08:16 schreef Thetallguy het volgende:
Overbodig gezien de 50 A380's oid die ze besteld hadden.
"It says the decision follows talks with the Dubai-based airline over its fleet requirement, following the carrier's order for 50 A380s placed during the Dubai air show last year."
http://www.flightglobal.c(...)er-a380-deal-400279/
Overigens zorgt de cancellation er wel voor dat er dus weer 50 A350 slots beschikbaar zijn, waarbij je dus niet achterin de rij van het orderboek hoeft aan te sluiten. Wellicht dat een andere airline deze nog op wil pikken (Ryanair transatlantic?)
TCAS bestaat tegenwoordig niet alleen maar uit gesproken meldingen.quote:Op woensdag 11 juni 2014 11:08 schreef Muto het volgende:
[..]
Vliegtuigen hebben een zogenaamd TCAS. Dat staat voor Traffic Collision Avoidance System. Dat is een soort van radar, maar het geeft alleen meldingen als twee vliegtuigen te dicht bij elkaar komen. Dan krijgt het ene vliegtuig de melding om op te stijgen en de andere om te dalen. Gebeurt allemaal automatisch.
Als je datum, tijdstip en vluchtnummer hebt dan is het op sites als Flightradar ook nog terug te kijken wat het hoogteverschil tussen beide vliegtuigen is geweest. Kan je ook zien of één van de twee bijvoorbeeld nog naar een andere hoogte is uitgeweken.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:29 schreef starla het volgende:
Wanneer spreek je eigenlijk van een near midair collision?
Vloog vandaag met Alitalia, vlak na de Alpen op een kilometertje of 9 hoog zag ik uit m'n raampje een zwarte streep die steeds groter werd. Tot mijn 'schrik' merkte ik al snel dat het de rudder was van een ander vliegtuig en dat ding naderde vrij snel haast loodrecht op onze koers. Ik kon zien dat het om een 737 ging van Lufthansa en hoorde het vliegtuig zelfs op ik denk een paar honderd meter afstand wat schuin onder ons.
Komen vliegtuigen op cruising altitude vaker zo dicht bij elkaar of is dit wel vrij bijzonder? Vlieg best veel, maar zo 'dichtbij' vond ik wel wat griezelig eerlijk gezegd.
En wat voor afstand wordt nog veilig geacht, ook ivm met wake turbulence e.d? Zijn hier regels of richtlijnen voor?
Bij voorbaat dank!
quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:59 schreef HetBrabandertje het volgende:
[..]
Als je datum, tijdstip en vluchtnummer hebt dan is het op sites als Flightradar ook nog terug te kijken wat het hoogteverschil tussen beide vliegtuigen is geweest. Kan je ook zien of één van de twee bijvoorbeeld nog naar een andere hoogte is uitgeweken.
Dat gaat natuurlijk terug naar Alvin M. "Tex" Johnston die op 6 augustus 1955 met een Boeing 367-80 (prototype van de Boeing 707) 2 barrel-rolls maakte:quote:Just before he climbed the stairway to enter the plane for its maiden flight from Everett's Paine Field, command pilot Cashman spoke with Boeing's president, Phil Condit. An engineer, Condit had headed the 777 development program for a while.
"Good luck, John," Condit told him as he shook his hand. "And no rolls!"
Ging veel te Noordelijk over Nederland.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:30 schreef blingbling11 het volgende:
Vroeg me al af waarom FR24 de hele dag al losgaat op twitter over de AN-225
quote:AMSTERDAM - Donderdag is het voorste gedeelte van een Boeing 737 geplaatst in de suite op de zevende etage van het nieuwe Corendon Vitality Hotel Amsterdam, dat over zes maanden de deuren opent. De riante hotelkamer, met de naam 737 Cockpit Suite, krijgt een oppervlakte van 120 vierkante meter.
Naast de mogelijkheid voor gasten om te overnachten in de ruime suite, is er ook een mogelijkheid tot vergaderen en/of dineren in één van de twee boardrooms. De cockpit wordt uitgerust met een professionele flightsimulator.
Het Corendon Vitality Hotel Amsterdam krijgt in totaal 263 kamers. Naast de 737 Cockpit Suite krijgt het hotel een Mediterraans restaurant & bar, een Bazaar-concept, en 1000 m2 ‘Vitality Spa & Wellness’. De focus ligt volgens Corendon op “vitaliteit en duurzaamheid”.
Direct aan de Aletta Jacobslaan in Amsterdam Nieuw-West, op de begane grond van het hotel, wordt AY’s Restaurant & Bar geopend. De naam refereert naar de Atilay Uslu en Yildiray Karaer, de oprichters van Corendon.
Geen idee. Ze gaan dus ook pas over een half jaar open dus...quote:Op vrijdag 13 juni 2014 00:07 schreef flipsen het volgende:
You are freaking kidding me... Wat gaat dat kamertje kosten?
Tot nu toe de Canarische Eilanden en Turkije.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 10:10 schreef Sunri5e het volgende:
Waar gaat de 787 heen op dagen dat hij niet naar de Antillen vliegt?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 | Flt Nbr Time (LT) AP1 AP2 Period from to Monday TFL 362 ETA 11:10 AUA CUR 23-06-2014 23-06-2014 TFL 362 ETA 11:20 AUA CUR 07-07-2014 20-10-2014 TFL 363 ETD 09:55 CUR CUR 16-06-2014 16-06-2014 TFL 363 ETD 14:00 CUR CUR 30-06-2014 20-10-2014 TFL 541 ETD 15:00 LPA LPA 09-06-2014 09-06-2014 TFL 541 ETD 15:00 LPA LPA 23-06-2014 23-06-2014 Tuesday TFL 293 ETD 16:40 RHO RHO 02-09-2014 30-09-2014 TFL 364 ETA 09:20 CUR AUA 17-06-2014 17-06-2014 TFL 364 ETA 13:00 CUR AUA 01-07-2014 21-10-2014 TFL 542 ETA 02:55 LPA TFS 10-06-2014 10-06-2014 TFL 542 ETA 02:50 LPA TFS 24-06-2014 24-06-2014 TFL 791 ETD 15:30 ADB ADB 10-06-2014 10-06-2014 TFL 791 ETD 13:20 ADB ADB 17-06-2014 17-06-2014 TFL 791 ETD 16:00 ADB ADB 24-06-2014 01-07-2014 TFL 792 ETA 23:30 ADB ADB 10-06-2014 10-06-2014 TFL 792 ETA 21:00 ADB ADB 17-06-2014 17-06-2014 TFL 792 ETA 00:00 ADB ADB 24-06-2014 01-07-2014 TFL 867 ETD 15:45 BJV BJV 08-07-2014 26-08-2014 TFL 868 ETA 00:00 BJV BJV 08-07-2014 26-08-2014 Wednesday TFL 363 ETD 08:55 CUR CUR 18-06-2014 22-10-2014 TFL 807 ETD 16:00 ADB ADB 11-06-2014 11-06-2014 Thursday TFL 364 ETA 08:05 CUR AUA 19-06-2014 23-10-2014 TFL 365 ETD 11:30 BON BON 03-07-2014 23-10-2014 TFL 751 ETD 13:00 AYT AYT 19-06-2014 19-06-2014 TFL 751 ETD 13:10 AYT AYT 26-06-2014 26-06-2014 TFL 752 ETA 21:40 AYT AYT 19-06-2014 19-06-2014 TFL 752 ETA 22:00 AYT AYT 26-06-2014 26-06-2014 TFL 808 ETA 02:25 ADB DLM 12-06-2014 12-06-2014 Friday TFL 366 ETA 10:20 BON CUR 13-06-2014 13-06-2014 TFL 366 ETA 10:25 BON CUR 04-07-2014 24-10-2014 TFL 543 ETD 13:45 LPA LPA 13-06-2014 13-06-2014 TFL 543 ETD 13:00 LPA LPA 27-06-2014 27-06-2014 TFL 544 ETA 01:35 LPA TFS 13-06-2014 13-06-2014 TFL 544 ETA 00:50 LPA TFS 27-06-2014 27-06-2014 TFL 773 ETD 13:55 AYT AYT 04-07-2014 29-08-2014 TFL 774 ETA 22:35 AYT AYT 04-07-2014 29-08-2014 Saturday TFL 192 ETA 18:00 PUY PUY 12-07-2014 30-08-2014 TFL 364 ETA 12:45 CUR AUA 06-09-2014 06-09-2014 TFL 369 ETD 12:00 CUR CUR 13-09-2014 25-10-2014 TFL 371 ETD 11:45 CUR CUR 14-06-2014 14-06-2014 TFL 371 ETD 11:45 CUR CUR 28-06-2014 28-06-2014 TFL 371 ETD 10:55 CUR CUR 05-07-2014 05-07-2014 TFL 371 ETD 10:55 CUR CUR 12-07-2014 30-08-2014 TFL 478 ETA 13:10 NBE NBE 31-05-2014 28-06-2014 TFL 779 ETD 15:50 AYT AYT 21-06-2014 21-06-2014 Sunday TFL 361 ETD 12:00 AUA AUA 22-06-2014 22-06-2014 TFL 361 ETD 12:15 AUA AUA 06-07-2014 19-10-2014 TFL 370 ETA 09:10 CUR CUR 14-09-2014 19-10-2014 TFL 372 ETA 10:35 CUR BON 15-06-2014 15-06-2014 TFL 372 ETA 10:35 CUR BON 29-06-2014 29-06-2014 TFL 372 ETA 09:50 CUR BON 06-07-2014 31-08-2014 TFL 749 ETD 15:10 AYT AYT 08-06-2014 08-06-2014 TFL 749 ETD 13:25 AYT AYT 15-06-2014 15-06-2014 TFL 749 ETD 13:25 AYT AYT 29-06-2014 29-06-2014 TFL 750 ETA 00:00 AYT AYT 08-06-2014 08-06-2014 TFL 750 ETA 22:10 AYT AYT 15-06-2014 15-06-2014 TFL 750 ETA 22:10 AYT AYT 29-06-2014 29-06-2014 TFL 780 ETA 02:25 AYT ADB 22-06-2014 22-06-2014 |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |