abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_140771009
Hoezo vliegt het NL-elftal met een Embraer naar Brazilië? Die red dat toch nooit ondanks dat hij niet volledig beladen is.
AJAX AMSTERDAM!
pi_140771058
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 08:27 schreef bloodysunday het volgende:
Hoezo vliegt het NL-elftal met een Embraer naar Brazilië? Die red dat toch nooit ondanks dat hij niet volledig beladen is.
Omdat een Embraer Braziliaans is ;)

Het NL-elftal is in Parijs overgestapt op een 777 van AirFrance naar Rio.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_140771423
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 08:31 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Omdat een Embraer Braziliaans is ;)

Het NL-elftal is in Parijs overgestapt op een 777 van AirFrance naar Rio.
Aaaah! Vandaar. Maar dan wel AirFrance :').
AJAX AMSTERDAM!
  vrijdag 6 juni 2014 @ 09:02:54 #179
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_140771477
Ik ben vandaag voor het werk toevallig op Schiphol. Iemand een idee of ik de 787 ergens kan spotten?
pi_140771551
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 09:02 schreef Sunri5e het volgende:
Ik ben vandaag voor het werk toevallig op Schiphol. Iemand een idee of ik de 787 ergens kan spotten?
Stond vanochtend nog op de G-buffer (G73). Daar kan je zelfs lopend vanuit Plaza nog redelijk gemakkelijk komen.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  vrijdag 6 juni 2014 @ 11:17:40 #181
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_140774290
Is er een lijst van aankomsten waar ik kan zien welke vliegtuigen er binnen komen? Wat is trouwens een goede spotplaats bij de zwanenburgbaan, wil specifiek de motoren horen dus zien overvliegen :9
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_140775657
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 11:17 schreef Woods het volgende:
Is er een lijst van aankomsten waar ik kan zien welke vliegtuigen er binnen komen?
Hier staan zo ongeveer alle kisten die aankomen op Schiphol. (Behalve General Aviation dan).
quote:
Wat is trouwens een goede spotplaats bij de zwanenburgbaan, wil specifiek de motoren horen dus zien overvliegen :9
De Zwanenburgbaan is niet echt een mooie baan om te spotten; behalve bij landingen; dan gaan ze op deze plek recht over je heen.
Eventueel kun je langs de Vijfhuizerweg kunnen gaan staan, maar daar zit dan wel de A5 tussen jou en de baan.

De Polderbaan, Kaagbaan en Aalsmeerbaan zijn wat dat betreft een stuk interessanter.
Daarom even goed het baangebruik in de gaten houden.

Let wel dat een auto parkeren vaak verboden/onmogelijk is; dus een fiets o.i.d. lijkt mij praktischer.
pi_140776712
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 06:09 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

Ik ben vliegtuigmonteur. Helaas vanwege het kleine werkaanbod waar KLM mee kampt momenteel alleen op de wielen- en remmenafdeling maar met het oog op de vergrijzing zal dat niet al te lang meer duren ;)
Gaaf ^O^
Trotse Twentenaar
pi_140782339
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 08:27 schreef bloodysunday het volgende:
Hoezo vliegt het NL-elftal met een Embraer naar Brazilië? Die red dat toch nooit ondanks dat hij niet volledig beladen is.
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 08:31 schreef Thetallguy het volgende:
Omdat een Embraer Braziliaans is ;)
Zou het speciaal daarvoor gedaan zijn? Het was namelijk de PH-EXD; de nieuwe Embraer met de nieuwe livery. Misschien ook juist uitgekozen om deze livery in de bekendheid te krijgen, aangezien de E190 normaal gesproken niet naar Parijs gaat.

Het was overigens geen reguliere vlucht naar Parijs; het was een charter onder KL9936.
quote:
Het NL-elftal is in Parijs overgestapt op een 777 van AirFrance naar Rio.
Klopt:
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 14:53 schreef Iemand91 het volgende:
En de Nederlandse voetbalploeg vertrekt ook morgen; om 20:30 uur (Charter; geen reguliere vlucht) met de nieuwe PH-EXD naar Parijs CDG; om vanaf daar met een reguliere vlucht (AF442 van 23:35 uur) naar Rio te vliegen.
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 08:59 schreef bloodysunday het volgende:
Aaaah! Vandaar. Maar dan wel AirFrance :').
Mwah, Business (ik ga er maar vanuit dat ze Business gingen; de First is te weinig stoelen en waarschijnlijk wordt die niet op die route ingezet) in de 777 van AF is zo slecht nog niet hoor.

Maar waarschijnlijk was deze route gewenst i.v.m. overige entourage of omdat ze een nachtvlucht (00:00 - 05:30 uur) prefereerden boven KLM's dagvlucht (12:00 - 18:00 uur).

Korte geschiedenisles vandaag (al is er uiteraard véél meer gebeurd maar dit is wat ik nu plaats):

- 6 juni 1944: Operation Neptune ofwel D-Day in Normandië.
Dit is iets wat hier niet even valt neer te pennen dus ga ik hier ook niet verder op in.



- 6 juni 1971: een McDonnell Douglas F-4 Phantom II van de U.S. Marine Corps vliegt in op een DC-9 van Hughes Airwest boven Los Angeles; alle 49 inzittenden van de DC-9 overleefden de crash niet; de piloot van de F-4 ook niet; alleen de Radar Intercept Officer van de F-4 kon op tijd ontsnappen met parachute.


Bron.
  vrijdag 6 juni 2014 @ 18:49:08 #185
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_140786183
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 16:03 schreef Iemand91 het volgende:
Maar waarschijnlijk was deze route gewenst i.v.m. overige entourage of omdat ze een nachtvlucht (00:00 - 05:30 uur) prefereerden boven KLM's dagvlucht (12:00 - 18:00 uur).
Misschien een oefening van Van Gaal hoe je met doodsangsten omgaat (met Air France door de ITCZ vliegen, dat gaat wel vaker bijna fout of echt fout). Als je dat doorstaat ben je voor niemand meer bang op het WK!
  vrijdag 6 juni 2014 @ 20:19:39 #186
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_140788681
ITCZ?
  vrijdag 6 juni 2014 @ 21:10:54 #187
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_140790112
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 08:34:26 #189
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_140800070
quote:
17s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 00:44 schreef Iemand91 het volgende:
_O_ _O_

[ afbeelding ]

Bron
Vette plaat zeg
pi_140808222
Vandaag in de geschiedenis:

quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 05:33 schreef Sunri5e het volgende:
UITGELICHT: De SLM-ramp van 7 juni 1989

DUIVEN - De tegenwoordig in Duiven woonachtige Brian Wilsterman had op 7 juni 1989 met het Kleurrijk Elftal naar Suriname moeten vliegen. Maar er komt iets tussen: de verdediger van GA Eagles moet nacompetitie spelen en kan dus niet mee.

In de vroege ochtend van 7 juni (lokale tijd) stort het vliegtuig van de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) neer bij Zanderij, tijdens een poging om bij dichte mist te landen op Johan Adolf Pengel International Airport. 178 mensen komen om het leven, onder wie 15 voetballers.

De vlucht wordt uitgevoerd met een Douglas DC8 Super 62, vernoemd naar de Surinaamse zwemmer Anthony Nesty.

Douglas DC-8

De Douglas DC-8 is een verkeersvliegtuig van de Amerikaanse vliegtuigfabriek Douglas Aircraft Company. Het kan maximaal 189 passagiers vervoeren over een afstand van ruim 12.000 kilometer. Op 30 mei 1958 maakte een DC-8 de eerste vlucht. Er werden diverse versies gebouwd, met verschillende typen motoren. Het toestel verscheen later op de markt dan de Boeing 707 en had daardoor ook commercieel een achterstand. In 1972 werd de productie gestaakt.

Op 21 augustus 1961 doorbrak een Canadese Douglas DC-8 als eerste verkeersvliegtuig de geluidsbarrière.

In Nederland vloog de KLM met een uitgebreide vloot van diverse DC-8 types die van 1960 tot 1986 dienst deden in het gehele netwerk van de KLM. Martinair maakte tussen 1968 en 1978 ook gebruik van verschillende types DC-8. Nederlandse maatschappijen waren zeer te spreken over de DC-8, waar hij dan ook jarenlang in dienst bleef.



De laatste beelden die de slachtoffers op hun netvlies krijgen, moeten er ongeveer zo hebben uitgezien:


Op internet staat een transcriptie van het gesprek dat de piloten de laatste minuten voor de ramp met elkaar voerden. Het eindigt met: 'That's it, I'm dead'.

Link naar transcriptie

Een video-reconstructie van de vliegramp, met beelden van het neergestorte vliegtuig:


Harmen Roelandt van het NOS Journaal spreekt vlak na de ramp op Schiphol met enkele Surinaamse Nederlanders die het vliegtuig hebben zien vertrekken:

Link naar het filmpje

Het vluchtnummer, PY 764, leidt later trouwens tot wilde speculaties. 'PY' zou staan voor Pilot Yankee, de Amerikaanse gezagvoerder Will Rogers. '76' zou slaan op de datum 7 juni, en de '4' voor het tijdstip van de ramp. Met dat vluchtnummer zou SLM de ramp over zichzelf afgeroepen hebben.

De omgekomen voetballers maken deel uit van het Kleurrijk Elftal, een selectie voetballers uit het Nederlandse betaalde voetbal van Surinaamse afkomst. Het team werd in 1986 als gelegenheidsformatie opgericht met als doel fondsen te werven voor projecten in Suriname.

Bij de ramp komen 15 voetballers om het leven (klik op de namen voor meer informatie):

Ruud Degenaar (Heracles Almelo)
Lloyd Doesburg (Ajax)
Steve van Dorpel (FC Volendam)
Wendel Fräser (RBC)
Frits Goodings (FC Wageningen)
Jerry Haatrecht (Neerlandia, verving zijn broer Winston Haatrecht)
Virgall Joemankhan (Cercle Brugge)
Andro Knel (NAC)
Ruben Kogeldans (Willem II)
Ortwin Linger (HFC Haarlem)
Fred Patrick (PEC Zwolle)
Andy Scharmin (FC Twente)
Elfried Veldman (De Graafschap)
Florian Vijent (Telstar)
Nick Stienstra (RCH - coach)

Slechts 11 mensen overleefden de ramp, onder wie 3 voetballers:

Sigi Lens (Fortuna Sittard)
Edu Nandlal (Vitesse, hield een gedeeltelijke dwarslaesie over aan de ramp)
Radjin de Haan (Telstar)

Zij keren op 12 juni terug naar Nederland. Hier de aankomst van Sigi Lens op Schiphol:



Brian Wilsterman uit Huissen (nu Duiven) zou als verdediger van GA Eagles meegaan naar Suriname, maar moet in Nederland nacompetitie spelen. Een interview met Wilsterman in De Gelderlander van 31 mei 2014, is de aanleiding voor dit overzicht.

Enkele dagen na de ramp wordt in de Rai in Amsterdam een grote herdenkingsdienst gehouden. Aanwezig zijn onder meer atlete Nellie Cooman en voetballer Ruud Gullit, die ook zal spreken.



In Suriname is ondertussen een groot onderzoek naar de ramp gaande. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Waren de piloten wel gekwalificeerd? Werkten de bakens wel naar behoren? De NOS bericht:


Op 20 september 1989 wordt in Rotterdam een benefietwedstrijd gespeeld voor de nabestaanden van de vliegramp. Het Kleurrijk Elftal speelt daar tegen het Nederlands Elftal:


In 1991 wordt in Amsterdam een monument voor de slachtoffers van de SLM-ramp onthuld, gemaakt door de Surinaamse kunstenaar Guillaume Lo-A-Njoe. De uitsparing tussen de 3 aluminium platen beeldt een figuur uit.

Het kunstwerk staat op het 's-Gravesandeplein in Amsterdam-Oost, niet ver van café De Draver dat het stamcafé was van enkele van de overledenen.



Namens de regering is minister Ien Dales bij de onthulling aanwezig:



In 2004 verschijnt van Humberto Tan het boek Het Surinaamse legioen, al snel gevolgd door een documentaire met dezelfde titel.

In dit fragment uit de documentaire bezoeken spelers van de Suriprofs de plek waar in 1989 het SLM-toestel neerstortte.


Een jaar later verschijnt van sportjournalist Iwan Tol het indrukwekkende boek Eindbestemming Zanderij. Bij de presentatie in het Olympisch Stadion roept cabaretier Freek de Jonge op om een gedenksteen in het stadion te plaatsen.

In 2009, 20 jaar na de ramp, zijn er veel herdenkingen en laten veel media betrokkenen uit die tijd aan het woord. Zoals Robby Lachmising, destijds SLM-vertegenwoordiger in Nederland:

  zaterdag 7 juni 2014 @ 19:46:09 #191
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_140813439
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 16:06 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:

[..]

UITGELICHT: De SLM-ramp van 7 juni 1989
...
[DC-8]
...
Ik heb een deja-vu :?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_140813816
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 19:46 schreef flipsen het volgende:
Ik heb een deja-vu :?
Ik post hier haast elk dag 'geschiedenisposts' en Sunri5e heeft de SLM-ramp al prima beschreven.
Dus voor de geschiedenispost van vandaag heb ik zijn post gequote.
pi_140816573

Bron.


Bron / ToyotaMR2 op Tweakers

Morgen om 15:10 uur de eerste vlucht van PH-TFK naar Antalya. T/m donderdag zal hij worden ingezet op Turkije; op vrijdag volgt de eerste lange / trans-Atlantische vlucht naar Bonaire en Curaçao.

Las vandaag overigens in de krant dat Arke het ¤30.000 p/dag kost om de kist te leasen; 3.6x meer dan hun 767's. Dat zijn nog eens bedragen :P
pi_140820395
quote:
6s.gif Op donderdag 5 juni 2014 23:15 schreef Iemand91 het volgende:
:7

B787fans twitterde op donderdag 05-06-2014 om 20:44:35 @Arke @Boeing 787 PH-TFK escorted by Dutch F-16 on her delivery flight #dreamcatcher reageer retweet
En nog een (zelfde bericht blijkbaar)



En de Duitse voetbalploeg is momenteel onderweg (Flightradar) naar Salvador, Brazilië in hun Fanhansa A340-600:

  zondag 8 juni 2014 @ 08:36:21 #196
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_140824598
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 21:39 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
Bron.

[ afbeelding ]
Bron / ToyotaMR2 op Tweakers

Morgen om 15:10 uur de eerste vlucht van PH-TFK naar Antalya. T/m donderdag zal hij worden ingezet op Turkije; op vrijdag volgt de eerste lange / trans-Atlantische vlucht naar Bonaire en Curaçao.

Las vandaag overigens in de krant dat Arke het ¤30.000 p/dag kost om de kist te leasen; 3.6x meer dan hun 767's. Dat zijn nog eens bedragen :P
3.6x meer dan hun 767's? Hoe kan het dan rendabel zijn om de 767 eruit te doen en te gaan vliegen et een 787?
pi_140827120
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 08:36 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

3.6x meer dan hun 767's? Hoe kan het dan rendabel zijn om de 767 eruit te doen en te gaan vliegen et een 787?
Maintenance en fuelkosten van de 767 liggen dan weer een stuk hoger (en zullen ook alleen maar toenemen na verloop van tijd).
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_140830146
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 23:19 schreef Iemand91 het volgende:
Nou, tot nu toe was het een 1:1 kopie van de serie over Emirates, inclusief de engine run-up...

Overigens; morgen om 12:00 uur vertrekt PH-AHX (767-300ER) van Arkefly naar Goodyear (i.p.v. Roswell blijkbaar); scrap.

De kist afgelopen zaterdag:
[ afbeelding ]
Tot nu toe het enige wideboy vliegtuig waar ik in heb mogen vliegen. In 2012 Amsterdam - Punta Cana - Montego Bay en dezelfde route retour. Ik dacht overigens dat de Boeing 767 nu wel verleden tijd zou zijn, maar ik zie op planespotters.net dat deze nog steeds geproduceerd wordt. O.a. Air Astana en FedEx hebben nog orders uit staan. Heeft dit te maken met het feit dat alle processen/fullfillment rond zo'n toestel zijn opgebouwd en dat het dus voordelig is om een enigszins gedateerd toestel aan te schaffen? Ook al is een 787 of desnoods A330 zuiniger?

Ben verre van een expert... dus sorry als dit een domme vraag is. Vind het wel altijd leuk om even te kijken met welk type vliegtuig ik reis als ik ergens heen ga. Maar dat is dus 98% van de gevallen een 737 (KLM binnen EU) of Cityhopper Embrear. Daarom herinner ik deze PH-AHX, omdat het voor mij het eerste widebody toestel was waarmee ik vloog.

Hoop dit najaar een wat verdere reis te maken en een keer te vliegen met een 747/777 of nog liever, een A380.


Vlak voor boarding @ AMS (13/09/2012)


Ergens boven de Atlantische Oceaan (13/09/2012)
  zondag 8 juni 2014 @ 15:59:51 #199
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_140833902
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 13:51 schreef Alec690 het volgende:
Ik dacht overigens dat de Boeing 767 nu wel verleden tijd zou zijn, maar ik zie op planespotters.net dat deze nog steeds geproduceerd wordt. O.a. Air Astana en FedEx hebben nog orders uit staan. Heeft dit te maken met het feit dat alle processen/fullfillment rond zo'n toestel zijn opgebouwd en dat het dus voordelig is om een enigszins gedateerd toestel aan te schaffen? Ook al is een 787 of desnoods A330 zuiniger?
Kan van alles zijn. 767's die zijn besteld om de delays van de 787 op te vangen, een 767 is relatief snel delivered itt een 787 als je hem bestelt, een 767 zal behoorlijk goedkoper zijn in aanschaf, er is geen 787-freighter, fleet-commonality, etc.

Er staan bovendien nog 179 KC-46's voor de USAF op het programma (tankervariant gebaseerd op de 767)
  zondag 8 juni 2014 @ 20:52:08 #200
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_140843130
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2014 11:46 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Maintenance en fuelkosten van de 767 liggen dan weer een stuk hoger (en zullen ook alleen maar toenemen na verloop van tijd).
Dat begrijp ik maar toch zeker niet x3.6?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')