abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 2 juni 2014 @ 00:37:52 #126
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_140619114
quote:
14s.gif Op woensdag 28 mei 2014 18:46 schreef APK het volgende:
Dit is wmb echt een leuke reeks geworden, hulde! _O_
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Zeer interessante onderwerpen/posts.
Tics van je petten.
pi_140619550
Princess Juliana International Airport, your move! 8-)
Liever niet, want dat gaat fatale gevolgen hebben; zie de persoon voor het hek :X ...

Afgelopen weekend gebeurd.
pi_140632696
En vandaag:

- In 1910 vloog Charles Stewart Rolls als eerste met een vliegtuig een retourvlucht over het Kanaal in 95 minuten. Er waren al 2 personen voor hem over het Kanaal waren gevlogen (met als bekendste Louis Blériot) maar hij was de eerste die retour ging. Hij vertrok uit Dover en zijn Franse landingspunt was Calais.
Hier de terugkeer in Dover:



Als de naam bekend klinkt; Rolls had een op 4 mei 1904 een ontmoeting met ene Frederick Henry Royce in het Midland Hotel in Manchester waaruit het bekende Rolls-Royce Limited kwam rollen; de bouwer van auto's en later vliegtuigmotoren. ;)

Zijn succes kon hij maar heel kort van genieten; op 12 juli 1910 (slechts een ruime maand later) verongelukte hij met zijn Wright Flyer boven Hengistbury Airfield in Bournemouth toen de start afbrak.
Hij was de eerste Brits die verongelukte in een vliegtuig-gerelateerd ongeluk; en de 11 persoon wereldwijd.



- Joseph Kittinger zet in 1957 een hoogte record voor een luchtballon: 97.000 feet; ofwel ruim 29.500 meter. Dit was een van de 3 dergelijke vluchten door 3 verschillende personen voor Project Manhigh.
Op 16 november en 11 december 1957, en op 16 augustus 1960 zou hij er ook nog 3x uitspringen.
De laatste keer vanaf 102.800 feet: 31.333 meter en daarmee weer het hoogte record verbrekend van David G. Simons (een van die eerdere 3 vluchten).



Hiermee brak hij meerdere records waaronder dus hoogste ballonvlucht, hoogste parachutesprong, langste free-fall (13 min, 45 sec.) en snelheid (988 km/h).
Felix Baumgartner verbrak op 14 oktober 2012 een aantal records zoals hoogste ballonvlucht (38.969 meter), hoogste parachutesprong, snelste free-fall (1,357.64 km/h; dus door als eerste mens (zonder vorm van 'voertuig' door geluidsbarrière). Hierbij hielpt Kittinger als technisch adviseur; hij was de man die de hele tijd met Baumgartner sprak.

- In 1983 Air Canada vlucht 797. In het toilet van een McDonnell Douglas DC-9 ontstond een brandje in het toilet achterin en dat trok tussen de fuselage en de decor panels waardoor er een giftige rook ontstond (vanwege de materialen)
De bemanning wist nog een noodlanding te maken op Cincinnati Airport (klikbaar) maar toen de nooddeuren opengingen kreeg de brand extra zuurstof waardoor 23 van de inzittenden het niet overleefden; door rookinhalatie of brandwonden.
De captain kon van vermoeidheid het vliegtuig niet verlaten maar werd wakker gespoten door de brandweer (door het raam van de co-piloot die wel wist te ontsnappen). Hij kwam hierdoor weer bij en was uiteindelijk de laatste persoon die de kist levend wist te ontkomen.

Deze foto is gemaakt door een Delta Captain toen zij een go-around moesten maken:



- In 2012 ging Allied Air vlucht 111 (Cargo Boeing 727 5N-BJN) van de baan bij de landing op Kotoka International Airport in Ghana; het ging door de luchthavenhekken en crashte in een busje. De crew overleefde het; maar alle 10 inzittenden van het busje niet; samen met een voetganger en een taxi-passagier.

pi_140644210


quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 00:40 schreef Iemand91 het volgende:
Wat 'nieuws':
- BBC gaat weer een docu maken over BA (wat ze blijkbaar nog aardig veel moeite heeft gekost).
Ben benieuwd, feit dat het BBC is belooft al veel goeds. :9
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 20:55 schreef Iemand91 het volgende:
Ik geloof dat ik het al eerder heb genoemd maar de BBC serie over British Airways gaat door.

BBC Two announces British Airways series

http://www.bbc.co.uk/medi(...)british-airways.html
Ben benieuwd, BBC doet het eigenlijk altijd wel goed op dat gebied.
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 01:13 schreef Iemand91 het volgende:
*O*
En hier is dan een trailer van BBC:

A Very British Airline
Aflevering 1 is op 2 juni, 22:00 - 23:00 uur onze tijd.
*doet recorder programmeren doet*

BBC heeft in 1990 ook al eens een documentaire over British Airways gemaakt:

De andere 3 delen staan in de playlist hier.
Die dan ook maar eerst eens kijken; wat zal er ongelofelijk veel zijn veranderd in die 25 jaar. :/

Oh, en natuurlijk de docu over de D-check van een van hun vele 747 kisten:
En vanavond is om 22:00 - 23:00 uur Nederlandse tijd de eerste aflevering op BBC2:
quote:
British Airways is one of the UK’s most visible brands. It sells Britishness as a mark of quality to passengers all around the world.

However, in the last decade, the business has faced financial crisis, and today more people fly Easy Jet than BA. Against the turbulent backdrop of recent times, the BBC has been granted access to the inner world of the airline. From the top-level decisions made by CEO Willie Walsh about expansion in China, to the daily operations challenges of its global team, A Very British Airline on BBC Two follows some of BA’s 40,000 staff as they work to meet the iconic airline’s exacting standards.

A Very British Airline, narrated by Stephen Mangan, offers unique access to British Airways and the team of staff who let us in the behind the scenes of the increasingly competitive world of air travel.
Met vanavond in aflevering 1:
quote:
The opening episode explores how the airline tries to persuade people to spend more to fly. We reveal what’s known as millionaire’s door at Heathrow Terminal 5, a lounge, restaurant, spa and champagne bar reserved for those select few who are happy to part with small fortunes to fly in the airline’s First Class. And, as BA plays catch-up with its rivals, cameras follow as BA brings its first Airbus A380, the world’s biggest passenger plane, into service with a high-profile launch.

We also meet anxious new recruits to BA’s cabin crew initial training. Selected from thousands of applicants who want to be the face of the airline, we follow the training of Alice, Patrick and Jodi. With exacting standards of dress, behaviour and knowledge, the training is designed to uncover who is, and who is not, BA. The training proves tough for some recruits, who give their all to not be kicked off the course.
pi_140644378
Lijkt me tof. _O_
If you love supersof & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
If you love Ezell & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
  maandag 2 juni 2014 @ 21:03:47 #131
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_140646264
Recorder staat aan *O*
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_140653587
Nou, tot nu toe was het een 1:1 kopie van de serie over Emirates, inclusief de engine run-up...

Overigens; morgen om 12:00 uur vertrekt PH-AHX (767-300ER) van Arkefly naar Goodyear (i.p.v. Roswell blijkbaar); scrap.

De kist afgelopen zaterdag:
  dinsdag 3 juni 2014 @ 00:14:15 #133
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_140656016
Krijgt een organisatie nog wat centjes voor scrap? Want anders zou het vast de moeite lonen om ze naar Afrika ofzo te vliegen en daar te verpatsen... <insert matig leuke rommelmarktgrap :P >
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_140656782
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 00:14 schreef flipsen het volgende:
Krijgt een organisatie nog wat centjes voor scrap? Want anders zou het vast de moeite lonen om ze naar Afrika ofzo te vliegen en daar te verpatsen... <insert matig leuke rommelmarktgrap :P >
Zeker valt daar nog genoeg aan te verdienen.
Er staan niet voor niets honderden kisten in Amerika in de woestijn te wachten op hun lot;
óf op het juiste moment voor onderdelen/metaal óf toch nog in bij een maatschappij in gebruik.

Alleen al de motoren leveren miljoenen op. Alle onderdelen zijn nog geld waard; zeker omdat van de 767 nog honderden rondvliegen.
En dan op het laatst nog gewoon de waarde van kaal metaal in gewicht.

Gok dat op zo'n 767 flink meer te verdienen valt dan op de MD-11's.
Puur vanwege de markt die er nog is voor de 767 en niet meer voor de MD-11.
Zelfde geldt misschien zelfs voor de 767 t.o.v. de 747-400's; die staan ook in bossen gestald; en dat heeft natuurlijk flink (negatief) effect op de winst die er op zo'n kist gehaald kan worden d.m.v. scrap/onderdelen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 03-06-2014 14:54:30 ]
pi_140661438
En weer even iets positievers over Eelde.. :)

quote:
Veel animo voor retourtje Eelde-Londen

EELDE - De nieuwe lijndienst tussen Groningen Airport Eelde en Londen Southend is populair. Dat meldt luchtvaartmaatschappij Flybe.

De eerste vlucht vertrekt op 5 juni. Er wordt zes keer in de week van en naar vliegveld Southend gevlogen. Volgens een woordvoerder zitten de eerste weken al zo goed als vol. Ook daarna is er aardig wat belangstelling voor een retourtje London vanaf Eelde.

Exacte cijfers geeft Flybe uit concurrentie-overweging niet. Wel meldt het bedrijf dat het noordelijke vliegveld het goed doet ten opzichte van andere nieuwe lijnen. Flybe start vanaf Southend met zes nieuwe vluchten verspreid over Europa. Eelde staat wat boekingen betreft op plek twee.
http://www.rtvdrenthe.nl/(...)tourtje-eelde-londen

Flybe adverteert hier (in Londen en omgeving) ook best enthousiast over de zes nieuwe vluchten. Ik ga donderdag die eerste vlucht meemaken, met een beetje geluk kan ik nog wat foto's posten hier. :D

[edit]Ha, ik zie nu pas dat Stobart Air (uitvoerder van de nieuwe Flybe vluchten vanaf Southend) de opvolger van Aer Arann is. :)

[ Bericht 7% gewijzigd door LintuxCx op 03-06-2014 10:46:41 ]
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_140661971
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 10:27 schreef LintuxCx het volgende:
En weer even iets positievers over Eelde.. :)

[..]

http://www.rtvdrenthe.nl/(...)tourtje-eelde-londen

Flybe adverteert hier (in Londen en omgeving) ook best enthousiast over de zes nieuwe vluchten. Ik ga donderdag die eerste vlucht meemaken, met een beetje geluk kan ik nog wat foto's posten hier. :D

[edit]Ha, ik zie nu pas dat Stobart Air (uitvoerder van de nieuwe Flybe vluchten vanaf Southend) de opvolger van Aer Arann is. :)
Half jaar tot een jaar en het is weer over. Talloze maatschappijen hebben Groningen proberen te verbinden met (onder meer) Londen. Allemaal gefaald vanwege te weinig belangstelling.
Ik hoop dat ik het deze keer fout heb, maar flybe zal natuurlijk zelden zeggen dat de belangstelling tegen valt als ze nog moeten beginnen..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_140662332
Yup, ik weet 't. Wat zij misschien goed doen en de anderen niet is een kleiner vliegtuig. RyanAir vliegt voor zover ik weet echt alleen maar 737s, Flybe gaat ATR72s doen, met wat zal het zijn, half zo veel stoelen?

In een artikel eerder in deze draad stond dat Ryanair er destijds mee stopte omdat ze maar duizend passagiers per week op die route hadden. Dat is met een 737 weinig, maar een ATR72 heb je zo al stampvol elke dag. Dus wie weet. Ik zal iig voor wat klandizie proberen te zorgen. :)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_140668855
3 juni in de luchtvaartgeschiedenis:

- Een Air France Boeing 707-328 (F-BHSM) crasht op Orly Airport in Parijs.
Hoewel ze op baan 8 V1 waren gepasseerd (en de neus van de grond kwam volgens een getuige al van de grond) kon de kist niet opstijgen omdat er mechanische problemen met de elevators was. De piloten probeerden nog de kist te remmen met wheel brakes en reverse trust (met als gevolg dat banden het begaven en uiteindelijk de linker main landing gear).
Uiteindelijk knalt de kist op een gebouw en vliegt in de brand; zo'n 550 meter achter baan 08.
Van de 132 inzittenden overleefden 3 stewardessen die achterin zaten de crash; maar 1 overleed later in het ziekenhuis.



Het was het eerste ongeluk met een jet airliner met meer dan 100 doden (en dus ook dodelijkste crash met 1 vliegtuig) en op een na dodelijkste vliegtuigongeluk tot dan toe (de mid-air collision boven New York in 1960 had 134 doden als gevolg).

Veel van de inzittenden waren mensen uit de kunstwereld die op de terugweg naar Atlana waren (de kist zou nog een stop maken op Idlewild, het latere JFK). Ze hadden o.a. het beroemde schilderij Whistler's Mother gezien en er waren zelfs plannen geweest om dit schilderij op deze vlucht mee naar Atlanta te nemen.

Dit gebeurde ten tijde van de civil rights movement in de VS; ene Malcom X kreeg bekendheid toen hij vertelde dat hij het maar mooi vond dat er een vliegtuig vol blanke mensen was neergestort; en hij bad dat er elke dag maar een vliegtuig mocht neerstorten.

Vlucht 007 wordt nog steeds door Air France gebruikt voor hun A380 vlucht van JFK naar Parijs Charles de Gaulle.

2 707's van Air France op Orly in juni 1963:
pi_140670750
En met toestemming zal ik hier soms posts gaan plaatsen van ene Wildhagen die op Tweakers actief is.
Hij post daar ook dergelijke posts en hij is er vaak eerder bij dan ik. Plus het feit dat het toch wel wat tijd kost om dergelijke posts in elkaar te draaien komt mij dit hier wel goed uit. *)

Anyway; de eerste:

Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart... een serieuze crash!

Vandaag in 1973 namelijk crashede er een Tupolev Tu-144 op de Paris Air Show, boven Goussainville.



Er vielen in totaal 14 doden: de 6 crew-leden, plus nog 8 mensen op de grond.

De oorzaak is nooit definitief vast komen te staan, maar aan (complot)theoriën is geen gebrek.

De meest waarschijnlijke, en meest geaccepteerde, theorie is dat de piloot van de Tu-144 schrok van een Franse Mirage III die in de buurt gevlogen zou hebben om te spioneren naar (met name) de voor die tijd geavanceerde canards en (in mindere mate) de air intakes. Als gevolg daarvan zou hij overgecorrigeerd hebben waardoor het toestel neerstortte.

Deze theorie wordt verder versterkt doordat de Franse geheime dienst later, eind jaren 90, toegaf dat er inderdaad een Mirage III in de buurt vloog, hoewel men de rol bij de ramp niet heeft erkend.

Het flightpad dat deze Mirage III gevolgd zou hebben tov de Tu-144:



Een andere theorie is dat men de Tu-144 kunstjes liet doen die het toestel constructie- technisch eigenlijk niet aan kon, om de Concorde (die ook op de airshow was) te outshinen.

Een derde theorie, die relatief recent is opgedoken, is dat er experimentele techniek aan boord was die men gebruikt zou hebben op een verkeerde manier.

Er zijn nog wel meer theoriën, maar die zijn zo onwaarschijnlijk dat ze meestal niet erg serieus genomen worden.

Het toestel dat crashede was de CCCP-77102, het tweede produktietoestel van de Tu-144.

De dag vantevoren was er nog een oefening waarbij de Tu-144 het uit te voeren programma succesvol doorliep. Let ook op hoe steil hij hier klimt, dit droeg met name bij aan theorie 2 (dat men teveel vroeg van het toestel):



Op de ochtend van de crash was hij als statisch opject nog te bezichtigen:

Nose-up:



En nose-down:



Het toestel stijgt op voor zijn laatste vlucht:



De laatst bekende foto van de CCCP-77102, slechts enkele seconden voor het neerstorten:



En uiteindelijk:

pi_140671346
Op Luchthaven Sjeremetjevo in Moskou is vanmorgen om half 11 een Ilyushin Il-96-300 (RA-96010) van Aeroflot uitgebrand.

Stond sinds maart daar opgeslagen:





  dinsdag 3 juni 2014 @ 16:18:24 #141
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_140671578
Over die TU144 en de complot theorieën .. waarom zou de Franse luchtmacht een mirage op pad sturen om de air intakes en canards te spioneren als het toestel de dagen daarvoor gewoon als statisch object rustig te bekijken en vast te leggen was? :?

In het geval van de canards zou je nog kunnen zeggen omdat het om bewegend onderdeel ging dat men tijdens de vlucht wilde observeren .. maar dan nog ..
pi_140680689
Andere tijden... Héél andere tijden....
  dinsdag 3 juni 2014 @ 20:38:31 #143
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_140681288
Net iets te laat maar de Airbus A350 is net ons land gepasseerd. Misschien dat hij straks nogmaals via ons land terug vliegt naar Toulouse.

http://www.flightradar24.com/AIB28CF/37c2b5e
  dinsdag 3 juni 2014 @ 20:41:39 #144
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_140681434
Ah hij vliegt dus via Glasgow terug naar Toulouse. Dus niet terug via Nederland.
pi_140682162
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 16:18 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Over die TU144 en de complot theorieën .. waarom zou de Franse luchtmacht een mirage op pad sturen om de air intakes en canards te spioneren als het toestel de dagen daarvoor gewoon als statisch object rustig te bekijken en vast te leggen was? :?

In het geval van de canards zou je nog kunnen zeggen omdat het om bewegend onderdeel ging dat men tijdens de vlucht wilde observeren .. maar dan nog ..
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:24 schreef Shaggy8675 het volgende:
Andere tijden... Héél andere tijden....
Dit dus.

Zoals iemand op Tweakers al zei:
quote:
Het interessante is nu juist om te zien hoe/wanneer ze gebruikt worden. Hoever worden ze gedeployed bij welke snelheden en tijdens wat voor manoeuvres? Kennen ze alleen een aan/uit-stand of zijn de canards variabel? Zegt allemaal iets over de stand van andermans technologie. Aangezien Tupolev ook bommenwerpers bouwde en de Koude Oorlog volop woedde was de technologie in de Tu-144 iets wat ook zomaar in een bommenwerper kon opduiken.
pi_140686591
Nog wat foto's:





[ Bericht 27% gewijzigd door Iemand91 op 04-06-2014 00:14:02 ]
  dinsdag 3 juni 2014 @ 22:36:50 #147
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_140687362
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 22:23 schreef Iemand91 het volgende:
Nog wat foto's:

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)50586.jpg]afbeelding[/url] ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bizar om te zien hoor. Hier nog een filmpje terwijl die aan het affikken is:

pi_140692559
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 23:19 schreef Iemand91 het volgende:
Nou, tot nu toe was het een 1:1 kopie van de serie over Emirates, inclusief de engine run-up...

Overigens; morgen om 12:00 uur vertrekt PH-AHX (767-300ER) van Arkefly naar Goodyear (i.p.v. Roswell blijkbaar); scrap.

De kist afgelopen zaterdag:

Lijkt nu te gaan landen op Albuquerque, New Mexico...

EDIT @ 00:13 uur:
en ondertussen weer onderweg naar...

EDIT #2:
Roswell lijkt het.

EDIT #3: ze zijn de weg kwijt...



[ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 04-06-2014 00:35:48 ]
pi_140704827
Is er al bekend hoe laat PH-TFK morgen land?
pi_140705722
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 14:04 schreef blingbling11 het volgende:
Is er al bekend hoe laat PH-TFK morgen land?
1200lt volgens planning
2015: &lt;span class="s"&gt;MLA - JFK - PMI&lt;/span&gt;
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')