abonnement Unibet Coolblue
pi_139658807
Deze dagen waren in 1960 bewogen dagen tussen de VS en de Sovjet-Unie.

Op 1 mei 1960 maakte Gary Powers met zijn Lockheed U-2 een spionagevlucht boven de Sovjet-Unie.
Aangezien er die dagen al eerder dergelijke vluchten waren gemaakt was de Sovjet-Unie voorbereid; hij werd neergeschoten (een Sovjet MiG-19 werd door dezelfde salvo ook neergehaald en de piloot overleed).




Powers droeg een muntsteek met saxitoxine bij zich; zou hij in vijandige handen komen dan kon het dit gebruiken om zelfmoord te plegen. (en zo geen geheimen kunnen vrijgeven.).

Ondertussen dacht de VS dat het vliegtuig verwoest was en de piloot dood.
Begrijpelijk wilde de VS niet dat hun spionage-praktijken bekend werden dus probeerden ze dit te verhullen als een U-2 die voor de NASA vloog (en weerkundige metingen deed) en dat de piloot waarschijnlijk zuurstofproblemen heeft gekregen en neergestort.
Ze hebben hiervoor zelfs een U-2 snel in NASA kleuren geverfd en getoond aan de media:



De Sovjets wisten natuurlijk beter. Zij brachten naar buiten dat ze een spionagevliegtuig hadden neergehaald; maar het feit dat de piloot nog leefde lieten ze bewust eruit. De VS bleef bij haar punt; het was een weerkundige meting geweest.

Maar dan kwam Nikita Khrushchev op 7 mei 1960 met deze opmerking:
quote:
"I must tell you a secret. When I made my first report I deliberately did not say that the pilot was alive and well... and now just look how many silly things the Americans have said."
Verder kwamen er foto's naar buiten die toonden dat het vliegtuig niet verwoest was en de VS technologie dus (deels) bekend werd voor de Sovjets. Dit alles bracht de VS regering natuurlijk gigantisch in verlegenheid.
Ook werd langzaam duidelijk dat de opperbevelhebber (de president) blijkbaar niet wist wat de CIA eigenlijk aan het uitvreten was.
Paar dagen op 10 mei bracht de VS de ware aard van de vlucht naar buiten.

Later gaaf president Eisenhower op 11 mei een statement uit waarin hij dergelijke spionage besprak; duidelijk aangaf dat de VS aan spionage deed en dergelijke praktijken directe goedkeuring van de president genoten.

Dit alles had directe gevolgen voor een summit die enkele dagen later op 16 mei gehouden werd.
Hier kwamen de VS en Sovjet leiders voor het eerst in 5 jaar weer samen maar de top werd een fiasco.

Gary Powers werd schuldig bevonden aan spionage en kreeg 3 jaar gevangenisstraf en 7 jaar werkkamp opgelegd. (foto hieronder)


Echter op 3 mei 1962 werd geruild tegen Vilyam Fisher (van de KGB) die door de FBI was opgepakt voor spionage. Dit gebeurde op de Glienicker Brücke in Berlijn. Deze brug stond/staat ook wel bekend als de Spionnenbrug; hier werden vaker mensen geruild omdat deze tussen West- en Oost-Berlijn lag.



Deel van het wrak van de U-2 ligt in het Central Armed Forces Museum in Moskou (foto hieronder)
En een klein deel in het National Cryptologic Museum in Maryland.



Gary Powers kwam terug in de VS als een niet geliefde man; waarom had hij zijn U-2 niet vernietigd en zelfmoord gepleegd?

Gary Powers overleed in 1977; hij keerde terug in een Bell 206 helikopter waarmee hij voor een LA televisiestation (KNBC) werkte toen de helikopter neerstortte in het Sepulveda Dam Recreation Area nadat de brandstof opraakte.
Hij week op het laatst nog uit voor kinderen op de grond; had hij dit niet gedaan dan het hij het misschien nog overleefd (d.m.v. autorotatie van de helikopter). Eventueel gevolg voor de kinderen kun je dan wel raden.


(Powers voor de desbetreffende Bell helikopter N4TV.)
pi_139677628
Leuk verhaal weer. :D
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_139684511
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 21:43 schreef LintuxCx het volgende:
Leuk verhaal weer. :D
:)

On a little side note; over ruim 8.5 uur vertrekt de laatste vlucht van een 767-200ER voor American Airlines.
Vlucht AA30 van LAX - JFK met N319AA.
N332AA is de andere 767-200ER die AA nog heeft. De -200ER's worden vervangen door A321's.

Theoretisch heeft AA nog meer 767-200ER's; US Airways heeft nog een handjevol.
AA heeft verder ook nog een vrachtje -300ER's.

Samen met US Airways zijn ze de laatste pax-operators van de -200ER's in de VS.

(N319AA hier in Chicago op 21 februari)


EDIT: en hier N319AA net op JFK waar die net geland is. Ze heeft hier dus nog een retour naar LAX te gaan...



[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 08-05-2014 00:52:41 ]
pi_139685066
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 01:37 schreef Iemand91 het volgende:

Verderop staat de bekende PZ-TCM (eveneens klikbaar); een 747-300 van Surinam Airways; zij namen PH-BUW in 2004 over van KLM.

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)18567.jpg]afbeelding[/url] ]

Rechtsboven in de hoek is nog net een van de Evergreen 747 supertankers zichtbaar; ook bijzonder omdat deze zijn omgebouwd tot blusvliegtuigen! :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Evergreen_747_Supertanker
pi_139699960
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 00:29 schreef Ferry_76 het volgende:
Rechtsboven in de hoek is nog net een van de Evergreen 747 supertankers zichtbaar; ook bijzonder omdat deze zijn omgebouwd tot blusvliegtuigen! :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Evergreen_747_Supertanker
Jep; dat is N479EV, een Boeing 747-100 en de 2e Evergreen Supertanker. N470EV staat iets verderop (naast 2 andere Evergreen 747's) en is een 747-200 en was de eerste Supertanker.
De eerste (N470EV) had een blusinstallatie die op uit de kist gehaald kon worden (waardoor die ook voor normale cargo gebruikt kon worden), de tweede (N479EV) had een vaste installatie.

Beiden voor tientallen miljoenen verbouwd en beiden maar een paar jaar gebruikt...

Hier de 2e:
  donderdag 8 mei 2014 @ 15:37:39 #31
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_139701098
Gisteren eindelijk eens in een 767 (-300) gezeten (LAN Peru, van Lima naar Buenos Aires). Viel me een beetje tegen eigenlijk, maar dat had ook met onze plaatsen te maken. Omdat online inchecken weer eens niet ging zaten we op de laatste rij (40) in het midden met zijn tweeën (de 3e persoon is van plaats gewisseld). Behoorlijke rammelkist.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_139733177
Raar, ik zie 747's en a340's op de oostbaan landen, die is toch veel te kort? :?
pi_139733439
Woensdag landde de Antonov op Gilze Rijen om 2 Apache helikopters op te halen.

http://www.omroepbrabant.(...)ers+op+te+halen.aspx

Abracadabra, tapate guarra!
pi_139733968
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 10:47 schreef the-it het volgende:
Raar, ik zie 747's en a340's op de oostbaan landen, die is toch veel te kort? :?
Nee hoor. Op de Oostbaan kan alles landen tot de 747 aan toe.
De A380 mag er niet landen; niet zozeer vanwege de lengte (de A380 heeft vergelijkbare baan nodig met de 747) maar met de taxibanen van/naar de Oostbaan. Die zijn niet berekend op de A380; en deze mag dan ook nergens ten oosten van de Aalsmeerbaan komen.

Officieel mag die ook niet van de Buitenveldertbaan vertrekken (vanwege de runway strength boven de snelweg A4), maar daar vertrekt die van Emirates toch wel af en toe; omdat deze kist niet zo zwaar is (een 'vluchtje' van 6 uur naar Dubai is niet zo ver voor een A380)
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 10:58 schreef BoxeurDesRues het volgende:
Woensdag landde de Antonov op Gilze Rijen om 2 Apache helikopters op te halen.

http://www.omroepbrabant.(...)ers+op+te+halen.aspx

[ afbeelding ]
Blijft altijd vet zo'n Antonov (of überhaupt andere kisten) zo vlak over de weg. :7
pi_139739188
Zo vandaag AMS-LHR-LAX vliegen met BA 320/380. Eerste segment vertraagd dus konden de overstap niet meer halen. Snel omgeboekt door BA op AMS-YUL-LAX met KL/AC. Straks dus nog een stukje MD11 voor alle fappers alhier ;)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_139743351
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 14:06 schreef Thetallguy het volgende:
Zo vandaag AMS-LHR-LAX vliegen met BA 320/380. Eerste segment vertraagd dus konden de overstap niet meer halen. Snel omgeboekt door BA op AMS-YUL-LAX met KL/AC. Straks dus nog een stukje MD11 voor alle fappers alhier ;)
Geniet d'r van! ^O^
Als het tenminste niet voor je werk is :+

Zal wel de laatste keer zijn dat je met een MD11 gaat.
Mis je natuurlijk wel de BA A380 maar die zul je op de terugweg wel pakken dan?
pi_139756359
Nou mensen; als je nog eens iets redelijks unieks dichtbij wil doen; vanaf 7 september kun je Garuda een retourtje AMS - London Gatwick doen op een 777-300ER. Ik zie al prijzen voor zo'n ¤99 retour ^O^
Vlucht is een onderdeel van de Jakarta - Amsterdam - London Gatwick - Amsterdam - Jakarta route.

De vlucht van Jakarta naar Amsterdam en vice versa gaat met KLM's Buenos Aires vlucht wedijveren om de langste/verste non-stop vlucht vanaf Amsterdam:
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 14:25 schreef Iemand91 het volgende:
Amsterdam - Buenos Aires is zo'n 7107 mijl / 11,437 km, gemiddeld 13 1/2 uur.
Amsterdam - Jakarta is zo'n 7055 mijl / 11.354 km; blijkbaar gem. 13.5 uur.

Scheelt haast niets inderdaad; afhankelijk van wind/route e.d. zullen ze met elkaar wedijveren.
En PH-TFK komt op een kleine maand op 5 juni om 12:00 uur aan op Schiphol.



Enne :+
flightradar24 twitterde op donderdag 08-05-2014 om 14:28:09 Today's aircraft marathon over Turkey was won by KLM441 http://t.co/I2Mk3ZKJ6R reageer retweet


[ Bericht 21% gewijzigd door Iemand91 op 09-05-2014 21:55:38 ]
  zaterdag 10 mei 2014 @ 01:35:03 #38
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_139767317
Hoezo vliegt die kist van Jakarta nog door naar Londen dan?

103 euro trouwens

[ Bericht 19% gewijzigd door Tinos85 op 10-05-2014 01:54:18 ]
  zaterdag 10 mei 2014 @ 02:22:05 #39
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_139768426
Wut, Amsterdam-Gatwick met een 777 :D 8)7

Kortste vlucht die ik ooit heb gemaakt trouwens, Schiphol-Stansted. Geloof dat ik 45 minuten aan boord ben geweest, inclusief instappen/uitstappen etc. :') !
Tics van je petten.
pi_139769683
Heh, grappig. :)

Ik vond zelf Taipei-Hong Kong in een 747 al redelijk bijzonder, is ook niet heel ver. Maar ja, simpelweg een uiterst populaire route.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_139772845
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 01:35 schreef Tinos85 het volgende:
Hoezo vliegt die kist van Jakarta nog door naar Londen dan?
Garuda zit sinds kort in het Skysteam Alliance en Amsterdam is een hub daarvan; niet London Gatwick. Maar ze willen wel London bedienen, dus ze vliegen even door naar London.

Opzich niet héél bijzonder, maar ik ken zo geen andere dergelijke route met een grote kist op kleine afstand in de buurt.

Eigenlijk het zelfde wat KLM bijvoorbeeld doet op Kuala Lumpur - Jakarta route, en Singapore - Bali, Sint-Maarten - Curacao en nog meer.
pi_139773468
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 02:22 schreef nattermann het volgende:
Wut, Amsterdam-Gatwick met een 777 :D 8)7

Kortste vlucht die ik ooit heb gemaakt trouwens, Schiphol-Stansted. Geloof dat ik 45 minuten aan boord ben geweest, inclusief instappen/uitstappen etc. :') !
Tag-on van Garuda. Singapore Airlines vliegt ook München-Manchester met een 777-300 ER bijvoorbeeld, als tag-on van de vlucht van Singapore naar München.
pi_139773477
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 12:24 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Garuda zit sinds kort in het Skysteam Alliance en Amsterdam is een hub daarvan; niet London Gatwick. Maar ze willen wel London bedienen, dus ze vliegen even door naar London.

Opzich niet héél bijzonder, maar ik ken zo geen andere dergelijke route met een grote kist op kleine afstand in de buurt.

Eigenlijk het zelfde wat KLM bijvoorbeeld doet op Kuala Lumpur - Jakarta route, en Singapore - Bali, Sint-Maarten - Curacao en nog meer.
Yep, en Lufthansa Bangkok-KL. Is ook maar een kort stukje.
pi_139773554
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 12:24 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Opzich niet héél bijzonder, maar ik ken zo geen andere dergelijke route met een grote kist op kleine afstand in de buurt.
Singapore Airlines München-Manchester zoals ik net schreef, met een 777-300 ER. Goed, is wel langer dan Amsterdam - Gatwick maar alsnog duidelijk short haul.
pi_139776280


Komende maandag gaat de 2e MD11F van Lufthansa Cargo uit de vloot.
De eerste (D-ALCO) ging op 23 januari al met pensioen. Nu volgt D-ALCP.
Net als D-ALCO heeft deze eerst voor VASP (vanaf maart 1992) en later voor Varig (vanaf mei 2000) gevlogen. Daarna werd ze verbouwd tot freighter en kwam ze in januari 2005 bij Lufthansa Cargo.
Ze volgt haar zuster naar Tulsa; maar ze maakt haar carrière compleet om eerst nog naar JFK een vracht af te leveren. Dus Frankfurt - JFK - Tulsa.
Na 22 jaar heeft ze er zo'n ~15.090 rotaties en ~83.887 uren opzitten.

Ze vertrekt vanaf Frankfrut om 09:10 uur, komt aan op JFK om 11:50 uur en komt aan in Tulsa om 03:30 uur 's nachts.

Donderdag of vrijdag konden personeel dat er mee gewerkt heeft afscheid nemen:







Alle info komt van hier.

Hier D-ALCO die op 23 januari voor het laatst tot stilstand komt in Tulsa:



Foto's van hier.
pi_139841284
En vandaag had Schiphol ook een unieke bezoeker:



Bron: https://www.flickr.com/photos/mzunguwamap/

Vanwege medisch spoedgeval. Was als het goed is de 4e keer dat er een 787 op Schiphol kwam (op november 2010 een van Boeing en 25 & 26 oktober 2012 van United)
  zondag 11 mei 2014 @ 21:07:05 #47
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_139841589
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 10:58 schreef BoxeurDesRues het volgende:
Woensdag landde de Antonov op Gilze Rijen om 2 Apache helikopters op te halen.

http://www.omroepbrabant.(...)ers+op+te+halen.aspx

[ afbeelding ]
Vet!
pi_139855481
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 02:22 schreef nattermann het volgende:
Wut, Amsterdam-Gatwick met een 777 :D 8)7

Kortste vlucht die ik ooit heb gemaakt trouwens, Schiphol-Stansted. Geloof dat ik 45 minuten aan boord ben geweest, inclusief instappen/uitstappen etc. :') !
Over korte vluchten gesproken; Ben zelf een keer van Barcelona naar Palma de Mallorca gevlogen, dat was in totaal nog geen half uur. Je kunt Mallorca soms zelfs zien liggen vanuit Barcelona.
Abracadabra, tapate guarra!
  maandag 12 mei 2014 @ 05:49:39 #49
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_139856631
Buenos Aires - Montevideo duurt ook niet lang, ook al was het in een Dash8 (geloof ik, alweer een paar jaar geleden).
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_139865825
Vandaag ging in 1982 Braniff International Airways op een chaotische manier failliet.
Ook deze maatschappij ging hard de afgrond tegemoet en op 12 mei 1982 was het zover; het was failliet.
Passagiers die al geboard waren moest het vliegtuig weer uit en werden verteld dat Braniff niet meer bestond. Een storm in de buurt was een perfect excuus om vluchten die dag te annuleren.

Alle vliegtuigen - op de DC8's na; die gingen naar naburig Dallas Love Field (zo'n 17km verderop) - werden op Dallas-Fort Worth geparkeerd.

N601BN (Braniff's allereerste 747 en de 100e gebouwde 747) was wél vertrokken als BN501 naar Honolulu en werd zelfs teruggeroepen en moest uitwijken naar LAX; de crew vond echter dat de passagiers moesten krijgen waarvoor ze betaald hadden en vlogen door naar Honolulu. De volgende dag kwamen ze terug (Als allerlaatste Braniff vlucht) en arriveerden ze bij een (door mensen/personeel) verlaten terminal 2W (nu terminal B; hier op Google Maps).

Op de foto hieronder is de chaos te zien; N601BN die de laatste vlucht maakte zie je bovenin staan (met de witte staart); rechts ernaast staat N606BN, een van de 3 747SP's die Braniff had besteld, dit werd later N150UA en de hieronder afgebeelde Fry's Electronics kist die nog actief is.
N601BN ging naar Tower Air en werd begin jaren 90 gesloopt met de meeste flight hours van alle 747's van dat moment.



N601BN stond bekend als 'The Great Pumpkin' of 'The Big Orange'; een keer raden waarom. :+




abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')