Wildhagen post:
Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart...
Vandaag in 1919 werd de eerste non-stop transatlantische vlucht ooit gemaakt!
Deze werd uitgevoerd door twee Britten,
John Alcock (piloot) en
Arthur Brown (navigator) en ging van St John's in Newfoundland naar Clifden in Ierland.
![full.jpg]()
(links Brown, rechts Alcock)
Dit was in het kader van een wedstrijd die de Daily Mail in april 1913 had uitgeschreven, met als beloing 10.000 pond voor "the aviator who shall first cross the Atlantic in an aeroplane in flight from any point in the United States of America, Canada or Newfoundland and any point in Great Britain or Ireland in 72 continuous hours".
Dat het tot 1919 duurde voor dit ook daadwerkelijk gebeurde had natuurlijk o.a. te maken met de Eerste Wereldoorlog die in 1914 uitbrak en waarin Alcock als gevechtspiloot bij de RAF diende en Brown als observer.
De vlucht werd uitgevoerd met een
Vickers Vimy bommenwerper.
![full.jpg]()
Er werd ook een kleine hoeveelheid post meegenomen, hiermee werd het ook meteen de allereerste transatlantische postvlucht. Hier wordt de post ingeladen:
![full.jpg]()
Men vertrok op 14 juni 1919 en kwam aan op 15 juni 1919 (lokale tijd), na een vlucht van 3040 km. Men had hiervoor 15 uur en 57 minuten nodig.
Het vertrek:
![full.jpg]()
De aankomst ging iets minder soepeltjes:
![full.jpg]()
Dit kwam omdat men dacht dat men landde op een vlak stuk gras, maar het bleek een stuk zompige veengrond te zijn... de piloten kwamen er beiden zonder verwondingen vanaf gelukkig.
Het toestel is door Vickers herbouwd, en bevind zich tegenwoordig in het Londense Science Museum:
![full.jpg]()
Na aankomst werden beide piloten geridderd. John Alcock heeft daar maar kort van kunnen genieten, want slechts een halfjaar later (18 december 1919) kwam hij om het leven bij een vliegtuigongeval. Brown is in 1948 overleden.
In 1954 is ter herinnering aan dit event op Heathrow ook een standbeeld van Alcock en Brown geplaatst:
![full.jpg]()
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En stukje van mij:
quote:
Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart...
Vandaag in 1919 werd de eerste non-stop transatlantische vlucht ooit gemaakt!
Deze werd uitgevoerd door twee Britten,
John Alcock (piloot) en
Arthur Brown (navigator) en ging van St John's in Newfoundland naar Clifden in Ierland.
En Charles Lindberg's eerste solo-vlucht over de Atlantische Oceaan net geen 8 jaar later:
quote:
Upon landing in Paris after his own record breaking flight in 1927, Charles Lindbergh told the crowd welcoming him that "Alcock and Brown showed me the way!"
![2439096.jpg]()
Japan Airlines heeft haar eerste 777 van de hand gedaan. JA8981 is een 777-200 (geen ER) is de 23e 777 die van de productielijn rolde en de eerste vlucht op 26 januari 1996 maakte.
Kist is nu dus ruim 18 jaar oud.
Heeft altijd voor JAL gevlogen. Haar laatste commerciële vlucht was van Chūbu Centrair naar Tokyo Haneda op 30 april.
Het is hiermee de eerste 777 met Japanse registratie die met pensioen gaat.
Het was een van JAL's 15 777-200's die voor domestic vluchten werd gebruikt (ze hebben ook nog 777-200ER's). 9 van deze kisten krijgen een nieuw interieur (waaronder Wi-FI). De overige 6 zullen tegen maart 2016 uitgefaseerd worden.
De kist heeft nu een volledig witte livery en is gisteren van Haneda via Honolulu naar Phoenix Goodyear Airport gevlogen en staat te wachten op een koper. (maar een -200 (Non-ER) is nou niet het meest aantrekkelijk dus aardige kans dat het scrap wordt voor onderdelen).
De landing in Goodyear:
![14229774899_a46c596c6b_c.jpg]()
En nog een 777 waarvan wél zeker is dat deze niet meer gaat vliegen: 9V-SQF van Singapore Airlines een 777-200ER, de 126e 777 van de lijn en eerste vlucht op 2 maart 1998 en dus maar 16(!) jaar oud - is ook gisteren van Singapore via San Francisco naar Greenwood-Leflore Airport in Mississippi gevlogen.
Deze heeft ook altijd voor Singapore Airlines gevlogen en is maart uit de running gehaald.
De -200ER's worden bij Singapore Airlines vervangen door A350's.
Deze wordt sowieso gescrapped voor onderdelen.
Deze volgt dus op 9V-SQG die er in augustus 2013 al zo bijstond op Goodyear:
![2332683.jpg]()
Hier 9V-SQF op 5 april op een remote stand op Singapore:
![2427639.jpg]()
En 21 mei:
[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 14-06-2014 20:08:02 ]