abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_140430934
quote:
12s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 15:42 schreef flipsen het volgende:
Vanaf het moment dat een verkeersleider daar opdracht toe geeft lijkt me :P
Dat inderdaad en dat kan heel goed te maken hebben met wie welk luchtruim onder controle heeft, maar er zijn zat plekken waarbij je dat als piloot zelf mag uitmaken. En het liefst wil je dan "stationair" naar beneden, dus zo min mogelijk gas geven. Afhankelijk van (vooral) de wind en het gewicht komt daar een daalhoek uit en dus een afstand tot het veld.

Bij veel vliegtuigen is die afstand ongeveer 3x tot 4x de hoogte waarop je vliegt. Dus op 10km hoogte, dus 30.000 voet, is dat 90/120 mijl van te voren.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  dinsdag 27 mei 2014 @ 17:06:01 #102
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_140433071
quote:
A350 doorstaat extreme weersomstandigheden 'perfect'

TOULOUSE - Het A350 XWB-testvliegtuig MSN2 heeft de testen in gesimuleerde extreme weersomstandigheden in het McKinley Climatic Lab op de luchtmachtbasis Eglin in Florida "perfect" doorstaan. Dit heeft de Europese fabrikant dinsdag gezegd vanuit Toulouse. De testen, die volgens Airbus "veel verder gingen dan de certificatievereisten", namen meer dan tweeënhalve week in beslag.

In de testomgeving van het het McKinley Climatic Lab werden de A350 en de verschillende systemen aan boord onderworpen aan zowel zeer warme als zeer koude temperaturen. En met succes, het nieuwe vliegtuig hield zich goed.

Op dit ogenblik nemen vier testtoestellen deel aan het A350-testvluchtprogramma. Samen hebben ze circa 1600 vluchturen op de teller staan, na meer dan 350 vluchten. Het certificatieproces van het programma ligt volgens Airbus op schema. De uiteindelijke certificatie is voorzien in het derde kwartaal van dit jaar.

De eerste commerciële indienstneming is gepland eind 2014 door launch customer Qatar Airways.





  dinsdag 27 mei 2014 @ 17:12:15 #103
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_140433334
quote:
Op dit ogenblik nemen vier testtoestellen deel aan het A350-testvluchtprogramma. Samen hebben ze circa 1600 vluchturen op de teller staan, na meer dan 350 vluchten. Het certificatieproces van het programma ligt volgens Airbus op schema. De uiteindelijke certificatie is voorzien in het derde kwartaal van dit jaar.

De eerste commerciële indienstneming is gepland eind 2014 door launch customer Qatar Airways.
Da´s lekker strak getimed, dan mag je toch hopen dat er he-le-maal niets mis gaat :X
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_140439687
Mmhh, BI98 / RBA98 Royal Brunei Airlines http://fr24.com/RBA98

Keert zo te zien terug richting de UK?

787 by Remco van de Sanden, on Flickr
pi_140454920
British Airways A380 G-XLEA Halted by Mouse.
quote:
British Airways A380 G-XLEA was removed from service at London Heathrow after arriving as BA268 from Los Angeles this afternoon after a mouse was spotted on board. As a result the aircraft is unable to operate BA25 London Heathrow – Hong Kong this evening as scheduled.
Handig...


PH-KZH heeft gisteren (26e) haar laatste rotatie naar Brussel gemaakt en is later tegen 16:00 uur lokale tijd in Norwich geland.

PH-KZH is de laatste in deze ronde van F70's die uit de rotatie gaan.
PH-KZV (5 jan.), PH-KZG (3 feb.), PH-JCH (3 maart) en PH-WXA (30 maart), PH-KZW (30 april)
en PH-JCT (12 mei) gingen deze al voor.

PH-KZH eerder deze maand in Norwich:

quote:
We zitten nu de 787 (PH-TFK) wel af te wachten; maar er gaan ook kisten uit bij Arke.

PH-AHX (767-300ER) vloog gisteren (20 mei) haar laatste retourtje Griekenland en is zo'n 5 uur geleden geland in Calgary.



PH-AHQ (767-300ER) volgt op 6 januari 2015.
Beiden hebben ook eerder voor Air Holland gevlogen, toen deze failliet ging naar Holland Exel en toen die weer failliet ging naar Arkefly.
Beide maatschappijen hebben ook nog PH-AHY en PH-AHY gevlogen.
De eerste vliegt nog rond, de 2e staat in Goodyear.
De allerlaatste vlucht voor deze kist staat gepland voor 3 juni; naar Roswell International Air Center in New Mexico; ofwel scrap.

Vanaf vandaag gaan zijn alle vluchten van Doha International Airport verplaatst naar Hamad International Airport; een 4 kilometer verderop. De IATA code blijft DOH.

Alles wordt verhuisd naar de nieuwe airport omdat deze meer passagiers kan gaan vervoeren; bovendien telt deze 2 runways i.p.v. 1 bij de oude.



Dus moeten een paar kisten herpositioneerd worden :P



Lang niet allemaal overigens; de meesten vertrekken gewoon van de oude airport en komen weer aan op de nieuwe.
De rechtstreekse KLM A330 vlucht naar Doha landt voortaan dus iets opzij. :+
  woensdag 28 mei 2014 @ 04:35:43 #106
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_140457144
Dat ging dus niet goed, met een Beech Super King Air B200 (private, LV CNT) tijdens een vluchtje vanaf Buenos Aires naar een vliegveldje aan "de overkant" in Uruguay.


Vijf doden (waaronder de piloot) en 4 gewonden. Volgens een overlevende had de piloot gezegd dat ze door de dichte mist niet konden landen op het vliegveld en hij ging op zoek naar een alternatief. Niet echt gelukt :X

In het ondiepe water is het wrak goed te zien, nog indrukwekkender is de reddingsoperatie!
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_140469831
En vandaag:



- Mathias Rust landt rond 19:00 uur een gehuurde Reims Cessna F172P (D-ECJB) op de Moskwabrug nabij het
Rode Plein in Moskou. (hij kon niet op het plein zélf landen omdat het daar te druk was) en zette de kist uiteindelijk
op een busparkeerplaats stil.



Omdat de luchtverdediging niets had gedaan (hoewel ze hem wel zijn gevolgd met enkele jagers) zag Michael Gorbatsjov daar een goed excuus in om een flink aantal (hooggeplaatste) officieren te ontslaan, officieren die tegen zijn hervormingen waren.

Zijn vluchtroute:

Mathias Rust werd overigens tot 4 jaar strafkamp veroordeeld, maar kwam daar nooit en kwam vervroegd terug in Duitsland. Het is overigens geen lieverdje; hij heeft later een vrouw neergestoken (die dat ternauwernood overleefde), veroordeeld voor diefstal en later ook nog voor fraude.


De betrefffende kist werd verkocht aan Japan waar het een tijd tentoongesteld werd en in 2008 ging het terug naar Duitsland waar het nu in het Deutsches Technikmuseum Berlin hangt:



- Na 73 dagen landt Linda Finch een 1935 Electra 10E op Oakland International Airport in 1997.
Het was een kist die jarenlang stil had gestaan in Chippewa Falls, Wisconsin en nauwelijks compleet (maar wel een van de zeer weinige luchtwaardige Electra's). De Electra werd opgeknapt en exact zo geconfigureerd als 60 jaar eerder voor Amelia Earhart; op de communicatie-apparatuur na.
Op 17 maart vertrok ze van Oakland Airport en 36 stops in 18 landen en zo'n kleine 42.000 kilometer later lande ze daar weer. Ze heeft geen stop gemaakt op Howland Island (het eiland waar Earhart naar onderweg was maar nooit aankwam en verdween op 2 juli 1937) vanwege de slechte staat van de landingsbaan.

Hier Finch' landing in Oakland op 18 mei 1997:


Voor onderdelen en als volgvliegtuig ging een Grumman HU-16 Albatross mee:



De betreffende Electra staat nu in het Museum of Flight in Seattle (binnen!):



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 28-05-2014 18:59:23 ]
  woensdag 28 mei 2014 @ 17:10:33 #108
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_140473982
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:20 schreef Iemand91 het volgende:

Mathias Rust werd overigens tot 4 jaar strafkamp veroordeeld, maar kwam daar nooit en kwam vervroegd terug in Duitsland. Het is overigens geen lieverdje; hij heeft later een vrouw neergestoken (die dat ternauwernood overleefde), veroordeeld voor diefstal en later ook nog voor fraude.
Nooit geweten, maar fijne vent zo te horen.
  woensdag 28 mei 2014 @ 18:40:49 #109
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_140477229
Was deze site al eens gepost? Vol oude wrakken, mooie foto´s:

Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 28 mei 2014 @ 18:46:25 #110
6941 APK
Factual, I think.
pi_140477388
Dit is wmb echt een leuke reeks geworden, hulde! _O_
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_140487423
Brazilië al 'wereldkampioen meest opvallend vliegtuig'
quote:
SÃO PAULO - Het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië moet nog beginnen, over twee weken, maar het organiserend land is alvast 'kampioen meest opvallend vliegtuig'. De Braziliaanse voetbalbond gaf de gebroeders Otavio en Gustav Pandolfo opdracht een Boeing 737, waarmee de Seleção Brasileira de Futebol zal worden vervoerd tussen de speelsteden, te beschilderen. De broers zijn graffitikunstenaars en kregen twee weken de tijd voor hun werk. Binnen een week waren ze klaar. Het vliegtuig heeft inmiddels een eerste vlucht gemaakt, tussen Belo Horizonte en São Paulo. 

De Pandolfo's, die opereren onder de artiestennaam Os Gêmeos (De Tweeling), gebruikten 1200 spuitbussen om de Boeing te voorzien van de voor hun kenmerkende graffitistijl, met gezichten van het Braziliaanse volk en de Braziliaanse cultuur. Graffiti en tagging zijn zeer populair in Brazilië. São Paulo wordt ook wel gezien als de mondiale hoofdstad van de graffiti.

Het Braziliaanse elftal speelt op 12 juni de openingswedstrijd van het toernooi tegen Kroatië, in São Paulo. Vijf dagen later spelen de Brazilianen hun tweede match in de noordelijk stad Fortaleza, waar ze zullen arriveren met de beschilderde Boeing. Na het WK blijft het toestel in dienst van de Braziliaanse maatschappij Gol, een naam die ook nog eens 'goal' betekent.



quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 00:17 schreef Iemand91 het volgende:
Blijkbaar vliegt er sinds vandaag gisteren nog maar 1 Tri-star rond op deze wereld:


RAF TriStars to fly final sortie

[..]

Blijft alleen deze over:


En gisteren is een van de RAF Tristar's gesloopt in Cambridge. Gaat om ZD949, een Tristar die een nieuwe glass cockpit had gekregen maar uiteindelijk is dit nooit helemaal afgemaakt omdat bekend werd dat de Tristar's met pensioen zouden gaan; een fiasco dus.


ZD949 is te zien op Google Maps en Street View; op de plek waar op onderstaande foto's ZD949 te zien is. ZD949 stond overigens ook al jaren in Cambridge.


Geen prettige foto's:

10 mei 2014 (ZD949 rechts, ZE706 links zal snel volgen)


En gisteren, 27 mei:





[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 28-05-2014 23:14:43 ]
pi_140487434
PH-AHX staat idd al een paar dagen naast Hangar 10. Had al het vermoeden dat hij eruit ging, aangezien ze daar ook altijd de MD's parkeren die uitgefaseerd worden.
  woensdag 28 mei 2014 @ 23:07:38 #113
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_140490233
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 22:10 schreef Iemand91 het volgende:
Tristar
Ik maak eigenlijk nooit foto's, maar van de laatste Tristar heb ik dan toevalligerwijs wel weer een foto (Mojave 2007).

pi_140543433
Vandaag was in 1959 de allereerste vlucht van een Douglas DC-8.

Hier op 26 augustus 1959 na 200 testvluchten:


Deze kist vloog later nog voor o.a. National Airlines, Trans International Airlines, Lufthansa, Delta Airlines en Aeromexico voordat het begin jaren '80 naar Marana ging. Daar is deze kist in 2001 gesloopt; 40 jaar na de eerste vlucht en heeft dus zo'n 20 jaar in Marana gestaan.



Enkele onderdelen bestaan nog; zoals delen van de cockpit:


- Exact 3 jaar later op 30 mei 1961 stortte PH-DCL van KLM neer. Dit was ook een DC-8.
Zie het verhaal van wildhagen op Tweakers voor meer info.

- En in 1972 arriveerden 3 leden van het Japanse Rode Leger met een Air France vlucht vanuit Rome op Lod Airport in Tel Aviv (nu Ben-Gurion). Nadat ze hun vioolkisten van de bagageband hadden gepakt openden ze het vuur op de aanwezige mensen en een liep nog de tarmac op en opende het vuur op uitstappende passagiers van een El Al kist: 26 mensen hebben dit niet overleefd en 79 gewonden.

Eerder die maand was ook al een Sabene vlucht op weg naar Tel Aviv gekaapt en nadat die op Lod was geland is die bestormd door het Israëlisch leger (waaronder 2 toekomstige premiers).
Ze waren verkleed als vliegtuig technici (links te zien):



Het huidige Ben-Gurion vliegveld is nu een van de zwaarst beveiligde vliegvelden ter wereld; waar de op Tel-Aviv gestationeerde El Al als een van de meest beveiligde maatschappijen ter wereld.

- De Air France Concorde maakt haar allerlaatste commerciële vlucht naar New York.
AF002 (F-BTSD) vertrok op 30 mei 2003 vanaf Charles de Gaulle Airport naar New York.
De volgende dag zou het vertrekken en om 17:44 uur landde als allerlaatste commerciële Air France concorde vlucht.

F-BTSD bij de laatste takeoff in Parijs:


F-BTSD staat nu in Musée de l'air et de l'espace bij Aéroport de Paris-Le Bourget in Parijs.
pi_140543846


En de eerste Garuda 777-300ER vlucht rechtstreeks vanuit Jakarta is vanmorgen om 10:15 uur geland op Schiphol als GA88. Het is PK-GIF; een spiksplinternieuwe 777-300ER die slechts 9 dagen geleden op 21 mei van Paine Field Airport naar Jakarta is gegaan.
Dit is ook de eerste long-haul vlucht van deze kist (heeft eerst nog wat zitten pendelen tussen Jakarta en Denpasar)
Ter illustratie; zo stond deze kist er op 18 april nog bij:



Met deze rechtstreekse vlucht vanuit Jakarta vervallen de vluchten met de A330 die een tussenstop maakten in Abu Dhabi.

Deze 777-300ER vliegt vanaf begin september ook door naar London Gatwick.
Dus Jakarta - Amsterdam - Gatwick - Amsterdam - Jakarta.
Retourtjes Amsterdam - Gatwick kun je al vinden vanaf ¤99.

De kist is momenteel al weer 4,5 uur onderweg naar Jakarta; nog zo'n 9 uur te gaan.
(Samen met KLM's vlucht van/naar Buenos Aires is het de langste (zowel afstand als tijd) non-stop vlucht van/naar Amsterdam)

En zo'n 50 minuten geleden is ook de allereerste commerciële A380 vlucht naar India geland.
Was Singapore 406 naar Delhi en vertrekt over zo'n 40 minuten weer naar Singapore.
(India heeft lang de A380 geweigerd om eigen maatschappijen te beschermen.)




[ Bericht 9% gewijzigd door Iemand91 op 30-05-2014 20:01:12 ]
  vrijdag 30 mei 2014 @ 17:56:16 #116
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_140544388
quote:
Wat fascinerend en tegelijkertijd ook "vliegtuig-onterend" om te zien :{
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  vrijdag 30 mei 2014 @ 19:28:29 #117
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_140546776
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 23:07 schreef OEM het volgende:

[..]

Ik maak eigenlijk nooit foto's, maar van de laatste Tristar heb ik dan toevalligerwijs wel weer een foto (Mojave 2007).

[ afbeelding ]
En een jaartje later:
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_140570551
Vandaag in de geschiedenis:

- In 1919 de allereerste huwelijksvoltrekking in de lucht. Op 2000 voet boven Ellington Field in Houston, Texas in een Handley Page bomber. 10.000 mensen keken vanaf de grond toe. Verder zaten in de kist nog 12 'gasten'. De voltrekking was een manier om meer animo voor de luchtmacht te creëren.

- Charles Kingsford Smith vertrekt om 08:54 uur in de ochtend met zijn 3 crewleden op de eerste trans-pacific flight vanaf Oakland, Californië via Hawaii en Fiji (hiermee landde voor het eerst in de geschiedenis een vliegtuig op Fiji) naar Brisbane Australië. Vluchtduur was een kleine 89 uur (stops niet meegerekend) en afstand ruim 11.500 kilometer.
Ze landden op 9 juni om 10:50 uur en werden opgewacht door zo'n 25.000 mensen.

De landing in Brisbane:


Gevlogen werd met de Fokker F.VII 'Southern Cross'. Deze kist gebruikten ze later nog voor o.a. de eerste vlucht tussen Australië en Nieuw-Zeeland. De kist is bewaard gebleven en staat nu in het Kingsford Smith Memorial bij Brisbane Airport:



In zijn eer heet de internationale luchthaven van Sydney Kingsford-Smith Airport en dragen 2 kisten zijn naam; Qantas' A380 (VH-OQF) en KLM's 747-206B (PH-BUM).



Voor de SUD-conversion in oktober-december 1985:
(Is overigens de oudste 747-classic van KLM die nog bestaat en niet gescrapped is)



- Na de Tweede Wereldoorlog opent op 31 mei 1946 London Airport (latere Heathrow) voor commercieel en publiek gebruik.

- De allerlaatste Air France concorde vlucht in 2003. F- BTSD met 68 passagiers en 11 crew landt om 17:44 uur op Charles de Gaulle na een vlucht uit New York JFK.

Na ruim 27 jaar is de carrière voor de Concorde bij Air France voorbij; de eerste vlucht was op 21 januari 1976 van Parijs via Dakar naar Rio de Janeiro gelijktijdig met British Airways' vlucht naar Bahrein.
Beiden vertrokken nagenoeg gelijk om 12:40 uur Nederlandse tijd.

De aankomst van F-BTSD op JFK op 30 mei.
(Op de voorgrond bij aankomst; op de achtergrond F-BVFA die vertrok naar Parijs; ook haar laatste commerciële vlucht)



Hier F-BTSD op de laatste vlucht vanaf JFK:






Landing in Parijs:



In de hangar naast een ander AF Concorde:



Zoals gisteren gezegd staat F-BTSD nu in Musée de l'air et de l'espace bij Aéroport de Paris-Le Bourget in Parijs:



[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 31-05-2014 17:53:03 ]
  zaterdag 31 mei 2014 @ 17:10:52 #119
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_140572937
Mooie post!
  zaterdag 31 mei 2014 @ 17:50:58 #120
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_140573913
Toppertje weer!
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  zaterdag 31 mei 2014 @ 17:54:08 #121
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_140573994
Toch zonde dat er nu niet meer een kist is als de Concorde.
pi_140587126
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 17:10 schreef Sunri5e het volgende:
Mooie post!
quote:
99s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 17:50 schreef Fiorano het volgende:
Toppertje weer!
Mooi. O+

Opmaak gaat hier overigens wel een stuk makkelijker dan op Tweakers...

quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 17:54 schreef Tinos85 het volgende:
Toch zonde dat er nu niet meer een kist is als de Concorde.
Inderdaad. 2003 lijkt niet lang geleden maar het is gewoon al f*cking 11 jaar geleden! :X
Heb helaas zelf ook nooit de Concorde mogen zien vliegen. ;(

Dergelijke supersonische voor commerciële vluchten zullen wij ook niet meer zien.
Supersonisch voor business-jets zeker wel, maar op deze schaal; nee.
Tenzij je het gaat hebben over vluchten die gedeeltelijk buiten de dampkring o.i.d. gaan plaatsvinden.



En ook lekker begin; een gecharterde Japan Airlines 787 (voor Japanse voetbalteam) landde in Tampa, Florida; eerste 787 in Tampa dus de crash tenders erbij voor een watersaluut...maar dan dit...TOK. :+

De kist staat momenteel in de hangar in Tampa (klikbaar!) voor reparatie.



En wat als je nou een oude rocker bent? Dan krijg je op je op een deel van je EU-tour je eigen kist en livery :P :






Over zo'n 6.5 uur vertrekt in Abu Dhabi een A340-500 naar Los Angeles.
Dit is de eerste vlucht van Etihad Airways naar Los Angeles.
Met een afstand van zo'n 13.500 kilometer en een vluchtduur van zo'n ruim 16 uur komt deze direct
bovenin de lijsten met langste/verste non-stop vluchten.
Qua afstand wedijvert het met Delta's Johannesburg-Atlanta, Qantas Sydney-Dallas (officieel de langste vluchten ter wereld, zowel qua afstand als tijdsduur).
Daar vlak onder (volgens de officiële lijst) volgen Emirates' Dubai-Los Angeles en
Saudi Arabian's Jeddah-Los Angeles.

Die laatste is overigens ook een vrij nieuwe vlucht; Saudi begon daar op 30 maart mee:
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 23:01 schreef Iemand91 het volgende:
En wil je een unieke ervaring; Saudi Arabian vliegt sinds gisteren 30 maart non-stop naar Los Angeles (vanuit Jeddah). Ze vliegen met een 77W en plaatsen zich met deze 13.400 km. lange vlucht op plaats #4 van langste non-stop vluchten. Met net geen 17 uur enkele trip zitten zij wel bovenaan in de langst durende non-stop vluchten. (14.5 uur terug volgens Flightaware)
Ook langste route van een 777-300ER.
Hier de eerste landing op LAX:


Etihad vliegt de nieuwe Abu Dhabi - LAX route eerst met een A340-500 ( :9 ); 777-200LR's waren gepland maar gaan pas vanaf 15 juli de route vliegen (en vervangen de A340's).

Deze 777-200LR's komen overigens van Air India en worden in Amsterdam verbouwd en gespoten in Etihad livery. Zo worden 5 kisten overgenomen door Etihad van Air India.

Case in point; VT-ALC (maar al met de nieuwe A6-LRC registratie) op 21 februari:
( :r -livery overigens)



VT-ALC op 26 maart:



[ Bericht 11% gewijzigd door Iemand91 op 01-06-2014 00:50:24 ]
pi_140589116
Blijft ook een gaaf gezicht, die "wolkjes" rondom de Concorde vleugel bij opstijgen..
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  zondag 1 juni 2014 @ 05:33:32 #124
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_140590286
UITGELICHT: De SLM-ramp van 7 juni 1989

DUIVEN - De tegenwoordig in Duiven woonachtige Brian Wilsterman had op 7 juni 1989 met het Kleurrijk Elftal naar Suriname moeten vliegen. Maar er komt iets tussen: de verdediger van GA Eagles moet nacompetitie spelen en kan dus niet mee.

In de vroege ochtend van 7 juni (lokale tijd) stort het vliegtuig van de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) neer bij Zanderij, tijdens een poging om bij dichte mist te landen op Johan Adolf Pengel International Airport. 178 mensen komen om het leven, onder wie 15 voetballers.

De vlucht wordt uitgevoerd met een Douglas DC8 Super 62, vernoemd naar de Surinaamse zwemmer Anthony Nesty.

Douglas DC-8

De Douglas DC-8 is een verkeersvliegtuig van de Amerikaanse vliegtuigfabriek Douglas Aircraft Company. Het kan maximaal 189 passagiers vervoeren over een afstand van ruim 12.000 kilometer. Op 30 mei 1958 maakte een DC-8 de eerste vlucht. Er werden diverse versies gebouwd, met verschillende typen motoren. Het toestel verscheen later op de markt dan de Boeing 707 en had daardoor ook commercieel een achterstand. In 1972 werd de productie gestaakt.

Op 21 augustus 1961 doorbrak een Canadese Douglas DC-8 als eerste verkeersvliegtuig de geluidsbarrière.

In Nederland vloog de KLM met een uitgebreide vloot van diverse DC-8 types die van 1960 tot 1986 dienst deden in het gehele netwerk van de KLM. Martinair maakte tussen 1968 en 1978 ook gebruik van verschillende types DC-8. Nederlandse maatschappijen waren zeer te spreken over de DC-8, waar hij dan ook jarenlang in dienst bleef.



De laatste beelden die de slachtoffers op hun netvlies krijgen, moeten er ongeveer zo hebben uitgezien:


Op internet staat een transcriptie van het gesprek dat de piloten de laatste minuten voor de ramp met elkaar voerden. Het eindigt met: 'That's it, I'm dead'.

Link naar transcriptie

Een video-reconstructie van de vliegramp, met beelden van het neergestorte vliegtuig:


Harmen Roelandt van het NOS Journaal spreekt vlak na de ramp op Schiphol met enkele Surinaamse Nederlanders die het vliegtuig hebben zien vertrekken:

Link naar het filmpje

Het vluchtnummer, PY 764, leidt later trouwens tot wilde speculaties. 'PY' zou staan voor Pilot Yankee, de Amerikaanse gezagvoerder Will Rogers. '76' zou slaan op de datum 7 juni, en de '4' voor het tijdstip van de ramp. Met dat vluchtnummer zou SLM de ramp over zichzelf afgeroepen hebben.

De omgekomen voetballers maken deel uit van het Kleurrijk Elftal, een selectie voetballers uit het Nederlandse betaalde voetbal van Surinaamse afkomst. Het team werd in 1986 als gelegenheidsformatie opgericht met als doel fondsen te werven voor projecten in Suriname.

Bij de ramp komen 15 voetballers om het leven (klik op de namen voor meer informatie):

Ruud Degenaar (Heracles Almelo)
Lloyd Doesburg (Ajax)
Steve van Dorpel (FC Volendam)
Wendel Fräser (RBC)
Frits Goodings (FC Wageningen)
Jerry Haatrecht (Neerlandia, verving zijn broer Winston Haatrecht)
Virgall Joemankhan (Cercle Brugge)
Andro Knel (NAC)
Ruben Kogeldans (Willem II)
Ortwin Linger (HFC Haarlem)
Fred Patrick (PEC Zwolle)
Andy Scharmin (FC Twente)
Elfried Veldman (De Graafschap)
Florian Vijent (Telstar)
Nick Stienstra (RCH - coach)

Slechts 11 mensen overleefden de ramp, onder wie 3 voetballers:

Sigi Lens (Fortuna Sittard)
Edu Nandlal (Vitesse, hield een gedeeltelijke dwarslaesie over aan de ramp)
Radjin de Haan (Telstar)

Zij keren op 12 juni terug naar Nederland. Hier de aankomst van Sigi Lens op Schiphol:



Brian Wilsterman uit Huissen (nu Duiven) zou als verdediger van GA Eagles meegaan naar Suriname, maar moet in Nederland nacompetitie spelen. Een interview met Wilsterman in De Gelderlander van 31 mei 2014, is de aanleiding voor dit overzicht.

Enkele dagen na de ramp wordt in de Rai in Amsterdam een grote herdenkingsdienst gehouden. Aanwezig zijn onder meer atlete Nellie Cooman en voetballer Ruud Gullit, die ook zal spreken.



In Suriname is ondertussen een groot onderzoek naar de ramp gaande. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Waren de piloten wel gekwalificeerd? Werkten de bakens wel naar behoren? De NOS bericht:


Op 20 september 1989 wordt in Rotterdam een benefietwedstrijd gespeeld voor de nabestaanden van de vliegramp. Het Kleurrijk Elftal speelt daar tegen het Nederlands Elftal:


In 1991 wordt in Amsterdam een monument voor de slachtoffers van de SLM-ramp onthuld, gemaakt door de Surinaamse kunstenaar Guillaume Lo-A-Njoe. De uitsparing tussen de 3 aluminium platen beeldt een figuur uit.

Het kunstwerk staat op het 's-Gravesandeplein in Amsterdam-Oost, niet ver van café De Draver dat het stamcafé was van enkele van de overledenen.



Namens de regering is minister Ien Dales bij de onthulling aanwezig:



In 2004 verschijnt van Humberto Tan het boek Het Surinaamse legioen, al snel gevolgd door een documentaire met dezelfde titel.

In dit fragment uit de documentaire bezoeken spelers van de Suriprofs de plek waar in 1989 het SLM-toestel neerstortte.


Een jaar later verschijnt van sportjournalist Iwan Tol het indrukwekkende boek Eindbestemming Zanderij. Bij de presentatie in het Olympisch Stadion roept cabaretier Freek de Jonge op om een gedenksteen in het stadion te plaatsen.

In 2009, 20 jaar na de ramp, zijn er veel herdenkingen en laten veel media betrokkenen uit die tijd aan het woord. Zoals Robby Lachmising, destijds SLM-vertegenwoordiger in Nederland:

pi_140611326
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 05:33 schreef Sunri5e het volgende:
UITGELICHT: De SLM-ramp van 7 juni 1989
^O^

Heel goed neergezet; interessant!

Verder vandaag in de geschiedenis:

- Een car dealer plakt zichzelf in 1925 aan $718 postzegels vol in de hoop dat ze hem van San Francisco naar New York kunnen posten....de U.S. Post Office weigert dit.

- 1 juni 2011; de 747-8i maakt haar eerste commerciële vlucht.
In de vorm van Lufthansa's vlucht met D-ABYA "Brandenburg" van Frankfurt naar Washington.

Maar ik denk dat deze datum vooral bekend zal blijven vanwege Air France vlucht 447.
Op 1 juni 2009 verdween de A330-200 F-GZCP boven de Atlantische Oceaan van
Rio de Janeiro - Parijs.
(Voor zover ik weet!) leek de crash te wijten aan de afhandeling van automatisch/handmatig vliegen en wisselende input van de snelheidsmeters.
Na alle duiken naar het wrak zijn 74 lichamen van de 228 inzittenden niet teruggevonden.

Hier de kist bij haar laatste landing op Parijs op 31 mei 2009:



En een tip voor over een paar minuten straks op BBC2 (22:00 - 23:00 uur):



Britain's Greatest Pilot: The Extraordinary Story of Captain Winkle Brown
quote:
Captain Eric 'Winkle' Brown recounts his flying experiences, encounters with the Nazis and other adventures leading up to and during the Second World War.
Illustrated with archive footage and Captain Brown's own photos.
quote:
He flew aircraft from Britain, the United States, Germany, Italy and Japan and is listed in the Guinness Book of World Records as holding the record for flying the greatest number of different aircraft.

The official record is 487, but includes only basic types.

For example Captain Brown flew fourteen (14) versions of the Spitfire and Seafire and although these versions are very different they appear only once in the list.
The list includes only aircraft flown by Brown as 'Captain in Command'.

Because of the special circumstances involved, he doesn't think that this record will ever be beaten.[
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')