abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 september 2010 @ 23:03:15 #1
297583 trolololo
Oh hahahaho! Hahaheho! Lololo!
pi_86148426

Welkom in alweer deel 252 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Pedicabo ego vos et irrumabo.
pi_86148477
quote:
Op maandag 6 september 2010 23:00 schreef Dr_Flash het volgende:
Mja, daar heb ik ook wel wat over gezegd, maar dat heeft de uitzending dus niet gehaald -O-
Dat is dan weer zo jammer, hè. Net als spoorrelateerde berichten van het AD en de Telegraaf enzo.
pi_86148483
Fles, waarom heb jij geen verwijzing naar een blocnote gegeven in jouw filmpje? :P
Beter onethisch dan oneetbaar
pi_86148510
quote:
Op maandag 6 september 2010 23:04 schreef Watertornado het volgende:
Fles, waarom heb jij geen verwijzing naar een blocnote gegeven in jouw filmpje? :P
quote:
Op maandag 6 september 2010 23:03 schreef Socios het volgende:

[..]

Dat is dan weer zo jammer, hè. Net als spoorrelateerde berichten van het AD en de Telegraaf enzo.
Need I say more?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 6 september 2010 @ 23:04:52 #5
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_86148520
quote:
Op maandag 6 september 2010 22:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Fijn, maar tegenwoordig staat er Stadler op. Ik zal donderdag nog wel even wat foto's voor je maken :)(
Op die Rurtalbahn dingen? Vreemd, Stadler zelf meldt het niet en volgens Wikipedia worden ze al een tijdje niet meer gemaakt. Ben benieuwd waar dat dan staat..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Redactie Frontpage / Sport maandag 6 september 2010 @ 23:05:14 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86148536
quote:
Op maandag 6 september 2010 23:00 schreef trolololo het volgende:

[..]

Arriva... :r
In het noorden rijdt het allemaal prima. Hebben weinig klagen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_86148650
quote:
Op maandag 6 september 2010 23:04 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Op die Rurtalbahn dingen? Vreemd, Stadler zelf meldt het niet en volgens Wikipedia worden ze al een tijdje niet meer gemaakt. Ben benieuwd waar dat dan staat..
Dat ze niet meer gemaakt worden zal ik niet bestrijden *O* Maar tering wat trekken die dingen hard weg, niet normaal. Best vervelend aangezien er op de meeste stationnetjes maar 1 bordje staat en nog met vrij kleine letters ook. Hoewel de lijn naar Linnich een stuk makkelijker is dan die naar Heimbach. Gelukkig. De hele Heimbachlijn was me ook vandaag niet gelukt :N
  maandag 6 september 2010 @ 23:11:10 #8
297583 trolololo
pi_86148790
quote:
Op maandag 6 september 2010 23:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Hier hebben we er bussen van; dit zorgt voor de nodige problemen }:|
  maandag 6 september 2010 @ 23:12:54 #9
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_86148866
quote:
Op maandag 6 september 2010 23:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Inderdaad. En die GTW's zitten best aardig.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 6 september 2010 @ 23:16:11 #10
Maffe Fries
pi_86149016
Het enige klagen wat ik zou kunnen verzinnen is dat doordeweek op Leeuwarden - Groningen de 19:34 trein ontbreekt. Zou volgens mij een welkome aanvulling zijn op het treinenpakket.
pi_86149509
quote:
Op maandag 6 september 2010 23:04 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ik heb het er vanmiddag nog op zien staan. Ik wist niet dat het zo'n big issue was, maar ik ontdekte in de dying seconds nog een extra bordje te Untermaubach dus ik moet toch nog terug. U hoort nog van mij :)
  maandag 6 september 2010 @ 23:34:58 #12
297583 trolololo
pi_86149753
Ik heb gevonden dat vandaag T bakken hiero stonden:
http://maps.google.nl/map(...)12,0.008256&t=h&z=18
Weet iemand van welke metaalverwerker het terrein is? HKS zit ergens anders...

Edit: http://www.scrap.nl/index2.html Gevonden geloof ik :D ga meteen mailen na toestemming voorzitter
  maandag 6 september 2010 @ 23:44:43 #13
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_86150107
quote:
Op maandag 6 september 2010 23:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik heb het er vanmiddag nog op zien staan. Ik wist niet dat het zo'n big issue was, maar ik ontdekte in de dying seconds nog een extra bordje te Untermaubach dus ik moet toch nog terug. U hoort nog van mij :)
Oh, nee, het is geen big issue maar ik verbaasde me er gewoon over. Dus als je toch nog terug moet ben ik er wel benieuwd naar, ja :)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_86150138
quote:
Op maandag 6 september 2010 23:44 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Oh, nee, het is geen big issue maar ik verbaasde me er gewoon over. Dus als je toch nog terug moet ben ik er wel benieuwd naar, ja :)
Genoteerd :) Donderdag bij goed weer :)
  dinsdag 7 september 2010 @ 00:03:31 #15
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_86150757
quote:
Op maandag 6 september 2010 23:11 schreef trolololo het volgende:

[..]

Hier hebben we er bussen van; dit zorgt voor de nodige problemen }:|
In dit topic kun je verder over bussen praten:
Bussentopic #35 Busje komt zo?

quote:
Op maandag 6 september 2010 23:12 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Inderdaad. En die GTW's zitten best aardig.
Net zoals de SLT overigens.
pi_86150840
Omdat ik het toch niet kan laten O+

dinsdag 7 september 2010 @ 00:21:38 #17
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86151343
Eerste dag ETMET, hoe zijn de ervaringen hier?
pi_86151364
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 00:21 schreef James1988 het volgende:
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/253450
  dinsdag 7 september 2010 @ 08:19:04 #19
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_86154606
quote:
Fles in beeld! met pet!
Goed gedaan, als je het niet erg vindt wil ik toch even zeggen dat ik liever naar Eva Brouwer op RTV Utrecht kijk O+

Die overigens afgelopen zomer een trein gerelateerd programma had :o
Hieronder terug te zien.

Reizigers Centraal
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_86155375
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 00:21 schreef James1988 het volgende:
Ze rijden vaker zegt de NS, maar ze zeggen niet hoe snel. De ic naar utrecht rijdt nu al sinds Zaltbommel met een gangetje van 60-80 km per uur. Per saldo doe ik er nu net zo lang over als wanneer ik gewoon 15 minuten overstap heb.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 7 september 2010 @ 09:25:11 #21
Maffe Fries
pi_86155429
Mja, de vertragingen zijn zeker in de ochtendspits logisch. Alleen als er voldoende mat ingezet wordt en de mensen zich goed spreiden kun je ze voorkomen.
pi_86155489
Ik ben er niet zo kapot van.. Ik reis niet op die corridor maar op andere lijnen en merk dus alleen de neveneffecten:
- ICMm ipv VIRM (wat leuk is) maar geen zitplaats meer)
- Mat64 ipv DDAR op mijn volgende traject (= kut)
- en het laatste kilometertje (3e overstap) is de trein korter waardoor het proppen is op het balkon.

Kortom leuk idee allemaal maar laat ze het alsjeblieft niet invoeren zolang er niet genoeg materieel is om dit te doen zonder het bij andere treinseries weg te moeten halen

[ Bericht 9% gewijzigd door Stefanovic83 op 07-09-2010 10:40:38 ]
pi_86156172
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 09:25 schreef Peterselieman het volgende:
Mja, de vertragingen zijn zeker in de ochtendspits logisch. Alleen als er voldoende mat ingezet wordt en de mensen zich goed spreiden kun je ze voorkomen.
Probleem in Den Bosch is duidelijk: mensen verspreiden zich teveel over het perron. Als je normaal met 8 of meer bakken rijd en de forens daarop is ingesteld. Dan is een enkel virmpje van 6 een beetje kleiner.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 7 september 2010 @ 10:03:26 #24
Maffe Fries
pi_86156304
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 09:59 schreef Fixers het volgende:

[..]

Probleem in Den Bosch is duidelijk: mensen verspreiden zich teveel over het perron. Als je normaal met 8 of meer bakken rijd en de forens daarop is ingesteld. Dan is een enkel virmpje van 6 een beetje kleiner.
Oplossing hiervoor zou zijn om een systeem te maken dat de exacte treinlengte weet en dan op de perrons van de grotere stations met een led-lijntje aangeeft waar de trein ongeveer stopt. Het moet volgens mij eenvoudig kunnen om zoiets te maken.
pi_86158353
Of zoals bij de metro aangeven hoe lang de trein is op de CTA's..
dag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')