abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81131946

Hier alweer deeltje tweehonderdzevenentwintig in een (schijnbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Recentelijk 'verdwenen' mat. soorten als plan W of 1300-locs ga ik ook niet op in, maar wil je er wat van weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Het is mij te veel werk om dit op voorhand allemaal te gaan zitten typen.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn NoordNed, Connexxion en Syntus, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS en DB Regionahlbahn.

Deutsche Bahn rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer en de treinen tussen Groningen en Leeuwarden.
Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Oldenzaal.
Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Marienberg.

De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster/Dortmund en Nieuweschans-Leer.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijdt er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?

Deutsche Bahn:
Laten we in het noorden beginnen met Deutsche Bahn. Dit bedrijf huurt haar mat van NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden).
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Deutsche Bahn. Naast de tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Voor de DM90-foto's: zie NS.

Syntus
Syntus rijdt ook met DM90's gehoord van NS, en met eigen spul: de lightrail Lint's.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.

Connexxion
Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slecht aansluitingen in Marienberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus.
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Interieur en exterieur.


NS Reizigers
diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NS exploiteerd nog enige diesellijnen (Enschede-Zwolle, Apeldoorn-Zutphen, Arnhem-Tiel en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

electrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlectrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van electrische treinstellen en locs. omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ietsje nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en Dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden).
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag, Maastricht/Heerlen-Haarlem, Zwolle-Roosendaal en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig. ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht om wat extra zitplaatsen te verzorgen.
ICR en ICRm wordt door elkaar gebruikt op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK zo veel mogelijk op Venlo-Den Haag en in de spitstreinen ook op Eindhoven-Utrecht rijdt.
Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de foto'jes.
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.

[ afbeelding ][ afbeelding ]
Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing.

[ afbeelding ]
Het ICK van buiten.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-bakken (weer zo'n treinterm, is gewoon 'treindeel' of 'rijtuig') voorzien van een zgn. stuurstand; een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Roosendaal-Zwolle.
[ afbeelding ][ afbeelding ]

Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM en DD-AR. Om loc's vrij te maken voor andere werkzaamheden is bij sommige stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de motoren.
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

[ afbeelding ][ afbeelding ]
...en van binnen. De groene bankjes is de 1e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, SM90, plan V, plan T en SGM.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Andersom natuurlijk ook.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein.
Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht en als sneltrein op Den Haag/Rotterdam-Arnhem (koppelen in Gouda).

Foto's:
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog twee speciale koplopers rond, genummerd 4023 en 4444. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft itt een gewone ICM4 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is.
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Mendini-interieur, 2e en 1e klas.
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en vierstjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), worden deze as we speak in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. Nu het reizigersvervoer wat terugloopt, komt NSR om in de IRM-stellen en ze weten van gekheid niet wat ze er mee moeten doen, dus ze komen de komende tijd op de gekste plaatsen in dienst, bijvoorbeel op Venlo-Haarlem. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen.
En natuurlijk weer de foto's...
[ afbeelding ][ afbeelding ]
1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.
[ afbeelding ]
verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

Een wat minder bekend treinstel is de SM90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer electronica in een SM90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurd regelmatig dat ze weer alle negen in Zwolle aan de kant staan, al mogen ze tegenwoordig weer als los treinstel rijden, waar vroeger altijd met twee stellen moest worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal worden gereden inverband met uitstekende stukken trein.
Tegenwoordig is de indeling (in beide klassen, net als DM90) 2+2, en is de inzet beperkt tot Zwolle-Emmen. Als ze werken is het echter één van de fijnste treinen van het land.
Wederom foto'jes.
[ afbeelding ][ afbeelding ]
1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift.
[ afbeelding ][ afbeelding ]
En van de buitenkant ziet het ding er zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM90 vervangen zou moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kan gezet danwel gesloopt omdat men anders de nieuwe IRM-instroom niet aankan. Plan V rijdt rond in vele kleuren en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 10 jaar ouder dan de nieuwste.
Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit.
De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn.
De selectieprocedure voor vervangers is al een tijd bezig, en verwacht wordt dat dit jaar toch eindelijk eens besloten wordt waarmee mat'64 vervangen gaat worden. Het zit er dik in dat het deze keer geen speciaal Nederlands product wordt, maar een kant-en-klaar trein.
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Een T en een V.
[ afbeelding ]
Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over.

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGm.
De Citypendels zijn eigenlijk alleen de vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een inefficiënte spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zegn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. Sinds vorig jaar zijn de eerste Sprinters weer terug uit Denemarken, en daarmee voerde NS Commercie het product 'Sprinter' in, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen.
[ afbeelding ][ afbeelding ]
SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)
[ afbeelding ][ afbeelding ]
SGMm van binnen en buiten.

NS Internationaal
NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met drie grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs als is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.

[ afbeelding ][ afbeelding ]
ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)

[ afbeelding ][ afbeelding ]
meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geld.

[ afbeelding ][ afbeelding ]
Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.

[ afbeelding ]
Thalys.

Overig internationaal
Hier alleen maar wat foto's.
Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen.
[ afbeelding ][ afbeelding ]

Op Roosendaal-Antwerpen:
[ afbeelding ]

Nieuweschans-Leer
Maastricht-Luik
(nog geen foto's)

Venlo-Hamm:
[ afbeelding ]

Overig binnenland
Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op castellum te laten stoppen. Nu rijden er twee trams van de HTM, evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. Pics heb ik helaas niet van mezelf. Deze leen ik even van sweek:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Uit de andere topics:
* Andere handige linkjes
  • Officiële NS site (algemene informatie, reisplanner)
  • The European Railway Server
  • Railserver.net
  • OVL Yahoo groep (registratie vereist)
  • Nedrail 1435
  • Sporenplannen van heel Nederland
  • NS FAQ, verouderd, maar nog steeds boordevol handige informatie
  • Mooie foto's, wel ongeordend
  • Mijn eigen foto's, ook ongeordend

    Voor zaken die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
    >> Verhalen
    Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
    Hoek van Holland Haven - von_Preussen
    Kesteren - Dr_Flash
    Uithuizen - Socios
    Buitenpost - Peterselieman
    Newcastle Central Station - bork
    IJmondlijn - von_Preussen

    >> Tripreports
    Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
    Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
    6834 kilometer InterRail - Igen
    Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
    Polen - Zug-Chef
    Eerste Klas door Nederland - Ireyon
    Harlingen Haven - Socios
    VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
    SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
    Zwitserland - sander89
    De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
    Monaco - KapiteinT
    Koninklijke wachtkamers - Bork
    Eerste klas door Nederland(Deel 1) - Greavy
    Eerste klas richting het Noorden(Deel 2) - Greavy
    Eerste klas door Nederland: Kriskras(Deel 3) - Greavy
    Eerste klas door Nederland: Noordelijke Nevenlijnen in Groningen en Leer(d) - Greavy
    Eersteklas door Nederland: Friesland en richting Hengelo - Greavy
    Harlingen (- Haven) - Greavy
    NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash

    >> Materieel Informatie
    Er is veel materieel in de omloop. Hiervoor zijn enkele bestanden gemaakt, met informatie.
    Hierin is onder andere te vinden welk materieel nog in de omloop is, maar ook informatie over het terzijde gesteld materieel.
    Plan T - (Laatste update: 24-3-2010 (Excel 2007) )
    Plan T - (Laatste update: 24-3-2010 (Excel 2003) )
    ======================================================================================

    Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

    [ Bericht 0% gewijzigd door Socios op 07-05-2010 14:22:14 ]
  • pi_81132403
    Dan neem ik de fipo maar.
    It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
      vrijdag 7 mei 2010 @ 14:26:26 #3
    235989 greavy
    Kritische VIRM-hater
    pi_81132432
    FIPO.

    Beetje aangepaste OP Socios

    Edit: Te laat
    pi_81132544

    De stoptrein naar Almelo op Mariënberg.

    [ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2010 14:28:38 ]
    pi_81132652
    quote:
    Op vrijdag 7 mei 2010 14:26 schreef greavy het volgende:
    Beetje aangepaste OP Socios
    Hehehe, ja. Keertje lachen toch. Een van de eerste OP´s erbij gehaald gecombineerd met die van tegenwoordig.
      vrijdag 7 mei 2010 @ 14:30:58 #7
    235989 greavy
    Kritische VIRM-hater
    pi_81132704
    En hierbij dan mijn reisje van morgen:
    Hierbij gebruik ik mijn kruitvatkaartje die tot zondag geldig is
    quote:
    Tijd Station Spoor Treinnr. Aantal kilometers Mat
    5:38 Zwijndrecht 3 2217
    6:09 Breda 5 VIRM
    Overstappen 31,30km
    6:40 Breda 3 3620
    6:53 Tilburg 1 VIRM
    Overstappen 21,60km
    6:58 Tilburg 1 5217
    7:27 Eindhoven 3a MAT
    Overstappen 36,90km
    7:32 Eindhoven 1 819
    8:37 Heerlen 5 VIRM
    Overstappen 96,40km
    8:45 Heerlen 4 32026
    9:14 Maastricht 5a GTW
    Overstappen 23,90km
    9:26 Maastricht 3 834
    12:34 Alkmaar 1 VIRM
    Overstappen 261,60km
    12:50 Alkmaar 3 3034
    13:26 Den Helder 3 VIRM
    Overstappen 41,40km
    13:34 Den Helder 2 3053
    14:00 Heerhugowaard 1 VIRM
    Overstappen 34,60km
    14:06 Heerhugowaard 1 693457
    15:23 Amsterdam Centraal 7a VIRM
    Overstappen 58,90km
    15:41 Amsterdam Centraal 13a 2663
    16:16 Leiden Centraal 8b VIRM
    Overstappen 44,20km
    16:22 Leiden Centraal 1 708861
    16:36 Alpen a/d Rijn 2 VIRM
    Overstappen 15,30km
    16:38 Alpen a/d Rijn 3 9559
    16:58 Gouda 11 SGMm
    Overstappen 16,90km
    17:12 Gouda 5 2063
    17:31 Utrecht Centraal 19a VIRM
    Overstappen 32,70km
    18:33 Utrecht Centraal 8 2867
    19:26 Deventer 2 ICM(m)
    Overstappen 79,70km
    19:44 Deventer 3 3675
    21:50 Breda 6 ICRm
    Overstappen 151,10km
    22:10 Breda 6 1978
    22:28 Dordrecht 1b VIRM
    Overstappen 29,30km
    22:37 Dordrecht 3a 5178
    22:40 Zwijndrecht 2 MAT
    2,00km
    Totaal aantal km 977,80km
      vrijdag 7 mei 2010 @ 14:31:50 #8
    235989 greavy
    Kritische VIRM-hater
    pi_81132741
    quote:
    Op vrijdag 7 mei 2010 14:28 schreef MarkoAlmelo het volgende:
    [ afbeelding ]
    De stoptrein naar Almelo op Mariënberg.
    Die TWENTS-linten zijn tegenwoordig een beetje verdwaald
    Wel tof, een keer zo'n LINT daar te zien
    pi_81132776
    Nog ff 23 kilometer erbij voor de 1.000?
      vrijdag 7 mei 2010 @ 14:38:29 #10
    235989 greavy
    Kritische VIRM-hater
    pi_81133103
    Geef mij dan maar een tip voor iets te wijzigen, om aan de 1.000 km te komen.

    Zwijndrecht - Heerlen - Maastricht - Alkmaar - Den Helder staat sowieso vast; De rest is flexibel te veranderen, zolang ik maar tussen 17:30 a 18:15 in Ut ben om te kunnen eten. Tijd ongeveer 30 minuten.
    En ik wil met ICRm in Breda / Roosendaal aankomen, en uiterst 23:00 op Zwijndrecht zijn.
    pi_81133105
    hoe kom je er achter hoeveel kilometers je rijdt?
      vrijdag 7 mei 2010 @ 14:40:15 #12
    235989 greavy
    Kritische VIRM-hater
    pi_81133229
    Eerste bladzijde van de betreffende tabel in het Spoorboekje.
      vrijdag 7 mei 2010 @ 14:42:16 #14
    235989 greavy
    Kritische VIRM-hater
    pi_81133286
    quote:
    Op vrijdag 7 mei 2010 14:41 schreef Socios het volgende:
    Eerste bladzijde van de betreffende tabel in het Spoorboekje.
    pi_81133448
    quote:
    Op vrijdag 7 mei 2010 14:31 schreef greavy het volgende:

    [..]

    Die TWENTS-linten zijn tegenwoordig een beetje verdwaald
    Wel tof, een keer zo'n LINT daar te zien
    Inderdaad, ik zag laatst een stel op Oldenzaal - Zutphen rijden, heel apart.
    Oke ze worden dan in Hengelo getankt, maar waarom ze dan een normale lint op Almelo - Marienberg laten rijden...
      Redactie Sport vrijdag 7 mei 2010 @ 14:45:49 #16
    102433 crew  dennistd
    FOK!sport *O*
    pi_81133470
    Hoe krijg je het voor elkaar?
    quote:
    Reizigers van de intercitytrein van Deventer naar Enschede, die in Almelo Centraal hadden willen uitstappen, konden er donderdagmiddag tot hun stomme verbazing pas bij station De Riet uit.

    De machinist van de intercity, die om 16.49 uur uit Deventer vertrok, bleek te zijn vergeten bij Almelo Centraal te stoppen. Wel remde hij bij het naderen van Almelo af, maar het centraal station reed hij pardoes voorbij.

    Hij besloot toen maar bij de volgende halte, Almelo De Riet, reizigers uit te laten stappen. „Hij is gewoon vergeten te stoppen op Almelo Centraal”, aldus een woordvoerder van Prorail, die de reden daarvoor niet kent.

    Enkele reizigers waren verbolgen.
    PM mij!
    Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
    pi_81133534
    quote:
    Op vrijdag 7 mei 2010 14:45 schreef dennistd het volgende:
    Hoe krijg je het voor elkaar?
    [..]
    Ik las het inderdaad in de tubantia vanochtend
    pi_81133584
    Zo blijkt maar weer, Almelo is geen intercitystop waard.
      vrijdag 7 mei 2010 @ 14:49:57 #19
    235989 greavy
    Kritische VIRM-hater
    pi_81133689
    Wel stom van die machinist. Komt daar vast niet vaak.. Gebeurt af en toe vaker, dat een mcn vergeet te stoppen, of hij ergens stopt waar ze niet moeten stoppen
    Laatst met de Sneltrein gehad naar Breda.. Wilt-ie stoppen te Zevenbergen.
    Werd ie wel gecorrigeerd door de HC.
    pi_81133709
    quote:
    Op vrijdag 7 mei 2010 14:40 schreef greavy het volgende:
    http://software.blijbol.nl/spoorkompas/TreinnetWeb.html#

    Die gebruik ik altijd
    THNX!
    pi_81133867
    quote:
    Op vrijdag 7 mei 2010 14:38 schreef greavy het volgende:
    Geef mij dan maar een tip voor iets te wijzigen, om aan de 1.000 km te komen.

    Zwijndrecht - Heerlen - Maastricht - Alkmaar - Den Helder staat sowieso vast; De rest is flexibel te veranderen, zolang ik maar tussen 17:30 a 18:15 in Ut ben om te kunnen eten. Tijd ongeveer 30 minuten.
    En ik wil met ICRm in Breda / Roosendaal aankomen, en uiterst 23:00 op Zwijndrecht zijn.
    Als je zo graag ICRm wilt, zou ik proberen om 's avonds een spitstrein Schiphol - Maastricht mee te pakken. En dan via Heerlen en Venlo weer terug naar Dordrecht (dan heb je tussen Venlo en Dordrecht waarschijnlijk ook ICRm)

    Oh laat maar je had al een hele planning af Met weer zo belachelijk veel VIRM, waarom toch ?
      vrijdag 7 mei 2010 @ 15:03:54 #22
    235989 greavy
    Kritische VIRM-hater
    pi_81134426
    In de 1900 zit tegenwoordig geen ICRm meer op zaterdag
    De reis vind op zaterdag plaats hé.

    En VIRM is ook niet mijn favoriet, maar je hebt soms weinig keuze//
      vrijdag 7 mei 2010 @ 15:18:43 #23
    235989 greavy
    Kritische VIRM-hater
    pi_81135389
    Oja, de dienst Arnhem - Tiel (1x per uur, Syntus) word waarschijnlijk ingekort tot Elst - Tiel:

    quote:
    Trein keert om bij Elst

    vrijdag 07 mei 2010

    TIEL/KESTEREN/OPHEUSDEN - De knip bij Elst in de treindienst Tiel- Arnhem wordt vermoedelijk eerder dan in 2015 doorgevoerd. De provincie Gelderland wil met de gemeenten aan de oude Betuwelijn overleggen over het naar voren halen van deze ingreep.

    Al heel wat jaren wordt gediscussieerd over de knip in de oude Betuwelijn. Betuwse gemeenten willen dat de trein doorrijdt van en naar Arnhem, omdat veel reizigers naar de Gelderse hoofdstad door moeten. Maar de NS en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen zien deze trein vanuit Tiel liever niet verder komen dan station Elst: het ontlast de erg drukke hoofdspoorlijn Arnhem-Nijmegen.

    Maar de provincie heeft er bij monde van gedeputeerde Marijke van Haaren eigenlijk geen geloof meer in dat deze knip bij Elst nog te vermijden is. "Heel lastig om de verbinding vanuit Tiel tot aan Arnhem in stand te houden. Ik zie die knip er wel van komen, omdat het veel te druk op het spoor tussen Arnhem en Nijmegen wordt."

    Gelderlander
    Een hele discussie op OHIH is hier te vinden
    pi_81135869
    quote:
    Op vrijdag 7 mei 2010 15:18 schreef greavy het volgende:
    Oja, de dienst Arnhem - Tiel (1x per uur, Syntus) word waarschijnlijk ingekort tot Elst - Tiel:

    [b]
    [..]

    Een hele discussie op OHIH is hier te vinden
    Hoezo ontlast het de lijn nijmegen-arnhem? Hij stopt toch juist niet op arnhem zuid? En bij Elst is toch minder ruimte om te keren?
    Sowieso belachelijk hoe slecht het OV bij Tiel is.
    It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
    pi_81135918
    quote:
    Op vrijdag 7 mei 2010 14:49 schreef greavy het volgende:
    Laatst met de Sneltrein gehad naar Breda.. Wilt-ie stoppen te Zevenbergen.
    Werd ie wel gecorrigeerd door de HC.
    Dat is sowieso vrij knap, want de sneltrein naar Breda komt niet langs Zevenbergen.


    Hier nog 2 foto's van de werkzaamheden te Rotterdam Centraal. Spoor 1a, 2 en 3 zijn inmiddels geheel opgebroken en de eerste houder van de dakconstructie staat al.





    [ Bericht 0% gewijzigd door KapiteinT op 07-05-2010 15:37:56 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')