Hierbij alweer deel 5 van mijn reisjes door Nederland.Deze reis heeft plaatsgevonden op 24 April. Voor deel 4 en eerder verwijs ik je naar de OP.
Zaterdag, 24 April 2010. Een reis van vele kilometers, welke ik niet heb berekend.Zaterdag ochtend, 24 april. Mijn planning was om al zeer vroeg te vertrekken, want ik was immers ook laat thuis. De geplande planning zal ik maar niet posten, omdat ik alles heb omgegooid. Heb zelf een deel achterwege moeten laten. De foto's zijn ook niet helemaal geworden zoals gehoopt, omdat mijn gedachten bij een ander onderwerp zaten, waardoor de reis eerder is afgekapt.
Het was 4 uur in de ochtend, de wekker gaat. Wakker worden, douchen en dergelijke, en checken of mijn tas compleet is. Genoeg batterijen? Ja, dat was er. 3 Reserve batterijen (Blokbatterijen) en 4x een setje van 2 AA batterijen. Ik heb namelijk 2 camera's, voor het geval ik én film én fotografie tegelijk wil doen, of een camera ermee stopt. De nieuwste gebruik ik hoofdzakelijk.
Het was nu 4.45. Ik wou niet nóg een uur wachten. Mijn planning was om 6.10 uit Zwijndrecht naar Rotterdam te vertrekken. Ik ben hierop gaan kijken wat wél een mogelijkheid was, en dat was de trein van 5.36 uit Zwijndrecht. Zogezegd zo gedaan. Trein kwam mooi op tijd aan.
Station Zwijndrecht
DD-AR 7819 komt Zwijndrecht binnen om als trein 5110 te vertrekken naar Rotterdam en Den Haag.We kwamen zelf met -3 aan in Rotterdam Centraal, wat mij een goede gelegenheid gaf om een FYRA-stel te fotograferen, welke even te niksen stond op Spoor 10 (geen perronspoor).
Hierna vertrok deze trein richting de tuin, of als hij verder ging, durf ik niet te zeggen.
![]()
Hierop ben ik naar mijn trein gelopen, de IC van 6.05 naar Utrecht Centraal. Vlak voor vertrek al controle. De trein vertrok niet voor de vervoersbewijzen waren gecontroleerd. Liepen ze een deur voorbij, werd deze direct gesloten. De trein werd gereden door één ICM-III, dus dat was niet het moeilijkste. 2 Conducteurs, dus zo gepiept. Dachten ze. aangekomen in de laatste bak zaten daar 2 jongens, welke bekende klanten waren. Ze waren bekend om het uitschelden, bedreigen en lastigvallen van reizigers op het traject Rotterdam C. - Gouda, in de vroege treinen. Er waren ook 2 meiden bij, deze 2 hadden geen vervoersbewijs, en werden zonder pardon de trein uitgezet. De 2 jongens gingen ook weg. Hierna konden wij dan met +2 vertrekken.
Zonsopgang met wat ochtenddauw. Het zal een mooie dag worden qua weer.Aangekomen in Utrecht Centraal naar de AH To Go gewandeld, om mijn ontbijt te halen. Heerlijk, een Breaker en een Goedemorgen en een bakkie thee. Hierop richting de trein naar Amersfoort gegaan, van 6.42. Trein was heerlijk rustig, dus kon ik nog even mijn ogen dicht doen. Ik ging maar tot Amersfoort, dus bleef niet veel tijd over. In Amersfoort moest ik de trein verlaten, om vervolgens de volgende trein naar Zwolle te nemen. In Zwolle moest ik er weer uit, omdat ik naar Leeuwarden wou. Deze trein werd leeg voorgerangeerd. Het betrof een ICM-IV (stel 4224). Omdat ik een ruime 6 minuten de tijd had, en 's ochtend een bakkie thee erin gaat, wederom de Kiosk opgezocht. Daarna de trein in, naar Leeuwarden.
We kwamen met -4 aan in Leeuwarden, waar ik nog een shot kon maken van de 1619+Rangeerloc 6702 + cargo.
De 1619 staat klaar om de trein te trekken richting Rotterdam (?), met de rangeerlok in opzending.Te Leeuwarden had ik nog een paar minuten over, voor de trein naar Stavoren vertrok. Dat gaf mij gelegenheid om even een paar foto's te schieten.
D-GTW "Spurt" staat lucht te happen op het opstel van Leeuwarden.
ICMm-III en ICM-IV staan ook weer lucht te happen in Leeuwarden.Toen de trein naar Stavoren genomen van 9:03.
Linkerspoor gaat naar Sneek/Stavoren, rechterspoor naar Harlingen.
En hier is de splitsing.
Aangekomen te Stavoren.Terug naar Leeuwarden, en de trein naar Harlingen. Ik zou uitstappen, want ik moest naar spoor 1 toe, en dacht dat we weer op spoor 2 aankwamen. Maar nee, de trein kwam op spoor 1, en gaf zodoende zonder overstap de verbinding naar Harlingen.
Overzicht van het opstelterrein Leeuwarden.
Te Franeker passeerden wij de trein die naar Leeuwarden ging, en wij gingen door naar Harlingen
Aangekomen in Harlingen kunnen we niet verder, omdat het spoor opgebroken ligt.
D-GTW "Spurt" 240 staat klaar in Harlingen om naar Leeuwarden te vertrekken.
Terug in Leeuwarden nog 2x Spurt naastelkaar mogen fotograferen:
![]()
Vanaf Leeuwarden ben ik doorgegaan naar Zwolle. In Zwolle ben ik om 14:05 via Nijverdal (West) naar Enschede gegaan. Vanaf hier liepen de foto's minder succes, omdat ik niet een fijn bericht van het thuisfront kreeg. Later heb ik de reis ook onderbroken. Maar toch nog een paar foto's.
![]()
[i]Terzijdestaande buffels te Zwolle
Buffel 3417 komt Zwolle binnen vanuit Nijverdal West.
Loc 1773 staat klaar met een ICRm stam te Zwolle om richting Roosendaal te vertrekken.De trein in, en door naar Nijverdal West. Hier moesten we met de bus naar station Nijverdal om de reis te vervolgen.
Buffel 3417 te Nijverdal West.
Een buffel komt binnen te Nijverdal.Van de machinist mocht ik een paar foto's in de cabine maken, en dat wou ik wel. Deze laat ik even achterwege, je kan ze vinden via mijn foto album (link onderaan).
Vanuit Nijverdal door naar Enschede, en vanaf Enschede terug naar Hengelo met de intercity van 15:57.
Buffels terzijde te Hengelo In Hengelo overgestapt op de trein naar Oldenzaal, gereden door Lint 22.
Lint 22 staat klaar te Oldenzaal om richting Zutphen te vertrekken.
Te Zutphen gemaakt. Zoek het verschil.
Buffel 3404 staat klaar te Zutphen voor de ZAP-dienst.Vanaf hier naar Arnhem gegaan, om daar naar Utrecht over te stappen. Even bij Charlies Chiu's gegeten, en naar huis.
Mijn planning was echter om uit Zutphen naar Deventer te gaan, via Almelo naar Utrecht, en dan naar Den Haag Centraal, en uiteindelijk Zwijndrecht. Uit Zutphen ben ik rechtstreekser gegaan om privé omstandigheden.
Overige foto's zijn in dit album te bezichtigen.Have fun!
[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 06-05-2010 23:27:53 ]