Er is wel een reden. Maar die reden kan niet worden weggenomen. Dus dan moet je toch verder.quote:Op zondag 7 januari 2007 12:16 schreef kless het volgende:
... Zonder dalen zijn er ook geen pieken...
Als je gewone dagelijkse humeur en denkpatroon een chronisch dal is.(zonder reden) is er iets niet fris. Groot gelijk dat je de zorg opzoekt.
Voelt dat alsof je faalt? Of schaam je je ervoor? Ik zou het juist andersom zeggen, wat goed dat je nu bij een psycholoog zit, dat je de moed en durf hebt om onder ogen te zien dat het niet lekker met je gaat en dat je er mee aan de slag gaat. Daar is helemaal niets sufs aan, dat is alleen maar heel erg te prijzen. Van niets doen ga je je niet beter voelen en wordt het doorgaans alleen maar erger.quote:Op zondag 7 januari 2007 13:51 schreef rainbow2007 het volgende:
[..]
Het voelt trouwens suf dat ik nu bij een psycholoog zit. Meer mensen dit gevoel (gehad?).
ja wat je zegt klinkt wel goed. het voelt alleen als falen ja. zoiets. schamen is een verkeerd woord voor dit gevoel. falen komt veel meer in de richting.quote:Op zondag 7 januari 2007 14:18 schreef _Magnolia_ het volgende:
[..]
Voelt dat alsof je faalt? Of schaam je je ervoor? Ik zou het juist andersom zeggen, wat goed dat je nu bij een psycholoog zit, dat je de moed en durf hebt om onder ogen te zien dat het niet lekker met je gaat en dat je er mee aan de slag gaat. Daar is helemaal niets sufs aan, dat is alleen maar heel erg te prijzen. Van niets doen ga je je niet beter voelen en wordt het doorgaans alleen maar erger.
Ik snap goed wat je bedoelt, gevoelsmatig voelt zoiets ook als falen. Je wil de dingen nu eenmaal graag zelf kunnen en in de hand kunnen houden want iedereen om je heen kan dat immers toch ook? Waarom jij dan niet? Maar als je er goed over nadenkt moet je maar bedenken dat het veel sterker is om te erkennen dát je het zelf niet redt en dat je daar hulp bij nodig hebt. Daar is veel moed voorn nodig en het is juist goed en sterk dat je die stap gezet hebt. Wanneer je niets zou doen en alles op zijn beloop zou laten zou je je alleen maar ellendiger gaan voelen. Dát is veel meer falen. Het is goed dat je hulp hebt gezocht.quote:Op zondag 7 januari 2007 14:21 schreef rainbow2007 het volgende:
[..]
ja wat je zegt klinkt wel goed. het voelt alleen als falen ja. zoiets. schamen is een verkeerd woord voor dit gevoel. falen komt veel meer in de richting.
Ik kwam erachter toen ik doodsbang met een hartslag van 150 op de bank zat te trillen zonder reden....quote:Op zondag 7 januari 2007 11:52 schreef rainbow2007 het volgende:
Waar ik benieuwd naar ben; ervaringen van mensen die depressief zijn / waren, hoe zij erachter zijn gekomen, hoe ze al dan niet hulp hebben gekregen, of en hoe ze het aan hun omgeving vertellen (familie / werk / vrienden / ...?). Nou ja eigenlijk alle ervaringen zijn welkom.
rationeel klinkt het goed maar gevoelens gaan hun eigen weg.quote:Op zondag 7 januari 2007 14:31 schreef _Magnolia_ het volgende:
[..]
Ik snap goed wat je bedoelt, gevoelsmatig voelt zoiets ook als falen. Je wil de dingen nu eenmaal graag zelf kunnen en in de hand kunnen houden want iedereen om je heen kan dat immers toch ook? Waarom jij dan niet? Maar als je er goed over nadenkt moet je maar bedenken dat het veel sterker is om te erkennen dát je het zelf niet redt en dat je daar hulp bij nodig hebt. Daar is veel moed voorn nodig en het is juist goed en sterk dat je die stap gezet hebt. Wanneer je niets zou doen en alles op zijn beloop zou laten zou je je alleen maar ellendiger gaan voelen. Dát is veel meer falen. Het is goed dat je hulp hebt gezocht.
Het is nu juist de bedoeling dat je die gevoelens een beetje meer rationeel kunt krijgen zodat ze steeds minder hun eigen weg gaan. Dat is moeilijk maar niet onmogelijk. Ik wens je heel veel succes en houd vol hoor!quote:Op zondag 7 januari 2007 14:38 schreef rainbow2007 het volgende:
[..]
rationeel klinkt het goed maar gevoelens gaan hun eigen weg.
bedankt voor het hart onder de riem iig
Heh, dat had ik ook. Met als gevolg dat ik compleet dichtklapte.quote:Op zondag 7 januari 2007 14:21 schreef rainbow2007 het volgende:
[..]
ja wat je zegt klinkt wel goed. het voelt alleen als falen ja. zoiets. schamen is een verkeerd woord voor dit gevoel. falen komt veel meer in de richting.
Maar wat doe je als je omgeving er niet aan wil beginnen ??quote:Op zondag 7 januari 2007 23:57 schreef wendytje het volgende:
Mijn tip: accepteer zelf dat je ziek bent, neem je medicijnen, ga naar therapie. Echt, het helpt. Zolang je blijft ontkennen, zak je verder weg.
Gelukkig werd ik goed gesteund....quote:Op maandag 8 januari 2007 03:43 schreef ThunderChild het volgende:
[..]
Maar wat doe je als je omgeving er niet aan wil beginnen ??
Hehehehe, ouders en huisarts willen er niet aan beginnen . . .quote:Op maandag 8 januari 2007 07:19 schreef wendytje het volgende:
Gelukkig werd ik goed gesteund....
heb geen idee hoe ik daarmee om zou gaan......
als het ouders zijn, meenemen naar huisarts
therapie is belangrijk. pillen alleen is onverstandig (het is uiteindelijk ook troep waar je niet langer op wil zitten dan nodig). sterkte om weer wat lekkerder in je vel te komen zitten!quote:Op maandag 8 januari 2007 23:52 schreef Eliminator20 het volgende:
Ben vandaag naar de HA geweest omdat ik sinds het uit is met mijn ex en mijn kinderen niet meer (mag) zien, lijdt aan zwaar ondergewicht (momenteel 56 kg, moet voor mijn lengte ruim 70 wegen) verminderd zin in eten, niet meer gemotiveerd ben op werk, niet meer in slaap kunnen komen, hartkloppingen, neerslachtig gedrag en zelfmoord neigingen.
Conclusie: depressie cq. zware stress.
Heb van mijn HA anti-depressiva gekregen wat als ik er aan begin ruim een jaar moet slikken. Ook moest ik een afspraak maken met de psych. Probleem is nu dat ik op het punt sta om een rechtzaak te beginnen met mijn ex om een omgangregeling af te dwingen, maar dit niet bepaald in mijn voordeel zal werken.
Zoals ik hierboven al zei weet ik niet of ik echt een depressie heb, maar periodiek ervaar ik de volgende verschijnselen:quote:Op zondag 7 januari 2007 11:52 schreef rainbow2007 het volgende:
Waar ik benieuwd naar ben; ervaringen van mensen die depressief zijn / waren, hoe zij erachter zijn gekomen,
Klopt, pillen werken pas na ongeveer 6 maanden. Ik zal wekelijks een update geven wat de effecten zijn en wat vooral belangrijk is; of het echt helpt. Ik heb namelijk zowel positieve als negatieve verhalen over AD gehoord.quote:Op donderdag 11 januari 2007 15:16 schreef Tomfan het volgende:
Succes ! Ik hoop dat het over een tijdje beter gaat met je ...
Ik heb gehoord dat die pillen pas na een poos werken ...
Laat even iets weten, hopelijk dat het werkt maar ook als het nietwerkt.
*Meld*quote:Op zondag 7 januari 2007 11:52 schreef rainbow2007 het volgende:
...
Waar ik benieuwd naar ben; ervaringen van mensen die depressief zijn / waren, hoe zij erachter zijn gekomen, hoe ze al dan niet hulp hebben gekregen, of en hoe ze het aan hun omgeving vertellen (familie / werk / vrienden / ...?). Nou ja eigenlijk alle ervaringen zijn welkom.
'Niet langer op wil zitten dan nodig' vind ik suggeren dat je zo snel mogelijk met anti-depressiva moet stoppen dit is fout advies, als je aan anti depressiva begint zal je dit zeker een jaar of langer moeten slikken en na de depressie zal worden aangeraden dit 3 tot 6 maanden nog te blijven slikken dit vanwege de kans dat de depressie terugkeert (wat een redelijk percentage is) en daarom verandert de functie van anti depressiva van een onderdrukkende rol naar een voorkomende rol.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:15 schreef rainbow2007 het volgende:
[..]
therapie is belangrijk. pillen alleen is onverstandig (het is uiteindelijk ook troep waar je niet langer op wil zitten dan nodig). sterkte om weer wat lekkerder in je vel te komen zitten!
idd, dit zei mijn psycholoog ook, je moet absoluut niet aan ad beginnen tenzij het niet anders kan en je een gevaar vormt voor jezelf.. het kan erg verslavend werken en als je er plots mee stopt kun je heel heel erge terugslagen krijgen ..quote:Op vrijdag 19 januari 2007 16:11 schreef jmdeking het volgende:
[..]
'Niet langer op wil zitten dan nodig' vind ik suggeren dat je zo snel mogelijk met anti-depressiva moet stoppen dit is fout advies, als je aan anti depressiva begint zal je dit zeker een jaar of langer moeten slikken en na de depressie zal worden aangeraden dit 3 tot 6 maanden nog te blijven slikken dit vanwege de kans dat de depressie terugkeert (wat een redelijk percentage is) en daarom verandert de functie van anti depressiva van een onderdrukkende rol naar een voorkomende rol.
Hier ookquote:Op dinsdag 23 januari 2007 15:55 schreef Noodly het volgende:
Dysthymie stoornis meldt zich...
Je kunt medicijnen wel niet prettig vinden omdat je dan als zombie door het leven zou gaan .Maar door de depresie als een zombie door het leven gaan lijkt mij ook geen goed idee.Ik ben jaren depresief geweest en had ook geen leven.Ik was onzeker en durfde niets te ondernemen door de depresie.Dat heeft alles bij elkaar zo"n 10 jaar geduurd.Geef mij maar wel medicijnen (was er eerst ook tegen moest het ook zelf kunnen oplossen.)leef nu een stuk fijner zonder al teveel gepieker.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 20:46 schreef dlebrok het volgende:
Ik weet niet, heb zelf denk ik ook last van een depressie (heb daar hier ook een topic over geopend) en deze kwam echt door een bepaalde reden (groeistoornis > 1.60 lang > geen vriendin > eenzaamheid) maar ik hou totaal niet van dat medicijnen-gedoe. Ik heb een beetje het idee dat je daarmee bepaalde gevoelens weghaalt die er niet voor niets zijn. Ga je niet een beetje door het leven als een zombie als je medicatie gebruikt? Je lost je probleem er niet mee op.
Bij het 2e gesprek gaf mijn psycholoog half aan dat ik mijn emoties over bepaalde dingen teveel wegdrukte en dat dat niet gezond is. Ik had altijd zoiets van ik heb er niets aan, het zijn geen positieve gevoelens en ik kan er niets aan wijzigen, zo let's forget about it.quote:Op maandag 29 januari 2007 19:53 schreef Dromenvanger het volgende:
Even een manier van omgaan hoe ik het doe
...
Was net klaar met een bericht en toen viel mijn computer uitquote:Op dinsdag 30 januari 2007 19:31 schreef rainbow2007 het volgende:
[..]
Bij het 2e gesprek gaf mijn psycholoog half aan dat ik mijn emoties over bepaalde dingen teveel wegdrukte en dat dat niet gezond is. Ik had altijd zoiets van ik heb er niets aan, het zijn geen positieve gevoelens en ik kan er niets aan wijzigen, zo let's forget about it.
Maar idd voor de negatieve dingen die je ervaart en die bijdragen aan de depressie lijkt het me zinvol.
Is het boek uitgegeven? Of staat het ergens online misschien?quote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:15 schreef Arabic het volgende:
Hier nog een chronische depressieveling
Ja, dat zou ik ook wel willen weten.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 19:04 schreef rainbow2007 het volgende:
[..]
Is het boek uitgegeven? Of staat het ergens online misschien?![]()
Ik heb ongeveer 3 jaar geleden allemaal diagnosetesten moeten doen, omdat ze bij mij ook niet precies wisten wat ik had. 's Ochtends had ik die afpsraak om die testen te maken, aan het eind van de middag kon ik weer naar huis. Je bent er echt uren mee bezig. Het is echt zoooooo veel.quote:Zou vandaag iets van een behandelplan krijgen maar krijg nu eerst nog iets van vragenlijsten voor een persoonlijkheidsanalyse ofzo, om te kijken of mijn persoonlijkheid niet al te verknipt is en het daaraan ligtIemand hier ervaring mee - met zo'n onderzoek dan he
![]()
En je moet idd gedult hebben, want voordat je eindelijk de hulp krijgt die je echt nodig hebt ben je soms al een paar maanden verder.quote:Weer wachten wachten wachtenHeb nou niet echt het gevoel dat deze weg me gaat helpen maar we kijken het nog maar ff aan
![]()
Ik drink.quote:Op zondag 7 januari 2007 11:52 schreef rainbow2007 het volgende:
Hallo
Loop al een tijd met verschlilende klachten. Uiteindelijk heb ik een doorverwijzing richting de (klinisch) psycholoog gevraagd. Deze gaf aan dat de diagnose waarschijnlijk depressie is, maar dat wordt altijd eerst besproken alvorens een definitief behandelplan wordt opgesteld.
Bedankt alvast![]()
Ik hou t op pure wodka, als je je neus dicht houdt lijkt het net op je water drinkt.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 16:14 schreef InAmsterdamseArmen het volgende:
Niet eens veel. Maar lekker drinken, goeie whisky.
vRIENDINquote:Op zaterdag 10 februari 2007 16:16 schreef InAmsterdamseArmen het volgende:
Goeie whisky, vriend. Dat is lekker.
Hoiquote:Op donderdag 12 april 2007 11:31 schreef Christine het volgende:
Ja hoi. Mits geen SC mogen we gewoon hier onze ervaringen bespreken. Schopje dus.
Goed verwoord beste EgoTrippin...quote:Op zaterdag 10 februari 2007 16:34 schreef EgoTrippin het volgende:
Ik ben ervan overtuigd dat de meerderheid van de mensen in onze samenleving depressief is. Echter, omdat ze zoveel afleiding opzoeken, worden ze er bijna nooit direct mee geconfronteerd. Om deze reden heb ik ook weinig vertrouwen in alle 'anti-depressie' studies van onze cultuur.
Zelf heb ik veel persoonlijke ervaring met depressie, en heb daar in mezelf mee gewerkt op velerlei manieren. Je verdiepen in psychologie/filosofie/spiritualiteit/zingeving/levensbeschouwing is essentieel en depressie kan vaak de aanleiding zijn om zich te bewegen richting deze interessegebieden.
Als je blij bent met je leventje zoals het loopt, kun je de essentiele vragen (wie/wat ben ik? wat is mijn doel in het leven? etc) in de vergetelhoek laten staan. In het geval van een depressie echter komen deze op de voorgrond te liggen.
Ik zie het zelfs als een reeele mogelijkheid dat depressie een uitnodiging van het leven zelf is, om je deze vragen te gaan stellen. Als je succesvol met je depressie kunt werken, zul je er krachtiger uitkomen dan daarvoor. Ook is er een extreem subtiel verschil tussen depressie en verlichting; Ik heb zelf lange tijd gewandeld op het grensgebied, met hier en daar een voetje aan de ene of de andere kant. Misschien wandel ik daar nog steeds wel.
Hoi Burdiequote:Op donderdag 12 april 2007 11:40 schreef Burdie het volgende:
Ik ook weinig, hoewel ik me er dagelijks over verbaas hoe idioot langzaam de hulpverlening eigenlijk werkt. Ik heb tig keren bij diverse hulpverleners aangegeven dat ik soms dagenlang alleen maar denk 'ik wil dood, ik wil dood' en er gebeurt gewoon niks. Ja, ik kan met voorrang naar de psychiater. Maar intussen? Ik voel me soms radeloos en wanhopig. Het is even heel hard doorbijten, maar zonder te weten waarvoor je het doet. En dat is moeilijk.
Hier ookquote:Op dinsdag 23 januari 2007 15:55 schreef Noodly het volgende:
Dysthymie stoornis meldt zich....
Wat voor onderzoek bedoel je precies? Twijfel je aan je diagnose of aan andere dingen?quote:Op vrijdag 13 april 2007 00:10 schreef MissPink het volgende:
Nog een dysthyme stoornis meldt zich'Officieel' vanaf mijn 15e, maar denk zelf dat het er al veel eerder was. En regelmatig komt er nog een gewone depressie bovenop. Momenteel gaat het wel even redelijk, maar de psycholoog vind alweer dat ik achteruit ga, dus moet goed op mezelf letten nu.
Ohja, ik krijg eindelijk het psychologisch onderzoek waar ik al zo lang om vroegTenminste, ik sta op de wachtlijst, naar verwachting ben ik in het begin van de herfst aan de beurt.
Dat vraag ik me ook afquote:Op vrijdag 13 april 2007 17:12 schreef Noodly het volgende:
[..]
Wat voor onderzoek bedoel je precies?
Het is een uitgebreid psychologisch onderzoek, met interview en testen. Ik heb erom gevraagd omdat ik inmiddels ruim 10 jaar last heb van depressies en andere klachten, en ik vind het wel eens tijd om uit te zoeken waar het vandaan komt en of er nog meer aan de hand is dan depressie/dysthymie. Helaas is er een wachtlijst van 3-4 maanden, maar dat vind ik niet zo erg.quote:Op vrijdag 13 april 2007 17:12 schreef Noodly het volgende:
Wat voor onderzoek bedoel je precies? Twijfel je aan je diagnose of aan andere dingen?
Hoi Natural Mysticquote:Op vrijdag 13 april 2007 23:02 schreef Natural_Mystic het volgende:
Ik heb ook lang gedacht dat ik ook een depressie had. Bij mij is het echter zo dat het niet constant is...het is echt met ups en downs. Nu zul je denken dat iedereen dat wel heeft, maar bij mij zijn ze nogal heftig. Zoals eergisteren in de kroeg; het ene moment voel ik me prima...niks aan de hand...en de volgende secondes vliegen er zelfmoordgedachtes door mijn hoofd. Doordat het zo wisselt weet ik niet zo goed wat ik ermee aanmoet. Mensen zullen het misschien bestempelen als dipjes, maar bij mij zijn ze emotioneel nogal heftig dat soms uitmondt in zelfbeschadiging, spullen kapot maken, egoistisch gedrag etc. Ik weet nog dat ik als kind zijnde mijn hoofd tegen de muur sloeg als ik boos op mezelf was, en ik denk dat het hierdoor ook genetisch is omdat ik eigenlijk nog nooit lang gelukkig ben geweest.
En dat vraag je niet aan die spv-er zelf?quote:Op vrijdag 13 april 2007 23:07 schreef kims_mama het volgende:
Hier ook een tvp. Heb nu 2 wekelijks gesprekken met een spv-er en heb 75mg 2x per dag ad. Vraag me af of dit nu de therapie is.
Heb je ooit wel eens medicatcie geslikt of ben je depri geweest?quote:Op zaterdag 14 april 2007 03:13 schreef zhe-devilll het volgende:
weet je eenmaal in een mallemolen terecht gekomen zal men je vooral wijzen op je negatieve kanten en zijn
en dan neem jij pillekes aan en dan ben jij de lul
je bent het zoveelste proefkonijn
en dat wil je niet slikken dat het zo is maar toch is het zo!
Je bent genaaid man!
wordt eens volwassen en grow up en be yourself
dat geleuter van die geitewollen sokken fuck off man!
Denk zelf na en laat je kop niet gek maken door geouwehoer en gezeik van anderen je moet het zelf doen je bent alleen!
Met alles wat je doet maak geen fucking moer uit!@
life sucks so what? de tsunami raakte je fucking family niet dus alles nog beter dan!
RELATIVEER AUB
aub en slik dat proefkonijnenvoer niet aub het haalt je uit je ziel geest spirit whatever
Wat altijd helpt met denken is.......
HET KAN ALTIJD ERGER DAN DIT
onthou dat
en waardeer je zelf eens aub wees eens lief voor je zelf
als een ander dit niet doet doe het dan voor jezelf
Bedankt voor dit betoog, ben spontaan genezenquote:Op zaterdag 14 april 2007 03:13 schreef zhe-devilll het volgende:
weet je eenmaal in een mallemolen terecht gekomen zal men je vooral wijzen op je negatieve kanten en zijn
Je bent genaaid man!
Denk zelf na en laat je kop niet gek maken door geouwehoer en gezeik van anderen je moet het zelf doen je bent alleen!
life sucks so what? de tsunami raakte je fucking family niet dus alles nog beter dan!
RELATIVEER AUB
aub en slik dat proefkonijnenvoer niet aub het haalt je uit je ziel geest spirit whatever
onthou dat
Als ik het zo terugkijk heb ik ongeveer hetzelfde gehad. Wel een medische historie ook die me geen standaard jeugd heeft gegeven. Lastig kind, bijdehand, zo achteraf bezien.quote:Op zaterdag 14 april 2007 10:50 schreef Lotjeb het volgende:
[..]
Bedankt voor dit betoog, ben spontaan genezen![]()
Wilde trouwens zeggen dat het me echt goed doet om hier de verhalen te lezen van mensen die waarschijnlijk ook als kind depressief zijn geweest. Bij mij gaat het namelijk het namelijk ook heel ver terug. Het viel wel op dat ik wat anders was dan andere kinderen maar dat werd afgedaan als gewoon rustig, verlegen, in mezelfsgekeerd en zelfs als een "makkelijk kind"Mijn ouders die zich zorgen maakten hebben mij in de loop van de jaren naar meerdere therapeuten gebracht maar die zagen alleen een meisje dat niet gepest werd, gewoon contacten maakte en geen verstoord zelfbeeld had en dus konden ze niets met me
En ondertussen voelde ik me verdrietig en somber... Pas toen ik 18 was en ik steeds dieper wegzakte is de diagnose depressie gesteld.
quote:Op zaterdag 14 april 2007 03:13 schreef zhe-devilll het volgende:
Je bent genaaid man!
RELATIVEER AUB
onthou dat
Dat ga ik maandag doen, vind het wel eng. Maar dat zal ze wel begrijpen.quote:Op zaterdag 14 april 2007 00:46 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
En dat vraag je niet aan die spv-er zelf?
Herkenbaar, heel herkenbaar. Als ik me echt rot voel, ga ik vaak ook gewoon de stad in om mezelf helemaal van de wereld te zuipen. En ik ga blowen. Niet dat het helpt, maar niks helpt eigenlijk. Ik zit zelf voor mijn gevoel nu in een 'interlude', maar weet niet waar het naartoe gaat. Ofwel naar stabiliteit, danwel naar de afgrond en dan maak ik mezelf van kant. En aangezien ik nauwelijks nog in stabiliteit kan geloven op dit moment, denk ik er maar niet al te veel over naquote:Op vrijdag 13 april 2007 23:23 schreef Natural_Mystic het volgende:
Zelfbeschadiging op vele manieren: veel drankgebruik (vrijwel iedere dag), veel roken (meer dan een pakje per dag), drugsgebruik (blowen 3 a 4 keer in de week, en sinds vorige week ben ik begonnen met cocaine...en sinds afgelopen vrijdag heb ik 3 dagen coke gebruikt), en zelfbeschadiging op de manier dat ik mezelf in woede uitbarstingen steek met een pen, kras met een pincet, mijn hoofd ergens tegen aanknal etc. Uit pure woede. Verder rommel ik al lang met mijn eetpatroon. Het zijn gewoon heel veel dingen bij elkaar.
Wat het drugsgebruik betreft, ik weet dat het heel slecht is maar het interesseert me allemaal geen moer meer. Ik stort me ergens in en denk niet aan de gevolgen.
Hoop dat je een beetje vertrouwen in de hulpverlening hebt, of gaat krijgenquote:Op zaterdag 14 april 2007 12:09 schreef Burdie het volgende:
[..]
Herkenbaar, heel herkenbaar. Als ik me echt rot voel, ga ik vaak ook gewoon de stad in om mezelf helemaal van de wereld te zuipen. En ik ga blowen. Niet dat het helpt, maar niks helpt eigenlijk. Ik zit zelf voor mijn gevoel nu in een 'interlude', maar weet niet waar het naartoe gaat. Ofwel naar stabiliteit, danwel naar de afgrond en dan maak ik mezelf van kant. En aangezien ik nauwelijks nog in stabiliteit kan geloven op dit moment, denk ik er maar niet al te veel over na.
het heeft weinig met de hulpverlening te maken, maar meer met het leven zelf. Het heeft toch geen zin, dus waarom zou je dan nog veel moeite gaan doen ervoor?quote:Op zaterdag 14 april 2007 12:48 schreef Lotjeb het volgende:
[..]
Hoop dat je een beetje vertrouwen in de hulpverlening hebt, of gaat krijgen![]()
Héél herkenbaar. Als je er toch mee zit kun je het beste met een hulpverlener gaan praten. Die kan misschien een diagnose stellen, misschien ook niet. Bij mij is de diagnose dus anders maar of het er werkelijk zoveel toe doet.. Zelf heb ik verward naar allerlei namen voor mezelf gezocht maar het is zulke onzin, echt probeer er niet teveel over te denken en laat een ander oordelen. Hoewel het voor de psychologen net zo moeilijk is en zij alle definities ook maar uit een boekje halenquote:Op vrijdag 13 april 2007 23:02 schreef Natural_Mystic het volgende:
Ik heb ook lang gedacht dat ik ook een depressie had. Bij mij is het echter zo dat het niet constant is...het is echt met ups en downs. Nu zul je denken dat iedereen dat wel heeft, maar bij mij zijn ze nogal heftig. Zoals eergisteren in de kroeg; het ene moment voel ik me prima...niks aan de hand...en de volgende secondes vliegen er zelfmoordgedachtes door mijn hoofd. Doordat het zo wisselt weet ik niet zo goed wat ik ermee aanmoet. Mensen zullen het misschien bestempelen als dipjes, maar bij mij zijn ze emotioneel nogal heftig dat soms uitmondt in zelfbeschadiging, spullen kapot maken, egoistisch gedrag etc. Ik weet nog dat ik als kind zijnde mijn hoofd tegen de muur sloeg als ik boos op mezelf was, en ik denk dat het hierdoor ook genetisch is omdat ik eigenlijk nog nooit lang gelukkig ben geweest.
Ik heb ook af en toe gedacht aan een manische depressie, maar het is natuurlijk veel te voorbarig om iemand als manisch depressief te bestempelen zonder behulp van een psycholoog. Ik heb echter wel periodes in maanden gehad waarin in heel uitbundig was, veel verschillende sekspartners...maar op de één of andere manier is dat nu omgeslagen en heb ik al 8 maanden geen seks meer gehad...simpwelweg omdat ik geen zin heb. Bij mij wisselen zulke periodes zich dus af. Dan een paar maanden extreem doen, en dan een paar maanden helemaal niets. Ik denk echter niet dat ik mezelf kan en mag diagnosticeren als manisch depressief omdat ik er te weinig over afweet en omdat bij mij mijn stemmingswisselingen sneller gaan denk ik.
Tja... daar denk ik zelf anders over maar dit is niet het topic om dat te bespreken.quote:Op zaterdag 14 april 2007 12:50 schreef Burdie het volgende:
[..]
het heeft weinig met de hulpverlening te maken, maar meer met het leven zelf. Het heeft toch geen zin, dus waarom zou je dan nog veel moeite gaan doen ervoor?
Hoi Burdiequote:Op zaterdag 14 april 2007 12:50 schreef Burdie het volgende:
[..]
het heeft weinig met de hulpverlening te maken, maar meer met het leven zelf. Het heeft toch geen zin, dus waarom zou je dan nog veel moeite gaan doen ervoor?
Kloptquote:Op zaterdag 14 april 2007 13:04 schreef Dale het volgende:
[..]
Hoi Burdie
Dat gevoel heb / had ik ook heel erg. Ik heb hulp gezocht onder het motto, als dat ook niet helpt, dan geef ik het op want zo is het niets meer. Ik zit nog aan het begin van het behandeltraject en gebruik nu antidepressiva. De bijwerkingen zijn er wel, maar begin het idee te krijgen dat het ook wat begint te werken. Dat depri gevoel wordt veroorzaakt door stofjes die je tekort komt. Ik denk dat het echt uitmaakt of je die voldoende hebt, en met wat hulp komt het misschien toch nog goed. Ik weet niet of dit je wat helpt. Ik hoop dat je snel wat gelukkiger wordt in ieder geval.
christinequote:Op zaterdag 14 april 2007 13:13 schreef Burdie het volgende:
[..]
Klopt. Maar ik gebruik al een tijdje AD, heb me in het begin wel stabiel gevoeld, maar nu helemaal niet meer. Misschien dat de dosering veranderd moet worden, maar daarvoor ga ik volgende week naar de psychiater. Oja, ik post trouwens ook op fok onder mijn andere username Christine
.
tvp's zijn verbodenquote:Op zaterdag 14 april 2007 13:33 schreef Misanthroopia het volgende:
tvp
quote:Op zondag 15 april 2007 22:04 schreef Burdie het volgende:
Het gaat hier ineens enorm slecht. Ik zak steeds weg en zie weinig hoop meer..
Je gaat toch volgende week voor het eerst naar een psychiater? Er is nog zoveel wat een psychiater (veel meer dan je huisarts) kan doen voordat je de hoop op mag kan geven.quote:Op zondag 15 april 2007 22:04 schreef Burdie het volgende:
Het gaat hier ineens enorm slecht. Ik zak steeds weg en zie weinig hoop meer..
Verstandig.quote:Op zaterdag 14 april 2007 11:26 schreef kims_mama het volgende:
[..]
Dat ga ik maandag doen, vind het wel eng. Maar dat zal ze wel begrijpen.
Dat lukt zeker wel. Dit was de 1e keer dat het niet doorging. Morgen bellen voor een nieuwe afspraakquote:Op maandag 16 april 2007 20:29 schreef Nijna het volgende:
Je treft het niet met je hulpverleners he kims_mama... Hopelijk heb je volgende week dan wel je afspraak en kan je het vragen!
Ik heb nu alleen gesprekken met de spv-er. Verder niks, vandaar dat ik het me afvraag.quote:Op maandag 16 april 2007 20:38 schreef Burdie het volgende:
Een spv'er doet naar mijn weten niet de behandeling zelf, maar is meer een 'doorspeelpersoon' die je zo snel mogelijk naar de juiste hulpverlener door kan verwijzen. Het is trouwens helemaal niet gek of eng om te vragen hoe de behandeling (en alles wat erbij komt kijken) nu precies in zijn werk zal gaan, dat heb ik zelf ook (meerdere keren) gedaan. Het is toch jouw behandeling en jouw leven?! Als iets onduidelijk is, moet je het gewoon vragen hoor. Een beetje mondigheid doet niemand kwaad.
Het is iig voor langere tijd. Meer dan 6x iig. Ik schrijf mijn vragen nu op, anders ben ik bang dat ik het vergeet te vragen. Ze is echt heel lief en aardig, daar neit van. Maar zoals Nijna zegt, voor de begeleiding.quote:Op maandag 16 april 2007 23:48 schreef Burdie het volgende:
Waarschijnlijk is dat om inzicht te krijgen in je problematiek, zodat ze je gericht kan doorverwijzen? Hier in Utrecht (en ook in Den Haag - waar ik hiervoor woonde) 'mogen' patiënten maximaal 6 gesprekken hebben met de spv'er. Indien een langere/intensievere therapie noodzakelijk is, wordt je zo snel mogelijk doorverwezen.
Rationeel heb je vast gelijk. Als je al een tijdje depressief bent of gevaarlijk voor jezelf / omgeving, is het toch echt wel nuttig om hulp te gaan zoeken. 1 van de problemen is dat als je depressief bent je vaak juist geen zin hebt in die dingen. Dat je dingen moet gaan doen heb je gelijk in, maar vaak lukt dat niet in je uppie. Een stuk begeleiding enzo is dan erg zinvol.quote:Op donderdag 19 april 2007 00:39 schreef farseer het volgende:
Hey allemaal
Ik ben een jongen van 19 jaar.
Ik zit nu al een uurtje aandachtig de verschillende 'depressie' topics door te lezen.
Misschien omdat ik me vandaag weereens 'anders dan normaal' voel.
Ik heb geen zin om nu 'even' mijn hele levens verhaal te gaan vertellen, maar wilde toch even wat kwijt.
Ik moet zeggen dat ik de laatste jaren aardig wat 'dips' heb gehad, sommige met wat relevante redenen andere juist zonder reden.(iig wat ik denk) Je zou het ook gewoon depressies kunnen noemen.
Maargoed... ik wil even vertellen dat als het 'eens' niet meezit en je denkt dat er voor jou niks meer te halen valt in dit leven... Plz, denk eens goed na wat jou veel rust (mentaal) geeft.
Probeer hiernaar te leven, en denk eens goed na over de positieve dingen in het leven, het 'bestaan' bestaat niet alleen maar uit nadelen.
Scherm nadelen af (niet op zo'n manier dat de je de positieve dingen in de weg gaat zitten.) Maar 'doe' er alles aan om de enige dingen die je nog rust en plezier geven op te zoeken.
Ik ben slecht in mezelf verwoorden dus beter dan dit zal het ook niet worden, maar probeer er alles aan te doen de positieve dingen weer in werking te krijgen.
Zelf heb ik altijd een soort van onbewust 'mechanisme' gehad dat in werking trad wanneer ik zo depressief was dat ik er lichamelijk (vele aspecten) op achteruit ging. Ik ging dan meestal opeens weer een soort van opbloeien en ging dingen ondernemen waar ik normaal de neiging niet voor had.
Uiteindelijk komt er op neer dat je gewoon dingen weer moet proberen op te pakken en gewoon iets te gaan 'doen'.
Want met steeds meer injezelf te gaan zitten denken over de nadelen van je leven schiet je echt niks op (en dat weet je).
Het leven is niet nutteloos, het is wat je er zelf van maak.
Ik stop maar weer want ik heb het gevoel dat ik een beetje doordraaf (ook al heb ik nog veel meer te vertellen).
(als je wat kwijt wil, aarzel niet me te PMen)
Welterusten, ik ga slapen.
Bovendien werkt het vaak averechts als je leuke dingen gaat doen wanneer je depressief voelt. Die leuke dingen kan je rationeel dan wel leuk vinden maar je gevoel kan heel anders zijn. En dat verschil, tussen weten en voelen maakte vaak dat ik me alleen maar ellendiger voel. Als ik me niet goed voel geef ik daar meestal gewoon even aan toe en dan trek ik veel sneller bij dan wanneer ik "leuke" dingen ga doenquote:Op donderdag 19 april 2007 16:59 schreef Dale het volgende:
[..]
Rationeel heb je vast gelijk. Als je al een tijdje depressief bent of gevaarlijk voor jezelf / omgeving, is het toch echt wel nuttig om hulp te gaan zoeken. 1 van de problemen is dat als je depressief bent je vaak juist geen zin hebt in die dingen. Dat je dingen moet gaan doen heb je gelijk in, maar vaak lukt dat niet in je uppie. Een stuk begeleiding enzo is dan erg zinvol.![]()
Helpt mij ook veel.quote:Op donderdag 19 april 2007 19:27 schreef Monus het volgende:
Voor mij helpt niets beter dan de zon maar dat is dan ook een probleem in nederland.
Ik bedoel dit serieus
quote:Op donderdag 19 april 2007 19:27 schreef Monus het volgende:
Voor mij helpt niets beter dan de zon maar dat is dan ook een probleem in nederland.
Ik bedoel dit serieus
Heeft dat trouwens een rol gespeeld bij je besluit in het zuiden van Spanje te gaan wonen?quote:Op donderdag 19 april 2007 19:27 schreef Monus het volgende:
Ik bedoel dit serieus
Nee, niet echt. Het is meer een bijkomstigheid die ik de laatste paar jaar ontdekt hebt. Ik wist dat de zon invloed op je humeur heeft, maar wist niet dat het zoveel is. De hele lente, zomer, en herfst ben ik nu vrolijk, meer open, en veel positiever en alleen in de winter voel ik mij soms depri.quote:Op vrijdag 20 april 2007 09:08 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Heeft dat trouwens een rol gespeeld bij je besluit in het zuiden van Spanje te gaan wonen?
Heb ik ook aan lopen denken idd. Maar afgelopen tijd genoeg zon. (ben nu alleen wel depressief).quote:Op vrijdag 20 april 2007 10:47 schreef MissBliss het volgende:
Lichtbaktherapie kan helpen dan.
Veel en langdurige stress kan leiden tot een depressie. Als je gevoelig bent voor depressies, dan moet je voorzichtig zijn met stress.quote:Op vrijdag 20 april 2007 11:18 schreef Koewam het volgende:
[..]
Heb ik ook aan lopen denken idd. Maar afgelopen tijd genoeg zon. (ben nu alleen wel depressief).
Denken jullie trouwens dat het kan komen door stress?
Daarvoor zijn de klachten te vaag vrees ik. Ik moet ook eerlijk zeggen dat als ik me weer goed/super voel ik niet echt meer weet waarom ik in een depressieve periode me erg verrot voelde. Ik heb het wel eens eerder gehoord van iemand, maar ik durf er eigenlijk niet heen, omdat ik denk dat er niet gemakkelijk een diagnose gesteld kan worden. Het rare is dat het bij mij vrij extreme uitschieters zijn en vaak duren ze kort. Ik heb een tijdje geblowd, hierdoor werd ik wel stabieler voor mijn gevoel (ik maakte me minder zorgen), maar mijn energie ging achteruit.quote:
Exact hetzelfde hier. Vroeger was ik ook altijd vrolijk en zorgeloos, maar de laatste tijd staan zoveel dingen me gewoon tegen. Ik heb er gewoon geen zin meer in om leuke dingen te ondernemen, ik schiet er toch geen zak mee op...quote:Op vrijdag 20 april 2007 13:24 schreef Koewam het volgende:
Goed, dat heb ik ook. Tijdens m'n depressies kan ik 10 redenen opnoemen waarom ik me zo voel, maar als ik een dag later weer gelukkig ben kan ik me het eigenlijk niet meer herinneren. Of dan vind ik het een futiele reden. Behandeling acht ik dan ook niet direct nodig.
Maar als ik depressief ben vind ik mezelf heel hulpbehoevend en lamlendig. Erg kut is dat, want ik zie het als een gezwel. Iets wat er niet hoort. Ik ben niet zo. Ik ben vrolijk. Althans... Vroeger.
Dat gevoel heb ik af en toe inderdaad. Meer het "Waar doe ik het eigenlijk allemaal voor, laat ze maar mooi opsodemieteren".quote:Op vrijdag 20 april 2007 13:32 schreef Koewam het volgende:
"Het leven is zinloos?"
Dat is bij mij niet zozeer het grootste probleem. Ik werd wel heel gedemotiveerd van het feit dat ik nooit eens aansluiting kon vinden bij een meid. Het werkt vrij frustrerend, sta je daar met je goede bedoelingen en je aardige bakkes. Tja, daar zijn meiden gewoon niet naar op zoek. Bij mij is het vooral de realisatie dat je toch niet goed genoeg bent voor een relatie (sociaal kan ik het blijkbaar niet aan, vrouwen interesseren zich niet voor me) die me op het moment erg raakt. Jammer dat ik daarin waarschijnlijk nooit gelukkig kan worden.quote:Sja. Ik zat ook eens te denken. Ik durf geen relatie aan te gaan of verliefd te worden... dat maakt m'n afhankelijkheid te groot. Dat zou dan m'n enige geluk zijn. Stel dat het uitgaat of zo? Ik weet niet of ik voor mezelf in kan staan of het kan verwerken... heb jij dat ook?
Ik voel mezelf gelukkig zodra ik niet nadenk. Nou ja, specifieker: Toen ik bijvoorbeeld 'regelmatig' blowde (1 joint op een dag voor het slapen gaan zodat ik eindelijk eens snel kon gaan slapen) maakte ik me minder zorgen en maakte het me allemaal minder uit. De zorgen maakten eerder plaats voor apathie. Beide houdingen komen me gewoon duur te staan op de lange termijn dus daar heb ik ook relatief weinig aan gehad. Ik heb een heleboel goede bekenden, leuke vrienden, ga graag uit in de stad, ga graag een keer op vakantie maar af en toe heb ik gewoon het gevoel dat ik sociaal, karakter technisch en hobby technisch gewoon waardeloos ben.quote:En wanneer voel je je gelukkig? Met vrienden? Tijdens het uitgaan? Autorijden? Tijdens zonnige dagen?
Heel erg, gisteren zou ik uitgaan met iemand die ik onlangs heb leren kennen, goeie kerel en ik had er in het begin echt zin in, en halverwege de dag sloeg mijn stemming helemaal om en had ik totaal geen zin meer. Ik ben nog 3 biertjes gaan pakken maar ik had weinig te melden. Zijn huisgenoten hebben het merendeel zitten kletsen, ik was zelf totaal niet bereikbaar. Terwijl ik op normale momenten juist lekker open en vrolijk ben. Op het moment dat ik mentaal inzak krijg je niet veel meer uit me, en dan heb ik het idee dat ik die momenten dat ik vrolijk was eigenlijk ook niets voor elkaar had...quote:En ben je ook zo leeg als je depressief bent? Dwz dat je minder weet te vertellen tegen andere mensen...
Ik vind dat je het hier juist heel duidelijk beschrijft! En bovendien zijn psychische klachten vaak moeilijk te beschrijven en de hulpverleners verwachten dan ook niet dat je meteen met een helder verhaal komt.quote:Op vrijdag 20 april 2007 13:19 schreef BttD het volgende:
[..]
Daarvoor zijn de klachten te vaag vrees ik. Ik moet ook eerlijk zeggen dat als ik me weer goed/super voel ik niet echt meer weet waarom ik in een depressieve periode me erg verrot voelde.
Mee eens. Zeker omdat (manisch-)depressiviteit in de familie zit, zou BttD aanraden om een afspraak te maken met de huisarts en misschien al gelijk naar een doorverwijzing vragen. Hoe eerder je er bij bent en behandeld wordt, hoe beter de prognose.quote:Op vrijdag 20 april 2007 14:10 schreef Lotjeb het volgende:
[..]
Ik vind dat je het hier juist heel duidelijk beschrijft! En bovendien zijn psychische klachten vaak moeilijk te beschrijven en de hulpverleners verwachten dan ook niet dat je meteen met een helder verhaal komt.
Soms als ik depri ben dan wil ik niks anders dan slapen. Gewoon in slaap vallen en hopen dat het morgen over is. Of de dag beginnen omdat ik me kut voel wanneer ik wakker word. Wat ik dan probeer te doen is om bezig te zijn. Als is het maar iets oppervlakkigs.quote:Op vrijdag 20 april 2007 15:19 schreef BttD het volgende:
- Praten met anderen erover. Deze gebruik ik zelf bijna niet omdat ik het gevoel heb dat ik anderen alleen maar tot last ben, zij schieten er niks mee op en ik schiet er niks mee op. Vandaar dat ik die zo min mogelijk gebruik. De enige met wie ik er nog wel serieus over kan praten is m'n pa, aangezien die ook dergelijke problemen heeft.
[quote]
Hmm ja... "anderen tot last zijn". Heb je geen mensen waarmee je een intieme vriendschappelijke relatie hebt? Ik ben er vrij open over, en vertel mensen er gewoon over. Ze kunnen het raar vinden maar dat interesseert me geen fuck (vroeger wel). Ik merk dat sinds ik opener hierover ben dat ik mensen hun vertrouwen win, en dat ik meer vriendschappelijke relaties heb. Op het medelijden is? Neh, denk 't niet.
[quote]
- Op de grond gaan liggen. Het klinkt waarschijnlijk extreem debiel, maar dit doe ik soms wel eens als ik op m'n kamer zit, er niemand anders is en ik overrompeld wordt door een extreem machteloos gevoel. Het kan dan na een uurtje of wat vanzelf weg trekken. Niet teveel nadenken op zo'n moment...
Deed ik vroeger ook, is niets ergs aan denk ik. Vind ik geen mutilatie, ik vond het altijd nogal bevrijdend om die dingen kapot te duwenquote:Op vrijdag 20 april 2007 19:25 schreef Koewam het volgende:
Ik snij nooit in m'n polsen! Absoluut niet. Maar heel m'n bovenarmen zitten onder de littekens omdat ik puistjes uitknijp... kan er niet gemakkelijk mee stoppen (met korte mouwen aan). Is dit ook een vorm van automutilatie?
Juh, heb ik ook wel eens, maar niet zo heel heftig, ik blijf redelijk scherp omdat het moet, maar ik heb mezelf ook wel eens in de nesten gewerkt doordat ik dingen niet afmaakte (voor studie bv.). Meestal blijf ik behoorlijk helder om ervoor te zorgen dat ik in ieder geval mijn studie kan afmaken. Ondanks dat ik geen idee heb wat ik ermee moet straks en ik helemaal geen motivatie heb om te werken wil ik het wel heel graag halen. Soort prestatiedrang ofzo. Eerder had ik altijd heel veel motivatie, studeerde ik vrij veel, deed heel veel leuke dingen ernaast en ben ook nog vrij actief geweest op allerlei gebieden (bestuur bijvoorbeeld). Toen maakte ik soms wel weken van 60 uur voor studie/werk en dan moest ik ook nog leuke dingen plannen. Had er toen echt zin in, tegenwoordig dus niet zo veel meer. Ben eigenlijk doorgaans afgeleid en ga met andere dingen bezig omdat ik toch het idee heb dat ik nutteloos bezig ben.quote:Op vrijdag 20 april 2007 19:30 schreef Koewam het volgende:
[..]
Soms als ik depri ben dan wil ik niks anders dan slapen. Gewoon in slaap vallen en hopen dat het morgen over is. Of de dag beginnen omdat ik me kut voel wanneer ik wakker word. Wat ik dan probeer te doen is om bezig te zijn. Als is het maar iets oppervlakkigs.
Meestal wel. Op een dag zoals gisteren helemaal niet en dan doe ik ook geen zak. Concentratie is bij mij niet het grootste probleem, wel ben ik zo verdomde jaloers op mensen die wanneer ze maar willen kunnen slapen. Ik slaap zo nerveus/zenuwachtig dat ik nauwelijks fatsoenlijk rust krijg.quote:Kun je je concentreren?
Ja, de psychologe vertelde mij toen echter dat manische depressiviteit veel ergere symptomen kent, zoals roekeloos met geld omgaan in manische periodes en extreme leegheid in depressieve periodes. Toch vertrouw ik het zaakje gewoon niet. Ik functioneer wel redelijk (zeg 75%) op sociaal en studietechnisch gebied, maar het gaat met horten en stoten eigenlijk.quote:Op vrijdag 20 april 2007 20:03 schreef Lips het volgende:
Als ik zo lees wat je schrijft zie ik toch wel degelijk symptomen BttD! Ook omdat je schrijft dat je tijdens 'betere' perioden niet inziet waarom je depressief was, dat is volgens mij tekenend voor manisch.
Deels herkenbaar inderdaad...quote:Ik ben donderdag terug geweest bij de psych. Ze had de testuitslagen dus die hebben we voor een groot deel behandeld. Ik scoorde verhoogd op depressie, moeite met sociale contacten, wraakzucht, lusteloosheid, moeite met vertrouwen, gevoeligheid en nog wat van dat soort dingen. Voornamelijk dingen die ik herkende en die ook 'vertrouwd' klonken.
Leuk dat je afleiding kunt vinden in je werk. Ik had dat ook altijd met studie, hoewel ik het toendertijd ook niet zo erg had als nu af en toe. Op het moment zit ik TOTAAL niet te wachten op de verplichting van werken helaas. Ik wil die motivatie/energie van 2/3 jaar terug weer hebben!!quote:Volgende week gaan we de tests verder bespreken en als het goed is een behandelplan bedenken. Wel zal ik een andere psych krijgen omdat deze er per 1 juni mee ophoudt.
Moet zeggen dat de afleiding van werken me heel erg goed doet. Ik ben 's avonds wel kapot van me een hele dag inspannen (niet dat ik zwaar werk heb hoor) maar toch ben ik dan goed de dag door gekomen. Dit weekend vier ik m'n verjaardag voor vrienden dus daar kijk ik ook erg naar uit!
Hmm herkenbare uitspraak, ik zou graag stabieler zijn, ik ben een periode wel stabieler geweest omdat het me gewoon niet zoveel kon schelen (zoals ik hierboven ook al beschreef), maar toen was ik niet extreem productief. Nu dat weg is zit ik weer in m'n oude energie/stemmingsschommelingen patroon maar ik ben m'n lichaam iig niet aan het slopenquote:Ik hobbel gewoon maar verder, 't schommelt nogal hoe het gaat.
Even een algemene waarschuwing: symptoom-benoemen doen we hier niet.quote:Op vrijdag 20 april 2007 20:03 schreef Lips het volgende:
Als ik zo lees wat je schrijft zie ik toch wel degelijk symptomen BttD! Ook omdat je schrijft dat je tijdens 'betere' perioden niet inziet waarom je depressief was, dat is volgens mij tekenend voor manisch.
Precies, dat heeft (hopelijk) bijna iedereen. Als ik een depressie verder achter me laat, dan begrijp ik volkomen waarom anderen niet goed kunnen invoelen/begrijpen hoe ik me tijdens een depressie voel. Ik kan het zelf dan ook niet meer.quote:Op zaterdag 21 april 2007 01:23 schreef Nosh het volgende:
[..]
Overigens is het heel normaal om niet in te zien waarom je eerder zo down was. Niemand's gemoedsrust is stabiel, iedereen kent schommelingen. Als ik een weekje heb waar alles even mee zit, zie ik ook de wolken niet, die achter de zon verscholen zitten.
De psychiater wist niet helemaal zeker of het een psychose was? Goeie psychiater dan.quote:Op vrijdag 27 april 2007 15:12 schreef SupahFunk het volgende:
Ik vraag me wel eens af of ik zelf ook weleens depri ben. Maar ik ben niet lange tijd achter elkaar somber het ligt er maar net aan wat ik die dag allemaal ga doen en hoe het op school was en op het werk. Maar meestal als ik naar bed ga dan begint het malen over dingen wat heb ik vandaag allemaal gedaan vinden de collega's mij nog wel aardig werk ik nog hard genoeg. Ik maal echt over zoveel dingen. Maar ik heb zelf ook een moeilijke achtergrond.
In mijn hele leven heb ik 5 x een hele week plat gelegen had nergens zin in alleen om te gaan slapen met mijn ogen dicht zodat ik kon nadenken durfde geen contacten te leggen met de mensen uit mijn omgeving telefoon en computer raakte ik niet aan. De physciator noemt het een soort van phycose terwijl ze het helemaal niet zeker weten het kan ook een slaapstoornis zijn. Maar de laatste 2 keren was ik erg depri was erg ongelukkig ik dacht ik heb helemaal geen vrienden terwijl ik die wel heb, en ik dacht ook van waarom heb ik nog steeds geen relatie ik wil verkering hebben maar ze zullen mij wel niet leuk vinden dit soort dingen.
Het is zelf heel moeilijk om positief te gaan denken ik denk meestal negatief heel vervelend is dat maarja kan niet zomaar met mijn vingers knipperen en dat het dan over is. Heb af en toe een gesprek met verpleegkundige en phyciator gaat op zich wel goed alleen had laatst weer een tijdje plat gelegen waarschijnlijk kwam dat omdat mijn opa overleden was.
Lief dat je het vraagt.quote:Op zondag 29 april 2007 10:25 schreef Nijna het volgende:
Luchtbel, hoe gaat het met jou? Heb je het idee dat de medicatie wat voor je doet inmiddels?
Ik heb mezelf verleden week klem gezopen op een feestje, sterke drank en geloof me.. de dag erna voelde ik mezelf nog kutterquote:Op dinsdag 19 juni 2007 22:04 schreef emo.gif het volgende:
Drank is the way to go!
Geloof ik ergens ook. En hoop het.quote:Op zaterdag 16 juni 2007 14:53 schreef Dromenvanger het volgende:
Coaching werkt ook beter dan pillen volgens onderzoek, en met coaching heb je langduriger effect.
Mooiquote:Laatste dagen gaat het stukken beter moet ik zeggen, voel me weer eens gelukkig in het leven en dat is een groot verschil als je maanden lang geen geluk hebt ervaren.
Goed punt, Dromenvanger, zit ook zeker wat in!quote:Dat nadenken en analyseren inderdaad, had het al gezegd en het is wel okey om eens na te denken over wat je fout doet in je denken maar een limiet stellen is dan okey. 1 uur per dag bijvoorbeeld en de rest van de dag niet bezig zijn ermee. Ga je de hele dag denken en analyseren dan kom je nergens anders aantoe. 1 uur per dag vind ik al teveel om bezig te zijn ermee.
Idem, alleen twee weken geleden.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 22:46 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Ik heb mezelf verleden week klem gezopen op een feestje, sterke drank en geloof me.. de dag erna voelde ik mezelf nog kutter![]()
Dít is/was ook precies een beetje de reden dat ik in 1e instantie een aversie had tegen ad.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 17:20 schreef anuszwam het volgende:
Ik voel mij tegenwoordig best wel ok, maar niet meer dan dat. Ik kan niet echt heel blij zijn, ben vaak nog wel wat somber en heb waarschijnlijk last van bijwerkingen (want ik kan me nauwelijks concentreren, moeilijk onthouden en heb gekke dromen).
Ik zou me niet al te druk maken over die borderlinetrekjes (wie heeft die niet), moodswings komen vaak voor bij mensen die depressie (gehad) hebben. Ik blijf het ook lastig vinden.quote:Op donderdag 21 juni 2007 16:26 schreef Burdie het volgende:
Yep, herkenbaar domenvanger! Met één biertje merk ik de volgende dag het verschil al. Soms doe ik het wel, maar het is een constante afweging of het de moeite waard is.
Ik heb trouwens de laatste dagen enorm veel last van hele heftige moodswings. Het stopt maar niet. Iemand ervaring hiermee, en een idee wat hier tegen te doen valt? Ik ben doodsbang dat het te maken heeft met borderline (volgens mijn psycholoog heb ik een aantal borderlinertrekjes namelijk) en dat helpt ook niet echt.
Probeer dan ook plezier te maken, misschien met vriendinnen/studiegenoten/familie... Zorg voor afleiding.quote:Op maandag 25 juni 2007 13:01 schreef CLRJ het volgende:
Ik heb geen gesprekken meer nee... Ik vind dat best moelijk om met iemand te praten die het voor zijn of haar werk doet. maargoed...
Ik wil ook heel graag aan mn vriend en aan mijn familie bewijzen dat ik wel zelfstandig kan zijn en voor mezelf kan zorgen en het alleen inderdaad wel redt.
We kunnen af en toe contact houden via de e-mail. En hij komt met kerst geloof ik naar huis. Dat doet me al goed, en ik probeer daar naar uit te kijken als tie eenmaal weg is. Maar als je plezier hebt gaat de tijd enorm snel, maar zodra het slecht gaat, lijkt het wel eeuwig te duren...
Bedankt voor je reactie!!
Dank je wel
Probleem is dat plezier zo kan omslaan... afgelopen weekend gezellige meeting gehad met allemaal andere oldtimergekken. Alleen: allemaal koppels, volgens mij was ik de enige vrijgezel. Dus sommige gesprekken kun je niks zinnigs zeggen en als iedereen dan gaat slapen ga je alleen. En dat doet uiteraard zeer (al is er wel een vorm van gewenning).quote:Op maandag 25 juni 2007 13:11 schreef Nijna het volgende:
[..]
Probeer dan ook plezier te maken, misschien met vriendinnen/studiegenoten/familie... Zorg voor afleiding.
Manisch-depressief misschien?quote:Op donderdag 21 juni 2007 16:26 schreef Burdie het volgende:
Yep, herkenbaar domenvanger! Met één biertje merk ik de volgende dag het verschil al. Soms doe ik het wel, maar het is een constante afweging of het de moeite waard is.
Ik heb trouwens de laatste dagen enorm veel last van hele heftige moodswings. Het stopt maar niet. Iemand ervaring hiermee, en een idee wat hier tegen te doen valt? Ik ben doodsbang dat het te maken heeft met borderline (volgens mijn psycholoog heb ik een aantal borderlinertrekjes namelijk) en dat helpt ook niet echt.
Hoeft niet per sé, heb er ook last van en ben niet manisch (alleen chronisch). Allerlei factoren kunnen te maken hebben met mood-swings... ik merk het vooral als ik wat meer dan 2 glazen alcohol binnen heb gekregen de avond ervoor, te weinig heb geslapen, te druk heb gehad met werk etc.quote:Op woensdag 4 juli 2007 16:54 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Manisch-depressief misschien?
Inderdaad, ik ben niet manisch-depressief, daar is uitgebreid naar gekekenquote:Op woensdag 4 juli 2007 16:59 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Hoeft niet per sé, heb er ook last van en ben niet manisch (alleen chronisch). Allerlei factoren kunnen te maken hebben met mood-swings... ik merk het vooral als ik wat meer dan 2 glazen alcohol binnen heb gekregen de avond ervoor, te weinig heb geslapen, te druk heb gehad met werk etc.
Dat had ik ook, kon niet functioneren zonder tot op de minuut nauwkeurig te weten wat er ging gebeuren. Van spontane acties van derden ging ik dan ook compleet door het lintquote:Op woensdag 4 juli 2007 17:03 schreef Burdie het volgende:
[..]
Inderdaad, ik ben niet manisch-depressief, daar is uitgebreid naar gekeken.
Regelmaat is inderdaad gewoon erg belangrijk voor me, dat werkt nog het beste.
Ik vind het lastig te accepteren, maar het is nu eenmaal niet anders...
Op de minuut nauwkeurig hoeft niet, maar ik kan absoluut niet tegen onregelmatigheid. Terwijl ik student ben, en mijn leven echt zo onvoorspelbaar is als de pestquote:Op woensdag 4 juli 2007 17:11 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Dat had ik ook, kon niet functioneren zonder tot op de minuut nauwkeurig te weten wat er ging gebeuren. Van spontane acties van derden ging ik dan ook compleet door het lint
Tegenwoordig trek ik het al wat beter, scheelt ook dat m'n werk absoluut niet te voorspellen is dus ik moet wel
Niet dusquote:Op donderdag 5 juli 2007 12:48 schreef lobotomie het volgende:
vakantie helpt vaak
Het werd mij zelfs afgeraden door zowel de arbo, als de huisarts als m'n psycholoog. Het laatste wat je schijnbaar met een depressie moet doen is op vakantie gaan om 'tot rust te komen'. Dat werkt averechts.quote:Op donderdag 5 juli 2007 13:07 schreef Burdie het volgende:
[..]
Niet dus.
Vakantie is vaak dusdanig stressvol dat het een depressie kan aanwakkeren of zelfs triggeren.
Je hebt groot gelijk dat je zelf de grens kan bepalen, mischien niet voor 100 procent maar door alles wat je oefen je invloed uit op je stemming. Want er zijn zoveel factoren die je stemming voor een gedeelte bepalen. Een van deze is bijvoorbeeld de muziek.quote:Ik was even aan het denken over grenzen aangeven. De grens tot waar je je slecht gaat voelen door je eigen negatieve denken, tot hoever laat je je eigen zelfbeeld dalen en tot hoever laat je je leven leiden door anderen bijvoorbeeld in je eigen zelfbeeld.
Af en toe denk ik dat je zelf de grens kunt aangeven tot hoever je daalt in je stemming en ook tot hoever je stijgt. De rem erop gooien als het ware door zelf controle uit te oefenen en dan ook weer de grens aangeven van hoeveel controle je uitoefend.
Stop!!! Halt!!!! Dit is genoeg, nu ga ik alles van een andere positievere kant bekijken. ( en dan is het in mijn geval nodig dat ik alles niet te positief ga zien ) Een moment pakken dus ook, een moment nemen en vanaf dat moment starten op een nieuwe manier.
quote:17-07-2007
Stop met luisteren naar je klagende vriendin
Meisjes die veel over hun problemen praten, zijn vaker depressief en angstig. Dit blijkt uit een recent gepubliceerde studie van professor Amanda Rose, onderzoeker aan de University of Missouri. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 813 pubers. Bij jongens werd geen verhoogde kans op depressie of angst aangetoond.
Balans slaat door
“Jarenlang hebben we kinderen aangemoedigd om vrienden te zoeken om over problemen te praten,” zegt professor Rose. “Normaal gesproken wordt praten over je problemen gezien als gezond gedrag. Dit onderzoek laat echter zien dat het ook teveel van het goede kan worden. Vooral meisjes hebben de neiging om heel veel over problemen te praten. Dan slaat de balans door en wordt het ongezond gedrag.”
Geen controle
Rose heeft wel een idee waarom teveel gepraat over problemen ongezond is. “Ze besteden zoveel tijd aan het zwelgen in hun problemen en zorgen, dat ze verdrietig en moedeloos kunnen worden. Dit zijn symptomen van depressie,” legt Rose uit. Angstig worden meisjes vooral wanneer ze zich zorgen maken over alle eventuele gevolgen van hun problemen. “Dit geldt vooral voor problemen waarover de meiden geen controle hebben. Bijvoorbeeld of een bepaalde jongen hun leuk vindt en of ze wel worden uitgenodigd voor de leukste feesten.”
Afleiden
Professor Rose vindt niet dat pubers hun problemen moeten verzwijgen. “Stimuleer ze om problemen bespreekbaar te maken, maar wel met mate,” adviseert ze. “Beter is het om deel te nemen aan andere activiteiten, zoals sport, om de aandacht af te leiden van hun problemen.”
(Sync.nl)
Ik heb onze vakantie dan ook geannuleerd. Voelde me er niet goed genoeg bij.quote:Op donderdag 5 juli 2007 13:07 schreef Burdie het volgende:
[..]
Niet dus.
Vakantie is vaak dusdanig stressvol dat het een depressie kan aanwakkeren of zelfs triggeren.
Leuke ja, n.a.v. je post toch nog maar eens de bijsluiter van m'n meds bekeken en alcohol wordt afgeraden (d'oh). Nu eens braaf m'n wijn en bier laten staan en merk het toch wel behoorlijk moet ik zeggen. Zal moeilijk worden op Sziget volgende week. Ben ook erg benieuwd hoe m'n eerste vakantie sinds anderhalf jaar gaat vallen.quote:Op donderdag 21 juni 2007 16:21 schreef Dromenvanger het volgende:
Drank maakt kapot wat je hebt opgebouwd is mijn ervaring. Als ik een paar flessen bier drink dan gaat het profijt van een positieve opbouw weer weg. Drank als middel tegen depressie is ook niet het juiste middel omdat drank slechts tijdelijk werkt om problemen te verdoven. De dag erna voel je je eens zo klote en dan ga je weer drinken en zo ga je beetje bij beetje de afgrond in.
Voelde me dus een aantal dagen okey en dan drink je op een zaterdag een paar teveel en dan is het weer opnieuw beginnen. Alsof het denken verstoord wordt ook. Bij mij is het van belang dat ik iedere dag verder opbouw en alcohol staat sowieso bekend als destructief.
quote:Op donderdag 5 juli 2007 12:48 schreef lobotomie het volgende:
vakantie helpt vaak
Ik ben dus bijna 3 weken op vakantie geweest. En ik voel mezelf dus wel beter. Ik moest een keuze maken (en ik heb iets met keuzes, wat niet gek is, met al die keuzemogelijkheden in dit land/het westen), maar heb uiteindelijk de keuze gemaakt om wél te gaan. Mijn therapeut zei wel nog 'let wel, je neemt je problemen mee'. Gelijk, maar wat was het lekker om in een ander land, wel vertrouwd land, weer te zijn. Het is dus wel zo, dat het voor mij een vertrouwde omgeving was, maar met toch nieuwigheden er weer in. En ik denk ook dat het goed is, om andere mensen, omgeving soms om je heen te hebben en in mijn geval ook een paar mensen die vertrouwd voor mij zijn en (super) erg lief.quote:Op donderdag 5 juli 2007 13:07 schreef Burdie het volgende:
Niet dus.
Ik ben ondertussen 6 dagen alcohol-vrij en ik merk degelijk verschil. Voornemen is om het langer vol te houden in nuchtere toestand. Problemen wegdrinken is ook geen oplossing, medicatie als enige manier om problemen weg te werken werkt ook niet maar maakt het wel mogelijk om er beter aan te werken vanwege de rustigere toestand, beter in staat om eens alles te laten bezinken dus ook zodat je problemen eens van de andere kant kunt bekijken en beter leert inschatten hoe het zit.quote:Op maandag 30 juli 2007 17:50 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Leuke ja, n.a.v. je post toch nog maar eens de bijsluiter van m'n meds bekeken en alcohol wordt afgeraden (d'oh). Nu eens braaf m'n wijn en bier laten staan en merk het toch wel behoorlijk moet ik zeggen. Zal moeilijk worden op Sziget volgende week. Ben ook erg benieuwd hoe m'n eerste vakantie sinds anderhalf jaar gaat vallen.
Bijzonder om dit zo te lezen. Ik herken er veel in. Ik heb ook wel eens in het uitgaansleven meegemaakt, dat ik in eerste instantie heel opgewekt was, maar dan opeens overkwam mij een enorme depressieve aanval (verergert door de drank) en dan moest ik snel naar het toilet of naar buiten, omdat ik dan heel erg moest huilen en ook kwamen bij mij dan zelfmoordgedachten omhoog. Deze depressieve uitspattingen zijn erger wanneer ik onder invloed ben van drank en daar ben ik zo van geschrokken, dat ik erg uitkijk met alcohol tegenwoordig.quote:Op vrijdag 13 april 2007 23:02 schreef Natural_Mystic het volgende:
quote:17-08-207
Anders denken doet niet anders voelen?
De dagen zijn kleurloos of zwart. Het liefst kruip je weer terug in je bed en wacht tot de volgende dag. Of de dag daarna. Wanneer je klinisch depressief bent, is elke dag weer een hele worsteling met je negatieve gevoelens. Elke kleine tegenvaller lijkt immens groot en voegt zich bij de eerdere verzameling teleurstellingen en frustraties.
Natuurlijk voelt iedereen zich wel eens rot, vooral als er iets misgaat of verwachtingen niet uitkomen. Het verschil met klinische depressieve mensen is dat je jezelf er weer bovenop kunt helpen. Je gaat op zo’n manier met je negatieve gevoelens om dat ze een plek krijgen of verdwijnen. Wanneer je echter in een depressie zit, lukt dit niet goed en kom je in een negatieve spiraal terecht. Hoe kan dit? Onderzoekers van het Waisman Laboratory for Brain Imaging and Behavior en Tufts University zochten het antwoord in de werking van het brein.
Depressie is een slopende ziekte die je vaak meezuigt in negatieve gedachten en gevoelens
Miscommunicatie
Het is al langer bekend dat het voorste hersendeel, de prefrontale cortex, actief wordt wanneer je je emoties probeert de baas te zijn. Dit gebied zet je gedachten op een rijtje en geeft signalen af aan emotionele centra in het brein, zoals de amygdala. Deze amandelvormige structuur vormt het schakelbord van onze emotionele huishouding en bepaalt of wij iets geweldig vinden of juist hard weg willen rennen. Een actieve amygdala betekent dan ook heftige emoties. De neurowetenschappers hebben nu ontdekt dat bij depressieve mensen de communicatie tussen de prefrontale cortex en de amygdala anders werkt dan bij gezonde mensen.
Ze ontdekten dit door proefpersonen vervelende plaatjes te laten zien, terwijl die in een hersenscanner lagen. Vervolgens moesten de deelnemers hun negatieve gevoelens proberen te verminderen, door op een andere manier naar de inhoud van de beelden te kijken. Bijvoorbeeld door een positievere afloop van dat auto-ongeluk voor te stellen. Of door te bedenken dat die bloederige scčne vast geacteerd is. Ondertussen keken de wetenschappers naar hun reacties in de hersenen.
Minder is meer
Opvallend was dat de emotionele centra van een depressief brein anders reageren dan van een niet-depressief brein. Wanneer gezonde proefpersonen bewust probeerden met hun gevoelens om te gaan, werd hun prefrontale cortex erg actief en liet vervolgens hun amygdala minder reactie zien. Bij depressieve mensen lag dit echter anders. Hun amygdala bleef net zo actief als voorheen. En dus hun emoties ook. Bij sommigen reageerde de amygdala zelfs sterker wanneer ze probeerden hun gevoelens te verminderen.
Bij het zien van dit plaatje wordt je amygdala waarschijnlijk kort heel actief, totdat je weet dat het een speelgoedgeweer is
In de put denken
Klinische depressieve breinen kunnen dus niet emoties afzwakken op een manier zoals gezonde breinen dat kunnen. Dit kan grote gevolgen hebben voor de behandeling van depressie. De huidige therapie is vaak een combinatie van medicijnen en Cognitieve Gedragstherapie (CGT). Mensen leren hier dezelfde situaties anders te bekijken, waardoor ze minder negatieve gevoelens zouden oproepen. Net zoals in bovenstaande experiment is gedaan. Alleen blijkt nu dus dat herwaardering soms niet helpt en je zelfs nog rotter kan laten voelen.
Enige relativering is hier wel op zijn plaats. De proefpersonen hebben echter alleen kort enkele technieken geleerd. Mogelijk dat een volledige CGT training het brein wel in de goede stand zet, aldus de onderzoekers.
(Kennislink)
Dan zou je moeten testen of die mensen voor hun eerste (klinische) depressie ook die afwijkende respons hebben. Dat denk ik namelijk niet.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 11:22 schreef floris.exe het volgende:
Interessante post, ExperimentalFrentalMental. Bedankt daarvoor. Dat zou ook kunnen verklaren waarom depressie vaak genetisch overdraagbaar lijkt te zijn. Het is kennelijk een fysiologisch verschijnsel en niet zozeer iets dat puur door externe invloeden ontstaat. Waarschijnlijk is het al aanwezig en wordt het al dan niet getriggerd door externe impulsen.
Ja, maar net zoals bij andere ziekmeldingen, zal de bedrijfsarts bepalen of je werkelijk niet kunt werken. Bij een flinke depressie zal je vaak je werk niet 100% kunnen doen.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 11:59 schreef baskabel4 het volgende:
kan je je ziek melden met depressieklachten???
quote:20-08-2007
'Tot over je oren verliefd zijn' is heerlijk. Maar onderzoekers uit Zwitserland hebben ontdekt dat iemand die helemaal verkikkerd is op iemand anders zichzelf niet meer onder controle heeft.
Iemand die manisch is, heeft verschrikkelijke stemmingswisselingen. Hij of zij gaat van ontzettend vrolijk tot in en in verdrietig en van dolgelukkig tot een diepe depressie. Een hypomanie is de iets mildere vorm daarvan. De Zwitserse onderzoekers ontdekten via een vragenlijst dat een tiener die helemaal hoteldebotel is veel weg heeft van iemand die hypomanisch is.
De wetenschappers van de Psychiatrische Universiteit van Basel ondervroegen 113 tieners, van wie er 65 aangaven smoorverliefd te zijn. De verliefde tieners bleken een uur minder slaap nodig te hebben dan hun niet-verliefde leeftijdsgenoten. Ook gaf 60 procent aan dat ze veel geld uitgaven aan onnodige aankopen, waar maar 30 procent van de 'normale' tieners dat deed. De tieners die overliepen van liefde hebben verder, vergeleken met de andere groep, twee keer zoveel ideeën en creatieve energie. Maar ook gaven dubbel zoveel aan harder te rijden en meer risico’s te nemen op de weg.
Deze resultaten van de verliefde tieners bleken niet veel te verschillen met die van iemand die lijdt aan hypomanie. De onderzoekers willen daarom ook dat psychiaters die jongeren behandelen die slecht slapen en gedragsveranderingen vertonen rekening gaan houden met een onschuldige verliefdheid. -TvdB
(Bron: New Scientist)
(Kijk.nl)
misschien ben je wel allergisch voor iets waardoor je in eerste instantie vaak moe bent en daarna het onbewust zat wordt dat kutgevoel altijd en daarna...etc etc?quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 23:53 schreef bloempjuh het volgende:
Ik loop al enkele maanden met een dip rond die eigenlijk wel een depressie is. Alle tekenen zijn er, van slecht slapen tot lusteloosheid en gewoon k*thumeur, al maanden.
Sinds een paar dagen heb ik een psychologe, ben al bij huisarts en maatschappelijk werk geweest. Ik wil NIET aan de anti-depressiva.
Vandaag een brief geschreven aan moeder, broertje en zusje om het te vertellen. Ik kan het niet IRL doen, krijg het mijn mond niet uit.
Gewoon, in twee woorden, gore ellende.![]()
Nah.. als zelfs huisarts en psych de diagnose 'depressie' stellen neem ik dat wel aan hoor.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 00:17 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
misschien ben je wel allergisch voor iets waardoor je in eerste instantie vaak moe bent en daarna het onbewust zat wordt dat kutgevoel altijd en daarna...etc etc?
Hoi Orthodox,quote:Op maandag 27 augustus 2007 03:08 schreef Orthodox het volgende:
...
En dat is voor mij een grote reden om geen medicijnen van dien aard te willen slikken.quote:Op maandag 27 augustus 2007 14:48 schreef F04 het volgende:
Kijk, medicijnen mogen wel helpen tegen de depressie, maar het beste is toch gewoon om het zonder te doen. Soms zijn de bijwerkingen erger dan de kwaal. (bij de bijwerkingen stond o.a hier suicidegedachten.)
Bij hoofdpijnpillen staat ook bij de bijwerkingen dat je er hoofdpijn van kan krijgen. Ook al is het op 1 op de 100000 mensen voorgekomen, ze moeten verplicht zo'n bijwerking melden.quote:Op maandag 27 augustus 2007 14:48 schreef F04 het volgende:
Kijk, medicijnen mogen wel helpen tegen de depressie, maar het beste is toch gewoon om het zonder te doen. Soms zijn de bijwerkingen erger dan de kwaal. (bij de bijwerkingen stond o.a hier suicidegedachten.)
Je slinkt wel eens andere medicijnen? Ook daarbij heb je kans op ernstige bijwerkingen.quote:Op maandag 27 augustus 2007 14:48 schreef F04 het volgende:
quote:31-08-2007
Ongelukkig zijn wordt vaak verward met depressie. Psychologen en psychiaters stellen te snel de diagnose dat iemand lijdt aan een depressie. Ze vergeten dat iemand ook gewoon ongelukkig kan zijn, schrijft de vooraanstaande psychiater Gordon Parker in het British Medical Journal.
De kans is volgens de psychiater groot dat mensen die geestelijk niets mankeren, wel medicijnen en behandelingen voorgeschreven krijgen. Wie de huidige maatstaven hanteert, zou bij driekwart van de bevolking een depressie kunnen vaststellen, zo beweert Parker.
Opmerkelijk genoeg spreken andere experts in hetzelfde medische tijdschrift hem tegen. Het aantal zelfmoorden en het stigma rond de aandoening is volgens hen afgenomen nu vaker van een depressie wordt gesproken.
Nu hoort ongeveer één op de vijf Britten op een zeker moment dat hij of zij depressief is. Dat kost het Verenigd Koninkrijk vele miljoenen ponden en arbeidsuren. Toch is het veelvuldig voorschrijven van anti-depressiva niet de oplossing, zegt Parker. Bij mensen die slechts een dipje hebben, hebben deze middelen namelijk totaal geen effect.
Depressie is één van de meest voorkomende aandoeningen. Volgens de meeste internationale studies ligt de kans op het doormaken van een depressie tijdens een gans mensenleven op 10 ŕ 17 %.
Niemand kan er zeker van zijn tegen depressie bestand te zijn. Zelfs al treft zij vooral vrouwen (twee vrouwen voor één man) en jonge volwassenen (25 ŕ 35 jaar), toch kan depressie voorkomen in alle lagen van de bevolking en op eender welke leeftijd. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zal depressie in het jaar 2020 de ziekte zijn die het meest voorkomt in de geďndustrialiseerde wereld.![]()
Er wordt dus flink wat tegengesproken in de medische wereld, wat op zich niet zo vreemd is omdat we dat van de heren en dames medici gewend zijn. Uiteraard wordt er net als bij alle medicijnen flink verdiend aan anti-depressiva. De conclusie 'u heeft een depressie' laat zich dan al snel behandelen op de makkelijkste, gangbare manier...zoveel en zo duur mogelijke medicijnen voorschrijven. Liever het volk onder de duim houden door ze plat te 'spuiten en slikken' dan te kijken wat er werkelijk aan mankeert. Maar ja, als ze dat zouden doen dan zouden ze er hoogstwaarschijnlijk achter komen dat de meeste mensen gewoon zwaar de pest in het huidige zorgstelsel hebben en ja, dat is niet goed voor de business.
Antidepressiva behoren tot de meest voorgeschreven geneesmiddelen in Nederland; inmiddels slikken bijna 900.000 mensen de pillen. Terwijl dit toch in veel gevallen niet wenselijk is, weten Jochanan Huyser, psychiater in het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam, en Gerdien Franx, projectleider bij het Utrechtse Trimbos-instituut. ,,Antidepressiva zijn bedoeld voor de behandeling van een depressieve stoornis die matig of ernstig is'', zegt Huyser.
,,Maar op dit moment worden de middelen ook voorgeschreven bij allerlei depressieve klachten of lichte depressies, zonder dat gekeken wordt hoe die klachten zijn ontstaan.
Wil je weten hoe het met je eigen gemoedstoestand is en weten of je depressief bent, doe dan een test om te kijken hoe het ervoor staat of hangt. Mocht je depressief zijn, dan weet je dat je er met een handvol pillen weer tegenaan kan. Een heerlijke chemische glimlach op je gezicht is voor je medemens natuurlijk ook het fijnst om naar te kijken!
Bron: Blad psychologie, Gezondheid.infoblog
(Grenswetenschap)
Ik vind de "conclusie" nogal raar. Je sluit toch niet af met zo'n sarcastische noot? Komt dit overigens van het online gedeelte van het blad Psychologie? Heb onlangs een exemplaar van dit blad gekocht, staan wel interessante artikelen in.quote:Op zaterdag 1 september 2007 01:09 schreef Halinalle het volgende:
Slecht, warrig artikel.
quote:17-09-2007
De kans is groot dat veel mensen deze winter getroffen zullen worden door een winterdepressie, met dank aan de slechtste en natste zomer ooit gemeten.
Dat meldt de Britse krant The Independent vandaag.
Fel zonlicht is de beste remedie tegen een winterdip
In Groot-Brittannië, maar ook in Nederland, komt winterdepressie voor bij ongeveer één op de twintig mensen. Daarnaast geven nog eens één op de acht personen aan in de wintermaanden extra zwaarmoedig te zijn.
Zomer
Fel licht, vooral zonlicht, is de beste remedie tegen een winterdip. De zomer is normaal gesproken dan ook een tijd van herstel voor mensen die bevattelijk zijn voor een winterdepressie.
Na de herfstachtige, natte zomer van dit jaar vrezen Britse gezondheidsexperts nu dat een enorme groep mensen getroffen zal worden door de 'winterblues'.
Weinig zelfvertrouwen
Mensen met een hevige winterdepressie zijn vaak langere tijd somber, nerveus, huilerig en moe. Ze hebben moeite zich te concentreren en slapen veel.
Aan sociale contacten hebben ze geen behoefte en hun zelfvertrouwen daalt.
Naast emotionele problemen krijgen mensen met een winterdepressie ook vaak last van lichamelijke kwaaltjes: spierpijn, verkoudheid en verstopping komen vaak voor.
Melatonine
Over de oorzaak van winterdepressie tasten de specialisten nog in het duister. Aangenomen wordt dat het hormoon melatonine een belangrijke oorzaak is.
Melatonine wordt aangemaakt wanneer het nacht is, het maakt mensen sloom en slaperig. Bij veel daglicht is de concentratie ervan laag. De donkere wintermaanden zorgen ervoor dat de melatoninespiegel stijgt en wellicht te hoog wordt. Dit zou de vermoeidheidsklachten van mensen met winterdepressie verklaren.
Finland
Lichttherapie wordt veel gebruikt om winterdepressies te onderdrukken. Finse bedrijven werken bijvoorbeeld met felle lichten op de werkplaats. Stemming en arbeidprestaties worden erdoor verbeterd.
Door Luc van Kemenade
(Elsevier)
Als "ervaringsdeskundige" en enigszins op de hoogte van wetenschappelijk onderzoek op dit gebied, is de relatie die in dit artikel gelegd wordt tussen winterdepressie en de voorafgaande zomer flinterdun.quote:Op dinsdag 18 september 2007 01:04 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Dreiging massale 'winterblues' door natte zomer
[..]
* parapluutje opzetquote:Op dinsdag 18 september 2007 01:04 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Dreiging massale 'winterblues' door natte zomer
Depressieve mensen zouden sowieso moeten proberen om toch zoveel mogelijk zonlicht af en toe te vergaren. Want zelfs op een bewolkte dag heb je nog zo'n blablaba nog wat. Het is wat moeilijk in de herfst en winter, maar dan kan je 's avonds weer met een kop warmequote:Op dinsdag 18 september 2007 10:19 schreef Halinalle het volgende:
Als "ervaringsdeskundige" en enigszins op de hoogte van wetenschappelijk onderzoek op dit gebied, is de relatie die in dit artikel gelegd wordt tussen winterdepressie en de voorafgaande zomer flinterdun.
Bovendien is in Nederland het aantal zonneuren deze zomer niet zo verschikkelijk afwijkend van een normale "hollandse zomer".
Heb je het boek gelezen wat ik boven heb vermeld, misschien ook een optie voor jou ?quote:Op donderdag 13 september 2007 13:11 schreef LEiPiE het volgende:
..
Maar is erg moeilijk dus om als je een negatief zelfbeeld hebt EN heel erg benauwd bent voor wat mensen denken om dan anders te gaan denken.
Inderdaad, buiten komen + wat lichaamsbeweging (stukje lopen/fietsen) doet mensen veel goed. Heel erg belangrijk.quote:Op woensdag 19 september 2007 01:33 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Depressieve mensen zouden sowieso moeten proberen om toch zoveel mogelijk zonlicht af en toe te vergaren. Want zelfs op een bewolkte dag heb je nog zo'n blablaba nog wat. Het is wat moeilijk in de herfst en winter, maar dan kan je 's avonds weer met een kop warmeeen boekje voor de kachel lezen ofzo en heb je toch je benodigde licht gehad.
Mensen zijn ook net plantjes soms![]()
![]()
Klinkt heel herkenbaar. De beste tip die ik je kan geven is echt alles stapje voor stapje te doen.quote:Op woensdag 19 september 2007 21:04 schreef .Sparkling. het volgende:
Ik ben ook depressief.
Ik ben eerder in mijn puberjaren al eens depressief geweest.
Ongeveer een jaar nadat ik klaar was met de behandeling daarvoor overleed mijn moeder.
Achteraf blijkt dat vanaf toen de depressie er met kleine beetjes weer terug in geslopen is.
Tot ik begin dit jaar op een punt kwam dat ik het echt niet meer zag zitten.
Ik herkende mezelf als dat persoon van 5 jaar terug, ik ging mezelf opsluiten, wilde niet meer naar school, kon niet goed omgaan met mijn vriend omdat ik alles wat hij zei opvatte als een persoonlijke belediging naar mij.
Ik ben toen naar de huisarts gegaan en heb om een doorverwijzing naar GG-net gevraagd.
Ook meteen gekregen omdat ik al bekend was daar
Nouja, eerst een paar intake gesprekken gehad en pas na 4 of 5 maanden het eerste echte gesprek gehad.
Toen is eruit gekomen dat er een depressie gaande is veroorzaakt door verstoorde rouw.
Ondertussen ben ik pas 6 behandelingen verder ofzo en gaat het nog echt niet met me.
Ik zou eigenlijk dit jaar weer beginnen met een studie, maar dat maakte me zo bang dat ik een beetje domme dingen heb gedaan.
Waarna ik in overleg met mijn behandelaar heb besproken om school toch nog even uit te stellen.
Ik ben nu doorverwezen naar een instelling die mensen met psychische problemen stapje voor stapje helpt om terug de maatschappij in te gaan.
Daarbij behoud ik voorlopig de gesprekken bij GG-net nog.
Ik probeer om mezelf op een moeilijk moment rustig te krijgen.
Dat ik de dingen altijd veel erger zie dan ze eigenlijk zijn. Meestal werkt dat niet.
Ik heb veel ruzie met mijn vriend, hij weet niet hoe hij moet omgaan met me.
Mijn vader vind het allemaal maar aanstellerij en mijn zussen wil ik niet lastig vallen met mijn verdriet.
Het was tenslotte niet alleen mijn moeder die overleed.
Verder maak ik elke dag een lijstje met positieve dingen van die dag. Dat zijn soms hele simpele dingen zoals dat ik een nieuwe jas heb gekocht, of dat mijn petekind tegen me gelachen heeft.
En ik schrijf elke dag dingen op waar ik die dag veel over na heb gedacht.
En elke keer als ik dan een gesprek heb bij GG-net, neem ik dat mee en bespreken we dat
Angst is inderdaad bij mij een van de grote boosdoeners. Vandaar ook de grote twijfel om de Huisarts te bellen. Ik ben gewoon bang om iets te ondernemen waarvan ik niet zeker weet of datgene een positievequote:Zaluki, angst is een slechte raadgever.
Je hoeft niet bang te zijn wat jouw huisarts zal denken, gaat om jou, waar jij mee zit, ook al kom je niet goed uit je woorden. Je kan inderdaad een lijstje maken wat je voelt. Maar je geeft zelf al aan dat je niet lekker in je vel zit, stemmingswisselingen hebt, (erg en meer) aan het doemdenken bent, en die 3 dingen lijken mij al erg duidelijk, absoluut niet onduidelijk en de huisarts zal vast niet vreemd opkijken als je dit zegt. Neem jezelf serieus, huisarts doet dat ook wel hoor.
Succes en gewoon gaan !
Dat is bij mij ook de grootste blokkade en vrij duidelijk teken van een "probleem", goed dus dat je een afspraak hebt gemaakt!quote:Op vrijdag 21 september 2007 15:02 schreef Zaluki het volgende:
[..]
Angst is inderdaad bij mij een van de grote boosdoeners. Vandaar ook de grote twijfel om de Huisarts te bellen. Ik ben gewoon bang om iets te ondernemen waarvan ik niet zeker weet of datgene een positieve
uitkomst heeft, vaak sla ik dat dan ook af. (Globaal gezien ben ik gewoon bang om te leven, Dat is 1 van de vele dingen)
Ben vanochtend dus naar de dokter geweest, Ik heb gebrobeerd mijn verhaal te vertellen en dat is me ook wel redelijk gelukt. En tranen natuurlijk, maar ze was ontzettend begripvol. Iniedergeval heeft ze me doorverwezen naar een psycholoog, die ik nog even moet bellen voor een afspraak. Ik moet zeggen, ik voel me al gelijk een stuk opgelucht. Want, ik weet zelf namelijk helemaal niet waar het vandaan komt (Ik heb geen nare trauma's o.i.d. gehad in mijn jeugd etc.) Dus voor mijn idee had ik ook helemaal geen aanleiding tot, en weet ik zelf niet waarom ik me steeds zo voel. Ik was zo blij met haar antwoord. Ze zei: "Soms is dat ook helemaal niet nodig, en zit het er gewoon."quote:Op maandag 24 september 2007 10:52 schreef LEiPiE het volgende:
[..]
Dat is bij mij ook de grootste blokkade en vrij duidelijk teken van een "probleem", goed dus dat je een afspraak hebt gemaakt!
En vooral: verwacht niet direct resultaat... ik ben nu iets van een half jaar verder en heb zelf niet het idee dat er veel veranderd is (maar goed, ook dat hoort bij een depressie: dat je positieve zaken niet zo goed op kunt merken).
Wat goedquote:Op maandag 24 september 2007 12:34 schreef Zaluki het volgende:
Ben vanochtend dus naar de dokter geweest, Ik heb gebrobeerd mijn verhaal te vertellen en dat is me ook wel redelijk gelukt. En tranen natuurlijk, maar ze was ontzettend begripvol. Iniedergeval heeft ze me doorverwezen naar een psycholoog, die ik nog even moet bellen voor een afspraak. Ik moet zeggen, ik voel me al gelijk een stuk opgelucht. Want, ik weet zelf namelijk helemaal niet waar het vandaan komt (Ik heb geen nare trauma's o.i.d. gehad in mijn jeugd etc.) Dus voor mijn idee had ik ook helemaal geen aanleiding tot, en weet ik zelf niet waarom ik me steeds zo voel. Ik was zo blij met haar antwoord. Ze zei: "Soms is dat ook helemaal niet nodig, en zit het er gewoon."
Maar goed, nu nog even een afspraak maken met de psycholoog.![]()
Eens en tgt oneens.quote:Op maandag 24 september 2007 16:33 schreef StallionJack het volgende:
Je moet niet omgaan met een depressie, maar er tegen vechten. Niet accepteren.
De laatste inzichten zijn juist dat dit vaak averechts werkt (bij klinische depressies).quote:Op maandag 24 september 2007 16:33 schreef StallionJack het volgende:
Je moet niet omgaan met een depressie, maar er tegen vechten. Niet accepteren.
Iets accepteren hoeft niet gelijk te zeggen dat je jezelf er bij neerlegtquote:Op maandag 24 september 2007 16:55 schreef StallionJack het volgende:
Als je een depressie accepteert ben je te dode opgeschreven.
Als je niet moe wilt worden dan zul je niets bereiken.quote:Op maandag 24 september 2007 16:39 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Vechten ertegen kan ook heel vermoeiend zijn. Acceptatie kan ook weer leiden tot nieuwe oplossingen en veranderingen.
[--']
Nou, van vechten word ik persoonlijk erg moe. Het houdt mij ook tegen, tegen om verder te kunnen gaan.quote:Op maandag 24 september 2007 17:00 schreef StallionJack het volgende:
Als je niet moe wilt worden dan zul je niets bereiken.
De definitie van accepteren is dat je een situatie niet wilt of kunt veranderen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |