quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 19:31 schreef rainbow2007 het volgende:[..]
Bij het 2e gesprek gaf mijn psycholoog half aan dat ik mijn emoties over bepaalde dingen teveel wegdrukte en dat dat niet gezond is. Ik had altijd zoiets van ik heb er niets aan, het zijn geen positieve gevoelens en ik kan er niets aan wijzigen, zo let's forget about it.
Maar idd voor de negatieve dingen die je ervaart en die bijdragen aan de depressie lijkt het me zinvol.
Was net klaar met een bericht en toen viel mijn computer uit
![]()
Maakt niet uit want ik was toch teveel bezig met telang opschrijven van teveel tekst. Dan is dit bericht ook wat langer maar dan val ik hier niet in de herhaling.
Wat je zegt over wegdrukken van zaken klopt, als je wegdrukt dan stapelt het zich op ergens. In het onbewuste of onderbewustzijn dat weet ik niet. Ben nu bezig met het lezen van een boek van CG. Jung. Over het onbewuste en over problemen die je kunt krijgen daardoor. Alles wordt opgeslagen uit je leven en ondertussen raak je beladen van gedachtes, emoties en energie. Een of andere negatieve lading die je met je mee gaat dragen. Wie weet is de positieve lading net het omgekeerde. Positief blijven denken zorgt ervoor dat het negatieve niet naar voren komt, maar als dan het negatieve de overhand gaat nemen dan word je negatief oftewel depressief.
Over positieve lading en negatieve lading. Als je constant geforceerd positief moet laden dan word je daar ook depressief van weer. Ik heb tijdens depressie vaak geforceerd positief moeten denken om positief te worden en als het dan zoveel moeite kost om optismistisch te worden dan is het niet meer leuk. Het is prettig als het vanzelf gaat. Dus wie weet is de grootste noodzaak om wat aan die negatieve lading te doen. De negatieve lading reduceren zodat het positief opladen makkelijker wordt?
Ligt die negatieve lading in het verleden en heeft die negatieve lading zich gevormd gedurende 10 jaar doorgaan met wegdrukken dan is het wellicht nodig om het verleden te verwerken?
Ik denk dan vaker dat je gewoon een kraan moet open zetten en alles eruit moet laten stromen in 1 keer, maar volgens mij zit het niet zo makkelijk in elkaar. Zou erg makkelijk zijn als je een manier vindt om alles weg te laten ebben. Alsof je bezig bent met wissen van je hele geheugen.
Negatief beladen zijn, kan zijn dat je jezelf moet veranderen actief. Als je negatief aankijkt tegen een bepaald aspect van het leven dan is het misschien zo dat je positief moet kijken en dat kost vanzelf moeite.
Jezelf omprogrammeren noem ik het vaker. Ik zie het mens dan als programma die door de jaren heen vanaf het eerste levensjaar gevormd is tot een wezen die hij niet zelf hoeft te zijn. Als je gevormd bent geworden tot iets dat je niet bent, dan is het ook mogelijk om jezelf om te vormen tot je ware ik.
En dat gevormd worden tot een mens die je niet bent dat is zo gedaan. Conditioneren heet dat toch of niet?
En nu genoeg.
Ik kan nu schrijven over tegen je onderbewustzijn praten, maar ik weet niet of dat wel past binnen R&P. Het onderbewustzijn als raadgever als je vragen stelt. Een diepe wijsheid die antwoord weet op je problemen. Een innerlijke stem die precies weet waar het aan ligt. Maar of dat binnen psychologie past? Ik heb er wel vaker over gelezen. En ook stel ik vaker vragen aan mezelf, en dan krijg ik vaak een logisch antwoord waar ik wat aan heb.
Een toevoeging even. Het negatief opladen van jezelf. Als iets fout gaat is dat niet leuk, het zorgt voor een soort frustratie omdat het even niet lukt. Vervolgens krijg je een negatieve lading over je heen die in je gaat zitten, onbewust sla je dat op alsof het een automatisme is. Zo zul je gedurende je leven constant situaties meemaken die iets oproepen, de meest onschuldig uitziende situatie kan al bijdragen dat je negatief geladen wordt omdat het toch opgeslagen wordt ergens, alles wordt opgeslagen volgens mij zoals ik al zeg. En dan gelukkig niet alleen maar negatieve zaken, het leven heeft genoeg moois te bieden om tegenwicht te geven aan het negatieve aspect.
Dan is het misschien een kwestie van het evenwicht. En ook de mate hoe sterk een negatieve gebeurtenis impact op je heeft. En of je geheugen het op een bepaalde manier doet vastleggen. De een vergeet al snel iets, en de ander legt het meer vast.
Volgens mij zit er toch een zeker technisch verhaal achter om het dan maar technisch te noemen. De balans tussen positieve lading en negatieve lading. Dan ben je nog afhankelijk van je levensloop wat weer bij ieder mens anders is.
Je karakter en persoonlijkheid erbij betrekken. Perfectionisme dat kan zorgen voor negatieve lading omdat je constant teveel van jezelf verlangt.
Ga zo door, ga zo door. Maar volgens mij is het zeker mogelijk om er actief wat tegen te doen.
Eerste depressie van mij duurde 1 1/2 jaar, daarna iets minder dan 1 jaar. Laatste was 1 1/2 maand. Zo ben ik bij iedere depressie bezig geweest met kijken waar het nu vandaan komt. Alsof mijn inspanning toch geloond heeft. Nu even niet depressief maar alsnog ga ik verder met zoeken naar de oorzaak zodat ik richting de toekomst minder risico op terugval heb.
Depressie begrijpen wil zeggen dat je depressie kunt voorkomen. En als je dan toevallig toch in een depressie valt dan kun je met je eigen inzicht en je zelfkennis sneller wat ertegen doen.
Totdat je wellicht depressie vrij zal zijn. Met inzicht en vanwege het feit dat je alles al op je kiezen hebt gehad. Je hebt de complete negatieve lading moeten doorstaan, dus wie weet zit er dan hoop richting de toekomst dat de negatieve lading leeg zal zijn zodat je de positieve lading kunt gaan opvullen
[ Bericht 2% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 01-02-2007 15:07:47 ]