Dan zou ik heel goed je best doen op dit onderwerp, zodat jouw foto wint en je verleiding nog eens in kan sturenquote:Op dinsdag 4 april 2006 17:08 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik vind het wel spijtig dat het geen verleiding is geworden.
Ik ben ook al eerder geweest heur, ik opende het vorige topic in ieder geval en zelfs daarvoor ben ik wel vaker langs komen waaienquote:Op dinsdag 4 april 2006 17:18 schreef PeRi het volgende:
Zeg, ik kwam hier al eerder dan jij hoor. Alweer.
Ik weet niet of de compact van mijn ouders (nog steeds geen eigen camquote:Op dinsdag 4 april 2006 17:18 schreef Offy het volgende:
[..]
Dan zou ik heel goed je best doen op dit onderwerp, zodat jouw foto wint en je verleiding nog eens in kan sturen
Ik ga niet over de beslissing die gisteravond genomen is, het heeft ook geen zin om daar hier nu over verder te gaan, daarvoor moet je bij de modjes zijn en die wonen in Het Nieuwe Fotografie Feedbacktopic . Vanaf hier wil ik het graag gezellig houden en voorbeelden/ ideëen en normale discussies over lange belichtingstijd zien
Stiekem rondsnuffelen en meelezen bij anderen he!quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:18 schreef PeRi het volgende:
Zeg, ik kwam hier al eerder dan jij hoor. Alweer.
Jij smiecht!!quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:23 schreef Offy het volgende:
[..]
Stiekem rondsnuffelen en meelezen bij anderen he!![]()
Waarschijnlijk kan het ook wel, maar het gaat moeilijk worden om de foto's te overtreffen van de ervarenere fotografen die hier rondklikken.quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:22 schreef Schanulleke het volgende:
Ook met een compact kan je prima lange sluitertijdsfoto's maken. Leuk om uit te vinden hoe toch?
Inpikken dat ding en ermee spelen, dan kom je er vanzelf achterquote:Op dinsdag 4 april 2006 17:21 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik weet niet of de compact van mijn ouders (nog steeds geen eigen cam) wel die functie enigszins bezit
.
Bedankt! (Ik zag gisteren ook al wat 'succes!'-jes voorbij komen. ik ga het nodig hebben he?quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:22 schreef Ymke het volgende:
Offy ,heel veel plezier met het leiden van de wedstrijden![]()
Heb je de nachtstand al eens in het licht geprobeerd . gewoon om te spelen? Of neem een donkere kamer , en verzin daar een onderwerp bijquote:Op dinsdag 4 april 2006 17:26 schreef MissyMirjaM het volgende:
ben benieuwd of ik wat leuks kan maken deze maand,
lange sluitertijd kan ik alleen gebruiken op de nachtstand, dus ik zal alleen nachtfoto's in kunnen zenden
in het licht raakt de foto overbelicht, doordat het de nachtstand isquote:Op dinsdag 4 april 2006 17:27 schreef Ymke het volgende:
[..]
Heb je de nachtstand al eens in het licht geprobeerd . gewoon om te spelen? Of neem een donkere kamer , en verzin daar een onderwerp bij
Maak een high-key fotoquote:Op dinsdag 4 april 2006 17:33 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
in het licht raakt de foto overbelicht, doordat het de nachtstand iszie je een mooi wit vlak. ook leuk
En in een donkere kamer? Heb je dat al geprobeerd? Volges mij lukt dat welquote:Op dinsdag 4 april 2006 17:33 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
in het licht raakt de foto overbelicht, doordat het de nachtstand iszie je een mooi wit vlak. ook leuk
Een high key foto is een foto waarbij het grootste deel overbelicht is, waardoor alles er veel zachter uitziet dan normaal.quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:53 schreef MissyMirjaM het volgende:
high key?
Staat dat in de regels?quote:Op dinsdag 4 april 2006 18:53 schreef k_man het volgende:
Jammer dat je wedstrijdleiding bent geworden Offy. Nu mag je toch niet zelf meer meedoen?
Ik dacht het?quote:
lijkt me redelijkquote:Op dinsdag 4 april 2006 19:00 schreef Tha_Erik het volgende:
Ja, op zich vind ik het wel OK als de organisatie niet mee doet qua prijzen winnen, maar dan kan het toch wel voor spek en bonen? Dat als de foto van de organisatoor wint, de prijs doorschuift naar de volgende?
Ik baal er zelf ook heel erg vanquote:Op dinsdag 4 april 2006 18:53 schreef k_man het volgende:
Jammer dat je wedstrijdleiding bent geworden Offy.
Hoe het daar precies mee zit weet ik niet, we wachten nog steeds op contact met een FAquote:Nu mag je toch niet zelf meer meedoen?
Hier maak ik uit op dat de crew wel met de wedstrijden in FOT mee mag doen, niet met de rest. (zolang er niets te winnen valt in ieder geval.) In het verleden zijn er meerdere moderators geweest die mee hebben gedaan met de wedstrijd, daar zijn ook nooit problemen mee geweest.quote:Op zondag 2 april 2006 12:58 schreef RonaldV het volgende:
Crew is uitgesloten van Fok!-wedstrijden omdat de wedstrijden van Fok! niet zo transparant verlopen als de maandelijkse "wedstrijd om de eer" hier. Dat kan ook niet anders, want het aantal reacties van alle Fok!-users ligt veel hoger dan de maximaal 50 FOT-ers die hier een puntentel-topic "vullen".
Dit vind ik wel een redelijk argument, maar in dit geval is het net iets anders wellicht omdat de prijs niet door Fok, maar door mijzelf geregeld wordt. Als ik meedoe is dat dan natuurlijk voor spek en bonen.quote:Op zondag 2 april 2006 12:20 schreef Subhuman het volgende:
Als er een prijs te winnen valt bij een wedstrijd die vanuit Fok georganiseerd wordt mag de crew eigenlijk niet meedoen omdat anders misschien wel eens de suggestie gewekt kan worden dat wij de wedstrijd kunnen beïnvloeden en zo de prijs in de wacht kunnen slepen.
quote:
Er zijn dan ook wel genoeg relletjes geweest dezer dagenquote:Op dinsdag 4 april 2006 19:49 schreef Astridj0h het volgende:
wtf, gewoon in één dag een heel fotowedstrijd SC vol gemaakt. Lijkt me reden voor een feestje!Gezeur over verminderde animo kan in iig van de baan worden geveegd voorlopig
Wie het weet mag het zeggenquote:
quote:Op dinsdag 4 april 2006 19:14 schreven Ymke en een helehoop anderen het volgende (of iets in die richting):
Van mij mag je gewoon meedoen![]()
Gelukkig stem je niet op een persoon, maar op een foto. Tenminste, dat mag ik hopen.quote:Op dinsdag 4 april 2006 21:47 schreef Shark.Bait het volgende:
ik stem niet meer op crew
Zeker niet na gisterenavond.
Hé, wat een leuk punt snij je hier aan.quote:Op dinsdag 4 april 2006 21:52 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Gelukkig stem je niet op een persoon, maar op een foto. Tenminste, dat mag ik hopen.
Ja, dat is ook al ter sprake gekomen, heb ook ik wel meegekregenquote:Op dinsdag 4 april 2006 21:55 schreef k_man het volgende:
[..]
Hé, wat een leuk punt snij je hier aan.![]()
quote:Op dinsdag 4 april 2006 22:39 schreef k_man het volgende:
Is dat station Eindhoven?
Wat hij zegtquote:Op dinsdag 4 april 2006 23:03 schreef Schanulleke het volgende:
Vooral de eerste vind ik erg mooi Offy! Met die mevrouw zo eenzaam in de hoek.
quote:Op dinsdag 4 april 2006 22:51 schreef blackbully het volgende:
net even wezen spelen met 30sec
eerste probeersel
[afbeelding]
Gaaf effect BB!quote:Op dinsdag 4 april 2006 22:51 schreef blackbully het volgende:
net even wezen spelen met 30sec
eerste probeersel
[afbeelding]
Zijn we er nu al uit hoe lang dat minimaal is dan?quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:18 schreef Offy het volgende:
en normale discussies over lange belichtingstijd zien
mag ik vragen hoe je dit gedaan hebt?quote:Op woensdag 5 april 2006 09:56 schreef fr.oosje het volgende:
Ook even een voorbeeldje om aan te tonen dat het helemaal geen nachtfoto's hoeven te zijn. Je kan zelfs gewoon flitsen en toch een lange sluitertijd gebruiken.
[afbeelding]
Ja, dit is een combinatie van flitsen met een lange sluitertijd (ook weer niet zo heel lang hoor) Ik denk dat in dit geval een sluiterijd van 1/20 ofzo gebruikt is. Op veel compactcamera's zit een slowsync knopje (meetstal een klein poppetje met een sterretje erbij) Gebruik die instelling maar eens.quote:
volgens mij zit die ook op mijn DSLR maar is dat de nachtstand, maar goed dat weet ik niet zo uit mijn hoofdquote:Op woensdag 5 april 2006 10:28 schreef fr.oosje het volgende:
[..]
Ja, dit is een combinatie van flitsen met een lange sluitertijd (ook weer niet zo heel lang hoor) Ik denk dat in dit geval een sluiterijd van 1/20 ofzo gebruikt is. Op veel compactcamera's zit een slowsync knopje (meetstal een klein poppetje met een sterretje erbij) Gebruik die instelling maar eens.
Net zoals elke andere zelfontspanner.quote:Op woensdag 5 april 2006 10:38 schreef Ynske het volgende:
hoe werkt zo'n tijdvertraagde zelfontspanner?
nee dat klinkt niet ingewikkeldquote:Op woensdag 5 april 2006 10:51 schreef fr.oosje het volgende:
Dat is gewoon de zelfontspanner. (even je boekje lezen?) In dit geval stond mijn camera op statief en gebruikte ik een draadontspanner. Ik heb zelf niet die slowsync functie gebruikt, maar de M stand. sluitertijd en diafragma ingesteld op het omgevings licht en de flitser een iets terug gedraaid om niet teveel een flits effect te creeren.
Maar als dit te ingewikkeld klinkt probeer dan eens die slowsync!
Ik heb ene remote voor mijn cam, die ik op afstand kan gebruiken zonder vertraging en met een vertraging van 2 seconden. Is instelbaar op de remote zelf.quote:Op woensdag 5 april 2006 10:38 schreef Ynske het volgende:
hoe werkt zo'n tijdvertraagde zelfontspanner?
dat is wel handigquote:Op woensdag 5 april 2006 11:10 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Ik heb ene remote voor mijn cam, die ik op afstand kan gebruiken zonder vertraging en met een vertraging van 2 seconden. Is instelbaar op de remote zelf.
Dankjewel, ik vrees ook dat ik het erg hard nodig ga hebbenquote:Op woensdag 5 april 2006 08:13 schreef Puckzzz het volgende:
hey offy had ik jou al succes gewenst? Ik dacht het niet he?heel veel succes iig, met deze lastige mensen om je heen zul je het hard nodig hebben
'Lang' is een behoorlijk relatief begrip, het heeft denk ik weinig zin om daar een x aantal (tienden) seconden voor vast te stellen als minimum. Ik laat het voor nu over aan de fotograaf (en uiteindelijk de stemmers), mocht er echt een twijfelgeval zijn, dan kunnen we altijd nog overleggen met de modjes.quote:Op woensdag 5 april 2006 08:33 schreef Vliegvrager het volgende:
Zijn we er nu al uit hoe lang dat minimaal is dan?
Precies, en zo streng zullen we er echt niet naar kijken hoorquote:Op woensdag 5 april 2006 12:46 schreef Puckzzz het volgende:
Ik denk dat als je aan de foto kan zien dat er een langere sluitertijd voor nodig is geweest het toch goed is?
Letterlijk (zoals hij is ingezonden als onderwerp) is het 'Lange belichtingstijd'. Maar het komt voor het grootste deel wel op hetzelfde neer. Een lange belichtingstijd kan je volgens mij alleen maar krijgen door een lange sluitertijd te kiezen, maar je kan andersom natuurlijk wel een lange sluitertijd nemen zonder ook lang te belichten. (hoewel ik daar zo 123 het nut niet van inziequote:en is het nou echt specifiek lange belichtingstijd of lange sluitertijd? Dit iv.m. een ideetje dat ik heb maar om dat uit te voeren moet ik echt even weten welke van de twee het nou is....letterlijk!
Mijn ideetje heeft daar juist wel mee te makenquote:Op woensdag 5 april 2006 13:11 schreef Offy het volgende:
...maar je kan andersom natuurlijk wel een lange sluitertijd nemen zonder ook lang te belichten. (hoewel ik daar zo 123 het nut niet van inzie)
Zeg je nu dat al die anderen gewoon 'standaard' werk leveren?quote:Op woensdag 5 april 2006 13:16 schreef Esto het volgende:
Ik zat gisteravond te verzinnen wat ik kon doen en toen kwam ook het idee van BB bij me opOok die treinen en auto's.. Wheee.. ik kan alleen standaard dingen verzinnen
uhm...ja ik wil mijn ideetje best met je bespreken op MSN zodat jij op voorhand kan bepalen of het wel of niet geoorloofd is. Maar ik ga het hier niet uit de doeken doenquote:Op woensdag 5 april 2006 13:11 schreef Offy het volgende:
[..]
Precies, en zo streng zullen we er echt niet naar kijken hoor
[..]
Letterlijk (zoals hij is ingezonden als onderwerp) is het 'Lange belichtingstijd'. Maar het komt voor het grootste deel wel op hetzelfde neer. Een lange belichtingstijd kan je volgens mij alleen maar krijgen door een lange sluitertijd te kiezen, maar je kan andersom natuurlijk wel een lange sluitertijd nemen zonder ook lang te belichten. (hoewel ik daar zo 123 het nut niet van inzie) Wat voor een ideetje heb je precies? (Maar zoals ik al zei: ik ben niet van plan erg streng te zijn over de specifieke belichtingstijden hoor.)
MSNquote:Op woensdag 5 april 2006 13:24 schreef Puckzzz het volgende:
uhm...ja ik wil mijn ideetje best met je bespreken op MSN zodat jij op voorhand kan bepalen of het wel of niet geoorloofd is. Maar ik ga het hier niet uit de doeken doen
NEEE!quote:Op woensdag 5 april 2006 13:21 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Zeg je nu dat al die anderen gewoon 'standaard' werk leveren?
ik heb je een mailtje gestuurd naar het adres uit je profiel.quote:Op woensdag 5 april 2006 13:28 schreef Offy het volgende:
[..]
MSN
Als je er echt over twijfelt kan je me erover mailen, anders zou ik zeggen: leef je uit!
Ik loop ook al een tijd met het idee van Blackbully rondquote:Op woensdag 5 april 2006 13:16 schreef Esto het volgende:
Ik zat gisteravond te verzinnen wat ik kon doen en toen kwam ook het idee van BB bij me opOok die treinen en auto's.. Wheee.. ik kan alleen standaard dingen verzinnen
Jeetje, haha...Hier moet ik even over nadenken/overleggenquote:Op woensdag 5 april 2006 13:36 schreef Puckzzz het volgende:
ik heb je een mailtje gestuurd naar het adres uit je profiel.
Alleen in het uitzonderlijke geval dat je omgeving volledig maar dan ook volledig donker is, is er een verschil tussen die twee. of ga je je lensdop op de camera laten zitten?quote:Op woensdag 5 april 2006 12:46 schreef Puckzzz het volgende:
Ik denk dat als je aan de foto kan zien dat er een langere sluitertijd voor nodig is geweest het toch goed is?
en is het nou echt specifiek lange belichtingstijd of lange sluitertijd? Dit iv.m. een ideetje dat ik heb maar om dat uit te voeren moet ik echt even weten welke van de twee het nou is....letterlijk!
En als je met film werkt is er ook een groot verschil tussen deze twee.quote:Op woensdag 5 april 2006 13:42 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Alleen in het uitzonderlijke geval dat je omgeving volledig maar dan ook volledig donker is, is er een verschil tussen die twee. of ga je je lensdop op de camera laten zitten?
quote:Op woensdag 5 april 2006 13:40 schreef Offy het volgende:
[..]
Jeetje, haha...Hier moet ik even over nadenken/overleggen![]()
Ik denk dat Puckzzz net als de rest pas op het allerlaatste uur van de inzendtijd pas zijn/haar foto gaat inzenden vanwege plagiaat en ander jatwerkquote:Op woensdag 5 april 2006 14:20 schreef Tha_Erik het volgende:
Puckzzz, je snapt toch wel dat mijn nieuwsgierigheid echt erg groot begint te worden?
hahaha dat zal wel meevallen. Alsi k mijn ideetje hier neerzet komt er ws weer een ellenlange discussie van, en ik vraag dus eerst goedkeuring van de wedstrijdleiding zodat die discussie niet gevoerd hoeft te worden wanneer het goedgekeurd zou worden.quote:Op woensdag 5 april 2006 14:22 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Ik denk dat Puckzzz net als de rest pas op het allerlaatste uur van de inzendtijd pas zijn/haar foto gaat inzenden vanwege plagiaat en ander jatwerk![]()
![]()
And damn proud off it!!!quote:
Waar een D70 gebruiker al niet goed voor isquote:Op dinsdag 4 april 2006 19:49 schreef Astridj0h het volgende:
Maar goed, lange belichtingstijd, lijkt me mooie kans weer een nieuwe functie van mijn cameraatje de exploreren (bulb stand, na de 30 seconden stand, met dank aan Speedy!!!)
duurde ook een minuut of 5 pffff.quote:Op woensdag 5 april 2006 23:05 schreef Schanulleke het volgende:
Dat duurt lang dan he. Dat viel mij ook tegen..
Ik zie morgen wel wat het is geworden
Ik heb echt geen idee waar je het over hebt?quote:Op woensdag 5 april 2006 23:29 schreef Subhuman het volgende:
Dit is een leuk onderwerp om het Schwarzschild-effect uit te leggen! * Sub probeert de wedstrijd een educatief tintje te geven.
Het Schwarzschild-effect houdt in dat bij lange belichtingstijden de gevoeligheid minder wordt. Deze loopt dan niet meer lineair. Dit betekent dat je bij een lange sluitertijd nog langer moet belichten dan je berekening aangeeft.
Ik heb overigens geen idee of dit ook voor digitale camera's geldt.
geen ideequote:Op woensdag 5 april 2006 23:29 schreef Subhuman het volgende:
Dit is een leuk onderwerp om het Schwarzschild-effect uit te leggen! * Sub probeert de wedstrijd een educatief tintje te geven.
Het Schwarzschild-effect houdt in dat bij lange belichtingstijden de gevoeligheid minder wordt. Deze loopt dan niet meer lineair. Dit betekent dat je bij een lange sluitertijd nog langer moet belichten dan je berekening aangeeft.
Ik heb overigens geen idee of dit ook voor digitale camera's geldt.
En ik dacht nog wel dat ik het zo goed had uitgelegd... Maar ik studeer dan ook geen onderwijskunde.quote:Op woensdag 5 april 2006 23:31 schreef Mauro het volgende:
[..]
Ik heb echt geen idee waar je het over hebt?
nee ik snap je wel.quote:Op woensdag 5 april 2006 23:34 schreef Subhuman het volgende:
[..]
En ik dacht nog wel dat ik het zo goed had uitgelegd... Maar ik studeer dan ook geen onderwijskunde.Ik zal eens een didactisch verantwoorde uitleg zoeken op internet.
ach je komt iig beter uit als wat ik tot nu toe krijg geproduceerd met me langesluitertijdquote:Op woensdag 5 april 2006 22:25 schreef prupke het volgende:
ik ben toch zo blij met dit onderwerp...![]()
net een partij lopen prutsen in de studio maar goed ik heb nog bijna een maand om te oefenen.![]()
quote:Film reciprocity errors: Schwarzschild effect and color balance shift
As you make your exposures longer than about 1 second or so, you may start noticing that the color balance and sensitivity of your film changes. This is called the reciprocity error, or SchwarzSchild effect. It basically means that if you make an exposure on, say, 1 second at f/8, this gives no longer the same exposure as a 2-second exposure on f/11, as it would be when you do short exposures (say, 1/500 sec or so). Film sensitivity drops for longer exposures, so in general you will need to expose the film longer (sometimes up to a factor of 2 or 3, or 1 to 1.6 stop) than what the light meter suggests.
It is hard to give a rule-of-thumb for the exposure correction, but what I generally find is that for exposures up to a minute on Fuji slide film, overexposing the photo by between 1/2 and 1 stop, depending on how dark you want the photo to be, gives adequate correction. (This is in addition to the 1 stop overexposure I always do with weather photography, since my slides turn out to be very dark if I expose according to the light value.) If you are photographing a night scene, you may want to make a relatively short exposure, so the night scene will look properly dark on the slide.
mag het ook een FA zijn?quote:Op woensdag 5 april 2006 23:41 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Een avondje uit met een mod naar keuze?
dan win ik en dan vraag ik jou meequote:Op woensdag 5 april 2006 23:41 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Een avondje uit met een mod naar keuze?
yvonnequote:
ga het nog met een sigaret proberenquote:Op woensdag 5 april 2006 23:47 schreef Kamermans het volgende:
blackbully, als je die foto nou over doet maar dan met een sterretje inplaats van wierrook? dan krijg je wel meer te zien
quote:Op woensdag 5 april 2006 23:48 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
er gaat niets boven een belse krieke![]()
Ik verkloot meer dan dat er lukt....quote:[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/839951/3/50#36694615]woensdag 5 april 2006 23:55
nog meer mensen die iets hebben verkloot aan foto's?
Jaaahhh samen uit eten met Nikky.quote:Op woensdag 5 april 2006 23:45 schreef blackbully het volgende:
[..]
yvonne
(is er in iedergeval bier)
kan dan ook met jou daten maar heb liever een vrouw
ps. nikky is ook goed.
wil wel eens weten waarom ze van die rare ban acties heeft![]()
Ongeduldig ding die je er bent!quote:Op donderdag 6 april 2006 08:13 schreef Puckzzz het volgende:
@offy: weet je al wat? Ik ga er nl. geen tijd insteken zolang ik nog niets weet...
Slimmerd!quote:Op donderdag 6 april 2006 09:31 schreef Kleintje het volgende:
Ik kan echt iedere foto insturen die in me opkomt!
Dat is het makkelijke van analoog schieten.
Ik kan gewoon een sluitertijd verzinnen!
*YEAH*
Nu wil ik je de rest van de maand nergens over horen klagenquote:
En dan toch zo ongeduldig naar die mail vragenquote:ga er eens mee aan de slag, alleen heb ik dit weekend geen tijd
erhm....niet meer klagen? Ik ben een vrouw...ik kan dat nietquote:Op donderdag 6 april 2006 12:56 schreef Offy het volgende:
[..]
Nu wil ik je de rest van de maand nergens over horen klagen
[..]
En dan toch zo ongeduldig naar die mail vragen![]()
Je kan met paasweekend mijn D70 ff vasthoudenquote:Op woensdag 5 april 2006 23:38 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
ach je komt iig beter uit als wat ik tot nu toe krijg geproduceerd met me langesluitertijd![]()
met nacht kreeg ik debiele ruizige foto's.. nu weer niksof ik moet een leuk origineel kiekje maken en maar zeggen dat het een lange sluitertijd heb
![]()
Ik vind het raar. Je hebt vast nog 10 andere ideeeeeen en foto's die je in zal sturen. Jij die alles op 1 paard inzetquote:Op donderdag 6 april 2006 12:53 schreef Puckzzz het volgende:
Mijn ideetje is goedgekeurd
Thnx Offy!
ga er eens mee aan de slag, alleen heb ik dit weekend geen tijd
Ik ben het belleblaasapparaat lieverdquote:Op zaterdag 8 april 2006 01:01 schreef PdeHoog het volgende:
Prupke, je moet eens kijken of je zelf uit beeld kunt blijven, het bellenblaas-apparaat kun vastmaken en dan daar op focussen met een van de focuspunten in de hoek en dan blazen en afdrukken. Dan blijft nl. het bellenblaas-ding mooi scherpEn nu hangt er een algemene waas van onscherpheid over de foto en dat is natuurlijk zonde
Verrek, ik zie er nu pas een mannetje in. Ik dacht dat het een klein afbeeldinkje was van een cameraquote:Op zaterdag 8 april 2006 13:02 schreef Schanulleke het volgende:
Leuk idee, met 2 spiegels!
De 'nacht'stand is die met het icoon van een mannetje en een sterretje. Op half vier, in dit plaatje.
quote:Op zondag 9 april 2006 18:00 schreef Puckzzz het volgende:
Zow eindelijk ff tijd gehad.
Sommigen zullen de foto te donker en dichtgelopen vinden, ik vind het contrast er juist bij passen en heb het met opzet zo gedaan.
Duurt best lang zo'n rits te sluiten(2 sec. om precies te zijn)
[afbeelding]
sluitertijd van 8 sec...
[afbeelding]
nee dat is mijn tweelingzus, zie je toch duidelijk dat verschil?quote:
en vandaar dat ik op voorhand toestemming heb gevraagd aan de wedstrijdleiding of mijn idee volgens hen wel binnen het thema pastte. hun vonden van wel...quote:Op zondag 9 april 2006 19:02 schreef k_man het volgende:
Ik snap best wat je bedoelt, maar vind 'm niet direct passen in het thema.
leuk he? Zo'n technisch onderwerp waarmee jij je met je compactcamera moet meten tegen mensen met een veel ge-avanceerdere camera...quote:Op zondag 9 april 2006 19:16 schreef Tha_Erik het volgende:
Met de nachtstand op de compact van mij lijkt er alleen een flits aan te gaan, en verder niet echt iets anders te gebeuren.
Ja, leuk is anders, maar ik zie wel. Anders doe ik deze maand gewoon niet mee en bekijk ik jullie resultaten.quote:Op zondag 9 april 2006 19:24 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
leuk he? Zo'n technisch onderwerp waarmee jij je met je compactcamera moet meten tegen mensen met een veel ge-avanceerdere camera...
Ik weet ook niet hoe die werkt, mijn ouders zijn de handleiding kwijtquote:dit is nou precies wat sommige mensen bedoelden met een laagdrempelig onderwerp waar je met elke camera wat van kan maken
ik kan je niet helpen met je technische vragen, heb geen idee hoe jouw camera werkt, sorrie
Uiteraard. Alleen beslist de wedstrijdleiding niet wie er punten krijgen.quote:Op zondag 9 april 2006 19:14 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
en vandaar dat ik op voorhand toestemming heb gevraagd aan de wedstrijdleiding of mijn idee volgens hen wel binnen het thema pastte. hun vonden van wel...
maakt verders niet uit of ji het dus wel of niet binnen het thema vind passen, dat is jouw mening.
welk type is het? is Google jouw vriendje niet voor een handleiding?quote:Op zondag 9 april 2006 19:26 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Ja, leuk is anders, maar ik zie wel. Anders doe ik deze maand gewoon niet mee en bekijk ik jullie resultaten.
[..]
Ik weet ook niet hoe die werkt, mijn ouders zijn de handleiding kwijt.
Heeft je camera een sluitertijd-voorkeuzequote:Op zondag 9 april 2006 19:16 schreef Tha_Erik het volgende:
Met de nachtstand op de compact van mij lijkt er alleen een flits aan te gaan, en verder niet echt iets anders te gebeuren.
Het is een Panasonic Lumix DMC-LC33. En ik ben even aan het googlen naar een handleiding. Stom dat ik zelf niet op die ideeën komquote:Op zondag 9 april 2006 19:30 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
welk type is het? is Google jouw vriendje niet voor een handleiding?
Thnx k-man voor die waardevolle grammatica les, ik zal er in de toekomst rekening mee houden
* Puckzzz noteert 5 punten van Tha-Erikquote:Op zondag 9 april 2006 19:41 schreef Tha_Erik het volgende:
Handleiding gevonden.
* Tha_Erik lezen gaat.
Ik zal dit even toelichten. Lange belichtingstijd en lange sluitertijd liggen zo dicht bij elkaar dat ik daar deze maand geen onderscheid in maak. 'Lange sluitertijd' kan je als techniek, maar ook als thema zien. En Puckzzz heeft dat laatste gedaanquote:Op zondag 9 april 2006 19:14 schreef Puckzzz het volgende:
en vandaar dat ik op voorhand toestemming heb gevraagd aan de wedstrijdleiding of mijn idee volgens hen wel binnen het thema pastte. hun vonden van wel...
Nee, het is 'zij vond van wel.'quote:Op zondag 9 april 2006 19:28 schreef k_man het volgende:
Het is trouwens: 'zij vonden van wel'.
Jij hebt dus net laten zien dat je dit onderwerp helemaal niet technisch hoeft uit te voeren en dat je er al helemaal geen dure geavanceerde camera voor nodig hebt.quote:Op zondag 9 april 2006 19:24 schreef Puckzzz het volgende:
leuk he? Zo'n technisch onderwerp waarmee jij je met je compactcamera moet meten tegen mensen met een veel ge-avanceerdere camera...
dit is nou precies wat sommige mensen bedoelden met een laagdrempelig onderwerp waar je met elke camera wat van kan maken
Dat bedoelde ik ja.quote:Op zondag 9 april 2006 19:48 schreef Offy het volgende:
Als sommige users het 'er niet in zien' zijn ze helemaal vrij om hun punten aan het einde van de maand te geven aan foto's die zij wél bij het onderwerp vinden passen.
Mooi, dan kunnen we weer verderquote:
Ik vind niet dat het uit maakt dat zij niet scherp is, ik vind het een hele mooie foto.quote:Op zondag 9 april 2006 18:24 schreef Offy het volgende:
Normaal gesproken krijg je mij niet snel een zweefmolen in, maar ik kreeg een leuk ideetje voor lange belichtingstijd toen ik er voorbij liep en ben toch maar ingestapt, camera 3x om mijn pols gewikkeld.Het idee was leuk, het resultaat iets minder
Ik vind de kleurtjes en de strepen wel leuk, maar ik kreeg het meisje met geen mogelijkheid mooi scherp:
[afbeelding]
Leuke foto, ik vind de kleuren erg goed en de onscherpte is misschien wel jammer, maar niet enorm storend ofzo.quote:Op zondag 9 april 2006 18:24 schreef Offy het volgende:
Normaal gesproken krijg je mij niet snel een zweefmolen in, maar ik kreeg een leuk ideetje voor lange belichtingstijd toen ik er voorbij liep en ben toch maar ingestapt, camera 3x om mijn pols gewikkeld.Het idee was leuk, het resultaat iets minder
Ik vind de kleurtjes en de strepen wel leuk, maar ik kreeg het meisje met geen mogelijkheid mooi scherp:
[afbeelding]
Leuk, jammer dat ze een beetje grauwig zijn en weinig kleurtes hebben.quote:Buiten was het eigenlijk veel te zonnig voor langere sluitertijden, heb toch wat geprobeerd bij de achtbaan:(ja, alweer)
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik ga nu misschien een heel domme vraag stellen, maar doe het toch...quote:Op zondag 9 april 2006 19:48 schreef Offy het volgende:
[..]
Ik zal dit even toelichten. Lange belichtingstijd en lange sluitertijd liggen zo dicht bij elkaar dat ik daar deze maand geen onderscheid in maak. 'Lange sluitertijd' kan je als techniek, maar ook als thema zien. [..]
lekkerquote:
Kan je uitleggen hoe je te werk bent gegaan? Ik zie dat je een sluitertijd van 18 sec. hebt gebruikt, maar leg eens uit... zijn jullie met zijn tweetjes elke keer een aantal seconden ergens anders in het frame gaan staan? Ik vraag me dit af omdat ik dan toch een bepaalde transparantie verwacht bij de beelden en die zie ik niet.quote:Op zondag 9 april 2006 22:54 schreef blackbully het volgende:
voor zover als dat ik weet is lange BELICHTING iets wat je doet bij het afdrukken in je doka. dus dat kan niet digitaal.
lange SLUITERTIJD die ken je wel dat is je S-waarde dat is de tijd dat je film of sensor belicht word.
hier een poging van mijn kant. (met wat hulp van Prupke en model Mauro)
[afbeelding]
We zijn in de studio van bb en p gaan staan. Ik linksboven, bb rechtsonder op de foto.quote:Op maandag 10 april 2006 09:14 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Kan je uitleggen hoe je te werk bent gegaan? Ik zie dat je een sluitertijd van 18 sec. hebt gebruikt, maar leg eens uit... zijn jullie met zijn tweetjes elke keer een aantal seconden ergens anders in het frame gaan staan? Ik vraag me dit af omdat ik dan toch een bepaalde transparantie verwacht bij de beelden en die zie ik niet.
Thnx! Nu snap ik het idd wat beter, die flitsen doen het hem, gewoon met het testknopje van de ontspanner gedaan? Goed idee, goed uitgewerkt, heel goed resultaatquote:Op maandag 10 april 2006 09:28 schreef Mauro het volgende:
[..]
We zijn in de studio van bb en p gaan staan. Ik linksboven, bb rechtsonder op de foto.
Ontspanner van de camera met de ab ingedrukt en met het flitsblokje van de studioverlichting 1 keer geflitst met de studioflitser.
Daarna zijn we beide in de middelste stand gaan staan, en nog eens geflitst.
Toen ben ik rechts gaan staan en bb links, en weer een keer geflitst.
Als laatste hebben we de onderste positie aangenomen en maar weer een keer geflitst.
In fotosoep slechts een heel klein beetjeberwerkt en dat was de foto die je ziet.
Hij is mooi hè?
Alleen ging het tijdens de uitvoering van het idee een beetje mis.quote:Op maandag 10 april 2006 09:35 schreef Puckzzz het volgende:
Thnx! Nu snap ik het idd wat beter, die flitsen doen het hem, gewoon met het testknopje van de ontspanner gedaan? Goed idee, goed uitgewerkt, heel goed resultaat
Zeg dan gewoon dat je van het kleine podiumpje afdonderdequote:Op maandag 10 april 2006 09:44 schreef Mauro het volgende:
[..]
Alleen ging het tijdens de uitvoering van het idee een beetje mis.
Daarom zijn de onderste koppen zo lacherig en kijken we elkaar niet meer aan
quote:Op maandag 10 april 2006 09:46 schreef prupke het volgende:
[..]
Zeg dan gewoon dat je van het kleine podiumpje afdonderde
quote:Op maandag 10 april 2006 09:46 schreef prupke het volgende:
[..]
Zeg dan gewoon dat je van het kleine podiumpje afdonderde
Leuk!!!quote:Op zondag 9 april 2006 22:54 schreef blackbully het volgende:
voor zover als dat ik weet is lange BELICHTING iets wat je doet bij het afdrukken in je doka. dus dat kan niet digitaal.
lange SLUITERTIJD die ken je wel dat is je S-waarde dat is de tijd dat je film of sensor belicht word.
[afbeelding]
hmmmzzz Niet echt Puckzzz.quote:Op maandag 10 april 2006 11:54 schreef Puckzzz het volgende:
Ik heb de mijne eens op zijn kop gezet, is dit leuker / beter?
[afbeelding]
die heb ik er ook wel tussen zitten, zal vanavond eens ff kijken of dat nog wat is. Is alleen jammer dat je die opstroop beweging er niet goed inzietquote:Op maandag 10 april 2006 12:05 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
hmmmzzz Niet echt Puckzzz.
Dan had je eigenlijk je panty langzaam op moeten stropen![]()
Hey, dat was mijn idee.quote:Op zondag 9 april 2006 22:54 schreef blackbully het volgende:
[afbeelding]
Geweldige foto!! goeie compositie en wie zegt dat dat meisje scherp moet zijn? Ik zou hem insturen!quote:Op zondag 9 april 2006 18:24 schreef Offy het volgende:
Wat hij zegt!quote:Op maandag 10 april 2006 13:17 schreef fr.oosje het volgende:
[..]
Geweldige foto!! goeie compositie en wie zegt dat dat meisje scherp moet zijn? Ik zou hem insturen!
Met de EXIF-viewer voor IE van Opandaquote:Op maandag 10 april 2006 14:26 schreef Tha_Erik het volgende:
Hoe kan je ergens dan EXIF vanaf lezen?
sneller dan het licht he?quote:Op maandag 10 april 2006 14:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Met de EXIF-viewer voor IE van Opanda
http://www.opanda.com/en/iexif/index.html
Oh ja de rest van de foto's tot nog toe vind ik nietsquote:Op maandag 10 april 2006 14:13 schreef PoseidonVS het volgende:
[..]
Wat hij zegt!
(@fr.oosje: Denk je wel aan je reputatie als zeiksnor?)
Ik doe het nog lekker analoog.quote:Op maandag 10 april 2006 14:25 schreef Puckzzz het volgende:
Ik vind het erg jammer dat van sommige foto's de EXIF niet te lezen is. Als jullie de foto opslaan, doen jullie dan 'save for web' of gewoon 'save as'?
bij 'save for web' verdwijnt geloof ik de EXIF info, en dat vind ik bij deze wedstrijd toch wel handig als je die af kan lezen.
Weet je dat ik gewoon echt misselijk wordt als ik lang naar die foto kijk? Normaal is dat niet echt complimenteus, maar hier wel. Dat het meisje niet scherp is, is op zich wel jammer, maar het doet niets af aan de kracht van het beeld. Ook met onscherp meisje is dit een goede plaat.quote:Op zondag 9 april 2006 18:24 schreef Offy het volgende:
[afbeelding]
Ik ook, en ik heb eindelijk een idee voor de wedstrijd. Het wordt tijd om weer eens wat oertechniek uit de kast te trekken.quote:
En dan ga je die foto voor de monitor houden opdat wij maar moeten zien hoe leuk die is???quote:Op maandag 10 april 2006 21:29 schreef PoseidonVS het volgende:
[..]
Ik ook, en ik heb eindelijk een idee voor de wedstrijd. Het wordt tijd om weer eens wat oertechniek uit de kast te trekken.![]()
Heb net geprobeerd maar dat is geen succesquote:Op maandag 10 april 2006 09:16 schreef Puckzzz het volgende:
@Prup, heb je dit al geprobeerd met een witte achtergrond? Lijkt me dat de kleurtjes dan lekkerder uitkomen.
Hey, dat is handig, heb meteen zo'n ding voor Firefix geinstalleerd! Ik zie nu wel dat de exif info in mijn foto's niet bewaard wordt als ik ze opslaquote:Op maandag 10 april 2006 14:31 schreef RonaldV het volgende:
Met de EXIF-viewer voor IE van Opanda
http://www.opanda.com/en/iexif/index.html
quote:Op maandag 10 april 2006 21:19 schreef Vliegvrager het volgende:
Weet je dat ik gewoon echt misselijk wordt als ik lang naar die foto kijk?
quote:Normaal is dat niet echt complimenteus, maar hier wel. Dat het meisje niet scherp is, is op zich wel jammer, maar het doet niets af aan de kracht van het beeld. Ook met onscherp meisje is dit een goede plaat.
Thanks! Misschien dat ik deze maand nog een keertje terugkom, dan kan ik hem eens opnieuw proberen te maken met een iets kortere sluitertijd. En anders hou ik het denk ik ook op dezequote:Op maandag 10 april 2006 13:17 schreef fr.oosje het volgende:
Geweldige foto!! goeie compositie en wie zegt dat dat meisje scherp moet zijn? Ik zou hem insturen!
Neejh joh gekkie, voor de wepkam naruurlijk anders zien jullie toch niets?quote:Op maandag 10 april 2006 21:32 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
En dan ga je die foto voor de monitor houden opdat wij maar moeten zien hoe leuk die is???![]()
Tof..quote:
FOT heeft geen stream mogelijkhedenquote:Op maandag 10 april 2006 21:49 schreef PoseidonVS het volgende:
[..]
Neejh joh gekkie, voor de wepkam naruurlijk anders zien jullie toch niets?
fot-radio wel.quote:Op maandag 10 april 2006 21:56 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
FOT heeft geen stream mogelijkheden![]()
Tsjah, wie het kleine niet eert...quote:
Hij is wel erg donker prupke (op mijn scherm), ik vind je vorige bellenfoto toch iets mooier. Misschien een iets fellere lamp erop?quote:
Als de wedstrijd over is mag je me uitleggen hoe je dit gemaakt hebt.quote:Op maandag 10 april 2006 22:38 schreef Ymke het volgende:
Ben vanavond ook bezig geweest , stuk of tig fotos gemaakt en deze 3zijn de beste , ik geloof allemaal met een sluitertijd van een seconde of 13
1#
[afbeelding]
2#
[afbeelding]
3#
[afbeelding]
nee neequote:
Ik kom niet verder dan een lampje aan een draadje. Maar dan zou je hier en daar onderbrekingen moeten zien als het lampje aan het verste eind van de boog is, en die zie ik niet. Vandaar dat ik over 3 weken de HOW-TO wel wil zien.quote:
Zo simpel is het , het is een heel klein lampje , waarvan ik de helft nog heb afgeplakt met karton tot er een piepklein gaatje overbleef , dat lampje heb ik aan een touwtje opgehamgen aan het plafond , camera op de grond en hoppa zwengelen en draaien maar , soms een klein zwengeltje en soms een grote , en dan heeeeeeeeeeeel veel fotos maken en er 3 over houdernquote:Op maandag 10 april 2006 22:51 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik kom niet verder dan een lampje aan een draadje. Maar dan zou je hier en daar onderbrekingen moeten zien als het lampje aan het verste eind van de boog is, en die zie ik niet. Vandaar dat ik over 3 weken de HOW-TO wel wil zien.
hmmm dan kom ik niet verder als dat je het zelfde hebt gedaan als ik hierquote:
Klinkt heel simpel iddquote:Op maandag 10 april 2006 22:54 schreef Ymke het volgende:
[..]
Zo simpel is het , het is een heel klein lampje , waarvan ik de helft nog heb afgeplakt met karton tot er een piepklein gaatje overbleef , dat lampje heb ik aan een touwtje opgehamgen aan het plafond , camera op de grond en hoppa zwengelen en draaien maar , soms een klein zwengeltje en soms een grote , en dan heeeeeeeeeeeel veel fotos maken en er 3 over houdern
Kamer wel helemaal donker maken .
Das alles
quote:
Idee is oorspronkelijk niet van mij hoor , het is een techniek die al eerder is toegepast ,weet niet meer door wie , maar heb het ooit eens ergens gezien. ik wilde het alleen eens graag proberen , Had het al voor eerdere wedstrijden geprobeerd maar het resultaat was nog nooit goed genoeg.quote:Op maandag 10 april 2006 22:59 schreef RonaldV het volgende:
[..]da's inderdaad simpeler dan ik dacht. Ik ging uit van een horizontaal shot, en snapte al niet hoe je die banen zo mooi synchroon had gekregen. Verticaal is de oplossing!
Inventief!
Dank je welquote:Op maandag 10 april 2006 23:05 schreef An24 het volgende:
Maar dan nog is hij superstrak, inventief en strak gezwengel. Top hoor!
Dat de vormen dan zo mooi symmetrisch worden zeg! Geweldig!quote:Op maandag 10 april 2006 22:54 schreef Ymke het volgende:
[..]
Zo simpel is het , het is een heel klein lampje , waarvan ik de helft nog heb afgeplakt met karton tot er een piepklein gaatje overbleef , dat lampje heb ik aan een touwtje opgehamgen aan het plafond , camera op de grond en hoppa zwengelen en draaien maar , soms een klein zwengeltje en soms een grote , en dan heeeeeeeeeeeel veel fotos maken en er 3 over houdern
Das alles
Oudjesquote:Op maandag 10 april 2006 23:13 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Dat de vormen dan zo mooi symmetrisch worden zeg! Geweldig!Doet me denken aan natuurkunde.
Ik heb nog een oudje!
[afbeelding]
Genomen toen de stroboscoop afging.
Binnenkort, als ik tijd heb.quote:Op maandag 10 april 2006 23:16 schreef Ymke het volgende:
[..]
OudjesHup aan het werk voor nieuwe jij !
Dan stuur ik 'm maar op.quote:Op maandag 10 april 2006 21:56 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Tof..Ook mooi in balans met de achtergrond..
![]()
Staat in het centrale topic!quote:Op maandag 10 april 2006 23:46 schreef k_man het volgende:
[..]
Dan stuur ik 'm maar op.
Waar moet de envelop heen, Offy?
Oh, gaat het over een envelop?quote:Op maandag 10 april 2006 23:51 schreef k_man het volgende:
Daar staat alleen een mail-adres hoor.
Waar vind ik die?quote:
Het kan ook zonder lampjes aan draadjes.....quote:Op maandag 10 april 2006 22:54 schreef Ymke het volgende:
[..]
Das alles
Ik zal 'm nog een keer voor het scherm houden.quote:Op dinsdag 11 april 2006 08:56 schreef PoseidonVS het volgende:
[..]
Waar vind ik die?
Of ben ik echt zo scheel?
Offy - Beek en Donk.quote:Op maandag 10 april 2006 23:46 schreef k_man het volgende:
Dan stuur ik 'm maar op.
Waar moet de envelop heen, Offy?
Een foto van een foto is zeker niet echt een goed idee?quote:Op dinsdag 11 april 2006 12:19 schreef Offy het volgende:
[..]
Offy - Beek en Donk.
Vind je het heel erg als hij dan niet in het Centrale Topic komt te staan?Scanner staat nog steeds op de wishlist
Nee niet echt, maar zolang het duidelijk is wat je wil tonen, heb ik er geen moeite mee.quote:Op dinsdag 11 april 2006 12:20 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Een foto van een foto is zeker niet echt een goed idee?
Nee, da's lange LIGtijd. Iets totaaaaaal anders.quote:Op dinsdag 11 april 2006 13:32 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik heb nog wel een idee voor lange belichtingstijd, alleen echt de middelen niet. Maar als iemand misschien een portable strand heeft, een hete zon en geen wolken en een model wat welke zich vrijwillig in de zon gaat liggen bakken en helemaal wil verbranden.
Toch ook een vorm van lange belichingstijd?
Brak gecomprimeerd? zeg maar gerust niet scherp!quote:Op dinsdag 11 april 2006 10:10 schreef Puckzzz het volgende:
Ik vind 'm trouwens wel erg brak gecomprimeerd hoor....
quote:Op dinsdag 11 april 2006 19:58 schreef CrazyCharlie het volgende:
[..]
Brak gecomprimeerd? zeg maar gerust niet scherp!
Misschien dat dit beter gaat...
[afbeelding]
Damn..exif gaat verloren, even zoeken waar het fout gaat...
edit; al gevonden...
Als er maar wel op gestemd kan worden.quote:Op dinsdag 11 april 2006 12:19 schreef Offy het volgende:
[..]
Offy - Beek en Donk.
Vind je het heel erg als hij dan niet in het Centrale Topic komt te staan?Scanner staat nog steeds op de wishlist
Kunnen is één dingquote:Op dinsdag 11 april 2006 21:37 schreef k_man het volgende:
[..]
Als er maar wel op gestemd kan worden.
Tuurlijk! Zodra het geld op mijn rekening staat laat ik het wel ff weten....quote:Op dinsdag 11 april 2006 21:39 schreef k_man het volgende:
Ach, die 5 punten van Puckzzz krijg ik sowieso. Dat is gewoon standaard.
Ik denk dat we dat allemaal doen toch? Of je nu wel of geen punten krijgt zou niet uit moeten maken. maar het is wel een lekkere stimulans om verder te gaanquote:Op woensdag 12 april 2006 07:55 schreef SpeedyGJ het volgende:
Idd die zijn erg mooiik ga mijn best iig doen, speel gewoon mee voor de lol
maar als ik punten kan krijgen dan zou het mooi zijn natuurlijk, dan krijg ik het gevoel van: Kijk ik heb mijn best gedaan
De Exif zit er nog in dus je doet het prima.quote:Op woensdag 12 april 2006 22:35 schreef SpeedyGJ het volgende:
Zo ik ben even bezig geweest voor TEST schotenik weet niet hoe ik de gegevens kan behouden tijdens het opslaan
excuus hiervoor.
ja dat is met 1/50 en het is natuurlijk relatief wat je lang noemt maar in die omstandigheden vind ik dit zeker lang aangezien ik normaal om scherp te schieten met achtergrond zeker 1/1000 of meer zou gebruiken.quote:Op maandag 17 april 2006 12:11 schreef Ymke het volgende:
Is die foto van dawnbreaker met een lange belichtingstijd? Hoe heb je dat gedaan?
Met een langere sluitertijd zou je de wielrenner inderdaad niet zien, maar met een kortere sluitertijd zou alles bevroren zijn geweest, wat nu ook niet het geval is.quote:Op maandag 17 april 2006 13:12 schreef Ymke het volgende:
Bedankt voor je uitleg , maar naar mijn smaak is dit toch echt een korte sluitertijd , je bevriest het beeld . Met een lange sluitertijd zou je de wielrenner niet eens zien.
Iedereen is vrij om aan het einde van de maand te stemmen naar eigen opvatting van 'Lange belichtingstijd'. Ik pak er even een quote van mezelf bij die ik hier wel toepasselijk vindquote:Maar goed Offy heeft het goed gevonden .Het zal wel aan mijn opvatting van een lange sluitertijd liggen .
quote:Op woensdag 5 april 2006 12:42 schreef Offy het volgende:
'Lang' is een behoorlijk relatief begrip, het heeft denk ik weinig zin om daar een x aantal (tienden) seconden voor vast te stellen als minimum. Ik laat het voor nu over aan de fotograaf (en uiteindelijk de stemmers), mocht er echt een twijfelgeval zijn, dan kunnen we altijd nog overleggen met de modjes.
zet de foto's maar eens naast elkaar k_manquote:Op maandag 17 april 2006 21:11 schreef k_man het volgende:
Ik vind 'm mooi platteklaperik.
En prupke, deze had je toch al eerder gepost?Anders zie ik zo op het eerste gezicht weinig verschil.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |