duurde ook een minuut of 5 pffff.quote:Op woensdag 5 april 2006 23:05 schreef Schanulleke het volgende:
Dat duurt lang dan he. Dat viel mij ook tegen..
Ik zie morgen wel wat het is geworden
Ik heb echt geen idee waar je het over hebt?quote:Op woensdag 5 april 2006 23:29 schreef Subhuman het volgende:
Dit is een leuk onderwerp om het Schwarzschild-effect uit te leggen! * Sub probeert de wedstrijd een educatief tintje te geven.
Het Schwarzschild-effect houdt in dat bij lange belichtingstijden de gevoeligheid minder wordt. Deze loopt dan niet meer lineair. Dit betekent dat je bij een lange sluitertijd nog langer moet belichten dan je berekening aangeeft.
Ik heb overigens geen idee of dit ook voor digitale camera's geldt.
geen ideequote:Op woensdag 5 april 2006 23:29 schreef Subhuman het volgende:
Dit is een leuk onderwerp om het Schwarzschild-effect uit te leggen! * Sub probeert de wedstrijd een educatief tintje te geven.
Het Schwarzschild-effect houdt in dat bij lange belichtingstijden de gevoeligheid minder wordt. Deze loopt dan niet meer lineair. Dit betekent dat je bij een lange sluitertijd nog langer moet belichten dan je berekening aangeeft.
Ik heb overigens geen idee of dit ook voor digitale camera's geldt.
En ik dacht nog wel dat ik het zo goed had uitgelegd... Maar ik studeer dan ook geen onderwijskunde.quote:Op woensdag 5 april 2006 23:31 schreef Mauro het volgende:
[..]
Ik heb echt geen idee waar je het over hebt?
nee ik snap je wel.quote:Op woensdag 5 april 2006 23:34 schreef Subhuman het volgende:
[..]
En ik dacht nog wel dat ik het zo goed had uitgelegd... Maar ik studeer dan ook geen onderwijskunde.Ik zal eens een didactisch verantwoorde uitleg zoeken op internet.
ach je komt iig beter uit als wat ik tot nu toe krijg geproduceerd met me langesluitertijdquote:Op woensdag 5 april 2006 22:25 schreef prupke het volgende:
ik ben toch zo blij met dit onderwerp...![]()
net een partij lopen prutsen in de studio maar goed ik heb nog bijna een maand om te oefenen.![]()
quote:Film reciprocity errors: Schwarzschild effect and color balance shift
As you make your exposures longer than about 1 second or so, you may start noticing that the color balance and sensitivity of your film changes. This is called the reciprocity error, or SchwarzSchild effect. It basically means that if you make an exposure on, say, 1 second at f/8, this gives no longer the same exposure as a 2-second exposure on f/11, as it would be when you do short exposures (say, 1/500 sec or so). Film sensitivity drops for longer exposures, so in general you will need to expose the film longer (sometimes up to a factor of 2 or 3, or 1 to 1.6 stop) than what the light meter suggests.
It is hard to give a rule-of-thumb for the exposure correction, but what I generally find is that for exposures up to a minute on Fuji slide film, overexposing the photo by between 1/2 and 1 stop, depending on how dark you want the photo to be, gives adequate correction. (This is in addition to the 1 stop overexposure I always do with weather photography, since my slides turn out to be very dark if I expose according to the light value.) If you are photographing a night scene, you may want to make a relatively short exposure, so the night scene will look properly dark on the slide.
mag het ook een FA zijn?quote:Op woensdag 5 april 2006 23:41 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Een avondje uit met een mod naar keuze?
dan win ik en dan vraag ik jou meequote:Op woensdag 5 april 2006 23:41 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Een avondje uit met een mod naar keuze?
yvonnequote:
ga het nog met een sigaret proberenquote:Op woensdag 5 april 2006 23:47 schreef Kamermans het volgende:
blackbully, als je die foto nou over doet maar dan met een sterretje inplaats van wierrook? dan krijg je wel meer te zien
quote:Op woensdag 5 april 2006 23:48 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
er gaat niets boven een belse krieke![]()
Ik verkloot meer dan dat er lukt....quote:[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/839951/3/50#36694615]woensdag 5 april 2006 23:55
nog meer mensen die iets hebben verkloot aan foto's?
Jaaahhh samen uit eten met Nikky.quote:Op woensdag 5 april 2006 23:45 schreef blackbully het volgende:
[..]
yvonne
(is er in iedergeval bier)
kan dan ook met jou daten maar heb liever een vrouw
ps. nikky is ook goed.
wil wel eens weten waarom ze van die rare ban acties heeft![]()
Ongeduldig ding die je er bent!quote:Op donderdag 6 april 2006 08:13 schreef Puckzzz het volgende:
@offy: weet je al wat? Ik ga er nl. geen tijd insteken zolang ik nog niets weet...
Slimmerd!quote:Op donderdag 6 april 2006 09:31 schreef Kleintje het volgende:
Ik kan echt iedere foto insturen die in me opkomt!
Dat is het makkelijke van analoog schieten.
Ik kan gewoon een sluitertijd verzinnen!
*YEAH*
Nu wil ik je de rest van de maand nergens over horen klagenquote:
En dan toch zo ongeduldig naar die mail vragenquote:ga er eens mee aan de slag, alleen heb ik dit weekend geen tijd
erhm....niet meer klagen? Ik ben een vrouw...ik kan dat nietquote:Op donderdag 6 april 2006 12:56 schreef Offy het volgende:
[..]
Nu wil ik je de rest van de maand nergens over horen klagen
[..]
En dan toch zo ongeduldig naar die mail vragen![]()
Je kan met paasweekend mijn D70 ff vasthoudenquote:Op woensdag 5 april 2006 23:38 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
ach je komt iig beter uit als wat ik tot nu toe krijg geproduceerd met me langesluitertijd![]()
met nacht kreeg ik debiele ruizige foto's.. nu weer niksof ik moet een leuk origineel kiekje maken en maar zeggen dat het een lange sluitertijd heb
![]()
Ik vind het raar. Je hebt vast nog 10 andere ideeeeeen en foto's die je in zal sturen. Jij die alles op 1 paard inzetquote:Op donderdag 6 april 2006 12:53 schreef Puckzzz het volgende:
Mijn ideetje is goedgekeurd
Thnx Offy!
ga er eens mee aan de slag, alleen heb ik dit weekend geen tijd
Ik ben het belleblaasapparaat lieverdquote:Op zaterdag 8 april 2006 01:01 schreef PdeHoog het volgende:
Prupke, je moet eens kijken of je zelf uit beeld kunt blijven, het bellenblaas-apparaat kun vastmaken en dan daar op focussen met een van de focuspunten in de hoek en dan blazen en afdrukken. Dan blijft nl. het bellenblaas-ding mooi scherpEn nu hangt er een algemene waas van onscherpheid over de foto en dat is natuurlijk zonde
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |