Zoals je kunt lezen geef ik dat zelfde antwoord ook in mijn conclusie. En dan ontstaat er helemaal geen hel-en-verdoemenis. De oplossing is hier vrij eenvoudig en goed te realiseren.quote:Op woensdag 18 januari 2006 23:49 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Wat is je discussiepunt eigenlijk? Of is dit weer een hel-en-verdoemenis-topic vergelijkbaar met je "voorspellingen" over de demografie?
Het antwoord op deze malaise ligt uiteraard voor de hand. Bouwen, bouwen, bouwen en elke EU-regel dit blokkeerd negeren of aanvechten.
Het is een misverstand dat Nederland helemaal volgebouwd moet worden om de woningnood op te heffen. Integendeel, hier is slechts een heel klein deel van de (landbouw)-grond voor nodig. Op het totale woningaanbod is de schaarste percentueel gezien maar klein. Toch is zij erg nijpend.quote:Op donderdag 19 januari 2006 00:23 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik wil niet wonen in een land dat volledig geasfalteerd en volgebouwd is.. en waar het enige groen dat je kunt vinden een cactus op een vensterbank is. Nee, dank je.
En als Nederland daardoor in de problemen komt.. het zij zo.
De huizenprijs is niet direct van invloed op de hoogte van de hypotheekrente (andersom is het verband overigens juist heel sterk aanwezig!)quote:Op donderdag 19 januari 2006 00:29 schreef GenesiZ het volgende:
Ik wil hier wel een vraag over stellen aangezien ik nu een jaar een eigen huis heb.
De prijzen van de huizen gaan omhoog. Ik heb nu een huis gekocht (eengezinswoning) voor 180.000 eur k.k. Daar betaal ik een x bedrag voor per maand aan hypotheekpremie voor die voor 6 jaar vaststaat. Deze staat vast op (uit me hoofd) 3.2/3.3%. Hoe gaat het verlopen met de hypotheekrentes? Gaan die door dit effect omhoog of gaan deze juist zakken om de mensen over te halen om een hypotheek te nemen en alsnog over de streep worden getrokken om een huis te kopen?
precies, en als daarnaast al die vlak-na-de-oorlog geboren bejaarden de geest geven komen er ook weer een miljoen huizen vrij in de komende 25 jaar....wat nou woning tekort?quote:Op donderdag 19 januari 2006 02:18 schreef BlaZ het volgende:
Een variabele die mischien weer een meer positieve draai aan de situatie kan geven is dat de huidige naoorlogse middenklasse allemaal een eigen huis bezitten en dus door de gestegen huisprijzen een hoog vermogen hebben.
Die kinderen gaan dus ook relatief veel erven.
Bovendien gaat de bevolking in Nederland afnemen en verhuizen er enorm veel mensen naar grensgebieden in Duitsland/Belgie.
Ongeveer 11% van Nederland is bebouwd. (steden, dorpen, industritereinen, vliegvelden, wegen, etc, etc....) volledig geasfalteerd en volgebouwd...... kortzichtige kneusquote:Op donderdag 19 januari 2006 00:23 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik wil niet wonen in een land dat volledig geasfalteerd en volgebouwd is.. en waar het enige groen dat je kunt vinden een cactus op een vensterbank is. Nee, dank je.
Nou, mij lijkt een leefbaar Nederland wel zo prettig.quote:Op donderdag 19 januari 2006 00:23 schreef spijkerbroek het volgende:
Dus...? Dat is nog altijd één van de hoogste percentages van Europa. Een snelweg bijv. kan dan wat oppervlakte betreft niet veel ruimte in beslag nemen, maar kan op een kilometer afstand nog voor overlast zorgen. Hetzelfde kan je zeggen van bijv. een vliegveld (Schiphol heeft een grote impactzone).quote:Op donderdag 19 januari 2006 08:38 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Ongeveer 11% van Nederland is bebouwd. (steden, dorpen, industritereinen, vliegvelden, wegen, etc, etc....) volledig geasfalteerd en volgebouwd...... kortzichtige kneus![]()
Omschulden in zwitsere Frankenquote:Op donderdag 19 januari 2006 00:29 schreef GenesiZ het volgende:
Ik wil hier wel een vraag over stellen aangezien ik nu een jaar een eigen huis heb.
De prijzen van de huizen gaan omhoog. Ik heb nu een huis gekocht (eengezinswoning) voor 180.000 eur k.k. Daar betaal ik een x bedrag voor per maand aan hypotheekpremie voor die voor 6 jaar vaststaat. Deze staat vast op (uit me hoofd) 3.2/3.3%. Hoe gaat het verlopen met de hypotheekrentes? Gaan die door dit effect omhoog of gaan deze juist zakken om de mensen over te halen om een hypotheek te nemen en alsnog over de streep worden getrokken om een huis te kopen?
Nou, wat is het probleem dan? Als het te vol wordt lost het zich blijkbaar wel op.quote:Op donderdag 19 januari 2006 09:51 schreef Deliverance het volgende:
[..]
Als je het vergelijkt met het buitenland is Nederland gewoon vol, zeker in de randstad. Je kan dan wel flink bij willen bouwen, op een gegeven moment vertrekken mensen weer omdat het te vol wordt.
En waar wou je ze in het oosten van NL laten wonen? In Delfzijl staat nog wel wat leeg, maar in de rest van NL niet hoor.. of je moet de oplossing toch zien in bijbouwen.quote:Dat zie je nu al in de randstad. Gevolg is dat de kansarmen overblijven.
Wil je ruim wonen, vertrek naar het oosten van Nederland of het buitenland, en ga niet klagen dat de huizenprijzen zo duur zijn in een flink deel van Nederland, dat is iets wat je gewoon moet accepteren.
Maar ze willen er wel een fortuin voor betalen? Waarom, als ze er niet willen wonen?quote:Zoveel mensen willen immers niet in één grote agglomeratie wonen.
Daarom ga ik zeer waarschijnlijk na de studie van m'n vriendin weer in een ander land wonen, waar de prijzen nog wel aanvaardbaar zijn en waar het veel relaxter wonen isquote:Op donderdag 19 januari 2006 10:12 schreef sigme het volgende:
En waar wou je ze in het oosten van NL laten wonen? In Delfzijl staat nog wel wat leeg, maar in de rest van NL niet hoor.. of je moet de oplossing toch zien in bijbouwen.
Uiteindelijk zal het woningtekort wellicht vanzelf opgelost worden. Dit is zelfs waarschijnlijk.quote:Op donderdag 19 januari 2006 08:23 schreef Bert-Spies het volgende:
[..]
precies, en als daarnaast al die vlak-na-de-oorlog geboren bejaarden de geest geven komen er ook weer een miljoen huizen vrij in de komende 25 jaar....wat nou woning tekort?
bs
De woningnood was vlak na de oorlog inderdaad veel groter. Een verschil met nu is dat er toen wél binnen afzienbare tijd ingegrepen is. Nederland is het enige land in Europa met een structurele, langlopende woningnood. Volstrekt onnodig gezien ons overige welvaartsniveau.quote:Op donderdag 19 januari 2006 08:45 schreef sigme het volgende:
[..]
Nou, mij lijkt een leefbaar Nederland wel zo prettig.
@Andre70, de woningnood was in de jaren '50 veel groter, nietwaar?
Waarom is het land toen niet ingestort?
In het eerste stuk geef je al meteen het tegenargument voor de tweede bewering. Het is dus inderdaad zo dat veel mensen vertrekken uit Nederland en dat de kansarmen overblijven. Voor hen is het kopen van een huis zowiezo geen optie, en zij worden vanzelf van huisvesting voorzien.quote:Op donderdag 19 januari 2006 09:51 schreef Deliverance het volgende:
(...)
Als je het vergelijkt met het buitenland is Nederland gewoon vol, zeker in de randstad. Je kan dan wel flink bij willen bouwen, op een gegeven moment vertrekken mensen weer omdat het te vol wordt. Dat zie je nu al in de randstad. Gevolg is dat de kansarmen overblijven.
Wil je ruim wonen, vertrek naar het oosten van Nederland of het buitenland, en ga niet klagen dat de huizenprijzen zo duur zijn in een flink deel van Nederland, dat is iets wat je gewoon moet accepteren. Zoveel mensen willen immers niet in één grote agglomeratie wonen.
Dan zullen ze toch eerst een aantal jaren moeten wachten voordat er überhaupt woonruimte beschikbaar is.quote:Op donderdag 19 januari 2006 12:21 schreef Gia het volgende:
Ik vind eigenlijk ook de huurprijzen veel te hoog. Als die nou eens gewoon betaalbaar zijn, dan kunnen jongelui eerst een paar jaar huren en sparen en dan een huis kopen met een flink deel eigen geld.
Als ik me niet vergis heeft de rente die je betaalt over je lening niets te maken met de huizenmarkt en alles met de kapitaalmarkt. Zoals met al dat soort leningen.quote:Op donderdag 19 januari 2006 00:29 schreef GenesiZ het volgende:
Onjuist. Als je NL b.v. vergelijkt met België, wat een ongeveer even dichtbevolkt land is, dan zie je dat België een maar liefst 2x zo hoog percentage heeft.quote:Op donderdag 19 januari 2006 09:51 schreef Deliverance het volgende:
Dat is nog altijd één van de hoogste percentages van Europa.
Het spijt me dat ik het je moet zeggen, maar het is de gehele politiek. En het is simpel; er zitten honderden miljarden achter. Zonder de groep "haves" die het geld onderling verdeelt kun je het politiek wel schudden, dus kijkt men de andere kant op en lost men andere "problemen" op.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 17:11 schreef DaveM het volgende:
* Hoeveel betaal ik jaarlijks teveel aan huur doordat VVD en CDA enkel oog hebben voor de belangen van huizenbezitters?Ter verduidelijking: die partijen zorgen er imo al 60 jaar doelbewust voor dat het woningaanbod langzamer groeit dan de bevolking zodat hun huizenbezittende/exploiterende achterban slapend rijk wordt en huurders zich blauw moeten betalen voor een primaire levensbehoefte...
![]()
Dit is wel een interessante stelling, ik ben benieuwd of bv. PvdA en D66 dit spelletje ook meespelen.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 18:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het spijt me dat ik het je moet zeggen, maar het is de gehele politiek.
De vraag is of het inderdaad een kwestie is van herverdelen.quote:En het is simpel; er zitten honderden miljarden achter.
Zonder de groep "haves" die het geld onderling verdeelt kun je het politiek wel schudden, dus kijkt men de andere kant op en lost men andere "problemen" op.
Misschien nog niet eens zo'n slechte tip!quote:Op vrijdag 20 januari 2006 18:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
de enige oplossing is gewoon over de grens gaan wonen. In Belgie en Duitsland kun je veel makkelijker huren en kopen en je kan steden als breda, rotterdam, maastricht, groningen en enschede makkelijk bereiken.
Limburg heeft traditioneel grote percelen, en is misschien nog wat goedkoper. Maar je mag er vanuit gaan dat de prijzen in de noordelijke rand van België echt niet meer zo laag liggen hoor (o.a. door de druk van Nederlandse immigranten, iedereen verkoopt of verhuurt er zijn huis, de vraag is de afgelopen jaren enorm gestegen en de prijzen "dus" ook).quote:Op vrijdag 20 januari 2006 20:21 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
voor 400 kun je wel wat leuks huren en voor 650 per maand heb je een groot vrijstaand huis met een flinke lap grond erbij in Belgisch Limburg. Staat zat te huur. (veel partikulieren verhuren hier hun huizen) In wallonie is het nog goedkoper . Net over de grens, Visé ofzo, of Luik.
Ja, de extreme stijgingen in grondprijzen.quote:
Joop Visser zong er lang geleden al overquote:
De babyboomers zijn nu rond de 60 en de meeste daarvan halen echt wel de 70.quote:Op donderdag 19 januari 2006 08:23 schreef Bert-Spies het volgende:
[..]
precies, en als daarnaast al die vlak-na-de-oorlog geboren bejaarden de geest geven komen er ook weer een miljoen huizen vrij in de komende 25 jaar....wat nou woning tekort?
bs
Als je richting het Oostblok gaat zit je wel een tijdje op rozen.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 21:31 schreef HiZ het volgende:
Er komt een dag dat ik gewoon ga cashen en het land verlaat![]()
Als huiseigenaar woon jij ook voor te veel geld in een te klein huis waarschijnlijk...quote:Op zondag 22 januari 2006 11:03 schreef ondeugend het volgende:
Als huiseigenaar heb ik er niet zoveel problemen mee eerlijk gezegd.
Istanbul, daar heb ik 3 jaar terug een pand gekocht voor ¤11.500. Heb het helemaal binnenstebuiten laten keren en nu heb ik er 3 studiootjes die ik kan verhuren voor per stuk ¤250. De waarde van onroerend goed in Istanbul gaat omhoog als een raket.quote:Op zondag 22 januari 2006 11:00 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Als je richting het Oostblok gaat zit je wel een tijdje op rozen.
En kun je wellicht voor de 2e keer speculeren met je huiske.
Ook vrijwel niet aan te pakken met de lage straffen in Nederland. Binnen weekje staat men weer buiten om ergens anders te gaan kweken. Levenslang en het is zo afgelopen.quote:Op zondag 22 januari 2006 14:50 schreef Andre70 het volgende:
Wat ik gisteren op een feestje (maar desondanks uit zeer betrouwbare bron) hoorde tartte weer alle voorstellingsvermogen:
Steeds meer appartementen worden gebruikt om wiet te telen. Niet alleen een zolderkamertje, maar complete appartementen worden tegenwoordig voor dit doel gebruikt.
Het bizarre is dat er voor die appartementen ook nog gewoon huursubsidie gevangen wordt! Huursubsidie! Om wiet te telen!
Door de beroepswerkelozen die dit uithalen wordt je wel op heel veel manieren gepakt!
1: Je betaalt mee aan hun uitkering en overige sociale kosten, zorgtoeslag etc.
2: Zij betalen niet mee aan de kosten voor mensen die het werkelijk nodig hebben
3: Jij betaalt belasting om hun huursubsidie uit te keren
4: Jij betaalt extra aan Essent om de illegaal afgetapte stroom te compenseren
5: Jij betaalt voor alle politiekosten etc.
6: Jij hebt wellicht geen woonruimte terwijl zij schaarse woonruimte bezetten om illegaal wiet te kweken!
En het ergste van alles is nog dat de politie wel weet dat het gebeurt, maar het geen prioriteit heeft.
De corruptie en onrechtvaardigheid in Nederland begint steeds meer onwaarschijnlijke, groteske vormen aan te nemen...
Mensen huursubsidie geven om schaarse woonruimte te bezetten om drugs te kweken...
Het weten en er niets aan doen!!
Stel je voor dat deze woningen ontruimd zouden worden en toegewezen aan mensen die al jaren op wachtlijsten staan. Een groot deel de woningnood zou zo opgelost kunnen worden.quote:Op zondag 22 januari 2006 14:50 schreef Andre70 het volgende::
Steeds meer appartementen worden gebruikt om wiet te telen. Niet alleen een zolderkamertje, maar complete appartementen worden tegenwoordig voor dit doel gebruikt.
Het bizarre is dat er voor die appartementen ook nog gewoon huursubsidie gevangen wordt! Huursubsidie! Om wiet te telen!
(...)
Een maand of 3 terug is er bij mij in de straat zo'n appartement ontruimd door de politie.quote:Op zondag 22 januari 2006 17:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Stel je voor dat deze woningen ontruimd zouden worden en toegewezen aan mensen die al jaren op wachtlijsten staan. Een groot deel de woningnood zou zo opgelost kunnen worden.
Maar de politie zal het wel niet zo belangrijk vinden, andere prioriteiten hebben, gewoon geen zin hebben of weet-ik-veel-wat.
Door en door corrupt en misdadig landje...![]()
Dit wordt de laatste tijd flink aangepakt in Rotterdam. Ook Amsterdam en Den Haag houden zich steeds nadrukkelijker bezig met het opsporen van dit soort praktijken. Maar ook illegale onderhuur wordt steeds meer aangepakt.quote:Op zondag 22 januari 2006 14:50 schreef Andre70 het volgende:
Steeds meer appartementen worden gebruikt om wiet te telen.
Hier vallen de huisprijzen nogal mee (Zuid-Oost-Brabant) maar wil ik hier in het dorp blijven wonen moet ik toch waarschijnlijk ook tegen de 2,5 ton neertellen voor het goedkoopst te koop staande huis. Vanaf 5 ton is er dan wel voldoende keuze.quote:Op maandag 23 januari 2006 08:49 schreef Shark.Bait het volgende:
Mooi topic.
Waar ik woon is wiet telen geen probleem (sociale controle voorkomt dat-tis maar een dorp) maar zijn de huizenprijzen over de 235k per stuk, waardoor singles het kunnen schudden. Ze kopen een hoeve, breken die af, gooien er 6 huizen neer die per stuk toch wel erg smal zijn voor die prijs. En omdat ik niet doorstroom (ik woon 'scheef' zoals dat heet) kunnen anderen niet in mijn huis wonen.
Dat is eigenlijk ook een probleem, men bouwt dure huizen en verwacht dat mensen doorstromen van goedkopere huizen, maar dit gebeurt niet, want de huizen zijn wel duurder, maar niet groter. En niet iedereen wil verhuizen ook al heeft men het geld ervoor.
O? Op basis van wat dan?quote:Op zondag 22 januari 2006 12:21 schreef motionknight het volgende:
Ik voorspel dat de rente binnen twee jaar met 4,5 % tot 6% gaat stijgen,
Waarom denk je dat minister Dekker (VVD) zoveel goedkope huizen laat slopen (onder de dekmantel van stadsvernieuwing).quote:Op maandag 23 januari 2006 08:49 schreef Shark.Bait het volgende:
Dat is eigenlijk ook een probleem, men bouwt dure huizen en verwacht dat mensen doorstromen van goedkopere huizen, maar dit gebeurt niet, want de huizen zijn wel duurder, maar niet groter. En niet iedereen wil verhuizen ook al heeft men het geld ervoor.
Omdat er in verhouding teveel sociale woningbouw is in bepaalde steden. En omdat er niet meer zoveel mensen met een laag inkomen zijn.quote:Op maandag 23 januari 2006 11:41 schreef DaveM het volgende:
Waarom denk je dat minister Dekker (VVD) zoveel goedkope huizen laat slopen (onder de dekmantel van stadsvernieuwing).![]()
De wachtlijsten zijn opgelost en nu is er leegstand bedoel je?quote:Op maandag 23 januari 2006 11:43 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Omdat er in verhouding teveel sociale woningbouw is in bepaalde steden.
Ja vooral, zelfs met een modaal inkomen kun je als alleenstaande starter bijna niets kopen.quote:Op maandag 23 januari 2006 11:43 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Omdat er in verhouding teveel sociale woningbouw is in bepaalde steden. En omdat er niet meer zoveel mensen met een laag inkomen zijn.
Kletskoek. Alleen al in Rotterdam zijn er op dit moment 754 huizen tussen de 100.000,- en 150.000,- te koop (volgens funda.nl)quote:Op maandag 23 januari 2006 11:56 schreef Basp1 het volgende:
Ja vooral, zelfs met een modaal inkomen kun je als alleenstaande starter bijna niets kopen.
Dat is omdat er te weinig modale en duurdere woningen zijn, waardoor mensen noodgedwongen te lang in sociale woningbouw blijven zitten. Dat is niet omdat er te weinig sociale woningbouw is.quote:En in verhouding teveel sociale woningbouw, toch vreemd dat mensen in de steden dan met wachtlijsten geconfronteerd worden die 5 jaar of meer zijn.
In Rotterdam ja. Wie wil daar nou wonen.quote:Op maandag 23 januari 2006 12:08 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Kletskoek. Alleen al in Rotterdam zijn er op dit moment 754 huizen tussen de 100.000,- en 150.000,- te koop (volgens funda.nl)
[..]
Dat is omdat er te weinig modale en duurdere woningen zijn, waardoor mensen noodgedwongen te lang in sociale woningbouw blijven zitten. Dat is niet omdat er te weinig sociale woningbouw is.
Ja feest 125.000 euro voor een appartement van 40m^2 (waarbij ook nog eens 150 euro service kosten per maand komen), of een huis waarvoor je ook nog eens voor 50.000 euro moet opknappen. Wanneer je ook de hypotheek wilt aflossen is dat dus echt bijna niet mogelijk, alleen met die aflossingsvrije hypotheek constructies.quote:Op maandag 23 januari 2006 12:08 schreef SjonLok het volgende:
Kletskoek. Alleen al in Rotterdam zijn er op dit moment 754 huizen tussen de 100.000,- en 150.000,- te koop (volgens funda.nl)
Dat roepen de overheden al jaren en jaren dat dat de reden zou zijn, nou de afgelopen jaren is er redelijk wat in het duurderdere segment bijgebouwd, maar de starters vertrekken niet. Deze oude verkochte woningen die dan opeens als starters woningen moeten doorgaan kan men nog steeds niet opbrengen. De verkopers van die starters woningen die moeten natuurlijk wel maximaal hun winsten cashen omdat ze anders de financiering van hun nieuwe huis niet rond krijgen.quote:Dat is omdat er te weinig modale en duurdere woningen zijn, waardoor mensen noodgedwongen te lang in sociale woningbouw blijven zitten. Dat is niet omdat er te weinig sociale woningbouw is.
Ach wat een onzin. Als je alleen maar dit soort onwaarheden gaat schrijven, dan stop ik met reageren op je.quote:Op maandag 23 januari 2006 12:33 schreef Basp1 het volgende:
Ja feest 125.000 euro voor een appartement van 40m^2 (waarbij ook nog eens 150 euro service kosten per maand komen), of een huis waarvoor je ook nog eens voor 50.000 euro moet opknappen. Wanneer je ook de hypotheek wilt aflossen is dat dus echt bijna niet mogelijk, alleen met die aflossingsvrije hypotheek constructies.
De huizenprijzen stijgen nog steeds harder dan de inflatie. Dat komt omdat er nog steeds te weinig woningen zijn.quote:Dat roepen de overheden al jaren en jaren dat dat de reden zou zijn, nou de afgelopen jaren is er redelijk wat in het duurderdere segment bijgebouwd, maar de starters vertrekken niet. Deze oude verkochte woningen die dan opeens als starters woningen moeten doorgaan kan men nog steeds niet opbrengen. De verkopers van die starters woningen die moeten natuurlijk wel maximaal hun winsten cashen omdat ze anders de financiering van hun nieuwe huis niet rond krijgen.
Juist. Zeker nu er een beleid gevoerd wordt waarin men mensen zolang mogelijk thuis tracht te houden i.p.v. te verkassen naar bejaardentehuizen. Dit feit in combinatie met het structurele woningtekort maakt je uitspraak tot grappig, meer niet.quote:Op zondag 22 januari 2006 13:34 schreef Martijn_77 het volgende:
Als straks al die baby boomers naar het bejaardenhuis gaan zal de huizenmarkt in elkaar zakken.
Is dus gewoon nog een kwestie van een paar jaar wachten.
Wat vind je er onzin aan, het aanbod verhaaltje of het aflossings verhaaltje?quote:Op maandag 23 januari 2006 13:19 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Ach wat een onzin. Als je alleen maar dit soort onwaarheden gaat schrijven, dan stop ik met reageren op je.
Het blijkt ook keer op keer dat er bouwfraude gepleegd wordt maar toch blijft de overheid maar uitbesteden bij dezelfde ondernemingen.quote:De huizenprijzen stijgen nog steeds harder dan de inflatie. Dat komt omdat er nog steeds te weinig woningen zijn.
Maar het blijkt keer op keer dat nieuwbouwwoningen in het middeldure en duurdere segment binnen no-time verkocht zijn. En dat ondanks de matige economische situatie van de afgelopen paar jaar.
Ik ben het met je eens dat een maximale hypotheek van rond de 140.000 moet lukken. Misschien zelfs iets hoger. Bij het afdingen moet je rekenen dat je 5.000,- van de vraagprijs afhaalt. De kosten koper moet je mijns inziens zelf op tafel leggen. Als starter moet dat mogelijk zijn.quote:Op maandag 23 januari 2006 15:18 schreef Basp1 het volgende:
Wat vind je er onzin aan, het aanbod verhaaltje of het aflossings verhaaltje?
Dat klopt. Maar nogmaals, er moet dus gewoon veel meer bijgebouwd worden. En dan met name de midden en hogere categorie. Op het gebied van sociale woningbouw is Nederland ondertussen genoeg voorzien. We hebben maar 10% gezinnen met een laag inkomen, terwijl er veel meer sociale woningbouw is.quote:Het blijkt ook dat starters op de nederlandse woningmarkt steeds meer en meer kwijt zijn aan hun woonlasten, dit itt de mensen die 7 jaar of meer geleden een huis gekocht heben en hun overwaarde gebruikt hebben om die duurdere huizen te kopen.
Ben je soms hypotheek verstrekker dat je zo'n positief verhaaltje hierover neer schrijft. En dan ook even tussen neus en lippen aannemen dat een starter op de woningmarkt die modaal verdient nog veel zal doorgroeien. Ik zit al enkele jaren met mijn loon rond modaal te slingeren maar ga er toch echt niet heel snel heel veel overheen, en ik denk met mij nog veel meer mensen. Het heet niets voor niets modaal.quote:Op maandag 23 januari 2006 15:36 schreef SjonLok het volgende:
Daarbij moet je niet vergeten dat je als starter die modaal verdient heel snel heel veel geld meer gaat verdienen. Dus dat je de eerste paar jaar iets meer geld aan je woning kwijt bent is niet zo erg.
Ik weet niet wat jij onder sociale woningbouw verstaat, ook ik woon in iets van een WBV, maar mocht vanwegen mijn loon dan ook niets onder de 375 euro per maand huren, daarvan was er niets te vinden, dus ben ik in de sociale sector nog altijd 450 euro per maand kwijt, excl gwl. (en 5 jaar inscrijvingsduur)quote:Dat klopt. Maar nogmaals, er moet dus gewoon veel meer bijgebouwd worden. En dan met name de midden en hogere categorie. Op het gebied van sociale woningbouw is Nederland ondertussen genoeg voorzien. We hebben maar 10% gezinnen met een laag inkomen, terwijl er veel meer sociale woningbouw is.
En terechtquote:Op maandag 23 januari 2006 23:39 schreef LXIV het volgende:
Alhoewel er inderdaad ogenschijnlijk een overschot is aan sociale woningbouw weigeren veel bezitters van deze huizen toch over te stappen naar een betere woning.
Bullshit, Als iedereen in NL een huis zou hebben zou er een procent of 15 van NL bebouwd zijn.quote:Op donderdag 26 januari 2006 14:42 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Je kan natuurlijk altijd lekker zwammen over hoe de woningmarkt er op vooruit zou gaan indien er x % van de grond vrijgegeven werd, maar uiteindelijk leiden dergelijke redeneringen tot een volstrekt volgebouwd land.
Hebben wij zoveel inwoners of zal het aantal inwoners dermate sterk toenemen dat het realistisch is om te denken dat Nederland volgebouwd zal worden?quote:Op donderdag 26 januari 2006 14:42 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Je kan natuurlijk altijd lekker zwammen over hoe de woningmarkt er op vooruit zou gaan indien er x % van de grond vrijgegeven werd, maar uiteindelijk leiden dergelijke redeneringen tot een volstrekt volgebouwd land.
Ja, want 2% extra is zo enorm veel, zeker als je weet dat ALLE bouw in HEEL Nederland bij elkaar slechts 11% is...quote:Op donderdag 26 januari 2006 14:42 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Alleen het totale oppervlak is ook al erg klein en dan is 10% ineens wel veel.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:23 schreef StefanP het volgende:
[..]
Ja, want 2% extra is zo enorm veel, zeker als je weet dat ALLE bouw in HEEL Nederland bij elkaar slechts 11% is...
Inderdaad, je kan een hele pagina aan Fok!-discussie gewoon schrappen om het probleem op te lossen.quote:Op maandag 23 januari 2006 12:45 schreef Bijsmaak het volgende:
Was al in Zembla geweest; als in Nederland zo'n miljoen huizen erbij wordt gebouwd, dan blijft max 13 procent van Nederland bebouwd.
Juist heel erg weinig toch?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:30 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Alleen het totale oppervlak is ook al erg klein en dan is 10% ineens wel veel.![]()
Waarbij jij volledig voorbij gaat aan aaneengesloten natuurstukken. Stukken natuur die NIET in grote mate beinvloed worden door de mens alhier, zijn er nog maar heel weinig. Wat betreft hebben we alleen delen van de Veluwe en de Biesbos die nog onaangetast zijn.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:23 schreef StefanP het volgende:
[..]
Ja, want 2% extra is zo enorm veel, zeker als je weet dat ALLE bouw in HEEL Nederland bij elkaar slechts 11% is...
Maar wat ben jij dan van plan met die 500.000 woningzoekenden? Hebben die geen recht op onderdak?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:15 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Waarbij jij volledig voorbij gaat aan aaneengesloten natuurstukken. Stukken natuur die NIET in grote mate beinvloed worden door de mens alhier, zijn er nog maar heel weinig. Wat betreft hebben we alleen delen van de Veluwe en de Biesbos die nog onaangetast zijn.
bouwen we de rest van Nederland ook vol, dan zijn ook deze gebieden de lul.
Godzijdank zijn er nog genoeg mensen die keihard tegen zulke bouwplannen ingaan
Hoe kom je aan 500.000? Die wonen nu allemaal op straat? En de overheid hoeft het niet finacieel mogelijk te maken dat mensen op hun 18e zelfstandig gaan wonenquote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar wat ben jij dan van plan met die 500.000 woningzoekenden? Hebben die geen recht op onderdak?
En daarvoor zijn geen andere manieren te bedenken dan al het groen maar vol te bouwen? Hoogbouw is geen optie? Betere indeling is geen optie?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:17 schreef LXIV het volgende:
Maar wat ben jij dan van plan met die 500.000 woningzoekenden? Hebben die geen recht op onderdak?
Dat is dus echt BS he, het gaat maar om enkele procenten van de totale groene ruimte, is al vaker gezegd in deze discussie.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 16:19 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
En daarvoor zijn geen andere manieren te bedenken dan al het groen maar vol te bouwen?
Maar hoe kom je op een absurt hoog getal als 500.000?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 16:25 schreef LXIV het volgende:
Niet iedere woningzoekende is dakloos. Dan zouden de straten en parken van Nederland vol mensen liggen. Veel zullen er nog bij hun ouders wonen, in een ontoerijkende woning of een studentenkamer bezet houden op hun 28-ste.
Vanuit een liberaal standpunt is het inderdaad geen overheidstaak om ervoor te zorgen dan deze mensen huisvesting hebben. Maar op dit moment is het juist de overheid die door allerlei regelgeving en beperkingen voorkomt dat er voldoende huizen gebouwd kunnen worden. Dat is nog veel erger!
Over beter indelen is ook al nagedacht. Dit wordt "inbreiden" genoemd, in tegenstelling tot uitbreiden. Hierbij wordt het schaarse groen dat nog in de wijken te vinden is weggehaald en op die locatie worden dan nieuwe huizen gebouwd. Iets wat de leefbaarheid niet echt vergroot.
Ja, vergis je niet over de impact van een paar procenten hoor.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 16:30 schreef DaveM het volgende:
[..]
Dat is dus echt BS he, het gaat maar om enkele procenten van de totale groene ruimte, is al vaker gezegd in deze discussie.
Denk je nou echt dat het wat uitmaakt als een paar procent van de 10.000 weilanden in Nederland plaatsmaakt voor woningbouw?
Ik denk dat heel veel mensen plezier hebben van grote stukken groen, en waarom moeten er altijd maar huizen bij? Er zijn genoeg wijken waar woningen leeg staan, dan knappen ze eerst die maar eens op. En nogmaals, hoe kom je aan 500.000 mensen die geen huis hebben?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 16:34 schreef LXIV het volgende:
Ik denk zelfs dat de gemiddelde nieuwbouwwijk veel beter voor het milieu is, en een veel grotere soortenrijkdom kent als een kaal chemisch weiland. Er heerst klaarblijkelijk nog steeds het waanbeeld dat een stuk weiland het summum van natuur is. Een stuk weiland is niets meer als een industrieel-agrarisch productie-eenheid. Bovendien een economisch niet levensvatbare productie-eenheid. Een gemiddelde woonwijk met veel bomen, bloemen en planten en allerlei soorten vogeltjes, dát is pas natuur!
En helemaal los van dat: hoeveel mensen hebben er nu plezier van een weiland? Toch maar heel erg weinig. Terwijl wonen een primaire levensbehoefte is.
In bepaalde dichtbevolkte gebieden ja.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 16:36 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Ja, vergis je niet over de impact van een paar procenten hoor.
Wat een poep man, probeer me geen woorden in de mond te leggen. Ik zeg nergens dat alle natuurgebieden platgewalst moeten worden, dat zijn nou juist de stomme argumenten die de tegenstanders van welke bebouwing dan ook gebruiken. "JE WIL NATUURGEBIEDEN VERNIELEN!!!" En voor je het weet is iedereen het met ze eens. Paranoia, propaganda.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 15:15 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Waarbij jij volledig voorbij gaat aan aaneengesloten natuurstukken. Stukken natuur die NIET in grote mate beinvloed worden door de mens alhier, zijn er nog maar heel weinig. Wat betreft hebben we alleen delen van de Veluwe en de Biesbos die nog onaangetast zijn.
bouwen we de rest van Nederland ook vol, dan zijn ook deze gebieden de lul.
Godzijdank zijn er nog genoeg mensen die keihard tegen zulke bouwplannen ingaan
Precies. Voor de leken:quote:Op vrijdag 27 januari 2006 16:25 schreef LXIV het volgende:
Over beter indelen is ook al nagedacht. Dit wordt "inbreiden" genoemd, in tegenstelling tot uitbreiden. Hierbij wordt het schaarse groen dat nog in de wijken te vinden is weggehaald en op die locatie worden dan nieuwe huizen gebouwd. Iets wat de leefbaarheid niet echt vergroot.
Het zou voor rechtse politici een goede zaak zijn als ze de argumenten van "Groen" weten te scheiden van de argumenten van de eigenlijke "socialisten".quote:Op zaterdag 28 januari 2006 23:11 schreef LXIV het volgende:
Ik was toevallig vanmiddag in Gouda. Daar stond Groen Links met een spandoek te protesteren tegen uitbreiding in de een of andere polder. Altijd bereid om de confrontatie aan te gaan ging ik met betrokken jongeren in gesprek.
Toen ik vroeg wáárom ze tegen deze uitbreiding waren zeiden ze dat er al genoeg gebouwd was in Nederland. Het moest nu maar eens afgelopen zijn met het spekken van de vastgoedmaffia (daar hadden ze in principe wel een punt).
Ik vroeg naar hun standpunten met betrekking tot immigratie en volkshuisvesting. Natuurlijk waren ze voor een veel toleranter migratiebeleid en had ook iedereen recht op huisvesting.
Daarop heb ik ze uitgelegd dat er wel keuzes gemaakt moeten worden. Je kunt niet én iedereen huisvesten, én honderduizenden mensen Nederland binnenlaten én ieder f**ing weiland sparen voor "de natuur".
Daar waren betrokkenen het uiteraard niet mee eens, maar tot het geven van een fatsoenlijk tegenargument waren ze ook niet in staat.
Sure. Jij noemt jezelf "links" hé?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 16:36 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Ja, vergis je niet over de impact van een paar procenten hoor.
Helemaal eens. Groen Links is ook eerder elite-partij als een partij die echt de belangen van de arbeiders behartigtquote:Op zondag 29 januari 2006 03:37 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Het zou voor rechtse politici een goede zaak zijn als ze de argumenten van "Groen" weten te scheiden van de argumenten van de eigenlijke "socialisten".
Dat die twee nu toevallig "links" heten en sinds de jaren zestig een politieke vriendschap hebben gesloten (vraag me niet waarom, maar het is nu eenmaal zo), dat neemt niet weg dat een socialist in hart en nieren ervoor zal kiezen om het weiland vol te bouwen.
(En eventueel de landbouw en het milieubeleid in Polen te steunen.)
Nederland was al in de 16e eeuw niet meer selfsustaining als het om eten verrbouwen ging. Men exporteerde vee en haring en importeerde tarwe uit de balticum.quote:Op zondag 29 januari 2006 11:11 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
zonder boeren geen eten! Zijn we allemaal de oorlog vergeten?? In tijden van nood moet je je eigen broek op kunnen houden, zeker ook wat de voedselketen betreft, alleen al daarom moeten boerenbedrijven in stand worden gehouden!
Ik ken zelf geen mensen in villawijken, wel mensen met kleine krabbelbaantjes en uitkeringen. Waarvan er velen GroenLinks stemmen.quote:Op zondag 29 januari 2006 11:31 schreef LXIV het volgende:
Om nog even terug te komen op Groen Links:
Het is eigenlijk een partij met linkse standpunten voor mensen die dusdanig vermogend zijn dat ze zelf de nadelige gevolgen hiervan niet ondervinden.
Emigratie? Ruimhartig toestaan! Wordt geroepen vanuit de groene villawijk waar alleen die gevluchte arts uit Kenia woont.
Benzineprijzen? Opschroeven! Terwijl ze zelf gratis tanken met hun lease-contractje
Bouwbeleid? Red het groen! Ondertussen is die villa weer 20% in prijs gestegen.
Geen enkele consideratie voor de gewone Nederlandse arbeider die met drie kinderen in een te kleine woning in een langzaam verloederende buurt woont, terwijl hij zich afvraagt hoe hij op zijn werk moet komen nu dat hem E25,- heen en terug kost.
Herstructurering van binnenstedelijke gebieden gebeurt lang niet alleen om er een fractie meer mensen te krijgen wonen. Heel vaak is er sprake van dat de bebouwing niet meer voldoet aan de moderne eisen of dat de bebouwing haar oorspronkelijke functie heeft verloren. Herstructurering is dan noodzakelijk om verkrotting tegen te gaanquote:Op zaterdag 28 januari 2006 05:35 schreef StefanP het volgende:
Bestaande wijken worden heringedeeld. Dat kost tientallen, zoniet honderden, miljoenen euro's. Veel of alles gaat tegen de vlakte, zodat alles "efficienter" teruggeplaatst wordt. Uiteindelijk resultaat? Op een gebied van een vierkante kilometer kunnen misschien 205 mensen wonen in plaats van de 200 die er voorheen waren.
Ongelofelijk, werkelijk waar. Gebouwen en wijken waar helemaal niks mee is maar vernielen en opnieuw bouwen, en de stukjes ietsje dichter bij elkaar plaatsen en het groen weghalen. Tegen torenhoge kosten en overlast. Voor 5% meer bewoners. Briljant. Terwijl er twee kilometer buiten het centrum uitgestrekte, lege weilanden liggen. Zoiets kan echt alleen in Nederland.
Het punt is echter dat veel woningbouw die gevoelig is voor verkrotting, oorspronkelijk een zekere vorm van sociale woningbouw betreft. Veelal zijn de bewoners niet kapitaalkrachtig genoeg om de huizen zelf te kopen. Eigen woningbezit is in sommige gevallen een goede oplossing, maar soms is dat niet mogelijkquote:Op zondag 29 januari 2006 13:30 schreef LXIV het volgende:
De beste manier om verkrotting tegen te gaan is om de bewoners eigenaar te maken.
Wanneer het hun eigen bezit betreft zullen ze het ook goed onderhouden.
Waarom is dat logisch? Als een woning bezit is van iemand anders dan de bewoner heeft de eigenaar toch evenzeer belang bij het op waarde houden van z'n bezit?quote:Op zondag 29 januari 2006 13:30 schreef LXIV het volgende:
De beste manier om verkrotting tegen te gaan is om de bewoners eigenaar te maken.
Wanneer het hun eigen bezit betreft zullen ze het ook goed onderhouden.
Wiens eisen?quote:Op zondag 29 januari 2006 13:05 schreef Reya het volgende:
[..]
Herstructurering van binnenstedelijke gebieden gebeurt lang niet alleen om er een fractie meer mensen te krijgen wonen. Heel vaak is er sprake van dat de bebouwing niet meer voldoet aan de moderne eisen of dat de bebouwing haar oorspronkelijke functie heeft verloren. Herstructurering is dan noodzakelijk om verkrotting tegen te gaan![]()
Er zijn heel veel mensen die daar genoegen mee nemen, maar de verkrotte woningbouw die ik bedoelde bestaat uit huizen die werkelijk hun tijd hebben gehad. Veelal vooroorlogse bouw voor arbeiders of haastig gebouwde wederopbouwpandjes die nooit bedoeld zijn om zolang mee te gaan. Het is vrijwel onvermijdelijk dat dergelijke woningbouw een keer vervangen moet wordenquote:Op zondag 29 januari 2006 14:04 schreef DaveM het volgende:
[..]
Wiens eisen?
Alsof woningzoekenden na 1-6 jaar op een wachtlijst een woning met enkele beglazing of een klein paupertuintje gaan afwijzen omdat die woning niet aan de moderne eisen voldoet!
Overigens is dit inderdaad een misvatting van gemeenten. Door vooral te focussen op woningbouw voor hogere inkomens creeren ze een woningtekort aan de onderkant van de woningmarkt en worden mensen die sociaal-economisch onderaan de maatschappelijke ladder staan geconcentreerd in de wijken die nog niet aan dergelijke plannen ten onder zijn gegaan. Dat is vragen om sociale problemenquote:Op zondag 29 januari 2006 14:04 schreef DaveM het volgende:
Alleen daar denken gemeenten niet aan als ze bezwijken voor de lobby van bouwbedrijven om een bepaalde wijk plat te gooien en opnieuw op te bouwen.
Of erger nog: ze denken er wel aan maar ze vinden een hogere opbrengst aan belastingen per m^2 en de aantrekkelijkheid van hun stad voor de hogere inkomens belangrijker.![]()
Genoeg studenten, daklozen of ex-gedetineerden die daar best een jaartje willen wonen voor een gering bedrag.quote:Op zondag 29 januari 2006 14:14 schreef Reya het volgende:
[..]
Er zijn heel veel mensen die daar genoegen mee nemen, maar de verkrotte woningbouw die ik bedoelde bestaat uit huizen die werkelijk hun tijd hebben gehad. Veelal vooroorlogse bouw voor arbeiders of haastig gebouwde wederopbouwpandjes die nooit bedoeld zijn om zolang mee te gaan. Het is vrijwel onvermijdelijk dat dergelijke woningbouw een keer vervangen moet worden![]()
Zulke moderniseringsprojecten zijn meestal wel onderdeel van een gemeentelijk beleid; het is dus sowieso lastig zeggen of afzonderlijke projecten wel of niet goed zijn voor de het totale woningaanbod. Daarnaast is verkrotting niet een op zichzelf staand probleem; vaak komen met verkrotting verscheidene andere sociale problemen. Er zijn dus veel meer factoren van belang dan het woningaanbodquote:Op zondag 29 januari 2006 14:32 schreef DaveM het volgende:
[..]
Genoeg studenten, daklozen of exgedetineerden die daar best een jaartje willen wonen voor een gering bedrag.
Ik ben ook voor een beetje modernisering en zie krotten normaalgesproken liever vandaag dan morgen onder een bulldozer verdwijnen.
Maar gezien de belachelijke woonsituatie in Nederland noem ik dat nu volkomen rücksichtlos.
Doe dat lekker als de gemiddelde wachttijd voor een woning is teruggelopen tot 1 maand ofzo, dan zijn er alternatieven zat.
Nu doet het me denken aan het platwalsen van golfplaten woningen in derdewereld-landen omdat ze het stadsbeeld ontsieren. Als die dikke burgemeesters zelf maar een mooi vrijstaand huis in een goede buurt hebben...![]()
Het klinkt natuurlijk wel interessant als een wethouder roept dat ze daarmee meteen sociale problemen oplossen, maar jij begrijpt ook wel dat het probleem zich dan enkel naar een andere wijk verplaatst.quote:Op zondag 29 januari 2006 14:46 schreef Reya het volgende:
[..]
Zulke moderniseringsprojecten zijn meestal wel onderdeel van een gemeentelijk beleid; het is dus sowieso lastig zeggen of afzonderlijke projecten wel of niet goed zijn voor de het totale woningaanbod. Daarnaast is verkrotting niet een op zichzelf staand probleem; vaak komen met verkrotting verscheidene andere sociale problemen. Er zijn dus veel meer factoren van belang dan het woningaanbod![]()
Ingrepen in de woningbuw zijn dan op zichzelf staand ook geen echte oplossing, maar slechts een onderdeel van een veelzijdige oplossingquote:Op zondag 29 januari 2006 15:04 schreef DaveM het volgende:
[..]
Het klinkt natuurlijk wel interessant als een wethouder roept dat ze daarmee meteen sociale problemen oplossen, maar jij begrijpt ook wel dat het probleem zich dan enkel naar een andere wijk verplaatst.
Het slopen van verkrotte woningen om er vervolgens duurdere woningen neer te zetten is inderdaad allesbehalve een oplossing voor de tekorten op de woningmarkt. Echter, de sloop van verkrotte woningen in een breder verband om de kwaliteit van woningen te verbeteren en het woningaanbod gemengder te maken kan juist een deel van de oplossing zijnquote:Op zondag 29 januari 2006 15:56 schreef LXIV het volgende:
Zoals DaveM al zei: Je kunt krottenwijken ook voorkomen door simpelweg alle krottenwijken plat te gooien. Dan zijn er dus geen krottenwijken meer! Wat er dan met al die mensen moet gebeuren die in die krottenwijken woonden, daar wordt liever niet aan gedacht. Wanneer de bewoners van krottenwijken de keuze hebben tussen het wonen in een golfplaten hutje of het wonen in een fatsoenlijk huis zullen ze natuurlijk altijd daarvoor kiezen.
Dezelfde situatie, alhoewel minder dramatisch natuurlijk, hebben we ook in Nederland. Inderdaad worden veel woningen die eigenlijk onder de maat zijn nog steeds bewoond. Dit gebeurt echter niet vrijwillig, maar omdat er geen andere keus is. Omdat er eenvoudigweg te weinig fatsoenlijk aanbod is blijven de fatsoenlijke huizen slechts aan een beperkte groep, die hiervoor genoeg geld op tafel kan leggen, voorbehouden.
Het slopen van verarmde wijken, om daar een gelijk of kleiner aantal betere woningen neer te zetten lost dus niks op. Pas wanneer er voldoende aanbod is van kwalitatief goede huizen is het slopen van verpauperde woningen een optie. Dat is tevens de reden dat veel mensen die in dit soort huizen vaak bezwaar maken tegen de sloopplannen. Wanneer ze daar weg moeten zullen ze veel meer voor hun nieuwe huisvesting moeten betalen. Wat ze vaak niet of slechts met moeite op kunnen brengen.
Natuurlijk is het voor gemeenten en projectontwikkelaren wél gunstig om dit te doen. Zo blijft het aanbod beperkt en de prijzen dus hoog. Terwijl er wel gebouwd kan worden en de gemiddelde huizenprijs lekker blijft stijgen. En zeg nou zelf: Welke burgemeester buiten Cohen is nu blij met uitgestrekte pauperwijken en grote groepen kansarmen in zijn stad?
Moeilijk te zeggen, maar dat de huizenprijzen een grote rol spelen is mijns inziens al een feit te noemen.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:52 schreef LXIV het volgende:
Het gaat dus echt gebeuren, record-emigratie voor 2006
http://www.nrc.nl/binnenland/article215676.ece
Hoevelen daarvan zijn jong en hoog-opgeleid?
quote:Op zaterdag 11 februari 2006 21:55 schreef hace_x het volgende:
Het probleem is dat de machthebbende generatie geen woonprobleem heeft.
Dat wil zeggen: mensen van de geboortegolf (de 'grijze golf') hebben een woning en wonen over het algemeen genomen niet te klein en kennen het probleem niet dat ze geen woning kunnen krijgen. Er zijn er teveel die prima wonen in vinex-wijken die gebouwd zijn sinds 1975 en het blijkbaar geen moer kan schelen dat dochter- en zoonlief zich torenhoog in de schulden moeten steken om aan een veel te klein rijtjeshuis of appartement zonder tuin te komen.
Ze gunnen het hun eigen kinderen wel, maar voor hen kunnen ze ook wel iets regelen: ze hebben zelf immers een huis dat ongelooflijk in waarde is gestegen. Ik ken meerdere mensen die nu een huis hebben gekocht met financiele ondersteuning van pa en ma.quote:Op zondag 12 februari 2006 18:56 schreef LXIV het volgende:
En dat lijkt mij toch onwaarschijnlijk. Het grootste deel heeft inderdaad kinderen die ondertussen op de woningmarkt aktief zijn. Zou deze generatie dan niet willen dat zoon- of dochterlief ook voor een redelijke prijs een redelijke woning kan betrekken? Waarom zou ze dat niets uitmaken?
De mensen die ik ken maakt het wel degelijk uit.
En hier sla je precies de spijker op zijn kop!quote:Op zondag 12 februari 2006 20:21 schreef StefanP het volgende:
Door hun bemoeizuchtige handjes van de woningmarkt (incl. bouwgrond, bouwen e.d.) af te halen zouden ze enkel hun eigen invloed verminderen... kleine kans dus dat dat gebeurt.
Nou daar heb je wel een punt. Mijn ouders willen ook veel liever dat ik een grotere woning kan bewonen, maar de volgende stap zetten (in welk vorm?) gaat blijkbaar niet op. Aangezien ze zelf hun huis al redelijk afbetaald hebben en hun schaapjes op het droge hebben zijn ze op dit moment tegen de hypotheekrenteaftrek: Die hebben ze immers zelf niet nodigquote:Op zondag 12 februari 2006 18:56 schreef LXIV het volgende:
En dat lijkt mij toch onwaarschijnlijk. Het grootste deel heeft inderdaad kinderen die ondertussen op de woningmarkt aktief zijn. Zou deze generatie dan niet willen dat zoon- of dochterlief ook voor een redelijke prijs een redelijke woning kan betrekken? Waarom zou ze dat niets uitmaken?
De mensen die ik ken maakt het wel degelijk uit.
Het bewust in stand houden van de hoge huizenprijzen door de HRA, en de speculaties op bouwgronden. Wat weer voortkomt uit de talloze regeltjes die men moet volgen wil grond tot bouwgrond verklaard worden. Dus indirect heeft de overheid (niet een specifieke partij, want dit speelt al langere tijd) hier wel zijn aandeel in.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 03:06 schreef StefanP het volgende:
Dat heeft niets met de VVD te maken, maar met veel meer. Ik zou de schuld echt ergens anders leggen.
Ik ben anders harstikke blij met mijn kleine woning met enkele beglazing en kleine paupertuintje zonder CV.quote:Op zondag 29 januari 2006 14:04 schreef DaveM het volgende:
[..]
Wiens eisen?
Alsof woningzoekenden na 1-6 jaar op een wachtlijst een woning met enkele beglazing of een klein paupertuintje gaan afwijzen omdat die woning niet aan de moderne eisen voldoet!
Dat is inderdaad een probleem wat ik vaker zie. Worden woningen gesloopt omdat er 'lagere bevolkingsklassen' in wonen en er worden enorm dure woningen voor in de plaats gebouwd die niemand kan betalenquote:Op donderdag 16 februari 2006 19:49 schreef DaveM het volgende:
Zojuist een reportage bij RTL4.
Een groot deel van de pas gebouwde dure koopwoningen in steden staat leeg!!!
Dat terwijl nog steeds in hoog tempo betaalbare woningen (inclusief grote flats!) worden gesloopt.
Ze hadden het over iets van 50 stadswijken waarin dit gebeurt!
Dankjewel Dekker, dankjewel VVD!![]()
Dan heeft de gemeent wel de doelstelling gehaald dat men de lagere sociale klasse wilt spreiden over de gemeente heen, waardoor er een leefbaar klimaat in de wijk ontstaat.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 11:16 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een probleem wat ik vaker zie. Worden woningen gesloopt omdat er 'lagere bevolkingsklassen' in wonen en er worden enorm dure woningen voor in de plaats gebouwd die niemand kan betalenja nee dan ben je echt goed bezig
![]()
bedenk je wel goed dat er een kans is dat die woning over 5 jaar nog maar 150.000 euro waard is ....quote:Op vrijdag 27 januari 2006 16:33 schreef yoshimurak5 het volgende:
Ik vertrek over 1.5 jaar lekker naar Duitsland.
Mooie riante vrijstaande woning met dubbele garage voor 175.000 euro
Ik ga als starter echt niet +200.000 euro betalen voor een rijtjeshok
tjaquote:Op vrijdag 17 februari 2006 11:29 schreef RM-rf het volgende:
[..]
bedenk je wel goed dat er een kans is dat die woning over 5 jaar nog maar 150.000 euro waard is ....
Juist de woningen op het land in duitsland kun je eigenlijk aan de straatstenen niet kwijt .... de landelijke dorpsbewoners trekken zelf deels weg, naar de steden, en in die dorpen is leegstand bijna normaal ...
Jonge personen die wél op de dorpen blijven, bouwen dan zelf veelal het liefste zelf een nieuwe woning (zeker de woningen uit 50'er en 60'er jaren op die dorpen hebben een zeer lage kwaliteit, kort-na-de-oorlog gebouwd met derderangs materiaal) ....
Ik heb zelf een tijdje terug een tijdje gedacht een monumentaal landhuis te kopen (ook in zuid-duitsland), met 8 kamers, groot balkonterras, twee garages, 1000 m2 tuin erbij ... moest wel deels gerenoveerd worden, maar kostte 85.000 euro ... nog wel vlak bij een station en zeer mooi gelegen (aan een beek) ...
Uiteindelijk kun je zo'n overweging slecht vergelijken met nederland, waar een woning veelal ook een investering is, waar je enorm afhankelijk bent van de mogelijkheid dit altijd te kunnen 'doorverkopen' ...
Het voordeel van een land waar de vraag hoger is dan het aanbod. In duitsland is het aanbod aan woningen nu eenmaal een stukje groter dan de vraag (en nee, de prijs schept slecht in zeer beperkte mate de vraag ... bij woningen is het gewoon zo dat mensen een plek nodig hebben om te wonen, niet dat ze als de prijs opeens zo laag is, twee woningen willen hebben ... hooguit wensen mensen dan wat ruimer te wonen, als ze het kunnen betalen, maar ook in duitsland zijn de prijzen in de stad wel een stuk hoger)
als je het in duitsland toch niet bevalt, verlies je er mogelijk enkele tienduizenden euro's op, als je het al verkocht krijgt .... dat is een behoorlijk risico dat je dan aangaat.
de vraagprijs is natuurlijk niet zo laag omdat ze daar graag woningen voor niks verkopen ...quote:Op vrijdag 17 februari 2006 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:
tja
Kwestie van niet de vraagprijs betalen maar er onder gaan zitten.
Wat je zegt is erg overdreven en sterk regio afhankelijk.
Nee, dat komt omdat er geen schaarste in op de huizenmarkt zoals in NL en het de laatste jaren economisch niet best is gegaan.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 11:45 schreef RM-rf het volgende:
[..]
de vraagprijs is natuurlijk niet zo laag omdat ze daar graag woningen voor niks verkopen ...
Je slaat hier gewoon een gat in de lucht met een voorbeeld prijs die je uit je duim zuigt.quote:Punt is wel dat je daar puur alleen een woning als gebruiksgoed koopt en je weinig rekening moet houden ermee dat je hem voor een goede prijs kunt doorverkopen ...
dan kun je heel blij zijn met je woning van 150.000, als je hem over 5 jaar voor 125.000 moet doorverkopen, heb je alsnog gewoon maandelijks 800 euro 'huur' betaald (en als je dus ervoor hebt moeten lenen, nog meer) ...
Het 'systeem' in nederland en het afknijpen van de aanbod markt drijft de prijs op ... ja, maar dat geeft zowel voordelen als nadelen... het is onzin om daarover heel overdreven te doen en te doen alsof de prijs van een woning enkel 'kunstmatig' zou zijn ....quote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:00 schreef Pietverdriet het volgende:
De prijs in NL is kunstmatig vreselijk hoog door het kunstmatig krap houden van de nieuwbouw.
Je veranderd het discussiepuntquote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:11 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Het 'systeem' in nederland en het afknijpen van de aanbod markt drijft de prijs op ... ja, maar dat geeft zowel voordelen als nadelen... het is onzin om daarover heel overdreven te doen en te doen alsof de prijs van een woning enkel 'kunstmatig' zou zijn ....
Uiteindelijk is het wel degelijk ook gewoon de marktwerking die de prijs opdrijft en er is altijd een alternatief, in dit geval woningen in duitsland, maar ook dan heb je weer andere ndaelen... als je ervanuit gaat dat steeds meer nederlanders naar het oosten trekken, zal natuurlijk de vraagprijs vervolgens _niet_ dalen, maar kun je over een paar jaar mogelijk je woning dan prima aan een tweede golf nederlanders verkopen (en moet je zelf verder naar het oosten trekken, naar nóg goedkopere woningen, in oost-duitsland zijn deze helemaal laag, daar krijg je bijna geld toe)
In feite hebben mensen hier ook gewoon vooral oog voor _hun_ belangen, mensen met een laag inkomen zien vooral sociale woningbouw graag ... mensen mét een woning zijn dan weer doodsbang dat een afschaffing van de HRA ten kostte gaat van hun financiele draagkracht (en dat is nog altijd een dusdanig sterke groep, dat geen partij het aandurft deze af te schaffen) ...
Verdomd weinigen hebben echt goed zicht hoe ze gewoon door eigen initiatief de zaak kunnen aanpakken..., alleen al het feit dat vrijwel geeneen nedrlander et in zijn hoofd haalt zelf een woning te bouwen .. nee, ze kijken allemaal naar de 'woningsbouwcorporaties' die het dan anders zouden moeten doen ...
Wat heb je?quote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je veranderd het discussiepunt
Geef gewoon toe dat je de plank missloeg met net over de grens wonen, maar over wat anders beginnen slaat nergens op
Humbugquote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:25 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Wat heb je?
Dat ligt niet enkel eraan dat 'automatisch' woningen in nederland zoveel duurder zijn (in het oosten kun je sowieso voor lage prijzen woningen kopen, gelijksoortige woningen als jouw voorbeeld vind je in twente, tegen de duiste grens aan ook voor bijna de gelijke prijs)
1) Je betaald 20.000 euro meer voor een rijtjeshuis, tegenover een twee onder een kap, voor dat zelfde geld had je die tweede villa gehad, op 488 vierkante meter grond, een garage en in een keurige wijk, geen "volkswijk" en dan betaal je de vraagprijs, realiteit is, dat je daar een 20.000 onder kan gaan zitten en ze blij zijn met je bod. Als je het hard speelt zou je dat huis kunnen kopen voor 125.000, als je het niet perse wilt hebben.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:49 schreef RM-rf het volgende:
en kijk nu eens naar een vergelijkbaar klein dorp als Isselburg met 10.000 inwoners ...
bv een woning in Ruurlo, met 120m2 en 148 m2 oppervlakte voor ¤ 165.000 woning op funda.nl
ja dat is een 20.000 duurder dan die vergelijkbare woning in Isselburg, maar daarvoor zit je idd een stuk dichter tegen werkkernen in nederland aan .... zo makkelijk is een baan in duitsland vinden ook niet (tenzij je er financieel flink op achteruit wilt gaan en langer wilt werken)
En zo zijn er nog duizenden die blij zijn met een bescheiden woninkje.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 11:06 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik ben anders harstikke blij met mijn kleine woning met enkele beglazing en kleine paupertuintje zonder CV.![]()
Als ik enorm rijk was had ik denk ook niet zo'n groot huis gekocht, maarja ik ben dan misschien een uitzonderingvind een groot huis niet zo belangrijk, dat het dichtbij mijn werk is echter wel.
Precies!quote:Ik ben overigens absoluut geen fan van het bouwbeleid van nederland. Alles moet maar op elkaar gepropt worden zodat er buiten de stadsgrenzen tenminste weilandjes kunnen liggen.
Waarom neit gewoon zoals in belgie: eej hier is nog ruimte, daar kan wel een huis.
Spreid je de mensen ook wat meer, heb je minder stress, minder files en het ziet er gezelliger uit dan hier.
Wat wil je nog meer
Er is een soortgelijk programma op NOVA! geweest. Utrecht. Mensen die met tranen in hun ogen zaten te vertellen dat ze weg moesten omdat hun wijk gesloopt werd. Wat er in de plaats kwam konden ze niet terugkopen. Moesten ze maar naar een flatje in een achterbuurt. Tja....quote:Op donderdag 16 februari 2006 19:49 schreef DaveM het volgende:
Zojuist een reportage bij RTL4.
Een groot deel van de pas gebouwde dure koopwoningen in steden staat leeg!!!
Dat terwijl nog steeds in hoog tempo betaalbare woningen (inclusief grote flats!) worden gesloopt.
Ze hadden het over iets van 50 stadswijken waarin dit gebeurt!
Dankjewel Dekker, dankjewel VVD!![]()
Er zijn twee problemenquote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:44 schreef LXIV het volgende:
[q]
Natuurlijk een drogredenering van de bovenste plank. Want die huizen in andere wijken kunnen dus niet meer bewoond worden door anderen.
Hoe zou zo'n vergadering op het gemeentehuis eruit gezien hebben?
"De groei van de prijzen op de woningmarkt begint te stagneren.."
"Hoe komt dat zo?"
"We hebben nu het absolute maximum bereikt wat starters betalen kunnen"
"Kunnen er geen maatregelen genomen worden dat ze nog meer schuld op zich nemen?"
"Nee, ze worden al uitgeperst als citroenen. Er kan geen cent meer af"
"Dan wordt het tijd dat we eens naar een andere groep gaan uitzien. De huizenbezitters"
"Hoe wou U dat doen? Die hebben toch al een huis?"
"We jagen ze eruit, bouwen 2000 huizen minder terug en laten ze opbieden. Zul je zien hoe dat loopt.:
quote:Nederland kampt al jaren met een structureel tekort aan woningen. Dit is uiteindelijk de belangrijkste reden voor de voortdurende stijging van huizenprijzen. Hierdoor wordt het voor steeds meer starters steeds moeilijker om een woning te kopen. Dit zal op de langere termijn een hele negatieve neerslag op de Nederlandse maatschappij hebben.
Goed mijn bedrijf staat dus niet in die windstreken, het zou een echte aanvulling gaan worden, als huurders in Noordholland, betere huur woningen zouden krijgen. Dan heb je gelijk een grote file vermindering.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 23:40 schreef RdeV het volgende:
[..]
Wat een bull. Er zijn woningen genoeg. Maar er zijn te weinig woningen die wij willen hebben....
In Rotterdam en Den Haag staan zat etage woningen voor ¤110k die erg ruim zijn. Slechts wat gehorig, slecht geïsoleerd, matige woonkwaliteit, etc.
Wat we allemaal willen is een twee-onder-één-kapper met veel grond en tuin op het zuiden.
En zie daar: een mismatch. Dat is wat wij noemen "woning tekort".
Het is zelfs meer dan 100, alleen doet de gemeente dat niet in zijn eentje maar samen met andere belanghebbenden zoals grondspeculanten. Ter illustratie, een vierkante meter grasland kostte het afgelopen kwartaal gemiddeld ¤2,61 terwijl een vierkante meter bouwgrond gemiddeld ¤329,- kostte.quote:Op zondag 19 februari 2006 18:56 schreef LXIV het volgende:
Alleen vermenigvuldigt de gemeente de grondprijs nadat zij dit tot bouwgrond verklaard heeft met een factor 100.
Stefan, ik sta helemaal achter jouw overige bijdragen in dit topic, lees ze ook met plezier, maar hier sla je imo toch echt de plank mis. Het beleid van Dekker is bij uitstek neoliberaal, dwz de huizen/grond-bezittende klasse rijker maken over de ruggen van de niet-bezitters.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 03:06 schreef StefanP het volgende:
Dat heeft niets met de VVD te maken, maar met veel meer. Ik zou de schuld echt ergens anders leggen.
Die steden hebben het helemaal aan zichzelf te danken dat niemand er wil wonenquote:Op zaterdag 18 februari 2006 23:40 schreef RdeV het volgende:
[..]
Wat een bull. Er zijn woningen genoeg. Maar er zijn te weinig woningen die wij willen hebben....
In Rotterdam en Den Haag staan zat etage woningen voor ¤110k die erg ruim zijn. Slechts wat gehorig, slecht geïsoleerd, matige woonkwaliteit, etc.
Wat we allemaal willen is een twee-onder-één-kapper met veel grond en tuin op het zuiden.
En zie daar: een mismatch. Dat is wat wij noemen "woning tekort".
Jij probeert een schuldvraag te beantwoorden terwijl het probleem heel simpel is dat er te weinig bouwgrond wordt vrijgegeven om die huizen te bouwen waar mensen in willen wonen.quote:Op zondag 19 februari 2006 19:29 schreef DaveM het volgende:
[..]
Stefan, ik sta helemaal achter jouw overige bijdragen in dit topic, lees ze ook met plezier, maar hier sla je imo toch echt de plank mis. Het beleid van Dekker is bij uitstek neoliberaal, dwz de huizen/grond-bezittende klasse rijker maken over de ruggen van de niet-bezitters.
Mensen met een huis hebben er in principe geen ene drol aan als die stenen in waarde stijgen: Ik kan op dit moment helemaal niks met die waardestijging, omdat het huis wat ik zou willen wonen nog zoveel duurder is dat ik dat zelfs met de waardestijging van mijn woning absoluut niet kan betalen. Er is daarom maar 1 oplossing: veel meer bouwen, en vooral bouwen waar mensen echt in willen wonen: Die huizen 2 onder 1 kap met een flinke tuin er omheen.quote:Net zoals destijds in de 19e eeuw, maar nu wat subtieler zodat alleen mensen die zich in de materie verdiepen de spelletjes doorprikken en de rest van het hurende/woningzoekende volk lekker blijft slapen.
Daar sta ik ook helemaal achter, maar omdat daar in dit topic eigenlijk wel consensus over bestaat leek het me wel interessant om te discussiëren over de vraag of dat nu werkelijk een kwestie is van onmacht van de Minister (zoals de meesten hier lijken aan te nemen) of dat er toch ook een hoop onwil/terughoudendheid bij komt kijken vanwege gevestigde financiële belangen.quote:Op maandag 20 februari 2006 13:36 schreef hace_x het volgende:
[..]
Jij probeert een schuldvraag te beantwoorden terwijl het probleem heel simpel is dat er te weinig bouwgrond wordt vrijgegeven om die huizen te bouwen waar mensen in willen wonen.
Ik ben het met je eens dat een bepaalde visie op wonen zich geleidelijk ontwikkelt.quote:Dat ligt niet slechts aan 1 of andere politieke partij: dat ligt aan een woonvisie die door de jaren heen zo gevormd is.
Is waar, maar als vervuilende snelwegen ook zonder veel problemen kunnen worden aangelegd dan denk ik niet dat de milieulobby woningbouw wél op grote schaal kan tegenhouden. Ergens wat korenwolven uitzetten werkt ook maar een paar keer natuurlijk.quote:Denk aan milieulobbies die ook zo hun stem binnen verschillende partijen hebben gekregen;
Is ook wel zo, maar onderschat je hiermee niet de macht van een Minister over wat er op lokaal niveau gebeurt?quote:architecten en politici die dachten te weten waar ANDERE mensen in zouden moeten wonen (Amsterdam zuid-oost flatgebouwen die nu weer gesloopt worden) enzovoorts. Lees: mensen die hun schaapjes al op het droge hebben gaan bepalen op wat voor zielige (nieuwbouw)etages de huidige startgezinnetjes zouden moeten wonen.
Jij niet, maar babyboomers wiens kinderen uit huis zijn kunnen de papieren winst verzilveren en dan goedkoop in het buitenland gaan wonen.quote:Mensen met een huis hebben er in principe geen ene drol aan als die stenen in waarde stijgen: Ik kan op dit moment helemaal niks met die waardestijging, omdat het huis wat ik zou willen wonen nog zoveel duurder is dat ik dat zelfs met de waardestijging van mijn woning absoluut niet kan betalen.
Eensch.quote:Er is daarom maar 1 oplossing: veel meer bouwen, en vooral bouwen waar mensen echt in willen wonen: Die huizen 2 onder 1 kap met een flinke tuin er omheen.
Ik krijg het idee dat een minister heel onmachtig is, en erg weinig keuzes heeft op lokaal niveau.quote:Is ook wel zo, maar onderschat je hiermee niet de macht van een Minister over wat er op lokaal niveau gebeurt?
Dat zou misschien kunnen maar er zijn er volgens mij niet eens zoveel die dat doen. Ze laten zich hoogstens een duur appartement aanmeten. Dan hoeven ze de tuin niet meer te onderhouden en het is een stuk beter geisoleerd, maar of die ouderen daar ook echt gelukkiger worden; ik vraag het me af. Maarre, de meesten blijven trouwens gewoon zitten waar ze zitten hoor.quote:Jij niet, maar babyboomers wiens kinderen uit huis zijn kunnen de papieren winst verzilveren en dan goedkoop in het buitenland gaan wonen.
quote:Hoge grondprijs verlamt woningmarkt
De steeds hoger wordende grondprijzen die gemeenten in rekening brengen, veroorzaakt veel knelpunten op de lokale woningmarkt. De grond bepaalt reeds eenderde van de prijs van een nieuwe woning en verlamt daarmee de woningmarkt. Bouwend Nederland signaleert dit in het openingsartikel van Podium nummer 4, dat op donderdag 23 februari verschijnt.
Over de jaren 2002, 2003 en 2004 blijkt dat de gemiddelde aanneemsom licht is afgenomen met 1,5 procent, de verkoopprijs met 3,5 is toegenomen en dat de grondprijzen met maar liefst 16,5 procent zijn gestegen. Daardoor maakt de kostenpost grondprijzen een steeds belangrijker deel uit van de totale kosten van een woning.
De verwachting is dat in 2005 de grondprijs voor meer dan eenderde de prijs van een nieuwe woning bepaalt. En dat is volgens directeur Jan van Tuinen van Bouwend Nederland een kritische grens. “Al jaren stijgen woningprijzen zonder dat dat is terug te vinden in de winst van bouwondernemingen. De extra kosten worden evenmin vertaald in extra kwaliteit. De extra opbrengsten verdwijnen voor een belangrijk deel in gemeentenkassen. Op enig moment lopen prijs en kwaliteit van een nieuwbouwwoning zozeer uit verhouding, dat de woning onverkoopbaar wordt. En dat heeft een dramatisch effect op de woningmarkt. Als de verkoop van het dure segment stokt, vervalt een zeer belangrijke pijler onder de financiering van woningen in de goedkopere segmenten. Met alle gevolgen van dien voor doorstromers en de starters.”
Bouwend Nederland zet voor de komende gemeenteraadsverkiezingen in op een matiging van het gemeentelijk grondprijsbeleid. “Aan de ene kant wordt gezegd: er moeten meer huizen worden gebouwd, terwijl aan de andere kant diezelfde woningbouw wordt belemmerd door een grondkostenpolitiek die het gemeentelijk grondbedrijf puur op commerciële leest heeft geschoeid. Bij de verkiezingen wordt dit thema volledig genegeerd. Terwijl het wel de voornaamste reden is dat de burgers de woningprijzen zien stijgen en de flexibiliteit van de woningmarkt afneemt. De grondkostenpolitiek heeft een veel grotere impact dan menigeen denkt”, aldus directeur Jan van Tuinen.
Naast matiging pleit Bouwend Nederland ook voor meer transparantie. “Maak gemeentelijk grondbedrijf transparant. Zodat de burger er meer zicht op krijgt en duidelijk wordt welke bestemming het geld krijgt dat met de verkoop van grond wordt verdiend. Het is volstrekt onbekend welke prioriteiten er op dit moment worden gesteld. Komt de opbrengst ten goede aan zaken als veiligheid en leefbaarheid, of aan de gemeentelijke organisatie? Niemand zal ons horen zeggen welke besteding de beste is. Maar maak het inzichtelijk.”
Bron
Dan kom ik toch weer terug met de kritische opmerking hoe kan het zijn dat appartementen zo ongelofelijk duur moeten zijn want de grondprijs heeft daar bijna geen invloed op.quote:Op woensdag 22 februari 2006 21:04 schreef NewOrder het volgende:
Het kan niet vaak genoeg worden gezegd:
[..]
Maar de nieuwbouwprojecten worden ook altijd voor hoofdprijzen verkocht en daar horen we onze bouw ondernemingen nooit over.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 12:50 schreef LXIV het volgende:
Door de hoge grondprijzen wordt er te weinig gebouwd in het algemeen. Dit heeft een heel duidelijk prijsopdrijvend effect. Niet alleen op woningen die daadwerkelijk over die grond beschikken, maar ook op de rest.
Stel er zijn 100 woningzoekenden, 10 woonhuizen en 80 flats. Dat betekent dat 90 man voor die 80 flats moeten bieden. Prijsopdrijving dus. Wanneer er 25 woonhuizen gebouwd kunnen worden doet dit probleem zich niet voor.
De reden dat ik dit betwijfel is dat die zogeheten "Stadsvernieuwing" (misleidende titel om te suggereren dat het goedkope huizenbestand uitgedund wordt om de wijken op te knappen ipv primair uit commerciële motieven) in veel steden plaatsvindt en ik bovendien Dekker dit beleid heb zien verdedigen in de media.quote:Op maandag 20 februari 2006 16:47 schreef hace_x het volgende:
De vraag die je stelt over de (on)macht van een Minister is wel een goede denk ik:
[..]
Ik krijg het idee dat een minister heel onmachtig is, en erg weinig keuzes heeft op lokaal niveau.
Mee eens, maar het is toch niet zo dat een gemeente zegt: hier heb je een stukje grond waar woningen op moeten komen en zoek zelf maar uit hoeveel en van wat voor type?quote:Woningen worden gebouwd door projectontwikkelaars en cooperaties en zij verdienen het meest als ze op een stukje grond zoveel mogelijk adressen kunnen neerzetten. Simpel gesteld: Het neerzetten van een aantal 4-hoog appartementengebouwen en de bovenste verdieping dan een ' maisonette' noemen levert meer op dan het plaatsen van een paar 2 onder 1 kapwoningen.
Ook dat ben ik wel met je eens, maar geen meetbare doelstellingen wil toch niet zeggen dat het ministerie van VROM/Dekker helemaal geen doelstellingen heeft?quote:Ik heb niet de indruk dat de ministeries daar veel meetbare doelstellingen hanteren om dat in de klauw te houden. Als je op google zoekt naar doelstellingen woningbouw en op welke manier de overheid de doelstellingen verwoord en meet, dan kom je in een brei aan documenten waarin staat dat de doelstellingen die eerder bedacht waren ' slecht meetbaar ' waren.
Ok, misschien ben ik een beetje te gefocust op mensen die hun torenhoge rendementen (imo verkregen over de ruggen van huurders) verzilveren en in zuid-Frankrijk gaan wonen. Natuurlijk is dit maar een fractie van de hoeveelheid ouderen, ook hier heb je wel een puntje.quote:Dat zou misschien kunnen maar er zijn er volgens mij niet eens zoveel die dat doen. Ze laten zich hoogstens een duur appartement aanmeten. Dan hoeven ze de tuin niet meer te onderhouden en het is een stuk beter geisoleerd, maar of die ouderen daar ook echt gelukkiger worden; ik vraag het me af. Maarre, de meesten blijven trouwens gewoon zitten waar ze zitten hoor.
Daar is in ieder geval geen verschil van mening over.quote:En daarmee is het cirkeltje rond: De nieuwe generatie heeft het nakijken want met een almaar groeiende bevolking is een huis waar je een paar kinderen kan laten opgroeien simpelweg niet voorhanden. Jonge gezinnen steken zich tot aan de nek in de schulden voor een rijtjeshuis met een tuintje zo groot als een postzegel; dat lijkt me niet echt de juiste weg.
Hehe.. dat ging om de Westergouwe en/of de Zuidplaspolder:') Wel een kansloos project overigens... eerst op tv verkondigen dat we ons energie gebruik moeten matigen omdat Nederland over 30 jaar onderstroomt en vervolgens 5.000 woningen gaan bouwen (of meer zelfs) op het laagste punt van Nederlandquote:Op zaterdag 28 januari 2006 23:11 schreef LXIV het volgende:
Ik was toevallig vanmiddag in Gouda. Daar stond Groen Links met een spandoek te protesteren tegen uitbreiding in de een of andere polder. Altijd bereid om de confrontatie aan te gaan ging ik met betrokken jongeren in gesprek.
Toen ik vroeg wáárom ze tegen deze uitbreiding waren zeiden ze dat er al genoeg gebouwd was in Nederland. Het moest nu maar eens afgelopen zijn met het spekken van de vastgoedmaffia (daar hadden ze in principe wel een punt).
Ik vroeg naar hun standpunten met betrekking tot immigratie en volkshuisvesting. Natuurlijk waren ze voor een veel toleranter migratiebeleid en had ook iedereen recht op huisvesting.
Daarop heb ik ze uitgelegd dat er wel keuzes gemaakt moeten worden. Je kunt niet én iedereen huisvesten, én honderduizenden mensen Nederland binnenlaten én ieder f**ing weiland sparen voor "de natuur".
Daar waren betrokkenen het uiteraard niet mee eens, maar tot het geven van een fatsoenlijk tegenargument waren ze ook niet in staat.
Ik begrijp niet waarom men Gouda nog toelaat om verder uit te breiden. En die Zuidplaspolder is 1 van de ergste stukken grond in die omgeving (laaggelegen veengrond). Wat is er mis mee om in randgemeenten meer te gaan bouwen? Haastrecht, Oudewater, Schoonhoven, daar is nog ruimte zat.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 18:33 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Hehe.. dat ging om de Westergouwe en/of de Zuidplaspolder:') Wel een kansloos project overigens... eerst op tv verkondigen dat we ons energie gebruik moeten matigen omdat Nederland over 30 jaar onderstroomt en vervolgens 5.000 woningen gaan bouwen (of meer zelfs) op het laagste punt van Nederland
Tsja.. ik snap het ook niet. Bovendien worden de plannen iedere keer weer gewijzigd. Mijn vrienden dr vader heeft een hoveniersbedrijf en volgens de laatste plannen mag hij dat houden, maar wordt de helft van zijn land weggehaald. Dus heeft hij geen plek meer voor het kweken van zn boompjes e.d. wat toch zeker wel bijdraagt aan zijn hovenierswerk. Er komt dan de mogelijkheid voor industrie om tot daar uit te breiden. Dus dan zit zijn hoveniersbedrijf over een x aantal jaar naast een fabriekquote:Op vrijdag 24 februari 2006 22:07 schreef drexciya het volgende:
[..]
Ik begrijp niet waarom men Gouda nog toelaat om verder uit te breiden. En die Zuidplaspolder is 1 van de ergste stukken grond in die omgeving (laaggelegen veengrond). Wat is er mis mee om in randgemeenten meer te gaan bouwen? Haastrecht, Oudewater, Schoonhoven, daar is nog ruimte zat.
Het klopt het dat de prijs van de grond wordt bepaald door de bestemming die het heeft. Er is echter geen enkele reden om dan ook automatisch die prijs te hanteren. Als gemeenten op het gebied van bouwgrond voor woningbouw zouden moeten concurreren, net zoals dit gebeurt met bedrijventerreinen, dan zal de prijs van de grond dalen. Maar zolang alle betrokkenen alleen elkaar de schuld geven zonder de hand in eigen boezem te steken, zal er niets veranderen.quote:BOUWEND NEDERLAND KOMT MET KARIKATUUR VAN DE WERKELIJKHEID
Volgens Bouwend Nederland (BN) veroorzaken grondprijzen van de gemeenten veel knelpunten op de lokale woningmarkt. De hoge grondprijzen zouden de woningmarkt zelfs verlammen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is van mening dat BN veel beter zou moeten weten. Als geen andere instantie weten de bouwers dat de markt de grondprijzen bepaalt: de woningmarkt bepaalt de grondprijs en niet omgekeerd.
Deze eeuwenoude economische wetmatigheid is van toepassing op de woningmarkt en dus ook op de grondmarkt. De grondprijs is een afgeleide van de prijs van woningen. Indien je de productiekosten van een woning en het rendement van de ontwikkelaar van deze marktprijs aftrekt, houd je de grondprijs over. Bij een ontwikkelaar die zelf de grond in eigendom heeft – en dat op het merendeel van de bouwlocaties het geval – werkt dat niet anders. Een gemeente kan dus nooit ‘te veel’ voor de grond vragen, want dat wordt door de markt afgestraft. Wanneer de gemeente een lagere grondprijs berekent, is dat een subsidie voor de ontwikkelaar of voor de koper van de woning. Daar kunnen goede redenen voor zijn (bijvoorbeeld om goedkope woningen voor starters te realiseren), maar dat zijn uitzonderingen op de regel. Anders laat de gemeente geld van de gemeenschap liggen. Dat zou terecht politieke opwinding veroorzaken.
Transparantie en verantwoording zijn van groot belang in het openbaar bestuur. Het beeld dat in het artikel op dit punt wordt geschetst is een karikatuur van de werkelijkheid. In veel gemeenten is het grond(prijs)beleid door de gemeenteraad vastgesteld. Dat is in alle openbaarheid gebeurd en iedereen (ook de bouwende partijen) kan zijn zienswijze aan de raad kenbaar maken. Ook met de uitgaven van gemeenten is niets geheimzinnigs aan de hand. De gemeenteraad maakt de afwegingen en ook nog eens in volle openbaarheid. Achteraf wordt verantwoording afgelegd en velt de lokale rekenkamer daar een oordeel over. Kortom, er is geen bij de bouw betrokken partij in Nederland die zo transparant is als de gemeente. Bovendien weet BN hoe hard het geld nodig is voor het aanleggen van infrastructuur, het opknappen van oude wijken, de (her)inrichting van het openbaar gebied en een langdurig goed beheer. Gemeenten scheppen de voorwaarden waardoor ontwikkelaars en bouwers hun werk kunnen doen.
Bron
En zo is het!quote:Op donderdag 2 maart 2006 04:07 schreef StefanP het volgende:
Wat een trieste reactie van VNG. Even wat puntjes:
"Een gemeente kan dus nooit ‘te veel’ voor de grond vragen, want dat wordt door de markt afgestraft." Welke markt? Wat een farce. Alsof er in NL een vrije markt is voor de bouw van woningen. Grond is er verder niet dus de gemeenten bepalen waar, wanneer, hoe en voor hoeveel dat vrijgegeven en verkocht wordt. VNG: laten we dus alsjeblieft niet doen alsof die arme gemeenten het slachtoffer zijn en geen andere keus hebben ja? Wat een belachelijke verdraaiing van de feiten.
"Wanneer de gemeente een lagere grondprijs berekent, [...] (dan) laat de gemeente geld van de gemeenschap liggen. Dat zou terecht politieke opwinding veroorzaken." Ja, het mocht eens zijn dat woningen betaalbaar zouden worden! Dat mag natuurlijk niet, omdat dat de gemeente wat geld kost. Nou poehpoeh, wat een ramp. Eens even kijken: betaalbare woningen, tevreden starters en woningzoekenden en wat minder inkomsten voor de gemeente, of onbetaalbare woningen en dus meer inkomsten voor de gemeente? Drie keer raden wat mensen willen! Maar ja, daar gaat het de VNG niet om natuurlijk, de burgers interesseren ze niets. Enkel de gemeente telt. Inkomsten! Meer! Typische walgelijke bureaucraten dus, wiens enige doel is meer, meer en meer geld binnen te slepen. Iets voor de burgers doen? Ach kom, wat een onzin, daar is de gemeente niet voor!
Wat een stelletje arrogante, leugenachtige huichelaars. Het vieze lef om 'de markt' te beschuldigen van de prijs van woningen. Er is maar een partij schuldig, en dat zijn de landelijke en regionale overheid met hun ontelbare kutwetjes, bestemmingsplannen en onwil om te bouwen. Bah.
HRA tot max 100,000 is wel héél erg weinig. Laten we hier dan 250.000 van maken. Nu ineens de HRA (bijna) afschaffen is wel zeer in het nadeel van de mensen die net gestart zijn.quote:Op donderdag 2 maart 2006 18:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
wat een gezever terwijl dat de oplossing zo ontzetten simpel is: 1: HRA maximeren tot bv 100.000 euro en 42% tarief, 2: Veel goedkope woningen bijbouwen 3: Huren corporatiewoingen bevriezen. 4: strengere eisen aan leningen.
Ik zou geen uitgebreid antwoord verwachten, verder dan één zin komt Vassili_Z doorgaans niet. Maar het is natuurlijk wel de schuld van de VVD. Linkse nuance heet dat.quote:Op donderdag 2 maart 2006 20:57 schreef LXIV het volgende:
Om de schuld bij de VVD te leggen is onzin. Net zo goed als het onzin is deze schuld bij een willekeurige andere partij te leggen.
Wat heeft de VVD dan gedaan, in tegenstelling tot andere partijen, om deze situatie te bewerkstelligen?
Sowieso zijn het echt mooie tijden zo vlak voor de verkiezingenquote:Op donderdag 2 maart 2006 22:14 schreef LXIV het volgende:
Wat ik trouwens zo extreem hypocriet vind is dat het CDA hiermee net voor de verkiezingen komt.
Hier zal het uiteraard niet mee verholpen zijn...quote:Geachte heer Verhagen,
Zojuist heb ik u zien debatteren in Twee Vandaag. Vooral het onderwerp starters op de woningmarkt heeft mijn interesse.Ik ben blij dat dit onderwerp ook uw aandacht heeft, al heb ik in de afgelopen jaren dat het CDA in de regering zat hier eerlijk gezegd niet zo veel van gemerkt.
De gevolgen van de krapte op de woningmarkt zijn ook op lange termijn zeer kwalijk. Ik ken veel jonge mensen die het stichten van een gezin moeten uit- of afstellen omdat ze eenvoudigweg geen geschikte woonruimte hiervoor kunnen vinden. Uiteindelijk zal dit ook veel negatieve maatschappelijke gevolgen met zich mee brengen.
Zelfs als toekomstig starter ben ik niet blij met allerlei maatregelen om de financiële bestedingsruimte te vergroten. Uiteindelijk hebben al deze maatregelen een prijsopdrijvend effect, de daadwerkelijke krapte wordt er uiteraard niet mee opgelost, er komen immers niet meer huizen bij. Met de door u net voorgestelde maatregel zou ik uiteindelijk alleen nóg meer schulden opbouwen. Iets wat ik beslist niet wil.
Uiteindelijk is de enige manier om het tekort aan woningen op te laten verdwijnen (na 60 jaar!) te zorgen dat vraag en aanbod op elkaar aansluiten. En hiervoor zal gebouwd moeten worden. Alle maatregelen op papier, hoe goed bedoeld dan ook, scheppen uiteindelijk niet meer woonruimte. En daar is het toch om te doen? Het vrijgeven van slechts 1% van alle landbouwgrond zou al meer als voldoende bouwgrond opleveren om de krapte op te heffen. Waarbij een starter niet óók nog eens meer als honderd-duizend euro hoeft te gaan
betalen voor een vrij klein stukje grond.
Met vriendelijke groet,
LXIV
Als je me zijn e-mailadres geeft, dan stuur ik ook nog even een e-mail uit het noorden van Vlaanderen.quote:Op donderdag 2 maart 2006 22:36 schreef LXIV het volgende:
Mailtje gestuurd naar Verhagen!![]()
[..]
Hier zal het uiteraard niet mee verholpen zijn...Maar toch...
Dit is weer een kunstmatig iets om invloed uit te oefenen op de huizenmarkt, net zoals huursubsidie en hypotheekrente.quote:Op donderdag 2 maart 2006 22:11 schreef LXIV het volgende:
CDA wil steun voor starters
[afbeelding]
Is dit nu daadwerkelijke hulp of niet?
Als starters meer kunnen lenen stijgen de huizenprijzen alleen nog maar meer. Dus dieper in de schulden voor hetzelfde huis. Worden we niks wijzer van.
Het enige wat wél enigzins van pas zou komen is het afschaffen van de overdrachtsbelasting (6%). Maar dan wel exclusief voor starters. Anders is het effect averrechts en slechts in het voordeel van de huizenbeziggers.
Zoals ik al zo vaak op dit forum geroepen heb, en nogmaals doe want in Den Haag schijnen ze het nog steeds niet te snappen:
ALS JE 80 HUIZEN HEBT, EN 100 WONINGZOEKENDEN IS ER GEEN ENKELE PAPIEREN MAATREGEL DIE DIT PROBLEEM OP KAN LOSSEN!
M.Verhagen@tweedekamer.nlquote:Op vrijdag 3 maart 2006 05:35 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Als je me zijn e-mailadres geeft, dan stuur ik ook nog even een e-mail uit het noorden van Vlaanderen.![]()
De huizenprijzen zijn hier namelijk ook gigantisch aan het stijgen, en Nederland is in dat verband schuldige nr. 1. Ik wil dus net zo goed als jij dat het eens gedaan is met die hele woningnood in Nederland!!
Vrijwel alles wat Dekker doet of juist nalaat (bv. het verruimen van bouwmogelijkheden in de polder) is in het belang van de huizenbezitter en in het nadeel van mensen die huren en/of woningzoekend zijn.quote:Op donderdag 2 maart 2006 21:06 schreef Davitamon het volgende:
Maar het is natuurlijk wel de schuld van de VVD. Linkse nuance heet dat.
Dat klopt gedeeltelijk, vooral de pvda en groen links bleven maar vasthouden aan de groene stadsgrenzen in de voorgaande periodes met de beleidsnota's over ruimtelijke ordening.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 12:20 schreef DaveM het volgende:
[..]
Vrijwel alles wat Dekker doet of juist nalaat (bv. het verruimen van bouwmogelijkheden in de polder) is in het belang van de huizenbezitter en in het nadeel van mensen die huren en/of woningzoekend zijn.
Onder Paars was inderdaad de Pvda verantwoordelijk voor VROM.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 12:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat klopt gedeeltelijk, vooral de pvda en groen links bleven maar vasthouden aan de groene stadsgrenzen in de voorgaande periodes met de beleidsnota's over ruimtelijke ordening.
Ik zou ook geen GroenLobby minister op VROM willen hoor.quote:De gehele overheid is hier gewoon schuldig aan, zowel links als wel rechts van het spectrum. Op dit moment krijgen we de dekker maatregelen over ons heen, bij het volgende kabinet, krijgen we mischien de bos maatregelen over ons heen, en zegt men dat er meer gebouwd moet worden, maar zegt de milieulobby dat dat niet mag omdat er:
A teveel weiland verdwijnt,
B Niet aan de europesche mileu normen qau fijnstof voldaan kan worden
C nog meer regeltjes bedenken waardoor bouwen nog duurder wordt
dank je, meteen even ingevuld.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 13:34 schreef LXIV het volgende:
http://response.questback.com/Consumentenonderzoek/stelling2/
Ik denk dat een twintigtal FOK!-ers de uitslag al aardig kan beïnvloedden!![]()
Dom voorstel inderdaad en erg hypocriet. Alsof de huizen wel betaalbaar worden als men aan de gang gaat met dit soort leningen...quote:Op vrijdag 3 maart 2006 18:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Eerst voorstellen om de HRA af te schaffen en dan om starters een lening te verschaffen op kosten van de belastingbetaler?
Toch is 't uitstel van executie. Steeds meer mensen die geld hebben gaan over de grens kijken waar ze 2x zoveel hebben met hun poen en een dikke auto ben je zo in NL.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 05:03 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
De luchtballon wordt alleen maar verder opgeblazen door de overheid. Nu weer met dit plan...
Jij snapt 't.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 05:09 schreef Ole het volgende:
Met Belgische cola flessen, Luxemburgse sigaretten en benzine.,.
Klopt, maar uiteindelijk zijn er wel mensen die er voor op kunnen draaien.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 05:07 schreef sig000 het volgende:
[..]
Toch is 't uitstel van executie. Steeds meer mensen die geld hebben gaan over de grens kijken waar ze 2x zoveel hebben met hun poen en een dikke auto ben je zo in NL.![]()
Ja degenen die nu te duur een stukkie grond en wat stenen in dit land kopen.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 05:20 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Klopt, maar uiteindelijk zijn er wel mensen die er voor op kunnen draaien.
Door de hypotheekaftrek en beperkte bouwmogelijkheden ,verdienen de lokale overheden en hun vriendjes gewoon dik geld aan dit systeem.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 05:29 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Hypotheekrenteaftrek en dit soort grappen zouden werken als men eens de grond vrij zou geven of als men toe zou staan de hoogte in te gaan. Beide zijn niet het geval.
Dat zijn de lokale vriendjes die dan ook meestal de mooiste stukjes bouwgrond als 1e in handen hebben.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 05:38 schreef Ole het volgende:
vergeet de banken en de makelaars niet..
Na de grote bouwfraude is 't weer CDA stil en dat was echt maar een klein voorbeeld van hoe 't in dit land werkt.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 05:41 schreef Ole het volgende:
Dat bedoel ik ja..
UIteraard. Daarom zou ik graag zien dat de overheid niks te zeggen heeft over de vestigingsplek van mensen.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 05:36 schreef sig000 het volgende:
[..]
Door de hypotheekaftrek en beperkte bouwmogelijkheden ,verdienen de lokale overheden en hun vriendjes gewoon dik geld aan dit systeem.
Ik zou nog liever hebben dat de overheid zich daarnaast met (verkapte) subsidies ook niet gaat mengen in de woningmarkt...quote:Op zaterdag 4 maart 2006 06:05 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
UIteraard. Daarom zou ik graag zien dat de overheid niks te zeggen heeft over de vestigingsplek van mensen.
In Belgie werkt 't op een nog kleiner stukkie land een stuk beter.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 06:05 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
UIteraard. Daarom zou ik graag zien dat de overheid niks te zeggen heeft over de vestigingsplek van mensen.
Nou .. nog liever .. dit is wat mij betreft prioriteit nummer 1, na het vrijgeven van alle grond. Daarnaast kan het werken om heel gauw meer woningbouw te krijgen. De winstgevendheid is nl vergroot.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 06:07 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Ik zou nog liever hebben dat de overheid zich daarnaast met (verkapte) subsidies ook niet gaat mengen in de woningmarkt...
In andere Europese landen bemoeit de overheid zich er een stuk minder mee volgens mij. Daar liggen de woonquota dan ook stukken lager...quote:Op zaterdag 4 maart 2006 06:11 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Nou .. nog liever .. dit is wat mij betreft prioriteit nummer 1, na het vrijgeven van alle grond. Daarnaast kan het werken om heel gauw meer woningbouw te krijgen. De winstgevendheid is nl vergroot.
En de prijzen.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 06:33 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
In andere Europese landen bemoeit de overheid zich er een stuk minder mee volgens mij. Daar liggen de woonquota dan ook stukken lager...
Prijzen zeggen me op zich niet zo heel veel, woonquota zeggen net wat meer. In Nederland is een huis van ¤ 200.000,00 betaalbaarder dan in Tsjechië bijvoorbeeld...quote:
quote:PwC, ING, OTB en The Economist voorspelden een daling van de huizenprijs. Waar blijft de crash? Accountantskantoor PricewaterhouseCoopers (PwC) in 2002: 'De huizenprijs zal naar verwachting in 2002 met 0,75 procent dalen, in 2003 met 4,75 procent en in 2004 met 9 procent' Oscar Smit, voorzitter van makelaarsvereniging NVM: 'Ik denk dat PwC geen gelijk heeft gekregen. De kracht van empirische cijfers bleek gelukkig sterker dan een voorspelling op basis van aannames.'
Onderzoeker Jan Willem Velthuijsen van PwC nu: 'Ik heb er vorige week nog met het Centraal Plan Bureau over zitten napraten. Ik heb de traagheid van enkele economische factoren onderschat. De werkloosheid is minder sterk opgelopen. Daardoor zijn minder mensen gedwongen geweest om hun huis te verkopen. Ook het consumentenvertrouwen bleef lang op een hoog peil. De risico's die we in 2002 voorzagen, zijn daarmee niet verdwenen.'
Peter Boelhouwer, hoogleraar TU Delft en werkzaam bij onderzoeksinstituut OTB schrijft in ESB van oktober 2001: 'Ons basismodel komt uit op een (...) lichte stijging van nog geen één procent in 2002. De daling zet pas na 2002 door met reeële prijsdalingen van jaarlijks 4 à 5 procent.'
Smit: 'De heer Boelhouwer voorspelt al zes jaar een prijsdaling. Ooit krijgt hij een keer gelijk, maar dan wordt vergeten dat de eerdere voorspellingen niet zijn uitgekomen.'
Boelhouwer nu: 'Ik heb nooit een nominale prijsdaling voorspeld. Ik voorzag juist een einde aan de constante prijssstijgingen. Dat is uitgekomen. De sombere voorspellingen van PwC en ING zijn pas na mijn publicatie gedaan. De woningmarkt heeft zich de afgelopen jaren opmerkelijk goed gehouden. Dat is te danken aan de lage rente. Er blijft een labiel evenwicht. Als de rente gaat stijgen - maar daar ziet het niet naar uit - kun je een forse prijsdaling tegemoet zien.'
Piet Eichholtz, hoogleraar vastgoed uit Maastricht. 'De sombere voorspellingen deugden gewoon niet. Twee jaar geleden stelde ik al dat de prijzen stabiel zouden blijven. Ik ben blij dat ik gelijk heb gekregen.'
The Economist, economisch weekblad begin 2003: 'De huizenprijzen zijn in Nederland 44 procent te hoog en zullen de komende vier jaar met 30 procent dalen.'
Smit: 'Wij hebben toen een ingezonden brief gestuurd naar The Economist. Die is niet geplaatst en we hebben ook nooit iets teruggehoord. Maar die sombere voorspelling hebben ze ook nooit meer herhaald.'
Hoofdeconoom Fred van Dewall van ING begin 2003: 'De woningmarkt staat op een keerpunt. Ik heb het niet over een crisis zoals eind jaren zeventig, maar over een geleidelijke daling van 20 procent.'
Makelaar Smit: 'Wij zijn met ING gaan praten. Aan het onderzoek lag een belangrijke voorwaarde ten grondslag. De prijzen zouden gaan dalen als er direct nieuwe huizen bijgebouwd kunnen worden. Maar in Nederland reageert de nieuwbouw niet op het structurele tekort. ING zelf vindt ook dat die voorwaarde in de media te weinig aandacht heeft gekregen.'
Woordvoerster Debby Brand van ING: 'De heer Von Dewall is vandaag echt niet bereikbaar. Hij verricht, naar ik begreep, een nieuw onderzoek, waarover hij later graag wil praten.'
Eichholtz: 'De fundamenten die de huizenprijzen opjaagden zijn niet verdwenen. In de jaren negentig zijn huizen door een eenmalige inhaalslag fors duurder geworden. Meer vrouwen gingen werken en hun inkomen telde ook mee bij het afsluiten van een hypotheek. Dit fundament is niet verdwenen, maar op een hoog niveau gebleven.'
Velthuijsen: 'Ik ga nu niet de wijsneus uithangen en voorspellen dat de prijzen alsnog gaan dalen. Daarvoor is er ook een te structureel tekort aan huizen. Ik denk eerder dat er een zachte landing zal komen en de prijzen daarna weer licht gaan stijgen.'
Eichholtz: 'De huizenmarkt steunt op een aantal stevige fundamenten. De rente is laag, een diepe recessie is uitgebleven, de fundamenten van de economie zijn stevig en er blijft een structureel tekort aan woningen. Ik zie geen reden waarom de rente gaat stijgen of het huizenaanbod flink toeneemt. Dus ook de komende jaren hou ik rekening met stabiliteit op de huizenmarkt.'
Bron: Volkskrant 8 oktober 2004
Wat dat aangaat snap ik niet waarom de buurlanden niet kritische opmerkingen beginnen te maken of dat desnoods via de EU gaan spelen. De Nederlandse doodgereguleerde en daardoor in het geheel niet functionerende woningmarkt verziekt ook de woningmarkt in onze buurlanden.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 05:35 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Als je me zijn e-mailadres geeft, dan stuur ik ook nog even een e-mail uit het noorden van Vlaanderen.![]()
De huizenprijzen zijn hier namelijk ook gigantisch aan het stijgen, en Nederland is in dat verband schuldige nr. 1. Ik wil dus net zo goed als jij dat het eens gedaan is met die hele woningnood in Nederland!!
Dit is echt totaal nietszeggend. Het gaat om de woonquote, die was 10 jaar terug rond de 25-30 procent en nu dat is nog steeds zoquote:Op zaterdag 4 maart 2006 07:07 schreef SeLang het volgende:
De modale woning in NL kost ca 230.000
Het modale bruto salaris bedraagt 30.000
Een ratio van 7.7 !
De woonquote? Een leuke term maar wat zegt dat dan? Zoals je het nu uit je mouw tovert is dat ook totaal nietszeggend.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 12:36 schreef zoetwaterpiraat het volgende:
[..]
Dit is echt totaal nietszeggend. Het gaat om de woonquote, die was 10 jaar terug rond de 25-30 procent en nu dat is nog steeds zo
Bedankt voor het ondersteunen van mijn betoog. Die woonquote is direct gerelateerd aan de marktrente die momenteel historisch gezien abnormaal laag is. (vandaar ook die enorm hoge prijs/inkomen ratio van 7.7, wat historisch gezien abnormaal hoog is).quote:Op zaterdag 4 maart 2006 12:36 schreef zoetwaterpiraat het volgende:
[..]
Dit is echt totaal nietszeggend. Het gaat om de woonquote, die was 10 jaar terug rond de 25-30 procent en nu dat is nog steeds zo
Je valt van de ene onzin in de andere. De woonquote wordt namelijk continu terug bijgesteld rond die 25-30%.of de rente nu daalt of stijgt.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 14:26 schreef SeLang het volgende:
Bedankt voor het ondersteunen van mijn betoog. Die woonquote is direct gerelateerd aan de marktrente die momenteel historisch gezien abnormaal laag is. (vandaar ook die enorm hoge prijs/inkomen ratio van 7.7, wat historisch gezien abnormaal hoog is).
Hiermee geef je zelf al aan wat je kunt verwachten als die rente begint op te lopen. We zijn het dus gewoon eens.
Dat gaat niet gebeuren, want "in een huurhuisje wonen" is voor starters ook niet zo gemakkelijk. Hier in Nijmegen blijft iedereen in z'n studentenkamer hangen omdat er op huurwoningen die niet in een afgelegen pauperbuurt liggen tien jaar wachttijd staat. Particulier huren kan, maar voor dat geld kun je net zo goed een hypotheek nemen. En dat doet iedereen dus ook maar. Kopen mag voor starters moeilijk zijn, het is hier nog altijd een betaalbaardere manier om aan woonruimte te komen dan de particuliere huurmarkt.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 13:56 schreef Forno het volgende:
Ik woon in een huurhuisje en blijf dat doen zolang de koopwoningen zwaar overgewaardeerd zijn. Als dat genoeg mensen doen, en vooral de starters, dan keldert de prijs van de koopwoningen vanzelf.
misschien dat 1 op de 10.000 mensen zo dom is om dat te laten gebeuren. Ja die heb je er altijd bijquote:Op zaterdag 4 maart 2006 14:40 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Als de rente stijgt, dan zit jij nog aan je hypotheek vast, dus stijgt jouw woonquote.
49% voor en 49% tegen.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:15 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik heb hem ook ingevuld. Misschien kan iemand de resultaten hier posten. (heb ook geen telegraaf)
Als de marktrente stijgt en de woonquote blijft constant (zoals jij stelt), dan zal de verkoopprijs dus moeten dalen. Immers je kunt minder financieren met hetzelfde besteedbare inkomen.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 14:38 schreef zoetwaterpiraat het volgende:
[..]
Je valt van de ene onzin in de andere. De woonquote wordt namelijk continu terug bijgesteld rond die 25-30%.of de rente nu daalt of stijgt.
Als de marktrente stijgt, denk jij toch niet dat de woonquote stijgt.....nee, dan daalt de huisprijs waardoor de woonquote gelijk.
Voor alle duidleijkheid: de woonquote is gewoon het deel van je inkomen dat je besteed aan je woonlasten. Als de rente verder daalt, dan krijg je nog een veel hogere ratio dan die 7,7 en is er nog niets aan de hand. De huizenprijs zal dan verder stijgen, terwijl de woonquote gelijk blijft
Logisch, dat is gewoon eigen belang. Als je je eigen koopwoning nog ooit wilt verkopen, is iedere maatregel die er voor zorgt dat je er (meer) winst op kan maken welkom.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 15:25 schreef LXIV het volgende:
49% voor en 49% tegen.
Grappig is dat een meerderheid geloofde dat deze maatregel een prijsopdrijvend effect had. En tóch waren ze voor!
Waar blijven de twee-verdieners en de ouders die mee financieren of mee tekenen?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 07:07 schreef SeLang het volgende:
De modale woning in NL kost ca 230.000
Het modale bruto salaris bedraagt 30.000
Een ratio van 7.7 !
Het feit dat de bubble zo lang in stand blijft geeft veel mensen een soort schijnzekerheid. De opvatting van 95% van de mensen is dat de huizenprijzen niet significant kunnen dalen en mocht dat toch gebeuren, dat de prijzen zich dan snel weer zullen herstellen. Dit zorgt ervoor dat de catastrofe straks alleen maar groter wordt. (overigens werd er in 2000 hetzelfde over aandelen gedacht).
Ik woon toevallig in een deel van de wereld waar de huizenprijzen significant lager zijn dan 10-15 jaar geleden en nu nog steeds elk jaar een paar procent dalen. Dat werkt wel verhelderend.
Die mensen met koopwoningen zullen in het algemeen toch ook kinderen hebben die ze huisvesting gunnen, dunkt me. Die overwaarde kan toch pas verzilverd worden net voordat ze het bejaardenhuis ingaan. Ík zou liever hebben dat mijn kinderen goed terecht kwamen in die situatie.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 16:34 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Logisch, dat is gewoon eigen belang. Als je je eigen koopwoning nog ooit wilt verkopen, is iedere maatregel die er voor zorgt dat je er (meer) winst op kan maken welkom.
Ik geloof er niks van hooguit dat je meer waarde voor je geld hebtquote:Op zaterdag 4 maart 2006 06:40 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Prijzen zeggen me op zich niet zo heel veel, woonquota zeggen net wat meer. In Nederland is een huis van ¤ 200.000,00 betaalbaarder dan in Tsjechië bijvoorbeeld...
Ik heb wel eens een staatje gezien en daaruit bleek dat Nederlanders van alle Europeanen het meeste uitgaven aan woonlasten. De huizenprijzen zijn abnormaal hoog in vergelijking met hetgeen wat men hier aan inkomen weet te genereren...
De zeepbel zou eens moeten gaan spatten, maar het gebeurt maar niet. Nu weer dit plan van CDA en PvdA, waaruit blijkt dat ze echt niet snappen waar het omgaat. Het enige wat ze willen is de burger aan het infuus leggen door hem een lening te verstrekken, HRA te bieden en huursubsidie te geven. Schaf al die zooi af... uiteindelijk is het toch een sigaar uit eigen doos.
Wanneer?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 17:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ik geloof er niks van hooguit dat je meer waarde voor je geld hebt
quote:Op zaterdag 4 maart 2006 15:53 schreef SeLang het volgende:
Als de marktrente stijgt en de woonquote blijft constant (zoals jij stelt), dan zal de verkoopprijs dus moeten dalen. Immers je kunt minder financieren met hetzelfde besteedbare inkomen.
quote:Op zaterdag 4 maart 2006 14:38 schreef zoetwaterpiraat het volgende:
De woonquote wordt namelijk continu terug bijgesteld rond die 25-30%.of de rente nu daalt of stijgt.
Als de marktrente stijgt, denk jij toch niet dat de woonquote stijgt.....nee, dan daalt de huisprijs waardoor de woonquote gelijk blijft
In Belgie is de bouwstandaard toch echt lager en is een vergunning krijgen een stuk goedkoper.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 18:31 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
In België zijn wel wat krotten, maar over het algemeen wordt er toch gewoon goed gebouwd.
Dat heeft hij ook in z'n eerdere post al gesteldquote:Op zaterdag 4 maart 2006 18:34 schreef zoetwaterpiraat het volgende:
[..]Goedzo, nu begrijp je het. Dat is namelijk precies wat ik je een paar uur geleden vertelde. Leuke poging die "VMBO opmerking", maar die is hier volledig op jou van toepassing zul je begrijpen
![]()
[..]
Ik heb speciaal voor jou het hele topic afgestruind om te zoeken waar hij het over de woonquote had. Voordat ik het hem uitlegde, heeft hij het er met geen woord over gehadquote:Op zaterdag 4 maart 2006 19:18 schreef Richie_Rich het volgende:
Dat heeft hij ook in z'n eerdere post al gesteld, misschien moet je eens lezen
Niet specifiek over het woordje 'woonquote' maar wel zelfde onderbouwing en de link naar de ratio.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 19:24 schreef zoetwaterpiraat het volgende:
[..]
Ik heb speciaal voor jou het hele topic afgestruind om te zoeken waar hij het over de woonquote had. Voordat ik het hem uitlegde, heeft hij het er met geen woord over gehad
Als jij het kunt vinden, mag het hier quoten
quote:Op zaterdag 4 maart 2006 14:26 schreef SeLang het volgende:
[..]
Bedankt voor het ondersteunen van mijn betoog. Die woonquote is direct gerelateerd aan de marktrente die momenteel historisch gezien abnormaal laag is. (vandaar ook die enorm hoge prijs/inkomen ratio van 7.7, wat historisch gezien abnormaal hoog is).
Hiermee geef je zelf al aan wat je kunt verwachten als die rente begint op te lopen (immers: jij gaat er vanuit dat de woonquote min of meer constant blijft). We zijn het dus gewoon eens.
Waarom is wonen in Duitsland goedkoper : Geen huursubsidie en geen hypotheekrenteaftrek.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 18:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wonen in Duitsland
Wonen in Duitsland wordt steeds populairder. In het grensgebied met Gelderland wonen inmiddels al zo'n 10.000 landgenoten. Vooral nieuwbouwwoningen net over de grens in onder meer Kranenburg, Wyler en de omgeving van Kleve worden voor meer dan de helft aan Nederlanders verkocht. Dat dit gebeurt, is niet zo gek: niet alleen de grond is er goedkoper, maar ook de bouwkosten en de huizenprijzen zijn er lager. Duitsland is dus een financieel aantrekkelijk alternatief voor woongenot en ruimte.
• Lagere huizenprijzen
De vraag naar bouwgrond in Duitsland is duidelijk toegenomen. In het afgelopen jaar is de prijs daardoor behoorlijk gestegen. Vergeleken met Nederland is er echter nog steeds een aanzienlijk prijsverschil. Zo betaal je voor een woning in Duitsland nog altijd zo'n 30 à 50% minder dan in Nederland en zijn er zelfs woningen te koop tegen kostprijs!
• Fiscaal interessant
Woont u in Duitsland en werkt u in Nederland, dan betekent dat dat u in Duitsland officieel belastingplichtig bent. Omdat u sinds 1 januari 2001, als Europees staatsburger, kunt kiezen voor binnenlandse (Nederlandse) belastingplicht, is het fiscaal zeker interessant, omdat hierdoor de hypotheekrente aftrekbaar is. Onze hypotheekadviseur kan u bij deze keuze begeleiden.
• De voordelen nogmaals op een rijtje
>> De huizen en de grond in Duitsland zijn tot 50% goedkoper dan in Nederland.
>> U mag zelf bepalen onder welk belasting-systeem u wilt vallen.
>> Hypotheekrente is aftrekbaar.
Kindergeld; drie keer hoger dan in Nederland! Eerste t/m derde kind ¤ 154,-- p/m, de volgenden ¤ 179,--. Kindergeld ontvangt u voor kinderen tot 27 jaar.
In vergelijking met Nederland is er veel meer woonruimte.
Lagere energiekosten en gemeentelijke belastingen.
De medeburgers zijn erg vriendelijk, gastvrij en 'gründlich'.
Duitsland staat bekend om zijn zeer goede scholing.
De zorg is in Duitsland kwalitatief ook erg goed en er bestaan weinig tot geen lange wachtlijsten.
Boodschappen zijn goedkoper dan in Nederland.
Het autorijden is voordeliger.
• Conclusie
Lage huizenprijzen en aftrek van de hypotheekrente maken wonen in Duitsland en werken in Nederland financieel aantrekkelijk en deze voordelen maken het zeer interessant om als koper een kijkje over de grens te namen, vooral bij een 'dure', stabiliserende Nederlandse huizenmarkt.
De aankoop van een woning in Duitsland heeft best wel wat voeten in de aarde, zowel op juridisch als fiscaal gebied. Wij informeren u graag verder over de vele mogelijkheden.
http://www.verbeek-immo.nl/wonenindld.htm
Jij bent echt wel zo vreselijk onnozel he. Waar leg je in hemelsnaam het verband tussen de bouwstandaard en de prijs van woningen? Die 230000 euro voor een gemiddelde rijtjescontainer heeft dus alles te maken met het feit dat Nederlandse woningen zo superieur zijn. Vast ja. Simpleton. Laat me niet lachen overigens met dat "superieur", want ik woon liever in een mooi, vrijstaand, ruim huis dat niet aan al die onzinnige wetjes voldoet, dan in een of andere krappe, saaie, lelijke rijtjescontainer zonder garage, met een postzegeltje van een tuin, niet eens een eigen parkeerplaats voor en kut-buren aan beide kanten. Mocht ik ooit iets moeten repareren, dan nog is de prijs daarvan een paar procent van die 230k.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 18:36 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
In Belgie is de bouwstandaard toch echt lager en is een vergunning krijgen een stuk goedkoper.
Geef mij maar de Nederlandse situatie. Als je het daar niet mee eens bent ga je lekker emigreren
Ben het helemaal met je eens. Waar haalt dat snotjochie de wijsheid vandaan ?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 20:31 schreef StefanP het volgende:
[..]
Jij bent echt wel zo vreselijk onnozel he. Waar leg je in hemelsnaam het verband tussen de bouwstandaard en de prijs van woningen? Die 230000 euro voor een gemiddelde rijtjescontainer heeft dus alles te maken met het feit dat Nederlandse woningen zo superieur zijn. Vast ja. Simpleton. Laat me niet lachen overigens met dat "superieur", want ik woon liever in een mooi, vrijstaand, ruim huis dat niet aan al die onzinnige wetjes voldoet, dan in een of andere krappe, saaie, lelijke rijtjescontainer zonder garage, met een postzegeltje van een tuin, niet eens een eigen parkeerplaats voor en kut-buren aan beide kanten. Mocht ik ooit iets moeten repareren, dan nog is de prijs daarvan een paar procent van die 230k.
Enneh, "Als je het daar niet mee eens bent ga je lekker emigreren", dat is echt de domste zin die ik ooit op Fok gelezen heb. Het gaat immers zo fantastisch in NL, op alle gebieden. Er hoeft niets te veranderen. Ben je het er niet mee eens? Dan "emigreer je maar". Ik heb er nog zo eentje voor je, want gelukkig ben ik inderdaad het land uit: blijf maar lekker daar terwijl het schip zinkt, veel plezier in die quagmire.
Huizen worden dan goedkoper Heldquote:Op zaterdag 4 maart 2006 20:31 schreef StefanP het volgende:
[..]
Jij bent echt wel zo vreselijk onnozel he. Waar leg je in hemelsnaam het verband tussen de bouwstandaard en de prijs van woningen? Die 230000 euro voor een gemiddelde rijtjescontainer heeft dus alles te maken met het feit dat Nederlandse woningen zo superieur zijn. Vast ja. Simpleton. Laat me niet lachen overigens met dat "superieur", want ik woon liever in een mooi, vrijstaand, ruim huis dat niet aan al die onzinnige wetjes voldoet, dan in een of andere krappe, saaie, lelijke rijtjescontainer zonder garage, met een postzegeltje van een tuin, niet eens een eigen parkeerplaats voor en kut-buren aan beide kanten. Mocht ik ooit iets moeten repareren, dan nog is de prijs daarvan een paar procent van die 230k.
Enneh, "Als je het daar niet mee eens bent ga je lekker emigreren", dat is echt de domste zin die ik ooit op Fok gelezen heb. Het gaat immers zo fantastisch in NL, op alle gebieden. Er hoeft niets te veranderen. Ben je het er niet mee eens? Dan "emigreer je maar". Ik heb er nog zo eentje voor je, want gelukkig ben ik inderdaad het land uit: blijf maar lekker daar terwijl het schip zinkt, veel plezier in die quagmire.
De bouwstandaard is niet veel lager. Alsof het doorsnee Nederlandse rijtjeshuis zo superieur is. Je betaalt er wel flink voor.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 18:36 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
In Belgie is de bouwstandaard toch echt lager en is een vergunning krijgen een stuk goedkoper.
Geef mij maar de Nederlandse situatie. Als je het daar niet mee eens bent ga je lekker emigreren
Dit is altijd zo'n onzinnige opmerking. Dingen moeten maar zijn zoals ze zijn omdat ze zo zijn en als je er iets aan wil doen moet je maar oprotten. Nee, het is juist niet zo, het is precies omgekeerd. Iemand woont hier en heeft dus het recht zijn situatie te verbeteren. Ook heeft iemand via het stemrecht het recht dingen te veranderen en ook bestaat er de mogelijkheid dat iemand doormiddel van discussie anderen overtuigt van het betere van zijn idee en zo dingen verandert.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 18:36 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee, dat eerste deel van je argument is niet waar.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 12:20 schreef DaveM het volgende:
[..]
Vrijwel alles wat Dekker doet of juist nalaat (bv. het verruimen van bouwmogelijkheden in de polder) is in het belang van de huizenbezitter en in het nadeel van mensen die huren en/of woningzoekend zijn.
De winst die je straks haalt over je starterswoning (ik hoop voor je dat je een hoog rendement hebt!) blijft toch gewoon bestaan?quote:Op maandag 6 maart 2006 16:46 schreef hace_x het volgende:
[..]
Nee, dat eerste deel van je argument is niet waar.
DaveM nogmaals: Het is helemaal niet in mijn belang als huizenbezitter dat de gemiddelde woningprijs stijgt. Als bezitter van een starterswoning heb ik daar niets aan: Ik zou graag willen doorstromen naar een wat grotere (en dus duurdere) woning, maar heb er helemaal niets aan dat mijn woning door de huidige krapte meer waard is: Want ook die woning waar ik naar door wil stromen is duurder. Ik schiet er dus niets mee op.
Zonder een algehele waardestijging (dus zowel van je oude als van je nieuwe huis) zou je toch nooit die winst hebben gemaakt?quote:Wat ik dus zeggen wil: Het is niet in het belang van mensen die willen doorstromen dat de huizenprijs zo hoog is.
Wat Diego zegt...quote:De winst is vaak papieren winst, Dave. Oke, je kunt doorgroeien, maar als de prijzen straks gaan dalen verdwijnt je "winst" als sneeuw voor de zon.
Vandaar natuurlijk dat mensen al sinds WOII cashen...quote:Vandaar dat je papieren winst als sneeuw voor de zon zal verdwijnen. Zolang je niet weet te cashen is het slechts papieren winst in deze.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |