abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35702191
De luchtballon wordt alleen maar verder opgeblazen door de overheid. Nu weer met dit plan...
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 4 maart 2006 @ 05:05:19 #227
22592 crew  Ole
pi_35702201
-

[ Bericht 100% gewijzigd door Ole op 04-03-2006 05:06:31 ]
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_35702211
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 05:03 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
De luchtballon wordt alleen maar verder opgeblazen door de overheid. Nu weer met dit plan...
Toch is 't uitstel van executie. Steeds meer mensen die geld hebben gaan over de grens kijken waar ze 2x zoveel hebben met hun poen en een dikke auto ben je zo in NL.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 4 maart 2006 @ 05:09:12 #229
22592 crew  Ole
pi_35702216
Met Belgische cola flessen, Luxemburgse sigaretten en benzine.,.
pi_35702236
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 05:09 schreef Ole het volgende:
Met Belgische cola flessen, Luxemburgse sigaretten en benzine.,.
Jij snapt 't.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 4 maart 2006 @ 05:15:21 #231
22592 crew  Ole
pi_35702240
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 05:14 schreef sig000 het volgende:

[..]

Jij snapt 't.
Nou en of
pi_35702268
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 05:07 schreef sig000 het volgende:

[..]

Toch is 't uitstel van executie. Steeds meer mensen die geld hebben gaan over de grens kijken waar ze 2x zoveel hebben met hun poen en een dikke auto ben je zo in NL.
Klopt, maar uiteindelijk zijn er wel mensen die er voor op kunnen draaien.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_35702288
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 05:20 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Klopt, maar uiteindelijk zijn er wel mensen die er voor op kunnen draaien.
Ja degenen die nu te duur een stukkie grond en wat stenen in dit land kopen.
  zaterdag 4 maart 2006 @ 05:24:04 #234
78918 SeLang
Black swans matter
pi_35702292
"CDA wil fonds jonge huizenkopers"

Dit soort plannen daar zakt echt me broek van af !
Een van de grootste oorzaken voor de belachelijk hoge huizenprijzen is de hypotheekrente aftrek. Die moet dus gewoon worden afgeschaft. Maar in plaats daarvan stellen ze weer een nieuw soort subsidie voor

Overigens moeten we over 10-20 jaar woningen gaan afbreken omdat er dan een overschot is (krimpende bevolking). Ik verwacht dat dat in combinatie met de stijgende rente in de nabije toekomst de huizenprijzen al gaat drukken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 4 maart 2006 @ 05:29:22 #235
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_35702312
Hypotheekrenteaftrek en dit soort grappen zouden werken als men eens de grond vrij zou geven of als men toe zou staan de hoogte in te gaan. Beide zijn niet het geval.
pi_35702358
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 05:29 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Hypotheekrenteaftrek en dit soort grappen zouden werken als men eens de grond vrij zou geven of als men toe zou staan de hoogte in te gaan. Beide zijn niet het geval.
Door de hypotheekaftrek en beperkte bouwmogelijkheden ,verdienen de lokale overheden en hun vriendjes gewoon dik geld aan dit systeem.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 4 maart 2006 @ 05:38:58 #237
22592 crew  Ole
pi_35702368
vergeet de banken en de makelaars niet..
  Moderator / Miss SHO zaterdag 4 maart 2006 @ 05:39:48 #238
22592 crew  Ole
pi_35702374
en de aannnemers (maar dat zijn meestal de vriendjes van de lokale overheden )
pi_35702385
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 05:38 schreef Ole het volgende:
vergeet de banken en de makelaars niet..
Dat zijn de lokale vriendjes die dan ook meestal de mooiste stukjes bouwgrond als 1e in handen hebben.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 4 maart 2006 @ 05:41:46 #240
22592 crew  Ole
pi_35702389
Dat bedoel ik ja..
pi_35702402
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 05:41 schreef Ole het volgende:
Dat bedoel ik ja..
Na de grote bouwfraude is 't weer CDA stil en dat was echt maar een klein voorbeeld van hoe 't in dit land werkt.
  zaterdag 4 maart 2006 @ 06:05:24 #242
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_35702475
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 05:36 schreef sig000 het volgende:

[..]

Door de hypotheekaftrek en beperkte bouwmogelijkheden ,verdienen de lokale overheden en hun vriendjes gewoon dik geld aan dit systeem.
UIteraard. Daarom zou ik graag zien dat de overheid niks te zeggen heeft over de vestigingsplek van mensen.
pi_35702481
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 06:05 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

UIteraard. Daarom zou ik graag zien dat de overheid niks te zeggen heeft over de vestigingsplek van mensen.
Ik zou nog liever hebben dat de overheid zich daarnaast met (verkapte) subsidies ook niet gaat mengen in de woningmarkt...
pi_35702486
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 06:05 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

In Belgie werkt 't op een nog kleiner stukkie land een stuk beter.
  zaterdag 4 maart 2006 @ 06:11:08 #245
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_35702496
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 06:07 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Ik zou nog liever hebben dat de overheid zich daarnaast met (verkapte) subsidies ook niet gaat mengen in de woningmarkt...
Nou .. nog liever .. dit is wat mij betreft prioriteit nummer 1, na het vrijgeven van alle grond. Daarnaast kan het werken om heel gauw meer woningbouw te krijgen. De winstgevendheid is nl vergroot.
pi_35702557
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 06:11 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Nou .. nog liever .. dit is wat mij betreft prioriteit nummer 1, na het vrijgeven van alle grond. Daarnaast kan het werken om heel gauw meer woningbouw te krijgen. De winstgevendheid is nl vergroot.
In andere Europese landen bemoeit de overheid zich er een stuk minder mee volgens mij. Daar liggen de woonquota dan ook stukken lager...
pi_35702561
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 06:33 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

In andere Europese landen bemoeit de overheid zich er een stuk minder mee volgens mij. Daar liggen de woonquota dan ook stukken lager...
En de prijzen.
pi_35702583
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 06:34 schreef sig000 het volgende:

[..]

En de prijzen.
Prijzen zeggen me op zich niet zo heel veel, woonquota zeggen net wat meer. In Nederland is een huis van ¤ 200.000,00 betaalbaarder dan in Tsjechië bijvoorbeeld...

Ik heb wel eens een staatje gezien en daaruit bleek dat Nederlanders van alle Europeanen het meeste uitgaven aan woonlasten. De huizenprijzen zijn abnormaal hoog in vergelijking met hetgeen wat men hier aan inkomen weet te genereren...

De zeepbel zou eens moeten gaan spatten, maar het gebeurt maar niet. Nu weer dit plan van CDA en PvdA, waaruit blijkt dat ze echt niet snappen waar het omgaat. Het enige wat ze willen is de burger aan het infuus leggen door hem een lening te verstrekken, HRA te bieden en huursubsidie te geven. Schaf al die zooi af... uiteindelijk is het toch een sigaar uit eigen doos.
  zaterdag 4 maart 2006 @ 07:07:30 #249
78918 SeLang
Black swans matter
pi_35702638
De modale woning in NL kost ca 230.000
Het modale bruto salaris bedraagt 30.000
Een ratio van 7.7 !

Het feit dat de bubble zo lang in stand blijft geeft veel mensen een soort schijnzekerheid. De opvatting van 95% van de mensen is dat de huizenprijzen niet significant kunnen dalen en mocht dat toch gebeuren, dat de prijzen zich dan snel weer zullen herstellen. Dit zorgt ervoor dat de catastrofe straks alleen maar groter wordt. (overigens werd er in 2000 hetzelfde over aandelen gedacht).

Ik woon toevallig in een deel van de wereld waar de huizenprijzen significant lager zijn dan 10-15 jaar geleden en nu nog steeds elk jaar een paar procent dalen. Dat werkt wel verhelderend.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_35702643
Wat gaan de huizenprijzen doen?
Zullen de huizenprijzen in de toekomst verder stabiliseren of weer gaan stijgen? Of gaan de huizenprijzen dalen? Vragen die voor elke (toekomstige) huizenbezitter van belang zijn. Om u meer houvast en inzicht te geven in dit vraagstuk hebben we de verwachtingen van verschillende experts voor u op een rij gezet.

Conclusie
Januari 2006. Een huizenprijsdaling in 2006 is volgens vrijwel alle partijen uitgesloten. Over het algemeen wordt aangenomen dat de prijzen dit jaar verder zullen gaan stijgen. De belangrijkste oorzaak is het grote woningtekort. Naar alle waarschijnlijkheid zal de nieuwbouwproductie voorlopig onvoldoende blijven om dit tekort weg te werken. Verder wordt een lichte stijging van de rente verwacht. Hierdoor kan de betaalbaarheid iets afnemen. Daarentegen zal de economische groei in 2006 het effect van de stijgende rente remmen.

NVM verwacht voor dit jaar een gemiddelde stijging van 6 procent
Januari 2006. De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) verwacht dat de explosieve stijging van de huizenprijzen zal doorzetten. Voor dit jaar wordt landelijk gerekend op een gemiddelde stijging van zes procent. De prijsstijgingen komen volgens de NVM vooral door het tekort aan woningen. Daarnaast is het vertrouwen in de economie iets meer gestegen dan verwacht. Dat drijft de huizenprijs ook op. De makelaarsvereniging maakt zich zorgen te maken over de verdere prijsontwikkeling van woningen.

ABN AMRO verwacht gelijkblijvende prijzen in 2006
Januari 2006. De economen van ABN AMRO verwachten dat de huizenprijzen constant blijven in 2006. De positieve en negatieve krachten zullen elkaar volgens de bank in evenwicht houden. Positieve factor is de aantrekkende economie waardoor de werkgelegenheid en de inkomens zullen stijgen. Daartegenover staan de licht stijgende rente en de aanstaande striktere vestrekking van tophypotheken.

Rabobank: Dit jaar 3 procent stijging, in 2006 waarschijnlijk gemiddeld 2,5 procent
December 2005. Volgens de economen van de Rabobank zijn de vooruitzichten voor de Nederlandse woningmarkt gematigd positief. Het aantrekken van de economische groei zal in 2006 naar verwachting voldoende krachtig zijn om de remmende invloed van de verwachte lichte stijging van de rente in de komende kwartalen te compenseren. Daarnaast is het huidige herstel van de nieuwbouwproductie nog steeds onvoldoende om het structurele woningtekort op belangrijke delen van de Nederlandse woningmarkt significant terug te dringen. De bank gaat voor 2006 uit van een verdere positieve ontwikkeling van de woningmarkt, waarbij een gemiddelde stijging van de huizenprijzen in de buurt van 2,5% te verwachten is. Een forsere stijging is niet erg waarschijnlijk aangezien het prijsniveau van koopwoningen momenteel hoog is en vanuit de gematigde inkomensgroei voorlopig geen inhaalslag verwacht kan worden.

Onderzoeksbureau OTB: Komende vijf jaar verdere prijsstijging
November 2005. Onderzoeksbureau OTB, dat onderdeel is van de TU Delft, denkt dat koopwoningen de komende vijf jaar verder in prijs zullen stijgen. "Dit jaar bedraagt de prijsstijging 4,5 procent, maar dat loopt op tot een stijging van 7 procent." Belangrijkste oorzaak is volgens OTB de lage nieuwbouwproductie. In het scenario dat de jaarlijkse productie van nieuwbouwwoningen licht stijgt, blijft er sprake van een groot woningtekort. Hierdoor zal de prijstoename ver boven inflatie zijn. Wanneer de productie daalt zal de prijsstijging minder groot zijn. Meer mensen zullen dan kiezen voor een huurwoning waardoor de vraag naar koopwoningen wat lager uitvalt.

NYFER acht stijging tot 2010 met ruim 15 procent waarschijnlijk
Oktober 2005. Volgens onderzoeksbureau NYFER is het meest waarschijnlijke scenario tot 2010 een geleidelijke rentestijging en een trendmatige inkomensgroei. Hierdoor zullen de huizenprijzen stijgen met ruim vijftien procent.
Nemen de inkomens de komende jaren sneller toe terwijl de rente op het huidige lage niveau blijft, dan gaan de huizenprijzen nog harder omhoog. Als de huren extra worden verhoogd en het aanbod van nieuwbouwwoningen beperkt blijft, kan zelfs een nieuwe prijsexplosie ontstaan. Bij een sterke rentestijging en stagnerend inkomen zullen de huizenprijzen echter dalen.

Vereniging Eigen Huis: Huizenmarkt in 2005 kwetsbaarder
Juli 2005. De aanhoudende lage hypotheekrente zorgt ervoor dat de consument vertrouwen blijft houden in de woningmarkt. Door de lage rentestand blijven woningen voor een grote groep kopers betaalbaar. Dit heeft tot gevolg dat de huizenprijzen zelfs onder de huidige slechte economische omstandigheden niet al te zwaar onder druk komen te staan. Het bestendige prijsniveau van woningen wekt het vertrouwen van de consument in de waardevastheid van een eigen woning.

Centraal Planbureau verwacht geen daling in de komende jaren
April 2005. Volgens het Central Planbureau (CPB) zijn koopwoningen overgewaardeerd. Toch verwacht het CPB niet dat de huizenprijzen in de komende jaren zullen dalen, al wordt een lichte daling in dit jaar niet uitgesloten. De lage rentestand en de geringe nieuwbouwproductie voorkomen een sterke daling. Verder zullen verkopers niet snel geneigd zijn hun vraagprijs te verlagen. Ze nemen de langere verkooptijd dan voor lief.

http://www.hypotheker.nl/support/frameset.asp?site=hyp&surl=%2Fhyp%2Fkoopt%2Fhuizenprijzen%2Fontwikkeling.asp&srow=95
quote:
PwC, ING, OTB en The Economist voorspelden een daling van de huizenprijs. Waar blijft de crash? Accountantskantoor PricewaterhouseCoopers (PwC) in 2002: 'De huizenprijs zal naar verwachting in 2002 met 0,75 procent dalen, in 2003 met 4,75 procent en in 2004 met 9 procent' Oscar Smit, voorzitter van makelaarsvereniging NVM: 'Ik denk dat PwC geen gelijk heeft gekregen. De kracht van empirische cijfers bleek gelukkig sterker dan een voorspelling op basis van aannames.'

Onderzoeker Jan Willem Velthuijsen van PwC nu: 'Ik heb er vorige week nog met het Centraal Plan Bureau over zitten napraten. Ik heb de traagheid van enkele economische factoren onderschat. De werkloosheid is minder sterk opgelopen. Daardoor zijn minder mensen gedwongen geweest om hun huis te verkopen. Ook het consumentenvertrouwen bleef lang op een hoog peil. De risico's die we in 2002 voorzagen, zijn daarmee niet verdwenen.'

Peter Boelhouwer, hoogleraar TU Delft en werkzaam bij onderzoeksinstituut OTB schrijft in ESB van oktober 2001: 'Ons basismodel komt uit op een (...) lichte stijging van nog geen één procent in 2002. De daling zet pas na 2002 door met reeële prijsdalingen van jaarlijks 4 ŕ 5 procent.'

Smit: 'De heer Boelhouwer voorspelt al zes jaar een prijsdaling. Ooit krijgt hij een keer gelijk, maar dan wordt vergeten dat de eerdere voorspellingen niet zijn uitgekomen.'

Boelhouwer nu: 'Ik heb nooit een nominale prijsdaling voorspeld. Ik voorzag juist een einde aan de constante prijssstijgingen. Dat is uitgekomen. De sombere voorspellingen van PwC en ING zijn pas na mijn publicatie gedaan. De woningmarkt heeft zich de afgelopen jaren opmerkelijk goed gehouden. Dat is te danken aan de lage rente. Er blijft een labiel evenwicht. Als de rente gaat stijgen - maar daar ziet het niet naar uit - kun je een forse prijsdaling tegemoet zien.'

Piet Eichholtz, hoogleraar vastgoed uit Maastricht. 'De sombere voorspellingen deugden gewoon niet. Twee jaar geleden stelde ik al dat de prijzen stabiel zouden blijven. Ik ben blij dat ik gelijk heb gekregen.'

The Economist, economisch weekblad begin 2003: 'De huizenprijzen zijn in Nederland 44 procent te hoog en zullen de komende vier jaar met 30 procent dalen.'

Smit: 'Wij hebben toen een ingezonden brief gestuurd naar The Economist. Die is niet geplaatst en we hebben ook nooit iets teruggehoord. Maar die sombere voorspelling hebben ze ook nooit meer herhaald.'

Hoofdeconoom Fred van Dewall van ING begin 2003: 'De woningmarkt staat op een keerpunt. Ik heb het niet over een crisis zoals eind jaren zeventig, maar over een geleidelijke daling van 20 procent.'

Makelaar Smit: 'Wij zijn met ING gaan praten. Aan het onderzoek lag een belangrijke voorwaarde ten grondslag. De prijzen zouden gaan dalen als er direct nieuwe huizen bijgebouwd kunnen worden. Maar in Nederland reageert de nieuwbouw niet op het structurele tekort. ING zelf vindt ook dat die voorwaarde in de media te weinig aandacht heeft gekregen.'

Woordvoerster Debby Brand van ING: 'De heer Von Dewall is vandaag echt niet bereikbaar. Hij verricht, naar ik begreep, een nieuw onderzoek, waarover hij later graag wil praten.'

Eichholtz: 'De fundamenten die de huizenprijzen opjaagden zijn niet verdwenen. In de jaren negentig zijn huizen door een eenmalige inhaalslag fors duurder geworden. Meer vrouwen gingen werken en hun inkomen telde ook mee bij het afsluiten van een hypotheek. Dit fundament is niet verdwenen, maar op een hoog niveau gebleven.'

Velthuijsen: 'Ik ga nu niet de wijsneus uithangen en voorspellen dat de prijzen alsnog gaan dalen. Daarvoor is er ook een te structureel tekort aan huizen. Ik denk eerder dat er een zachte landing zal komen en de prijzen daarna weer licht gaan stijgen.'

Eichholtz: 'De huizenmarkt steunt op een aantal stevige fundamenten. De rente is laag, een diepe recessie is uitgebleven, de fundamenten van de economie zijn stevig en er blijft een structureel tekort aan woningen. Ik zie geen reden waarom de rente gaat stijgen of het huizenaanbod flink toeneemt. Dus ook de komende jaren hou ik rekening met stabiliteit op de huizenmarkt.'

Bron: Volkskrant 8 oktober 2004
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')