abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 februari 2006 @ 12:00:46 #151
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_35183317
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 11:45 schreef RM-rf het volgende:

[..]

de vraagprijs is natuurlijk niet zo laag omdat ze daar graag woningen voor niks verkopen ...
Nee, dat komt omdat er geen schaarste in op de huizenmarkt zoals in NL en het de laatste jaren economisch niet best is gegaan.
De prijs in NL is kunstmatig vreselijk hoog door het kunstmatig krap houden van de nieuwbouw.
quote:
Punt is wel dat je daar puur alleen een woning als gebruiksgoed koopt en je weinig rekening moet houden ermee dat je hem voor een goede prijs kunt doorverkopen ...
dan kun je heel blij zijn met je woning van 150.000, als je hem over 5 jaar voor 125.000 moet doorverkopen, heb je alsnog gewoon maandelijks 800 euro 'huur' betaald (en als je dus ervoor hebt moeten lenen, nog meer) ...
Je slaat hier gewoon een gat in de lucht met een voorbeeld prijs die je uit je duim zuigt.
Verder, een huis waar je in NL 150.000 voor betaald is echt helemaal niets,
In Duitsland, net over de grens koop je voor 150.000 echt een mooi huis, gerenoveerd en al, met een flinks stuk grond.

Bovendien kan je niet rekenen want het is 416 euro per maand
Isselborg, das een half uurtje rijden naar Arnhem
http://www.makler-markt-magazin.de/index.php?p2=9&pname=estatedetails&pact=details&eid=287
148.000 euro
http://www.makler-markt-magazin.de/index.php?p2=9&pname=estatedetails&pact=details&eid=1474
165.000
voorbeeld, voor 143.000 in Borken
http://www.makler-markt-magazin.de/index.php?p2=9&pname=estatedetails&pact=details&eid=573

[ Bericht 5% gewijzigd door Pietverdriet op 17-02-2006 12:10:16 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_35183664
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 12:00 schreef Pietverdriet het volgende:

De prijs in NL is kunstmatig vreselijk hoog door het kunstmatig krap houden van de nieuwbouw.
Het 'systeem' in nederland en het afknijpen van de aanbod markt drijft de prijs op ... ja, maar dat geeft zowel voordelen als nadelen... het is onzin om daarover heel overdreven te doen en te doen alsof de prijs van een woning enkel 'kunstmatig' zou zijn ....

Uiteindelijk is het wel degelijk ook gewoon de marktwerking die de prijs opdrijft en er is altijd een alternatief, in dit geval woningen in duitsland, maar ook dan heb je weer andere ndaelen... als je ervanuit gaat dat steeds meer nederlanders naar het oosten trekken, zal natuurlijk de vraagprijs vervolgens _niet_ dalen, maar kun je over een paar jaar mogelijk je woning dan prima aan een tweede golf nederlanders verkopen (en moet je zelf verder naar het oosten trekken, naar nóg goedkopere woningen, in oost-duitsland zijn deze helemaal laag, daar krijg je bijna geld toe)

In feite hebben mensen hier ook gewoon vooral oog voor _hun_ belangen, mensen met een laag inkomen zien vooral sociale woningbouw graag ... mensen mét een woning zijn dan weer doodsbang dat een afschaffing van de HRA ten kostte gaat van hun financiele draagkracht (en dat is nog altijd een dusdanig sterke groep, dat geen partij het aandurft deze af te schaffen) ...

Verdomd weinigen hebben echt goed zicht hoe ze gewoon door eigen initiatief de zaak kunnen aanpakken..., alleen al het feit dat vrijwel geeneen nedrlander et in zijn hoofd haalt zelf een woning te bouwen .. nee, ze kijken allemaal naar de 'woningsbouwcorporaties' die het dan anders zouden moeten doen ...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 17 februari 2006 @ 12:14:56 #153
45206 Pietverdriet
pi_35183789
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 12:11 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Het 'systeem' in nederland en het afknijpen van de aanbod markt drijft de prijs op ... ja, maar dat geeft zowel voordelen als nadelen... het is onzin om daarover heel overdreven te doen en te doen alsof de prijs van een woning enkel 'kunstmatig' zou zijn ....

Uiteindelijk is het wel degelijk ook gewoon de marktwerking die de prijs opdrijft en er is altijd een alternatief, in dit geval woningen in duitsland, maar ook dan heb je weer andere ndaelen... als je ervanuit gaat dat steeds meer nederlanders naar het oosten trekken, zal natuurlijk de vraagprijs vervolgens _niet_ dalen, maar kun je over een paar jaar mogelijk je woning dan prima aan een tweede golf nederlanders verkopen (en moet je zelf verder naar het oosten trekken, naar nóg goedkopere woningen, in oost-duitsland zijn deze helemaal laag, daar krijg je bijna geld toe)

In feite hebben mensen hier ook gewoon vooral oog voor _hun_ belangen, mensen met een laag inkomen zien vooral sociale woningbouw graag ... mensen mét een woning zijn dan weer doodsbang dat een afschaffing van de HRA ten kostte gaat van hun financiele draagkracht (en dat is nog altijd een dusdanig sterke groep, dat geen partij het aandurft deze af te schaffen) ...

Verdomd weinigen hebben echt goed zicht hoe ze gewoon door eigen initiatief de zaak kunnen aanpakken..., alleen al het feit dat vrijwel geeneen nedrlander et in zijn hoofd haalt zelf een woning te bouwen .. nee, ze kijken allemaal naar de 'woningsbouwcorporaties' die het dan anders zouden moeten doen ...
Je veranderd het discussiepunt
Geef gewoon toe dat je de plank missloeg met net over de grens wonen, maar over wat anders beginnen slaat nergens op
pi_35184102
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 12:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je veranderd het discussiepunt
Geef gewoon toe dat je de plank missloeg met net over de grens wonen, maar over wat anders beginnen slaat nergens op
Wat heb je?

nee, ik denk dat mensen die te makkelijk denken dat 'in duitsland de woningen zoveel goedkoper zijn' mogelijk van een koude kermis thuis kunnen komen .... er is wel degelijk een grond ervoor dat die woningen goedkoper zijn. daar moeten mensen rekening mee houden en zich niet blindstaren op wat ze enkel _nu_ voor die woning betalen. en dat is exact hetzelfde als wat ik in mn eerdere post beweerde

Dat ligt niet enkel eraan dat 'automatisch' woningen in nederland zoveel duurder zijn (in het oosten kun je sowieso voor lage prijzen woningen kopen, gelijksoortige woningen als jouw voorbeeld vind je in twente, tegen de duiste grens aan ook voor bijna de gelijke prijs)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 17 februari 2006 @ 12:43:40 #155
45206 Pietverdriet
pi_35184713
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 12:25 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Wat heb je?

Dat ligt niet enkel eraan dat 'automatisch' woningen in nederland zoveel duurder zijn (in het oosten kun je sowieso voor lage prijzen woningen kopen, gelijksoortige woningen als jouw voorbeeld vind je in twente, tegen de duiste grens aan ook voor bijna de gelijke prijs)
Humbug
Als je kijkt naar huizenprijzen in de buurt Winterwijk en net over de grens heb je het over een rijtjeshuis in Winterswijk en een vrijstaand huis met garage net over de grens
Dat zelfde geld voor de buurt Enschede en de buurt Gronau

Verder, je kan, als je in NL werkt nog steeds je HRA in nederland houden, en omdat je in Duitsland woont krijg je als je kinderen hebt het veel hogere duitse kindergeld. Bovendien, als je partner niet werkzaam is, kan deze een part time baantje in D nemen (doet er niet toe wat of hoe veel uur) en je kan aanspraak maken op een Eigenheimzulage. Ook zijn je lokale lasten in D veel lager, want dat wordt veel meer uit de loonbelasting gefinanciert en je kan met een Duitse auto gaan rijden wat je nog eens enorm scheelt. Je kan in principe zonder afschrijving rijden als je in NL een nieuwe auto koopt, deze exporteerd naar D en alle belastingen en heffingen terugvordert, en vervolgens in D de lagere BTW er over betaald. Deze verkoop je dan na een jaar voor het bedrag wat jij er netto voor betaald hebt.

Ik zie dat je in Trier woont, en dan nog heb je dit soort dingen niet door? Wat moet jij getilt zijn toen jij je huis kocht..
pi_35184934
en kijk nu eens naar een vergelijkbaar klein dorp als Isselburg met 10.000 inwoners ...

bv een woning in Ruurlo, met 120m2 en 148 m2 oppervlakte voor ¤ 165.000 woning op funda.nl

ja dat is een 20.000 duurder dan die vergelijkbare woning in Isselburg, maar daarvoor zit je idd een stuk dichter tegen werkkernen in nederland aan .... zo makkelijk is een baan in duitsland vinden ook niet (tenzij je er financieel flink op achteruit wilt gaan en langer wilt werken)

Overigens als je in duitsland woont, maar er niet werkzaam bent, krijg je geen kindergeld (mijn dochter is duits, maar krijgt niet het duitse kindergeld, maar dat is verder offtopic, HRA is idd wél in duitsland ook aan te vragen als je in nederland belasting betaald)

sorry Pietverdriet ... maar kun je aub ophouden met mensen 'wegsturen' omdat je kennelijk het niet leuk vind wat ze vertellen en het er helemaal niet mee eens bent?
Zulk een persoonlijke en aanvallende discussieerwijze bevalt me helemaal niet

[ Bericht 22% gewijzigd door RM-rf op 17-02-2006 12:55:47 ]
  vrijdag 17 februari 2006 @ 13:01:40 #157
45206 Pietverdriet
pi_35185431
Sorry RM-RF maar jij begint met voorbeelden die uit de lucht gegrepen zijn en onzin prijsstellingen.
Als je daarop onderuit gehaald wordt dan moet je niet ineens over wat anders beginnen.
Je zegt weer dat het niet klopt, maar komt niet met tegenvoorbeelden.
Post maar eens 2 vergelijkbare huizen voor een zelfde prijs een half uur rijden van arnhem, in de buurt van brummen, of ede wageningen, of doetinghem, dan heb je een punt.
En je verhaal dat de prijzen over 5 jaar in Duitsland veel lager zijn als je je huis verkoopt, slaat nergens op, dat kan net zo goed hoger zijn,en de Huizenmarkt kan in NL ook in elkaar klappen..

Dat je mijn discussie stijl niet bevalt, jammer dan, ik heb je al aangegeven dat de jouwe ook niet deugt met fantasie argumenten, assumpties als waarheden gepresenteerd en niet onderbouwen met voorbeelden.
pi_35185704
*zucht* 'fantasie-argumenten' en 'assumpties als 'waarheden' zelfs ....
(ik heb bewust termen als 'een risico aangaan' en 'bedenk wel wat je doet' gebruikt ... juist om aan te geven dat het enkel mijn inteprtetaie is, maar dat mensen dat voor zichzelf moeten afwegen)

Ben je niet een beetje aan het doordraven, piet?
  vrijdag 17 februari 2006 @ 13:12:45 #159
45206 Pietverdriet
pi_35185781
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 12:49 schreef RM-rf het volgende:
en kijk nu eens naar een vergelijkbaar klein dorp als Isselburg met 10.000 inwoners ...

bv een woning in Ruurlo, met 120m2 en 148 m2 oppervlakte voor ¤ 165.000 woning op funda.nl

ja dat is een 20.000 duurder dan die vergelijkbare woning in Isselburg, maar daarvoor zit je idd een stuk dichter tegen werkkernen in nederland aan .... zo makkelijk is een baan in duitsland vinden ook niet (tenzij je er financieel flink op achteruit wilt gaan en langer wilt werken)
1) Je betaald 20.000 euro meer voor een rijtjeshuis, tegenover een twee onder een kap, voor dat zelfde geld had je die tweede villa gehad, op 488 vierkante meter grond, een garage en in een keurige wijk, geen "volkswijk" en dan betaal je de vraagprijs, realiteit is, dat je daar een 20.000 onder kan gaan zitten en ze blij zijn met je bod. Als je het hard speelt zou je dat huis kunnen kopen voor 125.000, als je het niet perse wilt hebben.
2) Ruurlo-arnhem is 50 minuten rijden
3) Je zit in Isselburg direct aan de snelweg naar arnhem-Oberhausen, van Isselburg rij ik in 60 Minuten naar Utrecht, dat gaat je vanuit Ruurlo niet lukken in anderhalf uur.
pi_35199924
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 11:06 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ik ben anders harstikke blij met mijn kleine woning met enkele beglazing en kleine paupertuintje zonder CV.
Als ik enorm rijk was had ik denk ook niet zo'n groot huis gekocht, maarja ik ben dan misschien een uitzondering vind een groot huis niet zo belangrijk, dat het dichtbij mijn werk is echter wel.
En zo zijn er nog duizenden die blij zijn met een bescheiden woninkje.
Nee hoor, slopen maar alles wat "te goedkoop" is.
quote:
Ik ben overigens absoluut geen fan van het bouwbeleid van nederland. Alles moet maar op elkaar gepropt worden zodat er buiten de stadsgrenzen tenminste weilandjes kunnen liggen.
Waarom neit gewoon zoals in belgie: eej hier is nog ruimte, daar kan wel een huis.
Spreid je de mensen ook wat meer, heb je minder stress, minder files en het ziet er gezelliger uit dan hier.
Wat wil je nog meer
Precies!
Open ruimte is ook belangrijk maar als je geen huis in de wijde omstreken wilt zien ga je maar in Noord-Nederland wonen ofzo.

In de rest van het land kunnen nog een hoop weilanden verdwijnen zonder dat de boel dichtslibt.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 21:44:28 #161
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35203878
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 19:49 schreef DaveM het volgende:
Zojuist een reportage bij RTL4.
Een groot deel van de pas gebouwde dure koopwoningen in steden staat leeg!!!
Dat terwijl nog steeds in hoog tempo betaalbare woningen (inclusief grote flats!) worden gesloopt.
Ze hadden het over iets van 50 stadswijken waarin dit gebeurt!
Dankjewel Dekker, dankjewel VVD!
Er is een soortgelijk programma op NOVA! geweest. Utrecht. Mensen die met tranen in hun ogen zaten te vertellen dat ze weg moesten omdat hun wijk gesloopt werd. Wat er in de plaats kwam konden ze niet terugkopen. Moesten ze maar naar een flatje in een achterbuurt. Tja....

En die vrouw van de gemeente maar uitleggen dat het gewoon ter verbetering was. Terwijl 7800 woningen gesloopt werden en er maar 5800 voor terugkwamen. Dat zijn dus 2000 woningen minder! De muts van de gemeente zei dat voor iedereen iets gezocht ging worden, desnoods in een andere wijk, dus het maakte niet uit.
Natuurlijk een drogredenering van de bovenste plank. Want die huizen in andere wijken kunnen dus niet meer bewoond worden door anderen.

Hoe zou zo'n vergadering op het gemeentehuis eruit gezien hebben?
"De groei van de prijzen op de woningmarkt begint te stagneren.."
"Hoe komt dat zo?"
"We hebben nu het absolute maximum bereikt wat starters betalen kunnen"
"Kunnen er geen maatregelen genomen worden dat ze nog meer schuld op zich nemen?"
"Nee, ze worden al uitgeperst als citroenen. Er kan geen cent meer af"
"Dan wordt het tijd dat we eens naar een andere groep gaan uitzien. De huizenbezitters"
"Hoe wou U dat doen? Die hebben toch al een huis?"
"We jagen ze eruit, bouwen 2000 huizen minder terug en laten ze opbieden. Zul je zien hoe dat loopt.:
The End Times are wild
  zaterdag 18 februari 2006 @ 11:35:34 #162
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_35215979
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 21:44 schreef LXIV het volgende:

[q]
Natuurlijk een drogredenering van de bovenste plank. Want die huizen in andere wijken kunnen dus niet meer bewoond worden door anderen.

Hoe zou zo'n vergadering op het gemeentehuis eruit gezien hebben?
"De groei van de prijzen op de woningmarkt begint te stagneren.."
"Hoe komt dat zo?"
"We hebben nu het absolute maximum bereikt wat starters betalen kunnen"
"Kunnen er geen maatregelen genomen worden dat ze nog meer schuld op zich nemen?"
"Nee, ze worden al uitgeperst als citroenen. Er kan geen cent meer af"
"Dan wordt het tijd dat we eens naar een andere groep gaan uitzien. De huizenbezitters"
"Hoe wou U dat doen? Die hebben toch al een huis?"
"We jagen ze eruit, bouwen 2000 huizen minder terug en laten ze opbieden. Zul je zien hoe dat loopt.:
Er zijn twee problemen
1. Er zijn te weinig woningen
2. De huidige woningen waar gezinnen in wonen zijn te klein

Kleine woningen moeten dus zowiezo vervangen door grotere woningen waar mensen in willen wonen. Maar dat ALLEEN is natuurlijk geen oplossing, en dat geef jij goed aan.

Er moet gewoon meer bouwgrond komen waar meer huizen gebouwd mogen worden. Er is immers veel vraag naar woningen (zowel groot als klein).

Die discussie in het gemeentehuis zou ook zo kunnen: Als jij voor 150.000 een 2-kamer appartement 3 hoog achter met ' frans balkonnetje' kon kopen of een vrijstaand huis met een tuin er omheen: Wat zou je dan doen?
En dus: hoe kunnen we dat bereiken?

Er zal echt meer bouwgrond moeten komen om aan de vraag naar woningen te voldoen: De bevolking groeit nog steeds...
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  zaterdag 18 februari 2006 @ 23:40:28 #163
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_35240850
quote:
Nederland kampt al jaren met een structureel tekort aan woningen. Dit is uiteindelijk de belangrijkste reden voor de voortdurende stijging van huizenprijzen. Hierdoor wordt het voor steeds meer starters steeds moeilijker om een woning te kopen. Dit zal op de langere termijn een hele negatieve neerslag op de Nederlandse maatschappij hebben.
Wat een bull. Er zijn woningen genoeg. Maar er zijn te weinig woningen die wij willen hebben....

In Rotterdam en Den Haag staan zat etage woningen voor ¤110k die erg ruim zijn. Slechts wat gehorig, slecht geïsoleerd, matige woonkwaliteit, etc.

Wat we allemaal willen is een twee-onder-één-kapper met veel grond en tuin op het zuiden.

En zie daar: een mismatch. Dat is wat wij noemen "woning tekort".
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
pi_35244567
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 23:40 schreef RdeV het volgende:

[..]

Wat een bull. Er zijn woningen genoeg. Maar er zijn te weinig woningen die wij willen hebben....

In Rotterdam en Den Haag staan zat etage woningen voor ¤110k die erg ruim zijn. Slechts wat gehorig, slecht geïsoleerd, matige woonkwaliteit, etc.

Wat we allemaal willen is een twee-onder-één-kapper met veel grond en tuin op het zuiden.

Goed mijn bedrijf staat dus niet in die windstreken, het zou een echte aanvulling gaan worden, als huurders in Noordholland, betere huur woningen zouden krijgen. Dan heb je gelijk een grote file vermindering.
pi_35253868
Het probleem is dat je als je gaat verhuizen je 6% kosten koper kwijt bent. Je betaalt extra belasting omdat je gaat verhuizen, de overheid wil dus niet dat je veel verhuisd. Het gevolg hiervan is dat mensen langer blijven zitten in hun starterswoning, omdat de kosten om een nieuw huis te nemen te hoog zijn en ze liever doorsparen voor een nog mooier huis.

Als de KK er niet was zou je makkelijker een iets groter huis kopen, en een paar jaar later weer iets groter, nu blijven mensen wachten totdat ze hun droomhuis kunnen nemen.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  zondag 19 februari 2006 @ 18:52:19 #166
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_35262969
Hypothese:

Als ik nu mijn eigen huis ga bouwen, op mijn eigen gekochtte grond, wat in het bestemmingsplan te boek staat als woningbouw. Mag dat?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zondag 19 februari 2006 @ 18:56:48 #167
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35263201
Ja natuurlijk. Dat is zelfs de bedoeling.
Alleen vermenigvuldigt de gemeente de grondprijs nadat zij dit tot bouwgrond verklaard heeft met een factor 100.
The End Times are wild
  zondag 19 februari 2006 @ 19:19:42 #168
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_35264156
quote:
Op zondag 19 februari 2006 18:56 schreef LXIV het volgende:
Alleen vermenigvuldigt de gemeente de grondprijs nadat zij dit tot bouwgrond verklaard heeft met een factor 100.
Het is zelfs meer dan 100, alleen doet de gemeente dat niet in zijn eentje maar samen met andere belanghebbenden zoals grondspeculanten. Ter illustratie, een vierkante meter grasland kostte het afgelopen kwartaal gemiddeld ¤2,61 terwijl een vierkante meter bouwgrond gemiddeld ¤329,- kostte.
  zondag 19 februari 2006 @ 19:29:16 #169
61927 DaveM
uitgefokt
pi_35264533
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 03:06 schreef StefanP het volgende:
Dat heeft niets met de VVD te maken, maar met veel meer. Ik zou de schuld echt ergens anders leggen.
Stefan, ik sta helemaal achter jouw overige bijdragen in dit topic, lees ze ook met plezier, maar hier sla je imo toch echt de plank mis. Het beleid van Dekker is bij uitstek neoliberaal, dwz de huizen/grond-bezittende klasse rijker maken over de ruggen van de niet-bezitters.

Net zoals destijds in de 19e eeuw, maar nu wat subtieler zodat alleen mensen die zich in de materie verdiepen de spelletjes doorprikken en de rest van het hurende/woningzoekende volk lekker blijft slapen.
  maandag 20 februari 2006 @ 12:43:17 #170
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_35284442
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 23:40 schreef RdeV het volgende:

[..]

Die steden hebben het helemaal aan zichzelf te danken dat niemand er wil wonen
Dat heeft niet eens zozeer met de woningen te maken danwel met de omgeving (druk, stank, geen plaats voor je auto, dure parkeervergunningen ed)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 20 februari 2006 @ 13:36:11 #171
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_35286184
quote:
Op zondag 19 februari 2006 19:29 schreef DaveM het volgende:

[..]

Stefan, ik sta helemaal achter jouw overige bijdragen in dit topic, lees ze ook met plezier, maar hier sla je imo toch echt de plank mis. Het beleid van Dekker is bij uitstek neoliberaal, dwz de huizen/grond-bezittende klasse rijker maken over de ruggen van de niet-bezitters.
Jij probeert een schuldvraag te beantwoorden terwijl het probleem heel simpel is dat er te weinig bouwgrond wordt vrijgegeven om die huizen te bouwen waar mensen in willen wonen.

Dat ligt niet slechts aan 1 of andere politieke partij: dat ligt aan een woonvisie die door de jaren heen zo gevormd is. Denk aan milieulobbies die ook zo hun stem binnen verschillende partijen hebben gekregen; architecten en politici die dachten te weten waar ANDERE mensen in zouden moeten wonen (Amsterdam zuid-oost flatgebouwen die nu weer gesloopt worden) enzovoorts. Lees: mensen die hun schaapjes al op het droge hebben gaan bepalen op wat voor zielige (nieuwbouw)etages de huidige startgezinnetjes zouden moeten wonen.
quote:
Net zoals destijds in de 19e eeuw, maar nu wat subtieler zodat alleen mensen die zich in de materie verdiepen de spelletjes doorprikken en de rest van het hurende/woningzoekende volk lekker blijft slapen.
Mensen met een huis hebben er in principe geen ene drol aan als die stenen in waarde stijgen: Ik kan op dit moment helemaal niks met die waardestijging, omdat het huis wat ik zou willen wonen nog zoveel duurder is dat ik dat zelfs met de waardestijging van mijn woning absoluut niet kan betalen. Er is daarom maar 1 oplossing: veel meer bouwen, en vooral bouwen waar mensen echt in willen wonen: Die huizen 2 onder 1 kap met een flinke tuin er omheen.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_35290360
quote:
Op maandag 20 februari 2006 13:36 schreef hace_x het volgende:

[..]

Jij probeert een schuldvraag te beantwoorden terwijl het probleem heel simpel is dat er te weinig bouwgrond wordt vrijgegeven om die huizen te bouwen waar mensen in willen wonen.
Daar sta ik ook helemaal achter, maar omdat daar in dit topic eigenlijk wel consensus over bestaat leek het me wel interessant om te discussiëren over de vraag of dat nu werkelijk een kwestie is van onmacht van de Minister (zoals de meesten hier lijken aan te nemen) of dat er toch ook een hoop onwil/terughoudendheid bij komt kijken vanwege gevestigde financiële belangen.
quote:
Dat ligt niet slechts aan 1 of andere politieke partij: dat ligt aan een woonvisie die door de jaren heen zo gevormd is.
Ik ben het met je eens dat een bepaalde visie op wonen zich geleidelijk ontwikkelt.
Maar is het niet de taak van een kabinet om een eigen visie te ontwikkelen op wonen en dit ook daadkrachtig om te zetten in beleid, ook al breekt dat beleid met het verleden?

Kabinetten die alleen hier en daar een beetje bijsturen en als het verkeerd uitpakt met het excuus komen dat voorgaande kabinetten nou eenmaal de hoofdlijnen hebben uitgezet vind ik toch wel een beetje laf.
quote:
Denk aan milieulobbies die ook zo hun stem binnen verschillende partijen hebben gekregen;
Is waar, maar als vervuilende snelwegen ook zonder veel problemen kunnen worden aangelegd dan denk ik niet dat de milieulobby woningbouw wél op grote schaal kan tegenhouden. Ergens wat korenwolven uitzetten werkt ook maar een paar keer natuurlijk.
quote:
architecten en politici die dachten te weten waar ANDERE mensen in zouden moeten wonen (Amsterdam zuid-oost flatgebouwen die nu weer gesloopt worden) enzovoorts. Lees: mensen die hun schaapjes al op het droge hebben gaan bepalen op wat voor zielige (nieuwbouw)etages de huidige startgezinnetjes zouden moeten wonen.
Is ook wel zo, maar onderschat je hiermee niet de macht van een Minister over wat er op lokaal niveau gebeurt?
quote:
Mensen met een huis hebben er in principe geen ene drol aan als die stenen in waarde stijgen: Ik kan op dit moment helemaal niks met die waardestijging, omdat het huis wat ik zou willen wonen nog zoveel duurder is dat ik dat zelfs met de waardestijging van mijn woning absoluut niet kan betalen.
Jij niet, maar babyboomers wiens kinderen uit huis zijn kunnen de papieren winst verzilveren en dan goedkoop in het buitenland gaan wonen.
quote:
Er is daarom maar 1 oplossing: veel meer bouwen, en vooral bouwen waar mensen echt in willen wonen: Die huizen 2 onder 1 kap met een flinke tuin er omheen.
Eensch.

[ Bericht 0% gewijzigd door DaveM op 20-02-2006 15:55:59 ]
  maandag 20 februari 2006 @ 16:47:01 #173
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_35292772
Hallo Dave,

Ik dacht dat je ergens schreef dat je het onzin vond dat kleine woningen gesloopt werden en dat daarvoor in de plaats grotere woningen werden neergezet omdat die onverkoopbaar zouden zijn, maar misschien schreef iemand anders dat dan neer in de draad.

De vraag die je stelt over de (on)macht van een Minister is wel een goede denk ik:
quote:
Is ook wel zo, maar onderschat je hiermee niet de macht van een Minister over wat er op lokaal niveau gebeurt?
Ik krijg het idee dat een minister heel onmachtig is, en erg weinig keuzes heeft op lokaal niveau.

Woningen worden gebouwd door projectontwikkelaars en cooperaties en zij verdienen het meest als ze op een stukje grond zoveel mogelijk adressen kunnen neerzetten. Simpel gesteld: Het neerzetten van een aantal 4-hoog appartementengebouwen en de bovenste verdieping dan een ' maisonette' noemen levert meer op dan het plaatsen van een paar 2 onder 1 kapwoningen.

Ik heb niet de indruk dat de ministeries daar veel meetbare doelstellingen hanteren om dat in de klauw te houden. Als je op google zoekt naar doelstellingen woningbouw en op welke manier de overheid de doelstellingen verwoord en meet, dan kom je in een brei aan documenten waarin staat dat de doelstellingen die eerder bedacht waren ' slecht meetbaar ' waren.
quote:
Jij niet, maar babyboomers wiens kinderen uit huis zijn kunnen de papieren winst verzilveren en dan goedkoop in het buitenland gaan wonen.
Dat zou misschien kunnen maar er zijn er volgens mij niet eens zoveel die dat doen. Ze laten zich hoogstens een duur appartement aanmeten. Dan hoeven ze de tuin niet meer te onderhouden en het is een stuk beter geisoleerd, maar of die ouderen daar ook echt gelukkiger worden; ik vraag het me af. Maarre, de meesten blijven trouwens gewoon zitten waar ze zitten hoor.

En daarmee is het cirkeltje rond: De nieuwe generatie heeft het nakijken want met een almaar groeiende bevolking is een huis waar je een paar kinderen kan laten opgroeien simpelweg niet voorhanden. Jonge gezinnen steken zich tot aan de nek in de schulden voor een rijtjeshuis met een tuintje zo groot als een postzegel; dat lijkt me niet echt de juiste weg.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  woensdag 22 februari 2006 @ 21:04:17 #174
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_35381436
Het kan niet vaak genoeg worden gezegd:
quote:
Hoge grondprijs verlamt woningmarkt

De steeds hoger wordende grondprijzen die gemeenten in rekening brengen, veroorzaakt veel knelpunten op de lokale woningmarkt. De grond bepaalt reeds eenderde van de prijs van een nieuwe woning en verlamt daarmee de woningmarkt. Bouwend Nederland signaleert dit in het openingsartikel van Podium nummer 4, dat op donderdag 23 februari verschijnt.

Over de jaren 2002, 2003 en 2004 blijkt dat de gemiddelde aanneemsom licht is afgenomen met 1,5 procent, de verkoopprijs met 3,5 is toegenomen en dat de grondprijzen met maar liefst 16,5 procent zijn gestegen. Daardoor maakt de kostenpost grondprijzen een steeds belangrijker deel uit van de totale kosten van een woning.

De verwachting is dat in 2005 de grondprijs voor meer dan eenderde de prijs van een nieuwe woning bepaalt. En dat is volgens directeur Jan van Tuinen van Bouwend Nederland een kritische grens. “Al jaren stijgen woningprijzen zonder dat dat is terug te vinden in de winst van bouwondernemingen. De extra kosten worden evenmin vertaald in extra kwaliteit. De extra opbrengsten verdwijnen voor een belangrijk deel in gemeentenkassen. Op enig moment lopen prijs en kwaliteit van een nieuwbouwwoning zozeer uit verhouding, dat de woning onverkoopbaar wordt. En dat heeft een dramatisch effect op de woningmarkt. Als de verkoop van het dure segment stokt, vervalt een zeer belangrijke pijler onder de financiering van woningen in de goedkopere segmenten. Met alle gevolgen van dien voor doorstromers en de starters.”

Bouwend Nederland zet voor de komende gemeenteraadsverkiezingen in op een matiging van het gemeentelijk grondprijsbeleid. “Aan de ene kant wordt gezegd: er moeten meer huizen worden gebouwd, terwijl aan de andere kant diezelfde woningbouw wordt belemmerd door een grondkostenpolitiek die het gemeentelijk grondbedrijf puur op commerciële leest heeft geschoeid. Bij de verkiezingen wordt dit thema volledig genegeerd. Terwijl het wel de voornaamste reden is dat de burgers de woningprijzen zien stijgen en de flexibiliteit van de woningmarkt afneemt. De grondkostenpolitiek heeft een veel grotere impact dan menigeen denkt”, aldus directeur Jan van Tuinen.

Naast matiging pleit Bouwend Nederland ook voor meer transparantie. “Maak gemeentelijk grondbedrijf transparant. Zodat de burger er meer zicht op krijgt en duidelijk wordt welke bestemming het geld krijgt dat met de verkoop van grond wordt verdiend. Het is volstrekt onbekend welke prioriteiten er op dit moment worden gesteld. Komt de opbrengst ten goede aan zaken als veiligheid en leefbaarheid, of aan de gemeentelijke organisatie? Niemand zal ons horen zeggen welke besteding de beste is. Maar maak het inzichtelijk.”

Bron
  vrijdag 24 februari 2006 @ 11:43:10 #175
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_35437737

Hierboven een voorbeeld van een eerste verdieping van een nieuwbouwwoning (267000 euro) in Almere.

Kijk even goed wat je ziet: Wat heeft een gezin met 3 kinderen die deze woning precies zo zou indelen als op de tekening?
Op geen enkele kamer staat een degelijk bureau (nouja goed de bovenste heeft iets maar ik zie er geen boekenkast naast staan). Waar zet je een goede grote kleerkast op elke kamer? Waar een poef of een plant enzovoorts? Stel dat de zolder ingericht wordt als thuiswerkkamer voor de ouders enzovoorts.
Kortom: Wat HEB je aan zo'n woning?
Het is veel en veels te krap om goed in te kunnen wonen. Je wilt een werkkamer, waar is een 'speelkamer', waar kan je een 'computerkamer' hebben? Waar een 'strijk/linnenkamertje'. (alles op zolder bij elkaar?)

Toegegeven, het plaatje wat ik gepakt heb is van een woning die echt niet klein is (woning is ruim 11 meter diep bij ruim 6 meter breed) maar dan -nog- acht ik een dergelijke woning veel te duur voor het gebodene.

Hoe komt het dat we in Nederland niet in staat zijn woningen te verzorgen waar gezinnen echt prettig in kunnen wonen? Waarom moet alles zo op elkaar gepakt en geplakt gehuisvest worden? De gevolgen zijn te raden: Geen enkel kind zal rustig zijn huiswerk kunnen doen. En ook: voor deze prijs (267000 euro) moeten zowel pa als ma een modaal inkomen hebben om hierop een hypotheek te kunnen afsluiten (plus 2 autoos om naar het werk te gaan, tot ten minste hun 65e levensjaar). Het antwoord is dat dit funest is voor de welvaart van gezinnen.

Het antwoord is ook, dat er simpelweg veel meer bouwgrond zal moeten worden vrij gemaakt om mensen een menswaardige leefomgeving te kunnen garanderen.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  vrijdag 24 februari 2006 @ 12:31:15 #176
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35439192
Nu is het natuurlijk wel zo dat juist omdat dit soort "woningen" zo duur is, pa en ma toch nooit thuis zijn. Dus ruimte genoeg.
The End Times are wild
pi_35439269
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 21:04 schreef NewOrder het volgende:
Het kan niet vaak genoeg worden gezegd:
[..]
Dan kom ik toch weer terug met de kritische opmerking hoe kan het zijn dat appartementen zo ongelofelijk duur moeten zijn want de grondprijs heeft daar bijna geen invloed op.
  vrijdag 24 februari 2006 @ 12:50:59 #178
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35439734
Door de hoge grondprijzen wordt er te weinig gebouwd in het algemeen. Dit heeft een heel duidelijk prijsopdrijvend effect. Niet alleen op woningen die daadwerkelijk over die grond beschikken, maar ook op de rest.

Stel er zijn 100 woningzoekenden, 10 woonhuizen en 80 flats. Dat betekent dat 90 man voor die 80 flats moeten bieden. Prijsopdrijving dus. Wanneer er 25 woonhuizen gebouwd kunnen worden doet dit probleem zich niet voor.
The End Times are wild
pi_35439838
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 12:50 schreef LXIV het volgende:
Door de hoge grondprijzen wordt er te weinig gebouwd in het algemeen. Dit heeft een heel duidelijk prijsopdrijvend effect. Niet alleen op woningen die daadwerkelijk over die grond beschikken, maar ook op de rest.

Stel er zijn 100 woningzoekenden, 10 woonhuizen en 80 flats. Dat betekent dat 90 man voor die 80 flats moeten bieden. Prijsopdrijving dus. Wanneer er 25 woonhuizen gebouwd kunnen worden doet dit probleem zich niet voor.
Maar de nieuwbouwprojecten worden ook altijd voor hoofdprijzen verkocht en daar horen we onze bouw ondernemingen nooit over.

Verder gooien ze in dat stukje de bal terug naar de gemeentes maar er zijn is ook genoeg gespeculeerd met landbouwgronden door grote firma's die op miraculeuze wijze vaak geod gokken welke landbouwgebied later naar woningbouwgebeid wordt omgezet.
pi_35441353
quote:
Op maandag 20 februari 2006 16:47 schreef hace_x het volgende:
De vraag die je stelt over de (on)macht van een Minister is wel een goede denk ik:
[..]

Ik krijg het idee dat een minister heel onmachtig is, en erg weinig keuzes heeft op lokaal niveau.
De reden dat ik dit betwijfel is dat die zogeheten "Stadsvernieuwing" (misleidende titel om te suggereren dat het goedkope huizenbestand uitgedund wordt om de wijken op te knappen ipv primair uit commerciële motieven) in veel steden plaatsvindt en ik bovendien Dekker dit beleid heb zien verdedigen in de media.

Het kan natuurlijk dat gemeenten dit doen omdat ze door de landelijke overheid steeds meer afgeknepen worden en dus min of meer gedwongen worden om goedkope huizen te vervangen door dure huizen (= hogere OZB-inkomsten voor de gemeente), maar dat een Minister geen paal en perk zou kunnen stellen aan een ontwikkeling waarbij duizenden goedkope woningen verdwijnen vind ik toch wel moeilijk om te geloven.

Het past ook allemaal prima in het neoliberale straatje dus ik vind het allemaal iets te toevallig.
Om Dekker dan toch maar het voordeel van de twijfel te geven...
quote:
Woningen worden gebouwd door projectontwikkelaars en cooperaties en zij verdienen het meest als ze op een stukje grond zoveel mogelijk adressen kunnen neerzetten. Simpel gesteld: Het neerzetten van een aantal 4-hoog appartementengebouwen en de bovenste verdieping dan een ' maisonette' noemen levert meer op dan het plaatsen van een paar 2 onder 1 kapwoningen.
Mee eens, maar het is toch niet zo dat een gemeente zegt: hier heb je een stukje grond waar woningen op moeten komen en zoek zelf maar uit hoeveel en van wat voor type?
quote:
Ik heb niet de indruk dat de ministeries daar veel meetbare doelstellingen hanteren om dat in de klauw te houden. Als je op google zoekt naar doelstellingen woningbouw en op welke manier de overheid de doelstellingen verwoord en meet, dan kom je in een brei aan documenten waarin staat dat de doelstellingen die eerder bedacht waren ' slecht meetbaar ' waren.
Ook dat ben ik wel met je eens, maar geen meetbare doelstellingen wil toch niet zeggen dat het ministerie van VROM/Dekker helemaal geen doelstellingen heeft?
quote:
Dat zou misschien kunnen maar er zijn er volgens mij niet eens zoveel die dat doen. Ze laten zich hoogstens een duur appartement aanmeten. Dan hoeven ze de tuin niet meer te onderhouden en het is een stuk beter geisoleerd, maar of die ouderen daar ook echt gelukkiger worden; ik vraag het me af. Maarre, de meesten blijven trouwens gewoon zitten waar ze zitten hoor.
Ok, misschien ben ik een beetje te gefocust op mensen die hun torenhoge rendementen (imo verkregen over de ruggen van huurders) verzilveren en in zuid-Frankrijk gaan wonen. Natuurlijk is dit maar een fractie van de hoeveelheid ouderen, ook hier heb je wel een puntje.
quote:
En daarmee is het cirkeltje rond: De nieuwe generatie heeft het nakijken want met een almaar groeiende bevolking is een huis waar je een paar kinderen kan laten opgroeien simpelweg niet voorhanden. Jonge gezinnen steken zich tot aan de nek in de schulden voor een rijtjeshuis met een tuintje zo groot als een postzegel; dat lijkt me niet echt de juiste weg.
Daar is in ieder geval geen verschil van mening over.

[ Bericht 0% gewijzigd door DaveM op 24-02-2006 13:50:24 ]
  vrijdag 24 februari 2006 @ 13:57:42 #181
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_35441777
Gemeenten krijgen geld van ministerie met als doelstelling zoveel mogelijk adressen te genereren. Dus letterlijk: Deze zak geld krijg je onder de voorwaarde dat je ervoor zorgt dat in je gemeente 1000 meer woningen zullen zijn. Dus ja; een minister heeft wat dat betreft wel invloed op het -aantal- woningen, maar niet op wat voor soort woningen zoals appartementen/2 onder 1 kap. Dat er vervolgens door gemeenten appartementen gebouwd worden heeft te maken met de beperkte hoeveelheid grond in een gemeente.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  vrijdag 24 februari 2006 @ 18:33:16 #182
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_35452336
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 23:11 schreef LXIV het volgende:
Ik was toevallig vanmiddag in Gouda. Daar stond Groen Links met een spandoek te protesteren tegen uitbreiding in de een of andere polder. Altijd bereid om de confrontatie aan te gaan ging ik met betrokken jongeren in gesprek.
Toen ik vroeg wáárom ze tegen deze uitbreiding waren zeiden ze dat er al genoeg gebouwd was in Nederland. Het moest nu maar eens afgelopen zijn met het spekken van de vastgoedmaffia (daar hadden ze in principe wel een punt).
Ik vroeg naar hun standpunten met betrekking tot immigratie en volkshuisvesting. Natuurlijk waren ze voor een veel toleranter migratiebeleid en had ook iedereen recht op huisvesting.
Daarop heb ik ze uitgelegd dat er wel keuzes gemaakt moeten worden. Je kunt niet én iedereen huisvesten, én honderduizenden mensen Nederland binnenlaten én ieder f**ing weiland sparen voor "de natuur".

Daar waren betrokkenen het uiteraard niet mee eens, maar tot het geven van een fatsoenlijk tegenargument waren ze ook niet in staat.
Hehe.. dat ging om de Westergouwe en/of de Zuidplaspolder:') Wel een kansloos project overigens... eerst op tv verkondigen dat we ons energie gebruik moeten matigen omdat Nederland over 30 jaar onderstroomt en vervolgens 5.000 woningen gaan bouwen (of meer zelfs) op het laagste punt van Nederland

Ach.. ik hou ze niet tegen, maar ik hoef er niet te wonen. Het worden sowiezo al van die uberlelijke nieuwbouwhuizen

Ze hebben nu een rotonde gemaakt, voor 15 miljoen euro, maar die rotonde is tijdelijk want over 3 jaar gaat de oprit/afrit van de snelweg naar een andere plek en mag die rotonde weer weg Vervolgens gaan ze ook een treinstation bouwen in de nieuwe wijk, terwijl de bewoners aan de andere kant van Gouda (Goverwelle, een redelijk nieuwe wijk... tussen 1995 en 2000 ontstaan dacht ik) bij het treinstation bijna geen treinen meer stoppen en de mensen daar moeten protesteren omdat ze in Goverwelle gingen wonen want daar was zo'n geweldig treinstation met een goeie verbinding Maar goed... beetje offtopic
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_35459500
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 18:33 schreef maniack28 het volgende:

[..]
Hehe.. dat ging om de Westergouwe en/of de Zuidplaspolder:') Wel een kansloos project overigens... eerst op tv verkondigen dat we ons energie gebruik moeten matigen omdat Nederland over 30 jaar onderstroomt en vervolgens 5.000 woningen gaan bouwen (of meer zelfs) op het laagste punt van Nederland
Ik begrijp niet waarom men Gouda nog toelaat om verder uit te breiden. En die Zuidplaspolder is 1 van de ergste stukken grond in die omgeving (laaggelegen veengrond). Wat is er mis mee om in randgemeenten meer te gaan bouwen? Haastrecht, Oudewater, Schoonhoven, daar is nog ruimte zat.
  vrijdag 24 februari 2006 @ 23:41:05 #184
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_35463133
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 22:07 schreef drexciya het volgende:

[..]

Ik begrijp niet waarom men Gouda nog toelaat om verder uit te breiden. En die Zuidplaspolder is 1 van de ergste stukken grond in die omgeving (laaggelegen veengrond). Wat is er mis mee om in randgemeenten meer te gaan bouwen? Haastrecht, Oudewater, Schoonhoven, daar is nog ruimte zat.
Tsja.. ik snap het ook niet. Bovendien worden de plannen iedere keer weer gewijzigd. Mijn vrienden dr vader heeft een hoveniersbedrijf en volgens de laatste plannen mag hij dat houden, maar wordt de helft van zijn land weggehaald. Dus heeft hij geen plek meer voor het kweken van zn boompjes e.d. wat toch zeker wel bijdraagt aan zijn hovenierswerk. Er komt dan de mogelijkheid voor industrie om tot daar uit te breiden. Dus dan zit zijn hoveniersbedrijf over een x aantal jaar naast een fabriek Gelukkig is hij al 50 en 15 jaar volhouden moet lukken
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  woensdag 1 maart 2006 @ 09:16:38 #185
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_35597017
De Vereniging Nederlandse Gemeenten heeft gereageerd op de uitspraak van Bouwend Nederland (zie dit bericht):
quote:
BOUWEND NEDERLAND KOMT MET KARIKATUUR VAN DE WERKELIJKHEID

Volgens Bouwend Nederland (BN) veroorzaken grondprijzen van de gemeenten veel knelpunten op de lokale woningmarkt. De hoge grondprijzen zouden de woningmarkt zelfs verlammen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is van mening dat BN veel beter zou moeten weten. Als geen andere instantie weten de bouwers dat de markt de grondprijzen bepaalt: de woningmarkt bepaalt de grondprijs en niet omgekeerd.

Deze eeuwenoude economische wetmatigheid is van toepassing op de woningmarkt en dus ook op de grondmarkt. De grondprijs is een afgeleide van de prijs van woningen. Indien je de productiekosten van een woning en het rendement van de ontwikkelaar van deze marktprijs aftrekt, houd je de grondprijs over. Bij een ontwikkelaar die zelf de grond in eigendom heeft – en dat op het merendeel van de bouwlocaties het geval – werkt dat niet anders. Een gemeente kan dus nooit ‘te veel’ voor de grond vragen, want dat wordt door de markt afgestraft. Wanneer de gemeente een lagere grondprijs berekent, is dat een subsidie voor de ontwikkelaar of voor de koper van de woning. Daar kunnen goede redenen voor zijn (bijvoorbeeld om goedkope woningen voor starters te realiseren), maar dat zijn uitzonderingen op de regel. Anders laat de gemeente geld van de gemeenschap liggen. Dat zou terecht politieke opwinding veroorzaken.

Transparantie en verantwoording zijn van groot belang in het openbaar bestuur. Het beeld dat in het artikel op dit punt wordt geschetst is een karikatuur van de werkelijkheid. In veel gemeenten is het grond(prijs)beleid door de gemeenteraad vastgesteld. Dat is in alle openbaarheid gebeurd en iedereen (ook de bouwende partijen) kan zijn zienswijze aan de raad kenbaar maken. Ook met de uitgaven van gemeenten is niets geheimzinnigs aan de hand. De gemeenteraad maakt de afwegingen en ook nog eens in volle openbaarheid. Achteraf wordt verantwoording afgelegd en velt de lokale rekenkamer daar een oordeel over. Kortom, er is geen bij de bouw betrokken partij in Nederland die zo transparant is als de gemeente. Bovendien weet BN hoe hard het geld nodig is voor het aanleggen van infrastructuur, het opknappen van oude wijken, de (her)inrichting van het openbaar gebied en een langdurig goed beheer. Gemeenten scheppen de voorwaarden waardoor ontwikkelaars en bouwers hun werk kunnen doen.

Bron
Het klopt het dat de prijs van de grond wordt bepaald door de bestemming die het heeft. Er is echter geen enkele reden om dan ook automatisch die prijs te hanteren. Als gemeenten op het gebied van bouwgrond voor woningbouw zouden moeten concurreren, net zoals dit gebeurt met bedrijventerreinen, dan zal de prijs van de grond dalen. Maar zolang alle betrokkenen alleen elkaar de schuld geven zonder de hand in eigen boezem te steken, zal er niets veranderen.
  donderdag 2 maart 2006 @ 04:07:06 #186
46960 StefanP
polemicist
pi_35632496
Wat een trieste reactie van VNG. Even wat puntjes:

"Een gemeente kan dus nooit ‘te veel’ voor de grond vragen, want dat wordt door de markt afgestraft." Welke markt? Wat een farce. Alsof er in NL een vrije markt is voor de bouw van woningen. Grond is er verder niet dus de gemeenten bepalen waar, wanneer, hoe en voor hoeveel dat vrijgegeven en verkocht wordt. VNG: laten we dus alsjeblieft niet doen alsof die arme gemeenten het slachtoffer zijn en geen andere keus hebben ja? Wat een belachelijke verdraaiing van de feiten.

"Wanneer de gemeente een lagere grondprijs berekent, [...] (dan) laat de gemeente geld van de gemeenschap liggen. Dat zou terecht politieke opwinding veroorzaken." Ja, het mocht eens zijn dat woningen betaalbaar zouden worden! Dat mag natuurlijk niet, omdat dat de gemeente wat geld kost. Nou poehpoeh, wat een ramp. Eens even kijken: betaalbare woningen, tevreden starters en woningzoekenden en wat minder inkomsten voor de gemeente, of onbetaalbare woningen en dus meer inkomsten voor de gemeente? Drie keer raden wat mensen willen! Maar ja, daar gaat het de VNG niet om natuurlijk, de burgers interesseren ze niets. Enkel de gemeente telt. Inkomsten! Meer! Typische walgelijke bureaucraten dus, wiens enige doel is meer, meer en meer geld binnen te slepen. Iets voor de burgers doen? Ach kom, wat een onzin, daar is de gemeente niet voor!

Wat een stelletje arrogante, leugenachtige huichelaars. Het vieze lef om 'de markt' te beschuldigen van de prijs van woningen. Er is maar een partij schuldig, en dat zijn de landelijke en regionale overheid met hun ontelbare kutwetjes, bestemmingsplannen en onwil om te bouwen. Bah.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  donderdag 2 maart 2006 @ 08:49:23 #187
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35633363
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 04:07 schreef StefanP het volgende:
Wat een trieste reactie van VNG. Even wat puntjes:

"Een gemeente kan dus nooit ‘te veel’ voor de grond vragen, want dat wordt door de markt afgestraft." Welke markt? Wat een farce. Alsof er in NL een vrije markt is voor de bouw van woningen. Grond is er verder niet dus de gemeenten bepalen waar, wanneer, hoe en voor hoeveel dat vrijgegeven en verkocht wordt. VNG: laten we dus alsjeblieft niet doen alsof die arme gemeenten het slachtoffer zijn en geen andere keus hebben ja? Wat een belachelijke verdraaiing van de feiten.

"Wanneer de gemeente een lagere grondprijs berekent, [...] (dan) laat de gemeente geld van de gemeenschap liggen. Dat zou terecht politieke opwinding veroorzaken." Ja, het mocht eens zijn dat woningen betaalbaar zouden worden! Dat mag natuurlijk niet, omdat dat de gemeente wat geld kost. Nou poehpoeh, wat een ramp. Eens even kijken: betaalbare woningen, tevreden starters en woningzoekenden en wat minder inkomsten voor de gemeente, of onbetaalbare woningen en dus meer inkomsten voor de gemeente? Drie keer raden wat mensen willen! Maar ja, daar gaat het de VNG niet om natuurlijk, de burgers interesseren ze niets. Enkel de gemeente telt. Inkomsten! Meer! Typische walgelijke bureaucraten dus, wiens enige doel is meer, meer en meer geld binnen te slepen. Iets voor de burgers doen? Ach kom, wat een onzin, daar is de gemeente niet voor!

Wat een stelletje arrogante, leugenachtige huichelaars. Het vieze lef om 'de markt' te beschuldigen van de prijs van woningen. Er is maar een partij schuldig, en dat zijn de landelijke en regionale overheid met hun ontelbare kutwetjes, bestemmingsplannen en onwil om te bouwen. Bah.
En zo is het!
The End Times are wild
  donderdag 2 maart 2006 @ 11:09:04 #188
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_35636388
Ben het helemaal eens met StefanP. Ik stuur meteen een reactie naar de VNG webredactie op dat VNG-website artikel.. heb ook meteen een reactie gestuurd naar de VEH.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  donderdag 2 maart 2006 @ 12:13:53 #189
61927 DaveM
uitgefokt
pi_35638253
Nog een interessante link waarin het idee van "te lage huurprijzen" wordt bekritiseerd:
http://www.degrotebeweging.nl/conijnesb304.htm

edit: en nog een linkje:
http://www.fd.nl/ShowRedactieNieuws.asp?Context=N%7C10&DocumentId=20158

[ Bericht 18% gewijzigd door DaveM op 02-03-2006 12:54:51 ]
pi_35638400
Pas wanneer de woningnood tot maatschappelijk probleem gebombardeerd wordt en er vanuit de bevolking een gedragen keuze wordt gemaakt, zie ik mogelijkheden tot verbetering. Op het moment dat 1 partij gedwongen wordt "om zijn/haar verlies te nemen" kom je van de huidige pat-situatie af. Nu is het zo dat geen enkele partij zijn verlies kan nemen omdat zij zichzelf tekort doet of politiek gezien afgerekend wordt.

En als ik het gelazer in Amsterdam zo lees (miljoenen uit de grondopbrengsten zijn voor andere doeleinden dan de bouw van wijken gebruikt), zou het mij niets verbazen dat er bij meer gemeenten (waar toch het zwaartepunt van de problematiek lijkt te liggen, wel het gevolg van provinciaal/landelijk beleid) nog wel wat lijkjes uit de kast komen donderen. Tijd voor een parlemantaire enquete!
pi_35638426
VALKENBURG - Circa vier miljoen Nederlandse senioren willen in een speciale seniorenstad wonen.

Dat blijkt uit een groot haalbaarheidsonderzoek van de Initiatiefgroep Seniorenstad.

In de adviesgroep zitten advies- en ontwerpbureau Inbo, projectontwikkelaars, beleggers en woningcorporaties. Uit het onderzoek blijkt dat seniorensteden uitsluitend voor 55-plussers, ook in Nederland rendabel zijn. De initiatiefgroep overlegt met gemeenten en provincies over precieze lokaties. Volgens de groep is het een kwestie van tijd voordat ook in Nederland woonkernen voor zelfstandige ouderen ontstaan.

De steden hebben veel horeca-, recreatie- en winkelgelegenheden. En omdat de senioren met alleen gelijkgestemden om zich heen wonen, hebben ze geen last van spelende kinderen voor de deur of tweeverdieners die ’s ochtends vroeg de deur uit gaan en geen tijd hebben om overdag een kopje koffie te drinken. Bovendien is er prima openbaar vervoer. Huizen en wegen zijn zo ingericht dat senioren die slecht ter been zijn geen last van obstakels hebben.

In Amerika worden vanaf de jaren ‘60 al speciale seniorensteden gebouwd. De bekendste en eerste is Sun City in Arizona. Hier wonen bijna 40.000 55-plussers van gemiddeld 75 jaar. Uit hun midden komen 300 vrijwillige politiemensen.

De ontwikkelaars voorzien ‘steden’ van 2000 tot 4000 huizen en achten een mix van goedkope en dure koop- en huurwoningen goed mogelijk. De groep heeft al een ontwerp gemaakt voor een seniorenstad op het voormalige vliegveld Valkenburg.

Het haalbaarheidsonderzoek wordt vandaag in Zwolle aangeboden aan burgemeester Wienen van Katwijk, waar Valkenburg onder valt. TCN Property Projects zegt dat de bouw over 1,5 jaar op vijf plaatsen kan beginnen.

Volgens bureau Inbo is er veel enthousiasme voor seniorensteden omdat gemeenten vaak slecht zijn ingesteld op senioren. ,,Men richt zich vooral op tweeverdieners en gezinnen.’’

___________________________________________________________________________-

Ok, dan wordt het ook eens tijd dat er wat voor starters gedaan wordt, maa die zijn niet goed georganiseerd
pi_35638620
Ik zou zeggen knal een grote bejaardenstad neer in flevoland ofzo. En bouw al die bejaardehuisen om tot startersappartementencomplexen. Bijvoorbeeld in Amersfoort zit tussen het station en het centrum een seniorencomplex. Ideale locatie vlak bij het centrum, bios ed, en vlak bij het station. Alleen zitten er allemaal mensen die daar weinig gebruik van maken.
  donderdag 2 maart 2006 @ 18:31:14 #193
61927 DaveM
uitgefokt
pi_35650680
2 Vandaag nu! Stelling: het woonbeleid is asociaal!
  donderdag 2 maart 2006 @ 18:55:09 #194
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_35651619
wat een gezever terwijl dat de oplossing zo ontzetten simpel is: 1: HRA maximeren tot bv 100.000 euro en 42% tarief, 2: Veel goedkope woningen bijbouwen 3: Huren corporatiewoingen bevriezen. 4: strengere eisen aan leningen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 2 maart 2006 @ 19:18:09 #195
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35652547
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 18:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
wat een gezever terwijl dat de oplossing zo ontzetten simpel is: 1: HRA maximeren tot bv 100.000 euro en 42% tarief, 2: Veel goedkope woningen bijbouwen 3: Huren corporatiewoingen bevriezen. 4: strengere eisen aan leningen.
HRA tot max 100,000 is wel héél erg weinig. Laten we hier dan 250.000 van maken. Nu ineens de HRA (bijna) afschaffen is wel zeer in het nadeel van de mensen die net gestart zijn.

2: Eensch. Maar wél bijbouwen conform de vraag. Dus geen appartementen wanneer eengezinswoningen gevraagd worden.

3: Oneens. Je moet de markt NOOIT proberen te regulieren/ontlopen. Dat gaat altijd fout en uiteindelijk altijd ten kosten van de consument. Wél moet er voldoende aanbod zijn. Wanneer dat er is, kwalitatief en kwantitatief, moet het echt wel mogelijk zijn iets goeds voor een normale prijs te huren.

4: Vreemde hypotheekconstructies om een zo hoog mogelijk bedrag te kunnen lenen zijn idd uiteindelijk alleen maar contra-productief.
En dan durven die banken het nog te presenteren alsof ze zo graag de starters willen helpen! Van de wal in de sloot ja! Stelletje hypocrieten.

Kort maar goed: Liberaliseren van de woningmarkt lost veel van de problematiek op.
The End Times are wild
  donderdag 2 maart 2006 @ 19:21:52 #196
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35652683
Overigens, wanneer de overheid de schoenenmarkt net zoals de woningmarkt had proberen te reguleren dan:
1: Liepen er nu heel wat Nederlanders op blote voeten.
2: Waren de maten nog aangepast aan 1950, zodat meer als de helft te krappe schoenen had.
3: Was er keuze tussen zwarte en bruine schoenen, waarbij de bruine al sinds mensenheugenis uitverkocht waren.
4: Kostte een enkel paar schoenen E 850,= en was van erbarmelijke kwaliteit.

[ Bericht 0% gewijzigd door LXIV op 02-03-2006 19:28:55 ]
The End Times are wild
  donderdag 2 maart 2006 @ 19:26:41 #197
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_35652858
1: niet weinig, want uiteindelijk moeten we er helemaal vanaf. Iemand kan dus wel een huis kopen van 200.000, maar kan dan voor de eerste 100.000 euro aftrekken, zo help je starters en subsidieer je niet de villas van mensen die het niet nodig hebben.

2:Je moet een overschot creeeren, op dit moment zijn alle woningen duur, de prijs moet flink zakken en dat bereik je alleen maar door juist "teveel" woningen te bouwen.

3:reguleren is nodig zolang er nog niet genoeg huizen zijn gebouwd en de prijs van koopwoningen nog niet is ingezakt. Dit om de huurders te beschermen en te voorkomen dat een bepaalde groep helemaal geen woning kan betrekken, of een veel te groot deel van het inkomen kwijt is aan wonen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 2 maart 2006 @ 20:05:29 #198
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_35654189
Bedank de VVD maar dat jongeren nu amper een woning kunnen krijgen
Era Vulgaris
  donderdag 2 maart 2006 @ 20:57:28 #199
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_35656055
Om de schuld bij de VVD te leggen is onzin. Net zo goed als het onzin is deze schuld bij een willekeurige andere partij te leggen.
Wat heeft de VVD dan gedaan, in tegenstelling tot andere partijen, om deze situatie te bewerkstelligen?

Het probleem van de woningnood (te gek overigens dat we hier 60 jaar na de tweede wereldoorlog nog steeds over praten, een eerste levensbehoefte in een zeer welvarend land) is dat de vraag structureel groter is als het aanbod.
En dat aanbod is met name zo klein omdat er weinig bouwgrond wordt vrijgegeven. Dat is gemeentebeleid. En volgens mij is hierin geen onderscheid tussen VVD-gemeenten of SP-gemeenten. Alle gemeenten gebruiken bouwgrond, en hiermee dus jonge gezinnen!, als melkkoe om de begroting rond te krijgen.

Oh wat een kortetermijn-politiek. Zoals door de TS al heel duidelijk aangegeven in de OP. Onlangs weer bleek uit de media dat steeds meer jeugd eenvoudigweg vertrekt. Dat steeds meer gezinnen het krijgen van kinderen uitstellen of zelfs afstellen. Omdat het financieel gewoon te moeilijk wordt. Denken de gemeenten nu echt dat ze uiteindelijk beter af zijn wanneer heel Nederland één groot, kansarm en heterogeen ghetto geworden is?
The End Times are wild
pi_35656390
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 20:57 schreef LXIV het volgende:
Om de schuld bij de VVD te leggen is onzin. Net zo goed als het onzin is deze schuld bij een willekeurige andere partij te leggen.
Wat heeft de VVD dan gedaan, in tegenstelling tot andere partijen, om deze situatie te bewerkstelligen?
Ik zou geen uitgebreid antwoord verwachten, verder dan één zin komt Vassili_Z doorgaans niet. Maar het is natuurlijk wel de schuld van de VVD. Linkse nuance heet dat.
"Relativity applies to physics, NOT ETHICS."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')