abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 juli 2005 @ 17:15:08 #1
126043 Andre70
Vertolker onderbuikgevoel
pi_29146018
Hoi,

Heel mijn leven heb ik precies gedaan wat "verstandig" is.
Ik heb gestudeerd, vaak gespaard, veel erbij gewerkt en ben nooit met de politie in aanraking geweest. Nu wil ik eindelijk eens een huisje kopen omdat mijn vriendin en ik kinderen willen.
(We zitten nu in een flatje). Wat bleek tot mijn verbazing: Op 1.5 inkomen konden we nog lang niet genoeg lenen om ook maar een klein huisje te kopen! En om ons nu zover in de schulden te storten dat we bijna geen geld om te leven meer overhouden, of dat we allebei voor altijd fulltime moeten werken is ook geen optie.
Voor een huis te huren of huursubsidie komen we ook niet in aanmerking, omdat we daar weer net te veel voor verdienen!
En proberen om met sparen genoeg bij elkaar te krijgen gaat ook al niet. De huizenprijzen stijgen meer als je bij elkaar gespaard kan krijgen, en op een gegeven moment ben je meer kwijt aan belasting en inflatie als je kunt bijstorten.
Wat voor mij geldt zal ongetwijfeld ook voor vele anderen gelden.. Is dit nu normaal? Moeten we maar accepteren dat wij de komende 10 jaar niet aan de beurt komen in dit landje? Het is altijd toch wel zo geweest dat als je enigzins gestudeerd had en hard werkte, toch tenminste een klein huisje met tuin kon kopen, sterker nog, als je gestudeerd had woonde je meestal in een villa. In het buitenland is dit ook meestal zo.
Het is toch de plicht van Nederland om tenminste voor een deel van zijn bevolking normale huisvesting te verzorgen, ook voor starters?
Wat moet je nu als jongere? Kun je het beste immigreren? (In Tchechië heb een groot vrijstaand huis voor E40.000, met een hectare grond) Maar waarom zou ik me moeten laten wegjagen uit mijn eigen land? Er zijn mensen die pas 1 jaar in Nederland zijn en al wel een huis toegewezen krijgen (met alles erop en eraan, zonder dat ze al over werk beschikken)
Wat vinden jullie hiervan? En vinden jullie dat de politiek hier genoeg aan doet, of vinden die het allemaal wel best?

Groeten,
Andre
Es ist ja alles nur Propaganda.
Wij Nederlanders zijn net schaapjes:
Nu worden we geschoren,
en straks worden we geslacht...
  dinsdag 26 juli 2005 @ 17:26:15 #2
105963 doppelgänger
huilen met de kraan open
pi_29146265
schuld van politici, allemaal de schuld van paars, hoge heren daaro in Den Haag, eer aan zichzelf houden, lesje leren, gewone burger de dupe..

whatever huillie
Fun game: try to post a YouTube comment so stupid that people realize you must be joking. (Hint: this is impossible)
"Stel je drinkt Starbucks koffie maar je vergeet een foto te maken en te delen op Social media. Heb je dan wel koffie gedronken?"
pi_29146388
het wordt ook alleen maar erger, komen steeds meer mensen bij dus men moet het ook steeds meer volbouwen enzo. Het is eigenlijk gewoon een fucked up systeem
pi_29146430
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 17:15 schreef Andre70 het volgende:Op 1.5 inkomen konden we nog lang niet genoeg lenen om ook maar een klein huisje te kopen!
Hoe kan dat dan? Mensen uit mijn omgeving kopen aan de lopende band een huis. En rijk zijn ze zeker niet. Hoe hoog is jullie inkomen? En wat voor werk doen jullie?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-07-2005 17:32:50 ]
  dinsdag 26 juli 2005 @ 17:34:54 #5
38972 Pasl2001
Yoghurtlul!
pi_29146503
probeer anders particulier te huren. doe ik ook . woon in een ruime dijk woning uit de jaren 30 in een polder in de omgeving van gorinchem, met oprit, met tuin, met garage, met serre, met het merwedekanaal grenzend aan mn achtertuin.... 420 eurie!!!! (goed is wel via via gegaan maar toch) en het is notabene aan een dijk met alleen villa's.

verder wordt ikzelf altijd een beetje moe van de mensen die zeggen dat je niet moet huren, omdat het weggegooid geld is. ik vind mensen die met hun 2 salarissen krom liggen voor een achterlijk koopflatje (niet aan TS gericht) 3 hoog achter langs het spoor en vervolgens geen cent te makken hebben niet slim bezig. ja je huis wordt meer waard... je kosten aan de staat worden daarentegen ook steeds hoger en in Nederland wordt bezit (oftewel je voordeel waar je kei en keihard voor werkt ten opzichte van de niksnutten en uitkeringstrekkers) gestraft, want dat is niet sociaal...
  dinsdag 26 juli 2005 @ 17:36:39 #6
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_29146546
het trieste is nog dat er in de Volkskrant van vandaag iets staat over het beschikbaar stellen van woningen voor studenten in Amsterdam. Die studenten moeten dan ook weer verkassen als zij student af zijn. Op zich een goed streven, ware het niet dat er een 30-70 beleid heerst, 30% sociale huurwoningen en 70% vrije markt. Die vrije markt is zogenaamd voor de middeninkomens, maar blijkt in de praktijk walgelijk hoog te liggen.
Koopwoningen zullen evenredig stijgen, dus het wordt zo'n beetje onmogelijk om straks nog ergens fatsoenlijk te kunnen wonen met dit beleid
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_29146599
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 17:26 schreef doppelgänger het volgende:
schuld van politici, allemaal de schuld van paars, hoge heren daaro in Den Haag, eer aan zichzelf houden, lesje leren, gewone burger de dupe..

whatever huillie
Leuke reactie.

Het is idd best moeilijk iets leuks te krijgen, maar dat hangt er ook maar net vanaf waar.
In de Randstad is het soms ondoenlijk.
Groningen/Friesland is weer een stuk goedkoper en een stuk beter te doen.
Dus...
  dinsdag 26 juli 2005 @ 17:39:13 #8
126043 Andre70
pi_29146615
We zouden wel kunnen kopen als we willen....
Maar geen "normaal huis" met een tuin e.d.
En dan nog alleen maar op een dubbel inkomen (wat geen optie is als je kinderen wilt hebben)
Wij kunnen ongeveer E180.000 lenen, wat hier (omg Den Bosch) onvoldoende is om iets te kopen!
Nu worden we geschoren,
  dinsdag 26 juli 2005 @ 17:40:45 #9
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_29146667
In het noorden kun je voor die prijs nog een mooi boerderijtje kopen.

Nu nog, over 10 jaar ook niet meer.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_29146691
Het hele leven is voor jongeren van nu in nederland vrij uitzichtloos.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 17:43:32 #11
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_29146730
wat verdienen jullie eigenlijk?
en wat doe je voor de kost?

ex-filosofie studenten verdienen bv idd niet veel
pi_29146751
Dat de huizen abnormaal duur zijn ben ik met je eens.
Maar met 1.5 * beetje fatsoenlijk inkomen moet je toch wel 200k kunnen lenen (zeker met de huidige rentestand (geldverstrekkers kijken bij het max leenbedrag ook naar de rentestand)).
Je hebt hier wel geen villa voor, maar een beetje tussenwoning moet nog wel lukken.
Dus dat wordt gewoon net als de rest van ons klein beginnen en langzaam opbouwen
death is just another state of mind
pi_29146785
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 17:43 schreef Fliepke het volgende:
wat verdienen jullie eigenlijk?
en wat doe je voor de kost?

ex-filosofie studenten verdienen bv idd niet veel
Ik wilde net zeggen je kan best gestudeerd hebben maar als je geen zak verdiend zou ik daar eerst een wat aan doen

hoe moet je mij niet vragen
  dinsdag 26 juli 2005 @ 17:46:15 #14
18933 Krush
Altijd newbie gebleven
pi_29146793
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 17:41 schreef Dementor het volgende:
Het hele leven is voor jongeren van nu in nederland vrij uitzichtloos.
pi_29146828
Ik verdien bruto 3700 euro, heb een huur van 351 euro netto. Ik moet er niet aan denken dat ik meer woonlasten per maand kwijt ben. Ik blijf voorlopig lekker huren, kan je mooi schulden aflossen en riant leven. Kopen is ook niet alles.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 17:47:28 #16
126043 Andre70
pi_29146831
@Dementor.
Stond nog van de week een artikel in het AD over de YEEPIES. Dat is de babyboom-generatie die in de jaren 60-70 dmv het opbouwen van de staatsschuld (die wij dus nu betalen) lekker goedkoop huizen gekregen hebben.
Deze groep heeft nu de kinderen het huis uit (geen kosten). Betaald ca. E70,= aan hypotheek en is massaal gestopt met werken op hun 55-ste. Zij vullen de tijd met vakantiereisjes en houden de eensgezinswoningen bezet in het nadeel van de jonge gezinnen.
In de Elsevier werd deze generatie ook wel de profijt-generatie genoemd. Geprofiteerd van het harde werk van de voorgaande generatie met de wederopbouw, en geprofiteerd van hun toekomstige generatie door alvast een voorschot hierop te nemen met het maken van schulden in je jaren 70 (Den Uyl).
Ik hoop dat het nog zover komt dat deze generatie eens de wind van voren gaat krijgen, dat er dadelijk nog maar zoweinig van onze generatie overblijven om hun te spekken .
Nu worden we geschoren,
  dinsdag 26 juli 2005 @ 17:52:13 #17
83139 Alessandro
Vivere ora dare
pi_29146958
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 17:47 schreef Andre70 het volgende:
Ik hoop dat het nog zover komt dat deze generatie eens de wind van voren gaat krijgen, dat er dadelijk nog maar zoweinig van onze generatie overblijven om hun te spekken .
Niet jaloers of wel
Geloof in jezus. Dan zal hij je belonen
  dinsdag 26 juli 2005 @ 17:55:07 #18
126043 Andre70
pi_29147029
@Alessandro
Nee, gun het van harte. Maar wij moeten ook onze kans hebben
@iedereen
Zolang er een structureel tekort aan woningen is (dateert nog van 1945!), zullen de mensen die modaal of minder verdienen (per definitie de helft van de bevolking!) op deze manier nooit een kans krijgen om te gaan wonen
Nu worden we geschoren,
pi_29147150
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 17:47 schreef Andre70 het volgende:
@Dementor.
Stond nog van de week een artikel in het AD over de YEEPIES. Dat is de babyboom-generatie die in de jaren 60-70 dmv het opbouwen van de staatsschuld (die wij dus nu betalen) lekker goedkoop huizen gekregen hebben.
Deze groep heeft nu de kinderen het huis uit (geen kosten). Betaald ca. E70,= aan hypotheek en is massaal gestopt met werken op hun 55-ste. Zij vullen de tijd met vakantiereisjes en houden de eensgezinswoningen bezet in het nadeel van de jonge gezinnen.
In de Elsevier werd deze generatie ook wel de profijt-generatie genoemd. Geprofiteerd van het harde werk van de voorgaande generatie met de wederopbouw, en geprofiteerd van hun toekomstige generatie door alvast een voorschot hierop te nemen met het maken van schulden in je jaren 70 (Den Uyl).
Helemaal correct!! En weet je wat ergste is? ZIJ KLAGEN HET HARDST! Een woord: BAH
pi_29147184
Gezien de huurwoningcorporaties ook al geen heil meer zien in goedkope huurwoningen omdat de grond waarop ze willen bouwen vreselijk duur is. Huurwoningsegment 300/500 euro verdwijnt ook langzaam.

Mijn oma woont al heel lang in een huurhuis (redelijk goedkoop) zodra ze overlijdt of moet vertrekken zal dat huis worden verkocht en verbouwd tot een koophuis, terwijl het een mooi huis zou zijn voor starters (jonge gezinnen).

Geloof dat ook de huurmarkt wordt vrijgegeven toch? Kunnen corporaties toch zelf woeker prijzen gaan vragen?

Gaat niet echt in op jou koophuisverhaal maar deze markt gaat ook uitzichtloos worden, ik ben zelf thuiswonend student en vraag me af hoe het voor mij gaat lopen straks over 5 jaar een eigen plek
Ik ga incognito door het leven..........
  dinsdag 26 juli 2005 @ 18:06:19 #21
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_29147300
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 18:01 schreef AcidTrance het volgende:

Gaat niet echt in op jou koophuisverhaal maar deze markt gaat ook uitzichtloos worden, ik ben zelf thuiswonend student en vraag me af hoe het voor mij gaat lopen straks over 5 jaar een eigen plek
Beste advies dat ik van veel mensen hoor: VLUCHT!!!! Ga weg uit Nederland!
en dat meen ik ook nog
pi_29147327
Daar denk ik dus ook serieus over
Ik ga incognito door het leven..........
  dinsdag 26 juli 2005 @ 18:11:53 #23
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_29147453
Het is idd. wel vreemd. Zoals zovaak is "Jan Modaal" de sigaar omdat hij buiten alle wetelijke regelingen zoals subsidies valt. Je verdient teveel voor huren, je verdient te weinig voor kopen.

Remedie: wordt bijstandstrekker en je krijgt zo een huis toegewezen in dit land.

Helaas lukt het de politiek niet door de stroperigheid van de besluitvorming in Nederland om het aanbod (lees nieuwbouwproductie) te verhogen. Verder kan de politiek er niet zoveel aan doen denk ik.

Verder TS: maak keuzes in het leven ! Misschien niet gelijk een huis met tuin, maar een driekamerwoning o.i.d ? Of verhuizen naar een rustiger plekje in Nederland. Of gewoon voorlopig niet aan kinderen beginnen. Wat niet kan dat kan niet, en met een vinger naar de overheid wijzen is iets te makkelijk.

Verder denk ik dat TS best wel de mogelijkheid heeft om iets te kopen. De rente is tegenwoordig zo schrikbarend laag, dat MITS de rente 10-15 jaar wordt vastgezet je redelijk makkelijk 5,5-6 keer je jaarinkomen kan lenen.

Als ik uitga van een (naar mijn idee) laag inkomen van iemand die al een tijd werkt en gestudeerd heeft van 30.000euro bruto, dan zullen hypotheekverstrkkers jou zonder blikken of blozen richting de 2 ton laten lenen. Dit alles gebaseerd op 1 inkomen.

Dus gelijk gaan klagen "Ik kan niks" is me iets te simpel, je hebt zat opties, zoals ik zei maak keuzes en accepteer dat alles niet gelijk een idelae situatie is.

In zo'n land leven we nou eenmaal en daar zul je het mee moeten doen. Ook ik vindt de huizenprijzen exorbitant hoog, maar heb begin dit jaar ook de keuze gemaakt om te kopen. En ja ik heb uiteindelijk meer geleend als dat ik vantevoren van plan was.

Oh ja , ga eens langs bij bank/financieel adviseur en praat over je mogelijkheden. En stop met kijken naar huizenprijzen, uiteindelijk telt wat je netto per maand kwijt bent, en dat kan alleen maar meevallen met de historisch lage rent.

En ts: je woont nu in een faltje, is dat dan particulier huren ? Als je 200.000 euro leent dan zijn dat bruto maandlasten van 500 euro per maand. waarschijnlijk het bedrag wat je nu al kwijt bent aan huur.
pi_29147471
Acht jaar geleden kocht je voor 4 ton in guldens een enorme vrijstaande villa met een flinke lap grond erom, hier in Zwolle.

Nu kun je voor dat geld (180.000 euro) maar nét een standaard concentratiekamp-snelbouw stampwoning van 300 in een dozijn kopen in Stadshagen, het almere-buiten van Zwolle.
Dan zit je in een rijtje betonnen namaakwoningen met twee slaapkamertjes, een achtertuintje van 4 meter en uitzicht op nog meer soortgelijke betonblokken. Groen? Tuinen? Speeltuintjes? Kķm nou, dat kost ruimte en dus geld! Volbouwen die hap, zo dicht mogelijk op elkaar, mensen pikken het toch wel.

Tijd om ergens in een klein gehucht te gaan wonen, waar leven nog (een beetje) betaalbaar is. In het hoge noorden van het land ofzo..
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  dinsdag 26 juli 2005 @ 18:14:52 #25
126043 Andre70
pi_29147547
Eigenlijk zou de jeugd van Nederland massaal moeten vertrekken in plaats van krom te liggen voor de YEEPIES zonder de hoop hier nog iets voor terug te krijgen. Deze blijven angstvallig op hun bijeengeschraapte vermogens zitten.
Het is altijd zo geweest dat de voorgaande generatie de komende zo goed mogelijk ondersteunde. Dat is het wat de baby-boomers nalaten. Zal wel een erfenis zijn van het linkse gedachtengoed van de jaren 60-70.

En Balkenende vanaf zijn vakantieadres (2 maanden ZOMER-recces) maar roepen dat er harder gewerkt moet worden in Nederland
Nu worden we geschoren,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')