Wat dat aangaat snap ik niet waarom de buurlanden niet kritische opmerkingen beginnen te maken of dat desnoods via de EU gaan spelen. De Nederlandse doodgereguleerde en daardoor in het geheel niet functionerende woningmarkt verziekt ook de woningmarkt in onze buurlanden.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 05:35 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Als je me zijn e-mailadres geeft, dan stuur ik ook nog even een e-mail uit het noorden van Vlaanderen.![]()
De huizenprijzen zijn hier namelijk ook gigantisch aan het stijgen, en Nederland is in dat verband schuldige nr. 1. Ik wil dus net zo goed als jij dat het eens gedaan is met die hele woningnood in Nederland!!
Dit is echt totaal nietszeggend. Het gaat om de woonquote, die was 10 jaar terug rond de 25-30 procent en nu dat is nog steeds zoquote:Op zaterdag 4 maart 2006 07:07 schreef SeLang het volgende:
De modale woning in NL kost ca 230.000
Het modale bruto salaris bedraagt 30.000
Een ratio van 7.7 !
De woonquote? Een leuke term maar wat zegt dat dan? Zoals je het nu uit je mouw tovert is dat ook totaal nietszeggend.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 12:36 schreef zoetwaterpiraat het volgende:
[..]
Dit is echt totaal nietszeggend. Het gaat om de woonquote, die was 10 jaar terug rond de 25-30 procent en nu dat is nog steeds zo
Bedankt voor het ondersteunen van mijn betoog. Die woonquote is direct gerelateerd aan de marktrente die momenteel historisch gezien abnormaal laag is. (vandaar ook die enorm hoge prijs/inkomen ratio van 7.7, wat historisch gezien abnormaal hoog is).quote:Op zaterdag 4 maart 2006 12:36 schreef zoetwaterpiraat het volgende:
[..]
Dit is echt totaal nietszeggend. Het gaat om de woonquote, die was 10 jaar terug rond de 25-30 procent en nu dat is nog steeds zo
Je valt van de ene onzin in de andere. De woonquote wordt namelijk continu terug bijgesteld rond die 25-30%.of de rente nu daalt of stijgt.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 14:26 schreef SeLang het volgende:
Bedankt voor het ondersteunen van mijn betoog. Die woonquote is direct gerelateerd aan de marktrente die momenteel historisch gezien abnormaal laag is. (vandaar ook die enorm hoge prijs/inkomen ratio van 7.7, wat historisch gezien abnormaal hoog is).
Hiermee geef je zelf al aan wat je kunt verwachten als die rente begint op te lopen. We zijn het dus gewoon eens.
Dat gaat niet gebeuren, want "in een huurhuisje wonen" is voor starters ook niet zo gemakkelijk. Hier in Nijmegen blijft iedereen in z'n studentenkamer hangen omdat er op huurwoningen die niet in een afgelegen pauperbuurt liggen tien jaar wachttijd staat. Particulier huren kan, maar voor dat geld kun je net zo goed een hypotheek nemen. En dat doet iedereen dus ook maar. Kopen mag voor starters moeilijk zijn, het is hier nog altijd een betaalbaardere manier om aan woonruimte te komen dan de particuliere huurmarkt.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 13:56 schreef Forno het volgende:
Ik woon in een huurhuisje en blijf dat doen zolang de koopwoningen zwaar overgewaardeerd zijn. Als dat genoeg mensen doen, en vooral de starters, dan keldert de prijs van de koopwoningen vanzelf.
misschien dat 1 op de 10.000 mensen zo dom is om dat te laten gebeuren. Ja die heb je er altijd bijquote:Op zaterdag 4 maart 2006 14:40 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Als de rente stijgt, dan zit jij nog aan je hypotheek vast, dus stijgt jouw woonquote.
49% voor en 49% tegen.quote:Op vrijdag 3 maart 2006 14:15 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik heb hem ook ingevuld. Misschien kan iemand de resultaten hier posten. (heb ook geen telegraaf)
Als de marktrente stijgt en de woonquote blijft constant (zoals jij stelt), dan zal de verkoopprijs dus moeten dalen. Immers je kunt minder financieren met hetzelfde besteedbare inkomen.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 14:38 schreef zoetwaterpiraat het volgende:
[..]
Je valt van de ene onzin in de andere. De woonquote wordt namelijk continu terug bijgesteld rond die 25-30%.of de rente nu daalt of stijgt.
Als de marktrente stijgt, denk jij toch niet dat de woonquote stijgt.....nee, dan daalt de huisprijs waardoor de woonquote gelijk.
Voor alle duidleijkheid: de woonquote is gewoon het deel van je inkomen dat je besteed aan je woonlasten. Als de rente verder daalt, dan krijg je nog een veel hogere ratio dan die 7,7 en is er nog niets aan de hand. De huizenprijs zal dan verder stijgen, terwijl de woonquote gelijk blijft
Logisch, dat is gewoon eigen belang. Als je je eigen koopwoning nog ooit wilt verkopen, is iedere maatregel die er voor zorgt dat je er (meer) winst op kan maken welkom.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 15:25 schreef LXIV het volgende:
49% voor en 49% tegen.
Grappig is dat een meerderheid geloofde dat deze maatregel een prijsopdrijvend effect had. En tóch waren ze voor!
Waar blijven de twee-verdieners en de ouders die mee financieren of mee tekenen?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 07:07 schreef SeLang het volgende:
De modale woning in NL kost ca 230.000
Het modale bruto salaris bedraagt 30.000
Een ratio van 7.7 !
Het feit dat de bubble zo lang in stand blijft geeft veel mensen een soort schijnzekerheid. De opvatting van 95% van de mensen is dat de huizenprijzen niet significant kunnen dalen en mocht dat toch gebeuren, dat de prijzen zich dan snel weer zullen herstellen. Dit zorgt ervoor dat de catastrofe straks alleen maar groter wordt. (overigens werd er in 2000 hetzelfde over aandelen gedacht).
Ik woon toevallig in een deel van de wereld waar de huizenprijzen significant lager zijn dan 10-15 jaar geleden en nu nog steeds elk jaar een paar procent dalen. Dat werkt wel verhelderend.
Die mensen met koopwoningen zullen in het algemeen toch ook kinderen hebben die ze huisvesting gunnen, dunkt me. Die overwaarde kan toch pas verzilverd worden net voordat ze het bejaardenhuis ingaan. Ík zou liever hebben dat mijn kinderen goed terecht kwamen in die situatie.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 16:34 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Logisch, dat is gewoon eigen belang. Als je je eigen koopwoning nog ooit wilt verkopen, is iedere maatregel die er voor zorgt dat je er (meer) winst op kan maken welkom.
Ik geloof er niks van hooguit dat je meer waarde voor je geld hebtquote:Op zaterdag 4 maart 2006 06:40 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Prijzen zeggen me op zich niet zo heel veel, woonquota zeggen net wat meer. In Nederland is een huis van ¤ 200.000,00 betaalbaarder dan in Tsjechië bijvoorbeeld...
Ik heb wel eens een staatje gezien en daaruit bleek dat Nederlanders van alle Europeanen het meeste uitgaven aan woonlasten. De huizenprijzen zijn abnormaal hoog in vergelijking met hetgeen wat men hier aan inkomen weet te genereren...
De zeepbel zou eens moeten gaan spatten, maar het gebeurt maar niet. Nu weer dit plan van CDA en PvdA, waaruit blijkt dat ze echt niet snappen waar het omgaat. Het enige wat ze willen is de burger aan het infuus leggen door hem een lening te verstrekken, HRA te bieden en huursubsidie te geven. Schaf al die zooi af... uiteindelijk is het toch een sigaar uit eigen doos.
Wanneer?quote:Op zaterdag 4 maart 2006 17:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ik geloof er niks van hooguit dat je meer waarde voor je geld hebt
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |