abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 januari 2006 @ 23:39:42 #1
126043 Andre70
Vertolker onderbuikgevoel
pi_34224551
Naar aanleiding van : http://www.nu.nl/news/658(...)en_hogere_prijs.html

DE OORZAKEN EN GEVOLGEN VAN HET TEKORT AAN WONINGEN.

Nederland kampt al jaren met een structureel tekort aan woningen. Dit is uiteindelijk de belangrijkste reden voor de voortdurende stijging van huizenprijzen. Hierdoor wordt het voor steeds meer starters steeds moeilijker om een woning te kopen. Dit zal op de langere termijn een hele negatieve neerslag op de Nederlandse maatschappij hebben.

1) Oorzaken van de woningnood.
De belangrijkste en eigenlijk enige reden voor de enorme stijging van de huizenprijzen is het tekort aan woonruimte. Wanneer er een behoefte is aan 100 woningen en er zijn er slechts 80 beschikbaar, dan zullen er dus 20 woningzoekenden uiteindelijk niet over een woning beschikken. Dit valt met geen enkele beleidsmaatregel op te lossen. Maatregelen als kopersubsidie, HRA, etcetera etcetera kunnen slechts bepalen hoe deze 80 woningen verdeeld worden. Je blijft er 20 tekortkomen. De enige oplossing is bijbouwen. Dat gebeurt al jaren onvoldoende in Nederland.

Ik zal niet dieper ingaan op oorzaken waarom er te weinig gebouwd wordt in Nederland. De belangrijkste reden hiervoor is dat er te weinig bouwgrond wordt vrijgegeven. Op deze manier kunnen gemeenten en projectontwikkelaars hun inkomsten maximaliseren door middel van de zogenoemde "schaarstepremie". Dit is het principe dat de opbrengsten maximaal zijn wanneer er slechts heel beperkt verkocht wordt. Door de schaarste is de prijs per vierkante meter zo hoog dat er ondanks het beperkte aantal meters dat verkocht wordt toch heel veel verdiend wordt.
In deze topics wordt dit nader uitgelegd:
http://forum.fok.nl/topic/732466
http://forum.fok.nl/topic/732568

2) Waarom stijgt de prijs zo enorm bij schaarste?
Wonen is een primaire levensbehoefte. Iedereen heeft een dak boven zijn hoofd nodig, gekocht dan wel gehuurd. Door belastingtechnische maatregelen, met name de HRA, is het zeer gunstig voor mensen vanaf een modaal inkomen om een huis te kopen en een hypotheek te hebben. Omdat deze mensen geen recht hebben op een sociale woning en huursubsidie, en huren op de vrije markt extreem duur is, "moeten" ze eigenlijk wel kopen. Er zijn echter onvoldoende woningen voor hen beschikbaar.

Wat gebeurt er nu? Omdat iedereen min of meer gedwongen wordt te kopen, maar dit niet voor allen mogelijk is, moeten de starters wel met elkaar concurreren. Uiteindelijk zal degene die nét niet meer het benodigde bedrag op tafel kan leggen afvallen. (En iedereen die daar nog onder zit). De bodemprijs voor een woning ligt dan op dit bedrag.
Om dit inzichtelijk te maken heb ik hier een model voor ontwikkeld. (in excel, kan ik je mailen)
Hierin wordt uitgegaan van:
- De (bruto) verdeling van inkomens van 25 tot 35 jarigen. (De starters)
- Het hieraan gekoppelde maximale hypotheekbedrag
- Een behoefte aan 100.000 woningen
Deze gegevens worden dan uitgezet waarbij op de x-as het totale aanbod staat.
Op de Y1-as zie je hoeveel mensen geen woning hebben
Op de Y2-as zie je hoe de prijs stijgt afhankelijk van het aanbod/de krapte.

Het komt er (logischerwijs) op neer dat de woningen vanuit de bovenste inkomens verdeeld worden naar beneden toe. Een heel groot deel van de starters zit op het randje om nog net te kunnen kopen, maar moet hiervoor dan wel alle zeilen bijzetten.

3)Het is voor iedere groep weer anders

Op dit moment is de situatie zo, en dit zal in de nabije toekomst niet essentieel veranderen, dat een behoorlijk deel helemaal niet meer in aanmerking komt voor een woning, een groot deel alleen met uiterste moeite nog kan kopen, en een veel kleiner probleem voorlopig nog geen problemen ondervind. Singles staan meestal zowiezo buitenspel.
De modale tweeverdieners komen voor het volgende dillema te staan. Op hun dubbele salaris kunnen zij nog wel meedoen op de huizenmarkt. Maar wanneer ze kinderen willen komen de problemen. Ze moeten allebei blijven werken voor de hypotheek, maar de kosten van de kinderopvang zijn ook erg hoog. Er blijft dan een erg sobere levensstijl over. Veel stellen stellen daarom het krijgen van kinderen maar uit, of uiteindelijk zelfs af. Hier ontstaan de zogenaamde "werkende" gezinnen. Allebei een full-time baan houden ze werkend het minder actieve deel van de Nederlandse samenleving in stand.
Het is vaak óf een eigen huisje, óf kinderen. Maar dit zijn bij uitstek twee zaken die men wil combineren. Niet veel mensen willen een gezin stichten op een betaalbare flat in een achterstandswijk.
De tweeverdieners die boven modaal zitten zijn in het algemeen hoog opgeleid. Zij kunnen bovenstaande nog wel combineren. Veel van deze vrouwen gaan echter liever voor de carriére als voor het gezin.
Blijven nog over de laag-opgeleide minimuminkomens en uitkeringsgerechtigden. Door allerlei sociale regelgeving is het juist voor hen wél mogelijk om via de gemeente redelijke huisvesting te krijgen. Een huis soortgelijk aan dat wat voor een 1,5x modaal verdienend gezin niet meer op te brengen is wordt hen vaak aangeboden. Ook hebben veel van deze groepen minder problemen met het stichten van een gezin in een achterstandswijk.

4)Gevolgen hiervan voor Nederland

Het gevolg op de langere termijn van het huidige beleid is dat er steeds minder modale en bovenmodale huishoudens een gezin stichten (kinderen krijgen). Juist dit soort gezinnen echter vormt de ruggengraag van de samenleving!.
Kwantitatief zijn er nog steeds redelijk wat jongeren. Een steeds groter deel van deze jongeren zal in de toekomst echter uit allochtone- en achterstandsgezinnen afkomstig zijn.
Hoe idealistisch en hoe maakbaar men ook over de samenleving denkt, dit is niet de generatie die in de toekomst in Nederland een kenniseconomie kan opbouwen en handhaven. Een kenniseconomie die noodzakelijk is om ons welvaartspeil te handhaven.
Niet alleen op het economische vlak is het modale gezin de hoeksteen van de samenleving. Ook voor wat betreft het handhaven van onze rechtsstaat en democratie, het voorkomen van radicalisme en extremisme, kortom het hele pakket van normen en waarden, wordt door deze groep gedragen. Of het nu blanke Tokkies zijn of bruine hanggroepjongeren, er is maar een bepaald percentage hiervan wat een maatschappij kan verdragen om te blijven functioneren. Toch lijkt het wel alsof alle beleid erop gericht is omstandigheden te scheppen die net dít bewerkstelligen.

5)Wat moet er gebeuren?

Nederland kan niet te lang achterover blijven leunen en hopen dat door middel van vergaderen en opschrijven van beleidsnota's alles wel goed komt. Dit doet de regering al tien jaar. Wanneer er hier nog tien jaar bijkomt is een complete generatie voor een aanzienlijk deel verloren. Ook het geven van allerlei subsidies en belastingvoordelen lost uiteindelijk niets op. Het "harde" tekort aan huizen kan hiermee niet opgelost worden.
De enige mogelijkheid die rest is zo snel mogelijk meer bouwgrond ter beschikking stellen. En de mensen, desnoods op eigen initiatief, hier hun woningen op laten bouwen.
Anders gaat Nederland écht in de problemen komen over 30 jaar.
Es ist ja alles nur Propaganda.
Wij Nederlanders zijn net schaapjes:
Nu worden we geschoren,
en straks worden we geslacht...
  woensdag 18 januari 2006 @ 23:49:18 #2
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_34224892
Wat is je discussiepunt eigenlijk? Of is dit weer een hel-en-verdoemenis-topic vergelijkbaar met je "voorspellingen" over de demografie?

Het antwoord op deze malaise ligt uiteraard voor de hand. Bouwen, bouwen, bouwen en elke EU-regel dit blokkeerd negeren of aanvechten.
  woensdag 18 januari 2006 @ 23:57:28 #3
126043 Andre70
pi_34225232
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:49 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Wat is je discussiepunt eigenlijk? Of is dit weer een hel-en-verdoemenis-topic vergelijkbaar met je "voorspellingen" over de demografie?

Het antwoord op deze malaise ligt uiteraard voor de hand. Bouwen, bouwen, bouwen en elke EU-regel dit blokkeerd negeren of aanvechten.
Zoals je kunt lezen geef ik dat zelfde antwoord ook in mijn conclusie. En dan ontstaat er helemaal geen hel-en-verdoemenis. De oplossing is hier vrij eenvoudig en goed te realiseren.

Wat het discussiepunt is? Wanneer deze oplossing zo zichtbaar is en voor de hand ligt, waarom gebeurt het dan niet?
Worden de gevolgen ervan verkeerd ingeschat?
Prefereren bepaalde partijen boerenland boven demografie?
Zijn gemeenten en projectontwikkelaren alleen uit op winst? (de projectontw wél igg uiteraard)
Is het een complot ?
Roep maar...
Nu worden we geschoren,
  donderdag 19 januari 2006 @ 00:00:42 #4
126043 Andre70
pi_34225386
Bovendien vind ik het fijn om te discuzeuren over de huizenmarkt en is er op dit moment geen topic meer actief hierover ...
Nu worden we geschoren,
pi_34226317
Ik wil niet wonen in een land dat volledig geasfalteerd en volgebouwd is.. en waar het enige groen dat je kunt vinden een cactus op een vensterbank is. Nee, dank je.
En als Nederland daardoor in de problemen komt.. het zij zo.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_34226507
Ik wil hier wel een vraag over stellen aangezien ik nu een jaar een eigen huis heb.

De prijzen van de huizen gaan omhoog. Ik heb nu een huis gekocht (eengezinswoning) voor 180.000 eur k.k. Daar betaal ik een x bedrag voor per maand aan hypotheekpremie voor die voor 6 jaar vaststaat. Deze staat vast op (uit me hoofd) 3.2/3.3%. Hoe gaat het verlopen met de hypotheekrentes? Gaan die door dit effect omhoog of gaan deze juist zakken om de mensen over te halen om een hypotheek te nemen en alsnog over de streep worden getrokken om een huis te kopen?
Mark Meisner Motografie! MarkMeisner.com
  donderdag 19 januari 2006 @ 00:33:02 #7
126043 Andre70
pi_34226648
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 00:23 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik wil niet wonen in een land dat volledig geasfalteerd en volgebouwd is.. en waar het enige groen dat je kunt vinden een cactus op een vensterbank is. Nee, dank je.
Het is een misverstand dat Nederland helemaal volgebouwd moet worden om de woningnood op te heffen. Integendeel, hier is slechts een heel klein deel van de (landbouw)-grond voor nodig. Op het totale woningaanbod is de schaarste percentueel gezien maar klein. Toch is zij erg nijpend.
Door slechts 2% van de landbouwgrond vrij te geven is het probleem al grotendeels opgelost.
Er wordt nog steeds maar een klein deel van het Nederlandse oppervlak voor bebouwing gebruikt, al lijkt dit soms heel anders!

De bevolking kan niet blijven groeien wanneer er niet bijgebouwd wordt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Andre70 op 19-01-2006 00:38:46 ]
Nu worden we geschoren,
  donderdag 19 januari 2006 @ 00:36:58 #8
126043 Andre70
pi_34226801
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 00:29 schreef GenesiZ het volgende:
Ik wil hier wel een vraag over stellen aangezien ik nu een jaar een eigen huis heb.

De prijzen van de huizen gaan omhoog. Ik heb nu een huis gekocht (eengezinswoning) voor 180.000 eur k.k. Daar betaal ik een x bedrag voor per maand aan hypotheekpremie voor die voor 6 jaar vaststaat. Deze staat vast op (uit me hoofd) 3.2/3.3%. Hoe gaat het verlopen met de hypotheekrentes? Gaan die door dit effect omhoog of gaan deze juist zakken om de mensen over te halen om een hypotheek te nemen en alsnog over de streep worden getrokken om een huis te kopen?
De huizenprijs is niet direct van invloed op de hoogte van de hypotheekrente (andersom is het verband overigens juist heel sterk aanwezig!)
Wat het renteniveau wél bepaald is de economie. Hoe meer de economie groeit, hoe meer vraag naar geld. Stijgt de vraag naar geld, dan stijgt de rente ook, en dus uiteindelijk ook de hypohteekrente.
Indirect staat natuurlijk alles met elkaar in verband, maar de hoofdlijn is dit.
Ik verwacht toch voor over een jaar of 5,6 enigzins een stijging van de hypotheekrente met 1 tot 2 %
Nu worden we geschoren,
pi_34227538
mooi zo, dan ben ik rijker
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  donderdag 19 januari 2006 @ 02:18:14 #10
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_34228857
Een variabele die mischien weer een meer positieve draai aan de situatie kan geven is dat de huidige naoorlogse middenklasse allemaal een eigen huis bezitten en dus door de gestegen huisprijzen een hoog vermogen hebben.
Die kinderen gaan dus ook relatief veel erven.

Bovendien gaat de bevolking in Nederland afnemen en verhuizen er enorm veel mensen naar grensgebieden in Duitsland/Belgie.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_34230636
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 02:18 schreef BlaZ het volgende:
Een variabele die mischien weer een meer positieve draai aan de situatie kan geven is dat de huidige naoorlogse middenklasse allemaal een eigen huis bezitten en dus door de gestegen huisprijzen een hoog vermogen hebben.
Die kinderen gaan dus ook relatief veel erven.

Bovendien gaat de bevolking in Nederland afnemen en verhuizen er enorm veel mensen naar grensgebieden in Duitsland/Belgie.
precies, en als daarnaast al die vlak-na-de-oorlog geboren bejaarden de geest geven komen er ook weer een miljoen huizen vrij in de komende 25 jaar....wat nou woning tekort?

bs
  donderdag 19 januari 2006 @ 08:38:18 #12
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_34230729
quote:
Ongeveer 11% van Nederland is bebouwd. (steden, dorpen, industritereinen, vliegvelden, wegen, etc, etc....) volledig geasfalteerd en volgebouwd...... kortzichtige kneus
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_34230802
quote:
Nou, mij lijkt een leefbaar Nederland wel zo prettig.

@Andre70, de woningnood was in de jaren '50 veel groter, nietwaar?

Waarom is het land toen niet ingestort?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_34231142
Ik had het er gisteren nog over met mijn schoonmoeder.
2 jaar geleden in augustus was de woz waarde van haar woning 79.000 euro.
In de januari daarop stond het opeens op 111.000 euro...
(er zijn geen verbouwingen/verbeteringen aan of om het huis geweest. In 6 jaar tijd is het enige dat aan het huis gedaan is het vervangen van de verwarmingsknoppen geweest)

En nu kan ze het huis kopen (ze huurt het nog)
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  donderdag 19 januari 2006 @ 09:51:46 #15
42399 Deliverance
overwegend positief
pi_34231915
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 08:38 schreef Kadesh het volgende:

[..]

Ongeveer 11% van Nederland is bebouwd. (steden, dorpen, industritereinen, vliegvelden, wegen, etc, etc....) volledig geasfalteerd en volgebouwd...... kortzichtige kneus
Dus...? Dat is nog altijd één van de hoogste percentages van Europa. Een snelweg bijv. kan dan wat oppervlakte betreft niet veel ruimte in beslag nemen, maar kan op een kilometer afstand nog voor overlast zorgen. Hetzelfde kan je zeggen van bijv. een vliegveld (Schiphol heeft een grote impactzone).
Als je het vergelijkt met het buitenland is Nederland gewoon vol, zeker in de randstad. Je kan dan wel flink bij willen bouwen, op een gegeven moment vertrekken mensen weer omdat het te vol wordt. Dat zie je nu al in de randstad. Gevolg is dat de kansarmen overblijven.
Wil je ruim wonen, vertrek naar het oosten van Nederland of het buitenland, en ga niet klagen dat de huizenprijzen zo duur zijn in een flink deel van Nederland, dat is iets wat je gewoon moet accepteren. Zoveel mensen willen immers niet in één grote agglomeratie wonen.
pi_34232349
Het probleem is zo oud als de weg naar Kralingen.

Het opmerkelijke alleen is dat het een zuiver Nederlands probleem is.
Nergens in Europa bestaat dit fenomeen. Woningnood heeft een nederlands paspoort.

Wat echter ook nergens bestaat is het bespottelijke regulatief op de wonigsmarkt.
Daar waar de woningsmarkt volledig vrij is , bestaan deze problemen niet ,omdat de markt het zelf oplost.

de enige oplossing is het liberaliseren van de woningsmarkt.
Dat beetje natuur wat nog bestaat , op te offeren is een rampzalig korte termijn denken.
Als de woningsmarkt vrij komt , merken een boel mensen dat ze een huis met tuin niet kunnen financieren. Dan moet er dus als alternatief weer in de hoogte worden gebouwd. Net als in heel Europa gebeurd.
Daar is niets mis mee. Het is goedkoper en biedt veel mogenlijkheden voor de randstad.
pi_34232381
quote:

Omschulden in zwitsere Franken
2 % rente

pi_34232401
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:51 schreef Deliverance het volgende:

[..]
Als je het vergelijkt met het buitenland is Nederland gewoon vol, zeker in de randstad. Je kan dan wel flink bij willen bouwen, op een gegeven moment vertrekken mensen weer omdat het te vol wordt.
Nou, wat is het probleem dan? Als het te vol wordt lost het zich blijkbaar wel op.
quote:
Dat zie je nu al in de randstad. Gevolg is dat de kansarmen overblijven.
Wil je ruim wonen, vertrek naar het oosten van Nederland of het buitenland, en ga niet klagen dat de huizenprijzen zo duur zijn in een flink deel van Nederland, dat is iets wat je gewoon moet accepteren.
En waar wou je ze in het oosten van NL laten wonen? In Delfzijl staat nog wel wat leeg, maar in de rest van NL niet hoor.. of je moet de oplossing toch zien in bijbouwen.
quote:
Zoveel mensen willen immers niet in één grote agglomeratie wonen.
Maar ze willen er wel een fortuin voor betalen? Waarom, als ze er niet willen wonen?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_34233165
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 10:12 schreef sigme het volgende:

En waar wou je ze in het oosten van NL laten wonen? In Delfzijl staat nog wel wat leeg, maar in de rest van NL niet hoor.. of je moet de oplossing toch zien in bijbouwen.
Daarom ga ik zeer waarschijnlijk na de studie van m'n vriendin weer in een ander land wonen, waar de prijzen nog wel aanvaardbaar zijn en waar het veel relaxter wonen is
Ff (ge/mis)bruik maken van het nederlandse studiesysteem en dan
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:21:02 #20
3542 Gia
User under construction
pi_34236152
Ik vind eigenlijk ook de huurprijzen veel te hoog. Als die nou eens gewoon betaalbaar zijn, dan kunnen jongelui eerst een paar jaar huren en sparen en dan een huis kopen met een flink deel eigen geld.
  donderdag 19 januari 2006 @ 19:59:39 #21
126043 Andre70
pi_34252243
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 08:23 schreef Bert-Spies het volgende:

[..]
precies, en als daarnaast al die vlak-na-de-oorlog geboren bejaarden de geest geven komen er ook weer een miljoen huizen vrij in de komende 25 jaar....wat nou woning tekort?
bs
Uiteindelijk zal het woningtekort wellicht vanzelf opgelost worden. Dit is zelfs waarschijnlijk.
Maar dit gaat nog wel een lange tijd duren. Pas over vijfentwintig jaar zal dit effect daadwerkelijk een rol gaan spelen.

Wil jij tegen een vijfentwintig-jarige zeggen dat hij niet moet klagen en tot zijn vijftigste bij zijn ouders moet blijven wonen? Dan is het probleem immers vanzelf opgelost!
Nu worden we geschoren,
  donderdag 19 januari 2006 @ 20:02:01 #22
126043 Andre70
pi_34252332
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 08:45 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou, mij lijkt een leefbaar Nederland wel zo prettig.

@Andre70, de woningnood was in de jaren '50 veel groter, nietwaar?

Waarom is het land toen niet ingestort?
De woningnood was vlak na de oorlog inderdaad veel groter. Een verschil met nu is dat er toen wél binnen afzienbare tijd ingegrepen is. Nederland is het enige land in Europa met een structurele, langlopende woningnood. Volstrekt onnodig gezien ons overige welvaartsniveau.
Nu worden we geschoren,
  donderdag 19 januari 2006 @ 20:06:12 #23
126043 Andre70
pi_34252506
quote:

(...)
Als je het vergelijkt met het buitenland is Nederland gewoon vol, zeker in de randstad. Je kan dan wel flink bij willen bouwen, op een gegeven moment vertrekken mensen weer omdat het te vol wordt. Dat zie je nu al in de randstad. Gevolg is dat de kansarmen overblijven.

Wil je ruim wonen, vertrek naar het oosten van Nederland of het buitenland, en ga niet klagen dat de huizenprijzen zo duur zijn in een flink deel van Nederland, dat is iets wat je gewoon moet accepteren. Zoveel mensen willen immers niet in één grote agglomeratie wonen.
In het eerste stuk geef je al meteen het tegenargument voor de tweede bewering. Het is dus inderdaad zo dat veel mensen vertrekken uit Nederland en dat de kansarmen overblijven. Voor hen is het kopen van een huis zowiezo geen optie, en zij worden vanzelf van huisvesting voorzien.

Dat is toch juist níet wat we willen? Dat de kansrijken vertrekken en de kansarmen overblijven?
Nu worden we geschoren,
  donderdag 19 januari 2006 @ 20:23:19 #24
56749 BlaZ
pi_34253108
Het probleem van geen ruimte en Nederland is vol is onzin naar mijn mening.
Toch hoeft dit absoluut geen probleem te zijn.
Paar oude volkswijken platgooien en hoge woontorens terugplaatsen.
  donderdag 19 januari 2006 @ 20:37:28 #25
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_34253600
http://statbel.fgov.be/press/fl036_nl.asp

België is volgens mij voor zo'n 19 procent bebouwd, Vlaanderen zelfs voor 25 procent.

Overigens is er ook in België sprake van snel stijgende prijzen, al schijnt de "boom" nu weer over zijn hoogtepunt heen te zijn, heb ik me laten vertellen.
.
---verdwijnt---
  donderdag 19 januari 2006 @ 20:47:50 #26
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_34254003
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:21 schreef Gia het volgende:
Ik vind eigenlijk ook de huurprijzen veel te hoog. Als die nou eens gewoon betaalbaar zijn, dan kunnen jongelui eerst een paar jaar huren en sparen en dan een huis kopen met een flink deel eigen geld.
Dan zullen ze toch eerst een aantal jaren moeten wachten voordat er überhaupt woonruimte beschikbaar is.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 15:36:09 #27
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_34280822
quote:

Als ik me niet vergis heeft de rente die je betaalt over je lening niets te maken met de huizenmarkt en alles met de kapitaalmarkt. Zoals met al dat soort leningen.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_34283987
Helaas zijn de huurders in Nederland totaal niet mondig. Ze laten zich in slaap sussen doordat de jaarlijkse huurstijgingen "slechts" enkele procenten bedragen, zonder zich af te vragen:

* Waarom zijn er überhaupt huurverhogingen nodig?
Als de woningbouwverenigingen besluiten om hun huurwoningen te verkopen krijgen ze door de enorme prijsstijgingen al meer terug dan ze ooit betaald hebben dus zelfs inflatiecorrectie lijkt me overbodig omdat de gestegen kosten voor onderhoud al gedekt worden door de waardestijging.

* Hoeveel betaal ik jaarlijks teveel aan huur doordat VVD en CDA enkel oog hebben voor de belangen van huizenbezitters? Ter verduidelijking: die partijen zorgen er imo al 60 jaar doelbewust voor dat het woningaanbod langzamer groeit dan de bevolking zodat hun huizenbezittende/exploiterende achterban slapend rijk wordt en huurders zich blauw moeten betalen voor een primaire levensbehoefte...

ja ik ben pissed hierover

[ Bericht 4% gewijzigd door DaveM op 20-01-2006 19:47:42 ]
  vrijdag 20 januari 2006 @ 18:03:21 #29
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_34285410
de enige oplossing is gewoon over de grens gaan wonen. In Belgie en Duitsland kun je veel makkelijker huren en kopen en je kan steden als breda, rotterdam, maastricht, groningen en enschede makkelijk bereiken.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_34286663
quote:
Dat is nog altijd één van de hoogste percentages van Europa.
Onjuist. Als je NL b.v. vergelijkt met België, wat een ongeveer even dichtbevolkt land is, dan zie je dat België een maar liefst 2x zo hoog percentage heeft.

De politiek heeft boter op hun hoofd. Er wordt geld verdeeld onder een klein groepje haves ten koste van een hele grote groep sociaal zwakkeren. Ook de SP laat dat rustig gebeuren. Die maken zich zorgen om fijnstof, waardoor er niet eens gebouwd meer mag worden op bouwgrond... En dat terwijl de schadelijkheid voor de volksgezondheid daarvan niet eens vast staat. Dat dakloos zijn wel leidt tot ziektes wordt voor het gemak even vergeten...

Het is walgelijk.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_34286726
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 17:11 schreef DaveM het volgende:

* Hoeveel betaal ik jaarlijks teveel aan huur doordat VVD en CDA enkel oog hebben voor de belangen van huizenbezitters? Ter verduidelijking: die partijen zorgen er imo al 60 jaar doelbewust voor dat het woningaanbod langzamer groeit dan de bevolking zodat hun huizenbezittende/exploiterende achterban slapend rijk wordt en huurders zich blauw moeten betalen voor een primaire levensbehoefte...
Het spijt me dat ik het je moet zeggen, maar het is de gehele politiek. En het is simpel; er zitten honderden miljarden achter. Zonder de groep "haves" die het geld onderling verdeelt kun je het politiek wel schudden, dus kijkt men de andere kant op en lost men andere "problemen" op.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 18:48:47 #32
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_34286815
Het komt allemaal doordat de Nederlandse samenleving in hoge mate bestaat uit eenpersoonsgezinnen. Ingezet in de jaren twintig, wordt het percentage eenpersoonsgezinnen almaar groter. Dat is de directe reden waarom er zo weinig huizen zijn. Want er zijn echt superveel huizen gebouwd, maar het heeft de vraag gewoon niet bij kunnen houden.
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
pi_34289225
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 18:45 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het spijt me dat ik het je moet zeggen, maar het is de gehele politiek.
Dit is wel een interessante stelling, ik ben benieuwd of bv. PvdA en D66 dit spelletje ook meespelen.
Het zou me nog niet eens verbazen ook, want behalve dat ze de HRA discussie voorzichtig aansnijden vind ik ze over het algemeen wel stil op het gebied van Volkshuisvesting.
Soms lijkt het alsof ze liever iedereen te vriend houden.
quote:
En het is simpel; er zitten honderden miljarden achter.
Zonder de groep "haves" die het geld onderling verdeelt kun je het politiek wel schudden, dus kijkt men de andere kant op en lost men andere "problemen" op.
De vraag is of het inderdaad een kwestie is van herverdelen.
Als enkel de stijging van de prijzen gestopt zou worden dan gaan de huizenbezitters er toch niet op achteruit, terwijl de huurprijzen wel onder druk komen door het extra aanbod. Of zie ik nu iets over het hoofd?
pi_34289383
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 18:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
de enige oplossing is gewoon over de grens gaan wonen. In Belgie en Duitsland kun je veel makkelijker huren en kopen en je kan steden als breda, rotterdam, maastricht, groningen en enschede makkelijk bereiken.
Misschien nog niet eens zo'n slechte tip!
Wat doet een gemiddelde huurwoning in jouw buurt?
  vrijdag 20 januari 2006 @ 20:21:08 #35
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_34289758
voor 400 kun je wel wat leuks huren en voor 650 per maand heb je een groot vrijstaand huis met een flinke lap grond erbij in Belgisch Limburg. Staat zat te huur. (veel partikulieren verhuren hier hun huizen) In wallonie is het nog goedkoper . Net over de grens, Visé ofzo, of Luik.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_34292147
Er komt een dag dat ik gewoon ga cashen en het land verlaat
  vrijdag 20 januari 2006 @ 21:36:40 #37
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_34292294
maar Hiz, jij hebt toh al hele appartementengebouwen in Istanbul, dus volgens mij heb je dat niet nodig
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_34297748
Eén gebouwtje nog maar hoor maar dat maakt wel dat ik mijn geld uit m'n Amsterdamse bakstenen kan trekken als het me echt allemaal te gek wordt.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 02:21:13 #39
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_34300846
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 20:21 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
voor 400 kun je wel wat leuks huren en voor 650 per maand heb je een groot vrijstaand huis met een flinke lap grond erbij in Belgisch Limburg. Staat zat te huur. (veel partikulieren verhuren hier hun huizen) In wallonie is het nog goedkoper . Net over de grens, Visé ofzo, of Luik.
Limburg heeft traditioneel grote percelen, en is misschien nog wat goedkoper. Maar je mag er vanuit gaan dat de prijzen in de noordelijke rand van België echt niet meer zo laag liggen hoor (o.a. door de druk van Nederlandse immigranten, iedereen verkoopt of verhuurt er zijn huis, de vraag is de afgelopen jaren enorm gestegen en de prijzen "dus" ook).

Recent heeft een PS-politica er trouwens voor gepleit om een rem te zetten op de Belgische huurprijzen, omdat uit een onderzoek bleek dat een significant deel van de Belgische bevolking meer dan een derde of soms zelfs de helft van hun inkomen besteden aan huur. Een en ander heeft er volgens mij mee te maken dat je in België niet zoiets hebt als "huursubsidie", en dat is een héél groot verschil. (In belgië is het uiteraard ook nooit noodzakelijk geweest om zo'n subsidie in te voeren, maar de keerzijde van dat verhaal is wel dat veel mensen nu in de problemen komen.)
---verdwijnt---
pi_34303112
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 20:05 schreef DaveM het volgende:
Of zie ik nu iets over het hoofd?
Ja, de extreme stijgingen in grondprijzen.

Wat gebeurt er. Er is een boer met veel land. Landbouwgrond, dus een tientje per m2. Zeg een hectare of 5. Je koopt dan voor 500.000 euro zijn grond. Nu is het wachten op een beslissing dat aldaar mag worden gewoond. Grondprijs knalt naar (b.v.) 300 euro per m2. Waarde ineens 15.000.000 euro. Daar moet nog vanaf de "kosten" voor het bouwrijp maken.

Op deze grond kunnen ongeveer 250 huizen gezet worden. Die voor ongeveer 200.000 euro zullen worden verkocht (normaal Vinex idee). Een kwart van deze prijs zit dan ongeveer in de waardestijging van de grond...

Het punt is: speculeren, geen probleem. Maar de uitvoerende jongens gokken in meer dan 9 vd 10 gevallen goed. Kan dat? Niet zonder voorkennis. Maar onderzoek wordt nooit gedaan. Tijdje terug was hier een documentaire over... kamervragen? Neuh... Artikel over gelezen in de krant. Kamervragen? Neuh... Alsof het niet was uitgezonden, alsof er niets was gepubliceerd.

Het stinkt van hier tot Tokyo.
pi_34303853
quote:
[b]Op zaterdag 21 januari 2006 10:17 schreef DS4 het volgende:[/b

Het stinkt van hier tot Tokyo.
Joop Visser zong er lang geleden al over

Het stinkt (in het gemeentehuis)
als uit een ongewassen kruis
zo ruikt het niet bij moeders thuis
de stank van het woningbouw..bedrog

-tekst uit mn hoofd, kan geen uitgeschreven versie vinden en heb het nummer ook niet in bezit
pi_34306090
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 08:23 schreef Bert-Spies het volgende:

[..]

bs
De babyboomers zijn nu rond de 60 en de meeste daarvan halen echt wel de 70.
Dus de komende 10 jaar zullen er maar heel weinig woningen vrijkomen.
Verder ben je het hele onderwerp immigratie vergeten.

@ Andre70
De beste openingspost die ik in tijden op Fok! heb gezien!
Een uitstekende analyse en ook erg duidelijk geschreven, ik hoop dat nog veel mensen dit topic ontdekken!

@ BloodhoundFH
Wat je over België schrijft klinkt goed, ik ga me maar eens verder verdiepen in Vlaams Limburg.
  zondag 22 januari 2006 @ 00:32:06 #43
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34331448
Wat je ook vaak ziet is dat gemeente-ambtenaren of hun familie voorrang krijgen bij het toekennen van woningen. "Normale" mensen staan jaren op de wachtlijst, maar zij weten voorrang te bedingen. (Misschien wel omdat Pa aan de projectontwikkelaar gelekt heeft welke gebieden aangewezen gaan worden als bestemming)
Ook krijgen ze dan de eerste keus. Vaak zitten er grote verschillen in de intrinsieke waarde van gelijkgeprijsde huizen vanwege kavelgrootte, ligging, hoekhuizen etc.
Na een paar jaar weten ze deze huizen dan te verkopen met tienduizenden of meer euro's winst.
Vervolgens dingen ze weer mee in een nieuwbouwproject, etcetera, etcetera.

Zonder te hoeven werken verdubbelen ze hun ambtenarensalaris...

De hele vastgoedsector in Nederland is een grote corrupte bende. Ten koste van velen.
The End Times are wild
  zondag 22 januari 2006 @ 03:18:20 #44
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  zondag 22 januari 2006 @ 11:00:40 #45
89730 Drugshond
pi_34337055
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 21:31 schreef HiZ het volgende:
Er komt een dag dat ik gewoon ga cashen en het land verlaat
Als je richting het Oostblok gaat zit je wel een tijdje op rozen.
En kun je wellicht voor de 2e keer speculeren met je huiske.
  zondag 22 januari 2006 @ 11:03:19 #46
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_34337094
Als huiseigenaar heb ik er niet zoveel problemen mee eerlijk gezegd.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_34338990
Ik voorspel dat de rente binnen twee jaar met 4,5 % tot 6% gaat stijgen,
dus ik zou die lage rente van nu maar zo lang mogelijk proberen vast te zetten.
Moet je dan maar kijken hoe snel de huizen prijzen gaan zakken...
fefesff ere erfe
  zondag 22 januari 2006 @ 12:28:53 #48
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34339203
quote:
Op zondag 22 januari 2006 11:03 schreef ondeugend het volgende:
Als huiseigenaar heb ik er niet zoveel problemen mee eerlijk gezegd.
Als huiseigenaar woon jij ook voor te veel geld in een te klein huis waarschijnlijk...

En die "winst" door de waardestijging is toch niet te verzilveren. Je zult toch weer een soortgelijk huis terug moeten kopen. Het is allemaal een illusie.
The End Times are wild
pi_34339263
Als huiseigenaar ben je gewoon deel van het pyramidespel dat huizenmarkt heet. Waarom mijn huis 3000E / m2 moet kosten terwijl het zeven jaar geleden nieuw werd opgeleverd werd voor minder dan 3000 gulden / m2 is een raadsel, maar daar het huis van de buren net zo duur werd heeft het alleen de positie van de niet-eigenaren nadelig beinvloed.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_34339297
Zat net nog op funda te kijken,in mijn woonplaats staan 143 huizen te koop en de goedkoopste is ¤ 149.500 k.k met 70 euro servicekosten

sloeberige 3-kamermaisonnette
pi_34340220
quote:
Op zondag 22 januari 2006 11:00 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Als je richting het Oostblok gaat zit je wel een tijdje op rozen.
En kun je wellicht voor de 2e keer speculeren met je huiske.
Istanbul, daar heb ik 3 jaar terug een pand gekocht voor ¤11.500. Heb het helemaal binnenstebuiten laten keren en nu heb ik er 3 studiootjes die ik kan verhuren voor per stuk ¤250. De waarde van onroerend goed in Istanbul gaat omhoog als een raket.

P.S. ten tijde van mijn aankoop moest de Golfoorlog net beginnen, met als resultaat dat niemand daar wilde kopen, de Turkse Lira 15% lager stond dan normaal en toen had ik ook nog eens een verkoper die moest verkopen omdat hij al een ander huis gekocht had.
  zondag 22 januari 2006 @ 13:34:36 #52
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34341325
Als straks al die baby boomers naar het bejaardenhuis gaan zal de huizenmarkt in elkaar zakken.

Is dus gewoon nog een kwestie van een paar jaar wachten.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 22 januari 2006 @ 13:52:35 #53
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34341958
De babyboomers zijn van 45-50. Tegen de tijd dat die naar het bejaardenhuis gaan hebben we het over de jaren 2020-2025. Dat vind ik nog heel wat jaartjes.
The End Times are wild
  zondag 22 januari 2006 @ 14:50:55 #54
126043 Andre70
pi_34343896
Wat ik gisteren op een feestje (maar desondanks uit zeer betrouwbare bron) hoorde tartte weer alle voorstellingsvermogen:

Steeds meer appartementen worden gebruikt om wiet te telen. Niet alleen een zolderkamertje, maar complete appartementen worden tegenwoordig voor dit doel gebruikt.
Het bizarre is dat er voor die appartementen ook nog gewoon huursubsidie gevangen wordt! Huursubsidie! Om wiet te telen!

Door de beroepswerkelozen die dit uithalen wordt je wel op heel veel manieren gepakt!
1: Je betaalt mee aan hun uitkering en overige sociale kosten, zorgtoeslag etc.
2: Zij betalen niet mee aan de kosten voor mensen die het werkelijk nodig hebben
3: Jij betaalt belasting om hun huursubsidie uit te keren
4: Jij betaalt extra aan Essent om de illegaal afgetapte stroom te compenseren
5: Jij betaalt voor alle politiekosten etc.
6: Jij hebt wellicht geen woonruimte terwijl zij schaarse woonruimte bezetten om illegaal wiet te kweken!

En het ergste van alles is nog dat de politie wel weet dat het gebeurt, maar het geen prioriteit heeft.

De corruptie en onrechtvaardigheid in Nederland begint steeds meer onwaarschijnlijke, groteske vormen aan te nemen...

Mensen huursubsidie geven om schaarse woonruimte te bezetten om drugs te kweken...
Het weten en er niets aan doen!!
Nu worden we geschoren,
  zondag 22 januari 2006 @ 14:54:09 #55
56749 BlaZ
pi_34343988
quote:
Op zondag 22 januari 2006 14:50 schreef Andre70 het volgende:
Wat ik gisteren op een feestje (maar desondanks uit zeer betrouwbare bron) hoorde tartte weer alle voorstellingsvermogen:

Steeds meer appartementen worden gebruikt om wiet te telen. Niet alleen een zolderkamertje, maar complete appartementen worden tegenwoordig voor dit doel gebruikt.
Het bizarre is dat er voor die appartementen ook nog gewoon huursubsidie gevangen wordt! Huursubsidie! Om wiet te telen!

Door de beroepswerkelozen die dit uithalen wordt je wel op heel veel manieren gepakt!
1: Je betaalt mee aan hun uitkering en overige sociale kosten, zorgtoeslag etc.
2: Zij betalen niet mee aan de kosten voor mensen die het werkelijk nodig hebben
3: Jij betaalt belasting om hun huursubsidie uit te keren
4: Jij betaalt extra aan Essent om de illegaal afgetapte stroom te compenseren
5: Jij betaalt voor alle politiekosten etc.
6: Jij hebt wellicht geen woonruimte terwijl zij schaarse woonruimte bezetten om illegaal wiet te kweken!

En het ergste van alles is nog dat de politie wel weet dat het gebeurt, maar het geen prioriteit heeft.

De corruptie en onrechtvaardigheid in Nederland begint steeds meer onwaarschijnlijke, groteske vormen aan te nemen...

Mensen huursubsidie geven om schaarse woonruimte te bezetten om drugs te kweken...
Het weten en er niets aan doen!!
Ook vrijwel niet aan te pakken met de lage straffen in Nederland. Binnen weekje staat men weer buiten om ergens anders te gaan kweken. Levenslang en het is zo afgelopen.
  zondag 22 januari 2006 @ 17:35:34 #56
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34349147
quote:
Op zondag 22 januari 2006 14:50 schreef Andre70 het volgende::

(...)
Stel je voor dat deze woningen ontruimd zouden worden en toegewezen aan mensen die al jaren op wachtlijsten staan. Een groot deel de woningnood zou zo opgelost kunnen worden.

Maar de politie zal het wel niet zo belangrijk vinden, andere prioriteiten hebben, gewoon geen zin hebben of weet-ik-veel-wat.

Door en door corrupt en misdadig landje...
The End Times are wild
pi_34351456
quote:
Op zondag 22 januari 2006 17:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

Stel je voor dat deze woningen ontruimd zouden worden en toegewezen aan mensen die al jaren op wachtlijsten staan. Een groot deel de woningnood zou zo opgelost kunnen worden.

Maar de politie zal het wel niet zo belangrijk vinden, andere prioriteiten hebben, gewoon geen zin hebben of weet-ik-veel-wat.

Door en door corrupt en misdadig landje...
Een maand of 3 terug is er bij mij in de straat zo'n appartement ontruimd door de politie.
  maandag 23 januari 2006 @ 04:12:00 #58
89730 Drugshond
  maandag 23 januari 2006 @ 08:31:27 #59
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_34368931
quote:
Op zondag 22 januari 2006 14:50 schreef Andre70 het volgende:
Steeds meer appartementen worden gebruikt om wiet te telen.
Dit wordt de laatste tijd flink aangepakt in Rotterdam. Ook Amsterdam en Den Haag houden zich steeds nadrukkelijker bezig met het opsporen van dit soort praktijken. Maar ook illegale onderhuur wordt steeds meer aangepakt.
  maandag 23 januari 2006 @ 08:49:45 #60
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34369080
Mooi topic.
Waar ik woon is wiet telen geen probleem (sociale controle voorkomt dat-tis maar een dorp) maar zijn de huizenprijzen over de 235k per stuk, waardoor singles het kunnen schudden. Ze kopen een hoeve, breken die af, gooien er 6 huizen neer die per stuk toch wel erg smal zijn voor die prijs. En omdat ik niet doorstroom (ik woon 'scheef' zoals dat heet) kunnen anderen niet in mijn huis wonen.

Dat is eigenlijk ook een probleem, men bouwt dure huizen en verwacht dat mensen doorstromen van goedkopere huizen, maar dit gebeurt niet, want de huizen zijn wel duurder, maar niet groter. En niet iedereen wil verhuizen ook al heeft men het geld ervoor.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  maandag 23 januari 2006 @ 09:44:47 #61
56749 BlaZ
pi_34369795
quote:
Op maandag 23 januari 2006 08:49 schreef Shark.Bait het volgende:
Mooi topic.
Waar ik woon is wiet telen geen probleem (sociale controle voorkomt dat-tis maar een dorp) maar zijn de huizenprijzen over de 235k per stuk, waardoor singles het kunnen schudden. Ze kopen een hoeve, breken die af, gooien er 6 huizen neer die per stuk toch wel erg smal zijn voor die prijs. En omdat ik niet doorstroom (ik woon 'scheef' zoals dat heet) kunnen anderen niet in mijn huis wonen.

Dat is eigenlijk ook een probleem, men bouwt dure huizen en verwacht dat mensen doorstromen van goedkopere huizen, maar dit gebeurt niet, want de huizen zijn wel duurder, maar niet groter. En niet iedereen wil verhuizen ook al heeft men het geld ervoor.
Hier vallen de huisprijzen nogal mee (Zuid-Oost-Brabant) maar wil ik hier in het dorp blijven wonen moet ik toch waarschijnlijk ook tegen de 2,5 ton neertellen voor het goedkoopst te koop staande huis. Vanaf 5 ton is er dan wel voldoende keuze.

[ Bericht 12% gewijzigd door BlaZ op 23-01-2006 09:50:10 ]
pi_34369947
Hoe komen jullie erbij dat de wiet leeggeruimde huur woningen verhuurd blijven worden aan die zogenaamde werkelozen en uitkeringstrekkers. Het is bij de meeste woningbouwverenigingen beleid dat de huurder er uit gekickt wordt. Als mensen geluk hebben en niet te groot de boel hebben aangepakt krijgt men een waarschuwing en worden eruit gekickt bij de volgende overtreding.
pi_34370783
quote:
Op zondag 22 januari 2006 12:21 schreef motionknight het volgende:

Ik voorspel dat de rente binnen twee jaar met 4,5 % tot 6% gaat stijgen,
O? Op basis van wat dan?
pi_34372481
quote:
Op maandag 23 januari 2006 08:49 schreef Shark.Bait het volgende:
Waarom denk je dat minister Dekker (VVD) zoveel goedkope huizen laat slopen (onder de dekmantel van stadsvernieuwing).
  maandag 23 januari 2006 @ 11:43:55 #65
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_34372550
quote:
Op maandag 23 januari 2006 11:41 schreef DaveM het volgende:

Waarom denk je dat minister Dekker (VVD) zoveel goedkope huizen laat slopen (onder de dekmantel van stadsvernieuwing).
Omdat er in verhouding teveel sociale woningbouw is in bepaalde steden. En omdat er niet meer zoveel mensen met een laag inkomen zijn.
pi_34372892
quote:
Op maandag 23 januari 2006 11:43 schreef SjonLok het volgende:

[..]

Omdat er in verhouding teveel sociale woningbouw is in bepaalde steden.
De wachtlijsten zijn opgelost en nu is er leegstand bedoel je?
pi_34372966
quote:
Op maandag 23 januari 2006 11:43 schreef SjonLok het volgende:

[..]

Omdat er in verhouding teveel sociale woningbouw is in bepaalde steden. En omdat er niet meer zoveel mensen met een laag inkomen zijn.
Ja vooral, zelfs met een modaal inkomen kun je als alleenstaande starter bijna niets kopen.

En in verhouding teveel sociale woningbouw, toch vreemd dat mensen in de steden dan met wachtlijsten geconfronteerd worden die 5 jaar of meer zijn.
  maandag 23 januari 2006 @ 12:08:18 #68
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_34373334
quote:
Op maandag 23 januari 2006 11:56 schreef Basp1 het volgende:

Ja vooral, zelfs met een modaal inkomen kun je als alleenstaande starter bijna niets kopen.
Kletskoek. Alleen al in Rotterdam zijn er op dit moment 754 huizen tussen de 100.000,- en 150.000,- te koop (volgens funda.nl)
quote:
En in verhouding teveel sociale woningbouw, toch vreemd dat mensen in de steden dan met wachtlijsten geconfronteerd worden die 5 jaar of meer zijn.
Dat is omdat er te weinig modale en duurdere woningen zijn, waardoor mensen noodgedwongen te lang in sociale woningbouw blijven zitten. Dat is niet omdat er te weinig sociale woningbouw is.

[ Bericht 0% gewijzigd door SjonLok op 23-01-2006 12:16:15 ]
  maandag 23 januari 2006 @ 12:15:40 #69
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_34373565
-

[ Bericht 99% gewijzigd door SjonLok op 23-01-2006 12:15:51 ]
  maandag 23 januari 2006 @ 12:32:18 #70
56749 BlaZ
pi_34373993
quote:
Op maandag 23 januari 2006 12:08 schreef SjonLok het volgende:

[..]

Kletskoek. Alleen al in Rotterdam zijn er op dit moment 754 huizen tussen de 100.000,- en 150.000,- te koop (volgens funda.nl)
[..]

Dat is omdat er te weinig modale en duurdere woningen zijn, waardoor mensen noodgedwongen te lang in sociale woningbouw blijven zitten. Dat is niet omdat er te weinig sociale woningbouw is.
In Rotterdam ja. Wie wil daar nou wonen.
pi_34374009
quote:
Op maandag 23 januari 2006 12:08 schreef SjonLok het volgende:

Ja feest 125.000 euro voor een appartement van 40m^2 (waarbij ook nog eens 150 euro service kosten per maand komen), of een huis waarvoor je ook nog eens voor 50.000 euro moet opknappen. Wanneer je ook de hypotheek wilt aflossen is dat dus echt bijna niet mogelijk, alleen met die aflossingsvrije hypotheek constructies.
quote:
Dat roepen de overheden al jaren en jaren dat dat de reden zou zijn, nou de afgelopen jaren is er redelijk wat in het duurderdere segment bijgebouwd, maar de starters vertrekken niet. Deze oude verkochte woningen die dan opeens als starters woningen moeten doorgaan kan men nog steeds niet opbrengen. De verkopers van die starters woningen die moeten natuurlijk wel maximaal hun winsten cashen omdat ze anders de financiering van hun nieuwe huis niet rond krijgen.
pi_34374356
Was al in Zembla geweest; als in Nederland zo'n miljoen huizen erbij wordt gebouwd, dan blijft max 13 procent van Nederland bebouwd.
  maandag 23 januari 2006 @ 13:19:39 #73
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_34375468
quote:
Op maandag 23 januari 2006 12:33 schreef Basp1 het volgende:

Ja feest 125.000 euro voor een appartement van 40m^2 (waarbij ook nog eens 150 euro service kosten per maand komen), of een huis waarvoor je ook nog eens voor 50.000 euro moet opknappen. Wanneer je ook de hypotheek wilt aflossen is dat dus echt bijna niet mogelijk, alleen met die aflossingsvrije hypotheek constructies.
Ach wat een onzin. Als je alleen maar dit soort onwaarheden gaat schrijven, dan stop ik met reageren op je.
quote:
Dat roepen de overheden al jaren en jaren dat dat de reden zou zijn, nou de afgelopen jaren is er redelijk wat in het duurderdere segment bijgebouwd, maar de starters vertrekken niet. Deze oude verkochte woningen die dan opeens als starters woningen moeten doorgaan kan men nog steeds niet opbrengen. De verkopers van die starters woningen die moeten natuurlijk wel maximaal hun winsten cashen omdat ze anders de financiering van hun nieuwe huis niet rond krijgen.
De huizenprijzen stijgen nog steeds harder dan de inflatie. Dat komt omdat er nog steeds te weinig woningen zijn.

Maar het blijkt keer op keer dat nieuwbouwwoningen in het middeldure en duurdere segment binnen no-time verkocht zijn. En dat ondanks de matige economische situatie van de afgelopen paar jaar.
pi_34377492
Ik snap niet dat gemeenten niet gewoon veel meer appartementencomplexen neerzetten. Rond de 150.000 euro. Daar zou ik heel tevreden mee zijn.
  maandag 23 januari 2006 @ 14:27:10 #75
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_34377591
quote:
Op zondag 22 januari 2006 13:34 schreef Martijn_77 het volgende:
Als straks al die baby boomers naar het bejaardenhuis gaan zal de huizenmarkt in elkaar zakken.

Is dus gewoon nog een kwestie van een paar jaar wachten.
Juist. Zeker nu er een beleid gevoerd wordt waarin men mensen zolang mogelijk thuis tracht te houden i.p.v. te verkassen naar bejaardentehuizen. Dit feit in combinatie met het structurele woningtekort maakt je uitspraak tot grappig, meer niet.
Say your prayers
pi_34379236
quote:
Op maandag 23 januari 2006 13:19 schreef SjonLok het volgende:

[..]

Ach wat een onzin. Als je alleen maar dit soort onwaarheden gaat schrijven, dan stop ik met reageren op je.
Wat vind je er onzin aan, het aanbod verhaaltje of het aflossings verhaaltje?
Ik zelf ben woonachtig in het provinciestadje tilburg, als ik bij funda tot 125.000 euro zoek dan krijg ik welgeteld 3 appartementen en 1 huis voorgeschoteld. Nou dan zal ik eens duur gaan doen, en tot 150.000 gaan zoeken dan is er wel wat meer aanbod.

Maar voor 150.000 euro zonder eigen geld kan ik geen hypotheek krijgen met 33.000 euro bruto per jaar. Mijn maximale hypotheek bedrag is op dat moment 148.500, daar gaat KK vanaf dan is de maximale waarde waarvoor je iets kan kopen 132.000.

Dan zijn de netto maandlasten 450. euro. Wil ik ook nog de hyptheek aflossen (wat ik wel zou willen dan komt er ook nog eens 148.500 / *( 30 jaar * 12 maanden) 412.50 netto bij.

Dus totaal om alleen een woning te hebben en die te willen aflossen zou ik al 862.50 kwijt zijn. dan heb je toch echt een probleem als je alleen al 50% van je netto salaris aan woningkosten kwijt bent.
quote:
De huizenprijzen stijgen nog steeds harder dan de inflatie. Dat komt omdat er nog steeds te weinig woningen zijn.

Maar het blijkt keer op keer dat nieuwbouwwoningen in het middeldure en duurdere segment binnen no-time verkocht zijn. En dat ondanks de matige economische situatie van de afgelopen paar jaar.
Het blijkt ook keer op keer dat er bouwfraude gepleegd wordt maar toch blijft de overheid maar uitbesteden bij dezelfde ondernemingen.

Het blijkt ook dat starters op de nederlandse woningmarkt steeds meer en meer kwijt zijn aan hun woonlasten, dit itt de mensen die 7 jaar of meer geleden een huis gekocht heben en hun overwaarde gebruikt hebben om die duurdere huizen te kopen.
  maandag 23 januari 2006 @ 15:36:03 #77
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_34379870
quote:
Op maandag 23 januari 2006 15:18 schreef Basp1 het volgende:

Wat vind je er onzin aan, het aanbod verhaaltje of het aflossings verhaaltje?
Ik ben het met je eens dat een maximale hypotheek van rond de 140.000 moet lukken. Misschien zelfs iets hoger. Bij het afdingen moet je rekenen dat je 5.000,- van de vraagprijs afhaalt. De kosten koper moet je mijns inziens zelf op tafel leggen. Als starter moet dat mogelijk zijn.

De berekening van de maandlasten klopt niet. Zelfs met een aflossingshypotheek komt je niet boven de 600,- netto per maand volgens mij.

Daarbij moet je niet vergeten dat je als starter die modaal verdient heel snel heel veel geld meer gaat verdienen. Dus dat je de eerste paar jaar iets meer geld aan je woning kwijt bent is niet zo erg.
quote:
Het blijkt ook dat starters op de nederlandse woningmarkt steeds meer en meer kwijt zijn aan hun woonlasten, dit itt de mensen die 7 jaar of meer geleden een huis gekocht heben en hun overwaarde gebruikt hebben om die duurdere huizen te kopen.
Dat klopt. Maar nogmaals, er moet dus gewoon veel meer bijgebouwd worden. En dan met name de midden en hogere categorie. Op het gebied van sociale woningbouw is Nederland ondertussen genoeg voorzien. We hebben maar 10% gezinnen met een laag inkomen, terwijl er veel meer sociale woningbouw is.
  maandag 23 januari 2006 @ 23:39:41 #78
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34398437
Alhoewel er inderdaad ogenschijnlijk een overschot is aan sociale woningbouw weigeren veel bezitters van deze huizen toch over te stappen naar een betere woning. Hierdoor is er geen doorstroom, en kun je eigenlijk ook niet van een overschot spreken, want de vraag naar goedkope woningen overtreft nog altijd het aanbod ruimschoots.
The End Times are wild
pi_34400444
quote:
Op maandag 23 januari 2006 15:36 schreef SjonLok het volgende:
Daarbij moet je niet vergeten dat je als starter die modaal verdient heel snel heel veel geld meer gaat verdienen. Dus dat je de eerste paar jaar iets meer geld aan je woning kwijt bent is niet zo erg.
Ben je soms hypotheek verstrekker dat je zo'n positief verhaaltje hierover neer schrijft. En dan ook even tussen neus en lippen aannemen dat een starter op de woningmarkt die modaal verdient nog veel zal doorgroeien. Ik zit al enkele jaren met mijn loon rond modaal te slingeren maar ga er toch echt niet heel snel heel veel overheen, en ik denk met mij nog veel meer mensen. Het heet niets voor niets modaal.
quote:
Dat klopt. Maar nogmaals, er moet dus gewoon veel meer bijgebouwd worden. En dan met name de midden en hogere categorie. Op het gebied van sociale woningbouw is Nederland ondertussen genoeg voorzien. We hebben maar 10% gezinnen met een laag inkomen, terwijl er veel meer sociale woningbouw is.
Ik weet niet wat jij onder sociale woningbouw verstaat, ook ik woon in iets van een WBV, maar mocht vanwegen mijn loon dan ook niets onder de 375 euro per maand huren, daarvan was er niets te vinden, dus ben ik in de sociale sector nog altijd 450 euro per maand kwijt, excl gwl. (en 5 jaar inscrijvingsduur)

Als je het hebt over gezinnen met lage inkomens die kunnen zo'n bedrag niet eens opbrengen voor hun huis, of ze moeten nog geluk hebben dat ze nog wat huursubsidie krijgen, maar met de vernieuwde toewijzingsregels van de WBV komen in dit flatcomplex gewoon geen mensen meer terecht die voor huursubsidie in aanmerking komen.
pi_34403310
Mja wat valt er nou nog te zeggen hierover? Het is gewoon belachelijk hoe er niets gebouwd wordt, hoe de prijzen kunstmatig hoog gehouden worden, hoe je verplicht in een blokkendoos moet wonen enzovoorts. Maar ja, degenen met macht hebben zelf allemaal al lang een woning, en het interesseert ze niets. Ze vinden het zelfs wel leuk, want ze rekenen zich rijk! Dezelfde woning die 12 jaar geleden 175000 gulden kostte, gaat nu voor 400000 euro weg! Wat ze vergeten is dat de jeugd geen enkele mogelijkheid heeft om iets te kopen, en dat de bevolking van 12 miljoen naar 17 miljoen is gegaan zonder dat er navenant bijgebouwd is. Maar ja, de extra inkomsten uit alle belastingen op de gestegen woningwaarde zijn ook zo lekker he, dus waarom iets doen om de prijzen te verlagen...

En dan heb je natuurlijk ook nog die milieufreaks, die een weiland als natuurgebied zien, en politici met boter op hun hoofd die een wet uit 191x (waarin staat dat je niet mag bouwen buiten de stadsgrenzen) gewoon laten bestaan. Oh, natuurlijk helpt het om goed vaak "Nederland is VOL!!!" te roepen, en het feit dat NL maar voor 11% bebouwd is (dat is dus ALLES bij elkaar opgeteld) te verdoezelen zodat iedereen dat ook nog gaat geloven ook.

Ondertussen worden de speculanten stinkend rijk, honderden miljoenen verdienen ze in een dag tijd (was uit hun eigen mond te horen tijdens die nova/2vandaag/?? reportage van meer dan een jaar geleden) met niets dan een paar handtekeningen. En als er al gebouwd wordt, dan is het steevast in het dure segment boven de 300000 euro, want hoe te hoger de prijs, hoe te meer winst er gemaakt wordt (was in dezelfde reportage te zien).

Dat hele systeem is gewoon rot. Door en door rot. Misselijkmakend rot zelfs. Het is werkelijk ongelofelijk hoe mensen als ratten moeten wonen in spuuglelijke wijken... maar ja ze zijn allang blij dat ze iets hebben, en beter weten doen ze toch niet. Dat heel NL de komende eeuw in ruime, mooie, betaalbare, individuele, vrijstaande woningen kan wonen als er slechts 2% grond vrijgegeven wordt...

Starters van NL, verenigt u en verlaat NL.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_34480866
quote:
Op maandag 23 januari 2006 23:39 schreef LXIV het volgende:
Alhoewel er inderdaad ogenschijnlijk een overschot is aan sociale woningbouw weigeren veel bezitters van deze huizen toch over te stappen naar een betere woning.
En terecht ! Mensen (en ik heb het niet tegen jou hoor) die zeggen dat mensen te goedkoop wonen moeten zich eens na laten kijken. Ik heb namelijk ook nooit gehoord dat het een slechte zaak is, als mensen met een goed inkomen een goedkope auto kopen, of met ryanair vliegen.

Volgens mij leven we niet in een communistische staat en is iedereen vrij om zelf te bepalen welk deel hij van zijn inkomen aan wonen kwijt wil zijn. De enige correcte conclusie die men uit het fenomeen "scheefwonen" kan trekken is dat er meer van dat soort woningen gebouwd moeten worden. Mensen die scheefwoners quasi-criminaliseren zijn ofwel geen grote lichten of hun motieven deugen niet.
  donderdag 26 januari 2006 @ 14:42:01 #82
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_34481515
Je kan natuurlijk altijd lekker zwammen over hoe de woningmarkt er op vooruit zou gaan indien er x % van de grond vrijgegeven werd, maar uiteindelijk leiden dergelijke redeneringen tot een volstrekt volgebouwd land.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
  donderdag 26 januari 2006 @ 14:47:01 #83
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34481697
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 14:42 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Je kan natuurlijk altijd lekker zwammen over hoe de woningmarkt er op vooruit zou gaan indien er x % van de grond vrijgegeven werd, maar uiteindelijk leiden dergelijke redeneringen tot een volstrekt volgebouwd land.
Bullshit, Als iedereen in NL een huis zou hebben zou er een procent of 15 van NL bebouwd zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_34483337
Waarom wordt er niet gewoon gebouwd waar vraag naar is. Door die hele bureaucratische systeem wordt er pas iets gebouwd als die vraag allang weer nog groter is dan dat het was op het moment van het begin van het proces wat ze gaan bouwen.
  donderdag 26 januari 2006 @ 20:07:08 #85
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_34492617
quote:
Hebben wij zoveel inwoners of zal het aantal inwoners dermate sterk toenemen dat het realistisch is om te denken dat Nederland volgebouwd zal worden?
  donderdag 26 januari 2006 @ 23:39:54 #86
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_34501946
een simpele oplossing: wiet telen>>>20 jaar cel , of werkkamp. dan is het zo afgelopen. Wel even de wetgeving aanpassen dat makkelijk een veroordeling kan volgen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_34506079
quote:
Ja, want 2% extra is zo enorm veel, zeker als je weet dat ALLE bouw in HEEL Nederland bij elkaar slechts 11% is...
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_34506131
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 03:23 schreef StefanP het volgende:

[..]

Ja, want 2% extra is zo enorm veel, zeker als je weet dat ALLE bouw in HEEL Nederland bij elkaar slechts 11% is...
Alleen het totale oppervlak is ook al erg klein en dan is 10% ineens wel veel.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 07:22:41 #89
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_34507214
quote:
Op maandag 23 januari 2006 12:45 schreef Bijsmaak het volgende:
Was al in Zembla geweest; als in Nederland zo'n miljoen huizen erbij wordt gebouwd, dan blijft max 13 procent van Nederland bebouwd.
Inderdaad, je kan een hele pagina aan Fok!-discussie gewoon schrappen om het probleem op te lossen.

Het meest bevreemdende is dat er hier een heleboel mensen zijn die ondanks de woningnood het beleid van de regering ook nog eens GOEDKEUREN. En dat terwijl ze in België of Duitsland een veel goedkoper huis kunnen krijgen.

Maar ja, slaven vind je overal hé. Luisteren naar Master Balkenende doet het altijd goed...
---verdwijnt---
  vrijdag 27 januari 2006 @ 08:15:07 #90
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_34507558
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 03:30 schreef schvvmert het volgende:

[..]

Alleen het totale oppervlak is ook al erg klein en dan is 10% ineens wel veel.
Juist heel erg weinig toch?

10% van weinig is weinig in verhouding tot 10% van veel.
pi_34518522
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 03:23 schreef StefanP het volgende:

[..]

Waarbij jij volledig voorbij gaat aan aaneengesloten natuurstukken. Stukken natuur die NIET in grote mate beinvloed worden door de mens alhier, zijn er nog maar heel weinig. Wat betreft hebben we alleen delen van de Veluwe en de Biesbos die nog onaangetast zijn.
bouwen we de rest van Nederland ook vol, dan zijn ook deze gebieden de lul.

Godzijdank zijn er nog genoeg mensen die keihard tegen zulke bouwplannen ingaan
  vrijdag 27 januari 2006 @ 15:17:22 #92
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34518607
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 15:15 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Waarbij jij volledig voorbij gaat aan aaneengesloten natuurstukken. Stukken natuur die NIET in grote mate beinvloed worden door de mens alhier, zijn er nog maar heel weinig. Wat betreft hebben we alleen delen van de Veluwe en de Biesbos die nog onaangetast zijn.
bouwen we de rest van Nederland ook vol, dan zijn ook deze gebieden de lul.

Godzijdank zijn er nog genoeg mensen die keihard tegen zulke bouwplannen ingaan
Maar wat ben jij dan van plan met die 500.000 woningzoekenden? Hebben die geen recht op onderdak?
The End Times are wild
pi_34520829
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 15:17 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar wat ben jij dan van plan met die 500.000 woningzoekenden? Hebben die geen recht op onderdak?
Hoe kom je aan 500.000? Die wonen nu allemaal op straat? En de overheid hoeft het niet finacieel mogelijk te maken dat mensen op hun 18e zelfstandig gaan wonen
pi_34520902
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 15:17 schreef LXIV het volgende:
En daarvoor zijn geen andere manieren te bedenken dan al het groen maar vol te bouwen? Hoogbouw is geen optie? Betere indeling is geen optie?
Enne, zoals de user boven mij al zei: die 500.000 zijn op dit moment toch ook niet dakloos?
  vrijdag 27 januari 2006 @ 16:25:37 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34521150
Niet iedere woningzoekende is dakloos. Dan zouden de straten en parken van Nederland vol mensen liggen. Veel zullen er nog bij hun ouders wonen, in een ontoerijkende woning of een studentenkamer bezet houden op hun 28-ste.
Vanuit een liberaal standpunt is het inderdaad geen overheidstaak om ervoor te zorgen dan deze mensen huisvesting hebben. Maar op dit moment is het juist de overheid die door allerlei regelgeving en beperkingen voorkomt dat er voldoende huizen gebouwd kunnen worden. Dat is nog veel erger!

Over beter indelen is ook al nagedacht. Dit wordt "inbreiden" genoemd, in tegenstelling tot uitbreiden. Hierbij wordt het schaarse groen dat nog in de wijken te vinden is weggehaald en op die locatie worden dan nieuwe huizen gebouwd. Iets wat de leefbaarheid niet echt vergroot.
The End Times are wild
pi_34521352
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 16:19 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

En daarvoor zijn geen andere manieren te bedenken dan al het groen maar vol te bouwen?
Dat is dus echt BS he, het gaat maar om enkele procenten van de totale groene ruimte, is al vaker gezegd in deze discussie.

Denk je nou echt dat het wat uitmaakt als een paar procent van de 10.000 weilanden in Nederland plaatsmaakt voor woningbouw?
pi_34521456
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 16:25 schreef LXIV het volgende:
Niet iedere woningzoekende is dakloos. Dan zouden de straten en parken van Nederland vol mensen liggen. Veel zullen er nog bij hun ouders wonen, in een ontoerijkende woning of een studentenkamer bezet houden op hun 28-ste.
Vanuit een liberaal standpunt is het inderdaad geen overheidstaak om ervoor te zorgen dan deze mensen huisvesting hebben. Maar op dit moment is het juist de overheid die door allerlei regelgeving en beperkingen voorkomt dat er voldoende huizen gebouwd kunnen worden. Dat is nog veel erger!

Over beter indelen is ook al nagedacht. Dit wordt "inbreiden" genoemd, in tegenstelling tot uitbreiden. Hierbij wordt het schaarse groen dat nog in de wijken te vinden is weggehaald en op die locatie worden dan nieuwe huizen gebouwd. Iets wat de leefbaarheid niet echt vergroot.
Maar hoe kom je op een absurt hoog getal als 500.000?
pi_34521476
Ik vertrek over 1.5 jaar lekker naar Duitsland.
Mooie riante vrijstaande woning met dubbele garage voor 175.000 euro

Ik ga als starter echt niet +200.000 euro betalen voor een rijtjeshok
“Islam is a backward culture.”
“You can’t base a society on religion. The bible is no cookery book.”
www.supportdenmark.com
  vrijdag 27 januari 2006 @ 16:34:17 #99
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34521523
Ik denk zelfs dat de gemiddelde nieuwbouwwijk veel beter voor het milieu is, en een veel grotere soortenrijkdom kent als een kaal chemisch weiland. Er heerst klaarblijkelijk nog steeds het waanbeeld dat een stuk weiland het summum van natuur is. Een stuk weiland is niets meer als een industrieel-agrarisch productie-eenheid. Bovendien een economisch niet levensvatbare productie-eenheid. Een gemiddelde woonwijk met veel bomen, bloemen en planten en allerlei soorten vogeltjes, dát is pas natuur!

En helemaal los van dat: hoeveel mensen hebben er nu plezier van een weiland? Toch maar heel erg weinig. Terwijl wonen een primaire levensbehoefte is.
The End Times are wild
pi_34521581
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 16:30 schreef DaveM het volgende:

[..]

Dat is dus echt BS he, het gaat maar om enkele procenten van de totale groene ruimte, is al vaker gezegd in deze discussie.

Denk je nou echt dat het wat uitmaakt als een paar procent van de 10.000 weilanden in Nederland plaatsmaakt voor woningbouw?
Ja, vergis je niet over de impact van een paar procenten hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')