abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 7 januari 2006 @ 17:32:29 #1
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_33804162
Het vorige deel sloot ik af met deze post:
quote:
Je lesdoelen kan je over het algemeen zo overnemen uit de kerndoelen.
Aan het einde van het document staat alles vermeld.
Game on! Tentamens staan weer voor de deur
Life is what you make it.
pi_33804232
* Evil_Jur meldt zich!
pi_33804286
* Svensational ook.


Handig linkje joh, onwijs bedankt !
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_33806941
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 15:40 schreef Svensational het volgende:

[..]

De docenten zullen dit vast wel hebben, maar als student zou ik niet weten hoe ik daar bij zou kunnen.
[..]

Is dat een besloten pagina? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet...

Ik moet trouwens een vertelopdracht over Klein Duimpje doen, ik vertel het verhaal en dan gaan de kleuters het navertellen. Niet zo'n moeilijke opdracht vind ik, alleen dat formulier geeft problemen bij mij .
Wij moesten de leerplannen tijdens onze stage ook gebruiken.
http://www.gemeenschapsonderwijs.be/pbd << door te klikken op lessentabellen kies je de richting en het vak en dan klik je gewoon op de link naar het leerplan
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 16:01 schreef Neuralnet het volgende:
Ik heb voor wiskunde nauwelijks een leerplan nodig. Alles is zo duidelijk en helder en de inhoud staat vast.
Maar de inhoud moet toch ook ergens duidelijk en helder vaststaan per jaar?
pi_33808125
quote:
Maar de inhoud moet toch ook ergens duidelijk en helder vaststaan per jaar?
Dat is er vast wel, maar vraag me niet waar. Hoofdstukken en een korte omschrijving staan genoemd in de PTA. In principe moet alles uit de lesmethode gedaan worden. Als dat niet lukt, dan wordt het overgeslagen of schuift het door. De lesmethode is specifiek voor een niveau/klas bedoeld en gebaseerd op een aantal studiebelastingsuren. Overigens is de stof redundant en komt het steeds weer terug.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_33808259
Ik denk dat ik toch maar blij ben dat k lesgeef in België. Ik heb soms de indruk dat ze het bij jullie hetliefst moeilijker maken dan het nodig is (maar dat komt misschien ook wel omdat ik het onderwijssysteem bij jullie nog altijd niet zo goed snap )
pi_33808459
Ons onderwijssysteem was ooit een van de beste ter wereld. Moeilijk en op niveau. Zodat niet iedere droplul zijn diploma bij een pak pap kreeg. Dat heeft ook wat. Iemand die in Nederland zijn diploma haalde verkondigde een grote waarde. Tegenwoordig is het allemaal wat minder, maar kan het nog steeds concurreren met het buitenland. Dat houden we graag zo.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_33808581
Hmz, ik weet nu niet of het iets is zoals een voetbalwedstrijd België - Nederland, maar ik moet eerlijk toegeven dat hier in België het onderwijssysteem in Nederland niet zo hoog aangeschreven is. Hier hoor je vaak iets van: "ga anders gewoon jouw diploma halen in Nederland, daar is het makkelijker"

(ik wil hier geen ruzie stoken ofzo eh of beweren dat ons onderwijssysteem zoveel beter is. Daarvoor zou ik dat van jullie beter moeten kennen om er een oordeel over te vellen. Ik vertel gewoon wat hier gezegd wordt.)
pi_33814881
Dat is overal zo. In elk land wordt er wel geroepen "ga naar ...., want daar is het zoveel makkelijker". De clou is echter dat ALS men vervolgens in het buitenland gaat studeren EN het daadwerkelijk makkelijk is, men opeens met een diploma thuiskomt dat niet gelijkwaardig blijkt te zijn of niet geaccepteerd wordt om in het eigen land mee te werken.

Zo kan je in Amerika heel makkelijk High School of "university" halen en in sommige staten drukken ze zelfs tegen betaling een diploma af, maar daar kom je in Europa niet mee aan het werk.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_33836566
quote:
Een Kamermeerderheid vindt dat scholieren die aan de lerarenopleiding pabo willen studeren verplicht eindexamen in wiskunde moeten doen. Dat schrijft de Volkskrant donderdag. Met die maatregel moet het rekenniveau van toekomstige basisschoolonderwijzers verbeteren. Uit onderzoek van toetsingsinstituut Cito bleek deze week dat meer dan de helft van de pabo-studenten slechter is in rekenen dan goede leerlingen uit de hoogste groep van de basisschool.

Minister van Onderwijs Maria van der Hoeven (CDA) wil vanaf volgend jaar wiskunde schrappen als verplicht eindexamenvak voor havo-scholieren. In plaats daarvan moet er een rekenvaardigheidstoets komen voor alle pabo-studenten. Wie voor de toets onvoldoende scoort, moet verplicht de kennis bijspijkeren. Slaagt de student daar niet in, dan moet hij of zij de opleiding verlaten.

Voorzitter van de HBO-Raad Doekle Terpstra zei woensdag in De Telegraaf dat het de eigen schuld is van Van der Hoeven dat onderwijzers onvoldoende kunnen rekenen. Een reden daarvoor is volgens Terpstra dat de minister vanwege het lerarentekort de lat steeds lager legt voor aankomende leraren. Van der Hoeven en haar partij het CDA vrezen dat de toestroom van studenten naar de pabo zal stagneren door strengere exameneisen.

D66, PvdA, SP en VVD vinden dat niet de toestroom naar de pabo de maatstaf moet zijn, maar de kwaliteit van de afgestudeerde leraren.
bron

Terechte ontwikkeling in mijn opinie.
Alleen het eerste vetgedrukte stukje vind ik vreemd, ik dacht dat rekenen ev. altijd al in je propedeuse zat? Of verschilt dit per PABO?
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_33838905
Rekenen zit inderdaad in de propedeuse. Vanwege het lerarentekort wordt het echter steeds makkelijker gemaakt. De genoemde partijen vinden dat echter niet zo erg, want zij willen pas op het einde kijken naar de kwaliteit van de afgestudeerde leraar.

Mijn inziens is dat te laat. Een afgestudeerde krijgt zijn bevoegdheid en als dan blijkt dat hij het niet kan, dan kan er niks meer aan gedaan worden.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_33840276
Tentamens enzo komen er weer aan en ik heb mijn hele vakantie geen *** gedaan.
Mon 'en!
pi_33852045
quote:
Op zondag 8 januari 2006 18:26 schreef Neuralnet het volgende:
Vanwege het lerarentekort wordt het echter steeds makkelijker gemaakt.
Dat is sowieso het hele probleem. Eisen worden meer en meer naar beneden bijgeschroefd, scholen nemen elke droplul aan omdat ze niemand anders kunnen krijgen, en hoe verder dit gaat, hoe verder de status van het beroep daalt.....en hoe minder de getalenteerde mensen geneigd zijn het beroep nog te kiezen. Spiraal naar beneden.

Stel gewoon hoge eisen en betaal navenant. Dan zul je eens zien hoe snel het lerarentekort wordt opgelost. Het is namelijk een hartstikke leuk beroep, waarin je veel vrijheid hebt om je ei kwijt te kunnen op de manier die jou goed lijkt en die bij je past, waarin je, afgezien van het lesrooster, zelf je tijd kunt indelen (als ik om drie uur 's nachts, of op het strand, repetities wil nakijken doe ik dat), waarin je energie krijgt van contact met jonge mensen, waarin je over het algemeen intelligente en sociaal vaardige collega's hebt (ALS de overheid haar beleid aanpast, tenminste)....en noem alle voordelen maar op.

Ik heb zelf veel zin om morgen weer te beginnen. Ben ook wel echt EXTREEM uitgerust deze vakantie, ik heb schandalig lang uitgeslapen steeds Zal effe wennen zijn om weer in het ritme te komen, maar energie heb ik voor tien.
pi_33853348
Of het leuk is ligt er maar net aan op welke school je komt, hoeveel mogelijkheden je hebt en wat het financieel oplevert. Probeer vanuit een andere afgeronde opleiding maar eens een school te vinden waarop je terecht kan om voldoende praktijkervaring op de doen om een bevoegdheid te halen. En vacatures zijn meestal vervangingsvacatures die niet genoeg betalen om ook fatsoenlijk van te kunnen leven.

Ja, voor de leraar met vele jaren ervaring die inmiddels 3000 bruto vangt is het leuk. Ik kom hooguit in aanmerking voor zeer kleine betrekkingen. Ik kreeg recent een leuke aangeboden: 0,5 FTE, 1000 bruto en na 2 maanden afbouwend tot de helft. Reiskosten slechts voor de helft vergoed. Dan werk je alleen voor de trein.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  maandag 9 januari 2006 @ 17:07:08 #15
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_33870825
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:49 schreef thaleia het volgende:
Ik heb zelf veel zin om morgen weer te beginnen. Ben ook wel echt EXTREEM uitgerust deze vakantie, ik heb schandalig lang uitgeslapen steeds Zal effe wennen zijn om weer in het ritme te komen, maar energie heb ik voor tien.
Ja, dat heb ik ook. Moet wel zeggen dat het vanmorgen even doorbijten was om op te staan, maar toen ik eenmaal overeind was, ging het wel weer. En ik hoorde later op de morgen dat de meeste collega's daar een beetje last van hadden.

Probleem:
een leerlinge van mijn mentorklas heeft een oogje op me. Voor de vakantie had ik al het idee dat er wat speelde (giechelig doen als ik in de buurt was, zo lang mogelijk in het lokaal blijven, etc.), en ik had eigenlijk gehoopt dat dat door de vakantie een beetje tot bedaren zou zijn gekomen. Echter vandaag blijkt dat nog steeds in volle hevigheid door te gaan. Leerlingen kwamen me na de les vertellen dat ze mijn naam in haar MSN-naam had staan, en toen ze daarop verder vroegen op MSN bleek het dus daadwerkelijk over mij te gaan. Heb het er met mijn afdelingsleider over gehad, hij zegt dat je er niet op moet reageren, korte antwoorden te geven wanneer ze weer om aandacht vraagt - en ik kan me er ook in vinden. Vind het alleen zo'n vervelende situatie. Had nooit gedacht dat mij dit zou overkomen... En nu nota bene in mijn eigen mentorklas...

Jullie misschien nog tips?
.
  maandag 9 januari 2006 @ 17:12:11 #16
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33870939
Het niveau bij de leraren gaat inderdaad sterk omlaag. Tegenwoordig nemen veel scholen alleen nog maar 1egraads leraren aan, zelfs in de onderbouw, omdat 2e graadsleraren gewoon TE dom zijn om les te geven.
  maandag 9 januari 2006 @ 17:14:16 #17
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33871012
quote:
Op maandag 9 januari 2006 17:07 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik ook. Moet wel zeggen dat het vanmorgen even doorbijten was om op te staan, maar toen ik eenmaal overeind was, ging het wel weer. En ik hoorde later op de morgen dat de meeste collega's daar een beetje last van hadden.

Probleem:
een leerlinge van mijn mentorklas heeft een oogje op me. Voor de vakantie had ik al het idee dat er wat speelde (giechelig doen als ik in de buurt was, zo lang mogelijk in het lokaal blijven, etc.), en ik had eigenlijk gehoopt dat dat door de vakantie een beetje tot bedaren zou zijn gekomen. Echter vandaag blijkt dat nog steeds in volle hevigheid door te gaan. Leerlingen kwamen me na de les vertellen dat ze mijn naam in haar MSN-naam had staan, en toen ze daarop verder vroegen op MSN bleek het dus daadwerkelijk over mij te gaan. Heb het er met mijn afdelingsleider over gehad, hij zegt dat je er niet op moet reageren, korte antwoorden te geven wanneer ze weer om aandacht vraagt - en ik kan me er ook in vinden. Vind het alleen zo'n vervelende situatie. Had nooit gedacht dat mij dit zou overkomen... En nu nota bene in mijn eigen mentorklas...

Jullie misschien nog tips?
Een gesprek onder 4 ogen waarbij je haar duidelijk maakt dat het gewoon niet kan en dat een relatie met jouw onmogelijk is. Gewoon zeggen waar het op staat. Getrouwd zijn of een vriendin hebben wil ook nog wel eens helpen.
pi_33871028
Ben nog maar 2 maanden terug uit China, maar in februarie mag ik alweer naar Litouwen om daar mee te doen aan het www.includeme.de project.

[ Bericht 1% gewijzigd door Evil_Jur op 09-01-2006 17:27:35 ]
  maandag 9 januari 2006 @ 17:17:02 #19
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33871105
Ik denk dat veel leraren jouw baan wel zouden willen hebben, als ik al die verhalen hier zo hoor. Super!
pi_33871126
Vandaag voor het eerst geen stage meer maar 'voor 't eggie'.

Zúlke leuke klassen!

Heb er alweer helemaal zin in!
pi_33871279
Evil_Jur je linkje doet het niet...


tevens tvp
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_33871439
Ik begin er morgen aan.
Maandag is mijn vrije dag dus ik kon nog profiteren van een extra dagje vakantie

Ik zie er in tegenstelling tot jullie een beetje tegenop. Niet voor het lesgeven. Dit mag zo vlug mogelijk beginnen, maar we hebben deze week doorlichting (aka vroegere inspectie). Op elk moment van de les kan er een inspecteur binnenkomen en mijn les meevolgen.
En dat vind ik persoonlijk nogal vervelend, zo de eerste week na een vakantie. Is het altijd wat hectischer omdat de leerlingen dan inzagerecht hebben in hun examen, er moeten nieuwe cursussen uitgedeeld worden, leerlingen willen nog eens iets zeggen over hun vakantie (en daar heb ik wel alle begrip voor), maar nu ga ik zo echt streng moeten zijn deze week

Ik kijk al uit naar volgende week eigenlijk
pi_33871504
quote:
Op maandag 9 januari 2006 17:20 schreef teigan het volgende:
Evil_Jur je linkje doet het niet...


tevens tvp
Sorry, heb het verbeterd.
pi_33873184
De inspectie doet niks. Een beetje rondlopen en af en toe eens binnenlopen. Voornamelijk bestaande uit mensen die zelf in het onderwijs geflopt zijn en daarna even komen zeggen wat er allemaal niet deugt.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_33874074
quote:
Op maandag 9 januari 2006 17:14 schreef nickybol het volgende:
Een gesprek onder 4 ogen waarbij je haar duidelijk maakt dat het gewoon niet kan en dat een relatie met jouw onmogelijk is. Gewoon zeggen waar het op staat. Getrouwd zijn of een vriendin hebben wil ook nog wel eens helpen.
Ik zou niet zomaar vanuit het niets een gesprek aangaan, dan geef je het (en haar) naar mijn idee veel teveel aandacht. Bovendien wordt alle mannelijke leraren afgeraden een gesprek onder 4 ogen met leerlinges te hebben....en juist bij een geval van verliefdheid zou ik daar extra voorzichtig mee zijn.
Negeren zou ik zeggen, en als er een actie komt die niet te negeren valt (Valentijnsdag komt eraan ) kun je altijd nog even kort aangeven dat ze zich maar snel op iets anders moet richten.

Dit is iets waar echt vooral jonge mannelijke leraren last van hebben, ik heb ook een paar collega's die het erg goed doen bij de pubermeisjes-vol-hormonen. Jongens zijn sowieso wat later met hun belangstelling voor het andere geslacht, en als ze die belangstelling al krijgen, dan doorgaans meer voor dames van hun eigen leeftijd of daaronder.

Had ooit een collega die sprekend leek op Brad Pitt Die liet mij al niet geheel koud, laat staan al die leerlingen
  maandag 9 januari 2006 @ 18:59:35 #26
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_33874660
Bedankt voor jullie reacties.

Wat jij zegt is inderdaad ook in grote lijnen wat mijn afdelingsleider zei, Thaleia. Tja.. ik realiseerde me dat ook met dat gesprekje onder 4 ogen. Als die echt helemaal ergens op een roze wolk zweeft, je weet maar nooit wat ze in haar hoofd haalt om te gaan vertellen. Of juist door de afwijzing (want zo zal het natuurlijk op haar overkomen) misschien als wraak. En dan sta ik daar met mijn goed fatsoen

Gewoon maar es negeren.

[ Bericht 7% gewijzigd door Baba-O-Riley op 09-01-2006 19:39:20 ]
.
  maandag 9 januari 2006 @ 19:41:52 #27
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33876499
Niet negeren kan ik je aanraden. Dan speel je hard to get. Gewoon zeggen. En zo snel mogelijk, dan neemt het niet te grote vormen aan. En achja wraak, daar moet je dan maar niet vanuit gaan.
pi_33883627
quote:
Bovendien wordt alle mannelijke leraren afgeraden een gesprek onder 4 ogen met leerlinges te hebben....
Wtf? Zijn we al naar zo'n maatschappij gegaan?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_33884337
quote:
Op maandag 9 januari 2006 18:43 schreef thaleia het volgende:

Had ooit een collega die sprekend leek op Brad Pitt Die liet mij al niet geheel koud, laat staan al die leerlingen
Dat doet me herinneren aan een ex-collega van mij
Begonnen alle meisjes op de speelplaats te joelen als hij tevoorschijn kwam. De leerlingen gingen opeens ook héél graag naar geschiedenis en vonden het een superbelangrijk vak (waarmee ik niet wil zeggen dat het niet belangrijk is, maar je begrijpt me wel)

Hij heeft het volgens mij allemaal genegeerd (hij was ook maar tijdelijk) maar ik weet niet of hij ook zo'n bekentenissen heeft gehoord.

Ik zou die persoon gewoon behandelen zoals ik de rest van de klas behandel. Ik heb ook wel een leerling die alles zou doen voor mij (boekentas dragen, kopies dragen, deur openhouden, ...) en me telkens vraagt hoe het met me gaat als hij me tegenkomt en mijn verjaardag blijft onthouden, maar ik behandel die jongen gewoon zoals elke andere leerling.
pi_33885945
Ik wil ook wel iemand die mijn tas draagt. Hij is vrij zwaar en ik krijg maar geen kast om die rotzooi op te bergen.

Uiteraard kan je je het beste professioneel opstellen. De verliefdheid gaat wel over.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_33905234
quote:
Op maandag 9 januari 2006 22:01 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Wtf? Zijn we al naar zo'n maatschappij gegaan?
Het is wel een beetje triest, inderdaad. Maar wel de waarheid
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_33908469
Ik vind het een beetje moeilijk om hier te reageren, maar omdat ik zelf ook te maken heb met de bovenstaande situatie, leek het me wel verstandig. Ik ben zelf namelijk verliefd op mijn leraar. Ik zou niet weten of hij het weet, maar een paar mensen uit mijn omgeving weten het in elk geval wel. Om eerlijk te zijn kan ik je niet aanraden om onder 4 ogen met de leerling te gaan praten. De verliefdheid gaat heus niet over als jij een gesprek met haar hebt gehad, het is echter wel erg confronterend. Misschien is het namelijk wel lang niet zo hevig als zij het doet lijken en maak jij er een groter probleem van. Ook denk ik niet dat de leerling zich er onbewust van is dat een relatie onmogelijk is. Zo weet ik zelf donders goed dat dit echt een van de meest onmogelijke situaties ooit is, maar dat maakt het niet makkelijker en zorgt er zeker niet voor dat de verliefdheid ophoudt. Persoonlijk ben ik dus van mening dat je met een gesprek echt niets oplost en het misschien zelfs alleen maar erger maakt.

In principe is mijn advies, als 'andere kant', dus om gewoon totaal niets te doen. Niet negeren, daar gaat ze zich waarschijnlijk alleen maar kutter door voelen (en gaat het denk ik ook niet van over), maar ook geen gesprek met haar aangaan. Als je over een (lange) tijd nog merkt dat het echt zo hevig is, zou je er misschien over na kunnen gaan denken.

Maargoed, enkel advies van een ervaringsdeskundige
Dan maar zo
  dinsdag 10 januari 2006 @ 17:19:08 #33
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_33908801
Bedankt voor de reacties. Ze is vandaag uit zichzelf opeens naar mijn afdelingsleider gestapt met de vraag of "dat" vreemd was. Mijn afdelingsleider heeft met haar gepraat en om een lang verhaal kort te maken: hij heeft haar duidelijk gemaakt dat het toch nooit wat zal worden, omdat ik leraar ben (en ouder), etc, en dat ze het ook voor zichzelf moest houden. Want nu begint langzaam de halve school er lucht van te krijgen. Ben benieuwd hoe het nu verder gaat. Heb ook voor mezelf besloten om er niks aan te gaan doen. Time is a healer.

Wat een situatie hey... ik heb er voorheen wel eens wat lacherig over gedaan, maar nu het mezelf overkomt heb ik toch zoiets van .. *slik*...
.
pi_33909199
Behandel de leerling zoals alle leerlingen. Ga in op concreet storend gedrag als dat noodzakelijk is, niet op de "verliefdheid" op zich.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_33913426
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 17:19 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bedankt voor de reacties. Ze is vandaag uit zichzelf opeens naar mijn afdelingsleider gestapt met de vraag of "dat" vreemd was. Mijn afdelingsleider heeft met haar gepraat en om een lang verhaal kort te maken: hij heeft haar duidelijk gemaakt dat het toch nooit wat zal worden, omdat ik leraar ben (en ouder), etc, en dat ze het ook voor zichzelf moest houden. Want nu begint langzaam de halve school er lucht van te krijgen. Ben benieuwd hoe het nu verder gaat. Heb ook voor mezelf besloten om er niks aan te gaan doen. Time is a healer.
Wat goed van haar dat ze zelf initiatief heeft genomen! Het lijkt me dat ze vanaf nu wel goed in de gaten heeft waar de grenzen liggen.

Ik werk nu drie dagen in de week, omdat ik één van mijn scholen heb opgezegd, en het zet me aan het denken. De vacatures voor geschiedenis liggen niet voor het oprapen. Daarom is het erg lastig, tot nu toe is het dus niet gelukt, een baan te vinden in mijn eigen stad. Daarnaast is het ook nog eens moeilijk om een vacature te vinden van ongeveer 20 uur, met daarbij ook eerstegraadsuren. Dat is nu eenmaal wel wat ik erg graag wil.

Ik heb er voor nu genoegen meegenomen dat ik op die drie dagen een lange reistijd heb. Voordeel van die school is dat ik in de bovenbouw Havo/VWO leesgeef en dus veel ervaring op kan doen. Maar, ik ben niet van plan dit nog een schooljaar te doen, het valt me nu al behoorlijk zwaar. De vacatures die ik zie, zijn vaak maar voor tien uur, of iets in die richting. Dat schiet niet echt op. Met werk als museumdocent (vind ik wel erg leuk) is dat toch ook lastig te combineren, maar vooral financieel levert het me gewoon te weinig op, vind ik.

Daarom ga ik toch ook verder kijken en de komende tijd solliciteren op functies buiten het onderwijs. Tja.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  woensdag 11 januari 2006 @ 18:28:27 #36
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_33945563
subtiele tvp

RaisinGirl . Ik vind jou ook, al zie ik je alleen op internet, al zo'n typisch voorbeeld van een goede docent. Jammer.
pi_33945732
Ik kom net bij de logopediste vandaan en die heeft (een van) mijn grootste angst(en) weggenomen. Qua stem kan ik het onderwijs gemakkelijk aan, terwijl het er eerst naar uit zag dat ik weer een andere opleiding moest zoeken. En ik vind het leuk. Nu hoef ik alleen nog even een paar extra uren aan mijn dag toe te voegen en dan komt alles goed.
Mon 'en!
pi_33945848
Ik hoef gelukkig niet naar logopedie, de meeste van mijn klasgenoten wel.
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_33946088
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 18:38 schreef Svensational het volgende:
Ik hoef gelukkig niet naar logopedie, de meeste van mijn klasgenoten wel.
Ik ben er al een maand of drie, wekelijks. En het heeft dus effect.. ofzo. Het komt iig allemaal goed
Mon 'en!
pi_33946454
Vandaag 4 uur vergaderd over een nieuwe 'werkplein-concept' wat ze volgend jaar vanaf de brugklas in gaan voeren. Wordt weer een flinke klus administratie erbij.

Maar wel een uitdagende, nieuwe vorm van onderwijs inrichten.
pi_33946569
En wat houdt het werkplein-concept precies in?
pi_33947019
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 18:59 schreef leonieke het volgende:
En wat houdt het werkplein-concept precies in?
2 klassen (60 leerlingen) hebben een x aantal uur per vak een werkplein uur. Dat houdt zoveel in als dat een leerling bijvoorbeeld 3 uur Engels heeft, er 1 uur werkplein is. Heeft een leerling 4 uur wiskunde kan dit bijvoorbeeld 2 uur werkplein worden.

Op het werkplein werken ze dan met periodeplanners en taken waarmee ze met een vak naar keuze gewoon zelfstandig aan de slag moeten en nakijken. Hiernaast blijft ook het klassikale onderwijs nog gegeven worden. En dan elke vrijdag wordt gecontroleerd of ze hun taken van die week afhebben, zo niet is er ruimte ingecalculeerd voor reparatie/inhaal.

Het idee erachter is dat de manier van onderwijs verschuift naar eigen verantwoordelijkheid van de leerlingen, in plaats van de docent die alsmaar die kar met 30 leerlingen over de streep probeert te trekken.

Overigens ligt er nog geen vast concept. Vandaag met het team zitten discusseren over een ruwe opzet.
pi_33947376
Ik veronderstel dat dat wel voor leerlingen is die op een hoog niveau zitten? En moeten de leerlingen dan allemaal dezelfde oefeningen maken of is dat dan gedifferentieerd?

En de leerstof wordt dan ook ondervraagd tijdens toetsen en examens? Of is dat "extra leerstof"? Wordt het dan niet moeilijk om als leerkracht nog alle leerstof te zien?

Lijkt me wel een leuk idee alleen twijfel ik wat of de leerlingen al verantwoordelijk en/of zelfstandig genoeg zijn op die leeftijd? (de brugklas is toch rond 12 jaar ofzo?)
  woensdag 11 januari 2006 @ 19:20:10 #44
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_33947417
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 19:11 schreef Roellio het volgende:

[..]


Het idee erachter is dat de manier van onderwijs verschuift naar eigen verantwoordelijkheid van de leerlingen, in plaats van de docent die alsmaar die kar met 30 leerlingen over de streep probeert te trekken.

Overigens ligt er nog geen vast concept. Vandaag met het team zitten discusseren over een ruwe opzet.
Ben ik nou gek, of is dit gewoon Tweede Fase light? En aangezien dat ook weer afgeschaft gaat worden.. .
pi_33948871
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 19:19 schreef leonieke het volgende:
Ik veronderstel dat dat wel voor leerlingen is die op een hoog niveau zitten? En moeten de leerlingen dan allemaal dezelfde oefeningen maken of is dat dan gedifferentieerd?

En de leerstof wordt dan ook ondervraagd tijdens toetsen en examens? Of is dat "extra leerstof"? Wordt het dan niet moeilijk om als leerkracht nog alle leerstof te zien?

Lijkt me wel een leuk idee alleen twijfel ik wat of de leerlingen al verantwoordelijk en/of zelfstandig genoeg zijn op die leeftijd? (de brugklas is toch rond 12 jaar ofzo?)
Ze krijgen gewoon een planning van ons, en de stof wordt in het verlengde van het klassikaal onderwijs gegeven. En nee, dit wordt schoolbreed ingevoerd, dus óók op het VMBO.
pi_33948889
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 19:20 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Ben ik nou gek, of is dit gewoon Tweede Fase light?
pi_33956536
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 19:51 schreef Roellio het volgende:

[..]

Ze krijgen gewoon een planning van ons, en de stof wordt in het verlengde van het klassikaal onderwijs gegeven. En nee, dit wordt schoolbreed ingevoerd, dus óók op het VMBO.
Aan het begin van de week een zooitje taken krijgen dat je aan het einde van de week af moet hebben, met nog gewoon klassikale lessen en een aantal uren zelfstandig werken aan één van die taken naar keuze, heet toch dalton?
Alle gekheid op een stokje, want daar hoort gekheid thuis, nietwaar. Het zou toch gek zijn als we het in een doosje zouden stoppen, danwel theelepelsgewijs op zouden hangen aan een rekje... - G. de Vader
pi_34005875
Ik was dit hele topic kwijt! Niet gezien dat die andere gesloten was en deze stond nog niet in my active topics. Maar daar ben ik weer

tvp dus
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  zondag 15 januari 2006 @ 20:02:51 #49
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_34096127
Ik had deze hele topic niet gezien...., maar ik miste hem wel! Blij dat ik hem heb gevonden. Kan ik meteen vragen hoe men hier over de spw denkt. Ik zit er nu zelf op en ben er niet helemaal weg van, slechte organisatie, onduidelijkheid etc. Maar ik kan straks wel door naar de Pabo, dus het zit wel snor. Ik vroeg me alleen af hoe anderen over de spw denken. Ook de mensen die spw'ers op de Pabo in de klas hebben (gehad).
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_34131414
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 19:29 schreef RaisinGirl het volgende:
Daarom ga ik toch ook verder kijken en de komende tijd solliciteren op functies buiten het onderwijs. Tja.
Klote, want ik begrijp dat je het dus WEL erg leuk vindt? Vervelend dat er zo weinig en zulke kleine vacatures zijn. Enig idee in welke richting je het nu gaat zoeken?

Bij mij fluctueert het ook voortdurend: ik had vandaag bijvoorbeeld een heerlijke lesdag, maar daarna ging ik op de Postbanksite mijn maximale hypotheek laten berekenen.....tja en dan weet ik het allemaal niet zo goed meer hoor
pi_34136994
Vergeleken met de meeste vacatures is een steuntrekker financieel nog beter af. Ik vind dat echt slecht van het onderwijs.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  maandag 16 januari 2006 @ 21:29:25 #52
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34137535
Achja, dan moeten scholen maar collegegeld gaan vragen.
pi_34137725
Ik vind het vak leraar leuk, en ik hou helemaal niet van werken in de private sector. Maar ik ben niet gek, ik ga echt niet op een houtje zitten bijten om toch leraar te zijn. Dan zoek ik wel wat anders.
pi_34137827
Op een houtje bijten is zelfs nog uit te houden, maar als je niet eens een dak boven je hoofd kan betalen is het wel erg triest.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  maandag 16 januari 2006 @ 21:37:02 #55
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34137910
Trouwens erg leuke scholen om te werken: www.uwc.org
pi_34138026
Ach, er zijn voor mij nog genoeg opties; Vertalen, schrijven en vooral in het buitenland lesgeven zijn dingen die ik sowieso wil doen, naast of als het de enige manier is, in plaats van lesgeven op een Nederlandse middelbare school voor een habbekrats.
pi_34139129
Ik wil hier even een post plaatsen, zodat ik dit topic later kan terugvinden.
pi_34141424
quote:
Op maandag 16 januari 2006 21:39 schreef Evil_Jur het volgende:
Ach, er zijn voor mij nog genoeg opties; Vertalen, schrijven en vooral in het buitenland lesgeven zijn dingen die ik sowieso wil doen, naast of als het de enige manier is, in plaats van lesgeven op een Nederlandse middelbare school voor een habbekrats.
Ik heb de verkeerde taal uitgezocht (ivm andere mogelijkheden)
Maar heb wel weer zin in stage enzo, mis leerlingen om me heen.
Mon 'en!
pi_34150054
quote:
Op maandag 16 januari 2006 19:22 schreef thaleia het volgende:

Klote, want ik begrijp dat je het dus WEL erg leuk vindt? Vervelend dat er zo weinig en zulke kleine vacatures zijn. Enig idee in welke richting je het nu gaat zoeken?

Bij mij fluctueert het ook voortdurend: ik had vandaag bijvoorbeeld een heerlijke lesdag, maar daarna ging ik op de Postbanksite mijn maximale hypotheek laten berekenen.....tja en dan weet ik het allemaal niet zo goed meer hoor
Ik vind het zeker wel erg leuk, ja. Aan de andere kant: ik heb voordat ik het onderwijs in ging (ik ben pas anderhalf jaar bezig) al behoorlijk wat andere banen gehad en andere werkervaring opgedaan. Daardoor weet ik dat er andere banen zijn, die ik ook leuk vind. Ik ben nooit iemand geweest die zich heeft blind gestaard op één ding. Dat wil ik ook niet, want ik wil me breed ontwikkelen. Bovendien: ik kan altijd weer terug in het onderwijs als de juiste vacature voorbij komt.

Het heeft er vooral mee te maken dat ik een goede baan had voordat ik de overstap maakte. Een die redelijk goed betaalde en het was ook nog eens in mijn eigen woonplaats. Ik vind het niet erg om nu, als investering voor de toekomst zeg maar, dit schooljaar nog wat af te zien in de zin van: ver reizen en weinig uren en dus niet zoveel salaris (dit probeerde ik nog te compenseren door op twee scholen te werken, maar dat was dus geen succes). Maar ik ben niet van plan dat nog een schooljaar te gaan doen. Het is dus heel simpel. Of er komt een vacature bij mij in de buurt (Den Haag en omstreken) van tenminste 18 uren op één school of ik ga weer iets anders doen. Ik zag al best wat leuke banen weer bij de rijksoverheid en aangezien ik daar al ervaring heb, is dat zeker een optie.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_34153081
1e jaars Lerarenopleiding Geschiedenis meldt zich..

op competentiegericht onderwijs..

(tvp..)
I don't really come from outer space || Last.fm
pi_34153323
quote:
Op maandag 16 januari 2006 21:18 schreef Neuralnet het volgende:
Vergeleken met de meeste vacatures is een steuntrekker financieel nog beter af. Ik vind dat echt slecht van het onderwijs.
Mijn vriend zit al grapjes te maken dat ik met deze uren en dit salaris net zo goed een kind kan gaan krijgen (en dan heb ik nog geluk dat ik hoog ben ingeschaald, omdat ze rekening hebben gehouden met mijn laatst verdiende salaris buiten het onderwijs). En dan een paar uurtjes blijven werken als een soort hobby. Hmz. Er zit natuurlijk een kern van waarheid in: het onderwijs is vooral aantrekkelijk voor mensen met kinderen. Je kan gemakkelijk parttime werken en bent ook in je uren flexibel. Gevolg is wel dat hoogopgeleide, ambitieuze mensen die fulltime willen werken het onderwijs amper serieus kunnen nemen. Hoeveel vacatures ik wel niet voorbij zie komen van zes, acht, tien of twaalf lesuurtjes. Het is toch belachelijk.

Eventjes een paar voorbeelden van recente vacatures op volkskrantbanen.nl:
DOCENT Biologie (m/v)
voor minimaal 8 lessen en maximaal 13 lessen (in overleg) waarvan één klas ANW.

Docent DUITS
12 lessen onderbouw vmbo BL/KL

Docent MAATSCHAPPIJLEER
7 lessen onderbouw vmbo BL/KL

Docent Engels m/v
le of 2e grands bevoegd, 14 lessen onderbouw havo/atheneum en gymnasium.

En meesterbaan.nl:
Duits 2e graad
Aantal uren 6

Klassieke talen
Aantal uren 11

[ Bericht 27% gewijzigd door RaisinGirl op 17-01-2006 11:31:24 ]
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  dinsdag 17 januari 2006 @ 11:24:38 #62
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34153378
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:14 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
1e jaars Lerarenopleiding Geschiedenis meldt zich..

op competentiegericht onderwijs..

(tvp..)
Ik kots even met je mee. Tweede graads maatschappijleer, maar competentie gericht is da bomb op dit moment
pi_34153524
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:24 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik kots even met je mee. Tweede graads maatschappijleer, maar competentie gericht is da bomb op dit moment
Ik ben nog niemand tegengekomen, incl. docenten Hogeschool, die tevreden is met het nieuwe systeem..

'Doe maar wat met dat portfolio'..

'Ik heb een toets gehaald, dus ik ben slimmer en competenter'..
I don't really come from outer space || Last.fm
pi_34153755
Ik heb vorig jaar (eerstegraadsopleiding ICLON, Leiden) geen beoordeling gehad over mijn portfolio (als eindproduct). Ik heb dus geen idee of ik een matige, gemiddelde, of goede student en docent in spé was. Gelukkig heb ik wel met de docent vakdidactiek een goed gesprek gehad naar aanleiding van een lessenserie die ik had gemaakt. Hij zei ook duidelijk wat hij vond van mijn ontwikkeling en wat hij in mij zag. Dan weet je tenminste waar je staat.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  dinsdag 17 januari 2006 @ 11:45:54 #65
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34153964
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:37 schreef RaisinGirl het volgende:
Ik heb vorig jaar (eerstegraadsopleiding ICLON, Leiden) geen beoordeling gehad over mijn portfolio (als eindproduct). Ik heb dus geen idee of ik een matige, gemiddelde, of goede student en docent in spé was. Gelukkig heb ik wel met de docent vakdidactiek een goed gesprek gehad naar aanleiding van een lessenserie die ik had gemaakt. Hij zei ook duidelijk wat hij vond van mijn ontwikkeling en wat hij in mij zag. Dan weet je tenminste waar je staat.
Ja ik vind dat ook veel praktischer. Bovendien moet je idd aan de hand van toetsen laten zien dat je competenter bent. Iemand kan de theorie wel goed kennen, maar kan een waardeloze docent zijn.
pi_34158340
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:22 schreef RaisinGirl het volgende:
Er zit natuurlijk een kern van waarheid in: het onderwijs is vooral aantrekkelijk voor mensen met kinderen. Je kan gemakkelijk parttime werken en bent ook in je uren flexibel. Gevolg is wel dat hoogopgeleide, ambitieuze mensen die fulltime willen werken het onderwijs amper serieus kunnen nemen.
Klopt. Het lijkt een vicieuze cirkel: parttime werkende ouders zitten niet zo met dat lage salaris (partnerlief brengt immers het echte inkomen binnen), en vinden het natuurlijk ook prima dat er vacatures zijn van 8 lesuurtjes. En omdat zij die dingen voor lief nemen, blijft het zo, en gaan de mensen die het WEL van het geld en de uren moeten hebben hun heil elders zoeken. Gevolg: nog meer parttime werkende ouders, en bovenstaand verhaal blijft bestaan.
Dit alles komt de status van het beroep ook bepaald niet ten goede.

Een school kan lastig draaien op parttime werkende ouders alleen (IEDEREEN wil de eerste uren, de laatste uren en de woensdagmiddag -liefst nog de hele woensdag- vrij, bijvoorbeeld), en het lerarentekort stijgt, dus het lijkt me dat de vicieuze cirkel doorbroken moet worden. Ik heb er echter weinig vertrouwen in dat de regering daar spoedig actie in onderneemt
pi_34159151
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 14:01 schreef thaleia het volgende:

[..]

Klopt. Het lijkt een vicieuze cirkel: parttime werkende ouders zitten niet zo met dat lage salaris (partnerlief brengt immers het echte inkomen binnen), en vinden het natuurlijk ook prima dat er vacatures zijn van 8 lesuurtjes. En omdat zij die dingen voor lief nemen, blijft het zo, en gaan de mensen die het WEL van het geld en de uren moeten hebben hun heil elders zoeken. Gevolg: nog meer parttime werkende ouders, en bovenstaand verhaal blijft bestaan.
Dit alles komt de status van het beroep ook bepaald niet ten goede.

Een school kan lastig draaien op parttime werkende ouders alleen (IEDEREEN wil de eerste uren, de laatste uren en de woensdagmiddag -liefst nog de hele woensdag- vrij, bijvoorbeeld), en het lerarentekort stijgt, dus het lijkt me dat de vicieuze cirkel doorbroken moet worden. Ik heb er echter weinig vertrouwen in dat de regering daar spoedig actie in onderneemt
Ik doe nu zelf VWO (Atheneum), en ga volgend jaar naar de PABO, terwijl ik net zo goed naar de universiteit had kunnen gaan. Maar leraar basisonderwijs lijkt mij gewoon zo enorm leuk, daar heb ik het lage salaris best voor over. Ik geef sowieso niet veel om geld, zolang ik ervan kan rondkomen en af en toe iets leuks kan doen of kopen vind ik het best. Het is wel een feit dat als ik later ga samenwonen, we tweeverdieners moeten zijn. Wat dan weer lastig uitkomt met kinderen.

Nu ben ik echter een uitzondering op de regel (alhoewel ik samen met iemand anders van V6 naar die PABO ga). De enige manier om meer mensen met een hoge vooropleiding het (basis)onderwijs in te krijgen is zoals jullie ook al zeggen een beter salaris. Want ik weet zeker dat er genoeg universiteit-capable mensen zijn die graag leraar willen worden, maar het toch laten omdat ze dan gewoon erg weinig zullen gaan verdienen.

Het volgende probleem dat er is is het niveau van de PABO (getuige ook de recente nieuwsberichten). Dit is een direct gevolg van de salarissen voor leerkrachten. Er komen weinig mensen naar de opleiding, en als ze al komen zijn het vooral mensen met een lage vooropleiding. Door betere salarissen uit te keren zullen er meer (hoger opgeleide) mensen naar de PABO stromen, waardoor de PABO het niveau kan verhogen zonder een massaal lerarentekort te creeëren.

Maar zoals jij ook al zei, heeft onze regering op dit ogenblik andere prioriteiten. Terwijl het onderwijs toch de basis is van de economie. Ach, ze komen zichzelf nog wel tegen.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  dinsdag 17 januari 2006 @ 14:41:08 #68
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34159717
Ik heb wat dat betreft wel geluk. Mijn verloofde verdient heel erg goed. zo goed dat ik bijvoorbeeld geen bijbaan nodig heb naast mijn studie. Ik kan dus parttime werken of fulltime voor een niet zo super hoog loon, zonder in de problemen te komen.

Maar als je het voor het geld doet kun je beter een andere hbo of wo studie gaan doen.
pi_34162068
Maar is het dan zo slecht gesteld met jullie loon?
Of verdienen mensen in de privé-sector bij jullie gewoon zo veel?
  dinsdag 17 januari 2006 @ 15:44:51 #70
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34162218
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 15:40 schreef leonieke het volgende:
Maar is het dan zo slecht gesteld met jullie loon?
Of verdienen mensen in de privé-sector bij jullie gewoon zo veel?
Ik vind het loon niet zo slecht. In vergelijking tot andere HBO opleidingen is het wel erg laag.
pi_34163320
Het salaris voor een beginnend docent ligt niet bijster hoog, maar ook niet gruwelijk laag:
Wanneer je een volledige betrekking hebt als docent in het voortgezet onderwijs in een LB-functie ligt het salaris op ¤ 2.198 en dit kan oplopen tot een maximum van ¤ 3.359 (dit zijn bruto bedragen per maand).

Er zijn alleen een paar bezwaren:
- maar weinig docenten werken fulltime, zeker als ze net beginnen (1. omdat er niet voldoende uren zijn, 2. omdat ze nog veel tijd kwijt zijn aan lesvoorbereidingen etc.). In de praktijk werken deze docenten echter wel meer uren dan er 'officieel' voor staan;
- salarisonderhandelingen zijn niet erg gebruikelijk in het onderwijs. Als beginnend docent zal het moeilijk zijn om 'al' na twee jaar door te groeien naar een hogere schaal. Terwijl dit bij bijvoorbeeld de rijksoverheid veel minder een punt is;
- er wordt geen onderscheid gemaakt in opleidingsniveau, terwijl dit in andere sectoren vaak wel zo is. Als universitair geschoolde beginnende docent zal het je dan ook vaak overkomen dat leeftijdsgenoten met eenzelfde opleidingsniveau in andere sectoren op basis van dat opleidingsniveau veel hogere salarissen krijgen. Hierdoor ontstaat bij deze groep het idee: ik word onderbetaald.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  dinsdag 17 januari 2006 @ 16:26:06 #72
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34163730
Ik vind het betalen naar niveau trouwens een raar idee voor het onderwijs. Dit omdat het vmbo en speciaal onderwijs (meer tweede graads) vaak gezien wordt als zwaarder dan havo/vwo.
pi_34163848
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 15:40 schreef leonieke het volgende:
Maar is het dan zo slecht gesteld met jullie loon?
Of verdienen mensen in de privé-sector bij jullie gewoon zo veel?
Bruto maandsalarissen ( Loonpeil 1 juli 2002 (niet echt recent, dus tel er gerust een paar honderd euro's bij op))

Schooltype.....................................................................Schaal....Beginsalaris...Eindsalaris
Basisonderwijs............................................................LA.............2.073..............2.991
Voortgezet onderwijs tweede graad.........................LB............2.150..............3.285
Voortgezet onderwijs eerste graad...........................LD............2.171..............4.361
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie.........LB/LC......2.150..............3.834

Trouwens ook wel typerend dat er op werkeninhetonderwijs.nl zulke outdated informatie staat, iets meer actief het onderwijs promoten zou toch moeten kunnen zou je zeggen.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_34164679
Zo slecht is dat toch helemaal niet?

Een linkje naar de weddeschaal waar ik in val http://ond.vlaanderen.be/wedde/weddenschalen/huidig/barema.asp?nr=301&benoeming=vast
Misschien krijgen jullie hierdoor wat meer moed

en als het een troost kan zijn, of je nu in het aso of bso werkt, dat maakt voor ons allemaal geen verschil.

Licentiaten verdienen bij ons trouwens netto ongeveer 250 euro meer per maand en moeten hiervoor 2 à 3 uren minder werken per week
pi_34164820
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:50 schreef leonieke het volgende:
Zo slecht is dat toch helemaal niet?

Een linkje naar de weddeschaal waar ik in val http://ond.vlaanderen.be/wedde/weddenschalen/huidig/barema.asp?nr=301&benoeming=vast
Misschien krijgen jullie hierdoor wat meer moed

en als het een troost kan zijn, of je nu in het aso of bso werkt, dat maakt voor ons allemaal geen verschil.

Licentiaten verdienen bij ons trouwens netto ongeveer 250 euro meer per maand en moeten hiervoor 2 à 3 uren minder werken per week
Nou ja, veel is het niet te noemen . Maar mij hoor je voorderest ook niet klagen hoor, geld interesseert mij niet zoveel. Echter zijn de lage lonen wel de reden van het slechte onderwijs.
Trouwens, puur uit nieuwsgierigheid, hoeveel belasting gaat er in België vanaf? Is dat te vergelijken met Nederland?
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_34165139
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:54 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Nou ja, veel is het niet te noemen . Maar mij hoor je voorderest ook niet klagen hoor, geld interesseert mij niet zoveel. Echter zijn de lage lonen wel de reden van het slechte onderwijs.
Trouwens, puur uit nieuwsgierigheid, hoeveel belasting gaat er in België vanaf? Is dat te vergelijken met Nederland?
ik moet toegeven dat ik veranderd ben naar het onderwijs voor het geld. Je wilt dus echt niet weten hoeveel ik verdiende op mijn vorig werk (privé)

Ik denk dat er per maand 40% afgaat ofzo. Ik zou het eigenlijk niet zo uit mijn hoofd kunnen zeggen en al mijn loonstrookjes liggen thuis (bij mijn ma)

Nu vind ik wel dat mensen in het onderwijs vaak klagen over het loon, maar je mag ook niet vergeten dat we (hier in belgië toch) wel doorbetaald worden tijdens de vakantie, ook de grote vakantie. Zo'n zaken mag je toch ook niet vergeten... Ook al moet er dan ook wat gewerkt worden, het is niet dat we dan elke dag bezig zijn eh
pi_34166285
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:26 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind het betalen naar niveau trouwens een raar idee voor het onderwijs. Dit omdat het vmbo en speciaal onderwijs (meer tweede graads) vaak gezien wordt als zwaarder dan havo/vwo.
Metaalbankwerker in ploegendienst, uitbener of vuilnisman lijkt mij ook zwaarder dan kantoorbeambte, of internist, of eigenaar van een goedlopend internetbedrijfje. What's your point?

leonieke, natuurlijk biedt het onderwijs voordelen in de vorm van flexibele inroostering, lange vakanties, maar het is nou ook weer niet zo dat die dingen in andere sectoren zo rampzalig zijn: vrienden die in andere sectoren werken, kunnen tegenwoordig door allerlei leuke "werk officieel 36 uur, draai er 40, spaar zo superveel vrije dagen"-regelingen net zo goed zes weken aaneen vakantie opnemen, en hebben dan nog geld om in die zes weken naar een leuke exotische bestemming te gaan ook
Tevens kunnen zij een vrije dag opnemen wanneer het hen uitkomt, of wat later beginnen als dat hen uitkomt, of wat eerder weggaan als dat hen uitkomt....dus zo onflexibel is het voor hen allemaal ook niet.

Kortom, die pluspunten van het onderwijs, in combinatie met uiteraard de leukheid van het werk , wegen toch niet zo sterk op tegen het verhoudingsgewijs erg lage salaris, dat blijkt wel uit het feit dat zo weinig hoger opgeleiden nog voor het onderwijs kiezen.
pi_34166855
Precies, thaleia. In alle sectoren is het zo dat hoe meer je met je poten in de modder staat, hoe zwaarder de baan is. Dit betekent niet dat je dus ook goed betaald wordt, in tegendeel. Als je het zo gaat bekijken, zouden juist de ambtenaren op het Ministerie van Onderwijs de laagstbetaalde banen moeten hebben. Die zitten immers lekker met een kopje koffie erbij nota's te schrijven, uit het raam te staren, te emailen, en besprekingen te voeren. Relaxed! Het uitvoerende werk wordt altijd het minst gewaardeerd. Het is a fact of life, maar in het onderwijs moeten ze nodig aan gelijkheid doen omdat dat zogenaamd wèl rechtvaardig is. Ik begin steeds meer een VVD-er te worden, geloof ik (wees niet bang, ik ben nog altijd lid van GL...).

Bij de eerstegraads docenten zal het tekort aan leraren het grootst worden. Dus zullen ze het onderwijs juist voor die groep jonge mensen aantrekkelijk moeten maken. Door geld dus. Maar ik vrees dat ze kiezen voor een andere oplossing: dan maar lageropgeleide docenten les laten geven in bovenbouw Havo/Vwo.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  dinsdag 17 januari 2006 @ 17:52:37 #79
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34166938
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:33 schreef thaleia het volgende:

[..]

Metaalbankwerker in ploegendienst, uitbener of vuilnisman lijkt mij ook zwaarder dan kantoorbeambte, of internist, of eigenaar van een goedlopend internetbedrijfje. What's your point?
Dat tweede graads docenten het zwaarder hebben. Het is slechts 2 jaar studeren verschil. Big deal. Ze doen toch precies hetzelfde?

En zo'n thumbs down hoeft ook weer niet. Het valt me op dat eerste graads docenten vaak neerkijken op tweede graads docenten en dat is helemaal nergens voor nodig. Veel tweede graads docenten besluiten later nog eerste graad docent te worden en meestal zonder enig probleem. Het verschil tussen die docenten zit echt niet in de intelligentie, want vaak beschikken ze al over hetzelfde niveau en veel tweede graads docenten geven ook al op eerste graads niveau les. Het verschil is 2 jaar studie en een ander naampje.
pi_34166972
thaleia, ik kom dan waarschijnlijk uit een andere privésector waar ik 2 weken na elkaar verlof kon nemen tijdens de grote vakantie en dan nog 10 dagen over had waarvan ik alle brugdagen moest aftrekken. Overuren werden niet betaald en mochten niet opgenomen worden. Die deed je maar omdat je de job zo graag deed en het zo goed op had met de bazen en als je eens vroeger wou vertrekken, moest je er toch voor zorgen dat je dat kwartier zeker en vast ingehaald had over de middag
Maar ik geef het toe, ik ben er vertrokken omdat het er echt een slecht systeem was.

Voor de rest vind ik gewoon de job echt leuk en ik zou wel graag wat meer verdienen (wie niet ) maar die job zou ik toch niet willen opgeven.
Ook al loop ik soms wat lastig rond dat er mensen zijn die minder uren moeten werken en makkelijkere klassen hebben (kleine groepjes, bijna volwassen leerlingen) en dan toch nog meer verdienen.
pi_34167003
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:52 schreef Silmarwen het volgende:
En zo'n thumbs down hoeft ook weer niet. Het valt me op dat eerste graads docenten vaak neerkijken op tweede graads docenten en dat is helemaal nergens voor nodig.
Dit is wel een erg sterk staaltje projectie, of lezen-wat-je-wilt lezen Silmarwen. Lees ook even de verduidelijking van RaisinGirl. Misschien verwoordde ik het niet duidelijk genoeg.
pi_34167099
Ik heb zelf bedacht dat ik maar eens moet gaan rondkijken naar werk in een andere sector, en als ik voordat ik die gevonden heb een vent vind met een prettig inkomen, dan blijf ik lekker in het onderwijs
  dinsdag 17 januari 2006 @ 18:08:36 #83
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34167431
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:54 schreef thaleia het volgende:

[..]

Dit is wel een erg sterk staaltje projectie, of lezen-wat-je-wilt lezen Silmarwen. Lees ook even de verduidelijking van RaisinGirl. Misschien verwoordde ik het niet duidelijk genoeg.
Dit heeft helemaal niets met projectie te maken en wat RaisinGirl zegt, daar ben ik het ook niet mee eens.
Ik vind het hele eerste graad tweede graad onzinnig. Maar het zal wel aan mij liggen ofzo.
pi_34167653
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:57 schreef thaleia het volgende:
Ik heb zelf bedacht dat ik maar eens moet gaan rondkijken naar werk in een andere sector, en als ik voordat ik die gevonden heb een vent vind met een prettig inkomen, dan blijf ik lekker in het onderwijs
Ja joh, waarom niet? Je bent nog jong ( ), nu kan het nog. Het onderwijs loopt ook niet weg.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_34167703
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:08 schreef Silmarwen het volgende:

Dit heeft helemaal niets met projectie te maken en wat RaisinGirl zegt, daar ben ik het ook niet mee eens.
Ik vind het hele eerste graad tweede graad onzinnig. Maar het zal wel aan mij liggen ofzo.
In andere sectoren vind je dat ook onzinnig? Of alleen in het onderwijs?
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_34167759
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:08 schreef Silmarwen het volgende:
Dit heeft helemaal niets met projectie te maken en wat RaisinGirl zegt, daar ben ik het ook niet mee eens.
Ik vind het hele eerste graad tweede graad onzinnig. Maar het zal wel aan mij liggen ofzo.
En jij bent er nog niet mee bekend dat er alleen bij de oude garde nog een verschil in betaling is, en dat de rest gewoon standaard in LB zit, en dat er op LC en LD gesolliciteerd moet worden, waarbij tweedegraders net zo goed in C en D terecht kunnen komen?
  dinsdag 17 januari 2006 @ 18:36:53 #87
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34168454
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:16 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

In andere sectoren vind je dat ook onzinnig? Of alleen in het onderwijs?
Ik heb uitgelegd waarom ik het in het onderwijs onzinnig vind en dat kun je toepassen op andere sectoren. Daar is dit minieme verschil in uitvoering en het grote verschil in loon minder terug te vinden dan in het onderwijs.

En ja ik ben ermee bekend dat het bij de oude garde wel zo is en de nieuwe niet. Maakt het niet minder belachelijk.
pi_34169455
Het onderwijs wordt door het type vacatures en het type opleiding wat eraan vooraf gaat onmogelijk gemaakt voor veel mensen die graag het onderwijs in zouden willen. Daar gaat veel talent verloren.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_34179234
Ik loop sinds kort ook stage en dat is tot nu toe erg leuk!
Alleen ik zit met 1 ding wat ik niet zo tof vind: Als ik voor de klas sta gaan sommige meisjes de hele tijd giechelen.
De vorige les dus weer. Er moest moest iets voorgelezen worden uit het boek dus heb ik die meisjes maar laten lezen, maar ik kan ze natuurlijk niet altijd laten lezen.

Heeft iemand een paar tips voor dit "probleem?" Het is een eerste klas VMBO.
pi_34179786
Ligt er ook wel aan waarom ze lachen (vind ik). Lachen ze jou uit, of hebben ze onderling lol om iets anders?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34180182
Ik denk dat ze om mij lachen.
pi_34181283
Ik heb er minder geduld mee. Als twee leerlingen continu aan het vervelen zijn, dan zal het lachen ze snel vergaan. Na schooltijd wel te verstaan.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:45:58 #93
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34218993
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:49 schreef RaisinGirl het volgende:
Bij de eerstegraads docenten zal het tekort aan leraren het grootst worden. Dus zullen ze het onderwijs juist voor die groep jonge mensen aantrekkelijk moeten maken. Door geld dus. Maar ik vrees dat ze kiezen voor een andere oplossing: dan maar lageropgeleide docenten les laten geven in bovenbouw Havo/Vwo.
Alsjeblieft niet zeg. Docenten in de bovenbouw vwo moeten een academisch niveau hebben, mensen die echt verstand van zaken hebben. Dan zou ik eerder gaan voor het inzetten van universiteitsstudenten en eventueel hoogleraren/universitair docenten of andere universiteitsmensen.
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:49:04 #94
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34219171
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:45 schreef nickybol het volgende:

[..]

Alsjeblieft niet zeg. Docenten in de bovenbouw vwo moeten een academisch niveau hebben, mensen die echt verstand van zaken hebben. Dan zou ik eerder gaan voor het inzetten van universiteitsstudenten en eventueel hoogleraren/universitair docenten of andere universiteitsmensen.
Meen je dit nu serieus? Dus mensen van het hbo hebbengeen verstand van zaken!?

Ik ga me steeds minder thuisvoelen in dit topic zeg.
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:51:48 #95
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34219327
Mensen van het WO hebben meer verstand van zaken. Ze hebben een wetenschappelijk denkniveau. En ik denk dat dat toch belangrijk is. Mensen met een wetenschappelijk denkniveau die hun leerlingen ook aan het denken kunnen zetten. Op de havo zou ik overigens geen bezwaar hebben tegen het inzetten van tweedegraads leraren.
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:54:01 #96
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34219449
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:51 schreef nickybol het volgende:
Mensen van het WO hebben meer verstand van zaken. Ze hebben een wetenschappelijk denkniveau. En ik denk dat dat toch belangrijk is. Mensen met een wetenschappelijk denkniveau die hun leerlingen ook aan het denken kunnen zetten. Op de havo zou ik overigens geen bezwaar hebben tegen het inzetten van tweedegraads leraren.
Nou moe, er zijn genoeg hbo studenten die eerst tweede graads doen omdat je meer stage hebt en dus ook gewoon een wo denkniveau hebben. Daarbij kun je sommige opleidingen (zoals die van mij) niet eerste graads doen zonder je tweede graad te hebben.

Er zijn ook genoeg mensen die hbo doen en zelf van het vwo komen. Veel hbo studenten kiezen voor tweede graads vanwege de stage, wat in mijn ogen enorm belangrijk is. Wat een gegeneraliseer hier zeg.
pi_34219538
Voel je toch niet meteen zo in de wiek geschoten zeg. Leerlingen in de bovenbouw van het VWO dienen te worden voorbereid op wetenschappelijk onderwijs, op de universiteit dus. Het lijkt mij zeer voor de hand liggen als we daaraan de conclusie verbinden dat dit het beste gedaan kan worden door mensen die zelf dit onderwijs hebben genoten en dus weten waarop ze de leerlingen moeten voorbereiden: degenen die vakinhoudelijk de juiste expertise in huis hebben. Het onderwijs (en de wijze van toetsing) dat ik geef aan een VWO 5 of 6 klas is niet te vergelijken met het onderwijs in een brugklas of een Havo 3. Logisch toch?
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:58:34 #98
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34219676
Nee niet logisch. Maar ik heb geen zin in een welles nietes spel want hier worden we het toch niet overeens. Ik hoop alleen dat niet alle eerste graads docenten zo enorm neerbuigend doen en dat ik het niet zo hoog in mijn bol krijg met mijn eerste graads op zak zeg.

En dit zijn dus docenten, mensen die empathie en begrip moeten kunnen opbrengen en uitleggen dat het niet erg is als je havo gaat doen en leerlingen motiveren?

Misschien moeten ze toch maar eens meer stage invoeren op het wo, voor het sociale deel. Onderwijs is wel meer dan allee vakinhoudelijke kennis.

Ik voel me overigens niet in de wiek geschoten. Ik ben van plan mijn eerste graads te doen, maar ik zal nooit zo neerkijken op tweede graadsdocenten.
pi_34219911
Nickybol, jij zit vast zelf nog op de middelbare school? ! ! !
pi_34220086
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:55 schreef RaisinGirl het volgende:
Voel je toch niet meteen zo in de wiek geschoten zeg. Leerlingen in de bovenbouw van het VWO dienen te worden voorbereid op wetenschappelijk onderwijs, op de universiteit dus. Het lijkt mij zeer voor de hand liggen als we daaraan de conclusie verbinden dat dit het beste gedaan kan worden door mensen die zelf dit onderwijs hebben genoten en dus weten waarop ze de leerlingen moeten voorbereiden: degenen die vakinhoudelijk de juiste expertise in huis hebben. Het onderwijs (en de wijze van toetsing) dat ik geef aan een VWO 5 of 6 klas is niet te vergelijken met het onderwijs in een brugklas of een Havo 3. Logisch toch?
Dus als ik het goed begrijp (ik heb nog altijd probs met jullie afkortingen) vind jij dat iemand die een studie volgt die specifiek gericht is op het onderwijs het beter kan uitleggen dan iemand die een studie volgt die meer gericht is op de inhoud zelf? Je bedoelt dus dat als je de inhoud kent dat je het ook kunt overbrengen?
Laat me toe om te reageren met ... Oh My God

Maar ik denk alleszins dat jij één van die persoontjes bent die denkt de waarheid in pacht te hebben omdat je nu net de richting hebt gekozen waar je de leerstof vanbuiten kon blokken in plaats van de richting waar je echt moest gaan nadenken...

Trouwens, mensen die bijna geen stage gedaan hebben, kunnen volgens mij echt niet zo goed lesgeven als iemand die een opleiding gevolgd heeft met veel meer stage. Oke, er zijn uitzonderingen, maar ze zijn echt met niet zo velen hoor...

En euh... als het een troost kan zijn, ik heb een richting gevolgd waardoor ik blijkbaar vakinhoudelijk de juiste expertise niet heb (wat zeg je het toch mooi...) maar laat mij toe om te zeggen dat ik mijn vak wel ken én het dankzij mijn stage ook echt wel kan overbrengen...
En dan mogen ze mij echt nog voor een groep van het zesde jaar van het hoger niveau gooien...

Wat een mentaliteit hier
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:09:18 #101
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34220219
Die sociale vaardigheden heb je juist nodig als tweede graads docent in de onderbouw en het vmbo. In de bovenbouw vwo heb je geen sociale vaardigheden nodig. Daar moet je je leerlingen het vak overbrengen en minder sociale dingen dan in de onderbouw.
pi_34220350
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:09 schreef nickybol het volgende:
Die sociale vaardigheden heb je juist nodig als tweede graads docent in de onderbouw en het vmbo. In de bovenbouw vwo heb je geen sociale vaardigheden nodig. Daar moet je je leerlingen het vak overbrengen en minder sociale dingen dan in de onderbouw.
Ik ga het eens zeggen aan mijn collega's die les geven aan de oudere leerlingen dat ze hun sociale vaardigheden aan de kant kunnen schuiven
Je vindt jezelf echt een goede leerkracht eh, zo zonder sociale vaardigheden?

Trouwens, ik hoop dat je daarmee niet wilt veronderstellen dat ik enkel maar sociale vaardigheden heb... Ik zou nergens meer in verschieten als ik dit hier nog eens opnieuw lees
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:12:19 #103
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34220390
Godzijdank dat meer mensen (Roellio en Leonieke) die reacties raar vinden. Ik voelde me al heel raar. Met mijn HBO opleiding zit ik nog steeds ver boven het niveau van de leerlingen in het VWO zeg.

Bovendien heb ik 3 jaar meer stage ervaring als ik klaar ben en studeer ik dan aan het wo (universiteit voor leonieke ) Ik vind het dan ook erg raar dat ik niet aan de havo of het vwo mag lesgeven (dit terwijl ik vwo en havo heb gedaan) en iemand die OOK 4 jaar in de boeken heeft gezeten maar GEEN 4 jaar stage ervaring heeft wel. Die vakinhoudelijke kennis scheelt helemaal niet veel en je wordt ruim (iig wel mijn opleiding) boven het middelbare school niveau opgeleid.

Ik blijf de reacties buitengewoon arrogant en ondoordacht vinden.
pi_34220405
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:03 schreef Roellio het volgende:
Nickybol, jij zit vast zelf nog op de middelbare school? ! ! !
Het ligt aan de sociale vaardigheden, joh, die heeft ze niet nodig.. en daarom komt het er allemaal wat 'raar' uit
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:14:11 #105
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34220497
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:09 schreef nickybol het volgende:
Die sociale vaardigheden heb je juist nodig als tweede graads docent in de onderbouw en het vmbo. In de bovenbouw vwo heb je geen sociale vaardigheden nodig. Daar moet je je leerlingen het vak overbrengen en minder sociale dingen dan in de onderbouw.
Ik neem aan dat jij toch op het WO ook wel Piaget en alle andere ontwikkelingspychologen hebt moeten bestuderen. Die duidelijk aangeven dat de sociale vaardigheden een stuk langer doorlopen dan tot 16 jaar oud.

Daarbij heb je meer dan genoeg VWO leerlingen die erg slim zijn maar sociaal zeer zwak zijn. Ik moet vmbo en onderbouw leerlingen ook stof overbrengen. Sterker nog tweede graads leraren zorgen ervoor dat jullie eerste graads leraren leerlingen met basiskennis krijgen. Zonder die basiskennis kom je niet ver.
pi_34220559
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:12 schreef Silmarwen het volgende:
Godzijdank dat meer mensen (Roellio en Leonieke) die reacties raar vinden. Ik voelde me al heel raar. Met mijn HBO opleiding zit ik nog steeds ver boven het niveau van de leerlingen in het VWO zeg.

Bovendien heb ik 3 jaar meer stage ervaring als ik klaar ben en studeer ik dan aan het wo (universiteit voor leonieke ) Ik vind het dan ook erg raar dat ik niet aan de havo of het vwo mag lesgeven (dit terwijl ik vwo en havo heb gedaan) en iemand die OOK 4 jaar in de boeken heeft gezeten maar GEEN 4 jaar stage ervaring heeft wel. Die vakinhoudelijke kennis scheelt helemaal niet veel en je wordt ruim (iig wel mijn opleiding) boven het middelbare school niveau opgeleid.

Ik blijf de reacties buitengewoon arrogant en ondoordacht vinden.
Stel je voor dat we maar zouden weten wat we moeten uitleggen...
Kom het maar eens tegen dat je dan een leerling tegenkomt die er net al hetgeen van weet dat ik moet uitleggen.

"Ja, sorry, met je vragen ga je naar de leerkracht van de derde graad moeten gaan want die leerstof heb ik echt niet gezien in mijn opleiding. Ik ben maar een regent (zo noemen ze dat hier ) je moet echt bij een licentiaat zijn. Maar nu vind je toch niet dat ik dom ben he? Want ik wil wel lekker sociaal doen hoor met jullie allemaal! "


Je begrijpt dat ik jouw mening deel he, nietwaar?

En ik heb van mijn collega's van het -voor jullie- wo (ik leer het! ) nog nooit zo'n commentaar moeten horen. Bij ons geven ze tenminste toe dat ze de leservaring zeker niet hebben en dat ze op dat gebied heel wat 'schade' hebben in te halen op ons...
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:16:55 #107
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34220641
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:12 schreef leonieke het volgende:

[..]

Het ligt aan de sociale vaardigheden, joh, die heeft ze niet nodig.. en daarom komt het er allemaal wat 'raar' uit
Joh stof aanleren is toch gewoon een boek voorlezen en ze zelf laten werken. Toetsje maken en klaar is kees. Wat nou samenwerken, wat nou een kind door barre tijden helpen, wat nou pestgedrag vermijden.

Misschien moeten we de sociale vakken in de bovenbouw maar afschaffen. Krijgen we allemaal contactgestoorde slimme kids, die later onze kids weer les kunnen gaan geven of arts worden. Een psycholoog zonder sociale vaardigheden lijkt me een briljant idee.

Sorry dat ik het nu in het absurde trek, maar ik ben oprecht verbaasd over de reacties van de eerste graads docenten. ik krijg er gewoon koude rillingen van.
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:17:51 #108
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34220682
Nogmaals het gaat om het denkniveau, een WO opleiding staat nou eenmaal voor een bepaald denkniveau. Ik ga hier niet op de man spelen, en jullie zullen vast allemaal heel intelligent zijn, maar als ik zie wat voor een mensen er soms van het HBO komen. Als je de behoefte hebt om in de bovenbouw havo/vwo les te geven als 2e graads docent kun je je 1e graads diploma halen. Dan staat er vast wat voor een denkniveau je hebt. Anders wordt het natte-vingerwerk.

Daarbij zeg ik niet dat sociale vaardigheden niet nodig zijn, maar jullie zullen het met me eens zijn dat een 3vmbo klas een groter beroep doet op die vaardigheden dan een 5vwo klas.
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:18:34 #109
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34220720
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:15 schreef leonieke het volgende:

[..]

Stel je voor dat we maar zouden weten wat we moeten uitleggen...
Kom het maar eens tegen dat je dan een leerling tegenkomt die er net al hetgeen van weet dat ik moet uitleggen.

"Ja, sorry, met je vragen ga je naar de leerkracht van de eerste graad moeten gaan want die leerstof heb ik echt niet gezien in mijn opleiding. Ik ben maar een regent (zo noemen ze dat hier ) je moet echt bij een licentiaat zijn. Maar nu vind je toch niet dat ik dom ben he? Want ik wil wel lekker sociaal doen hoor met jullie allemaal! "


Je begrijpt dat ik jouw mening deel he, nietwaar?

En ik heb van mijn collega's van het -voor jullie- wo (ik leer het! ) nog nooit zo'n commentaar moeten horen. Bij ons geven ze tenminste toe dat ze de leservaring zeker niet hebben en dat ze op dat gebied heel wat 'schade' hebben in te halen op ons...
Ik heb dit ook nog nooit eerder gehoord hoor. Dit is voor mij helemaal nieuw en gelukkig maar, anders zou ik op vmbo scholen blijven de rest van mijn leven. Kan ik lekker knuffelen en spelenmet de leerlingen, ze zijn toch te dom voor de stof.
pi_34220743
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:16 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Joh stof aanleren is toch gewoon een boek voorlezen en ze zelf laten werken. Toetsje maken en klaar is kees. Wat nou samenwerken, wat nou een kind door barre tijden helpen, wat nou pestgedrag vermijden.

Misschien moeten we de sociale vakken in de bovenbouw maar afschaffen. Krijgen we allemaal contactgestoorde slimme kids, die later onze kids weer les kunnen gaan geven of arts worden. Een psycholoog zonder sociale vaardigheden lijkt me een briljant idee.

Sorry dat ik het nu in het absurde trek, maar ik ben oprecht verbaasd over de reacties van de eerste graads docenten. ik krijg er gewoon koude rillingen van.
Dan ga ik toch kiezen voor thuisonderwijs hoor... Mogen mijn kinderen les krijgen van hun lieve mama die wel overweg kan met sociale vaardigheden, maar ze misschien geen chirurg zal laten worden want ja, die kennis heb ik niet

Ik ga hier nu wel afsluiten, nog wat in de zetel hangen en een versgebakken pannenkoek gaan eten. Maar ik kijk al uit naar het vervolg van de discussie morgen
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:21:06 #111
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34220843
Er zijn hier een paar 2e graads docenten heel erg op hun teentjes getrapt. Niet nodig.
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:21:54 #112
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34220884
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:17 schreef nickybol het volgende:
Nogmaals het gaat om het denkniveau, een WO opleiding staat nou eenmaal voor een bepaald denkniveau. Ik ga hier niet op de man spelen, en jullie zullen vast allemaal heel intelligent zijn, maar als ik zie wat voor een mensen er soms van het HBO komen. Als je de behoefte hebt om in de bovenbouw havo/vwo les te geven als 2e graads docent kun je je 1e graads diploma halen. Dan staat er vast wat voor een denkniveau je hebt. Anders wordt het natte-vingerwerk.

Daarbij zeg ik niet dat sociale vaardigheden niet nodig zijn, maar jullie zullen het met me eens zijn dat een 3vmbo klas een groter beroep doet op die vaardigheden dan een 5vwo klas.
Kom gezellig een weekje bij mij langs. Mag je mijn boeken lezen (Alle 12 per 3 maanden) en de stof volgen. Kun je zien wat voor laag denkniveau we hebben. Doe toch niet zo raar, k heb zelf het vwo gedaan, maar ik vond het vwo onnodig veel werk.

Je kunt niet vaststellen wat voor denkniveau je hebt. Krijg je geen psychologie en pedagogiek op het wo ofzo? Je kunt heel leuk feiten herinneren, maar dat zegt niets over je denkniveau.

En nee ik ben het niet met je eens. 3vmbo is niet altijd makkelijk maar als je soms ziet wat voor acties er zijn in 5 vwo (jaja ik heb ook al stage gelopen in de bovenbouw van de havo en vwo als tweede graads) die zijn hondsbrutaal en moeten echt nog veel leren over gedragscodes, net zoals de vmbo'ers en net als veel volwassenen.
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:22:39 #113
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34220921
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:21 schreef nickybol het volgende:
Er zijn hier een paar 2e graads docenten heel erg op hun teentjes getrapt. Niet nodig.
Dan moet je niet zulke onzinnig uitspraken doen. Kom eerst eens kijken op het hbo voor je je oordeel klaar hebt.
pi_34221006
Ik kraak nergens tweedegraads docenten af. Volgens mij is het heel simpel te begrijpen dat iemand die op de universiteit vier of vijf jaar lang alleen maar vakinhoud heeft gehad op een wetenschappelijk niveau over het algemeen meer vakinhoudellijke kennis in huis heeft dan iemand die de tweedegraadsopleiding heeft gevolgd. Dan heb ik het niet zozeer over feitenkennis, maar vooral over inzicht. Dit verschil merk ik ook als ik praat met collega's. Anderzijds heb ik weer veel minder pedagogische kennis opgedaan in dat ene jaartje van de postdoctorale opleiding.

Verder schrijf ik ook niet dat iemand met meer kennis automatisch ook een goed docent is. Iemand die voor de klas staat, dient én kennis van zaken te hebben én het vermogen deze kennis over te brengen én sociale vaardigheden te hebben. Het één heft het andere niet op, noch sluit het één het andere uit.

Dat sommigen die alles zien als neerkijken op, vind ik het een vreemde projectie. Er is een verschil, dat is alles.

Overigens merk ik dat leerlingen in de bovenbouw van het VWO het heel leuk vinden om een (jonge) docent te hebben die universiteit heeft gedaan: zo kunnen zij aan mij vragen hoe dat er dan aan toegaat. Ze vragen me de oren van het hoofd over de universiteit waar ik les heb gehad en wat ik van de studie vond, etc. Ook daarom vind ik het belangrijk dat er academisch geschoolde docenten in het voortgezet onderwijs werkzaam zijn. Sommige leerlingen kennen niemand in hun omgeving die naar de universiteit gaat (of is gegaan) en zij hebben dus een voorbeeld nodig. Ik was vroeger zelf zo'n leerling, dus ik weet heel goed hoe dat is.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_34221248
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:16 schreef Silmarwen het volgende:

Misschien moeten we de sociale vakken in de bovenbouw maar afschaffen. Krijgen we allemaal contactgestoorde slimme kids, die later onze kids weer les kunnen gaan geven of arts worden. Een psycholoog zonder sociale vaardigheden lijkt me een briljant idee.

Sorry dat ik het nu in het absurde trek, maar ik ben oprecht verbaasd over de reacties van de eerste graads docenten. ik krijg er gewoon koude rillingen van.
En ik krijg koude rillingen van de vooroordelen die jij kennelijk hebt. Zo ongenuanceerd zie je mij hier niet schrijven.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:30:25 #116
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34221366
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:28 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

En ik krijg koude rillingen van de vooroordelen die jij kennelijk hebt. Zo ongenuanceerd zie je mij hier niet schrijven.
Nee ik heb de kennis en het denkvermogen niet mij genuanceerder uit te drukken. Ik heb tenslotte maar hbo.

Ik laat dit topic wel even met rust.
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:31:30 #117
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34221422
Laat mij dan maar lekker op het VMBO en de onderbouw lesgeven.
.
pi_34221931
In de praktijk kan iedereen alles. Vakinhoudelijk veel weten door een universitaire studie is leuk, maar veelal kennis die je nooit zou doceren op het voortgezetonderwijs. Verder is "denkniveau" dubieus: je kan ook het universitaire denkniveau halen met een andere opleiding en dan geen onderwijsbevoegdheid hebben. Ben je dan ook niet geschikt?

Denkniveau en grenzen in de vorm van diploma's zijn er nu eenmaal nodig om enige controle te hebben over de kwaliteit. Natuurlijk kunnen mensen in de praktijk van mening zijn dat ze best zonder kunnen en dat ze zelfs beter zijn. Ik ken een professor wiens werk ik zo kan overnemen. Ik zou het best goed doen als directeur van een grote multinational. Ik zou best intelligentere uitspraken kunnen doen op de stoel van Balkenende en ik zou best elk willekeurig vak in het voortgezetonderwijs kunnen geven.

Zonder bepaalde papieren en ervaring kom je daar echter niet. Ook niet als je uit de hoogte gaat lopen verkondigen dat je die intelligentie wel hebt. Alles goed en wel, maar we hebben in de maatschappij afgesproken dat je dat slechts op een bepaalde manier aantoonbaar kan maken. Jouw woord zegt niks. Jouw diploma wel. Vandaar.

Kom ook niet met flauwekul aan van "ik loop meer stage, dus ben ik meer geschikt". Meer is niet altijd beter. Het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit. Bovendien zie ik regelmatig docenten die al jaren in het vak zitten en die ook niet al te best presteren. Elke klas is anders en elke school is anders.

Nederland is altijd een land geweest waar mensen gaan protesteren als ze concreet moeten aantonen over een hoger niveau te beschikken dan hun papieren aangeven. Vervolgens mag iemand die dat wel kan dat niet doen, want dan voelen mensen zich gekwetst en is de hoger opgeleide arrogant.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:46:26 #119
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34222144
Neuralnet, je hebt gelijk mbt de stage.
pi_34224791
Eerste- en tweedegraders krijgen tegenwoordig hetzelfde betaald: iedereen start in LB. Opklimmen naar LC of D kunnen beide categorieen. Tweedegraders die dolgraag in bovenbouw VWO willen lesgeven kunnen hun vakinhoudelijke kennis bijspijkeren en hun eerstegraads bevoegdheid halen, daar zijn op mijn huidige school meerdere collega's mee bezig.

Dus waar gaat het hier nu precies over? Het minderwaardigheidscomplex van Silmarwen? Ik voel me niet geroepen daar serieus op in te gaan in een forum dat niet R&P heet.
pi_34225162
En ik wil me nog wel even verduidelijken: ik vind het ronduit beledigend dat er wordt aangenomen dat ik zou neerkijken op mijn fantastische tweedegraads collega Engels, die top is als begeleider van schoolkampen, geweldig organisator van schoolfeesten, super bij buitenschoolse sportactiviteiten, een fantastisch mentor etc etc, alleen maar omdat ik geloof dat het verstandig is dat hij, mocht hij eindexamenklassen VWO willen gaan draaien, zorgt voor gedegen vakkennis, meer dan de gedegen vakkennis die je nodig hebt voor het lesgeven aan klas 2.

Ik vind het volstrekt belachelijk dat er wordt aangenomen dat er IEMAND op hem zou neerkijken. Ik vind het beledigend voor hem, en ik vind het beledigend voor de eerstegraders van wie kennelijk wordt gedacht dat ze arrogant zijn.

Ik ga er verder maar helemaal niet meer op in.

[ Bericht 15% gewijzigd door thaleia op 19-01-2006 00:01:12 ]
pi_34227701
Een verstandige reactie. Er wordt op niemand neergekeken.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_34230220
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 01:14 schreef Neuralnet het volgende:
Een verstandige reactie. Er wordt op niemand neergekeken.
Dan moeten jullie zich toch écht leren uitdrukken want de enige indruk dat ik krijg is dat jullie o zo fantastisch zijn en zo goed kunnen denken en wij... tjah, misschien wel les kunnen geven, maar zelfs dat staat niet vast. Maar dat jullie kunnen denken.. ja hoor, dat kunnen jullie want jullie hebben verschillende jaren leerstof vanbuiten geblokt.

Zo komt het toch over op mij en aan de reacties te zien ook nog op anderen.

Dus misschien met jullie denkniveau toch nog eerst eens nadenken hoe je het nu precies allemaal gaat zeggen.
pi_34232006
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 07:13 schreef leonieke het volgende:

Zo komt het toch over op mij en aan de reacties te zien ook nog op anderen.
Met name jij en Silmarwen reageren voor een buitenstaander die niet actief is in het onderwijs (zoals ik) redelijk verongelijkt. Ik zie alleen maar alleszins redelijke reacties van thaleia en Raisingirl, en heb geen flauw idee hoe zij op jou (en Silmarwen) neerkijken. Ik zou je aanraden om die verongelijkte houding van je af te schudden en die stok uit je reet te halen.
pi_34233820
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:42 schreef Neuralnet het volgende:
Denkniveau en grenzen in de vorm van diploma's zijn er nu eenmaal nodig om enige controle te hebben over de kwaliteit. Natuurlijk kunnen mensen in de praktijk van mening zijn dat ze best zonder kunnen en dat ze zelfs beter zijn. Ik ken een professor wiens werk ik zo kan overnemen. Ik zou het best goed doen als directeur van een grote multinational. Ik zou best intelligentere uitspraken kunnen doen op de stoel van Balkenende en ik zou best elk willekeurig vak in het voortgezetonderwijs kunnen geven.
Goed verwoord, Neuralnet. Dat is precies hoe het zit. In de praktijk is niets zwart-wit, maar als diploma's niet meer worden gebruikt als indicatie dan kunnen we ze maar beter gewoon afschaffen. Maar dan heffen we ook meteen ons bestaansrecht als docent op.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_34236970
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:55 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Met name jij en Silmarwen reageren voor een buitenstaander die niet actief is in het onderwijs (zoals ik) redelijk verongelijkt. Ik zie alleen maar alleszins redelijke reacties van thaleia en Raisingirl, en heb geen flauw idee hoe zij op jou (en Silmarwen) neerkijken. Ik zou je aanraden om die verongelijkte houding van je af te schudden en die stok uit je reet te halen.
Aangezien je niet actief in het onderwijs werkt, lijkt het me dus nogal vreemd dat je hier dan zo gaat reageren.
En om even een voorbeeldje te geven van de omgekeerde wereld...
Op mijn vorig werk in het notariaat (ik ben afgestudeerd als leerkracht eh.. Hou dat in gedachten) werkte er ook iemand die universiteit rechten had gestudeerd (geef toe, wel een heel goede basis... toch in vergelijking met mij) én belangrijk ze kon wetenschappelijk heel goed nadenken (als ik dat hier zo lees)

Ik ben na 2 jaar vertrokken op mijn werk omdat ik toch in het onderwijs wou gaan werken. Zij heeft na twee maanden part-time te werken haar ontslag gekregen... Waarschijnlijk omdat ze gewoon goed ken denken, maar niets goed kon uitvoeren.

Ik bedoel alleen maar dat een hoger diploma niet altijd betekent dat je het wonder bent hoor. Net zoals een lager diploma niet betekent dat je gewoon sociale vaardigheden hebt en niet geleerd hebt om na te denken.
pi_34237001
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:29 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Bruto maandsalarissen ( Loonpeil 1 juli 2002 (niet echt recent, dus tel er gerust een paar honderd euro's bij op))

Schooltype.....................................................................Schaal....Beginsalaris...Eindsalaris
Basisonderwijs............................................................LA.............2.073..............2.991
Voortgezet onderwijs tweede graad.........................LB............2.150..............3.285
Voortgezet onderwijs eerste graad...........................LD............2.171..............4.361
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie.........LB/LC......2.150..............3.834

Trouwens ook wel typerend dat er op werkeninhetonderwijs.nl zulke outdated informatie staat, iets meer actief het onderwijs promoten zou toch moeten kunnen zou je zeggen.
De salarissen zijn sindsdiens met minder dan 1% gestegen. Dat zegt weer iets over de koopkracht ontwikkeling IMHO.

Overigens is het overzicht ZEER misleidend. De eerstegraadsleraar in het v.o. verdient gewoon LB, de LD loonschaal is in de praktijk op de meeste scholen volledig onbereikbaar geworden voor de huidige generatie jonge docenten. LD associeren met 1e graadsbevoegdheid is onterecht.

Voor een univerisitaire opleiding + 1jaar lerarenopleiding is LB (max 3500 euro ongeveer, na 18 jaar werken) niet veel te noemen. (Maar misschien wel genoeg te noemen).

Ik heb 3 jaar ervaring en geef 0,84fte natuurkunde. (5 dagen/week maar wel een halve vrije dag per week). Het voelt als een fulltime baan, maar het salaris net onder de 2000 euro bruto. Daar kun je goed van leven natuurlijk. Vrienden met dezelfde universitaire studie, zonder leraren opleiding verdienen meer, soms veel meer. Verpleegkundigen (MBO!!) verdienen ook meer.
pi_34237059
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 11:04 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Goed verwoord, Neuralnet. Dat is precies hoe het zit. In de praktijk is niets zwart-wit, maar als diploma's niet meer worden gebruikt als indicatie dan kunnen we ze maar beter gewoon afschaffen. Maar dan heffen we ook meteen ons bestaansrecht als docent op.
Dat ze gebruikt worden om bv uw loon te bepalen is op zich al vreemd in sommige gevallen, maar daar kan ik nog mee leven. Maar dat ze ook nog eens gebruikt moeten worden door collega's om door te steken dat je zoveel beter bent als je een hoger diploma hebt... Sorry dat heeft daar eigenlijk niet zoveel mee te maken.
En wat doe je dan met die mensen die met geluk hun universitair diploma behaald hebben en gewoon heel veel vanbuiten hebben gestudeerd? Misschien betekenen die veel minder op hun werk dan iemand die een lager diploma heeft behaald (kijk maar naar mijn vorige post)

Maar ik ga de discussie hier afsluiten. Ik schrik er gewoon van dat sommige mensen zo'n houden aannemen en had dit echt niet verwacht.
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:51:25 #129
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34237077
JE verdient zeker niet veel in het onderwijs, maar echt veel eraan doen gebeurt ook niet. Ik ben voor een massale staking. Ik las net dat het kabinet er gemiddeld ook 30% op vooruit gaat, ik stel voor dat we de docenten ook 10% vooruit laten gaan en net zolang geen les tot we verhoging krijgen.
En dat te bedenken dat veel mensen in de tweede kamer uit het onderwijs komen
pi_34237148
Kleine correctie: LB is nu 2198 t/m 3359 (peil 1 aug 2005). Dat is een stijging van 2,2% sinds juli 2002.
pi_34238355
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:47 schreef leonieke het volgende:

Aangezien je niet actief in het onderwijs werkt, lijkt het me dus nogal vreemd dat je hier dan zo gaat reageren.
Het is wel een beetje aanmatigend om mijn redenen voor reactie vreemd te vinden. Nog veel aanmatigender is om er wat over te zeggen.
quote:
En om even een voorbeeldje te geven van de omgekeerde wereld...
Op mijn vorig werk in het notariaat (ik ben afgestudeerd als leerkracht eh.. Hou dat in gedachten) werkte er ook iemand die universiteit rechten had gestudeerd (geef toe, wel een heel goede basis... toch in vergelijking met mij) én belangrijk ze kon wetenschappelijk heel goed nadenken (als ik dat hier zo lees)

Ik ben na 2 jaar vertrokken op mijn werk omdat ik toch in het onderwijs wou gaan werken. Zij heeft na twee maanden part-time te werken haar ontslag gekregen... Waarschijnlijk omdat ze gewoon goed ken denken, maar niets goed kon uitvoeren.

Ik bedoel alleen maar dat een hoger diploma niet altijd betekent dat je het wonder bent hoor. Net zoals een lager diploma niet betekent dat je gewoon sociale vaardigheden hebt en niet geleerd hebt om na te denken.
Het interesseert me niet wie er gelijk heeft: het ging mij om de toon waarop jij hier je meningen debiteerde. Die komt nogal verongelijkt over. Ik begrijp ook niet dat je nu nog steeds probeert je gelijk te halen, alsof je er vanuit gaat dat ik je niet begrepen heb in de vorige posts.
  donderdag 19 januari 2006 @ 18:34:52 #132
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34248955
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:50 schreef leonieke het volgende:

[..]

Dat ze gebruikt worden om bv uw loon te bepalen is op zich al vreemd in sommige gevallen, maar daar kan ik nog mee leven. Maar dat ze ook nog eens gebruikt moeten worden door collega's om door te steken dat je zoveel beter bent als je een hoger diploma hebt... Sorry dat heeft daar eigenlijk niet zoveel mee te maken.
En wat doe je dan met die mensen die met geluk hun universitair diploma behaald hebben en gewoon heel veel vanbuiten hebben gestudeerd? Misschien betekenen die veel minder op hun werk dan iemand die een lager diploma heeft behaald (kijk maar naar mijn vorige post)

Maar ik ga de discussie hier afsluiten. Ik schrik er gewoon van dat sommige mensen zo'n houden aannemen en had dit echt niet verwacht.
ik denk dat je je toch vergist. Universiteit is niet van buiten leren, maar toch ook vooral inzichten opdoen op een wetenschappelijk niveau en bij voorkeur ook zelf onderzoek doen. Als je zelf onderzoek kunt doen sta je toch op een bepaalde manier boven de stof. Dan ben je waarschijnlijk een betere bovenbouwleraar en zul je er op het vmbo en in de brugklas maar weinig van bakken. Al generaliseer ik hier natuurlijk wel een beetje.
pi_34249701
Ik zit er serieus over te denken om volgend jaar door te gaan naar de universiteit, het niveau op de HBO opleiding vind ik gewoon te laag, het enige wat me moeite kost zijn de stages. En aangezien ik in principe toch mijn eerste graat wil halen, lijkt het me beter om naar de uni te gaan.
  donderdag 19 januari 2006 @ 19:00:10 #134
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34249838
Goed idee. Niets mis mee om jezelf te verbeteren en te verbreden.
pi_34250535
De stages zijn moeilijk en je wilt je eerste graat halen? ! ! !

Succes in het onderwijs!
pi_34250566
Zeg, wat vinden jullie dan van universitair opgeleiden die zonder lerarenopleiding voor de klas staan?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34250634
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:18 schreef imago het volgende:
Zeg, wat vinden jullie dan van universitair opgeleiden die zonder lerarenopleiding voor de klas staan?
Belachelijk. Meer heb ik er niets over te zeggen.

Dat is net als dat ik, als HBO'er, metaalbankwerker zou worden. Qua niveau stelt het geen ruk voor, maar ik zal er geen reet van bakken.
pi_34250694
Dus betekent dat dat je erg veel waarde hecht aan de postdoctorale opleiding van 1 jaar waarmee afgestudeerden klaargestoomd worden voor het onderwijs?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34250799
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:21 schreef imago het volgende:
Dus betekent dat dat je erg veel waarde hecht aan de postdoctorale opleiding van 1 jaar waarmee afgestudeerden klaargestoomd worden voor het onderwijs?
Nee, ook niet. Ik ben van mening dat élke docent minimaal 2 à 3 jaar een docentenopleiding dient te volgen met de daarbij behorende stages.
pi_34250855
Dus als die docenten met hun eerste graad met universitaire opleiding en postdoctorale lerarenopleiding van een jaar zijn niets waard?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34250960
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:24 schreef imago het volgende:
Dus als die docenten met hun eerste graad met universitaire opleiding en postdoctorale lerarenopleiding van een jaar zijn niets waard?
Ze zijn mijns inziens, afgezien van elders verworven competenties, over het algemeen minder pedagogisch capabel.
pi_34252467
Ik ben het met Roellio eens. Aan alleen kennis heb je weinig als je leraar wilt worden. Natuurlijk heb je op de basisschool meer pedagogische kwaliteiten nodig, maar je moet dit element niet onderschatten in de hogere klassen. En ik denk niet dat een jaar opleiding toereikend is. Zeker de eerste paar jaar niet, daarna zul je vanzelf wel doorgroeien door de ervaring. Echter denk ik dat je dan nog steeds belangrijke dingen mist.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  donderdag 19 januari 2006 @ 20:11:21 #143
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34252654
Daar ben ik het ook mee eens.

Op bovenbouw havo en vwo kampen leerlingen net zo goed met problemen. Een lid van het zorgteam zei me laatst eens: "Op vmbo heb je problemen, vaak problemen die je vrij snel kunt oplossen. Maar wat ik nu allemaal tegenkom op vwo.. Het zou me niks verbazen als ik veel namen over een paar jaar terug lees in de krant".

Dus dat je geen sociale vaardigheden of pedagogische kennis nodig hebt op bovenbouw havo/vwo is dus onjuist.

[ Bericht 2% gewijzigd door Baba-O-Riley op 19-01-2006 20:18:03 ]
.
  Moderator donderdag 19 januari 2006 @ 20:13:29 #144
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_34252732
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:27 schreef Roellio het volgende:

[..]

Ze zijn mijns inziens, afgezien van elders verworven competenties, over het algemeen minder pedagogisch capabel.
Mee eens.
En hoe lullig het klinkt, als leerling merk je wel dat een persoon ervaring heeft of niet.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_34253117
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:17 schreef Roellio het volgende:
De stages zijn moeilijk en je wilt je eerste graat halen? ! ! !

Succes in het onderwijs!
Ik heb al les gegeven in het hoger onderwijs, dat ligt me gewoon veel beter, het is cliché maar ik vind het vervelend om zoveel tijd kwijt te zijn aan orde houden en motiveren. Daarnaast haal ik veruit de beste resultaten van mijn leerjaar dus ik verwacht niet veel problemen met een WO opleiding. Bedenk ook dat ik met een Master Engelse taal en cultuur veel meer kan dan met een tweedegraads lerarenopleiding.
pi_34270903
Nu hebben jullie het over die opleiding van een jaar na je studie, maar wat vinden jullie dan van een Educatie Master opleiding, zoals ik die nu volg. Ik geloof dat ik ongeveer driekwart jaar aan de scheikunde dingen nog besteed, en voor de rest onderwijsdingen, communicatievakken en dergelijke volg, samen met het deel wat ik dus al voor mijn bachelor heb moeten doen
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_34274292
Kan iemand mij vertellen welke literatuur ik moet gebruiken om vragen op te lossen over:
- problemen tussen mentor en leerling (leerling voelt zich niet begrepen)
- straf geven aan een hele klas
- kledingkeuze voor een docent

Of hoe zóek ik informatie over zulke specifieke onderwerpen?
Mon 'en!
pi_34274610
Wij zijn bezig met mentorcursussen, hebben laatst van de school ook een stapel boeken gehad over gesprekken met leerlingen en ouders enzo, zal eens opzoeken wat dat was.

Zijn het trouwens niet gewoon vragen waar je zelf logisch over moet nadenken? Het lijkt me toch niet dat je een stapel artikelen doorgelezen moet hebben voordat je kunt inschatten dat je niet in je bikini kunt gaan staan lesgeven.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34274751
Even gekeken, dat waren boeken van de KPC groep. Zit misschien wel meer tussen dat je kunt gebruiken. http://www.kpcgroep.nl/publicaties/index.asp
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34275207
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 12:41 schreef imago het volgende:
Wij zijn bezig met mentorcursussen, hebben laatst van de school ook een stapel boeken gehad over gesprekken met leerlingen en ouders enzo, zal eens opzoeken wat dat was.

Zijn het trouwens niet gewoon vragen waar je zelf logisch over moet nadenken? Het lijkt me toch niet dat je een stapel artikelen doorgelezen moet hebben voordat je kunt inschatten dat je niet in je bikini kunt gaan staan lesgeven.
Ik moet een advies over een casus geven, onderbouwd met samenvattingen uit relevante literatuur..
Mon 'en!
pi_34280425
quote:
de enige indruk dat ik krijg is dat jullie o zo fantastisch zijn en zo goed kunnen denken en wij... tjah, misschien wel les kunnen geven, maar zelfs dat staat niet vast.
Spreek je nu opeens in termen van "jullie"?
1) Ik stel niet dat 2e graads leraren geen les kunnen geven.
2) Iemand mag best aangeven dat hij over meer kennis beschikt omdat hij op de universiteit heeft gezeten. Dat is namelijk gewoon een feit. Of hij daarmee een betere leraar is is een totaal andere discussie en dat wordt ook door niemand beweerd.
3) De term "denkniveau" is bedacht om een verzameling niveau, kennis en vaardigheden meetbaar weer te geven. Het heeft vrij weinig met "goed kunnen denken" te maken.
quote:
Zo komt het toch over op mij en aan de reacties te zien ook nog op anderen.
Dus omdat jij en die "anderen" het zo interpreteren moet ik op mijn woorden letten? Dat is een beetje hetzelfde principe als "discriminatie!" roepen en dan denken dat iemand wel zijn mond houdt. Mensen moeten eens leren dat niet iedere waardeoordeel denigerend bedoeld is. Ik heb het idee dat het probleem meer bij 2e graders ligt die na alles wat er gezegd wordt roepen dat er op ze wordt neergekeken. Stellen dat ik meer weet betekent niet dat ik ook zeg dat een ander niks weet.
quote:
Ik bedoel alleen maar dat een hoger diploma niet altijd betekent dat je het wonder bent hoor. Net zoals een lager diploma niet betekent dat je gewoon sociale vaardigheden hebt en niet geleerd hebt om na te denken.
Volgens mij zegt ook niemand dat en uitzonderingen bevestigen de regel.
quote:
Maar dat ze ook nog eens gebruikt moeten worden door collega's om door te steken dat je zoveel beter bent als je een hoger diploma hebt...
Ook hier geldt: stellen dat er meer kennis is betekent niet stellen dat iemand ook een betere leraar is. Stellen dat we na afspraak mensen met een bepaald diploma geschikter achten voor een functie betekent ook niet dat anderen die er niet voor in aanmerking komen slechter zouden presteren.
quote:
Maar ik ga de discussie hier afsluiten. Ik schrik er gewoon van dat sommige mensen zo'n houden aannemen en had dit echt niet verwacht.
Wellicht zou je er goed aan doen te lezen wat er echt staat in plaats van mensen woorden in de mond te leggen. Dat is voor jezelf ook prettiger.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 16:35:55 #152
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34282781
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 12:32 schreef bloempjuh het volgende:
Kan iemand mij vertellen welke literatuur ik moet gebruiken om vragen op te lossen over:
- problemen tussen mentor en leerling (leerling voelt zich niet begrepen)
- straf geven aan een hele klas
- kledingkeuze voor een docent

Of hoe zóek ik informatie over zulke specifieke onderwerpen?
Een uitstekend boek voor elke mentor is "Handboek voor elke mentor" door Maya Bakker en Ivo Mijland. Op deze site vind je ook veel informatie.
.
pi_34290420
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 16:35 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Een uitstekend boek voor elke mentor is "Handboek voor elke mentor" door Maya Bakker en Ivo Mijland. Op deze site vind je ook veel informatie.
Heeee dat is dus één van de boeken die wij gehad hebben nu ze op onze school eindelijk meer aandacht gaan besteden aan het mentoraat. Ik heb het alleen nog maar even snel doorgebladerd, maar het zag er inspirerend uit!
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 20:52:29 #154
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34290834
Het is een heel goed boek. Luchtig geschreven, met veel voorbeelden uit de praktijk, waardoor je het idee hebt: "Hier héb ik tenminste wat aan!". Echt een van de betere boeken op de markt.
.
pi_34317232
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:18 schreef imago het volgende:
Zeg, wat vinden jullie dan van universitair opgeleiden die zonder lerarenopleiding voor de klas staan?
Ik had geen enkele bevoegdheid en ik was een prima leraar. Het is logisch dat je zonder papiertje een solliciatie niet doorkomt, maar als de leiding weet dat je het goed doet voor de klas en je leerlingen op je gesteld zijn, waarom zou je dan uberhaupt een bevoegdheid nodig hebben? Opleidingen worden overschat.

Ik kom overigens uit een familie waarvan niemand universitair onderwijs genoten heeft, en ik had graag leraren gehad om daarover te praten. Ik denk niet dat een universitaire graad een garantie is voor een bepaald denkniveau, maar het is toch gek om leerlingen voor te bereiden op een type onderwijs dat je zelf niet kent?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_34321863
quote:
Ik had geen enkele bevoegdheid en ik was een prima leraar. Het is logisch dat je zonder papiertje een solliciatie niet doorkomt, maar als de leiding weet dat je het goed doet voor de klas en je leerlingen op je gesteld zijn, waarom zou je dan uberhaupt een bevoegdheid nodig hebben? Opleidingen worden overschat.
Daarom zei ik ook dat de praktijk wel eens ver van de "afspraak" af kan liggen. Eigenlijk is het niet meer dan een afspraak dat een hbo-opleiding tot een 2e graads bevoegdheid leidt en een academische opleiding tot een eerste graads bevoegdheid (en merk op dat een 1e graads bevoegdheid OOK te halen is met een posthbo-opleiding).

"Denkniveau" is een poging geweest om een heel scala aan vaardigheden en kennis meetbaar te maken. Op basis van ervaringen dat bepaalde opleidingen en bepaalde niveau's vaker (dus niet altijd) leiden tot een beter resultaat zijn die afspraken tot stand gekomen. Vele uitzonderingen zijn er dus mogelijk, maar ken jij een beter systeem om de waarde van een persoon enigszins objectief te beoordelen anders dan zijn opleidingsniveau?

Hetzelfde probleem kom je overal tegen in de maatschappij. Er worden hoge eisen gesteld qua opleiding en ervaring, terwijl in de praktijk een lagere opleiding en minder ervaring ook wel kan voldoen. Toch neemt men daar geen genoegen mee onder het mom van risicobeheersing op basis van ervaringen uit het verleden. Men wil zekerheid. Natuurlijk kan je stellen dat het systeem geen garanties biedt, maar kennelijk is de risico die men loopt een stuk lager dan wanneer er geen afspraken werden gemaakt.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 20:57:07 #157
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34323064
Ik ben van mening dat een eerste graad niet behaalt moet kunnen worden op een posthbo opleiding. Het is te gek voor woorden dat iemand in de bovenbouw van het vwo kindertjes voor mag gaan zitten bereiden op de universiteit, terwijl hij of zij nog nooit een universiteit van binnen heeft gezien. HBO-ers zouden natuurlijk wel kunnen doorstromen naar de universiteit, als het niveau aanwezig is.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 21:56:06 #158
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34325311
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 20:57 schreef nickybol het volgende:
Ik ben van mening dat een eerste graad niet behaalt moet kunnen worden op een posthbo opleiding. Het is te gek voor woorden dat iemand in de bovenbouw van het vwo kindertjes voor mag gaan zitten bereiden op de universiteit, terwijl hij of zij nog nooit een universiteit van binnen heeft gezien. HBO-ers zouden natuurlijk wel kunnen doorstromen naar de universiteit, als het niveau aanwezig is.
Mijn post hbo is gewoon op de universiteit hoor
pi_34325530
quote:
Het is te gek voor woorden dat iemand in de bovenbouw van het vwo kindertjes voor mag gaan zitten bereiden op de universiteit, terwijl hij of zij nog nooit een universiteit van binnen heeft gezien.
Andersom geldt het vaak ook: 1e graads docenten van de universiteit hebben vaak nog nooit een HBO van binnen gezien en leiden HAVO-leerlingen op voor het HBO. Nog een leuke: academische lerarenopleidingen eisen dat je lesgeeft in de bovenbouw HAVO/VWO met als gevolg dat je daarmee nog nooit een VMBO of MBO van binnen hebt gezien terwijl je daar wel mag lesgeven. Eigenlijk kan je dus stellen dat het feit of bepaalde onderwijstypen "gezien" zijn niet doorslaggevend is.
quote:
Mijn post hbo is gewoon op de universiteit hoor
Er wordt hier een posthbo-opleiding bedoeld die geen universitaire opleiding is.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 22:29:20 #160
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34326658
Jullie weten best wat ik met een universiteit van binnen zien bedoel: jawel denkniveau. Academische excellentie proeven. Al is dat misschien nu ook niet meer zo het geval op universiteiten.
pi_34334785
Dat is nu juist het hele punt. In theorie en in afspraak is denkniveau "objectief" gemaakt door opleidingsniveau, maar in de praktijk is die maatstaaf in een aantal gevallen dubieus omdat bepaalde kennis, niveau en vaardigheden niet per se bijdragen aan de goede uitoefening van het beroep. Ja, we hebben "afgesproken" dat we het risico op kennisgebrek beperken door opleidingseisen, maar dat betekent niet dat het dichtbij de praktijk staat.

In mijn middelbare school periode heb ik nog nooit een docent opgemerkt die mij iets leerde dat specifiek te herleiden is tot kennis die een docent enkel geleerd kan hebben op de universiteit. Dat is ook vrij logisch, want de docent hoeft slechts op te leiden tot een bepaald niveau. Concreter: hij hoeft er slechts voor te zorgen dat zijn leerlingen het eindexamenniveau kunnen halen. Dat is een afgerond geheel.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_34337496
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 18:26 schreef Claudia_x het volgende:

Ik had geen enkele bevoegdheid en ik was een prima leraar.
Ik zit dus in dezelfde situatie, daarom stelde ik de vraag ook. Ik geef nu vier jaar les en ik hoor alleen maar van alle kanten (leerlingen, collega's, schoolleiding) dat het zo goed gaat.

Maar de overgangsresultaten en eindexamencijfers zijn op onze school de laatste jaren nogal achteruit gegaan. Dan gaat men zoeken naar oorzaken, en hoor je wel eens "ja we hebben ook zoveel ongeschoolde docenten, vind je het gek dat het niveau achteruitgaat". In de praktijk weet ik dat ik me daar niet zoveel van aan moet trekken (wanneer de cijfers van gecoördineerde toetsen vergeleken worden halen mijn leerlingen even goede / slechte cijfers als die van de docenten "met papiertje"), maar op papier hebben ze gewoon gelijk en ben ik minder goed opgeleid en dus een minder goede docent.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34345401
Het niveau en de kwaliteit van het onderwijs gaan door andere zaken achteruit waar men het liefst niks over wil horen. De schuld geven aan de op papier "slechtere" docent is voor hen veel makkelijker en duidelijker.

Ik ben ook niet in het bezit van een onderwijsbevoegdheid, maar wel academisch opgeleid. Het blijft echter tegen je werken. Vooral bij sollicitaties en inderdaad in situaties waarin men naar "oorzaken voor ellende" zoekt.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 22 januari 2006 @ 15:56:32 #164
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34345900
Je kunt wel veel weten, en een academisch denkniveau hebben, maar je moet het ook weten over te brengen en je moet ook de nodige pedagogische kennis hebben. Als je veel weet, wil dat nog niet zeggen dat je een goede docent bent. En zeker een opmerking als "ik kan elk vak op de middelbare school geven" - het is makkelijker gezegd dan gedaan hoor!
.
pi_34346738
quote:
Op zondag 22 januari 2006 15:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Je kunt wel veel weten, en een academisch denkniveau hebben, maar je moet het ook weten over te brengen en je moet ook de nodige pedagogische kennis hebben. Als je veel weet, wil dat nog niet zeggen dat je een goede docent bent. En zeker een opmerking als "ik kan elk vak op de middelbare school geven" - het is makkelijker gezegd dan gedaan hoor!
Op wie reageer je nu?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  zondag 22 januari 2006 @ 16:29:07 #166
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34346967
Nouja goed, ligt eraan welke vakken in welke klassen. In de onderbouw VMBO zal ik de meeste niet-praktische vakken wel kunnen geven, als ik maar de juiste pedagogische achtergrond heb. In de bovenbouw vwo of havo zal ik de meeste vakken niet kunnen geven.
  zondag 22 januari 2006 @ 16:33:34 #167
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34347104
quote:
Op zondag 22 januari 2006 16:29 schreef nickybol het volgende:
Nouja goed, ligt eraan welke vakken in welke klassen. In de onderbouw VMBO zal ik de meeste niet-praktische vakken wel kunnen geven, als ik maar de juiste pedagogische achtergrond heb. In de bovenbouw vwo of havo zal ik de meeste vakken niet kunnen geven.
Dus de zeer technische vakken, het metselen, schilderen, autotechniek, koken, mode, etc kun je geven

Veelzijdig persoon. Juist op de lagre niveau's van het vmbo moet je juist heel vakgericht en specifiek werken. En geloof me koken met 25 14 jarige pubers met een concentratie van 0,0 is echt enorm zwaar. Ik heb liever een stel puberende havo leerlingen.
  zondag 22 januari 2006 @ 16:38:36 #168
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34347258
Lees goed wat ik zeg. Ik zeg niet-praktische vakken. Metselen, schilderen, autotechniek, koken en mode reken ik onder de praktische vakken. Van die vakken heb ik absoluut geen verstand.
  zondag 22 januari 2006 @ 16:40:17 #169
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34347320
quote:
Op zondag 22 januari 2006 16:21 schreef imago het volgende:
Op wie reageer je nu?
Ik wou ook even mijn zegje doen.
.
  zondag 22 januari 2006 @ 17:16:28 #170
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34348536
quote:
Op zondag 22 januari 2006 16:38 schreef nickybol het volgende:
Lees goed wat ik zeg. Ik zeg niet-praktische vakken. Metselen, schilderen, autotechniek, koken en mode reken ik onder de praktische vakken. Van die vakken heb ik absoluut geen verstand.
Er zijn ook theoretische vakken in dat genre.
pi_34348851
Het gaat hem meestal niet om de inhoud hoor, maar in de manier van de stof overbrengen.
Ik heb zelf regentaat handel-burotica-informatica gestudeerd en kan perfect de regel van 3 toepassen, steden opzoeken in atlassen, schaalberekeningen uitvoeren, getallen afronden, ... maar toen ik het vorig jaar moest uitleggen in het eerste jaar bso, dan heb ik toch ook even moeten slikken hoor.
Zo'n dingen zijn voor ons logisch en normaal, maar het voor hen verstaanbaar en normaal maken is andere koek.
  zondag 22 januari 2006 @ 17:30:48 #172
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34349015
Op het laagste niveau informatie overbrengen is trouwens enorm moeilijk omdat zelfs woorden die wij als gemakkelijk beschouwen, die leerlingen gewoon niet begrijpen.

Ik wil overigens helemaal niet in het reguliere werken, maar veel liever in het speciale onderwijs. Alleen vind ik dat je eerst wat ervaring in het reguliere voor moet hebben. Speciaal onderwijs is behoorlijk pittig natuurlijk.
pi_34350138
Op het gebied van het aanleren van de didactische vaardigheden zijn de 1 jarige "universitaire" postdoctorale opleidingen duidelijk inferieur aan HBO-opleidingen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_34351104
Dat is een feit, als ik zeker wist dat ik wou gaan lesgeven op het middelbaar onderwijs zou ik dan ook liever de lerarenopleiding afmaken. Maar ik heb meer interesse in Engels dan in het lesgeven ervan, en daarom wil ik graag door met de universiteit.
pi_34354497
quote:
Op zondag 22 januari 2006 16:40 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik wou ook even mijn zegje doen.
Maar ik weet niet of je nou op mij reageert of op iemand anders, want verschillende discussies gaan hier door elkaar lopen en ik ben geen bevoegde docent en ik heb nooit stage gelopen dus ik heb niet genoeg denkniveau om het allemaal te kunnen blijven volgen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34359601
Het basisonderwijs is de laatste twee weken niet echt in het nieuws geweest he, afgezien van het rekenen dan?
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_34375581
Och och, ik heb toch een berg nakijkwerk liggen. Tentamens, SO's, werkstukjes. Ik vind het helemaal niet zo vreselijk om te doen, als ik maar eenmaal bezig ben. Maar ik heb altijd zo'n moeite om te beginnen...

Laten we het even over iets luchtigers hebben. Los van allerlei geweldige didactische en pedagogische vaardigheden die je als docent moet hebben, is er ook nog de kwestie van de organisatie. Laat dat nu net mijn zwakke punt zijn. Zo was ik vorige week eventjes lichtelijk in paniek (maar wel met stoicijns uiterlijk, want ik laat zoiets niet meteen merken hè) omdat ik de werkstukken van twee brugklassen nergens meer kon vinden. Ik dacht zeker te weten dat ik ze in het sectie hok had neergelegd, maar daar lagen ze niet. Ohjee, ohjee. Ga maar eens aan 60 schattige brugklassertjes vertellen dat je hun werkstuk (waar ze hun stinkende best op hebben gedaan) een beetje eeeh kwijt bent geraakt.

Gelukkig kwamen ze weer terecht. Maar ik werd wel weer even met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik kan nogal slordig zijn met spullen. Ik laat altijd van alles slingeren (in de docentenkamer, lokalen, thuis, in mijn tas), en daardoor ben ik soms ineens iets 'kwijt' of beter: ik denk dat ik het kwijt ben, want ik vind het bijna altijd wel weer. In het onderwijs heb je vrij veel te maken met papierwerk (wat er wekelijks in mijn postvakje ligt! en dan heb ik ook nog op twee scholen gewerkt, twee postvakjes!!): hoe ga je daar mee om? Welk systeem gebruik je?
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  maandag 23 januari 2006 @ 17:11:37 #178
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34383221
Ik heb een hele gave stage

Het is een afdeling van een grote scholengemeenschap. Deze afdeling heeft slechts 90 leerlingen die allemaal geen tot weinig nederlands spreken. Ze krijgen ook maar een paar vakken, wiskunde, nederlands, maatschappijleer, en wat creatieve vakken. De school is bedoeld als basis zodat de leerlingen kunnen doorstromen. De leerlingen zijn vluchtelingen en kinderen van een gezinshereniging.

Veel een op een werk en veel maatwerk
  maandag 23 januari 2006 @ 18:21:56 #179
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34385543
Dat is natuurlijk wel superinteressant als leraar maatschappijleer
pi_34386003
quote:
Op maandag 23 januari 2006 13:23 schreef RaisinGirl het volgende:
hoe ga je daar mee om? Welk systeem gebruik je?
Aan het begin van elk schooljaar neem ik me steevast voor dat het deze keer toch echt anders zal gaan en koop A4-mapjes in verschillende kleuren, voor elke klas een, en archiveer thuis dingen in een map 'excursies' en een map 'eindexamens' etc.

In de loop van elk schooljaar echter verval ik al snel weer in het aloude patroon, en als er weer eens een opmerkzame leerling mij als 'chaoot' bestempelt kan ik niet anders dan glimlachen en melden dat ie gelijk heeft

Nog geen rampen gebeurd trouwens, al ben ik momenteel wel 1 SO-tje van een leerling kwijt. Inhalers zijn de hel als je zo slecht georganiseerd bent als ik, ik zou wensen dat ze allemaal gewoon nooit ziek waren, zoals ik!
  maandag 23 januari 2006 @ 18:37:49 #181
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34386093
Wat doen jullie als er een proefwerk kwijtraakt?
pi_34386172
Ik was er een keer eentje kwijt dat ik al wel vluchtig had nagekeken, en ik wist nog dat ik had gedacht: "kijk eens aan, Japie doet het weer even goed als altijd". Ik heb hem dus maar verteld dat ie zoals gewoonlijk weer ergens tussen de 8 en de 9 zat, en dat ie omdat ik het kwijt was een 9 kreeg. Heel veel later vond ik het terug: ik had de stapel proefwerken van die klas lui op mijn bed nagekeken, en die ene was achter het bed op de grond gegleden, achter allemaal opbergdozen e.d. Het volgende schooljaar kon ik 'm tot zijn en mijn grote hilariteit alsnog zijn proefwerk teruggeven: hij had eigenlijk een 8,3.
  maandag 23 januari 2006 @ 18:46:31 #183
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34386338
Maar als hij echt niet terug te vinden is en niet nagekeken?
pi_34386434
quote:
Op maandag 23 januari 2006 18:35 schreef thaleia het volgende:
Aan het begin van elk schooljaar neem ik me steevast voor dat het deze keer toch echt anders zal gaan en koop A4-mapjes in verschillende kleuren, voor elke klas een, en archiveer thuis dingen in een map 'excursies' en een map 'eindexamens' etc.

In de loop van elk schooljaar echter verval ik al snel weer in het aloude patroon
Haha, dat is exact hoe het bij mij gaat. Hoe doorbreek je zo'n patroon, ik zou het graag willen weten. Omdat ik thuis niet zoveel ruimte heb om spullen te bewaren (of zoek te raken) is het thuis allemaal wel netjes en georganiseerd. Althans, zo lijkt het. Maar ondertussen vind ik tussen de SO's van H3 een antwoordmodel van een toets van A4 (waar ik al een tijdje naar op zoek was) en zit in het boek van de brugklas een opdracht voor A3. Ik bedoel maar. En dat mooie gekleurde A4-mapje van H4 ben ik al een tijdje 'kwijt'.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_34386474
quote:
Op maandag 23 januari 2006 18:46 schreef nickybol het volgende:
Maar als hij echt niet terug te vinden is en niet nagekeken?
Er staat vast iets over in het schoolregelement?
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  maandag 23 januari 2006 @ 20:37:14 #186
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34390611
quote:
Op maandag 23 januari 2006 13:23 schreef RaisinGirl het volgende:
In het onderwijs heb je vrij veel te maken met papierwerk (wat er wekelijks in mijn postvakje ligt! en dan heb ik ook nog op twee scholen gewerkt, twee postvakjes!!): hoe ga je daar mee om? Welk systeem gebruik je?
De bodem uit het postvakje halen

Ik heb het voor mezelf wel redelijk op orde. Moet mezelf wel moeite doen om het zo te houden. Ik heb thuis een stuk of 3 bakken met elk 4 laatjes op elkaar gestapeld, en elk laatje is voor een klas. Daar dump ik dus alle pw's en so's van die bepaalde klas in. Maar werkstukken en zo heb ik in mijn lokaal in een kast liggen. Achter slot en grendel.

Af en toe vind ik het wel storend hoor van collega's. Een tijdlang was het bij ons zo dat er veel papierzooi in de docentenkamer slingerde, soms ook informatie waarvan ik dacht: "Moet die nu hier zo open en bloot op tafel liggen?" of "Hoe kun je dít nou missen?"... Maar sinds men begonnen is met op elk briefje de afkorting van de betreffende docent te zetten (waardoor men er op aangesproken kon worden als er informatie rond slingerde) is het vrijwel gestopt.
.
pi_34392239
quote:
hoe ga je daar mee om? Welk systeem gebruik je?
Ik ben er vrij simpel in. Bij het innemen van werk dat beoordeeld moet worden gaat elke klas in een grote envelop. Dat gaat op school of thuis in de kast. Ik verwerk de enveloppen op volgorde van binnenkomst. Ik geef het de eerst volgende les na verwerking terug.

Verder heb ik voor elke klas een lijst met vakjes waarin een aantal dingen aan te geven valt zoals het niet maken van huiswerk en straf. Op een aantal bladen waarop alle klassen staan houd ik bij waar ik ben gebleven met uitleggen en wat voor werk ik heb opgegeven.

Postvak is voornamelijk voor spam en dat hoort in de prullenbak. Ik krijg er, afgezien van last-minute wijzingen, niet vaak iets interessants in.
quote:
Wat doen jullie als er een proefwerk kwijtraakt?
Dat kan bijna niet. Ik schrijf de inlevertijd van elk proefwerk achter de naam van de leerling. Gebeurt het toch, dan zou ik aan de leerling de keus geven voor het toekennen van het cijfer dat hij gemiddeld haalt of een herkansing.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_34394240
Ik werk zelf met 2 puntenboeken: 1 voor de punten die mijn leerlingen behaald hebben op taken en toetsen en 1 voor notities (aan- of afwezig, taak op tijd/te laat ingediend, gewettige of ongewettigde afwezigheid, ...)

Zelf heb ik ook een map met verschillende vakken en daar steek ik per klas alle ingeleverde taken en toetsen in. Ik zorg ervoor dat ik altijd alles verbeterd heb tegen de volgende les zodat ik het kan teruggeven.
Daar heb ik nooit problemen mee, maar als er dan een leerling afwezig was wanneer ik de toets wou teruggeven, moet ik er altijd extra opletten dat ik die toets in het juiste mapje steek én mag ik die vooral niet vergeten terug te geven de week erop (ik loop nu nog steeds met toetsen rond van leerlingen van voor de kerstvakantie )

Voor de rest heb ik per leerling een diskette die ik ook altijd moet controleren en waarop taken en toetsen bewaard worden.
Soms gebeurt het wel eens dat een diskette kapot gaat zodat ik de toets niet meer kan verbeteren en dan wordt er wel eens gevloekt.
Meestal laat ik de leerling zelf kiezen: gemiddelde van de klas of toets opnieuw.
Voor examens heb ik een andere oplossing. Leerlingen bewaren examen ook tijdelijk op pc en ik kopieer het bestand onmiddellijk van hun diskette naar mijn laptop. Als dit goed afgelopen is, mogen ze hun oplossing verwijderen van de pc.

En nog een geluk dat ik veel kasten heb in mijn lokaal zodat ik daar wel wat papieren kan bewaren

En in mijn agenda noteer ik ook wanneer leerlingen hun taken moeten indienen, anders zou ik ze wel eens vergeten op te halen
  dinsdag 24 januari 2006 @ 13:01:35 #189
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34410308
Toen ik nog lesgaf (sinds de kerstvakantie heb ik mijn vrijheid terug ) was de administratieve organisatie rondom het lesgeven een van mijn grootste struikelblokken. Net als een aantal anderen hier dacht ik elk jaar in september: en NU ga je echt alles anders doen... om twee maanden later te constateren dat het wéér een zooitje was.

Als je leerlingen zien dat je neigt naar chaotisme, dat is 1; als ze er wat van zeggen, dat is 2.

Bij mij gingen ze er zelfs bij voorbaat van uit.
"U zult het wel weer kwijt zijn.... (zucht)"

Nee ik was een prima docent :
  • gebrek aan organisatie & klassenmanagement
  • gebrek aan gezag
  • gebrek aan pedagogisch-didactisch inzicht

    maarrr... wél universitair geschoold, en DAT scheelt een hoop.
  • He's simple, he's dumb, he's the pilot.
    pi_34420688
    Mijn eigen spullen maak ik "graag" zoek, maar spullen van anderen niet. Zelfs dan proberen ze het hoor.
    Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
      dinsdag 24 januari 2006 @ 18:33:38 #191
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_34420863
    Ik had daar nog nooit bij stilgestaan eigenlijk. Ik ben van nature erg ordelijk en secuur in mijn werk (niet thuis hoor ) en heb altijd allerlei mapjes enzo. Ik heb ook zo''n docenten tas met allerlei vakjes. Vakje voor na te kijken werk, vakje voor nagekeken werk wat terug gegeven moet worden, vakje voor agenda, vakje voor cijfer boekje en op de pc de cijfers bij houden en dergelijke.

    Na te kijken werk en nagekeken werk gaan ook in een mapje en ik werk graag met lijstjes waar je kunt afkruisen zodat ik zeker weet dat niemand hem vergeten is. Ook moeten de leerlingen aftekenen na een toets enzo

    Klink wel als een control freak nu he

    Diskettes wil ik overigens niet, printen, schrijven of mailen, diskettes zijn mij te fragiel.
    pi_34421125
    quote:
    Op dinsdag 24 januari 2006 18:33 schreef Silmarwen het volgende:
    Diskettes wil ik overigens niet, printen, schrijven of mailen, diskettes zijn mij te fragiel.
    Ik heb 160 lln met elk een persoonlijke diskette

    Aangezien het nu nog maar mijn tweede jaar is dat ik daar werk is het systeem nog niet veranderd. Maar ik zou graag vanaf volgend schooljaar (ik denk niet dat ik niet zou mogen terugkomen) met een server werken dat die verschrikkelijke diskettes idd weg zouden zijn. Het is vreselijk werken, maar momenteel de enige oplossing.

    Maar je klinkt idd wel een beetje een freak ja
    pi_34421765
    Met een server werken is inderdaad de beste oplossing. Laten uploaden en de inlevertijd is meteen geregistreerd. Eventueel op dezelfde website de uitslag bekend maken.
    Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
    pi_34422180
    Ik ben een enorme chaoot, en hoewel ik er alles aan doe om te voorkomen dat ik andermans spullen kwijt raak, zou ik niet verbaasd zijn als het een keer gebeurd. Vooral nu, vier dagen per week stage, tentamens, verijkte lessen, voorbereiden op de uitwisseling met Litwouwen. Dan schiet secuurheid er wel een beetje bij in.
      woensdag 25 januari 2006 @ 21:58:57 #195
    67746 Baba-O-Riley
    Out here in the fields
    pi_34462668
    quote:
    Op dinsdag 24 januari 2006 18:33 schreef Silmarwen het volgende:
    Diskettes wil ik overigens niet, printen, schrijven of mailen, diskettes zijn mij te fragiel.
    Nee, daar zou ik ook niet mee willen slepen, en als er per ongeluk een diskette zou breken, heb je een probleem.

    Vanavond weer ouderavond gehad. Ik vind het altijd wel een gezellige aangelegenheid. Ik plan meestal een kwartier in, zodat ik ruim de tijd heb, maar vaak wordt het wat langer. Tien minuten vind ik écht veel te kort voor een fatsoenlijk gesprek. En gelukkig heb ik heel betrokken ouders, die - wanneer ze op gesprek komen - ook echt met je mee willen denken of die jouw hulp willen om SAMEN hun kind op te voeden. Da's wel zo prettig. Ik plan ouders waarvan ik weet dat het gezellig word altijd als laatste in. Dan ga je tenminste met een goed gevoel naar huis.
    .
    pi_34462798
    Ik heb van klassen gewisseld met mijn stagepartner, nu heb ik een h2 en een brugklas. Das een stuk prettiger lesgeven dan aan Havo 3.
      woensdag 25 januari 2006 @ 22:14:04 #197
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_34463272
    Waarom?
    pi_34463323
    Eigenlijk omdat ze gewoon een stuk braver zijn, kan ik me bezig houden met de kwaliteit van de les in plaats van orde in de chaos krijgen.
      woensdag 25 januari 2006 @ 22:23:29 #199
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_34463645
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 22:15 schreef Evil_Jur het volgende:
    Eigenlijk omdat ze gewoon een stuk braver zijn, kan ik me bezig houden met de kwaliteit van de les in plaats van orde in de chaos krijgen.
    In het begin focus je toch meer op je les dan op de orde. Zonder dit arrogant te bedoelen, maar ik heb nooit echt problemen met orde, het schijnt mijn uitstraling te zijn

    Gek he hoe sommige klassen verschillen. Soms is de samenstelling van leerlingen echt niet okay.
    pi_34464433
    Ik had eigenlijk graag nog iets gevraagd aan jullie. Ik werk namelijk mee aan een GOK-project rond leerlingen-en ouderparticipatie en bij ons op school is er dus eigenlijk een probleem omtrent deze zaken (anders zouden we er idd niet aan werken )

    Ouders krijgen we bij ons heel moeilijk naar school. Ik werk in een Brusselse school voor beroeps- en technisch onderwijs (laag niveau) waarin veel verschillende culturen samen'leven'. Om een voorbeeld te geven: tijdens de laatste oudercontact (2 rapporten dagelijks werk en 1 rapport examens) kwamen van slechts 16% van de leerlingen de ouders naar school om het rapport van hun kind te bespreken. Dit terwijl misschien 70% van de leerlingen één of meerdere tekorten heeft.

    Nu is mijn vraag of dit bij jullie ook zo verloopt. En als het niet zo verloopt, hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen dat er zoveel ouders komen?
    Vorige keer hebben we er een inzamelactie voor de schoolreis van de 6e jaars aangekoppeld en dan nog kwam er maar 16% langs.

    Iemand een idee misschien? (ik weet dat het een moeilijke vraag is hoor want we zoeken er nu zelf al maanden een oplossing voor, maar misschien hebben jullie een ingeving ofzo)

    Ik leef op hoop
    pi_34471025
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 22:23 schreef Silmarwen het volgende:

    [..]

    In het begin focus je toch meer op je les dan op de orde. Zonder dit arrogant te bedoelen, maar ik heb nooit echt problemen met orde, het schijnt mijn uitstraling te zijn

    Gek he hoe sommige klassen verschillen. Soms is de samenstelling van leerlingen echt niet okay.
    Bij welwillende klassen is het voor mij geen probleem, maar vaak is orde wel een heikel punt. Er zijn zeker leraren die op een of andere manier nooit orde problemen hebben. Kan de uitstraling zijn, maar in sommige klassen heb je echt meer nodig dan alleen dat.
      donderdag 26 januari 2006 @ 18:25:58 #202
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_34489311
    Een iets dwingender toon aanslaan tegenover de ouders misschien? Iets minder vrijblijvend, en persoonlijk de ouders bellen voor een afspraak zodat ze minder goed nee kunnen zeggen.
      zaterdag 28 januari 2006 @ 21:31:46 #203
    67746 Baba-O-Riley
    Out here in the fields
    pi_34561465
    quote:
    Op donderdag 26 januari 2006 06:51 schreef Evil_Jur het volgende:

    Er zijn zeker leraren die op een of andere manier nooit orde problemen hebben
    Of zeggen dat ze nooit orde problemen hebben...
    .
    pi_34567114
    Als ik iemand dat hoor zeggen dan is dat reden voor mij om eens te vragen of ik eens een lesobservatie mag doen. Geweldig interessant.
    Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
      zondag 29 januari 2006 @ 16:46:29 #205
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_34584750
    Ik heb gewoon geen last van ordeproblemen, dat zegt toch niet dat ik een perfecte docent ben. Ik heb wel andere problemen, maar met de orde heb ik dat niet, dat gaat gewoon vanzelf. Misschien heb ik ook wel een andere definitie ofzo. Tuurlijk is het weleens rumoerig of zijn eer leerlingen brutaal en tuurlijk moet ik wel eens straf uitdelen en is het niet altijd even gezellig. Maar chaos is het nooit en stil wordt het altijd, al moet ik daar soms wel wat meer voor doen ja. Als ik mijn klassen binnen kom zijn ze meestal meteen stil. Je had vroeger ook wel vast van die docenten die binnen kwamen waarbij het stil werd, goede en slechte docenten. Bepaalde docenten hebben blijkbaar een of ander natuurlijk overwicht of een bepaalde uitstraling.
    pi_34587108
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 22:15 schreef Evil_Jur het volgende:
    Eigenlijk omdat ze gewoon een stuk braver zijn
    De eerste 3/4 lessen ja!
    pi_34641150
    Oh oh oh, wat vind ik die streberige ouders toch erg....er was hier laatst weer eens een leerling in tranen omdat zijn ouders hem dwingen om goede cijfers te halen en wat ik ook zeg op de ouderavond, dat het voor hem veel beter zou zijn om gewoon op een prettige manier z'n atheneum te halen ipv met hangen en wurgen z'n gymnasium, het wil er niet in. Nu schijnt ie vanochtend het lesuur nadat hij bij mij repetitie had gehad bij een andere leraar te zijn ingestort omdat z'n ouders hem hadden gezegd dat hij niet meer naar de hobbyclub mag als hij weer een onvoldoende heeft...je zou 't kind verdorie bijna toch maar een voldoende gaan geven!... maar daar is ie uiteindelijk ook niet bij gebaat natuurlijk. (Heb 't al nagekeken: hij heeft een 4, wat voor zijn doen nog goed is)

    Heb zometeen 'n gesprek met z'n mentor. Bij mijn collega van Grieks doet ie het ook slecht, het is echt echt zoveel beter voor 'm als ie atheneum gaat doen en het zou zoveel fijner voor 'm zijn....maar die ouders wilden er in de brugklas al niet aan en willen er nu ook nog niet aan....en de cijfers van het joch zijn helaas nog niet slecht genoeg om gewoon reglementair voor het gymnasium te kunnen worden afgewezen. Ergens in klas 3 gaat ie ongetwijfeld wel stranden, maar dan heeft ie wel twee jaar langer geestelijke ellende gehad dan nodig was geweest.
    pi_34641455
    Overigens niets mis mee om het beste uit je kind te proberen te halen en het te stimuleren niet meteen af te haken als het moeilijk is enz., maar je hoeft ook weer niet zo ver te gaan dat het bezwijkt onder van thuis uit opgelegde druk....
    pi_34643013
    Grappig, want ik maak juist het omgekeerde mee. Ik zit op een school waar de gymnasium afdeling wordt gezien als streberig, overdreven en onnodig. Ik heb leerlingen op het Atheneum die geen enkele moeite willen doen om te zorgen dat ze op het Atheneum blijven en laconiek reageren op de vieren die ze na de tentamenperiode binnen krijgen. Zo'n leerling had onderaan zijn geschiedenistentamen geschreven: 'PS: wel erg veel inzicht- en bronnenvragen, meer leervragen was eerlijker geweest'

    Ik hoef er natuurlijk niet bij te vertellen dat hij ook de 'leervragen' van het tentamen slecht had gemaakt.

    .
    god i want to get you out of here
    you can ride in a pink mustang
      dinsdag 31 januari 2006 @ 13:40:22 #210
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_34645635
    Thaleia: Misschien moet je eens rustig met dat kind nagaan wat er nou eigenlijk foutgaat. Hoe leert hij, etc. Goed, als daar niets uitkomt dan blijft er maar 1 oplossing over natuurlijk.
    pi_34647101
    Nouja, het is dus niet alleen bij mijn vak. Die jongen is over de hele linie vrij zwak, vooral in talen, en dan zijn over het algemeen Frans, Duits, Nederlands en Engels al zwaar genoeg zonder dat daar ook nog dat vreselijke Latijn & Grieks bij komen. Bij mijn collega van Latijn scoort hij zo mogelijk nog slechter dan bij mij... Ik zie er momenteel meer heil in te proberen iets aan de ambities van z'n ouders te doen dan om nog verder te gaan bijspijkeren.
      dinsdag 31 januari 2006 @ 17:16:51 #212
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_34652284
    Achja dan blijft er weinig over dan om de ouders gewoon goed de waarheid te vertellen. Een gymnasiumdiploma zal uw kind nooit halen, en hij zal zeer ongelukkig worden als hij het toch gaat proberen. Misschien met een paar leraren.
    pi_34653696
    Inderdaad. Confronteer de ouders met wat ze doen en leg uit dat alle kansen open blijven. Tenzij hij graag arts wil worden of iets met klassieke talen wil gaan doen is het gymnasium niet echt noodzakelijk om later te bereiken wat hij wil. Het zal toch cru zijn als hij na 6 jaar ongelukkig geweest te zijn Rechten gaat studeren waar hij met het Atheneum ook makkelijk naar toe kon.
    Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
      dinsdag 31 januari 2006 @ 18:16:45 #214
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_34653990
    Arts? Sinds wanneer is daar gymnasium voor nodig?
    pi_34655709
    quote:
    Op dinsdag 31 januari 2006 18:16 schreef nickybol het volgende:
    Arts? Sinds wanneer is daar gymnasium voor nodig?
    pi_34775972
    Komt hier even binnenvallen
    Ben nu zelf sinds september student aan de pabo in Hengelo (eerstejaars dus)
    Gaat allemaal lekker, behalve de deficienties (spelling, grammatica en rekenen/wiskunde)..daar de komende tijd maar hard mee bezig gaan..
      zondag 5 februari 2006 @ 22:46:15 #217
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_34777648
    In deze post worden nou wel mijn vooroordelen bevestigd

    Welkom!
    pi_34778076
    Wij hebben dit weekend Open Dag gehad. Hypocriet gedoe altijd, zeker omdat het bij ons allemaal niet lekker loopt tussen personeel en schoolleiding en iedereen op zo'n dag dus een toneelstukje staat te spelen
    Iedere droom moet je in een potje vangen.
    pi_34779118
    quote:
    Op zondag 5 februari 2006 22:46 schreef nickybol het volgende:
    In deze post worden nou wel mijn vooroordelen bevestigd

    Welkom!
    Leg eens uit!
    (ben er namelijk een hele tijd uit geweest qua studie, het is zo'n 5/6 jaar geleden dat ik voor het laatst met een studie bezig was en nog langer geleden dat ik specifiek met spelling, grammatica en rekenen/wiskunde bezig was..)
    pi_34779332
    quote:
    Op zondag 5 februari 2006 22:56 schreef imago het volgende:
    Wij hebben dit weekend Open Dag gehad. Hypocriet gedoe altijd, zeker omdat het bij ons allemaal niet lekker loopt tussen personeel en schoolleiding en iedereen op zo'n dag dus een toneelstukje staat te spelen
    Op mijn vorige school hoorde je altijd iedereen mopperen over de triestheid van het feit dat er allemaal van die mooie grote planten worden ingehuurd enz. en de lokalen keurig opgeruimd etc enkel voor de open dag en ja hoor, ook op mijn huidige school zijn er elk jaar weer de gehuurde planten. Het is overal hetzelfde

    Overigens werkt eerlijkheid ook niet altijd goed: een vriendin van me had een sollicitatiegesprek met twee leden van de sectie waar ze in zou komen, en iemand van de schoolleiding. Toen de schoolleiding-persoon aan de sectieleden vroeg iets over de school te vertellen, gingen ze tien minuten lang alleen maar negatieve dingen opnoemen
    pi_34785008
    quote:
    Op zondag 5 februari 2006 23:28 schreef thaleia het volgende:

    Op mijn vorige school hoorde je altijd iedereen mopperen over de triestheid van het feit dat er allemaal van die mooie grote planten worden ingehuurd enz. en de lokalen keurig opgeruimd etc enkel voor de open dag en ja hoor, ook op mijn huidige school zijn er elk jaar weer de gehuurde planten. Het is overal hetzelfde
    Zoals je weet ben ik een leerling geweest aan de school waar je nu lesgeeft. Dat de planten gehuurd waren wist ik nog niet voor ik op die school zat (daar hebben we later ook hartelijk om gelachen), maar iedereen wist wel dat een open dag om verkooppraatjes draait. Ik had de beslissing om naar die school te gaan al genomen voor ik naar informatiedagen ging. Een school heeft een reputatie in de omgeving, neven en nichten (en zelfs ouders) zitten vol verhalen over de diverse scholen, en gek genoeg bestaat er binnen een basisschoolklas vaak ook gewoon een trend. In mijn groep 8 gingen alle havo/vwo-kinderen naar die school. Die keuze groeide in de loop van het laatste jaar.

    Ik heb overigens erg veel plezier gehad op die school.
    I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
    pi_34800250
    Ons schilderwerk is klaar en de gehuurde planten komen deze week. 13&14 feb. open dagen!
    pi_34800346
    Ooit al inspectie gehad? Dat is een beetje hetzelfde. Als je iets wil in jouw lokaal of je wilt iets veranderen, moet je gewoon wachten op inspectie. Krijg je alles gedaan van de directie
    pi_34860949
    Vanaf morgen weer stage. En weer net zo nerveus als de eerste dag van de eerste keer stage. Met als enige verschil dat ik nu (in theorie) weet dat ik les kan geven.

    Ik wil terug naar mijn vorige stage.. ik vind mijn nieuwe stagebegeleider (vanuit school) stom
    Mon 'en!
    pi_34863684
    Het is volstrekt normaal hoor dat je terug zenuwen hebt. Ik vond het na de grote vakantie (na een jaar fulltime lesgeven) ook weer wat vreemd om voor de klas te gaan staan.

    Veel succes met de stage alleszins en misschien bloeit die stagebegeleider wel helemaal open
    pi_34879606
    morgen functioneringsgesprek
    Iedere droom moet je in een potje vangen.
      woensdag 8 februari 2006 @ 22:29:09 #227
    67746 Baba-O-Riley
    Out here in the fields
    pi_34882731
    Succes!
    .
    pi_34884641
    Dat zit vast wel goed imago!

    Hier worden we momenteel flink beziggehouden door twee leerlingen die in een crisis-thuissituatie zitten, lastig zeg, er is maar zoveel dat je kan doen, en je bent afhankelijk van of er plek is bij de crisisopvang en hoe snel er plek is in een pleeggezin enz enz, hangt af van allerlei instanties en hulpverleners. Iemand verzuchtte vandaag al dat "je zo'n meiske bijna zelf in huis zou nemen" en zo voelt het inderdaad, kan het 's avonds niet helemaal van me afzetten
    pi_34892310
    Ze vinden me geweldig
    Iedere droom moet je in een potje vangen.
    pi_34893442
    thaleia, dat lijkt me inderdaad wel lastig, je wil graag helpen, maar als je pech hebt zit alles tegen...
    ik hoop voor de twee leerlingen dat er snel weer wat rust in hun leven komt..

    imago, fijn om zo'n functioneringsgesprek te hebben dan zeg!
    You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
    pi_34902806
    quote:
    Op donderdag 9 februari 2006 10:06 schreef imago het volgende:
    Ze vinden me geweldig
    Zie je wel
    Tof!
      donderdag 9 februari 2006 @ 20:55:20 #232
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_34913989
    Achja, thaleia, waarom neem je ze niet gewoon in huis en laat je je moederhart gelden? Een beetje menselijkheid is toch niets mis mee? Als je nu niet meer populair wordt onder leerlingen... Zometeen wil iedereen bij je wonen..
    pi_34914236
    Ik denk dat de crisissituatie wel heel groot moet zijn voordat iemand in deze flat vol sociale randgevallen zou willen komen wonen
      donderdag 9 februari 2006 @ 21:02:33 #234
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_34914321
    Dan leer je een leerling past echt goed kennen...in slechte tijden. Als hij of zij `s ochtends uit bed komt met een ochtendhumeur.
    pi_34914668
    quote:
    Op donderdag 9 februari 2006 21:02 schreef nickybol het volgende:
    Dan leer je een leerling past echt goed kennen...in slechte tijden. Als hij of zij `s ochtends uit bed komt met een ochtendhumeur.
    Of de leerling de leerkracht

    Ik heb een verschrikkelijk ochtendhumeur
      donderdag 9 februari 2006 @ 21:23:10 #236
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_34915194
    Niets mis mee toch, elkaar een beetje leren kennen? Kweek je gelijk een beetje understanding.
    pi_34917254
    Afgelopen woensdag een aparte situatie:

    4 meiden uit VMBO-2 kwamen 5 minuten te laat hun 1e lesuur binnen bij mij, en na 2 keer waarschuwen omdat ze zaten te praten was ik 't zat, dus ik: "Kleng (op tafel) EN NU IS HET OVER".

    Alle vier janken.

    Ik dacht: "Zoveel overwicht heb ik ook weer niet". Bleek dat ze even daarvoor in het fietsenhok hadden gezien hoe het ex-vriendje van een leerlinge van onze school haar in elkaar stond te rammen.

    Nou ja, naar de sectordirecteur, kereltje gepakt, politie etc. Allemaal niet zo tof.
      donderdag 9 februari 2006 @ 22:23:07 #238
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_34917745
    Sja dan sta je wel even met je bek vol tanden.

    Hoe gaan jullie in het algemeen om met leerlingen die te laat komen?
    pi_34923636
    Over de open dagen en ingehuurde planten enzo:
    Mijn oude school deed daar niet aan. Ik had het er laatst nog over mijn tante (nichtje zit in groep acht): er is geen open dag, leerlingen van alle omliggende scholen worden een keer op een gewone lesdag uitgenodigd om te komen kijken, zoals het dus echt gaat op school, inclusief lesvolgende en rotzooitrappende leerlingen dus.
    Dat terwijl een andere school in de omgeving dus wel de andere aanpak heeft (en dat had dus inderdaad ook een beetje indruk gemaakt op mijn nichtje toen ze daar was geweest, workshopjes tekenen etc. de leuke kanten belichten dus). Gelukkig gaat ze toch naar mijn oude, toffe school Ik hoop dat ik er later ook les kan gaan geven!
    pi_34927362
    quote:
    Op donderdag 9 februari 2006 22:23 schreef nickybol het volgende:
    Sja dan sta je wel even met je bek vol tanden.

    Hoe gaan jullie in het algemeen om met leerlingen die te laat komen?
    Bij ons gaat het als volgt: 's morgens 3x te laat = strafstudie en per keer dat je te laat komt in een les 0,5 punten af van dagelijks werk.

    Blijkbaar hebben ze nu nog een nieuwe regel gevonden, ipv strafstudie na 3 keer moeten ze 's avonds (de dag zelf) langer op school blijven. Ik weet niet of dat gaat werken...
    pi_34928145
    De meeste scholen doen het zo dat als leerlingen het eerste uur te laat komen moet je na drie keer nakomen... kom je tussen de lessen door te laat, dan moet je je de volgende ochtend een half uur vroeger melden...

    Ennuh nickybol, ik denk dat je een grens overschreid als je een leerling in huis neemt... Tenminste, ik zou eht zelf niet zo snel doen, net zomin als dat ik later mijn kinderen naar de school zou laten gaan waar ik zelf lesgeef..
    You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
      vrijdag 10 februari 2006 @ 09:46:00 #242
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_34928651
    quote:
    Op woensdag 8 februari 2006 14:22 schreef leonieke het volgende:
    Het is volstrekt normaal hoor dat je terug zenuwen hebt. Ik vond het na de grote vakantie (na een jaar fulltime lesgeven) ook weer wat vreemd om voor de klas te gaan staan.

    Veel succes met de stage alleszins en misschien bloeit die stagebegeleider wel helemaal open
    Gisteren waren er een Vlaamse docent aan wat voor jullie de PABO is en de directeur van die school er. Ik snap nu je verwarring met eerste graad en tweede graad Eerste graad is bij jullie, wat wij de brugklas noemen en waar wij dus een tweede graads bevoegdheid voor moeten hebben. Tweede graad bij jullie is bij ons de bovenbouw waar je als docent een eerste graads diploma voor moet hebben. Tenslotte hebben jullie ook nog een derde graad,

    Het verbaasde mij dat iedereen met een middelbareschool diploma (secundair onderwijs) naar het hbo en naar de uni mag. Jullie hebben ook een enorme uitval in het eerste jaar. Maar ik vind het aan de andere kant wel goed. Leerlingen die onderpresteren kunnen zo als nog een kans krijgen.

    En WOW wat hebben jullie een ingewikkelde manier van regeren met die drie gewesten en drie gemeenschappen, de provincies, de gemeenten en dan nog de rijk. Veel verkiezingen
    pi_34931865
    Begrijp ik goed dat bij jullie iemands rapportcijfer omlaag kan gaan doordat ie een keer te laat komt leonieke? Wow...daar heb ik echt moeite mee. Zo'n cijfer geeft toch aan in hoeverre ie de stof begrijpt, en als jij een megatalent bent in wiskunde maar niet zo sterk in je bed uitkomen -en je hebt toevallig twee keer per week op het eerste uur wiskunde-, staat er voor wiskunde een onvoldoende?

    Een leerling in huis nemen is inderdaad een grens die je niet moet overgaan, tenzij het echt niet anders kan. Maar je eigen zoon of dochter aanmelden op de school waar je zelf lesgeeft geen probleem, sterker nog, ik vind het een goed teken dat veel van mijn collega's zoveel vertrouwen hebben in de school waar ze zelf lesgeven dat ze hun kind daar graag naartoe doen. De meesten regelen het binnen hun sectie wel zo dat ze zelf hun eigen zoon/dochter niet in de klas krijgen. En als er een probleem is met een bepaald vak sturen ze vaak hun partner naar de ouderavond en gaan niet zelf met hun collega in gesprek, dan krijg je zulke rare verstrengelingen.
      vrijdag 10 februari 2006 @ 12:09:18 #244
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_34932159
    Ik vind het regelmatig te laat komen en daarvoor minpunten geven een geweldig idee! Ik heb er een hekel aan als je net bezig bent met uitleggen dat er alsnog een leerling binnen komt struinen en binnen tien minuten "Ik snap het niet!" roept. Één keer te laat komen, of echt een goede reden hebben is natuurlijk prima, maar regelmatig niet komen, daar mag best een flinke straf opkomen.

    Je eigen kind op dezelfde school vind ik geen optie omdat ik zelf 2 leerlingen in mijn klas had die dat hadden en he afschuwelijk zouden vinden. Ik zou het ook niet fijn vinden als ouder zelf.
      vrijdag 10 februari 2006 @ 14:49:42 #245
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_34936589
    Ik ben trouwens erg benieuwd waarom jullie voor het vak doceren hebben gekozen.

    Ikzelf ben er eigenlijk een beetje ingerolt. Ik had een enorme pesthekel aan school, niet omdat ik gepest werd ik was zelfs enorm populair, maar omdat iedereen je handje vast hield, je nooit wat mocht en ik het idee had niet mijzelf te kunnen zijn. Dat frustreerde mij enorm, bovendien had ik gekozen voor de havo en haalde ik alles met vlag en wimpel behalve talen wat ook weer frustreerde. Ik ben dus geen docent geworden vanwege de geweldige schooltijd. In de vierde vand e havo liep het de spuigaten uit, ik kwam nooit, was brutaal en deed niets meer. De decaan, mentor en onderdirecteur hadden besloten dat het beter voor mij was wat anders te gaan doen en dat vond ik prima, mijn ouders niet maar die gingen wel mee.

    Ik ging een half jaar werken en toen naar het mbo. Ik koos een stroming in het mbo omdat mijn beste vriendin die wilde doen, ikzelf wilde liever wat met scheikunde doen. Zij ging uiteindelijk helemaal niet meer naar school omdat ze haar inschrijfgeld had gebruikt voor drugs De spw beviel mij wel. Weinig doen, maar wel lekker creatief en dat voor de klas staan was zo gek nog niet. Toch wilde ik wat ander, meer creatief en technisch en ben ik kunst en techniek gaan studeren. Dat was het niet en ik miste het voor de klas staan. De pabo bleek het ook niet.

    Ik wist niet meer wat ik moest doen en ben gaan werken in de kinderopvang. Toch bleef dat onderwijs kriebelen en ben ik eens rond gaan klikken en deed een test van inholland ofzo waar docent maatschappijleer en tekenen als eerste eruit kwamen. Ik wist uit ervaring dat ik niet verplicht kan tekenen dus ik ben wat gaan lezen over maatschappijleer. Ondertussen had ik ook gekeken naar de uni pedagogiek. Samen met een vriendin zou ik dat gaan doen, er kwam echter een heel drama tussen en toen heb ik gekozen voor maatschappijleer, wat ik nu nog steeds doe en hopelijk lang blijf doen
    pi_34938217
    God.. soms ga je echt aan jezelf twijfelen. Mijn stagebegeleider vanuit school is echt een vreemde man en die op mijn stageschool is te weinig uren beschikbaar (wel 2 uur in de onderbouw op mijn stagedagen (!!).. en dus ben ik 'doorgegeven' aan een docent die niet op een stagiaire gerekend heeft.

    Ik voel me (na twee dagen al) niet op mijn plek. Kan mijn ei nergens kwijt en voel me nu al twee dagen heel erg rot (tot 's avonds niet kunnen slapen aan toe). Stage afbreken oid is geen optie, want ik doe mee aan een project dat gelinkt is aan deze stageplaats.

    Ik haat dat stomme stagesysteem. Waarom kunnen ze nou niet een klein beetje screenen om te kijken of je als anarchist wel de goede persoon bent voor een behoorlijk christelijke school?

    Ik heb van de week ontdekt dat ik nogal slecht/negatief over mezelf denk over het algemeen, maar dit maakt 't er niet beter op.

    Okee.. ik zeur. Punt.
    Mon 'en!
      vrijdag 10 februari 2006 @ 15:42:27 #247
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_34938476
    Kun je niet op je school zelf er iets mee doen?
    pi_34939617
    quote:
    Op vrijdag 10 februari 2006 14:49 schreef Silmarwen het volgende:
    Ik ben trouwens erg benieuwd waarom jullie voor het vak doceren hebben gekozen.

    Ikzelf ben er eigenlijk een beetje ingerolt. Ik had een enorme pesthekel aan school, niet omdat ik gepest werd ik was zelfs enorm populair, maar omdat iedereen je handje vast hield, je nooit wat mocht en ik het idee had niet mijzelf te kunnen zijn. Dat frustreerde mij enorm, bovendien had ik gekozen voor de havo en haalde ik alles met vlag en wimpel behalve talen wat ook weer frustreerde. Ik ben dus geen docent geworden vanwege de geweldige schooltijd. In de vierde vand e havo liep het de spuigaten uit, ik kwam nooit, was brutaal en deed niets meer. De decaan, mentor en onderdirecteur hadden besloten dat het beter voor mij was wat anders te gaan doen en dat vond ik prima, mijn ouders niet maar die gingen wel mee.

    Ik ging een half jaar werken en toen naar het mbo. Ik koos een stroming in het mbo omdat mijn beste vriendin die wilde doen, ikzelf wilde liever wat met scheikunde doen. Zij ging uiteindelijk helemaal niet meer naar school omdat ze haar inschrijfgeld had gebruikt voor drugs De spw beviel mij wel. Weinig doen, maar wel lekker creatief en dat voor de klas staan was zo gek nog niet. Toch wilde ik wat ander, meer creatief en technisch en ben ik kunst en techniek gaan studeren. Dat was het niet en ik miste het voor de klas staan. De pabo bleek het ook niet.

    Ik wist niet meer wat ik moest doen en ben gaan werken in de kinderopvang. Toch bleef dat onderwijs kriebelen en ben ik eens rond gaan klikken en deed een test van inholland ofzo waar docent maatschappijleer en tekenen als eerste eruit kwamen. Ik wist uit ervaring dat ik niet verplicht kan tekenen dus ik ben wat gaan lezen over maatschappijleer. Ondertussen had ik ook gekeken naar de uni pedagogiek. Samen met een vriendin zou ik dat gaan doen, er kwam echter een heel drama tussen en toen heb ik gekozen voor maatschappijleer, wat ik nu nog steeds doe en hopelijk lang blijf doen
    Tja, ik moet nog beginnen aan de PABO (volgend jaar als alles goed gaat).
    En waarom?
    Nou ten eerste natuurlijk de kinderen. Kinderen vind ik echt geweldig Ik was vorig jaar leerlingmentor, dan help je dus de kinderen uit een bepaalde brugklas met allerlei dingen (vooral op schoolgebied, maar sommigen kwamen ook met prive-problemen naar me toe). En de warmte die je terugkrijgt van die 'kids' is echt enorm kicke . Dit jaar ben ik geen brugklasmentor meer, maar heb nog steeds met een deel van die kinderen contact. Echt enom leuk vind ik dat

    Natuurlijk kan je op meerdere manieren met kinderen werken, maar ik voel me toch sterk aangetrokken tot het onderwijs. Het stimuleren en begeleiden van kinderen tijdens een toch wel belangrijk deel van hun leven is toch gewoon geweldig . En nogmaals, de kinderen geven er (onbewust) een heleboel voor terug...
    'And I called your name,
    like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
    pi_34941559
    Oh, ik vind telaatkomers ook enorm storend. Maar straf dan gewoon streng, zet er voor mijn part een geldboete op, whatever, maar ga niet het cijfer voor dat vak beinvloeden, zodat niemand meer weet wat een cijfer nog betekent: een hoog cijfer = "hij is goed in het vak" of "hij is braaf"? Een laag cijfer = "hij begrijpt er geen snars van" of "hij is brutaal"? Nee als zo'n ontwikkeling zich op mijn school zou voordoen zou ik weigeren eraan mee te werken.
      vrijdag 10 februari 2006 @ 18:40:24 #250
    67746 Baba-O-Riley
    Out here in the fields
    pi_34944421
    Laatkomers worden bij ons op absentiebriefjes genoteerd. Drie keer te laat komen is een uur corvee, dan weer drie keer te laat komen is een melding bij de leerplichtambtenaar.

    Geldboetes vind ik niet kunnen, als ik eerlijk ben.
    .
    pi_34945207
    Was een grapje
    Bij ons is 1x te laat komen al een uur corvee, als het zonder geldige reden is dan. Als je om de hoek even je band leeg laat lopen krijg je gewoon even een "met geldige reden"-vinkje.
      vrijdag 10 februari 2006 @ 19:18:38 #252
    14376 BlaatschaaP
    Elephant of joy.
    pi_34945628
    Op mijn school hangt het van de reden af. Als je een geldige reden hebt, wat over het algemeen meer afhangt van het humeur van de betreffende congierge dan de daadwerkelijke reden, is er niets aan de hand. Als je een ongeldige reden hebt, moet je je de eerstvolgende dag om 8 uur melden.

    Ik vind een geldboete en puntenmindering vrij belachelijk. Op mijn vorige school hadden we een soort strippenkaartsysteem, dat ik zelf erg prettig vond werken. Twee keer per jaar kregen we een strippenkaart met 4 vakjes. Als je te laat kwam, werd er in een van de vakjes gestempeld. Als je stempelkaart vol was, moest je je om 8 uur melden. Kwam je dan nog een keer te laat, had je één dag een vierkant rooster (van 8 tot 5 op school blijven). Ik kom zelf praktisch altijd wel op tijd, dus ik was wel blij met dit systeem.
    pi_34947134
    hallo! Ben op je web-log gekomen via het docententopic op Fok. heb twee vraagjes:

    Waar doe jij je opleiding Nederlands?
    En waar geef je huiswerkbegeleiding?

    Ik zie namelijk de plaatsen Tilburg en Den Bosch voorbij schieten op je web-log. Ik wil misschien lerarenopleiding Nederlands gaan doen in Tilburg én ik heb huiswerkbegeleiding gegeven in Den Bosch. Vandaar de interesse

    ==

    Ik weet niet wie dit is, maar ik heb geen mailadres:
    - Opleiding in Tilburg, Fontys.
    - Bijles was ook in Tilburg (huiswerkinstituut Tilburg/Goirle), maar kan overal als je een beetje goed zoekt.
    Mon 'en!
    pi_34956656
    @silmarwen

    Ik kon eigenlijk niets, en ik blijk best goed te zijn in lesgeven, dus derhalve!
    pi_34964781
    quote:
    Op vrijdag 10 februari 2006 09:46 schreef Silmarwen het volgende:

    [..]

    Gisteren waren er een Vlaamse docent aan wat voor jullie de PABO is en de directeur van die school er. Ik snap nu je verwarring met eerste graad en tweede graad Eerste graad is bij jullie, wat wij de brugklas noemen en waar wij dus een tweede graads bevoegdheid voor moeten hebben. Tweede graad bij jullie is bij ons de bovenbouw waar je als docent een eerste graads diploma voor moet hebben. Tenslotte hebben jullie ook nog een derde graad,

    Het verbaasde mij dat iedereen met een middelbareschool diploma (secundair onderwijs) naar het hbo en naar de uni mag. Jullie hebben ook een enorme uitval in het eerste jaar. Maar ik vind het aan de andere kant wel goed. Leerlingen die onderpresteren kunnen zo als nog een kans krijgen.

    En WOW wat hebben jullie een ingewikkelde manier van regeren met die drie gewesten en drie gemeenschappen, de provincies, de gemeenten en dan nog de rijk. Veel verkiezingen
    En dan nog durven sommige van de Nederlanders beweren dat wij dom zijn eh

    Nee het is wel zo dat het een ander systeem is bij ons en ik het niet altijd direct begrijp.

    Bij ons mogen leerlingen met een diploma allemaal naar de hoge school/uni. Let wel, in ASO-TSO krijg je een diploma na 6 jaar, BSO pas na 7 jaar.
    En toegegeven, ik ken heel weinig mensen die uit het BSO komen én slagen in het hoger onderwijs. Deze mensen zijn gewoon niet genoeg voorbereid op hogere studies, zelfstandig studeren, grotere hoeveelheden, ...

    En in september mogen we weer gaan stemmen
    pi_34965513
    quote:
    Op vrijdag 10 februari 2006 11:58 schreef thaleia het volgende:
    Begrijp ik goed dat bij jullie iemands rapportcijfer omlaag kan gaan doordat ie een keer te laat komt leonieke? Wow...daar heb ik echt moeite mee. Zo'n cijfer geeft toch aan in hoeverre ie de stof begrijpt, en als jij een megatalent bent in wiskunde maar niet zo sterk in je bed uitkomen -en je hebt toevallig twee keer per week op het eerste uur wiskunde-, staat er voor wiskunde een onvoldoende?
    Dus als jij niet zo sterk bent in uit je bed komen, gaat jouw baas dat helemaal niet erg vinden als je dan een half uur te laat komt op jouw werk en jou nog steeds met open armen ontvangen?

    Mag ik er wel bij zeggen dat ik voornamelijk les geef in het beroepsonderwijs (laag niveau)? Dit betekent dat wij minder punten zetten op kennis maar eerder op kunnen. Een vak als wiskunde hebben onze leerlingen bv niet.
    Kunnen betekent bij ons: kunnen toepassen, kunnen opzoeken, maar echt veel moeten onze leerlingen niet vanbuiten leren. Daarnaast zijn vaardigheden ook heel erg belangrijk. Wij bereiden onze leerlingen echt voor op een beroep (beroepsonderwijs) en daarbij zijn een aantal vaardigheden heel belangrijk. Ik denk nu maar even aan het beroep bejaardenhelpster: op tijd komen zodat oudere mensen zich niet ongerust maken waar je blijft, beleefdheid, de juiste taal spreken, orde, ...

    Maar idd, mensen die telkens te laat komen, kunnen niet slagen voor het dagelijks werk. Wij geven op 1 schooljaar 6 keer punten: 4 x op dagelijks werk (dus taken, toetsen, gedrag, vaardigheden, orde, ...) en 2 x op examens (inhoud van het vak).
    Dagelijks werk staat telkens op 10 punt, examens staan op 100.

    Trouwens gaat het niet enkel over punten aftrekken tijdens het eerste lesuur, maar ook als de leerlingen bijvoorbeeld in de gang blijven rondhangen en zo bijvoorbeeld om 9u te laat komen tijdens het tweede lesuur.
    quote:
    Op vrijdag 10 februari 2006 12:09 schreef Silmarwen het volgende:
    Ik vind het regelmatig te laat komen en daarvoor minpunten geven een geweldig idee! Ik heb er een hekel aan als je net bezig bent met uitleggen dat er alsnog een leerling binnen komt struinen en binnen tien minuten "Ik snap het niet!" roept. Één keer te laat komen, of echt een goede reden hebben is natuurlijk prima, maar regelmatig niet komen, daar mag best een flinke straf opkomen.
    Dat is ook het principe waarvan wij zijn vertrokken. Ikzelf vind het ook vreselijk als leerlingen te laat binnenkomen en dan de aandacht opeisen van andere leerlingen zodat ik mijn uitleg (deels) opnieuw mag doen.

    Trouwens, als leerlingen een geldige reden hebben (briefje van dokter, tandarts, trein, ...) worden er uiteraard geen punten afgetrokken. Overslapen, tram of metro gemist gelden niet (om de 5 minuten vertrekt er een tram of metro dus moet je maar een tram vroeger nemen )
    pi_34966118
    En wat die stippenkaart en om 8u melden en een uur corvee betreft: we hebben het al allemaal geprobeerd hoor
    Het punten-aftrekken had vooral zware gevolgen bij dagelijks werk 1, ik moet eerlijk toegeven dat dit tot nu het enige middel is om ze op tijd in de les te krijgen want ik denk dat ik over 160 leerlingen (waar ik les aan geef) bij het volgende dagelijks werk nog bij een stuk of 3 een half punt zal moeten aftrekken omdat ze 1 keer te laat zijn gekomen.
    Dus effect heeft het wel

    En wat die mensen betreft die niet aan het systeem zouden willen meewerken. Als ik eerlijk moet zijn, zijn dat net de mensen waarom 90% van ons team kwaad op is omdat zij niet willen meedoen. De leerlingen weten dat ook en zagen dan in elke andere les dat die bepaalde leerkracht geen punten aftrekt en dat ze daar wel nog te laat mogen komen (ja, zo komt dat over bij de leerlingen) dus erg teamgericht ben je dan niet. Jammer!
    pi_34967903
    Ik zie zoveel scholen sollen met de leerlingen. Ze laten teveel toe en durven niet te straffen. Op het moment dat het uit de hand loopt, moeten er opeens zeer strenge en strakke regels worden opgelegd. Dat het dan niet meer werkt is logisch. Discipline en tucht moet mijn inziens al vanaf het begin aanwezig zijn. Duidelijkheid over de regels en duidelijkheid over de consequenties van het niet naleven.
    Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
    pi_34968119
    quote:
    Op zaterdag 11 februari 2006 15:05 schreef Neuralnet het volgende:
    Ik zie zoveel scholen sollen met de leerlingen. Ze laten teveel toe en durven niet te straffen. Op het moment dat het uit de hand loopt, moeten er opeens zeer strenge en strakke regels worden opgelegd. Dat het dan niet meer werkt is logisch. Discipline en tucht moet mijn inziens al vanaf het begin aanwezig zijn. Duidelijkheid over de regels en duidelijkheid over de consequenties van het niet naleven.
    En dat gebeurt ook bij ons. Leerlingen weten precies waar ze aan toe zijn (als alle leerkrachten meewerken natuurlijk... maar sommige denken dat ze niet meer geliefd gaan zijn als ze een leerling een onvoldoende geven ) en de maatregelen zijn aanwezig sinds 1 september. Dus daarover hoeft niet gediscussieerd te worden.

    En sollen met onze leerlingen, daar doen wij niet aan mee.
      zaterdag 11 februari 2006 @ 15:40:44 #260
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_34968759
    Ik vind het principe gewoon fout. Een cijfer staat voor de mate van stofbeheersing, niet voor gedrag en braafheid. Laat ze dan niet toe in de les.
    pi_34968865
    quote:
    Op zaterdag 11 februari 2006 15:40 schreef nickybol het volgende:
    Ik vind het principe gewoon fout. Een cijfer staat voor de mate van stofbeheersing, niet voor gedrag en braafheid. Laat ze dan niet toe in de les.
    Ik hoop dat je gelezen hebt over de vaardigheden en attitudes en het soort onderwijs.

    In het ASO staat een cijfer idd voor de mate van stofbeheersing maar niet alle niveaus zijn gelijk. Als een leerling bij mij niet in orde is met materiaal gaan er ook punten af van dagelijks werk hoor.
      zaterdag 11 februari 2006 @ 23:08:28 #262
    78707 TheSilentEnigma
    Heldin, bazin, godin.
    pi_34983783
    Ik heb hier ook hele discussies met mijn collegae over gehad. Feit blijft dat het pedagogisch ontverantwoord is om een cijfer als straf- en/of beloningsmiddel te gebruiken.
    pi_34986902
    Pedagogisch onverantwoord vind ik het pas als een leerling de cijferdaling niet kan voorkomen. Dat kan hij echter wel en voor de volle 100 %. Laten we dat vooral niet vergeten.
    Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
    pi_34988281
    Ik kan me voorstellen dat het bij een opleiding die resulteert in een papiertje dat aangeeft dat jij geschikt bent als bejaardenverzorgster en direct aan het werk kunt anders ligt, maar dan nog vind ik het een gevaarlijke weg om in te slaan. Het vertroebelt zo ontzettend....geef dan gewoon een apart cijfer voor gedrag/werkhouding/nakomen van afspraken en geef 'n leerling geen diploma als daar een onvoldoende staat. Dan heb je ook een verdomd sterk pressiemiddel en krijg je geen verwarring over waar de leerling nou precies zwak in is.
    pi_34994949
    quote:
    Op zaterdag 11 februari 2006 23:08 schreef TheSilentEnigma het volgende:
    Ik heb hier ook hele discussies met mijn collegae over gehad. Feit blijft dat het pedagogisch ontverantwoord is om een cijfer als straf- en/of beloningsmiddel te gebruiken.
    Wij hebben in januari doorlichting gehad. Deze manier werd voorgelegd aan 5 inspecteurs en deze kunnen zich er in vinden. Bedoeling van die inspecteurs is nagaan of hetgeen je op school doet pedagogisch verantwoord is of niet. Aangezien zij er geen problemen mee hebben, zal het wel niet zo erg niet pedagogisch verantwoord zijn veronderstel ik
    pi_34997430
    quote:
    Op zaterdag 11 februari 2006 23:08 schreef TheSilentEnigma het volgende:
    Ik heb hier ook hele discussies met mijn collegae over gehad. Feit blijft dat het pedagogisch ontverantwoord is om een cijfer als straf- en/of beloningsmiddel te gebruiken.
    O? Waarom dat dan?
      zondag 12 februari 2006 @ 15:07:05 #267
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_35000239
    Je zou het wel kunnen doen, maar dan moet je de inhoud van het begrijp cijfer ook anders defineren. Cijfers is dan niet "een beoordeling over de mate van stofbeheersing" maar "een beoordeling over de mate van stofbeheersing, het gedrag en de punctualiteit van de leerling". Dit zou je er expliciet bij kunnen vermelden.
      zondag 12 februari 2006 @ 15:16:51 #268
    78707 TheSilentEnigma
    Heldin, bazin, godin.
    pi_35000639
    Een cijfer geeft aan in welke mate een leerling de stof al dan niet beheerst. Je zou wel een apart cijfer voor werkhouding kunnen geven, maar dit is natuurlijk zo subjectief als het maar zijn kan. Geef liever in een afzonderlijk verslag het gedrag van de leerling aan.

    Het mag natuurlijk niet zo zijn dat een leerling die niet zo goed is in -pak 'm beet- wiskunde en voor zijn toetsen gemiddeld een 4,5 haalt, toch nog een 6,5 op zijn rapport staat omdat hij altijd netjes op tijd is, zijn boeken meeneemt en zijn geodriehoek en rekenmachientje klaar op zijn tafeltje legt en ijverig aan het werk gaat...
    pi_35000937
    quote:
    Op zondag 12 februari 2006 15:16 schreef TheSilentEnigma het volgende:
    Een cijfer geeft aan in welke mate een leerling de stof al dan niet beheerst. Je zou wel een apart cijfer voor werkhouding kunnen geven, maar dit is natuurlijk zo subjectief als het maar zijn kan. Geef liever in een afzonderlijk verslag het gedrag van de leerling aan.

    Het mag natuurlijk niet zo zijn dat een leerling die niet zo goed is in -pak 'm beet- wiskunde en voor zijn toetsen gemiddeld een 4,5 haalt, toch nog een 6,5 op zijn rapport staat omdat hij altijd netjes op tijd is, zijn boeken meeneemt en zijn geodriehoek en rekenmachientje klaar op zijn tafeltje legt en ijverig aan het werk gaat...
    Okee, maar in mijn ogen is de stof niet goed beheersen ongeveer hetzelfde als een slechte werkhouding. Hard werken is niet hetzelfde als veel werken.
    pi_35001033
    Waarom wordt er moeilijk over gedaan? Cijfers zijn nou niet bepaald het resultaat van 100 % precies meten. Afwijkingen heb je altijd. Er zijn ook leraren die een extra 10 geven als het gedrag volledig van onbesproken gedrag is en van DIE 10 steeds punten aftrekken bij te laat komen, orde verstoring en het niet bij zich hebben van het huiswerk/materiaal. Dat klinkt allemaal heel zwaar, maar in de praktijk zijn er zoveel proefwerken die zwaarder tellen dat die 10 (of minder) nauwelijks meer verschil maakt dan eventuele meetfouten van de toetsingsinstrumenten.

    Meestal zal iemand die braaf zijn werk doet en alles in orde heeft toch al een 8 of een 9 hebben en dan zal die 10 er een 8,2 of 9,2 van maken. Big deal. Iemand die vaak de orde verstoort en te laat komt zal veelal lager scoren en het gedragscijfer haalt daar een paar tienden van af. Ook niet zo schokkend. Het gaat bij cijfers toch om het gemiddelde.

    Een verschil tussen 4,5 en 6,5 is te extreem om geloofwaardig te zijn.
    Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
    pi_35001175
    quote:
    Op zondag 12 februari 2006 15:27 schreef Neuralnet het volgende:
    Meestal zal iemand die braaf zijn werk doet en alles in orde heeft toch al een 8 of een 9 hebben
    Niet bepaald. Het verschijnsel "keihard moeten werken voor een zesje en het zelfs dan vaak nog niet redden" kom jij nooit tegen?
    pi_35001263
    Ik kom alle mogelijke individuele incidenten tegen. Beleid wordt echter afgestemd op het geheel en hetgeen dat het vaakste voorkomt. Je hebt altijd wel leerlingen die er tussendoor slippen.

    Een klein voorbeeld: 10 proefwerken in een jaar en met een gemiddelde van 6. Is het extra gedragscijfer een 1, dan wordt het cijfer een 5,5. Is het een 10, dan wordt het cijfer een 6,4. In alle gevallen zie je dat de leerling rond de 6 scoort. En dan ga ik er nog vanuit dat het gedrag meetelt voor een vol proefwerk EN dat het gedrag of 100 % of 0 % in orde is. Veelal is dat niet het geval en zal het verschil NOG kleiner zijn. Ik vraag dus nogmaals: waar doen we moeilijk over?
    Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
    pi_35001392
    Ik noem dat geen individuele incidenten hoor. Ik heb onder mijn net- en netniet-voldoendes een groter gehalte aan keiharde werkers dan onder mijn altijd-wel-boven-de-acht-scoorders. Die laatste categorie wordt door ons onderwijssysteem nl. lui gemaakt.
    pi_35001449
    quote:
    Op zondag 12 februari 2006 15:27 schreef Neuralnet het volgende:
    Waarom wordt er moeilijk over gedaan? Cijfers zijn nou niet bepaald het resultaat van 100 % precies meten. Afwijkingen heb je altijd. Er zijn ook leraren die een extra 10 geven als het gedrag volledig van onbesproken gedrag is en van DIE 10 steeds punten aftrekken bij te laat komen, orde verstoring en het niet bij zich hebben van het huiswerk/materiaal. Dat klinkt allemaal heel zwaar, maar in de praktijk zijn er zoveel proefwerken die zwaarder tellen dat die 10 (of minder) nauwelijks meer verschil maakt dan eventuele meetfouten van de toetsingsinstrumenten.

    Meestal zal iemand die braaf zijn werk doet en alles in orde heeft toch al een 8 of een 9 hebben en dan zal die 10 er een 8,2 of 9,2 van maken. Big deal. Iemand die vaak de orde verstoort en te laat komt zal veelal lager scoren en het gedragscijfer haalt daar een paar tienden van af. Ook niet zo schokkend. Het gaat bij cijfers toch om het gemiddelde.

    Een verschil tussen 4,5 en 6,5 is te extreem om geloofwaardig te zijn.
    Da's idd ook mijn manier van werken
    - punten voor taken
    - punten voor toetsen
    - punten op 10 voor orde, houding en medewerking

    Daar wordt een gemiddelde van genomen en dit wordt naar 10 omgezet. Hou er wel rekening mee dat die taken en toetsen meestal op 90 punten ofzo staan eh.

    En volgens het schoolreglement trek ik nog punten af voor te laat komen (dit doe ik dus niet bij orde en houding, anders zou ik 2 x punten aftrekken wat oneerlijk is).

    En voor alle duidelijkheid: alle ouders zijn hiervan via een schrijven op de hoogte gebracht (begin september), dus ze weten dat het punt van dagelijks werk niet enkel bepaald wordt door de punten van taken en toetsen.
    Ik zie dus echt niet in wat het probleem zou kunnen zijn
    Zo lang iedereen weet waarvoor het staat, kan ook de inspectie zich erin vinden, want dat was echt hun voorwaarde: leerlingen én ouders moeten het weten. Voor de rest vonden ze het een goed idee om het te laat komen en/of spijbelen tegen te gaan.
    pi_35001532
    quote:
    Op zondag 12 februari 2006 15:36 schreef thaleia het volgende:
    Ik noem dat geen individuele incidenten hoor. Ik heb onder mijn net- en netniet-voldoendes een groter gehalte aan keiharde werkers dan onder mijn altijd-wel-boven-de-acht-scoorders. Die laatste categorie wordt door ons onderwijssysteem nl. lui gemaakt.
    Ik vermoed dat bijna iedereen dat heeft en dat vind ik nog het ergste ook. De mensen die zo hard hun best doen, elke week extra oefeningen komen maken, altijd in orde zijn, ... en toch niet slagen terwijl je dan een hoop mensen hebt die er niets voor doen, maar het gewoon kunnen.
    Tjah, niet zo leuk, maar zo gaat het bijna overal eh
    pi_35001982
    Het slagen van die leerlingen hangt echter echt niet af van het wel of niet toekennen van strafpunten. Iemand die altijd vieren haalt zal ongeacht die strafpunten gemiddeld rond de 4 zitten en het ongeacht de "straf" niet halen.

    Het zal alleen wat uitmaken als iemand net op de 5 hangt en gaat voor een 5,5. Dat zijn inderdaad leerlingen die alles op alles moeten zetten voor een voldoende. Soms halen ze het, soms net niet.

    Toch hangt ook hier het slagen niet per se af van het toekennen van strafpunten. Wie alles op alles moet zetten moet ook zijn werkhouding zo hebben aangepast dat hij op tijd aanwezig is, zijn huiswerk doet en normaal oplet in de klas. Hij zal nooit strafpunten krijgen en het wel of niet halen hangt dan puur en alleen af van de schoolprestatie.

    Iemand met een 5 gemiddeld die alles op alles zou moeten zetten maar zelf moedwillig te laat komt, nooit oplet en ook het huiswerk niet maakt zal het 1) qua schoolprestatie niet eens gehaald hebben en 2) zelf de keuze hebben gemaakt om er met de pet naar te gooien. In dat tweede geval is een kleine verlaging van zijn toch al lage gemiddelde zijn eigen schuld (nog steeds gemiddeld een 5) en zal ook het niet toekennen van die strafpunten nog steeds een 5 opleveren. Of te wel: hij had het, in dat geval, mede door zijn gedrag sowieso niet gehaald.
    Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
      zondag 12 februari 2006 @ 16:05:57 #278
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_35002418
    Je zegt dat het niet uitmaakt. Wat denk je van een leerling die bijvoorbeeld bepaalde cijfers nodig heeft om ergens toegelaten te worden en dan net een paar tienden tekort komt door jouw gedragsbeoordeling, omdat je hem toevallig niet aardig vindt (ja, gedragsbeoordelingen zijn ongelooflijk subjectief)? Je hebt soms geen idee wat je kinderen aandoet.
    pi_35002773
    quote:
    Op zondag 12 februari 2006 16:05 schreef nickybol het volgende:
    Je zegt dat het niet uitmaakt. Wat denk je van een leerling die bijvoorbeeld bepaalde cijfers nodig heeft om ergens toegelaten te worden en dan net een paar tienden tekort komt door jouw gedragsbeoordeling, omdat je hem toevallig niet aardig vindt (ja, gedragsbeoordelingen zijn ongelooflijk subjectief)? Je hebt soms geen idee wat je kinderen aandoet.
    Om het subjectieve tegen te gaan noteer ik alles in een aparte puntenboek: in orde met materiaal of niet (map, agenda), surfen op internet of niet wanneer het niet toegestaan is, te laat komen, kauwgom eten in de les, eten of drinken tijdens de les, gsm tijdens de les, beleefdheid (ik weet telkens wanneer een leerling onbeleefd is geweest), ...

    Als een leerling dus achteraf duidelijkheid wil over zijn/haar cijfer kan die leerling mij dat altijd komen vragen. En ja, het is al gebeurd dat een leerling uitleg kwam vragen, maar het is nog nooit gebeurd dat die leerling zich niet kon vinden in mijn punten.
      zondag 12 februari 2006 @ 16:21:24 #280
    67746 Baba-O-Riley
    Out here in the fields
    pi_35002987
    quote:
    Op zondag 12 februari 2006 16:15 schreef leonieke het volgende:
    Om het subjectieve tegen te gaan noteer ik alles in een aparte puntenboek: in orde met materiaal of niet (map, agenda), surfen op internet of niet wanneer het niet toegestaan is, te laat komen, kauwgom eten in de les, eten of drinken tijdens de les, gsm tijdens de les, beleefdheid (ik weet telkens wanneer een leerling onbeleefd is geweest), ...
    Lieve hemel, dan heb je toch een administratie waar je niet goed van wordt?!
    .
    pi_35003118
    Het maakt niet zoveel uit als er geen sprake is van "eigen schuld". Je kan als leerling altijd wel je eigen glazen ingooien. Waarom wordt er enkel verwezen naar wat de leraar de leerling aandoet? Doet de leerling het zichzelf niet voornamelijk aan? Als ik weet dat ik een 8 moet halen en ook weet dat het gedragscijfer me de das omdoet als ik toch elke keer te laat binnenkom, dan is dat toch mijn eigen schuld?

    Het gaat hier niet om al te subjectieve gedragsmaatregelingen. Te laat binnenkomen lijkt me niet subjectief. Als ik om 8:30 begin en je komt om 8:45 binnenvallen, dan is het zeer duidelijk dat daarmee iets verloren gaat in je puntenaantal. Het niet gemaakt hebben van het huiswerk is ook niet erg subjectief. Je ziet heel snel of iemand er iets of niets aan gedaan heeft. Orde verstoring kan dat in veel gevallen wel zijn (al heb je ook daar ook zeer duidelijke gevallen), maar dat wordt hooguit bestraft door strafwerk of eruit sturen.

    Overigens moet ik wel zeggen dat ik er zelf geen gebruik van maak. Laatkomen is voor de congierge, ordeverstoring voor de conrector en huiswerk niet gemaakt voor een uurtje nablijven.
    Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
    pi_35003218
    quote:
    Op zondag 12 februari 2006 16:21 schreef Baba-O-Riley het volgende:

    [..]

    Lieve hemel, dan heb je toch een administratie waar je niet goed van wordt?!
    Idd en met 160 leerlingen is het niet te onderschatten, maar ik vind niet dat je punten op orde en houding kunt zetten als je deze zaken niet bijhoudt. Want dan wordt het opeens allemaal heel erg subjectief.
    Ik werk trouwens met heel wat afkortingen hoor
    En die administratie vul ik meestal in terwijl de leerlingen hun oefeningen maken op het einde van de les, dus het is niet dat ik het 's avonds doe (dan zou ik het trouwens niet meer weten). Springuren zijn soms ook handig om zo'n zaken aan te vullen

    Het is een gewoonte, in het begin had ik het er moeilijker mee omdat ik het dan ook wel eens durfde vergeten, maar nu valt dat allemaal goed mee
      zondag 12 februari 2006 @ 16:28:05 #283
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_35003294
    Ik heb zoiets van: huiswerk niet maken merken ze wel in hun proefwerkcijfer, en als ze dat niet merken hoeven ze het niet te maken. Als ze te laat komen mogen ze de les niet meer in, en merken ze dat ook in hun cijfer waarschijnlijk, want ze missen stof. Bij ordeverstoring mogen ze voor korte of lange tijd de les niet meer in, en ook dat zullen ze waarschijnlijk wel merken in hun cijfer.

    Maar leonieke, vind je niet dat je een klein beetje ver gaat? Het lijkt wel de Stasi.
    pi_35003589
    quote:
    Op zondag 12 februari 2006 16:28 schreef nickybol het volgende:
    Ik heb zoiets van: huiswerk niet maken merken ze wel in hun proefwerkcijfer, en als ze dat niet merken hoeven ze het niet te maken. Als ze te laat komen mogen ze de les niet meer in, en merken ze dat ook in hun cijfer waarschijnlijk, want ze missen stof. Bij ordeverstoring mogen ze voor korte of lange tijd de les niet meer in, en ook dat zullen ze waarschijnlijk wel merken in hun cijfer.
    Bij ons worden er normaalgezien geen leerlingen buitengezet omdat ze te laat komen (heb ik vorig jaar 1 keer gedaan omdat het de spuigaten uitliep, maar moest ik het vaker doen word ik op het matje geroepen)
    quote:
    Maar leonieke, vind je niet dat je een klein beetje ver gaat? Het lijkt wel de Stasi.
    Wanneer ga ik dan te ver?
    Als ze hun map niet meehebben en dus hun buur constant ambeteren omdat ze de oefening niet alleen kunnen maken? (hiervoor leerling buitenzetten is geen optie bij ons)
    Als ze op internet surfen tijdens mijn uitleg en daardoor achteraf hun oefeningen niet kunnen maken?
    Als ze hun agenda niet invullen waardoor ik problemen kan hebben bij de inspectie omdat hun agenda niet ingevuld is?
    Als ze niet mogen eten en drinken in het informaticalokaal omdat dat in het schoolreglement staat en in een afzonderlijk reglement voor het informaticalokaal?
    Als ze volgens het schoolreglement Nederlands moeten spreken en dat weigeren te doen?

    En niet vergeten dat die afspraken ook in hun map zitten

    Nee ik vind niet dat ik te ver ga. Want als de leerlingen zich gedragen, mogen ze op het einde van de les ongeveer 5 minuten vrij surfen. En als ze het rustig houden, mogen ze tijdens de oefeningen onder elkaar wat babbelen (ze zitten nog steeds aan een pc, dus dat leidt vaak af). En als ik mijn les op een normale manier kan geven, las ik regelmatig een lesje surfen op internet, werken in Paint, ... in.
    Het is een kwestie van geven en nemen. Als we allemaal normaal kunnen werken, is het normaalgezien heel aangenaam tijdens de les. En ja, mijn nieuwe leerlingen verschieten wel eventjes in september/oktober, maar zijn heel vlug gewend aan het systeem en dan loopt het wel vlotjes, waardoor heel wat leerlingen hoge punten krijgen voor orde en gedrag.
    pi_35003791
    Scholen verschillen heel erg qua regelgeving. Ik vind het persoonlijk ook niet nodig om AL dat gedrag te bestraffen. Ik zou me net een strafmeester voelen die elk gedrag vergelijkt met een ideaalbeeld om het vervolgens te bestraffen en krampachtig te noteren. Straf zorgt voor een vervelende sfeer in de klas en dat vermijd ik liever zoveel mogelijk.

    Kauwgom eten hoeft van mij geen straf. Even weggooien is voldoende. (Tenzij het uit de hand loopt, maar daar heb ik nooit last van). Diskreet een snoepje pakken of een slok uit een flesje nemen vind ik nou ook niet bepaald iets om te bestraffen. Overdrijven en met een broodtrommel op tafel dineren natuurlijk wel. GSM tijdens de les heb ik niet vaak last van. Af en toe gaat er eens 1 af. 1 blik is voldoende om de boodschap duidelijk te maken. Straf zorgt voor een beladen sfeer. Zaken als beleefdheid corrigeer ik het liefst meteen. De leerling is het daarna toch weer vergeten en wat is dan nog het nut om het opgeschreven te hebben?

    Zolang een kleine "overtreding" niet tot problemen lijdt, waarom zou ik dan straffen? Zolang er slechts 1 keer per week een GSM afgaat, waarom is er dan straf nodig? Als ik het nauwelijks opmerk dat iemand kauwgom eet, waarom moet ik dan straffen als ik het eens toevallig een keer zie? Waarom moet ik naar de sanctie grijpen als iemand tijdens een periode waarin ik niet aan het uitleggen ben een slok van zijn/haar flesje neemt? Er zijn andere zaken die eerder tot een straf moeten leiden dan dit soort dingen.
    Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
    pi_35004227
    Hmz, om geen misverstanden te creëren
    Het is niet omdat ik die zaken noteer dat ik per ding een half punt aftrek ofzo. Ik kijk naar het algemeen beeld van een periode en geef er dan punten op.
    Uiteraard gaan er meer punten vanaf als leerlingen onbeleefd zijn dan dat hun gsm afgaat. Een gsm kan altijd afgaan (ik kan ook eens mijn gsm vergeten af te zetten!) dus vraag ik dan gewoon om hun gsm uit te zetten. Als hij dan na 5 minuten nog eens rinkelt, tjah, dan is het verkeerd.
    Er is trouwens een verschil tussen een gsm die rinkelt en een leerling die moedwillig zit te smsen

    En kauwgom... Mja, ik kan er echt niet tegen dat ik leerlingen een kauwgom zie eten. Zo echt met mond open en toe. Dan gaat de kauwgom eruit (maar het wordt genoteerd zonder sanctie). Als ik dan drie weken op rij moet noteren dat die leerling constant 'zichtbaar' zit te kauwen, dan wordt het bestraft.

    En een strafmeester hoef ik me gelukkiglijk niet te voelen. Het is hier zo moeilijk uit te leggen, jullie zouden gewoon eens een paar lessen moeten volgen denk ik om te merken hoe het er precies aan toegaat want de stagiairs die ik al gehad heb dit jaar zeggen allemaal dat er een gemoedelijke sfeer is tijdens mijn les. Ze hebben zelfs de indruk dat ik niet streng ben (wat ik dan toch maar even heb uitgelegd hoe het er aan toegaat )
      zondag 12 februari 2006 @ 16:57:04 #287
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_35004445
    Volgens mij is er een iets ander systeem in België als ik dit zo lees. Straf van de inspectie als leerlingen hun agenda niet invullen?
    pi_35004626
    quote:
    Op zondag 12 februari 2006 16:57 schreef nickybol het volgende:
    Volgens mij is er een iets ander systeem in België als ik dit zo lees. Straf van de inspectie als leerlingen hun agenda niet invullen?
    Als de inspectie een agenda neemt van een leerling en die is niet volledig ingevuld dan kun je als leerkracht een onvoldoende krijgen omdat zij er dan vanuit gaan dat je geen les hebt gegeven. De agenda van de leerkracht wordt hierbij niet gecontroleerd.

    En het is echt niet dat ze er twee agenda's uitnemen per klas.

    Begin januari inspectie gehad en het is idd gebeurd dat voor de derde graad Nederlands de agenda van de 'uitgekozen' leerling niet volledig was ingevuld. Dit staat in het verslag vermeld en samen met nog een aantal andere zaken kreeg het vak Nederlands 3e graad geen voldoende.

    Daarom is de directie er ook zo streng op en controleert zij op het einde van het jaar een aantal agenda's van leerlingen. Als die dan niet in orde zijn, word je op het matje geroepen.

    Ik vind het persoonlijk een rotsysteem want elke leerkracht heeft een eigen agenda, moet jaarplannen en jaarvorderingsplannen maken (een hele administratie dus) en wat wordt er bekeken? De agenda van de leerlingen

    En zo gaat het trouwens ook met de mappen of schriften van de leerlingen. Niet de map van de leerkracht (die volledig in orde is) wordt gecontroleerd maar er wordt een map van een leerling uit de klas genomen en bekeken. Heel vervelend dus als die map niet in orde is omdat die leerling bv regelmatig zijn/haar map niet meebrengt naar de les. Daarom dat we ook punten zetten op die zaken.
      zondag 12 februari 2006 @ 17:04:02 #289
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_35004733
    De inspectie die agenda`s inneemt van leerlingen? In Nederland is een agenda toch vooral een hebbedingetje van de leerling zelf, wat ze er mee doen moeten ze zelf weten. In agenda kijk je zelfs als leraar niet.
      zondag 12 februari 2006 @ 17:06:09 #290
    78707 TheSilentEnigma
    Heldin, bazin, godin.
    pi_35004821
    quote:
    Op zondag 12 februari 2006 15:33 schreef Neuralnet het volgende:


    Een klein voorbeeld: 10 proefwerken in een jaar en met een gemiddelde van 6. Is het extra gedragscijfer een 1, dan wordt het cijfer een 5,5. Is het een 10, dan wordt het cijfer een 6,4. In alle gevallen zie je dat de leerling rond de 6 scoort. En dan ga ik er nog vanuit dat het gedrag meetelt voor een vol proefwerk EN dat het gedrag of 100 % of 0 % in orde is. Veelal is dat niet het geval en zal het verschil NOG kleiner zijn. Ik vraag dus nogmaals: waar doen we moeilijk over?
    Als je dan toch zonodig een cijfer voor de werkhouding wilt geven, lijkt me toch dat je dat vaker dan één keer per jaar moet doen. Want één mogelijke onvoldoende is voor de meeste leerlingen met een slechte werkhouding echt geen reden om zich braaf te gedragen...
    pi_35004869
    quote:
    Op zondag 12 februari 2006 17:04 schreef nickybol het volgende:
    De inspectie die agenda`s inneemt van leerlingen? In Nederland is een agenda toch vooral een hebbedingetje van de leerling zelf, wat ze er mee doen moeten ze zelf weten. In agenda kijk je zelfs als leraar niet.
    Wat een luxe!

    Als klastitularis moeten wij elke week de agenda's van onze leerlingen controleren en ondertekenen. Als de agenda niet volledig ingevuld is, moeten wij boven onze handtekening noteren welke pagina's aangevuld moeten worden. Als dat niet gebeurd is tegen de volgende week betekent het een uur strafstudie en daar agenda aanvullen.

    En hoe kan het dan gebeuren dat een agenda niet in orde is? Omdat een klastitularis zijn/haar taak niet doet en die open uren negeert.

    Ik heb nog geluk dat ik titularis ben van een kleine klas (5 leerlingen) maar de mensen die titularis zijn van de klassen van 25 leerlingen of meer hebben minder geluk als ze die agenda's telkens moeten controleren.

    Toch raar hoe anders het systeem kan zijn eh?
    pi_35004898
    quote:
    Op zondag 12 februari 2006 17:06 schreef TheSilentEnigma het volgende:

    [..]

    Als je dan toch zonodig een cijfer voor de werkhouding wilt geven, lijkt me toch dat je dat vaker dan één keer per jaar moet doen. Want één mogelijke onvoldoende is voor de meeste leerlingen met een slechte werkhouding echt geen reden om zich braaf te gedragen...
    Wij hebben wel 6 rapporten per jaar, dus dat scheelt misschien wel
      zondag 12 februari 2006 @ 17:10:57 #293
    67746 Baba-O-Riley
    Out here in the fields
    pi_35005008
    quote:
    Op zondag 12 februari 2006 16:41 schreef Neuralnet het volgende:
    GSM tijdens de les heb ik niet vaak last van. Af en toe gaat er eens 1 af. 1 blik is voldoende om de boodschap duidelijk te maken.
    Heb het vorige week meegemaakt ja. Heb zélf even de telefoon opgenomen.
    quote:
    Zolang een kleine "overtreding" niet tot problemen lijdt, waarom zou ik dan straffen? Zolang er slechts 1 keer per week een GSM afgaat, waarom is er dan straf nodig? Als ik het nauwelijks opmerk dat iemand kauwgom eet, waarom moet ik dan straffen als ik het eens toevallig een keer zie? Waarom moet ik naar de sanctie grijpen als iemand tijdens een periode waarin ik niet aan het uitleggen ben een slok van zijn/haar flesje neemt? Er zijn andere zaken die eerder tot een straf moeten leiden dan dit soort dingen.
    Ja, hier ben ik het wel mee eens ja. Ik realiseerde me dit toen ik onlangs weer een cursusdag had. Dan zit je zélf weer als "leerling" in de banken, en natuurlijk praat je dan es even met je buurman of -vrouw, of drink je even een slokje water tussendoor, of maak je even een opmerking over hetgeen gezegd wordt. Toen realiseerde ik me opeens, zo zijn mijn leerlingen ook, dus waarom moet ik 'boos' worden als iemand even wat drinkt of even wat zegt. Ik deed het zélf immers ook.
    Daarbij moet ik zeggen dat ik echt zélden straf geef.
    quote:
    Op zondag 12 februari 2006 17:04 schreef nickybol het volgende:
    De inspectie die agenda`s inneemt van leerlingen? In Nederland is een agenda toch vooral een hebbedingetje van de leerling zelf, wat ze er mee doen moeten ze zelf weten. In agenda kijk je zelfs als leraar niet.
    Op onze school hebben de leerlingen zogn. leerlingboekjes. Daar schrijven ze hun huiswerk in, maar kan de mentor ook opmerkingen naar de ouders schrijven, die het dan weer ondertekenen. Ik controleer of ze hun huiswerk op een fatsoenlijke manier er in hebben staan, en of alle punten op hun puntenlijst zijn bijgewerkt. Dat leerlingboekje is van school. Mochten ze behoefte hebben aan een andere agenda, voor de wat meer privé-aangelegenheden, dan kunnen ze die natuurlijk zelf kopen. Maar dat leerlingboekje, dat kan ik innemen en inkijken wanneer ik dat wil.
    .
      zondag 12 februari 2006 @ 17:11:20 #294
    78707 TheSilentEnigma
    Heldin, bazin, godin.
    pi_35005018
    quote:
    Op zondag 12 februari 2006 17:08 schreef leonieke het volgende:

    [..]

    Wij hebben wel 6 rapporten per jaar, dus dat scheelt misschien wel
    Wordt er consequent per vak naar werkhouding/gedrag gekeken?
    pi_35005186
    quote:
    Op zondag 12 februari 2006 17:11 schreef TheSilentEnigma het volgende:

    [..]

    Wordt er consequent per vak naar werkhouding/gedrag gekeken?
    Het zou moeten, maar zoals ik hierboven al even vermeldde: er zijn leerkrachten die leerlingen geen onvoldoende durven geven uit schrik dat ze niet meer geliefd zouden zijn, terwijl die zaken wel vastgelegd werden tijdens een algemene lerarenvergadering.
    Eind oktober zaten we weer samen op een algemene lerarenvergadering omdat de directie zo kwaad was toen ze vernomen had dat niet elke leerkracht consequent was.
    Tijdens de klassenraad in december kregen we weer een speech omdat er blijkbaar nog steeds een aantal leerkrachten het niet nodig vonden om als een team samen te werken.

    Maar laat ons zeggen dat ongeveer 90% van de leerkrachten hier echt consequent in zijn
      zondag 12 februari 2006 @ 17:21:09 #296
    78707 TheSilentEnigma
    Heldin, bazin, godin.
    pi_35005471
    quote:
    Op zondag 12 februari 2006 17:14 schreef leonieke het volgende:

    [..]

    Het zou moeten, maar zoals ik hierboven al even vermeldde: er zijn leerkrachten die leerlingen geen onvoldoende durven geven uit schrik dat ze niet meer geliefd zouden zijn, terwijl die zaken wel vastgelegd werden tijdens een algemene lerarenvergadering.
    Eind oktober zaten we weer samen op een algemene lerarenvergadering omdat de directie zo kwaad was toen ze vernomen had dat niet elke leerkracht consequent was.
    Tijdens de klassenraad in december kregen we weer een speech omdat er blijkbaar nog steeds een aantal leerkrachten het niet nodig vonden om als een team samen te werken.

    Maar laat ons zeggen dat ongeveer 90% van de leerkrachten hier echt consequent in zijn
    Dus werkt het systeem niet optimaal. En het blijft een subjectieve zaak, iets waar ik toch geen voorstander van ben. Daarbij is de ene leerkracht strenger dan de ander; zo zou een leerling die bij alle vakken hetzelfde gedrag vertoont er bij de één met een hoger cijfer vanaf komen dan bij de ander...

    Nee, ik blijf trouw bellen naar ouders als ik iets aan de werkhouding/het gedrag vind mankeren!
      zondag 12 februari 2006 @ 17:27:34 #297
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_35005745
    Directie kwaad, leraren die continu op de huid gezeten worden, leraren die stasi spelen, leerlingen die totaal geen vrijheid hebben. Het lijkt me geen fijne bedoening daar bij jullie op school. Hangt er geen ongelooflijke sfeer van angst?
    pi_35008928
    We kunnen in Nederland nog iets leren van de discipline en tucht in België.
    Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
      zondag 12 februari 2006 @ 19:13:07 #299
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_35009986
    Discipline en tucht is meer iets voor een heropvoedingskamp als Glenn Mills, niet voor een gewone middelbare school.
    pi_35011308
    Op de vmbo-school waar ik werkte, zaten ze met de handen in het haar. Ze riepen hard dat niets leek te werken, maar ze maakten zelf de fout die hierboven beschreven werd. Aan het begin van het jaar waren de regels en sancties niet duidelijk, de regels werden bovendien niet gehandhaafd, en als de boel uit de hand dreigde te lopen, werden de regels ineens héél streng. Dat was waar de leerlingen vooral een hekel aan hadden, de onduidelijkheid en inconsistentie.

    Maar ook als de regels op die school aan het begin van het jaar duidelijk waren geweest en fanatiek zouden zijn gehandhaafd, dan nog zouden er veel problemen zijn met verzuim en te laat komen (oftewel: motivatie). Het dieperliggende probleem is namelijk dat zulke scholen 'opgescheept' zitten met leerlingen die niet willen. Als we die leerplicht toch eens los zouden laten, dan zouden heel veel mensen gelukkiger worden: de zogenaamde 'zorgleerlingen' zelf, hun leraren, en hun klasgenootjes die wél willen.
    I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
    pi_35011728
    quote:
    Op zondag 12 februari 2006 17:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:

    Dus werkt het systeem niet optimaal. En het blijft een subjectieve zaak, iets waar ik toch geen voorstander van ben. Daarbij is de ene leerkracht strenger dan de ander; zo zou een leerling die bij alle vakken hetzelfde gedrag vertoont er bij de één met een hoger cijfer vanaf komen dan bij de ander...

    Nee, ik blijf trouw bellen naar ouders als ik iets aan de werkhouding/het gedrag vind mankeren!
    Er waren enkele leraren op mijn vmbo-afdeling die dat deden. Ze kwamen mijn kantoortje binnen, gingen de lijst af, kregen zelden ouders telefonisch te pakken, en als er dan een ouder bereikt werd, sprak die vaak geen Nederlands of begreep die de ernst van het probleem niet. Er zijn genoeg voorbeelden van het tegendeel. Ik belde eens een Turkse moeder om te vragen of haar dochter soms ziek was; ze had de eerste twee uren gemist. Binnen een half uur stond de halve familie voor de deur. Ik weet niet goed welke ouders in de meerderheid zijn; de meeste ouders zullen ongetwijfeld betrokken ouders zijn. Maar voor de leraren en mentoren op mijn vmbo was het toch erg moeilijk om de ouders achter zich te krijgen.
    I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')