abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34280425
quote:
de enige indruk dat ik krijg is dat jullie o zo fantastisch zijn en zo goed kunnen denken en wij... tjah, misschien wel les kunnen geven, maar zelfs dat staat niet vast.
Spreek je nu opeens in termen van "jullie"?
1) Ik stel niet dat 2e graads leraren geen les kunnen geven.
2) Iemand mag best aangeven dat hij over meer kennis beschikt omdat hij op de universiteit heeft gezeten. Dat is namelijk gewoon een feit. Of hij daarmee een betere leraar is is een totaal andere discussie en dat wordt ook door niemand beweerd.
3) De term "denkniveau" is bedacht om een verzameling niveau, kennis en vaardigheden meetbaar weer te geven. Het heeft vrij weinig met "goed kunnen denken" te maken.
quote:
Zo komt het toch over op mij en aan de reacties te zien ook nog op anderen.
Dus omdat jij en die "anderen" het zo interpreteren moet ik op mijn woorden letten? Dat is een beetje hetzelfde principe als "discriminatie!" roepen en dan denken dat iemand wel zijn mond houdt. Mensen moeten eens leren dat niet iedere waardeoordeel denigerend bedoeld is. Ik heb het idee dat het probleem meer bij 2e graders ligt die na alles wat er gezegd wordt roepen dat er op ze wordt neergekeken. Stellen dat ik meer weet betekent niet dat ik ook zeg dat een ander niks weet.
quote:
Ik bedoel alleen maar dat een hoger diploma niet altijd betekent dat je het wonder bent hoor. Net zoals een lager diploma niet betekent dat je gewoon sociale vaardigheden hebt en niet geleerd hebt om na te denken.
Volgens mij zegt ook niemand dat en uitzonderingen bevestigen de regel.
quote:
Maar dat ze ook nog eens gebruikt moeten worden door collega's om door te steken dat je zoveel beter bent als je een hoger diploma hebt...
Ook hier geldt: stellen dat er meer kennis is betekent niet stellen dat iemand ook een betere leraar is. Stellen dat we na afspraak mensen met een bepaald diploma geschikter achten voor een functie betekent ook niet dat anderen die er niet voor in aanmerking komen slechter zouden presteren.
quote:
Maar ik ga de discussie hier afsluiten. Ik schrik er gewoon van dat sommige mensen zo'n houden aannemen en had dit echt niet verwacht.
Wellicht zou je er goed aan doen te lezen wat er echt staat in plaats van mensen woorden in de mond te leggen. Dat is voor jezelf ook prettiger.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 16:35:55 #152
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34282781
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 12:32 schreef bloempjuh het volgende:
Kan iemand mij vertellen welke literatuur ik moet gebruiken om vragen op te lossen over:
- problemen tussen mentor en leerling (leerling voelt zich niet begrepen)
- straf geven aan een hele klas
- kledingkeuze voor een docent

Of hoe zóek ik informatie over zulke specifieke onderwerpen?
Een uitstekend boek voor elke mentor is "Handboek voor elke mentor" door Maya Bakker en Ivo Mijland. Op deze site vind je ook veel informatie.
.
pi_34290420
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 16:35 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Een uitstekend boek voor elke mentor is "Handboek voor elke mentor" door Maya Bakker en Ivo Mijland. Op deze site vind je ook veel informatie.
Heeee dat is dus één van de boeken die wij gehad hebben nu ze op onze school eindelijk meer aandacht gaan besteden aan het mentoraat. Ik heb het alleen nog maar even snel doorgebladerd, maar het zag er inspirerend uit!
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 20:52:29 #154
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34290834
Het is een heel goed boek. Luchtig geschreven, met veel voorbeelden uit de praktijk, waardoor je het idee hebt: "Hier héb ik tenminste wat aan!". Echt een van de betere boeken op de markt.
.
pi_34317232
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:18 schreef imago het volgende:
Zeg, wat vinden jullie dan van universitair opgeleiden die zonder lerarenopleiding voor de klas staan?
Ik had geen enkele bevoegdheid en ik was een prima leraar. Het is logisch dat je zonder papiertje een solliciatie niet doorkomt, maar als de leiding weet dat je het goed doet voor de klas en je leerlingen op je gesteld zijn, waarom zou je dan uberhaupt een bevoegdheid nodig hebben? Opleidingen worden overschat.

Ik kom overigens uit een familie waarvan niemand universitair onderwijs genoten heeft, en ik had graag leraren gehad om daarover te praten. Ik denk niet dat een universitaire graad een garantie is voor een bepaald denkniveau, maar het is toch gek om leerlingen voor te bereiden op een type onderwijs dat je zelf niet kent?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_34321863
quote:
Ik had geen enkele bevoegdheid en ik was een prima leraar. Het is logisch dat je zonder papiertje een solliciatie niet doorkomt, maar als de leiding weet dat je het goed doet voor de klas en je leerlingen op je gesteld zijn, waarom zou je dan uberhaupt een bevoegdheid nodig hebben? Opleidingen worden overschat.
Daarom zei ik ook dat de praktijk wel eens ver van de "afspraak" af kan liggen. Eigenlijk is het niet meer dan een afspraak dat een hbo-opleiding tot een 2e graads bevoegdheid leidt en een academische opleiding tot een eerste graads bevoegdheid (en merk op dat een 1e graads bevoegdheid OOK te halen is met een posthbo-opleiding).

"Denkniveau" is een poging geweest om een heel scala aan vaardigheden en kennis meetbaar te maken. Op basis van ervaringen dat bepaalde opleidingen en bepaalde niveau's vaker (dus niet altijd) leiden tot een beter resultaat zijn die afspraken tot stand gekomen. Vele uitzonderingen zijn er dus mogelijk, maar ken jij een beter systeem om de waarde van een persoon enigszins objectief te beoordelen anders dan zijn opleidingsniveau?

Hetzelfde probleem kom je overal tegen in de maatschappij. Er worden hoge eisen gesteld qua opleiding en ervaring, terwijl in de praktijk een lagere opleiding en minder ervaring ook wel kan voldoen. Toch neemt men daar geen genoegen mee onder het mom van risicobeheersing op basis van ervaringen uit het verleden. Men wil zekerheid. Natuurlijk kan je stellen dat het systeem geen garanties biedt, maar kennelijk is de risico die men loopt een stuk lager dan wanneer er geen afspraken werden gemaakt.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 20:57:07 #157
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34323064
Ik ben van mening dat een eerste graad niet behaalt moet kunnen worden op een posthbo opleiding. Het is te gek voor woorden dat iemand in de bovenbouw van het vwo kindertjes voor mag gaan zitten bereiden op de universiteit, terwijl hij of zij nog nooit een universiteit van binnen heeft gezien. HBO-ers zouden natuurlijk wel kunnen doorstromen naar de universiteit, als het niveau aanwezig is.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 21:56:06 #158
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34325311
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 20:57 schreef nickybol het volgende:
Ik ben van mening dat een eerste graad niet behaalt moet kunnen worden op een posthbo opleiding. Het is te gek voor woorden dat iemand in de bovenbouw van het vwo kindertjes voor mag gaan zitten bereiden op de universiteit, terwijl hij of zij nog nooit een universiteit van binnen heeft gezien. HBO-ers zouden natuurlijk wel kunnen doorstromen naar de universiteit, als het niveau aanwezig is.
Mijn post hbo is gewoon op de universiteit hoor
pi_34325530
quote:
Het is te gek voor woorden dat iemand in de bovenbouw van het vwo kindertjes voor mag gaan zitten bereiden op de universiteit, terwijl hij of zij nog nooit een universiteit van binnen heeft gezien.
Andersom geldt het vaak ook: 1e graads docenten van de universiteit hebben vaak nog nooit een HBO van binnen gezien en leiden HAVO-leerlingen op voor het HBO. Nog een leuke: academische lerarenopleidingen eisen dat je lesgeeft in de bovenbouw HAVO/VWO met als gevolg dat je daarmee nog nooit een VMBO of MBO van binnen hebt gezien terwijl je daar wel mag lesgeven. Eigenlijk kan je dus stellen dat het feit of bepaalde onderwijstypen "gezien" zijn niet doorslaggevend is.
quote:
Mijn post hbo is gewoon op de universiteit hoor
Er wordt hier een posthbo-opleiding bedoeld die geen universitaire opleiding is.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 22:29:20 #160
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34326658
Jullie weten best wat ik met een universiteit van binnen zien bedoel: jawel denkniveau. Academische excellentie proeven. Al is dat misschien nu ook niet meer zo het geval op universiteiten.
pi_34334785
Dat is nu juist het hele punt. In theorie en in afspraak is denkniveau "objectief" gemaakt door opleidingsniveau, maar in de praktijk is die maatstaaf in een aantal gevallen dubieus omdat bepaalde kennis, niveau en vaardigheden niet per se bijdragen aan de goede uitoefening van het beroep. Ja, we hebben "afgesproken" dat we het risico op kennisgebrek beperken door opleidingseisen, maar dat betekent niet dat het dichtbij de praktijk staat.

In mijn middelbare school periode heb ik nog nooit een docent opgemerkt die mij iets leerde dat specifiek te herleiden is tot kennis die een docent enkel geleerd kan hebben op de universiteit. Dat is ook vrij logisch, want de docent hoeft slechts op te leiden tot een bepaald niveau. Concreter: hij hoeft er slechts voor te zorgen dat zijn leerlingen het eindexamenniveau kunnen halen. Dat is een afgerond geheel.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_34337496
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 18:26 schreef Claudia_x het volgende:

Ik had geen enkele bevoegdheid en ik was een prima leraar.
Ik zit dus in dezelfde situatie, daarom stelde ik de vraag ook. Ik geef nu vier jaar les en ik hoor alleen maar van alle kanten (leerlingen, collega's, schoolleiding) dat het zo goed gaat.

Maar de overgangsresultaten en eindexamencijfers zijn op onze school de laatste jaren nogal achteruit gegaan. Dan gaat men zoeken naar oorzaken, en hoor je wel eens "ja we hebben ook zoveel ongeschoolde docenten, vind je het gek dat het niveau achteruitgaat". In de praktijk weet ik dat ik me daar niet zoveel van aan moet trekken (wanneer de cijfers van gecoördineerde toetsen vergeleken worden halen mijn leerlingen even goede / slechte cijfers als die van de docenten "met papiertje"), maar op papier hebben ze gewoon gelijk en ben ik minder goed opgeleid en dus een minder goede docent.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34345401
Het niveau en de kwaliteit van het onderwijs gaan door andere zaken achteruit waar men het liefst niks over wil horen. De schuld geven aan de op papier "slechtere" docent is voor hen veel makkelijker en duidelijker.

Ik ben ook niet in het bezit van een onderwijsbevoegdheid, maar wel academisch opgeleid. Het blijft echter tegen je werken. Vooral bij sollicitaties en inderdaad in situaties waarin men naar "oorzaken voor ellende" zoekt.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 22 januari 2006 @ 15:56:32 #164
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34345900
Je kunt wel veel weten, en een academisch denkniveau hebben, maar je moet het ook weten over te brengen en je moet ook de nodige pedagogische kennis hebben. Als je veel weet, wil dat nog niet zeggen dat je een goede docent bent. En zeker een opmerking als "ik kan elk vak op de middelbare school geven" - het is makkelijker gezegd dan gedaan hoor!
.
pi_34346738
quote:
Op zondag 22 januari 2006 15:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Je kunt wel veel weten, en een academisch denkniveau hebben, maar je moet het ook weten over te brengen en je moet ook de nodige pedagogische kennis hebben. Als je veel weet, wil dat nog niet zeggen dat je een goede docent bent. En zeker een opmerking als "ik kan elk vak op de middelbare school geven" - het is makkelijker gezegd dan gedaan hoor!
Op wie reageer je nu?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  zondag 22 januari 2006 @ 16:29:07 #166
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34346967
Nouja goed, ligt eraan welke vakken in welke klassen. In de onderbouw VMBO zal ik de meeste niet-praktische vakken wel kunnen geven, als ik maar de juiste pedagogische achtergrond heb. In de bovenbouw vwo of havo zal ik de meeste vakken niet kunnen geven.
  zondag 22 januari 2006 @ 16:33:34 #167
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34347104
quote:
Op zondag 22 januari 2006 16:29 schreef nickybol het volgende:
Nouja goed, ligt eraan welke vakken in welke klassen. In de onderbouw VMBO zal ik de meeste niet-praktische vakken wel kunnen geven, als ik maar de juiste pedagogische achtergrond heb. In de bovenbouw vwo of havo zal ik de meeste vakken niet kunnen geven.
Dus de zeer technische vakken, het metselen, schilderen, autotechniek, koken, mode, etc kun je geven

Veelzijdig persoon. Juist op de lagre niveau's van het vmbo moet je juist heel vakgericht en specifiek werken. En geloof me koken met 25 14 jarige pubers met een concentratie van 0,0 is echt enorm zwaar. Ik heb liever een stel puberende havo leerlingen.
  zondag 22 januari 2006 @ 16:38:36 #168
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34347258
Lees goed wat ik zeg. Ik zeg niet-praktische vakken. Metselen, schilderen, autotechniek, koken en mode reken ik onder de praktische vakken. Van die vakken heb ik absoluut geen verstand.
  zondag 22 januari 2006 @ 16:40:17 #169
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34347320
quote:
Op zondag 22 januari 2006 16:21 schreef imago het volgende:
Op wie reageer je nu?
Ik wou ook even mijn zegje doen.
.
  zondag 22 januari 2006 @ 17:16:28 #170
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34348536
quote:
Op zondag 22 januari 2006 16:38 schreef nickybol het volgende:
Lees goed wat ik zeg. Ik zeg niet-praktische vakken. Metselen, schilderen, autotechniek, koken en mode reken ik onder de praktische vakken. Van die vakken heb ik absoluut geen verstand.
Er zijn ook theoretische vakken in dat genre.
pi_34348851
Het gaat hem meestal niet om de inhoud hoor, maar in de manier van de stof overbrengen.
Ik heb zelf regentaat handel-burotica-informatica gestudeerd en kan perfect de regel van 3 toepassen, steden opzoeken in atlassen, schaalberekeningen uitvoeren, getallen afronden, ... maar toen ik het vorig jaar moest uitleggen in het eerste jaar bso, dan heb ik toch ook even moeten slikken hoor.
Zo'n dingen zijn voor ons logisch en normaal, maar het voor hen verstaanbaar en normaal maken is andere koek.
  zondag 22 januari 2006 @ 17:30:48 #172
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34349015
Op het laagste niveau informatie overbrengen is trouwens enorm moeilijk omdat zelfs woorden die wij als gemakkelijk beschouwen, die leerlingen gewoon niet begrijpen.

Ik wil overigens helemaal niet in het reguliere werken, maar veel liever in het speciale onderwijs. Alleen vind ik dat je eerst wat ervaring in het reguliere voor moet hebben. Speciaal onderwijs is behoorlijk pittig natuurlijk.
pi_34350138
Op het gebied van het aanleren van de didactische vaardigheden zijn de 1 jarige "universitaire" postdoctorale opleidingen duidelijk inferieur aan HBO-opleidingen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_34351104
Dat is een feit, als ik zeker wist dat ik wou gaan lesgeven op het middelbaar onderwijs zou ik dan ook liever de lerarenopleiding afmaken. Maar ik heb meer interesse in Engels dan in het lesgeven ervan, en daarom wil ik graag door met de universiteit.
pi_34354497
quote:
Op zondag 22 januari 2006 16:40 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik wou ook even mijn zegje doen.
Maar ik weet niet of je nou op mij reageert of op iemand anders, want verschillende discussies gaan hier door elkaar lopen en ik ben geen bevoegde docent en ik heb nooit stage gelopen dus ik heb niet genoeg denkniveau om het allemaal te kunnen blijven volgen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34359601
Het basisonderwijs is de laatste twee weken niet echt in het nieuws geweest he, afgezien van het rekenen dan?
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_34375581
Och och, ik heb toch een berg nakijkwerk liggen. Tentamens, SO's, werkstukjes. Ik vind het helemaal niet zo vreselijk om te doen, als ik maar eenmaal bezig ben. Maar ik heb altijd zo'n moeite om te beginnen...

Laten we het even over iets luchtigers hebben. Los van allerlei geweldige didactische en pedagogische vaardigheden die je als docent moet hebben, is er ook nog de kwestie van de organisatie. Laat dat nu net mijn zwakke punt zijn. Zo was ik vorige week eventjes lichtelijk in paniek (maar wel met stoicijns uiterlijk, want ik laat zoiets niet meteen merken hè) omdat ik de werkstukken van twee brugklassen nergens meer kon vinden. Ik dacht zeker te weten dat ik ze in het sectie hok had neergelegd, maar daar lagen ze niet. Ohjee, ohjee. Ga maar eens aan 60 schattige brugklassertjes vertellen dat je hun werkstuk (waar ze hun stinkende best op hebben gedaan) een beetje eeeh kwijt bent geraakt.

Gelukkig kwamen ze weer terecht. Maar ik werd wel weer even met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik kan nogal slordig zijn met spullen. Ik laat altijd van alles slingeren (in de docentenkamer, lokalen, thuis, in mijn tas), en daardoor ben ik soms ineens iets 'kwijt' of beter: ik denk dat ik het kwijt ben, want ik vind het bijna altijd wel weer. In het onderwijs heb je vrij veel te maken met papierwerk (wat er wekelijks in mijn postvakje ligt! en dan heb ik ook nog op twee scholen gewerkt, twee postvakjes!!): hoe ga je daar mee om? Welk systeem gebruik je?
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  maandag 23 januari 2006 @ 17:11:37 #178
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34383221
Ik heb een hele gave stage

Het is een afdeling van een grote scholengemeenschap. Deze afdeling heeft slechts 90 leerlingen die allemaal geen tot weinig nederlands spreken. Ze krijgen ook maar een paar vakken, wiskunde, nederlands, maatschappijleer, en wat creatieve vakken. De school is bedoeld als basis zodat de leerlingen kunnen doorstromen. De leerlingen zijn vluchtelingen en kinderen van een gezinshereniging.

Veel een op een werk en veel maatwerk
  maandag 23 januari 2006 @ 18:21:56 #179
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34385543
Dat is natuurlijk wel superinteressant als leraar maatschappijleer
pi_34386003
quote:
Op maandag 23 januari 2006 13:23 schreef RaisinGirl het volgende:
hoe ga je daar mee om? Welk systeem gebruik je?
Aan het begin van elk schooljaar neem ik me steevast voor dat het deze keer toch echt anders zal gaan en koop A4-mapjes in verschillende kleuren, voor elke klas een, en archiveer thuis dingen in een map 'excursies' en een map 'eindexamens' etc.

In de loop van elk schooljaar echter verval ik al snel weer in het aloude patroon, en als er weer eens een opmerkzame leerling mij als 'chaoot' bestempelt kan ik niet anders dan glimlachen en melden dat ie gelijk heeft

Nog geen rampen gebeurd trouwens, al ben ik momenteel wel 1 SO-tje van een leerling kwijt. Inhalers zijn de hel als je zo slecht georganiseerd bent als ik, ik zou wensen dat ze allemaal gewoon nooit ziek waren, zoals ik!
  maandag 23 januari 2006 @ 18:37:49 #181
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34386093
Wat doen jullie als er een proefwerk kwijtraakt?
pi_34386172
Ik was er een keer eentje kwijt dat ik al wel vluchtig had nagekeken, en ik wist nog dat ik had gedacht: "kijk eens aan, Japie doet het weer even goed als altijd". Ik heb hem dus maar verteld dat ie zoals gewoonlijk weer ergens tussen de 8 en de 9 zat, en dat ie omdat ik het kwijt was een 9 kreeg. Heel veel later vond ik het terug: ik had de stapel proefwerken van die klas lui op mijn bed nagekeken, en die ene was achter het bed op de grond gegleden, achter allemaal opbergdozen e.d. Het volgende schooljaar kon ik 'm tot zijn en mijn grote hilariteit alsnog zijn proefwerk teruggeven: hij had eigenlijk een 8,3.
  maandag 23 januari 2006 @ 18:46:31 #183
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34386338
Maar als hij echt niet terug te vinden is en niet nagekeken?
pi_34386434
quote:
Op maandag 23 januari 2006 18:35 schreef thaleia het volgende:
Aan het begin van elk schooljaar neem ik me steevast voor dat het deze keer toch echt anders zal gaan en koop A4-mapjes in verschillende kleuren, voor elke klas een, en archiveer thuis dingen in een map 'excursies' en een map 'eindexamens' etc.

In de loop van elk schooljaar echter verval ik al snel weer in het aloude patroon
Haha, dat is exact hoe het bij mij gaat. Hoe doorbreek je zo'n patroon, ik zou het graag willen weten. Omdat ik thuis niet zoveel ruimte heb om spullen te bewaren (of zoek te raken) is het thuis allemaal wel netjes en georganiseerd. Althans, zo lijkt het. Maar ondertussen vind ik tussen de SO's van H3 een antwoordmodel van een toets van A4 (waar ik al een tijdje naar op zoek was) en zit in het boek van de brugklas een opdracht voor A3. Ik bedoel maar. En dat mooie gekleurde A4-mapje van H4 ben ik al een tijdje 'kwijt'.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_34386474
quote:
Op maandag 23 januari 2006 18:46 schreef nickybol het volgende:
Maar als hij echt niet terug te vinden is en niet nagekeken?
Er staat vast iets over in het schoolregelement?
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  maandag 23 januari 2006 @ 20:37:14 #186
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34390611
quote:
Op maandag 23 januari 2006 13:23 schreef RaisinGirl het volgende:
In het onderwijs heb je vrij veel te maken met papierwerk (wat er wekelijks in mijn postvakje ligt! en dan heb ik ook nog op twee scholen gewerkt, twee postvakjes!!): hoe ga je daar mee om? Welk systeem gebruik je?
De bodem uit het postvakje halen

Ik heb het voor mezelf wel redelijk op orde. Moet mezelf wel moeite doen om het zo te houden. Ik heb thuis een stuk of 3 bakken met elk 4 laatjes op elkaar gestapeld, en elk laatje is voor een klas. Daar dump ik dus alle pw's en so's van die bepaalde klas in. Maar werkstukken en zo heb ik in mijn lokaal in een kast liggen. Achter slot en grendel.

Af en toe vind ik het wel storend hoor van collega's. Een tijdlang was het bij ons zo dat er veel papierzooi in de docentenkamer slingerde, soms ook informatie waarvan ik dacht: "Moet die nu hier zo open en bloot op tafel liggen?" of "Hoe kun je dít nou missen?"... Maar sinds men begonnen is met op elk briefje de afkorting van de betreffende docent te zetten (waardoor men er op aangesproken kon worden als er informatie rond slingerde) is het vrijwel gestopt.
.
pi_34392239
quote:
hoe ga je daar mee om? Welk systeem gebruik je?
Ik ben er vrij simpel in. Bij het innemen van werk dat beoordeeld moet worden gaat elke klas in een grote envelop. Dat gaat op school of thuis in de kast. Ik verwerk de enveloppen op volgorde van binnenkomst. Ik geef het de eerst volgende les na verwerking terug.

Verder heb ik voor elke klas een lijst met vakjes waarin een aantal dingen aan te geven valt zoals het niet maken van huiswerk en straf. Op een aantal bladen waarop alle klassen staan houd ik bij waar ik ben gebleven met uitleggen en wat voor werk ik heb opgegeven.

Postvak is voornamelijk voor spam en dat hoort in de prullenbak. Ik krijg er, afgezien van last-minute wijzingen, niet vaak iets interessants in.
quote:
Wat doen jullie als er een proefwerk kwijtraakt?
Dat kan bijna niet. Ik schrijf de inlevertijd van elk proefwerk achter de naam van de leerling. Gebeurt het toch, dan zou ik aan de leerling de keus geven voor het toekennen van het cijfer dat hij gemiddeld haalt of een herkansing.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_34394240
Ik werk zelf met 2 puntenboeken: 1 voor de punten die mijn leerlingen behaald hebben op taken en toetsen en 1 voor notities (aan- of afwezig, taak op tijd/te laat ingediend, gewettige of ongewettigde afwezigheid, ...)

Zelf heb ik ook een map met verschillende vakken en daar steek ik per klas alle ingeleverde taken en toetsen in. Ik zorg ervoor dat ik altijd alles verbeterd heb tegen de volgende les zodat ik het kan teruggeven.
Daar heb ik nooit problemen mee, maar als er dan een leerling afwezig was wanneer ik de toets wou teruggeven, moet ik er altijd extra opletten dat ik die toets in het juiste mapje steek én mag ik die vooral niet vergeten terug te geven de week erop (ik loop nu nog steeds met toetsen rond van leerlingen van voor de kerstvakantie )

Voor de rest heb ik per leerling een diskette die ik ook altijd moet controleren en waarop taken en toetsen bewaard worden.
Soms gebeurt het wel eens dat een diskette kapot gaat zodat ik de toets niet meer kan verbeteren en dan wordt er wel eens gevloekt.
Meestal laat ik de leerling zelf kiezen: gemiddelde van de klas of toets opnieuw.
Voor examens heb ik een andere oplossing. Leerlingen bewaren examen ook tijdelijk op pc en ik kopieer het bestand onmiddellijk van hun diskette naar mijn laptop. Als dit goed afgelopen is, mogen ze hun oplossing verwijderen van de pc.

En nog een geluk dat ik veel kasten heb in mijn lokaal zodat ik daar wel wat papieren kan bewaren

En in mijn agenda noteer ik ook wanneer leerlingen hun taken moeten indienen, anders zou ik ze wel eens vergeten op te halen
  dinsdag 24 januari 2006 @ 13:01:35 #189
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34410308
Toen ik nog lesgaf (sinds de kerstvakantie heb ik mijn vrijheid terug ) was de administratieve organisatie rondom het lesgeven een van mijn grootste struikelblokken. Net als een aantal anderen hier dacht ik elk jaar in september: en NU ga je echt alles anders doen... om twee maanden later te constateren dat het wéér een zooitje was.

Als je leerlingen zien dat je neigt naar chaotisme, dat is 1; als ze er wat van zeggen, dat is 2.

Bij mij gingen ze er zelfs bij voorbaat van uit.
"U zult het wel weer kwijt zijn.... (zucht)"

Nee ik was een prima docent :
  • gebrek aan organisatie & klassenmanagement
  • gebrek aan gezag
  • gebrek aan pedagogisch-didactisch inzicht

    maarrr... wél universitair geschoold, en DAT scheelt een hoop.
  • He's simple, he's dumb, he's the pilot.
    pi_34420688
    Mijn eigen spullen maak ik "graag" zoek, maar spullen van anderen niet. Zelfs dan proberen ze het hoor.
    Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
      dinsdag 24 januari 2006 @ 18:33:38 #191
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_34420863
    Ik had daar nog nooit bij stilgestaan eigenlijk. Ik ben van nature erg ordelijk en secuur in mijn werk (niet thuis hoor ) en heb altijd allerlei mapjes enzo. Ik heb ook zo''n docenten tas met allerlei vakjes. Vakje voor na te kijken werk, vakje voor nagekeken werk wat terug gegeven moet worden, vakje voor agenda, vakje voor cijfer boekje en op de pc de cijfers bij houden en dergelijke.

    Na te kijken werk en nagekeken werk gaan ook in een mapje en ik werk graag met lijstjes waar je kunt afkruisen zodat ik zeker weet dat niemand hem vergeten is. Ook moeten de leerlingen aftekenen na een toets enzo

    Klink wel als een control freak nu he

    Diskettes wil ik overigens niet, printen, schrijven of mailen, diskettes zijn mij te fragiel.
    pi_34421125
    quote:
    Op dinsdag 24 januari 2006 18:33 schreef Silmarwen het volgende:
    Diskettes wil ik overigens niet, printen, schrijven of mailen, diskettes zijn mij te fragiel.
    Ik heb 160 lln met elk een persoonlijke diskette

    Aangezien het nu nog maar mijn tweede jaar is dat ik daar werk is het systeem nog niet veranderd. Maar ik zou graag vanaf volgend schooljaar (ik denk niet dat ik niet zou mogen terugkomen) met een server werken dat die verschrikkelijke diskettes idd weg zouden zijn. Het is vreselijk werken, maar momenteel de enige oplossing.

    Maar je klinkt idd wel een beetje een freak ja
    pi_34421765
    Met een server werken is inderdaad de beste oplossing. Laten uploaden en de inlevertijd is meteen geregistreerd. Eventueel op dezelfde website de uitslag bekend maken.
    Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
    pi_34422180
    Ik ben een enorme chaoot, en hoewel ik er alles aan doe om te voorkomen dat ik andermans spullen kwijt raak, zou ik niet verbaasd zijn als het een keer gebeurd. Vooral nu, vier dagen per week stage, tentamens, verijkte lessen, voorbereiden op de uitwisseling met Litwouwen. Dan schiet secuurheid er wel een beetje bij in.
      woensdag 25 januari 2006 @ 21:58:57 #195
    67746 Baba-O-Riley
    Out here in the fields
    pi_34462668
    quote:
    Op dinsdag 24 januari 2006 18:33 schreef Silmarwen het volgende:
    Diskettes wil ik overigens niet, printen, schrijven of mailen, diskettes zijn mij te fragiel.
    Nee, daar zou ik ook niet mee willen slepen, en als er per ongeluk een diskette zou breken, heb je een probleem.

    Vanavond weer ouderavond gehad. Ik vind het altijd wel een gezellige aangelegenheid. Ik plan meestal een kwartier in, zodat ik ruim de tijd heb, maar vaak wordt het wat langer. Tien minuten vind ik écht veel te kort voor een fatsoenlijk gesprek. En gelukkig heb ik heel betrokken ouders, die - wanneer ze op gesprek komen - ook echt met je mee willen denken of die jouw hulp willen om SAMEN hun kind op te voeden. Da's wel zo prettig. Ik plan ouders waarvan ik weet dat het gezellig word altijd als laatste in. Dan ga je tenminste met een goed gevoel naar huis.
    .
    pi_34462798
    Ik heb van klassen gewisseld met mijn stagepartner, nu heb ik een h2 en een brugklas. Das een stuk prettiger lesgeven dan aan Havo 3.
      woensdag 25 januari 2006 @ 22:14:04 #197
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_34463272
    Waarom?
    pi_34463323
    Eigenlijk omdat ze gewoon een stuk braver zijn, kan ik me bezig houden met de kwaliteit van de les in plaats van orde in de chaos krijgen.
      woensdag 25 januari 2006 @ 22:23:29 #199
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_34463645
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 22:15 schreef Evil_Jur het volgende:
    Eigenlijk omdat ze gewoon een stuk braver zijn, kan ik me bezig houden met de kwaliteit van de les in plaats van orde in de chaos krijgen.
    In het begin focus je toch meer op je les dan op de orde. Zonder dit arrogant te bedoelen, maar ik heb nooit echt problemen met orde, het schijnt mijn uitstraling te zijn

    Gek he hoe sommige klassen verschillen. Soms is de samenstelling van leerlingen echt niet okay.
    pi_34464433
    Ik had eigenlijk graag nog iets gevraagd aan jullie. Ik werk namelijk mee aan een GOK-project rond leerlingen-en ouderparticipatie en bij ons op school is er dus eigenlijk een probleem omtrent deze zaken (anders zouden we er idd niet aan werken )

    Ouders krijgen we bij ons heel moeilijk naar school. Ik werk in een Brusselse school voor beroeps- en technisch onderwijs (laag niveau) waarin veel verschillende culturen samen'leven'. Om een voorbeeld te geven: tijdens de laatste oudercontact (2 rapporten dagelijks werk en 1 rapport examens) kwamen van slechts 16% van de leerlingen de ouders naar school om het rapport van hun kind te bespreken. Dit terwijl misschien 70% van de leerlingen één of meerdere tekorten heeft.

    Nu is mijn vraag of dit bij jullie ook zo verloopt. En als het niet zo verloopt, hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen dat er zoveel ouders komen?
    Vorige keer hebben we er een inzamelactie voor de schoolreis van de 6e jaars aangekoppeld en dan nog kwam er maar 16% langs.

    Iemand een idee misschien? (ik weet dat het een moeilijke vraag is hoor want we zoeken er nu zelf al maanden een oplossing voor, maar misschien hebben jullie een ingeving ofzo)

    Ik leef op hoop
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')