abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:09:18 #101
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34220219
Die sociale vaardigheden heb je juist nodig als tweede graads docent in de onderbouw en het vmbo. In de bovenbouw vwo heb je geen sociale vaardigheden nodig. Daar moet je je leerlingen het vak overbrengen en minder sociale dingen dan in de onderbouw.
pi_34220350
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:09 schreef nickybol het volgende:
Die sociale vaardigheden heb je juist nodig als tweede graads docent in de onderbouw en het vmbo. In de bovenbouw vwo heb je geen sociale vaardigheden nodig. Daar moet je je leerlingen het vak overbrengen en minder sociale dingen dan in de onderbouw.
Ik ga het eens zeggen aan mijn collega's die les geven aan de oudere leerlingen dat ze hun sociale vaardigheden aan de kant kunnen schuiven
Je vindt jezelf echt een goede leerkracht eh, zo zonder sociale vaardigheden?

Trouwens, ik hoop dat je daarmee niet wilt veronderstellen dat ik enkel maar sociale vaardigheden heb... Ik zou nergens meer in verschieten als ik dit hier nog eens opnieuw lees
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:12:19 #103
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34220390
Godzijdank dat meer mensen (Roellio en Leonieke) die reacties raar vinden. Ik voelde me al heel raar. Met mijn HBO opleiding zit ik nog steeds ver boven het niveau van de leerlingen in het VWO zeg.

Bovendien heb ik 3 jaar meer stage ervaring als ik klaar ben en studeer ik dan aan het wo (universiteit voor leonieke ) Ik vind het dan ook erg raar dat ik niet aan de havo of het vwo mag lesgeven (dit terwijl ik vwo en havo heb gedaan) en iemand die OOK 4 jaar in de boeken heeft gezeten maar GEEN 4 jaar stage ervaring heeft wel. Die vakinhoudelijke kennis scheelt helemaal niet veel en je wordt ruim (iig wel mijn opleiding) boven het middelbare school niveau opgeleid.

Ik blijf de reacties buitengewoon arrogant en ondoordacht vinden.
pi_34220405
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:03 schreef Roellio het volgende:
Nickybol, jij zit vast zelf nog op de middelbare school? ! ! !
Het ligt aan de sociale vaardigheden, joh, die heeft ze niet nodig.. en daarom komt het er allemaal wat 'raar' uit
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:14:11 #105
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34220497
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:09 schreef nickybol het volgende:
Die sociale vaardigheden heb je juist nodig als tweede graads docent in de onderbouw en het vmbo. In de bovenbouw vwo heb je geen sociale vaardigheden nodig. Daar moet je je leerlingen het vak overbrengen en minder sociale dingen dan in de onderbouw.
Ik neem aan dat jij toch op het WO ook wel Piaget en alle andere ontwikkelingspychologen hebt moeten bestuderen. Die duidelijk aangeven dat de sociale vaardigheden een stuk langer doorlopen dan tot 16 jaar oud.

Daarbij heb je meer dan genoeg VWO leerlingen die erg slim zijn maar sociaal zeer zwak zijn. Ik moet vmbo en onderbouw leerlingen ook stof overbrengen. Sterker nog tweede graads leraren zorgen ervoor dat jullie eerste graads leraren leerlingen met basiskennis krijgen. Zonder die basiskennis kom je niet ver.
pi_34220559
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:12 schreef Silmarwen het volgende:
Godzijdank dat meer mensen (Roellio en Leonieke) die reacties raar vinden. Ik voelde me al heel raar. Met mijn HBO opleiding zit ik nog steeds ver boven het niveau van de leerlingen in het VWO zeg.

Bovendien heb ik 3 jaar meer stage ervaring als ik klaar ben en studeer ik dan aan het wo (universiteit voor leonieke ) Ik vind het dan ook erg raar dat ik niet aan de havo of het vwo mag lesgeven (dit terwijl ik vwo en havo heb gedaan) en iemand die OOK 4 jaar in de boeken heeft gezeten maar GEEN 4 jaar stage ervaring heeft wel. Die vakinhoudelijke kennis scheelt helemaal niet veel en je wordt ruim (iig wel mijn opleiding) boven het middelbare school niveau opgeleid.

Ik blijf de reacties buitengewoon arrogant en ondoordacht vinden.
Stel je voor dat we maar zouden weten wat we moeten uitleggen...
Kom het maar eens tegen dat je dan een leerling tegenkomt die er net al hetgeen van weet dat ik moet uitleggen.

"Ja, sorry, met je vragen ga je naar de leerkracht van de derde graad moeten gaan want die leerstof heb ik echt niet gezien in mijn opleiding. Ik ben maar een regent (zo noemen ze dat hier ) je moet echt bij een licentiaat zijn. Maar nu vind je toch niet dat ik dom ben he? Want ik wil wel lekker sociaal doen hoor met jullie allemaal! "


Je begrijpt dat ik jouw mening deel he, nietwaar?

En ik heb van mijn collega's van het -voor jullie- wo (ik leer het! ) nog nooit zo'n commentaar moeten horen. Bij ons geven ze tenminste toe dat ze de leservaring zeker niet hebben en dat ze op dat gebied heel wat 'schade' hebben in te halen op ons...
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:16:55 #107
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34220641
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:12 schreef leonieke het volgende:

[..]

Het ligt aan de sociale vaardigheden, joh, die heeft ze niet nodig.. en daarom komt het er allemaal wat 'raar' uit
Joh stof aanleren is toch gewoon een boek voorlezen en ze zelf laten werken. Toetsje maken en klaar is kees. Wat nou samenwerken, wat nou een kind door barre tijden helpen, wat nou pestgedrag vermijden.

Misschien moeten we de sociale vakken in de bovenbouw maar afschaffen. Krijgen we allemaal contactgestoorde slimme kids, die later onze kids weer les kunnen gaan geven of arts worden. Een psycholoog zonder sociale vaardigheden lijkt me een briljant idee.

Sorry dat ik het nu in het absurde trek, maar ik ben oprecht verbaasd over de reacties van de eerste graads docenten. ik krijg er gewoon koude rillingen van.
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:17:51 #108
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34220682
Nogmaals het gaat om het denkniveau, een WO opleiding staat nou eenmaal voor een bepaald denkniveau. Ik ga hier niet op de man spelen, en jullie zullen vast allemaal heel intelligent zijn, maar als ik zie wat voor een mensen er soms van het HBO komen. Als je de behoefte hebt om in de bovenbouw havo/vwo les te geven als 2e graads docent kun je je 1e graads diploma halen. Dan staat er vast wat voor een denkniveau je hebt. Anders wordt het natte-vingerwerk.

Daarbij zeg ik niet dat sociale vaardigheden niet nodig zijn, maar jullie zullen het met me eens zijn dat een 3vmbo klas een groter beroep doet op die vaardigheden dan een 5vwo klas.
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:18:34 #109
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34220720
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:15 schreef leonieke het volgende:

[..]

Stel je voor dat we maar zouden weten wat we moeten uitleggen...
Kom het maar eens tegen dat je dan een leerling tegenkomt die er net al hetgeen van weet dat ik moet uitleggen.

"Ja, sorry, met je vragen ga je naar de leerkracht van de eerste graad moeten gaan want die leerstof heb ik echt niet gezien in mijn opleiding. Ik ben maar een regent (zo noemen ze dat hier ) je moet echt bij een licentiaat zijn. Maar nu vind je toch niet dat ik dom ben he? Want ik wil wel lekker sociaal doen hoor met jullie allemaal! "


Je begrijpt dat ik jouw mening deel he, nietwaar?

En ik heb van mijn collega's van het -voor jullie- wo (ik leer het! ) nog nooit zo'n commentaar moeten horen. Bij ons geven ze tenminste toe dat ze de leservaring zeker niet hebben en dat ze op dat gebied heel wat 'schade' hebben in te halen op ons...
Ik heb dit ook nog nooit eerder gehoord hoor. Dit is voor mij helemaal nieuw en gelukkig maar, anders zou ik op vmbo scholen blijven de rest van mijn leven. Kan ik lekker knuffelen en spelenmet de leerlingen, ze zijn toch te dom voor de stof.
pi_34220743
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:16 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Joh stof aanleren is toch gewoon een boek voorlezen en ze zelf laten werken. Toetsje maken en klaar is kees. Wat nou samenwerken, wat nou een kind door barre tijden helpen, wat nou pestgedrag vermijden.

Misschien moeten we de sociale vakken in de bovenbouw maar afschaffen. Krijgen we allemaal contactgestoorde slimme kids, die later onze kids weer les kunnen gaan geven of arts worden. Een psycholoog zonder sociale vaardigheden lijkt me een briljant idee.

Sorry dat ik het nu in het absurde trek, maar ik ben oprecht verbaasd over de reacties van de eerste graads docenten. ik krijg er gewoon koude rillingen van.
Dan ga ik toch kiezen voor thuisonderwijs hoor... Mogen mijn kinderen les krijgen van hun lieve mama die wel overweg kan met sociale vaardigheden, maar ze misschien geen chirurg zal laten worden want ja, die kennis heb ik niet

Ik ga hier nu wel afsluiten, nog wat in de zetel hangen en een versgebakken pannenkoek gaan eten. Maar ik kijk al uit naar het vervolg van de discussie morgen
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:21:06 #111
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34220843
Er zijn hier een paar 2e graads docenten heel erg op hun teentjes getrapt. Niet nodig.
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:21:54 #112
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34220884
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:17 schreef nickybol het volgende:
Nogmaals het gaat om het denkniveau, een WO opleiding staat nou eenmaal voor een bepaald denkniveau. Ik ga hier niet op de man spelen, en jullie zullen vast allemaal heel intelligent zijn, maar als ik zie wat voor een mensen er soms van het HBO komen. Als je de behoefte hebt om in de bovenbouw havo/vwo les te geven als 2e graads docent kun je je 1e graads diploma halen. Dan staat er vast wat voor een denkniveau je hebt. Anders wordt het natte-vingerwerk.

Daarbij zeg ik niet dat sociale vaardigheden niet nodig zijn, maar jullie zullen het met me eens zijn dat een 3vmbo klas een groter beroep doet op die vaardigheden dan een 5vwo klas.
Kom gezellig een weekje bij mij langs. Mag je mijn boeken lezen (Alle 12 per 3 maanden) en de stof volgen. Kun je zien wat voor laag denkniveau we hebben. Doe toch niet zo raar, k heb zelf het vwo gedaan, maar ik vond het vwo onnodig veel werk.

Je kunt niet vaststellen wat voor denkniveau je hebt. Krijg je geen psychologie en pedagogiek op het wo ofzo? Je kunt heel leuk feiten herinneren, maar dat zegt niets over je denkniveau.

En nee ik ben het niet met je eens. 3vmbo is niet altijd makkelijk maar als je soms ziet wat voor acties er zijn in 5 vwo (jaja ik heb ook al stage gelopen in de bovenbouw van de havo en vwo als tweede graads) die zijn hondsbrutaal en moeten echt nog veel leren over gedragscodes, net zoals de vmbo'ers en net als veel volwassenen.
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:22:39 #113
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34220921
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:21 schreef nickybol het volgende:
Er zijn hier een paar 2e graads docenten heel erg op hun teentjes getrapt. Niet nodig.
Dan moet je niet zulke onzinnig uitspraken doen. Kom eerst eens kijken op het hbo voor je je oordeel klaar hebt.
pi_34221006
Ik kraak nergens tweedegraads docenten af. Volgens mij is het heel simpel te begrijpen dat iemand die op de universiteit vier of vijf jaar lang alleen maar vakinhoud heeft gehad op een wetenschappelijk niveau over het algemeen meer vakinhoudellijke kennis in huis heeft dan iemand die de tweedegraadsopleiding heeft gevolgd. Dan heb ik het niet zozeer over feitenkennis, maar vooral over inzicht. Dit verschil merk ik ook als ik praat met collega's. Anderzijds heb ik weer veel minder pedagogische kennis opgedaan in dat ene jaartje van de postdoctorale opleiding.

Verder schrijf ik ook niet dat iemand met meer kennis automatisch ook een goed docent is. Iemand die voor de klas staat, dient én kennis van zaken te hebben én het vermogen deze kennis over te brengen én sociale vaardigheden te hebben. Het één heft het andere niet op, noch sluit het één het andere uit.

Dat sommigen die alles zien als neerkijken op, vind ik het een vreemde projectie. Er is een verschil, dat is alles.

Overigens merk ik dat leerlingen in de bovenbouw van het VWO het heel leuk vinden om een (jonge) docent te hebben die universiteit heeft gedaan: zo kunnen zij aan mij vragen hoe dat er dan aan toegaat. Ze vragen me de oren van het hoofd over de universiteit waar ik les heb gehad en wat ik van de studie vond, etc. Ook daarom vind ik het belangrijk dat er academisch geschoolde docenten in het voortgezet onderwijs werkzaam zijn. Sommige leerlingen kennen niemand in hun omgeving die naar de universiteit gaat (of is gegaan) en zij hebben dus een voorbeeld nodig. Ik was vroeger zelf zo'n leerling, dus ik weet heel goed hoe dat is.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_34221248
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:16 schreef Silmarwen het volgende:

Misschien moeten we de sociale vakken in de bovenbouw maar afschaffen. Krijgen we allemaal contactgestoorde slimme kids, die later onze kids weer les kunnen gaan geven of arts worden. Een psycholoog zonder sociale vaardigheden lijkt me een briljant idee.

Sorry dat ik het nu in het absurde trek, maar ik ben oprecht verbaasd over de reacties van de eerste graads docenten. ik krijg er gewoon koude rillingen van.
En ik krijg koude rillingen van de vooroordelen die jij kennelijk hebt. Zo ongenuanceerd zie je mij hier niet schrijven.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:30:25 #116
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34221366
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:28 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

En ik krijg koude rillingen van de vooroordelen die jij kennelijk hebt. Zo ongenuanceerd zie je mij hier niet schrijven.
Nee ik heb de kennis en het denkvermogen niet mij genuanceerder uit te drukken. Ik heb tenslotte maar hbo.

Ik laat dit topic wel even met rust.
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:31:30 #117
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34221422
Laat mij dan maar lekker op het VMBO en de onderbouw lesgeven.
.
pi_34221931
In de praktijk kan iedereen alles. Vakinhoudelijk veel weten door een universitaire studie is leuk, maar veelal kennis die je nooit zou doceren op het voortgezetonderwijs. Verder is "denkniveau" dubieus: je kan ook het universitaire denkniveau halen met een andere opleiding en dan geen onderwijsbevoegdheid hebben. Ben je dan ook niet geschikt?

Denkniveau en grenzen in de vorm van diploma's zijn er nu eenmaal nodig om enige controle te hebben over de kwaliteit. Natuurlijk kunnen mensen in de praktijk van mening zijn dat ze best zonder kunnen en dat ze zelfs beter zijn. Ik ken een professor wiens werk ik zo kan overnemen. Ik zou het best goed doen als directeur van een grote multinational. Ik zou best intelligentere uitspraken kunnen doen op de stoel van Balkenende en ik zou best elk willekeurig vak in het voortgezetonderwijs kunnen geven.

Zonder bepaalde papieren en ervaring kom je daar echter niet. Ook niet als je uit de hoogte gaat lopen verkondigen dat je die intelligentie wel hebt. Alles goed en wel, maar we hebben in de maatschappij afgesproken dat je dat slechts op een bepaalde manier aantoonbaar kan maken. Jouw woord zegt niks. Jouw diploma wel. Vandaar.

Kom ook niet met flauwekul aan van "ik loop meer stage, dus ben ik meer geschikt". Meer is niet altijd beter. Het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit. Bovendien zie ik regelmatig docenten die al jaren in het vak zitten en die ook niet al te best presteren. Elke klas is anders en elke school is anders.

Nederland is altijd een land geweest waar mensen gaan protesteren als ze concreet moeten aantonen over een hoger niveau te beschikken dan hun papieren aangeven. Vervolgens mag iemand die dat wel kan dat niet doen, want dan voelen mensen zich gekwetst en is de hoger opgeleide arrogant.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:46:26 #119
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34222144
Neuralnet, je hebt gelijk mbt de stage.
pi_34224791
Eerste- en tweedegraders krijgen tegenwoordig hetzelfde betaald: iedereen start in LB. Opklimmen naar LC of D kunnen beide categorieen. Tweedegraders die dolgraag in bovenbouw VWO willen lesgeven kunnen hun vakinhoudelijke kennis bijspijkeren en hun eerstegraads bevoegdheid halen, daar zijn op mijn huidige school meerdere collega's mee bezig.

Dus waar gaat het hier nu precies over? Het minderwaardigheidscomplex van Silmarwen? Ik voel me niet geroepen daar serieus op in te gaan in een forum dat niet R&P heet.
pi_34225162
En ik wil me nog wel even verduidelijken: ik vind het ronduit beledigend dat er wordt aangenomen dat ik zou neerkijken op mijn fantastische tweedegraads collega Engels, die top is als begeleider van schoolkampen, geweldig organisator van schoolfeesten, super bij buitenschoolse sportactiviteiten, een fantastisch mentor etc etc, alleen maar omdat ik geloof dat het verstandig is dat hij, mocht hij eindexamenklassen VWO willen gaan draaien, zorgt voor gedegen vakkennis, meer dan de gedegen vakkennis die je nodig hebt voor het lesgeven aan klas 2.

Ik vind het volstrekt belachelijk dat er wordt aangenomen dat er IEMAND op hem zou neerkijken. Ik vind het beledigend voor hem, en ik vind het beledigend voor de eerstegraders van wie kennelijk wordt gedacht dat ze arrogant zijn.

Ik ga er verder maar helemaal niet meer op in.

[ Bericht 15% gewijzigd door thaleia op 19-01-2006 00:01:12 ]
pi_34227701
Een verstandige reactie. Er wordt op niemand neergekeken.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_34230220
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 01:14 schreef Neuralnet het volgende:
Een verstandige reactie. Er wordt op niemand neergekeken.
Dan moeten jullie zich toch écht leren uitdrukken want de enige indruk dat ik krijg is dat jullie o zo fantastisch zijn en zo goed kunnen denken en wij... tjah, misschien wel les kunnen geven, maar zelfs dat staat niet vast. Maar dat jullie kunnen denken.. ja hoor, dat kunnen jullie want jullie hebben verschillende jaren leerstof vanbuiten geblokt.

Zo komt het toch over op mij en aan de reacties te zien ook nog op anderen.

Dus misschien met jullie denkniveau toch nog eerst eens nadenken hoe je het nu precies allemaal gaat zeggen.
pi_34232006
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 07:13 schreef leonieke het volgende:

Zo komt het toch over op mij en aan de reacties te zien ook nog op anderen.
Met name jij en Silmarwen reageren voor een buitenstaander die niet actief is in het onderwijs (zoals ik) redelijk verongelijkt. Ik zie alleen maar alleszins redelijke reacties van thaleia en Raisingirl, en heb geen flauw idee hoe zij op jou (en Silmarwen) neerkijken. Ik zou je aanraden om die verongelijkte houding van je af te schudden en die stok uit je reet te halen.
pi_34233820
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:42 schreef Neuralnet het volgende:
Denkniveau en grenzen in de vorm van diploma's zijn er nu eenmaal nodig om enige controle te hebben over de kwaliteit. Natuurlijk kunnen mensen in de praktijk van mening zijn dat ze best zonder kunnen en dat ze zelfs beter zijn. Ik ken een professor wiens werk ik zo kan overnemen. Ik zou het best goed doen als directeur van een grote multinational. Ik zou best intelligentere uitspraken kunnen doen op de stoel van Balkenende en ik zou best elk willekeurig vak in het voortgezetonderwijs kunnen geven.
Goed verwoord, Neuralnet. Dat is precies hoe het zit. In de praktijk is niets zwart-wit, maar als diploma's niet meer worden gebruikt als indicatie dan kunnen we ze maar beter gewoon afschaffen. Maar dan heffen we ook meteen ons bestaansrecht als docent op.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_34236970
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:55 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Met name jij en Silmarwen reageren voor een buitenstaander die niet actief is in het onderwijs (zoals ik) redelijk verongelijkt. Ik zie alleen maar alleszins redelijke reacties van thaleia en Raisingirl, en heb geen flauw idee hoe zij op jou (en Silmarwen) neerkijken. Ik zou je aanraden om die verongelijkte houding van je af te schudden en die stok uit je reet te halen.
Aangezien je niet actief in het onderwijs werkt, lijkt het me dus nogal vreemd dat je hier dan zo gaat reageren.
En om even een voorbeeldje te geven van de omgekeerde wereld...
Op mijn vorig werk in het notariaat (ik ben afgestudeerd als leerkracht eh.. Hou dat in gedachten) werkte er ook iemand die universiteit rechten had gestudeerd (geef toe, wel een heel goede basis... toch in vergelijking met mij) én belangrijk ze kon wetenschappelijk heel goed nadenken (als ik dat hier zo lees)

Ik ben na 2 jaar vertrokken op mijn werk omdat ik toch in het onderwijs wou gaan werken. Zij heeft na twee maanden part-time te werken haar ontslag gekregen... Waarschijnlijk omdat ze gewoon goed ken denken, maar niets goed kon uitvoeren.

Ik bedoel alleen maar dat een hoger diploma niet altijd betekent dat je het wonder bent hoor. Net zoals een lager diploma niet betekent dat je gewoon sociale vaardigheden hebt en niet geleerd hebt om na te denken.
pi_34237001
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:29 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Bruto maandsalarissen ( Loonpeil 1 juli 2002 (niet echt recent, dus tel er gerust een paar honderd euro's bij op))

Schooltype.....................................................................Schaal....Beginsalaris...Eindsalaris
Basisonderwijs............................................................LA.............2.073..............2.991
Voortgezet onderwijs tweede graad.........................LB............2.150..............3.285
Voortgezet onderwijs eerste graad...........................LD............2.171..............4.361
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie.........LB/LC......2.150..............3.834

Trouwens ook wel typerend dat er op werkeninhetonderwijs.nl zulke outdated informatie staat, iets meer actief het onderwijs promoten zou toch moeten kunnen zou je zeggen.
De salarissen zijn sindsdiens met minder dan 1% gestegen. Dat zegt weer iets over de koopkracht ontwikkeling IMHO.

Overigens is het overzicht ZEER misleidend. De eerstegraadsleraar in het v.o. verdient gewoon LB, de LD loonschaal is in de praktijk op de meeste scholen volledig onbereikbaar geworden voor de huidige generatie jonge docenten. LD associeren met 1e graadsbevoegdheid is onterecht.

Voor een univerisitaire opleiding + 1jaar lerarenopleiding is LB (max 3500 euro ongeveer, na 18 jaar werken) niet veel te noemen. (Maar misschien wel genoeg te noemen).

Ik heb 3 jaar ervaring en geef 0,84fte natuurkunde. (5 dagen/week maar wel een halve vrije dag per week). Het voelt als een fulltime baan, maar het salaris net onder de 2000 euro bruto. Daar kun je goed van leven natuurlijk. Vrienden met dezelfde universitaire studie, zonder leraren opleiding verdienen meer, soms veel meer. Verpleegkundigen (MBO!!) verdienen ook meer.
pi_34237059
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 11:04 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Goed verwoord, Neuralnet. Dat is precies hoe het zit. In de praktijk is niets zwart-wit, maar als diploma's niet meer worden gebruikt als indicatie dan kunnen we ze maar beter gewoon afschaffen. Maar dan heffen we ook meteen ons bestaansrecht als docent op.
Dat ze gebruikt worden om bv uw loon te bepalen is op zich al vreemd in sommige gevallen, maar daar kan ik nog mee leven. Maar dat ze ook nog eens gebruikt moeten worden door collega's om door te steken dat je zoveel beter bent als je een hoger diploma hebt... Sorry dat heeft daar eigenlijk niet zoveel mee te maken.
En wat doe je dan met die mensen die met geluk hun universitair diploma behaald hebben en gewoon heel veel vanbuiten hebben gestudeerd? Misschien betekenen die veel minder op hun werk dan iemand die een lager diploma heeft behaald (kijk maar naar mijn vorige post)

Maar ik ga de discussie hier afsluiten. Ik schrik er gewoon van dat sommige mensen zo'n houden aannemen en had dit echt niet verwacht.
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:51:25 #129
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34237077
JE verdient zeker niet veel in het onderwijs, maar echt veel eraan doen gebeurt ook niet. Ik ben voor een massale staking. Ik las net dat het kabinet er gemiddeld ook 30% op vooruit gaat, ik stel voor dat we de docenten ook 10% vooruit laten gaan en net zolang geen les tot we verhoging krijgen.
En dat te bedenken dat veel mensen in de tweede kamer uit het onderwijs komen
pi_34237148
Kleine correctie: LB is nu 2198 t/m 3359 (peil 1 aug 2005). Dat is een stijging van 2,2% sinds juli 2002.
pi_34238355
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:47 schreef leonieke het volgende:

Aangezien je niet actief in het onderwijs werkt, lijkt het me dus nogal vreemd dat je hier dan zo gaat reageren.
Het is wel een beetje aanmatigend om mijn redenen voor reactie vreemd te vinden. Nog veel aanmatigender is om er wat over te zeggen.
quote:
En om even een voorbeeldje te geven van de omgekeerde wereld...
Op mijn vorig werk in het notariaat (ik ben afgestudeerd als leerkracht eh.. Hou dat in gedachten) werkte er ook iemand die universiteit rechten had gestudeerd (geef toe, wel een heel goede basis... toch in vergelijking met mij) én belangrijk ze kon wetenschappelijk heel goed nadenken (als ik dat hier zo lees)

Ik ben na 2 jaar vertrokken op mijn werk omdat ik toch in het onderwijs wou gaan werken. Zij heeft na twee maanden part-time te werken haar ontslag gekregen... Waarschijnlijk omdat ze gewoon goed ken denken, maar niets goed kon uitvoeren.

Ik bedoel alleen maar dat een hoger diploma niet altijd betekent dat je het wonder bent hoor. Net zoals een lager diploma niet betekent dat je gewoon sociale vaardigheden hebt en niet geleerd hebt om na te denken.
Het interesseert me niet wie er gelijk heeft: het ging mij om de toon waarop jij hier je meningen debiteerde. Die komt nogal verongelijkt over. Ik begrijp ook niet dat je nu nog steeds probeert je gelijk te halen, alsof je er vanuit gaat dat ik je niet begrepen heb in de vorige posts.
  donderdag 19 januari 2006 @ 18:34:52 #132
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34248955
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:50 schreef leonieke het volgende:

[..]

Dat ze gebruikt worden om bv uw loon te bepalen is op zich al vreemd in sommige gevallen, maar daar kan ik nog mee leven. Maar dat ze ook nog eens gebruikt moeten worden door collega's om door te steken dat je zoveel beter bent als je een hoger diploma hebt... Sorry dat heeft daar eigenlijk niet zoveel mee te maken.
En wat doe je dan met die mensen die met geluk hun universitair diploma behaald hebben en gewoon heel veel vanbuiten hebben gestudeerd? Misschien betekenen die veel minder op hun werk dan iemand die een lager diploma heeft behaald (kijk maar naar mijn vorige post)

Maar ik ga de discussie hier afsluiten. Ik schrik er gewoon van dat sommige mensen zo'n houden aannemen en had dit echt niet verwacht.
ik denk dat je je toch vergist. Universiteit is niet van buiten leren, maar toch ook vooral inzichten opdoen op een wetenschappelijk niveau en bij voorkeur ook zelf onderzoek doen. Als je zelf onderzoek kunt doen sta je toch op een bepaalde manier boven de stof. Dan ben je waarschijnlijk een betere bovenbouwleraar en zul je er op het vmbo en in de brugklas maar weinig van bakken. Al generaliseer ik hier natuurlijk wel een beetje.
pi_34249701
Ik zit er serieus over te denken om volgend jaar door te gaan naar de universiteit, het niveau op de HBO opleiding vind ik gewoon te laag, het enige wat me moeite kost zijn de stages. En aangezien ik in principe toch mijn eerste graat wil halen, lijkt het me beter om naar de uni te gaan.
  donderdag 19 januari 2006 @ 19:00:10 #134
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34249838
Goed idee. Niets mis mee om jezelf te verbeteren en te verbreden.
pi_34250535
De stages zijn moeilijk en je wilt je eerste graat halen? ! ! !

Succes in het onderwijs!
pi_34250566
Zeg, wat vinden jullie dan van universitair opgeleiden die zonder lerarenopleiding voor de klas staan?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34250634
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:18 schreef imago het volgende:
Zeg, wat vinden jullie dan van universitair opgeleiden die zonder lerarenopleiding voor de klas staan?
Belachelijk. Meer heb ik er niets over te zeggen.

Dat is net als dat ik, als HBO'er, metaalbankwerker zou worden. Qua niveau stelt het geen ruk voor, maar ik zal er geen reet van bakken.
pi_34250694
Dus betekent dat dat je erg veel waarde hecht aan de postdoctorale opleiding van 1 jaar waarmee afgestudeerden klaargestoomd worden voor het onderwijs?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34250799
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:21 schreef imago het volgende:
Dus betekent dat dat je erg veel waarde hecht aan de postdoctorale opleiding van 1 jaar waarmee afgestudeerden klaargestoomd worden voor het onderwijs?
Nee, ook niet. Ik ben van mening dat élke docent minimaal 2 à 3 jaar een docentenopleiding dient te volgen met de daarbij behorende stages.
pi_34250855
Dus als die docenten met hun eerste graad met universitaire opleiding en postdoctorale lerarenopleiding van een jaar zijn niets waard?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34250960
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:24 schreef imago het volgende:
Dus als die docenten met hun eerste graad met universitaire opleiding en postdoctorale lerarenopleiding van een jaar zijn niets waard?
Ze zijn mijns inziens, afgezien van elders verworven competenties, over het algemeen minder pedagogisch capabel.
pi_34252467
Ik ben het met Roellio eens. Aan alleen kennis heb je weinig als je leraar wilt worden. Natuurlijk heb je op de basisschool meer pedagogische kwaliteiten nodig, maar je moet dit element niet onderschatten in de hogere klassen. En ik denk niet dat een jaar opleiding toereikend is. Zeker de eerste paar jaar niet, daarna zul je vanzelf wel doorgroeien door de ervaring. Echter denk ik dat je dan nog steeds belangrijke dingen mist.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  donderdag 19 januari 2006 @ 20:11:21 #143
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34252654
Daar ben ik het ook mee eens.

Op bovenbouw havo en vwo kampen leerlingen net zo goed met problemen. Een lid van het zorgteam zei me laatst eens: "Op vmbo heb je problemen, vaak problemen die je vrij snel kunt oplossen. Maar wat ik nu allemaal tegenkom op vwo.. Het zou me niks verbazen als ik veel namen over een paar jaar terug lees in de krant".

Dus dat je geen sociale vaardigheden of pedagogische kennis nodig hebt op bovenbouw havo/vwo is dus onjuist.

[ Bericht 2% gewijzigd door Baba-O-Riley op 19-01-2006 20:18:03 ]
.
  Moderator donderdag 19 januari 2006 @ 20:13:29 #144
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_34252732
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:27 schreef Roellio het volgende:

[..]

Ze zijn mijns inziens, afgezien van elders verworven competenties, over het algemeen minder pedagogisch capabel.
Mee eens.
En hoe lullig het klinkt, als leerling merk je wel dat een persoon ervaring heeft of niet.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_34253117
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:17 schreef Roellio het volgende:
De stages zijn moeilijk en je wilt je eerste graat halen? ! ! !

Succes in het onderwijs!
Ik heb al les gegeven in het hoger onderwijs, dat ligt me gewoon veel beter, het is cliché maar ik vind het vervelend om zoveel tijd kwijt te zijn aan orde houden en motiveren. Daarnaast haal ik veruit de beste resultaten van mijn leerjaar dus ik verwacht niet veel problemen met een WO opleiding. Bedenk ook dat ik met een Master Engelse taal en cultuur veel meer kan dan met een tweedegraads lerarenopleiding.
pi_34270903
Nu hebben jullie het over die opleiding van een jaar na je studie, maar wat vinden jullie dan van een Educatie Master opleiding, zoals ik die nu volg. Ik geloof dat ik ongeveer driekwart jaar aan de scheikunde dingen nog besteed, en voor de rest onderwijsdingen, communicatievakken en dergelijke volg, samen met het deel wat ik dus al voor mijn bachelor heb moeten doen
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_34274292
Kan iemand mij vertellen welke literatuur ik moet gebruiken om vragen op te lossen over:
- problemen tussen mentor en leerling (leerling voelt zich niet begrepen)
- straf geven aan een hele klas
- kledingkeuze voor een docent

Of hoe zóek ik informatie over zulke specifieke onderwerpen?
Mon 'en!
pi_34274610
Wij zijn bezig met mentorcursussen, hebben laatst van de school ook een stapel boeken gehad over gesprekken met leerlingen en ouders enzo, zal eens opzoeken wat dat was.

Zijn het trouwens niet gewoon vragen waar je zelf logisch over moet nadenken? Het lijkt me toch niet dat je een stapel artikelen doorgelezen moet hebben voordat je kunt inschatten dat je niet in je bikini kunt gaan staan lesgeven.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34274751
Even gekeken, dat waren boeken van de KPC groep. Zit misschien wel meer tussen dat je kunt gebruiken. http://www.kpcgroep.nl/publicaties/index.asp
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34275207
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 12:41 schreef imago het volgende:
Wij zijn bezig met mentorcursussen, hebben laatst van de school ook een stapel boeken gehad over gesprekken met leerlingen en ouders enzo, zal eens opzoeken wat dat was.

Zijn het trouwens niet gewoon vragen waar je zelf logisch over moet nadenken? Het lijkt me toch niet dat je een stapel artikelen doorgelezen moet hebben voordat je kunt inschatten dat je niet in je bikini kunt gaan staan lesgeven.
Ik moet een advies over een casus geven, onderbouwd met samenvattingen uit relevante literatuur..
Mon 'en!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')