abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 7 januari 2006 @ 17:32:29 #1
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_33804162
Het vorige deel sloot ik af met deze post:
quote:
Je lesdoelen kan je over het algemeen zo overnemen uit de kerndoelen.
Aan het einde van het document staat alles vermeld.
Game on! Tentamens staan weer voor de deur
Life is what you make it.
pi_33804232
* Evil_Jur meldt zich!
pi_33804286
* Svensational ook.

Handig linkje joh, onwijs bedankt !
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_33806941
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 15:40 schreef Svensational het volgende:

[..]

De docenten zullen dit vast wel hebben, maar als student zou ik niet weten hoe ik daar bij zou kunnen.
[..]

Is dat een besloten pagina? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet...

Ik moet trouwens een vertelopdracht over Klein Duimpje doen, ik vertel het verhaal en dan gaan de kleuters het navertellen. Niet zo'n moeilijke opdracht vind ik, alleen dat formulier geeft problemen bij mij .
Wij moesten de leerplannen tijdens onze stage ook gebruiken.
http://www.gemeenschapsonderwijs.be/pbd << door te klikken op lessentabellen kies je de richting en het vak en dan klik je gewoon op de link naar het leerplan
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 16:01 schreef Neuralnet het volgende:
Ik heb voor wiskunde nauwelijks een leerplan nodig. Alles is zo duidelijk en helder en de inhoud staat vast.
Maar de inhoud moet toch ook ergens duidelijk en helder vaststaan per jaar?
pi_33808125
quote:
Maar de inhoud moet toch ook ergens duidelijk en helder vaststaan per jaar?
Dat is er vast wel, maar vraag me niet waar. Hoofdstukken en een korte omschrijving staan genoemd in de PTA. In principe moet alles uit de lesmethode gedaan worden. Als dat niet lukt, dan wordt het overgeslagen of schuift het door. De lesmethode is specifiek voor een niveau/klas bedoeld en gebaseerd op een aantal studiebelastingsuren. Overigens is de stof redundant en komt het steeds weer terug.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_33808259
Ik denk dat ik toch maar blij ben dat k lesgeef in België. Ik heb soms de indruk dat ze het bij jullie hetliefst moeilijker maken dan het nodig is (maar dat komt misschien ook wel omdat ik het onderwijssysteem bij jullie nog altijd niet zo goed snap )
pi_33808459
Ons onderwijssysteem was ooit een van de beste ter wereld. Moeilijk en op niveau. Zodat niet iedere droplul zijn diploma bij een pak pap kreeg. Dat heeft ook wat. Iemand die in Nederland zijn diploma haalde verkondigde een grote waarde. Tegenwoordig is het allemaal wat minder, maar kan het nog steeds concurreren met het buitenland. Dat houden we graag zo.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_33808581
Hmz, ik weet nu niet of het iets is zoals een voetbalwedstrijd België - Nederland, maar ik moet eerlijk toegeven dat hier in België het onderwijssysteem in Nederland niet zo hoog aangeschreven is. Hier hoor je vaak iets van: "ga anders gewoon jouw diploma halen in Nederland, daar is het makkelijker"

(ik wil hier geen ruzie stoken ofzo eh of beweren dat ons onderwijssysteem zoveel beter is. Daarvoor zou ik dat van jullie beter moeten kennen om er een oordeel over te vellen. Ik vertel gewoon wat hier gezegd wordt.)
pi_33814881
Dat is overal zo. In elk land wordt er wel geroepen "ga naar ...., want daar is het zoveel makkelijker". De clou is echter dat ALS men vervolgens in het buitenland gaat studeren EN het daadwerkelijk makkelijk is, men opeens met een diploma thuiskomt dat niet gelijkwaardig blijkt te zijn of niet geaccepteerd wordt om in het eigen land mee te werken.

Zo kan je in Amerika heel makkelijk High School of "university" halen en in sommige staten drukken ze zelfs tegen betaling een diploma af, maar daar kom je in Europa niet mee aan het werk.
pi_33836566
quote:
Een Kamermeerderheid vindt dat scholieren die aan de lerarenopleiding pabo willen studeren verplicht eindexamen in wiskunde moeten doen. Dat schrijft de Volkskrant donderdag. Met die maatregel moet het rekenniveau van toekomstige basisschoolonderwijzers verbeteren. Uit onderzoek van toetsingsinstituut Cito bleek deze week dat meer dan de helft van de pabo-studenten slechter is in rekenen dan goede leerlingen uit de hoogste groep van de basisschool.

Minister van Onderwijs Maria van der Hoeven (CDA) wil vanaf volgend jaar wiskunde schrappen als verplicht eindexamenvak voor havo-scholieren. In plaats daarvan moet er een rekenvaardigheidstoets komen voor alle pabo-studenten. Wie voor de toets onvoldoende scoort, moet verplicht de kennis bijspijkeren. Slaagt de student daar niet in, dan moet hij of zij de opleiding verlaten.

Voorzitter van de HBO-Raad Doekle Terpstra zei woensdag in De Telegraaf dat het de eigen schuld is van Van der Hoeven dat onderwijzers onvoldoende kunnen rekenen. Een reden daarvoor is volgens Terpstra dat de minister vanwege het lerarentekort de lat steeds lager legt voor aankomende leraren. Van der Hoeven en haar partij het CDA vrezen dat de toestroom van studenten naar de pabo zal stagneren door strengere exameneisen.

D66, PvdA, SP en VVD vinden dat niet de toestroom naar de pabo de maatstaf moet zijn, maar de kwaliteit van de afgestudeerde leraren.
bron

Terechte ontwikkeling in mijn opinie.
Alleen het eerste vetgedrukte stukje vind ik vreemd, ik dacht dat rekenen ev. altijd al in je propedeuse zat? Of verschilt dit per PABO?
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_33838905
Rekenen zit inderdaad in de propedeuse. Vanwege het lerarentekort wordt het echter steeds makkelijker gemaakt. De genoemde partijen vinden dat echter niet zo erg, want zij willen pas op het einde kijken naar de kwaliteit van de afgestudeerde leraar.

Mijn inziens is dat te laat. Een afgestudeerde krijgt zijn bevoegdheid en als dan blijkt dat hij het niet kan, dan kan er niks meer aan gedaan worden.
pi_33840276
Tentamens enzo komen er weer aan en ik heb mijn hele vakantie geen *** gedaan.
Mon 'en!
pi_33852045
quote:
Op zondag 8 januari 2006 18:26 schreef Neuralnet het volgende:
Vanwege het lerarentekort wordt het echter steeds makkelijker gemaakt.
Dat is sowieso het hele probleem. Eisen worden meer en meer naar beneden bijgeschroefd, scholen nemen elke droplul aan omdat ze niemand anders kunnen krijgen, en hoe verder dit gaat, hoe verder de status van het beroep daalt.....en hoe minder de getalenteerde mensen geneigd zijn het beroep nog te kiezen. Spiraal naar beneden.

Stel gewoon hoge eisen en betaal navenant. Dan zul je eens zien hoe snel het lerarentekort wordt opgelost. Het is namelijk een hartstikke leuk beroep, waarin je veel vrijheid hebt om je ei kwijt te kunnen op de manier die jou goed lijkt en die bij je past, waarin je, afgezien van het lesrooster, zelf je tijd kunt indelen (als ik om drie uur 's nachts, of op het strand, repetities wil nakijken doe ik dat), waarin je energie krijgt van contact met jonge mensen, waarin je over het algemeen intelligente en sociaal vaardige collega's hebt (ALS de overheid haar beleid aanpast, tenminste)....en noem alle voordelen maar op.

Ik heb zelf veel zin om morgen weer te beginnen. Ben ook wel echt EXTREEM uitgerust deze vakantie, ik heb schandalig lang uitgeslapen steeds Zal effe wennen zijn om weer in het ritme te komen, maar energie heb ik voor tien.
pi_33853348
Of het leuk is ligt er maar net aan op welke school je komt, hoeveel mogelijkheden je hebt en wat het financieel oplevert. Probeer vanuit een andere afgeronde opleiding maar eens een school te vinden waarop je terecht kan om voldoende praktijkervaring op de doen om een bevoegdheid te halen. En vacatures zijn meestal vervangingsvacatures die niet genoeg betalen om ook fatsoenlijk van te kunnen leven.

Ja, voor de leraar met vele jaren ervaring die inmiddels 3000 bruto vangt is het leuk. Ik kom hooguit in aanmerking voor zeer kleine betrekkingen. Ik kreeg recent een leuke aangeboden: 0,5 FTE, 1000 bruto en na 2 maanden afbouwend tot de helft. Reiskosten slechts voor de helft vergoed. Dan werk je alleen voor de trein.
  maandag 9 januari 2006 @ 17:07:08 #15
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_33870825
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:49 schreef thaleia het volgende:
Ik heb zelf veel zin om morgen weer te beginnen. Ben ook wel echt EXTREEM uitgerust deze vakantie, ik heb schandalig lang uitgeslapen steeds Zal effe wennen zijn om weer in het ritme te komen, maar energie heb ik voor tien.
Ja, dat heb ik ook. Moet wel zeggen dat het vanmorgen even doorbijten was om op te staan, maar toen ik eenmaal overeind was, ging het wel weer. En ik hoorde later op de morgen dat de meeste collega's daar een beetje last van hadden.

Probleem:
een leerlinge van mijn mentorklas heeft een oogje op me. Voor de vakantie had ik al het idee dat er wat speelde (giechelig doen als ik in de buurt was, zo lang mogelijk in het lokaal blijven, etc.), en ik had eigenlijk gehoopt dat dat door de vakantie een beetje tot bedaren zou zijn gekomen. Echter vandaag blijkt dat nog steeds in volle hevigheid door te gaan. Leerlingen kwamen me na de les vertellen dat ze mijn naam in haar MSN-naam had staan, en toen ze daarop verder vroegen op MSN bleek het dus daadwerkelijk over mij te gaan. Heb het er met mijn afdelingsleider over gehad, hij zegt dat je er niet op moet reageren, korte antwoorden te geven wanneer ze weer om aandacht vraagt - en ik kan me er ook in vinden. Vind het alleen zo'n vervelende situatie. Had nooit gedacht dat mij dit zou overkomen... En nu nota bene in mijn eigen mentorklas...

Jullie misschien nog tips?
.
  maandag 9 januari 2006 @ 17:12:11 #16
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33870939
Het niveau bij de leraren gaat inderdaad sterk omlaag. Tegenwoordig nemen veel scholen alleen nog maar 1egraads leraren aan, zelfs in de onderbouw, omdat 2e graadsleraren gewoon TE dom zijn om les te geven.
  maandag 9 januari 2006 @ 17:14:16 #17
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33871012
quote:
Op maandag 9 januari 2006 17:07 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik ook. Moet wel zeggen dat het vanmorgen even doorbijten was om op te staan, maar toen ik eenmaal overeind was, ging het wel weer. En ik hoorde later op de morgen dat de meeste collega's daar een beetje last van hadden.

Probleem:
een leerlinge van mijn mentorklas heeft een oogje op me. Voor de vakantie had ik al het idee dat er wat speelde (giechelig doen als ik in de buurt was, zo lang mogelijk in het lokaal blijven, etc.), en ik had eigenlijk gehoopt dat dat door de vakantie een beetje tot bedaren zou zijn gekomen. Echter vandaag blijkt dat nog steeds in volle hevigheid door te gaan. Leerlingen kwamen me na de les vertellen dat ze mijn naam in haar MSN-naam had staan, en toen ze daarop verder vroegen op MSN bleek het dus daadwerkelijk over mij te gaan. Heb het er met mijn afdelingsleider over gehad, hij zegt dat je er niet op moet reageren, korte antwoorden te geven wanneer ze weer om aandacht vraagt - en ik kan me er ook in vinden. Vind het alleen zo'n vervelende situatie. Had nooit gedacht dat mij dit zou overkomen... En nu nota bene in mijn eigen mentorklas...

Jullie misschien nog tips?
Een gesprek onder 4 ogen waarbij je haar duidelijk maakt dat het gewoon niet kan en dat een relatie met jouw onmogelijk is. Gewoon zeggen waar het op staat. Getrouwd zijn of een vriendin hebben wil ook nog wel eens helpen.
pi_33871028
Ben nog maar 2 maanden terug uit China, maar in februarie mag ik alweer naar Litouwen om daar mee te doen aan het www.includeme.de project.

[ Bericht 1% gewijzigd door Evil_Jur op 09-01-2006 17:27:35 ]
  maandag 9 januari 2006 @ 17:17:02 #19
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33871105
Ik denk dat veel leraren jouw baan wel zouden willen hebben, als ik al die verhalen hier zo hoor. Super!
pi_33871126
Vandaag voor het eerst geen stage meer maar 'voor 't eggie'.

Zúlke leuke klassen!

Heb er alweer helemaal zin in!
pi_33871279
Evil_Jur je linkje doet het niet...

tevens tvp
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_33871439
Ik begin er morgen aan.
Maandag is mijn vrije dag dus ik kon nog profiteren van een extra dagje vakantie

Ik zie er in tegenstelling tot jullie een beetje tegenop. Niet voor het lesgeven. Dit mag zo vlug mogelijk beginnen, maar we hebben deze week doorlichting (aka vroegere inspectie). Op elk moment van de les kan er een inspecteur binnenkomen en mijn les meevolgen.
En dat vind ik persoonlijk nogal vervelend, zo de eerste week na een vakantie. Is het altijd wat hectischer omdat de leerlingen dan inzagerecht hebben in hun examen, er moeten nieuwe cursussen uitgedeeld worden, leerlingen willen nog eens iets zeggen over hun vakantie (en daar heb ik wel alle begrip voor), maar nu ga ik zo echt streng moeten zijn deze week

Ik kijk al uit naar volgende week eigenlijk
pi_33871504
quote:
Op maandag 9 januari 2006 17:20 schreef teigan het volgende:
Evil_Jur je linkje doet het niet...

tevens tvp
Sorry, heb het verbeterd.
pi_33873184
De inspectie doet niks. Een beetje rondlopen en af en toe eens binnenlopen. Voornamelijk bestaande uit mensen die zelf in het onderwijs geflopt zijn en daarna even komen zeggen wat er allemaal niet deugt.
pi_33874074
quote:
Op maandag 9 januari 2006 17:14 schreef nickybol het volgende:
Een gesprek onder 4 ogen waarbij je haar duidelijk maakt dat het gewoon niet kan en dat een relatie met jouw onmogelijk is. Gewoon zeggen waar het op staat. Getrouwd zijn of een vriendin hebben wil ook nog wel eens helpen.
Ik zou niet zomaar vanuit het niets een gesprek aangaan, dan geef je het (en haar) naar mijn idee veel teveel aandacht. Bovendien wordt alle mannelijke leraren afgeraden een gesprek onder 4 ogen met leerlinges te hebben....en juist bij een geval van verliefdheid zou ik daar extra voorzichtig mee zijn.
Negeren zou ik zeggen, en als er een actie komt die niet te negeren valt (Valentijnsdag komt eraan ) kun je altijd nog even kort aangeven dat ze zich maar snel op iets anders moet richten.

Dit is iets waar echt vooral jonge mannelijke leraren last van hebben, ik heb ook een paar collega's die het erg goed doen bij de pubermeisjes-vol-hormonen. Jongens zijn sowieso wat later met hun belangstelling voor het andere geslacht, en als ze die belangstelling al krijgen, dan doorgaans meer voor dames van hun eigen leeftijd of daaronder.

Had ooit een collega die sprekend leek op Brad Pitt Die liet mij al niet geheel koud, laat staan al die leerlingen
  maandag 9 januari 2006 @ 18:59:35 #26
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_33874660
Bedankt voor jullie reacties.

Wat jij zegt is inderdaad ook in grote lijnen wat mijn afdelingsleider zei, Thaleia. Tja.. ik realiseerde me dat ook met dat gesprekje onder 4 ogen. Als die echt helemaal ergens op een roze wolk zweeft, je weet maar nooit wat ze in haar hoofd haalt om te gaan vertellen. Of juist door de afwijzing (want zo zal het natuurlijk op haar overkomen) misschien als wraak. En dan sta ik daar met mijn goed fatsoen

Gewoon maar es negeren.

[ Bericht 7% gewijzigd door Baba-O-Riley op 09-01-2006 19:39:20 ]
.
  maandag 9 januari 2006 @ 19:41:52 #27
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33876499
Niet negeren kan ik je aanraden. Dan speel je hard to get. Gewoon zeggen. En zo snel mogelijk, dan neemt het niet te grote vormen aan. En achja wraak, daar moet je dan maar niet vanuit gaan.
pi_33883627
quote:
Bovendien wordt alle mannelijke leraren afgeraden een gesprek onder 4 ogen met leerlinges te hebben....
Wtf? Zijn we al naar zo'n maatschappij gegaan?
pi_33884337
quote:
Op maandag 9 januari 2006 18:43 schreef thaleia het volgende:

Had ooit een collega die sprekend leek op Brad Pitt Die liet mij al niet geheel koud, laat staan al die leerlingen
Dat doet me herinneren aan een ex-collega van mij
Begonnen alle meisjes op de speelplaats te joelen als hij tevoorschijn kwam. De leerlingen gingen opeens ook héél graag naar geschiedenis en vonden het een superbelangrijk vak (waarmee ik niet wil zeggen dat het niet belangrijk is, maar je begrijpt me wel)

Hij heeft het volgens mij allemaal genegeerd (hij was ook maar tijdelijk) maar ik weet niet of hij ook zo'n bekentenissen heeft gehoord.

Ik zou die persoon gewoon behandelen zoals ik de rest van de klas behandel. Ik heb ook wel een leerling die alles zou doen voor mij (boekentas dragen, kopies dragen, deur openhouden, ...) en me telkens vraagt hoe het met me gaat als hij me tegenkomt en mijn verjaardag blijft onthouden, maar ik behandel die jongen gewoon zoals elke andere leerling.
pi_33885945
Ik wil ook wel iemand die mijn tas draagt. Hij is vrij zwaar en ik krijg maar geen kast om die rotzooi op te bergen.

Uiteraard kan je je het beste professioneel opstellen. De verliefdheid gaat wel over.
pi_33905234
quote:
Op maandag 9 januari 2006 22:01 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Wtf? Zijn we al naar zo'n maatschappij gegaan?
Het is wel een beetje triest, inderdaad. Maar wel de waarheid
'And I called your name,
pi_33908469
Ik vind het een beetje moeilijk om hier te reageren, maar omdat ik zelf ook te maken heb met de bovenstaande situatie, leek het me wel verstandig. Ik ben zelf namelijk verliefd op mijn leraar. Ik zou niet weten of hij het weet, maar een paar mensen uit mijn omgeving weten het in elk geval wel. Om eerlijk te zijn kan ik je niet aanraden om onder 4 ogen met de leerling te gaan praten. De verliefdheid gaat heus niet over als jij een gesprek met haar hebt gehad, het is echter wel erg confronterend. Misschien is het namelijk wel lang niet zo hevig als zij het doet lijken en maak jij er een groter probleem van. Ook denk ik niet dat de leerling zich er onbewust van is dat een relatie onmogelijk is. Zo weet ik zelf donders goed dat dit echt een van de meest onmogelijke situaties ooit is, maar dat maakt het niet makkelijker en zorgt er zeker niet voor dat de verliefdheid ophoudt. Persoonlijk ben ik dus van mening dat je met een gesprek echt niets oplost en het misschien zelfs alleen maar erger maakt.

In principe is mijn advies, als 'andere kant', dus om gewoon totaal niets te doen. Niet negeren, daar gaat ze zich waarschijnlijk alleen maar kutter door voelen (en gaat het denk ik ook niet van over), maar ook geen gesprek met haar aangaan. Als je over een (lange) tijd nog merkt dat het echt zo hevig is, zou je er misschien over na kunnen gaan denken.

Maargoed, enkel advies van een ervaringsdeskundige
Dan maar zo
  dinsdag 10 januari 2006 @ 17:19:08 #33
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_33908801
Bedankt voor de reacties. Ze is vandaag uit zichzelf opeens naar mijn afdelingsleider gestapt met de vraag of "dat" vreemd was. Mijn afdelingsleider heeft met haar gepraat en om een lang verhaal kort te maken: hij heeft haar duidelijk gemaakt dat het toch nooit wat zal worden, omdat ik leraar ben (en ouder), etc, en dat ze het ook voor zichzelf moest houden. Want nu begint langzaam de halve school er lucht van te krijgen. Ben benieuwd hoe het nu verder gaat. Heb ook voor mezelf besloten om er niks aan te gaan doen. Time is a healer.

Wat een situatie hey... ik heb er voorheen wel eens wat lacherig over gedaan, maar nu het mezelf overkomt heb ik toch zoiets van .. *slik*...
.
pi_33909199
Behandel de leerling zoals alle leerlingen. Ga in op concreet storend gedrag als dat noodzakelijk is, niet op de "verliefdheid" op zich.
pi_33913426
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 17:19 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bedankt voor de reacties. Ze is vandaag uit zichzelf opeens naar mijn afdelingsleider gestapt met de vraag of "dat" vreemd was. Mijn afdelingsleider heeft met haar gepraat en om een lang verhaal kort te maken: hij heeft haar duidelijk gemaakt dat het toch nooit wat zal worden, omdat ik leraar ben (en ouder), etc, en dat ze het ook voor zichzelf moest houden. Want nu begint langzaam de halve school er lucht van te krijgen. Ben benieuwd hoe het nu verder gaat. Heb ook voor mezelf besloten om er niks aan te gaan doen. Time is a healer.
Wat goed van haar dat ze zelf initiatief heeft genomen! Het lijkt me dat ze vanaf nu wel goed in de gaten heeft waar de grenzen liggen.

Ik werk nu drie dagen in de week, omdat ik één van mijn scholen heb opgezegd, en het zet me aan het denken. De vacatures voor geschiedenis liggen niet voor het oprapen. Daarom is het erg lastig, tot nu toe is het dus niet gelukt, een baan te vinden in mijn eigen stad. Daarnaast is het ook nog eens moeilijk om een vacature te vinden van ongeveer 20 uur, met daarbij ook eerstegraadsuren. Dat is nu eenmaal wel wat ik erg graag wil.

Ik heb er voor nu genoegen meegenomen dat ik op die drie dagen een lange reistijd heb. Voordeel van die school is dat ik in de bovenbouw Havo/VWO leesgeef en dus veel ervaring op kan doen. Maar, ik ben niet van plan dit nog een schooljaar te doen, het valt me nu al behoorlijk zwaar. De vacatures die ik zie, zijn vaak maar voor tien uur, of iets in die richting. Dat schiet niet echt op. Met werk als museumdocent (vind ik wel erg leuk) is dat toch ook lastig te combineren, maar vooral financieel levert het me gewoon te weinig op, vind ik.

Daarom ga ik toch ook verder kijken en de komende tijd solliciteren op functies buiten het onderwijs. Tja.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  woensdag 11 januari 2006 @ 18:28:27 #36
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_33945563
subtiele tvp

RaisinGirl . Ik vind jou ook, al zie ik je alleen op internet, al zo'n typisch voorbeeld van een goede docent. Jammer.
pi_33945732
Ik kom net bij de logopediste vandaan en die heeft (een van) mijn grootste angst(en) weggenomen. Qua stem kan ik het onderwijs gemakkelijk aan, terwijl het er eerst naar uit zag dat ik weer een andere opleiding moest zoeken. En ik vind het leuk. Nu hoef ik alleen nog even een paar extra uren aan mijn dag toe te voegen en dan komt alles goed.
Mon 'en!
pi_33945848
Ik hoef gelukkig niet naar logopedie, de meeste van mijn klasgenoten wel.
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_33946088
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 18:38 schreef Svensational het volgende:
Ik hoef gelukkig niet naar logopedie, de meeste van mijn klasgenoten wel.
Ik ben er al een maand of drie, wekelijks. En het heeft dus effect.. ofzo. Het komt iig allemaal goed
Mon 'en!
pi_33946454
Vandaag 4 uur vergaderd over een nieuwe 'werkplein-concept' wat ze volgend jaar vanaf de brugklas in gaan voeren. Wordt weer een flinke klus administratie erbij.

Maar wel een uitdagende, nieuwe vorm van onderwijs inrichten.
pi_33946569
En wat houdt het werkplein-concept precies in?
pi_33947019
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 18:59 schreef leonieke het volgende:
En wat houdt het werkplein-concept precies in?
2 klassen (60 leerlingen) hebben een x aantal uur per vak een werkplein uur. Dat houdt zoveel in als dat een leerling bijvoorbeeld 3 uur Engels heeft, er 1 uur werkplein is. Heeft een leerling 4 uur wiskunde kan dit bijvoorbeeld 2 uur werkplein worden.

Op het werkplein werken ze dan met periodeplanners en taken waarmee ze met een vak naar keuze gewoon zelfstandig aan de slag moeten en nakijken. Hiernaast blijft ook het klassikale onderwijs nog gegeven worden. En dan elke vrijdag wordt gecontroleerd of ze hun taken van die week afhebben, zo niet is er ruimte ingecalculeerd voor reparatie/inhaal.

Het idee erachter is dat de manier van onderwijs verschuift naar eigen verantwoordelijkheid van de leerlingen, in plaats van de docent die alsmaar die kar met 30 leerlingen over de streep probeert te trekken.

Overigens ligt er nog geen vast concept. Vandaag met het team zitten discusseren over een ruwe opzet.
pi_33947376
Ik veronderstel dat dat wel voor leerlingen is die op een hoog niveau zitten? En moeten de leerlingen dan allemaal dezelfde oefeningen maken of is dat dan gedifferentieerd?

En de leerstof wordt dan ook ondervraagd tijdens toetsen en examens? Of is dat "extra leerstof"? Wordt het dan niet moeilijk om als leerkracht nog alle leerstof te zien?

Lijkt me wel een leuk idee alleen twijfel ik wat of de leerlingen al verantwoordelijk en/of zelfstandig genoeg zijn op die leeftijd? (de brugklas is toch rond 12 jaar ofzo?)
  woensdag 11 januari 2006 @ 19:20:10 #44
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_33947417
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 19:11 schreef Roellio het volgende:

[..]

Het idee erachter is dat de manier van onderwijs verschuift naar eigen verantwoordelijkheid van de leerlingen, in plaats van de docent die alsmaar die kar met 30 leerlingen over de streep probeert te trekken.

Overigens ligt er nog geen vast concept. Vandaag met het team zitten discusseren over een ruwe opzet.
Ben ik nou gek, of is dit gewoon Tweede Fase light? En aangezien dat ook weer afgeschaft gaat worden.. .
pi_33948871
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 19:19 schreef leonieke het volgende:
Ik veronderstel dat dat wel voor leerlingen is die op een hoog niveau zitten? En moeten de leerlingen dan allemaal dezelfde oefeningen maken of is dat dan gedifferentieerd?

En de leerstof wordt dan ook ondervraagd tijdens toetsen en examens? Of is dat "extra leerstof"? Wordt het dan niet moeilijk om als leerkracht nog alle leerstof te zien?

Lijkt me wel een leuk idee alleen twijfel ik wat of de leerlingen al verantwoordelijk en/of zelfstandig genoeg zijn op die leeftijd? (de brugklas is toch rond 12 jaar ofzo?)
Ze krijgen gewoon een planning van ons, en de stof wordt in het verlengde van het klassikaal onderwijs gegeven. En nee, dit wordt schoolbreed ingevoerd, dus óók op het VMBO.
pi_33948889
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 19:20 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Ben ik nou gek, of is dit gewoon Tweede Fase light?
pi_33956536
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 19:51 schreef Roellio het volgende:

[..]

Ze krijgen gewoon een planning van ons, en de stof wordt in het verlengde van het klassikaal onderwijs gegeven. En nee, dit wordt schoolbreed ingevoerd, dus óók op het VMBO.
Aan het begin van de week een zooitje taken krijgen dat je aan het einde van de week af moet hebben, met nog gewoon klassikale lessen en een aantal uren zelfstandig werken aan één van die taken naar keuze, heet toch dalton?
Alle gekheid op een stokje, want daar hoort gekheid thuis, nietwaar. Het zou toch gek zijn als we het in een doosje zouden stoppen, danwel theelepelsgewijs op zouden hangen aan een rekje... - G. de Vader
pi_34005875
Ik was dit hele topic kwijt! Niet gezien dat die andere gesloten was en deze stond nog niet in my active topics. Maar daar ben ik weer

tvp dus
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  zondag 15 januari 2006 @ 20:02:51 #49
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_34096127
Ik had deze hele topic niet gezien...., maar ik miste hem wel! Blij dat ik hem heb gevonden. Kan ik meteen vragen hoe men hier over de spw denkt. Ik zit er nu zelf op en ben er niet helemaal weg van, slechte organisatie, onduidelijkheid etc. Maar ik kan straks wel door naar de Pabo, dus het zit wel snor. Ik vroeg me alleen af hoe anderen over de spw denken. Ook de mensen die spw'ers op de Pabo in de klas hebben (gehad).
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_34131414
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 19:29 schreef RaisinGirl het volgende:
Daarom ga ik toch ook verder kijken en de komende tijd solliciteren op functies buiten het onderwijs. Tja.
Klote, want ik begrijp dat je het dus WEL erg leuk vindt? Vervelend dat er zo weinig en zulke kleine vacatures zijn. Enig idee in welke richting je het nu gaat zoeken?

Bij mij fluctueert het ook voortdurend: ik had vandaag bijvoorbeeld een heerlijke lesdag, maar daarna ging ik op de Postbanksite mijn maximale hypotheek laten berekenen.....tja en dan weet ik het allemaal niet zo goed meer hoor
pi_34136994
Vergeleken met de meeste vacatures is een steuntrekker financieel nog beter af. Ik vind dat echt slecht van het onderwijs.
  maandag 16 januari 2006 @ 21:29:25 #52
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34137535
Achja, dan moeten scholen maar collegegeld gaan vragen.
pi_34137725
Ik vind het vak leraar leuk, en ik hou helemaal niet van werken in de private sector. Maar ik ben niet gek, ik ga echt niet op een houtje zitten bijten om toch leraar te zijn. Dan zoek ik wel wat anders.
pi_34137827
Op een houtje bijten is zelfs nog uit te houden, maar als je niet eens een dak boven je hoofd kan betalen is het wel erg triest.
  maandag 16 januari 2006 @ 21:37:02 #55
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34137910
Trouwens erg leuke scholen om te werken: www.uwc.org
pi_34138026
Ach, er zijn voor mij nog genoeg opties; Vertalen, schrijven en vooral in het buitenland lesgeven zijn dingen die ik sowieso wil doen, naast of als het de enige manier is, in plaats van lesgeven op een Nederlandse middelbare school voor een habbekrats.
pi_34139129
Ik wil hier even een post plaatsen, zodat ik dit topic later kan terugvinden.
pi_34141424
quote:
Op maandag 16 januari 2006 21:39 schreef Evil_Jur het volgende:
Ach, er zijn voor mij nog genoeg opties; Vertalen, schrijven en vooral in het buitenland lesgeven zijn dingen die ik sowieso wil doen, naast of als het de enige manier is, in plaats van lesgeven op een Nederlandse middelbare school voor een habbekrats.
Ik heb de verkeerde taal uitgezocht (ivm andere mogelijkheden)
Maar heb wel weer zin in stage enzo, mis leerlingen om me heen.
Mon 'en!
pi_34150054
quote:
Op maandag 16 januari 2006 19:22 schreef thaleia het volgende:

Klote, want ik begrijp dat je het dus WEL erg leuk vindt? Vervelend dat er zo weinig en zulke kleine vacatures zijn. Enig idee in welke richting je het nu gaat zoeken?

Bij mij fluctueert het ook voortdurend: ik had vandaag bijvoorbeeld een heerlijke lesdag, maar daarna ging ik op de Postbanksite mijn maximale hypotheek laten berekenen.....tja en dan weet ik het allemaal niet zo goed meer hoor
Ik vind het zeker wel erg leuk, ja. Aan de andere kant: ik heb voordat ik het onderwijs in ging (ik ben pas anderhalf jaar bezig) al behoorlijk wat andere banen gehad en andere werkervaring opgedaan. Daardoor weet ik dat er andere banen zijn, die ik ook leuk vind. Ik ben nooit iemand geweest die zich heeft blind gestaard op één ding. Dat wil ik ook niet, want ik wil me breed ontwikkelen. Bovendien: ik kan altijd weer terug in het onderwijs als de juiste vacature voorbij komt.

Het heeft er vooral mee te maken dat ik een goede baan had voordat ik de overstap maakte. Een die redelijk goed betaalde en het was ook nog eens in mijn eigen woonplaats. Ik vind het niet erg om nu, als investering voor de toekomst zeg maar, dit schooljaar nog wat af te zien in de zin van: ver reizen en weinig uren en dus niet zoveel salaris (dit probeerde ik nog te compenseren door op twee scholen te werken, maar dat was dus geen succes). Maar ik ben niet van plan dat nog een schooljaar te gaan doen. Het is dus heel simpel. Of er komt een vacature bij mij in de buurt (Den Haag en omstreken) van tenminste 18 uren op één school of ik ga weer iets anders doen. Ik zag al best wat leuke banen weer bij de rijksoverheid en aangezien ik daar al ervaring heb, is dat zeker een optie.
pi_34153081
1e jaars Lerarenopleiding Geschiedenis meldt zich..

op competentiegericht onderwijs..

(tvp..)
I don't really come from outer space || Last.fm
pi_34153323
quote:
Op maandag 16 januari 2006 21:18 schreef Neuralnet het volgende:
Vergeleken met de meeste vacatures is een steuntrekker financieel nog beter af. Ik vind dat echt slecht van het onderwijs.
Mijn vriend zit al grapjes te maken dat ik met deze uren en dit salaris net zo goed een kind kan gaan krijgen (en dan heb ik nog geluk dat ik hoog ben ingeschaald, omdat ze rekening hebben gehouden met mijn laatst verdiende salaris buiten het onderwijs). En dan een paar uurtjes blijven werken als een soort hobby. Hmz. Er zit natuurlijk een kern van waarheid in: het onderwijs is vooral aantrekkelijk voor mensen met kinderen. Je kan gemakkelijk parttime werken en bent ook in je uren flexibel. Gevolg is wel dat hoogopgeleide, ambitieuze mensen die fulltime willen werken het onderwijs amper serieus kunnen nemen. Hoeveel vacatures ik wel niet voorbij zie komen van zes, acht, tien of twaalf lesuurtjes. Het is toch belachelijk.

Eventjes een paar voorbeelden van recente vacatures op volkskrantbanen.nl:
DOCENT Biologie (m/v)
voor minimaal 8 lessen en maximaal 13 lessen (in overleg) waarvan één klas ANW.

Docent DUITS
12 lessen onderbouw vmbo BL/KL

Docent MAATSCHAPPIJLEER
7 lessen onderbouw vmbo BL/KL

Docent Engels m/v
le of 2e grands bevoegd, 14 lessen onderbouw havo/atheneum en gymnasium.

En meesterbaan.nl:
Duits 2e graad
Aantal uren 6

Klassieke talen
Aantal uren 11

[ Bericht 27% gewijzigd door RaisinGirl op 17-01-2006 11:31:24 ]
  dinsdag 17 januari 2006 @ 11:24:38 #62
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34153378
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:14 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
1e jaars Lerarenopleiding Geschiedenis meldt zich..

op competentiegericht onderwijs..

(tvp..)
Ik kots even met je mee. Tweede graads maatschappijleer, maar competentie gericht is da bomb op dit moment
pi_34153524
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:24 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik kots even met je mee. Tweede graads maatschappijleer, maar competentie gericht is da bomb op dit moment
Ik ben nog niemand tegengekomen, incl. docenten Hogeschool, die tevreden is met het nieuwe systeem..

'Doe maar wat met dat portfolio'..

'Ik heb een toets gehaald, dus ik ben slimmer en competenter'..
I don't really come from outer space || Last.fm
pi_34153755
Ik heb vorig jaar (eerstegraadsopleiding ICLON, Leiden) geen beoordeling gehad over mijn portfolio (als eindproduct). Ik heb dus geen idee of ik een matige, gemiddelde, of goede student en docent in spé was. Gelukkig heb ik wel met de docent vakdidactiek een goed gesprek gehad naar aanleiding van een lessenserie die ik had gemaakt. Hij zei ook duidelijk wat hij vond van mijn ontwikkeling en wat hij in mij zag. Dan weet je tenminste waar je staat.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 11:45:54 #65
54772 Silmarwen
pi_34153964
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:37 schreef RaisinGirl het volgende:
Ik heb vorig jaar (eerstegraadsopleiding ICLON, Leiden) geen beoordeling gehad over mijn portfolio (als eindproduct). Ik heb dus geen idee of ik een matige, gemiddelde, of goede student en docent in spé was. Gelukkig heb ik wel met de docent vakdidactiek een goed gesprek gehad naar aanleiding van een lessenserie die ik had gemaakt. Hij zei ook duidelijk wat hij vond van mijn ontwikkeling en wat hij in mij zag. Dan weet je tenminste waar je staat.
Ja ik vind dat ook veel praktischer. Bovendien moet je idd aan de hand van toetsen laten zien dat je competenter bent. Iemand kan de theorie wel goed kennen, maar kan een waardeloze docent zijn.
pi_34158340
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:22 schreef RaisinGirl het volgende:
Er zit natuurlijk een kern van waarheid in: het onderwijs is vooral aantrekkelijk voor mensen met kinderen. Je kan gemakkelijk parttime werken en bent ook in je uren flexibel. Gevolg is wel dat hoogopgeleide, ambitieuze mensen die fulltime willen werken het onderwijs amper serieus kunnen nemen.
Klopt. Het lijkt een vicieuze cirkel: parttime werkende ouders zitten niet zo met dat lage salaris (partnerlief brengt immers het echte inkomen binnen), en vinden het natuurlijk ook prima dat er vacatures zijn van 8 lesuurtjes. En omdat zij die dingen voor lief nemen, blijft het zo, en gaan de mensen die het WEL van het geld en de uren moeten hebben hun heil elders zoeken. Gevolg: nog meer parttime werkende ouders, en bovenstaand verhaal blijft bestaan.
Dit alles komt de status van het beroep ook bepaald niet ten goede.

Een school kan lastig draaien op parttime werkende ouders alleen (IEDEREEN wil de eerste uren, de laatste uren en de woensdagmiddag -liefst nog de hele woensdag- vrij, bijvoorbeeld), en het lerarentekort stijgt, dus het lijkt me dat de vicieuze cirkel doorbroken moet worden. Ik heb er echter weinig vertrouwen in dat de regering daar spoedig actie in onderneemt
pi_34159151
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 14:01 schreef thaleia het volgende:

[..]

Klopt. Het lijkt een vicieuze cirkel: parttime werkende ouders zitten niet zo met dat lage salaris (partnerlief brengt immers het echte inkomen binnen), en vinden het natuurlijk ook prima dat er vacatures zijn van 8 lesuurtjes. En omdat zij die dingen voor lief nemen, blijft het zo, en gaan de mensen die het WEL van het geld en de uren moeten hebben hun heil elders zoeken. Gevolg: nog meer parttime werkende ouders, en bovenstaand verhaal blijft bestaan.
Dit alles komt de status van het beroep ook bepaald niet ten goede.

Een school kan lastig draaien op parttime werkende ouders alleen (IEDEREEN wil de eerste uren, de laatste uren en de woensdagmiddag -liefst nog de hele woensdag- vrij, bijvoorbeeld), en het lerarentekort stijgt, dus het lijkt me dat de vicieuze cirkel doorbroken moet worden. Ik heb er echter weinig vertrouwen in dat de regering daar spoedig actie in onderneemt
Ik doe nu zelf VWO (Atheneum), en ga volgend jaar naar de PABO, terwijl ik net zo goed naar de universiteit had kunnen gaan. Maar leraar basisonderwijs lijkt mij gewoon zo enorm leuk, daar heb ik het lage salaris best voor over. Ik geef sowieso niet veel om geld, zolang ik ervan kan rondkomen en af en toe iets leuks kan doen of kopen vind ik het best. Het is wel een feit dat als ik later ga samenwonen, we tweeverdieners moeten zijn. Wat dan weer lastig uitkomt met kinderen.

Nu ben ik echter een uitzondering op de regel (alhoewel ik samen met iemand anders van V6 naar die PABO ga). De enige manier om meer mensen met een hoge vooropleiding het (basis)onderwijs in te krijgen is zoals jullie ook al zeggen een beter salaris. Want ik weet zeker dat er genoeg universiteit-capable mensen zijn die graag leraar willen worden, maar het toch laten omdat ze dan gewoon erg weinig zullen gaan verdienen.

Het volgende probleem dat er is is het niveau van de PABO (getuige ook de recente nieuwsberichten). Dit is een direct gevolg van de salarissen voor leerkrachten. Er komen weinig mensen naar de opleiding, en als ze al komen zijn het vooral mensen met een lage vooropleiding. Door betere salarissen uit te keren zullen er meer (hoger opgeleide) mensen naar de PABO stromen, waardoor de PABO het niveau kan verhogen zonder een massaal lerarentekort te creeëren.

Maar zoals jij ook al zei, heeft onze regering op dit ogenblik andere prioriteiten. Terwijl het onderwijs toch de basis is van de economie. Ach, ze komen zichzelf nog wel tegen.
'And I called your name,
  dinsdag 17 januari 2006 @ 14:41:08 #68
54772 Silmarwen
pi_34159717
Ik heb wat dat betreft wel geluk. Mijn verloofde verdient heel erg goed. zo goed dat ik bijvoorbeeld geen bijbaan nodig heb naast mijn studie. Ik kan dus parttime werken of fulltime voor een niet zo super hoog loon, zonder in de problemen te komen.

Maar als je het voor het geld doet kun je beter een andere hbo of wo studie gaan doen.
pi_34162068
Maar is het dan zo slecht gesteld met jullie loon?
Of verdienen mensen in de privé-sector bij jullie gewoon zo veel?
  dinsdag 17 januari 2006 @ 15:44:51 #70
54772 Silmarwen
pi_34162218
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 15:40 schreef leonieke het volgende:
Ik vind het loon niet zo slecht. In vergelijking tot andere HBO opleidingen is het wel erg laag.
pi_34163320
Het salaris voor een beginnend docent ligt niet bijster hoog, maar ook niet gruwelijk laag:
Wanneer je een volledige betrekking hebt als docent in het voortgezet onderwijs in een LB-functie ligt het salaris op ¤ 2.198 en dit kan oplopen tot een maximum van ¤ 3.359 (dit zijn bruto bedragen per maand).

Er zijn alleen een paar bezwaren:
- maar weinig docenten werken fulltime, zeker als ze net beginnen (1. omdat er niet voldoende uren zijn, 2. omdat ze nog veel tijd kwijt zijn aan lesvoorbereidingen etc.). In de praktijk werken deze docenten echter wel meer uren dan er 'officieel' voor staan;
- salarisonderhandelingen zijn niet erg gebruikelijk in het onderwijs. Als beginnend docent zal het moeilijk zijn om 'al' na twee jaar door te groeien naar een hogere schaal. Terwijl dit bij bijvoorbeeld de rijksoverheid veel minder een punt is;
- er wordt geen onderscheid gemaakt in opleidingsniveau, terwijl dit in andere sectoren vaak wel zo is. Als universitair geschoolde beginnende docent zal het je dan ook vaak overkomen dat leeftijdsgenoten met eenzelfde opleidingsniveau in andere sectoren op basis van dat opleidingsniveau veel hogere salarissen krijgen. Hierdoor ontstaat bij deze groep het idee: ik word onderbetaald.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 16:26:06 #72
54772 Silmarwen
pi_34163730
Ik vind het betalen naar niveau trouwens een raar idee voor het onderwijs. Dit omdat het vmbo en speciaal onderwijs (meer tweede graads) vaak gezien wordt als zwaarder dan havo/vwo.
pi_34163848
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 15:40 schreef leonieke het volgende:
Bruto maandsalarissen ( Loonpeil 1 juli 2002 (niet echt recent, dus tel er gerust een paar honderd euro's bij op))

Schooltype.....................................................................Schaal....Beginsalaris...Eindsalaris
Basisonderwijs............................................................LA.............2.073..............2.991
Voortgezet onderwijs tweede graad.........................LB............2.150..............3.285
Voortgezet onderwijs eerste graad...........................LD............2.171..............4.361
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie.........LB/LC......2.150..............3.834

Trouwens ook wel typerend dat er op werkeninhetonderwijs.nl zulke outdated informatie staat, iets meer actief het onderwijs promoten zou toch moeten kunnen zou je zeggen.
'And I called your name,
pi_34164679
Zo slecht is dat toch helemaal niet?

Een linkje naar de weddeschaal waar ik in val http://ond.vlaanderen.be/wedde/weddenschalen/huidig/barema.asp?nr=301&benoeming=vast
Misschien krijgen jullie hierdoor wat meer moed

en als het een troost kan zijn, of je nu in het aso of bso werkt, dat maakt voor ons allemaal geen verschil.

Licentiaten verdienen bij ons trouwens netto ongeveer 250 euro meer per maand en moeten hiervoor 2 à 3 uren minder werken per week
pi_34164820
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:50 schreef leonieke het volgende:
Zo slecht is dat toch helemaal niet?

Een linkje naar de weddeschaal waar ik in val http://ond.vlaanderen.be/wedde/weddenschalen/huidig/barema.asp?nr=301&benoeming=vast
Misschien krijgen jullie hierdoor wat meer moed

en als het een troost kan zijn, of je nu in het aso of bso werkt, dat maakt voor ons allemaal geen verschil.

Licentiaten verdienen bij ons trouwens netto ongeveer 250 euro meer per maand en moeten hiervoor 2 à 3 uren minder werken per week
Nou ja, veel is het niet te noemen . Maar mij hoor je voorderest ook niet klagen hoor, geld interesseert mij niet zoveel. Echter zijn de lage lonen wel de reden van het slechte onderwijs.
Trouwens, puur uit nieuwsgierigheid, hoeveel belasting gaat er in België vanaf? Is dat te vergelijken met Nederland?
'And I called your name,
pi_34165139
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:54 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Nou ja, veel is het niet te noemen . Maar mij hoor je voorderest ook niet klagen hoor, geld interesseert mij niet zoveel. Echter zijn de lage lonen wel de reden van het slechte onderwijs.
Trouwens, puur uit nieuwsgierigheid, hoeveel belasting gaat er in België vanaf? Is dat te vergelijken met Nederland?
ik moet toegeven dat ik veranderd ben naar het onderwijs voor het geld. Je wilt dus echt niet weten hoeveel ik verdiende op mijn vorig werk (privé)

Ik denk dat er per maand 40% afgaat ofzo. Ik zou het eigenlijk niet zo uit mijn hoofd kunnen zeggen en al mijn loonstrookjes liggen thuis (bij mijn ma)

Nu vind ik wel dat mensen in het onderwijs vaak klagen over het loon, maar je mag ook niet vergeten dat we (hier in belgië toch) wel doorbetaald worden tijdens de vakantie, ook de grote vakantie. Zo'n zaken mag je toch ook niet vergeten... Ook al moet er dan ook wat gewerkt worden, het is niet dat we dan elke dag bezig zijn eh
pi_34166285
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:26 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind het betalen naar niveau trouwens een raar idee voor het onderwijs. Dit omdat het vmbo en speciaal onderwijs (meer tweede graads) vaak gezien wordt als zwaarder dan havo/vwo.
Metaalbankwerker in ploegendienst, uitbener of vuilnisman lijkt mij ook zwaarder dan kantoorbeambte, of internist, of eigenaar van een goedlopend internetbedrijfje. What's your point?

leonieke, natuurlijk biedt het onderwijs voordelen in de vorm van flexibele inroostering, lange vakanties, maar het is nou ook weer niet zo dat die dingen in andere sectoren zo rampzalig zijn: vrienden die in andere sectoren werken, kunnen tegenwoordig door allerlei leuke "werk officieel 36 uur, draai er 40, spaar zo superveel vrije dagen"-regelingen net zo goed zes weken aaneen vakantie opnemen, en hebben dan nog geld om in die zes weken naar een leuke exotische bestemming te gaan ook
Tevens kunnen zij een vrije dag opnemen wanneer het hen uitkomt, of wat later beginnen als dat hen uitkomt, of wat eerder weggaan als dat hen uitkomt....dus zo onflexibel is het voor hen allemaal ook niet.

Kortom, die pluspunten van het onderwijs, in combinatie met uiteraard de leukheid van het werk , wegen toch niet zo sterk op tegen het verhoudingsgewijs erg lage salaris, dat blijkt wel uit het feit dat zo weinig hoger opgeleiden nog voor het onderwijs kiezen.
pi_34166855
Precies, thaleia. In alle sectoren is het zo dat hoe meer je met je poten in de modder staat, hoe zwaarder de baan is. Dit betekent niet dat je dus ook goed betaald wordt, in tegendeel. Als je het zo gaat bekijken, zouden juist de ambtenaren op het Ministerie van Onderwijs de laagstbetaalde banen moeten hebben. Die zitten immers lekker met een kopje koffie erbij nota's te schrijven, uit het raam te staren, te emailen, en besprekingen te voeren. Relaxed! Het uitvoerende werk wordt altijd het minst gewaardeerd. Het is a fact of life, maar in het onderwijs moeten ze nodig aan gelijkheid doen omdat dat zogenaamd wèl rechtvaardig is. Ik begin steeds meer een VVD-er te worden, geloof ik (wees niet bang, ik ben nog altijd lid van GL...).

Bij de eerstegraads docenten zal het tekort aan leraren het grootst worden. Dus zullen ze het onderwijs juist voor die groep jonge mensen aantrekkelijk moeten maken. Door geld dus. Maar ik vrees dat ze kiezen voor een andere oplossing: dan maar lageropgeleide docenten les laten geven in bovenbouw Havo/Vwo.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 17:52:37 #79
54772 Silmarwen
pi_34166938
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:33 schreef thaleia het volgende:

[..]

Metaalbankwerker in ploegendienst, uitbener of vuilnisman lijkt mij ook zwaarder dan kantoorbeambte, of internist, of eigenaar van een goedlopend internetbedrijfje. What's your point?
Dat tweede graads docenten het zwaarder hebben. Het is slechts 2 jaar studeren verschil. Big deal. Ze doen toch precies hetzelfde?

En zo'n thumbs down hoeft ook weer niet. Het valt me op dat eerste graads docenten vaak neerkijken op tweede graads docenten en dat is helemaal nergens voor nodig. Veel tweede graads docenten besluiten later nog eerste graad docent te worden en meestal zonder enig probleem. Het verschil tussen die docenten zit echt niet in de intelligentie, want vaak beschikken ze al over hetzelfde niveau en veel tweede graads docenten geven ook al op eerste graads niveau les. Het verschil is 2 jaar studie en een ander naampje.
pi_34166972
thaleia, ik kom dan waarschijnlijk uit een andere privésector waar ik 2 weken na elkaar verlof kon nemen tijdens de grote vakantie en dan nog 10 dagen over had waarvan ik alle brugdagen moest aftrekken. Overuren werden niet betaald en mochten niet opgenomen worden. Die deed je maar omdat je de job zo graag deed en het zo goed op had met de bazen en als je eens vroeger wou vertrekken, moest je er toch voor zorgen dat je dat kwartier zeker en vast ingehaald had over de middag
Maar ik geef het toe, ik ben er vertrokken omdat het er echt een slecht systeem was.

Voor de rest vind ik gewoon de job echt leuk en ik zou wel graag wat meer verdienen (wie niet ) maar die job zou ik toch niet willen opgeven.
Ook al loop ik soms wat lastig rond dat er mensen zijn die minder uren moeten werken en makkelijkere klassen hebben (kleine groepjes, bijna volwassen leerlingen) en dan toch nog meer verdienen.
pi_34167003
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:52 schreef Silmarwen het volgende:
En zo'n thumbs down hoeft ook weer niet. Het valt me op dat eerste graads docenten vaak neerkijken op tweede graads docenten en dat is helemaal nergens voor nodig.
Dit is wel een erg sterk staaltje projectie, of lezen-wat-je-wilt lezen Silmarwen. Lees ook even de verduidelijking van RaisinGirl. Misschien verwoordde ik het niet duidelijk genoeg.
pi_34167099
Ik heb zelf bedacht dat ik maar eens moet gaan rondkijken naar werk in een andere sector, en als ik voordat ik die gevonden heb een vent vind met een prettig inkomen, dan blijf ik lekker in het onderwijs
  dinsdag 17 januari 2006 @ 18:08:36 #83
54772 Silmarwen
pi_34167431
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:54 schreef thaleia het volgende:

[..]

Dit is wel een erg sterk staaltje projectie, of lezen-wat-je-wilt lezen Silmarwen. Lees ook even de verduidelijking van RaisinGirl. Misschien verwoordde ik het niet duidelijk genoeg.
Dit heeft helemaal niets met projectie te maken en wat RaisinGirl zegt, daar ben ik het ook niet mee eens.
Ik vind het hele eerste graad tweede graad onzinnig. Maar het zal wel aan mij liggen ofzo.
pi_34167653
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:57 schreef thaleia het volgende:
Ik heb zelf bedacht dat ik maar eens moet gaan rondkijken naar werk in een andere sector, en als ik voordat ik die gevonden heb een vent vind met een prettig inkomen, dan blijf ik lekker in het onderwijs
Ja joh, waarom niet? Je bent nog jong ( ), nu kan het nog. Het onderwijs loopt ook niet weg.
pi_34167703
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:08 schreef Silmarwen het volgende:

Dit heeft helemaal niets met projectie te maken en wat RaisinGirl zegt, daar ben ik het ook niet mee eens.
Ik vind het hele eerste graad tweede graad onzinnig. Maar het zal wel aan mij liggen ofzo.
In andere sectoren vind je dat ook onzinnig? Of alleen in het onderwijs?
pi_34167759
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:08 schreef Silmarwen het volgende:
En jij bent er nog niet mee bekend dat er alleen bij de oude garde nog een verschil in betaling is, en dat de rest gewoon standaard in LB zit, en dat er op LC en LD gesolliciteerd moet worden, waarbij tweedegraders net zo goed in C en D terecht kunnen komen?
  dinsdag 17 januari 2006 @ 18:36:53 #87
54772 Silmarwen
pi_34168454
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:16 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

In andere sectoren vind je dat ook onzinnig? Of alleen in het onderwijs?
Ik heb uitgelegd waarom ik het in het onderwijs onzinnig vind en dat kun je toepassen op andere sectoren. Daar is dit minieme verschil in uitvoering en het grote verschil in loon minder terug te vinden dan in het onderwijs.

En ja ik ben ermee bekend dat het bij de oude garde wel zo is en de nieuwe niet. Maakt het niet minder belachelijk.
pi_34169455
Het onderwijs wordt door het type vacatures en het type opleiding wat eraan vooraf gaat onmogelijk gemaakt voor veel mensen die graag het onderwijs in zouden willen. Daar gaat veel talent verloren.
pi_34179234
Ik loop sinds kort ook stage en dat is tot nu toe erg leuk!
Alleen ik zit met 1 ding wat ik niet zo tof vind: Als ik voor de klas sta gaan sommige meisjes de hele tijd giechelen.
De vorige les dus weer. Er moest moest iets voorgelezen worden uit het boek dus heb ik die meisjes maar laten lezen, maar ik kan ze natuurlijk niet altijd laten lezen.

Heeft iemand een paar tips voor dit "probleem?" Het is een eerste klas VMBO.
pi_34179786
Ligt er ook wel aan waarom ze lachen (vind ik). Lachen ze jou uit, of hebben ze onderling lol om iets anders?
pi_34180182
Ik denk dat ze om mij lachen.
pi_34181283
Ik heb er minder geduld mee. Als twee leerlingen continu aan het vervelen zijn, dan zal het lachen ze snel vergaan. Na schooltijd wel te verstaan.
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:45:58 #93
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34218993
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:49 schreef RaisinGirl het volgende:
Bij de eerstegraads docenten zal het tekort aan leraren het grootst worden. Dus zullen ze het onderwijs juist voor die groep jonge mensen aantrekkelijk moeten maken. Door geld dus. Maar ik vrees dat ze kiezen voor een andere oplossing: dan maar lageropgeleide docenten les laten geven in bovenbouw Havo/Vwo.
Alsjeblieft niet zeg. Docenten in de bovenbouw vwo moeten een academisch niveau hebben, mensen die echt verstand van zaken hebben. Dan zou ik eerder gaan voor het inzetten van universiteitsstudenten en eventueel hoogleraren/universitair docenten of andere universiteitsmensen.
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:49:04 #94
54772 Silmarwen
pi_34219171
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:45 schreef nickybol het volgende:

[..]

Alsjeblieft niet zeg. Docenten in de bovenbouw vwo moeten een academisch niveau hebben, mensen die echt verstand van zaken hebben. Dan zou ik eerder gaan voor het inzetten van universiteitsstudenten en eventueel hoogleraren/universitair docenten of andere universiteitsmensen.
Meen je dit nu serieus? Dus mensen van het hbo hebbengeen verstand van zaken!?

Ik ga me steeds minder thuisvoelen in dit topic zeg.
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:51:48 #95
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34219327
Mensen van het WO hebben meer verstand van zaken. Ze hebben een wetenschappelijk denkniveau. En ik denk dat dat toch belangrijk is. Mensen met een wetenschappelijk denkniveau die hun leerlingen ook aan het denken kunnen zetten. Op de havo zou ik overigens geen bezwaar hebben tegen het inzetten van tweedegraads leraren.
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:54:01 #96
54772 Silmarwen
pi_34219449
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:51 schreef nickybol het volgende:
Mensen van het WO hebben meer verstand van zaken. Ze hebben een wetenschappelijk denkniveau. En ik denk dat dat toch belangrijk is. Mensen met een wetenschappelijk denkniveau die hun leerlingen ook aan het denken kunnen zetten. Op de havo zou ik overigens geen bezwaar hebben tegen het inzetten van tweedegraads leraren.
Nou moe, er zijn genoeg hbo studenten die eerst tweede graads doen omdat je meer stage hebt en dus ook gewoon een wo denkniveau hebben. Daarbij kun je sommige opleidingen (zoals die van mij) niet eerste graads doen zonder je tweede graad te hebben.

Er zijn ook genoeg mensen die hbo doen en zelf van het vwo komen. Veel hbo studenten kiezen voor tweede graads vanwege de stage, wat in mijn ogen enorm belangrijk is. Wat een gegeneraliseer hier zeg.
pi_34219538
Voel je toch niet meteen zo in de wiek geschoten zeg. Leerlingen in de bovenbouw van het VWO dienen te worden voorbereid op wetenschappelijk onderwijs, op de universiteit dus. Het lijkt mij zeer voor de hand liggen als we daaraan de conclusie verbinden dat dit het beste gedaan kan worden door mensen die zelf dit onderwijs hebben genoten en dus weten waarop ze de leerlingen moeten voorbereiden: degenen die vakinhoudelijk de juiste expertise in huis hebben. Het onderwijs (en de wijze van toetsing) dat ik geef aan een VWO 5 of 6 klas is niet te vergelijken met het onderwijs in een brugklas of een Havo 3. Logisch toch?
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:58:34 #98
54772 Silmarwen
pi_34219676
Nee niet logisch. Maar ik heb geen zin in een welles nietes spel want hier worden we het toch niet overeens. Ik hoop alleen dat niet alle eerste graads docenten zo enorm neerbuigend doen en dat ik het niet zo hoog in mijn bol krijg met mijn eerste graads op zak zeg.

En dit zijn dus docenten, mensen die empathie en begrip moeten kunnen opbrengen en uitleggen dat het niet erg is als je havo gaat doen en leerlingen motiveren?

Misschien moeten ze toch maar eens meer stage invoeren op het wo, voor het sociale deel. Onderwijs is wel meer dan allee vakinhoudelijke kennis.

Ik voel me overigens niet in de wiek geschoten. Ik ben van plan mijn eerste graads te doen, maar ik zal nooit zo neerkijken op tweede graadsdocenten.
pi_34219911
Nickybol, jij zit vast zelf nog op de middelbare school? ! ! !
pi_34220086
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:55 schreef RaisinGirl het volgende:
Voel je toch niet meteen zo in de wiek geschoten zeg. Leerlingen in de bovenbouw van het VWO dienen te worden voorbereid op wetenschappelijk onderwijs, op de universiteit dus. Het lijkt mij zeer voor de hand liggen als we daaraan de conclusie verbinden dat dit het beste gedaan kan worden door mensen die zelf dit onderwijs hebben genoten en dus weten waarop ze de leerlingen moeten voorbereiden: degenen die vakinhoudelijk de juiste expertise in huis hebben. Het onderwijs (en de wijze van toetsing) dat ik geef aan een VWO 5 of 6 klas is niet te vergelijken met het onderwijs in een brugklas of een Havo 3. Logisch toch?
Dus als ik het goed begrijp (ik heb nog altijd probs met jullie afkortingen) vind jij dat iemand die een studie volgt die specifiek gericht is op het onderwijs het beter kan uitleggen dan iemand die een studie volgt die meer gericht is op de inhoud zelf? Je bedoelt dus dat als je de inhoud kent dat je het ook kunt overbrengen?
Laat me toe om te reageren met ... Oh My God

Maar ik denk alleszins dat jij één van die persoontjes bent die denkt de waarheid in pacht te hebben omdat je nu net de richting hebt gekozen waar je de leerstof vanbuiten kon blokken in plaats van de richting waar je echt moest gaan nadenken...

Trouwens, mensen die bijna geen stage gedaan hebben, kunnen volgens mij echt niet zo goed lesgeven als iemand die een opleiding gevolgd heeft met veel meer stage. Oke, er zijn uitzonderingen, maar ze zijn echt met niet zo velen hoor...

En euh... als het een troost kan zijn, ik heb een richting gevolgd waardoor ik blijkbaar vakinhoudelijk de juiste expertise niet heb (wat zeg je het toch mooi...) maar laat mij toe om te zeggen dat ik mijn vak wel ken én het dankzij mijn stage ook echt wel kan overbrengen...
En dan mogen ze mij echt nog voor een groep van het zesde jaar van het hoger niveau gooien...

Wat een mentaliteit hier
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:09:18 #101
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34220219
Die sociale vaardigheden heb je juist nodig als tweede graads docent in de onderbouw en het vmbo. In de bovenbouw vwo heb je geen sociale vaardigheden nodig. Daar moet je je leerlingen het vak overbrengen en minder sociale dingen dan in de onderbouw.
pi_34220350
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:09 schreef nickybol het volgende:
Die sociale vaardigheden heb je juist nodig als tweede graads docent in de onderbouw en het vmbo. In de bovenbouw vwo heb je geen sociale vaardigheden nodig. Daar moet je je leerlingen het vak overbrengen en minder sociale dingen dan in de onderbouw.
Ik ga het eens zeggen aan mijn collega's die les geven aan de oudere leerlingen dat ze hun sociale vaardigheden aan de kant kunnen schuiven
Je vindt jezelf echt een goede leerkracht eh, zo zonder sociale vaardigheden?

Trouwens, ik hoop dat je daarmee niet wilt veronderstellen dat ik enkel maar sociale vaardigheden heb... Ik zou nergens meer in verschieten als ik dit hier nog eens opnieuw lees
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:12:19 #103
54772 Silmarwen
pi_34220390
Godzijdank dat meer mensen (Roellio en Leonieke) die reacties raar vinden. Ik voelde me al heel raar. Met mijn HBO opleiding zit ik nog steeds ver boven het niveau van de leerlingen in het VWO zeg.

Bovendien heb ik 3 jaar meer stage ervaring als ik klaar ben en studeer ik dan aan het wo (universiteit voor leonieke ) Ik vind het dan ook erg raar dat ik niet aan de havo of het vwo mag lesgeven (dit terwijl ik vwo en havo heb gedaan) en iemand die OOK 4 jaar in de boeken heeft gezeten maar GEEN 4 jaar stage ervaring heeft wel. Die vakinhoudelijke kennis scheelt helemaal niet veel en je wordt ruim (iig wel mijn opleiding) boven het middelbare school niveau opgeleid.

Ik blijf de reacties buitengewoon arrogant en ondoordacht vinden.
pi_34220405
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:03 schreef Roellio het volgende:
Nickybol, jij zit vast zelf nog op de middelbare school? ! ! !
Het ligt aan de sociale vaardigheden, joh, die heeft ze niet nodig.. en daarom komt het er allemaal wat 'raar' uit
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:14:11 #105
54772 Silmarwen
pi_34220497
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:09 schreef nickybol het volgende:
Ik neem aan dat jij toch op het WO ook wel Piaget en alle andere ontwikkelingspychologen hebt moeten bestuderen. Die duidelijk aangeven dat de sociale vaardigheden een stuk langer doorlopen dan tot 16 jaar oud.

Daarbij heb je meer dan genoeg VWO leerlingen die erg slim zijn maar sociaal zeer zwak zijn. Ik moet vmbo en onderbouw leerlingen ook stof overbrengen. Sterker nog tweede graads leraren zorgen ervoor dat jullie eerste graads leraren leerlingen met basiskennis krijgen. Zonder die basiskennis kom je niet ver.
pi_34220559
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:12 schreef Silmarwen het volgende:
Godzijdank dat meer mensen (Roellio en Leonieke) die reacties raar vinden. Ik voelde me al heel raar. Met mijn HBO opleiding zit ik nog steeds ver boven het niveau van de leerlingen in het VWO zeg.

Bovendien heb ik 3 jaar meer stage ervaring als ik klaar ben en studeer ik dan aan het wo (universiteit voor leonieke ) Ik vind het dan ook erg raar dat ik niet aan de havo of het vwo mag lesgeven (dit terwijl ik vwo en havo heb gedaan) en iemand die OOK 4 jaar in de boeken heeft gezeten maar GEEN 4 jaar stage ervaring heeft wel. Die vakinhoudelijke kennis scheelt helemaal niet veel en je wordt ruim (iig wel mijn opleiding) boven het middelbare school niveau opgeleid.

Ik blijf de reacties buitengewoon arrogant en ondoordacht vinden.
Stel je voor dat we maar zouden weten wat we moeten uitleggen...
Kom het maar eens tegen dat je dan een leerling tegenkomt die er net al hetgeen van weet dat ik moet uitleggen.

"Ja, sorry, met je vragen ga je naar de leerkracht van de derde graad moeten gaan want die leerstof heb ik echt niet gezien in mijn opleiding. Ik ben maar een regent (zo noemen ze dat hier ) je moet echt bij een licentiaat zijn. Maar nu vind je toch niet dat ik dom ben he? Want ik wil wel lekker sociaal doen hoor met jullie allemaal! "

Je begrijpt dat ik jouw mening deel he, nietwaar?

En ik heb van mijn collega's van het -voor jullie- wo (ik leer het! ) nog nooit zo'n commentaar moeten horen. Bij ons geven ze tenminste toe dat ze de leservaring zeker niet hebben en dat ze op dat gebied heel wat 'schade' hebben in te halen op ons...
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:16:55 #107
54772 Silmarwen
pi_34220641
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:12 schreef leonieke het volgende:

[..]

Het ligt aan de sociale vaardigheden, joh, die heeft ze niet nodig.. en daarom komt het er allemaal wat 'raar' uit
Joh stof aanleren is toch gewoon een boek voorlezen en ze zelf laten werken. Toetsje maken en klaar is kees. Wat nou samenwerken, wat nou een kind door barre tijden helpen, wat nou pestgedrag vermijden.

Misschien moeten we de sociale vakken in de bovenbouw maar afschaffen. Krijgen we allemaal contactgestoorde slimme kids, die later onze kids weer les kunnen gaan geven of arts worden. Een psycholoog zonder sociale vaardigheden lijkt me een briljant idee.

Sorry dat ik het nu in het absurde trek, maar ik ben oprecht verbaasd over de reacties van de eerste graads docenten. ik krijg er gewoon koude rillingen van.
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:17:51 #108
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34220682
Nogmaals het gaat om het denkniveau, een WO opleiding staat nou eenmaal voor een bepaald denkniveau. Ik ga hier niet op de man spelen, en jullie zullen vast allemaal heel intelligent zijn, maar als ik zie wat voor een mensen er soms van het HBO komen. Als je de behoefte hebt om in de bovenbouw havo/vwo les te geven als 2e graads docent kun je je 1e graads diploma halen. Dan staat er vast wat voor een denkniveau je hebt. Anders wordt het natte-vingerwerk.

Daarbij zeg ik niet dat sociale vaardigheden niet nodig zijn, maar jullie zullen het met me eens zijn dat een 3vmbo klas een groter beroep doet op die vaardigheden dan een 5vwo klas.
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:18:34 #109
54772 Silmarwen
pi_34220720
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:15 schreef leonieke het volgende:

[..]

Stel je voor dat we maar zouden weten wat we moeten uitleggen...
Kom het maar eens tegen dat je dan een leerling tegenkomt die er net al hetgeen van weet dat ik moet uitleggen.

"Ja, sorry, met je vragen ga je naar de leerkracht van de eerste graad moeten gaan want die leerstof heb ik echt niet gezien in mijn opleiding. Ik ben maar een regent (zo noemen ze dat hier ) je moet echt bij een licentiaat zijn. Maar nu vind je toch niet dat ik dom ben he? Want ik wil wel lekker sociaal doen hoor met jullie allemaal! "

Je begrijpt dat ik jouw mening deel he, nietwaar?

En ik heb van mijn collega's van het -voor jullie- wo (ik leer het! ) nog nooit zo'n commentaar moeten horen. Bij ons geven ze tenminste toe dat ze de leservaring zeker niet hebben en dat ze op dat gebied heel wat 'schade' hebben in te halen op ons...
Ik heb dit ook nog nooit eerder gehoord hoor. Dit is voor mij helemaal nieuw en gelukkig maar, anders zou ik op vmbo scholen blijven de rest van mijn leven. Kan ik lekker knuffelen en spelenmet de leerlingen, ze zijn toch te dom voor de stof.
pi_34220743
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:16 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Joh stof aanleren is toch gewoon een boek voorlezen en ze zelf laten werken. Toetsje maken en klaar is kees. Wat nou samenwerken, wat nou een kind door barre tijden helpen, wat nou pestgedrag vermijden.

Misschien moeten we de sociale vakken in de bovenbouw maar afschaffen. Krijgen we allemaal contactgestoorde slimme kids, die later onze kids weer les kunnen gaan geven of arts worden. Een psycholoog zonder sociale vaardigheden lijkt me een briljant idee.

Sorry dat ik het nu in het absurde trek, maar ik ben oprecht verbaasd over de reacties van de eerste graads docenten. ik krijg er gewoon koude rillingen van.
Dan ga ik toch kiezen voor thuisonderwijs hoor... Mogen mijn kinderen les krijgen van hun lieve mama die wel overweg kan met sociale vaardigheden, maar ze misschien geen chirurg zal laten worden want ja, die kennis heb ik niet

Ik ga hier nu wel afsluiten, nog wat in de zetel hangen en een versgebakken pannenkoek gaan eten. Maar ik kijk al uit naar het vervolg van de discussie morgen
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:21:06 #111
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34220843
Er zijn hier een paar 2e graads docenten heel erg op hun teentjes getrapt. Niet nodig.
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:21:54 #112
54772 Silmarwen
pi_34220884
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:17 schreef nickybol het volgende:
Nogmaals het gaat om het denkniveau, een WO opleiding staat nou eenmaal voor een bepaald denkniveau. Ik ga hier niet op de man spelen, en jullie zullen vast allemaal heel intelligent zijn, maar als ik zie wat voor een mensen er soms van het HBO komen. Als je de behoefte hebt om in de bovenbouw havo/vwo les te geven als 2e graads docent kun je je 1e graads diploma halen. Dan staat er vast wat voor een denkniveau je hebt. Anders wordt het natte-vingerwerk.

Daarbij zeg ik niet dat sociale vaardigheden niet nodig zijn, maar jullie zullen het met me eens zijn dat een 3vmbo klas een groter beroep doet op die vaardigheden dan een 5vwo klas.
Kom gezellig een weekje bij mij langs. Mag je mijn boeken lezen (Alle 12 per 3 maanden) en de stof volgen. Kun je zien wat voor laag denkniveau we hebben. Doe toch niet zo raar, k heb zelf het vwo gedaan, maar ik vond het vwo onnodig veel werk.

Je kunt niet vaststellen wat voor denkniveau je hebt. Krijg je geen psychologie en pedagogiek op het wo ofzo? Je kunt heel leuk feiten herinneren, maar dat zegt niets over je denkniveau.

En nee ik ben het niet met je eens. 3vmbo is niet altijd makkelijk maar als je soms ziet wat voor acties er zijn in 5 vwo (jaja ik heb ook al stage gelopen in de bovenbouw van de havo en vwo als tweede graads) die zijn hondsbrutaal en moeten echt nog veel leren over gedragscodes, net zoals de vmbo'ers en net als veel volwassenen.
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:22:39 #113
54772 Silmarwen
pi_34220921
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:21 schreef nickybol het volgende:
Er zijn hier een paar 2e graads docenten heel erg op hun teentjes getrapt. Niet nodig.
Dan moet je niet zulke onzinnig uitspraken doen. Kom eerst eens kijken op het hbo voor je je oordeel klaar hebt.
pi_34221006
Ik kraak nergens tweedegraads docenten af. Volgens mij is het heel simpel te begrijpen dat iemand die op de universiteit vier of vijf jaar lang alleen maar vakinhoud heeft gehad op een wetenschappelijk niveau over het algemeen meer vakinhoudellijke kennis in huis heeft dan iemand die de tweedegraadsopleiding heeft gevolgd. Dan heb ik het niet zozeer over feitenkennis, maar vooral over inzicht. Dit verschil merk ik ook als ik praat met collega's. Anderzijds heb ik weer veel minder pedagogische kennis opgedaan in dat ene jaartje van de postdoctorale opleiding.

Verder schrijf ik ook niet dat iemand met meer kennis automatisch ook een goed docent is. Iemand die voor de klas staat, dient én kennis van zaken te hebben én het vermogen deze kennis over te brengen én sociale vaardigheden te hebben. Het één heft het andere niet op, noch sluit het één het andere uit.

Dat sommigen die alles zien als neerkijken op, vind ik het een vreemde projectie. Er is een verschil, dat is alles.

Overigens merk ik dat leerlingen in de bovenbouw van het VWO het heel leuk vinden om een (jonge) docent te hebben die universiteit heeft gedaan: zo kunnen zij aan mij vragen hoe dat er dan aan toegaat. Ze vragen me de oren van het hoofd over de universiteit waar ik les heb gehad en wat ik van de studie vond, etc. Ook daarom vind ik het belangrijk dat er academisch geschoolde docenten in het voortgezet onderwijs werkzaam zijn. Sommige leerlingen kennen niemand in hun omgeving die naar de universiteit gaat (of is gegaan) en zij hebben dus een voorbeeld nodig. Ik was vroeger zelf zo'n leerling, dus ik weet heel goed hoe dat is.
pi_34221248
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:16 schreef Silmarwen het volgende:

En ik krijg koude rillingen van de vooroordelen die jij kennelijk hebt. Zo ongenuanceerd zie je mij hier niet schrijven.
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:30:25 #116
54772 Silmarwen
pi_34221366
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:28 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

En ik krijg koude rillingen van de vooroordelen die jij kennelijk hebt. Zo ongenuanceerd zie je mij hier niet schrijven.
Nee ik heb de kennis en het denkvermogen niet mij genuanceerder uit te drukken. Ik heb tenslotte maar hbo.

Ik laat dit topic wel even met rust.
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:31:30 #117
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34221422
Laat mij dan maar lekker op het VMBO en de onderbouw lesgeven.
.
pi_34221931
In de praktijk kan iedereen alles. Vakinhoudelijk veel weten door een universitaire studie is leuk, maar veelal kennis die je nooit zou doceren op het voortgezetonderwijs. Verder is "denkniveau" dubieus: je kan ook het universitaire denkniveau halen met een andere opleiding en dan geen onderwijsbevoegdheid hebben. Ben je dan ook niet geschikt?

Denkniveau en grenzen in de vorm van diploma's zijn er nu eenmaal nodig om enige controle te hebben over de kwaliteit. Natuurlijk kunnen mensen in de praktijk van mening zijn dat ze best zonder kunnen en dat ze zelfs beter zijn. Ik ken een professor wiens werk ik zo kan overnemen. Ik zou het best goed doen als directeur van een grote multinational. Ik zou best intelligentere uitspraken kunnen doen op de stoel van Balkenende en ik zou best elk willekeurig vak in het voortgezetonderwijs kunnen geven.

Zonder bepaalde papieren en ervaring kom je daar echter niet. Ook niet als je uit de hoogte gaat lopen verkondigen dat je die intelligentie wel hebt. Alles goed en wel, maar we hebben in de maatschappij afgesproken dat je dat slechts op een bepaalde manier aantoonbaar kan maken. Jouw woord zegt niks. Jouw diploma wel. Vandaar.

Kom ook niet met flauwekul aan van "ik loop meer stage, dus ben ik meer geschikt". Meer is niet altijd beter. Het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit. Bovendien zie ik regelmatig docenten die al jaren in het vak zitten en die ook niet al te best presteren. Elke klas is anders en elke school is anders.

Nederland is altijd een land geweest waar mensen gaan protesteren als ze concreet moeten aantonen over een hoger niveau te beschikken dan hun papieren aangeven. Vervolgens mag iemand die dat wel kan dat niet doen, want dan voelen mensen zich gekwetst en is de hoger opgeleide arrogant.
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:46:26 #119
54772 Silmarwen
pi_34222144
Neuralnet, je hebt gelijk mbt de stage.
pi_34224791
Eerste- en tweedegraders krijgen tegenwoordig hetzelfde betaald: iedereen start in LB. Opklimmen naar LC of D kunnen beide categorieen. Tweedegraders die dolgraag in bovenbouw VWO willen lesgeven kunnen hun vakinhoudelijke kennis bijspijkeren en hun eerstegraads bevoegdheid halen, daar zijn op mijn huidige school meerdere collega's mee bezig.

Dus waar gaat het hier nu precies over? Het minderwaardigheidscomplex van Silmarwen? Ik voel me niet geroepen daar serieus op in te gaan in een forum dat niet R&P heet.
pi_34225162
En ik wil me nog wel even verduidelijken: ik vind het ronduit beledigend dat er wordt aangenomen dat ik zou neerkijken op mijn fantastische tweedegraads collega Engels, die top is als begeleider van schoolkampen, geweldig organisator van schoolfeesten, super bij buitenschoolse sportactiviteiten, een fantastisch mentor etc etc, alleen maar omdat ik geloof dat het verstandig is dat hij, mocht hij eindexamenklassen VWO willen gaan draaien, zorgt voor gedegen vakkennis, meer dan de gedegen vakkennis die je nodig hebt voor het lesgeven aan klas 2.

Ik vind het volstrekt belachelijk dat er wordt aangenomen dat er IEMAND op hem zou neerkijken. Ik vind het beledigend voor hem, en ik vind het beledigend voor de eerstegraders van wie kennelijk wordt gedacht dat ze arrogant zijn.

Ik ga er verder maar helemaal niet meer op in.

[ Bericht 15% gewijzigd door thaleia op 19-01-2006 00:01:12 ]
pi_34227701
Een verstandige reactie. Er wordt op niemand neergekeken.
pi_34230220
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 01:14 schreef Neuralnet het volgende:
Een verstandige reactie. Er wordt op niemand neergekeken.
Dan moeten jullie zich toch écht leren uitdrukken want de enige indruk dat ik krijg is dat jullie o zo fantastisch zijn en zo goed kunnen denken en wij... tjah, misschien wel les kunnen geven, maar zelfs dat staat niet vast. Maar dat jullie kunnen denken.. ja hoor, dat kunnen jullie want jullie hebben verschillende jaren leerstof vanbuiten geblokt.

Zo komt het toch over op mij en aan de reacties te zien ook nog op anderen.

Dus misschien met jullie denkniveau toch nog eerst eens nadenken hoe je het nu precies allemaal gaat zeggen.
pi_34232006
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 07:13 schreef leonieke het volgende:

Met name jij en Silmarwen reageren voor een buitenstaander die niet actief is in het onderwijs (zoals ik) redelijk verongelijkt. Ik zie alleen maar alleszins redelijke reacties van thaleia en Raisingirl, en heb geen flauw idee hoe zij op jou (en Silmarwen) neerkijken. Ik zou je aanraden om die verongelijkte houding van je af te schudden en die stok uit je reet te halen.
pi_34233820
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:42 schreef Neuralnet het volgende:
Denkniveau en grenzen in de vorm van diploma's zijn er nu eenmaal nodig om enige controle te hebben over de kwaliteit. Natuurlijk kunnen mensen in de praktijk van mening zijn dat ze best zonder kunnen en dat ze zelfs beter zijn. Ik ken een professor wiens werk ik zo kan overnemen. Ik zou het best goed doen als directeur van een grote multinational. Ik zou best intelligentere uitspraken kunnen doen op de stoel van Balkenende en ik zou best elk willekeurig vak in het voortgezetonderwijs kunnen geven.
Goed verwoord, Neuralnet. Dat is precies hoe het zit. In de praktijk is niets zwart-wit, maar als diploma's niet meer worden gebruikt als indicatie dan kunnen we ze maar beter gewoon afschaffen. Maar dan heffen we ook meteen ons bestaansrecht als docent op.
pi_34236970
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:55 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Met name jij en Silmarwen reageren voor een buitenstaander die niet actief is in het onderwijs (zoals ik) redelijk verongelijkt. Ik zie alleen maar alleszins redelijke reacties van thaleia en Raisingirl, en heb geen flauw idee hoe zij op jou (en Silmarwen) neerkijken. Ik zou je aanraden om die verongelijkte houding van je af te schudden en die stok uit je reet te halen.
Aangezien je niet actief in het onderwijs werkt, lijkt het me dus nogal vreemd dat je hier dan zo gaat reageren.
En om even een voorbeeldje te geven van de omgekeerde wereld...
Op mijn vorig werk in het notariaat (ik ben afgestudeerd als leerkracht eh.. Hou dat in gedachten) werkte er ook iemand die universiteit rechten had gestudeerd (geef toe, wel een heel goede basis... toch in vergelijking met mij) én belangrijk ze kon wetenschappelijk heel goed nadenken (als ik dat hier zo lees)

Ik ben na 2 jaar vertrokken op mijn werk omdat ik toch in het onderwijs wou gaan werken. Zij heeft na twee maanden part-time te werken haar ontslag gekregen... Waarschijnlijk omdat ze gewoon goed ken denken, maar niets goed kon uitvoeren.

Ik bedoel alleen maar dat een hoger diploma niet altijd betekent dat je het wonder bent hoor. Net zoals een lager diploma niet betekent dat je gewoon sociale vaardigheden hebt en niet geleerd hebt om na te denken.
pi_34237001
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:29 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Bruto maandsalarissen ( Loonpeil 1 juli 2002 (niet echt recent, dus tel er gerust een paar honderd euro's bij op))

Schooltype.....................................................................Schaal....Beginsalaris...Eindsalaris
Basisonderwijs............................................................LA.............2.073..............2.991
Voortgezet onderwijs tweede graad.........................LB............2.150..............3.285
Voortgezet onderwijs eerste graad...........................LD............2.171..............4.361
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie.........LB/LC......2.150..............3.834

Trouwens ook wel typerend dat er op werkeninhetonderwijs.nl zulke outdated informatie staat, iets meer actief het onderwijs promoten zou toch moeten kunnen zou je zeggen.
De salarissen zijn sindsdiens met minder dan 1% gestegen. Dat zegt weer iets over de koopkracht ontwikkeling IMHO.

Overigens is het overzicht ZEER misleidend. De eerstegraadsleraar in het v.o. verdient gewoon LB, de LD loonschaal is in de praktijk op de meeste scholen volledig onbereikbaar geworden voor de huidige generatie jonge docenten. LD associeren met 1e graadsbevoegdheid is onterecht.

Voor een univerisitaire opleiding + 1jaar lerarenopleiding is LB (max 3500 euro ongeveer, na 18 jaar werken) niet veel te noemen. (Maar misschien wel genoeg te noemen).

Ik heb 3 jaar ervaring en geef 0,84fte natuurkunde. (5 dagen/week maar wel een halve vrije dag per week). Het voelt als een fulltime baan, maar het salaris net onder de 2000 euro bruto. Daar kun je goed van leven natuurlijk. Vrienden met dezelfde universitaire studie, zonder leraren opleiding verdienen meer, soms veel meer. Verpleegkundigen (MBO!!) verdienen ook meer.
pi_34237059
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 11:04 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Goed verwoord, Neuralnet. Dat is precies hoe het zit. In de praktijk is niets zwart-wit, maar als diploma's niet meer worden gebruikt als indicatie dan kunnen we ze maar beter gewoon afschaffen. Maar dan heffen we ook meteen ons bestaansrecht als docent op.
Dat ze gebruikt worden om bv uw loon te bepalen is op zich al vreemd in sommige gevallen, maar daar kan ik nog mee leven. Maar dat ze ook nog eens gebruikt moeten worden door collega's om door te steken dat je zoveel beter bent als je een hoger diploma hebt... Sorry dat heeft daar eigenlijk niet zoveel mee te maken.
En wat doe je dan met die mensen die met geluk hun universitair diploma behaald hebben en gewoon heel veel vanbuiten hebben gestudeerd? Misschien betekenen die veel minder op hun werk dan iemand die een lager diploma heeft behaald (kijk maar naar mijn vorige post)

Maar ik ga de discussie hier afsluiten. Ik schrik er gewoon van dat sommige mensen zo'n houden aannemen en had dit echt niet verwacht.
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:51:25 #129
54772 Silmarwen
pi_34237077
JE verdient zeker niet veel in het onderwijs, maar echt veel eraan doen gebeurt ook niet. Ik ben voor een massale staking. Ik las net dat het kabinet er gemiddeld ook 30% op vooruit gaat, ik stel voor dat we de docenten ook 10% vooruit laten gaan en net zolang geen les tot we verhoging krijgen.
En dat te bedenken dat veel mensen in de tweede kamer uit het onderwijs komen
pi_34237148
Kleine correctie: LB is nu 2198 t/m 3359 (peil 1 aug 2005). Dat is een stijging van 2,2% sinds juli 2002.
pi_34238355
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:47 schreef leonieke het volgende:

Aangezien je niet actief in het onderwijs werkt, lijkt het me dus nogal vreemd dat je hier dan zo gaat reageren.
Het is wel een beetje aanmatigend om mijn redenen voor reactie vreemd te vinden. Nog veel aanmatigender is om er wat over te zeggen.
quote:
En om even een voorbeeldje te geven van de omgekeerde wereld...
Op mijn vorig werk in het notariaat (ik ben afgestudeerd als leerkracht eh.. Hou dat in gedachten) werkte er ook iemand die universiteit rechten had gestudeerd (geef toe, wel een heel goede basis... toch in vergelijking met mij) én belangrijk ze kon wetenschappelijk heel goed nadenken (als ik dat hier zo lees)

Ik ben na 2 jaar vertrokken op mijn werk omdat ik toch in het onderwijs wou gaan werken. Zij heeft na twee maanden part-time te werken haar ontslag gekregen... Waarschijnlijk omdat ze gewoon goed ken denken, maar niets goed kon uitvoeren.

Ik bedoel alleen maar dat een hoger diploma niet altijd betekent dat je het wonder bent hoor. Net zoals een lager diploma niet betekent dat je gewoon sociale vaardigheden hebt en niet geleerd hebt om na te denken.
Het interesseert me niet wie er gelijk heeft: het ging mij om de toon waarop jij hier je meningen debiteerde. Die komt nogal verongelijkt over. Ik begrijp ook niet dat je nu nog steeds probeert je gelijk te halen, alsof je er vanuit gaat dat ik je niet begrepen heb in de vorige posts.
  donderdag 19 januari 2006 @ 18:34:52 #132
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34248955
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:50 schreef leonieke het volgende:

[..]

Dat ze gebruikt worden om bv uw loon te bepalen is op zich al vreemd in sommige gevallen, maar daar kan ik nog mee leven. Maar dat ze ook nog eens gebruikt moeten worden door collega's om door te steken dat je zoveel beter bent als je een hoger diploma hebt... Sorry dat heeft daar eigenlijk niet zoveel mee te maken.
En wat doe je dan met die mensen die met geluk hun universitair diploma behaald hebben en gewoon heel veel vanbuiten hebben gestudeerd? Misschien betekenen die veel minder op hun werk dan iemand die een lager diploma heeft behaald (kijk maar naar mijn vorige post)

Maar ik ga de discussie hier afsluiten. Ik schrik er gewoon van dat sommige mensen zo'n houden aannemen en had dit echt niet verwacht.
ik denk dat je je toch vergist. Universiteit is niet van buiten leren, maar toch ook vooral inzichten opdoen op een wetenschappelijk niveau en bij voorkeur ook zelf onderzoek doen. Als je zelf onderzoek kunt doen sta je toch op een bepaalde manier boven de stof. Dan ben je waarschijnlijk een betere bovenbouwleraar en zul je er op het vmbo en in de brugklas maar weinig van bakken. Al generaliseer ik hier natuurlijk wel een beetje.
pi_34249701
Ik zit er serieus over te denken om volgend jaar door te gaan naar de universiteit, het niveau op de HBO opleiding vind ik gewoon te laag, het enige wat me moeite kost zijn de stages. En aangezien ik in principe toch mijn eerste graat wil halen, lijkt het me beter om naar de uni te gaan.
  donderdag 19 januari 2006 @ 19:00:10 #134
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34249838
Goed idee. Niets mis mee om jezelf te verbeteren en te verbreden.
pi_34250535
De stages zijn moeilijk en je wilt je eerste graat halen? ! ! !

Succes in het onderwijs!
pi_34250566
Zeg, wat vinden jullie dan van universitair opgeleiden die zonder lerarenopleiding voor de klas staan?
pi_34250634
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:18 schreef imago het volgende:
Zeg, wat vinden jullie dan van universitair opgeleiden die zonder lerarenopleiding voor de klas staan?
Belachelijk. Meer heb ik er niets over te zeggen.

Dat is net als dat ik, als HBO'er, metaalbankwerker zou worden. Qua niveau stelt het geen ruk voor, maar ik zal er geen reet van bakken.
pi_34250694
Dus betekent dat dat je erg veel waarde hecht aan de postdoctorale opleiding van 1 jaar waarmee afgestudeerden klaargestoomd worden voor het onderwijs?
pi_34250799
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:21 schreef imago het volgende:
Dus betekent dat dat je erg veel waarde hecht aan de postdoctorale opleiding van 1 jaar waarmee afgestudeerden klaargestoomd worden voor het onderwijs?
Nee, ook niet. Ik ben van mening dat élke docent minimaal 2 à 3 jaar een docentenopleiding dient te volgen met de daarbij behorende stages.
pi_34250855
Dus als die docenten met hun eerste graad met universitaire opleiding en postdoctorale lerarenopleiding van een jaar zijn niets waard?
pi_34250960
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:24 schreef imago het volgende:
Dus als die docenten met hun eerste graad met universitaire opleiding en postdoctorale lerarenopleiding van een jaar zijn niets waard?
Ze zijn mijns inziens, afgezien van elders verworven competenties, over het algemeen minder pedagogisch capabel.
pi_34252467
Ik ben het met Roellio eens. Aan alleen kennis heb je weinig als je leraar wilt worden. Natuurlijk heb je op de basisschool meer pedagogische kwaliteiten nodig, maar je moet dit element niet onderschatten in de hogere klassen. En ik denk niet dat een jaar opleiding toereikend is. Zeker de eerste paar jaar niet, daarna zul je vanzelf wel doorgroeien door de ervaring. Echter denk ik dat je dan nog steeds belangrijke dingen mist.
'And I called your name,
  donderdag 19 januari 2006 @ 20:11:21 #143
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34252654
Daar ben ik het ook mee eens.

Op bovenbouw havo en vwo kampen leerlingen net zo goed met problemen. Een lid van het zorgteam zei me laatst eens: "Op vmbo heb je problemen, vaak problemen die je vrij snel kunt oplossen. Maar wat ik nu allemaal tegenkom op vwo.. Het zou me niks verbazen als ik veel namen over een paar jaar terug lees in de krant".

Dus dat je geen sociale vaardigheden of pedagogische kennis nodig hebt op bovenbouw havo/vwo is dus onjuist.

[ Bericht 2% gewijzigd door Baba-O-Riley op 19-01-2006 20:18:03 ]
.
  Moderator donderdag 19 januari 2006 @ 20:13:29 #144
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_34252732
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:27 schreef Roellio het volgende:

[..]

Ze zijn mijns inziens, afgezien van elders verworven competenties, over het algemeen minder pedagogisch capabel.
Mee eens.
En hoe lullig het klinkt, als leerling merk je wel dat een persoon ervaring heeft of niet.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_34253117
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:17 schreef Roellio het volgende:
De stages zijn moeilijk en je wilt je eerste graat halen? ! ! !

Succes in het onderwijs!
Ik heb al les gegeven in het hoger onderwijs, dat ligt me gewoon veel beter, het is cliché maar ik vind het vervelend om zoveel tijd kwijt te zijn aan orde houden en motiveren. Daarnaast haal ik veruit de beste resultaten van mijn leerjaar dus ik verwacht niet veel problemen met een WO opleiding. Bedenk ook dat ik met een Master Engelse taal en cultuur veel meer kan dan met een tweedegraads lerarenopleiding.
pi_34270903
Nu hebben jullie het over die opleiding van een jaar na je studie, maar wat vinden jullie dan van een Educatie Master opleiding, zoals ik die nu volg. Ik geloof dat ik ongeveer driekwart jaar aan de scheikunde dingen nog besteed, en voor de rest onderwijsdingen, communicatievakken en dergelijke volg, samen met het deel wat ik dus al voor mijn bachelor heb moeten doen
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_34274292
Kan iemand mij vertellen welke literatuur ik moet gebruiken om vragen op te lossen over:
- problemen tussen mentor en leerling (leerling voelt zich niet begrepen)
- straf geven aan een hele klas
- kledingkeuze voor een docent

Of hoe zóek ik informatie over zulke specifieke onderwerpen?
Mon 'en!
pi_34274610
Wij zijn bezig met mentorcursussen, hebben laatst van de school ook een stapel boeken gehad over gesprekken met leerlingen en ouders enzo, zal eens opzoeken wat dat was.

Zijn het trouwens niet gewoon vragen waar je zelf logisch over moet nadenken? Het lijkt me toch niet dat je een stapel artikelen doorgelezen moet hebben voordat je kunt inschatten dat je niet in je bikini kunt gaan staan lesgeven.
pi_34274751
Even gekeken, dat waren boeken van de KPC groep. Zit misschien wel meer tussen dat je kunt gebruiken. http://www.kpcgroep.nl/publicaties/index.asp
pi_34275207
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 12:41 schreef imago het volgende:
Wij zijn bezig met mentorcursussen, hebben laatst van de school ook een stapel boeken gehad over gesprekken met leerlingen en ouders enzo, zal eens opzoeken wat dat was.

Zijn het trouwens niet gewoon vragen waar je zelf logisch over moet nadenken? Het lijkt me toch niet dat je een stapel artikelen doorgelezen moet hebben voordat je kunt inschatten dat je niet in je bikini kunt gaan staan lesgeven.
Ik moet een advies over een casus geven, onderbouwd met samenvattingen uit relevante literatuur..
Mon 'en!
pi_34280425
quote:
de enige indruk dat ik krijg is dat jullie o zo fantastisch zijn en zo goed kunnen denken en wij... tjah, misschien wel les kunnen geven, maar zelfs dat staat niet vast.
Spreek je nu opeens in termen van "jullie"?
1) Ik stel niet dat 2e graads leraren geen les kunnen geven.
2) Iemand mag best aangeven dat hij over meer kennis beschikt omdat hij op de universiteit heeft gezeten. Dat is namelijk gewoon een feit. Of hij daarmee een betere leraar is is een totaal andere discussie en dat wordt ook door niemand beweerd.
3) De term "denkniveau" is bedacht om een verzameling niveau, kennis en vaardigheden meetbaar weer te geven. Het heeft vrij weinig met "goed kunnen denken" te maken.
quote:
Dus omdat jij en die "anderen" het zo interpreteren moet ik op mijn woorden letten? Dat is een beetje hetzelfde principe als "discriminatie!" roepen en dan denken dat iemand wel zijn mond houdt. Mensen moeten eens leren dat niet iedere waardeoordeel denigerend bedoeld is. Ik heb het idee dat het probleem meer bij 2e graders ligt die na alles wat er gezegd wordt roepen dat er op ze wordt neergekeken. Stellen dat ik meer weet betekent niet dat ik ook zeg dat een ander niks weet.
quote:
Volgens mij zegt ook niemand dat en uitzonderingen bevestigen de regel.
quote:
Maar dat ze ook nog eens gebruikt moeten worden door collega's om door te steken dat je zoveel beter bent als je een hoger diploma hebt...
Ook hier geldt: stellen dat er meer kennis is betekent niet stellen dat iemand ook een betere leraar is. Stellen dat we na afspraak mensen met een bepaald diploma geschikter achten voor een functie betekent ook niet dat anderen die er niet voor in aanmerking komen slechter zouden presteren.
quote:
Wellicht zou je er goed aan doen te lezen wat er echt staat in plaats van mensen woorden in de mond te leggen. Dat is voor jezelf ook prettiger.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')