Game on! Tentamens staan weer voor de deurquote:Je lesdoelen kan je over het algemeen zo overnemen uit de kerndoelen.
Aan het einde van het document staat alles vermeld.
Wij moesten de leerplannen tijdens onze stage ook gebruiken.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 15:40 schreef Svensational het volgende:
[..]
De docenten zullen dit vast wel hebben, maar als student zou ik niet weten hoe ik daar bij zou kunnen.
[..]
Is dat een besloten pagina? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet...
Ik moet trouwens een vertelopdracht over Klein Duimpje doen, ik vertel het verhaal en dan gaan de kleuters het navertellen. Niet zo'n moeilijke opdracht vind ik, alleen dat formulier geeft problemen bij mij.
Maar de inhoud moet toch ook ergens duidelijk en helder vaststaan per jaar?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 16:01 schreef Neuralnet het volgende:
Ik heb voor wiskunde nauwelijks een leerplan nodig. Alles is zo duidelijk en helder en de inhoud staat vast.
Dat is er vast wel, maar vraag me niet waar. Hoofdstukken en een korte omschrijving staan genoemd in de PTA. In principe moet alles uit de lesmethode gedaan worden. Als dat niet lukt, dan wordt het overgeslagen of schuift het door. De lesmethode is specifiek voor een niveau/klas bedoeld en gebaseerd op een aantal studiebelastingsuren. Overigens is de stof redundant en komt het steeds weer terug.quote:Maar de inhoud moet toch ook ergens duidelijk en helder vaststaan per jaar?
bronquote:Een Kamermeerderheid vindt dat scholieren die aan de lerarenopleiding pabo willen studeren verplicht eindexamen in wiskunde moeten doen. Dat schrijft de Volkskrant donderdag. Met die maatregel moet het rekenniveau van toekomstige basisschoolonderwijzers verbeteren. Uit onderzoek van toetsingsinstituut Cito bleek deze week dat meer dan de helft van de pabo-studenten slechter is in rekenen dan goede leerlingen uit de hoogste groep van de basisschool.
Minister van Onderwijs Maria van der Hoeven (CDA) wil vanaf volgend jaar wiskunde schrappen als verplicht eindexamenvak voor havo-scholieren. In plaats daarvan moet er een rekenvaardigheidstoets komen voor alle pabo-studenten. Wie voor de toets onvoldoende scoort, moet verplicht de kennis bijspijkeren. Slaagt de student daar niet in, dan moet hij of zij de opleiding verlaten.
Voorzitter van de HBO-Raad Doekle Terpstra zei woensdag in De Telegraaf dat het de eigen schuld is van Van der Hoeven dat onderwijzers onvoldoende kunnen rekenen. Een reden daarvoor is volgens Terpstra dat de minister vanwege het lerarentekort de lat steeds lager legt voor aankomende leraren. Van der Hoeven en haar partij het CDA vrezen dat de toestroom van studenten naar de pabo zal stagneren door strengere exameneisen.
D66, PvdA, SP en VVD vinden dat niet de toestroom naar de pabo de maatstaf moet zijn, maar de kwaliteit van de afgestudeerde leraren.
Dat is sowieso het hele probleem. Eisen worden meer en meer naar beneden bijgeschroefd, scholen nemen elke droplul aan omdat ze niemand anders kunnen krijgen, en hoe verder dit gaat, hoe verder de status van het beroep daalt.....en hoe minder de getalenteerde mensen geneigd zijn het beroep nog te kiezen. Spiraal naar beneden.quote:Op zondag 8 januari 2006 18:26 schreef Neuralnet het volgende:
Vanwege het lerarentekort wordt het echter steeds makkelijker gemaakt.
Ja, dat heb ik ook. Moet wel zeggen dat het vanmorgen even doorbijten was om op te staan, maar toen ik eenmaal overeind was, ging het wel weer. En ik hoorde later op de morgen dat de meeste collega's daar een beetje last van hadden.quote:Op zondag 8 januari 2006 23:49 schreef thaleia het volgende:
Ik heb zelf veel zin om morgen weer te beginnen. Ben ook wel echt EXTREEM uitgerust deze vakantie, ik heb schandalig lang uitgeslapen steedsZal effe wennen zijn om weer in het ritme te komen, maar energie heb ik voor tien.
Een gesprek onder 4 ogen waarbij je haar duidelijk maakt dat het gewoon niet kan en dat een relatie met jouw onmogelijk is. Gewoon zeggen waar het op staat. Getrouwd zijn of een vriendin hebben wil ook nog wel eens helpen.quote:Op maandag 9 januari 2006 17:07 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik ook. Moet wel zeggen dat het vanmorgen even doorbijten was om op te staan, maar toen ik eenmaal overeind was, ging het wel weer. En ik hoorde later op de morgen dat de meeste collega's daar een beetje last van hadden.![]()
Probleem:
een leerlinge van mijn mentorklas heeft een oogje op me. Voor de vakantie had ik al het idee dat er wat speelde (giechelig doen als ik in de buurt was, zo lang mogelijk in het lokaal blijven, etc.), en ik had eigenlijk gehoopt dat dat door de vakantie een beetje tot bedaren zou zijn gekomen. Echter vandaag blijkt dat nog steeds in volle hevigheid door te gaan. Leerlingen kwamen me na de les vertellen dat ze mijn naam in haar MSN-naam had staan, en toen ze daarop verder vroegen op MSN bleek het dus daadwerkelijk over mij te gaan. Heb het er met mijn afdelingsleider over gehad, hij zegt dat je er niet op moet reageren, korte antwoorden te geven wanneer ze weer om aandacht vraagt - en ik kan me er ook in vinden. Vind het alleen zo'n vervelende situatie. Had nooit gedacht dat mij dit zou overkomen...En nu nota bene in mijn eigen mentorklas...
Jullie misschien nog tips?
Sorry, heb het verbeterd.quote:Op maandag 9 januari 2006 17:20 schreef teigan het volgende:
Evil_Jur je linkje doet het niet...
tevens tvp
Ik zou niet zomaar vanuit het niets een gesprek aangaan, dan geef je het (en haar) naar mijn idee veel teveel aandacht. Bovendien wordt alle mannelijke leraren afgeraden een gesprek onder 4 ogen met leerlinges te hebben....en juist bij een geval van verliefdheid zou ik daar extra voorzichtig mee zijn.quote:Op maandag 9 januari 2006 17:14 schreef nickybol het volgende:
Een gesprek onder 4 ogen waarbij je haar duidelijk maakt dat het gewoon niet kan en dat een relatie met jouw onmogelijk is. Gewoon zeggen waar het op staat. Getrouwd zijn of een vriendin hebben wil ook nog wel eens helpen.
Wtf? Zijn we al naar zo'n maatschappij gegaan?quote:Bovendien wordt alle mannelijke leraren afgeraden een gesprek onder 4 ogen met leerlinges te hebben....
Dat doet me herinneren aan een ex-collega van mijquote:Op maandag 9 januari 2006 18:43 schreef thaleia het volgende:
Had ooit een collega die sprekend leek op Brad PittDie liet mij al niet geheel koud, laat staan al die leerlingen
Het is wel een beetje triest, inderdaad. Maar wel de waarheidquote:Op maandag 9 januari 2006 22:01 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Wtf? Zijn we al naar zo'n maatschappij gegaan?
Wat goed van haar dat ze zelf initiatief heeft genomen! Het lijkt me dat ze vanaf nu wel goed in de gaten heeft waar de grenzen liggen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 17:19 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bedankt voor de reacties.Ze is vandaag uit zichzelf opeens naar mijn afdelingsleider gestapt met de vraag of "dat" vreemd was. Mijn afdelingsleider heeft met haar gepraat en om een lang verhaal kort te maken: hij heeft haar duidelijk gemaakt dat het toch nooit wat zal worden, omdat ik leraar ben (en ouder), etc, en dat ze het ook voor zichzelf moest houden. Want nu begint langzaam de halve school er lucht van te krijgen.
Ben benieuwd hoe het nu verder gaat. Heb ook voor mezelf besloten om er niks aan te gaan doen. Time is a healer.
Ik ben er al een maand of drie, wekelijks. En het heeft dus effect.. ofzo. Het komt iig allemaal goedquote:Op woensdag 11 januari 2006 18:38 schreef Svensational het volgende:
Ik hoef gelukkig niet naar logopedie, de meeste van mijn klasgenoten wel.
2 klassen (60 leerlingen) hebben een x aantal uur per vak een werkplein uur. Dat houdt zoveel in als dat een leerling bijvoorbeeld 3 uur Engels heeft, er 1 uur werkplein is. Heeft een leerling 4 uur wiskunde kan dit bijvoorbeeld 2 uur werkplein worden.quote:Op woensdag 11 januari 2006 18:59 schreef leonieke het volgende:
En wat houdt het werkplein-concept precies in?
Ben ik nou gek, of is dit gewoon Tweede Fase light? En aangezien dat ook weer afgeschaft gaat worden..quote:Op woensdag 11 januari 2006 19:11 schreef Roellio het volgende:
[..]
Het idee erachter is dat de manier van onderwijs verschuift naar eigen verantwoordelijkheid van de leerlingen, in plaats van de docent die alsmaar die kar met 30 leerlingen over de streep probeert te trekken.
Overigens ligt er nog geen vast concept. Vandaag met het team zitten discusseren over een ruwe opzet.
Ze krijgen gewoon een planning van ons, en de stof wordt in het verlengde van het klassikaal onderwijs gegeven. En nee, dit wordt schoolbreed ingevoerd, dus óók op het VMBO.quote:Op woensdag 11 januari 2006 19:19 schreef leonieke het volgende:
Ik veronderstel dat dat wel voor leerlingen is die op een hoog niveau zitten? En moeten de leerlingen dan allemaal dezelfde oefeningen maken of is dat dan gedifferentieerd?
En de leerstof wordt dan ook ondervraagd tijdens toetsen en examens? Of is dat "extra leerstof"? Wordt het dan niet moeilijk om als leerkracht nog alle leerstof te zien?
Lijkt me wel een leuk idee alleen twijfel ik wat of de leerlingen al verantwoordelijk en/of zelfstandig genoeg zijn op die leeftijd? (de brugklas is toch rond 12 jaar ofzo?)
quote:Op woensdag 11 januari 2006 19:20 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Ben ik nou gek, of is dit gewoon Tweede Fase light?
Aan het begin van de week een zooitje taken krijgen dat je aan het einde van de week af moet hebben, met nog gewoon klassikale lessen en een aantal uren zelfstandig werken aan één van die taken naar keuze, heet toch dalton?quote:Op woensdag 11 januari 2006 19:51 schreef Roellio het volgende:
[..]
Ze krijgen gewoon een planning van ons, en de stof wordt in het verlengde van het klassikaal onderwijs gegeven. En nee, dit wordt schoolbreed ingevoerd, dus óók op het VMBO.
Klote, want ik begrijp dat je het dus WEL erg leuk vindt? Vervelend dat er zo weinig en zulke kleine vacatures zijn. Enig idee in welke richting je het nu gaat zoeken?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:29 schreef RaisinGirl het volgende:
Daarom ga ik toch ook verder kijken en de komende tijd solliciteren op functies buiten het onderwijs. Tja.
Ik heb de verkeerde taal uitgezochtquote:Op maandag 16 januari 2006 21:39 schreef Evil_Jur het volgende:
Ach, er zijn voor mij nog genoeg opties; Vertalen, schrijven en vooral in het buitenland lesgeven zijn dingen die ik sowieso wil doen, naast of als het de enige manier is, in plaats van lesgeven op een Nederlandse middelbare school voor een habbekrats.
Ik vind het zeker wel erg leuk, ja. Aan de andere kant: ik heb voordat ik het onderwijs in ging (ik ben pas anderhalf jaar bezig) al behoorlijk wat andere banen gehad en andere werkervaring opgedaan. Daardoor weet ik dat er andere banen zijn, die ik ook leuk vind. Ik ben nooit iemand geweest die zich heeft blind gestaard op één ding. Dat wil ik ook niet, want ik wil me breed ontwikkelen. Bovendien: ik kan altijd weer terug in het onderwijs als de juiste vacature voorbij komt.quote:Op maandag 16 januari 2006 19:22 schreef thaleia het volgende:
Klote, want ik begrijp dat je het dus WEL erg leuk vindt? Vervelend dat er zo weinig en zulke kleine vacatures zijn. Enig idee in welke richting je het nu gaat zoeken?
Bij mij fluctueert het ook voortdurend: ik had vandaag bijvoorbeeld een heerlijke lesdag, maar daarna ging ik op de Postbanksite mijn maximale hypotheek laten berekenen.....tja en dan weet ik het allemaal niet zo goed meer hoor
Mijn vriend zit al grapjes te maken dat ik met deze uren en dit salaris net zo goed een kind kan gaan krijgen (en dan heb ik nog geluk dat ik hoog ben ingeschaald, omdat ze rekening hebben gehouden met mijn laatst verdiende salaris buiten het onderwijs). En dan een paar uurtjes blijven werken als een soort hobby. Hmz. Er zit natuurlijk een kern van waarheid in: het onderwijs is vooral aantrekkelijk voor mensen met kinderen. Je kan gemakkelijk parttime werken en bent ook in je uren flexibel. Gevolg is wel dat hoogopgeleide, ambitieuze mensen die fulltime willen werken het onderwijs amper serieus kunnen nemen. Hoeveel vacatures ik wel niet voorbij zie komen van zes, acht, tien of twaalf lesuurtjes. Het is toch belachelijk.quote:Op maandag 16 januari 2006 21:18 schreef Neuralnet het volgende:
Vergeleken met de meeste vacatures is een steuntrekker financieel nog beter af. Ik vind dat echt slecht van het onderwijs.
Ik kots even met je mee. Tweede graads maatschappijleer, maar competentie gericht is da bomb op dit momentquote:Op dinsdag 17 januari 2006 11:14 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
1e jaars Lerarenopleiding Geschiedenis meldt zich..
op competentiegericht onderwijs..
(tvp..)
Ik ben nog niemand tegengekomen, incl. docenten Hogeschool, die tevreden is met het nieuwe systeem..quote:Op dinsdag 17 januari 2006 11:24 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ik kots even met je mee. Tweede graads maatschappijleer, maar competentie gericht is da bomb op dit moment
Ja ik vind dat ook veel praktischer. Bovendien moet je idd aan de hand van toetsen laten zien dat je competenter bent. Iemand kan de theorie wel goed kennen, maar kan een waardeloze docent zijn.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 11:37 schreef RaisinGirl het volgende:
Ik heb vorig jaar (eerstegraadsopleiding ICLON, Leiden) geen beoordeling gehad over mijn portfolio (als eindproduct). Ik heb dus geen idee of ik een matige, gemiddelde, of goede student en docent in spé was. Gelukkig heb ik wel met de docent vakdidactiek een goed gesprek gehad naar aanleiding van een lessenserie die ik had gemaakt. Hij zei ook duidelijk wat hij vond van mijn ontwikkeling en wat hij in mij zag. Dan weet je tenminste waar je staat.
Klopt. Het lijkt een vicieuze cirkel: parttime werkende ouders zitten niet zo met dat lage salaris (partnerlief brengt immers het echte inkomen binnen), en vinden het natuurlijk ook prima dat er vacatures zijn van 8 lesuurtjes. En omdat zij die dingen voor lief nemen, blijft het zo, en gaan de mensen die het WEL van het geld en de uren moeten hebben hun heil elders zoeken. Gevolg: nog meer parttime werkende ouders, en bovenstaand verhaal blijft bestaan.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 11:22 schreef RaisinGirl het volgende:
Er zit natuurlijk een kern van waarheid in: het onderwijs is vooral aantrekkelijk voor mensen met kinderen. Je kan gemakkelijk parttime werken en bent ook in je uren flexibel. Gevolg is wel dat hoogopgeleide, ambitieuze mensen die fulltime willen werken het onderwijs amper serieus kunnen nemen.
Ik doe nu zelf VWO (Atheneum), en ga volgend jaar naar de PABO, terwijl ik net zo goed naar de universiteit had kunnen gaan. Maar leraar basisonderwijs lijkt mij gewoon zo enorm leuk, daar heb ik het lage salaris best voor over. Ik geef sowieso niet veel om geld, zolang ik ervan kan rondkomen en af en toe iets leuks kan doen of kopen vind ik het best. Het is wel een feit dat als ik later ga samenwonen, we tweeverdieners moeten zijn. Wat dan weer lastig uitkomt met kinderen.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 14:01 schreef thaleia het volgende:
[..]
Klopt. Het lijkt een vicieuze cirkel: parttime werkende ouders zitten niet zo met dat lage salaris (partnerlief brengt immers het echte inkomen binnen), en vinden het natuurlijk ook prima dat er vacatures zijn van 8 lesuurtjes. En omdat zij die dingen voor lief nemen, blijft het zo, en gaan de mensen die het WEL van het geld en de uren moeten hebben hun heil elders zoeken. Gevolg: nog meer parttime werkende ouders, en bovenstaand verhaal blijft bestaan.
Dit alles komt de status van het beroep ook bepaald niet ten goede.
Een school kan lastig draaien op parttime werkende ouders alleen (IEDEREEN wil de eerste uren, de laatste uren en de woensdagmiddag -liefst nog de hele woensdag- vrij, bijvoorbeeld), en het lerarentekort stijgt, dus het lijkt me dat de vicieuze cirkel doorbroken moet worden. Ik heb er echter weinig vertrouwen in dat de regering daar spoedig actie in onderneemt
Ik vind het loon niet zo slecht. In vergelijking tot andere HBO opleidingen is het wel erg laag.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:40 schreef leonieke het volgende:
Maar is het dan zo slecht gesteld met jullie loon?
Of verdienen mensen in de privé-sector bij jullie gewoon zo veel?
Bruto maandsalarissen ( Loonpeil 1 juli 2002 (niet echt recent, dus tel er gerust een paar honderd euro's bij op))quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:40 schreef leonieke het volgende:
Maar is het dan zo slecht gesteld met jullie loon?
Of verdienen mensen in de privé-sector bij jullie gewoon zo veel?
Nou ja, veel is het niet te noemenquote:Op dinsdag 17 januari 2006 16:50 schreef leonieke het volgende:
Zo slecht is dat toch helemaal niet?![]()
Een linkje naar de weddeschaal waar ik in valhttp://ond.vlaanderen.be/wedde/weddenschalen/huidig/barema.asp?nr=301&benoeming=vast
Misschien krijgen jullie hierdoor wat meer moed
en als het een troost kan zijn, of je nu in het aso of bso werkt, dat maakt voor ons allemaal geen verschil.
Licentiaten verdienen bij ons trouwens netto ongeveer 250 euro meer per maand en moeten hiervoor 2 à 3 uren minder werken per week
ik moet toegeven dat ik veranderd ben naar het onderwijs voor het geld. Je wilt dus echt niet weten hoeveel ik verdiende op mijn vorig werk (privé)quote:Op dinsdag 17 januari 2006 16:54 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Nou ja, veel is het niet te noemen. Maar mij hoor je voorderest ook niet klagen hoor, geld interesseert mij niet zoveel. Echter zijn de lage lonen wel de reden van het slechte onderwijs.
Trouwens, puur uit nieuwsgierigheid, hoeveel belasting gaat er in België vanaf? Is dat te vergelijken met Nederland?
Metaalbankwerker in ploegendienst, uitbener of vuilnisman lijkt mij ook zwaarder dan kantoorbeambte, of internist, of eigenaar van een goedlopend internetbedrijfje. What's your point?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 16:26 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind het betalen naar niveau trouwens een raar idee voor het onderwijs. Dit omdat het vmbo en speciaal onderwijs (meer tweede graads) vaak gezien wordt als zwaarder dan havo/vwo.
Dat tweede graads docenten het zwaarder hebben. Het is slechts 2 jaar studeren verschil. Big deal. Ze doen toch precies hetzelfde?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:33 schreef thaleia het volgende:
[..]
Metaalbankwerker in ploegendienst, uitbener of vuilnisman lijkt mij ook zwaarder dan kantoorbeambte, of internist, of eigenaar van een goedlopend internetbedrijfje. What's your point?
Dit is wel een erg sterk staaltje projectie, of lezen-wat-je-wilt lezen Silmarwen. Lees ook even de verduidelijking van RaisinGirl. Misschien verwoordde ik het niet duidelijk genoeg.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:52 schreef Silmarwen het volgende:
En zo'n thumbs down hoeft ook weer niet. Het valt me op dat eerste graads docenten vaak neerkijken op tweede graads docenten en dat is helemaal nergens voor nodig.
Dit heeft helemaal niets met projectie te maken en wat RaisinGirl zegt, daar ben ik het ook niet mee eens.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:54 schreef thaleia het volgende:
[..]
Dit is wel een erg sterk staaltje projectie, of lezen-wat-je-wilt lezen Silmarwen. Lees ook even de verduidelijking van RaisinGirl. Misschien verwoordde ik het niet duidelijk genoeg.
Ja joh, waarom niet? Je bent nog jong (quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:57 schreef thaleia het volgende:
Ik heb zelf bedacht dat ik maar eens moet gaan rondkijken naar werk in een andere sector, en als ik voordat ik die gevonden heb een vent vind met een prettig inkomen, dan blijf ik lekker in het onderwijs
In andere sectoren vind je dat ook onzinnig? Of alleen in het onderwijs?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 18:08 schreef Silmarwen het volgende:
Dit heeft helemaal niets met projectie te maken en wat RaisinGirl zegt, daar ben ik het ook niet mee eens.
Ik vind het hele eerste graad tweede graad onzinnig. Maar het zal wel aan mij liggen ofzo.
En jij bent er nog niet mee bekend dat er alleen bij de oude garde nog een verschil in betaling is, en dat de rest gewoon standaard in LB zit, en dat er op LC en LD gesolliciteerd moet worden, waarbij tweedegraders net zo goed in C en D terecht kunnen komen?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 18:08 schreef Silmarwen het volgende:
Dit heeft helemaal niets met projectie te maken en wat RaisinGirl zegt, daar ben ik het ook niet mee eens.
Ik vind het hele eerste graad tweede graad onzinnig. Maar het zal wel aan mij liggen ofzo.
Ik heb uitgelegd waarom ik het in het onderwijs onzinnig vind en dat kun je toepassen op andere sectoren. Daar is dit minieme verschil in uitvoering en het grote verschil in loon minder terug te vinden dan in het onderwijs.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 18:16 schreef RaisinGirl het volgende:
[..]
In andere sectoren vind je dat ook onzinnig? Of alleen in het onderwijs?
Alsjeblieft niet zeg. Docenten in de bovenbouw vwo moeten een academisch niveau hebben, mensen die echt verstand van zaken hebben. Dan zou ik eerder gaan voor het inzetten van universiteitsstudenten en eventueel hoogleraren/universitair docenten of andere universiteitsmensen.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:49 schreef RaisinGirl het volgende:
Bij de eerstegraads docenten zal het tekort aan leraren het grootst worden. Dus zullen ze het onderwijs juist voor die groep jonge mensen aantrekkelijk moeten maken. Door geld dus. Maar ik vrees dat ze kiezen voor een andere oplossing: dan maar lageropgeleide docenten les laten geven in bovenbouw Havo/Vwo.
Meen je dit nu serieus? Dus mensen van het hbo hebbengeen verstand van zaken!?quote:Op woensdag 18 januari 2006 21:45 schreef nickybol het volgende:
[..]
Alsjeblieft niet zeg. Docenten in de bovenbouw vwo moeten een academisch niveau hebben, mensen die echt verstand van zaken hebben. Dan zou ik eerder gaan voor het inzetten van universiteitsstudenten en eventueel hoogleraren/universitair docenten of andere universiteitsmensen.
Nou moe, er zijn genoeg hbo studenten die eerst tweede graads doen omdat je meer stage hebt en dus ook gewoon een wo denkniveau hebben. Daarbij kun je sommige opleidingen (zoals die van mij) niet eerste graads doen zonder je tweede graad te hebben.quote:Op woensdag 18 januari 2006 21:51 schreef nickybol het volgende:
Mensen van het WO hebben meer verstand van zaken. Ze hebben een wetenschappelijk denkniveau. En ik denk dat dat toch belangrijk is. Mensen met een wetenschappelijk denkniveau die hun leerlingen ook aan het denken kunnen zetten. Op de havo zou ik overigens geen bezwaar hebben tegen het inzetten van tweedegraads leraren.
Dus als ik het goed begrijp (ik heb nog altijd probs met jullie afkortingen) vind jij dat iemand die een studie volgt die specifiek gericht is op het onderwijs het beter kan uitleggen dan iemand die een studie volgt die meer gericht is op de inhoud zelf? Je bedoelt dus dat als je de inhoud kent dat je het ook kunt overbrengen?quote:Op woensdag 18 januari 2006 21:55 schreef RaisinGirl het volgende:
Voel je toch niet meteen zo in de wiek geschoten zeg. Leerlingen in de bovenbouw van het VWO dienen te worden voorbereid op wetenschappelijk onderwijs, op de universiteit dus. Het lijkt mij zeer voor de hand liggen als we daaraan de conclusie verbinden dat dit het beste gedaan kan worden door mensen die zelf dit onderwijs hebben genoten en dus weten waarop ze de leerlingen moeten voorbereiden: degenen die vakinhoudelijk de juiste expertise in huis hebben. Het onderwijs (en de wijze van toetsing) dat ik geef aan een VWO 5 of 6 klas is niet te vergelijken met het onderwijs in een brugklas of een Havo 3. Logisch toch?
Ik ga het eens zeggen aan mijn collega's die les geven aan de oudere leerlingen dat ze hun sociale vaardigheden aan de kant kunnen schuivenquote:Op woensdag 18 januari 2006 22:09 schreef nickybol het volgende:
Die sociale vaardigheden heb je juist nodig als tweede graads docent in de onderbouw en het vmbo. In de bovenbouw vwo heb je geen sociale vaardigheden nodig. Daar moet je je leerlingen het vak overbrengen en minder sociale dingen dan in de onderbouw.
Het ligt aan de sociale vaardigheden, joh, die heeft ze niet nodig.. en daarom komt het er allemaal wat 'raar' uitquote:Op woensdag 18 januari 2006 22:03 schreef Roellio het volgende:
Nickybol, jij zit vast zelf nog op de middelbare school?!
!
!
Ik neem aan dat jij toch op het WO ook wel Piaget en alle andere ontwikkelingspychologen hebt moeten bestuderen. Die duidelijk aangeven dat de sociale vaardigheden een stuk langer doorlopen dan tot 16 jaar oud.quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:09 schreef nickybol het volgende:
Die sociale vaardigheden heb je juist nodig als tweede graads docent in de onderbouw en het vmbo. In de bovenbouw vwo heb je geen sociale vaardigheden nodig. Daar moet je je leerlingen het vak overbrengen en minder sociale dingen dan in de onderbouw.
Stel je voor dat we maar zouden weten wat we moeten uitleggen...quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:12 schreef Silmarwen het volgende:
Godzijdank dat meer mensen (Roellio en Leonieke) die reacties raar vinden. Ik voelde me al heel raar. Met mijn HBO opleiding zit ik nog steeds ver boven het niveau van de leerlingen in het VWO zeg.
Bovendien heb ik 3 jaar meer stage ervaring als ik klaar ben en studeer ik dan aan het wo (universiteit voor leonieke) Ik vind het dan ook erg raar dat ik niet aan de havo of het vwo mag lesgeven (dit terwijl ik vwo en havo heb gedaan) en iemand die OOK 4 jaar in de boeken heeft gezeten maar GEEN 4 jaar stage ervaring heeft wel. Die vakinhoudelijke kennis scheelt helemaal niet veel en je wordt ruim (iig wel mijn opleiding) boven het middelbare school niveau opgeleid.
Ik blijf de reacties buitengewoon arrogant en ondoordacht vinden.
Joh stof aanleren is toch gewoon een boek voorlezen en ze zelf laten werken. Toetsje maken en klaar is kees. Wat nou samenwerken, wat nou een kind door barre tijden helpen, wat nou pestgedrag vermijden.quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:12 schreef leonieke het volgende:
[..]
Het ligt aan de sociale vaardigheden, joh, die heeft ze niet nodig.. en daarom komt het er allemaal wat 'raar' uit![]()
![]()
Ik heb dit ook nog nooit eerder gehoord hoor. Dit is voor mij helemaal nieuw en gelukkig maar, anders zou ik op vmbo scholen blijven de rest van mijn leven. Kan ik lekker knuffelen en spelenmet de leerlingen, ze zijn toch te dom voor de stof.quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:15 schreef leonieke het volgende:
[..]
Stel je voor dat we maar zouden weten wat we moeten uitleggen...
Kom het maar eens tegen dat je dan een leerling tegenkomt die er net al hetgeen van weet dat ik moet uitleggen.
"Ja, sorry, met je vragen ga je naar de leerkracht van de eerste graadmoeten gaan want die leerstof heb ik echt niet gezien in mijn opleiding. Ik ben maar een regent (zo noemen ze dat hier
) je moet echt bij een licentiaat zijn. Maar nu vind je toch niet dat ik dom ben he? Want ik wil wel lekker sociaal doen hoor met jullie allemaal!
"
Je begrijpt dat ik jouw mening deel he, nietwaar?
En ik heb van mijn collega's van het -voor jullie- wo (ik leer het!) nog nooit zo'n commentaar moeten horen. Bij ons geven ze tenminste toe dat ze de leservaring zeker niet hebben en dat ze op dat gebied heel wat 'schade' hebben in te halen op ons...
Dan ga ik toch kiezen voor thuisonderwijs hoor... Mogen mijn kinderen les krijgen van hun lieve mama die wel overweg kan met sociale vaardigheden, maar ze misschien geen chirurg zal laten worden want ja, die kennis heb ik nietquote:Op woensdag 18 januari 2006 22:16 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Joh stof aanleren is toch gewoon een boek voorlezen en ze zelf laten werken. Toetsje maken en klaar is kees. Wat nou samenwerken, wat nou een kind door barre tijden helpen, wat nou pestgedrag vermijden.
Misschien moeten we de sociale vakken in de bovenbouw maar afschaffen. Krijgen we allemaal contactgestoorde slimme kids, die later onze kids weer les kunnen gaan geven of arts worden. Een psycholoog zonder sociale vaardigheden lijkt me een briljant idee.
Sorry dat ik het nu in het absurde trek, maar ik ben oprecht verbaasd over de reacties van de eerste graads docenten. ik krijg er gewoon koude rillingen van.
Kom gezellig een weekje bij mij langs. Mag je mijn boeken lezen (Alle 12 per 3 maanden) en de stof volgen. Kun je zien wat voor laag denkniveau we hebben. Doe toch niet zo raar, k heb zelf het vwo gedaan, maar ik vond het vwo onnodig veel werk.quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:17 schreef nickybol het volgende:
Nogmaals het gaat om het denkniveau, een WO opleiding staat nou eenmaal voor een bepaald denkniveau. Ik ga hier niet op de man spelen, en jullie zullen vast allemaal heel intelligent zijn, maar als ik zie wat voor een mensen er soms van het HBO komen. Als je de behoefte hebt om in de bovenbouw havo/vwo les te geven als 2e graads docent kun je je 1e graads diploma halen. Dan staat er vast wat voor een denkniveau je hebt. Anders wordt het natte-vingerwerk.
Daarbij zeg ik niet dat sociale vaardigheden niet nodig zijn, maar jullie zullen het met me eens zijn dat een 3vmbo klas een groter beroep doet op die vaardigheden dan een 5vwo klas.
Dan moet je niet zulke onzinnig uitspraken doen. Kom eerst eens kijken op het hbo voor je je oordeel klaar hebt.quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:21 schreef nickybol het volgende:
Er zijn hier een paar 2e graads docenten heel erg op hun teentjes getrapt. Niet nodig.
En ik krijg koude rillingen van de vooroordelen die jij kennelijk hebt. Zo ongenuanceerd zie je mij hier niet schrijven.quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:16 schreef Silmarwen het volgende:
Misschien moeten we de sociale vakken in de bovenbouw maar afschaffen. Krijgen we allemaal contactgestoorde slimme kids, die later onze kids weer les kunnen gaan geven of arts worden. Een psycholoog zonder sociale vaardigheden lijkt me een briljant idee.
Sorry dat ik het nu in het absurde trek, maar ik ben oprecht verbaasd over de reacties van de eerste graads docenten. ik krijg er gewoon koude rillingen van.
Nee ik heb de kennis en het denkvermogen niet mij genuanceerder uit te drukken. Ik heb tenslotte maar hbo.quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:28 schreef RaisinGirl het volgende:
[..]
En ik krijg koude rillingen van de vooroordelen die jij kennelijk hebt. Zo ongenuanceerd zie je mij hier niet schrijven.
Dan moeten jullie zich toch écht leren uitdrukken want de enige indruk dat ik krijg is dat jullie o zo fantastisch zijn en zo goed kunnen denken en wij... tjah, misschien wel les kunnen geven, maar zelfs dat staat niet vast. Maar dat jullie kunnen denken.. ja hoor, dat kunnen jullie want jullie hebben verschillende jaren leerstof vanbuiten geblokt.quote:Op donderdag 19 januari 2006 01:14 schreef Neuralnet het volgende:
Een verstandige reactie. Er wordt op niemand neergekeken.
Met name jij en Silmarwen reageren voor een buitenstaander die niet actief is in het onderwijs (zoals ik) redelijk verongelijkt. Ik zie alleen maar alleszins redelijke reacties van thaleia en Raisingirl, en heb geen flauw idee hoe zij op jou (en Silmarwen) neerkijken. Ik zou je aanraden om die verongelijkte houding van je af te schudden en die stok uit je reet te halen.quote:Op donderdag 19 januari 2006 07:13 schreef leonieke het volgende:
Zo komt het toch over op mij en aan de reacties te zien ook nog op anderen.
Goed verwoord, Neuralnet. Dat is precies hoe het zit. In de praktijk is niets zwart-wit, maar als diploma's niet meer worden gebruikt als indicatie dan kunnen we ze maar beter gewoon afschaffen. Maar dan heffen we ook meteen ons bestaansrecht als docent op.quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:42 schreef Neuralnet het volgende:
Denkniveau en grenzen in de vorm van diploma's zijn er nu eenmaal nodig om enige controle te hebben over de kwaliteit. Natuurlijk kunnen mensen in de praktijk van mening zijn dat ze best zonder kunnen en dat ze zelfs beter zijn. Ik ken een professor wiens werk ik zo kan overnemen. Ik zou het best goed doen als directeur van een grote multinational. Ik zou best intelligentere uitspraken kunnen doen op de stoel van Balkenende en ik zou best elk willekeurig vak in het voortgezetonderwijs kunnen geven.
Aangezien je niet actief in het onderwijs werkt, lijkt het me dus nogal vreemd dat je hier dan zo gaat reageren.quote:Op donderdag 19 januari 2006 09:55 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Met name jij en Silmarwen reageren voor een buitenstaander die niet actief is in het onderwijs (zoals ik) redelijk verongelijkt. Ik zie alleen maar alleszins redelijke reacties van thaleia en Raisingirl, en heb geen flauw idee hoe zij op jou (en Silmarwen) neerkijken. Ik zou je aanraden om die verongelijkte houding van je af te schudden en die stok uit je reet te halen.
De salarissen zijn sindsdiens met minder dan 1% gestegen. Dat zegt weer iets over de koopkracht ontwikkeling IMHO.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 16:29 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Bruto maandsalarissen ( Loonpeil 1 juli 2002 (niet echt recent, dus tel er gerust een paar honderd euro's bij op))
Schooltype.....................................................................Schaal....Beginsalaris...Eindsalaris
Basisonderwijs............................................................LA.............2.073..............2.991
Voortgezet onderwijs tweede graad.........................LB............2.150..............3.285
Voortgezet onderwijs eerste graad...........................LD............2.171..............4.361
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie.........LB/LC......2.150..............3.834
Trouwens ook wel typerend dat er op werkeninhetonderwijs.nl zulke outdated informatie staat, iets meer actief het onderwijs promoten zou toch moeten kunnen zou je zeggen.
Dat ze gebruikt worden om bv uw loon te bepalen is op zich al vreemd in sommige gevallen, maar daar kan ik nog mee leven. Maar dat ze ook nog eens gebruikt moeten worden door collega's om door te steken dat je zoveel beter bent als je een hoger diploma hebt... Sorry dat heeft daar eigenlijk niet zoveel mee te maken.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:04 schreef RaisinGirl het volgende:
[..]
Goed verwoord, Neuralnet. Dat is precies hoe het zit. In de praktijk is niets zwart-wit, maar als diploma's niet meer worden gebruikt als indicatie dan kunnen we ze maar beter gewoon afschaffen. Maar dan heffen we ook meteen ons bestaansrecht als docent op.
Het is wel een beetje aanmatigend om mijn redenen voor reactie vreemd te vinden. Nog veel aanmatigender is om er wat over te zeggen.quote:Op donderdag 19 januari 2006 12:47 schreef leonieke het volgende:
Aangezien je niet actief in het onderwijs werkt, lijkt het me dus nogal vreemd dat je hier dan zo gaat reageren.
Het interesseert me niet wie er gelijk heeft: het ging mij om de toon waarop jij hier je meningen debiteerde. Die komt nogal verongelijkt over. Ik begrijp ook niet dat je nu nog steeds probeert je gelijk te halen, alsof je er vanuit gaat dat ik je niet begrepen heb in de vorige posts.quote:En om even een voorbeeldje te geven van de omgekeerde wereld...
Op mijn vorig werk in het notariaat (ik ben afgestudeerd als leerkracht eh.. Hou dat in gedachten) werkte er ook iemand die universiteit rechten had gestudeerd (geef toe, wel een heel goede basis... toch in vergelijking met mij) én belangrijk ze kon wetenschappelijk heel goed nadenken (als ik dat hier zo lees)
Ik ben na 2 jaar vertrokken op mijn werk omdat ik toch in het onderwijs wou gaan werken. Zij heeft na twee maanden part-time te werken haar ontslag gekregen... Waarschijnlijk omdat ze gewoon goed ken denken, maar niets goed kon uitvoeren.
Ik bedoel alleen maar dat een hoger diploma niet altijd betekent dat je het wonder bent hoor. Net zoals een lager diploma niet betekent dat je gewoon sociale vaardigheden hebt en niet geleerd hebt om na te denken.
ik denk dat je je toch vergist. Universiteit is niet van buiten leren, maar toch ook vooral inzichten opdoen op een wetenschappelijk niveau en bij voorkeur ook zelf onderzoek doen. Als je zelf onderzoek kunt doen sta je toch op een bepaalde manier boven de stof. Dan ben je waarschijnlijk een betere bovenbouwleraar en zul je er op het vmbo en in de brugklas maar weinig van bakken. Al generaliseer ik hier natuurlijk wel een beetje.quote:Op donderdag 19 januari 2006 12:50 schreef leonieke het volgende:
[..]
Dat ze gebruikt worden om bv uw loon te bepalen is op zich al vreemd in sommige gevallen, maar daar kan ik nog mee leven. Maar dat ze ook nog eens gebruikt moeten worden door collega's om door te steken dat je zoveel beter bent als je een hoger diploma hebt... Sorry dat heeft daar eigenlijk niet zoveel mee te maken.
En wat doe je dan met die mensen die met geluk hun universitair diploma behaald hebben en gewoon heel veel vanbuiten hebben gestudeerd? Misschien betekenen die veel minder op hun werk dan iemand die een lager diploma heeft behaald (kijk maar naar mijn vorige post)
Maar ik ga de discussie hier afsluiten. Ik schrik er gewoon van dat sommige mensen zo'n houden aannemen en had dit echt niet verwacht.
Belachelijk. Meer heb ik er niets over te zeggen.quote:Op donderdag 19 januari 2006 19:18 schreef imago het volgende:
Zeg, wat vinden jullie dan van universitair opgeleiden die zonder lerarenopleiding voor de klas staan?
Nee, ook niet. Ik ben van mening dat élke docent minimaal 2 à 3 jaar een docentenopleiding dient te volgen met de daarbij behorende stages.quote:Op donderdag 19 januari 2006 19:21 schreef imago het volgende:
Dus betekent dat dat je erg veel waarde hecht aan de postdoctorale opleiding van 1 jaar waarmee afgestudeerden klaargestoomd worden voor het onderwijs?
Ze zijn mijns inziens, afgezien van elders verworven competenties, over het algemeen minder pedagogisch capabel.quote:Op donderdag 19 januari 2006 19:24 schreef imago het volgende:
Dus als die docenten met hun eerste graad met universitaire opleiding en postdoctorale lerarenopleiding van een jaar zijn niets waard?
Mee eens.quote:Op donderdag 19 januari 2006 19:27 schreef Roellio het volgende:
[..]
Ze zijn mijns inziens, afgezien van elders verworven competenties, over het algemeen minder pedagogisch capabel.
Ik heb al les gegeven in het hoger onderwijs, dat ligt me gewoon veel beter, het is cliché maar ik vind het vervelend om zoveel tijd kwijt te zijn aan orde houden en motiveren. Daarnaast haal ik veruit de beste resultaten van mijn leerjaar dus ik verwacht niet veel problemen met een WO opleiding.quote:Op donderdag 19 januari 2006 19:17 schreef Roellio het volgende:
De stages zijn moeilijk en je wilt je eerste graat halen?!
!
!
Succes in het onderwijs!![]()
![]()
Ik moet een advies over een casus geven, onderbouwd met samenvattingen uit relevante literatuur..quote:Op vrijdag 20 januari 2006 12:41 schreef imago het volgende:
Wij zijn bezig met mentorcursussen, hebben laatst van de school ook een stapel boeken gehad over gesprekken met leerlingen en ouders enzo, zal eens opzoeken wat dat was.
Zijn het trouwens niet gewoon vragen waar je zelf logisch over moet nadenken? Het lijkt me toch niet dat je een stapel artikelen doorgelezen moet hebben voordat je kunt inschatten dat je niet in je bikini kunt gaan staan lesgeven.
Spreek je nu opeens in termen van "jullie"?quote:de enige indruk dat ik krijg is dat jullie o zo fantastisch zijn en zo goed kunnen denken en wij... tjah, misschien wel les kunnen geven, maar zelfs dat staat niet vast.
Dus omdat jij en die "anderen" het zo interpreteren moet ik op mijn woorden letten? Dat is een beetje hetzelfde principe als "discriminatie!" roepen en dan denken dat iemand wel zijn mond houdt. Mensen moeten eens leren dat niet iedere waardeoordeel denigerend bedoeld is. Ik heb het idee dat het probleem meer bij 2e graders ligt die na alles wat er gezegd wordt roepen dat er op ze wordt neergekeken. Stellen dat ik meer weet betekent niet dat ik ook zeg dat een ander niks weet.quote:Zo komt het toch over op mij en aan de reacties te zien ook nog op anderen.
Volgens mij zegt ook niemand dat en uitzonderingen bevestigen de regel.quote:Ik bedoel alleen maar dat een hoger diploma niet altijd betekent dat je het wonder bent hoor. Net zoals een lager diploma niet betekent dat je gewoon sociale vaardigheden hebt en niet geleerd hebt om na te denken.
Ook hier geldt: stellen dat er meer kennis is betekent niet stellen dat iemand ook een betere leraar is. Stellen dat we na afspraak mensen met een bepaald diploma geschikter achten voor een functie betekent ook niet dat anderen die er niet voor in aanmerking komen slechter zouden presteren.quote:Maar dat ze ook nog eens gebruikt moeten worden door collega's om door te steken dat je zoveel beter bent als je een hoger diploma hebt...
Wellicht zou je er goed aan doen te lezen wat er echt staat in plaats van mensen woorden in de mond te leggen. Dat is voor jezelf ook prettiger.quote:Maar ik ga de discussie hier afsluiten. Ik schrik er gewoon van dat sommige mensen zo'n houden aannemen en had dit echt niet verwacht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |