Game on! Tentamens staan weer voor de deurquote:Je lesdoelen kan je over het algemeen zo overnemen uit de kerndoelen.
Aan het einde van het document staat alles vermeld.
Wij moesten de leerplannen tijdens onze stage ook gebruiken.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 15:40 schreef Svensational het volgende:
[..]
De docenten zullen dit vast wel hebben, maar als student zou ik niet weten hoe ik daar bij zou kunnen.
[..]
Is dat een besloten pagina? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet...
Ik moet trouwens een vertelopdracht over Klein Duimpje doen, ik vertel het verhaal en dan gaan de kleuters het navertellen. Niet zo'n moeilijke opdracht vind ik, alleen dat formulier geeft problemen bij mij.
Maar de inhoud moet toch ook ergens duidelijk en helder vaststaan per jaar?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 16:01 schreef Neuralnet het volgende:
Ik heb voor wiskunde nauwelijks een leerplan nodig. Alles is zo duidelijk en helder en de inhoud staat vast.
Dat is er vast wel, maar vraag me niet waar. Hoofdstukken en een korte omschrijving staan genoemd in de PTA. In principe moet alles uit de lesmethode gedaan worden. Als dat niet lukt, dan wordt het overgeslagen of schuift het door. De lesmethode is specifiek voor een niveau/klas bedoeld en gebaseerd op een aantal studiebelastingsuren. Overigens is de stof redundant en komt het steeds weer terug.quote:Maar de inhoud moet toch ook ergens duidelijk en helder vaststaan per jaar?
bronquote:Een Kamermeerderheid vindt dat scholieren die aan de lerarenopleiding pabo willen studeren verplicht eindexamen in wiskunde moeten doen. Dat schrijft de Volkskrant donderdag. Met die maatregel moet het rekenniveau van toekomstige basisschoolonderwijzers verbeteren. Uit onderzoek van toetsingsinstituut Cito bleek deze week dat meer dan de helft van de pabo-studenten slechter is in rekenen dan goede leerlingen uit de hoogste groep van de basisschool.
Minister van Onderwijs Maria van der Hoeven (CDA) wil vanaf volgend jaar wiskunde schrappen als verplicht eindexamenvak voor havo-scholieren. In plaats daarvan moet er een rekenvaardigheidstoets komen voor alle pabo-studenten. Wie voor de toets onvoldoende scoort, moet verplicht de kennis bijspijkeren. Slaagt de student daar niet in, dan moet hij of zij de opleiding verlaten.
Voorzitter van de HBO-Raad Doekle Terpstra zei woensdag in De Telegraaf dat het de eigen schuld is van Van der Hoeven dat onderwijzers onvoldoende kunnen rekenen. Een reden daarvoor is volgens Terpstra dat de minister vanwege het lerarentekort de lat steeds lager legt voor aankomende leraren. Van der Hoeven en haar partij het CDA vrezen dat de toestroom van studenten naar de pabo zal stagneren door strengere exameneisen.
D66, PvdA, SP en VVD vinden dat niet de toestroom naar de pabo de maatstaf moet zijn, maar de kwaliteit van de afgestudeerde leraren.
Dat is sowieso het hele probleem. Eisen worden meer en meer naar beneden bijgeschroefd, scholen nemen elke droplul aan omdat ze niemand anders kunnen krijgen, en hoe verder dit gaat, hoe verder de status van het beroep daalt.....en hoe minder de getalenteerde mensen geneigd zijn het beroep nog te kiezen. Spiraal naar beneden.quote:Op zondag 8 januari 2006 18:26 schreef Neuralnet het volgende:
Vanwege het lerarentekort wordt het echter steeds makkelijker gemaakt.
Ja, dat heb ik ook. Moet wel zeggen dat het vanmorgen even doorbijten was om op te staan, maar toen ik eenmaal overeind was, ging het wel weer. En ik hoorde later op de morgen dat de meeste collega's daar een beetje last van hadden.quote:Op zondag 8 januari 2006 23:49 schreef thaleia het volgende:
Ik heb zelf veel zin om morgen weer te beginnen. Ben ook wel echt EXTREEM uitgerust deze vakantie, ik heb schandalig lang uitgeslapen steedsZal effe wennen zijn om weer in het ritme te komen, maar energie heb ik voor tien.
Een gesprek onder 4 ogen waarbij je haar duidelijk maakt dat het gewoon niet kan en dat een relatie met jouw onmogelijk is. Gewoon zeggen waar het op staat. Getrouwd zijn of een vriendin hebben wil ook nog wel eens helpen.quote:Op maandag 9 januari 2006 17:07 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik ook. Moet wel zeggen dat het vanmorgen even doorbijten was om op te staan, maar toen ik eenmaal overeind was, ging het wel weer. En ik hoorde later op de morgen dat de meeste collega's daar een beetje last van hadden.![]()
Probleem:
een leerlinge van mijn mentorklas heeft een oogje op me. Voor de vakantie had ik al het idee dat er wat speelde (giechelig doen als ik in de buurt was, zo lang mogelijk in het lokaal blijven, etc.), en ik had eigenlijk gehoopt dat dat door de vakantie een beetje tot bedaren zou zijn gekomen. Echter vandaag blijkt dat nog steeds in volle hevigheid door te gaan. Leerlingen kwamen me na de les vertellen dat ze mijn naam in haar MSN-naam had staan, en toen ze daarop verder vroegen op MSN bleek het dus daadwerkelijk over mij te gaan. Heb het er met mijn afdelingsleider over gehad, hij zegt dat je er niet op moet reageren, korte antwoorden te geven wanneer ze weer om aandacht vraagt - en ik kan me er ook in vinden. Vind het alleen zo'n vervelende situatie. Had nooit gedacht dat mij dit zou overkomen...En nu nota bene in mijn eigen mentorklas...
Jullie misschien nog tips?
Sorry, heb het verbeterd.quote:Op maandag 9 januari 2006 17:20 schreef teigan het volgende:
Evil_Jur je linkje doet het niet...
tevens tvp
Ik zou niet zomaar vanuit het niets een gesprek aangaan, dan geef je het (en haar) naar mijn idee veel teveel aandacht. Bovendien wordt alle mannelijke leraren afgeraden een gesprek onder 4 ogen met leerlinges te hebben....en juist bij een geval van verliefdheid zou ik daar extra voorzichtig mee zijn.quote:Op maandag 9 januari 2006 17:14 schreef nickybol het volgende:
Een gesprek onder 4 ogen waarbij je haar duidelijk maakt dat het gewoon niet kan en dat een relatie met jouw onmogelijk is. Gewoon zeggen waar het op staat. Getrouwd zijn of een vriendin hebben wil ook nog wel eens helpen.
Wtf? Zijn we al naar zo'n maatschappij gegaan?quote:Bovendien wordt alle mannelijke leraren afgeraden een gesprek onder 4 ogen met leerlinges te hebben....
Dat doet me herinneren aan een ex-collega van mijquote:Op maandag 9 januari 2006 18:43 schreef thaleia het volgende:
Had ooit een collega die sprekend leek op Brad PittDie liet mij al niet geheel koud, laat staan al die leerlingen
Het is wel een beetje triest, inderdaad. Maar wel de waarheidquote:Op maandag 9 januari 2006 22:01 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Wtf? Zijn we al naar zo'n maatschappij gegaan?
Wat goed van haar dat ze zelf initiatief heeft genomen! Het lijkt me dat ze vanaf nu wel goed in de gaten heeft waar de grenzen liggen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 17:19 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bedankt voor de reacties.Ze is vandaag uit zichzelf opeens naar mijn afdelingsleider gestapt met de vraag of "dat" vreemd was. Mijn afdelingsleider heeft met haar gepraat en om een lang verhaal kort te maken: hij heeft haar duidelijk gemaakt dat het toch nooit wat zal worden, omdat ik leraar ben (en ouder), etc, en dat ze het ook voor zichzelf moest houden. Want nu begint langzaam de halve school er lucht van te krijgen.
Ben benieuwd hoe het nu verder gaat. Heb ook voor mezelf besloten om er niks aan te gaan doen. Time is a healer.
Ik ben er al een maand of drie, wekelijks. En het heeft dus effect.. ofzo. Het komt iig allemaal goedquote:Op woensdag 11 januari 2006 18:38 schreef Svensational het volgende:
Ik hoef gelukkig niet naar logopedie, de meeste van mijn klasgenoten wel.
2 klassen (60 leerlingen) hebben een x aantal uur per vak een werkplein uur. Dat houdt zoveel in als dat een leerling bijvoorbeeld 3 uur Engels heeft, er 1 uur werkplein is. Heeft een leerling 4 uur wiskunde kan dit bijvoorbeeld 2 uur werkplein worden.quote:Op woensdag 11 januari 2006 18:59 schreef leonieke het volgende:
En wat houdt het werkplein-concept precies in?
Ben ik nou gek, of is dit gewoon Tweede Fase light? En aangezien dat ook weer afgeschaft gaat worden..quote:Op woensdag 11 januari 2006 19:11 schreef Roellio het volgende:
[..]
Het idee erachter is dat de manier van onderwijs verschuift naar eigen verantwoordelijkheid van de leerlingen, in plaats van de docent die alsmaar die kar met 30 leerlingen over de streep probeert te trekken.
Overigens ligt er nog geen vast concept. Vandaag met het team zitten discusseren over een ruwe opzet.
Ze krijgen gewoon een planning van ons, en de stof wordt in het verlengde van het klassikaal onderwijs gegeven. En nee, dit wordt schoolbreed ingevoerd, dus óók op het VMBO.quote:Op woensdag 11 januari 2006 19:19 schreef leonieke het volgende:
Ik veronderstel dat dat wel voor leerlingen is die op een hoog niveau zitten? En moeten de leerlingen dan allemaal dezelfde oefeningen maken of is dat dan gedifferentieerd?
En de leerstof wordt dan ook ondervraagd tijdens toetsen en examens? Of is dat "extra leerstof"? Wordt het dan niet moeilijk om als leerkracht nog alle leerstof te zien?
Lijkt me wel een leuk idee alleen twijfel ik wat of de leerlingen al verantwoordelijk en/of zelfstandig genoeg zijn op die leeftijd? (de brugklas is toch rond 12 jaar ofzo?)
quote:Op woensdag 11 januari 2006 19:20 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Ben ik nou gek, of is dit gewoon Tweede Fase light?
Aan het begin van de week een zooitje taken krijgen dat je aan het einde van de week af moet hebben, met nog gewoon klassikale lessen en een aantal uren zelfstandig werken aan één van die taken naar keuze, heet toch dalton?quote:Op woensdag 11 januari 2006 19:51 schreef Roellio het volgende:
[..]
Ze krijgen gewoon een planning van ons, en de stof wordt in het verlengde van het klassikaal onderwijs gegeven. En nee, dit wordt schoolbreed ingevoerd, dus óók op het VMBO.
Klote, want ik begrijp dat je het dus WEL erg leuk vindt? Vervelend dat er zo weinig en zulke kleine vacatures zijn. Enig idee in welke richting je het nu gaat zoeken?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:29 schreef RaisinGirl het volgende:
Daarom ga ik toch ook verder kijken en de komende tijd solliciteren op functies buiten het onderwijs. Tja.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |