abonnement Unibet Coolblue
  maandag 31 oktober 2005 @ 18:22:39 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31843972
[CENTRAAL] (Aanstaande) docenten - deel VII

Omdat het topic gisteren weer opleefde, hier een vervolg.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 31 oktober 2005 @ 18:51:27 #2
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_31844801
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 16:00 schreef Ringo het volgende:
Zeg Neuralnet, ik weet niet op wat voor afbraakschool jij lesgeeft, maar wat je beschrijft is werkelijk het toppunt. Zo'n dropveterinstituut verdient niet alleen jouw ontslag maar minstens een scherpe uitbrander van de inspectie, of een smalend artikel, met naam en toenaam, in een gerenommeerd dagblad.
Zodra de directie niet meer pal achter de docent staat maar lafjes met leerlingen gaat heulen, heeft de school een GROOT probleem.
Overigens ben jij de eerste van wie ik zulke dingen hoor.
Hier ben ik het inderdaad ernstig mee eens
Ik heb gelukkig op alle scholen waar ik gewerkt heb een goede steun gehad van de schoolleiding. Via werkgroepen heb ik vaak overleg met de "grote baas" en de locatiedirecteuren, en dan heb je het ook wel eens over andere dingen. Daaruit merkte ik wel dat ze oprecht in je geïnteresseerd zijn en je ook willen helpen wanneer dat nodig zou zijn. Dat vond ik erg fijn én belangrijk, want, zoals al eerder opgemerkt werd, als de schoolleiding niet achter haar personeel staat, waar zijn we dan mee bezig? Op zo'n school zou ik niet eens wíllen werken!

Gelukkig heb ik teveel plezier in mijn werk om me dit te laten vergallen door een paar hormonen op pootjes. Echt. Wat dat betreft ben ik echt egoïstisch. Aan de andere kant: leerlingen die etteren fascineren mij. Er is altijd wel een reden waarom ze zo doen. Geen enkele leerling is van nature slecht. Dan vraag ik mij af: waarom gedraagt hij zich, zoals hij zich gedraagt?
.
pi_31846003
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 18:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Gelukkig heb ik teveel plezier in mijn werk om me dit te laten vergallen door een paar hormonen op pootjes. Echt. Wat dat betreft ben ik echt egoïstisch. Aan de andere kant: leerlingen die etteren fascineren mij. Er is altijd wel een reden waarom ze zo doen. Geen enkele leerling is van nature slecht. Dan vraag ik mij af: waarom gedraagt hij zich, zoals hij zich gedraagt?
En om die reden wou ik op 'mijn' school deelnemen aan het GOK-project (gelijke onderwijskansen) om meer te weten te komen over de oorzaak van studie- en gedragsproblemen.
  maandag 31 oktober 2005 @ 20:20:34 #4
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_31847603
Lijkt me razend interessant.
.
  maandag 31 oktober 2005 @ 21:01:30 #5
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_31848918
Subtiele TVP.
pi_31851187
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 21:01 schreef BlaatschaaP het volgende:
Subtiele TVP.
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_31851543
quote:
Dat vond ik erg fijn én belangrijk, want, zoals al eerder opgemerkt werd, als de schoolleiding niet achter haar personeel staat, waar zijn we dan mee bezig? Op zo'n school zou ik niet eens wíllen werken!
Precies, helemaal gelijk. Gelukkig zijn er meer scholen. Ongelukkig heb je dan bij de school waar je weggaat een "niet al te beste" referentie.
quote:
Geen enkele leerling is van nature slecht. Dan vraag ik mij af: waarom gedraagt hij zich, zoals hij zich gedraagt?
Heel interessant, maar voer voor psychologen en psychiaters. Ik zet me volop in voor ieder die daar in redelijkheid aan mee wil werken. Maar als ik ook even egoïstisch mag zijn: ik hoef geen diepgaande analyses waarom iemand bijvoorbeeld agressief gedrag vertoont of stelselmatig de les verstoort. Oorzaken daarvan liggen veelal buiten het bereik van de school en zeker van de docent.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31851666
Daarin kan ik niet anders dan het met Neuralnet eens zijn. Aan het eind van de dag gaat het toch écht om jezelf, en niet om 1 individuele leerling die ondanks al je goede bedoelingen en pogingen geen enkele verbetering toont.

Ik heb er zelf sinds dit jaar eentje van dat kaliber. Hij heeft in een persoonlijk gesprek voor de herfstvakantie beterschap beloofd en ik heb 'm de kans gegeven met een schone lei te beginnen. Woensdag heb ik 'm voor het eerst weer. Ik ben benieuwd..
pi_31851877
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 22:14 schreef Neuralnet het volgende:

Precies, helemaal gelijk. Gelukkig zijn er meer scholen. Ongelukkig heb je dan bij de school waar je weggaat een "niet al te beste" referentie.
Volgens mij zijn de gevolgen van een slechte referentie miniem. Een collega van mij is ontslagen vanwege onbehoorlijk gedrag, en later kwamen opeens de verhalen boven dat hij zulke dingen op veel meer scholen geflikt had. Maar nergens checken ze die referenties, en hij geeft nu weer ergens les waar ze denken dat hij geweldig is.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_31852386
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 22:23 schreef imago het volgende:

[..]

Volgens mij zijn de gevolgen van een slechte referentie miniem. Een collega van mij is ontslagen vanwege onbehoorlijk gedrag, en later kwamen opeens de verhalen boven dat hij zulke dingen op veel meer scholen geflikt had. Maar nergens checken ze die referenties, en hij geeft nu weer ergens les waar ze denken dat hij geweldig is.
Sterker nog, de laatste keer dat ik over dit onderwerp les kreeg werd mij verteld dat een bedrijf niet eens een slechte referentie mág geven. Helemaal zeker weet ik dit niet, maar het zet je wel aan het denken.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
  maandag 31 oktober 2005 @ 22:59:08 #11
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31853038
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 22:39 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Sterker nog, de laatste keer dat ik over dit onderwerp les kreeg werd mij verteld dat een bedrijf niet eens een slechte referentie mág geven. Helemaal zeker weet ik dit niet, maar het zet je wel aan het denken.
Dat hangt m.i. af van de reden waarom iemand weggaat. Een leraar met pedofiele trekjes heeft echt wel een slechte referentie aan z'n broek hangen. Tenminste, dat hoop ik.

Maar ik zie mijn eigen directeur al reageren als er iemand opbelt en zegt: deze collega-in-spe moet u maar niet aannemen want hij geeft wel eens strafwerk als leerlingen vervelend zijn. Ik denk dat ie lachend de hoorn op de haak mikt. Tenminste, dat hoop ik.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31854525
Een slechte referentie geven mag inderdaad niet, maar het gebeurt en je kan het toch niet bewijzen. Als iemand mij opbelt met een vraag over iemand die ik niet mag zal ik "onbewust" ook wel even iets meegeven en zeker niet positief zijn. "*Ahum*, laat ik het zo zeggen, het was elke dag feest."

Overigens ben ik nog elke keer dat ik ging solliciteren, ook buiten het onderwijs, gevraagd naar referenties.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31861399
Niet-subtiele TVP
Mon 'en!
pi_31863216
Wat is de zin van referenties als er geen slechte gegeven mag worden?
  dinsdag 1 november 2005 @ 12:36:12 #15
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31863721
Ik wacht nog steeds op een stage plek, ik zou namelijk na de tentamen weken moeten beginnen en dat is dus eind volgende week
Heb er wel zin in, maar ik ben alleen benieuwd op wat voor school ik terrecht kom. Ik voel me altijd heel schuldig als ik dit zeg maar doe mij maar een "blanke" school, ik wil namelijk geen politie worden, maar docent.
pi_31864206
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:36 schreef Silmarwen het volgende:
Ik wacht nog steeds op een stage plek, ik zou namelijk na de tentamen weken moeten beginnen en dat is dus eind volgende week
Heb er wel zin in, maar ik ben alleen benieuwd op wat voor school ik terrecht kom. Ik voel me altijd heel schuldig als ik dit zeg maar doe mij maar een "blanke" school, ik wil namelijk geen politie worden, maar docent.
Ik moet juist naar een Havo of VWO terwijl ik veel liever naar een MBO of VMBO zou gaan. Aan de andere kant wil ik wel eens 'andere leerlingen' zien. Ik wil gewoon weer op stage, maakt niet uit waar! Hoe kun je nou ooit gepassioneerd docent worden als je een jaar stageloos bent?
Mon 'en!
pi_31864363
Mja, vandaag zou ik het te weten komen. Ook nog niets.
Maarja, we wachten geduldig af...
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_31865803
Je gaat toch niet serieus afwachten als je opleiding geen stageplek voor je regelt of kan regelen? Het is jouw opleiding. Je mag in principe ook zelf solliciteren bij scholen. Ik heb een keer gewoon wat conrectoren gebeld met de vraag of de school ruimte kan bieden aan een stagiaire.

Een goede opleiding heeft overigens de beschikking over een vast aantal scholen waar hun stagiaires terecht kunnen. Ze moeten gewoon snel iets regelen voor jullie.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31865925
Natuurlijk wel, als de school zegt dat regelen wij wel, waarom zou je dan veel moeite gaan doen om naast je drukke tijdvretende studie ook nog eens op zoek te gaan naar een stageplek die de school toch wel regelt voor je
En ze hebben ook wel een vast aantal scholen, alleen te weinig.

Ach ik zie het vanzelf wel. Op dit moment maak ik me alleen druk om de tentames.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
  dinsdag 1 november 2005 @ 15:04:00 #20
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31867578
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 13:56 schreef Neuralnet het volgende:
Je gaat toch niet serieus afwachten als je opleiding geen stageplek voor je regelt of kan regelen? Het is jouw opleiding. Je mag in principe ook zelf solliciteren bij scholen. Ik heb een keer gewoon wat conrectoren gebeld met de vraag of de school ruimte kan bieden aan een stagiaire.

Een goede opleiding heeft overigens de beschikking over een vast aantal scholen waar hun stagiaires terecht kunnen. Ze moeten gewoon snel iets regelen voor jullie.
Omdat mijn school liever werkt met samenwerkingsscholen en ik liever stage loop op een school waar ze weten hoe ze me moeten begeleiden zodat ik niet aan mijn lot wordt overgelaten. Allemaal wel leuk een aardig ik heb 2 aanbiedingen gehad, maar ik weet niet precies hoe en wat en die school dan ook niet. Een samenwerkingsverband werkt prettiger. In mijn derde en vierde jaar wil ik uiteraard wel gewoon solliciteren.
pi_31870851
Ik heb er destijds ook voor gekozen het gewoon door de opleiding te laten regelen ja. Ik had nog nul onderwijservaring en wilde mezelf niet meteen ergens in het diepe gooien. Had wel een vervangingsbaantje kunnen aannemen op het plaatselijke stedelijk gymnasium (waar ze altijd uren hebben voor mijn vak maar dus ook veel onervaren invallers, en dus ook weinig begeleiding want er is weinig tijd om al die lui te begeleiden), maar wilde -als absolute beginner- liever ergens starten waar ik fatsoenlijke begeleiding kreeg. Nu moest ik ietsje verder reizen, maar kwam op een school met een docent die al jarenlang stagiares begeleidde, en daar heb ik een toptijd gehad en heel veel geleerd.
  dinsdag 1 november 2005 @ 17:28:28 #22
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31871446
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:36 schreef Silmarwen het volgende:
Ik voel me altijd heel schuldig als ik dit zeg maar doe mij maar een "blanke" school, ik wil namelijk geen politie worden, maar docent.
Ho es effe, dacht jij dat je op een school met alleen kaaskoppen niet voor politie-agent hoeft te spelen? Wel ik kan je dit vertellen: de mate waarin leerlingen zich 'misdragen' heeft dus echt geen ene reet met kleur of etnische afkomst te maken. Ik heb drie en half jaar op een 'zwarte' school lesgegeven; vanaf september werk ik op een school voor Haagse kazen en ik garandeer je dat die kinderen geen haar gezeglijker zijn. Ook niet vervelender, maar kind is kind & VMBO is VMBO. Klaar.

(voel je dus gerust schuldig over zo'n uitspraak )
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 1 november 2005 @ 17:50:41 #23
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31872051
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 17:28 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ho es effe, dacht jij dat je op een school met alleen kaaskoppen niet voor politie-agent hoeft te spelen? Wel ik kan je dit vertellen: de mate waarin leerlingen zich 'misdragen' heeft dus echt geen ene reet met kleur of etnische afkomst te maken. Ik heb drie en half jaar op een 'zwarte' school lesgegeven; vanaf september werk ik op een school voor Haagse kazen en ik garandeer je dat die kinderen geen haar gezeglijker zijn. Ook niet vervelender, maar kind is kind & VMBO is VMBO. Klaar.

(voel je dus gerust schuldig over zo'n uitspraak )
Kijk nou eens naar wat ik zeg. Ik heb blanke juist tussen haakjes gezet, voor deze reacties. Ik heb zelf op een blanke rijkeluis kindjes school gezeten en ik vind het leuker om leerlingen te onderwijzen die nog enigszins gemotiveerd zijn.

Als je me nu dus als racist wil afschilderen begrijp je me verkeerd. Ik wil helemaal niet op het vmbo lesgeven, maar op havo/vwo of speciaal onderwijs.
  dinsdag 1 november 2005 @ 17:53:44 #24
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_31872132
"Kaaskoppen"... dat woord dat HAAT ik...
.
  dinsdag 1 november 2005 @ 19:53:00 #25
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31875557
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 17:50 schreef Silmarwen het volgende:
Kijk nou eens naar wat ik zeg. Ik heb blanke juist tussen haakjes gezet, voor deze reacties. Ik heb zelf op een blanke rijkeluis kindjes school gezeten en ik vind het leuker om leerlingen te onderwijzen die nog enigszins gemotiveerd zijn.

Als je me nu dus als racist wil afschilderen begrijp je me verkeerd. Ik wil helemaal niet op het vmbo lesgeven, maar op havo/vwo of speciaal onderwijs.
Haal dat 'blanke' dus gewoon maar weg, met of zonder 'haakjes' (aanhalingstekens zal je wel bedoelen).

Dat je niet op een VMBO-school wil lesgeven, begrijpelijk, maar leg geen causaal verband tussen 'zwart' en VMBO, laat staan tussen 'zwart' en 'ongemotiveerd'. En beweer niet dat blanke rijkeluiskinderen wél immer gemotiveerd zijn. Want dan hoop ik dat de realiteit je snel uit die droom helpt.

Sorry dat ik zo uit mijn slof schiet, maar het is dit soort apartheidsdenken waar ons onderwijs ernstig onder lijdt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 1 november 2005 @ 20:30:49 #26
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31876932
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 19:53 schreef Ringo het volgende:

[..]

Haal dat 'blanke' dus gewoon maar weg, met of zonder 'haakjes' (aanhalingstekens zal je wel bedoelen).

Dat je niet op een VMBO-school wil lesgeven, begrijpelijk, maar leg geen causaal verband tussen 'zwart' en VMBO, laat staan tussen 'zwart' en 'ongemotiveerd'. En beweer niet dat blanke rijkeluiskinderen wél immer gemotiveerd zijn. Want dan hoop ik dat de realiteit je snel uit die droom helpt.

Sorry dat ik zo uit mijn slof schiet, maar het is dit soort apartheidsdenken waar ons onderwijs ernstig onder lijdt.
Flikker toch op met dat salon socialistische arrogante gelul zeg

Ik heb al lange tijd stage gelopen in het middelbaar onderwijs zonder les te geven en blanke scholen zijn makkelijker dan zwarte scholen. Misschien heb jij net pech, maar dat is een uitzondering, dus trek die veer die je zelf in je kont hebt gestoken er maar eens uit en kijk zelf eens rond in de wereld

Het onderwijs leidt niet aan apartheids denken, maar aan gebrek aan consequentie en een harde hand. dit softe knuffelgedoe maakt het onderwijs kapot. Het iedereen is gelijk knuffel knuffel overleg gedoe. En het gezellig integreren. Blegh.

Ik word overigens opgeleid tot maatschappijleer en weet echt wel wat er in de samenleving en op scholen speelt.


p.s. Tusen haakjes zetten is een normale Nederlandse uitdrukking.
pi_31877568
Right on, Silmarwen!
  dinsdag 1 november 2005 @ 21:04:15 #28
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31878132
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 20:30 schreef Silmarwen het volgende:
Ik heb al lange tijd stage gelopen in het middelbaar onderwijs zonder les te geven en blanke scholen zijn makkelijker dan zwarte scholen. Misschien heb jij net pech, maar dat is een uitzondering, dus trek die veer die je zelf in je kont hebt gestoken er maar eens uit en kijk zelf eens rond in de wereld
Het probleem is allereerst het onderscheid tussen witte en zwarte scholen, alsof zoiets bij wet is geregeld. Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt en die veer in mijn kont voelt wel lekker, maar het grootste probleem op zwarte scholen is niet het feit dat ze zich daar asocialer gedragen dan op witte scholen (want ook kaaskoppen kunnen de beest uithangen) maar het maatschappelijke isolement waar die kids inleven en de problemen die dát met zich meebrengt.
quote:
Het onderwijs leidt niet aan apartheids denken, maar aan gebrek aan consequentie en een harde hand. dit softe knuffelgedoe maakt het onderwijs kapot. Het iedereen is gelijk knuffel knuffel overleg gedoe. En het gezellig integreren. Blegh.
Wat praat je nou over gezellig integreren? Dat is nou juist het grote probleem op zwarte scholen: er WORDT niet geïntegreerd, die kids krijgen les in een soort van enclaves, zonder contact te maken met 'echte' Nederlanders, op die paar docenten na dan.
En wat bedoel je met 'soft knuffelgedoe'? Juist op zwarte scholen zijn er een hoop voorstanders van streng en gedisciplineerd onderwijs, niet in de laatste plaats omdat het gros van de allochtone ouders daar om vraagt, en (indirect vaak) hun kinderen ook. Ik merk dat juist op mijn huidige school (80% wit) dat die gewraakte overlegcultuur ("straf de leerling niet maar praat met 'm") nog hoogtij viert; ouders (witte ouders) hechten veel belang aan die zachte onderwijsmethoden, en veel docenten zijn het met hen eens.
quote:
Ik word overigens opgeleid tot maatschappijleer en weet echt wel wat er in de samenleving en op scholen speelt.
Dat blijkt niet uit je woorden.
quote:
p.s. Tusen haakjes zetten is een normale Nederlandse uitdrukking.
p.s. Tussen aanhalingstekens zetten ook. Het verschil tussen "het een" en (het ander), zeg maar.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31878198
Causale verbanden tussen gedrag zijn wel degelijk te vinden bij bepaalde groepen en het is niet verkeerd om daar rekening mee te houden. Voorkeur voor een bepaald schooltype is er nu eenmaal. Bij leerlingen, maar ook bij leraren.

Een linkse leraar kan zich niet prettig voelen op een "kak"-gymnasium waar rijkelui hun VVD leerlingen naar toe sturen en een rechtse leraar kan zich niet prettig voelen op een VMBO in een zwarte achterstandswijk. So what? Dan kiezen zij gewoon een school die aan hun eisen voldoet. Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik zie het probleem niet. Laten we nu niet deze topic gaan volschrijven met een discussie op het politieke vlak. Voorkeur = voorkeur en over smaak valt niet te twisten.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  dinsdag 1 november 2005 @ 21:17:27 #30
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31878611
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 21:05 schreef Neuralnet het volgende:
Causale verbanden tussen gedrag zijn wel degelijk te vinden bij bepaalde groepen en het is niet verkeerd om daar rekening mee te houden. Voorkeur voor een bepaald schooltype is er nu eenmaal. Bij leerlingen, maar ook bij leraren.

Een linkse leraar kan zich niet prettig voelen op een "kak"-gymnasium waar rijkelui hun VVD leerlingen naar toe sturen en een rechtse leraar kan zich niet prettig voelen op een VMBO in een zwarte achterstandswijk. So what? Dan kiezen zij gewoon een school die aan hun eisen voldoet. Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik zie het probleem niet. Laten we nu niet deze topic gaan volschrijven met een discussie op het politieke vlak. Voorkeur = voorkeur en over smaak valt niet te twisten.
Amen

Ik ben overigens een rijke SP-er
  dinsdag 1 november 2005 @ 21:19:33 #31
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31878688
Ik kom morgen nog even terug op de waanideeen van Ringo.
  dinsdag 1 november 2005 @ 21:19:39 #32
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31878693
Natuurlijk is er een verband tussen gedrag en opleidingsniveau, heel duidelijk zelfs, en je cultuur bepaalt tot op zekere hoogte ook je manier van doen en reageren, maar het is gewoon niet waar dat zwarte scholen moeilijker zijn dan witte scholen. Nuances zijn hier erg op zijn plaats: zwarte scholen zijn niet zelden VMBO-scholen en VMBO-leerlingen zijn nu eenmaal moeilijk te 'temmen'. Etnische afkomst heeft hier uiteindelijk weinig mee te maken. Een skatedude uit Wassenaar met een spanningsboog van 180 seconden kan het je net zo moeilijk maken als zijn Marokkaanse intelligentiegenoot uit de Schilderswijk.

En iedereen graag de school kiezen die hij/zij wil, dat is mijn punt niet.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 1 november 2005 @ 21:24:30 #33
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31878869
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 21:19 schreef Silmarwen het volgende:
Ik kom morgen nog even terug op de waanideeen van Ringo.
Het zou je sieren.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 1 november 2005 @ 21:46:41 #34
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_31879715
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 21:19 schreef Ringo het volgende:
VMBO-leerlingen zijn nu eenmaal moeilijk te 'temmen'.
Ben ik het niet mee eens, maar goed.
.
pi_31879764
Als je dan toch van nuance houdt: zij vindt en ervaart zwarte scholen als moeilijker.

Verder zijn er een aantal zaken algemeen bekend waardoor zwarte scholen moeilijker kunnen zijn dan witte scholen:

- Denk aan taalachterstand. Aangetoond is dat dat een probleem is op zwarte scholen. Met alle respect, maar als minstens de helft van je klas je niet begrijpt als je gewoon Nederlands spreekt, dan mag je wel stellen dat die scholen in het algemeen moeilijker zijn.

- Denk aan de mentaliteit jegens de leraar. Bekend is dat in bepaalde groepen allochtoonse kringen de authoriteit van een Nederlandse leraar vaker niet wordt gerespecteerd. Naar mate je meer allochtonen hebt, wordt die kans statistisch gezien gewoon groter.

- Heel herkenbaar: de ontken-methode. De kans dat een allochtoonse leerling stelselmatig tot schreeuwens aan toe zal ontkennen dat hij iets gedaan heeft als je hem daarop aanspreekt is veel groter dan bij leerlingen van Nederlandse afkomst. Ze proberen in de klas ook meer de discussie te voeren over waarschuwingen en straf; ondanks dat je aangeeft dat ze dat na de les moeten doen. In de statistieken van mijn aantekeningen zeggen allochtonen minstens 5 keer "ik deed niks" en de "ja maar hij..." ten opzichte van autochtonen die dat hooguit 1 keer zeggen en daarna tot een redelijk gesprek bereid zijn.

Het zijn zaken die puur statistisch al een bepaalde kant op wijzen. Het VMBO de schuld geven als oorzaak dat zo'n zwarte school deze kenmerken meer heeft dan een witte school is te makkelijk: het komt namelijk op alle schooltypen voor. Neem een paralelklas op een gemengde school en ga gewoon eens onbevooroordeeld incidenten lopen tellen en turven. Hoevaak negeert iemand je waarschuwing? Hoe vaak krijg je een grote mond? Hoe vaak trekt iemand een denigerend gezicht als je wat vertelt? Hoe vaak wijst iemand de ander aan als schuldige voor het eigen gedrag? Je gaat schrikken en dingen zien die je niet voor mogelijk houdt. Toen ik net begon had ik het idee dat ik dat ongewenste gedrag kon bestraffen. Totdat ik merkte dat het steeds bepaalde types betrof. Ik heb de straf moeten laten vallen omdat ik anders zelfs op basis van statistiek beschuldigd kon worden van racisme. Dat zegt voor mij voldoende.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  dinsdag 1 november 2005 @ 22:01:12 #36
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_31880292
Ik kan het niet laten om als tvp neuralnet even te verbeteren met een consequente fout die hij maakt. Het is allochtone en niet allochtoonse.
pi_31886483
Je hebt gelijk. Als je een woord zo vaak verkeerd ziet staan, dan ga je het vanzelf verkeerd spellen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31888279
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 21:48 schreef Neuralnet het volgende:
- Heel herkenbaar: de ontken-methode. De kans dat een allochtoonse leerling stelselmatig tot schreeuwens aan toe zal ontkennen dat hij iets gedaan heeft als je hem daarop aanspreekt is veel groter dan bij leerlingen van Nederlandse afkomst. Ze proberen in de klas ook meer de discussie te voeren over waarschuwingen en straf; ondanks dat je aangeeft dat ze dat na de les moeten doen. In de statistieken van mijn aantekeningen zeggen allochtonen minstens 5 keer "ik deed niks" en de "ja maar hij..." ten opzichte van autochtonen die dat hooguit 1 keer zeggen en daarna tot een redelijk gesprek bereid zijn.
Dit vind ik inderdaad heel herkenbaar. Het haalt echt het bloed onder je (mijn) nagels vandaan, ik kan daar zeer slecht tegen. Maar goed. Ieder heeft zo zijn voorkeur, en je voorkeur wordt voor een groot deel bepaald door je ervaringen.

Vorig jaar gaf ik les op een school in Vlaardingen, zowel VMBO als HAVO/ VWO. Ook gaf ik daar les aan een klein percentage allochtonen (lees: Marokkaanse en Turkse leerlingen). Het was een school met een dorps karakter maar wel met 'stadse' probleempjes. De band met de leerlingen was erg goed, op alle niveau's. De inspectie geeft aan in het rapport over deze school dat er een opvallend goed contact is tussen docenten en leerlingen. Daar had ik ook profijt van.

Nu geef ik les op een rijke, blanke school op het platteland. Ik heb nog nooit zulke etters gezien als hier in Atheneum 4, waar ik al eerder over schreef: ongemotiveerde, verwende, wereldvreemde, arrogante pubers zijn het. De schoolleiding heeft aangegeven dat er de afgelopen tijd belachelijk veel leerlingen uit de klas worden gestuurd door docenten; door docenten wordt ook veel geklaagd over het gedrag van leerlingen: kortom, op deze zogezegd 'blanke' school (ik heb nog geen allochtone leerlingen kunnen ontdekken) zijn behoorlijk wat orde problemen.

Kunnen we hieruit conclusies trekken? Wat mij betreft het volgende: het schoolklimaat is bepalend voor je ervaringen. Een schoolleiding die een goed en consequent beleid voert, de docenten goed ondersteunt, goede voorwaarden schept, en nieuwe docenten goed begeleidt; dát is een prettige school om te werken, en dan maakt het volgens mij niet zoveel uit of die school in de Schilderswijk staat of in Wassenaar.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_31890800
Ik heb inmiddels een stagevoortgangsgesprek gehad en te kennen gegeven dat ik wil stoppen. Ik ga nog tot de kerstvakantie door. Vandaag een gesprek met mijn mentor van de opleiding om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Enorme opluchting.
  woensdag 2 november 2005 @ 12:08:00 #40
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_31892790
Ik loop nu mijn eerste stage op een behoorlijk zwarte school met overwegend allochtone kinderen, maar de twee echte probleemgevallen uit mijn klasje zijn autochtoon. Wat dat betreft zegt afkomst dus niet zo veel denk ik. Maar ja, ze zijn ook nog maar 8. Misschien worden ze later nog verpest.
Life is what you make it.
pi_31898198
quote:
Kunnen we hieruit conclusies trekken? Wat mij betreft het volgende: het schoolklimaat is bepalend voor je ervaringen. Een schoolleiding die een goed en consequent beleid voert, de docenten goed ondersteunt, goede voorwaarden schept, en nieuwe docenten goed begeleidt; dát is een prettige school om te werken, en dan maakt het volgens mij niet zoveel uit of die school in de Schilderswijk staat of in Wassenaar.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  dinsdag 8 november 2005 @ 18:34:04 #42
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32094501
Zo, en nu ben ik eruit. Geloof ik. Vandaag de zoveelste kutdag, zoveelste mislukte les, zoveelste schorre keel, zoveelste frustratie. Ik zat vanmiddag op de fiets, prachtweer o paradox, de dag evaluerend & plotseling kwam het in me op, luid en duidelijk, onvervalst Hollands: ik kapt dermee. Tis genoeg. Lesgeven is NIET mijn passie, en het zal nooit mijn passie worden. Tijd om te stoppen voordat het onderwijs MIJ stopt.

Ik ga echt met steeds minder plezier naar mijn werk, er zit te weinig progressie in de relatie tussen mij & de leerlingen en ik merk dat de intervallen tussen gedachten als 'ben ik hier eigenlijk wel geschikt voor?' steeds korter worden. (en ik twijfel steeds minder over het antwoord)

Iedere keer als ik een gesprek heb met een begeleider, een collega, een coördinator, kan ik haarfijn de problemen en obstakels benoemen die ik (telkens) tegenkom, en ik zou er ook nog in slagen om een onderwijskundig rapportje te typen met alle theoretische oplossingen op een rijtje... maar praktisch lukt het me gewoon niet om vat te krijgen op een gemiddelde klas. Elk patroon uit het eerste jaar van mijn onderwijscarrière, blijft zich in volle glorie herhalen, ondanks al mijn goede bedoelingen. Ik kan mijn eigen fouten en misstappen bij wijze van spreken voorspellen, maar de echte 'mental change' die tot verbetering moet leiden, zet nauwelijks door. Het is zuiver een gebrek aan motivatie, bij mijzelf dus, en dat gebrek aan motivatie heeft als simpele oorzaak dat het onderwijs mij niet genoeg inspireert.
Kappen dus.

( )
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 8 november 2005 @ 18:44:26 #43
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_32094798
.

Waarom stopt iedereen nou?

Deze reactie is echt niet aanvallend bedoeld. Ik snap je namelijk, maar vind het gewoon wel erg jammer.
pi_32094943
Ik had net zo'n dag Ringo. En ik herken je hele verhaal, tot en met het telkens dezelfde fouten maken. Omdat de verandering die nodig zou zijn simpelweg niet bij me past...
pi_32094967
Ik kan uit je verhaal niet echt opmaken wat voor les je precies geeft/gaf...
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_32095297
in welke jaren gaf jij les Ringo? Leeftijden van leerlingen?
  dinsdag 8 november 2005 @ 19:06:28 #47
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32095374
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 18:50 schreef Svensational het volgende:
Ik kan uit je verhaal niet echt opmaken wat voor les je precies geeft/gaf...
Nederlands, VMBO (+ brugklas HAVO). De eerste 3 1/2 jaar heb ik lesgegeven op een 'zwarte' school, VMBO ook. Daar was het een zooitje en 'dus' ook in mijn lessen. Sinds september werk ik op een andere school, rustiger sfeer, hechter docententeam, meer begeleiding etc. Nu ik me niet meer kan verschuilen achter een slecht management of een gedeprimeerde werksfeer, wordt het me pas echt helder dat mijn kwaliteiten als (VMBO)docent eigenlijk maar heel gering zijn.
Ik ben geen absolute kruk, anders had ik het nooit zo lang volgehouden, maar een natuurtalent voor de klas... nee. Het is eerder dat ik mezelf graag wil bewijzen ('het lukt me wel, zie je het lukt me wel!') dan dat ik me werkelijk geroepen voel tot dit vak. Dat is (volgens mij) een bedrieglijke motivatie, die op den duur tegen je gaat werken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_32095455
Ik geloof dat we veel gemeen hebben Ringo. Alleen vind ik mezelf wel een behoorlijke kruk. Ik ben de docent met wie ik vroeger meelij had...
pi_32096672
quote:
Op woensdag 2 november 2005 12:08 schreef Schanulleke het volgende:
Ik loop nu mijn eerste stage op een behoorlijk zwarte school met overwegend allochtone kinderen, maar de twee echte probleemgevallen uit mijn klasje zijn autochtoon. Wat dat betreft zegt afkomst dus niet zo veel denk ik. Maar ja, ze zijn ook nog maar 8. Misschien worden ze later nog verpest.
Allochtoon/autochtoon is inderdaad niet alleszeggend.
Ervaringen kunnen zo verschillen en in ieder "groep" kom je andere zaken tegen.
De één is juist extra gemotiveerd omdàt hij in een achterstandspositie zit, de ander zit is zo'n bevoorrechte positie dat ze elkaar het leven zuur maken.( doorgeslagen pestgedrag).

Persoonlijk vind ik juist die verschillende zaken die allemaal een andere aanpak vereisen een ontzettende uitdaging om aan te gaan.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_32096718
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 19:09 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik geloof dat we veel gemeen hebben Ringo. Alleen vind ik mezelf wel een behoorlijke kruk. Ik ben de docent met wie ik vroeger meelij had...
Wat ontzettend jammer joh.
Enig idee welk richting je nu op wil ?
(excuus als je dat al gezegd hebt.. ik heb nog niet alles terug gelezen...)
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_32096832
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 19:50 schreef Mirage het volgende:
Wat ontzettend jammer joh.
Enig idee welk richting je nu op wil ?
(excuus als je dat al gezegd hebt.. ik heb nog niet alles terug gelezen...)
Liefst iets in de uitgeverswereld. Ben niet heel kieskeurig, als het maar een baan is waarvan ik niet (zoals nu) totaal gespannen en gefrustreerd raak. Een rustige baan.
  dinsdag 8 november 2005 @ 19:56:10 #52
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32096875
Ik voel me regelmatig een kruk in de les, als het wéér niet gaat en ik wéér mijn stem verhef zonder veel resultaat en ik wéér kwaad word omdat de dingen niet gaan zoals ze gaan. Maar ik hou mezelf voor dat een echte stumperd niet 4 jaar lang kan blijven doormodderen zonder een moord te begaan.
Wat niet wegneemt dat je je eigen fouten moet herkennen en daar op tijd naar handelen.

Het echte punt is, dat ik teveel twijfel laat zien. Ik ben niet zo dol op zekerheden. Ik zaai graag verwarring. Ik vind het leuk om op cruciale momenten 'raar' te doen, de rollen om te draaien of simpelweg schijt te hebben aan gebruikelijke regels of normen. Ik stel me kwetsbaar op door zelf de grenzen op te zoeken in een lessituatie. Dat is natuurlijk een link spelletje. Zoiets kan alleen als je alle lijnen in een les (vantevoren) hebt uitgezet, als je de regie over de klas kan bewaren. Da's bij mij niet bepaald het geval.

Grenzen bepalen, strepen trekken, tot-hier-en-niet-verder, punt uit, etc. etc. het riedeltje handige tips dat iedere starter in het onderwijs meekrijgt, ik begrijp het en het werkt in principe ook, alleen niet bij mij. Ik voel elke keer (nog steeds) fysieke weerzin als het ter sprake komt. Het is hekken zetten rondom de vrijheid van een ander, en dat haat ik, not my cup of tea. Maar in het onderwijs móet je wel, om niet onder de voet te worden gelopen.

(offtopic: stubborn topic, waarom doe je zo raar??? Ben ik nou de enige? )
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_32097106
Als ik dit vier jaar zou moeten doen, dan blijft er weinig meer dan een zombie van me over denk ik.
  dinsdag 8 november 2005 @ 21:43:04 #54
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_32099903
Dan is het inderdaad beter voor jezelf en de leerlingen dat je het onderwijs vaarwel zegt, ja.
.
pi_32100323
Het onderwijs en de omstandigheden lijken veel docenten hier niet te motiveren. Hoe lang kan je het nog volhouden enkel om het plezier als de werkdruk hoog is, het financieel niet aantrekkelijk is en het ook nog eens moeizaam gaat? Het plezier verdwijnt en er blijft hooguit de drang om anderen te laten zien dat je het kan over.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_32110446
Nounou, zo negatief zou ik het ook weer niet willen stellen. Dat er een paar mensen ontdekken dat dit niet is wat ze willen en dus liever verder gaan kijken ipv doormodderen lijkt me een goede ontwikkeling. Dat zouden veel meer mensen moeten doen, in elk beroep en in elke bedrijfstak. Verzuurde figuren die twintig jaar te lang zijn blijven hangen zijn er al genoeg. Prima stap dus van beiden en ik wens ze veel geluk!

Maar om nou aan de hand van die beslissing van beiden te stellen dat het DUS alom kommer en kwel is in het onderwijs gaat mij te ver hoor. Nee ik heb geen topsalaris, maar ik kom wel rond en dat terwijl ik helemaal niet zo hard werk In mijn eerste jaren wel, maar ik ben nu expert geworden in het stoppen van energie in die projecten en buitenschoolse activiteiten die IK tof vind, en standaard nee te zeggen als ik word gevraagd voor dingen die ik minder boeiend vind. Ik voel me verplicht mijn lessen en de taken waarvoor ik taakuren krijg goed te doen, verder voel ik me nergens toe verplicht. Ik blijf op de dagen dat ik werk (dat zijn er vier) standaard op school werken tot vijf uur, en laat mijn tas op school. 's Avonds of in het weekend werken doe ik alleen bij hoge uitzondering in drukke piekperiodes, of als er gewoon iets heel interessants voorbijkomt waar ik graag tijd in steek.

Kortom: een redelijk relaxed baantje voor een inderdaad niet zo hoog salaris. Nou scheelt het misschien dat ik een keuzevak geef (dus in de bovenbouw over het algemeen gemotiveerde leerlingen) en ook nog eens alleen op het VWO lesgeef. Als VMBO-docent zou ik waardeloos zijn, en mijn werk zeker niet als 'tamelijk relaxed' ervaren.

Overigens wil ik op termijn ook wel weer eens wat anders gaan doen hoor, maar dat is niet omdat het in het onderwijs zo'n ellende is qua werkomstandigheden. Mijn redenen liggen meer inhoudelijk: ik wil zelf graag nieuwe dingen leren op de gebieden die ik interessant vind en dat moet nu steeds maar buiten mijn werk om in mijn vrije tijd. In het onderzoek zou ik hetzelfde wat ik nu in mijn eigen tijd en op eigen kosten doe, betaald kunnen doen.
(Je leert in het onderwijs natuurlijk wel veel qua vakdidactiek en communicatie en groepsdynamica, maar mijn interesse ligt veel meer vakinhoudelijk en tja, daar blijf je steken op het niveau van VWO 6, dat ook nog eens elk jaar achteruit lijkt te gaan.)
Dat zou voor mij een reden zijn om eens buiten het onderwijs te gaan kijken. Niet omdat het nou zo'n poel van ellende en wantoestanden is.
  woensdag 9 november 2005 @ 17:29:00 #57
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_32121902
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 21:55 schreef Neuralnet het volgende:Hoe lang kan je het nog volhouden enkel om het plezier als de werkdruk hoog is, het financieel niet aantrekkelijk is en het ook nog eens moeizaam gaat?
Waar ik persoonlijk het plezier uit haal is mijn collega's en mijn leerlingen. Er gaat geen dag voorbij of onze docentenkamer heeft op zijn grondvesten geschud door het lachen. Nu kan het misschien zo zijn dat we 'maar' een VMBO-locatie zijn en allemaal tweedegraders, maar we hebben wel plezier met elkaar en er is een uitstekende sfeer. De leerlingen merken dat ook en die voelen zich bij ons thuis. Je kent iedereen en je hebt een persoonlijke band met ze. Dát soort dingen sleept mij er doorheen. Ja, ik word ook langzamerhand gek van alle vernieuwingen die van hogerhand opgelegd worden en de ene vernieuwing is nog niet "geïmplementeerd" of de volgende vernieuwing moet alweer geformuleerd worden. Ik krijg ook genoeg van het feit dat alle leuke dingen maar moeten wijken omdat dat teveel lesuitval oplevert... maar wanneer een leerling aan het einde van de dag naar me toe komt en zegt: "Ha, meneer, was weer een leuke les vandaag he?"... dan vergeet je al die toestanden meteen. Het zijn die kleine dingetjes waar ik mijn geluk uit haal, en die koester ik. Ik heb altijd leraar willen worden (ik ben misschien een van de weinigen hier die dat zo voelen), maar ik geniet van elke dag opnieuw.
quote:
Er blijft hooguit de drang om anderen te laten zien dat je het kan over.
Hmmm... dit heb ik nooit zo gemerkt op alle scholen waar ik werkzaam ben geweest. Kan natuurlijk aan mij liggen..
.
pi_32123027
Ik denk dat ik me kan vinden in jouw mening, Baba
Toch zalig als leerlingen komen zeggen dat het leuk was?
Ik geef informatica en het doet me ook altijd plezier als er een leerling langskomt en zegt: "Mevrouw, ik heb vorige week een taak gemaakt op de computer en ik was blij dat ik nu eindelijk goed kan werken met MS Word. Ik gebruik nu zelfs opmaakprofielen." Ja, dan gaat mijn hartje weer een tel vlugger slaan

Ik geef ook 'maar' les in het beroepsonderwijs en het technisch onderwijs (aso en latijn zijn de hoogste niveaus bij ons, dan heb je daaronder technisch en dan pas beroepsonderwijs). Daarnaast ligt de school waar ik werk dan nog in Brussel, dus op die manier kan je wel spreken van heel wat verschillende nationaliteiten per klas.

En ja, de leraarskamer, da's zowel de plek waar je even je hart kunt luchten of gewoon eens alles aan de kant kunt schuiven en plezier maken.

Voorlopig dus een heel aangename job!

Maar jullie loon, wat is dat ongeveer (als ik zo vrij mag zijn dat te vragen aangezien jullie allemaal van een laag loon spreken?) Netto dan?
pi_32123235
Ik vermaak me écht ultiem in het onderwijs!

Ik had met 1 VMBO3 klas een klein beetje problemen, maar ik heb het idee dat ik die er sinds vandaag ook redelijk onder aan het krijgen ben. Als je, zoals ik hierboven las, al orde-problematiek hebt in een brugklas... tsja.
pi_32123275
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:18 schreef Roellio het volgende:
Als je, zoals ik hierboven las, al orde-problematiek hebt in een brugklas... tsja.
Wrijf het er nog even in.
pi_32123367
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Wrijf het er nog even in.
Het is echt niet lullig bedoeld, maar helemaal een brugklas.... het is zó makkelijk.
Ik snap dat het denigrerend klinkt, maar ligt het niet gewoon aan het feit dat je niet consequent bent?

Het zijn de kleeeineeee dingen die doen!
pi_32123479
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:23 schreef Roellio het volgende:
Het is echt niet lullig bedoeld, maar helemaal een brugklas.... het is zó makkelijk.
Ik snap dat het denigrerend klinkt, maar ligt het niet gewoon aan het feit dat je niet consequent bent?
Ik vind het helemaal niet makkelijk en van de vijftien LiO's op onze school is er niet eentje die met betrekking tot het lesgeven ooit het woord 'makkelijk' in de mond neemt eigenlijk... In mijn tweede- en derdejaarsstage vond ik het ook nog makkelijk, maar dit is toch wel heel andere koek.

Maar ik ben inderdaad niet consequent. En ik wil het niet zijn ook. De rol die ik zou moeten aannemen om het goed te laten verlopen, daar voel ik me absoluut niet thuis bij. Het zit gewoon niet in me.

Als docent ben ik gewoon een loser, ik kan er ook niets aan doen. Gelukkig heb ik genoeg andere kwaliteiten. Maar ik moet nog wel een week of zes en ik voel me er eerlijk gezegd nogal klote onder. Ik zie mezelf de boel verneuken en ik ben niet bij machte om er iets aan te doen, maar ik voel me er wel verschrikkelijk naar onder.
pi_32123634
Je bent absoluut geen 'loser'. Maar als je niet consequent bent heb je inderdaad niets in het onderwijs te zoeken imho. Het lijkt allemaal heel idealistisch op de opleiding, totdat je inderdaad in de grote boze wereld komt.

En als JIJ niet consequent bent hebben die lieve kleine kindertjes je er graag voor over.

Nou ja, ieder waar hij/zij zich prettig bij voelt.
Ik ben nu 3e-jaars doe 12 lesuren per week gedurende 2 dagen zelfstandig. Ik loop met ze weg.

Succes met je verdere carriëre!
pi_32123724
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:33 schreef Roellio het volgende:
Ik ben nu 3e-jaars doe 12 lesuren per week gedurende 2 dagen zelfstandig. Ik loop met ze weg.
Ik deed vorig jaar 11 lesuren helemaal zelfstandig en dat ging heel goed (op 1 klas na waar het wat minder goed ging). Maar nu is het een drama. Maar weet je wat het ook is, ik vind het gewoon niet leuk. Mijn motivatie is langzaam maar zeker naar een dieptepunt gezakt en daarom heb ik ook niet de drive om te proberen het anders en beter te doen. Nu ik weet dat ik ga stoppen helemaal niet.

Maar bijna alle LiO-ers bij ons hebben het behoorlijk zwaar. Er zijn al aardig wat huilbuien aan de orde geweest...
pi_32123984
Ik kan me zowieso uitstekend distantiëren. Ik kan me écht niet voorstellen dat een klas me ooit zover krijgt dat ik in huilen uitbarst.

Ik ben heel simpel, ik waarschuw 2 keer, 3e keer is strafwerk. Volgende les erna weer praten en niet luisteren? Vrijdag 8e uur terugkomen. De les erna weer? 2 x vrijdag 8e uur.

Dan leren ze 't snel af hoor.

En je moet de balans zien te vinden tussen humor en streng zijn. Vanmiddag zat een VMBO-leerling die ik wel kon schieten met een euromuntje op de tafel te tikken. Uiteindelijk: "Hey, Dagobert... stop nou es, anders behoort 'ie aan mij en moet je een glacé-koek voor me halen in de kantine".

"Okay meneer, ik stop al", en de rest v/d les niet meer gehoord.
pi_32124374
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:44 schreef Roellio het volgende:
Ik kan me zowieso uitstekend distantiëren. Ik kan me écht niet voorstellen dat een klas me ooit zover krijgt dat ik in huilen uitbarst.
Niet in de les uiteraard, erbuiten. Ik heb er ook al een paar fikse huilbuien opzitten. Magoed, ik ben een vrouw en dat zijn al mijn mede-LiO-ers ook. Dat scheelt misschien op dat gebied.
pi_32124530
Geen idee.

Ik heb ook wel eens een leerling fysiek bij kop en kont het lokaal uitgezet hoor. Het is bij mij ook niet altijd alleen maar rozegeur en maneschijn!
pi_32124621
Nee, dat snap ik, dat is het bij niemand.
  woensdag 9 november 2005 @ 19:11:09 #69
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32124795
quote:
Op woensdag 9 november 2005 18:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Als docent ben ik gewoon een loser, ik kan er ook niets aan doen. Gelukkig heb ik genoeg andere kwaliteiten. Maar ik moet nog wel een week of zes en ik voel me er eerlijk gezegd nogal klote onder. Ik zie mezelf de boel verneuken en ik ben niet bij machte om er iets aan te doen, maar ik voel me er wel verschrikkelijk naar onder.
Ach, zes weken en dan ben je weg. Zou me echt geen greintje zorgen meer maken. Je hebt ruim op tijd de juiste beslissing genomen, wat kan jou dat zooitje etterbakken nou nog schelen? Wegpesten kunnen ze je toch al niet meer.
quote:
Roellio schreef
Het is echt niet lullig bedoeld, maar helemaal een brugklas.... het is zó makkelijk.
Ik snap dat het denigrerend klinkt, maar ligt het niet gewoon aan het feit dat je niet consequent bent?

Het zijn de kleeeineeee dingen die doen!
Nee, lesgeven is niet makkelijk. En ja, ook een brugklas kan lastig zijn.

Begrijp wel wat je bedoelt en het is fijn dat iemand zich zo senang voelt in het onderwijs, maar ik zou het niet prettig vinden als een van mijn collega's zo laatdunkend over mijn lesproblemen sprak. Iedereen is anders; ook iemand die grote moeite heeft om consequent te zijn, kan uiteindelijk een goede docent blijken. Er zijn ook nog een heleboel andere kwaliteiten.

(hetgeen het belang van consequent-zijn niet wegneemt; maar zoiets is te leren )
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_32124969
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:11 schreef Ringo het volgende:

maar ik zou het niet prettig vinden als een van mijn collega's zo laatdunkend over mijn lesproblemen sprak.
Dat snap ik.

Mijn kracht ligt ook bij het lesgeven en de omgang met die kids. Van pedagogische geitenwollen-sokken geouwehoer val ik in slaap.

"reflecteer nu eens wat er goed ging en niet zo goed ging"

Nou, dit, dit, dat en dat.

"Jamaar, redeneer nu eens vanuit het perspectief van de 5 dimensies van 'Ebbens'"
pi_32125401
Roellio, ik neem aan dat je nog in jouw stageperiode zit? Als het zo is, wees ervan overtuigd dat het echte lesgeven nog een stapje hoger is dan 'ff stage doen'.

als je al fulltime lesgeeft en het gaat zo goed als je het laat uitschijnen... Dan stel ik mij daar echt vragen bij. Ik heb ook nog leerkrachten gehoord bij mij die nooit problemen hadden, moeilijke leerlingen? Nee dat kenden ze niet! Hoe jij hebt problemen met die leerling? Oh dat is een watje bij mij...
Tot je opeens die collega heel dringend nodig hebt en (hoe vervelend het ook voor die persoon is) eens moet binnenvallen tijdens zijn/haar las
pi_32125481
Ik zeg niet dat ik geen moeilijke leerlingen heb. Ik zeg dat het me niet enorm veel moeite kost om die in te dammen.
pi_32125572
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:29 schreef leonieke het volgende:
Ik heb ook nog leerkrachten gehoord bij mij die nooit problemen hadden, moeilijke leerlingen? Nee dat kenden ze niet! Hoe jij hebt problemen met die leerling? Oh dat is een watje bij mij...
Tot je opeens die collega heel dringend nodig hebt en (hoe vervelend het ook voor die persoon is) eens moet binnenvallen tijdens zijn/haar las
Zo hebben wij er ook een paar, en toen ik hier pas nieuw was was ik echt geimponeerd, ik had (nog) geen reden om het niet te geloven, dat ze ZO goed waren, en de leerlingen vonden hen ZO goed, en op hun vorige school vond iedereen het ZO erg dat ze weggingen, etc etc. Nu ik een paar jaar met ze werk weet ik dat gebral wel op waarde te schatten
pi_32125583
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:31 schreef Roellio het volgende:
Ik zeg niet dat ik geen moeilijke leerlingen heb. Ik zeg dat het me niet enorm veel moeite kost om die in te dammen.
Mja, ik vind dat je het allemaal nogal makkelijk laat uitschijnen, terwijl het niet altijd zo eenvoudig is. En op die manier eigenlijk ook nogal denigrerend. Maar kom, dat is mijn persoonlijke mening uiteraard...
pi_32125655
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:33 schreef leonieke het volgende:

[..]

Mja, ik vind dat je het allemaal nogal makkelijk laat uitschijnen, terwijl het niet altijd zo eenvoudig is. En op die manier eigenlijk ook nogal denigrerend. Maar kom, dat is mijn persoonlijke mening uiteraard...
Ja, ik kan er weinig anders van maken. Zowel bij opvoeden als doceren is het prioriteit nr.1 dat je regels, grenzen en consequenties bij het overschrijden daarvan hanteert. Als je dat vertikt omdat dat niet jouw 'stijl' van lesgeven is, of niet je idee bij een 'goed leerklimaat' (competentie 1 ) Dan pluk je daar de vruchten van.
pi_32125685
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:33 schreef thaleia het volgende:

[..]

Zo hebben wij er ook een paar, en toen ik hier pas nieuw was was ik echt geimponeerd, ik had (nog) geen reden om het niet te geloven, dat ze ZO goed waren, en de leerlingen vonden hen ZO goed, en op hun vorige school vond iedereen het ZO erg dat ze weggingen, etc etc. Nu ik een paar jaar met ze werk weet ik dat gebral wel op waarde te schatten
Ik had vorig jaar precies hetzelfde!
Ik dacht: ben ik dan echt waardeloos dat ik wél die problemen tegenkom en zij blijkbaar niet??
Ik weet ondertussen al heel wat beter
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik nooit problemen heb eh (ik heb vorig jaar bijna een agenda tegen mijn (teder ) hoofdje gekregen bv) maar ik kan die problemen wel goed oplossen (vind ik dan weer zelf )
Tegenwoordig lachen we bijna met heel die situatie (ik geef geen les meer aan die klas, vind ik superjammer eigenlijk, maar als zij bv studie hebben en ik heb toezicht dan zitten we meestal gewoon wat te praten) en op het einde van het schooljaar kreeg ik zelfs nog een doos chocolade van hen
pi_32125711
Roellio, misschien zou je eens moeten teruglezen wat ik vorig jaar schreef. Ongeveer hetzelfde als jij nu...
pi_32125766
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:36 schreef Roellio het volgende:
Zowel bij opvoeden als doceren is het prioriteit nr.1 dat je regels, grenzen en consequenties bij het overschrijden daarvan hanteert.
Is het maar goed dat ik geen kinderen wil. Bij mijn honden lukt het overigens wel prima.
pi_32125771
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:36 schreef Roellio het volgende:

[..]

Ja, ik kan er weinig anders van maken. Zowel bij opvoeden als doceren is het prioriteit nr.1 dat je regels, grenzen en consequenties bij het overschrijden daarvan hanteert. Als je dat vertikt omdat dat niet jouw 'stijl' van lesgeven is, of niet je idee bij een 'goed leerklimaat' (competentie 1 ) Dan pluk je daar de vruchten van.
Ik sta gekend als de strengste leerkracht Dus je moet mij geen verhaaltjes vertellen over regels, grenzen en consequenties en zelfs consequent zijn. Het leuke bij mij is dat ze dit ondertussen weten te 'appreciëren' mijn regels en afspraken. Dus ik kan helemaal niet klagen over problemen die ik niet meer te boven kan.
Het enige verschil is dat jij het laat uitschijnen dat jij die problemen niet hebt en nooit gehad hebt, en daar stel ik mij serieus vragen bij.
Je dwingt bij leerlingen niet zomaar respect af omdat je een mooi kopje hebt of 'leuke' regeltjes en dit mis ik wat in jouw superieur-verhaal
pi_32125892
Ik ga er niet voor een derde keer over beginnen, Leonieke. Misschien moet je mijn reacties nog maar eens teruglezen.
pi_32125993
Jaja, ik ken het ondertussen al: je bent gewoon goed dankzij jouw regeltjes en consequenties. Houden zo! (het lijkt wel alsof ik commentaar schrijf op een rapport )

Lees misschien eens wat Lupa daarnet schreef, dat ze dit verhaal vorig jaar ook schreef (want idd, ik las hier toen ook mee en ik was geschrokken om een week geleden te vernemen van haar dat het onderwijs toch niet haar ding was, het paste niet bij haar verhaal van vorig jaar)
pi_32126118
We wachten gewoon af tot volgend jaar.
pi_32126801
Kom kom, het kan best dat iemand gewoon goed is. Een vriend van me is echt een geboren docent, komt uit een leraarsfamilie, vanaf zijn allereerste invalbaantje tot nu doet ie het uitstekend. Natuurlijk is ie in de loop der jaren ervarener geworden, maar ook in het begin zat het gewoon in hem, en die is nooit tegen grote problemen opgelopen, weet ik zeker.

Dat neemt niet weg dat ik -mede naar aanleiding van die bralfiguren op mijn school- ook enige argwaan voel als iemand roept dat het bij hem allemaal geweldig goed gaat, maar het kan zeker wel
  woensdag 9 november 2005 @ 20:27:16 #84
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32127324
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:36 schreef Roellio het volgende:
Ja, ik kan er weinig anders van maken. Zowel bij opvoeden als doceren is het prioriteit nr.1 dat je regels, grenzen en consequenties bij het overschrijden daarvan hanteert. Als je dat vertikt omdat dat niet jouw 'stijl' van lesgeven is, of niet je idee bij een 'goed leerklimaat' (competentie 1 ) Dan pluk je daar de vruchten van.
De wrange vruchten, neem ik aan.

Je bent erg overtuigd van jezelf. Dat voelt vast heel fijn. Maar ik vind je verhaal nogal zwart-wit.
Er zijn zat uitstekende docenten (en docenten-in-spe) die ongelofelijk veel moeite hebben met die aspecten van lesgeven die jij schijnbaar achteloos beheerst. Mensen die niet zo makkelijk hun grenzen bepalen, of die zoekende zijn naar hun rol in het klaslokaal. Die veel belang hechten aan een 'goed leerklimaat' maar niet 1-2-3 sancties treffen wanneer leerlingen in hun ogen te ver gaan.
Zoiets is geen gebrek aan kwaliteit. Het is hooguit een struikelblok, een lastig obstakel dat iedereen op zijn eigen manier moet overwinnen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_32127788
Dat is waar, maar zoals eerder gezegd... die struikelblokken van grenzen moet je vrij rap overwinnen, anders lopen ze absoluut over je heen, en voordat je ze dan weer terughebt waar je ze hebben wil is een veel zwaarder traject.
pi_32128971
quote:
Op woensdag 9 november 2005 10:31 schreef thaleia het volgende:
Dat er een paar mensen ontdekken dat dit niet is wat ze willen en dus liever verder gaan kijken ipv doormodderen lijkt me een goede ontwikkeling. Dat zouden veel meer mensen moeten doen, in elk beroep en in elke bedrijfstak. Verzuurde figuren die twintig jaar te lang zijn blijven hangen zijn er al genoeg. Prima stap dus van beiden en ik wens ze veel geluk!
Inderdaad, teveel mensen blijven ergens in hangen. Het is wel de kunst om, als je eenmaal de conclusie trekt dat je ergens niet kunt blijven, dat niet te zien als een persoonlijk falen. Toen ik bij de IND werkte, wilde ik per se net zo goed worden als de doorgewinterde juristen op de afdeling waar ik zat. Ik heb redelijk hard gewerkt om dat niveau te bereiken, mocht moeilijke zaken doen etc, om vervolgens tot de conclusie te komen dat ik het afschuwelijk vond en dat ik daardoor soms steken liet vallen in mijn werk.

Uiteindelijk helpen deze ervaringen je om te ontdekken wat je dan wel wilt, dat is het positieve. Verder ken ik de Vreemdelingenwet uit mijn hoofd en dat is altijd handig voor als een vriendinnetje een vriendje heeft opgeduikeld in het buitenland.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  woensdag 9 november 2005 @ 21:20:29 #87
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32128988
quote:
Op woensdag 9 november 2005 20:42 schreef Roellio het volgende:
Dat is waar, maar zoals eerder gezegd... die struikelblokken van grenzen moet je vrij rap overwinnen, anders lopen ze absoluut over je heen, en voordat je ze dan weer terughebt waar je ze hebben wil is een veel zwaarder traject.
Ja dat snap ik ook. Maar niet iedereen slaagt daar al meteen het eerste jaar in. Bijna niemand, kan ik je zeggen. Gelukkig heb je altijd nog de zomervakantie. En daarna begin je gewoon weer van voren af aan. En als het je het tweede jaar nog niet lukt de teugels (voldoende) kort te houden, dan het jaar dáárna, enz. enz.
Ik heb genoeg realiteitszin om te beseffen dat het spel voor mij op een zeker punt gespeeld is, maar ik weet ook dat de kunst van het lesgeven een lange adem vergt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_32129717
Wow, als ik lees dat er soms zelfs gehuild wordt, dan heb ik het toch goed getroffen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  woensdag 9 november 2005 @ 22:40:47 #89
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_32131811
Ik heb nu al een aantal nieuwe collega's gehad die "al jaren in het onderwijs" zaten en "waanzinnig goed" waren, met "prima resultaten". Eén daarvan, die zowat de hemel ingeprezen werd, heeft een enorme zooi gemaakt binnen onze sectie. Daar werd het lokaal compleet afgebroken en zij zat een kruiswoordpuzzeltje te maken of na te kijken. Luistertoetsen? Moet dat?? Dat mensch heeft echt mijn eerste grijze haren opgeleverd, omdat ik daarna de rotzooi kon opknappen, toen zij een andere klas kreeg. De eindexamenkandidaten zaten helemaal in de stress omdat ze nooit les kregen van haar. Of ze kreeg ze niet stil, of ze moesten "zelfstandig werken". Jaja...
Daarna kwam er een vent, die heeft het precies 3 weken uitgehouden, was ook zo'n "gods geschenk". Vervolgens kwam een geweldige mevrouw met "25 jaar ervaring". Nou, de brugklas - echt een leuke groep - loopt COMPLEET over haar heen. Dus wanneer iemand mij zegt dat "de nieuwe collega" zowat de hemel ingeprezen werd, dan hou ik mijn hart al vast.

En ik wil inderdaad aanhaken op wat hierboven werd gemeld: een "stage lopen" is heel anders dan straks het "echte" werk.
quote:
Ik kan me zowieso uitstekend distantiëren. Ik kan me écht niet voorstellen dat een klas me ooit zover krijgt dat ik in huilen uitbarst.
Hmm... wacht maar eens als je straks écht aan de bak gaat. Die paar lesjes stage lopen is nog tot daar aan toe. Maar als je straks écht gaat beginnen komt daar een wagonlading aan andere dingen bij. Zeker in je eerste échte jaar moet je dan álle zeilen bij zetten om je hoofd boven water te houden. Ik denk dat iedere docent wel eens even een inzinking van jewelste heeft gehad - zo niet in huilen is uitgebarsten.

Daarnaast is er nog meer dan alleen regeltjes en consequent zijn. Het ligt ook aan jouw persoonlijkheid als docent. Ik heb niet veel regels, ben ook niet altijd consequent (ja, fout van mij maar ja, ben nog altijd menselijk), maar door mijn manier van lesgeven weet ik wel die klas aan me te binden en voeren ze weinig tot geen kattekwaad uit. Tuurlijk zijn er altijd leerlingen die af en toe es de kachel proberen aan te maken, maar goed... zoals ik al es eerder heb gezegd: die fascineren me. Ik probeer mijn les zó te geven dat ze niet eens dénken aan kattekwaad uit te halen. En dat ik af en toe es niet consequent ben, dat nemen ze op de koop toe.

Vanavond trouwens oudergesprekken gehad. Altijd gezellig. ".... en natuurlijk heeft mijn zoon ook een goeie mentor" - Altijd leuk om even te horen.
.
pi_32137664
quote:
Dus wanneer iemand mij zegt dat "de nieuwe collega" zowat de hemel ingeprezen werd, dan hou ik mijn hart al vast.
Precies. Ik zou als leerling ook de leraar de hemel in prijzen als ik op de tafels mocht dansen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_32138813
Gatverdamme zeg, wat een enorm negatief gedoe hier. Móéten alle leraren het óf zwaar hebben óf gewoon slechte leraren zijn? Ik zou bijna ook niet meer durven te zeggen dat ik echt bijna nooit problemen heb met een klas, en dat ze me leuk en aardig vinden en mee naar de film vragen met een klassen-avond. Want dan blaas ik te hoog van de toren en zal ik vast ook wel zo'n slechte docent zijn die dat niet aan jullie durft toe te geven.

En ik wil heus niet beweren dat ik een super-goede leraar ben, er valt heus nog wel genoeg te leren, maar ik heb er plezier in en dat is al zo vanaf het begin. Het gaat gewoon goed. Jammer dat het voor jullie niet zo is.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 10 november 2005 @ 07:12:53 #92
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_32138819
quote:
Op donderdag 10 november 2005 07:10 schreef imago het volgende:
Gatverdamme zeg, wat een enorm negatief gedoe hier. Móéten alle leraren het óf zwaar hebben óf gewoon slechte leraren zijn? Ik zou bijna ook niet meer durven te zeggen dat ik echt bijna nooit problemen heb met een klas, en dat ze me leuk en aardig vinden en mee naar de film vragen met een klassen-avond. Want dan blaas ik te hoog van de toren en zal ik vast ook wel zo'n slechte docent zijn die dat niet aan jullie durft toe te geven.

En ik wil heus niet beweren dat ik een super-goede leraar ben, er valt heus nog wel genoeg te leren, maar ik heb er plezier in en dat is al zo vanaf het begin. Het gaat gewoon goed. Jammer dat het voor jullie niet zo is.


Ik dacht ik houd me er even buiten want ik zit pas op de leraren opleiding en nog niet zo lang en voor je het weet ben ik arrogant ofzo.

Sorry, maar je bent leraar of je bent het niet en je kunt best moeite hebben met een klas, maar vaak ligt het aan je eigen houding en manier van lesgeven want daar zijn kinderen gewoon gevoelig voor. Je kunt altijd dingen leren en niemand is perfect, maar bij sommigen gaat het gewoon goed.
pi_32138825
Oh shit nou ben ik m'n bericht aan het veranderen en nou quote je me al Maargoed, het idee is duidelijk

En nu moet ik rennen anders ben ik te laat om bij de wiskunde-toets te surveilleren
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 10 november 2005 @ 07:16:20 #94
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_32138834
quote:
Op donderdag 10 november 2005 07:14 schreef imago het volgende:
Oh shit nou ben ik m'n bericht aan het veranderen en nou quote je me al Maargoed, het idee is duidelijk

En nu moet ik rennen anders ben ik te laat om bij de wiskunde-toets te surveilleren
Ik heb de quote gewoon even verandert in je tekst zoals hij nu is en ik blijf het ermee eens

Veel plezier met surveilleren ik ga een filosofie tentamen maken.
pi_32156106
quote:
Op donderdag 10 november 2005 07:10 schreef imago het volgende:
Gatverdamme zeg, wat een enorm negatief gedoe hier. Móéten alle leraren het óf zwaar hebben óf gewoon slechte leraren zijn? Ik zou bijna ook niet meer durven te zeggen dat ik echt bijna nooit problemen heb met een klas, en dat ze me leuk en aardig vinden en mee naar de film vragen met een klassen-avond. Want dan blaas ik te hoog van de toren en zal ik vast ook wel zo'n slechte docent zijn die dat niet aan jullie durft toe te geven.

En ik wil heus niet beweren dat ik een super-goede leraar ben, er valt heus nog wel genoeg te leren, maar ik heb er plezier in en dat is al zo vanaf het begin. Het gaat gewoon goed. Jammer dat het voor jullie niet zo is.
Al deze dingen maak ik nu ook mee hoor Imago. Meegevraagd om spaghetti te gaan eten, zelfs met een klas waar ik geen les meer aan geef enzo, maar ik blijf er gewoon bij dat er een verschil is tussen stage en fulltime leraar zijn.

En je kan best een geboren leraar zijn toch kom je volgens mij nog altijd problemen tegen die je niet voorzien had. Ik hoor het zelfs van collega's van mij die ondertussen misschien al 10 of 20 jaar lesgeven in dezelfde school aan dezelfde soort leerlingen dat ze soms iemand tegenkomen waar ze geen raad mee weten of hoe ze de situatie moeten aanpakken.

Maar dat kan natuurlijk ook aan het type school liggen....

En er is een groot verschil tussen de perfectie en plezier beleven. Ik beleef heel veel plezier aan mijn job (terwijl ik dat in mijn stage bv niet had... toen deed ik het minder graag omdat je minder betrokken wordt bij de klas) Maar ik durf best toegeven dat ondanks mijn consequent zijn ik af en toe eens problemen heb met een bepaalde leerling en dat ik die dan anders moet gaan aanpakken dan ik had voorzien.
Want bij sommige leerlingen helpt straf uitdelen bv niet, bij andere werkt dat wonderwel. Kwestie van leerlingen te leren kennen. En dat kun je volgens mij niet zomaar... Daar heb je ervaring voor nodig en moet je het op de harde manier leren (maw door de problemen tegen te komen)

Dat was dus hetgeen ik bedoelde
pi_32158003
Maar het lijkt nu net of het per definitie niet goed kan gaan met een beginnende leraar. Natuurlijk komt iedereen problemen tegen en dat zal je in je hele loopbaan houden, maar dat betekent niet meteen dat het dan slécht gaat en dat de situatie hopeloos verloren is!

Dan zegt Baba-O-Riley "Ik denk dat iedere docent wel eens even een inzinking van jewelste heeft gehad - zo niet in huilen is uitgebarsten." en dan vraag ik me echt af hoe hij (net als een hoop anderen in dit topic) toch bij het idee komt dat iederéén het zo zwaar krijgt dat zelfs een heuse inzinking en huilbui het gevolg moeten zijn. Als ik om me heen kijk dan zie ik dat dus écht niet. Je komt wel eens puffend en steunend de lerarenkamer binnen, zeurt over de jeugd van tegenwoordig, baalt van een mislukte les, maar mij krijgen ze echt niet tot een inzinking of een huilbui! Ben ik dan gek ofzo?

(Wat niet is kan nog komen natuurlijk, misschien krijg ik volgend jaar een klas from hell en stort ik dan ook in elkaar, maar ik weiger te geloven dat het met elke leraar ooit zo mis moet gaan. Dat vind ik namelijk geen prettig vooruitzicht )
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 10 november 2005 @ 21:04:13 #97
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_32159552
quote:
Op donderdag 10 november 2005 20:21 schreef imago het volgende:
Dan zegt Baba-O-Riley "Ik denk dat iedere docent wel eens even een inzinking van jewelste heeft gehad - zo niet in huilen is uitgebarsten." en dan vraag ik me echt af hoe hij (net als een hoop anderen in dit topic) toch bij het idee komt dat iederéén het zo zwaar krijgt dat zelfs een heuse inzinking en huilbui het gevolg moeten zijn.
Nou ja, ik heb het misschien wat te zwart geschetst, maar toch, ik werk nu 5 jaar als leraar, en ik zie het elk jaar opnieuw. Dat kunnen zowel startende docenten zijn, als wat meer ervaren docenten, die het opeens even niet meer zien zitten. Soms zijn het gewoon even dipjes, maar soms zijn er ook docenten bij die het leven echt zuur wordt gemaakt. Ik mag het misschien niet zeggen, maar vaak ligt in het laatste geval ook vaak bij die docenten zelf.
quote:
maar mij krijgen ze echt niet tot een inzinking of een huilbui
Dat dachten die mensen waarschijnlijk ook.
.
pi_32162254
quote:
Op donderdag 10 november 2005 21:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik mag het misschien niet zeggen, maar vaak ligt in het laatste geval ook vaak bij die docenten zelf.
Natuurlijk mag je dat zeggen en het IS ook gewoon zo. In mijn geval wel. Ik weet wel dat ik het verkeerd aanpak en in theorie weet ik ook hoe ik het anders zou moeten aanpakken, maar ik krijg het gewoon niet voorelkaar (grotendeels door een totaal gebrek aan motivatie). En als ik dan al die ervaren docenten hoor die zeggen dat het de eerste drie jaar keihard zwoegen is (geldt vast niet voor iedereen, maar zou voor mij zeker wel gelden), dan heb ik dat er dus niet voor over.
pi_32162284
quote:
Op donderdag 10 november 2005 21:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat dachten die mensen waarschijnlijk ook.
Da's wel een goeie. Dat dacht ik dus ook, dat ik me niet gek zou laten maken. Wel dus.
pi_32162534
De "extreme" verhalen kunnen in bepaalde gevallen erg overdreven zijn, maar dat neemt niet weg dat het positieve kamp ook erg kan overdrijven. Op mijn eerste school kreeg ik ook altijd te horen dat het iedereen zo goed afging. Totdat ik eens bij anderen ging kijken. Soms leek het wel alsof ik op een schoolfeest was. Klassen verschillen enorm en de waarheid ligt zoals gewoonlijk ergens in het midden.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')