Hier ben ik het inderdaad ernstig mee eensquote:Op maandag 31 oktober 2005 16:00 schreef Ringo het volgende:
Zeg Neuralnet, ik weet niet op wat voor afbraakschool jij lesgeeft, maar wat je beschrijft is werkelijk het toppunt. Zo'n dropveterinstituut verdient niet alleen jouw ontslag maar minstens een scherpe uitbrander van de inspectie, of een smalend artikel, met naam en toenaam, in een gerenommeerd dagblad.
Zodra de directie niet meer pal achter de docent staat maar lafjes met leerlingen gaat heulen, heeft de school een GROOT probleem.
Overigens ben jij de eerste van wie ik zulke dingen hoor.
En om die reden wou ik op 'mijn' school deelnemen aan het GOK-project (gelijke onderwijskansen) om meer te weten te komen over de oorzaak van studie- en gedragsproblemen.quote:Op maandag 31 oktober 2005 18:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Gelukkig heb ik teveel plezier in mijn werk om me dit te laten vergallen door een paar hormonen op pootjes. Echt. Wat dat betreft ben ik echt egoïstisch. Aan de andere kant: leerlingen die etteren fascineren mij. Er is altijd wel een reden waarom ze zo doen. Geen enkele leerling is van nature slecht. Dan vraag ik mij af: waarom gedraagt hij zich, zoals hij zich gedraagt?
quote:Op maandag 31 oktober 2005 21:01 schreef BlaatschaaP het volgende:
Subtiele TVP.
Precies, helemaal gelijk. Gelukkig zijn er meer scholen. Ongelukkig heb je dan bij de school waar je weggaat een "niet al te beste" referentie.quote:Dat vond ik erg fijn én belangrijk, want, zoals al eerder opgemerkt werd, als de schoolleiding niet achter haar personeel staat, waar zijn we dan mee bezig? Op zo'n school zou ik niet eens wíllen werken!
Heel interessant, maar voer voor psychologen en psychiaters. Ik zet me volop in voor ieder die daar in redelijkheid aan mee wil werken. Maar als ik ook even egoïstisch mag zijn: ik hoef geen diepgaande analyses waarom iemand bijvoorbeeld agressief gedrag vertoont of stelselmatig de les verstoort. Oorzaken daarvan liggen veelal buiten het bereik van de school en zeker van de docent.quote:Geen enkele leerling is van nature slecht. Dan vraag ik mij af: waarom gedraagt hij zich, zoals hij zich gedraagt?
Volgens mij zijn de gevolgen van een slechte referentie miniem. Een collega van mij is ontslagen vanwege onbehoorlijk gedrag, en later kwamen opeens de verhalen boven dat hij zulke dingen op veel meer scholen geflikt had. Maar nergens checken ze die referenties, en hij geeft nu weer ergens les waar ze denken dat hij geweldig is.quote:Op maandag 31 oktober 2005 22:14 schreef Neuralnet het volgende:
Precies, helemaal gelijk. Gelukkig zijn er meer scholen. Ongelukkig heb je dan bij de school waar je weggaat een "niet al te beste" referentie.
Sterker nog, de laatste keer dat ik over dit onderwerp les kreeg werd mij verteld dat een bedrijf niet eens een slechte referentie mág geven. Helemaal zeker weet ik dit niet, maar het zet je wel aan het denken.quote:Op maandag 31 oktober 2005 22:23 schreef imago het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de gevolgen van een slechte referentie miniem. Een collega van mij is ontslagen vanwege onbehoorlijk gedrag, en later kwamen opeens de verhalen boven dat hij zulke dingen op veel meer scholen geflikt had. Maar nergens checken ze die referenties, en hij geeft nu weer ergens les waar ze denken dat hij geweldig is.
Dat hangt m.i. af van de reden waarom iemand weggaat. Een leraar met pedofiele trekjes heeft echt wel een slechte referentie aan z'n broek hangen. Tenminste, dat hoop ik.quote:Op maandag 31 oktober 2005 22:39 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Sterker nog, de laatste keer dat ik over dit onderwerp les kreeg werd mij verteld dat een bedrijf niet eens een slechte referentie mág geven. Helemaal zeker weet ik dit niet, maar het zet je wel aan het denken.
Ik moet juist naar een Havo of VWO terwijl ik veel liever naar een MBO of VMBO zou gaan. Aan de andere kant wil ik wel eens 'andere leerlingen' zien. Ik wil gewoon weer op stage, maakt niet uit waar! Hoe kun je nou ooit gepassioneerd docent worden als je een jaar stageloos bent?quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:36 schreef Silmarwen het volgende:
Ik wacht nog steeds op een stage plek, ik zou namelijk na de tentamen weken moeten beginnen en dat is dus eind volgende week
Heb er wel zin in, maar ik ben alleen benieuwd op wat voor school ik terrecht kom. Ik voel me altijd heel schuldig als ik dit zeg maar doe mij maar een "blanke" school, ik wil namelijk geen politie worden, maar docent.
Omdat mijn school liever werkt met samenwerkingsscholen en ik liever stage loop op een school waar ze weten hoe ze me moeten begeleiden zodat ik niet aan mijn lot wordt overgelaten. Allemaal wel leuk een aardig ik heb 2 aanbiedingen gehad, maar ik weet niet precies hoe en wat en die school dan ook niet. Een samenwerkingsverband werkt prettiger. In mijn derde en vierde jaar wil ik uiteraard wel gewoon solliciteren.quote:Op dinsdag 1 november 2005 13:56 schreef Neuralnet het volgende:
Je gaat toch niet serieus afwachten als je opleiding geen stageplek voor je regelt of kan regelen? Het is jouw opleiding. Je mag in principe ook zelf solliciteren bij scholen. Ik heb een keer gewoon wat conrectoren gebeld met de vraag of de school ruimte kan bieden aan een stagiaire.
Een goede opleiding heeft overigens de beschikking over een vast aantal scholen waar hun stagiaires terecht kunnen. Ze moeten gewoon snel iets regelen voor jullie.
Ho es effe, dacht jij dat je op een school met alleen kaaskoppen niet voor politie-agent hoeft te spelen? Wel ik kan je dit vertellen: de mate waarin leerlingen zich 'misdragen' heeft dus echt geen ene reet met kleur of etnische afkomst te maken. Ik heb drie en half jaar op een 'zwarte' school lesgegeven; vanaf september werk ik op een school voor Haagse kazen en ik garandeer je dat die kinderen geen haar gezeglijker zijn. Ook niet vervelender, maar kind is kind & VMBO is VMBO. Klaar.quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:36 schreef Silmarwen het volgende:
Ik voel me altijd heel schuldig als ik dit zeg maar doe mij maar een "blanke" school, ik wil namelijk geen politie worden, maar docent.
Kijk nou eens naar wat ik zeg. Ik heb blanke juist tussen haakjes gezet, voor deze reacties. Ik heb zelf op een blanke rijkeluis kindjes school gezeten en ik vind het leuker om leerlingen te onderwijzen die nog enigszins gemotiveerd zijn.quote:Op dinsdag 1 november 2005 17:28 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ho es effe, dacht jij dat je op een school met alleen kaaskoppen niet voor politie-agent hoeft te spelen? Wel ik kan je dit vertellen: de mate waarin leerlingen zich 'misdragen' heeft dus echt geen ene reet met kleur of etnische afkomst te maken. Ik heb drie en half jaar op een 'zwarte' school lesgegeven; vanaf september werk ik op een school voor Haagse kazen en ik garandeer je dat die kinderen geen haar gezeglijker zijn. Ook niet vervelender, maar kind is kind & VMBO is VMBO. Klaar.
(voel je dus gerust schuldig over zo'n uitspraak )
Haal dat 'blanke' dus gewoon maar weg, met of zonder 'haakjes' (aanhalingstekens zal je wel bedoelen).quote:Op dinsdag 1 november 2005 17:50 schreef Silmarwen het volgende:
Kijk nou eens naar wat ik zeg. Ik heb blanke juist tussen haakjes gezet, voor deze reacties. Ik heb zelf op een blanke rijkeluis kindjes school gezeten en ik vind het leuker om leerlingen te onderwijzen die nog enigszins gemotiveerd zijn.
Als je me nu dus als racist wil afschilderen begrijp je me verkeerd. Ik wil helemaal niet op het vmbo lesgeven, maar op havo/vwo of speciaal onderwijs.
Flikker toch op met dat salon socialistische arrogante gelul zegquote:Op dinsdag 1 november 2005 19:53 schreef Ringo het volgende:
[..]
Haal dat 'blanke' dus gewoon maar weg, met of zonder 'haakjes' (aanhalingstekens zal je wel bedoelen).
Dat je niet op een VMBO-school wil lesgeven, begrijpelijk, maar leg geen causaal verband tussen 'zwart' en VMBO, laat staan tussen 'zwart' en 'ongemotiveerd'. En beweer niet dat blanke rijkeluiskinderen wél immer gemotiveerd zijn. Want dan hoop ik dat de realiteit je snel uit die droom helpt.
Sorry dat ik zo uit mijn slof schiet, maar het is dit soort apartheidsdenken waar ons onderwijs ernstig onder lijdt.
Het probleem is allereerst het onderscheid tussen witte en zwarte scholen, alsof zoiets bij wet is geregeld. Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt en die veer in mijn kont voelt wel lekker, maar het grootste probleem op zwarte scholen is niet het feit dat ze zich daar asocialer gedragen dan op witte scholen (want ook kaaskoppen kunnen de beest uithangen) maar het maatschappelijke isolement waar die kids inleven en de problemen die dát met zich meebrengt.quote:Op dinsdag 1 november 2005 20:30 schreef Silmarwen het volgende:
Ik heb al lange tijd stage gelopen in het middelbaar onderwijs zonder les te geven en blanke scholen zijn makkelijker dan zwarte scholen. Misschien heb jij net pech, maar dat is een uitzondering, dus trek die veer die je zelf in je kont hebt gestoken er maar eens uit en kijk zelf eens rond in de wereld
Wat praat je nou over gezellig integreren? Dat is nou juist het grote probleem op zwarte scholen: er WORDT niet geïntegreerd, die kids krijgen les in een soort van enclaves, zonder contact te maken met 'echte' Nederlanders, op die paar docenten na dan.quote:Het onderwijs leidt niet aan apartheids denken, maar aan gebrek aan consequentie en een harde hand. dit softe knuffelgedoe maakt het onderwijs kapot. Het iedereen is gelijk knuffel knuffel overleg gedoe. En het gezellig integreren. Blegh.
Dat blijkt niet uit je woorden.quote:Ik word overigens opgeleid tot maatschappijleer en weet echt wel wat er in de samenleving en op scholen speelt.
p.s. Tussen aanhalingstekens zetten ook. Het verschil tussen "het een" en (het ander), zeg maar.quote:p.s. Tusen haakjes zetten is een normale Nederlandse uitdrukking.
Amenquote:Op dinsdag 1 november 2005 21:05 schreef Neuralnet het volgende:
Causale verbanden tussen gedrag zijn wel degelijk te vinden bij bepaalde groepen en het is niet verkeerd om daar rekening mee te houden. Voorkeur voor een bepaald schooltype is er nu eenmaal. Bij leerlingen, maar ook bij leraren.
Een linkse leraar kan zich niet prettig voelen op een "kak"-gymnasium waar rijkelui hun VVD leerlingen naar toe sturen en een rechtse leraar kan zich niet prettig voelen op een VMBO in een zwarte achterstandswijk. So what? Dan kiezen zij gewoon een school die aan hun eisen voldoet. Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik zie het probleem niet. Laten we nu niet deze topic gaan volschrijven met een discussie op het politieke vlak. Voorkeur = voorkeur en over smaak valt niet te twisten.
Het zou je sieren.quote:Op dinsdag 1 november 2005 21:19 schreef Silmarwen het volgende:
Ik kom morgen nog even terug op de waanideeen van Ringo.
Ben ik het niet mee eens, maar goed.quote:Op dinsdag 1 november 2005 21:19 schreef Ringo het volgende:
VMBO-leerlingen zijn nu eenmaal moeilijk te 'temmen'.
Dit vind ik inderdaad heel herkenbaar. Het haalt echt het bloed onder je (mijn) nagels vandaan, ik kan daar zeer slecht tegen. Maar goed. Ieder heeft zo zijn voorkeur, en je voorkeur wordt voor een groot deel bepaald door je ervaringen.quote:Op dinsdag 1 november 2005 21:48 schreef Neuralnet het volgende:
- Heel herkenbaar: de ontken-methode. De kans dat een allochtoonse leerling stelselmatig tot schreeuwens aan toe zal ontkennen dat hij iets gedaan heeft als je hem daarop aanspreekt is veel groter dan bij leerlingen van Nederlandse afkomst. Ze proberen in de klas ook meer de discussie te voeren over waarschuwingen en straf; ondanks dat je aangeeft dat ze dat na de les moeten doen. In de statistieken van mijn aantekeningen zeggen allochtonen minstens 5 keer "ik deed niks" en de "ja maar hij..." ten opzichte van autochtonen die dat hooguit 1 keer zeggen en daarna tot een redelijk gesprek bereid zijn.
quote:Kunnen we hieruit conclusies trekken? Wat mij betreft het volgende: het schoolklimaat is bepalend voor je ervaringen. Een schoolleiding die een goed en consequent beleid voert, de docenten goed ondersteunt, goede voorwaarden schept, en nieuwe docenten goed begeleidt; dát is een prettige school om te werken, en dan maakt het volgens mij niet zoveel uit of die school in de Schilderswijk staat of in Wassenaar.
Nederlands, VMBO (+ brugklas HAVO). De eerste 3 1/2 jaar heb ik lesgegeven op een 'zwarte' school, VMBO ook. Daar was het een zooitje en 'dus' ook in mijn lessen. Sinds september werk ik op een andere school, rustiger sfeer, hechter docententeam, meer begeleiding etc. Nu ik me niet meer kan verschuilen achter een slecht management of een gedeprimeerde werksfeer, wordt het me pas echt helder dat mijn kwaliteiten als (VMBO)docent eigenlijk maar heel gering zijn.quote:Op dinsdag 8 november 2005 18:50 schreef Svensational het volgende:
Ik kan uit je verhaal niet echt opmaken wat voor les je precies geeft/gaf...
Allochtoon/autochtoon is inderdaad niet alleszeggend.quote:Op woensdag 2 november 2005 12:08 schreef Schanulleke het volgende:
Ik loop nu mijn eerste stage op een behoorlijk zwarte school met overwegend allochtone kinderen, maar de twee echte probleemgevallen uit mijn klasje zijn autochtoon. Wat dat betreft zegt afkomst dus niet zo veel denk ik. Maar ja, ze zijn ook nog maar 8. Misschien worden ze later nog verpest.
Wat ontzettend jammer joh.quote:Op dinsdag 8 november 2005 19:09 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik geloof dat we veel gemeen hebben Ringo. Alleen vind ik mezelf wel een behoorlijke kruk. Ik ben de docent met wie ik vroeger meelij had...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |