abonnement Unibet Coolblue
  maandag 31 oktober 2005 @ 18:22:39 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31843972
[CENTRAAL] (Aanstaande) docenten - deel VII

Omdat het topic gisteren weer opleefde, hier een vervolg.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 31 oktober 2005 @ 18:51:27 #2
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_31844801
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 16:00 schreef Ringo het volgende:
Zeg Neuralnet, ik weet niet op wat voor afbraakschool jij lesgeeft, maar wat je beschrijft is werkelijk het toppunt. Zo'n dropveterinstituut verdient niet alleen jouw ontslag maar minstens een scherpe uitbrander van de inspectie, of een smalend artikel, met naam en toenaam, in een gerenommeerd dagblad.
Zodra de directie niet meer pal achter de docent staat maar lafjes met leerlingen gaat heulen, heeft de school een GROOT probleem.
Overigens ben jij de eerste van wie ik zulke dingen hoor.
Hier ben ik het inderdaad ernstig mee eens
Ik heb gelukkig op alle scholen waar ik gewerkt heb een goede steun gehad van de schoolleiding. Via werkgroepen heb ik vaak overleg met de "grote baas" en de locatiedirecteuren, en dan heb je het ook wel eens over andere dingen. Daaruit merkte ik wel dat ze oprecht in je geïnteresseerd zijn en je ook willen helpen wanneer dat nodig zou zijn. Dat vond ik erg fijn én belangrijk, want, zoals al eerder opgemerkt werd, als de schoolleiding niet achter haar personeel staat, waar zijn we dan mee bezig? Op zo'n school zou ik niet eens wíllen werken!

Gelukkig heb ik teveel plezier in mijn werk om me dit te laten vergallen door een paar hormonen op pootjes. Echt. Wat dat betreft ben ik echt egoïstisch. Aan de andere kant: leerlingen die etteren fascineren mij. Er is altijd wel een reden waarom ze zo doen. Geen enkele leerling is van nature slecht. Dan vraag ik mij af: waarom gedraagt hij zich, zoals hij zich gedraagt?
.
pi_31846003
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 18:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Gelukkig heb ik teveel plezier in mijn werk om me dit te laten vergallen door een paar hormonen op pootjes. Echt. Wat dat betreft ben ik echt egoïstisch. Aan de andere kant: leerlingen die etteren fascineren mij. Er is altijd wel een reden waarom ze zo doen. Geen enkele leerling is van nature slecht. Dan vraag ik mij af: waarom gedraagt hij zich, zoals hij zich gedraagt?
En om die reden wou ik op 'mijn' school deelnemen aan het GOK-project (gelijke onderwijskansen) om meer te weten te komen over de oorzaak van studie- en gedragsproblemen.
  maandag 31 oktober 2005 @ 20:20:34 #4
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_31847603
Lijkt me razend interessant.
.
  maandag 31 oktober 2005 @ 21:01:30 #5
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_31848918
Subtiele TVP.
pi_31851187
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 21:01 schreef BlaatschaaP het volgende:
Subtiele TVP.
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_31851543
quote:
Dat vond ik erg fijn én belangrijk, want, zoals al eerder opgemerkt werd, als de schoolleiding niet achter haar personeel staat, waar zijn we dan mee bezig? Op zo'n school zou ik niet eens wíllen werken!
Precies, helemaal gelijk. Gelukkig zijn er meer scholen. Ongelukkig heb je dan bij de school waar je weggaat een "niet al te beste" referentie.
quote:
Geen enkele leerling is van nature slecht. Dan vraag ik mij af: waarom gedraagt hij zich, zoals hij zich gedraagt?
Heel interessant, maar voer voor psychologen en psychiaters. Ik zet me volop in voor ieder die daar in redelijkheid aan mee wil werken. Maar als ik ook even egoïstisch mag zijn: ik hoef geen diepgaande analyses waarom iemand bijvoorbeeld agressief gedrag vertoont of stelselmatig de les verstoort. Oorzaken daarvan liggen veelal buiten het bereik van de school en zeker van de docent.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31851666
Daarin kan ik niet anders dan het met Neuralnet eens zijn. Aan het eind van de dag gaat het toch écht om jezelf, en niet om 1 individuele leerling die ondanks al je goede bedoelingen en pogingen geen enkele verbetering toont.

Ik heb er zelf sinds dit jaar eentje van dat kaliber. Hij heeft in een persoonlijk gesprek voor de herfstvakantie beterschap beloofd en ik heb 'm de kans gegeven met een schone lei te beginnen. Woensdag heb ik 'm voor het eerst weer. Ik ben benieuwd..
pi_31851877
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 22:14 schreef Neuralnet het volgende:

Precies, helemaal gelijk. Gelukkig zijn er meer scholen. Ongelukkig heb je dan bij de school waar je weggaat een "niet al te beste" referentie.
Volgens mij zijn de gevolgen van een slechte referentie miniem. Een collega van mij is ontslagen vanwege onbehoorlijk gedrag, en later kwamen opeens de verhalen boven dat hij zulke dingen op veel meer scholen geflikt had. Maar nergens checken ze die referenties, en hij geeft nu weer ergens les waar ze denken dat hij geweldig is.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_31852386
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 22:23 schreef imago het volgende:

[..]

Volgens mij zijn de gevolgen van een slechte referentie miniem. Een collega van mij is ontslagen vanwege onbehoorlijk gedrag, en later kwamen opeens de verhalen boven dat hij zulke dingen op veel meer scholen geflikt had. Maar nergens checken ze die referenties, en hij geeft nu weer ergens les waar ze denken dat hij geweldig is.
Sterker nog, de laatste keer dat ik over dit onderwerp les kreeg werd mij verteld dat een bedrijf niet eens een slechte referentie mág geven. Helemaal zeker weet ik dit niet, maar het zet je wel aan het denken.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
  maandag 31 oktober 2005 @ 22:59:08 #11
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31853038
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 22:39 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Sterker nog, de laatste keer dat ik over dit onderwerp les kreeg werd mij verteld dat een bedrijf niet eens een slechte referentie mág geven. Helemaal zeker weet ik dit niet, maar het zet je wel aan het denken.
Dat hangt m.i. af van de reden waarom iemand weggaat. Een leraar met pedofiele trekjes heeft echt wel een slechte referentie aan z'n broek hangen. Tenminste, dat hoop ik.

Maar ik zie mijn eigen directeur al reageren als er iemand opbelt en zegt: deze collega-in-spe moet u maar niet aannemen want hij geeft wel eens strafwerk als leerlingen vervelend zijn. Ik denk dat ie lachend de hoorn op de haak mikt. Tenminste, dat hoop ik.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31854525
Een slechte referentie geven mag inderdaad niet, maar het gebeurt en je kan het toch niet bewijzen. Als iemand mij opbelt met een vraag over iemand die ik niet mag zal ik "onbewust" ook wel even iets meegeven en zeker niet positief zijn. "*Ahum*, laat ik het zo zeggen, het was elke dag feest."

Overigens ben ik nog elke keer dat ik ging solliciteren, ook buiten het onderwijs, gevraagd naar referenties.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31861399
Niet-subtiele TVP
Mon 'en!
pi_31863216
Wat is de zin van referenties als er geen slechte gegeven mag worden?
  dinsdag 1 november 2005 @ 12:36:12 #15
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31863721
Ik wacht nog steeds op een stage plek, ik zou namelijk na de tentamen weken moeten beginnen en dat is dus eind volgende week
Heb er wel zin in, maar ik ben alleen benieuwd op wat voor school ik terrecht kom. Ik voel me altijd heel schuldig als ik dit zeg maar doe mij maar een "blanke" school, ik wil namelijk geen politie worden, maar docent.
pi_31864206
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:36 schreef Silmarwen het volgende:
Ik wacht nog steeds op een stage plek, ik zou namelijk na de tentamen weken moeten beginnen en dat is dus eind volgende week
Heb er wel zin in, maar ik ben alleen benieuwd op wat voor school ik terrecht kom. Ik voel me altijd heel schuldig als ik dit zeg maar doe mij maar een "blanke" school, ik wil namelijk geen politie worden, maar docent.
Ik moet juist naar een Havo of VWO terwijl ik veel liever naar een MBO of VMBO zou gaan. Aan de andere kant wil ik wel eens 'andere leerlingen' zien. Ik wil gewoon weer op stage, maakt niet uit waar! Hoe kun je nou ooit gepassioneerd docent worden als je een jaar stageloos bent?
Mon 'en!
pi_31864363
Mja, vandaag zou ik het te weten komen. Ook nog niets.
Maarja, we wachten geduldig af...
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_31865803
Je gaat toch niet serieus afwachten als je opleiding geen stageplek voor je regelt of kan regelen? Het is jouw opleiding. Je mag in principe ook zelf solliciteren bij scholen. Ik heb een keer gewoon wat conrectoren gebeld met de vraag of de school ruimte kan bieden aan een stagiaire.

Een goede opleiding heeft overigens de beschikking over een vast aantal scholen waar hun stagiaires terecht kunnen. Ze moeten gewoon snel iets regelen voor jullie.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31865925
Natuurlijk wel, als de school zegt dat regelen wij wel, waarom zou je dan veel moeite gaan doen om naast je drukke tijdvretende studie ook nog eens op zoek te gaan naar een stageplek die de school toch wel regelt voor je
En ze hebben ook wel een vast aantal scholen, alleen te weinig.

Ach ik zie het vanzelf wel. Op dit moment maak ik me alleen druk om de tentames.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
  dinsdag 1 november 2005 @ 15:04:00 #20
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31867578
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 13:56 schreef Neuralnet het volgende:
Je gaat toch niet serieus afwachten als je opleiding geen stageplek voor je regelt of kan regelen? Het is jouw opleiding. Je mag in principe ook zelf solliciteren bij scholen. Ik heb een keer gewoon wat conrectoren gebeld met de vraag of de school ruimte kan bieden aan een stagiaire.

Een goede opleiding heeft overigens de beschikking over een vast aantal scholen waar hun stagiaires terecht kunnen. Ze moeten gewoon snel iets regelen voor jullie.
Omdat mijn school liever werkt met samenwerkingsscholen en ik liever stage loop op een school waar ze weten hoe ze me moeten begeleiden zodat ik niet aan mijn lot wordt overgelaten. Allemaal wel leuk een aardig ik heb 2 aanbiedingen gehad, maar ik weet niet precies hoe en wat en die school dan ook niet. Een samenwerkingsverband werkt prettiger. In mijn derde en vierde jaar wil ik uiteraard wel gewoon solliciteren.
pi_31870851
Ik heb er destijds ook voor gekozen het gewoon door de opleiding te laten regelen ja. Ik had nog nul onderwijservaring en wilde mezelf niet meteen ergens in het diepe gooien. Had wel een vervangingsbaantje kunnen aannemen op het plaatselijke stedelijk gymnasium (waar ze altijd uren hebben voor mijn vak maar dus ook veel onervaren invallers, en dus ook weinig begeleiding want er is weinig tijd om al die lui te begeleiden), maar wilde -als absolute beginner- liever ergens starten waar ik fatsoenlijke begeleiding kreeg. Nu moest ik ietsje verder reizen, maar kwam op een school met een docent die al jarenlang stagiares begeleidde, en daar heb ik een toptijd gehad en heel veel geleerd.
  dinsdag 1 november 2005 @ 17:28:28 #22
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31871446
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:36 schreef Silmarwen het volgende:
Ik voel me altijd heel schuldig als ik dit zeg maar doe mij maar een "blanke" school, ik wil namelijk geen politie worden, maar docent.
Ho es effe, dacht jij dat je op een school met alleen kaaskoppen niet voor politie-agent hoeft te spelen? Wel ik kan je dit vertellen: de mate waarin leerlingen zich 'misdragen' heeft dus echt geen ene reet met kleur of etnische afkomst te maken. Ik heb drie en half jaar op een 'zwarte' school lesgegeven; vanaf september werk ik op een school voor Haagse kazen en ik garandeer je dat die kinderen geen haar gezeglijker zijn. Ook niet vervelender, maar kind is kind & VMBO is VMBO. Klaar.

(voel je dus gerust schuldig over zo'n uitspraak )
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 1 november 2005 @ 17:50:41 #23
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31872051
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 17:28 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ho es effe, dacht jij dat je op een school met alleen kaaskoppen niet voor politie-agent hoeft te spelen? Wel ik kan je dit vertellen: de mate waarin leerlingen zich 'misdragen' heeft dus echt geen ene reet met kleur of etnische afkomst te maken. Ik heb drie en half jaar op een 'zwarte' school lesgegeven; vanaf september werk ik op een school voor Haagse kazen en ik garandeer je dat die kinderen geen haar gezeglijker zijn. Ook niet vervelender, maar kind is kind & VMBO is VMBO. Klaar.

(voel je dus gerust schuldig over zo'n uitspraak )
Kijk nou eens naar wat ik zeg. Ik heb blanke juist tussen haakjes gezet, voor deze reacties. Ik heb zelf op een blanke rijkeluis kindjes school gezeten en ik vind het leuker om leerlingen te onderwijzen die nog enigszins gemotiveerd zijn.

Als je me nu dus als racist wil afschilderen begrijp je me verkeerd. Ik wil helemaal niet op het vmbo lesgeven, maar op havo/vwo of speciaal onderwijs.
  dinsdag 1 november 2005 @ 17:53:44 #24
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_31872132
"Kaaskoppen"... dat woord dat HAAT ik...
.
  dinsdag 1 november 2005 @ 19:53:00 #25
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31875557
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 17:50 schreef Silmarwen het volgende:
Kijk nou eens naar wat ik zeg. Ik heb blanke juist tussen haakjes gezet, voor deze reacties. Ik heb zelf op een blanke rijkeluis kindjes school gezeten en ik vind het leuker om leerlingen te onderwijzen die nog enigszins gemotiveerd zijn.

Als je me nu dus als racist wil afschilderen begrijp je me verkeerd. Ik wil helemaal niet op het vmbo lesgeven, maar op havo/vwo of speciaal onderwijs.
Haal dat 'blanke' dus gewoon maar weg, met of zonder 'haakjes' (aanhalingstekens zal je wel bedoelen).

Dat je niet op een VMBO-school wil lesgeven, begrijpelijk, maar leg geen causaal verband tussen 'zwart' en VMBO, laat staan tussen 'zwart' en 'ongemotiveerd'. En beweer niet dat blanke rijkeluiskinderen wél immer gemotiveerd zijn. Want dan hoop ik dat de realiteit je snel uit die droom helpt.

Sorry dat ik zo uit mijn slof schiet, maar het is dit soort apartheidsdenken waar ons onderwijs ernstig onder lijdt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 1 november 2005 @ 20:30:49 #26
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31876932
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 19:53 schreef Ringo het volgende:

[..]

Haal dat 'blanke' dus gewoon maar weg, met of zonder 'haakjes' (aanhalingstekens zal je wel bedoelen).

Dat je niet op een VMBO-school wil lesgeven, begrijpelijk, maar leg geen causaal verband tussen 'zwart' en VMBO, laat staan tussen 'zwart' en 'ongemotiveerd'. En beweer niet dat blanke rijkeluiskinderen wél immer gemotiveerd zijn. Want dan hoop ik dat de realiteit je snel uit die droom helpt.

Sorry dat ik zo uit mijn slof schiet, maar het is dit soort apartheidsdenken waar ons onderwijs ernstig onder lijdt.
Flikker toch op met dat salon socialistische arrogante gelul zeg

Ik heb al lange tijd stage gelopen in het middelbaar onderwijs zonder les te geven en blanke scholen zijn makkelijker dan zwarte scholen. Misschien heb jij net pech, maar dat is een uitzondering, dus trek die veer die je zelf in je kont hebt gestoken er maar eens uit en kijk zelf eens rond in de wereld

Het onderwijs leidt niet aan apartheids denken, maar aan gebrek aan consequentie en een harde hand. dit softe knuffelgedoe maakt het onderwijs kapot. Het iedereen is gelijk knuffel knuffel overleg gedoe. En het gezellig integreren. Blegh.

Ik word overigens opgeleid tot maatschappijleer en weet echt wel wat er in de samenleving en op scholen speelt.


p.s. Tusen haakjes zetten is een normale Nederlandse uitdrukking.
pi_31877568
Right on, Silmarwen!
  dinsdag 1 november 2005 @ 21:04:15 #28
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31878132
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 20:30 schreef Silmarwen het volgende:
Ik heb al lange tijd stage gelopen in het middelbaar onderwijs zonder les te geven en blanke scholen zijn makkelijker dan zwarte scholen. Misschien heb jij net pech, maar dat is een uitzondering, dus trek die veer die je zelf in je kont hebt gestoken er maar eens uit en kijk zelf eens rond in de wereld
Het probleem is allereerst het onderscheid tussen witte en zwarte scholen, alsof zoiets bij wet is geregeld. Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt en die veer in mijn kont voelt wel lekker, maar het grootste probleem op zwarte scholen is niet het feit dat ze zich daar asocialer gedragen dan op witte scholen (want ook kaaskoppen kunnen de beest uithangen) maar het maatschappelijke isolement waar die kids inleven en de problemen die dát met zich meebrengt.
quote:
Het onderwijs leidt niet aan apartheids denken, maar aan gebrek aan consequentie en een harde hand. dit softe knuffelgedoe maakt het onderwijs kapot. Het iedereen is gelijk knuffel knuffel overleg gedoe. En het gezellig integreren. Blegh.
Wat praat je nou over gezellig integreren? Dat is nou juist het grote probleem op zwarte scholen: er WORDT niet geïntegreerd, die kids krijgen les in een soort van enclaves, zonder contact te maken met 'echte' Nederlanders, op die paar docenten na dan.
En wat bedoel je met 'soft knuffelgedoe'? Juist op zwarte scholen zijn er een hoop voorstanders van streng en gedisciplineerd onderwijs, niet in de laatste plaats omdat het gros van de allochtone ouders daar om vraagt, en (indirect vaak) hun kinderen ook. Ik merk dat juist op mijn huidige school (80% wit) dat die gewraakte overlegcultuur ("straf de leerling niet maar praat met 'm") nog hoogtij viert; ouders (witte ouders) hechten veel belang aan die zachte onderwijsmethoden, en veel docenten zijn het met hen eens.
quote:
Ik word overigens opgeleid tot maatschappijleer en weet echt wel wat er in de samenleving en op scholen speelt.
Dat blijkt niet uit je woorden.
quote:
p.s. Tusen haakjes zetten is een normale Nederlandse uitdrukking.
p.s. Tussen aanhalingstekens zetten ook. Het verschil tussen "het een" en (het ander), zeg maar.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_31878198
Causale verbanden tussen gedrag zijn wel degelijk te vinden bij bepaalde groepen en het is niet verkeerd om daar rekening mee te houden. Voorkeur voor een bepaald schooltype is er nu eenmaal. Bij leerlingen, maar ook bij leraren.

Een linkse leraar kan zich niet prettig voelen op een "kak"-gymnasium waar rijkelui hun VVD leerlingen naar toe sturen en een rechtse leraar kan zich niet prettig voelen op een VMBO in een zwarte achterstandswijk. So what? Dan kiezen zij gewoon een school die aan hun eisen voldoet. Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik zie het probleem niet. Laten we nu niet deze topic gaan volschrijven met een discussie op het politieke vlak. Voorkeur = voorkeur en over smaak valt niet te twisten.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  dinsdag 1 november 2005 @ 21:17:27 #30
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31878611
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 21:05 schreef Neuralnet het volgende:
Causale verbanden tussen gedrag zijn wel degelijk te vinden bij bepaalde groepen en het is niet verkeerd om daar rekening mee te houden. Voorkeur voor een bepaald schooltype is er nu eenmaal. Bij leerlingen, maar ook bij leraren.

Een linkse leraar kan zich niet prettig voelen op een "kak"-gymnasium waar rijkelui hun VVD leerlingen naar toe sturen en een rechtse leraar kan zich niet prettig voelen op een VMBO in een zwarte achterstandswijk. So what? Dan kiezen zij gewoon een school die aan hun eisen voldoet. Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik zie het probleem niet. Laten we nu niet deze topic gaan volschrijven met een discussie op het politieke vlak. Voorkeur = voorkeur en over smaak valt niet te twisten.
Amen

Ik ben overigens een rijke SP-er
  dinsdag 1 november 2005 @ 21:19:33 #31
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31878688
Ik kom morgen nog even terug op de waanideeen van Ringo.
  dinsdag 1 november 2005 @ 21:19:39 #32
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31878693
Natuurlijk is er een verband tussen gedrag en opleidingsniveau, heel duidelijk zelfs, en je cultuur bepaalt tot op zekere hoogte ook je manier van doen en reageren, maar het is gewoon niet waar dat zwarte scholen moeilijker zijn dan witte scholen. Nuances zijn hier erg op zijn plaats: zwarte scholen zijn niet zelden VMBO-scholen en VMBO-leerlingen zijn nu eenmaal moeilijk te 'temmen'. Etnische afkomst heeft hier uiteindelijk weinig mee te maken. Een skatedude uit Wassenaar met een spanningsboog van 180 seconden kan het je net zo moeilijk maken als zijn Marokkaanse intelligentiegenoot uit de Schilderswijk.

En iedereen graag de school kiezen die hij/zij wil, dat is mijn punt niet.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 1 november 2005 @ 21:24:30 #33
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_31878869
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 21:19 schreef Silmarwen het volgende:
Ik kom morgen nog even terug op de waanideeen van Ringo.
Het zou je sieren.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 1 november 2005 @ 21:46:41 #34
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_31879715
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 21:19 schreef Ringo het volgende:
VMBO-leerlingen zijn nu eenmaal moeilijk te 'temmen'.
Ben ik het niet mee eens, maar goed.
.
pi_31879764
Als je dan toch van nuance houdt: zij vindt en ervaart zwarte scholen als moeilijker.

Verder zijn er een aantal zaken algemeen bekend waardoor zwarte scholen moeilijker kunnen zijn dan witte scholen:

- Denk aan taalachterstand. Aangetoond is dat dat een probleem is op zwarte scholen. Met alle respect, maar als minstens de helft van je klas je niet begrijpt als je gewoon Nederlands spreekt, dan mag je wel stellen dat die scholen in het algemeen moeilijker zijn.

- Denk aan de mentaliteit jegens de leraar. Bekend is dat in bepaalde groepen allochtoonse kringen de authoriteit van een Nederlandse leraar vaker niet wordt gerespecteerd. Naar mate je meer allochtonen hebt, wordt die kans statistisch gezien gewoon groter.

- Heel herkenbaar: de ontken-methode. De kans dat een allochtoonse leerling stelselmatig tot schreeuwens aan toe zal ontkennen dat hij iets gedaan heeft als je hem daarop aanspreekt is veel groter dan bij leerlingen van Nederlandse afkomst. Ze proberen in de klas ook meer de discussie te voeren over waarschuwingen en straf; ondanks dat je aangeeft dat ze dat na de les moeten doen. In de statistieken van mijn aantekeningen zeggen allochtonen minstens 5 keer "ik deed niks" en de "ja maar hij..." ten opzichte van autochtonen die dat hooguit 1 keer zeggen en daarna tot een redelijk gesprek bereid zijn.

Het zijn zaken die puur statistisch al een bepaalde kant op wijzen. Het VMBO de schuld geven als oorzaak dat zo'n zwarte school deze kenmerken meer heeft dan een witte school is te makkelijk: het komt namelijk op alle schooltypen voor. Neem een paralelklas op een gemengde school en ga gewoon eens onbevooroordeeld incidenten lopen tellen en turven. Hoevaak negeert iemand je waarschuwing? Hoe vaak krijg je een grote mond? Hoe vaak trekt iemand een denigerend gezicht als je wat vertelt? Hoe vaak wijst iemand de ander aan als schuldige voor het eigen gedrag? Je gaat schrikken en dingen zien die je niet voor mogelijk houdt. Toen ik net begon had ik het idee dat ik dat ongewenste gedrag kon bestraffen. Totdat ik merkte dat het steeds bepaalde types betrof. Ik heb de straf moeten laten vallen omdat ik anders zelfs op basis van statistiek beschuldigd kon worden van racisme. Dat zegt voor mij voldoende.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  dinsdag 1 november 2005 @ 22:01:12 #36
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_31880292
Ik kan het niet laten om als tvp neuralnet even te verbeteren met een consequente fout die hij maakt. Het is allochtone en niet allochtoonse.
pi_31886483
Je hebt gelijk. Als je een woord zo vaak verkeerd ziet staan, dan ga je het vanzelf verkeerd spellen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31888279
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 21:48 schreef Neuralnet het volgende:
- Heel herkenbaar: de ontken-methode. De kans dat een allochtoonse leerling stelselmatig tot schreeuwens aan toe zal ontkennen dat hij iets gedaan heeft als je hem daarop aanspreekt is veel groter dan bij leerlingen van Nederlandse afkomst. Ze proberen in de klas ook meer de discussie te voeren over waarschuwingen en straf; ondanks dat je aangeeft dat ze dat na de les moeten doen. In de statistieken van mijn aantekeningen zeggen allochtonen minstens 5 keer "ik deed niks" en de "ja maar hij..." ten opzichte van autochtonen die dat hooguit 1 keer zeggen en daarna tot een redelijk gesprek bereid zijn.
Dit vind ik inderdaad heel herkenbaar. Het haalt echt het bloed onder je (mijn) nagels vandaan, ik kan daar zeer slecht tegen. Maar goed. Ieder heeft zo zijn voorkeur, en je voorkeur wordt voor een groot deel bepaald door je ervaringen.

Vorig jaar gaf ik les op een school in Vlaardingen, zowel VMBO als HAVO/ VWO. Ook gaf ik daar les aan een klein percentage allochtonen (lees: Marokkaanse en Turkse leerlingen). Het was een school met een dorps karakter maar wel met 'stadse' probleempjes. De band met de leerlingen was erg goed, op alle niveau's. De inspectie geeft aan in het rapport over deze school dat er een opvallend goed contact is tussen docenten en leerlingen. Daar had ik ook profijt van.

Nu geef ik les op een rijke, blanke school op het platteland. Ik heb nog nooit zulke etters gezien als hier in Atheneum 4, waar ik al eerder over schreef: ongemotiveerde, verwende, wereldvreemde, arrogante pubers zijn het. De schoolleiding heeft aangegeven dat er de afgelopen tijd belachelijk veel leerlingen uit de klas worden gestuurd door docenten; door docenten wordt ook veel geklaagd over het gedrag van leerlingen: kortom, op deze zogezegd 'blanke' school (ik heb nog geen allochtone leerlingen kunnen ontdekken) zijn behoorlijk wat orde problemen.

Kunnen we hieruit conclusies trekken? Wat mij betreft het volgende: het schoolklimaat is bepalend voor je ervaringen. Een schoolleiding die een goed en consequent beleid voert, de docenten goed ondersteunt, goede voorwaarden schept, en nieuwe docenten goed begeleidt; dát is een prettige school om te werken, en dan maakt het volgens mij niet zoveel uit of die school in de Schilderswijk staat of in Wassenaar.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_31890800
Ik heb inmiddels een stagevoortgangsgesprek gehad en te kennen gegeven dat ik wil stoppen. Ik ga nog tot de kerstvakantie door. Vandaag een gesprek met mijn mentor van de opleiding om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Enorme opluchting.
  woensdag 2 november 2005 @ 12:08:00 #40
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_31892790
Ik loop nu mijn eerste stage op een behoorlijk zwarte school met overwegend allochtone kinderen, maar de twee echte probleemgevallen uit mijn klasje zijn autochtoon. Wat dat betreft zegt afkomst dus niet zo veel denk ik. Maar ja, ze zijn ook nog maar 8. Misschien worden ze later nog verpest.
Life is what you make it.
pi_31898198
quote:
Kunnen we hieruit conclusies trekken? Wat mij betreft het volgende: het schoolklimaat is bepalend voor je ervaringen. Een schoolleiding die een goed en consequent beleid voert, de docenten goed ondersteunt, goede voorwaarden schept, en nieuwe docenten goed begeleidt; dát is een prettige school om te werken, en dan maakt het volgens mij niet zoveel uit of die school in de Schilderswijk staat of in Wassenaar.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  dinsdag 8 november 2005 @ 18:34:04 #42
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32094501
Zo, en nu ben ik eruit. Geloof ik. Vandaag de zoveelste kutdag, zoveelste mislukte les, zoveelste schorre keel, zoveelste frustratie. Ik zat vanmiddag op de fiets, prachtweer o paradox, de dag evaluerend & plotseling kwam het in me op, luid en duidelijk, onvervalst Hollands: ik kapt dermee. Tis genoeg. Lesgeven is NIET mijn passie, en het zal nooit mijn passie worden. Tijd om te stoppen voordat het onderwijs MIJ stopt.

Ik ga echt met steeds minder plezier naar mijn werk, er zit te weinig progressie in de relatie tussen mij & de leerlingen en ik merk dat de intervallen tussen gedachten als 'ben ik hier eigenlijk wel geschikt voor?' steeds korter worden. (en ik twijfel steeds minder over het antwoord)

Iedere keer als ik een gesprek heb met een begeleider, een collega, een coördinator, kan ik haarfijn de problemen en obstakels benoemen die ik (telkens) tegenkom, en ik zou er ook nog in slagen om een onderwijskundig rapportje te typen met alle theoretische oplossingen op een rijtje... maar praktisch lukt het me gewoon niet om vat te krijgen op een gemiddelde klas. Elk patroon uit het eerste jaar van mijn onderwijscarrière, blijft zich in volle glorie herhalen, ondanks al mijn goede bedoelingen. Ik kan mijn eigen fouten en misstappen bij wijze van spreken voorspellen, maar de echte 'mental change' die tot verbetering moet leiden, zet nauwelijks door. Het is zuiver een gebrek aan motivatie, bij mijzelf dus, en dat gebrek aan motivatie heeft als simpele oorzaak dat het onderwijs mij niet genoeg inspireert.
Kappen dus.

( )
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 8 november 2005 @ 18:44:26 #43
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_32094798
.

Waarom stopt iedereen nou?

Deze reactie is echt niet aanvallend bedoeld. Ik snap je namelijk, maar vind het gewoon wel erg jammer.
pi_32094943
Ik had net zo'n dag Ringo. En ik herken je hele verhaal, tot en met het telkens dezelfde fouten maken. Omdat de verandering die nodig zou zijn simpelweg niet bij me past...
pi_32094967
Ik kan uit je verhaal niet echt opmaken wat voor les je precies geeft/gaf...
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_32095297
in welke jaren gaf jij les Ringo? Leeftijden van leerlingen?
  dinsdag 8 november 2005 @ 19:06:28 #47
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32095374
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 18:50 schreef Svensational het volgende:
Ik kan uit je verhaal niet echt opmaken wat voor les je precies geeft/gaf...
Nederlands, VMBO (+ brugklas HAVO). De eerste 3 1/2 jaar heb ik lesgegeven op een 'zwarte' school, VMBO ook. Daar was het een zooitje en 'dus' ook in mijn lessen. Sinds september werk ik op een andere school, rustiger sfeer, hechter docententeam, meer begeleiding etc. Nu ik me niet meer kan verschuilen achter een slecht management of een gedeprimeerde werksfeer, wordt het me pas echt helder dat mijn kwaliteiten als (VMBO)docent eigenlijk maar heel gering zijn.
Ik ben geen absolute kruk, anders had ik het nooit zo lang volgehouden, maar een natuurtalent voor de klas... nee. Het is eerder dat ik mezelf graag wil bewijzen ('het lukt me wel, zie je het lukt me wel!') dan dat ik me werkelijk geroepen voel tot dit vak. Dat is (volgens mij) een bedrieglijke motivatie, die op den duur tegen je gaat werken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_32095455
Ik geloof dat we veel gemeen hebben Ringo. Alleen vind ik mezelf wel een behoorlijke kruk. Ik ben de docent met wie ik vroeger meelij had...
pi_32096672
quote:
Op woensdag 2 november 2005 12:08 schreef Schanulleke het volgende:
Ik loop nu mijn eerste stage op een behoorlijk zwarte school met overwegend allochtone kinderen, maar de twee echte probleemgevallen uit mijn klasje zijn autochtoon. Wat dat betreft zegt afkomst dus niet zo veel denk ik. Maar ja, ze zijn ook nog maar 8. Misschien worden ze later nog verpest.
Allochtoon/autochtoon is inderdaad niet alleszeggend.
Ervaringen kunnen zo verschillen en in ieder "groep" kom je andere zaken tegen.
De één is juist extra gemotiveerd omdàt hij in een achterstandspositie zit, de ander zit is zo'n bevoorrechte positie dat ze elkaar het leven zuur maken.( doorgeslagen pestgedrag).

Persoonlijk vind ik juist die verschillende zaken die allemaal een andere aanpak vereisen een ontzettende uitdaging om aan te gaan.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_32096718
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 19:09 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik geloof dat we veel gemeen hebben Ringo. Alleen vind ik mezelf wel een behoorlijke kruk. Ik ben de docent met wie ik vroeger meelij had...
Wat ontzettend jammer joh.
Enig idee welk richting je nu op wil ?
(excuus als je dat al gezegd hebt.. ik heb nog niet alles terug gelezen...)
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')