abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34136994
Vergeleken met de meeste vacatures is een steuntrekker financieel nog beter af. Ik vind dat echt slecht van het onderwijs.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  maandag 16 januari 2006 @ 21:29:25 #52
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34137535
Achja, dan moeten scholen maar collegegeld gaan vragen.
pi_34137725
Ik vind het vak leraar leuk, en ik hou helemaal niet van werken in de private sector. Maar ik ben niet gek, ik ga echt niet op een houtje zitten bijten om toch leraar te zijn. Dan zoek ik wel wat anders.
pi_34137827
Op een houtje bijten is zelfs nog uit te houden, maar als je niet eens een dak boven je hoofd kan betalen is het wel erg triest.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  maandag 16 januari 2006 @ 21:37:02 #55
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34137910
Trouwens erg leuke scholen om te werken: www.uwc.org
pi_34138026
Ach, er zijn voor mij nog genoeg opties; Vertalen, schrijven en vooral in het buitenland lesgeven zijn dingen die ik sowieso wil doen, naast of als het de enige manier is, in plaats van lesgeven op een Nederlandse middelbare school voor een habbekrats.
pi_34139129
Ik wil hier even een post plaatsen, zodat ik dit topic later kan terugvinden.
pi_34141424
quote:
Op maandag 16 januari 2006 21:39 schreef Evil_Jur het volgende:
Ach, er zijn voor mij nog genoeg opties; Vertalen, schrijven en vooral in het buitenland lesgeven zijn dingen die ik sowieso wil doen, naast of als het de enige manier is, in plaats van lesgeven op een Nederlandse middelbare school voor een habbekrats.
Ik heb de verkeerde taal uitgezocht (ivm andere mogelijkheden)
Maar heb wel weer zin in stage enzo, mis leerlingen om me heen.
Mon 'en!
pi_34150054
quote:
Op maandag 16 januari 2006 19:22 schreef thaleia het volgende:

Klote, want ik begrijp dat je het dus WEL erg leuk vindt? Vervelend dat er zo weinig en zulke kleine vacatures zijn. Enig idee in welke richting je het nu gaat zoeken?

Bij mij fluctueert het ook voortdurend: ik had vandaag bijvoorbeeld een heerlijke lesdag, maar daarna ging ik op de Postbanksite mijn maximale hypotheek laten berekenen.....tja en dan weet ik het allemaal niet zo goed meer hoor
Ik vind het zeker wel erg leuk, ja. Aan de andere kant: ik heb voordat ik het onderwijs in ging (ik ben pas anderhalf jaar bezig) al behoorlijk wat andere banen gehad en andere werkervaring opgedaan. Daardoor weet ik dat er andere banen zijn, die ik ook leuk vind. Ik ben nooit iemand geweest die zich heeft blind gestaard op één ding. Dat wil ik ook niet, want ik wil me breed ontwikkelen. Bovendien: ik kan altijd weer terug in het onderwijs als de juiste vacature voorbij komt.

Het heeft er vooral mee te maken dat ik een goede baan had voordat ik de overstap maakte. Een die redelijk goed betaalde en het was ook nog eens in mijn eigen woonplaats. Ik vind het niet erg om nu, als investering voor de toekomst zeg maar, dit schooljaar nog wat af te zien in de zin van: ver reizen en weinig uren en dus niet zoveel salaris (dit probeerde ik nog te compenseren door op twee scholen te werken, maar dat was dus geen succes). Maar ik ben niet van plan dat nog een schooljaar te gaan doen. Het is dus heel simpel. Of er komt een vacature bij mij in de buurt (Den Haag en omstreken) van tenminste 18 uren op één school of ik ga weer iets anders doen. Ik zag al best wat leuke banen weer bij de rijksoverheid en aangezien ik daar al ervaring heb, is dat zeker een optie.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_34153081
1e jaars Lerarenopleiding Geschiedenis meldt zich..

op competentiegericht onderwijs..

(tvp..)
I don't really come from outer space || Last.fm
pi_34153323
quote:
Op maandag 16 januari 2006 21:18 schreef Neuralnet het volgende:
Vergeleken met de meeste vacatures is een steuntrekker financieel nog beter af. Ik vind dat echt slecht van het onderwijs.
Mijn vriend zit al grapjes te maken dat ik met deze uren en dit salaris net zo goed een kind kan gaan krijgen (en dan heb ik nog geluk dat ik hoog ben ingeschaald, omdat ze rekening hebben gehouden met mijn laatst verdiende salaris buiten het onderwijs). En dan een paar uurtjes blijven werken als een soort hobby. Hmz. Er zit natuurlijk een kern van waarheid in: het onderwijs is vooral aantrekkelijk voor mensen met kinderen. Je kan gemakkelijk parttime werken en bent ook in je uren flexibel. Gevolg is wel dat hoogopgeleide, ambitieuze mensen die fulltime willen werken het onderwijs amper serieus kunnen nemen. Hoeveel vacatures ik wel niet voorbij zie komen van zes, acht, tien of twaalf lesuurtjes. Het is toch belachelijk.

Eventjes een paar voorbeelden van recente vacatures op volkskrantbanen.nl:
DOCENT Biologie (m/v)
voor minimaal 8 lessen en maximaal 13 lessen (in overleg) waarvan één klas ANW.

Docent DUITS
12 lessen onderbouw vmbo BL/KL

Docent MAATSCHAPPIJLEER
7 lessen onderbouw vmbo BL/KL

Docent Engels m/v
le of 2e grands bevoegd, 14 lessen onderbouw havo/atheneum en gymnasium.

En meesterbaan.nl:
Duits 2e graad
Aantal uren 6

Klassieke talen
Aantal uren 11

[ Bericht 27% gewijzigd door RaisinGirl op 17-01-2006 11:31:24 ]
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  dinsdag 17 januari 2006 @ 11:24:38 #62
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34153378
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:14 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
1e jaars Lerarenopleiding Geschiedenis meldt zich..

op competentiegericht onderwijs..

(tvp..)
Ik kots even met je mee. Tweede graads maatschappijleer, maar competentie gericht is da bomb op dit moment
pi_34153524
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:24 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik kots even met je mee. Tweede graads maatschappijleer, maar competentie gericht is da bomb op dit moment
Ik ben nog niemand tegengekomen, incl. docenten Hogeschool, die tevreden is met het nieuwe systeem..

'Doe maar wat met dat portfolio'..

'Ik heb een toets gehaald, dus ik ben slimmer en competenter'..
I don't really come from outer space || Last.fm
pi_34153755
Ik heb vorig jaar (eerstegraadsopleiding ICLON, Leiden) geen beoordeling gehad over mijn portfolio (als eindproduct). Ik heb dus geen idee of ik een matige, gemiddelde, of goede student en docent in spé was. Gelukkig heb ik wel met de docent vakdidactiek een goed gesprek gehad naar aanleiding van een lessenserie die ik had gemaakt. Hij zei ook duidelijk wat hij vond van mijn ontwikkeling en wat hij in mij zag. Dan weet je tenminste waar je staat.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  dinsdag 17 januari 2006 @ 11:45:54 #65
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34153964
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:37 schreef RaisinGirl het volgende:
Ik heb vorig jaar (eerstegraadsopleiding ICLON, Leiden) geen beoordeling gehad over mijn portfolio (als eindproduct). Ik heb dus geen idee of ik een matige, gemiddelde, of goede student en docent in spé was. Gelukkig heb ik wel met de docent vakdidactiek een goed gesprek gehad naar aanleiding van een lessenserie die ik had gemaakt. Hij zei ook duidelijk wat hij vond van mijn ontwikkeling en wat hij in mij zag. Dan weet je tenminste waar je staat.
Ja ik vind dat ook veel praktischer. Bovendien moet je idd aan de hand van toetsen laten zien dat je competenter bent. Iemand kan de theorie wel goed kennen, maar kan een waardeloze docent zijn.
pi_34158340
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 11:22 schreef RaisinGirl het volgende:
Er zit natuurlijk een kern van waarheid in: het onderwijs is vooral aantrekkelijk voor mensen met kinderen. Je kan gemakkelijk parttime werken en bent ook in je uren flexibel. Gevolg is wel dat hoogopgeleide, ambitieuze mensen die fulltime willen werken het onderwijs amper serieus kunnen nemen.
Klopt. Het lijkt een vicieuze cirkel: parttime werkende ouders zitten niet zo met dat lage salaris (partnerlief brengt immers het echte inkomen binnen), en vinden het natuurlijk ook prima dat er vacatures zijn van 8 lesuurtjes. En omdat zij die dingen voor lief nemen, blijft het zo, en gaan de mensen die het WEL van het geld en de uren moeten hebben hun heil elders zoeken. Gevolg: nog meer parttime werkende ouders, en bovenstaand verhaal blijft bestaan.
Dit alles komt de status van het beroep ook bepaald niet ten goede.

Een school kan lastig draaien op parttime werkende ouders alleen (IEDEREEN wil de eerste uren, de laatste uren en de woensdagmiddag -liefst nog de hele woensdag- vrij, bijvoorbeeld), en het lerarentekort stijgt, dus het lijkt me dat de vicieuze cirkel doorbroken moet worden. Ik heb er echter weinig vertrouwen in dat de regering daar spoedig actie in onderneemt
pi_34159151
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 14:01 schreef thaleia het volgende:

[..]

Klopt. Het lijkt een vicieuze cirkel: parttime werkende ouders zitten niet zo met dat lage salaris (partnerlief brengt immers het echte inkomen binnen), en vinden het natuurlijk ook prima dat er vacatures zijn van 8 lesuurtjes. En omdat zij die dingen voor lief nemen, blijft het zo, en gaan de mensen die het WEL van het geld en de uren moeten hebben hun heil elders zoeken. Gevolg: nog meer parttime werkende ouders, en bovenstaand verhaal blijft bestaan.
Dit alles komt de status van het beroep ook bepaald niet ten goede.

Een school kan lastig draaien op parttime werkende ouders alleen (IEDEREEN wil de eerste uren, de laatste uren en de woensdagmiddag -liefst nog de hele woensdag- vrij, bijvoorbeeld), en het lerarentekort stijgt, dus het lijkt me dat de vicieuze cirkel doorbroken moet worden. Ik heb er echter weinig vertrouwen in dat de regering daar spoedig actie in onderneemt
Ik doe nu zelf VWO (Atheneum), en ga volgend jaar naar de PABO, terwijl ik net zo goed naar de universiteit had kunnen gaan. Maar leraar basisonderwijs lijkt mij gewoon zo enorm leuk, daar heb ik het lage salaris best voor over. Ik geef sowieso niet veel om geld, zolang ik ervan kan rondkomen en af en toe iets leuks kan doen of kopen vind ik het best. Het is wel een feit dat als ik later ga samenwonen, we tweeverdieners moeten zijn. Wat dan weer lastig uitkomt met kinderen.

Nu ben ik echter een uitzondering op de regel (alhoewel ik samen met iemand anders van V6 naar die PABO ga). De enige manier om meer mensen met een hoge vooropleiding het (basis)onderwijs in te krijgen is zoals jullie ook al zeggen een beter salaris. Want ik weet zeker dat er genoeg universiteit-capable mensen zijn die graag leraar willen worden, maar het toch laten omdat ze dan gewoon erg weinig zullen gaan verdienen.

Het volgende probleem dat er is is het niveau van de PABO (getuige ook de recente nieuwsberichten). Dit is een direct gevolg van de salarissen voor leerkrachten. Er komen weinig mensen naar de opleiding, en als ze al komen zijn het vooral mensen met een lage vooropleiding. Door betere salarissen uit te keren zullen er meer (hoger opgeleide) mensen naar de PABO stromen, waardoor de PABO het niveau kan verhogen zonder een massaal lerarentekort te creeëren.

Maar zoals jij ook al zei, heeft onze regering op dit ogenblik andere prioriteiten. Terwijl het onderwijs toch de basis is van de economie. Ach, ze komen zichzelf nog wel tegen.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  dinsdag 17 januari 2006 @ 14:41:08 #68
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34159717
Ik heb wat dat betreft wel geluk. Mijn verloofde verdient heel erg goed. zo goed dat ik bijvoorbeeld geen bijbaan nodig heb naast mijn studie. Ik kan dus parttime werken of fulltime voor een niet zo super hoog loon, zonder in de problemen te komen.

Maar als je het voor het geld doet kun je beter een andere hbo of wo studie gaan doen.
pi_34162068
Maar is het dan zo slecht gesteld met jullie loon?
Of verdienen mensen in de privé-sector bij jullie gewoon zo veel?
  dinsdag 17 januari 2006 @ 15:44:51 #70
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34162218
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 15:40 schreef leonieke het volgende:
Maar is het dan zo slecht gesteld met jullie loon?
Of verdienen mensen in de privé-sector bij jullie gewoon zo veel?
Ik vind het loon niet zo slecht. In vergelijking tot andere HBO opleidingen is het wel erg laag.
pi_34163320
Het salaris voor een beginnend docent ligt niet bijster hoog, maar ook niet gruwelijk laag:
Wanneer je een volledige betrekking hebt als docent in het voortgezet onderwijs in een LB-functie ligt het salaris op ¤ 2.198 en dit kan oplopen tot een maximum van ¤ 3.359 (dit zijn bruto bedragen per maand).

Er zijn alleen een paar bezwaren:
- maar weinig docenten werken fulltime, zeker als ze net beginnen (1. omdat er niet voldoende uren zijn, 2. omdat ze nog veel tijd kwijt zijn aan lesvoorbereidingen etc.). In de praktijk werken deze docenten echter wel meer uren dan er 'officieel' voor staan;
- salarisonderhandelingen zijn niet erg gebruikelijk in het onderwijs. Als beginnend docent zal het moeilijk zijn om 'al' na twee jaar door te groeien naar een hogere schaal. Terwijl dit bij bijvoorbeeld de rijksoverheid veel minder een punt is;
- er wordt geen onderscheid gemaakt in opleidingsniveau, terwijl dit in andere sectoren vaak wel zo is. Als universitair geschoolde beginnende docent zal het je dan ook vaak overkomen dat leeftijdsgenoten met eenzelfde opleidingsniveau in andere sectoren op basis van dat opleidingsniveau veel hogere salarissen krijgen. Hierdoor ontstaat bij deze groep het idee: ik word onderbetaald.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  dinsdag 17 januari 2006 @ 16:26:06 #72
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34163730
Ik vind het betalen naar niveau trouwens een raar idee voor het onderwijs. Dit omdat het vmbo en speciaal onderwijs (meer tweede graads) vaak gezien wordt als zwaarder dan havo/vwo.
pi_34163848
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 15:40 schreef leonieke het volgende:
Maar is het dan zo slecht gesteld met jullie loon?
Of verdienen mensen in de privé-sector bij jullie gewoon zo veel?
Bruto maandsalarissen ( Loonpeil 1 juli 2002 (niet echt recent, dus tel er gerust een paar honderd euro's bij op))

Schooltype.....................................................................Schaal....Beginsalaris...Eindsalaris
Basisonderwijs............................................................LA.............2.073..............2.991
Voortgezet onderwijs tweede graad.........................LB............2.150..............3.285
Voortgezet onderwijs eerste graad...........................LD............2.171..............4.361
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie.........LB/LC......2.150..............3.834

Trouwens ook wel typerend dat er op werkeninhetonderwijs.nl zulke outdated informatie staat, iets meer actief het onderwijs promoten zou toch moeten kunnen zou je zeggen.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_34164679
Zo slecht is dat toch helemaal niet?

Een linkje naar de weddeschaal waar ik in val http://ond.vlaanderen.be/wedde/weddenschalen/huidig/barema.asp?nr=301&benoeming=vast
Misschien krijgen jullie hierdoor wat meer moed

en als het een troost kan zijn, of je nu in het aso of bso werkt, dat maakt voor ons allemaal geen verschil.

Licentiaten verdienen bij ons trouwens netto ongeveer 250 euro meer per maand en moeten hiervoor 2 à 3 uren minder werken per week
pi_34164820
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:50 schreef leonieke het volgende:
Zo slecht is dat toch helemaal niet?

Een linkje naar de weddeschaal waar ik in val http://ond.vlaanderen.be/wedde/weddenschalen/huidig/barema.asp?nr=301&benoeming=vast
Misschien krijgen jullie hierdoor wat meer moed

en als het een troost kan zijn, of je nu in het aso of bso werkt, dat maakt voor ons allemaal geen verschil.

Licentiaten verdienen bij ons trouwens netto ongeveer 250 euro meer per maand en moeten hiervoor 2 à 3 uren minder werken per week
Nou ja, veel is het niet te noemen . Maar mij hoor je voorderest ook niet klagen hoor, geld interesseert mij niet zoveel. Echter zijn de lage lonen wel de reden van het slechte onderwijs.
Trouwens, puur uit nieuwsgierigheid, hoeveel belasting gaat er in België vanaf? Is dat te vergelijken met Nederland?
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_34165139
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:54 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Nou ja, veel is het niet te noemen . Maar mij hoor je voorderest ook niet klagen hoor, geld interesseert mij niet zoveel. Echter zijn de lage lonen wel de reden van het slechte onderwijs.
Trouwens, puur uit nieuwsgierigheid, hoeveel belasting gaat er in België vanaf? Is dat te vergelijken met Nederland?
ik moet toegeven dat ik veranderd ben naar het onderwijs voor het geld. Je wilt dus echt niet weten hoeveel ik verdiende op mijn vorig werk (privé)

Ik denk dat er per maand 40% afgaat ofzo. Ik zou het eigenlijk niet zo uit mijn hoofd kunnen zeggen en al mijn loonstrookjes liggen thuis (bij mijn ma)

Nu vind ik wel dat mensen in het onderwijs vaak klagen over het loon, maar je mag ook niet vergeten dat we (hier in belgië toch) wel doorbetaald worden tijdens de vakantie, ook de grote vakantie. Zo'n zaken mag je toch ook niet vergeten... Ook al moet er dan ook wat gewerkt worden, het is niet dat we dan elke dag bezig zijn eh
pi_34166285
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:26 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind het betalen naar niveau trouwens een raar idee voor het onderwijs. Dit omdat het vmbo en speciaal onderwijs (meer tweede graads) vaak gezien wordt als zwaarder dan havo/vwo.
Metaalbankwerker in ploegendienst, uitbener of vuilnisman lijkt mij ook zwaarder dan kantoorbeambte, of internist, of eigenaar van een goedlopend internetbedrijfje. What's your point?

leonieke, natuurlijk biedt het onderwijs voordelen in de vorm van flexibele inroostering, lange vakanties, maar het is nou ook weer niet zo dat die dingen in andere sectoren zo rampzalig zijn: vrienden die in andere sectoren werken, kunnen tegenwoordig door allerlei leuke "werk officieel 36 uur, draai er 40, spaar zo superveel vrije dagen"-regelingen net zo goed zes weken aaneen vakantie opnemen, en hebben dan nog geld om in die zes weken naar een leuke exotische bestemming te gaan ook
Tevens kunnen zij een vrije dag opnemen wanneer het hen uitkomt, of wat later beginnen als dat hen uitkomt, of wat eerder weggaan als dat hen uitkomt....dus zo onflexibel is het voor hen allemaal ook niet.

Kortom, die pluspunten van het onderwijs, in combinatie met uiteraard de leukheid van het werk , wegen toch niet zo sterk op tegen het verhoudingsgewijs erg lage salaris, dat blijkt wel uit het feit dat zo weinig hoger opgeleiden nog voor het onderwijs kiezen.
pi_34166855
Precies, thaleia. In alle sectoren is het zo dat hoe meer je met je poten in de modder staat, hoe zwaarder de baan is. Dit betekent niet dat je dus ook goed betaald wordt, in tegendeel. Als je het zo gaat bekijken, zouden juist de ambtenaren op het Ministerie van Onderwijs de laagstbetaalde banen moeten hebben. Die zitten immers lekker met een kopje koffie erbij nota's te schrijven, uit het raam te staren, te emailen, en besprekingen te voeren. Relaxed! Het uitvoerende werk wordt altijd het minst gewaardeerd. Het is a fact of life, maar in het onderwijs moeten ze nodig aan gelijkheid doen omdat dat zogenaamd wèl rechtvaardig is. Ik begin steeds meer een VVD-er te worden, geloof ik (wees niet bang, ik ben nog altijd lid van GL...).

Bij de eerstegraads docenten zal het tekort aan leraren het grootst worden. Dus zullen ze het onderwijs juist voor die groep jonge mensen aantrekkelijk moeten maken. Door geld dus. Maar ik vrees dat ze kiezen voor een andere oplossing: dan maar lageropgeleide docenten les laten geven in bovenbouw Havo/Vwo.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  dinsdag 17 januari 2006 @ 17:52:37 #79
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34166938
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:33 schreef thaleia het volgende:

[..]

Metaalbankwerker in ploegendienst, uitbener of vuilnisman lijkt mij ook zwaarder dan kantoorbeambte, of internist, of eigenaar van een goedlopend internetbedrijfje. What's your point?
Dat tweede graads docenten het zwaarder hebben. Het is slechts 2 jaar studeren verschil. Big deal. Ze doen toch precies hetzelfde?

En zo'n thumbs down hoeft ook weer niet. Het valt me op dat eerste graads docenten vaak neerkijken op tweede graads docenten en dat is helemaal nergens voor nodig. Veel tweede graads docenten besluiten later nog eerste graad docent te worden en meestal zonder enig probleem. Het verschil tussen die docenten zit echt niet in de intelligentie, want vaak beschikken ze al over hetzelfde niveau en veel tweede graads docenten geven ook al op eerste graads niveau les. Het verschil is 2 jaar studie en een ander naampje.
pi_34166972
thaleia, ik kom dan waarschijnlijk uit een andere privésector waar ik 2 weken na elkaar verlof kon nemen tijdens de grote vakantie en dan nog 10 dagen over had waarvan ik alle brugdagen moest aftrekken. Overuren werden niet betaald en mochten niet opgenomen worden. Die deed je maar omdat je de job zo graag deed en het zo goed op had met de bazen en als je eens vroeger wou vertrekken, moest je er toch voor zorgen dat je dat kwartier zeker en vast ingehaald had over de middag
Maar ik geef het toe, ik ben er vertrokken omdat het er echt een slecht systeem was.

Voor de rest vind ik gewoon de job echt leuk en ik zou wel graag wat meer verdienen (wie niet ) maar die job zou ik toch niet willen opgeven.
Ook al loop ik soms wat lastig rond dat er mensen zijn die minder uren moeten werken en makkelijkere klassen hebben (kleine groepjes, bijna volwassen leerlingen) en dan toch nog meer verdienen.
pi_34167003
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:52 schreef Silmarwen het volgende:
En zo'n thumbs down hoeft ook weer niet. Het valt me op dat eerste graads docenten vaak neerkijken op tweede graads docenten en dat is helemaal nergens voor nodig.
Dit is wel een erg sterk staaltje projectie, of lezen-wat-je-wilt lezen Silmarwen. Lees ook even de verduidelijking van RaisinGirl. Misschien verwoordde ik het niet duidelijk genoeg.
pi_34167099
Ik heb zelf bedacht dat ik maar eens moet gaan rondkijken naar werk in een andere sector, en als ik voordat ik die gevonden heb een vent vind met een prettig inkomen, dan blijf ik lekker in het onderwijs
  dinsdag 17 januari 2006 @ 18:08:36 #83
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34167431
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:54 schreef thaleia het volgende:

[..]

Dit is wel een erg sterk staaltje projectie, of lezen-wat-je-wilt lezen Silmarwen. Lees ook even de verduidelijking van RaisinGirl. Misschien verwoordde ik het niet duidelijk genoeg.
Dit heeft helemaal niets met projectie te maken en wat RaisinGirl zegt, daar ben ik het ook niet mee eens.
Ik vind het hele eerste graad tweede graad onzinnig. Maar het zal wel aan mij liggen ofzo.
pi_34167653
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:57 schreef thaleia het volgende:
Ik heb zelf bedacht dat ik maar eens moet gaan rondkijken naar werk in een andere sector, en als ik voordat ik die gevonden heb een vent vind met een prettig inkomen, dan blijf ik lekker in het onderwijs
Ja joh, waarom niet? Je bent nog jong ( ), nu kan het nog. Het onderwijs loopt ook niet weg.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_34167703
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:08 schreef Silmarwen het volgende:

Dit heeft helemaal niets met projectie te maken en wat RaisinGirl zegt, daar ben ik het ook niet mee eens.
Ik vind het hele eerste graad tweede graad onzinnig. Maar het zal wel aan mij liggen ofzo.
In andere sectoren vind je dat ook onzinnig? Of alleen in het onderwijs?
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_34167759
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:08 schreef Silmarwen het volgende:
Dit heeft helemaal niets met projectie te maken en wat RaisinGirl zegt, daar ben ik het ook niet mee eens.
Ik vind het hele eerste graad tweede graad onzinnig. Maar het zal wel aan mij liggen ofzo.
En jij bent er nog niet mee bekend dat er alleen bij de oude garde nog een verschil in betaling is, en dat de rest gewoon standaard in LB zit, en dat er op LC en LD gesolliciteerd moet worden, waarbij tweedegraders net zo goed in C en D terecht kunnen komen?
  dinsdag 17 januari 2006 @ 18:36:53 #87
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34168454
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 18:16 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

In andere sectoren vind je dat ook onzinnig? Of alleen in het onderwijs?
Ik heb uitgelegd waarom ik het in het onderwijs onzinnig vind en dat kun je toepassen op andere sectoren. Daar is dit minieme verschil in uitvoering en het grote verschil in loon minder terug te vinden dan in het onderwijs.

En ja ik ben ermee bekend dat het bij de oude garde wel zo is en de nieuwe niet. Maakt het niet minder belachelijk.
pi_34169455
Het onderwijs wordt door het type vacatures en het type opleiding wat eraan vooraf gaat onmogelijk gemaakt voor veel mensen die graag het onderwijs in zouden willen. Daar gaat veel talent verloren.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_34179234
Ik loop sinds kort ook stage en dat is tot nu toe erg leuk!
Alleen ik zit met 1 ding wat ik niet zo tof vind: Als ik voor de klas sta gaan sommige meisjes de hele tijd giechelen.
De vorige les dus weer. Er moest moest iets voorgelezen worden uit het boek dus heb ik die meisjes maar laten lezen, maar ik kan ze natuurlijk niet altijd laten lezen.

Heeft iemand een paar tips voor dit "probleem?" Het is een eerste klas VMBO.
pi_34179786
Ligt er ook wel aan waarom ze lachen (vind ik). Lachen ze jou uit, of hebben ze onderling lol om iets anders?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34180182
Ik denk dat ze om mij lachen.
pi_34181283
Ik heb er minder geduld mee. Als twee leerlingen continu aan het vervelen zijn, dan zal het lachen ze snel vergaan. Na schooltijd wel te verstaan.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:45:58 #93
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34218993
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 17:49 schreef RaisinGirl het volgende:
Bij de eerstegraads docenten zal het tekort aan leraren het grootst worden. Dus zullen ze het onderwijs juist voor die groep jonge mensen aantrekkelijk moeten maken. Door geld dus. Maar ik vrees dat ze kiezen voor een andere oplossing: dan maar lageropgeleide docenten les laten geven in bovenbouw Havo/Vwo.
Alsjeblieft niet zeg. Docenten in de bovenbouw vwo moeten een academisch niveau hebben, mensen die echt verstand van zaken hebben. Dan zou ik eerder gaan voor het inzetten van universiteitsstudenten en eventueel hoogleraren/universitair docenten of andere universiteitsmensen.
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:49:04 #94
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34219171
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:45 schreef nickybol het volgende:

[..]

Alsjeblieft niet zeg. Docenten in de bovenbouw vwo moeten een academisch niveau hebben, mensen die echt verstand van zaken hebben. Dan zou ik eerder gaan voor het inzetten van universiteitsstudenten en eventueel hoogleraren/universitair docenten of andere universiteitsmensen.
Meen je dit nu serieus? Dus mensen van het hbo hebbengeen verstand van zaken!?

Ik ga me steeds minder thuisvoelen in dit topic zeg.
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:51:48 #95
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34219327
Mensen van het WO hebben meer verstand van zaken. Ze hebben een wetenschappelijk denkniveau. En ik denk dat dat toch belangrijk is. Mensen met een wetenschappelijk denkniveau die hun leerlingen ook aan het denken kunnen zetten. Op de havo zou ik overigens geen bezwaar hebben tegen het inzetten van tweedegraads leraren.
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:54:01 #96
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34219449
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:51 schreef nickybol het volgende:
Mensen van het WO hebben meer verstand van zaken. Ze hebben een wetenschappelijk denkniveau. En ik denk dat dat toch belangrijk is. Mensen met een wetenschappelijk denkniveau die hun leerlingen ook aan het denken kunnen zetten. Op de havo zou ik overigens geen bezwaar hebben tegen het inzetten van tweedegraads leraren.
Nou moe, er zijn genoeg hbo studenten die eerst tweede graads doen omdat je meer stage hebt en dus ook gewoon een wo denkniveau hebben. Daarbij kun je sommige opleidingen (zoals die van mij) niet eerste graads doen zonder je tweede graad te hebben.

Er zijn ook genoeg mensen die hbo doen en zelf van het vwo komen. Veel hbo studenten kiezen voor tweede graads vanwege de stage, wat in mijn ogen enorm belangrijk is. Wat een gegeneraliseer hier zeg.
pi_34219538
Voel je toch niet meteen zo in de wiek geschoten zeg. Leerlingen in de bovenbouw van het VWO dienen te worden voorbereid op wetenschappelijk onderwijs, op de universiteit dus. Het lijkt mij zeer voor de hand liggen als we daaraan de conclusie verbinden dat dit het beste gedaan kan worden door mensen die zelf dit onderwijs hebben genoten en dus weten waarop ze de leerlingen moeten voorbereiden: degenen die vakinhoudelijk de juiste expertise in huis hebben. Het onderwijs (en de wijze van toetsing) dat ik geef aan een VWO 5 of 6 klas is niet te vergelijken met het onderwijs in een brugklas of een Havo 3. Logisch toch?
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:58:34 #98
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34219676
Nee niet logisch. Maar ik heb geen zin in een welles nietes spel want hier worden we het toch niet overeens. Ik hoop alleen dat niet alle eerste graads docenten zo enorm neerbuigend doen en dat ik het niet zo hoog in mijn bol krijg met mijn eerste graads op zak zeg.

En dit zijn dus docenten, mensen die empathie en begrip moeten kunnen opbrengen en uitleggen dat het niet erg is als je havo gaat doen en leerlingen motiveren?

Misschien moeten ze toch maar eens meer stage invoeren op het wo, voor het sociale deel. Onderwijs is wel meer dan allee vakinhoudelijke kennis.

Ik voel me overigens niet in de wiek geschoten. Ik ben van plan mijn eerste graads te doen, maar ik zal nooit zo neerkijken op tweede graadsdocenten.
pi_34219911
Nickybol, jij zit vast zelf nog op de middelbare school? ! ! !
pi_34220086
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:55 schreef RaisinGirl het volgende:
Voel je toch niet meteen zo in de wiek geschoten zeg. Leerlingen in de bovenbouw van het VWO dienen te worden voorbereid op wetenschappelijk onderwijs, op de universiteit dus. Het lijkt mij zeer voor de hand liggen als we daaraan de conclusie verbinden dat dit het beste gedaan kan worden door mensen die zelf dit onderwijs hebben genoten en dus weten waarop ze de leerlingen moeten voorbereiden: degenen die vakinhoudelijk de juiste expertise in huis hebben. Het onderwijs (en de wijze van toetsing) dat ik geef aan een VWO 5 of 6 klas is niet te vergelijken met het onderwijs in een brugklas of een Havo 3. Logisch toch?
Dus als ik het goed begrijp (ik heb nog altijd probs met jullie afkortingen) vind jij dat iemand die een studie volgt die specifiek gericht is op het onderwijs het beter kan uitleggen dan iemand die een studie volgt die meer gericht is op de inhoud zelf? Je bedoelt dus dat als je de inhoud kent dat je het ook kunt overbrengen?
Laat me toe om te reageren met ... Oh My God

Maar ik denk alleszins dat jij één van die persoontjes bent die denkt de waarheid in pacht te hebben omdat je nu net de richting hebt gekozen waar je de leerstof vanbuiten kon blokken in plaats van de richting waar je echt moest gaan nadenken...

Trouwens, mensen die bijna geen stage gedaan hebben, kunnen volgens mij echt niet zo goed lesgeven als iemand die een opleiding gevolgd heeft met veel meer stage. Oke, er zijn uitzonderingen, maar ze zijn echt met niet zo velen hoor...

En euh... als het een troost kan zijn, ik heb een richting gevolgd waardoor ik blijkbaar vakinhoudelijk de juiste expertise niet heb (wat zeg je het toch mooi...) maar laat mij toe om te zeggen dat ik mijn vak wel ken én het dankzij mijn stage ook echt wel kan overbrengen...
En dan mogen ze mij echt nog voor een groep van het zesde jaar van het hoger niveau gooien...

Wat een mentaliteit hier
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')