Ik heb de verkeerde taal uitgezochtquote:Op maandag 16 januari 2006 21:39 schreef Evil_Jur het volgende:
Ach, er zijn voor mij nog genoeg opties; Vertalen, schrijven en vooral in het buitenland lesgeven zijn dingen die ik sowieso wil doen, naast of als het de enige manier is, in plaats van lesgeven op een Nederlandse middelbare school voor een habbekrats.
Ik vind het zeker wel erg leuk, ja. Aan de andere kant: ik heb voordat ik het onderwijs in ging (ik ben pas anderhalf jaar bezig) al behoorlijk wat andere banen gehad en andere werkervaring opgedaan. Daardoor weet ik dat er andere banen zijn, die ik ook leuk vind. Ik ben nooit iemand geweest die zich heeft blind gestaard op één ding. Dat wil ik ook niet, want ik wil me breed ontwikkelen. Bovendien: ik kan altijd weer terug in het onderwijs als de juiste vacature voorbij komt.quote:Op maandag 16 januari 2006 19:22 schreef thaleia het volgende:
Klote, want ik begrijp dat je het dus WEL erg leuk vindt? Vervelend dat er zo weinig en zulke kleine vacatures zijn. Enig idee in welke richting je het nu gaat zoeken?
Bij mij fluctueert het ook voortdurend: ik had vandaag bijvoorbeeld een heerlijke lesdag, maar daarna ging ik op de Postbanksite mijn maximale hypotheek laten berekenen.....tja en dan weet ik het allemaal niet zo goed meer hoor
Mijn vriend zit al grapjes te maken dat ik met deze uren en dit salaris net zo goed een kind kan gaan krijgen (en dan heb ik nog geluk dat ik hoog ben ingeschaald, omdat ze rekening hebben gehouden met mijn laatst verdiende salaris buiten het onderwijs). En dan een paar uurtjes blijven werken als een soort hobby. Hmz. Er zit natuurlijk een kern van waarheid in: het onderwijs is vooral aantrekkelijk voor mensen met kinderen. Je kan gemakkelijk parttime werken en bent ook in je uren flexibel. Gevolg is wel dat hoogopgeleide, ambitieuze mensen die fulltime willen werken het onderwijs amper serieus kunnen nemen. Hoeveel vacatures ik wel niet voorbij zie komen van zes, acht, tien of twaalf lesuurtjes. Het is toch belachelijk.quote:Op maandag 16 januari 2006 21:18 schreef Neuralnet het volgende:
Vergeleken met de meeste vacatures is een steuntrekker financieel nog beter af. Ik vind dat echt slecht van het onderwijs.
Ik kots even met je mee. Tweede graads maatschappijleer, maar competentie gericht is da bomb op dit momentquote:Op dinsdag 17 januari 2006 11:14 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
1e jaars Lerarenopleiding Geschiedenis meldt zich..
op competentiegericht onderwijs..
(tvp..)
Ik ben nog niemand tegengekomen, incl. docenten Hogeschool, die tevreden is met het nieuwe systeem..quote:Op dinsdag 17 januari 2006 11:24 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ik kots even met je mee. Tweede graads maatschappijleer, maar competentie gericht is da bomb op dit moment
Ja ik vind dat ook veel praktischer. Bovendien moet je idd aan de hand van toetsen laten zien dat je competenter bent. Iemand kan de theorie wel goed kennen, maar kan een waardeloze docent zijn.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 11:37 schreef RaisinGirl het volgende:
Ik heb vorig jaar (eerstegraadsopleiding ICLON, Leiden) geen beoordeling gehad over mijn portfolio (als eindproduct). Ik heb dus geen idee of ik een matige, gemiddelde, of goede student en docent in spé was. Gelukkig heb ik wel met de docent vakdidactiek een goed gesprek gehad naar aanleiding van een lessenserie die ik had gemaakt. Hij zei ook duidelijk wat hij vond van mijn ontwikkeling en wat hij in mij zag. Dan weet je tenminste waar je staat.
Klopt. Het lijkt een vicieuze cirkel: parttime werkende ouders zitten niet zo met dat lage salaris (partnerlief brengt immers het echte inkomen binnen), en vinden het natuurlijk ook prima dat er vacatures zijn van 8 lesuurtjes. En omdat zij die dingen voor lief nemen, blijft het zo, en gaan de mensen die het WEL van het geld en de uren moeten hebben hun heil elders zoeken. Gevolg: nog meer parttime werkende ouders, en bovenstaand verhaal blijft bestaan.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 11:22 schreef RaisinGirl het volgende:
Er zit natuurlijk een kern van waarheid in: het onderwijs is vooral aantrekkelijk voor mensen met kinderen. Je kan gemakkelijk parttime werken en bent ook in je uren flexibel. Gevolg is wel dat hoogopgeleide, ambitieuze mensen die fulltime willen werken het onderwijs amper serieus kunnen nemen.
Ik doe nu zelf VWO (Atheneum), en ga volgend jaar naar de PABO, terwijl ik net zo goed naar de universiteit had kunnen gaan. Maar leraar basisonderwijs lijkt mij gewoon zo enorm leuk, daar heb ik het lage salaris best voor over. Ik geef sowieso niet veel om geld, zolang ik ervan kan rondkomen en af en toe iets leuks kan doen of kopen vind ik het best. Het is wel een feit dat als ik later ga samenwonen, we tweeverdieners moeten zijn. Wat dan weer lastig uitkomt met kinderen.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 14:01 schreef thaleia het volgende:
[..]
Klopt. Het lijkt een vicieuze cirkel: parttime werkende ouders zitten niet zo met dat lage salaris (partnerlief brengt immers het echte inkomen binnen), en vinden het natuurlijk ook prima dat er vacatures zijn van 8 lesuurtjes. En omdat zij die dingen voor lief nemen, blijft het zo, en gaan de mensen die het WEL van het geld en de uren moeten hebben hun heil elders zoeken. Gevolg: nog meer parttime werkende ouders, en bovenstaand verhaal blijft bestaan.
Dit alles komt de status van het beroep ook bepaald niet ten goede.
Een school kan lastig draaien op parttime werkende ouders alleen (IEDEREEN wil de eerste uren, de laatste uren en de woensdagmiddag -liefst nog de hele woensdag- vrij, bijvoorbeeld), en het lerarentekort stijgt, dus het lijkt me dat de vicieuze cirkel doorbroken moet worden. Ik heb er echter weinig vertrouwen in dat de regering daar spoedig actie in onderneemt
Ik vind het loon niet zo slecht. In vergelijking tot andere HBO opleidingen is het wel erg laag.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:40 schreef leonieke het volgende:
Maar is het dan zo slecht gesteld met jullie loon?
Of verdienen mensen in de privé-sector bij jullie gewoon zo veel?
Bruto maandsalarissen ( Loonpeil 1 juli 2002 (niet echt recent, dus tel er gerust een paar honderd euro's bij op))quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:40 schreef leonieke het volgende:
Maar is het dan zo slecht gesteld met jullie loon?
Of verdienen mensen in de privé-sector bij jullie gewoon zo veel?
Nou ja, veel is het niet te noemenquote:Op dinsdag 17 januari 2006 16:50 schreef leonieke het volgende:
Zo slecht is dat toch helemaal niet?![]()
Een linkje naar de weddeschaal waar ik in valhttp://ond.vlaanderen.be/wedde/weddenschalen/huidig/barema.asp?nr=301&benoeming=vast
Misschien krijgen jullie hierdoor wat meer moed
en als het een troost kan zijn, of je nu in het aso of bso werkt, dat maakt voor ons allemaal geen verschil.
Licentiaten verdienen bij ons trouwens netto ongeveer 250 euro meer per maand en moeten hiervoor 2 à 3 uren minder werken per week
ik moet toegeven dat ik veranderd ben naar het onderwijs voor het geld. Je wilt dus echt niet weten hoeveel ik verdiende op mijn vorig werk (privé)quote:Op dinsdag 17 januari 2006 16:54 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Nou ja, veel is het niet te noemen. Maar mij hoor je voorderest ook niet klagen hoor, geld interesseert mij niet zoveel. Echter zijn de lage lonen wel de reden van het slechte onderwijs.
Trouwens, puur uit nieuwsgierigheid, hoeveel belasting gaat er in België vanaf? Is dat te vergelijken met Nederland?
Metaalbankwerker in ploegendienst, uitbener of vuilnisman lijkt mij ook zwaarder dan kantoorbeambte, of internist, of eigenaar van een goedlopend internetbedrijfje. What's your point?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 16:26 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind het betalen naar niveau trouwens een raar idee voor het onderwijs. Dit omdat het vmbo en speciaal onderwijs (meer tweede graads) vaak gezien wordt als zwaarder dan havo/vwo.
Dat tweede graads docenten het zwaarder hebben. Het is slechts 2 jaar studeren verschil. Big deal. Ze doen toch precies hetzelfde?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:33 schreef thaleia het volgende:
[..]
Metaalbankwerker in ploegendienst, uitbener of vuilnisman lijkt mij ook zwaarder dan kantoorbeambte, of internist, of eigenaar van een goedlopend internetbedrijfje. What's your point?
Dit is wel een erg sterk staaltje projectie, of lezen-wat-je-wilt lezen Silmarwen. Lees ook even de verduidelijking van RaisinGirl. Misschien verwoordde ik het niet duidelijk genoeg.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:52 schreef Silmarwen het volgende:
En zo'n thumbs down hoeft ook weer niet. Het valt me op dat eerste graads docenten vaak neerkijken op tweede graads docenten en dat is helemaal nergens voor nodig.
Dit heeft helemaal niets met projectie te maken en wat RaisinGirl zegt, daar ben ik het ook niet mee eens.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:54 schreef thaleia het volgende:
[..]
Dit is wel een erg sterk staaltje projectie, of lezen-wat-je-wilt lezen Silmarwen. Lees ook even de verduidelijking van RaisinGirl. Misschien verwoordde ik het niet duidelijk genoeg.
Ja joh, waarom niet? Je bent nog jong (quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:57 schreef thaleia het volgende:
Ik heb zelf bedacht dat ik maar eens moet gaan rondkijken naar werk in een andere sector, en als ik voordat ik die gevonden heb een vent vind met een prettig inkomen, dan blijf ik lekker in het onderwijs
In andere sectoren vind je dat ook onzinnig? Of alleen in het onderwijs?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 18:08 schreef Silmarwen het volgende:
Dit heeft helemaal niets met projectie te maken en wat RaisinGirl zegt, daar ben ik het ook niet mee eens.
Ik vind het hele eerste graad tweede graad onzinnig. Maar het zal wel aan mij liggen ofzo.
En jij bent er nog niet mee bekend dat er alleen bij de oude garde nog een verschil in betaling is, en dat de rest gewoon standaard in LB zit, en dat er op LC en LD gesolliciteerd moet worden, waarbij tweedegraders net zo goed in C en D terecht kunnen komen?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 18:08 schreef Silmarwen het volgende:
Dit heeft helemaal niets met projectie te maken en wat RaisinGirl zegt, daar ben ik het ook niet mee eens.
Ik vind het hele eerste graad tweede graad onzinnig. Maar het zal wel aan mij liggen ofzo.
Ik heb uitgelegd waarom ik het in het onderwijs onzinnig vind en dat kun je toepassen op andere sectoren. Daar is dit minieme verschil in uitvoering en het grote verschil in loon minder terug te vinden dan in het onderwijs.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 18:16 schreef RaisinGirl het volgende:
[..]
In andere sectoren vind je dat ook onzinnig? Of alleen in het onderwijs?
Alsjeblieft niet zeg. Docenten in de bovenbouw vwo moeten een academisch niveau hebben, mensen die echt verstand van zaken hebben. Dan zou ik eerder gaan voor het inzetten van universiteitsstudenten en eventueel hoogleraren/universitair docenten of andere universiteitsmensen.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 17:49 schreef RaisinGirl het volgende:
Bij de eerstegraads docenten zal het tekort aan leraren het grootst worden. Dus zullen ze het onderwijs juist voor die groep jonge mensen aantrekkelijk moeten maken. Door geld dus. Maar ik vrees dat ze kiezen voor een andere oplossing: dan maar lageropgeleide docenten les laten geven in bovenbouw Havo/Vwo.
Meen je dit nu serieus? Dus mensen van het hbo hebbengeen verstand van zaken!?quote:Op woensdag 18 januari 2006 21:45 schreef nickybol het volgende:
[..]
Alsjeblieft niet zeg. Docenten in de bovenbouw vwo moeten een academisch niveau hebben, mensen die echt verstand van zaken hebben. Dan zou ik eerder gaan voor het inzetten van universiteitsstudenten en eventueel hoogleraren/universitair docenten of andere universiteitsmensen.
Nou moe, er zijn genoeg hbo studenten die eerst tweede graads doen omdat je meer stage hebt en dus ook gewoon een wo denkniveau hebben. Daarbij kun je sommige opleidingen (zoals die van mij) niet eerste graads doen zonder je tweede graad te hebben.quote:Op woensdag 18 januari 2006 21:51 schreef nickybol het volgende:
Mensen van het WO hebben meer verstand van zaken. Ze hebben een wetenschappelijk denkniveau. En ik denk dat dat toch belangrijk is. Mensen met een wetenschappelijk denkniveau die hun leerlingen ook aan het denken kunnen zetten. Op de havo zou ik overigens geen bezwaar hebben tegen het inzetten van tweedegraads leraren.
Dus als ik het goed begrijp (ik heb nog altijd probs met jullie afkortingen) vind jij dat iemand die een studie volgt die specifiek gericht is op het onderwijs het beter kan uitleggen dan iemand die een studie volgt die meer gericht is op de inhoud zelf? Je bedoelt dus dat als je de inhoud kent dat je het ook kunt overbrengen?quote:Op woensdag 18 januari 2006 21:55 schreef RaisinGirl het volgende:
Voel je toch niet meteen zo in de wiek geschoten zeg. Leerlingen in de bovenbouw van het VWO dienen te worden voorbereid op wetenschappelijk onderwijs, op de universiteit dus. Het lijkt mij zeer voor de hand liggen als we daaraan de conclusie verbinden dat dit het beste gedaan kan worden door mensen die zelf dit onderwijs hebben genoten en dus weten waarop ze de leerlingen moeten voorbereiden: degenen die vakinhoudelijk de juiste expertise in huis hebben. Het onderwijs (en de wijze van toetsing) dat ik geef aan een VWO 5 of 6 klas is niet te vergelijken met het onderwijs in een brugklas of een Havo 3. Logisch toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |