abonnement Unibet Coolblue
pi_34879606
morgen functioneringsgesprek
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  woensdag 8 februari 2006 @ 22:29:09 #227
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34882731
Succes!
.
pi_34884641
Dat zit vast wel goed imago!

Hier worden we momenteel flink beziggehouden door twee leerlingen die in een crisis-thuissituatie zitten, lastig zeg, er is maar zoveel dat je kan doen, en je bent afhankelijk van of er plek is bij de crisisopvang en hoe snel er plek is in een pleeggezin enz enz, hangt af van allerlei instanties en hulpverleners. Iemand verzuchtte vandaag al dat "je zo'n meiske bijna zelf in huis zou nemen" en zo voelt het inderdaad, kan het 's avonds niet helemaal van me afzetten
pi_34892310
Ze vinden me geweldig
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34893442
thaleia, dat lijkt me inderdaad wel lastig, je wil graag helpen, maar als je pech hebt zit alles tegen...
ik hoop voor de twee leerlingen dat er snel weer wat rust in hun leven komt..

imago, fijn om zo'n functioneringsgesprek te hebben dan zeg!
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_34902806
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 10:06 schreef imago het volgende:
Ze vinden me geweldig
Zie je wel
Tof!
  donderdag 9 februari 2006 @ 20:55:20 #232
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34913989
Achja, thaleia, waarom neem je ze niet gewoon in huis en laat je je moederhart gelden? Een beetje menselijkheid is toch niets mis mee? Als je nu niet meer populair wordt onder leerlingen... Zometeen wil iedereen bij je wonen..
pi_34914236
Ik denk dat de crisissituatie wel heel groot moet zijn voordat iemand in deze flat vol sociale randgevallen zou willen komen wonen
  donderdag 9 februari 2006 @ 21:02:33 #234
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34914321
Dan leer je een leerling past echt goed kennen...in slechte tijden. Als hij of zij `s ochtends uit bed komt met een ochtendhumeur.
pi_34914668
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 21:02 schreef nickybol het volgende:
Dan leer je een leerling past echt goed kennen...in slechte tijden. Als hij of zij `s ochtends uit bed komt met een ochtendhumeur.
Of de leerling de leerkracht

Ik heb een verschrikkelijk ochtendhumeur
  donderdag 9 februari 2006 @ 21:23:10 #236
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34915194
Niets mis mee toch, elkaar een beetje leren kennen? Kweek je gelijk een beetje understanding.
pi_34917254
Afgelopen woensdag een aparte situatie:

4 meiden uit VMBO-2 kwamen 5 minuten te laat hun 1e lesuur binnen bij mij, en na 2 keer waarschuwen omdat ze zaten te praten was ik 't zat, dus ik: "Kleng (op tafel) EN NU IS HET OVER".

Alle vier janken.

Ik dacht: "Zoveel overwicht heb ik ook weer niet". Bleek dat ze even daarvoor in het fietsenhok hadden gezien hoe het ex-vriendje van een leerlinge van onze school haar in elkaar stond te rammen.

Nou ja, naar de sectordirecteur, kereltje gepakt, politie etc. Allemaal niet zo tof.
  donderdag 9 februari 2006 @ 22:23:07 #238
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34917745
Sja dan sta je wel even met je bek vol tanden.

Hoe gaan jullie in het algemeen om met leerlingen die te laat komen?
pi_34923636
Over de open dagen en ingehuurde planten enzo:
Mijn oude school deed daar niet aan. Ik had het er laatst nog over mijn tante (nichtje zit in groep acht): er is geen open dag, leerlingen van alle omliggende scholen worden een keer op een gewone lesdag uitgenodigd om te komen kijken, zoals het dus echt gaat op school, inclusief lesvolgende en rotzooitrappende leerlingen dus.
Dat terwijl een andere school in de omgeving dus wel de andere aanpak heeft (en dat had dus inderdaad ook een beetje indruk gemaakt op mijn nichtje toen ze daar was geweest, workshopjes tekenen etc. de leuke kanten belichten dus). Gelukkig gaat ze toch naar mijn oude, toffe school Ik hoop dat ik er later ook les kan gaan geven!
pi_34927362
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 22:23 schreef nickybol het volgende:
Sja dan sta je wel even met je bek vol tanden.

Hoe gaan jullie in het algemeen om met leerlingen die te laat komen?
Bij ons gaat het als volgt: 's morgens 3x te laat = strafstudie en per keer dat je te laat komt in een les 0,5 punten af van dagelijks werk.

Blijkbaar hebben ze nu nog een nieuwe regel gevonden, ipv strafstudie na 3 keer moeten ze 's avonds (de dag zelf) langer op school blijven. Ik weet niet of dat gaat werken...
pi_34928145
De meeste scholen doen het zo dat als leerlingen het eerste uur te laat komen moet je na drie keer nakomen... kom je tussen de lessen door te laat, dan moet je je de volgende ochtend een half uur vroeger melden...

Ennuh nickybol, ik denk dat je een grens overschreid als je een leerling in huis neemt... Tenminste, ik zou eht zelf niet zo snel doen, net zomin als dat ik later mijn kinderen naar de school zou laten gaan waar ik zelf lesgeef..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  vrijdag 10 februari 2006 @ 09:46:00 #242
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34928651
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 14:22 schreef leonieke het volgende:
Het is volstrekt normaal hoor dat je terug zenuwen hebt. Ik vond het na de grote vakantie (na een jaar fulltime lesgeven) ook weer wat vreemd om voor de klas te gaan staan.

Veel succes met de stage alleszins en misschien bloeit die stagebegeleider wel helemaal open
Gisteren waren er een Vlaamse docent aan wat voor jullie de PABO is en de directeur van die school er. Ik snap nu je verwarring met eerste graad en tweede graad Eerste graad is bij jullie, wat wij de brugklas noemen en waar wij dus een tweede graads bevoegdheid voor moeten hebben. Tweede graad bij jullie is bij ons de bovenbouw waar je als docent een eerste graads diploma voor moet hebben. Tenslotte hebben jullie ook nog een derde graad,

Het verbaasde mij dat iedereen met een middelbareschool diploma (secundair onderwijs) naar het hbo en naar de uni mag. Jullie hebben ook een enorme uitval in het eerste jaar. Maar ik vind het aan de andere kant wel goed. Leerlingen die onderpresteren kunnen zo als nog een kans krijgen.

En WOW wat hebben jullie een ingewikkelde manier van regeren met die drie gewesten en drie gemeenschappen, de provincies, de gemeenten en dan nog de rijk. Veel verkiezingen
pi_34931865
Begrijp ik goed dat bij jullie iemands rapportcijfer omlaag kan gaan doordat ie een keer te laat komt leonieke? Wow...daar heb ik echt moeite mee. Zo'n cijfer geeft toch aan in hoeverre ie de stof begrijpt, en als jij een megatalent bent in wiskunde maar niet zo sterk in je bed uitkomen -en je hebt toevallig twee keer per week op het eerste uur wiskunde-, staat er voor wiskunde een onvoldoende?

Een leerling in huis nemen is inderdaad een grens die je niet moet overgaan, tenzij het echt niet anders kan. Maar je eigen zoon of dochter aanmelden op de school waar je zelf lesgeeft geen probleem, sterker nog, ik vind het een goed teken dat veel van mijn collega's zoveel vertrouwen hebben in de school waar ze zelf lesgeven dat ze hun kind daar graag naartoe doen. De meesten regelen het binnen hun sectie wel zo dat ze zelf hun eigen zoon/dochter niet in de klas krijgen. En als er een probleem is met een bepaald vak sturen ze vaak hun partner naar de ouderavond en gaan niet zelf met hun collega in gesprek, dan krijg je zulke rare verstrengelingen.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 12:09:18 #244
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34932159
Ik vind het regelmatig te laat komen en daarvoor minpunten geven een geweldig idee! Ik heb er een hekel aan als je net bezig bent met uitleggen dat er alsnog een leerling binnen komt struinen en binnen tien minuten "Ik snap het niet!" roept. Één keer te laat komen, of echt een goede reden hebben is natuurlijk prima, maar regelmatig niet komen, daar mag best een flinke straf opkomen.

Je eigen kind op dezelfde school vind ik geen optie omdat ik zelf 2 leerlingen in mijn klas had die dat hadden en he afschuwelijk zouden vinden. Ik zou het ook niet fijn vinden als ouder zelf.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 14:49:42 #245
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34936589
Ik ben trouwens erg benieuwd waarom jullie voor het vak doceren hebben gekozen.

Ikzelf ben er eigenlijk een beetje ingerolt. Ik had een enorme pesthekel aan school, niet omdat ik gepest werd ik was zelfs enorm populair, maar omdat iedereen je handje vast hield, je nooit wat mocht en ik het idee had niet mijzelf te kunnen zijn. Dat frustreerde mij enorm, bovendien had ik gekozen voor de havo en haalde ik alles met vlag en wimpel behalve talen wat ook weer frustreerde. Ik ben dus geen docent geworden vanwege de geweldige schooltijd. In de vierde vand e havo liep het de spuigaten uit, ik kwam nooit, was brutaal en deed niets meer. De decaan, mentor en onderdirecteur hadden besloten dat het beter voor mij was wat anders te gaan doen en dat vond ik prima, mijn ouders niet maar die gingen wel mee.

Ik ging een half jaar werken en toen naar het mbo. Ik koos een stroming in het mbo omdat mijn beste vriendin die wilde doen, ikzelf wilde liever wat met scheikunde doen. Zij ging uiteindelijk helemaal niet meer naar school omdat ze haar inschrijfgeld had gebruikt voor drugs De spw beviel mij wel. Weinig doen, maar wel lekker creatief en dat voor de klas staan was zo gek nog niet. Toch wilde ik wat ander, meer creatief en technisch en ben ik kunst en techniek gaan studeren. Dat was het niet en ik miste het voor de klas staan. De pabo bleek het ook niet.

Ik wist niet meer wat ik moest doen en ben gaan werken in de kinderopvang. Toch bleef dat onderwijs kriebelen en ben ik eens rond gaan klikken en deed een test van inholland ofzo waar docent maatschappijleer en tekenen als eerste eruit kwamen. Ik wist uit ervaring dat ik niet verplicht kan tekenen dus ik ben wat gaan lezen over maatschappijleer. Ondertussen had ik ook gekeken naar de uni pedagogiek. Samen met een vriendin zou ik dat gaan doen, er kwam echter een heel drama tussen en toen heb ik gekozen voor maatschappijleer, wat ik nu nog steeds doe en hopelijk lang blijf doen
pi_34938217
God.. soms ga je echt aan jezelf twijfelen. Mijn stagebegeleider vanuit school is echt een vreemde man en die op mijn stageschool is te weinig uren beschikbaar (wel 2 uur in de onderbouw op mijn stagedagen (!!).. en dus ben ik 'doorgegeven' aan een docent die niet op een stagiaire gerekend heeft.

Ik voel me (na twee dagen al) niet op mijn plek. Kan mijn ei nergens kwijt en voel me nu al twee dagen heel erg rot (tot 's avonds niet kunnen slapen aan toe). Stage afbreken oid is geen optie, want ik doe mee aan een project dat gelinkt is aan deze stageplaats.

Ik haat dat stomme stagesysteem. Waarom kunnen ze nou niet een klein beetje screenen om te kijken of je als anarchist wel de goede persoon bent voor een behoorlijk christelijke school?

Ik heb van de week ontdekt dat ik nogal slecht/negatief over mezelf denk over het algemeen, maar dit maakt 't er niet beter op.

Okee.. ik zeur. Punt.
Mon 'en!
  vrijdag 10 februari 2006 @ 15:42:27 #247
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34938476
Kun je niet op je school zelf er iets mee doen?
pi_34939617
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 14:49 schreef Silmarwen het volgende:
Ik ben trouwens erg benieuwd waarom jullie voor het vak doceren hebben gekozen.

Ikzelf ben er eigenlijk een beetje ingerolt. Ik had een enorme pesthekel aan school, niet omdat ik gepest werd ik was zelfs enorm populair, maar omdat iedereen je handje vast hield, je nooit wat mocht en ik het idee had niet mijzelf te kunnen zijn. Dat frustreerde mij enorm, bovendien had ik gekozen voor de havo en haalde ik alles met vlag en wimpel behalve talen wat ook weer frustreerde. Ik ben dus geen docent geworden vanwege de geweldige schooltijd. In de vierde vand e havo liep het de spuigaten uit, ik kwam nooit, was brutaal en deed niets meer. De decaan, mentor en onderdirecteur hadden besloten dat het beter voor mij was wat anders te gaan doen en dat vond ik prima, mijn ouders niet maar die gingen wel mee.

Ik ging een half jaar werken en toen naar het mbo. Ik koos een stroming in het mbo omdat mijn beste vriendin die wilde doen, ikzelf wilde liever wat met scheikunde doen. Zij ging uiteindelijk helemaal niet meer naar school omdat ze haar inschrijfgeld had gebruikt voor drugs De spw beviel mij wel. Weinig doen, maar wel lekker creatief en dat voor de klas staan was zo gek nog niet. Toch wilde ik wat ander, meer creatief en technisch en ben ik kunst en techniek gaan studeren. Dat was het niet en ik miste het voor de klas staan. De pabo bleek het ook niet.

Ik wist niet meer wat ik moest doen en ben gaan werken in de kinderopvang. Toch bleef dat onderwijs kriebelen en ben ik eens rond gaan klikken en deed een test van inholland ofzo waar docent maatschappijleer en tekenen als eerste eruit kwamen. Ik wist uit ervaring dat ik niet verplicht kan tekenen dus ik ben wat gaan lezen over maatschappijleer. Ondertussen had ik ook gekeken naar de uni pedagogiek. Samen met een vriendin zou ik dat gaan doen, er kwam echter een heel drama tussen en toen heb ik gekozen voor maatschappijleer, wat ik nu nog steeds doe en hopelijk lang blijf doen
Tja, ik moet nog beginnen aan de PABO (volgend jaar als alles goed gaat).
En waarom?
Nou ten eerste natuurlijk de kinderen. Kinderen vind ik echt geweldig Ik was vorig jaar leerlingmentor, dan help je dus de kinderen uit een bepaalde brugklas met allerlei dingen (vooral op schoolgebied, maar sommigen kwamen ook met prive-problemen naar me toe). En de warmte die je terugkrijgt van die 'kids' is echt enorm kicke . Dit jaar ben ik geen brugklasmentor meer, maar heb nog steeds met een deel van die kinderen contact. Echt enom leuk vind ik dat

Natuurlijk kan je op meerdere manieren met kinderen werken, maar ik voel me toch sterk aangetrokken tot het onderwijs. Het stimuleren en begeleiden van kinderen tijdens een toch wel belangrijk deel van hun leven is toch gewoon geweldig . En nogmaals, de kinderen geven er (onbewust) een heleboel voor terug...
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_34941559
Oh, ik vind telaatkomers ook enorm storend. Maar straf dan gewoon streng, zet er voor mijn part een geldboete op, whatever, maar ga niet het cijfer voor dat vak beinvloeden, zodat niemand meer weet wat een cijfer nog betekent: een hoog cijfer = "hij is goed in het vak" of "hij is braaf"? Een laag cijfer = "hij begrijpt er geen snars van" of "hij is brutaal"? Nee als zo'n ontwikkeling zich op mijn school zou voordoen zou ik weigeren eraan mee te werken.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 18:40:24 #250
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34944421
Laatkomers worden bij ons op absentiebriefjes genoteerd. Drie keer te laat komen is een uur corvee, dan weer drie keer te laat komen is een melding bij de leerplichtambtenaar.

Geldboetes vind ik niet kunnen, als ik eerlijk ben.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')