abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34471025
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:23 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

In het begin focus je toch meer op je les dan op de orde. Zonder dit arrogant te bedoelen, maar ik heb nooit echt problemen met orde, het schijnt mijn uitstraling te zijn

Gek he hoe sommige klassen verschillen. Soms is de samenstelling van leerlingen echt niet okay.
Bij welwillende klassen is het voor mij geen probleem, maar vaak is orde wel een heikel punt. Er zijn zeker leraren die op een of andere manier nooit orde problemen hebben. Kan de uitstraling zijn, maar in sommige klassen heb je echt meer nodig dan alleen dat.
  donderdag 26 januari 2006 @ 18:25:58 #202
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34489311
Een iets dwingender toon aanslaan tegenover de ouders misschien? Iets minder vrijblijvend, en persoonlijk de ouders bellen voor een afspraak zodat ze minder goed nee kunnen zeggen.
  zaterdag 28 januari 2006 @ 21:31:46 #203
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34561465
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 06:51 schreef Evil_Jur het volgende:

Er zijn zeker leraren die op een of andere manier nooit orde problemen hebben
Of zeggen dat ze nooit orde problemen hebben...
.
pi_34567114
Als ik iemand dat hoor zeggen dan is dat reden voor mij om eens te vragen of ik eens een lesobservatie mag doen. Geweldig interessant.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 29 januari 2006 @ 16:46:29 #205
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34584750
Ik heb gewoon geen last van ordeproblemen, dat zegt toch niet dat ik een perfecte docent ben. Ik heb wel andere problemen, maar met de orde heb ik dat niet, dat gaat gewoon vanzelf. Misschien heb ik ook wel een andere definitie ofzo. Tuurlijk is het weleens rumoerig of zijn eer leerlingen brutaal en tuurlijk moet ik wel eens straf uitdelen en is het niet altijd even gezellig. Maar chaos is het nooit en stil wordt het altijd, al moet ik daar soms wel wat meer voor doen ja. Als ik mijn klassen binnen kom zijn ze meestal meteen stil. Je had vroeger ook wel vast van die docenten die binnen kwamen waarbij het stil werd, goede en slechte docenten. Bepaalde docenten hebben blijkbaar een of ander natuurlijk overwicht of een bepaalde uitstraling.
pi_34587108
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:15 schreef Evil_Jur het volgende:
Eigenlijk omdat ze gewoon een stuk braver zijn
De eerste 3/4 lessen ja!
pi_34641150
Oh oh oh, wat vind ik die streberige ouders toch erg....er was hier laatst weer eens een leerling in tranen omdat zijn ouders hem dwingen om goede cijfers te halen en wat ik ook zeg op de ouderavond, dat het voor hem veel beter zou zijn om gewoon op een prettige manier z'n atheneum te halen ipv met hangen en wurgen z'n gymnasium, het wil er niet in. Nu schijnt ie vanochtend het lesuur nadat hij bij mij repetitie had gehad bij een andere leraar te zijn ingestort omdat z'n ouders hem hadden gezegd dat hij niet meer naar de hobbyclub mag als hij weer een onvoldoende heeft...je zou 't kind verdorie bijna toch maar een voldoende gaan geven!... maar daar is ie uiteindelijk ook niet bij gebaat natuurlijk. (Heb 't al nagekeken: hij heeft een 4, wat voor zijn doen nog goed is)

Heb zometeen 'n gesprek met z'n mentor. Bij mijn collega van Grieks doet ie het ook slecht, het is echt echt zoveel beter voor 'm als ie atheneum gaat doen en het zou zoveel fijner voor 'm zijn....maar die ouders wilden er in de brugklas al niet aan en willen er nu ook nog niet aan....en de cijfers van het joch zijn helaas nog niet slecht genoeg om gewoon reglementair voor het gymnasium te kunnen worden afgewezen. Ergens in klas 3 gaat ie ongetwijfeld wel stranden, maar dan heeft ie wel twee jaar langer geestelijke ellende gehad dan nodig was geweest.
pi_34641455
Overigens niets mis mee om het beste uit je kind te proberen te halen en het te stimuleren niet meteen af te haken als het moeilijk is enz., maar je hoeft ook weer niet zo ver te gaan dat het bezwijkt onder van thuis uit opgelegde druk....
pi_34643013
Grappig, want ik maak juist het omgekeerde mee. Ik zit op een school waar de gymnasium afdeling wordt gezien als streberig, overdreven en onnodig. Ik heb leerlingen op het Atheneum die geen enkele moeite willen doen om te zorgen dat ze op het Atheneum blijven en laconiek reageren op de vieren die ze na de tentamenperiode binnen krijgen. Zo'n leerling had onderaan zijn geschiedenistentamen geschreven: 'PS: wel erg veel inzicht- en bronnenvragen, meer leervragen was eerlijker geweest'

Ik hoef er natuurlijk niet bij te vertellen dat hij ook de 'leervragen' van het tentamen slecht had gemaakt.

.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  dinsdag 31 januari 2006 @ 13:40:22 #210
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34645635
Thaleia: Misschien moet je eens rustig met dat kind nagaan wat er nou eigenlijk foutgaat. Hoe leert hij, etc. Goed, als daar niets uitkomt dan blijft er maar 1 oplossing over natuurlijk.
pi_34647101
Nouja, het is dus niet alleen bij mijn vak. Die jongen is over de hele linie vrij zwak, vooral in talen, en dan zijn over het algemeen Frans, Duits, Nederlands en Engels al zwaar genoeg zonder dat daar ook nog dat vreselijke Latijn & Grieks bij komen. Bij mijn collega van Latijn scoort hij zo mogelijk nog slechter dan bij mij... Ik zie er momenteel meer heil in te proberen iets aan de ambities van z'n ouders te doen dan om nog verder te gaan bijspijkeren.
  dinsdag 31 januari 2006 @ 17:16:51 #212
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34652284
Achja dan blijft er weinig over dan om de ouders gewoon goed de waarheid te vertellen. Een gymnasiumdiploma zal uw kind nooit halen, en hij zal zeer ongelukkig worden als hij het toch gaat proberen. Misschien met een paar leraren.
pi_34653696
Inderdaad. Confronteer de ouders met wat ze doen en leg uit dat alle kansen open blijven. Tenzij hij graag arts wil worden of iets met klassieke talen wil gaan doen is het gymnasium niet echt noodzakelijk om later te bereiken wat hij wil. Het zal toch cru zijn als hij na 6 jaar ongelukkig geweest te zijn Rechten gaat studeren waar hij met het Atheneum ook makkelijk naar toe kon.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  dinsdag 31 januari 2006 @ 18:16:45 #214
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34653990
Arts? Sinds wanneer is daar gymnasium voor nodig?
pi_34655709
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 18:16 schreef nickybol het volgende:
Arts? Sinds wanneer is daar gymnasium voor nodig?
pi_34775972
Komt hier even binnenvallen
Ben nu zelf sinds september student aan de pabo in Hengelo (eerstejaars dus)
Gaat allemaal lekker, behalve de deficienties (spelling, grammatica en rekenen/wiskunde)..daar de komende tijd maar hard mee bezig gaan..
  zondag 5 februari 2006 @ 22:46:15 #217
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34777648
In deze post worden nou wel mijn vooroordelen bevestigd

Welkom!
pi_34778076
Wij hebben dit weekend Open Dag gehad. Hypocriet gedoe altijd, zeker omdat het bij ons allemaal niet lekker loopt tussen personeel en schoolleiding en iedereen op zo'n dag dus een toneelstukje staat te spelen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34779118
quote:
Op zondag 5 februari 2006 22:46 schreef nickybol het volgende:
In deze post worden nou wel mijn vooroordelen bevestigd

Welkom!
Leg eens uit!
(ben er namelijk een hele tijd uit geweest qua studie, het is zo'n 5/6 jaar geleden dat ik voor het laatst met een studie bezig was en nog langer geleden dat ik specifiek met spelling, grammatica en rekenen/wiskunde bezig was..)
pi_34779332
quote:
Op zondag 5 februari 2006 22:56 schreef imago het volgende:
Wij hebben dit weekend Open Dag gehad. Hypocriet gedoe altijd, zeker omdat het bij ons allemaal niet lekker loopt tussen personeel en schoolleiding en iedereen op zo'n dag dus een toneelstukje staat te spelen
Op mijn vorige school hoorde je altijd iedereen mopperen over de triestheid van het feit dat er allemaal van die mooie grote planten worden ingehuurd enz. en de lokalen keurig opgeruimd etc enkel voor de open dag en ja hoor, ook op mijn huidige school zijn er elk jaar weer de gehuurde planten. Het is overal hetzelfde

Overigens werkt eerlijkheid ook niet altijd goed: een vriendin van me had een sollicitatiegesprek met twee leden van de sectie waar ze in zou komen, en iemand van de schoolleiding. Toen de schoolleiding-persoon aan de sectieleden vroeg iets over de school te vertellen, gingen ze tien minuten lang alleen maar negatieve dingen opnoemen
pi_34785008
quote:
Op zondag 5 februari 2006 23:28 schreef thaleia het volgende:

Op mijn vorige school hoorde je altijd iedereen mopperen over de triestheid van het feit dat er allemaal van die mooie grote planten worden ingehuurd enz. en de lokalen keurig opgeruimd etc enkel voor de open dag en ja hoor, ook op mijn huidige school zijn er elk jaar weer de gehuurde planten. Het is overal hetzelfde
Zoals je weet ben ik een leerling geweest aan de school waar je nu lesgeeft. Dat de planten gehuurd waren wist ik nog niet voor ik op die school zat (daar hebben we later ook hartelijk om gelachen), maar iedereen wist wel dat een open dag om verkooppraatjes draait. Ik had de beslissing om naar die school te gaan al genomen voor ik naar informatiedagen ging. Een school heeft een reputatie in de omgeving, neven en nichten (en zelfs ouders) zitten vol verhalen over de diverse scholen, en gek genoeg bestaat er binnen een basisschoolklas vaak ook gewoon een trend. In mijn groep 8 gingen alle havo/vwo-kinderen naar die school. Die keuze groeide in de loop van het laatste jaar.

Ik heb overigens erg veel plezier gehad op die school.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_34800250
Ons schilderwerk is klaar en de gehuurde planten komen deze week. 13&14 feb. open dagen!
pi_34800346
Ooit al inspectie gehad? Dat is een beetje hetzelfde. Als je iets wil in jouw lokaal of je wilt iets veranderen, moet je gewoon wachten op inspectie. Krijg je alles gedaan van de directie
pi_34860949
Vanaf morgen weer stage. En weer net zo nerveus als de eerste dag van de eerste keer stage. Met als enige verschil dat ik nu (in theorie) weet dat ik les kan geven.

Ik wil terug naar mijn vorige stage.. ik vind mijn nieuwe stagebegeleider (vanuit school) stom
Mon 'en!
pi_34863684
Het is volstrekt normaal hoor dat je terug zenuwen hebt. Ik vond het na de grote vakantie (na een jaar fulltime lesgeven) ook weer wat vreemd om voor de klas te gaan staan.

Veel succes met de stage alleszins en misschien bloeit die stagebegeleider wel helemaal open
pi_34879606
morgen functioneringsgesprek
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  woensdag 8 februari 2006 @ 22:29:09 #227
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34882731
Succes!
.
pi_34884641
Dat zit vast wel goed imago!

Hier worden we momenteel flink beziggehouden door twee leerlingen die in een crisis-thuissituatie zitten, lastig zeg, er is maar zoveel dat je kan doen, en je bent afhankelijk van of er plek is bij de crisisopvang en hoe snel er plek is in een pleeggezin enz enz, hangt af van allerlei instanties en hulpverleners. Iemand verzuchtte vandaag al dat "je zo'n meiske bijna zelf in huis zou nemen" en zo voelt het inderdaad, kan het 's avonds niet helemaal van me afzetten
pi_34892310
Ze vinden me geweldig
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34893442
thaleia, dat lijkt me inderdaad wel lastig, je wil graag helpen, maar als je pech hebt zit alles tegen...
ik hoop voor de twee leerlingen dat er snel weer wat rust in hun leven komt..

imago, fijn om zo'n functioneringsgesprek te hebben dan zeg!
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_34902806
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 10:06 schreef imago het volgende:
Ze vinden me geweldig
Zie je wel
Tof!
  donderdag 9 februari 2006 @ 20:55:20 #232
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34913989
Achja, thaleia, waarom neem je ze niet gewoon in huis en laat je je moederhart gelden? Een beetje menselijkheid is toch niets mis mee? Als je nu niet meer populair wordt onder leerlingen... Zometeen wil iedereen bij je wonen..
pi_34914236
Ik denk dat de crisissituatie wel heel groot moet zijn voordat iemand in deze flat vol sociale randgevallen zou willen komen wonen
  donderdag 9 februari 2006 @ 21:02:33 #234
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34914321
Dan leer je een leerling past echt goed kennen...in slechte tijden. Als hij of zij `s ochtends uit bed komt met een ochtendhumeur.
pi_34914668
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 21:02 schreef nickybol het volgende:
Dan leer je een leerling past echt goed kennen...in slechte tijden. Als hij of zij `s ochtends uit bed komt met een ochtendhumeur.
Of de leerling de leerkracht

Ik heb een verschrikkelijk ochtendhumeur
  donderdag 9 februari 2006 @ 21:23:10 #236
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34915194
Niets mis mee toch, elkaar een beetje leren kennen? Kweek je gelijk een beetje understanding.
pi_34917254
Afgelopen woensdag een aparte situatie:

4 meiden uit VMBO-2 kwamen 5 minuten te laat hun 1e lesuur binnen bij mij, en na 2 keer waarschuwen omdat ze zaten te praten was ik 't zat, dus ik: "Kleng (op tafel) EN NU IS HET OVER".

Alle vier janken.

Ik dacht: "Zoveel overwicht heb ik ook weer niet". Bleek dat ze even daarvoor in het fietsenhok hadden gezien hoe het ex-vriendje van een leerlinge van onze school haar in elkaar stond te rammen.

Nou ja, naar de sectordirecteur, kereltje gepakt, politie etc. Allemaal niet zo tof.
  donderdag 9 februari 2006 @ 22:23:07 #238
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34917745
Sja dan sta je wel even met je bek vol tanden.

Hoe gaan jullie in het algemeen om met leerlingen die te laat komen?
pi_34923636
Over de open dagen en ingehuurde planten enzo:
Mijn oude school deed daar niet aan. Ik had het er laatst nog over mijn tante (nichtje zit in groep acht): er is geen open dag, leerlingen van alle omliggende scholen worden een keer op een gewone lesdag uitgenodigd om te komen kijken, zoals het dus echt gaat op school, inclusief lesvolgende en rotzooitrappende leerlingen dus.
Dat terwijl een andere school in de omgeving dus wel de andere aanpak heeft (en dat had dus inderdaad ook een beetje indruk gemaakt op mijn nichtje toen ze daar was geweest, workshopjes tekenen etc. de leuke kanten belichten dus). Gelukkig gaat ze toch naar mijn oude, toffe school Ik hoop dat ik er later ook les kan gaan geven!
pi_34927362
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 22:23 schreef nickybol het volgende:
Sja dan sta je wel even met je bek vol tanden.

Hoe gaan jullie in het algemeen om met leerlingen die te laat komen?
Bij ons gaat het als volgt: 's morgens 3x te laat = strafstudie en per keer dat je te laat komt in een les 0,5 punten af van dagelijks werk.

Blijkbaar hebben ze nu nog een nieuwe regel gevonden, ipv strafstudie na 3 keer moeten ze 's avonds (de dag zelf) langer op school blijven. Ik weet niet of dat gaat werken...
pi_34928145
De meeste scholen doen het zo dat als leerlingen het eerste uur te laat komen moet je na drie keer nakomen... kom je tussen de lessen door te laat, dan moet je je de volgende ochtend een half uur vroeger melden...

Ennuh nickybol, ik denk dat je een grens overschreid als je een leerling in huis neemt... Tenminste, ik zou eht zelf niet zo snel doen, net zomin als dat ik later mijn kinderen naar de school zou laten gaan waar ik zelf lesgeef..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  vrijdag 10 februari 2006 @ 09:46:00 #242
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34928651
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 14:22 schreef leonieke het volgende:
Het is volstrekt normaal hoor dat je terug zenuwen hebt. Ik vond het na de grote vakantie (na een jaar fulltime lesgeven) ook weer wat vreemd om voor de klas te gaan staan.

Veel succes met de stage alleszins en misschien bloeit die stagebegeleider wel helemaal open
Gisteren waren er een Vlaamse docent aan wat voor jullie de PABO is en de directeur van die school er. Ik snap nu je verwarring met eerste graad en tweede graad Eerste graad is bij jullie, wat wij de brugklas noemen en waar wij dus een tweede graads bevoegdheid voor moeten hebben. Tweede graad bij jullie is bij ons de bovenbouw waar je als docent een eerste graads diploma voor moet hebben. Tenslotte hebben jullie ook nog een derde graad,

Het verbaasde mij dat iedereen met een middelbareschool diploma (secundair onderwijs) naar het hbo en naar de uni mag. Jullie hebben ook een enorme uitval in het eerste jaar. Maar ik vind het aan de andere kant wel goed. Leerlingen die onderpresteren kunnen zo als nog een kans krijgen.

En WOW wat hebben jullie een ingewikkelde manier van regeren met die drie gewesten en drie gemeenschappen, de provincies, de gemeenten en dan nog de rijk. Veel verkiezingen
pi_34931865
Begrijp ik goed dat bij jullie iemands rapportcijfer omlaag kan gaan doordat ie een keer te laat komt leonieke? Wow...daar heb ik echt moeite mee. Zo'n cijfer geeft toch aan in hoeverre ie de stof begrijpt, en als jij een megatalent bent in wiskunde maar niet zo sterk in je bed uitkomen -en je hebt toevallig twee keer per week op het eerste uur wiskunde-, staat er voor wiskunde een onvoldoende?

Een leerling in huis nemen is inderdaad een grens die je niet moet overgaan, tenzij het echt niet anders kan. Maar je eigen zoon of dochter aanmelden op de school waar je zelf lesgeeft geen probleem, sterker nog, ik vind het een goed teken dat veel van mijn collega's zoveel vertrouwen hebben in de school waar ze zelf lesgeven dat ze hun kind daar graag naartoe doen. De meesten regelen het binnen hun sectie wel zo dat ze zelf hun eigen zoon/dochter niet in de klas krijgen. En als er een probleem is met een bepaald vak sturen ze vaak hun partner naar de ouderavond en gaan niet zelf met hun collega in gesprek, dan krijg je zulke rare verstrengelingen.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 12:09:18 #244
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34932159
Ik vind het regelmatig te laat komen en daarvoor minpunten geven een geweldig idee! Ik heb er een hekel aan als je net bezig bent met uitleggen dat er alsnog een leerling binnen komt struinen en binnen tien minuten "Ik snap het niet!" roept. Één keer te laat komen, of echt een goede reden hebben is natuurlijk prima, maar regelmatig niet komen, daar mag best een flinke straf opkomen.

Je eigen kind op dezelfde school vind ik geen optie omdat ik zelf 2 leerlingen in mijn klas had die dat hadden en he afschuwelijk zouden vinden. Ik zou het ook niet fijn vinden als ouder zelf.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 14:49:42 #245
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34936589
Ik ben trouwens erg benieuwd waarom jullie voor het vak doceren hebben gekozen.

Ikzelf ben er eigenlijk een beetje ingerolt. Ik had een enorme pesthekel aan school, niet omdat ik gepest werd ik was zelfs enorm populair, maar omdat iedereen je handje vast hield, je nooit wat mocht en ik het idee had niet mijzelf te kunnen zijn. Dat frustreerde mij enorm, bovendien had ik gekozen voor de havo en haalde ik alles met vlag en wimpel behalve talen wat ook weer frustreerde. Ik ben dus geen docent geworden vanwege de geweldige schooltijd. In de vierde vand e havo liep het de spuigaten uit, ik kwam nooit, was brutaal en deed niets meer. De decaan, mentor en onderdirecteur hadden besloten dat het beter voor mij was wat anders te gaan doen en dat vond ik prima, mijn ouders niet maar die gingen wel mee.

Ik ging een half jaar werken en toen naar het mbo. Ik koos een stroming in het mbo omdat mijn beste vriendin die wilde doen, ikzelf wilde liever wat met scheikunde doen. Zij ging uiteindelijk helemaal niet meer naar school omdat ze haar inschrijfgeld had gebruikt voor drugs De spw beviel mij wel. Weinig doen, maar wel lekker creatief en dat voor de klas staan was zo gek nog niet. Toch wilde ik wat ander, meer creatief en technisch en ben ik kunst en techniek gaan studeren. Dat was het niet en ik miste het voor de klas staan. De pabo bleek het ook niet.

Ik wist niet meer wat ik moest doen en ben gaan werken in de kinderopvang. Toch bleef dat onderwijs kriebelen en ben ik eens rond gaan klikken en deed een test van inholland ofzo waar docent maatschappijleer en tekenen als eerste eruit kwamen. Ik wist uit ervaring dat ik niet verplicht kan tekenen dus ik ben wat gaan lezen over maatschappijleer. Ondertussen had ik ook gekeken naar de uni pedagogiek. Samen met een vriendin zou ik dat gaan doen, er kwam echter een heel drama tussen en toen heb ik gekozen voor maatschappijleer, wat ik nu nog steeds doe en hopelijk lang blijf doen
pi_34938217
God.. soms ga je echt aan jezelf twijfelen. Mijn stagebegeleider vanuit school is echt een vreemde man en die op mijn stageschool is te weinig uren beschikbaar (wel 2 uur in de onderbouw op mijn stagedagen (!!).. en dus ben ik 'doorgegeven' aan een docent die niet op een stagiaire gerekend heeft.

Ik voel me (na twee dagen al) niet op mijn plek. Kan mijn ei nergens kwijt en voel me nu al twee dagen heel erg rot (tot 's avonds niet kunnen slapen aan toe). Stage afbreken oid is geen optie, want ik doe mee aan een project dat gelinkt is aan deze stageplaats.

Ik haat dat stomme stagesysteem. Waarom kunnen ze nou niet een klein beetje screenen om te kijken of je als anarchist wel de goede persoon bent voor een behoorlijk christelijke school?

Ik heb van de week ontdekt dat ik nogal slecht/negatief over mezelf denk over het algemeen, maar dit maakt 't er niet beter op.

Okee.. ik zeur. Punt.
Mon 'en!
  vrijdag 10 februari 2006 @ 15:42:27 #247
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34938476
Kun je niet op je school zelf er iets mee doen?
pi_34939617
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 14:49 schreef Silmarwen het volgende:
Ik ben trouwens erg benieuwd waarom jullie voor het vak doceren hebben gekozen.

Ikzelf ben er eigenlijk een beetje ingerolt. Ik had een enorme pesthekel aan school, niet omdat ik gepest werd ik was zelfs enorm populair, maar omdat iedereen je handje vast hield, je nooit wat mocht en ik het idee had niet mijzelf te kunnen zijn. Dat frustreerde mij enorm, bovendien had ik gekozen voor de havo en haalde ik alles met vlag en wimpel behalve talen wat ook weer frustreerde. Ik ben dus geen docent geworden vanwege de geweldige schooltijd. In de vierde vand e havo liep het de spuigaten uit, ik kwam nooit, was brutaal en deed niets meer. De decaan, mentor en onderdirecteur hadden besloten dat het beter voor mij was wat anders te gaan doen en dat vond ik prima, mijn ouders niet maar die gingen wel mee.

Ik ging een half jaar werken en toen naar het mbo. Ik koos een stroming in het mbo omdat mijn beste vriendin die wilde doen, ikzelf wilde liever wat met scheikunde doen. Zij ging uiteindelijk helemaal niet meer naar school omdat ze haar inschrijfgeld had gebruikt voor drugs De spw beviel mij wel. Weinig doen, maar wel lekker creatief en dat voor de klas staan was zo gek nog niet. Toch wilde ik wat ander, meer creatief en technisch en ben ik kunst en techniek gaan studeren. Dat was het niet en ik miste het voor de klas staan. De pabo bleek het ook niet.

Ik wist niet meer wat ik moest doen en ben gaan werken in de kinderopvang. Toch bleef dat onderwijs kriebelen en ben ik eens rond gaan klikken en deed een test van inholland ofzo waar docent maatschappijleer en tekenen als eerste eruit kwamen. Ik wist uit ervaring dat ik niet verplicht kan tekenen dus ik ben wat gaan lezen over maatschappijleer. Ondertussen had ik ook gekeken naar de uni pedagogiek. Samen met een vriendin zou ik dat gaan doen, er kwam echter een heel drama tussen en toen heb ik gekozen voor maatschappijleer, wat ik nu nog steeds doe en hopelijk lang blijf doen
Tja, ik moet nog beginnen aan de PABO (volgend jaar als alles goed gaat).
En waarom?
Nou ten eerste natuurlijk de kinderen. Kinderen vind ik echt geweldig Ik was vorig jaar leerlingmentor, dan help je dus de kinderen uit een bepaalde brugklas met allerlei dingen (vooral op schoolgebied, maar sommigen kwamen ook met prive-problemen naar me toe). En de warmte die je terugkrijgt van die 'kids' is echt enorm kicke . Dit jaar ben ik geen brugklasmentor meer, maar heb nog steeds met een deel van die kinderen contact. Echt enom leuk vind ik dat

Natuurlijk kan je op meerdere manieren met kinderen werken, maar ik voel me toch sterk aangetrokken tot het onderwijs. Het stimuleren en begeleiden van kinderen tijdens een toch wel belangrijk deel van hun leven is toch gewoon geweldig . En nogmaals, de kinderen geven er (onbewust) een heleboel voor terug...
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_34941559
Oh, ik vind telaatkomers ook enorm storend. Maar straf dan gewoon streng, zet er voor mijn part een geldboete op, whatever, maar ga niet het cijfer voor dat vak beinvloeden, zodat niemand meer weet wat een cijfer nog betekent: een hoog cijfer = "hij is goed in het vak" of "hij is braaf"? Een laag cijfer = "hij begrijpt er geen snars van" of "hij is brutaal"? Nee als zo'n ontwikkeling zich op mijn school zou voordoen zou ik weigeren eraan mee te werken.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 18:40:24 #250
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34944421
Laatkomers worden bij ons op absentiebriefjes genoteerd. Drie keer te laat komen is een uur corvee, dan weer drie keer te laat komen is een melding bij de leerplichtambtenaar.

Geldboetes vind ik niet kunnen, als ik eerlijk ben.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')