abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34471025
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:23 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

In het begin focus je toch meer op je les dan op de orde. Zonder dit arrogant te bedoelen, maar ik heb nooit echt problemen met orde, het schijnt mijn uitstraling te zijn

Gek he hoe sommige klassen verschillen. Soms is de samenstelling van leerlingen echt niet okay.
Bij welwillende klassen is het voor mij geen probleem, maar vaak is orde wel een heikel punt. Er zijn zeker leraren die op een of andere manier nooit orde problemen hebben. Kan de uitstraling zijn, maar in sommige klassen heb je echt meer nodig dan alleen dat.
  donderdag 26 januari 2006 @ 18:25:58 #202
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34489311
Een iets dwingender toon aanslaan tegenover de ouders misschien? Iets minder vrijblijvend, en persoonlijk de ouders bellen voor een afspraak zodat ze minder goed nee kunnen zeggen.
  zaterdag 28 januari 2006 @ 21:31:46 #203
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34561465
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 06:51 schreef Evil_Jur het volgende:

Er zijn zeker leraren die op een of andere manier nooit orde problemen hebben
Of zeggen dat ze nooit orde problemen hebben...
.
pi_34567114
Als ik iemand dat hoor zeggen dan is dat reden voor mij om eens te vragen of ik eens een lesobservatie mag doen. Geweldig interessant.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 29 januari 2006 @ 16:46:29 #205
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34584750
Ik heb gewoon geen last van ordeproblemen, dat zegt toch niet dat ik een perfecte docent ben. Ik heb wel andere problemen, maar met de orde heb ik dat niet, dat gaat gewoon vanzelf. Misschien heb ik ook wel een andere definitie ofzo. Tuurlijk is het weleens rumoerig of zijn eer leerlingen brutaal en tuurlijk moet ik wel eens straf uitdelen en is het niet altijd even gezellig. Maar chaos is het nooit en stil wordt het altijd, al moet ik daar soms wel wat meer voor doen ja. Als ik mijn klassen binnen kom zijn ze meestal meteen stil. Je had vroeger ook wel vast van die docenten die binnen kwamen waarbij het stil werd, goede en slechte docenten. Bepaalde docenten hebben blijkbaar een of ander natuurlijk overwicht of een bepaalde uitstraling.
pi_34587108
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:15 schreef Evil_Jur het volgende:
Eigenlijk omdat ze gewoon een stuk braver zijn
De eerste 3/4 lessen ja!
pi_34641150
Oh oh oh, wat vind ik die streberige ouders toch erg....er was hier laatst weer eens een leerling in tranen omdat zijn ouders hem dwingen om goede cijfers te halen en wat ik ook zeg op de ouderavond, dat het voor hem veel beter zou zijn om gewoon op een prettige manier z'n atheneum te halen ipv met hangen en wurgen z'n gymnasium, het wil er niet in. Nu schijnt ie vanochtend het lesuur nadat hij bij mij repetitie had gehad bij een andere leraar te zijn ingestort omdat z'n ouders hem hadden gezegd dat hij niet meer naar de hobbyclub mag als hij weer een onvoldoende heeft...je zou 't kind verdorie bijna toch maar een voldoende gaan geven!... maar daar is ie uiteindelijk ook niet bij gebaat natuurlijk. (Heb 't al nagekeken: hij heeft een 4, wat voor zijn doen nog goed is)

Heb zometeen 'n gesprek met z'n mentor. Bij mijn collega van Grieks doet ie het ook slecht, het is echt echt zoveel beter voor 'm als ie atheneum gaat doen en het zou zoveel fijner voor 'm zijn....maar die ouders wilden er in de brugklas al niet aan en willen er nu ook nog niet aan....en de cijfers van het joch zijn helaas nog niet slecht genoeg om gewoon reglementair voor het gymnasium te kunnen worden afgewezen. Ergens in klas 3 gaat ie ongetwijfeld wel stranden, maar dan heeft ie wel twee jaar langer geestelijke ellende gehad dan nodig was geweest.
pi_34641455
Overigens niets mis mee om het beste uit je kind te proberen te halen en het te stimuleren niet meteen af te haken als het moeilijk is enz., maar je hoeft ook weer niet zo ver te gaan dat het bezwijkt onder van thuis uit opgelegde druk....
pi_34643013
Grappig, want ik maak juist het omgekeerde mee. Ik zit op een school waar de gymnasium afdeling wordt gezien als streberig, overdreven en onnodig. Ik heb leerlingen op het Atheneum die geen enkele moeite willen doen om te zorgen dat ze op het Atheneum blijven en laconiek reageren op de vieren die ze na de tentamenperiode binnen krijgen. Zo'n leerling had onderaan zijn geschiedenistentamen geschreven: 'PS: wel erg veel inzicht- en bronnenvragen, meer leervragen was eerlijker geweest'

Ik hoef er natuurlijk niet bij te vertellen dat hij ook de 'leervragen' van het tentamen slecht had gemaakt.

.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  dinsdag 31 januari 2006 @ 13:40:22 #210
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34645635
Thaleia: Misschien moet je eens rustig met dat kind nagaan wat er nou eigenlijk foutgaat. Hoe leert hij, etc. Goed, als daar niets uitkomt dan blijft er maar 1 oplossing over natuurlijk.
pi_34647101
Nouja, het is dus niet alleen bij mijn vak. Die jongen is over de hele linie vrij zwak, vooral in talen, en dan zijn over het algemeen Frans, Duits, Nederlands en Engels al zwaar genoeg zonder dat daar ook nog dat vreselijke Latijn & Grieks bij komen. Bij mijn collega van Latijn scoort hij zo mogelijk nog slechter dan bij mij... Ik zie er momenteel meer heil in te proberen iets aan de ambities van z'n ouders te doen dan om nog verder te gaan bijspijkeren.
  dinsdag 31 januari 2006 @ 17:16:51 #212
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34652284
Achja dan blijft er weinig over dan om de ouders gewoon goed de waarheid te vertellen. Een gymnasiumdiploma zal uw kind nooit halen, en hij zal zeer ongelukkig worden als hij het toch gaat proberen. Misschien met een paar leraren.
pi_34653696
Inderdaad. Confronteer de ouders met wat ze doen en leg uit dat alle kansen open blijven. Tenzij hij graag arts wil worden of iets met klassieke talen wil gaan doen is het gymnasium niet echt noodzakelijk om later te bereiken wat hij wil. Het zal toch cru zijn als hij na 6 jaar ongelukkig geweest te zijn Rechten gaat studeren waar hij met het Atheneum ook makkelijk naar toe kon.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  dinsdag 31 januari 2006 @ 18:16:45 #214
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34653990
Arts? Sinds wanneer is daar gymnasium voor nodig?
pi_34655709
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 18:16 schreef nickybol het volgende:
Arts? Sinds wanneer is daar gymnasium voor nodig?
pi_34775972
Komt hier even binnenvallen
Ben nu zelf sinds september student aan de pabo in Hengelo (eerstejaars dus)
Gaat allemaal lekker, behalve de deficienties (spelling, grammatica en rekenen/wiskunde)..daar de komende tijd maar hard mee bezig gaan..
  zondag 5 februari 2006 @ 22:46:15 #217
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34777648
In deze post worden nou wel mijn vooroordelen bevestigd

Welkom!
pi_34778076
Wij hebben dit weekend Open Dag gehad. Hypocriet gedoe altijd, zeker omdat het bij ons allemaal niet lekker loopt tussen personeel en schoolleiding en iedereen op zo'n dag dus een toneelstukje staat te spelen
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34779118
quote:
Op zondag 5 februari 2006 22:46 schreef nickybol het volgende:
In deze post worden nou wel mijn vooroordelen bevestigd

Welkom!
Leg eens uit!
(ben er namelijk een hele tijd uit geweest qua studie, het is zo'n 5/6 jaar geleden dat ik voor het laatst met een studie bezig was en nog langer geleden dat ik specifiek met spelling, grammatica en rekenen/wiskunde bezig was..)
pi_34779332
quote:
Op zondag 5 februari 2006 22:56 schreef imago het volgende:
Wij hebben dit weekend Open Dag gehad. Hypocriet gedoe altijd, zeker omdat het bij ons allemaal niet lekker loopt tussen personeel en schoolleiding en iedereen op zo'n dag dus een toneelstukje staat te spelen
Op mijn vorige school hoorde je altijd iedereen mopperen over de triestheid van het feit dat er allemaal van die mooie grote planten worden ingehuurd enz. en de lokalen keurig opgeruimd etc enkel voor de open dag en ja hoor, ook op mijn huidige school zijn er elk jaar weer de gehuurde planten. Het is overal hetzelfde

Overigens werkt eerlijkheid ook niet altijd goed: een vriendin van me had een sollicitatiegesprek met twee leden van de sectie waar ze in zou komen, en iemand van de schoolleiding. Toen de schoolleiding-persoon aan de sectieleden vroeg iets over de school te vertellen, gingen ze tien minuten lang alleen maar negatieve dingen opnoemen
pi_34785008
quote:
Op zondag 5 februari 2006 23:28 schreef thaleia het volgende:

Op mijn vorige school hoorde je altijd iedereen mopperen over de triestheid van het feit dat er allemaal van die mooie grote planten worden ingehuurd enz. en de lokalen keurig opgeruimd etc enkel voor de open dag en ja hoor, ook op mijn huidige school zijn er elk jaar weer de gehuurde planten. Het is overal hetzelfde
Zoals je weet ben ik een leerling geweest aan de school waar je nu lesgeeft. Dat de planten gehuurd waren wist ik nog niet voor ik op die school zat (daar hebben we later ook hartelijk om gelachen), maar iedereen wist wel dat een open dag om verkooppraatjes draait. Ik had de beslissing om naar die school te gaan al genomen voor ik naar informatiedagen ging. Een school heeft een reputatie in de omgeving, neven en nichten (en zelfs ouders) zitten vol verhalen over de diverse scholen, en gek genoeg bestaat er binnen een basisschoolklas vaak ook gewoon een trend. In mijn groep 8 gingen alle havo/vwo-kinderen naar die school. Die keuze groeide in de loop van het laatste jaar.

Ik heb overigens erg veel plezier gehad op die school.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_34800250
Ons schilderwerk is klaar en de gehuurde planten komen deze week. 13&14 feb. open dagen!
pi_34800346
Ooit al inspectie gehad? Dat is een beetje hetzelfde. Als je iets wil in jouw lokaal of je wilt iets veranderen, moet je gewoon wachten op inspectie. Krijg je alles gedaan van de directie
pi_34860949
Vanaf morgen weer stage. En weer net zo nerveus als de eerste dag van de eerste keer stage. Met als enige verschil dat ik nu (in theorie) weet dat ik les kan geven.

Ik wil terug naar mijn vorige stage.. ik vind mijn nieuwe stagebegeleider (vanuit school) stom
Mon 'en!
pi_34863684
Het is volstrekt normaal hoor dat je terug zenuwen hebt. Ik vond het na de grote vakantie (na een jaar fulltime lesgeven) ook weer wat vreemd om voor de klas te gaan staan.

Veel succes met de stage alleszins en misschien bloeit die stagebegeleider wel helemaal open
pi_34879606
morgen functioneringsgesprek
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  woensdag 8 februari 2006 @ 22:29:09 #227
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34882731
Succes!
.
pi_34884641
Dat zit vast wel goed imago!

Hier worden we momenteel flink beziggehouden door twee leerlingen die in een crisis-thuissituatie zitten, lastig zeg, er is maar zoveel dat je kan doen, en je bent afhankelijk van of er plek is bij de crisisopvang en hoe snel er plek is in een pleeggezin enz enz, hangt af van allerlei instanties en hulpverleners. Iemand verzuchtte vandaag al dat "je zo'n meiske bijna zelf in huis zou nemen" en zo voelt het inderdaad, kan het 's avonds niet helemaal van me afzetten
pi_34892310
Ze vinden me geweldig
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34893442
thaleia, dat lijkt me inderdaad wel lastig, je wil graag helpen, maar als je pech hebt zit alles tegen...
ik hoop voor de twee leerlingen dat er snel weer wat rust in hun leven komt..

imago, fijn om zo'n functioneringsgesprek te hebben dan zeg!
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_34902806
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 10:06 schreef imago het volgende:
Ze vinden me geweldig
Zie je wel
Tof!
  donderdag 9 februari 2006 @ 20:55:20 #232
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34913989
Achja, thaleia, waarom neem je ze niet gewoon in huis en laat je je moederhart gelden? Een beetje menselijkheid is toch niets mis mee? Als je nu niet meer populair wordt onder leerlingen... Zometeen wil iedereen bij je wonen..
pi_34914236
Ik denk dat de crisissituatie wel heel groot moet zijn voordat iemand in deze flat vol sociale randgevallen zou willen komen wonen
  donderdag 9 februari 2006 @ 21:02:33 #234
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34914321
Dan leer je een leerling past echt goed kennen...in slechte tijden. Als hij of zij `s ochtends uit bed komt met een ochtendhumeur.
pi_34914668
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 21:02 schreef nickybol het volgende:
Dan leer je een leerling past echt goed kennen...in slechte tijden. Als hij of zij `s ochtends uit bed komt met een ochtendhumeur.
Of de leerling de leerkracht

Ik heb een verschrikkelijk ochtendhumeur
  donderdag 9 februari 2006 @ 21:23:10 #236
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34915194
Niets mis mee toch, elkaar een beetje leren kennen? Kweek je gelijk een beetje understanding.
pi_34917254
Afgelopen woensdag een aparte situatie:

4 meiden uit VMBO-2 kwamen 5 minuten te laat hun 1e lesuur binnen bij mij, en na 2 keer waarschuwen omdat ze zaten te praten was ik 't zat, dus ik: "Kleng (op tafel) EN NU IS HET OVER".

Alle vier janken.

Ik dacht: "Zoveel overwicht heb ik ook weer niet". Bleek dat ze even daarvoor in het fietsenhok hadden gezien hoe het ex-vriendje van een leerlinge van onze school haar in elkaar stond te rammen.

Nou ja, naar de sectordirecteur, kereltje gepakt, politie etc. Allemaal niet zo tof.
  donderdag 9 februari 2006 @ 22:23:07 #238
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34917745
Sja dan sta je wel even met je bek vol tanden.

Hoe gaan jullie in het algemeen om met leerlingen die te laat komen?
pi_34923636
Over de open dagen en ingehuurde planten enzo:
Mijn oude school deed daar niet aan. Ik had het er laatst nog over mijn tante (nichtje zit in groep acht): er is geen open dag, leerlingen van alle omliggende scholen worden een keer op een gewone lesdag uitgenodigd om te komen kijken, zoals het dus echt gaat op school, inclusief lesvolgende en rotzooitrappende leerlingen dus.
Dat terwijl een andere school in de omgeving dus wel de andere aanpak heeft (en dat had dus inderdaad ook een beetje indruk gemaakt op mijn nichtje toen ze daar was geweest, workshopjes tekenen etc. de leuke kanten belichten dus). Gelukkig gaat ze toch naar mijn oude, toffe school Ik hoop dat ik er later ook les kan gaan geven!
pi_34927362
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 22:23 schreef nickybol het volgende:
Sja dan sta je wel even met je bek vol tanden.

Hoe gaan jullie in het algemeen om met leerlingen die te laat komen?
Bij ons gaat het als volgt: 's morgens 3x te laat = strafstudie en per keer dat je te laat komt in een les 0,5 punten af van dagelijks werk.

Blijkbaar hebben ze nu nog een nieuwe regel gevonden, ipv strafstudie na 3 keer moeten ze 's avonds (de dag zelf) langer op school blijven. Ik weet niet of dat gaat werken...
pi_34928145
De meeste scholen doen het zo dat als leerlingen het eerste uur te laat komen moet je na drie keer nakomen... kom je tussen de lessen door te laat, dan moet je je de volgende ochtend een half uur vroeger melden...

Ennuh nickybol, ik denk dat je een grens overschreid als je een leerling in huis neemt... Tenminste, ik zou eht zelf niet zo snel doen, net zomin als dat ik later mijn kinderen naar de school zou laten gaan waar ik zelf lesgeef..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  vrijdag 10 februari 2006 @ 09:46:00 #242
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34928651
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 14:22 schreef leonieke het volgende:
Het is volstrekt normaal hoor dat je terug zenuwen hebt. Ik vond het na de grote vakantie (na een jaar fulltime lesgeven) ook weer wat vreemd om voor de klas te gaan staan.

Veel succes met de stage alleszins en misschien bloeit die stagebegeleider wel helemaal open
Gisteren waren er een Vlaamse docent aan wat voor jullie de PABO is en de directeur van die school er. Ik snap nu je verwarring met eerste graad en tweede graad Eerste graad is bij jullie, wat wij de brugklas noemen en waar wij dus een tweede graads bevoegdheid voor moeten hebben. Tweede graad bij jullie is bij ons de bovenbouw waar je als docent een eerste graads diploma voor moet hebben. Tenslotte hebben jullie ook nog een derde graad,

Het verbaasde mij dat iedereen met een middelbareschool diploma (secundair onderwijs) naar het hbo en naar de uni mag. Jullie hebben ook een enorme uitval in het eerste jaar. Maar ik vind het aan de andere kant wel goed. Leerlingen die onderpresteren kunnen zo als nog een kans krijgen.

En WOW wat hebben jullie een ingewikkelde manier van regeren met die drie gewesten en drie gemeenschappen, de provincies, de gemeenten en dan nog de rijk. Veel verkiezingen
pi_34931865
Begrijp ik goed dat bij jullie iemands rapportcijfer omlaag kan gaan doordat ie een keer te laat komt leonieke? Wow...daar heb ik echt moeite mee. Zo'n cijfer geeft toch aan in hoeverre ie de stof begrijpt, en als jij een megatalent bent in wiskunde maar niet zo sterk in je bed uitkomen -en je hebt toevallig twee keer per week op het eerste uur wiskunde-, staat er voor wiskunde een onvoldoende?

Een leerling in huis nemen is inderdaad een grens die je niet moet overgaan, tenzij het echt niet anders kan. Maar je eigen zoon of dochter aanmelden op de school waar je zelf lesgeeft geen probleem, sterker nog, ik vind het een goed teken dat veel van mijn collega's zoveel vertrouwen hebben in de school waar ze zelf lesgeven dat ze hun kind daar graag naartoe doen. De meesten regelen het binnen hun sectie wel zo dat ze zelf hun eigen zoon/dochter niet in de klas krijgen. En als er een probleem is met een bepaald vak sturen ze vaak hun partner naar de ouderavond en gaan niet zelf met hun collega in gesprek, dan krijg je zulke rare verstrengelingen.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 12:09:18 #244
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34932159
Ik vind het regelmatig te laat komen en daarvoor minpunten geven een geweldig idee! Ik heb er een hekel aan als je net bezig bent met uitleggen dat er alsnog een leerling binnen komt struinen en binnen tien minuten "Ik snap het niet!" roept. Één keer te laat komen, of echt een goede reden hebben is natuurlijk prima, maar regelmatig niet komen, daar mag best een flinke straf opkomen.

Je eigen kind op dezelfde school vind ik geen optie omdat ik zelf 2 leerlingen in mijn klas had die dat hadden en he afschuwelijk zouden vinden. Ik zou het ook niet fijn vinden als ouder zelf.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 14:49:42 #245
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34936589
Ik ben trouwens erg benieuwd waarom jullie voor het vak doceren hebben gekozen.

Ikzelf ben er eigenlijk een beetje ingerolt. Ik had een enorme pesthekel aan school, niet omdat ik gepest werd ik was zelfs enorm populair, maar omdat iedereen je handje vast hield, je nooit wat mocht en ik het idee had niet mijzelf te kunnen zijn. Dat frustreerde mij enorm, bovendien had ik gekozen voor de havo en haalde ik alles met vlag en wimpel behalve talen wat ook weer frustreerde. Ik ben dus geen docent geworden vanwege de geweldige schooltijd. In de vierde vand e havo liep het de spuigaten uit, ik kwam nooit, was brutaal en deed niets meer. De decaan, mentor en onderdirecteur hadden besloten dat het beter voor mij was wat anders te gaan doen en dat vond ik prima, mijn ouders niet maar die gingen wel mee.

Ik ging een half jaar werken en toen naar het mbo. Ik koos een stroming in het mbo omdat mijn beste vriendin die wilde doen, ikzelf wilde liever wat met scheikunde doen. Zij ging uiteindelijk helemaal niet meer naar school omdat ze haar inschrijfgeld had gebruikt voor drugs De spw beviel mij wel. Weinig doen, maar wel lekker creatief en dat voor de klas staan was zo gek nog niet. Toch wilde ik wat ander, meer creatief en technisch en ben ik kunst en techniek gaan studeren. Dat was het niet en ik miste het voor de klas staan. De pabo bleek het ook niet.

Ik wist niet meer wat ik moest doen en ben gaan werken in de kinderopvang. Toch bleef dat onderwijs kriebelen en ben ik eens rond gaan klikken en deed een test van inholland ofzo waar docent maatschappijleer en tekenen als eerste eruit kwamen. Ik wist uit ervaring dat ik niet verplicht kan tekenen dus ik ben wat gaan lezen over maatschappijleer. Ondertussen had ik ook gekeken naar de uni pedagogiek. Samen met een vriendin zou ik dat gaan doen, er kwam echter een heel drama tussen en toen heb ik gekozen voor maatschappijleer, wat ik nu nog steeds doe en hopelijk lang blijf doen
pi_34938217
God.. soms ga je echt aan jezelf twijfelen. Mijn stagebegeleider vanuit school is echt een vreemde man en die op mijn stageschool is te weinig uren beschikbaar (wel 2 uur in de onderbouw op mijn stagedagen (!!).. en dus ben ik 'doorgegeven' aan een docent die niet op een stagiaire gerekend heeft.

Ik voel me (na twee dagen al) niet op mijn plek. Kan mijn ei nergens kwijt en voel me nu al twee dagen heel erg rot (tot 's avonds niet kunnen slapen aan toe). Stage afbreken oid is geen optie, want ik doe mee aan een project dat gelinkt is aan deze stageplaats.

Ik haat dat stomme stagesysteem. Waarom kunnen ze nou niet een klein beetje screenen om te kijken of je als anarchist wel de goede persoon bent voor een behoorlijk christelijke school?

Ik heb van de week ontdekt dat ik nogal slecht/negatief over mezelf denk over het algemeen, maar dit maakt 't er niet beter op.

Okee.. ik zeur. Punt.
Mon 'en!
  vrijdag 10 februari 2006 @ 15:42:27 #247
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34938476
Kun je niet op je school zelf er iets mee doen?
pi_34939617
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 14:49 schreef Silmarwen het volgende:
Ik ben trouwens erg benieuwd waarom jullie voor het vak doceren hebben gekozen.

Ikzelf ben er eigenlijk een beetje ingerolt. Ik had een enorme pesthekel aan school, niet omdat ik gepest werd ik was zelfs enorm populair, maar omdat iedereen je handje vast hield, je nooit wat mocht en ik het idee had niet mijzelf te kunnen zijn. Dat frustreerde mij enorm, bovendien had ik gekozen voor de havo en haalde ik alles met vlag en wimpel behalve talen wat ook weer frustreerde. Ik ben dus geen docent geworden vanwege de geweldige schooltijd. In de vierde vand e havo liep het de spuigaten uit, ik kwam nooit, was brutaal en deed niets meer. De decaan, mentor en onderdirecteur hadden besloten dat het beter voor mij was wat anders te gaan doen en dat vond ik prima, mijn ouders niet maar die gingen wel mee.

Ik ging een half jaar werken en toen naar het mbo. Ik koos een stroming in het mbo omdat mijn beste vriendin die wilde doen, ikzelf wilde liever wat met scheikunde doen. Zij ging uiteindelijk helemaal niet meer naar school omdat ze haar inschrijfgeld had gebruikt voor drugs De spw beviel mij wel. Weinig doen, maar wel lekker creatief en dat voor de klas staan was zo gek nog niet. Toch wilde ik wat ander, meer creatief en technisch en ben ik kunst en techniek gaan studeren. Dat was het niet en ik miste het voor de klas staan. De pabo bleek het ook niet.

Ik wist niet meer wat ik moest doen en ben gaan werken in de kinderopvang. Toch bleef dat onderwijs kriebelen en ben ik eens rond gaan klikken en deed een test van inholland ofzo waar docent maatschappijleer en tekenen als eerste eruit kwamen. Ik wist uit ervaring dat ik niet verplicht kan tekenen dus ik ben wat gaan lezen over maatschappijleer. Ondertussen had ik ook gekeken naar de uni pedagogiek. Samen met een vriendin zou ik dat gaan doen, er kwam echter een heel drama tussen en toen heb ik gekozen voor maatschappijleer, wat ik nu nog steeds doe en hopelijk lang blijf doen
Tja, ik moet nog beginnen aan de PABO (volgend jaar als alles goed gaat).
En waarom?
Nou ten eerste natuurlijk de kinderen. Kinderen vind ik echt geweldig Ik was vorig jaar leerlingmentor, dan help je dus de kinderen uit een bepaalde brugklas met allerlei dingen (vooral op schoolgebied, maar sommigen kwamen ook met prive-problemen naar me toe). En de warmte die je terugkrijgt van die 'kids' is echt enorm kicke . Dit jaar ben ik geen brugklasmentor meer, maar heb nog steeds met een deel van die kinderen contact. Echt enom leuk vind ik dat

Natuurlijk kan je op meerdere manieren met kinderen werken, maar ik voel me toch sterk aangetrokken tot het onderwijs. Het stimuleren en begeleiden van kinderen tijdens een toch wel belangrijk deel van hun leven is toch gewoon geweldig . En nogmaals, de kinderen geven er (onbewust) een heleboel voor terug...
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_34941559
Oh, ik vind telaatkomers ook enorm storend. Maar straf dan gewoon streng, zet er voor mijn part een geldboete op, whatever, maar ga niet het cijfer voor dat vak beinvloeden, zodat niemand meer weet wat een cijfer nog betekent: een hoog cijfer = "hij is goed in het vak" of "hij is braaf"? Een laag cijfer = "hij begrijpt er geen snars van" of "hij is brutaal"? Nee als zo'n ontwikkeling zich op mijn school zou voordoen zou ik weigeren eraan mee te werken.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 18:40:24 #250
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34944421
Laatkomers worden bij ons op absentiebriefjes genoteerd. Drie keer te laat komen is een uur corvee, dan weer drie keer te laat komen is een melding bij de leerplichtambtenaar.

Geldboetes vind ik niet kunnen, als ik eerlijk ben.
.
pi_34945207
Was een grapje
Bij ons is 1x te laat komen al een uur corvee, als het zonder geldige reden is dan. Als je om de hoek even je band leeg laat lopen krijg je gewoon even een "met geldige reden"-vinkje.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 19:18:38 #252
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_34945628
Op mijn school hangt het van de reden af. Als je een geldige reden hebt, wat over het algemeen meer afhangt van het humeur van de betreffende congierge dan de daadwerkelijke reden, is er niets aan de hand. Als je een ongeldige reden hebt, moet je je de eerstvolgende dag om 8 uur melden.

Ik vind een geldboete en puntenmindering vrij belachelijk. Op mijn vorige school hadden we een soort strippenkaartsysteem, dat ik zelf erg prettig vond werken. Twee keer per jaar kregen we een strippenkaart met 4 vakjes. Als je te laat kwam, werd er in een van de vakjes gestempeld. Als je stempelkaart vol was, moest je je om 8 uur melden. Kwam je dan nog een keer te laat, had je één dag een vierkant rooster (van 8 tot 5 op school blijven). Ik kom zelf praktisch altijd wel op tijd, dus ik was wel blij met dit systeem.
pi_34947134
hallo! Ben op je web-log gekomen via het docententopic op Fok. heb twee vraagjes:

Waar doe jij je opleiding Nederlands?
En waar geef je huiswerkbegeleiding?

Ik zie namelijk de plaatsen Tilburg en Den Bosch voorbij schieten op je web-log. Ik wil misschien lerarenopleiding Nederlands gaan doen in Tilburg én ik heb huiswerkbegeleiding gegeven in Den Bosch. Vandaar de interesse

==

Ik weet niet wie dit is, maar ik heb geen mailadres:
- Opleiding in Tilburg, Fontys.
- Bijles was ook in Tilburg (huiswerkinstituut Tilburg/Goirle), maar kan overal als je een beetje goed zoekt.
Mon 'en!
pi_34956656
@silmarwen

Ik kon eigenlijk niets, en ik blijk best goed te zijn in lesgeven, dus derhalve!
pi_34964781
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 09:46 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Gisteren waren er een Vlaamse docent aan wat voor jullie de PABO is en de directeur van die school er. Ik snap nu je verwarring met eerste graad en tweede graad Eerste graad is bij jullie, wat wij de brugklas noemen en waar wij dus een tweede graads bevoegdheid voor moeten hebben. Tweede graad bij jullie is bij ons de bovenbouw waar je als docent een eerste graads diploma voor moet hebben. Tenslotte hebben jullie ook nog een derde graad,

Het verbaasde mij dat iedereen met een middelbareschool diploma (secundair onderwijs) naar het hbo en naar de uni mag. Jullie hebben ook een enorme uitval in het eerste jaar. Maar ik vind het aan de andere kant wel goed. Leerlingen die onderpresteren kunnen zo als nog een kans krijgen.

En WOW wat hebben jullie een ingewikkelde manier van regeren met die drie gewesten en drie gemeenschappen, de provincies, de gemeenten en dan nog de rijk. Veel verkiezingen
En dan nog durven sommige van de Nederlanders beweren dat wij dom zijn eh

Nee het is wel zo dat het een ander systeem is bij ons en ik het niet altijd direct begrijp.

Bij ons mogen leerlingen met een diploma allemaal naar de hoge school/uni. Let wel, in ASO-TSO krijg je een diploma na 6 jaar, BSO pas na 7 jaar.
En toegegeven, ik ken heel weinig mensen die uit het BSO komen én slagen in het hoger onderwijs. Deze mensen zijn gewoon niet genoeg voorbereid op hogere studies, zelfstandig studeren, grotere hoeveelheden, ...

En in september mogen we weer gaan stemmen
pi_34965513
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:58 schreef thaleia het volgende:
Begrijp ik goed dat bij jullie iemands rapportcijfer omlaag kan gaan doordat ie een keer te laat komt leonieke? Wow...daar heb ik echt moeite mee. Zo'n cijfer geeft toch aan in hoeverre ie de stof begrijpt, en als jij een megatalent bent in wiskunde maar niet zo sterk in je bed uitkomen -en je hebt toevallig twee keer per week op het eerste uur wiskunde-, staat er voor wiskunde een onvoldoende?
Dus als jij niet zo sterk bent in uit je bed komen, gaat jouw baas dat helemaal niet erg vinden als je dan een half uur te laat komt op jouw werk en jou nog steeds met open armen ontvangen?

Mag ik er wel bij zeggen dat ik voornamelijk les geef in het beroepsonderwijs (laag niveau)? Dit betekent dat wij minder punten zetten op kennis maar eerder op kunnen. Een vak als wiskunde hebben onze leerlingen bv niet.
Kunnen betekent bij ons: kunnen toepassen, kunnen opzoeken, maar echt veel moeten onze leerlingen niet vanbuiten leren. Daarnaast zijn vaardigheden ook heel erg belangrijk. Wij bereiden onze leerlingen echt voor op een beroep (beroepsonderwijs) en daarbij zijn een aantal vaardigheden heel belangrijk. Ik denk nu maar even aan het beroep bejaardenhelpster: op tijd komen zodat oudere mensen zich niet ongerust maken waar je blijft, beleefdheid, de juiste taal spreken, orde, ...

Maar idd, mensen die telkens te laat komen, kunnen niet slagen voor het dagelijks werk. Wij geven op 1 schooljaar 6 keer punten: 4 x op dagelijks werk (dus taken, toetsen, gedrag, vaardigheden, orde, ...) en 2 x op examens (inhoud van het vak).
Dagelijks werk staat telkens op 10 punt, examens staan op 100.

Trouwens gaat het niet enkel over punten aftrekken tijdens het eerste lesuur, maar ook als de leerlingen bijvoorbeeld in de gang blijven rondhangen en zo bijvoorbeeld om 9u te laat komen tijdens het tweede lesuur.
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 12:09 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind het regelmatig te laat komen en daarvoor minpunten geven een geweldig idee! Ik heb er een hekel aan als je net bezig bent met uitleggen dat er alsnog een leerling binnen komt struinen en binnen tien minuten "Ik snap het niet!" roept. Één keer te laat komen, of echt een goede reden hebben is natuurlijk prima, maar regelmatig niet komen, daar mag best een flinke straf opkomen.
Dat is ook het principe waarvan wij zijn vertrokken. Ikzelf vind het ook vreselijk als leerlingen te laat binnenkomen en dan de aandacht opeisen van andere leerlingen zodat ik mijn uitleg (deels) opnieuw mag doen.

Trouwens, als leerlingen een geldige reden hebben (briefje van dokter, tandarts, trein, ...) worden er uiteraard geen punten afgetrokken. Overslapen, tram of metro gemist gelden niet (om de 5 minuten vertrekt er een tram of metro dus moet je maar een tram vroeger nemen )
pi_34966118
En wat die stippenkaart en om 8u melden en een uur corvee betreft: we hebben het al allemaal geprobeerd hoor
Het punten-aftrekken had vooral zware gevolgen bij dagelijks werk 1, ik moet eerlijk toegeven dat dit tot nu het enige middel is om ze op tijd in de les te krijgen want ik denk dat ik over 160 leerlingen (waar ik les aan geef) bij het volgende dagelijks werk nog bij een stuk of 3 een half punt zal moeten aftrekken omdat ze 1 keer te laat zijn gekomen.
Dus effect heeft het wel

En wat die mensen betreft die niet aan het systeem zouden willen meewerken. Als ik eerlijk moet zijn, zijn dat net de mensen waarom 90% van ons team kwaad op is omdat zij niet willen meedoen. De leerlingen weten dat ook en zagen dan in elke andere les dat die bepaalde leerkracht geen punten aftrekt en dat ze daar wel nog te laat mogen komen (ja, zo komt dat over bij de leerlingen) dus erg teamgericht ben je dan niet. Jammer!
pi_34967903
Ik zie zoveel scholen sollen met de leerlingen. Ze laten teveel toe en durven niet te straffen. Op het moment dat het uit de hand loopt, moeten er opeens zeer strenge en strakke regels worden opgelegd. Dat het dan niet meer werkt is logisch. Discipline en tucht moet mijn inziens al vanaf het begin aanwezig zijn. Duidelijkheid over de regels en duidelijkheid over de consequenties van het niet naleven.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_34968119
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 15:05 schreef Neuralnet het volgende:
Ik zie zoveel scholen sollen met de leerlingen. Ze laten teveel toe en durven niet te straffen. Op het moment dat het uit de hand loopt, moeten er opeens zeer strenge en strakke regels worden opgelegd. Dat het dan niet meer werkt is logisch. Discipline en tucht moet mijn inziens al vanaf het begin aanwezig zijn. Duidelijkheid over de regels en duidelijkheid over de consequenties van het niet naleven.
En dat gebeurt ook bij ons. Leerlingen weten precies waar ze aan toe zijn (als alle leerkrachten meewerken natuurlijk... maar sommige denken dat ze niet meer geliefd gaan zijn als ze een leerling een onvoldoende geven ) en de maatregelen zijn aanwezig sinds 1 september. Dus daarover hoeft niet gediscussieerd te worden.

En sollen met onze leerlingen, daar doen wij niet aan mee.
  zaterdag 11 februari 2006 @ 15:40:44 #260
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34968759
Ik vind het principe gewoon fout. Een cijfer staat voor de mate van stofbeheersing, niet voor gedrag en braafheid. Laat ze dan niet toe in de les.
pi_34968865
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 15:40 schreef nickybol het volgende:
Ik vind het principe gewoon fout. Een cijfer staat voor de mate van stofbeheersing, niet voor gedrag en braafheid. Laat ze dan niet toe in de les.
Ik hoop dat je gelezen hebt over de vaardigheden en attitudes en het soort onderwijs.

In het ASO staat een cijfer idd voor de mate van stofbeheersing maar niet alle niveaus zijn gelijk. Als een leerling bij mij niet in orde is met materiaal gaan er ook punten af van dagelijks werk hoor.
  zaterdag 11 februari 2006 @ 23:08:28 #262
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_34983783
Ik heb hier ook hele discussies met mijn collegae over gehad. Feit blijft dat het pedagogisch ontverantwoord is om een cijfer als straf- en/of beloningsmiddel te gebruiken.
pi_34986902
Pedagogisch onverantwoord vind ik het pas als een leerling de cijferdaling niet kan voorkomen. Dat kan hij echter wel en voor de volle 100 %. Laten we dat vooral niet vergeten.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_34988281
Ik kan me voorstellen dat het bij een opleiding die resulteert in een papiertje dat aangeeft dat jij geschikt bent als bejaardenverzorgster en direct aan het werk kunt anders ligt, maar dan nog vind ik het een gevaarlijke weg om in te slaan. Het vertroebelt zo ontzettend....geef dan gewoon een apart cijfer voor gedrag/werkhouding/nakomen van afspraken en geef 'n leerling geen diploma als daar een onvoldoende staat. Dan heb je ook een verdomd sterk pressiemiddel en krijg je geen verwarring over waar de leerling nou precies zwak in is.
pi_34994949
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 23:08 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik heb hier ook hele discussies met mijn collegae over gehad. Feit blijft dat het pedagogisch ontverantwoord is om een cijfer als straf- en/of beloningsmiddel te gebruiken.
Wij hebben in januari doorlichting gehad. Deze manier werd voorgelegd aan 5 inspecteurs en deze kunnen zich er in vinden. Bedoeling van die inspecteurs is nagaan of hetgeen je op school doet pedagogisch verantwoord is of niet. Aangezien zij er geen problemen mee hebben, zal het wel niet zo erg niet pedagogisch verantwoord zijn veronderstel ik
pi_34997430
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 23:08 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik heb hier ook hele discussies met mijn collegae over gehad. Feit blijft dat het pedagogisch ontverantwoord is om een cijfer als straf- en/of beloningsmiddel te gebruiken.
O? Waarom dat dan?
  zondag 12 februari 2006 @ 15:07:05 #267
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_35000239
Je zou het wel kunnen doen, maar dan moet je de inhoud van het begrijp cijfer ook anders defineren. Cijfers is dan niet "een beoordeling over de mate van stofbeheersing" maar "een beoordeling over de mate van stofbeheersing, het gedrag en de punctualiteit van de leerling". Dit zou je er expliciet bij kunnen vermelden.
  zondag 12 februari 2006 @ 15:16:51 #268
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_35000639
Een cijfer geeft aan in welke mate een leerling de stof al dan niet beheerst. Je zou wel een apart cijfer voor werkhouding kunnen geven, maar dit is natuurlijk zo subjectief als het maar zijn kan. Geef liever in een afzonderlijk verslag het gedrag van de leerling aan.

Het mag natuurlijk niet zo zijn dat een leerling die niet zo goed is in -pak 'm beet- wiskunde en voor zijn toetsen gemiddeld een 4,5 haalt, toch nog een 6,5 op zijn rapport staat omdat hij altijd netjes op tijd is, zijn boeken meeneemt en zijn geodriehoek en rekenmachientje klaar op zijn tafeltje legt en ijverig aan het werk gaat...
pi_35000937
quote:
Op zondag 12 februari 2006 15:16 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Een cijfer geeft aan in welke mate een leerling de stof al dan niet beheerst. Je zou wel een apart cijfer voor werkhouding kunnen geven, maar dit is natuurlijk zo subjectief als het maar zijn kan. Geef liever in een afzonderlijk verslag het gedrag van de leerling aan.

Het mag natuurlijk niet zo zijn dat een leerling die niet zo goed is in -pak 'm beet- wiskunde en voor zijn toetsen gemiddeld een 4,5 haalt, toch nog een 6,5 op zijn rapport staat omdat hij altijd netjes op tijd is, zijn boeken meeneemt en zijn geodriehoek en rekenmachientje klaar op zijn tafeltje legt en ijverig aan het werk gaat...
Okee, maar in mijn ogen is de stof niet goed beheersen ongeveer hetzelfde als een slechte werkhouding. Hard werken is niet hetzelfde als veel werken.
pi_35001033
Waarom wordt er moeilijk over gedaan? Cijfers zijn nou niet bepaald het resultaat van 100 % precies meten. Afwijkingen heb je altijd. Er zijn ook leraren die een extra 10 geven als het gedrag volledig van onbesproken gedrag is en van DIE 10 steeds punten aftrekken bij te laat komen, orde verstoring en het niet bij zich hebben van het huiswerk/materiaal. Dat klinkt allemaal heel zwaar, maar in de praktijk zijn er zoveel proefwerken die zwaarder tellen dat die 10 (of minder) nauwelijks meer verschil maakt dan eventuele meetfouten van de toetsingsinstrumenten.

Meestal zal iemand die braaf zijn werk doet en alles in orde heeft toch al een 8 of een 9 hebben en dan zal die 10 er een 8,2 of 9,2 van maken. Big deal. Iemand die vaak de orde verstoort en te laat komt zal veelal lager scoren en het gedragscijfer haalt daar een paar tienden van af. Ook niet zo schokkend. Het gaat bij cijfers toch om het gemiddelde.

Een verschil tussen 4,5 en 6,5 is te extreem om geloofwaardig te zijn.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_35001175
quote:
Op zondag 12 februari 2006 15:27 schreef Neuralnet het volgende:
Meestal zal iemand die braaf zijn werk doet en alles in orde heeft toch al een 8 of een 9 hebben
Niet bepaald. Het verschijnsel "keihard moeten werken voor een zesje en het zelfs dan vaak nog niet redden" kom jij nooit tegen?
pi_35001263
Ik kom alle mogelijke individuele incidenten tegen. Beleid wordt echter afgestemd op het geheel en hetgeen dat het vaakste voorkomt. Je hebt altijd wel leerlingen die er tussendoor slippen.

Een klein voorbeeld: 10 proefwerken in een jaar en met een gemiddelde van 6. Is het extra gedragscijfer een 1, dan wordt het cijfer een 5,5. Is het een 10, dan wordt het cijfer een 6,4. In alle gevallen zie je dat de leerling rond de 6 scoort. En dan ga ik er nog vanuit dat het gedrag meetelt voor een vol proefwerk EN dat het gedrag of 100 % of 0 % in orde is. Veelal is dat niet het geval en zal het verschil NOG kleiner zijn. Ik vraag dus nogmaals: waar doen we moeilijk over?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_35001392
Ik noem dat geen individuele incidenten hoor. Ik heb onder mijn net- en netniet-voldoendes een groter gehalte aan keiharde werkers dan onder mijn altijd-wel-boven-de-acht-scoorders. Die laatste categorie wordt door ons onderwijssysteem nl. lui gemaakt.
pi_35001449
quote:
Op zondag 12 februari 2006 15:27 schreef Neuralnet het volgende:
Waarom wordt er moeilijk over gedaan? Cijfers zijn nou niet bepaald het resultaat van 100 % precies meten. Afwijkingen heb je altijd. Er zijn ook leraren die een extra 10 geven als het gedrag volledig van onbesproken gedrag is en van DIE 10 steeds punten aftrekken bij te laat komen, orde verstoring en het niet bij zich hebben van het huiswerk/materiaal. Dat klinkt allemaal heel zwaar, maar in de praktijk zijn er zoveel proefwerken die zwaarder tellen dat die 10 (of minder) nauwelijks meer verschil maakt dan eventuele meetfouten van de toetsingsinstrumenten.

Meestal zal iemand die braaf zijn werk doet en alles in orde heeft toch al een 8 of een 9 hebben en dan zal die 10 er een 8,2 of 9,2 van maken. Big deal. Iemand die vaak de orde verstoort en te laat komt zal veelal lager scoren en het gedragscijfer haalt daar een paar tienden van af. Ook niet zo schokkend. Het gaat bij cijfers toch om het gemiddelde.

Een verschil tussen 4,5 en 6,5 is te extreem om geloofwaardig te zijn.
Da's idd ook mijn manier van werken
- punten voor taken
- punten voor toetsen
- punten op 10 voor orde, houding en medewerking

Daar wordt een gemiddelde van genomen en dit wordt naar 10 omgezet. Hou er wel rekening mee dat die taken en toetsen meestal op 90 punten ofzo staan eh.

En volgens het schoolreglement trek ik nog punten af voor te laat komen (dit doe ik dus niet bij orde en houding, anders zou ik 2 x punten aftrekken wat oneerlijk is).

En voor alle duidelijkheid: alle ouders zijn hiervan via een schrijven op de hoogte gebracht (begin september), dus ze weten dat het punt van dagelijks werk niet enkel bepaald wordt door de punten van taken en toetsen.
Ik zie dus echt niet in wat het probleem zou kunnen zijn
Zo lang iedereen weet waarvoor het staat, kan ook de inspectie zich erin vinden, want dat was echt hun voorwaarde: leerlingen én ouders moeten het weten. Voor de rest vonden ze het een goed idee om het te laat komen en/of spijbelen tegen te gaan.
pi_35001532
quote:
Op zondag 12 februari 2006 15:36 schreef thaleia het volgende:
Ik noem dat geen individuele incidenten hoor. Ik heb onder mijn net- en netniet-voldoendes een groter gehalte aan keiharde werkers dan onder mijn altijd-wel-boven-de-acht-scoorders. Die laatste categorie wordt door ons onderwijssysteem nl. lui gemaakt.
Ik vermoed dat bijna iedereen dat heeft en dat vind ik nog het ergste ook. De mensen die zo hard hun best doen, elke week extra oefeningen komen maken, altijd in orde zijn, ... en toch niet slagen terwijl je dan een hoop mensen hebt die er niets voor doen, maar het gewoon kunnen.
Tjah, niet zo leuk, maar zo gaat het bijna overal eh
pi_35001982
Het slagen van die leerlingen hangt echter echt niet af van het wel of niet toekennen van strafpunten. Iemand die altijd vieren haalt zal ongeacht die strafpunten gemiddeld rond de 4 zitten en het ongeacht de "straf" niet halen.

Het zal alleen wat uitmaken als iemand net op de 5 hangt en gaat voor een 5,5. Dat zijn inderdaad leerlingen die alles op alles moeten zetten voor een voldoende. Soms halen ze het, soms net niet.

Toch hangt ook hier het slagen niet per se af van het toekennen van strafpunten. Wie alles op alles moet zetten moet ook zijn werkhouding zo hebben aangepast dat hij op tijd aanwezig is, zijn huiswerk doet en normaal oplet in de klas. Hij zal nooit strafpunten krijgen en het wel of niet halen hangt dan puur en alleen af van de schoolprestatie.

Iemand met een 5 gemiddeld die alles op alles zou moeten zetten maar zelf moedwillig te laat komt, nooit oplet en ook het huiswerk niet maakt zal het 1) qua schoolprestatie niet eens gehaald hebben en 2) zelf de keuze hebben gemaakt om er met de pet naar te gooien. In dat tweede geval is een kleine verlaging van zijn toch al lage gemiddelde zijn eigen schuld (nog steeds gemiddeld een 5) en zal ook het niet toekennen van die strafpunten nog steeds een 5 opleveren. Of te wel: hij had het, in dat geval, mede door zijn gedrag sowieso niet gehaald.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 12 februari 2006 @ 16:05:57 #278
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_35002418
Je zegt dat het niet uitmaakt. Wat denk je van een leerling die bijvoorbeeld bepaalde cijfers nodig heeft om ergens toegelaten te worden en dan net een paar tienden tekort komt door jouw gedragsbeoordeling, omdat je hem toevallig niet aardig vindt (ja, gedragsbeoordelingen zijn ongelooflijk subjectief)? Je hebt soms geen idee wat je kinderen aandoet.
pi_35002773
quote:
Op zondag 12 februari 2006 16:05 schreef nickybol het volgende:
Je zegt dat het niet uitmaakt. Wat denk je van een leerling die bijvoorbeeld bepaalde cijfers nodig heeft om ergens toegelaten te worden en dan net een paar tienden tekort komt door jouw gedragsbeoordeling, omdat je hem toevallig niet aardig vindt (ja, gedragsbeoordelingen zijn ongelooflijk subjectief)? Je hebt soms geen idee wat je kinderen aandoet.
Om het subjectieve tegen te gaan noteer ik alles in een aparte puntenboek: in orde met materiaal of niet (map, agenda), surfen op internet of niet wanneer het niet toegestaan is, te laat komen, kauwgom eten in de les, eten of drinken tijdens de les, gsm tijdens de les, beleefdheid (ik weet telkens wanneer een leerling onbeleefd is geweest), ...

Als een leerling dus achteraf duidelijkheid wil over zijn/haar cijfer kan die leerling mij dat altijd komen vragen. En ja, het is al gebeurd dat een leerling uitleg kwam vragen, maar het is nog nooit gebeurd dat die leerling zich niet kon vinden in mijn punten.
  zondag 12 februari 2006 @ 16:21:24 #280
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35002987
quote:
Op zondag 12 februari 2006 16:15 schreef leonieke het volgende:
Om het subjectieve tegen te gaan noteer ik alles in een aparte puntenboek: in orde met materiaal of niet (map, agenda), surfen op internet of niet wanneer het niet toegestaan is, te laat komen, kauwgom eten in de les, eten of drinken tijdens de les, gsm tijdens de les, beleefdheid (ik weet telkens wanneer een leerling onbeleefd is geweest), ...
Lieve hemel, dan heb je toch een administratie waar je niet goed van wordt?!
.
pi_35003118
Het maakt niet zoveel uit als er geen sprake is van "eigen schuld". Je kan als leerling altijd wel je eigen glazen ingooien. Waarom wordt er enkel verwezen naar wat de leraar de leerling aandoet? Doet de leerling het zichzelf niet voornamelijk aan? Als ik weet dat ik een 8 moet halen en ook weet dat het gedragscijfer me de das omdoet als ik toch elke keer te laat binnenkom, dan is dat toch mijn eigen schuld?

Het gaat hier niet om al te subjectieve gedragsmaatregelingen. Te laat binnenkomen lijkt me niet subjectief. Als ik om 8:30 begin en je komt om 8:45 binnenvallen, dan is het zeer duidelijk dat daarmee iets verloren gaat in je puntenaantal. Het niet gemaakt hebben van het huiswerk is ook niet erg subjectief. Je ziet heel snel of iemand er iets of niets aan gedaan heeft. Orde verstoring kan dat in veel gevallen wel zijn (al heb je ook daar ook zeer duidelijke gevallen), maar dat wordt hooguit bestraft door strafwerk of eruit sturen.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik er zelf geen gebruik van maak. Laatkomen is voor de congierge, ordeverstoring voor de conrector en huiswerk niet gemaakt voor een uurtje nablijven.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_35003218
quote:
Op zondag 12 februari 2006 16:21 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Lieve hemel, dan heb je toch een administratie waar je niet goed van wordt?!
Idd en met 160 leerlingen is het niet te onderschatten, maar ik vind niet dat je punten op orde en houding kunt zetten als je deze zaken niet bijhoudt. Want dan wordt het opeens allemaal heel erg subjectief.
Ik werk trouwens met heel wat afkortingen hoor
En die administratie vul ik meestal in terwijl de leerlingen hun oefeningen maken op het einde van de les, dus het is niet dat ik het 's avonds doe (dan zou ik het trouwens niet meer weten). Springuren zijn soms ook handig om zo'n zaken aan te vullen

Het is een gewoonte, in het begin had ik het er moeilijker mee omdat ik het dan ook wel eens durfde vergeten, maar nu valt dat allemaal goed mee
  zondag 12 februari 2006 @ 16:28:05 #283
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_35003294
Ik heb zoiets van: huiswerk niet maken merken ze wel in hun proefwerkcijfer, en als ze dat niet merken hoeven ze het niet te maken. Als ze te laat komen mogen ze de les niet meer in, en merken ze dat ook in hun cijfer waarschijnlijk, want ze missen stof. Bij ordeverstoring mogen ze voor korte of lange tijd de les niet meer in, en ook dat zullen ze waarschijnlijk wel merken in hun cijfer.

Maar leonieke, vind je niet dat je een klein beetje ver gaat? Het lijkt wel de Stasi.
pi_35003589
quote:
Op zondag 12 februari 2006 16:28 schreef nickybol het volgende:
Ik heb zoiets van: huiswerk niet maken merken ze wel in hun proefwerkcijfer, en als ze dat niet merken hoeven ze het niet te maken. Als ze te laat komen mogen ze de les niet meer in, en merken ze dat ook in hun cijfer waarschijnlijk, want ze missen stof. Bij ordeverstoring mogen ze voor korte of lange tijd de les niet meer in, en ook dat zullen ze waarschijnlijk wel merken in hun cijfer.
Bij ons worden er normaalgezien geen leerlingen buitengezet omdat ze te laat komen (heb ik vorig jaar 1 keer gedaan omdat het de spuigaten uitliep, maar moest ik het vaker doen word ik op het matje geroepen)
quote:
Maar leonieke, vind je niet dat je een klein beetje ver gaat? Het lijkt wel de Stasi.
Wanneer ga ik dan te ver?
Als ze hun map niet meehebben en dus hun buur constant ambeteren omdat ze de oefening niet alleen kunnen maken? (hiervoor leerling buitenzetten is geen optie bij ons)
Als ze op internet surfen tijdens mijn uitleg en daardoor achteraf hun oefeningen niet kunnen maken?
Als ze hun agenda niet invullen waardoor ik problemen kan hebben bij de inspectie omdat hun agenda niet ingevuld is?
Als ze niet mogen eten en drinken in het informaticalokaal omdat dat in het schoolreglement staat en in een afzonderlijk reglement voor het informaticalokaal?
Als ze volgens het schoolreglement Nederlands moeten spreken en dat weigeren te doen?

En niet vergeten dat die afspraken ook in hun map zitten

Nee ik vind niet dat ik te ver ga. Want als de leerlingen zich gedragen, mogen ze op het einde van de les ongeveer 5 minuten vrij surfen. En als ze het rustig houden, mogen ze tijdens de oefeningen onder elkaar wat babbelen (ze zitten nog steeds aan een pc, dus dat leidt vaak af). En als ik mijn les op een normale manier kan geven, las ik regelmatig een lesje surfen op internet, werken in Paint, ... in.
Het is een kwestie van geven en nemen. Als we allemaal normaal kunnen werken, is het normaalgezien heel aangenaam tijdens de les. En ja, mijn nieuwe leerlingen verschieten wel eventjes in september/oktober, maar zijn heel vlug gewend aan het systeem en dan loopt het wel vlotjes, waardoor heel wat leerlingen hoge punten krijgen voor orde en gedrag.
pi_35003791
Scholen verschillen heel erg qua regelgeving. Ik vind het persoonlijk ook niet nodig om AL dat gedrag te bestraffen. Ik zou me net een strafmeester voelen die elk gedrag vergelijkt met een ideaalbeeld om het vervolgens te bestraffen en krampachtig te noteren. Straf zorgt voor een vervelende sfeer in de klas en dat vermijd ik liever zoveel mogelijk.

Kauwgom eten hoeft van mij geen straf. Even weggooien is voldoende. (Tenzij het uit de hand loopt, maar daar heb ik nooit last van). Diskreet een snoepje pakken of een slok uit een flesje nemen vind ik nou ook niet bepaald iets om te bestraffen. Overdrijven en met een broodtrommel op tafel dineren natuurlijk wel. GSM tijdens de les heb ik niet vaak last van. Af en toe gaat er eens 1 af. 1 blik is voldoende om de boodschap duidelijk te maken. Straf zorgt voor een beladen sfeer. Zaken als beleefdheid corrigeer ik het liefst meteen. De leerling is het daarna toch weer vergeten en wat is dan nog het nut om het opgeschreven te hebben?

Zolang een kleine "overtreding" niet tot problemen lijdt, waarom zou ik dan straffen? Zolang er slechts 1 keer per week een GSM afgaat, waarom is er dan straf nodig? Als ik het nauwelijks opmerk dat iemand kauwgom eet, waarom moet ik dan straffen als ik het eens toevallig een keer zie? Waarom moet ik naar de sanctie grijpen als iemand tijdens een periode waarin ik niet aan het uitleggen ben een slok van zijn/haar flesje neemt? Er zijn andere zaken die eerder tot een straf moeten leiden dan dit soort dingen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_35004227
Hmz, om geen misverstanden te creëren
Het is niet omdat ik die zaken noteer dat ik per ding een half punt aftrek ofzo. Ik kijk naar het algemeen beeld van een periode en geef er dan punten op.
Uiteraard gaan er meer punten vanaf als leerlingen onbeleefd zijn dan dat hun gsm afgaat. Een gsm kan altijd afgaan (ik kan ook eens mijn gsm vergeten af te zetten!) dus vraag ik dan gewoon om hun gsm uit te zetten. Als hij dan na 5 minuten nog eens rinkelt, tjah, dan is het verkeerd.
Er is trouwens een verschil tussen een gsm die rinkelt en een leerling die moedwillig zit te smsen

En kauwgom... Mja, ik kan er echt niet tegen dat ik leerlingen een kauwgom zie eten. Zo echt met mond open en toe. Dan gaat de kauwgom eruit (maar het wordt genoteerd zonder sanctie). Als ik dan drie weken op rij moet noteren dat die leerling constant 'zichtbaar' zit te kauwen, dan wordt het bestraft.

En een strafmeester hoef ik me gelukkiglijk niet te voelen. Het is hier zo moeilijk uit te leggen, jullie zouden gewoon eens een paar lessen moeten volgen denk ik om te merken hoe het er precies aan toegaat want de stagiairs die ik al gehad heb dit jaar zeggen allemaal dat er een gemoedelijke sfeer is tijdens mijn les. Ze hebben zelfs de indruk dat ik niet streng ben (wat ik dan toch maar even heb uitgelegd hoe het er aan toegaat )
  zondag 12 februari 2006 @ 16:57:04 #287
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_35004445
Volgens mij is er een iets ander systeem in België als ik dit zo lees. Straf van de inspectie als leerlingen hun agenda niet invullen?
pi_35004626
quote:
Op zondag 12 februari 2006 16:57 schreef nickybol het volgende:
Volgens mij is er een iets ander systeem in België als ik dit zo lees. Straf van de inspectie als leerlingen hun agenda niet invullen?
Als de inspectie een agenda neemt van een leerling en die is niet volledig ingevuld dan kun je als leerkracht een onvoldoende krijgen omdat zij er dan vanuit gaan dat je geen les hebt gegeven. De agenda van de leerkracht wordt hierbij niet gecontroleerd.

En het is echt niet dat ze er twee agenda's uitnemen per klas.

Begin januari inspectie gehad en het is idd gebeurd dat voor de derde graad Nederlands de agenda van de 'uitgekozen' leerling niet volledig was ingevuld. Dit staat in het verslag vermeld en samen met nog een aantal andere zaken kreeg het vak Nederlands 3e graad geen voldoende.

Daarom is de directie er ook zo streng op en controleert zij op het einde van het jaar een aantal agenda's van leerlingen. Als die dan niet in orde zijn, word je op het matje geroepen.

Ik vind het persoonlijk een rotsysteem want elke leerkracht heeft een eigen agenda, moet jaarplannen en jaarvorderingsplannen maken (een hele administratie dus) en wat wordt er bekeken? De agenda van de leerlingen

En zo gaat het trouwens ook met de mappen of schriften van de leerlingen. Niet de map van de leerkracht (die volledig in orde is) wordt gecontroleerd maar er wordt een map van een leerling uit de klas genomen en bekeken. Heel vervelend dus als die map niet in orde is omdat die leerling bv regelmatig zijn/haar map niet meebrengt naar de les. Daarom dat we ook punten zetten op die zaken.
  zondag 12 februari 2006 @ 17:04:02 #289
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_35004733
De inspectie die agenda`s inneemt van leerlingen? In Nederland is een agenda toch vooral een hebbedingetje van de leerling zelf, wat ze er mee doen moeten ze zelf weten. In agenda kijk je zelfs als leraar niet.
  zondag 12 februari 2006 @ 17:06:09 #290
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_35004821
quote:
Op zondag 12 februari 2006 15:33 schreef Neuralnet het volgende:


Een klein voorbeeld: 10 proefwerken in een jaar en met een gemiddelde van 6. Is het extra gedragscijfer een 1, dan wordt het cijfer een 5,5. Is het een 10, dan wordt het cijfer een 6,4. In alle gevallen zie je dat de leerling rond de 6 scoort. En dan ga ik er nog vanuit dat het gedrag meetelt voor een vol proefwerk EN dat het gedrag of 100 % of 0 % in orde is. Veelal is dat niet het geval en zal het verschil NOG kleiner zijn. Ik vraag dus nogmaals: waar doen we moeilijk over?
Als je dan toch zonodig een cijfer voor de werkhouding wilt geven, lijkt me toch dat je dat vaker dan één keer per jaar moet doen. Want één mogelijke onvoldoende is voor de meeste leerlingen met een slechte werkhouding echt geen reden om zich braaf te gedragen...
pi_35004869
quote:
Op zondag 12 februari 2006 17:04 schreef nickybol het volgende:
De inspectie die agenda`s inneemt van leerlingen? In Nederland is een agenda toch vooral een hebbedingetje van de leerling zelf, wat ze er mee doen moeten ze zelf weten. In agenda kijk je zelfs als leraar niet.
Wat een luxe!

Als klastitularis moeten wij elke week de agenda's van onze leerlingen controleren en ondertekenen. Als de agenda niet volledig ingevuld is, moeten wij boven onze handtekening noteren welke pagina's aangevuld moeten worden. Als dat niet gebeurd is tegen de volgende week betekent het een uur strafstudie en daar agenda aanvullen.

En hoe kan het dan gebeuren dat een agenda niet in orde is? Omdat een klastitularis zijn/haar taak niet doet en die open uren negeert.

Ik heb nog geluk dat ik titularis ben van een kleine klas (5 leerlingen) maar de mensen die titularis zijn van de klassen van 25 leerlingen of meer hebben minder geluk als ze die agenda's telkens moeten controleren.

Toch raar hoe anders het systeem kan zijn eh?
pi_35004898
quote:
Op zondag 12 februari 2006 17:06 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Als je dan toch zonodig een cijfer voor de werkhouding wilt geven, lijkt me toch dat je dat vaker dan één keer per jaar moet doen. Want één mogelijke onvoldoende is voor de meeste leerlingen met een slechte werkhouding echt geen reden om zich braaf te gedragen...
Wij hebben wel 6 rapporten per jaar, dus dat scheelt misschien wel
  zondag 12 februari 2006 @ 17:10:57 #293
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_35005008
quote:
Op zondag 12 februari 2006 16:41 schreef Neuralnet het volgende:
GSM tijdens de les heb ik niet vaak last van. Af en toe gaat er eens 1 af. 1 blik is voldoende om de boodschap duidelijk te maken.
Heb het vorige week meegemaakt ja. Heb zélf even de telefoon opgenomen.
quote:
Zolang een kleine "overtreding" niet tot problemen lijdt, waarom zou ik dan straffen? Zolang er slechts 1 keer per week een GSM afgaat, waarom is er dan straf nodig? Als ik het nauwelijks opmerk dat iemand kauwgom eet, waarom moet ik dan straffen als ik het eens toevallig een keer zie? Waarom moet ik naar de sanctie grijpen als iemand tijdens een periode waarin ik niet aan het uitleggen ben een slok van zijn/haar flesje neemt? Er zijn andere zaken die eerder tot een straf moeten leiden dan dit soort dingen.
Ja, hier ben ik het wel mee eens ja. Ik realiseerde me dit toen ik onlangs weer een cursusdag had. Dan zit je zélf weer als "leerling" in de banken, en natuurlijk praat je dan es even met je buurman of -vrouw, of drink je even een slokje water tussendoor, of maak je even een opmerking over hetgeen gezegd wordt. Toen realiseerde ik me opeens, zo zijn mijn leerlingen ook, dus waarom moet ik 'boos' worden als iemand even wat drinkt of even wat zegt. Ik deed het zélf immers ook.
Daarbij moet ik zeggen dat ik echt zélden straf geef.
quote:
Op zondag 12 februari 2006 17:04 schreef nickybol het volgende:
De inspectie die agenda`s inneemt van leerlingen? In Nederland is een agenda toch vooral een hebbedingetje van de leerling zelf, wat ze er mee doen moeten ze zelf weten. In agenda kijk je zelfs als leraar niet.
Op onze school hebben de leerlingen zogn. leerlingboekjes. Daar schrijven ze hun huiswerk in, maar kan de mentor ook opmerkingen naar de ouders schrijven, die het dan weer ondertekenen. Ik controleer of ze hun huiswerk op een fatsoenlijke manier er in hebben staan, en of alle punten op hun puntenlijst zijn bijgewerkt. Dat leerlingboekje is van school. Mochten ze behoefte hebben aan een andere agenda, voor de wat meer privé-aangelegenheden, dan kunnen ze die natuurlijk zelf kopen. Maar dat leerlingboekje, dat kan ik innemen en inkijken wanneer ik dat wil.
.
  zondag 12 februari 2006 @ 17:11:20 #294
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_35005018
quote:
Op zondag 12 februari 2006 17:08 schreef leonieke het volgende:

[..]

Wij hebben wel 6 rapporten per jaar, dus dat scheelt misschien wel
Wordt er consequent per vak naar werkhouding/gedrag gekeken?
pi_35005186
quote:
Op zondag 12 februari 2006 17:11 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Wordt er consequent per vak naar werkhouding/gedrag gekeken?
Het zou moeten, maar zoals ik hierboven al even vermeldde: er zijn leerkrachten die leerlingen geen onvoldoende durven geven uit schrik dat ze niet meer geliefd zouden zijn, terwijl die zaken wel vastgelegd werden tijdens een algemene lerarenvergadering.
Eind oktober zaten we weer samen op een algemene lerarenvergadering omdat de directie zo kwaad was toen ze vernomen had dat niet elke leerkracht consequent was.
Tijdens de klassenraad in december kregen we weer een speech omdat er blijkbaar nog steeds een aantal leerkrachten het niet nodig vonden om als een team samen te werken.

Maar laat ons zeggen dat ongeveer 90% van de leerkrachten hier echt consequent in zijn
  zondag 12 februari 2006 @ 17:21:09 #296
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_35005471
quote:
Op zondag 12 februari 2006 17:14 schreef leonieke het volgende:

[..]

Het zou moeten, maar zoals ik hierboven al even vermeldde: er zijn leerkrachten die leerlingen geen onvoldoende durven geven uit schrik dat ze niet meer geliefd zouden zijn, terwijl die zaken wel vastgelegd werden tijdens een algemene lerarenvergadering.
Eind oktober zaten we weer samen op een algemene lerarenvergadering omdat de directie zo kwaad was toen ze vernomen had dat niet elke leerkracht consequent was.
Tijdens de klassenraad in december kregen we weer een speech omdat er blijkbaar nog steeds een aantal leerkrachten het niet nodig vonden om als een team samen te werken.

Maar laat ons zeggen dat ongeveer 90% van de leerkrachten hier echt consequent in zijn
Dus werkt het systeem niet optimaal. En het blijft een subjectieve zaak, iets waar ik toch geen voorstander van ben. Daarbij is de ene leerkracht strenger dan de ander; zo zou een leerling die bij alle vakken hetzelfde gedrag vertoont er bij de één met een hoger cijfer vanaf komen dan bij de ander...

Nee, ik blijf trouw bellen naar ouders als ik iets aan de werkhouding/het gedrag vind mankeren!
  zondag 12 februari 2006 @ 17:27:34 #297
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_35005745
Directie kwaad, leraren die continu op de huid gezeten worden, leraren die stasi spelen, leerlingen die totaal geen vrijheid hebben. Het lijkt me geen fijne bedoening daar bij jullie op school. Hangt er geen ongelooflijke sfeer van angst?
pi_35008928
We kunnen in Nederland nog iets leren van de discipline en tucht in België.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 12 februari 2006 @ 19:13:07 #299
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_35009986
Discipline en tucht is meer iets voor een heropvoedingskamp als Glenn Mills, niet voor een gewone middelbare school.
pi_35011308
Op de vmbo-school waar ik werkte, zaten ze met de handen in het haar. Ze riepen hard dat niets leek te werken, maar ze maakten zelf de fout die hierboven beschreven werd. Aan het begin van het jaar waren de regels en sancties niet duidelijk, de regels werden bovendien niet gehandhaafd, en als de boel uit de hand dreigde te lopen, werden de regels ineens héél streng. Dat was waar de leerlingen vooral een hekel aan hadden, de onduidelijkheid en inconsistentie.

Maar ook als de regels op die school aan het begin van het jaar duidelijk waren geweest en fanatiek zouden zijn gehandhaafd, dan nog zouden er veel problemen zijn met verzuim en te laat komen (oftewel: motivatie). Het dieperliggende probleem is namelijk dat zulke scholen 'opgescheept' zitten met leerlingen die niet willen. Als we die leerplicht toch eens los zouden laten, dan zouden heel veel mensen gelukkiger worden: de zogenaamde 'zorgleerlingen' zelf, hun leraren, en hun klasgenootjes die wél willen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')