Een uitstekend boek voor elke mentor is "Handboek voor elke mentor" door Maya Bakker en Ivo Mijland. Op deze site vind je ook veel informatie.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 12:32 schreef bloempjuh het volgende:
Kan iemand mij vertellen welke literatuur ik moet gebruiken om vragen op te lossen over:
- problemen tussen mentor en leerling (leerling voelt zich niet begrepen)
- straf geven aan een hele klas
- kledingkeuze voor een docent
Of hoe zóek ik informatie over zulke specifieke onderwerpen?
Heeee dat is dus één van de boeken die wij gehad hebben nu ze op onze school eindelijk meer aandacht gaan besteden aan het mentoraat. Ik heb het alleen nog maar even snel doorgebladerd, maar het zag er inspirerend uit!quote:Op vrijdag 20 januari 2006 16:35 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Een uitstekend boek voor elke mentor is "Handboek voor elke mentor" door Maya Bakker en Ivo Mijland. Op deze site vind je ook veel informatie.
Ik had geen enkele bevoegdheid en ik was een prima leraar. Het is logisch dat je zonder papiertje een solliciatie niet doorkomt, maar als de leiding weet dat je het goed doet voor de klas en je leerlingen op je gesteld zijn, waarom zou je dan uberhaupt een bevoegdheid nodig hebben? Opleidingen worden overschat.quote:Op donderdag 19 januari 2006 19:18 schreef imago het volgende:
Zeg, wat vinden jullie dan van universitair opgeleiden die zonder lerarenopleiding voor de klas staan?
Daarom zei ik ook dat de praktijk wel eens ver van de "afspraak" af kan liggen. Eigenlijk is het niet meer dan een afspraak dat een hbo-opleiding tot een 2e graads bevoegdheid leidt en een academische opleiding tot een eerste graads bevoegdheid (en merk op dat een 1e graads bevoegdheid OOK te halen is met een posthbo-opleiding).quote:Ik had geen enkele bevoegdheid en ik was een prima leraar. Het is logisch dat je zonder papiertje een solliciatie niet doorkomt, maar als de leiding weet dat je het goed doet voor de klas en je leerlingen op je gesteld zijn, waarom zou je dan uberhaupt een bevoegdheid nodig hebben? Opleidingen worden overschat.
Mijn post hbo is gewoon op de universiteit hoorquote:Op zaterdag 21 januari 2006 20:57 schreef nickybol het volgende:
Ik ben van mening dat een eerste graad niet behaalt moet kunnen worden op een posthbo opleiding. Het is te gek voor woorden dat iemand in de bovenbouw van het vwo kindertjes voor mag gaan zitten bereiden op de universiteit, terwijl hij of zij nog nooit een universiteit van binnen heeft gezien. HBO-ers zouden natuurlijk wel kunnen doorstromen naar de universiteit, als het niveau aanwezig is.
Andersom geldt het vaak ook: 1e graads docenten van de universiteit hebben vaak nog nooit een HBO van binnen gezien en leiden HAVO-leerlingen op voor het HBO. Nog een leuke: academische lerarenopleidingen eisen dat je lesgeeft in de bovenbouw HAVO/VWO met als gevolg dat je daarmee nog nooit een VMBO of MBO van binnen hebt gezien terwijl je daar wel mag lesgeven. Eigenlijk kan je dus stellen dat het feit of bepaalde onderwijstypen "gezien" zijn niet doorslaggevend is.quote:Het is te gek voor woorden dat iemand in de bovenbouw van het vwo kindertjes voor mag gaan zitten bereiden op de universiteit, terwijl hij of zij nog nooit een universiteit van binnen heeft gezien.
Er wordt hier een posthbo-opleiding bedoeld die geen universitaire opleiding is.quote:Mijn post hbo is gewoon op de universiteit hoor
Ik zit dus in dezelfde situatie, daarom stelde ik de vraag ook. Ik geef nu vier jaar les en ik hoor alleen maar van alle kanten (leerlingen, collega's, schoolleiding) dat het zo goed gaat.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:26 schreef Claudia_x het volgende:
Ik had geen enkele bevoegdheid en ik was een prima leraar.
Op wie reageer je nu?quote:Op zondag 22 januari 2006 15:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Je kunt wel veel weten, en een academisch denkniveau hebben, maar je moet het ook weten over te brengen en je moet ook de nodige pedagogische kennis hebben. Als je veel weet, wil dat nog niet zeggen dat je een goede docent bent. En zeker een opmerking als "ik kan elk vak op de middelbare school geven" - het is makkelijker gezegd dan gedaan hoor!
Dus de zeer technische vakken, het metselen, schilderen, autotechniek, koken, mode, etc kun je gevenquote:Op zondag 22 januari 2006 16:29 schreef nickybol het volgende:
Nouja goed, ligt eraan welke vakken in welke klassen. In de onderbouw VMBO zal ik de meeste niet-praktische vakken wel kunnen geven, als ik maar de juiste pedagogische achtergrond heb. In de bovenbouw vwo of havo zal ik de meeste vakken niet kunnen geven.
Ik wou ook even mijn zegje doen.quote:Op zondag 22 januari 2006 16:21 schreef imago het volgende:
Op wie reageer je nu?
Er zijn ook theoretische vakken in dat genre.quote:Op zondag 22 januari 2006 16:38 schreef nickybol het volgende:
Lees goed wat ik zeg. Ik zeg niet-praktische vakken. Metselen, schilderen, autotechniek, koken en mode reken ik onder de praktische vakken. Van die vakken heb ik absoluut geen verstand.
Maar ik weet niet of je nou op mij reageert of op iemand anders, want verschillende discussies gaan hier door elkaar lopen en ik ben geen bevoegde docent en ik heb nooit stage gelopen dus ik heb niet genoeg denkniveau om het allemaal te kunnen blijven volgenquote:Op zondag 22 januari 2006 16:40 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik wou ook even mijn zegje doen.![]()
Aan het begin van elk schooljaar neem ik me steevast voor dat het deze keer toch echt anders zal gaan en koop A4-mapjes in verschillende kleuren, voor elke klas een, en archiveer thuis dingen in een map 'excursies' en een map 'eindexamens' etc.quote:Op maandag 23 januari 2006 13:23 schreef RaisinGirl het volgende:
hoe ga je daar mee om? Welk systeem gebruik je?
Haha, dat is exact hoe het bij mij gaat. Hoe doorbreek je zo'n patroon, ik zou het graag willen weten. Omdat ik thuis niet zoveel ruimte heb om spullen te bewaren (of zoek te raken) is het thuis allemaal wel netjes en georganiseerd. Althans, zo lijkt het. Maar ondertussen vind ik tussen de SO's van H3 een antwoordmodel van een toets van A4 (waar ik al een tijdje naar op zoek was) en zit in het boek van de brugklas een opdracht voor A3. Ik bedoel maar. En dat mooie gekleurde A4-mapje van H4 ben ik al een tijdje 'kwijt'.quote:Op maandag 23 januari 2006 18:35 schreef thaleia het volgende:
Aan het begin van elk schooljaar neem ik me steevast voor dat het deze keer toch echt anders zal gaan en koop A4-mapjes in verschillende kleuren, voor elke klas een, en archiveer thuis dingen in een map 'excursies' en een map 'eindexamens' etc.
In de loop van elk schooljaar echter verval ik al snel weer in het aloude patroon
Er staat vast iets over in het schoolregelement?quote:Op maandag 23 januari 2006 18:46 schreef nickybol het volgende:
Maar als hij echt niet terug te vinden is en niet nagekeken?
De bodem uit het postvakje halenquote:Op maandag 23 januari 2006 13:23 schreef RaisinGirl het volgende:
In het onderwijs heb je vrij veel te maken met papierwerk (wat er wekelijks in mijn postvakje ligt! en dan heb ik ook nog op twee scholen gewerkt, twee postvakjes!!): hoe ga je daar mee om? Welk systeem gebruik je?
Ik ben er vrij simpel in. Bij het innemen van werk dat beoordeeld moet worden gaat elke klas in een grote envelop. Dat gaat op school of thuis in de kast. Ik verwerk de enveloppen op volgorde van binnenkomst. Ik geef het de eerst volgende les na verwerking terug.quote:hoe ga je daar mee om? Welk systeem gebruik je?
Dat kan bijna niet. Ik schrijf de inlevertijd van elk proefwerk achter de naam van de leerling. Gebeurt het toch, dan zou ik aan de leerling de keus geven voor het toekennen van het cijfer dat hij gemiddeld haalt of een herkansing.quote:Wat doen jullie als er een proefwerk kwijtraakt?
Ik heb 160 lln met elk een persoonlijke diskettequote:Op dinsdag 24 januari 2006 18:33 schreef Silmarwen het volgende:
Diskettes wil ik overigens niet, printen, schrijven of mailen, diskettes zijn mij te fragiel.
Nee, daar zou ik ook niet mee willen slepen, en als er per ongeluk een diskette zou breken, heb je een probleem.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 18:33 schreef Silmarwen het volgende:
Diskettes wil ik overigens niet, printen, schrijven of mailen, diskettes zijn mij te fragiel.
In het begin focus je toch meer op je les dan op de orde. Zonder dit arrogant te bedoelen, maar ik heb nooit echt problemen met orde, het schijnt mijn uitstraling te zijnquote:Op woensdag 25 januari 2006 22:15 schreef Evil_Jur het volgende:
Eigenlijk omdat ze gewoon een stuk braver zijn, kan ik me bezig houden met de kwaliteit van de les in plaats van orde in de chaos krijgen.
Bij welwillende klassen is het voor mij geen probleem, maar vaak is orde wel een heikel punt. Er zijn zeker leraren die op een of andere manier nooit orde problemen hebben. Kan de uitstraling zijn, maar in sommige klassen heb je echt meer nodig dan alleen dat.quote:Op woensdag 25 januari 2006 22:23 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
In het begin focus je toch meer op je les dan op de orde. Zonder dit arrogant te bedoelen, maar ik heb nooit echt problemen met orde, het schijnt mijn uitstraling te zijn
Gek he hoe sommige klassen verschillen. Soms is de samenstelling van leerlingen echt niet okay.
Of zeggen dat ze nooit orde problemen hebben...quote:Op donderdag 26 januari 2006 06:51 schreef Evil_Jur het volgende:
Er zijn zeker leraren die op een of andere manier nooit orde problemen hebben
De eerste 3/4 lessen ja!quote:Op woensdag 25 januari 2006 22:15 schreef Evil_Jur het volgende:
Eigenlijk omdat ze gewoon een stuk braver zijn
quote:Op dinsdag 31 januari 2006 18:16 schreef nickybol het volgende:
Arts? Sinds wanneer is daar gymnasium voor nodig?
Leg eens uit!quote:Op zondag 5 februari 2006 22:46 schreef nickybol het volgende:
In deze post worden nou wel mijn vooroordelen bevestigd![]()
Welkom!
quote:Op zondag 5 februari 2006 22:56 schreef imago het volgende:
Wij hebben dit weekend Open Dag gehad. Hypocriet gedoe altijd, zeker omdat het bij ons allemaal niet lekker loopt tussen personeel en schoolleiding en iedereen op zo'n dag dus een toneelstukje staat te spelen
Zoals je weet ben ik een leerling geweest aan de school waar je nu lesgeeft. Dat de planten gehuurd waren wist ik nog niet voor ik op die school zat (daar hebben we later ook hartelijk om gelachen), maar iedereen wist wel dat een open dag om verkooppraatjes draait. Ik had de beslissing om naar die school te gaan al genomen voor ik naar informatiedagen ging. Een school heeft een reputatie in de omgeving, neven en nichten (en zelfs ouders) zitten vol verhalen over de diverse scholen, en gek genoeg bestaat er binnen een basisschoolklas vaak ook gewoon een trend. In mijn groep 8 gingen alle havo/vwo-kinderen naar die school. Die keuze groeide in de loop van het laatste jaar.quote:Op zondag 5 februari 2006 23:28 schreef thaleia het volgende:Op mijn vorige school hoorde je altijd iedereen mopperen over de triestheid van het feit dat er allemaal van die mooie grote planten worden ingehuurd enz. en de lokalen keurig opgeruimd etc enkel voor de open dag en ja hoor, ook op mijn huidige school zijn er elk jaar weer de gehuurde planten. Het is overal hetzelfde
Of de leerling de leerkrachtquote:Op donderdag 9 februari 2006 21:02 schreef nickybol het volgende:
Dan leer je een leerling past echt goed kennen...in slechte tijden. Als hij of zij `s ochtends uit bed komt met een ochtendhumeur.
Bij ons gaat het als volgt: 's morgens 3x te laat = strafstudie en per keer dat je te laat komt in een les 0,5 punten af van dagelijks werk.quote:Op donderdag 9 februari 2006 22:23 schreef nickybol het volgende:
Sja dan sta je wel even met je bek vol tanden.
Hoe gaan jullie in het algemeen om met leerlingen die te laat komen?
Gisteren waren er een Vlaamse docent aan wat voor jullie de PABO is en de directeur van die school er. Ik snap nu je verwarring met eerste graad en tweede graadquote:Op woensdag 8 februari 2006 14:22 schreef leonieke het volgende:
Het is volstrekt normaal hoor dat je terug zenuwen hebt. Ik vond het na de grote vakantie (na een jaar fulltime lesgeven) ook weer wat vreemd om voor de klas te gaan staan.
Veel succes met de stage alleszins en misschien bloeit die stagebegeleider wel helemaal open![]()
Tja, ik moet nog beginnen aan de PABO (volgend jaar als alles goed gaat).quote:Op vrijdag 10 februari 2006 14:49 schreef Silmarwen het volgende:
Ik ben trouwens erg benieuwd waarom jullie voor het vak doceren hebben gekozen.
Ikzelf ben er eigenlijk een beetje ingerolt. Ik had een enorme pesthekel aan school, niet omdat ik gepest werd ik was zelfs enorm populair, maar omdat iedereen je handje vast hield, je nooit wat mocht en ik het idee had niet mijzelf te kunnen zijn. Dat frustreerde mij enorm, bovendien had ik gekozen voor de havo en haalde ik alles met vlag en wimpel behalve talen wat ook weer frustreerde. Ik ben dus geen docent geworden vanwege de geweldige schooltijd. In de vierde vand e havo liep het de spuigaten uit, ik kwam nooit, was brutaal en deed niets meer. De decaan, mentor en onderdirecteur hadden besloten dat het beter voor mij was wat anders te gaan doen en dat vond ik prima, mijn ouders niet maar die gingen wel mee.
Ik ging een half jaar werken en toen naar het mbo. Ik koos een stroming in het mbo omdat mijn beste vriendin die wilde doen, ikzelf wilde liever wat met scheikunde doen. Zij ging uiteindelijk helemaal niet meer naar school omdat ze haar inschrijfgeld had gebruikt voor drugsDe spw beviel mij wel. Weinig doen, maar wel lekker creatief en dat voor de klas staan was zo gek nog niet. Toch wilde ik wat ander, meer creatief en technisch en ben ik kunst en techniek gaan studeren. Dat was het niet en ik miste het voor de klas staan. De pabo bleek het ook niet.
Ik wist niet meer wat ik moest doen en ben gaan werken in de kinderopvang. Toch bleef dat onderwijs kriebelen en ben ik eens rond gaan klikken en deed een test van inholland ofzo waar docent maatschappijleer en tekenen als eerste eruit kwamen. Ik wist uit ervaring dat ik niet verplicht kan tekenen dus ik ben wat gaan lezen over maatschappijleer. Ondertussen had ik ook gekeken naar de uni pedagogiek. Samen met een vriendin zou ik dat gaan doen, er kwam echter een heel drama tussen en toen heb ik gekozen voor maatschappijleer, wat ik nu nog steeds doe en hopelijk lang blijf doen
En dan nog durven sommige van de Nederlanders beweren dat wij dom zijn ehquote:Op vrijdag 10 februari 2006 09:46 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Gisteren waren er een Vlaamse docent aan wat voor jullie de PABO is en de directeur van die school er. Ik snap nu je verwarring met eerste graad en tweede graadEerste graad is bij jullie, wat wij de brugklas noemen en waar wij dus een tweede graads bevoegdheid voor moeten hebben. Tweede graad bij jullie is bij ons de bovenbouw waar je als docent een eerste graads diploma voor moet hebben. Tenslotte hebben jullie ook nog een derde graad,
Het verbaasde mij dat iedereen met een middelbareschool diploma (secundair onderwijs) naar het hbo en naar de uni mag. Jullie hebben ook een enorme uitval in het eerste jaar. Maar ik vind het aan de andere kant wel goed. Leerlingen die onderpresteren kunnen zo als nog een kans krijgen.
En WOW wat hebben jullie een ingewikkelde manier van regeren met die drie gewesten en drie gemeenschappen, de provincies, de gemeenten en dan nog de rijk. Veel verkiezingen
Dus als jij niet zo sterk bent in uit je bed komen, gaat jouw baas dat helemaal niet erg vinden als je dan een half uur te laat komt op jouw werk en jou nog steeds met open armen ontvangen?quote:Op vrijdag 10 februari 2006 11:58 schreef thaleia het volgende:
Begrijp ik goed dat bij jullie iemands rapportcijfer omlaag kan gaan doordat ie een keer te laat komt leonieke? Wow...daar heb ik echt moeite mee. Zo'n cijfer geeft toch aan in hoeverre ie de stof begrijpt, en als jij een megatalent bent in wiskunde maar niet zo sterk in je bed uitkomen -en je hebt toevallig twee keer per week op het eerste uur wiskunde-, staat er voor wiskunde een onvoldoende?
Dat is ook het principe waarvan wij zijn vertrokken. Ikzelf vind het ook vreselijk als leerlingen te laat binnenkomen en dan de aandacht opeisen van andere leerlingen zodat ik mijn uitleg (deels) opnieuw mag doen.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 12:09 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind het regelmatig te laat komen en daarvoor minpunten geven een geweldig idee! Ik heb er een hekel aan als je net bezig bent met uitleggen dat er alsnog een leerling binnen komt struinen en binnen tien minuten "Ik snap het niet!" roept. Één keer te laat komen, of echt een goede reden hebben is natuurlijk prima, maar regelmatig niet komen, daar mag best een flinke straf opkomen.
En dat gebeurt ook bij ons. Leerlingen weten precies waar ze aan toe zijn (als alle leerkrachten meewerken natuurlijk... maar sommige denken dat ze niet meer geliefd gaan zijn als ze een leerling een onvoldoende gevenquote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:05 schreef Neuralnet het volgende:
Ik zie zoveel scholen sollen met de leerlingen. Ze laten teveel toe en durven niet te straffen. Op het moment dat het uit de hand loopt, moeten er opeens zeer strenge en strakke regels worden opgelegd. Dat het dan niet meer werkt is logisch. Discipline en tucht moet mijn inziens al vanaf het begin aanwezig zijn. Duidelijkheid over de regels en duidelijkheid over de consequenties van het niet naleven.
Ik hoop dat je gelezen hebt over de vaardigheden en attitudes en het soort onderwijs.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:40 schreef nickybol het volgende:
Ik vind het principe gewoon fout. Een cijfer staat voor de mate van stofbeheersing, niet voor gedrag en braafheid. Laat ze dan niet toe in de les.
Wij hebben in januari doorlichting gehad. Deze manier werd voorgelegd aan 5 inspecteurs en deze kunnen zich er in vinden. Bedoeling van die inspecteurs is nagaan of hetgeen je op school doet pedagogisch verantwoord is of niet. Aangezien zij er geen problemen mee hebben, zal het wel niet zo erg niet pedagogisch verantwoord zijn veronderstel ikquote:Op zaterdag 11 februari 2006 23:08 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik heb hier ook hele discussies met mijn collegae over gehad. Feit blijft dat het pedagogisch ontverantwoord is om een cijfer als straf- en/of beloningsmiddel te gebruiken.
O? Waarom dat dan?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 23:08 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik heb hier ook hele discussies met mijn collegae over gehad. Feit blijft dat het pedagogisch ontverantwoord is om een cijfer als straf- en/of beloningsmiddel te gebruiken.
Okee, maar in mijn ogen is de stof niet goed beheersen ongeveer hetzelfde als een slechte werkhouding. Hard werken is niet hetzelfde als veel werken.quote:Op zondag 12 februari 2006 15:16 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Een cijfer geeft aan in welke mate een leerling de stof al dan niet beheerst. Je zou wel een apart cijfer voor werkhouding kunnen geven, maar dit is natuurlijk zo subjectief als het maar zijn kan. Geef liever in een afzonderlijk verslag het gedrag van de leerling aan.
Het mag natuurlijk niet zo zijn dat een leerling die niet zo goed is in -pak 'm beet- wiskunde en voor zijn toetsen gemiddeld een 4,5 haalt, toch nog een 6,5 op zijn rapport staat omdat hij altijd netjes op tijd is, zijn boeken meeneemt en zijn geodriehoek en rekenmachientje klaar op zijn tafeltje legt en ijverig aan het werk gaat...
Niet bepaald. Het verschijnsel "keihard moeten werken voor een zesje en het zelfs dan vaak nog niet redden" kom jij nooit tegen?quote:Op zondag 12 februari 2006 15:27 schreef Neuralnet het volgende:
Meestal zal iemand die braaf zijn werk doet en alles in orde heeft toch al een 8 of een 9 hebben
Da's idd ook mijn manier van werkenquote:Op zondag 12 februari 2006 15:27 schreef Neuralnet het volgende:
Waarom wordt er moeilijk over gedaan? Cijfers zijn nou niet bepaald het resultaat van 100 % precies meten. Afwijkingen heb je altijd. Er zijn ook leraren die een extra 10 geven als het gedrag volledig van onbesproken gedrag is en van DIE 10 steeds punten aftrekken bij te laat komen, orde verstoring en het niet bij zich hebben van het huiswerk/materiaal. Dat klinkt allemaal heel zwaar, maar in de praktijk zijn er zoveel proefwerken die zwaarder tellen dat die 10 (of minder) nauwelijks meer verschil maakt dan eventuele meetfouten van de toetsingsinstrumenten.
Meestal zal iemand die braaf zijn werk doet en alles in orde heeft toch al een 8 of een 9 hebben en dan zal die 10 er een 8,2 of 9,2 van maken. Big deal. Iemand die vaak de orde verstoort en te laat komt zal veelal lager scoren en het gedragscijfer haalt daar een paar tienden van af. Ook niet zo schokkend. Het gaat bij cijfers toch om het gemiddelde.
Een verschil tussen 4,5 en 6,5 is te extreem om geloofwaardig te zijn.
Ik vermoed dat bijna iedereen dat heeft en dat vind ik nog het ergste ook. De mensen die zo hard hun best doen, elke week extra oefeningen komen maken, altijd in orde zijn, ... en toch niet slagen terwijl je dan een hoop mensen hebt die er niets voor doen, maar het gewoon kunnen.quote:Op zondag 12 februari 2006 15:36 schreef thaleia het volgende:
Ik noem dat geen individuele incidenten hoor. Ik heb onder mijn net- en netniet-voldoendes een groter gehalte aan keiharde werkers dan onder mijn altijd-wel-boven-de-acht-scoorders. Die laatste categorie wordt door ons onderwijssysteem nl. lui gemaakt.
Om het subjectieve tegen te gaan noteer ik alles in een aparte puntenboek: in orde met materiaal of niet (map, agenda), surfen op internet of niet wanneer het niet toegestaan is, te laat komen, kauwgom eten in de les, eten of drinken tijdens de les, gsm tijdens de les, beleefdheid (ik weet telkens wanneer een leerling onbeleefd is geweest), ...quote:Op zondag 12 februari 2006 16:05 schreef nickybol het volgende:
Je zegt dat het niet uitmaakt. Wat denk je van een leerling die bijvoorbeeld bepaalde cijfers nodig heeft om ergens toegelaten te worden en dan net een paar tienden tekort komt door jouw gedragsbeoordeling, omdat je hem toevallig niet aardig vindt (ja, gedragsbeoordelingen zijn ongelooflijk subjectief)? Je hebt soms geen idee wat je kinderen aandoet.
Lieve hemel, dan heb je toch een administratie waar je niet goed van wordt?!quote:Op zondag 12 februari 2006 16:15 schreef leonieke het volgende:
Om het subjectieve tegen te gaan noteer ik alles in een aparte puntenboek: in orde met materiaal of niet (map, agenda), surfen op internet of niet wanneer het niet toegestaan is, te laat komen, kauwgom eten in de les, eten of drinken tijdens de les, gsm tijdens de les, beleefdheid (ik weet telkens wanneer een leerling onbeleefd is geweest), ...
Idd en met 160 leerlingen is het niet te onderschatten, maar ik vind niet dat je punten op orde en houding kunt zetten als je deze zaken niet bijhoudt. Want dan wordt het opeens allemaal heel erg subjectief.quote:Op zondag 12 februari 2006 16:21 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Lieve hemel, dan heb je toch een administratie waar je niet goed van wordt?!![]()
Bij ons worden er normaalgezien geen leerlingen buitengezet omdat ze te laat komen (heb ik vorig jaar 1 keer gedaan omdat het de spuigaten uitliep, maar moest ik het vaker doen word ik op het matje geroepen)quote:Op zondag 12 februari 2006 16:28 schreef nickybol het volgende:
Ik heb zoiets van: huiswerk niet maken merken ze wel in hun proefwerkcijfer, en als ze dat niet merken hoeven ze het niet te maken. Als ze te laat komen mogen ze de les niet meer in, en merken ze dat ook in hun cijfer waarschijnlijk, want ze missen stof. Bij ordeverstoring mogen ze voor korte of lange tijd de les niet meer in, en ook dat zullen ze waarschijnlijk wel merken in hun cijfer.
Wanneer ga ik dan te ver?quote:Maar leonieke, vind je niet dat je een klein beetje ver gaat? Het lijkt wel de Stasi.
Als de inspectie een agenda neemt van een leerling en die is niet volledig ingevuld dan kun je als leerkracht een onvoldoende krijgen omdat zij er dan vanuit gaan dat je geen les hebt gegeven. De agenda van de leerkracht wordt hierbij niet gecontroleerd.quote:Op zondag 12 februari 2006 16:57 schreef nickybol het volgende:
Volgens mij is er een iets ander systeem in België als ik dit zo lees. Straf van de inspectie als leerlingen hun agenda niet invullen?
Als je dan toch zonodig een cijfer voor de werkhouding wilt geven, lijkt me toch dat je dat vaker dan één keer per jaar moet doen. Want één mogelijke onvoldoende is voor de meeste leerlingen met een slechte werkhouding echt geen reden om zich braaf te gedragen...quote:Op zondag 12 februari 2006 15:33 schreef Neuralnet het volgende:
Een klein voorbeeld: 10 proefwerken in een jaar en met een gemiddelde van 6. Is het extra gedragscijfer een 1, dan wordt het cijfer een 5,5. Is het een 10, dan wordt het cijfer een 6,4. In alle gevallen zie je dat de leerling rond de 6 scoort. En dan ga ik er nog vanuit dat het gedrag meetelt voor een vol proefwerk EN dat het gedrag of 100 % of 0 % in orde is. Veelal is dat niet het geval en zal het verschil NOG kleiner zijn. Ik vraag dus nogmaals: waar doen we moeilijk over?
Wat een luxe!quote:Op zondag 12 februari 2006 17:04 schreef nickybol het volgende:
De inspectie die agenda`s inneemt van leerlingen? In Nederland is een agenda toch vooral een hebbedingetje van de leerling zelf, wat ze er mee doen moeten ze zelf weten. In agenda kijk je zelfs als leraar niet.
Wij hebben wel 6 rapporten per jaar, dus dat scheelt misschien welquote:Op zondag 12 februari 2006 17:06 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Als je dan toch zonodig een cijfer voor de werkhouding wilt geven, lijkt me toch dat je dat vaker dan één keer per jaar moet doen. Want één mogelijke onvoldoende is voor de meeste leerlingen met een slechte werkhouding echt geen reden om zich braaf te gedragen...
Heb het vorige week meegemaakt ja. Heb zélf even de telefoon opgenomen.quote:Op zondag 12 februari 2006 16:41 schreef Neuralnet het volgende:
GSM tijdens de les heb ik niet vaak last van. Af en toe gaat er eens 1 af. 1 blik is voldoende om de boodschap duidelijk te maken.
Ja, hier ben ik het wel mee eens ja. Ik realiseerde me dit toen ik onlangs weer een cursusdag had. Dan zit je zélf weer als "leerling" in de banken, en natuurlijk praat je dan es even met je buurman of -vrouw, of drink je even een slokje water tussendoor, of maak je even een opmerking over hetgeen gezegd wordt. Toen realiseerde ik me opeens, zo zijn mijn leerlingen ook, dus waarom moet ik 'boos' worden als iemand even wat drinkt of even wat zegt. Ik deed het zélf immers ook.quote:Zolang een kleine "overtreding" niet tot problemen lijdt, waarom zou ik dan straffen? Zolang er slechts 1 keer per week een GSM afgaat, waarom is er dan straf nodig? Als ik het nauwelijks opmerk dat iemand kauwgom eet, waarom moet ik dan straffen als ik het eens toevallig een keer zie? Waarom moet ik naar de sanctie grijpen als iemand tijdens een periode waarin ik niet aan het uitleggen ben een slok van zijn/haar flesje neemt? Er zijn andere zaken die eerder tot een straf moeten leiden dan dit soort dingen.
Op onze school hebben de leerlingen zogn. leerlingboekjes. Daar schrijven ze hun huiswerk in, maar kan de mentor ook opmerkingen naar de ouders schrijven, die het dan weer ondertekenen. Ik controleer of ze hun huiswerk op een fatsoenlijke manier er in hebben staan, en of alle punten op hun puntenlijst zijn bijgewerkt. Dat leerlingboekje is van school. Mochten ze behoefte hebben aan een andere agenda, voor de wat meer privé-aangelegenheden, dan kunnen ze die natuurlijk zelf kopen. Maar dat leerlingboekje, dat kan ik innemen en inkijken wanneer ik dat wil.quote:Op zondag 12 februari 2006 17:04 schreef nickybol het volgende:
De inspectie die agenda`s inneemt van leerlingen? In Nederland is een agenda toch vooral een hebbedingetje van de leerling zelf, wat ze er mee doen moeten ze zelf weten. In agenda kijk je zelfs als leraar niet.
Wordt er consequent per vak naar werkhouding/gedrag gekeken?quote:Op zondag 12 februari 2006 17:08 schreef leonieke het volgende:
[..]
Wij hebben wel 6 rapporten per jaar, dus dat scheelt misschien wel![]()
Het zou moeten, maar zoals ik hierboven al even vermeldde: er zijn leerkrachten die leerlingen geen onvoldoende durven geven uit schrik dat ze niet meer geliefd zouden zijn, terwijl die zaken wel vastgelegd werden tijdens een algemene lerarenvergadering.quote:Op zondag 12 februari 2006 17:11 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Wordt er consequent per vak naar werkhouding/gedrag gekeken?
Dus werkt het systeem niet optimaal. En het blijft een subjectieve zaak, iets waar ik toch geen voorstander van ben. Daarbij is de ene leerkracht strenger dan de ander; zo zou een leerling die bij alle vakken hetzelfde gedrag vertoont er bij de één met een hoger cijfer vanaf komen dan bij de ander...quote:Op zondag 12 februari 2006 17:14 schreef leonieke het volgende:
[..]
Het zou moeten, maar zoals ik hierboven al even vermeldde: er zijn leerkrachten die leerlingen geen onvoldoende durven geven uit schrik dat ze niet meer geliefd zouden zijn, terwijl die zaken wel vastgelegd werden tijdens een algemene lerarenvergadering.
Eind oktober zaten we weer samen op een algemene lerarenvergadering omdat de directie zo kwaad was toen ze vernomen had dat niet elke leerkracht consequent was.
Tijdens de klassenraad in december kregen we weer een speech omdat er blijkbaar nog steeds een aantal leerkrachten het niet nodig vonden om als een team samen te werken.
Maar laat ons zeggen dat ongeveer 90% van de leerkrachten hier echt consequent in zijn![]()
Er waren enkele leraren op mijn vmbo-afdeling die dat deden. Ze kwamen mijn kantoortje binnen, gingen de lijst af, kregen zelden ouders telefonisch te pakken, en als er dan een ouder bereikt werd, sprak die vaak geen Nederlands of begreep die de ernst van het probleem niet. Er zijn genoeg voorbeelden van het tegendeel. Ik belde eens een Turkse moeder om te vragen of haar dochter soms ziek was; ze had de eerste twee uren gemist. Binnen een half uur stond de halve familie voor de deur. Ik weet niet goed welke ouders in de meerderheid zijn; de meeste ouders zullen ongetwijfeld betrokken ouders zijn. Maar voor de leraren en mentoren op mijn vmbo was het toch erg moeilijk om de ouders achter zich te krijgen.quote:Op zondag 12 februari 2006 17:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Dus werkt het systeem niet optimaal. En het blijft een subjectieve zaak, iets waar ik toch geen voorstander van ben. Daarbij is de ene leerkracht strenger dan de ander; zo zou een leerling die bij alle vakken hetzelfde gedrag vertoont er bij de één met een hoger cijfer vanaf komen dan bij de ander...
Nee, ik blijf trouw bellen naar ouders als ik iets aan de werkhouding/het gedrag vind mankeren!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |