abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33655513
Hoe heet dat ene concept ook alweer van een apparaat dat meer energie maakt dan dat erin gaat om het draaiende/werkende te houden?
Accurate knowledge is the true wealth of the world
  dinsdag 3 januari 2006 @ 12:41:58 #2
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_33655593
perpetuum mobile
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
pi_33655648
Ah ja dat is het.

Is dit nou ooit te realiseren? Of sowieso helemaal nooit?
  dinsdag 3 januari 2006 @ 12:54:28 #4
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_33655976
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 12:43 schreef Frisian_Heretic het volgende:
Ah ja dat is het.

Is dit nou ooit te realiseren? Of sowieso helemaal nooit?
het idee is strijdig met alle mij bekende natuurwetten.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_33656043
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 12:54 schreef Flurry het volgende:

[..]

het idee is strijdig met alle mij bekende natuurwetten.
Er is iemand die het bewerkstelligd heeft met magneten.

Een serie eenzijdig afgeschermde magneten in een cirkel, welke een kleinere cirkel daarbinnen in continue wegduwen, omdat die ook eenzijdig afgeschermde magneten heeft, met dezelfde polen naar buiten.

Hij bouwde er een motorfiets mee.
pi_33656058
Stond vandaag een stuk over in de telegraaf. Over een belg die zo'n apparaat denkt gemaakt te hebben. Dat gaan ze nu bekijken bij TU Delft

Edit: Ik kan alleen het artikel niet vinden. Misschien bij de restricted edition. (Stond in de papieren versie op de pagina naast de strips )
pi_33656101
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 12:56 schreef Wiebelkont het volgende:

[..]

Een serie eenzijdig afgeschermde magneten in een cirkel, welke een kleinere cirkel daarbinnen in continue wegduwen, omdat die ook eenzijdig afgeschermde magneten heeft, met dezelfde polen naar buiten.

En heeft ie ooit rondgereden op die bike?
pi_33656150
Inderdaad, ik zit er hier met m'n collega's even over te praten vandaar.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 13:00:01 #9
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_33656175
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 12:56 schreef Wiebelkont het volgende:

[..]

Er zijn heel veel zweverige knutselaars en oplichters die dat beweren, maar als er zoiets bestond, dan hoefden we allang geen olie meer uit Irak te pompen
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_33656265
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 13:00 schreef Flurry het volgende:

[..]
maar als er zoiets bestond, dan hoefden we allang geen olie meer uit Irak te pompen
Ja dan zou er echt een hele goeie periode voor de mensheid aanbreken
  dinsdag 3 januari 2006 @ 13:06:42 #11
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_33656454
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 13:01 schreef Frisian_Heretic het volgende:

[..]

Ja dan zou er echt een hele goeie periode voor de mensheid aanbreken
mwah, ik weet 't niet hoor.... de planeet zou volgens mij snel vollopen met mensen en afval en dan gaan we die gratis energie gebruiken om de beste stukjes planeet te bevechten en elkaar uit te roeien... mensen veranderen niet van aard.
pi_33656581
quote:

[..]

Er zijn heel veel zweverige knutselaars en oplichters die dat beweren, maar als er zoiets bestond, dan hoefden we allang geen olie meer uit Irak te pompen
Denk maar aan een rad dat door een stromende rivier draaiende gehouden word. Stel je nu eens voor dat dat rad vol met (eenzijdig afgeschermde) magneten hangt, en de rivier bestaat uit magneten die 1 kant uitwijzen, waarbij de andere pool magnetisch ook weer afgeschermd word.

Er is een constante kracht, 1 kant uit.
pi_33656609
Misschien moeten mensen even proberen om de 2e hoofdwet van de thermodynamica te begrijpen (Carnot cyclus).
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_33656895
Wat de lieftallige Lucille zegt.
pi_33656999

[ Bericht 100% gewijzigd door Frisian_Heretic op 03-01-2006 13:21:12 ]
pi_33657009
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 13:06 schreef Flurry het volgende:

[..]

mwah, ik weet 't niet hoor.... de planeet zou volgens mij snel vollopen met mensen en afval en dan gaan we die gratis energie gebruiken om de beste stukjes planeet te bevechten en elkaar uit te roeien... mensen veranderen niet van aard.
Inderdaad daar heb je gelijk in, uiteindelijk zullen mensen weer in hun destructieve patroon terugvallen.
pi_33657232
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 13:10 schreef Lucille het volgende:
Misschien moeten mensen even proberen om de 2e hoofdwet van de thermodynamica te begrijpen (Carnot cyclus).

Had geen zin de tekening helemaal af te maken, maar het mag duidelijk zijn. De rode polen en witte polen op de magneten, en de blauwe lijnen stellen magnetische afscherming voor.

De polen blijven elkaar oneinding wegduwen, er is geen omgekeerde pool om dat effect ongedaan te maken, want die zijn allen afgeschermd.
pi_33657420
Die magnetische afscherming is leuk. Alsof er geen kracht op de magnetische afscherming zelf wordt uitgeoefend.
pi_33657537
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 13:32 schreef Lucille het volgende:
Die magnetische afscherming is leuk. Alsof er geen kracht op de magnetische afscherming zelf wordt uitgeoefend.
Ik heb het zelf ook niet verzonnen. Zoals eerder vermeld kwam iemand anders er al mee en heeft er blijkbaar succes mee geboekt. Bovendien zal er toch wel een stof bestaan waar een magneet geen invloed door c.q. op heeft?

Speakertjes worden toch ook afgeschermd zodat ze je monitor niet scheeftrekken als je ze naast je beeldscherm neerzet?
pi_33657950
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 13:36 schreef Wiebelkont het volgende:

[..]

Ik heb het zelf ook niet verzonnen. Zoals eerder vermeld kwam iemand anders er al mee en heeft er blijkbaar succes mee geboekt. Bovendien zal er toch wel een stof bestaan waar een magneet geen invloed door c.q. op heeft?
Magnetische afscherming heeft wel degelijk invloed op, anders zou het niet werken.
quote:
Speakertjes worden toch ook afgeschermd zodat ze je monitor niet scheeftrekken als je ze naast je beeldscherm neerzet?
Absoluut, vandaar dat er op die magnetische afscherming ook een kracht wordt uitgeoefend.
pi_33658628
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 13:48 schreef Lucille het volgende:

[..]

Magnetische afscherming heeft wel degelijk invloed op, anders zou het niet werken.
[..]

Absoluut, vandaar dat er op die magnetische afscherming ook een kracht wordt uitgeoefend.
Hoeveel kracht er op de afscherming komt te staan is nog niet eens belangrijk. Als de magnetische aantrekkingskracht aan die kan van de magneet dmv afscherming ook maar 1% lager is dan aan de onbeschermde, open pool die naar binnen wijst in bovenstaand voorbeeld, heb je het al voor elkaar.

Je zou in het voorbeeld ook magneten kunnen gebruiken die langwerpiger zijn dan mijn getekende voorbeeld. De minpool (wit) zou dan verder uit de cirkel staan, en dus minder hard aan de binnenste rij pluspolen trekken.

Enfin, hij heeft het reeds voor elkaar, dus ik hoef het jou niet te bewijzen.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 14:09:54 #22
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_33658680
Waarom zie ik die geniale machines nou nooit op het 8 uur journaal, vraag ik me af?
pi_33658954
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 14:09 schreef Slarioux het volgende:
Waarom zie ik die geniale machines nou nooit op het 8 uur journaal, vraag ik me af?
Omdat de overheid dan niks meer aan de accijns op benzine heeft, natuurlijk.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 14:32:50 #24
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_33659438
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 14:17 schreef Wiebelkont het volgende:

[..]

Omdat de overheid dan niks meer aan de accijns op benzine heeft, natuurlijk.
Natuurlijk

en in de Oekraine bijvoorbeeld waar ze wel wat goedkope energie kunnen gebruiken kennen ze geen magneten, zodat ze met Rusland in de clinch moeten over goedkoop gas?
pi_33659463
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 14:08 schreef Wiebelkont het volgende:

[..]

Hoeveel kracht er op de afscherming komt te staan is nog niet eens belangrijk.
Dat lijkt mij wel. Een magnetische afscherming ondervindt namelijk evenveel kracht van de veldlijnen als de kracht die de tegenoverliggende magneet zelf uitoefend. Zou die kracht er niet zijn, dan zouden de veldlijnen door de afsherming heen gaan en is er geen sprake meer van afsherming.
quote:
Als de magnetische aantrekkingskracht aan die kan van de magneet dmv afscherming ook maar 1% lager is dan aan de onbeschermde, open pool die naar binnen wijst in bovenstaand voorbeeld, heb je het al voor elkaar.
Nou nee, die 1% afscherming produceert een kracht op de afscherming zelf en die kracht moet ergens blijven. Want de afscherming hangt niet in het luchtledige, die zit vast aan dezelfde constructie als waar de magneet aan vast zit.
quote:
Je zou in het voorbeeld ook magneten kunnen gebruiken die langwerpiger zijn dan mijn getekende voorbeeld. De minpool (wit) zou dan verder uit de cirkel staan, en dus minder hard aan de binnenste rij pluspolen trekken.
Geen idee wat dit voor nuttig effect zou moeten geven.
quote:
Tuurlijk.
pi_33659542
Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Perpetuum_mobile staan zo'n beetje alle uitvinders van zulke machines.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_33660366
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 13:26 schreef Wiebelkont het volgende:

[..]

[[url=http://img125.imagevenue.com/loc191/th_4a22f_magn.JPG]afbeelding][/URL]

Had geen zin de tekening helemaal af te maken, maar het mag duidelijk zijn. De rode polen en witte polen op de magneten, en de blauwe lijnen stellen magnetische afscherming voor.

De polen blijven elkaar oneinding wegduwen, er is geen omgekeerde pool om dat effect ongedaan te maken, want die zijn allen afgeschermd.
Ik snap de tekening niet zo goed, en ik snap al helemaal niet waarom dit een perpetuummobiel moet worden.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 15:15:23 #28
57319 Orcaman1984
Orca's zijn liev O+
pi_33660792
tvp Interessant onderwerp!
pi_33661764
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 15:02 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik snap de tekening niet zo goed, en ik snap al helemaal niet waarom dit een perpetuummobiel moet worden.
Ik denk dat ik de tekening wel snap in de ene ring staan de + polen naar rechts gericht, de - polen afgeschermd, en in de andere ring precies anders om, op die manier zou je dan als de magische afscherming zou werken een constant ronddraaiend geheel.
pi_33662618
heeft niemand dat artikel voor me?
Ik wil graag eten wie dat aan de TUDelft serieus neemt! (Dan kan ik hem schoppen!!)
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
pi_33663462
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 14:08 schreef Wiebelkont het volgende:

Correctie: jij denkt dat hij het voor elkaar heeft. Kun je misschien een bron geven of is het een van-horen-zeggen verhaal?
pi_33663967
Is een roterende massa in een vacuum waarop geen externe krachten inwerken (b.v. ergens op een afgelegen plek in de ruimte) eigenlijk een perpetuum mobile? De beweging is immers in principe eeuwig. Of moet een perpetuum mobile per definitie energie produceren?
pi_33664017
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 16:49 schreef Barati het volgende:
Is een roterende massa in een vacuum waarop geen externe krachten inwerken (b.v. ergens op een afgelegen plek in de ruimte) eigenlijk een perpetuum mobile? De beweging is immers in principe eeuwig. Of moet een perpetuum mobile per definitie energie produceren?
Het moet meer energie produceren dan er in gaat. Anders is een voorwerp in rust ook een perpetuum mobile.
pi_33664242
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 16:49 schreef Barati het volgende:
E = mc^2 en niets is eeuwig, alleen heel heel heeeeeel erg lang
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  dinsdag 3 januari 2006 @ 17:06:10 #35
57319 Orcaman1984
Orca's zijn liev O+
pi_33664604
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 15:02 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Even snel een duidelijker tekening gemaakt

Ik dacht misschien is het handiger om de magneten schuin te plaatsen of niet?
  dinsdag 3 januari 2006 @ 17:15:25 #36
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_33664893
Maar die afstotende kracht werkt ook de "andere" kant op, waardoor het binnenste wiel tegengewerkt wordt.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 17:32:44 #37
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33665557
Misschien dat er mbv zeropoint energie iets te verzinnen valt
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  dinsdag 3 januari 2006 @ 17:50:25 #38
90482 TheArowana
wild-erotisch
pi_33666230
Ik geloof ook niet dat dat met die magneten een perpetuum mobile is, maar er moet me nog maar eens duidelijk uitgelegd worden waarom dat zo is.. De uitleg van Lucille volg ik niet helemaal.. Waarom zou op de afscherming namelijk ook een kracht werkzaam moeten zijn?

De tegenwerkende afstoting genoemd door Pfaf zou je kunnen opheffen door de afscherming verder door te trekken en enkel de top van de noordpool vrij te houden..

Raken magneten overigens niet uitgeput op de lange termijn? meende ik ook wel eens ergens gelezen te hebben?
Demolish your own Face
I fractured my skull while dancing to dubstep
  dinsdag 3 januari 2006 @ 18:00:23 #39
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_33666544
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 17:50 schreef TheArowana het volgende:
Ik geloof ook niet dat dat met die magneten een perpetuum mobile is, maar er moet me nog maar eens duidelijk uitgelegd worden waarom dat zo is.. De uitleg van Lucille volg ik niet helemaal.. Waarom zou op de afscherming namelijk ook een kracht werkzaam moeten zijn?

De tegenwerkende afstoting genoemd door Pfaf zou je kunnen opheffen door de afscherming verder door te trekken en enkel de top van de noordpool vrij te houden..

Raken magneten overigens niet uitgeput op de lange termijn? meende ik ook wel eens ergens gelezen te hebben?
quote:
The mysterious ability of magnets to influence motion at a distance without any apparent energy source has long appealed to inventors. Unfortunately, a constant magnetic field does no work because the force it exerts on any particle is always at right angles to its motion; a changing field can do work, but requires energy to sustain. A "fixed" magnet can do work, but energy is dissipated in the process, typically weakening the magnet's strength over time. (Suppose you lift an iron ball using a permanent magnet. What actually happens is that the iron ball becomes magnetized; as the magnet acts on it, it acts on the magnet, tending to reverse the polarity of its domains.)
Perpetual motion
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_33667032
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 16:50 schreef Lucille het volgende:

[..]

Het moet meer energie produceren dan er in gaat. Anders is een voorwerp in rust ook een perpetuum mobile.
Dus het gaat niet om eeuwige beweging (de letterlijke betekenis van perpetuum mobile) maar om het feit dat er meer energie uit gaat dan erin? Voorwerpen die alleen maar eeuwig bewegen zonder toevoer van energie (zoals het voorbeeld dat ik gaf) kwalificeren dus niet?
  dinsdag 3 januari 2006 @ 18:20:27 #41
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33667105
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 18:17 schreef Barati het volgende:

[..]

Dus het gaat niet om eeuwige beweging (wat het woord letterlijk betekend) maar om het feit dat er meer energie uit gaat dan erin? Voorwerpen die alleen maar eeuwig bewegen (zoals het voorbeeld dat ik gaf) kwalificeren dus niet?
Volgens mij betekent Perpetuum Mobile ook gewoon 'eeuwig bewegend'. Maar je voorbeeld is niet goed, een zwaartekrachtveld is immers oneindig groot, dus ook al ben je als massa zo ver van andere massa's af, er werkt altijd wel (zij het een kleine) kracht op.
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
  dinsdag 3 januari 2006 @ 18:20:58 #42
100054 Quarks
pi_33667114
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 18:17 schreef Barati het volgende:

[..]

Dus het gaat niet om eeuwige beweging (wat het woord letterlijk betekend) maar om het feit dat er meer energie uit gaat dan erin? Voorwerpen die alleen maar eeuwig bewegen (zoals het voorbeeld dat ik gaf) kwalificeren dus niet?
Er zijn twee soorten:
quote:
Een perpetuum mobile is een denkbeeldig apparaat dat eenmaal in beweging, uit zichzelf blijft bewegen en in staat geacht wordt energie op te wekken uit niets. Men spreekt dan van een perpetuum mobile van de eerste soort. Een perpetuum mobile van de tweede soort is een apparaat dat niets anders doet dan warmte omzetten in mechanische arbeid.
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
  dinsdag 3 januari 2006 @ 20:47:46 #43
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_33672074
Hoe moeten de magnetische veldlijnen circuleren als één kant van de magneet afgeschermd is
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 3 januari 2006 @ 21:32:14 #44
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_33672746
TT aangepast.
pi_33672912
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 17:06 schreef Orcaman1984 het volgende:

[..]

Even snel een duidelijker tekening gemaakt

Ik dacht misschien is het handiger om de magneten schuin te plaatsen of niet?
De magneet die er na komt, stoot de aankomende magneet toch ook weer net zo hard terug? M.i. blijft dit ding gewoon in evenwicht hangen hoor.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 22:20:57 #46
38229 kanaiken
Een lieve gezeisde kanaiken
pi_33674666
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 21:32 schreef Alicey het volgende:
TT aangepast.
Die dus niet meer klopt
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
>>> Geen referrertje in sigs <<<
pi_33676147

Kennen jullie deze? Het is een knullig schemaatje van een 'oogstmachine' van Wessel di Wesseli, een zonderlinge Belgische uitvinder. Langs twee wielen loopt een koord met daaraan een soort emmertjes. Het geheel staat voor de helft in water. De emmertjes bevatten lucht.

Het bijzondere is dat de emmertjes onder invloed van de druk van het water groter worden zodat ze, wanneer ze beneden langs het dieptepunt zijn, meer opwaartse druk uitoefenen dan de emmertjes die naar beneden gaan. En eenmaal boven krimpen ze weer. En zo blijft deze vinding eeuwig zijn rondjes draaien.. althans, wanneer Di Wesseli hem ooit bouwt, maar daar schijnt het al zo'n 20 jaar maar niet van te komen.
Een mooiere variant is hier te zien.
pi_33676577
Ik meen dat Nicola Tesla al voor de 2de wereldoorlog patenten heeft laten vastleggen voor een uitvinding waarmee hij energie uit de ionosfeer ofzo kon tappen en deze via de lucht of aarde draadloos te kunnen verzenden naar de hele wereld. Hj had destijds een testopstelling vlakbij new york. En men zei dat hij de lucht als het waren in de fik zette. Zijn best wat dingen over terug te vinden.

K heb een tijdje gelden ook nog een docu gedownload over apperaten die hun energie van minder of onbekende bronnen tapte. "Free energy race to zero point" hete die.
Veel uitvinders daar zeiden dat het geen perpetuum mobiel was maar dat ze ergie gebruiken die tot nog toe niet benut werd. Anderen hadden weer oplossingen met magneten, waarvan er één werkend werd gedemonstreerd. Het probleem met magneten is alleen dat ze in kracht afnemen.

Tevens kan ik me voorstellen dat het niet makkelijk is om nu fossielerandstoffen snel af te schaffen, dat zal geleidelijk moeten gaan anders ontstaat er chaos. Alleen daar hadden ze wat mij betreft wel een stuk eerder mee mogen beginnen. Ook kopen bedrijven die belanghebben bij de oliehandel vaak patenten op van uitvindens voor zulke bedragen dat het wel heel moeilijk word om te weigeren.
want to know why and how and......
pi_33677724
Hmm. Lijkt me een filosofisch topic dit.

Met de huidige natuurkundige wetten is het niet mogelijk een PM te maken. Eerst moet er een nieuwe theorie gemaakt worden en daaruit kan je misschien een nieuwe energie bron halen. Dat zie ik nog niet gebeuren.
Overigens, als er een machine gemaakt wordt waarbij maar een hele kleine wrijfing optreedt dat de machine afremdt is het geen PM maar dan kan deze toch wel worden gebruikt?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_33686140
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 22:53 schreef dvr het volgende:
[afbeelding]
Kennen jullie deze? Het is een knullig schemaatje van een 'oogstmachine' van Wessel di Wesseli, een zonderlinge Belgische uitvinder. Langs twee wielen loopt een koord met daaraan een soort emmertjes. Het geheel staat voor de helft in water. De emmertjes bevatten lucht.

Het bijzondere is dat de emmertjes onder invloed van de druk van het water groter worden zodat ze, wanneer ze beneden langs het dieptepunt zijn, meer opwaartse druk uitoefenen dan de emmertjes die naar beneden gaan. En eenmaal boven krimpen ze weer. En zo blijft deze vinding eeuwig zijn rondjes draaien.. althans, wanneer Di Wesseli hem ooit bouwt, maar daar schijnt het al zo'n 20 jaar maar niet van te komen.
Een mooiere variant is hier te zien.
Een paar studiegenoten van me hebben geprobeerd voor een eerstejaars project contact met hem op te zoeken; ze wouden zijn idee wel es echt onderzoeken. Maar hij gaf niet thuis, ook niet na een paar keer aandringen
  woensdag 4 januari 2006 @ 10:08:55 #51
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_33686154
Maar even reeel... Magneten verliezen toch ook hun magnetisme op den duur?
pi_33686280
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 10:08 schreef Alicey het volgende:
Maar even reeel... Magneten verliezen toch ook hun magnetisme op den duur?
De meeste materialen verliezen hun magnetische eigenschappen bij bepaalde temperaturen, maar zolang je een materiaal daar niet aan blootstelt ( of andere deformaties; sommige magneten kunnen hun magnetisme ook verliezen na harde klappen, geloof ik ) kan deze in principe erg lang magnetisch blijven. Leuke quotejes:
quote:
Generally speaking, elements and even compounds are divided into three
categories:
1-Paramagnetic
2-Diamagnetic
3-Ferromagnetic

Before going into details, there is a theory in chemistry called quantum
numbers. This theory explains that the electrons are not at rest, but they
are rotating and spinning in their atomic orbitals. This spin causes a
magnetic field. This magnetic field is manifested only if the electron is
not paired.
(It is well known that the old theory that claimed that the electrons
rotate in circular paths is no longer valid. The new theories says that
the electrons exist in so called orbitals, which is a space that can
contain up to 2 electrons. If the one electron exists, the magnetic
properties will be manifested.)

Returning back to our questions, the first category is for the elements or
compounds that show some magnetic properties under certain conditions.
These materials have unbalanced (unpaired) electron(s) in their orbitals.
These unpaired electrons spin, and their spinning creates magnetic fields.
Each molecule, hence, forms a magnet. Thus if a magnetic field is applied
to these molecular magnets, they will arrange themselves and align to
increase this effect. This type of magnetism is far weaker than the one
due to Iron and some other compounds.
Experimentally, paramagnetic property was found to directly proportional
to the applied magnetic field, and inversely proportional to the
temperature (Curie's law). There is a famous example in nearly all Physics
and Chemistry textbooks showing liquid oxygen being poured between
magnetic poles; oxygen is seen being attracted to the poles.

The other type is diamagnetism. These are materials that have their
electrons paired in their orbitals, thus their magnetic effect cancels
out. However, if a magnetic field is applied to such a material, the
fields in the atom will be disturbed causing a weak magnetic field to
appear, which is far weaker than the one due to paramagnets.

The last type is ferromagnetism. Iron, Cobalt, gadolinium, dysprosium, and
Nickel show ferromagnetic properties. These are the materials used to
fabricate permanent magnets. In addition to the unpaired electrons, these
materials have other magnetic properties described by the Domain theory.
This theory proposes that these materials contain microscopic regions
called domains, within which the magnetic fields due to atoms are aligned.
Their volumes is about 10E-12 to 10E-8 cubic meters. Under normal
conditions, domains are randomly oriented, and they have no magnetic
effect. However, when they are put in a magnetic field, they tend to
perfectly arrange themselves. So maximum magnetic property is achieved. In
order to magnetize one of these elements, we use a magnet and we move it
on the ferromagnetic metal in one direction; so that domains can be
arranged. Or this is done using the magnetic field created from a
solenoid, and using it to arrange the domains in one direction.

Returning back to your questions.
Why is it that only Iron (and it's products, e.g. Steel) is magnetic?
Could Titanium (for example) become ionized to the point of being
magnetic? Does this happen in nature, or via man-made methods which I
just don't know about? What are all metals that can become magnets? Why
or why not?
I guess you can now attribute the answer of every question to a part in my
discussion. However, I would like to point out that the magnetic property
is because of the electrons and their pairing, because, as I said, oxygen
for example may show magnetic properties. So, if you want to know the
magnetism of an element or a compound, look at its electron configuration
and you will know how to categorize it.

Magnetism, an aspect of electromagnetism, one of the fundamental forces of
nature. Magnetic forces are produced by the motion of charged particles
such as electrons, indicating the close relationship between electricity
and magnetism. The unifying frame for these two forces is called
electromagnetic theory . The most familiar evidence of magnetism is the
attractive or repulsive force observed to act between magnetic materials
such as iron. More subtle effects of magnetism, however, are found in all
matter. In recent times these effects have provided important clues to the
atomic structure of matter.
History of Study
The phenomenon of magnetism has been known of since ancient times. The
mineral lodestone (see Magnetite), an oxide of iron that has the property
of attracting iron objects, was known to the Greeks, Romans, and Chinese.
When a piece of iron is stroked with lodestone, the iron itself acquires
the same ability to attract other pieces of iron. The magnets thus
produced are polarized-that is, each has two sides or ends called
north-seeking and south-seeking poles. Like poles repel one another, and
unlike poles attract.
The compass was first used for navigation in the West some time after AD
1200. In the 13th century, important investigations of magnets were made
by the French scholar Petrus Peregrinus. His discoveries stood for nearly
300 years, until the English physicist and physician William Gilbert
published his book Of Magnets, Magnetic Bodies, and the Great Magnet of
the Earth in 1600. Gilbert applied scientific methods to the study of
electricity and magnetism. He pointed out that the earth itself behaves
like a giant magnet, and through a series of experiments, he investigated
and disproved several incorrect notions about magnetism that were accepted
as being true at the time. Subsequently, in 1750, the English geologist
John Michell invented a balance that he used in the study of magnetic
forces. He showed that the attraction and repulsion of magnets decrease as
the squares of the distance from the respective poles increase. The French
physicist Charles Augustin de Coulomb, who had measured the forces between
electric charges, later verified Michell's observation with high
precision.
Electromagnetic Theory

In the late 18th and early 19th centuries, the theories of electricity and
magnetism were investigated simultaneously. In 1819 an important discovery
was made by the Danish physicist Hans Christian Oersted, who found that a
magnetic needle could be deflected by an electric current flowing through
a wire. This discovery, which showed a connection between electricity and
magnetism, was followed up by the French scientist André Marie Ampère, who
studied the forces between wires carrying electric currents, and by the
French physicist Dominique François Jean Arago, who magnetized a piece of
iron by placing it near a current-carrying wire. In 1831 the English
scientist Michael Faraday discovered that moving a magnet near a wire
induces an electric current in that wire, the inverse effect to that found
by Oersted: Oersted showed that an electric current creates a magnetic
field, while Faraday showed that a magnetic field can be used to create an
electric current. The full unification of the theories of electricity and
magnetism was achieved by the English physicist James Clerk Maxwell, who
predicted the existence of electromagnetic waves and identified light as
an electromagnetic phenomenon.
Subsequent studies of magnetism were increasingly concerned with an
understanding of the atomic and molecular origins of the magnetic
properties of matter. In 1905 the French physicist Paul Langevin produced
a theory regarding the temperature dependence of the magnetic properties
of paramagnets (discussed below), which was based on the atomic structure
of matter. This theory is an early example of the description of
large-scale properties in terms of the properties of electrons and atoms.
Langevin's theory was subsequently expanded by the French physicist Pierre
Ernst Weiss, who postulated the existence of an internal, "molecular"
magnetic field in materials such as iron. This concept, when combined with
Langevin's theory, served to explain the properties of strongly magnetic
materials such as lodestone.
After Weiss's theory, magnetic properties were explored in greater and
greater detail. The theory of atomic structure of Danish physicist Niels
Bohr, for example, provided an understanding of the periodic table and
showed why magnetism occurs in transition elements such as iron and the
rare earth elements, or in compounds containing these elements. The
American physicists Samuel Abraham Goudsmit and George Eugene Uhlenbeck
showed in 1925 that the electron itself has spin and behaves like a small
bar magnet. (At the atomic level, magnetism is measured in terms of
magnetic moments-a magnetic moment is a vector quantity that depends on
the strength and orientation of the magnetic field, and the configuration
of the object that produces the magnetic field.) The German physicist
Werner Heisenberg gave a detailed explanation for Weiss's molecular field
in 1927, on the basis of the newly-developed quantum mechanics (see
Quantum Theory). Other scientists then predicted many more complex atomic
arrangements of magnetic moments, with diverse magnetic properties.
The Magnetic Field
Objects such as a bar magnet or a current-carrying wire can influence
other magnetic materials without physically contacting them, because
magnetic objects produce a magnetic field. Magnetic fields are usually
represented by magnetic flux lines. At any point, the direction of the
magnetic field is the same as the direction of the flux lines, and the
strength of the magnetic field is proportional to the space between the
flux lines. For example, in a bar magnet, the flux lines emerge at one end
of the magnet, then curve around the other end; the flux lines can be
thought of as being closed loops, with part of the loop inside the magnet,
and part of the loop outside. At the ends of the magnet, where the flux
lines are closest together, the magnetic field is strongest; toward the
side of the magnet, where the flux lines are farther apart, the magnetic
field is weaker. Depending on their shapes and magnetic strengths,
different kinds of magnets produce different patterns of flux lines. The
pattern of flux lines created by magnets or any other object that creates
a magnetic field can be mapped by using a compass or small iron filings.
Magnets tend to align themselves along magnetic flux lines. Thus a
compass, which is a small magnet that is free to rotate, will tend to
orient itself in the direction of the magnetic flux lines. By noting the
direction of the compass needle when the compass is placed at many
locations around the source of the magnetic field, the pattern of flux
lines can be inferred. Alternatively, when iron filings are placed around
an object that creates a magnetic field, the filings will line up along
the flux lines, revealing the flux line pattern.
Magnetic fields influence magnetic materials, and also influence charged
particles that move through the magnetic field. Generally, when a charged
particle moves through a magnetic field, it feels a force that is at right
angles both to the velocity of the charged particle and the magnetic
field. Since the force is always perpendicular to the velocity of the
charged particle, a charged particle in a magnetic field moves in a curved
path. Magnetic fields are used to change the paths of charged particles in
devices such as particle accelerators and mass spectrometers.
Kinds of Magnetic Materials

The magnetic properties of materials are classified in a number of
different ways.
One classification of magnetic materials-into diamagnetic, paramagnetic,
and ferromagnetic-is based on how the material reacts to a magnetic field.
Diamagnetic materials, when placed in a magnetic field, have a magnetic
moment induced in them that opposes the direction of the magnetic field.
This property is now understood to be a result of electric currents that
are induced in individual atoms and molecules. These currents, according
to Ampere's law, produce magnetic moments in opposition to the applied
field. Many materials are diamagnetic; the strongest ones are metallic
bismuth and organic molecules, such as benzene, that have a cyclic
structure, enabling the easy establishment of electric currents.
Paramagnetic behavior results when the applied magnetic field lines up all
the existing magnetic moments of the individual atoms or molecules that
make up the material. This results in an overall magnetic moment that adds
to the magnetic field. Paramagnetic materials usually contain transition
metals or rare earth elements that possess unpaired electrons.
Paramagnetism in nonmetallic substances is usually characterized by
temperature dependence; that is, the size of an induced magnetic moment
varies inversely to the temperature. This is a result of the increasing
difficulty of ordering the magnetic moments of the individual atoms along
the direction of the magnetic field as the temperature is raised.
A ferromagnetic substance is one that, like iron, retains a magnetic
moment even when the external magnetic field is reduced to zero. This
effect is a result of a strong interaction between the magnetic moments of
the individual atoms or electrons in the magnetic substance that causes
them to line up parallel to one another. In ordinary circumstances these
ferromagnetic materials are divided into regions called domains; in each
domain, the atomic moments are aligned parallel to one another. Separate
domains have total moments that do not necessarily point in the same
direction. Thus, although an ordinary piece of iron might not have an
overall magnetic moment, magnetization can be induced in it by placing the
iron in a magnetic field, thereby aligning the moments of all the
individual domains. The energy expended in reorienting the domains from
the magnetized back to the demagnetized state manifests itself in a lag in
response, known as hysteresis.
Ferromagnetic materials, when heated, eventually lose their magnetic
properties. This loss becomes complete above the Curie temperature, named
after the French physicist Pierre Curie, who discovered it in 1895. (The
Curie temperature of metallic iron is about 770° C/1300° F.)
Other Magnetic Orderings
In recent years, a greater understanding of the atomic origins of magnetic
properties has resulted in the discovery of other types of magnetic
ordering. Substances are known in which the magnetic moments interact in
such a way that it is energetically favorable for them to line up
antiparallel; such materials are called antiferromagnets. There is a
temperature analogous to the Curie temperature called the Neel
temperature, above which antiferromagnetic order disappears.
Other, more complex atomic arrangements of magnetic moments have also been
found. Ferrimagnetic substances have at least two different kinds of
atomic magnetic moments, which are oriented antiparallel to one another.
Because the moments are of different size, a net magnetic moment remains,
unlike the situation in an antiferromagnet where all the magnetic moments
cancel out. Interestingly, lodestone is a ferrimagnet rather than a
ferromagnet; two types of iron ions, each with a different magnetic
moment, are in the material. Even more complex arrangements have been
found in which the magnetic moments are arranged in spirals. Studies of
these arrangements have provided much information on the interactions
between magnetic moments in solids.
Applications

Numerous applications of magnetism and of magnetic materials have arisen
in the past 100 years. The electromagnet, for example, is the basis of the
electric motor and the transformer. In more recent times, the development
of new magnetic materials has also been important in the computer
revolution. Computer memories can be fabricated using bubble domains.
These domains are actually smaller regions of magnetization that are
either parallel or antiparallel to the overall magnetization of the
material. Depending on this direction, the bubble indicates either a one
or a zero, thus serving as the units of the binary number system used in
computers. Magnetic materials are also important constituents of tapes and
disks on which data are stored.
In addition to the atomic-sized magnetic units used in computers, large,
powerful magnets are crucial to a variety of modern technologies. Magnetic
levitation trains use strong magnets to enable the train to float above
the track so that there is no friction between the vehicle and the tracks
to slow the train down. Powerful magnetic fields are used in nuclear
magnetic resonance imaging, an important diagnostic tool used by doctors.
Superconducting magnets are used in today's most powerful particle
accelerators to keep the accelerated particles focused and moving in a
curved path.
Zo, knal ik ook weer es een lekker lapje tekst hier neer
  woensdag 4 januari 2006 @ 10:35:13 #53
118447 Tique3
deze avater kreeg aandacht :7
pi_33686669
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 13:09 schreef Wiebelkont het volgende:

[..]

Denk maar aan een rad dat door een stromende rivier draaiende gehouden word. Stel je nu eens voor dat dat rad vol met (eenzijdig afgeschermde) magneten hangt, en de rivier bestaat uit magneten die 1 kant uitwijzen, waarbij de andere pool magnetisch ook weer afgeschermd word.

Er is een constante kracht, 1 kant uit.
Een rad in een stromende rivier is geen perpetuum mobile omdat er constant energie toegevoerd wordt door de rivier.
Bij magneten zou het ook niet kunnen lukken omdat ze zoals eerder gezeg elkaar tegenwerken, scherm je de hele binnenzijde af zodat de magneten elkaar alleen afstoten als ze naar elkaar gericht zijn dan luk het je nog niet, dan wordt je magnetisch veld afgeschermd. Plus het feit dat magneten zwakker worden in de loop van tijd...

Volgens mij kan er nooit een perpetuum mobile gebouwd worden.
Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
  woensdag 4 januari 2006 @ 10:40:22 #54
57319 Orcaman1984
Orca's zijn liev O+
pi_33686778
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 21:36 schreef Toeps het volgende:

[..]

De magneet die er na komt, stoot de aankomende magneet toch ook weer net zo hard terug? M.i. blijft dit ding gewoon in evenwicht hangen hoor.
Ja, zal vast niet werken, anders hadden ze het denk ik al uitgevonden
Weet ik veel, ik ben maar een MBO'er
  woensdag 4 januari 2006 @ 10:48:03 #55
129574 Kiteless
pornsexgoddess
pi_33686980
Gut, zijn er echt mensen die nog geloven in 'n perpetuum mobile ?
Ik pleit voor betere opleidingen
-=[ Kiteless ]=-=[ To dream of love ]=-
pi_33687106
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 21:36 schreef Toeps het volgende:

[..]

Je moet bij die opstelling die hier wordt geponeerd in ieder geval je magneten bijsturen de hele tijd, en dat kost al energie. Hoeveel precies is erg lastig uit te rekenen.
  woensdag 4 januari 2006 @ 10:58:25 #57
118447 Tique3
pi_33687301
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 10:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je moet bij die opstelling die hier wordt geponeerd in ieder geval je magneten bijsturen de hele tijd, en dat kost al energie. Hoeveel precies is erg lastig uit te rekenen.
dat is wel een slim idee, als je een mechanische constructie bedenkt dat je de magneet constant bijstuurd dan zou het dus in principe wel kunnen...
pi_33687422
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 10:58 schreef Tique3 het volgende:

[..]

dat is wel een slim idee, als je een mechanische constructie bedenkt dat je de magneet constant bijstuurd dan zou het dus in principe wel kunnen...
Ik heb zo'n idee dat de energiebalans dan wel weer negatief wordt
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:12:34 #59
118447 Tique3
pi_33687704
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:02 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik heb zo'n idee dat de energiebalans dan wel weer negatief wordt
als je op de goede manier en op de juisten tijd draait kan het (het is dan geen perpetuum mobile maar een benadering, de magneet verliest na verloop van tijd zijn kracht natuurlijk)
pi_33687870
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 10:48 schreef Kiteless het volgende:
In 1870 zeiden ze ook dat vliegen onmogelijk was. In de ruimte is een perpetuum mobile zeer makkelijk op te bouwen. Je geeft er een draai aan en hij stopt nooit meer.
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:21:52 #61
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_33687994
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:18 schreef thefunny het volgende:

[..]

In 1870 zeiden ze ook dat vliegen onmogelijk was. In de ruimte is een perpetuum mobile zeer makkelijk op te bouwen. Je geeft er een draai aan en hij stopt nooit meer.
Zolang je geen energie aftapt.
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:26:55 #62
118447 Tique3
pi_33688158
en dat lukt dan enkel met een vast object zonder bewegende delen, anders heb je altijd wrijvingsweerstand..
  woensdag 4 januari 2006 @ 11:28:23 #63
129574 Kiteless
pornsexgoddess
pi_33688205
quote:

[..]

Zucht
pi_33688859
niemand die de persoon bij de TU Delft uit het artikel weet?
pi_33692598
quote:

Als je het zo bekijkt is elk object in het universum een perpetuum mobile. De aarde, de maan, de zon, kometen, etc.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  woensdag 4 januari 2006 @ 14:01:18 #66
100054 Quarks
pi_33693395
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 13:39 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Als je het zo bekijkt is elk object in het universum een perpetuum mobile. De aarde, de maan, de zon, kometen, etc.
Die blijven niet eeuwig bestaan.
pi_33693414
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:28 schreef Kiteless het volgende:

[..]

Zucht
meneer ik weet alles beter
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_33693451
quote:

[..]

Dat is geen perpetuum mobile, dat is een wet van Newton Je slaat de plank erg mis dus.
pi_33693469
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:12 schreef Tique3 het volgende:

[..]

als je op de goede manier en op de juisten tijd draait kan het (het is dan geen perpetuum mobile maar een benadering, de magneet verliest na verloop van tijd zijn kracht natuurlijk)
Kun je dit es laten zien dan? Berekeningetje ofzo?
pi_33693478
quote:

[..]

Het enige verschil is dat de uitspraak over het vliegen niet gebaseerd was op theoretische gronden en de 2e hoofdwet van de thermodynamica wel.
pi_33693500
Perpetuum Mobile met magneten? Ik wist niet dat er magneten waren die niet langzaam hun kracht verloren? Magnetisme is eindig, tenzij het heropgeladen wordt en er dus energie wordt toegevoegd. Geen PM dus.
www.seriewoordenaar.nl. Et voila...
pi_33693609
Misschien is het handig om een perpetuum mobile te definieren. Ik zou dat denk ik zo doen:

Een perpetuum mobile levert, wanneer ze in beweging is gebracht, bruikbare arbeid. Zonder dat je er energie in hoeft te stouwen.
  woensdag 4 januari 2006 @ 14:09:24 #73
118447 Tique3
pi_33693653
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 14:04 schreef seriewoordenaar het volgende:
Perpetuum Mobile met magneten? Ik wist niet dat er magneten waren die niet langzaam hun kracht verloren? Magnetisme is eindig, tenzij het heropgeladen wordt en er dus energie wordt toegevoegd. Geen PM dus.
PM zal je nooit bereiken, misschien wel een benadering..

een berekening wat dit betreft kan ik niet maken, wel een schets met hoe het er uit moet zien.
Dat komt vanmiddag wel even, ik moet nu naar de dokter.. Mijn hond heeft waarschijnlijk een gebroken staart
  woensdag 4 januari 2006 @ 14:20:55 #74
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_33693967
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 16:50 schreef Lucille het volgende:

Emile Ratelband.

Maar magneten verliezen magnetisme dus dit apparaat is sowieso al geen perpetuum mobile.
Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
pi_33694109
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 18:20 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Volgens mij betekent Perpetuum Mobile ook gewoon 'eeuwig bewegend'. Maar je voorbeeld is niet goed, een zwaartekrachtveld is immers oneindig groot, dus ook al ben je als massa zo ver van andere massa's af, er werkt altijd wel (zij het een kleine) kracht op.
Zwaartekracht is geen kracht...
Power perceived is power achieved.
pi_33694301
Waarom een perpetuum mobile onmogelijk is

Prof. Etienne Vermeersch
http://www.etiennevermeer(...)ls/wet/pm_onmogelijk
Goden hebben dezelfde vervelende eigenschap als kabouters. Als je ernaar kijkt, verdwijnen ze.
  woensdag 4 januari 2006 @ 14:42:17 #77
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_33694487
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 10:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]

De meeste materialen verliezen hun magnetische eigenschappen bij bepaalde temperaturen, maar zolang je een materiaal daar niet aan blootstelt ( of andere deformaties; sommige magneten kunnen hun magnetisme ook verliezen na harde klappen, geloof ik ) kan deze in principe erg lang magnetisch blijven. Leuke quotejes:
[..]

Zo, knal ik ook weer es een lekker lapje tekst hier neer
Maarik begrijp hier ook uit dat materiele magneten elkaar beinvloeden.. Lijkt me dat het dan een stuk sneller gaat, het verlies van magnetisme?
pi_33694523
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 13:26 schreef Wiebelkont het volgende:

[..]

[[url=http://img125.imagevenue.com/loc191/th_4a22f_magn.JPG]afbeelding][/URL]

dan zal het apparaat toch blijven steken op de energetisch meest gunstige positie: de magneten in de binnenring precies tussen de magneten van de buitenring in. Ik zien niet in waarom dit zou moeten gaan draaien. En bovendien is het geen perpetuum mobile, want magneten hebben niet het eeuwige leven.

volgens mij bedoel je trouwens de perendev motor, en die doet het niet. Ja, ze claimen van wel, maar dat doen ze natuurlijk uitsluitend uit financiele overwegingen. Grappig genoeg blijven zulke claims altijd beperkt tot vage websites en redden het nooit in de wetenschappelijke wereld van feiten en bewijzen. En dat terwijl je er toch flink aan zou kunnen verdienen en een Nobelprijs zelfs binnen handbereik ligt.

Ik heb er trouwens ook een:

Ik ga er meteen patent op aanvragen
  woensdag 4 januari 2006 @ 15:02:26 #79
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_33695124
Welke maffe mod heeft nou ineens de titel aangepast en daar een spelfout in gemaakt
pi_33695161
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 15:02 schreef Flurry het volgende:
Welke maffe mod heeft nou ineens de titel aangepast en daar een spelfout in gemaakt
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 21:32 schreef Alicey het volgende:
TT aangepast.
  woensdag 4 januari 2006 @ 15:05:12 #81
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_33695220
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 15:03 schreef Wiebelkont het volgende:

[..]

[..]
tnx, mijn wereld is weer compleet
  woensdag 4 januari 2006 @ 15:07:04 #82
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_33695300
TT weer aangepast.
pi_33695310
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 14:08 schreef Haushofer het volgende:
Misschien is het handig om een perpetuum mobile te definieren. Ik zou dat denk ik zo doen:

Een perpetuum mobile levert, wanneer ze in beweging is gebracht, bruikbare arbeid. Zonder dat je er energie in hoeft te stouwen.
Moet het woord "eeuwig" niet ergens in de definitie?
pi_33695351
Is het hele universum een perpetuum mobile? Misschien vinden we ooit ook nog wel een lek in ons universum
  woensdag 4 januari 2006 @ 15:46:00 #85
118447 Tique3
pi_33696635
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 14:43 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

[afbeelding]

Leuk plaatje, jammer dat dat systeem niet werkt

@Modwire, de zwaartekracht is wél een kracht, dat is een adhesiekracht en deze speelt bij zulke instrumenten dus ook een rol.

In principe zou je kunnen zeggen dat het universum een perpetuum mobile is omdat alle energie behouden blijft maar tijdens bepaalde acties omgezet wordt in een andere vorm van energie.
pi_33698057
Ik heb altijd geleerd dat zwaartekracht een buiging van de ruimtetijd is.
pi_33698150
quote:

[..]

In 1870 zeiden ze ook dat vliegen onmogelijk was.
Tuurlijk. Een vogel had men ook nog nooit gezien.
  woensdag 4 januari 2006 @ 16:37:57 #88
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33698722
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 14:26 schreef Modwire het volgende:

[..]

Zwaartekracht is geen kracht...
je hebt gelijk maar je kunt het wel zo benaderen.
pi_33698916
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 16:22 schreef Toeps het volgende:

[..]

Tuurlijk. Een vogel had men ook nog nooit gezien.
+1: Scherp
pi_33699490
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 14:42 schreef Alicey het volgende:

[..]

Maarik begrijp hier ook uit dat materiele magneten elkaar beinvloeden.. Lijkt me dat het dan een stuk sneller gaat, het verlies van magnetisme?
Dat valt nogal mee, je kan een magneet wel onmiddelijk zijn magnetisme laten verliezen door een harde klap.
Door die klap schieten de zogenaamde Weisgebieden weer helemaal uit hun richting.
  woensdag 4 januari 2006 @ 17:03:02 #91
107557 PeeJay
En god zag dat het lauw was
pi_33699511
quote:
In principe zou je kunnen zeggen dat het universum een perpetuum mobile is omdat alle energie behouden blijft maar tijdens bepaalde acties omgezet wordt in een andere vorm van energie.
Nee, wat je hier in feite doet is een overdracht van bestaande kinetische energie. het rendement zal alleen veel hoger zitten omdat in de ruimte geen of nauwelijks sprake is van wrijvingen die we hier op aarde wel ondervinden. Er ontstaat hier geen energie uit het *niets*.
All I Need, is the air I breathe...
pi_33699593
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 17:03 schreef PeeJay het volgende:

[..]

Nee, wat je hier in feite doet is een overdracht van bestaande kinetische energie. het rendement zal alleen veel hoger zitten omdat in de ruimte geen of nauwelijks sprake is van wrijvingen die we hier op aarde wel ondervinden. Er ontstaat hier geen energie uit het *niets*.
en in de ruimte wel?
  woensdag 4 januari 2006 @ 17:09:21 #93
107557 PeeJay
pi_33699712
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 17:05 schreef Chimay het volgende:

[..]

en in de ruimte wel?
eveneens niet. ik probeer ermee te zeggen dat het alleen n overdracht is, maar geen energie ontstaat. Denk dat ik wat onduidelijk ben geweest
  woensdag 4 januari 2006 @ 17:15:17 #94
118447 Tique3
pi_33699906
een perpetuum mobile is volgens mij niet het opwekken van energie maar het behoud van energie.
Door het apparaat o.i.d. te starten zal het eeuwig en constant doorgaan.

Op zo'n manier is het heelal wel een perpetuum mobile. Alle energie wordt op een bepaalde manier omgezet en dat gaat eeuwig door (volgens de wet behoud van energie).
pi_33699962
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 17:15 schreef Tique3 het volgende:
een perpetuum mobile is volgens mij niet het opwekken van energie maar het behoud van energie.
Door het apparaat o.i.d. te starten zal het eeuwig en constant doorgaan.

Op zo'n manier is het heelal wel een perpetuum mobile. Alle energie wordt op een bepaalde manier omgezet en dat gaat eeuwig door (volgens de wet behoud van energie).
wie zegt dat het eeuwig doorgaat?
pi_33700122
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 12:56 schreef Rouser het volgende:
Stond vandaag een stuk over in de telegraaf. Over een belg die zo'n apparaat denkt gemaakt te hebben. Dat gaan ze nu bekijken bij TU Delft

Edit: Ik kan alleen het artikel niet vinden. Misschien bij de restricted edition. (Stond in de papieren versie op de pagina naast de strips )
Ik ben eens benieuwd welke onderzoeker van een universiteit zijn naam op het spel gaat zetten door zich met zo'n dingen bezig te houden.
pi_33700152
quote:

[..]

dan zal het apparaat toch blijven steken op de energetisch meest gunstige positie: de magneten in de binnenring precies tussen de magneten van de buitenring in. Ik zien niet in waarom dit zou moeten gaan draaien. En bovendien is het geen perpetuum mobile, want magneten hebben niet het eeuwige leven.

volgens mij bedoel je trouwens de perendev motor, en die doet het niet. Ja, ze claimen van wel, maar dat doen ze natuurlijk uitsluitend uit financiele overwegingen. Grappig genoeg blijven zulke claims altijd beperkt tot vage websites en redden het nooit in de wetenschappelijke wereld van feiten en bewijzen. En dat terwijl je er toch flink aan zou kunnen verdienen en een Nobelprijs zelfs binnen handbereik ligt.

[afbeelding]

Die komt van het wetenschapsforum
Ik had een tijdje geleden hetzelfde idee als die man met de magneten en was er heilig van overtuigt dat het moest gaan werken. Na wat zoeken op ineternet kwam ik erachter dat er zelfs een benaming voor was (Perpetuum) en dat er dus al iemand was die hetzelfde idee had.

Probleem is volgens mij dat er weerstand ontstaat als je er een dinamo aan vast gaat koppelen die stroom geeft.
Een discussie win je nooit.
Er ging vannacht om 9 uur nog een auto voorbij.
pi_33700219
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 17:22 schreef mikezwet het volgende:

[..]

Die komt van het wetenschapsforum
Ik had een tijdje geleden hetzelfde idee als die man met de magneten en was er heilig van overtuigt dat het moest gaan werken. Na wat zoeken op ineternet kwam ik erachter dat er zelfs een benaming voor was (Perpetuum) en dat er dus al iemand was die hetzelfde idee had.

Probleem is volgens mij dat er weerstand ontstaat als je er een dinamo aan vast gaat koppelen die stroom geeft.
ook al zet je er geen dynamo aan vast, dan nog zal het ding niet blijven draaien
  woensdag 4 januari 2006 @ 17:24:37 #99
118447 Tique3
pi_33700227
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 17:17 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

wie zegt dat het eeuwig doorgaat?
3. De Wet van Behoud van Energie

De Wet van Behoud van Energie (WvBvE) is een natuurkundige wet die stelt dat de totale hoeveelheid energie in een afgesloten systeem (zonder uitwisseling met de buitenwereld) niet kan veranderen. Energie kan van vorm veranderen, en kan doorgegeven worden aan andere delen van het systeem, maar kan niet verdwijnen of verschijnen. Voor berekeningen aan snelheden in ruimtereizen onder invloed van zwaartekracht kan deze wet als volgt geschreven worden:

(Vgl. 8) v²(r) - 2 vk²(r) = E(a)

(Vgl. 9) E(a) = -vk²(a) = -v0² M/r (E(a) < 0)

(Vgl. 10) E(a) = vinf² (E(a) ≥ 0)

Hierin is v²(r) de baansnelheid op afstand r van het centrum van de planeet, vk(r) de keplersnelheid op dezelfde afstand, a de lengte van de halve lange as (die constant is voor een bepaalde baan), vinf de snelheid op oneindige afstand, and E(a) de totale energie, die alleen van de lengte a van de halve lange as afhangt.

De eerste term aan de linkerkant van vergelijking 8 geeft de kinetische energie aan (de energie vanwege de snelheid), en de tweede term de potentiële energie (de energie vanwege de plaats).

Bron
Wiki wet behoud van energie
  woensdag 4 januari 2006 @ 17:31:34 #100
107557 PeeJay
pi_33700452
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 17:24 schreef Tique3 het volgende:

[..]

De Wet van Behoud van Energie (WvBvE) is een natuurkundige wet die stelt dat de totale hoeveelheid energie in een afgesloten systeem (zonder uitwisseling met de buitenwereld) niet kan veranderen. Energie kan van vorm veranderen, en kan doorgegeven worden aan andere delen van het systeem, maar kan niet verdwijnen of verschijnen. Voor berekeningen aan snelheden in ruimtereizen onder invloed van zwaartekracht kan deze wet als volgt geschreven worden:

(Vgl. 8) v²(r) - 2 vk²(r) = E(a)

(Vgl. 9) E(a) = -vk²(a) = -v0² M/r (E(a) < 0)

(Vgl. 10) E(a) = vinf² (E(a) ≥ 0)

Hierin is v²(r) de baansnelheid op afstand r van het centrum van de planeet, vk(r) de keplersnelheid op dezelfde afstand, a de lengte van de halve lange as (die constant is voor een bepaalde baan), vinf de snelheid op oneindige afstand, and E(a) de totale energie, die alleen van de lengte a van de halve lange as afhangt.

De eerste term aan de linkerkant van vergelijking 8 geeft de kinetische energie aan (de energie vanwege de snelheid), en de tweede term de potentiële energie (de energie vanwege de plaats).

Bron
Wiki wet behoud van energie
Voor zover de kennis van de mens reikt kan je idd aannemen dat dit waar is. Maar het is niet duidelijk wat er zich buiten de grenzen van het heelal afspeelt. Het is dus vooral een aanname op de kennis die we nu hebben. Voor zover we nu de kennis hebben heb je gelijk. Tenminste, als je met het Heelal *alles wat er bestaat* bedoelt

[ Bericht 1% gewijzigd door PeeJay op 04-01-2006 17:38:18 ]
  woensdag 4 januari 2006 @ 17:44:57 #101
118447 Tique3
pi_33700883
Het lijkt me vrij logisch dat ik dat bedoel ja
  woensdag 4 januari 2006 @ 19:09:36 #102
24533 ACT-F
pi_33703644
quote:
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 10:48 schreef Kiteless het volgende:
De beste antwoorden tot nu toe. De bovenstaande PM's zijn niet mogelijk, dit kun je al weten als je de natuurwetten goed toepast. Maar ja, zweverige idealisten zullen we altijd behouden. Gelukkig zien ze na een praktijktest ook wel in wat ze over het hoofd gezien hebben.

Misschien is het wel mogelijk, maar het zal een compleet ander iets zijn wat onze voorstellingsvermogen te boven gaat, omdat deze niet in onze huidige natuurwetten past.
  woensdag 4 januari 2006 @ 19:20:22 #103
118447 Tique3
pi_33703999
een PM kan inderdaad niet maar je kan wel een benadering zoeken natuurlijk..
pi_33704617
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 19:20 schreef Tique3 het volgende:
Wat is een benadering van een perpetuummobile? Een zo efficient mogelijke manier om energie te winnen?
  woensdag 4 januari 2006 @ 19:56:15 #105
118447 Tique3
pi_33705112
Energie winnen kan niet, energie opvangen wel.

Een benadering van een PM is een apparaat met zo min mogelijk energieverlies.
Lijkt me vrij logisch
  woensdag 4 januari 2006 @ 19:58:12 #106
107557 PeeJay
pi_33705180
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 19:39 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat is een benadering van een perpetuummobile? Een zo efficient mogelijke manier om energie te winnen?
al gezegd
pi_33705229
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 19:56 schreef Tique3 het volgende:
Energie winnen kan niet, energie opvangen wel.

Een benadering van een PM is een apparaat met zo min mogelijk energieverlies.
Lijkt me vrij logisch
Minder logisch dan je denkt De uitspraak " iets is bijna een PM' is in mijn ogen zoiets als "iemand is bijna zwanger". De term PM heeft geen betekenis als je geen energiewinst hebt.
  woensdag 4 januari 2006 @ 20:02:10 #108
107557 PeeJay
pi_33705349
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 19:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Minder logisch dan je denkt De uitspraak " iets is bijna een PM' is in mijn ogen zoiets als "iemand is bijna zwanger". De term PM heeft geen betekenis als je geen energiewinst hebt.
Zolang iets eeuwig kan draaien, is iets een PM. Energiewinst is geen vereiste. een rendement van 100% voldoet dus ook.

Je kan het bijvoorbeeld benaderen door elk restje verliesenergie van bijv een electromotor op te vangen (met name warmte dus) en dit om te zetten. Maar zoals je zegt idd is het zeker geen PM.
  woensdag 4 januari 2006 @ 20:06:57 #109
118447 Tique3
pi_33705496
ik zeg niet 'iets is bijna een PM'
Wat ik zeg dat is dat je alleen kan streven naar een benadering van een PM en dus naar een apparaat met zo min mogelijk energieverlies daar dat nooit 100% kan zijn.

Je zult dus een apparaat kunnen maken dat heeeel lang in beweging blijft maar toch uiteindelijk zal stoppen.
  woensdag 4 januari 2006 @ 20:08:35 #110
107557 PeeJay
pi_33705551
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 20:06 schreef Tique3 het volgende:
ik zeg niet 'iets is bijna een PM'
Wat ik zeg dat is dat je alleen kan streven naar een benadering van een PM en dus naar een apparaat met zo min mogelijk energieverlies daar dat nooit 100% kan zijn.

Je zult dus een apparaat kunnen maken dat heeeel lang in beweging blijft maar toch uiteindelijk zal stoppen.
ik denk dat dat technisch gezien al heel moeilijk te realiseren is...
  woensdag 4 januari 2006 @ 20:12:58 #111
118447 Tique3
pi_33705728
dat is technisch gezien ook heel erg moeilijk, maar als een PM niet kan moet je naar andere dingen zoeken he:P
  woensdag 4 januari 2006 @ 20:14:28 #112
107557 PeeJay
pi_33705783
als we nou ns energie vandaan zouden halen uit iets wat we niet zullen gebruiken of uit een *oneindige* bron? dat is net zo interessant!

maar dat doen we al....
  woensdag 4 januari 2006 @ 20:19:05 #113
107557 PeeJay
pi_33705937
Goed, iets anders...

Stel, je zet n gewicht van 10.000 ton op een toren van ene kilometer hoog. Met een gigantische tandwielkast gaat de toren heeel erg langzaam omlaag terwijl je uiit de tandwielkast bijvoorbeeld 10.000 toeren krijg. Om de 60 jaar moet het gewicht weer op zn oude plaats gezet worden.
  woensdag 4 januari 2006 @ 20:19:58 #114
107557 PeeJay
pi_33705983
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 20:19 schreef PeeJay het volgende:
Goed, iets anders...

Stel, je zet n gewicht van 10.000 ton op een toren van ene kilometer hoog. Met een gigantische tandwielkast gaat de toren heeel erg langzaam omlaag terwijl je uiit de tandwielkast bijvoorbeeld 10.000 toeren krijg. Om de 60 jaar moet het gewicht en de toren weer op zn oude plaats gezet worden.
  woensdag 4 januari 2006 @ 20:22:34 #115
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_33706076
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 20:19 schreef PeeJay het volgende:
Goed, iets anders...

Stel, je zet n gewicht van 10.000 ton op een toren van ene kilometer hoog. Met een gigantische tandwielkast gaat de toren heeel erg langzaam omlaag terwijl je uiit de tandwielkast bijvoorbeeld 10.000 toeren krijg. Om de 60 jaar moet het gewicht weer op zn oude plaats gezet worden.
Ik snap niet wat je bedoelt.
Ten percent faster with a sturdier frame
  woensdag 4 januari 2006 @ 20:29:01 #116
118447 Tique3
pi_33706299
Ik denk dat hij bedoeld dat je een gewicht van 10.000 ton langs een toren laat zakken om met behulp van een tandwielkast een as 10.000 toeren (per iets) te laten draaien en dit aan te sluiten op een dynamo.
Op zich denk ik dat het een heel leuk idee is alleen zullen de bouwkosten er niet uitgehaald worden denk ik.
  woensdag 4 januari 2006 @ 20:38:03 #117
107557 PeeJay
pi_33706636
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 20:29 schreef Tique3 het volgende:
Ik denk dat hij bedoeld dat je een gewicht van 10.000 ton langs een toren laat zakken om met behulp van een tandwielkast een as 10.000 toeren (per iets) te laten draaien en dit aan te sluiten op een dynamo.
Op zich denk ik dat het een heel leuk idee is alleen zullen de bouwkosten er niet uitgehaald worden denk ik.
Het is geen PM natuurlijk... dus we gaan offtopic...
  woensdag 4 januari 2006 @ 20:43:32 #118
118447 Tique3
pi_33706867
Het is inderdaad geen PM.
Maar het heeft denk ik wel een relatief hoog rendement. Na het optillen van het blok hoef je het in principe alleen nog maar los te laten en het gaat energie leveren.
het is een benadering alleen zal het rendement lang niet in de buurt komen van die van een PM.
  woensdag 4 januari 2006 @ 20:55:13 #119
107557 PeeJay
pi_33707302
nee ik denk dat je meer energie kwijt ben met het opnieuw omhoog tillen van het gewicht
pi_33708102
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 20:55 schreef PeeJay het volgende:
nee ik denk dat je meer energie kwijt ben met het opnieuw omhoog tillen van het gewicht
Dat weet ik wel zeker Gravitatie ( potentiele energie ) wordt omgezet in kinetische energie via draaiing. En daarbij is er wrijving. De omgezette energie is dus nooit groter dan de potentiele energie.
pi_33714544
Zo hebben toch zo'n toren ontworpen, met water, dat op grondniveau warm is, en een lage dichtheid heeft, en naar boven stroomt, waar het afkoelt en een hogere dichtheid krijgt. Zo kun je energie opwekken uit het stromen van het water. Het is geen PM, omdat het geen gesloten systeem is, maar het is wel een goedkope en schone energiebron (als die toren er eenmaal staat )
  donderdag 5 januari 2006 @ 02:47:14 #122
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_33718458
Fundamenteel onmogelijk.
pi_33719002
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 02:47 schreef MeneerGiraffe het volgende:
Fundamenteel onmogelijk.
Totdat je de oplossing gevonden hebt.
pi_33719711
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 03:45 schreef I_doubt het volgende:

[..]

Nee, zo werkt het niet, het is geen politiek. Het is fundamenteel onmogelijk, net als dat 1+1 fundamenteel ongelijk is aan 3.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_33719796
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 20:29 schreef Tique3 het volgende:
Dat heet een mechanische accumulator en die is al toegepast in de london bridge meer dan een eeuw geleden.....
  donderdag 5 januari 2006 @ 09:29:33 #126
118447 Tique3
pi_33720681
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 07:08 schreef geelhoed het volgende:

[..]

Dat heet een mechanische accumulator en die is al toegepast in de london bridge meer dan een eeuw geleden.....
Hey t was niet mij idee
  donderdag 5 januari 2006 @ 10:14:26 #127
107557 PeeJay
pi_33721336
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 09:29 schreef Tique3 het volgende:

[..]

Hey t was niet mij idee
Eveneens dus niet het mijne, schijnt...
pi_33722024
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 03:45 schreef I_doubt het volgende:

[..]

Maar wel een tikkeltje onwaarschijnlijk.
pi_33781872
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 19:20 schreef Tique3 het volgende:
Een baksteen! Die kost geen energie, en levert niets op. Het enige probleem is dat hij niet beweegt...
** Als iedereen eens net zo perfect was als ik zou moeten zijn **
  zaterdag 7 januari 2006 @ 03:13:27 #130
34573 Neutrino
Dead cat bounce
pi_33789840
Op quantum niveau klopt de wet van energiebehoud niet.
Immers ontstaan en vergaan er in de ruimte constant deeltjes.

[ Bericht 49% gewijzigd door Neutrino op 07-01-2006 03:21:02 ]
Sell in may and go away. Forget it, we are here to stay.
pi_33791790
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 03:13 schreef Neutrino het volgende:
maar dat zijn toch deeltjes en antideeltjes? dus de totale energie is dan toch 0?
pi_33792483
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 03:13 schreef Neutrino het volgende:
Behoud van energie geldt altijd, ook op quantumniveau. Wat jij stelt is lichtelijk een misinterpretatie ; er is een onzekerheid over de energie in een bepaald tijdsbestek. Dat is iets heel anders.
pi_33825461
Kheb hier een filmpje geupload:
PerendevMotorFeb2003.wmv
Een discussie win je nooit.
Er ging vannacht om 9 uur nog een auto voorbij.
  zondag 8 januari 2006 @ 10:59:35 #134
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_33825599
Ouderwetse TVP
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
pi_33834451
Ikzelf geloof er wel in dat het mogelijk is en waarschijnlijk is het weer zoon onwijs domme aanpassing waardoor het werkt dat de meeste geleerden er niet op komen.
Zoals bijvoorbeeld ipv een dikke wand voor een spaceshuttle 2 wanden met een ruimte ertussen om de energie van een inslag te laten verdwijnen.
Why Fart And Waste It When You Can Burp And Taste It?
  zondag 8 januari 2006 @ 16:24:05 #136
100054 Quarks
pi_33834688
quote:
Op zondag 8 januari 2006 16:16 schreef Ballebek het volgende:
Ikzelf geloof er wel in dat het mogelijk is en waarschijnlijk is het weer zoon onwijs domme aanpassing waardoor het werkt dat de meeste geleerden er niet op komen.
Zoals bijvoorbeeld ipv een dikke wand voor een spaceshuttle 2 wanden met een ruimte ertussen om de energie van een inslag te laten verdwijnen.
Dit vereist dan een aanpassing van een natuurwet, wat niet erg waarschijnlijk is.
  zondag 8 januari 2006 @ 17:43:25 #137
118447 Tique3
pi_33837483
quote:
Op zondag 8 januari 2006 10:50 schreef mikezwet het volgende:
PerendevMotorFeb2003.wmv
Leuk filmpje, dat is een mooi idee voor schone energie in de toekomts!
Hij zeg alleen wel dat het toerental hetzelfde blijft maar dat zal hij niet lang vol kunnen houden.
De enige manier waarop dat toerental hetzelfde blijft is door weerstand, hij produceert dus heel erg veel warmte! En het gevaar is dat als het toerental te hoog wordt dat de kunstof schijven uit elkaar knallen!
  zondag 8 januari 2006 @ 19:09:32 #138
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33840085
quote:

[..]
[..]

[afbeelding]

Hij's wel orgineel.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_33840327
Zoals Homer Simpson tegen Lisa zei nadat ze een perpetuum mobile had uitgevonden:
"In this house we respect the laws of thermodynamics, young lady!"
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  maandag 9 januari 2006 @ 00:34:15 #140
83951 rashudo
project 2501
pi_33853631
Perpetuum mobile. Het woord zegt het al. Er beweegt iets. En zodra iets beweegt, verliest het energie door wrijving, inertie en andere zaken. Zelfs in de ruimte.

Het verliest energie. Dus er moet energie bij.. en dan is het geen perpetuum mobile meer.
Their eyes opaque.
pi_33859124
quote:
Op zondag 8 januari 2006 10:50 schreef mikezwet het volgende:
PerendevMotorFeb2003.wmv
Volgens mij is dit aardig naar het idee dat ik hierboven heb getekend, is het niet?
pi_33859409
quote:
Op maandag 9 januari 2006 00:34 schreef rashudo het volgende:
Perpetuum mobile. Het woord zegt het al. Er beweegt iets. En zodra iets beweegt, verliest het energie door wrijving, inertie en andere zaken. Zelfs in de ruimte.

Het verliest energie. Dus er moet energie bij.. en dan is het geen perpetuum mobile meer.
In principe verliest een roterend object dat vrij hangt in een vacuum geen energie en zal dus blijven draaien. Inertie kost uiteraard geen energie!
  maandag 9 januari 2006 @ 11:45:14 #143
83951 rashudo
project 2501
pi_33860731
quote:
Op maandag 9 januari 2006 10:48 schreef Barati het volgende:

[..]

In principe verliest een roterend object dat vrij hangt in een vacuum geen energie en zal dus blijven draaien. Inertie kost uiteraard geen energie!
Helaas is geen vacuum perfect.. En als je het zo gaat bekijken zal zelfs het zonlicht wat op het roterende object valt het object vertragen of versnellen. De zon is ook geen perpetuum mobile want na een paar miljoen jaar is het ook op.
Their eyes opaque.
pi_38796120
Hallo,
ik heb een vraag zouden jullie mij zo veel mogelijk informatie willen sturen over het perpetuum mobile want ik zie aan het forum dat jullie er erg veel over weten
ik moet op school een profielwerkstuk maken wat ik wilde doen over het perpetuum mobile
ik doe het profiel natuur en gezondheid VWO en ga nu naar de 6de

het zou echt tof zijn als ik wat info zou kunnen krijgen dat ken me erg goed helpen
eventuele oplossingen van een perpetuum mobile zijn ook erg handig dan kunnen we ze na bouwen enzo

alvast bedankt en ik hou het forum in de gaten

Maarten

mijn echte e-mail is maniaaacc@hotmail.com
ik ben ingelogd op mijn moeders e-mailadress haha
  maandag 12 juni 2006 @ 23:04:56 #145
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_38796539
quote:
Op maandag 12 juni 2006 22:56 schreef MaartenMichon het volgende:
Hallo,
ik heb een vraag zouden jullie mij zo veel mogelijk informatie willen sturen over het perpetuum mobile want ik zie aan het forum dat jullie er erg veel over weten
ik moet op school een profielwerkstuk maken wat ik wilde doen over het perpetuum mobile

het zou echt tof zijn als ik wat info zou kunnen krijgen dat ken me erg goed helpen
eventuele oplossingen van een perpetuum mobile zijn ook erg handig dan kunnen we ze na bouwen enzo

Maarten

LOL het niveau van het VWO is ook gigantisch gedaald in de afgelopen jaren...

Luie aap! Ga GVD zelf wat zoeken, er staan genoeg links in dit topic of zoek even op wikipedia ofzo. Dat je vraagt naar oplossingen en er zelf een wilt bouwen toont al aan dat je er geen fuck van begrepen hebt. Hop de boeken in, anders wordt het nooit wat met jou!

Jullie krijgen toch nog wel natuurkunde, hoop ik?
  dinsdag 13 juni 2006 @ 02:15:44 #146
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_38801400
quote:
Heb jij ooit opgelet in de natuurkunde les? Jezus, wat een niveau
  dinsdag 13 juni 2006 @ 05:27:52 #147
102789 BGS
Ramblings.
pi_38801970
quote:
Hallo,

Maarten

Wat een grap!

Het is een grap, toch?
  dinsdag 13 juni 2006 @ 09:58:53 #148
129574 Kiteless
pornsexgoddess
pi_38804125
En het verschil tussen kennen en kunnen kon ie niet
pi_38826854
Nederlands lijkt geen verplicht vak meer te zijn op het VWO?
** Als iedereen eens net zo perfect was als ik zou moeten zijn **
pi_38827120
tvp
pi_38838056
quote:
Mag ik dan bij je op de foto voor de Nobelprijs?
  woensdag 14 juni 2006 @ 04:32:42 #152
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_38838115
quote:
Op zondag 8 januari 2006 19:09 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Hij's wel orgineel.
Nee, dat is niet origineel, dat is een model voor een mogelijk perpetuum mobile dat al uit de 13de eeuw stamt en ontworpen werd door ene Villard de Honnecourt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Villard_de_Honnecourt

Er is nu alleen een computeranimatie van gemaakt.
---verdwijnt---
pi_38915346
Een perpetuum mobile is een apparaat wat na het erin stoppen van energie zijn energie blijt behouden, dit kan volgens mij zelfs niet in de ruimte, want stel je maakt een schommel, dan heb je altijd wel ergens wrijving en dus wordt er warmte gecreeerd, die gaat verloren in de ruimte...

In feite is het dus onmogelijk, eigenlijk niet in feite... het IS gewoon onmogelijk.
pi_38916939
Is het heelal in die zin dan niet een leuk perpetuum mobile? Naar mijn weten heeft dat ding nog nooit energie verloren
pi_38917427
Doet ie wel, ontploft op bepaald moment
pi_38917609
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 12:59 schreef jd1982 het volgende:
Een perpetuum mobile is een apparaat wat na het erin stoppen van energie zijn energie blijt behouden, dit kan volgens mij zelfs niet in de ruimte, want stel je maakt een schommel, dan heb je altijd wel ergens wrijving en dus wordt er warmte gecreeerd, die gaat verloren in de ruimte...

In feite is het dus onmogelijk, eigenlijk niet in feite... het IS gewoon onmogelijk.
Dat klopt, maar de wrijving heb je in de ruimte helemaal niet nodig, omdat je een schommel niet op hoeft te hangen. De schommel weegt niets, dus veroorzaakt ook geen wrijving. Iets wat in de ruimte weggeschoten wordt, blijft oneindig bewegen.
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
  vrijdag 16 juni 2006 @ 14:39:48 #157
102789 BGS
Ramblings.
pi_38918801
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 14:05 schreef thefunny het volgende:

[..]

Dat klopt, maar de wrijving heb je in de ruimte helemaal niet nodig, omdat je een schommel niet op hoeft te hangen. De schommel weegt niets, dus veroorzaakt ook geen wrijving. Iets wat in de ruimte weggeschoten wordt, blijft oneindig bewegen.
De ruimte is echter ook niet compleet leeg Het maakt niet uit waar iets zich bevindt, of wat het ook doet, het zal altijd wel een klein beetje wrijving ondervinden. En dus energie verliezen.
pi_38925714
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 14:00 schreef jd1982 het volgende:
Doet ie wel, ontploft op bepaald moment
En een ontploffing is verlies van energie volgens jou?
pi_38931422
Interresanttvp'tje
  vrijdag 16 juni 2006 @ 22:22:38 #160
38229 kanaiken
Een lieve gezeisde kanaiken
pi_38931898
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 18:11 schreef JeRa het volgende:

[..]

En een ontploffing is verlies van energie volgens jou?
Dat is inderdaad geen probleem, die ontploffing. Maar het probleem is dat het heelal waarschijnlijk 'poef' doet om vervolgens weer uit te doven. Het blijft niet in actie (Het mobile gedeelte). Tenzij het weer samenperst door zwaartekracht, om vervolgens weer te knallen. Maar ik weet niet of daar nog iets tegen in te brengen is. (Mogelijk dat het na een oneindig aantal keren toevallig een keer niet in elkaar gaat.)
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
&gt;&gt;&gt; Geen referrertje in sigs &lt;&lt;&lt;
  zaterdag 17 juni 2006 @ 00:28:31 #161
137975 Twpk
We are muppets
pi_38935177
Zolang het heelal het eerst maar een oneindig aantal keren goed blijft doen dan mag het van mij daarna wel een pauze nemen
  zaterdag 17 juni 2006 @ 01:46:11 #162
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_38936312
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 14:39 schreef BGS het volgende:

[..]

De ruimte is echter ook niet compleet leeg Het maakt niet uit waar iets zich bevindt, of wat het ook doet, het zal altijd wel een klein beetje wrijving ondervinden. En dus energie verliezen.
Plus: natuurlijk blijft een voorwerp zich in het vacuum dat "de ruimte" heet oneindig aan dezelfde snelheid bewegen. Maar die "oneindige" beweging is alleen maar een feit wanneer je een louter theoretisch model volgt. Dat voorwerp waar je over spreekt mag dan namelijk nooit in het zwaartekrachtveld van een planeet of een ster terechtkomen, of nooit met een meteoor of een of andere rots in botsing komen. Omdat het heelal zo groot is, is de kans daarop echter vrij reëel. (Alleen gaat het dan om tijdsspannes die wij als mens als veel te "kosmisch" beschouwen, we kunnen ons dat niet inbeelden...)

Dat het heelal als gehéél als een "perpetuum mobile" kan beschouwd worden, is daarentegen wel een interessante stelling. Het probleem is echter dat deze stelling vooralsnog tot de filosofie behoort en niet tot de wetenschap. We weten namelijk niet genoeg over het heelal om daar een uitspraak over te kunnen doen. (Zoals iemand hierboven al opmerkte: wat als er meerdere "heelallen" zijn?)
---verdwijnt---
pi_39316518
Er zijn twee typen PM: een die eeuwig blijft bewegen, en eentje die daarbij ook nog arbeid kan leveren. De tweede mag niet vanwege de eerste hoofdwet (behoud van energie), en de eerste niet vanwege de tweede hoofdwet (toename entropie) van de thermodynamica.
pi_39316665
Uiteindelijk streeft alles naar een thermisch evenwicht, ook het heelal.
  maandag 3 juli 2006 @ 14:20:16 #165
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_39473969
Hoi Omkron, je zocht dit topic over de perpetuum mobile denk ik.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_39478082
quote:
Op maandag 3 juli 2006 14:20 schreef digitaLL het volgende:
Hoi Omkron, je zocht dit topic over de perpetuum mobile denk ik.
Yep.. deze zocht ik.. ff lezen.. thanx! Deze week zou er toch een presentatie gehouden worden.. over een per.mobile?
  maandag 3 juli 2006 @ 18:50:06 #167
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_39481244
quote:
Op maandag 3 juli 2006 16:38 schreef Omkron het volgende:

[..]

Yep.. deze zocht ik.. ff lezen.. thanx! Deze week zou er toch een presentatie gehouden worden.. over een per.mobile?
Dat klopt, maar die gaat natuurlijk niet door
quote:
Due to the poor response we will have to cancel the event on the 7th of July 2006, we require at least 280 persons to attend, at this time we have only 86 confirmed bookings.
We apologize for any inconvenience.

Private viewing can be arranged for persons wishing to see the motor and generator in operation.

please make contact with
Miss Victorin by email.

Many thanks for your understanding.

http://www.perendev-power.com/Page45.html
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_39503814
Bullshit
pi_39504711
Balen zeg.. maar hoe kan dat nu.. te weinig belangstelling..? vreemd hoor.

Moet zeggen dat de video er goed uitziet.. hoe lang zouden de magneten meegaan..?

[ Bericht 19% gewijzigd door Omkron op 04-07-2006 13:35:04 ]
  dinsdag 4 juli 2006 @ 20:47:53 #170
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_39518196
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 13:29 schreef Omkron het volgende:
Balen zeg.. maar hoe kan dat nu.. te weinig belangstelling..? vreemd hoor.

Moet zeggen dat de video er goed uitziet.. hoe lang zouden de magneten meegaan..?
Het is volgens mij oplichting. Met een verborgen spanningsbron en wat magneten kan men doen alsof het een perp. mob. betreft. Met een groter en welwetend publiek zou men door de mand kunnen vallen. De claims worden telkens ongeloofwaardiger iig.
  donderdag 10 januari 2008 @ 23:20:16 #171
155021 Mender
Gekke Henkie
pi_55938483
Is dit 'm dan? http://video.google.nl/videoplay?docid=553061720631716456&q=Perpetuum+mobile&total=184&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=1

ff 40 min naar een rollend balletje kijken, moet te doen zijn toch?

huge kick maar kon geen actief topic over dit interresante onderwerp vinden.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 00:27:09 #172
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_55940095
En dan is er altijd nog wrijving. Weet niet of het al genoemd is maar bij ronddraaien heb je altijd nog luchtwrijving tenzij je het allemaal doet in een perfect vacuum maar dat lijkt me vrij sterk.
Misschien duurt het heel, heel erg lang voordat het stopt, maar stoppen zal het en dus is het geen PM.
-|-|- Peace Through Power -|-|-
  vrijdag 11 januari 2008 @ 00:28:46 #173
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_55940136
Dat er trouwens nog steeds mensen met dat soort shit op de proppen komen, niet te geloven.
Pas als supergeleiders bij kamertemperatuur worden uitgevonden, DAN wordt het MISSCHIEN interessant.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 00:52:02 #174
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_55940574
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 00:28 schreef STORMSEEKER het volgende:
Dat er trouwens nog steeds mensen met dat soort shit op de proppen komen, niet te geloven.
Pas als supergeleiders bij kamertemperatuur worden uitgevonden, DAN wordt het MISSCHIEN interessant.
Dan nog NIET.
Thermodynamica? iemand?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  vrijdag 11 januari 2008 @ 00:54:00 #175
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_55940605
Ook alleen interessant, niet mogelijk. En ook ''Misschien'', niet per se.
Deze wetten kunnen niet gebroken worden uiteraard.
pi_56100282
Misschien dat de Blauwe Energie ooit een leuk concept gaat worden?
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_56100879
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 12:59 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Misschien dat de Blauwe Energie ooit een leuk concept gaat worden?
In principe is er al veel 'blauwe energie'. Veel landen genereren een aanzienlijk deel van hun elektriciteit m.b.v. waterkrachtcentrales. In Noorwegen genereren ze zelfs iets van 99% van hun elektriciteit op die manier.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 17 januari 2008 @ 16:19:38 #178
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_56105906
Even terzijde, wat als na miljard*miljard*miljard jaar eindelijk maximale entropie is bereikt? Dan zijn alle sterren vervallen tot stukken steen (er vindt nergens meer fusie plaats), dan is het overal maximaal koud (0 K) en dan staat alles stil (zo ongeveer)
Ik vraag me af of het uberhaupt kan, maar als het kan dan is het wel heel saai. Dan is het op een gegeven moment gewoon keihard afgelopen, puur menselijk-wetenschappelijk gezien.
Toch?
  donderdag 17 januari 2008 @ 17:03:53 #179
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56107330
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 16:19 schreef STORMSEEKER het volgende:
Even terzijde, wat als na miljard*miljard*miljard jaar eindelijk maximale entropie is bereikt? Dan zijn alle sterren vervallen tot stukken steen (er vindt nergens meer fusie plaats), dan is het overal maximaal koud (0 K) en dan staat alles stil (zo ongeveer)
Ik vraag me af of het uberhaupt kan, maar als het kan dan is het wel heel saai. Dan is het op een gegeven moment gewoon keihard afgelopen, puur menselijk-wetenschappelijk gezien.
Toch?
Jup. Wat moet dat heerljk rustig zijn.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_56108945
quote:
Toch?
Dan is het wachten op de big rip, waarin de ruimte-tijd uitmekaar getrokken wordt en het lot van het universum wel heel duister wordt

Maar inderdaad, op een gegeven moment zal het universum nog alleen uit straling bestaan
pi_56117994
Ha, tvp!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_56126642
quote:

Even terzijde, wat als na miljard*miljard*miljard jaar eindelijk maximale entropie is bereikt?
Tegen die tijd ben ik mijn pensioengerechtigde leeftijd al ver voorbij
quote:
Dan zijn alle sterren vervallen tot stukken steen (er vindt nergens meer fusie plaats), dan is het overal maximaal koud (0 K) en dan staat alles stil (zo ongeveer)
Sterren branden op en worden nevels die weer samentrekken en weer sterren worden. Ik geloof dat het moeilijk te meten wordt wanneer die "energie" ophoudt.
quote:
Ik vraag me af of het uberhaupt kan, maar als het kan dan is het wel heel saai. Dan is het op een gegeven moment gewoon keihard afgelopen, puur menselijk-wetenschappelijk gezien. Toch?
Hmnee, niet helemaal mee eens. Want waarom zouden die stralingen niet samengepakt kunnen worden om weer als een soort kosmisch ei bij genoeg overdruk gigantisch uit elkaar te knallen voor een tweede oerknal?
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_56126725
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 13:23 schreef Monolith het volgende:
In principe is er al veel 'blauwe energie'. Veel landen genereren een aanzienlijk deel van hun elektriciteit m.b.v. waterkrachtcentrales. In Noorwegen genereren ze zelfs iets van 99% van hun elektriciteit op die manier.
In dit voorbeeld maak je gebruik van waterdruk. Wordt dat niet witte steenkool genoemd trouwens?

In het voorbeeld van blauwe energie wordt gebruik gemaakt van omgekeerde osmose die door het spanningsverschil tussen zout en zoet water tot energie kan worden omgezet. Wie weet kunnen we het tegelijkertijd wel gaan gebruiken?

Toch zijn er ook stemmen dat dit principe van de spanningsverschillen niet gaat werken, maar daar weet ik het fijne niet van af.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_56127565
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 12:31 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

In dit voorbeeld maak je gebruik van waterdruk. Wordt dat niet witte steenkool genoemd trouwens?

In het voorbeeld van blauwe energie wordt gebruik gemaakt van omgekeerde osmose die door het spanningsverschil tussen zout en zoet water tot energie kan worden omgezet. Wie weet kunnen we het tegelijkertijd wel gaan gebruiken?
Dat moet volgens mij wel mogelijk zijn. Er zijn in ieder geval plannen om een 'blauwe' energiecentrale te gaan neerzetten bij de afsluitdijk.
quote:
Toch zijn er ook stemmen dat dit principe van de spanningsverschillen niet gaat werken, maar daar weet ik het fijne niet van af.
Het principe werkt in ieder geval in de praktijk en is niet puur theoretisch. Bedoel je dat het niet op grote schaal zou kunnen worden toegepast of dat dit niet rendabel zou zijn?
  vrijdag 18 januari 2008 @ 15:26:34 #185
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_56131439
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 12:28 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Sterren branden op en worden nevels die weer samentrekken en weer sterren worden. Ik geloof dat het moeilijk te meten wordt wanneer die "energie" ophoudt.
Je hoeft het ook niet te meten, maar energie houdt natuurlijk nooit op te bestaan, alleen het kan wel worden omgezet naar een mindere soort of zelfs naar massa! (m = E/c2 !)
Dus als alle sterren ophouden te branden en alleen maar heel veel massa vormen en alle warmte zover verspreid raakt dat het absoluut geen waarde meer heeft (het entropie verhaal) dan is uiteindelijk alle energie omgezet in een nutteloze vorm, het is er wel, alleen je hebt er niets meer aan. Er kunnen geen sterren meer gevormd of gevoed worden, het is over.
quote:
Hmnee, niet helemaal mee eens. Want waarom zouden die stralingen niet samengepakt kunnen worden om weer als een soort kosmisch ei bij genoeg overdruk gigantisch uit elkaar te knallen voor een tweede oerknal?
''Stralingen samenpakken'' ? Ik ben je nu kwijt denk ik..
Als de maximale entropie is bereikt is de toestand overal hetzelfde. Overal in het universum dezelfde temperatuur, druk, enz. Het lijkt me vrij sterk dat er ineens iets enorms gebeurt dan.
pi_56142690
Dat van die blauwe energie werkt op het verschil tussen zout en zoet water. Er worden membranen gebruikt die enerzijds alleen chloor- en anderzijds alleen natrium-ionen doorlaten. Dus vanuit de zoute stroom gaat door het ene membraan chloor naar rechts en door het andere membraan natrium naar links naar zoet water. Uiteraard in tegenstroom.
Klinkt heel leuk, maar ik kreeg het niet goed rondgedacht. En als die membranen zo goed werken, waarom maakt Akzo Nobel dan geen chloor, natrium en waterstof met deze membranen in plaats van met andere membranen en veel elektriciteit??
Ben benieuwd naar die proeffabriek.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_56193299
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 13:03 schreef Monolith het volgende:

Het principe werkt in ieder geval in de praktijk en is niet puur theoretisch. Bedoel je dat het niet op grote schaal zou kunnen worden toegepast of dat dit niet rendabel zou zijn?
Naar het schijnt heeft één of andere wetenschapper in 1800 het al helemaal uitgedacht en toen was het niet haalbaar of niet rendabel. Maar nogmaals, het fijne weet ik er niet vanaf. Ik kan me enkel die televisiepresentatie herinneren waarin een wetenschapper verklaarde dat het mogelijk was dezelfde hoeveelheid energie uit een steenkolencentrale op te wekken met een even grote centrale voor blauwe energie.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_56193380
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 15:26 schreef STORMSEEKER het volgende:

''Stralingen samenpakken'' ? Ik ben je nu kwijt denk ik..
Als de maximale entropie is bereikt is de toestand overal hetzelfde. Overal in het universum dezelfde temperatuur, druk, enz. Het lijkt me vrij sterk dat er ineens iets enorms gebeurt dan.
Tsja, de oerknal was er ook "opeens zomaar", want waar kwam die energie/massa dan opeens vandaan? Het lijkt mij eerder vrij sterk dat na het eind van het universum er helemaal niks gebeurd. Vrij zonde trouwens ook
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_56193768
quote:
Op maandag 21 januari 2008 10:10 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Tsja, de oerknal was er ook "opeens zomaar", want waar kwam die energie/massa dan opeens vandaan? Het lijkt mij eerder vrij sterk dat na het eind van het universum er helemaal niks gebeurd. Vrij zonde trouwens ook
Je kunt de oerknal niet zomaar vergelijken met de huidige toestand. De evolutie van het universum kan met kosmologie beschreven worden, alleen het beginpunt niet. Net zoals bij biologische evolutie; beide theorieën beschrijven de ontwikkeling van een systeem, maar niet de oorsprong van het systeem. Voor de kosmologie is dit een heel subtiel punt. Als we uitgaan van statistische fysica, is het einde van het universum inderdaad een toestand van maximale entropie. Je verwacht in een doos met gas ook niet opeens een enorme energiefluctuatie, simpelweg omdat de kans erop buitensporig klein is.
pi_56193890
quote:
Op maandag 21 januari 2008 10:07 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Naar het schijnt heeft één of andere wetenschapper in 1800 het al helemaal uitgedacht en toen was het niet haalbaar of niet rendabel.
Er zijn legio technologische ontwikkelingen die in 1800 absoluut niet rendabel waren, maar tegenwoordig wel. Er bestaat nog zoiets als technologische vooruitgang.
quote:
Maar nogmaals, het fijne weet ik er niet vanaf. Ik kan me enkel die televisiepresentatie herinneren waarin een wetenschapper verklaarde dat het mogelijk was dezelfde hoeveelheid energie uit een steenkolencentrale op te wekken met een even grote centrale voor blauwe energie.
Er wordt geschat dat 'blauwe energie' in zo'n 10% van de energiebehoefte van Nederland kan voorzien, hoewel er nog wel wat technologische vooruitgang nodig is:
quote:
Voor de benutting van blauwe energie is een nieuw type membraan nodig, dat technisch beter functioneert en goedkoper is dan bestaande typen. De bedoeling van dit project is om zulke membranen te ontwikkelen. Daarnaast beoogt het project de technische ontwikkeling van de apparatuur waarin die membranen zullen worden geplaatst. Nadat dit is geslaagd, zal de totale installatie worden beproefd in een pilotproject bij zoutfabrikant Frisia Zout in Harlingen. In een later stadium kan de techniek wellicht ook worden toegepast bij zeewater. Uit berekeningen blijkt bijvoorbeeld dat het mogelijk is om bij de Afsluitdijk minimaal 200 MW energie te halen uit het zoete IJsselmeerwater dat dagelijks in de Waddenzee wordt gespuid. Dit is voldoende voor al het huishoudelijke elektriciteitsgebruik van de drie noordelijke provincies. Rond 2014 worden de spuisluizen van de Afsluitdijk uitgebreid. Mogelijk kan dan tegelijkertijd integratie van een blauwe-energiecentrale plaatsvinden.

Theoretisch kan in Nederland 3.000 MW aan blauwe energie worden gewonnen. Dit is ongeveer 10 procent van het nationale elektriciteitsverbruik.
bron
pi_56215105
quote:
Op maandag 21 januari 2008 10:34 schreef Monolith het volgende:

[..]

Er zijn legio technologische ontwikkelingen die in 1800 absoluut niet rendabel waren, maar tegenwoordig wel. Er bestaat nog zoiets als technologische vooruitgang.
[..]

Er wordt geschat dat 'blauwe energie' in zo'n 10% van de energiebehoefte van Nederland kan voorzien, hoewel er nog wel wat technologische vooruitgang nodig is:
[..]

bron
Er is een nieuw type membraan nodig?
Maar dat was er toch al? Want zonder dat membraan is er toch helemaal geen energie te winnen?
Dat membraan was toch de basis van de blauwe energie???
pi_56215254
quote:

[..]

[afbeelding]

Ik ga er meteen patent op aanvragen [afbeelding]
Helaas, met deze constructie zijn er aan de linkerkant altijd meer balletjes aanwezig als aan de rechterkant. En wel zoveel dat het koppel linksom precies even groot is als het koppel rechtsom.

-edit-
oh en je mag geen patent aanvragen op een pepertuum mobile
pi_56216210
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 02:29 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Er is een nieuw type membraan nodig?
Maar dat was er toch al? Want zonder dat membraan is er toch helemaal geen energie te winnen?
Dat membraan was toch de basis van de blauwe energie???
Ja, maar er zijn ook nog zaken als kosten- en energieefficientie.
pi_56240220
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 08:01 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ja, maar er zijn ook nog zaken als kosten- en energieefficientie.
Daar heb je wel een punt. Dat vroeg ik mee ook al af, maar ik was nog niet verder gekomen dan het niet doorgronden van de installatie.

Overigens is dit natuurlijk geen echt perpetuum mobile. Hoewel je met tegenstroom een aardig eind in de richting komt.
pi_56247061
Is rudeonline niet een soort perpetuum mobile?
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_56251424
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 12:15 schreef Seneca het volgende:
Is rudeonline niet een soort perpetuum mobile?
Rudeonline is de nickname van één of andere nerd.
  woensdag 23 januari 2008 @ 19:05:52 #197
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56256726
quote:
Op woensdag 23 januari 2008 15:16 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Rudeonline is de nickname van één of andere nerd.
Was hij dat maar.
Maar ik denk dat je Seneca's grap niet echt begrepen hebt.
pi_56296976
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 17:24 schreef Tique3 het volgende:

[..]

Dat is binnen dit heelal, maar dat zegt niks over het uiteindelijke lot van het heelal. Het heelal zou bijvoorbeeld kunnen scheuren (big rip), of weer in elkaar kun knallen (big crunch), in beide gevallen gaan de natuurwetten binnen het heelal volgens mij niet meer op.

Hangt ook af van wat er buiten ons heelal bestaat en hoe dat invloed uitoefent op ons heelal, al kunnen we daar binnenin dit heelal natuurlijk niks over beweren.
  vrijdag 25 januari 2008 @ 18:13:59 #199
137975 Twpk
We are muppets
pi_56304076
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 12:23 schreef Schaduwtje het volgende:

[..]

Dat is binnen dit heelal, maar dat zegt niks over het uiteindelijke lot van het heelal. Het heelal zou bijvoorbeeld kunnen scheuren (big rip), of weer in elkaar kun knallen (big crunch), in beide gevallen gaan de natuurwetten binnen het heelal volgens mij niet meer op.

Hangt ook af van wat er buiten ons heelal bestaat en hoe dat invloed uitoefent op ons heelal, al kunnen we daar binnenin dit heelal natuurlijk niks over beweren.
De wet van behoud van energie gaat dan nog steeds op hoor. De netto energie van het heelal is meen ik 0.
pi_56306277
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 18:13 schreef Twpk het volgende:

[..]

De wet van behoud van energie gaat dan nog steeds op hoor. De netto energie van het heelal is meen ik 0.
Dat weten we natuurlijk niet, maar het is inderdaad frappant dat de hoeveelheid zwaartekracht-energie klassiek gezien ongeveer de hoeveelheid energie van straling, materie en dergelijke bijna lijkt te compenseren.
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 12:23 schreef Schaduwtje het volgende:

[..]

Dat is binnen dit heelal, maar dat zegt niks over het uiteindelijke lot van het heelal.
Natuurlijk wel; als je zomaar ergens een flinke hoeveelheid energie zou kunnen tevoorschijn toveren dan zou je opeens een heel andere evolutie hebben; die extra energie zorgt voor zwaartekracht.

De fundamentele redenen achter behoudswetten zijn symmetrieën, in dit geval translatiesymmetrie van de ruimte-tijd. Als je merkt dat energie niet behouden is, dan zou je naar deze symmetrie moeten kijken, lijkt me. In de algemene relativiteitstheorie is het "covariant behouden van energie en impuls" een gevolg van de symmetrie onder algemene coordinatentransformaties. Daar is nog vrij veel onduidelijkheid over hoe je nou precies je totale energie moet definieren.
pi_56324074
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 19:49 schreef Haushofer het volgende:
Natuurlijk wel; als je zomaar ergens een flinke hoeveelheid energie zou kunnen tevoorschijn toveren dan zou je opeens een heel andere evolutie hebben; die extra energie zorgt voor zwaartekracht.

De fundamentele redenen achter behoudswetten zijn symmetrieën, in dit geval translatiesymmetrie van de ruimte-tijd. Als je merkt dat energie niet behouden is, dan zou je naar deze symmetrie moeten kijken, lijkt me. In de algemene relativiteitstheorie is het "covariant behouden van energie en impuls" een gevolg van de symmetrie onder algemene coordinatentransformaties. Daar is nog vrij veel onduidelijkheid over hoe je nou precies je totale energie moet definieren.
Dat zal allemaal best zo zijn, maar zowel bij een big crunch als bij een big rip komt het heelal in een toestand waarin onze huidige natuurwetten niet meer geldig zijn (bijvoorbeeld omdat de tijd dan eindigt). Wie weet wat er dan met alle energie gebeurt en of dat behouden blijft en wat er dan nog 'gebeurt' met het heelal als je daar dan nog van kunt spreken.
pi_56330810
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 19:10 schreef Schaduwtje het volgende:

[..]

Dat zal allemaal best zo zijn, maar zowel bij een big crunch als bij een big rip komt het heelal in een toestand waarin onze huidige natuurwetten niet meer geldig zijn (bijvoorbeeld omdat de tijd dan eindigt). Wie weet wat er dan met alle energie gebeurt en of dat behouden blijft en wat er dan nog 'gebeurt' met het heelal als je daar dan nog van kunt spreken.
Jij stelde dat "energiebehoud niks uitmaakte voor het uiteindelijke lot van het universum. Dat klopt niet. Dat de ruimte-tijd bepaalde eigenschappen ( om specifieker te zijn: differentieerbaarheid ) verliest bij een "big rip" of "big crunch" volgens de algemene relativiteitstheorie doet daar niks aan af.
pi_56337757
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 23:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Jij stelde dat "energiebehoud niks uitmaakte voor het uiteindelijke lot van het universum. Dat klopt niet. Dat de ruimte-tijd bepaalde eigenschappen ( om specifieker te zijn: differentieerbaarheid ) verliest bij een "big rip" of "big crunch" volgens de algemene relativiteitstheorie doet daar niks aan af.
Waar de discussie volgens mij eerst over ging was dat iemand beweerde dat het heelal eeuwig door zou gaan (als zijnde een perpetuum mobile) vanwege de wet van behoud van energie. Wat ik eigenlijk wil beweren is 1) het heelal kan gewoon eindigen, daar doet de wet van behoud van energie niks aan af. 2) als we niet langer kunnen spreken over een heelal dan betekent ook die wet tot behoud van energie niet veel meer 3) ook al doen de theorieën er nog geen uitspraken over en zijn er nog geen directe observaties van, maar wat als er meerdere universa bestaan, zouden die universa elkaar niet kunnen beïnvloeden en zou er zo geen energie kunnen worden uitgewisseld tussen die universa? Misschien bestaat er dan wel wet van behoud van energie op grotere schaal (over universa heen), maar dat zou wel de lokale behoud van energie binnen ons heelal kunnen aantasten.

Ik ben natuurlijk maar een (geïnteresseerde) leek, maar klinkt het alsof daar enige logica in zit?
pi_75821745
Waarom werken magneten dan eigenlijk niet? Er zou toch een algemene verklaring voor moeten zijn dan? Zoals voor zwaartekracht, wat valt moet je ook weer omhoog brengen.

Je kan toch bijvoorbeeld een magneet draaien zodat hij geen kracht meer uitoefent op een voorwerp? Als je dan dus een magneet laat draaien(in een electromotor wordt al zoiets gebruikt) met een ander onderdeel dat telkens wordt aangetrokken en dandoor de zwaartekracht naar beneden wordt getrokken, heb je toch een PM?

Ik las trouwens ook van de week dat ze mbv van een speciale stof een magneet met maar 1 poolhadden uitgevonden oid?(dus geen + en - maar alleen een -) Zou dat dan misschien gebruikt kunnen worden voor zo'n toepassing?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zondag 20 december 2009 @ 02:03:03 #205
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_75824897
quote:
Op zondag 20 december 2009 00:02 schreef MouzurX het volgende:
Waarom werken magneten dan eigenlijk niet? Er zou toch een algemene verklaring voor moeten zijn dan? Zoals voor zwaartekracht, wat valt moet je ook weer omhoog brengen.

Je kan toch bijvoorbeeld een magneet draaien zodat hij geen kracht meer uitoefent op een voorwerp? Als je dan dus een magneet laat draaien(in een electromotor wordt al zoiets gebruikt) met een ander onderdeel dat telkens wordt aangetrokken en dandoor de zwaartekracht naar beneden wordt getrokken, heb je toch een PM?

Ik las trouwens ook van de week dat ze mbv van een speciale stof een magneet met maar 1 poolhadden uitgevonden oid?(dus geen + en - maar alleen een -) Zou dat dan misschien gebruikt kunnen worden voor zo'n toepassing?
Hoe wil je de magneet laten draaien?
Ten percent faster with a sturdier frame
  zaterdag 26 december 2009 @ 21:49:48 #206
137975 Twpk
We are muppets
pi_76087275
quote:
Op zondag 20 december 2009 00:02 schreef MouzurX het volgende:... met een ander onderdeel dat telkens wordt aangetrokken en dandoor de zwaartekracht naar beneden wordt getrokken, heb je toch een PM?
Gok eens hoeveel energie het kost om het voorwerp omhoog te trekken...juist,evenveel als dat vrijkomt bij het naar beneden trekken. Of weet jij een manier om de analyticiteit van de zwaartekracht te beinvloeden.
quote:
w00t, de illustere monopool!!! De Nobelprijs voor de Natuurkunde 2010 is alvast vergeven.

[ Bericht 17% gewijzigd door Twpk op 26-12-2009 21:55:14 ]
pi_76087648
Als kind heb ik die dingen ook nog zitten ontwerpen

Heb zelfs nog prototypes gemaakt met een motortje dat een dynamo aandreef en die dynamo gaf weer de stroom voor het motortje.
Het werkte niet

Altijd schattig dat er mensen blijven die denken dat ze een nieuw idee hebben en zich afvragen waarom het niet zou kunnen werken of het zelfs proberen te verdedigen...

In een theoretisch optimale situatie zonder wrijving, zonder zwaartekracht en in een vacuum zou je iets kunnen maken dat (vrijwel) eeuwig rondjes blijft draaien...
Alleen kan je er dan geen energie aan onttrekken... Want dan rem je het al af...
  zaterdag 26 december 2009 @ 22:10:52 #208
137975 Twpk
We are muppets
pi_76087869
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 22:02 schreef MaGNeT het volgende:
Als kind heb ik die dingen ook nog zitten ontwerpen

Heb zelfs nog prototypes gemaakt met een motortje dat een dynamo aandreef en die dynamo gaf weer de stroom voor het motortje.
Het werkte niet
Ik heb als kind een soortgelijke constructie gebouwd, een waterrad met dynamo icm een aquariumpomp en een crapload AA accu's en maar vloeken op dat apparaat. Ik kon er echt niet bij waarom het niet werkte. Ik zat toen nog in mijn "lampolie rakettenbommen tijd"
pi_76087896
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 22:10 schreef Twpk het volgende:

[..]

Ik heb als kind een soortgelijke constructie gebouwd, een waterrad met dynamo icm een aquariumpomp en een crapload AA accu's en maar vloeken op dat apparaat. Ik kon er echt niet bij waarom het niet werkte.
Hmm, dat zou toch moeten werken?
  zaterdag 26 december 2009 @ 22:13:31 #210
137975 Twpk
We are muppets
pi_76087935
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 22:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hmm, dat zou toch moeten werken?
zolang de accu's niet leeg waren
pi_76087968
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 22:13 schreef Twpk het volgende:

[..]

zolang de accu's niet leeg waren

Ik heb toen zelfs "electrolyse" en "knalgas" ontdekt voor ik wist wat het was
Al het chrome van m'n zakmes

Oh ja! En natuurlijk citroenen gebruiken om een batterij te maken!
pi_76093991
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 22:14 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik heb toen zelfs "electrolyse" en "knalgas" ontdekt voor ik wist wat het was
Al het chrome van m'n zakmes

Oh ja! En natuurlijk citroenen gebruiken om een batterij te maken!
Grappig.
Ik heb eens als kind, toen ik niet kon slapen, de luchtsluis uitgevonden.
En toen ik op het ijs stond met schaatsen, heb ik door redeneren bedacht hoe dat zou moeten gaan.
En inderdaad, de combinatie dynamo-elektromotor.
pi_76097764
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 21:49 schreef Twpk het volgende:

w00t, de illustere monopool!!! De Nobelprijs voor de Natuurkunde 2010 is alvast vergeven.
Moeten we het inflatiemechanisme misschien wel weer aanpassen
pi_76098135
quote:

Heb je ook nog iets van bewijs hiervoor? i.e. link naar het artikel/onderzoek ?
pi_76143838
quote:
Op zondag 27 december 2009 12:29 schreef Caracca het volgende:

[..]

Heb je ook nog iets van bewijs hiervoor? i.e. link naar het artikel/onderzoek ?
Hier zijn ze al jaren naar op zoek (een magneet met 1 pool), maar die hebben ze nog niet gevonden . Mischien kan Haushofer hier ook iets over vertellen... ?
Have fun...
pi_76147250
Ik had als kind al eens een hersenkronkel.
Als je een fietswiel hebt en je plaatst hem zoals op een fiets en je bevestigt aan de spaken zware magneten, dan zou je zeggen dat het wiel zo gaat balanceren dat de polen van de magneten naar het noorden en zuiden van de aarde gaan staan.
Nu zeg je natuurlijk, ja en dan staat op een gegeven moment het wiel stil omdat het wiel uitbalanceert als een kompas.
Maar als kind had ik ik dan bedacht dat als je het dan zo construeert dat bij het vallen van de magneet over de spaak de zwaartekracht de zware magneet om weet te draaien zodat de polen andersom staan, dat dan het wiel weer wilt gaan balanceren, de zwaartekracht weer een magneetje doet vallen en omdraait etc.

Tot dusver mijn inbreng in de zoektocht naar het perpetuum mobile.
pi_76148802
quote:
Op maandag 28 december 2009 17:20 schreef Onverlaatje het volgende:
Ik had als kind al eens een hersenkronkel.
Als je een fietswiel hebt en je plaatst hem zoals op een fiets en je bevestigt aan de spaken zware magneten, dan zou je zeggen dat het wiel zo gaat balanceren dat de polen van de magneten naar het noorden en zuiden van de aarde gaan staan.
Nu zeg je natuurlijk, ja en dan staat op een gegeven moment het wiel stil omdat het wiel uitbalanceert als een kompas.
Maar als kind had ik ik dan bedacht dat als je het dan zo construeert dat bij het vallen van de magneet over de spaak de zwaartekracht de zware magneet om weet te draaien zodat de polen andersom staan, dat dan het wiel weer wilt gaan balanceren, de zwaartekracht weer een magneetje doet vallen en omdraait etc.

Tot dusver mijn inbreng in de zoektocht naar het perpetuum mobile.
Goed, toen kwam ik er al snel achter dat het aanzienlijk meer moeite zou kosten magneten op de lange kant van de spaak weer naar boven te krijgen en opzichte van magneten op een korte spaak.
Vervolgens bedacht ik dat als ik een zware magneet cardanisch opgehangen zou kunnen laten 'zweven' op andere magneten, dat per rotatie van de aarde de zwevende magneet ook zou roteren.
Het leek me alleen lastig om daar nog iets van rendement uit te kunnen halen. Je zou wel hele zware magneten nodig hebben wil je daar iets mee kunnen doen, of deze in serie zetten in een vloeistof zodat je een heel traag warmtewisselingsapparaat zou kunnen bouwen wat energie zou kunnen leveren tot de aarde gestopt is met draaien

Eigenlijk begrijp ik niet dat er niet meer gedaan word met eb en vloed, getijdekeringen. Eigenlijk is de hele aarde dan het bovenstaande.
pi_91222086
kdenk dak wel n oplossing heb gevonde vr all die probleme en kga t oek make kzalt late wete wanneer t af is en derna gk mn ontwerp late zien!! :-D
try me
pi_91224444
-doe ff normaal

[ Bericht 80% gewijzigd door Haushofer op 12-01-2011 22:15:37 ]
pi_91237045
Ik heb een perpetuum mobile van de derde soort (PM3) uitgevonden.
Als zodanig is het een nep perpetuum mobile, het heeft een verstopt mechanisme.
Het bestaat uit een platte glazen kast met daarin een wiel dat op lagers kan draaien die aan de glazen ruiten opgehangen zijn.
Als de kast horizontaal ligt doet hij niets, zet je de kast vertikaal dan gaat het wiel als een gek draaien.
De bedoeling van de PM3 is dat je door observatie achter de werking moet zien te komen.
pi_91254660
Maar wat is dan het praktisch nut er van?
pi_91265583
Practisch nut moet je natuurlijk niet bij een perpetuum mobile zoeken.
Dus ook niet bij een PM3. ;)
pi_91576673
perpetuum mobile is niet mogelijk met magneten want ze verliezen kracht
met wat dan wel????
try me
  woensdag 19 januari 2011 @ 19:53:16 #224
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_91577021
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 19:48 schreef andyke10 het volgende:
met wat dan wel????
Niet. Daarom is het een perpetuum mobile: het kan niet bestaan..
  woensdag 19 januari 2011 @ 19:58:18 #225
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_91577304
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 22:04 schreef Schonedal het volgende:
Ik heb een perpetuum mobile van de derde soort (PM3) uitgevonden.
Als zodanig is het een nep perpetuum mobile, het heeft een verstopt mechanisme.
Het bestaat uit een platte glazen kast met daarin een wiel dat op lagers kan draaien die aan de glazen ruiten opgehangen zijn.
Als de kast horizontaal ligt doet hij niets, zet je de kast vertikaal dan gaat het wiel als een gek draaien.
De bedoeling van de PM3 is dat je door observatie achter de werking moet zien te komen.
Ik snap niets van je uitleg, maar een PM3 heb je echt niet uitgevonden, want dat zat je nu wel in je miljardairsvilla aan de Spaanse Costa een lekker wijf te batsen, in plaats van op FOK! onzin uit te kramen. :P
pi_91579386
perpetuum mobile is zowiezo mogelijk, want je moet niet alleen aan de wetten denken die er nu zijn de wetten zijn nog niet uitgebreid genoeg. maar de mensen kunnen zo ver nog niet denken.
het wetenschaps instituut zegt dat je de 1stewet van thermodynamica (wet van behoud van energie)
en de 2de niet letterlijk mag opvatten want men zegt dat er nog niet genoeg wetten zijn uitgevonden om te kunnen zeggen dat het perpetuum mobile niet mogelijk is!!!
Einstijn was bezig met deze wetten maar ze waren nog niet helemaal af. dus zijn ze de brieven aan het ontcijferen en proberen te vervoledigen. natuurlijk gaat dat niet zo gemakkelijk en gaat dat niet zo rap.
try me
pi_91579498
quote:
Op woensdag 19 januari 2011 19:58 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik snap niets van je uitleg, maar een PM3 heb je echt niet uitgevonden, want dat zat je nu wel in je miljardairsvilla aan de Spaanse Costa een lekker wijf te batsen, in plaats van op FOK! onzin uit te kramen. :P
MP3 betekend dat er meerdere soorten perpetuum mobile zijn dus PM3 betekend de derde soort van perpetuum mobile.
try me
  woensdag 19 januari 2011 @ 20:29:49 #228
24533 ACT-F
pi_91579516
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 20:28 schreef andyke10 het volgende:
perpetuum mobile is zowiezo mogelijk, want je moet niet alleen aan de wetten denken die er nu zijn de wetten zijn nog niet uitgebreid genoeg. maar de mensen kunnen zo ver nog niet denken.
het wetenschaps instituut zegt dat je de 1stewet van thermodynamica (wet van behoud van energie)
en de 2de niet letterlijk mag opvatten want men zegt dat er nog niet genoeg wetten zijn uitgevonden om te kunnen zeggen dat het perpetuum mobile niet mogelijk is!!!
Einstijn was bezig met deze wetten maar ze waren nog niet helemaal af. dus zijn ze de brieven aan het ontcijferen en proberen te vervoledigen. natuurlijk gaat dat niet zo gemakkelijk en gaat dat niet zo rap.
;( :')
  woensdag 19 januari 2011 @ 20:37:04 #229
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_91580034
Er is maar 1 prepetuum mobile en dat is het omniversum (waarschijnlijk) ;)
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_91581649
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 19:48 schreef andyke10 het volgende:
met wat dan wel????
Het verlies van kracht van de magneten is nog wel het kleinste probleem wat je tegenkomt.
Het grootste probleem is dat het concept sowieso niet werkt, al zouden ze geen kracht verliezen.
  woensdag 19 januari 2011 @ 21:25:40 #231
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_91583940
quote:
Op woensdag 19 januari 2011 20:29 schreef andyke10 het volgende:

[..]

MP3 betekend dat er meerdere soorten perpetuum mobile zijn dus PM3 betekend de derde soort van perpetuum mobile.
Dat begrijp ik wel, ik begrijp zn machientje niet... ;) Dat het geen perpetuum mobile is weet ik ook wel.
pi_91586996
Er zijn drie soorten perpetuum mobile:
1) Een machine die eenmaal aan de gang gebracht energie kan leveren zonder energie te gebruiken: PM1
2) Een machine die warmteenergie voor 100% omzet in mechanische arbeid: PM2
3) Een machine die op 1) of 2) lijkt maar dat niet is: PM3
Omdat PM1 en PM2 niet mogelijk zijn maar toch door uitvinders intensief naar gezocht is -hierbij hebben sommigen jaren van hun leven en kapitalen er aan besteed- heb ik een alternatief bedacht.
Een eenvoudig ogend kastje van hout en twee glazen platen met daarin een zwarte schijf.
De schijf kan draaien op twee kogellagers die aan de glazen ruiten bevestigd zijn.
Verder is in het kastje niets te zien.
Ligt het kastje plat op tafel dan staat de schijf stil.
Staat het kastje vertikaal dan gaat de schijf steeds sneller draaien.
Leg je hem weer plat dan stopt hij.
De bedoeling is om door niet destructieve observatie er achter te komen hoe het werkt.
pi_91602657
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 22:04 schreef Schonedal het volgende:
Omdat PM1 en PM2 niet mogelijk zijn maar toch door uitvinders intensief naar gezocht is -hierbij hebben sommigen jaren van hun leven en kapitalen er aan besteed- heb ik een alternatief bedacht.
Een eenvoudig ogend kastje van hout en twee glazen platen met daarin een zwarte schijf.
De schijf kan draaien op twee kogellagers die aan de glazen ruiten bevestigd zijn.
Verder is in het kastje niets te zien.
Ligt het kastje plat op tafel dan staat de schijf stil.
Staat het kastje vertikaal dan gaat de schijf steeds sneller draaien.
Leg je hem weer plat dan stopt hij.
De bedoeling is om door niet destructieve observatie er achter te komen hoe het werkt.
Waarom zou die schijf harder gaan draaien? Dat slaat nergens op...
pi_91602823
Jij hebt daadwerkelijk zo een kastje of je hebt het slechts bedacht?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_91603975
Ik heb het zelf bedacht en gebouwd.
Ik zal zo gauw mogelijk foto`s of een filmpje laten zien zodra ik er achter ben hoe dat moet.
Dat zijn dingen waarmee ik vreselijk zit te klunzen. :@
pi_91642964
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 11:09 schreef Schonedal het volgende:
Ik zal zo gauw mogelijk foto`s of een filmpje laten zien zodra ik er achter ben hoe dat moet.
Ik ben benieuwd.
Ik vind dingen die gebruik maken van een stroming die binnen het menselijk begrip oneindig is, zoals bijvoorbeeld zwaartekracht of zonlicht, eigenlijk ook een soort perpetuum mobile. Ik begrijp dat jij dat een PM3 noemt. Of bedoel je wat anders?
pi_91864850
quote:
Op donderdag 20 januari 2011 11:09 schreef Schonedal het volgende:
registreer bij youtube en download u filmpke dr op
try me
pi_91931816
Om het youtube filmpje van mijn PM3 te kunnen zien klik op deze link:
:)
pi_91933407
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 10:26 schreef Schonedal het volgende:
Haha mooi!

Ik gok op een gewichtje aan een touwtje om een asje :P Met wat tandwieletjes ofzo.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_91971988
Ik gok op licht. Het wiel heeft lichte en donkere strepen, vandaar.
Maar hoe dat dan werkt, moet ik nog even uitpuzzelen.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 00:28:07 #241
24533 ACT-F
pi_91972406
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 10:26 schreef Schonedal het volgende:
Volgens mij zit er gewoon een naafmotor in voorzien van accu's. Voor het schakelen zou je bv. een kwikschakelaar o.i.d. kunnen gebruiken die bij horizontale plaatsing geleidt.
pi_91972970
quote:
5s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 00:28 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Volgens mij zit er gewoon een naafmotor in voorzien van accu's. Voor het schakelen zou je bv. een kwikschakelaar o.i.d. kunnen gebruiken die bij horizontale plaatsing geleidt.
Naa, dan is het nep.
Laten we er even van uitgaan dat er geen bron van energie inzit, maar dat het ding echt op uitwendige krachten (zwaartekracht, zonlicht, draaiing van de aarde) draait. Anders wordt het wel erg flauw.
pi_91972988
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 00:20 schreef Kees22 het volgende:
Ik gok op licht. Het wiel heeft lichte en donkere strepen, vandaar.
Maar hoe dat dan werkt, moet ik nog even uitpuzzelen.
Dat is alleen om te laten zien dat het draait lijkt me toch. Bovendien zegt hij dat het onder invloed van zwaartekracht is. :)

[ Bericht 13% gewijzigd door rijsttafel op 28-01-2011 00:47:37 ]
pi_91973354
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 januari 2006 13:26 schreef Wiebelkont het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ]

Ik weet niet of hier al een keer adequaat op gereageerd is, want ik heb even geen tijd om terug te lezen, maar een magnetische isolator of afschermer bestaat niet. Magnetische velden gaan overal doorheen. Wel met voorkeur voor bepaalde materialen, maar uiteindelijk overal doorheen. Dat is wel leuk om te weten. :)
pi_91973449
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 00:50 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Ik weet niet of hier al een keer adequaat op gereageerd is, want ik heb even geen tijd om terug te lezen, maar een magnetische isolator of afschermer bestaat niet. Magnetisme gaat overal doorheen. Wel met voorkeur voor bepaalde materialen, maar uiteindelijk overal doorheen. Dat is wel leuk om te weten. :)
En hoe zit dat dan met die speciale afschermingsdingen? Zoals zakjes met zwarte draden erdoorheen.
En hoe worden die gruwelijk sterke magneten in harde schijven dan afgeschermd?
pi_91973669
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 00:53 schreef Kees22 het volgende:

[..]

En hoe zit dat dan met die speciale afschermingsdingen? Zoals zakjes met zwarte draden erdoorheen.
En hoe worden die gruwelijk sterke magneten in harde schijven dan afgeschermd?
Omdat het veld voorkeur heeft om in dat materiaal te lopen. De permeabiliteit (magnetische "doordringbaarheid") van dat materiaal is groter dan de lucht eromheen. Maar ook de lucht laat door, alleen veel minder. Zie het als een diepe geul in een rivier bijvoorbeeld. Daar kan het meeste water doorheen, maar buiten die geul stroomt ook water.

http://en.wikipedia.org/wiki/Permeability_%28electromagnetism%29

Ook kan je het zo zien: Een magnetisch veld heeft geen begin en eind zoals een elektrisch veld (wat van + naar - loopt), dus je kunt het niet ineens ergens stoppen. Het loopt altijd weer terug naar het begin, no-matter-what je ertussen stopt. Dat komt omdat er in magnetisme niet zoiets is als een losse lading. + en - zijn altijd met elkaar verbonden. Je kan een magneet doormidden zagen, maar dan heb je gewoon twee kleinere magneten, zoals je waarschijnlijk wel weet. Niet ineens een losse + en -, wat bij elektrische ladingen wel kan.

[ Bericht 1% gewijzigd door rijsttafel op 28-01-2011 01:07:52 ]
pi_91977918
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 00:39 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Naa, dan is het nep.
Laten we er even van uitgaan dat er geen bron van energie inzit, maar dat het ding echt op uitwendige krachten (zwaartekracht, zonlicht, draaiing van de aarde) draait. Anders wordt het wel erg flauw.
De presentator van dat filmpje zegt zelf al aan het eind dat het nep is en er iets in zit om de draaiing te maken. Maar omdat jij graag toch in PM wilt geloven moeten we toch vreemde theorieen gaan bedenken. 8)7
  vrijdag 28 januari 2011 @ 14:14:23 #248
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_92031963
Dat de zwaartekracht het wiel aan het draaien kan brengen is omdat het zwaartepunt van het wiel altijd links of rechts van het draaipunt gelegen is.
Het is maar van welke kant je het bekijkt.
;)
pi_92050623
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 08:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De presentator van dat filmpje zegt zelf al aan het eind dat het nep is en er iets in zit om de draaiing te maken. Maar omdat jij graag toch in PM wilt geloven moeten we toch vreemde theorieen gaan bedenken. 8)7
Ja, maar er is wel verschil tussen slim nep en dom nep. Een batterij met motor is echt heel dom nep, daar is ook geen lol aan.
pi_92471000
ik heb is een vraagje.
wat is het verschil tussen perpetuum mobile en perpetuum motion???
oke perpetuum motion is in de ruimte maar is dat het enige verschil???
try me
pi_92471496
Ik zou zeggen dat een perpetuum mobile een apparaat is waar een 'eeuwige beweging' in zit verwerkt en dat een perpetuum motion een eeuwige beweging zelf is.
pi_92478243

[ Bericht 50% gewijzigd door Mr.44 op 07-02-2011 21:29:47 (reageren op een post uit 2006) ]
pi_92806093
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 19:34 schreef Polonium210 het volgende:
Ik zou zeggen dat een perpetuum mobile een apparaat is waar een 'eeuwige beweging' in zit verwerkt en dat een perpetuum motion een eeuwige beweging zelf is.
Ja, behalve dat de engelse term voor dat laatste 'perpetual motion' is.

Hier nog een tamelijk onwaarschijnlijk maar wel fraai (op een werk van M.C. Escher gebaseerd) perpetuum mobile..:

http://www.liveleak.com/view?i=57a_1297510875
pi_92837258
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 03:04 schreef dvr het volgende:

[..]

Ja, behalve dat de engelse term voor dat laatste 'perpetual motion' is.

Hier nog een tamelijk onwaarschijnlijk maar wel fraai (op een werk van M.C. Escher gebaseerd) perpetuum mobile..:

http://www.liveleak.com/view?i=57a_1297510875
Trucage. De schaduwen en lichtinval verraden het al.
Samen moeten we het doen. Zolang rechts maar de boel aanstuurt.
pi_92852678
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:57 schreef Maatregel het volgende:

[..]

Trucage. De schaduwen en lichtinval verraden het al.
Nou, ik zie het er niet aan af.
pi_92853271
Dat niemand eerder zoiets heeft bedacht! Zo eenvoudig. :o
pi_92854733
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 01:29 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nou, ik zie het er niet aan af.
Let maar eens op de schaduw van die vent als hij met de kan water ervoor langs loopt. Dan gebeurd er iets heel geks.
pi_92875125
ah maar ik snap dan niet dat men 2 verschillende termen gebruikt toch dom niet???
try me
pi_92889695
Dit zit toch wel heel knap in elkaar.
Die tekening van Escher ken ik, deze is ook in het beeld rechtsonder te zien.
Je ziet het water onder het wiel door naar achteren en omlaag lopen, maar dan komt het toch op de een of andere manier boven het wiel uit en valt dan naar beneden op het wiel waardoor het gaat draaien.
Dit kan ik niet volgen, heeft iemand een verklaring?
pi_92900678
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 07:33 schreef Maatregel het volgende:

[..]

Let maar eens op de schaduw van die vent als hij met de kan water ervoor langs loopt. Dan gebeurdt er iets heel geks.
De schaduw lijkt niet over de constructie te vallen. Wel over de achtergrond, maar de constructie zelf blijft helder in beeld.
pi_92900729
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 01:13 schreef Kees22 het volgende:

[..]

De schaduw lijkt niet over de constructie te vallen. Wel over de achtergrond, maar de constructie zelf blijft helder in beeld.
Naar trekje, dat woorden verbeteren.
pi_110674082
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2011 10:26 schreef Schonedal het volgende:
Iemand er al achter hoe dit werkt?
In eerste instantie dacht ik aan licht. Moest meteen aan de Radiometer van Crookes denken.

Maar dan zou hij in het begin ook al moeten draaien. Of er moet een belemmerend iets in zitten waardoor alleen als hij verticaal staat die energie kan omzetten/inzetten.

Het is mij nog niet helemaal duidelijk of je door het filmpje kan achterhalen hoe het werkt. Of dat je dat ding echt in handen moet hebben. Voor hetzelfde geldt kom je er pas achter als je hem op zijn kop zet. Of dat je een doel over die witte plaat legt en hem rechtop zet.
pi_110677172
Deze zonnemotor bevat waterstofgas onder lage druk.
De vaantjes van dun mica zijn aan één kant zwart gemaakt en aan de andere kant reflecterend.
Als er licht op de wieken valt worden alleen de zwarte zijden verwarmd omdat hier het licht geabsorbeerd wordt.
Overal op de vaantjes zullen waterstofmoleculen botsen en weer terugstuiteren.
Een waterstofmolecuul zal aan de zwarte zijde met grotere snelheid afstuiteren dan het aangekomen is omdat het zelf ook warmteenergie opneemt.
De reactiekracht duwt het vaantje weg waardoor het molentje gaat draaien.
pi_110677689
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2009 15:47 schreef Handschoen het volgende:

[..]

Hier zijn ze al jaren naar op zoek (een magneet met 1 pool), maar die hebben ze nog niet gevonden :P. Mischien kan Haushofer hier ook iets over vertellen... ?
Ik heb ooit eens gehoord/gelezen over een onderzoek naar het vòòrkomen van monopolen.
Men had een apparaat gemaakt dat deze deeltjes moest kunnen aantonen in de kosmische straling.
Toen men het apparaat aanzette klonk na 10 minuten een bel dat er één gevonden was, maar later nooit meer, ook niet na jaren observeren.
Het verhaal heeft een hoog broodje aap gehalte, maar toch .... :)
pi_110678245
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 15:40 schreef Schonedal het volgende:
Deze zonnemotor bevat waterstofgas onder lage druk.
De vaantjes van dun mica zijn aan één kant zwart gemaakt en aan de andere kant reflecterend.
Als er licht op de wieken valt worden alleen de zwarte zijden verwarmd omdat hier het licht geabsorbeerd wordt.
Overal op de vaantjes zullen waterstofmoleculen botsen en weer terugstuiteren.
Een waterstofmolecuul zal aan de zwarte zijde met grotere snelheid afstuiteren dan het aangekomen is omdat het zelf ook warmteenergie opneemt.
De reactiekracht duwt het vaantje weg waardoor het molentje gaat draaien.
Was al deels bekend met de werking van die molen. Dacht daarom eerst dat het met jouw PM3 ook zo werkte. Maar dat is dus blijkbaar niet zo.

Je zegt dat je door zelf te doen de werking kan achterhalen van jouw PM3. Maar dat gaat een beetje lastig achter een computer. Bevat jouw youtube-fragment daardoor genoeg informatie om de werking van jouw PM3 te achterhalen?
  maandag 23 april 2012 @ 18:41:48 #267
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_110703097
quote:
5s.gif Op maandag 23 april 2012 18:41 schreef pfaf het volgende:

[..]

Een motor?
Dat zou wel heel kinderachtig zijn. Ondanks dat je die 2 lagers makkelijk als 2 polen kan gebruiken.

Het is mij overigens nog steeds niet duidelijk of je door dat Youtube-fragment de werking kan achterhalen. Of dat je daarvoor dat ding toch echt in je handen moet hebben.
pi_110714175
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 14:20 schreef Kabolter het volgende:

Iemand er al achter hoe dit werkt?
In eerste instantie dacht ik aan licht. Moest meteen aan de Radiometer van Crookes denken.
Hij geeft zelf al aan dat er een energiebron is die zorgt dat het zwaartepunt van de schijf steeds buiten de schijf ligt. Misschien vergelijkbaar met zo iets maar gebaseerd op statische elektriciteit of zo?

Volgens mij heeft ook eens iemand zo'n PM3 gemaakt met een fietswiel.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  dinsdag 24 april 2012 @ 17:21:16 #270
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_110728554
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 00:00 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Dat zou wel heel kinderachtig zijn.
Elke claim op perpetuum mobile-schap is kinderachtig. :D
pi_110742491
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 11:59 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Hij geeft zelf al aan dat er een energiebron is die zorgt dat het zwaartepunt van de schijf steeds buiten de schijf ligt. Misschien vergelijkbaar met zo iets maar gebaseerd op statische elektriciteit of zo?

Volgens mij heeft ook eens iemand zo'n PM3 gemaakt met een fietswiel.
Dat was mij ontgaan. Dacht dat hij ergens anders op reageerde.
pi_110742585
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 april 2012 17:21 schreef pfaf het volgende:

[..]

Elke claim op perpetuum mobile-schap is kinderachtig. :D
Er zitten volgens mij nog wel mogelijkheden om een 'tijdelijke' PM te bouwen. En dan bedoel ik qua theorie. Dat ze later energievormen anders gaan inschalen. Puur op basis van netto energiewinst zal het denk ik erg lastig worden.
  woensdag 25 april 2012 @ 18:05:12 #273
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_110776582
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 21:43 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Er zitten volgens mij nog wel mogelijkheden om een 'tijdelijke' PM te bouwen. En dan bedoel ik qua theorie. Dat ze later energievormen anders gaan inschalen. Puur op basis van netto energiewinst zal het denk ik erg lastig worden.
Een perpetuum mobile is een perpetuum mobile. Een tijdelijke- of een bijna- of een beetje-perpetuum mobile bestaat niet.
pi_110777835
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2011 10:26 schreef Schonedal het volgende:
Ik kan me voorstellen dat je als je de schijf doorsnijdt een spiraalvormige buis is te zien. Een kogel die in die spiraal ligt recht onder het middelpunt van de schijf zal de spiraal dan raken met een raaklijn die niet volledig horizontaal is. Daardoor heeft de kracht die de kogel op de wand van de spiraal uitoefent een kleine horizontale component die de schijf doet draaien. De versnelling houdt op als de kogel het einde van de spiraal bereikt. Door het vlak van de spiraal hol of bol te maken kan de kogel weer terug rollen door de spiraal als de schijf plat wordt neergelegd. In plaats van een kogel kan ook een vloeistof worden gebruikt.
pi_110781588
quote:
5s.gif Op woensdag 25 april 2012 18:05 schreef pfaf het volgende:

[..]

Een perpetuum mobile is een perpetuum mobile. Een tijdelijke- of een bijna- of een beetje-perpetuum mobile bestaat niet.
Dat besef heb ik. Ik kan mij echter voorstellen dat je een PM kan maken van een energievorm die eerst niet als energiebron wordt gezien, maar later wel. Denk bijvoorbeeld dat zwaartekracht zoiets zou kunnen zijn. Het wordt nu meer gezien als een hand die een boog aanspant. Laat je de pijl los dan ben je de energie kwijt.

En zo zullen er misschien nog wel meer vormen zijn waarbij het later mogelijk is om aan te geven dat ze toch onder energie vallen.

Ik zeg niet dat het gaat gebeuren. Ik denk echter wel dat er een kans is dat het wel gebeurd.
pi_110787829
quote:
1s.gif Op woensdag 25 april 2012 18:40 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dat je als je de schijf doorsnijdt een spiraalvormige buis is te zien. Een kogel die in die spiraal ligt recht onder het middelpunt van de schijf zal de spiraal dan raken met een raaklijn die niet volledig horizontaal is. Daardoor heeft de kracht die de kogel op de wand van de spiraal uitoefent een kleine horizontale component die de schijf doet draaien. De versnelling houdt op als de kogel het einde van de spiraal bereikt. Door het vlak van de spiraal hol of bol te maken kan de kogel weer terug rollen door de spiraal als de schijf plat wordt neergelegd. In plaats van een kogel kan ook een vloeistof worden gebruikt.
Dit vind ik toch wel erg knap bedacht, alleen mijn PM3 kan uren zoniet dagen blijven draaien.
Dat zie ik niet met jouw systeem gebeuren. :)
pi_110788418
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 21:24 schreef Schonedal het volgende:

[..]

Dit vind ik toch wel erg knap bedacht, alleen mijn PM3 kan uren zoniet dagen blijven draaien.
Dan neem ik aan dat de wrijving op de lagers zeer klein is. Ik ga mijn hersenen nog maar eens verder pijnigen. Er zal toch iets moeten zijn dat een dreigend evenwicht van de schijf verstoort.
pi_110985604
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2011 01:15 schreef Maatregel het volgende:

[..]

Naar trekje, dat woorden verbeteren.
Enig idee hoe pijnlijk het is om spellingsfouten te moeten verbeteren?
pi_110985654
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 03:42 schreef Kees22 het volgende:

Enig idee hoe pijnlijk het is om spellingsfouten te moeten verbeteren?
Ja. Au!
pi_110988695
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2009 00:02 schreef MouzurX het volgende:

Deze kwam ik in mijn speurtocht van gisteren tegen:

Hoewel ik zeker weet dat het fake is, vind ik het wel goed geslaagd.
Je ziet allemaal ingewikkelde voorbeelden, waar dagen of weken aan gewerkt is en hier heeft iemand met wat ducktape en karton zo'n ding inelkaar geflanst.

Ben er nog niet helemaal uit hoe de maker dat ding voedt.
Wie het ziet, mag het zeggen!

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-05-2012 11:23:16 ]
pi_110990888
Deze is wat minder serieus :P

pi_111003483
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 10:41 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je ziet allemaal ingewikkelde voorbeelden, waar dagen of weken aan gewerkt is en hier heeft iemand met wat ducktape en karton zo'n ding inelkaar geflanst.

Een transformator heeft 2 spoelen die niet met elkaar in contact staan
Plaats spoel 2 van de trafo aan de andere kant van de kartonnen doos waar het ding opligt en dat apparaat krijgt zijn stroom door inductie.
De magneet is enkel een afleiding en kan nooit een stroom door een spoel laten lopen, daar is een wisselend magnetisch veld voor nodig
pi_111009010
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 17:43 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Een transformator heeft 2 spoelen die niet met elkaar in contact staan
Plaats spoel 2 van de trafo aan de andere kant van de kartonnen doos waar het ding opligt en dat apparaat krijgt zijn stroom door inductie.
De magneet is enkel een afleiding en kan nooit een stroom door een spoel laten lopen, daar is een wisselend magnetisch veld voor nodig
Hmm, dat zou logisch zijn.
Uit de comments maak ik op dat hij hem van plexiglas wil gaan nabouwen.
Ik vraag me af of die 5-10 windingen op de spoel sowieso genoeg zijn om zoiets werkend te krijgen.
pi_111014316
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 19:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hmm, dat zou logisch zijn.
Uit de comments maak ik op dat hij hem van plexiglas wil gaan nabouwen.
Ik vraag me af of die 5-10 windingen op de spoel sowieso genoeg zijn om zoiets werkend te krijgen.
er is maar een paar volt nodig om dat te laten draaien
het voltage wat uit een transformator staat gelijk aan het verschil in het aantal windinningen en energie verlies tussen de 2 spoelen.
met een paar windingen aan de ene kant en een normale transformator aan de andere kant kan je best een paar volt halen (denk ik)

en ik denk niet dat hij een knoop batterij in het karton heeft geprutst.
pi_111015210
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 21:23 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

er is maar een paar volt nodig om dat te laten draaien
het voltage wat uit een transformator staat gelijk aan het verschil in het aantal windinningen en energie verlies tussen de 2 spoelen.
met een paar windingen aan de ene kant en een normale transformator aan de andere kant kan je best een paar volt halen (denk ik)

en ik denk niet dat hij een knoop batterij in het karton heeft geprutst.
Heb ik ook nog aan gedacht maar volgens mij zijn die sneller leeg dan dat je het filmpje kan opnemen als je er zo'n motortje op wil draaien :P
pi_111024096
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 04:04 schreef dvr het volgende:

[..]

Ja. Au!
Ja Au! :%
:@
pi_111270648
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 21:24 schreef Schonedal het volgende:

[..]

Dacht eerst aan een differentieeltakel met een zwaar gewicht eraan. Mechanisme uit een staande klok, minus echappement? Maar die zouden niet zo lang draaien neem ik aan. Elektrische motor met batterij of zonnecellen en een kwikschakelaar? Draaiend magnetisch veld onder de tafel en magneten in het wiel?

Als het mechanisme meedraait of vrij kan hangen in de schijf dan zou één kogellager volstaan; ik gok daarom dat het een stationair mechanisme betreft, bevestigd op de centrale as; het draaiende wiel is slechts een dun omhulsel bestaande uit twee dunne schijven met een met een band zwart papier of tape ertussen als spacer.
Bij het rechtop zetten draaide de schijf even in wijzerzin alvorens in tegenwijzerzin te versnellen. Eerste beweging omdat het niet perfect uitgebalanceerd is, tweede op moment dat de motor of mechanisme bekrachtigd wordt? De belichting varieert een beetje gedurende het filmpje en de bevestiging aan het glas vooraan en achteraan staan kruislings tov elkaar, maar heeft waarsch niets te betekenen...
Ben je soms familie van Johann Bessler?
pi_111315997
Perpetuum mobile, is dat vergelijkbaar met een vierkante cirkel?
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_111316314
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 23:43 schreef man1986 het volgende:
Perpetuum mobile, is dat vergelijkbaar met een vierkante cirkel?
Nee, dat is een mobieltje dat je nooit meer hoeft op te laden.
pi_111316496
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 23:50 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee, dat is een mobieltje dat je nooit meer hoeft op te laden.
het is dus een vierkante cirkel ;)
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_116308652
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 10:41 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Diezelfde gast heeft nu weer een filmpje online gezet.

Zo te zien is het een Fries of een Groninger, niet zo ver hier vandaan :D
38 miles, dus zo'n 60km van het Lauwersmeergebied.

Dit ding moet nep zijn, kan niet missen want het voltage zou volgens mij moeten zakken als hij de motor aansluit.
pi_116326703
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 16:23 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Diezelfde gast heeft nu weer een filmpje online gezet.

Zo te zien is het een Fries of een Groninger, niet zo ver hier vandaan :D
38 miles, dus zo'n 60km van het Lauwersmeergebied.

Dit ding moet nep zijn, kan niet missen want het voltage zou volgens mij moeten zakken als hij de motor aansluit.
5/6 vwo stof. de wet van lenz. als je een spoel op een stroomkring aansluit, wordt deze spoel "opgeladen". en zodra je de stroomkring losmaakt duurt het even voordat de stroom weer op is. omdat de camera niet goed kan laten zien of dat motortje langzamer gaat draaien, lijkt het alsof hij even snel blijft draaien. maar laat deze opstelling 10 minuten staan en de motor stopt met draaien.

kortom - niets nieuws aan de horizon ;-)
pi_116329280
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 22:07 schreef Asphias het volgende:

[..]

5/6 vwo stof. de wet van lenz. als je een spoel op een stroomkring aansluit, wordt deze spoel "opgeladen". en zodra je de stroomkring losmaakt duurt het even voordat de stroom weer op is. omdat de camera niet goed kan laten zien of dat motortje langzamer gaat draaien, lijkt het alsof hij even snel blijft draaien. maar laat deze opstelling 10 minuten staan en de motor stopt met draaien.

Ik denk niet dat de wet van Lenz dit verklaart. Dat gaat om miliseconden, niet om minuten.
pi_116330092
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 22:07 schreef Asphias het volgende:

[..]

Dan zou dus de aansluiting op de meter de spoel opladen???
Ik kan niet goed zien wat die meter zou moeten meten.
Verder zie ik een sterke magneet (van een harde schijf of zo) op een spoel geplakt.
Maar een vaste magneet levert geen verandering op in de spoel, dus geen stroom.
pi_116330536
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 23:01 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dan zou dus de aansluiting op de meter de spoel opladen???
Ik kan niet goed zien wat die meter zou moeten meten.
Verder zie ik een sterke magneet (van een harde schijf of zo) op een spoel geplakt.
Maar een vaste magneet levert geen verandering op in de spoel, dus geen stroom.
Een spoel opladen lijkt me onmogelijk.
pi_116331809
quote:
1s.gif Op zondag 2 september 2012 23:08 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Een spoel opladen lijkt me onmogelijk.
Ik ging door op wat Asphias schreef, maar een koperdraad opladen met een spanningsverschil lijkt me inderdaad ook onmogelijk.
Ik kende de wet van Lenz niet, maar wikipedia is geduldig: gewoon: een veranderend magnetisch veld over een spoel veroorzaakt een spanningsverschil over die spoel.
Maar er is een vaste, onveranderlijke magneet op de spoel geplakt.
En de meter wijst 5,90 aan. 5,90 wat? ik kan het niet zien.
En dan een motortje dat op een batterij loopt (gelijkstroom), loopt dat ook op wisselstroom?

Waarom bouwt niemand het na? Dat doe je toch in de wetenschap: nabouwen en kijken of je hetzelfde krijgt.
pi_116333759
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 23:31 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik ging door op wat Asphias schreef, maar een koperdraad opladen met een spanningsverschil lijkt me inderdaad ook onmogelijk.
Ik kende de wet van Lenz niet, maar wikipedia is geduldig: gewoon: een veranderend magnetisch veld over een spoel veroorzaakt een spanningsverschil over die spoel.
Maar er is een vaste, onveranderlijke magneet op de spoel geplakt.
En de meter wijst 5,90 aan. 5,90 wat? ik kan het niet zien.
En dan een motortje dat op een batterij loopt (gelijkstroom), loopt dat ook op wisselstroom?

Waarom bouwt niemand het na? Dat doe je toch in de wetenschap: nabouwen en kijken of je hetzelfde krijgt.
Ik wil het wel nabouwen, heb alleen de onderdelen niet.
pi_116334172
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 00:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik wil het wel nabouwen, heb alleen de onderdelen niet.
Razendsterke magneet, koperdraad lukt nog wel. Die extra draad bovenop de spoel, we zullen zien. Krokodillenbekjes, motortje en meter? Even zoeken.
pi_116334357
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 00:42 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Razendsterke magneet, koperdraad lukt nog wel. Die extra draad bovenop de spoel, we zullen zien. Krokodillenbekjes, motortje en meter? Even zoeken.
Vet! Maak je een filmpje? Mss kan je het als videoboodschap posten?
Moet je natuurlijk nog wel ergens in het park gaan filmen op een bankje :)
pi_116338982
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 00:42 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Aan de vorm van de magneet te zien komt deze uit een hard disk. Sloop een oude h.d.
pi_116339064
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 10:55 schreef Rmie het volgende:

[..]

Aan de vorm van de magneet te zien komt deze uit een hard disk. Sloop een oude h.d.
Dat staat idd ook in zijn comments.
Heb hier nog wel een oude HDD liggen. Alleen waar haal je zulk dik koperdraad? Kan wel een luidspreker slopen maar dat is ook maar dun spul.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')