abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33694301
Waarom een perpetuum mobile onmogelijk is

Prof. Etienne Vermeersch
http://www.etiennevermeer(...)ls/wet/pm_onmogelijk
Goden hebben dezelfde vervelende eigenschap als kabouters. Als je ernaar kijkt, verdwijnen ze.
  woensdag 4 januari 2006 @ 14:42:17 #77
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_33694487
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 10:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]

De meeste materialen verliezen hun magnetische eigenschappen bij bepaalde temperaturen, maar zolang je een materiaal daar niet aan blootstelt ( of andere deformaties; sommige magneten kunnen hun magnetisme ook verliezen na harde klappen, geloof ik ) kan deze in principe erg lang magnetisch blijven. Leuke quotejes:
[..]

Zo, knal ik ook weer es een lekker lapje tekst hier neer
Maarik begrijp hier ook uit dat materiele magneten elkaar beinvloeden.. Lijkt me dat het dan een stuk sneller gaat, het verlies van magnetisme?
pi_33694523
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 13:26 schreef Wiebelkont het volgende:

[..]

[[url=http://img125.imagevenue.com/loc191/th_4a22f_magn.JPG]afbeelding][/URL]

Had geen zin de tekening helemaal af te maken, maar het mag duidelijk zijn. De rode polen en witte polen op de magneten, en de blauwe lijnen stellen magnetische afscherming voor.

De polen blijven elkaar oneinding wegduwen, er is geen omgekeerde pool om dat effect ongedaan te maken, want die zijn allen afgeschermd.
dan zal het apparaat toch blijven steken op de energetisch meest gunstige positie: de magneten in de binnenring precies tussen de magneten van de buitenring in. Ik zien niet in waarom dit zou moeten gaan draaien. En bovendien is het geen perpetuum mobile, want magneten hebben niet het eeuwige leven.

volgens mij bedoel je trouwens de perendev motor, en die doet het niet. Ja, ze claimen van wel, maar dat doen ze natuurlijk uitsluitend uit financiele overwegingen. Grappig genoeg blijven zulke claims altijd beperkt tot vage websites en redden het nooit in de wetenschappelijke wereld van feiten en bewijzen. En dat terwijl je er toch flink aan zou kunnen verdienen en een Nobelprijs zelfs binnen handbereik ligt.

Ik heb er trouwens ook een:

Ik ga er meteen patent op aanvragen
  woensdag 4 januari 2006 @ 15:02:26 #79
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_33695124
Welke maffe mod heeft nou ineens de titel aangepast en daar een spelfout in gemaakt
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_33695161
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 15:02 schreef Flurry het volgende:
Welke maffe mod heeft nou ineens de titel aangepast en daar een spelfout in gemaakt
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 21:32 schreef Alicey het volgende:
TT aangepast.
  woensdag 4 januari 2006 @ 15:05:12 #81
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_33695220
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 15:03 schreef Wiebelkont het volgende:

[..]

[..]
tnx, mijn wereld is weer compleet
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  woensdag 4 januari 2006 @ 15:07:04 #82
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_33695300
TT weer aangepast.
pi_33695310
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 14:08 schreef Haushofer het volgende:
Misschien is het handig om een perpetuum mobile te definieren. Ik zou dat denk ik zo doen:

Een perpetuum mobile levert, wanneer ze in beweging is gebracht, bruikbare arbeid. Zonder dat je er energie in hoeft te stouwen.
Moet het woord "eeuwig" niet ergens in de definitie?
pi_33695351
Is het hele universum een perpetuum mobile? Misschien vinden we ooit ook nog wel een lek in ons universum
  woensdag 4 januari 2006 @ 15:46:00 #85
118447 Tique3
deze avater kreeg aandacht :7
pi_33696635
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 14:43 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

[afbeelding]

Leuk plaatje, jammer dat dat systeem niet werkt

@Modwire, de zwaartekracht is wél een kracht, dat is een adhesiekracht en deze speelt bij zulke instrumenten dus ook een rol.

In principe zou je kunnen zeggen dat het universum een perpetuum mobile is omdat alle energie behouden blijft maar tijdens bepaalde acties omgezet wordt in een andere vorm van energie.
Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
pi_33698057
Ik heb altijd geleerd dat zwaartekracht een buiging van de ruimtetijd is.
Power perceived is power achieved.
pi_33698150
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:18 schreef thefunny het volgende:

[..]

In 1870 zeiden ze ook dat vliegen onmogelijk was.
Tuurlijk. Een vogel had men ook nog nooit gezien.
  woensdag 4 januari 2006 @ 16:37:57 #88
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33698722
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 14:26 schreef Modwire het volgende:

[..]

Zwaartekracht is geen kracht...
je hebt gelijk maar je kunt het wel zo benaderen.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_33698916
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 16:22 schreef Toeps het volgende:

[..]

Tuurlijk. Een vogel had men ook nog nooit gezien.
+1: Scherp
Power perceived is power achieved.
pi_33699490
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 14:42 schreef Alicey het volgende:

[..]

Maarik begrijp hier ook uit dat materiele magneten elkaar beinvloeden.. Lijkt me dat het dan een stuk sneller gaat, het verlies van magnetisme?
Dat valt nogal mee, je kan een magneet wel onmiddelijk zijn magnetisme laten verliezen door een harde klap.
Door die klap schieten de zogenaamde Weisgebieden weer helemaal uit hun richting.
  woensdag 4 januari 2006 @ 17:03:02 #91
107557 PeeJay
En god zag dat het lauw was
pi_33699511
quote:
In principe zou je kunnen zeggen dat het universum een perpetuum mobile is omdat alle energie behouden blijft maar tijdens bepaalde acties omgezet wordt in een andere vorm van energie.
Nee, wat je hier in feite doet is een overdracht van bestaande kinetische energie. het rendement zal alleen veel hoger zitten omdat in de ruimte geen of nauwelijks sprake is van wrijvingen die we hier op aarde wel ondervinden. Er ontstaat hier geen energie uit het *niets*.
All I Need, is the air I breathe...
pi_33699593
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 17:03 schreef PeeJay het volgende:

[..]

Nee, wat je hier in feite doet is een overdracht van bestaande kinetische energie. het rendement zal alleen veel hoger zitten omdat in de ruimte geen of nauwelijks sprake is van wrijvingen die we hier op aarde wel ondervinden. Er ontstaat hier geen energie uit het *niets*.
en in de ruimte wel?
  woensdag 4 januari 2006 @ 17:09:21 #93
107557 PeeJay
pi_33699712
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 17:05 schreef Chimay het volgende:

[..]

en in de ruimte wel?
eveneens niet. ik probeer ermee te zeggen dat het alleen n overdracht is, maar geen energie ontstaat. Denk dat ik wat onduidelijk ben geweest
  woensdag 4 januari 2006 @ 17:15:17 #94
118447 Tique3
pi_33699906
een perpetuum mobile is volgens mij niet het opwekken van energie maar het behoud van energie.
Door het apparaat o.i.d. te starten zal het eeuwig en constant doorgaan.

Op zo'n manier is het heelal wel een perpetuum mobile. Alle energie wordt op een bepaalde manier omgezet en dat gaat eeuwig door (volgens de wet behoud van energie).
pi_33699962
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 17:15 schreef Tique3 het volgende:
een perpetuum mobile is volgens mij niet het opwekken van energie maar het behoud van energie.
Door het apparaat o.i.d. te starten zal het eeuwig en constant doorgaan.

Op zo'n manier is het heelal wel een perpetuum mobile. Alle energie wordt op een bepaalde manier omgezet en dat gaat eeuwig door (volgens de wet behoud van energie).
wie zegt dat het eeuwig doorgaat?
pi_33700122
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 12:56 schreef Rouser het volgende:
Stond vandaag een stuk over in de telegraaf. Over een belg die zo'n apparaat denkt gemaakt te hebben. Dat gaan ze nu bekijken bij TU Delft

Edit: Ik kan alleen het artikel niet vinden. Misschien bij de restricted edition. (Stond in de papieren versie op de pagina naast de strips )
Ik ben eens benieuwd welke onderzoeker van een universiteit zijn naam op het spel gaat zetten door zich met zo'n dingen bezig te houden.
pi_33700152
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 14:43 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

dan zal het apparaat toch blijven steken op de energetisch meest gunstige positie: de magneten in de binnenring precies tussen de magneten van de buitenring in. Ik zien niet in waarom dit zou moeten gaan draaien. En bovendien is het geen perpetuum mobile, want magneten hebben niet het eeuwige leven.

volgens mij bedoel je trouwens de perendev motor, en die doet het niet. Ja, ze claimen van wel, maar dat doen ze natuurlijk uitsluitend uit financiele overwegingen. Grappig genoeg blijven zulke claims altijd beperkt tot vage websites en redden het nooit in de wetenschappelijke wereld van feiten en bewijzen. En dat terwijl je er toch flink aan zou kunnen verdienen en een Nobelprijs zelfs binnen handbereik ligt.

Ik heb er trouwens ook een:

[afbeelding]

Die komt van het wetenschapsforum
Ik had een tijdje geleden hetzelfde idee als die man met de magneten en was er heilig van overtuigt dat het moest gaan werken. Na wat zoeken op ineternet kwam ik erachter dat er zelfs een benaming voor was (Perpetuum) en dat er dus al iemand was die hetzelfde idee had.

Probleem is volgens mij dat er weerstand ontstaat als je er een dinamo aan vast gaat koppelen die stroom geeft.
Een discussie win je nooit.
Er ging vannacht om 9 uur nog een auto voorbij.
pi_33700219
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 17:22 schreef mikezwet het volgende:

[..]

Die komt van het wetenschapsforum
Ik had een tijdje geleden hetzelfde idee als die man met de magneten en was er heilig van overtuigt dat het moest gaan werken. Na wat zoeken op ineternet kwam ik erachter dat er zelfs een benaming voor was (Perpetuum) en dat er dus al iemand was die hetzelfde idee had.

Probleem is volgens mij dat er weerstand ontstaat als je er een dinamo aan vast gaat koppelen die stroom geeft.
ook al zet je er geen dynamo aan vast, dan nog zal het ding niet blijven draaien
  woensdag 4 januari 2006 @ 17:24:37 #99
118447 Tique3
pi_33700227
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 17:17 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

wie zegt dat het eeuwig doorgaat?
3. De Wet van Behoud van Energie

De Wet van Behoud van Energie (WvBvE) is een natuurkundige wet die stelt dat de totale hoeveelheid energie in een afgesloten systeem (zonder uitwisseling met de buitenwereld) niet kan veranderen. Energie kan van vorm veranderen, en kan doorgegeven worden aan andere delen van het systeem, maar kan niet verdwijnen of verschijnen. Voor berekeningen aan snelheden in ruimtereizen onder invloed van zwaartekracht kan deze wet als volgt geschreven worden:

(Vgl. 8) v²(r) - 2 vk²(r) = E(a)

(Vgl. 9) E(a) = -vk²(a) = -v0² M/r (E(a) < 0)

(Vgl. 10) E(a) = vinf² (E(a) ≥ 0)

Hierin is v²(r) de baansnelheid op afstand r van het centrum van de planeet, vk(r) de keplersnelheid op dezelfde afstand, a de lengte van de halve lange as (die constant is voor een bepaalde baan), vinf de snelheid op oneindige afstand, and E(a) de totale energie, die alleen van de lengte a van de halve lange as afhangt.

De eerste term aan de linkerkant van vergelijking 8 geeft de kinetische energie aan (de energie vanwege de snelheid), en de tweede term de potentiële energie (de energie vanwege de plaats).

Bron
Wiki wet behoud van energie
  woensdag 4 januari 2006 @ 17:31:34 #100
107557 PeeJay
pi_33700452
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 17:24 schreef Tique3 het volgende:

[..]

3. De Wet van Behoud van Energie

De Wet van Behoud van Energie (WvBvE) is een natuurkundige wet die stelt dat de totale hoeveelheid energie in een afgesloten systeem (zonder uitwisseling met de buitenwereld) niet kan veranderen. Energie kan van vorm veranderen, en kan doorgegeven worden aan andere delen van het systeem, maar kan niet verdwijnen of verschijnen. Voor berekeningen aan snelheden in ruimtereizen onder invloed van zwaartekracht kan deze wet als volgt geschreven worden:

(Vgl. 8) v²(r) - 2 vk²(r) = E(a)

(Vgl. 9) E(a) = -vk²(a) = -v0² M/r (E(a) < 0)

(Vgl. 10) E(a) = vinf² (E(a) ≥ 0)

Hierin is v²(r) de baansnelheid op afstand r van het centrum van de planeet, vk(r) de keplersnelheid op dezelfde afstand, a de lengte van de halve lange as (die constant is voor een bepaalde baan), vinf de snelheid op oneindige afstand, and E(a) de totale energie, die alleen van de lengte a van de halve lange as afhangt.

De eerste term aan de linkerkant van vergelijking 8 geeft de kinetische energie aan (de energie vanwege de snelheid), en de tweede term de potentiële energie (de energie vanwege de plaats).

Bron
Wiki wet behoud van energie
Voor zover de kennis van de mens reikt kan je idd aannemen dat dit waar is. Maar het is niet duidelijk wat er zich buiten de grenzen van het heelal afspeelt. Het is dus vooral een aanname op de kennis die we nu hebben. Voor zover we nu de kennis hebben heb je gelijk. Tenminste, als je met het Heelal *alles wat er bestaat* bedoelt

[ Bericht 1% gewijzigd door PeeJay op 04-01-2006 17:38:18 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')