Dit vind ik toch wel erg knap bedacht, alleen mijn PM3 kan uren zoniet dagen blijven draaien.quote:Op woensdag 25 april 2012 18:40 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat je als je de schijf doorsnijdt een spiraalvormige buis is te zien. Een kogel die in die spiraal ligt recht onder het middelpunt van de schijf zal de spiraal dan raken met een raaklijn die niet volledig horizontaal is. Daardoor heeft de kracht die de kogel op de wand van de spiraal uitoefent een kleine horizontale component die de schijf doet draaien. De versnelling houdt op als de kogel het einde van de spiraal bereikt. Door het vlak van de spiraal hol of bol te maken kan de kogel weer terug rollen door de spiraal als de schijf plat wordt neergelegd. In plaats van een kogel kan ook een vloeistof worden gebruikt.
Dan neem ik aan dat de wrijving op de lagers zeer klein is. Ik ga mijn hersenen nog maar eens verder pijnigen. Er zal toch iets moeten zijn dat een dreigend evenwicht van de schijf verstoort.quote:Op woensdag 25 april 2012 21:24 schreef Schonedal het volgende:
[..]
Dit vind ik toch wel erg knap bedacht, alleen mijn PM3 kan uren zoniet dagen blijven draaien.
Dat zie ik niet met jouw systeem gebeuren.
Enig idee hoe pijnlijk het is om spellingsfouten te moeten verbeteren?quote:Op donderdag 17 februari 2011 01:15 schreef Maatregel het volgende:
[..]
Naar trekje, dat woorden verbeteren.
Ja. Au!quote:Op dinsdag 1 mei 2012 03:42 schreef Kees22 het volgende:
Enig idee hoe pijnlijk het is om spellingsfouten te moeten verbeteren?
Deze kwam ik in mijn speurtocht van gisteren tegen:quote:Op zondag 20 december 2009 00:02 schreef MouzurX het volgende:
Waarom werken magneten dan eigenlijk niet? Er zou toch een algemene verklaring voor moeten zijn dan? Zoals voor zwaartekracht, wat valt moet je ook weer omhoog brengen.
Je kan toch bijvoorbeeld een magneet draaien zodat hij geen kracht meer uitoefent op een voorwerp? Als je dan dus een magneet laat draaien(in een electromotor wordt al zoiets gebruikt) met een ander onderdeel dat telkens wordt aangetrokken en dandoor de zwaartekracht naar beneden wordt getrokken, heb je toch een PM?
Ik las trouwens ook van de week dat ze mbv van een speciale stof een magneet met maar 1 poolhadden uitgevonden oid?(dus geen + en - maar alleen een -) Zou dat dan misschien gebruikt kunnen worden voor zo'n toepassing?
Een transformator heeft 2 spoelen die niet met elkaar in contact staanquote:Op dinsdag 1 mei 2012 10:41 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Deze kwam ik in mijn speurtocht van gisteren tegen:
Hoewel ik zeker weet dat het fake is, vind ik het wel goed geslaagd.
Je ziet allemaal ingewikkelde voorbeelden, waar dagen of weken aan gewerkt is en hier heeft iemand met wat ducktape en karton zo'n ding inelkaar geflanst.
Ben er nog niet helemaal uit hoe de maker dat ding voedt.
Wie het ziet, mag het zeggen!
Hmm, dat zou logisch zijn.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 17:43 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Een transformator heeft 2 spoelen die niet met elkaar in contact staan
Plaats spoel 2 van de trafo aan de andere kant van de kartonnen doos waar het ding opligt en dat apparaat krijgt zijn stroom door inductie.
De magneet is enkel een afleiding en kan nooit een stroom door een spoel laten lopen, daar is een wisselend magnetisch veld voor nodig
er is maar een paar volt nodig om dat te laten draaienquote:Op dinsdag 1 mei 2012 19:56 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hmm, dat zou logisch zijn.
Uit de comments maak ik op dat hij hem van plexiglas wil gaan nabouwen.
Ik vraag me af of die 5-10 windingen op de spoel sowieso genoeg zijn om zoiets werkend te krijgen.
Heb ik ook nog aan gedacht maar volgens mij zijn die sneller leeg dan dat je het filmpje kan opnemen als je er zo'n motortje op wil draaienquote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:23 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
er is maar een paar volt nodig om dat te laten draaien
het voltage wat uit een transformator staat gelijk aan het verschil in het aantal windinningen en energie verlies tussen de 2 spoelen.
met een paar windingen aan de ene kant en een normale transformator aan de andere kant kan je best een paar volt halen (denk ik)
en ik denk niet dat hij een knoop batterij in het karton heeft geprutst.
Dacht eerst aan een differentieeltakel met een zwaar gewicht eraan. Mechanisme uit een staande klok, minus echappement? Maar die zouden niet zo lang draaien neem ik aan. Elektrische motor met batterij of zonnecellen en een kwikschakelaar? Draaiend magnetisch veld onder de tafel en magneten in het wiel?quote:Op woensdag 25 april 2012 21:24 schreef Schonedal het volgende:
[..]
Dit vind ik toch wel erg knap bedacht, alleen mijn PM3 kan uren zoniet dagen blijven draaien.
Dat zie ik niet met jouw systeem gebeuren.
Nee, dat is een mobieltje dat je nooit meer hoeft op te laden.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 23:43 schreef man1986 het volgende:
Perpetuum mobile, is dat vergelijkbaar met een vierkante cirkel?
het is dus een vierkante cirkelquote:Op dinsdag 8 mei 2012 23:50 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nee, dat is een mobieltje dat je nooit meer hoeft op te laden.
Diezelfde gast heeft nu weer een filmpje online gezet.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 10:41 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Deze kwam ik in mijn speurtocht van gisteren tegen:
Hoewel ik zeker weet dat het fake is, vind ik het wel goed geslaagd.
Je ziet allemaal ingewikkelde voorbeelden, waar dagen of weken aan gewerkt is en hier heeft iemand met wat ducktape en karton zo'n ding inelkaar geflanst.
Ben er nog niet helemaal uit hoe de maker dat ding voedt.
Wie het ziet, mag het zeggen!
5/6 vwo stof. de wet van lenz. als je een spoel op een stroomkring aansluit, wordt deze spoel "opgeladen". en zodra je de stroomkring losmaakt duurt het even voordat de stroom weer op is. omdat de camera niet goed kan laten zien of dat motortje langzamer gaat draaien, lijkt het alsof hij even snel blijft draaien. maar laat deze opstelling 10 minuten staan en de motor stopt met draaien.quote:Op zondag 2 september 2012 16:23 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Diezelfde gast heeft nu weer een filmpje online gezet.
Zo te zien is het een Fries of een Groninger, niet zo ver hier vandaan![]()
38 miles, dus zo'n 60km van het Lauwersmeergebied.
Dit ding moet nep zijn, kan niet missen want het voltage zou volgens mij moeten zakken als hij de motor aansluit.
Ik denk niet dat de wet van Lenz dit verklaart. Dat gaat om miliseconden, niet om minuten.quote:Op zondag 2 september 2012 22:07 schreef Asphias het volgende:
[..]
5/6 vwo stof. de wet van lenz. als je een spoel op een stroomkring aansluit, wordt deze spoel "opgeladen". en zodra je de stroomkring losmaakt duurt het even voordat de stroom weer op is. omdat de camera niet goed kan laten zien of dat motortje langzamer gaat draaien, lijkt het alsof hij even snel blijft draaien. maar laat deze opstelling 10 minuten staan en de motor stopt met draaien.
kortom - niets nieuws aan de horizon ;-)
Dan zou dus de aansluiting op de meter de spoel opladen???quote:Op zondag 2 september 2012 22:07 schreef Asphias het volgende:
[..]
5/6 vwo stof. de wet van lenz. als je een spoel op een stroomkring aansluit, wordt deze spoel "opgeladen". en zodra je de stroomkring losmaakt duurt het even voordat de stroom weer op is. omdat de camera niet goed kan laten zien of dat motortje langzamer gaat draaien, lijkt het alsof hij even snel blijft draaien. maar laat deze opstelling 10 minuten staan en de motor stopt met draaien.
kortom - niets nieuws aan de horizon ;-)
Een spoel opladen lijkt me onmogelijk.quote:Op zondag 2 september 2012 23:01 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dan zou dus de aansluiting op de meter de spoel opladen???
Ik kan niet goed zien wat die meter zou moeten meten.
Verder zie ik een sterke magneet (van een harde schijf of zo) op een spoel geplakt.
Maar een vaste magneet levert geen verandering op in de spoel, dus geen stroom.
Ik ging door op wat Asphias schreef, maar een koperdraad opladen met een spanningsverschil lijkt me inderdaad ook onmogelijk.quote:Op zondag 2 september 2012 23:08 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Een spoel opladen lijkt me onmogelijk.
Ik wil het wel nabouwen, heb alleen de onderdelen niet.quote:Op zondag 2 september 2012 23:31 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik ging door op wat Asphias schreef, maar een koperdraad opladen met een spanningsverschil lijkt me inderdaad ook onmogelijk.
Ik kende de wet van Lenz niet, maar wikipedia is geduldig: gewoon: een veranderend magnetisch veld over een spoel veroorzaakt een spanningsverschil over die spoel.
Maar er is een vaste, onveranderlijke magneet op de spoel geplakt.
En de meter wijst 5,90 aan. 5,90 wat? ik kan het niet zien.
En dan een motortje dat op een batterij loopt (gelijkstroom), loopt dat ook op wisselstroom?
Waarom bouwt niemand het na? Dat doe je toch in de wetenschap: nabouwen en kijken of je hetzelfde krijgt.
Razendsterke magneet, koperdraad lukt nog wel. Die extra draad bovenop de spoel, we zullen zien. Krokodillenbekjes, motortje en meter? Even zoeken.quote:Op maandag 3 september 2012 00:22 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik wil het wel nabouwen, heb alleen de onderdelen niet.
Vet! Maak je een filmpje? Mss kan je het als videoboodschap posten?quote:Op maandag 3 september 2012 00:42 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Razendsterke magneet, koperdraad lukt nog wel. Die extra draad bovenop de spoel, we zullen zien. Krokodillenbekjes, motortje en meter? Even zoeken.
Aan de vorm van de magneet te zien komt deze uit een hard disk. Sloop een oude h.d.quote:Op maandag 3 september 2012 00:42 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Razendsterke magneet, koperdraad lukt nog wel. Die extra draad bovenop de spoel, we zullen zien. Krokodillenbekjes, motortje en meter? Even zoeken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |