Ik snap de tekening niet zo goed, en ik snap al helemaal niet waarom dit een perpetuummobiel moet worden.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 13:26 schreef Wiebelkont het volgende:
[..]
[[url=http://img125.imagevenue.com/loc191/th_4a22f_magn.JPG]afbeelding][/URL]
Had geen zin de tekening helemaal af te maken, maar het mag duidelijk zijn. De rode polen en witte polen op de magneten, en de blauwe lijnen stellen magnetische afscherming voor.
De polen blijven elkaar oneinding wegduwen, er is geen omgekeerde pool om dat effect ongedaan te maken, want die zijn allen afgeschermd.
Ik denk dat ik de tekening wel snap in de ene ring staan de + polen naar rechts gericht, de - polen afgeschermd, en in de andere ring precies anders om, op die manier zou je dan als de magische afscherming zou werken een constant ronddraaiend geheel.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik snap de tekening niet zo goed, en ik snap al helemaal niet waarom dit een perpetuummobiel moet worden.
Correctie: jij denkt dat hij het voor elkaar heeft. Kun je misschien een bron geven of is het een van-horen-zeggen verhaal?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 14:08 schreef Wiebelkont het volgende:
Enfin, hij heeft het reeds voor elkaar, dus ik hoef het jou niet te bewijzen.
Het moet meer energie produceren dan er in gaat. Anders is een voorwerp in rust ook een perpetuum mobile.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:49 schreef Barati het volgende:
Is een roterende massa in een vacuum waarop geen externe krachten inwerken (b.v. ergens op een afgelegen plek in de ruimte) eigenlijk een perpetuum mobile? De beweging is immers in principe eeuwig. Of moet een perpetuum mobile per definitie energie produceren?
E = mc^2 en niets is eeuwig, alleen heel heel heeeeeel erg langquote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:49 schreef Barati het volgende:
Is een roterende massa in een vacuum waarop geen externe krachten inwerken (b.v. ergens op een afgelegen plek in de ruimte) eigenlijk een perpetuum mobile? De beweging is immers in principe eeuwig. Of moet een perpetuum mobile per definitie energie produceren?
Even snel een duidelijker tekening gemaaktquote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik snap de tekening niet zo goed, en ik snap al helemaal niet waarom dit een perpetuummobiel moet worden.
quote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:50 schreef TheArowana het volgende:
Ik geloof ook niet dat dat met die magneten een perpetuum mobile is, maar er moet me nog maar eens duidelijk uitgelegd worden waarom dat zo is.. De uitleg van Lucille volg ik niet helemaal.. Waarom zou op de afscherming namelijk ook een kracht werkzaam moeten zijn?
De tegenwerkende afstoting genoemd door Pfaf zou je kunnen opheffen door de afscherming verder door te trekken en enkel de top van de noordpool vrij te houden..
Raken magneten overigens niet uitgeput op de lange termijn? meende ik ook wel eens ergens gelezen te hebben?
Perpetual motionquote:The mysterious ability of magnets to influence motion at a distance without any apparent energy source has long appealed to inventors. Unfortunately, a constant magnetic field does no work because the force it exerts on any particle is always at right angles to its motion; a changing field can do work, but requires energy to sustain. A "fixed" magnet can do work, but energy is dissipated in the process, typically weakening the magnet's strength over time. (Suppose you lift an iron ball using a permanent magnet. What actually happens is that the iron ball becomes magnetized; as the magnet acts on it, it acts on the magnet, tending to reverse the polarity of its domains.)
Dus het gaat niet om eeuwige beweging (de letterlijke betekenis van perpetuum mobile) maar om het feit dat er meer energie uit gaat dan erin? Voorwerpen die alleen maar eeuwig bewegen zonder toevoer van energie (zoals het voorbeeld dat ik gaf) kwalificeren dus niet?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:50 schreef Lucille het volgende:
[..]
Het moet meer energie produceren dan er in gaat. Anders is een voorwerp in rust ook een perpetuum mobile.
Volgens mij betekent Perpetuum Mobile ook gewoon 'eeuwig bewegend'. Maar je voorbeeld is niet goed, een zwaartekrachtveld is immers oneindig groot, dus ook al ben je als massa zo ver van andere massa's af, er werkt altijd wel (zij het een kleine) kracht op.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 18:17 schreef Barati het volgende:
[..]
Dus het gaat niet om eeuwige beweging (wat het woord letterlijk betekend) maar om het feit dat er meer energie uit gaat dan erin? Voorwerpen die alleen maar eeuwig bewegen (zoals het voorbeeld dat ik gaf) kwalificeren dus niet?
Er zijn twee soorten:quote:Op dinsdag 3 januari 2006 18:17 schreef Barati het volgende:
[..]
Dus het gaat niet om eeuwige beweging (wat het woord letterlijk betekend) maar om het feit dat er meer energie uit gaat dan erin? Voorwerpen die alleen maar eeuwig bewegen (zoals het voorbeeld dat ik gaf) kwalificeren dus niet?
quote:Een perpetuum mobile is een denkbeeldig apparaat dat eenmaal in beweging, uit zichzelf blijft bewegen en in staat geacht wordt energie op te wekken uit niets. Men spreekt dan van een perpetuum mobile van de eerste soort. Een perpetuum mobile van de tweede soort is een apparaat dat niets anders doet dan warmte omzetten in mechanische arbeid.
De magneet die er na komt, stoot de aankomende magneet toch ook weer net zo hard terug? M.i. blijft dit ding gewoon in evenwicht hangen hoor.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:06 schreef Orcaman1984 het volgende:
[..]
Even snel een duidelijker tekening gemaakt![]()
Ik dacht misschien is het handiger om de magneten schuin te plaatsen of niet?![]()
Die dus niet meer kloptquote:
Een paar studiegenoten van me hebben geprobeerd voor een eerstejaars project contact met hem op te zoeken; ze wouden zijn idee wel es echt onderzoeken. Maar hij gaf niet thuis, ook niet na een paar keer aandringenquote:Op dinsdag 3 januari 2006 22:53 schreef dvr het volgende:
[afbeelding]
Kennen jullie deze? Het is een knullig schemaatje van een 'oogstmachine' van Wessel di Wesseli, een zonderlinge Belgische uitvinder. Langs twee wielen loopt een koord met daaraan een soort emmertjes. Het geheel staat voor de helft in water. De emmertjes bevatten lucht.
Het bijzondere is dat de emmertjes onder invloed van de druk van het water groter worden zodat ze, wanneer ze beneden langs het dieptepunt zijn, meer opwaartse druk uitoefenen dan de emmertjes die naar beneden gaan. En eenmaal boven krimpen ze weer. En zo blijft deze vinding eeuwig zijn rondjes draaien.. althans, wanneer Di Wesseli hem ooit bouwt, maar daar schijnt het al zo'n 20 jaar maar niet van te komen.
Een mooiere variant is hier te zien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |