abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92471000
ik heb is een vraagje.
wat is het verschil tussen perpetuum mobile en perpetuum motion???
oke perpetuum motion is in de ruimte maar is dat het enige verschil???
try me
pi_92471496
Ik zou zeggen dat een perpetuum mobile een apparaat is waar een 'eeuwige beweging' in zit verwerkt en dat een perpetuum motion een eeuwige beweging zelf is.
pi_92478243

[ Bericht 50% gewijzigd door Mr.44 op 07-02-2011 21:29:47 (reageren op een post uit 2006) ]
pi_92806093
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 19:34 schreef Polonium210 het volgende:
Ik zou zeggen dat een perpetuum mobile een apparaat is waar een 'eeuwige beweging' in zit verwerkt en dat een perpetuum motion een eeuwige beweging zelf is.
Ja, behalve dat de engelse term voor dat laatste 'perpetual motion' is.

Hier nog een tamelijk onwaarschijnlijk maar wel fraai (op een werk van M.C. Escher gebaseerd) perpetuum mobile..:

http://www.liveleak.com/view?i=57a_1297510875
pi_92837258
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 03:04 schreef dvr het volgende:

[..]

Ja, behalve dat de engelse term voor dat laatste 'perpetual motion' is.

Hier nog een tamelijk onwaarschijnlijk maar wel fraai (op een werk van M.C. Escher gebaseerd) perpetuum mobile..:

http://www.liveleak.com/view?i=57a_1297510875
Trucage. De schaduwen en lichtinval verraden het al.
Samen moeten we het doen. Zolang rechts maar de boel aanstuurt.
pi_92852678
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:57 schreef Maatregel het volgende:

[..]

Trucage. De schaduwen en lichtinval verraden het al.
Nou, ik zie het er niet aan af.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_92853271
Dat niemand eerder zoiets heeft bedacht! Zo eenvoudig. :o
pi_92854733
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 01:29 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nou, ik zie het er niet aan af.
Let maar eens op de schaduw van die vent als hij met de kan water ervoor langs loopt. Dan gebeurd er iets heel geks.
pi_92875125
ah maar ik snap dan niet dat men 2 verschillende termen gebruikt toch dom niet???
try me
pi_92889695
Dit zit toch wel heel knap in elkaar.
Die tekening van Escher ken ik, deze is ook in het beeld rechtsonder te zien.
Je ziet het water onder het wiel door naar achteren en omlaag lopen, maar dan komt het toch op de een of andere manier boven het wiel uit en valt dan naar beneden op het wiel waardoor het gaat draaien.
Dit kan ik niet volgen, heeft iemand een verklaring?
pi_92900678
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 07:33 schreef Maatregel het volgende:

[..]

Let maar eens op de schaduw van die vent als hij met de kan water ervoor langs loopt. Dan gebeurdt er iets heel geks.
De schaduw lijkt niet over de constructie te vallen. Wel over de achtergrond, maar de constructie zelf blijft helder in beeld.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_92900729
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 01:13 schreef Kees22 het volgende:

[..]

De schaduw lijkt niet over de constructie te vallen. Wel over de achtergrond, maar de constructie zelf blijft helder in beeld.
Naar trekje, dat woorden verbeteren.
pi_110674082
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2011 10:26 schreef Schonedal het volgende:
Om het youtube filmpje van mijn PM3 te kunnen zien klik op deze link:
:)
Iemand er al achter hoe dit werkt?
In eerste instantie dacht ik aan licht. Moest meteen aan de Radiometer van Crookes denken.

Maar dan zou hij in het begin ook al moeten draaien. Of er moet een belemmerend iets in zitten waardoor alleen als hij verticaal staat die energie kan omzetten/inzetten.

Het is mij nog niet helemaal duidelijk of je door het filmpje kan achterhalen hoe het werkt. Of dat je dat ding echt in handen moet hebben. Voor hetzelfde geldt kom je er pas achter als je hem op zijn kop zet. Of dat je een doel over die witte plaat legt en hem rechtop zet.
pi_110677172
Deze zonnemotor bevat waterstofgas onder lage druk.
De vaantjes van dun mica zijn aan één kant zwart gemaakt en aan de andere kant reflecterend.
Als er licht op de wieken valt worden alleen de zwarte zijden verwarmd omdat hier het licht geabsorbeerd wordt.
Overal op de vaantjes zullen waterstofmoleculen botsen en weer terugstuiteren.
Een waterstofmolecuul zal aan de zwarte zijde met grotere snelheid afstuiteren dan het aangekomen is omdat het zelf ook warmteenergie opneemt.
De reactiekracht duwt het vaantje weg waardoor het molentje gaat draaien.
pi_110677689
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2009 15:47 schreef Handschoen het volgende:

[..]

Hier zijn ze al jaren naar op zoek (een magneet met 1 pool), maar die hebben ze nog niet gevonden :P. Mischien kan Haushofer hier ook iets over vertellen... ?
Ik heb ooit eens gehoord/gelezen over een onderzoek naar het vòòrkomen van monopolen.
Men had een apparaat gemaakt dat deze deeltjes moest kunnen aantonen in de kosmische straling.
Toen men het apparaat aanzette klonk na 10 minuten een bel dat er één gevonden was, maar later nooit meer, ook niet na jaren observeren.
Het verhaal heeft een hoog broodje aap gehalte, maar toch .... :)
pi_110678245
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 15:40 schreef Schonedal het volgende:
Deze zonnemotor bevat waterstofgas onder lage druk.
De vaantjes van dun mica zijn aan één kant zwart gemaakt en aan de andere kant reflecterend.
Als er licht op de wieken valt worden alleen de zwarte zijden verwarmd omdat hier het licht geabsorbeerd wordt.
Overal op de vaantjes zullen waterstofmoleculen botsen en weer terugstuiteren.
Een waterstofmolecuul zal aan de zwarte zijde met grotere snelheid afstuiteren dan het aangekomen is omdat het zelf ook warmteenergie opneemt.
De reactiekracht duwt het vaantje weg waardoor het molentje gaat draaien.
Was al deels bekend met de werking van die molen. Dacht daarom eerst dat het met jouw PM3 ook zo werkte. Maar dat is dus blijkbaar niet zo.

Je zegt dat je door zelf te doen de werking kan achterhalen van jouw PM3. Maar dat gaat een beetje lastig achter een computer. Bevat jouw youtube-fragment daardoor genoeg informatie om de werking van jouw PM3 te achterhalen?
  maandag 23 april 2012 @ 18:41:48 #267
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_110703097
quote:
5s.gif Op maandag 23 april 2012 18:41 schreef pfaf het volgende:

[..]

Een motor?
Dat zou wel heel kinderachtig zijn. Ondanks dat je die 2 lagers makkelijk als 2 polen kan gebruiken.

Het is mij overigens nog steeds niet duidelijk of je door dat Youtube-fragment de werking kan achterhalen. Of dat je daarvoor dat ding toch echt in je handen moet hebben.
pi_110714175
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 14:20 schreef Kabolter het volgende:

Iemand er al achter hoe dit werkt?
In eerste instantie dacht ik aan licht. Moest meteen aan de Radiometer van Crookes denken.
Hij geeft zelf al aan dat er een energiebron is die zorgt dat het zwaartepunt van de schijf steeds buiten de schijf ligt. Misschien vergelijkbaar met zo iets maar gebaseerd op statische elektriciteit of zo?

Volgens mij heeft ook eens iemand zo'n PM3 gemaakt met een fietswiel.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  dinsdag 24 april 2012 @ 17:21:16 #270
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_110728554
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 00:00 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Dat zou wel heel kinderachtig zijn.
Elke claim op perpetuum mobile-schap is kinderachtig. :D
pi_110742491
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 11:59 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Hij geeft zelf al aan dat er een energiebron is die zorgt dat het zwaartepunt van de schijf steeds buiten de schijf ligt. Misschien vergelijkbaar met zo iets maar gebaseerd op statische elektriciteit of zo?

Volgens mij heeft ook eens iemand zo'n PM3 gemaakt met een fietswiel.
Dat was mij ontgaan. Dacht dat hij ergens anders op reageerde.
pi_110742585
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 april 2012 17:21 schreef pfaf het volgende:

[..]

Elke claim op perpetuum mobile-schap is kinderachtig. :D
Er zitten volgens mij nog wel mogelijkheden om een 'tijdelijke' PM te bouwen. En dan bedoel ik qua theorie. Dat ze later energievormen anders gaan inschalen. Puur op basis van netto energiewinst zal het denk ik erg lastig worden.
  woensdag 25 april 2012 @ 18:05:12 #273
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_110776582
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 21:43 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Er zitten volgens mij nog wel mogelijkheden om een 'tijdelijke' PM te bouwen. En dan bedoel ik qua theorie. Dat ze later energievormen anders gaan inschalen. Puur op basis van netto energiewinst zal het denk ik erg lastig worden.
Een perpetuum mobile is een perpetuum mobile. Een tijdelijke- of een bijna- of een beetje-perpetuum mobile bestaat niet.
pi_110777835
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2011 10:26 schreef Schonedal het volgende:
Om het youtube filmpje van mijn PM3 te kunnen zien klik op deze link:
:)
Ik kan me voorstellen dat je als je de schijf doorsnijdt een spiraalvormige buis is te zien. Een kogel die in die spiraal ligt recht onder het middelpunt van de schijf zal de spiraal dan raken met een raaklijn die niet volledig horizontaal is. Daardoor heeft de kracht die de kogel op de wand van de spiraal uitoefent een kleine horizontale component die de schijf doet draaien. De versnelling houdt op als de kogel het einde van de spiraal bereikt. Door het vlak van de spiraal hol of bol te maken kan de kogel weer terug rollen door de spiraal als de schijf plat wordt neergelegd. In plaats van een kogel kan ook een vloeistof worden gebruikt.
pi_110781588
quote:
5s.gif Op woensdag 25 april 2012 18:05 schreef pfaf het volgende:

[..]

Een perpetuum mobile is een perpetuum mobile. Een tijdelijke- of een bijna- of een beetje-perpetuum mobile bestaat niet.
Dat besef heb ik. Ik kan mij echter voorstellen dat je een PM kan maken van een energievorm die eerst niet als energiebron wordt gezien, maar later wel. Denk bijvoorbeeld dat zwaartekracht zoiets zou kunnen zijn. Het wordt nu meer gezien als een hand die een boog aanspant. Laat je de pijl los dan ben je de energie kwijt.

En zo zullen er misschien nog wel meer vormen zijn waarbij het later mogelijk is om aan te geven dat ze toch onder energie vallen.

Ik zeg niet dat het gaat gebeuren. Ik denk echter wel dat er een kans is dat het wel gebeurd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')