nee hoor, ik hoop het niet voor je..stel je eens voor..oh nee stel je het maar niet voor..quote:Op zondag 14 augustus 2005 11:16 schreef bonke het volgende:
of zijn er mensen die mij aan het twijfelen kunnen brengen ??
Je kunt het ook overdrijven, natuurlijkquote:Op zondag 14 augustus 2005 12:07 schreef Lord_of_the_String het volgende:
"Oh jee, koolstofdatering toont aan dat de aarde miljarden jaren oud is... oh jee, nu moeten we een gat van een paar miljard jaar in de geschiedenis dichten. Overheid, pomp nog even wat geld naar ons toe, zodat we het sprookje levend kunnen houden."
Als je niet wilt dan kunnen we je niet aan het twijfelen brengen nee. Veel is nog onbekend, een soort van grijs gebied. Laat iedereen het invullen zoals deze wilquote:Op zondag 14 augustus 2005 11:16 schreef bonke het volgende:
Mijn idee is dus dat dit alles wetenschappelijk is te bewijzen, of het is gewoon gelogen.
Dat mag je echt helemaal zelf weten.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:03 schreef bonke het volgende:
Wie moet ik geloven ?? De wetenschap ... omdat die veel onverklaarbare dingen ontkracht ?
of de believers, die geloven in datgene wat ze zien, horen, voelen, maar op geen enkele manier overtuigend genoeg overkomen om mij hun waarheid te laten geloven
waarom worden die paranormale gaven dan keer op keer afgedaan als vals ??quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:17 schreef Anyanka het volgende:
Het feit dat iets onverklaarbaar is, betekent niet dat het dat altijd zal zijn. De wetenschap is niet bepaald alleswetend.
Stel dat paranormale gaven gewoon bestaan, dat het...een soort energie is die tot nu toe niet waarneembaar is met onze techniek, ofzo. Dan betekent het nog niet dat dat niet bestaat.
Het wordt afgedaan als vals omdat de wetenschap in de mode is en de heersende mening. Dat wil echter niet zeggen dat er geen andere mening is.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:33 schreef bonke het volgende:
[..]
waarom worden die paranormale gaven dan keer op keer afgedaan als vals ??
als iemand echt een ander zijn gedachten kan lezen dan moet dat te bewijzen zijn, maar als je zo`n iemand gaat vragen om je gedachten te lezen dan lukt het niet
Sommige dingen overkomen je gewoon simpelweg. Wil niet zeggen dat je het op commando op kunt roepenquote:Op zondag 14 augustus 2005 13:33 schreef bonke het volgende:
als iemand echt een ander zijn gedachten kan lezen dan moet dat te bewijzen zijn, maar als je zo`n iemand gaat vragen om je gedachten te lezen dan lukt het niet
misschien alleen maar om anderen te kunnen overtuigen dat het wel waar is ??quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:44 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Het wordt afgedaan als vals omdat de wetenschap in de mode is en de heersende mening. Dat wil echter niet zeggen dat er geen andere mening is.
En nog steeds snap ik niet: waarom dat bewijs.
Als ik iemands gedachten kan lezen, waarom moet daar dan bewijs van komen. Ik zou me er niet eens aan willen onderwerpen. Om het principe alleen al.
er zijn er genoeg die beweren dat wel te kunnen maar er vervolgens niks van bakkenquote:Op zondag 14 augustus 2005 13:51 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Sommige dingen overkomen je gewoon simpelweg. Wil niet zeggen dat je het op commando op kunt roepen
Ja maar das in elke tak van sport.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:55 schreef bonke het volgende:
er zijn er genoeg die beweren dat wel te kunnen maar er vervolgens niks van bakken
Daarmee ben ik het absoluut eens.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:55 schreef bonke het volgende:
[..]
er zijn er genoeg die beweren dat wel te kunnen maar er vervolgens niks van bakken
ik vind het paranormale geen sport hoorquote:Op zondag 14 augustus 2005 13:59 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Ja maar das in elke tak van sport.
van de duizenden *gedachtenlezers* zal er vast wel 1 zijn die het wel kanquote:Het op commando oproepen werkt vaak niet, het gaat spontaan of het gaat niet.
Ik kan online gaan proberen, ik laat jou een getal onder de 20 denken en probeer spontaan te weten welk getal jij denkt. Ik lees niet je gedachtes, ik weet dan wat jij denkt. Het is niet lezen het is weten.quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:05 schreef bonke het volgende:
[..]
ik vind het paranormale geen sport hoor
[..]
van de duizenden *gedachtenlezers* zal er vast wel 1 zijn die het wel kan
maar waar blijft die
de menselijke geest is dmv gebeurtenissen voor een pro naar zijn hand te zettenquote:Op tv was een keer een uitzending over mind controll. Was apart te noemen, die man die kon alles naar zijn hand zetten. Hij legde niet uit hoe hij het deed maar het lukte hem keer op keer op keer op keer
Derren Brown. Leuk om te kijkenquote:Op zondag 14 augustus 2005 14:11 schreef bonke het volgende:
ik heb die man namelijk ook gezien ( engelsman)
het heeft niks met het lot te maken, iemand die weet hoe de menselijke geest werkt kan hem in een bepaalde richting duwenquote:Op zondag 14 augustus 2005 14:13 schreef Dromenvanger het volgende:
Door middel van gebeurtenissen inderdaad, het heeft ook met het lot te maken en met de tijd. Maar het lot kun je naar je eigen hand zetten zodra je je eigen leven vooruit bent geschoten. Ik bedoel, als je als mens niet meer achter de feiten aanloopt, kun je alles naar je hand zetten dat mogelijk is.
Dat geldt voor ieder mens. Maar eerst zul je problemen moeten oplossen voordat je zover bent. Je kunt niet je leven vooruit leven als je nog in het verleden leeft.
Dat klopt ook. Je hebt controle over je eigen denken. Over je mind body and soul. Je bent dan de stuurman van je eigen schip. Wat betekent het lot dan precies?quote:Op zondag 14 augustus 2005 14:17 schreef bonke het volgende:
[..]
het heeft niks met het lot te maken, iemand die weet hoe de menselijke geest werkt kan hem in een bepaalde richting duwen
et hele verhaal quoten was niet nodigquote:Op zondag 14 augustus 2005 15:20 schreef Dromenvanger het volgende:
Heeft ook te maken met je sensor. Je hebt een sensor of je hebt hem niet. Of het is zo dat je feeling voor het onverklaarbare niet goed ontwikkeld is. Je krijgt het van kinds af aan al mee. De een minder dan de ander.
Waarschijnlijk past de Islam in deze wereld. Waarom zouden het geen bestaansrecht hebben?
je gaat het hele punt van het onverklaarbare voorbij door het geloof aan te halenquote:Op zondag 14 augustus 2005 16:12 schreef Dromenvanger het volgende:
Beetje onnadenkend geformuleerd allemaal..quote:Op zondag 14 augustus 2005 11:16 schreef bonke het volgende:
Ik geloof ze dus niet.
Mijn idee is dus dat dit alles wetenschappelijk is te bewijzen, of het is gewoon gelogen.
En ook dit is aan een tijdsgeest verbonden. Om niet te vergeten cultureel gebonden.quote:Op zondag 14 augustus 2005 16:29 schreef bonke het volgende:
[..]
je gaat het hele punt van het onverklaarbare voorbij door het geloof aan te halen
het geloof is ingeburgert, het onverklaarbare niet
Oh, en het enige waarin je moet geloven is jezelf.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:03 schreef bonke het volgende:
Wie moet ik geloven ?? De wetenschap ... omdat die veel onverklaarbare dingen ontkracht ?
of de believers, die geloven in datgene wat ze zien, horen, voelen, maar op geen enkele manier overtuigend genoeg overkomen om mij hun waarheid te laten geloven
De wetenschap is slechts een model van wat wij waarnemen. Door dit model kunnen wij sommige dingen begrijpen, en vastleggen op een reproduceerbare en voorspelbare manier. Dit neemt niet weg dat het een model is, en dat de realiteit groter is dan het model.quote:Op zondag 14 augustus 2005 11:16 schreef bonke het volgende:
Ik geloof ze dus niet.
Als je één of ander maf effect vast kan leggen, is dat nog onvoldoende als bewijs. Men zal dan kunnen zeggen dat het toeval was, of gefaked, of een nog niet verklaard normaal fenomeen.quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:28 schreef Klump het volgende:
Kijk anders eens onder het topic ' zelf uittreden' of zo iets. Daar zeggen ze dat er bewijs is dat mensen zelf kunnen uittreden. Ik heb hier ook naar gevraagd omdat je dit namelijk echt wetenschappelijk zou kunnen bewijzen. Pak kamer 1 en kamer 2 en laat de uittreder later dingen over de ene kamer zeggen en vervanderingen en zo die plaatsvinden. Maar er is nergens echt een bron naar onderzoek dat hiernaar is verricht. Ze komen wel met een stuk van de CIA dat ze hier ooit mee bezig zijn geweest. Maar ik zou liever gewoon een bron zien van onderzoekers die dat doen. Ook EVP kan men onderzoeken. Er zijn zoveel mogelijkheden. Helaas maakt men er niet zoveel gebruik van om het te bewijzen. Dit is natuurlijk wel voer voor sceptici. Ik vind dat de mensen die 100 % overtuigd zijn van uittreden en EVP bijv. er alles aan moeten doen om dit eens echt wetenschappelijk vast te laten leggen.
terug naar metropolis jijquote:Op maandag 15 augustus 2005 16:56 schreef DzjieDub het volgende:
OK, als er ooit TRU'ers in het Internationaal Olympisch Comité terecht komen, geef mij dan maar alle gouden Olympische plakken want ik beweer bij deze, spuw door de vingers, hand op m'n hart dat ik het meen, dat ik uitblink in alle takken van sport.
Wat? Hoezo moet ik dat laten zien? Ik zeg toch dat het waar is. En natuurlijk lukt het alleen maar als er geen mensen kijken, maar dat wil niet zeggen dat ik hier niet de waarheid spreek. Volgens mij zitten er teveel skeptici in de zaal, dan werkt het niet.
Edit: Wist je overigens dat ik ook over een flatgebouw heen kan springen. En met een aanloopje zelfs over een wolkenkrabber?
Voor jou is het makkelijk zoiets te zeggen. Maar stel dat er mensen zijn die dingen meegemaakt hebben die volgens jou niet kunnen. Dan zie je dat dus als een verzameling verhalen zoals jij die hierboven neerzet: tuurlijk kunnen ze niet over wolkenkrabbers springen etc.quote:Op maandag 15 augustus 2005 16:56 schreef DzjieDub het volgende:
OK, als er ooit TRU'ers in het Internationaal Olympisch Comité terecht komen, geef mij dan maar alle gouden Olympische plakken want ik beweer bij deze, spuw door de vingers, hand op m'n hart dat ik het meen, dat ik uitblink in alle takken van sport.
Wat? Hoezo moet ik dat laten zien? Ik zeg toch dat het waar is. En natuurlijk lukt het alleen maar als er geen mensen kijken, maar dat wil niet zeggen dat ik hier niet de waarheid spreek. Volgens mij zitten er teveel skeptici in de zaal, dan werkt het niet.
Edit: Wist je overigens dat ik ook over een flatgebouw heen kan springen. En met een aanloopje zelfs over een wolkenkrabber?
Wetenschap is idd beschrijvend, maar veel dingen kunnen simpelweg niet, * tromgeroffel, beschreven worden. Voor de wetenschap frustrerend. Aan de andere kant, men kan ook genoegen nemen met dat de wereld idd niet zo makkelijk te 'beschrijven' is, als zou kunnen. En van daaruit ben je al verder op weg, dan als een lompe boer blijven 'ontkennen' dat iets toch niet kan/bestaat, en dan op voorhand of bij voorbaat al de deuren sluiten.quote:Op maandag 15 augustus 2005 17:02 schreef DzjieDub het volgende:
Even voor de duidelijkheid: Wetenschap is BESCHRIJVEND. Ze beschrijft wat ze waarneemt, en bouwt daar een theorie omheen. De herhaalbaarheid is speciaal in het leven geroepen om te zorgen dat waarnemingen onafhankelijk blijven van hetzij verkeerde waarneming, hetzij fouten in de testprocedure.
Ga toch weg met je testen.quote:Iedereen die z'n "gaven" commercieel aanbied (zelfs al is het maar alleen een onkostenvergoeding) claimt derhalve dat zijn/haar gaven herhaalbaar zijn. En dat mag DUS grondig getest worden.
Nee, die bedoel ik niet * stampvoet nogmaalsquote:Op maandag 15 augustus 2005 22:45 schreef DzjieDub het volgende:
Die film die je bedoelt is waarschijnlijk What the bleep do we know. Een film die de spot drijft met alles wat rationeel is, en dat doet door halve waarheden te verkondigen, kleine stukjes theorie uit het geheel te lichten en dat te overgieten met een sausje van verwondering en misselijkmakende kneuzenparanormaliteit.
Enne, niets te danken
Ehm, ik weet niet wat je punt allemaal eigenlijk is. Maar de werkelijke wetenschap doet niet aan onmogelijkheden, maar aan onwaarschijnlijkheden. Je kunt namelijk niet het niet-bestaan van een fenomeen bewijzen.quote:Op maandag 15 augustus 2005 22:26 schreef DzjieDub het volgende:
..
Dat is juist het grappige van die atheistische religie, genaamd 'rationele empirie'. Een overtuiging die eigenlijk een conclusie zou moeten zijn, een eindprodukt, maar die gebruikt wordt als een uitgangspunt, als axioma.quote:Op maandag 15 augustus 2005 23:10 schreef Choices het volgende:
Daarbij, is er niks in de wetenschap wat paranormaliteit tegenspreekt. Voortaan even beter uitzoeken.
Zoals Ervin Laslzo, en de leden van de Club van Budapestquote:Op maandag 15 augustus 2005 23:41 schreef DzjieDub het volgende:
Er zijn gelukkig wel mensen die zien dat de aarde vervuild wordt, en dat de kloof tussen rijk en arm te groot wordt. En gelukkig zijn er ook wetenschappers bezig met oplossingen. Ik kan slechts hopen dat ze nog op tijd zijn.
Dat je paranormaliteit etc niet in je reductie op kan nemen betekent daarmee nog niet dat het niet bestaat. Het pas niet in het wetenschappelijke wereldbeeld ja. So what. wereldbeeld, het woord zegt het al.quote:Op maandag 15 augustus 2005 23:41 schreef DzjieDub het volgende:
Niemand beweert dat de reductie meer waard is dan het geheel. Wel dat voordat iets in de reductie wordt opgenomen, het eerst grondig onderzocht moet worden. En zolang er betere verklaringen te vinden zijn voor zogenaamd paranormale fenomenen, is er dus geen enkele reden om die fenomenen op te nemen in de reductie. Immers, waarom zou je een eend een gwarp gaan noemen als er al een perfect woord is om het beessie te omschrijven ("eend" dus).
Hij staat op mijn lijstje, zal hem niet vergeten (quote:Op maandag 15 augustus 2005 23:41 schreef DzjieDub het volgende:
@ sweetgirly: Je zou 'm vast interessant vinden. Maar als je je vervolgens ook maar een ietsepietsie in de film verdiept zie je hoe je voorgelogen wordt.
Je richt je slechts op dingen die wel te testen zijn.quote:Op maandag 15 augustus 2005 23:58 schreef DzjieDub het volgende:
Zoals ik al zei, ik richt me alleen op die dingen die WEL te testen zijn. De overige dingen - ach, ik heb er m'n mening over, maar als mensen zich gelukkig voelen bij hallucinaties, wie ben ik dan om ze dat te ontzeggen.
Maar alle andere dingen die ik opnoemde - dat lijstje van astrologie t/m TM () plus de rest ... kom maar op! Dergelijke beweringen zijn fantastischer dan over een flat heenspringen, maar net zo gemakkelijk te testen.
En in astrologie zit zeker een kern van waarheid in *stampvoet (quote:Op maandag 15 augustus 2005 23:58 schreef DzjieDub het volgende:
Maar alle andere dingen die ik opnoemde - dat lijstje van astrologie t/m TM () plus de rest ... kom maar op! Dergelijke beweringen zijn fantastischer dan over een flat heenspringen, maar net zo gemakkelijk te testen.
Heeyy ik ben ook steenbok... vergelijk me es niet met een fundamentalist..quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 00:06 schreef sweetgirly het volgende:
En in astrologie zit zeker een kern van waarheid in *stampvoet (), vind ik
.
Koppige steenbokken ook altijd!
Morgenquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 00:10 schreef DzjieDub het volgende:
Reageer eens inhoudelijk op dat verhaal van mij over de bewezen onbetrouwbaarheid van menselijke waarneming, en op het "goochel"verhaal? Trek dan vanaf die twee zaken een lijn naar al die "waarnemingen" die mensen menen gedaan te hebben en tel die twee bij elkaar op...
*marietje lurkt mee en is benieuwd*quote:
M'n geboortedatum staat gewoon in m'n profiel, dear. En koppig? Ik? Ik ben zo meegaand als een pasgeboren lammetje of zoietsquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 00:06 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
En in astrologie zit zeker een kern van waarheid in *stampvoet (), vind ik
.
Koppige steenbokken ook altijd!
een koter zijn is stiekem soms gewoon erg leuk, maar nu ga ik mezelf weer in volwassener dingen scharen -> bedtijd
Hehe.. en DzijeBub (moest wel 4 x kijken of ik zijn naam nou goed heb geschreven) ook, althans volgens zijn ingevulde geb.datum, en ik ook eigenlijk. Altijd feest dit soort topics danquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 00:07 schreef iteejer het volgende:
Heeyy ik ben ook steenbok... vergelijk me es niet met een fundamentalist..![]()
Ja hallo, zo paranormaal ben ik nou ook weer niet en zo slim ben ik nou ook weer wel.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 00:13 schreef DzjieDub het volgende:
M'n geboortedatum staat gewoon in m'n profiel, dear.
quote:En koppig? Ik? Ik ben zo meegaand als een pasgeboren lammetje of zoiets
...en dan nog fout doenquote:Hehe.. en DzijeBub (moest wel 4 x kijken of ik zijn naam nou goed heb geschreven)
Dat is grappig. Als het onverklaarbaar is of niet wetenschappelijk kan worden bewezen, kún je het dus niet bewijzen. Anders is het immers niet meer onverklaarbaar, toch?quote:Op zondag 14 augustus 2005 11:16 schreef bonke het volgende:
Volgens mijn nuchtere persoontje is bijna alles wat onverklaarbaar schijnt te zijn toch wetenschappelijk te bewijzen.
...
grote onzin, de wetenschap sluit juist NIETS uit, het zijn de believers die dogma's en axioma's verzinnen waar je bijstaatquote:Op maandag 15 augustus 2005 23:25 schreef iteejer het volgende:
Dat is juist het grappige van die atheistische religie, genaamd 'rationele empirie'. Een overtuiging die eigenlijk een conclusie zou moeten zijn, een eindprodukt, maar die gebruikt wordt als een uitgangspunt, als axioma.
Fundamentalisme dus. Pur sang
De wetenschap gebruikt slechts díe waarnemingen die controleerbaar, herhaalbaar en objectief vaststelbaar zijn.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 00:43 schreef HenriOsewoudt het volgende:
grote onzin, de wetenschap sluit juist NIETS uit, het zijn de believers die dogma's en axioma's verzinnen waar je bijstaat
Hij is heel koppig ja. Heb je met die fundamentalistenquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 00:14 schreef sweetgirly het volgende:
De rest hebben overigens vast dan allemaal ascendant steenbok, of maan in steenbok dat kan ook. Maar die koppigheid van DzijeBub is wel opvallend + de rest toeval(lig). Maar daar draait de halve wereld om, niet dan
.
en TOCH klopt het altijd. Als je in een tientallig stelsel 1 plus 1 optelt zou, volgens jouw redenering, er niet altijd "2" uitkomen, aangezien optelsommen, of rekenen, of wiskunde / mathematiek maar een deelverzameling van het geheel zijn.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 06:44 schreef iteejer het volgende:
[..]
De wetenschap gebruikt slechts díe waarnemingen die controleerbaar, herhaalbaar en objectief vaststelbaar zijn.
En sluit derhalve de rest uit van analyse.
Waarmee slechts een deelrealiteit wordt bekeken.
Wat op zich ook logisch is: ons brein, ons bewustzijn, onze geconstrueerde manier om naar de dingen te kijken is een deelverzameling van die realiteit.
Dat er mensen zijn die daarna gaan vertellen dat die deelverzameling alles kan bevatten blijf ik wonderlijk vinden: alle kennis, structuren en abstracties zijn slechts modelmatig afspiegelingen binnen onze psyche's.
Onzin. 1 + 1 = 2 is een benoeming van een fenomeen. En tegelijkerttijd de definitie van het concept '2'.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 09:23 schreef DzjieDub het volgende:
en TOCH klopt het altijd. Als je in een tientallig stelsel 1 plus 1 optelt zou, volgens jouw redenering, er niet altijd "2" uitkomen, aangezien optelsommen, of rekenen, of wiskunde / mathematiek maar een deelverzameling van het geheel zijn.
quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 09:50 schreef iteejer het volgende:
[..]
Onzin. 1 + 1 = 2 is een benoeming van een fenomeen. En tegelijkerttijd de definitie van het concept '2'.
Dat sommetje is binnen die deelverzameling altijd geldig. Buiten die deelverzameling is het niets: een paar tekens op een rijtje.
Je maakt weer de fout dat je zaken die binnen de deelverzameling gelden, ook daarbuiten wilt gaan toepassen.
Wanneer dat het geval zou zijn, zou de wetenschap zichzelf overbodig gemaakt hebben.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 13:57 schreef Metro2005 het volgende:
De wetenschap heeft overal wel een 'verklaring' voor.
euh nouja theorie danquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 13:59 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wanneer dat het geval zou zijn, zou de wetenschap zichzelf overbodig gemaakt hebben.
De wetenschap draagt over het algemeen wel verklaringen aan die plausibel zijn. Het probleem bij veel "onverklaarbare" zaken is echter dat ze niet op commando op te roepen zijn. Een wetenschappelijk bewezen verklaring is dan per definitie min of meer onmogelijk..quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 14:04 schreef Metro2005 het volgende:
Soms zijn die verklaringen en bewijzen die de wetenschap aandraagt mbt het onverklaarbare net zo onwaarschijnlijk als het onverklaarbare zelf soms kan zijn.
Maar dat is nou precies wat astrologen, auralezers, homeopaten, acupuncturisten,... noem de hele mieterse boel maar op - wel beweren; op commando hun kunstje vertonen. En toch lukt het ze niet aannemelijk te maken dat ze inderdaad echt iets kunnen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 14:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
De wetenschap draagt over het algemeen wel verklaringen aan die plausibel zijn. Het probleem bij veel "onverklaarbare" zaken is echter dat ze niet op commando op te roepen zijn. Een wetenschappelijk bewezen verklaring is dan per definitie min of meer onmogelijk..
Dat kunnen ze op zich wel, alleen wordt er naar andere factoren gekeken dan het kunstje wat ze doen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 17:14 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
Maar dat is nou precies wat astrologen, auralezers, homeopaten, acupuncturisten,... noem de hele mieterse boel maar op - wel beweren; op commando hun kunstje vertonen. En toch lukt het ze niet aannemelijk te maken dat ze inderdaad echt iets kunnen.
Als iets niet reproduceerbaar is, zegt het niet dat het niet bestaat. Wanneer jij geconfronteerd wordt met een bepaalde situatie, kun je bijvoorbeeld boos worden. Je kunt echter niet zomaar boos worden. Een volgende keer dat de situatie zich voordoet, wordt je misschien niet boos. Bestaat boosheid dan niet?quote:dus... leg dat maar eens uit, waarom ik grof geld aan zo iemand moet betalen als hun paranormale kwaliteiten niet op commando op te roepen zijn.
homeopaten en acupuncturisten weten (meestal) wel degelijk waar ze mee bezig zijnquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 17:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat kunnen ze op zich wel, alleen wordt er naar andere factoren gekeken dan het kunstje wat ze doen.Zo wordt er bij astrologen en auralezers vanuit gegaan dat het koude psychologie is, wordt er bij homeopaten en acupuncturisten uitgegaan van een placebo-werking etc.
[..]
Als iets niet reproduceerbaar is, zegt het niet dat het niet bestaat. Wanneer jij geconfronteerd wordt met een bepaalde situatie, kun je bijvoorbeeld boos worden. Je kunt echter niet zomaar boos worden. Een volgende keer dat de situatie zich voordoet, wordt je misschien niet boos. Bestaat boosheid dan niet?
Wel als iets wat niet aan de eisen voldoet om als feit aangemerkt te worden.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 18:14 schreef bonke het volgende:
en boosheid kan je natuurlijk niet scharen onder een paranormale gebeurtenis
Er zijn er nog steeds genoeg hoor.quote:ps: ufo`s bestaan nog steeds niet
Laat dan maar zien dat het geen "cold reading" - ik neem aan dat je die term bedoelde - is, en dat er inderdaad meer dan alleen een placebowerking uitgaat van homeopatie en acupunctuur. De tests bestaan. Er wordt in de tests alleen maar gekeken of inderdaad kan worden waargemaakt wat er wordt beweerd - "kan je inderdaad over het flatgebouw heenspringen, ja of nee". Dus verhalen van "de wetenschap is nog niet ver genoeg om dat te kunnen testen" gaan niet op.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 17:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat kunnen ze op zich wel, alleen wordt er naar andere factoren gekeken dan het kunstje wat ze doen.Zo wordt er bij astrologen en auralezers vanuit gegaan dat het koude psychologie is, wordt er bij homeopaten en acupuncturisten uitgegaan van een placebo-werking etc.
[..]
??? Da's toch appels met haring vergelijken? En waarom denk je dat je niet op commando boos kan worden? Als ik nu denk aan die oetlullen van onze huidige regering die heel het land naar de kloten helpen ben ik gelijk behoorlijk pissig.quote:Als iets niet reproduceerbaar is, zegt het niet dat het niet bestaat. Wanneer jij geconfronteerd wordt met een bepaalde situatie, kun je bijvoorbeeld boos worden. Je kunt echter niet zomaar boos worden. Een volgende keer dat de situatie zich voordoet, wordt je misschien niet boos. Bestaat boosheid dan niet?
...overigens is dat geen klassieke homeopathie maar zogenaamde fytotherapie. Het nadeel van fytotherapie is dat je - anders dan bij reguliere medicijnen - niet precies weet wat je binnenkrijgt. Om een voorbeeldje te geven, in de bast van de kinaboom (Chinchona ledgeriana) bevindt zich kinine, wat koortsverlagend en ontstekingsremmend werkt. Maar in het ene stuk bast barst het van de kinine, terwijl een ander stuk bast - of een andere kinaboom - misschien maar een heel klein beetje kinine bevat. Teveel kinine is bepaald ook niet goed voor je - vandaar dat je naar mijn mening beter precies gedoseerde (synthetische) kinine kunt slikken.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 18:14 schreef bonke het volgende:
[..]
homeopaten en acupuncturisten weten (meestal) wel degelijk waar ze mee bezig zijn
ook word een homeopatisch medicijn of acupunctuur (meestal) niet als placebo aangemerkt, er zijn wel degelijk kruiden van homeopaten die een geneeskrachtige werking hebben
ook van acupunctuur is het bewezen dat ze genezend kunnen werken
Dankquote:en boosheid kan je natuurlijk niet scharen onder een paranormale gebeurtenis
ps: ufo`s bestaan nog steeds niet
pss: ik vind dat DzjieDub goed bezig is![]()
precies, ufo`s als in buitenaards dusquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 19:33 schreef DzjieDub het volgende:
En UFO's? Hangt ervan af hoe je die definieert. Maar ik geloof inderdaad ook niet dat er al buitenaardse wezens op Aarde rondlopen / -schuifelen / zweven. Wel dat er in het heelal andere wezens leven, maar die zijn gewoon te ver weg om een of ander klein kutplaneetje in de achterbuurten van ons melkwegstelsel te bezoeken.
Dit begrijp ik niet zo goed.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 19:56 schreef bonke het volgende:
[..]
precies, ufo`s als in buitenaards dus
en ook ik geloof ook best dat er ergens ver weg in het heelal wel leven voorkomt
als die vreemde wezens hier zijn of zijn geweest, dan zou daar ook enig echt bewijs van moeten zijn
verzin eens wat betere vergelijkingen want die van jou gaan nergens overquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 20:24 schreef Mirage het volgende:
[..]
Dit begrijp ik niet zo goed.
Als iets bestaat is er per definitie bewijs van ?
Dus vroeger bestond een dader, als in inbreker niet, daders (inbrekers) waren hallucinaties.
Vroeger kon je in en uit een huis lopen zonder dat het te bewijzen is dat jij het was.
Tegenwoordig nemen ze je vingerafdruk van de deurpost of het raam en kunnen ze het wel bewijzen.
En nu bestaat dader (van een inbraak) wel ?
Ik wilde even toevoegen dat er ook theorieen bestaan die het 'fenomeen' synesthesia gebruiken als oorzaak van het zien van aura'squote:Op maandag 15 augustus 2005 22:26 schreef DzjieDub het volgende:
Aura's zien is een effect dat eigenlijk retinal fatigue ofwel netvliesvermoeidheid heet. Een extreme vorm van Retinal Fatigue is de vlekken die je - minutenlang - ziet als je recht in het flitslicht van een fototoestel hebt gekeken.
Anders dan paranormale verschijnselen gaat het bestaan van leven buiten de aarde niet tegen de natuurwetten in. Als het op een klein planeetje in zomaar een van de vele melkwegen kan ontstaan, kan het ook op andere planeten ontstaan. Gezien de hoeveelheid melkwegen - ik meen iets van 100 miljoen - met ieder gemiddeld meer dan 200 miljoen sterren is het onwaarschijnlijk dat leven niet ergens anders ook ontstaan is. Maar we dwalen af... we wachten nog op Iteejer's antwoord!quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 20:24 schreef Mirage het volgende:
[..]
Dit begrijp ik niet zo goed.
Als iets bestaat is er per definitie bewijs van ?
Dus vroeger bestond een dader, als in inbreker niet, daders (inbrekers) waren hallucinaties.
Vroeger kon je in en uit een huis lopen zonder dat het te bewijzen is dat jij het was.
Tegenwoordig nemen ze je vingerafdruk van de deurpost of het raam en kunnen ze het wel bewijzen.
En nu bestaat dader (van een inbraak) wel ?
En toch kunnen ze het. En dan heb ik het niet over het aannemelijk maken, want dat is een punt, lijkt mij voor hun ook, die ze aan hun kont zal roesten (al is bewijs handig). Maar ze kunnen het, daar gaat het om.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 17:14 schreef DzjieDub het volgende:
Maar dat is nou precies wat astrologen, auralezers, homeopaten, acupuncturisten,... noem de hele mieterse boel maar op - wel beweren; op commando hun kunstje vertonen. En toch lukt het ze niet aannemelijk te maken dat ze inderdaad echt iets kunnen.
Jij moet helemaal niks, en dat is het hele eieren eten.quote:dus... leg dat maar eens uit, waarom ik grof geld aan zo iemand moet betalen als hun paranormale kwaliteiten niet op commando op te roepen zijn.
Aaahhhh.... speel nou toch even mee!quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 22:03 schreef sweetgirly het volgende:
Ik reageer alleen even op dit puntje.
[..]
En toch kunnen ze het. En dan heb ik het niet over het aannemelijk maken, want dat is een punt, lijkt mij voor hun ook, die ze aan hun kont zal roesten (al is bewijs handig). Maar ze kunnen het, daar gaat het om.
[..]
Jij moet helemaal niks, en dat is het hele eieren eten.
Dus waar je jezelf nou zo druk om maakt![]()
Jaaaa, dagquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 23:37 schreef DzjieDub het volgende:
Aaahhhh.... speel nou toch even mee!![]()
Je laatste zin vat ik niet echt. Iets te vaag gesteld eigenlijk, 1. wat kon doen bijv.? 2. waarop moet letten? Je bedoelt waarschijnlijk 3. dat er 2 mensen zijn die niet weten van elkaar wat ze doenquote:Feit: Er is een grote groep mensen die zichzelf paranormaal begaafd noemt, en daarvoor geld vraagt. Er is ook een grote groep die het gratis en ongevraagd doet (en daar NMBM veel paniek mee kan zaaien). Maar er is nog nooit iemand geweest die het kon doen als iemand zat mee te kijken die weet waar hij/zij op moet letten.
Ten eerste, ik kan niksquote:Als je het KAN, waarom kan je dan niet aannemelijk maken dat je het inderdaad kan?
We kunnen hier een heel arsenaal aan voorbeelden geven, hoevaak dat niet gebeurd is (ontkenning?), etc etc. Over het algemeen ben ik van mening dat de wetenschap nog niet zover is, en dan ga ik nu iets zweverigs erin gooien, omdat we nog niet verder zijn dan het 3e lichaam (tevens dimensie). Al las ik net in het quantummechanicatopic, als dat waar is, dat ze aardig op weg zijn (nu, eindelijk en misschien). De weg is lang, maar de wereld is dan ook complex, althans voor de mens, schijnt, let wel, de rationele mens of moet ik zeggen gesloten mens.quote:Zelfs als je nu zegt dat ze het niet altijd kunnen, dan nog kan het getest worden; test het een x aantal keren, en als blijkt dat van die x aantal keren ruimschoots de toevalsfactor wordt overtroffen zal de wetenschap al erkennen dat paranormaliteit bestaat.
Mja, ik moet zeggen dat ik dat toch wel heb meegemaakt voor me gevoel*. Ik was toeschouwer en wist donders goed waar ik op moest letten. Verder ken ik zo snel nog 2-3 soortgelijke situaties waarin een doorgaans nuchter persoon toch even achter zijn oor heeft lopen krabben. Tuuwk baal ik dat er geen camera bij was alhoewel het niks had bewezen in mijn geval, slechts voor de mensen die mij vertrouwen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 23:37 schreef DzjieDub het volgende:
Maar er is nog nooit iemand geweest die het kon doen als iemand zat mee te kijken die weet waar hij/zij op moet letten.
zie goochelaar-voorbeeld. Technisch weet ik precies waar ik op moet letten dankzij het Groot Goochelaars Handboek, en toch zie ik niet wat er gebeurt, en weet ik niet waarom iemand als David Copperfield hele auto's, olifanten en zelfs een Boeing 747 kan laten verdwijnen. Dus dat is een absoluut kul-argument.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 06:57 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Mja, ik moet zeggen dat ik dat toch wel heb meegemaakt voor me gevoel*. Ik was toeschouwer en wist donders goed waar ik op moest letten. Verder ken ik zo snel nog 2-3 soortgelijke situaties waarin een doorgaans nuchter persoon toch even achter zijn oor heeft lopen krabben. Tuuwk baal ik dat er geen camera bij was alhoewel het niks had bewezen in mijn geval, slechts voor de mensen die mij vertrouwen.
*Nope, komt niet op Fok![]()
DB, de discussie begint wat te verwateren. Er werd van alles bijgehaald. Homeopathie bv is geen paranormaal iets, dat is een bepaalde methodiek. En heeft in dit topic dan ook niks te zoeken.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 09:23 schreef DzjieDub het volgende:
zie goochelaar-voorbeeld. Technisch weet ik precies waar ik op moet letten dankzij het Groot Goochelaars Handboek, en toch zie ik niet wat er gebeurt, en weet ik niet waarom iemand als David Copperfield hele auto's, olifanten en zelfs een Boeing 747 kan laten verdwijnen. Dus dat is een absoluut kul-argument.
...en als de zaal vol mensen zat die allemaal zagen dat er een bevallige assistente doormidden werd gezaagd, heb je dus een zaal vol anekdotes... maar er is nog steeds niets paranormaals aan de hand.
Wat versta je onder "niet kunnen"? Niet wetenschappelijk te verklaren ? Nooit wetenschappelijk te verklaren? Gewoonweg niet mogelijk?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 12:55 schreef iteejer het volgende:
[..]
Net als livEliveD, heb ik ook dingen meegemaakt die niet kunnen. Die door anderen ook onderzocht zijn, waar getuigen van zijn. Maar dat zijn slechts lettertjes op een scherm, ik kan alles wel zeggen, ik kan iedereen wel zijn. Dus met die zaken ga ik niet schermen.
Omdat het geen rechtlijnige gave is, de ontvanger bepaald niet wat hij ziet/hoort/ruikt/voelt, die krijgt gewoon binnen, dat is lang niet altijd even helder, even duidelijk.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:33 schreef bonke het volgende:
[..]
Hierover is een aantal jaar geleden een heel stuk op discoverie geweest, er moeten dus wel van dit soort onderzoeken zijn, want daar lieten ze ze zien en dat het klopte...quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:28 schreef Klump het volgende:
Kijk anders eens onder het topic ' zelf uittreden' of zo iets. Daar zeggen ze dat er bewijs is dat mensen zelf kunnen uittreden. Ik heb hier ook naar gevraagd omdat je dit namelijk echt wetenschappelijk zou kunnen bewijzen. Pak kamer 1 en kamer 2 en laat de uittreder later dingen over de ene kamer zeggen en vervanderingen en zo die plaatsvinden. Maar er is nergens echt een bron naar onderzoek dat hiernaar is verricht. Ze komen wel met een stuk van de CIA dat ze hier ooit mee bezig zijn geweest. Maar ik zou liever gewoon een bron zien van onderzoekers die dat doen. Ook EVP kan men onderzoeken. Er zijn zoveel mogelijkheden. Helaas maakt men er niet zoveel gebruik van om het te bewijzen. Dit is natuurlijk wel voer voor sceptici. Ik vind dat de mensen die 100 % overtuigd zijn van uittreden en EVP bijv. er alles aan moeten doen om dit eens echt wetenschappelijk vast te laten leggen.
Je bent je ervan bewust dat wetenschappelijk bewezen is dat elk mens een energieveld om zich heen heeft die zich tot zo'n meter/anderhalve meter om hem heen uitstrekt, dat deze energie fluxeerd met hoe het persoon zich voelt, oftewel de energie veranderd als iemand ziek is bv?quote:Op maandag 15 augustus 2005 23:41 schreef DzjieDub het volgende:
@ Choices: DANK U!!! Eindelijk een TRUther die doorheeft dat je een negatieve stelling niet kan weerleggen. Leg je 't ook even uit aan Iteejer, die me vraagt te bewijzen dat auralezen NIET bestaat, waarom ik dat niet kan? Misschien dat-ie wel naar jou luistert.
@ sweetgirly: Je zou 'm vast interessant vinden. Maar als je je vervolgens ook maar een ietsepietsie in de film verdiept zie je hoe je voorgelogen wordt.
Laat diegenen voor wie aura's geen retinal fatigue is dan maar naar voren komen. Ik heb de test klaarliggen om hun bewering te controleren, bipolaire persoonlijkheid of niet.
Je draait dingen om. 't Is niet "knopje om, en licht gaat aan" - het is "hee, het licht gaat aan. En ik zie dat dat knopje anders staat dan toen het licht nog uit was. Laat ik dat knopje en het licht in de gaten houden en kijken of er verband tussen blijkt te bestaan." Vandaar ook dat je NOOIT zomaar van een enkele waarneming uit mag gaan - want voor hetzelfde geld had je de waarneming gedaan, "hee, licht gaat aan. En ik zie een vogel overvliegen. DUS zorgt het overvliegen van een vogel voor het aangaan van het licht". De weigering van TRUthers om het belang in te zien van herhaalbaarheid, werkt dit soort conclusies - en dus het (onterechte) vermoeden van het bestaan van paranormaliteit - in de hand.
Wat is je punt bij de trein? Als je de vergelijking doortrekt - een erg vage en vergezochte vergelijking, overigens - dan zouden de rationalisten - als die nog nooit een trein hadden gezien - na de eerste trein concluderen dat een trein een voorkant heeft en een "open" achterkant, EN dat er ook treinen zijn met een "open" voorkant en een "normale" achterkant. Aangezien die altijd echter als paren voorbij komen met dezelfde snelheid en op dezelfde afstand van elkaar, zou op een gegeven moment de conclusie getrokken worden dat die "normale" voorkant en "normale" achterkant de echte voor- en achterkant van de trein zijn. Puur vanwege de herhaling van het fenomeen...
Er zijn gelukkig wel mensen die zien dat de aarde vervuild wordt, en dat de kloof tussen rijk en arm te groot wordt. En gelukkig zijn er ook wetenschappers bezig met oplossingen. Ik kan slechts hopen dat ze nog op tijd zijn.
Niemand beweert dat de reductie meer waard is dan het geheel. Wel dat voordat iets in de reductie wordt opgenomen, het eerst grondig onderzocht moet worden. En zolang er betere verklaringen te vinden zijn voor zogenaamd paranormale fenomenen, is er dus geen enkele reden om die fenomenen op te nemen in de reductie. Immers, waarom zou je een eend een gwarp gaan noemen als er al een perfect woord is om het beessie te omschrijven ("eend" dus).
Astrologie heeft zichzelf al bewezen en dan heb ik het niet over de horoscoop in de krant, ga maar naar een serieus iemand toe en laat je horoscoop uitrekenen, dan weet je gelijk wat ik bedoel.quote:Op maandag 15 augustus 2005 23:58 schreef DzjieDub het volgende:
Zoals ik al zei, ik richt me alleen op die dingen die WEL te testen zijn. De overige dingen - ach, ik heb er m'n mening over, maar als mensen zich gelukkig voelen bij hallucinaties, wie ben ik dan om ze dat te ontzeggen.
Maar alle andere dingen die ik opnoemde - dat lijstje van astrologie t/m TM () (edit: heb ik nou straks voorspellende gaven vertoond door een dergelijke mogelijkheid tot woordgrap in te bouwen, of maak ik gewoon gebruik van een aardige toevalligheid?) plus de rest ... kom maar op! Dergelijke beweringen zijn fantastischer dan over een flat heenspringen, maar net zo gemakkelijk te testen.
Dat je geest spelletjes met je kan spelen sluit nog niet uit dat het ook echt kan zijn, dit is het trukje wat non believers vaak gebruiken, maar het is geen bewijs van niet bestaan.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 00:10 schreef DzjieDub het volgende:
Reageer eens inhoudelijk op dat verhaal van mij over de bewezen onbetrouwbaarheid van menselijke waarneming, en op het "goochel"verhaal? Trek dan vanaf die twee zaken een lijn naar al die "waarnemingen" die mensen menen gedaan te hebben en tel die twee bij elkaar op...
Heb ik gezien hoe de skeptische mensen dat dan weer aanpakken...quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 13:57 schreef Metro2005 het volgende:
De wetenschap heeft overal wel een 'verklaring' voor. Punt is, vind jij die verklaring plausibel genoeg om te geloven? Er zijn soms van die programma's op tv waar ze bv geestverschijningen 'verklaren' door bv te zeggen dat het ergens donkerder is of kouder
Een mens heeft twee detecteerbare energievelden om zich heen: Een elektromagnetisch veld en een warmteveld. Beide zijn goed beschreven, en zijn goed zichtbaar te maken. Als jij zegt dat je deze velden kan zien zonder apparatuur, dan is die bewering doodsimpel te testen. Maar alle tests tot nog toe hebben gefaald. Ik zeg daar bovendien bij dat de tests werden ontworpen SAMEN MET degene die ze wilde proberen - er was dus geen sprake van dat mensen zomaar in het diepe werden gegooid.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 13:42 schreef erodome het volgende:
[..]
Je bent je ervan bewust dat wetenschappelijk bewezen is dat elk mens een energieveld om zich heen heeft die zich tot zo'n meter/anderhalve meter om hem heen uitstrekt, dat deze energie fluxeerd met hoe het persoon zich voelt, oftewel de energie veranderd als iemand ziek is bv?
Dat dat energieveld direct beinvloed wordt door omgevingsfactoren als in bv andere mensen als energievelden elkaar raken?
Dat is het aura, die kan je voelen, die kan je zien als je traind, kan jij ook hoor....
Alternatieve genezing wordt veel strenger bekeken als reguliere, waar regulier een foutmarge van soms wel tot 40% mag hebben mag alternatief dat niet hebben, dat moet werken, altijd, anders is het onzin.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 17:14 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
dus... leg dat maar eens uit, waarom ik grof geld aan zo iemand moet betalen als hun paranormale kwaliteiten niet op commando op te roepen zijn.
Krante-astrologie heb ik het ook niet over. Maar astrologie die gebaseerd is op een combinatie van sterren, geboorteplaats en geboortedatum en -tijd is ook nog nooit bewezen.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 13:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Astrologie heeft zichzelf al bewezen en dan heb ik het niet over de horoscoop in de krant, ga maar naar een serieus iemand toe en laat je horoscoop uitrekenen, dan weet je gelijk wat ik bedoel.
Serieuse astrologie doet dan ook geen voorspellingen, geeft geen vaste lijnen van toekomst weer, want de toekomst ligt niet vast, maar je zal aardig schrikken van hoe het klopt waar ze mee komen.
Waar haal jij je bronnen vandaan? Alternatieve genezing heeft dezelfde criteria als reguliere geneeskunde. Het verschil is alleen dat reguliere geneeskunde WEL werkt. Niet altijd, nee. Maar alternatieve geneeskunde haalt statistisch niet veel meer succes dan je kunt behalen met een toevalsfactor van honderd procentquote:Op woensdag 17 augustus 2005 14:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Alternatieve genezing wordt veel strenger bekeken als reguliere, waar regulier een foutmarge van soms wel tot 40% mag hebben mag alternatief dat niet hebben, dat moet werken, altijd, anders is het onzin.
Dat is niet eerlijk, die 2 worden verschillend bekeken.
Acupunctuur is al bewezen, wordt ook niet voor niets door heel veel verzekeringen vergoed he....
Het werkt zo goed als altijd, maar niet 100%, niets werkt 100%.
Schat, de meeste mensen die echt paranormal zijn lopen er niet mee te koop, die hebben moeten leren omgaan met die gave en dat is geen makkie.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 13:53 schreef DzjieDub het volgende:
Da's dus klinkklare onzin. Geen rechtlijnige gave? Ten eerste moet je er dan ook niet mee te koop lopen, ten tweede blijft er dan nog voldoende te testen over.
Volgens mijn bronnen wordt de politie gillende gek van al die paranormalen die - zeker als er een aardige beloning tegenover staat - van alles lopen te roepen - wat dan ook weer onderzocht moet worden - wat dus politietijd en -moeite kost die beter aan ECHT onderzoek besteed kan worden. Ook erg interessant dat er ondanks die hordes paranormalen nog zoveel onopgelost blijft, toch? Want als die vrouw die jij kent echt waarmaakt wat ze beweert kunnen ze gewoon hele politieteams opdoeken en vervangen door haar. Scheelt aan het eind van het jaar een heleboel geld.
De wetenschap vraagt helemaal niet om bewijs dat niet te geven is. De wetenschap vraagt om willekeurig bewijs, vermits het onomstotelijk een bewijs is van paranormaliteit. Als ik zeg dat ik het telefoonboek uit m'n kop geleerd heb maar dat m'n gaven alleen werken als ik het telefoonboek geopend voor me op tafel heb liggen en ik de baldzijden mag omslaan ga je toch ook hard lachen om mijn "gaven".
Over die foto's: Als ik eenzelfde onbewerkte foto kan maken door gewoon te weten hoe en wat ik moet fotograferen, dan lijkt het me toch vrij duidelijk dat er geen geesten in het spel zijn maar gewoon verklaarbare fenomenen als - inderdaad - lichtinval, stofdeeltjes op de lens, of sigaretterook.
Paranormalen worden niet onderuit gehaald bij testen. Lees bijvoorbeeld deze oproep maar eens en durf die bewering dan nog eens te doen. Dat ontkracht gelijk jouw volgende statement: Wetenschap is er niet op uit om dogma's te verkondigen, maar om onderzoek te doen naar BESTAANDE fenomenen. Waarbij - want anders krijgen we dat gezeur weer - "bestaand" wordt gedefinieerd als "al wel voorkomend maar nog niet beschreven of bewezen".
Kortom - er is GEEN hard bewijs voor healen, buiten wat door placebo-effect en gewone menselijke aandacht ook bereikt kan worden. Als jij zegt "1000 keer sterker" zeg ik "laat maar eens zien". Da's makkelijk om te meten.
Ik kan ze voelen, kan veranderingen voelen in het energieveld en heb nog nooit fout gezeten sinds ik dat goed onder de knie heb.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 13:59 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
Een mens heeft twee detecteerbare energievelden om zich heen: Een elektromagnetisch veld en een warmteveld. Beide zijn goed beschreven, en zijn goed zichtbaar te maken. Als jij zegt dat je deze velden kan zien zonder apparatuur, dan is die bewering doodsimpel te testen. Maar alle tests tot nog toe hebben gefaald. Ik zeg daar bovendien bij dat de tests werden ontworpen SAMEN MET degene die ze wilde proberen - er was dus geen sprake van dat mensen zomaar in het diepe werden gegooid.
Je bent je ervan bewust dat een goede astroloog dat kan met enkel jouw geboortedatum, tijd en plaats, zonder je verder gesproken te hebben?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 14:03 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
Krante-astrologie heb ik het ook niet over. Maar astrologie die gebaseerd is op een combinatie van sterren, geboorteplaats en geboortedatum en -tijd is ook nog nooit bewezen.
Een goede astroloog - waar je dus op bezoek kan en die jouw persoonlijke horoscoop uitrekent - is een uitstekend psycholoog die door middel van cold reading heel wat over jou te weten kan komen. Gewoon toegepaste psychologie, heeft niets met de sterren, planeten en maan te maken.
Bullshit, maar goed....quote:Op woensdag 17 augustus 2005 14:05 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
Waar haal jij je bronnen vandaan? Alternatieve genezing heeft dezelfde criteria als reguliere geneeskunde. Het verschil is alleen dat reguliere geneeskunde WEL werkt. Niet altijd, nee. Maar alternatieve geneeskunde haalt statistisch niet veel meer succes dan je kunt behalen met een toevalsfactor van honderd procent
Omschrijf jouw gave dan eens beter? Kan jij - als je in de achtertuin ziet - al over de schutting heen zien dat er iemand achter loopt zonder dat je die persoon zelf ziet?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 14:13 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik kan ze voelen, kan veranderingen voelen in het energieveld en heb nog nooit fout gezeten sinds ik dat goed onder de knie heb.
En hoe wil je dat bewijzen dan dat iemand het kan zien, dat is een kwestie van het persoon geloven, je weet dat bv met kirlian(schijf je dat zo), het energieveld zichtbaar gemaakt kan worden, maar mensen die dat zien zien dat zo, zonder fotogravie e.d.
zucht...quote:Op woensdag 17 augustus 2005 14:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Bullshit, maar goed....
Ga maar eens na wat voor foutmarge medicijnen mogen hebben, leg dat naast onderzoeken over alternatieve therapieen, dan zal je zien dat die foutmarge niet zo heel erg verschilt, maar dat alternatief daar wel degelijk op afgerekend wordt.
Weet je bv dat degene die nieuwe behandelmethode's goed moeten keuren zelf in de stichting tegen kwakzalverij zitten en zwaar tegen alternatieve geneeskunde zijn, in zijn totaal?
Lekker objectief weer...
Waarom zijn er artsen in ziekenhuizen die bv gek zijn op reiki omdat ze ZIEN(geen wetenschap) dat iemand die reiki krijgt voor en na een operatie sneller geneest, dat ze ZIEN(geen wetenschap) dat iemand die reiki krijgt tijdens een chemo kuur vele malen minder last heeft van de bijwerkingen van chemo e.d.????
Je kan zeggen, tja dat is een waarname, geen wetenschap, dus bullshit, maar waar hebben we het dan over, we hebben het over 1000-den en 1000-den ervaringen, die kan je niet allemaal zomaar even wegschuiven, of de wetenschap er nu overheen is geweest of niet.
Ik heb geen gave, aura's voelen is iets wat je jezelf gewoon aan kan leren, kan iedereen.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 14:19 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
Omschrijf jouw gave dan eens beter? Kan jij - als je in de achtertuin ziet - al over de schutting heen zien dat er iemand achter loopt zonder dat je die persoon zelf ziet?
We hebben het serieus over aantallen die in de miljoenen lopen met ervaringen, waarnemingen, maar die worden niet als bewijs aangenomen, wat logisch is, maar toch vervelend...quote:Op woensdag 17 augustus 2005 14:27 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
zucht...
en da's nou net de fout die je maakt. Als ze inderdaad ZIEN dan IS DAT DUS WETENSCHAP. Wetenschap is niet de verstrooide-vent-met-warrig-haar-en-bloedmooie-dochter-die-een-uitvinding-doet-waarmee-de-wereld-vernietigd-wordt, wetenschap is gewoon WAARNEMEN (edit) en methoden bedenken om te zorgen dat je waarneming echt is en geen gezichtsbedrog.. En het is heel gemakkelijk om statistieken (je hebt het over 1000en waarnemingen - geloof me, iedere statisticus krijgt een binnenbroekse zaadlozing bij het zien van dergelijke getallen) bij te houden hoelang het genezingsproces duurt bij mensen die wel, en bij mensen die geen reiki hebben gehad. Waar of niet?
En hoe bedoel je "foutmarge" bij medicijnen? Da's zomaar een kreet die nergens op slaat. Als een medicijn niet - of liever, onvoldoende - aanslaat, wordt gezocht naar een ander medicijn. Daarom zijn er voor de meeste aandoeningen diverse medicijnen die uiteindelijk hetzelfde effect hebben.
en waarom dan het niet eens serieus gaan testen en maar blijven hameren op die anekdotes? Dubbelblind onderzoek hiermee is doodsimpel. Herhaal dat in een paar ziekenhuizen met een paar verschillende teams, en het bewijs is geleverd.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 14:40 schreef erodome het volgende:
[..]
We hebben het serieus over aantallen die in de miljoenen lopen met ervaringen, waarnemingen, maar die worden niet als bewijs aangenomen, wat logisch is, maar toch vervelend...
Maar alle medicijnen werken. Alleen werken sommige medicijnen op sommige mensen minder dan verwacht - en zou het opvoeren van de dosis teveel bijwerkingen hebben. Vandaar dat er dan eerst naar een ander medicijn gezocht wordt. Om een voorbeeldje te geven, iedereen gaat van een paar milligram morfine onderuit, maar een iel vrouwtje ligt misschien wel een dag onder zeil en een beer van een kerel heeft een hazeslaapje van een kwartier.quote:Foutmarge bij medicijnen is dat medicijnen niet altijd aanslaan, ondanks dat ze dat wel zouden moeten doen, die mag in sommige gevallen oplopen tot wel 40%
Zo is het ook met het alternatieve, wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet te werken, alleen wordt dat dan gelijk afgedaan als zijnde het is nep, zie je het verschil?
DB, de discussie begint wat te verwateren. Er werd van alles bijgehaald. Homeopathie bv is geen paranormaal iets, dat is een bepaalde methodiek. En heeft in dit topic dan ook niks te zoeken.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 09:23 schreef DzjieDub het volgende:
zie goochelaar-voorbeeld. Technisch weet ik precies waar ik op moet letten dankzij het Groot Goochelaars Handboek, en toch zie ik niet wat er gebeurt, en weet ik niet waarom iemand als David Copperfield hele auto's, olifanten en zelfs een Boeing 747 kan laten verdwijnen. Dus dat is een absoluut kul-argument.
...en als de zaal vol mensen zat die allemaal zagen dat er een bevallige assistente doormidden werd gezaagd, heb je dus een zaal vol anekdotes... maar er is nog steeds niets paranormaals aan de hand.
Vanwaar die obsessie? 80% van de medicatie bestaat uit placebo's. En men zegt ook dat die dingen werken. Kennelijk is het pilletje zelf niet alles wat speelt. Als homeopathie niet meer mag omdat het slechts water zou zijn, wil je dan ook placebo's gaan verbieden?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 14:47 schreef DzjieDub het volgende:
en waarom dan het niet eens serieus gaan testen en maar blijven hameren op die anekdotes? Dubbelblind onderzoek hiermee is doodsimpel. Herhaal dat in een paar ziekenhuizen met een paar verschillende teams, en het bewijs is geleverd.
Och, homeopathie valt nog steeds onder de "onverklaarbare" zaken uit de TT, dus ik zie niet waarom dat tot verwateren leidt. Het was een methodiek, het is allang geleden naar het rijk der fabelen verwezen, net als de paashaas, het platte-wereldmodel en frenologie, maar helaas is er ook een grote groep die er nog wel in gelooft.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 14:53 schreef iteejer het volgende:
@ DB: Je vergeet mijn post te beantwoorden joh![]()
Herhalinkje: (you wont escape)
[..]
DB, de discussie begint wat te verwateren. Er werd van alles bijgehaald. Homeopathie bv is geen paranormaal iets, dat is een bepaalde methodiek. En heeft in dit topic dan ook niks te zoeken.
Jij kan niet bewijzen dat je het hebt meegemaakt, ik kan niet bewijzen dat het een verkeerde waarneming van jou was. Dus laten we deze zaken - in ieder geval in deze discussie - rusten. Agreed.quote:Net als livEliveD, heb ik ook dingen meegemaakt die niet kunnen. Die door anderen ook onderzocht zijn, waar getuigen van zijn. Maar dat zijn slechts lettertjes op een scherm, ik kan alles wel zeggen, ik kan iedereen wel zijn. Dus met die zaken ga ik niet schermen.
Dus het kan net zo goed een hallucinatie zijn als een "echt" fenomeen, is dat wat je nu zegt? De wetenschap stelt er eer in om ALLES als haar gebied te beschouwen. 50 jaar geleden had nog niemand van een zwart gat gehoord of gedroomd, flauwe woordspelingen daargelaten, maar op een gegeven moment werden ze getheoretiseerd omdat ze in het al bestaande model van het universum pasten - en toen bleek dat ze inderdaad bestonden.quote:Het gaat om het principiele feit dat de wetenschap simpelweg niet in staat is om uitspraken te doen over verschijnselen die niet binnen haar gebied vallen. Omdat ze, gaan we weer, niet herhaalbaar zijn, niet objectiveerbaar, en niet voor iedereen gelijk zijn.
Nope. Alle elementen kunnen deelnemen maar ze zullen wel getoetst worden en vergeleken met elkaar. Jouw idee van wetenschap is veel te nauw. Dat moet je toch echt eens verbreden, vriend!quote:Het wetenschappelijk denken is een beschouwingswijze, en als zodanig een onderdeel van de wereld waar we in leven. Een beschouwingswijze met strikte voorwaarden wat betreft elementen die deel kunnen nemen aan het wetenschappelijk wereldbeeld.
Klopt niet, zie mijn opmerking direct hierboven. De voorwaarden die gesteld worden hebben alleen maar te maken met het kunnen onderscheiden tussen echte waarnemingen en waarnemingsfouten - zie mijn voorbeeld van de lamp en de vogel op pagina 2.quote:Een voorwaarde stellen impliceert al dat er zaken zijn die niet aan de voorwaarde voldoen, anders zou die voorwaarde geen zin hebben. En dat betekent weer dat de wetenschappelijke visie dus slechts een deelgebiedje kan bestrijken, en sommige dingen niet mee kan nemen.
Nee, je draait de zaken om. Fenomenen bestaan, of ze bestaan niet. Als ze bestaan, manifesteren ze zich, op willekeurig wat voor manier dan ook. (Als ze zich niet manifesteren, dan heeft "men" er dus (nog) geen weet van - maar dan heeft NIEMAND er op dat moment weet van - da's bijvoorbeeld het elektriciteitvoorbeeld dat eerder gegeven is.) Het enige wat wetenschap doet is kijken hoe ze zich manifesteren.quote:Jij stelt dus dat alles wat niet volgens die wetenschappelijke beschouwingswijze te omschrijven en dus te meten en te beoordelen is, niet echt is.
Dat mag je zeggen.
Uiteraard.
Maar dat is dan NIET wetenschappelijk, die uitspraak wordt nergens door de wetenschap bewezen: omdat het immers de filters van de wetenschap niet kon passeren. Dus is het slechts je eigen indruk, je eigen overtuiging.
En daarmee net zo waardevol of waardeloos als de overtuiging van een ander die wél in mogelijkheden gelooft die níet wetenschappelijk te verklaren en te verifieren zijn.
Dat was maar een voorbeeldje. Maar het toont wel duidelijk aan wat er aan de hand is: Als ik een dergelijke fantastische claim maak gelooft niemand me, maar andere claims, die nog veel fantastischer zijn maar nu eenmaal op het paranormale vlak liggen worden voor zoete koek aangenomen, op geen andere basis dat wat anekdotes daarover.quote:Dan kom jij weer met over flats springen en zo. Mooi allemaal, maar dat doet niets af aan hetgeen ik hier zeg.
Probeer jij dan maar eens een negatieve stelling te bewijzen! Is technisch onmogelijk - welk bewijs ik ook aanvoer dat het niet werkt, je kunt altijd zeggen dat ik niet goed genoeg gezocht heb. Vandaar dat de bewijslast bij degene ligt die de claims doet. Overigens ben ik bereid om wel mee te helpen een methode te bedenken om die claims te bewijzen. Maar WEL volgens een methode die valse waarneming uitsluit.quote:Jij suggereert dat je je beroept op de wetenschap, dat de wetenschap dingen uit zou sluiten. Maar dat kun je niet, want dit valt ernaast. Je bewering 'maar je kunt nooit bewijzen dat iets níet zo is' is een bevestiging daarvan.
Mijn overtuiging is dat de wetenschap a) overhet algemeen gelijk heeft en b) als ze geen gelijk heeft, zichzelf zal corrigeren. Zie frenologie om maar een van de vele voorbeelden te noemen.quote:Je verkondigt dus slechts jouw overtuiging. Die net zo persoonlijk en subjectief is, als de dingen die je juist vanwege dat persoonlijke en subjectieve afwijst.
Dit is een kernpunt. Zwarte gaten werden voorspeld, en even later ontdekt. Dus, zegt men, zwarte gaten bestaan.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 15:32 schreef DzjieDub het volgende:
Dus het kan net zo goed een hallucinatie zijn als een "echt" fenomeen, is dat wat je nu zegt? De wetenschap stelt er eer in om ALLES als haar gebied te beschouwen. 50 jaar geleden had nog niemand van een zwart gat gehoord of gedroomd, flauwe woordspelingen daargelaten, maar op een gegeven moment werden ze getheoretiseerd omdat ze in het al bestaande model van het universum pasten - en toen bleek dat ze inderdaad bestonden.
Je weet wel beter. Het zwarte gat was een van de vele mogelijkheden die werden beredeneerd om bepaalde fenomenen die waren waargenomen te beschrijven. De overige mogelijkheden bleken bij onderzoek niet te kloppen, het zwarte gat bleef over.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 15:49 schreef iteejer het volgende:
[..]
Dit is een kernpunt. Zwarte gaten werden voorspeld, en even later ontdekt. Dus, zegt men, zwarte gaten bestaan.
Dit is een cirkelredenatie, en kan uitstekend dienen als voorbeeld hoe de wetenschap zichzelf altijd gelijk geeft.
Het volgende is er aan de hand: men ontwikkelt een wetenschappelijk/mathematisch kader, een set van ideeen en concepten en kwantificeerbare samenhangen daartussen.
Deze denkwijze zit verweven in onze kennis, in de techniek, in de ogen en de geest van de wetenschappers en technici die zich hiermee bezig houden.
Nu gaan die mensen een apparaat bouwen - een telescoop, al dan niet op een satelliet. Met dezelfde gedachten en concepten waaruit ook het concept van de zwarte gaten ontstaan is. En met die technologie gaat men zoeken naar die zwarte gaten.
Ik stel, dat het uberhaupt zien en interpreteren van zwarte gaten een logisch gegeven is, als je apparaten bouwt waar diezelfde wetmatigheden en detectiegebieden in verwerkt zitten. Natuurlijk vind je dan een stuk realitiet waarin je een zwart gat kunt zien. Omdat diezelfde realiteit eerder al aanleiding gaf tot het postuleren van een zwart gat.
Je blik wordt bepaald door de bril die je op zet. HEt detectie-aparaat, de telescoop in dit geval, is zeer specialistisch, kijkt op één bepaalde manier. Dat 'kijken' behelst overigens zoveel het detecteren van diverse meetwaarden, als het interpreteren ervan.
volgens mij is deze stelling onjuistquote:Op woensdag 17 augustus 2005 14:57 schreef erodome het volgende:
Wat de hond betrefd, epeleptische aanvallen kan je niet aan voelen komen door geur, er is geen verandering in geur, dat vb zou wel mooi op kunnen gaan voor de huidkanker honden, honden die dat nazoeken op het lichaam en er eerder bij zijn dat de medische wereld dat kan.
nog even over deze, ten eerste, als je het eerste uur na een hartaanval overleeft is de kans groot dat het niet zo'n zware was en dat je het toch wel zou overleven, ten tweede, 't moet nogal een hond geweest zijn dat-ie z'n baas minstens vijf kilometer naar huis weet te slepen, ten derde, arm baasje want na vijf kilometer over de grond gesleept te zijn heeft-ie geen huid meer over. Maar zelfs dat terzijde geschoven, die hond had misschien heel andere redenen om niet te willen wandelen. Tuurlijk is het interessant om dan gelijk zo'n beest voorspellende gaven toe te kennen, maar misschien had het beestje gewoon wat last van z'n ingewanden, of had het geregend, of was hij al net wezen wandelen met het vrouwtje, of weet ik veel wat voor oorzaak er was.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 14:57 schreef erodome het volgende:
[...]
Nog een vb dan maar aangezien je deze weer te simpel afdoet naar mijn mening...
Hond en baas gaan elke dag een hele fikse wandeling doen, op een dag wil de hond niet weg, absoluut niet, baas denkt wat een nonses en neemt hond alsnog mee.
Hond blijft dralen en wil steeds terug, baas snapt er niets van, wat is er aan de hand met de hond???
Tot na een dik uur wandelen de man last krijgt van zijn borstkas en een hartaanval krijgt, hond sleept hem terug naar huis en red baas zo alsnog...
Hoe kan die hond dit geweten hebben aangezien er niets waarneembaars was op dat moment, geen veranderingen in de hormoonspiegel e.d.
Of dezelfde verhalen alleen dan met ongelukken, hond wil vaste route niet lopen, weigert pertinent, later die middag hoort de baas van een zeer ernstig ongeluk op de vaste route, op het tijdsstip wanneer hij daar langs wilde.
[...]
Een epilepsie aanval is 10 minuten in voorbereiding? Heb je toevallig een bron?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 17:09 schreef bonke het volgende:
dit kwamen ze dus te weten vanwege de hond van een epilepticus, omdat deze hond zo`n tien minuten voordat een aanval begon erg onrustig werd zijn ze dit fenomeen gaan onderzoeken
animal planet of discoveryquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 23:32 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Een epilepsie aanval is 10 minuten in voorbereiding? Heb je toevallig een bron?
Tsja, en het rare is ook dat er ondanks vele bewijzen die het paranormale wel (zouden kunnen) bewijzen, zijn er toch nog mensen die er níet in (willen) gelovenquote:Op zondag 21 augustus 2005 19:02 schreef bonke het volgende:
sja, en het rare is dat er ondanks vele bewijzen die het paranormale bedrog ontmaskeren, zijn er toch nog mensen die er in blijven geloven
ja maar das wel logisch...het is wel spannendquote:Op zondag 21 augustus 2005 19:02 schreef bonke het volgende:
sja, en het rare is dat er ondanks vele bewijzen die het paranormale bedrog ontmaskeren, zijn er toch nog mensen die er in blijven geloven
klopt! heb ik ook gezien!quote:Op zondag 21 augustus 2005 19:08 schreef bonke het volgende:
zo was er een tijdje terug in mexico een millitair vliegtuig dat met behulp van zijn infrarode camera een aantal lichtgevende bollen met zich mee zag vliegen
niemand kon het verklaren en het hele land wasin rep en roer
totdat een wetenschapper ( gespecialiseerd in ufosightings) dit een keer echt ging onderzoeken
hij nam hetzelfde traject wat het millitaire vliegtuig ook genomen had en op het punt waar de lichtgevende bollen verschenen zouden zijn vloog hij er naartoe
en wat bleek nu, zo`n 200 km verderop stond in zee een heel groot booreiland met een hele boel gaspijpen die flink hun vlammetje stonden te blazen
dat was dus wat de millitairen met hun infrarode camera zagen
ook in mexico een stuk land met in het gras een boel cirkels die groener waren dan er omheen
iedereen dacht dat er een ufo was geland, maar iemand met verstand van paddestoelen zei dat het gewoon heksenkringen waren
en na onderzoek bleek dat ook waar te zijn
er zijn dus wat paddestoelen op die plek doodgegaan en de mest die je dan kreeg zorgde ervoor dat het gras beter groeide dan er omheen
nog wat in mexico, jaren terug in 1991 hebben duizenden mensen hetzelfde gezien tijdens een zonsverduistering
dit was een afgeplatte bol vlak naast de zon ( die je niet meer zag omdat de maan ervoor zat
iemand die dit onderzocht kwam tot de ontdekking dat het de planeet venus was die op dat moment op dezelfde plek stond als waar die ufo zich bevond
pffft ufo`s![]()
ik ken alleen zo weinig van die bewijzen...quote:Op zondag 21 augustus 2005 19:47 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Tsja, en het rare is ook dat er ondanks vele bewijzen die het paranormale wel (zouden kunnen) bewijzen, zijn er toch nog mensen die er níet in (willen) geloven, wat zegt dat dan
nou bewijs maarquote:Op zondag 21 augustus 2005 19:47 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Tsja, en het rare is ook dat er ondanks vele bewijzen die het paranormale wel (zouden kunnen) bewijzen, zijn er toch nog mensen die er níet in (willen) geloven, wat zegt dat dan
lees eens rustig het hele topic door, dan kom je vanzelf wel dingen tegen waarvan je zegt: oooow zat dat zooooquote:Op zondag 21 augustus 2005 19:56 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
ik ken alleen zo weinig van die bewijzen...
noem 's wat? ben serieus benieuwd
Ik heb het bijvoorbeeld al over helé kleine dingetjes, die men, sommige hard-die-rationelen, maar blijven ontkennen. Daar breekt mijn klomp soms van. Maar moeten jullie zelf weten, vind het alleen wat uhhh, vreemdquote:
ja hallo! daar neem ik geen genoegen mee girlyquote:Op zondag 21 augustus 2005 20:24 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Ik heb het bijvoorbeeld al over helé kleine dingetjes, die men, sommige hard-die-rationelen, maar blijven ontkennen. Daar breekt mijn klomp soms van. Maar moeten jullie zelf weten, vind het alleen wat uhhh, vreemd.
Post gemistquote:Op zondag 21 augustus 2005 19:56 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
ik ken alleen zo weinig van die bewijzen...
noem 's wat? ben serieus benieuwd
Precies, en sarcastisch bedoeld of niet.quote:Op zondag 21 augustus 2005 20:03 schreef bonke het volgende:
lees eens rustig het hele topic door, dan kom je vanzelf wel dingen tegen waarvan je zegt: oooow zat dat zoooo
Niet! He verdorriequote:Op zondag 21 augustus 2005 20:31 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
ja hallo! daar neem ik geen genoegen mee girly
kan me voorstellen dat je nu zo snel niks weet, maar doe dan effe wat beter je best
Ja, wat hier op fok langs komt is leuk en aardig, maar wel allemaal 'verhalen' van personen. "de broer van de tante van de fiets van de piet van pa" dat soort verhalen. je moet daar wel kritisch op zijn. er staan soms interessante dingen tussen, maar das bar weinig. (ok toegegeven, ik vind ook lang niet alles interessant)quote:Op zondag 21 augustus 2005 20:42 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Niet! He verdorrie![]()
Nee, ok flauw.
Maar serieus, zoals ik al boven al zei (had jouw post dus even gemist eerder), genoeg voorbeelden, al topics, truth-decennia lang. Maar voorbeeldjes dus: luicide dromen bijv. Ontkennen jullie, of degenen die zoiets hebben van' kan niet', dat nou ook?
We gaan het simpel houden, begin wel stap voor stap![]()
![]()
Nee, das gewoon mooi. Dat jullie nou zowat alles bestempelen als paranormaalquote:Op zondag 21 augustus 2005 20:43 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
Oja, dat van die hond en die epilepsie? das toch niet paranormaal?
http://www.boudicca.de/lucid-nl.htmquote:Op zondag 21 augustus 2005 20:47 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
maar wat zijn luicide dromen?
fuck, dat moet ik ook nog doen, maar dankzij jou kan ik dat nu niet!quote:Op zondag 21 augustus 2005 20:59 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
http://www.boudicca.de/lucid-nl.htm
En onderzoeken ernaar en promoties etc erop:
http://dreamunit.net/blog-nl/?p=15
http://www.nu.nl/news/526(...)n_bij_te_sturen.html
+ zie ook
http://www.google.com/search?q=lucide+dromen&domains=forum.fok.nl&sitesearch=forum.fok.nl
Ik ga even de afwas doen![]()
Ach ja, dat is mijn giftquote:Op zondag 21 augustus 2005 20:56 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
ik snap af en toe niks van wat je schrijft..
Nee, dat zei je idd nietquote:ja dat van die hond is mooi...maar daar ging het toch niet over? ik zeg toch niet dat ik het een kuthond vind? of dat ik zijn kunsten niet waardeer?
wow, als ik dat onder de knie heb, heb ik geen dope meer nodig!quote:Kenmerken van lucide dromen in een ideale situatie zijn:
Men weet tijdens het dromen dat men droomt
Men heeft tijdens het dromen weet van de eigen vrijheid te handelen, in te grijpen
Tijdens de droom herinnert men zich ook zijn leven tijdens het wakker zijn
De bewustzijnstoestand van de dromer is helder
Tijdens de droom kan de dromer zijn zintuigen gebruiken
Zowel in de droom als in wakende toestand kan de dromer zich de droom herinneren
quote:Op zondag 21 augustus 2005 21:03 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
fuck, dat moet ik ook nog doen, maar dankzij jou kan ik dat nu niet!
Ja! Ook dusquote:Op zondag 21 augustus 2005 21:05 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
wow, als ik dat onder de knie heb, heb ik geen dope meer nodig!maar het klinkt wel vet ja
maar is dat TRU-voedsel?
hmm..jij leest de topics op een hele andere manier dan ik denk ik..grappigquote:Op zondag 21 augustus 2005 21:03 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Ach ja, dat is mijn gift![]()
[..]
Nee, dat zei je idd niet
Moest er nog bijkomen ook. Maar het enige waar jullie op reageren, vind ik dan, is dingetjes waarvan jullie weten 'oh ja, dat klopt niet, maar of want dit en dat'. De rest wordt, bewust (?), compleet genegeerd. Vind ik stom eigenlijk
. Werden genoeg mooie dingen verteld en aangehaald, vind ik. Maargoed, wie weet is dat dan ook voor rationele dovemansoren niet bestemd
.
Maargoed, boeiuh allemaal, ik ging wat doenvoordat ik weer medelijden krijg
![]()
Hm ja, zou kunnenquote:Op zondag 21 augustus 2005 21:09 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
hmm..jij leest de topics op een hele andere manier dan ik denk ik..grappig
niet beter of slechter, maar anders.
volgens mij kijk jij meer naar het verhaal en het 'gevoel' van iemand erachter...en ik kijk meer naar de feiten, of het echt is, bla bla..
m.a.w.: jij kijkt ernaar als een vrouw (emotie), ik als een man (zakelijk) (beetje gechargeerd allemaal, maar toch)
zit hier een kern van waarheid in?
Ik als eigenwijze steenbok MOET hier wel op reageren natuurlijkquote:Op zondag 21 augustus 2005 21:22 schreef sweetgirly het volgende:
[...]
[nog even koppigheids-modus aan]
Mensen zouden pas mogen oordelen over zaken waarvan ze wéten waarover ze praten. For example, technische dingen, daar waag ik mezelf niet aan. Aan de andere kant, meningen moeten er ook zijn. Dus vooruit. [/en weer uit
]
Nee, dat is niet paranormaal, maar het geeft aan dat gevoeligheid een natuurlijk gegeven is(net zoals het healen, denk aan de kus van mama op auw, of de hand van mama op auw).quote:Op zondag 21 augustus 2005 20:43 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
Oja, dat van die hond en die epilepsie? das toch niet paranormaal?
Vind ik ook.quote:Op zondag 21 augustus 2005 22:05 schreef DzjieDub het volgende:
Maarre, d'r is niets paranormaals aan lucide dromen - dat zijn dus dromen waarbij de dromer nog net voldoende "wakker" is om deze te kunnen beïnvloeden. Je kunt het zelf ook oefenen. Kortom, niets vreemds aan, alhoewel het wel raar aanvoelt als het je voor de eerste keer overkomt en je weet niet wat het is.
Oh, wat een lekker nuchter antwoordquote:Net zoals slaapverlamming overigens - je lichaam beschermt je tegen jezelf tijdens je slaap door je spieren te verlammen, maar soms komt het voor dat je al wakker wordt terwijl je spieren nog verlamd zijn - en dat voelt heel eng aan, maar er is nog steeds niets paranormaals aan de hand.
Ik wacht ook nog steeds op antwoordenquote:Ondertussen zijn er al een aantal aardige vragen gesteld in dit forum (hum) waar nog geen antwoord op is gegeven...
Ja, dat kan, is jouw manier misschien.quote:Op zondag 21 augustus 2005 22:10 schreef DzjieDub het volgende:
Ik als eigenwijze steenbok MOET hier wel op reageren natuurlijk- en ik zeg derhalve dat die paranormale dingen die ik heb meegemaakt, met een beetje extra achtergrondkennis, een flinke dosis gerede twijfel aan m'n eigen waarnemingen, en een rotsvast geloof dat toeval inderdaad bestaat, uitstekend te verklaren waren.
Niet het hele topic doorgelezen, maar gaat dit over epilepsie aanvallen die worden aangevoeld door honden? Als dit significant het geval is, dan ben ik ervan overtuigd dat dit prima is te verklaren. Misschien scheidt het slachtoffer bepaalde stoffen af voor zo'n aanval die de hond kan opmerken of iets in die strekking, maar ik ga zoiets niet zoeken in het hoekje "onverklaarbaar&raar".quote:Op zondag 21 augustus 2005 22:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, dat is niet paranormaal, maar het geeft aan dat gevoeligheid een natuurlijk gegeven is(net zoals het healen, denk aan de kus van mama op auw, of de hand van mama op auw).
Veel dingen die snel in het hokje paranormaal=onzin gegooit worden zijn dingen die we van nature hebben, beter gezegd nog, die de volwassen mens niet meer zo onder de knie heeft.
Veel van die dingen zijn niet zo heel apart, zo heel vreemd, maar duidelijke natuurlijke dingen die ieder mens/dier in zich heeft...
quote:Op zondag 21 augustus 2005 21:22 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Hm ja, zou kunnen, die smileys van mij zeggen soms al genoeg vermoed ik.
In die zin snap ik het ook wel soms, soms echter ook totaal niet hoor.
Desalniettemin, wil dat niet zeggen dat ik als vrouw zijnde niet nuchter of rationeel ben en/of kan zijn. In vele dingen zie ik gewoon wel wat in zitten + hokjes heb ik soms een hekel aan enzo.
Naja, nu ging ik echt![]()
En wel lezen hé!
[nog even koppigheids-modus aan]
Mensen zouden pas mogen oordelen over zaken waarvan ze wéten waarover ze praten. For example, technische dingen, daar waag ik mezelf niet aan. Aan de andere kant, meningen moeten er ook zijn. Dus vooruit. [/en weer uit
]
helemaal waarquote:Op zondag 21 augustus 2005 22:05 schreef DzjieDub het volgende:
Maarre, d'r is niets paranormaals aan lucide dromen - dat zijn dus dromen waarbij de dromer nog net voldoende "wakker" is om deze te kunnen beïnvloeden. Je kunt het zelf ook oefenen. Kortom, niets vreemds aan, alhoewel het wel raar aanvoelt als het je voor de eerste keer overkomt en je weet niet wat het is. Net zoals slaapverlamming overigens - je lichaam beschermt je tegen jezelf tijdens je slaap door je spieren te verlammen, maar soms komt het voor dat je al wakker wordt terwijl je spieren nog verlamd zijn - en dat voelt heel eng aan, maar er is nog steeds niets paranormaals aan de hand.
Ondertussen zijn er al een aantal aardige vragen gesteld in dit forum (hum) waar nog geen antwoord op is gegeven...
helemaal mee eensquote:Op zondag 21 augustus 2005 22:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Niet het hele topic doorgelezen, maar gaat dit over epilepsie aanvallen die worden aangevoeld door honden? Als dit significant het geval is, dan ben ik ervan overtuigd dat dit prima is te verklaren. Misschien scheidt het slachtoffer bepaalde stoffen af voor zo'n aanval die de hond kan opmerken of iets in die strekking, maar ik ga zoiets niet zoeken in het hoekje "onverklaarbaar&raar".
Ja, jullie zijn liefquote:Op maandag 22 augustus 2005 00:02 schreef TheWilliedockSaints het volgende:neeee maar ik zeg ook niet dat jullie vrouwen niet rationeel kunnen nadenken!!
natuurlijk kunnen jullie dat
ik wil alleen zeggen dat vrouwen dingen anders interpreteren dan mannen..
vrouwen reageren vaak meer op een menselijke manier, mannen willen gelijk de oplossing geven...als je begrijpt wat ik bedoel
ja klopt...kijk net in je fotoboek en je bent wel een lekker wijfquote:Op maandag 22 augustus 2005 00:16 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Ja, jullie zijn lief![]()
En ik begrijp wat je bedoelt, je zit gewoon een potje te flirten met me (of de vrouwen). Grappie
.
Maar ik geef je helemaal gelijk. Wij moeten vereerd worden als vrouw zijnde. En jullie mannen soms ook wel hoor, zo lief ben ik of zijn wij dan ook weer wel.
Nou, met dit mooie ying/yang-gevoel vertoef ik naar mijn bedje, ciao!
Ja héquote:Op maandag 22 augustus 2005 00:05 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
helemaal waar
dingen worden te vaak als paranormaal beschreven terwijl het dat niet is
quote:Op maandag 22 augustus 2005 00:23 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Ja hé, ik neem mijn woorden terug hoor
.
Maar dat zei ik, over die lucide dromen. Volgens mij hebben wij, die 2 kampen, hetzelfde doel ergens, alleen op een andere manier.. ofzoiets.
De sceptici doen soms moeilijk over dingen die niet moeilijk (hoeven) zijn.
En de meer open-laters doen soms moeilijk, over uhhh niks.
Ik ga pitten, dit schiet niet meer op zo.
quote:Op maandag 22 augustus 2005 00:37 schreef sweetgirly het volgende:
Mannen..zucht.
Ik had net een lief berichtje getypt, wat doe je![]()
.
Maar ik ga pitten maar, mafkeesof kezen, die mannen.. zucht.
Maar ik ben het er niet mee eens iig![]()
Het is dan ook niet onverklaarbaar/raar, het gaat niet om die epeleptie opzich, maar ook om de dieren die presies weten wanneer de baas thuis komt(zonder dat het met hetzelfde voertuig en op dezelfde tijdstippen gaat), dieren die aanvoelen dat er wat gaat gebeuren voordat wij als mensen het met al onze apparatuur kunnen waarnemen enz enz enz...quote:Op zondag 21 augustus 2005 22:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Niet het hele topic doorgelezen, maar gaat dit over epilepsie aanvallen die worden aangevoeld door honden? Als dit significant het geval is, dan ben ik ervan overtuigd dat dit prima is te verklaren. Misschien scheidt het slachtoffer bepaalde stoffen af voor zo'n aanval die de hond kan opmerken of iets in die strekking, maar ik ga zoiets niet zoeken in het hoekje "onverklaarbaar&raar".
Ik geloof echt niet dat jij nog nooit iets van het paranormale gemerkt hebt.quote:Op zondag 14 augustus 2005 11:16 schreef bonke het volgende:
Volgens mijn nuchtere persoontje is bijna alles wat onverklaarbaar schijnt te zijn toch wetenschappelijk te bewijzen.
Denk eens aan ufo`s, er is geen filmpje of foto te vinden waarvan bewezen is dat ze echt zijn.
De filmpjes/foto`s zijn na onderzoek door wetenschappers vals bevonden, de makers hadden soms een fout filmpje of deze zijn expres bewerkt vanwege de sensatie die het zou veroorzaken.
Denk eens aan het monster van Loch Ness. Ook hier is er absoluut geen bewijs van op film op foto vastgelegt. Er is natuurlijk de beroemde foto van een of andere dokter waarop het monster is te zien, maar deze foto werd alleen maar als echt bestempeld vanwege het feit dat degene die de foto nam een DOKTER was.
Neem de Bermuda driekhoek waar talloze schepen en vliegtuigen zijn vergaan. Volgens de wetenschap komt dat door de geologische samenstelling van dat gebied, Het gebied schijnt flink wat methaanbronnen te hebben die af en toe eens een flinke lading methaan naar de oppervlakte brengen. Komt er toevallig een schip in zo`n methaanbel terecht dan bestaat er een grote kans dat het schip zinkt. Komt een vliegtuig in zo`n methaanwolk terecht dan snap je natuurlijk wel wat er zou kunnen gebeuren ( methaan is erg explosief )
Ook het paranormale ( spoken, reincarnatie, telekinese, gedachtenlezen enz ) lijkt mij de grootste bulshit die er is. Er bestaat namelijk geen echt bewijs in de vorm van films/foto`s. Alle films en foto`s die er bestaan worden door de wetenschap beschouwd als vals, en van degenen die denken wat gezien of gevoeld te hebben... Tja. die geloof je of die geloof je niet.
Ik geloof ze dus niet.
Van die helft van de mensheid is er dan ook nog de helft die dan liever doet alsof ze niets gevoeld/gezien/ervaren hebben omdat ze anders met hun kopje boven het maaiveld uitkomen en dan onmiddelijk afgehakt worden.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 18:27 schreef Sneakie het volgende:
[..]
dat is geen rede om te zeggen dat het dan maar niet bestaat, want dan zou de helft van de wereld paranoide zijn.
Binnen de wetenschap is bewijs en reproduceerbaarheid de norm. Dit is vooral omdat wetenschap slechts tracht een model te maken van hoe alles in elkaar zit. Daarbij is consistentie van belang.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 18:54 schreef nokwanda het volgende:
Lees goed..... de norm is dus het bewijs. En wie bepaald de norm?
Jij brengt het zo en zet daarmee de nodige scepsis bij de wetenschap. Of een dosis realisme... net hoe je het wilt zienquote:Op donderdag 25 augustus 2005 19:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
Binnen de wetenschap is bewijs en reproduceerbaarheid de norm. Dit is vooral omdat wetenschap slechts tracht een model te maken van hoe alles in elkaar zit. Daarbij is consistentie van belang.
Waarom zou je echter het model dat de wetenschap op die manier verkrijgt op de werkelijke wereld toepassen? Dat is hetzelfde als zeggen dat een foto van een toren de echte toren is, en dat de vogel die een moment later over de toren heen vliegt er niet is..
Aangezien wetenschap zelfregulerend is en allesomvattend hoeft dat ook helemaal niet, die slag om de arm dus. Wetenschap schrijft niet voor, wetenschap beschrijft. Als je de wetenschap ongelijk wilt geven zul je moeten aankomen met donders goede redenen... en anekdotes vallen daar niet onder.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 19:24 schreef nokwanda het volgende:
[..]
[...]
Maar er zijn heel veel mensen die die slag om de arm bij de wetenschap niet houden en het dus als enige waarheid zien. En alles wat anders is is niet.
[...]
Dat is iets wat ik ook (helaas) vaak waarneem.. Het is niet voor iedereen duidelijk wat de wetenschap is en wat het nou doet..quote:Op donderdag 25 augustus 2005 19:24 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Jij brengt het zo en zet daarmee de nodige scepsis bij de wetenschap. Of een dosis realisme... net hoe je het wilt zien
Maar er zijn heel veel mensen die die slag om de arm bij de wetenschap niet houden en het dus als enige waarheid zien. En alles wat anders is is niet.
De norm van de maatschappij? Ik weet niet hoe je dit precies bedoelt.. Als norm lijkt het mij niet verkeerd. De uitkomsten van wetenschap zijn reproduceerbaar, en daarmee zou je kunnen zeggen dat dat deel voor iedereen geldt. De individuele ervaring als norm is niet te doen, omdat deze individueel is. Het betekent echter niet of zou niet mogen betekenen dat de ervaring van het individu onbelangrijk is.quote:Maar dan nog blijft het een feit dat in de maatschappij de wetenschap ook de norm is en niet perse de ervaring van een individu. Het moet dus allemaal reproduceerbaar zijn om geldig te zijn. En daarmee is de helft van de mensheid dus blijkbaar paranoia.
Ja, het voor gek verklaard worden.. Ik denk echter dat er soms ook wel meespeelt dat iemand zelf iets niet begrijpt, en daarom onzeker is in het naar buiten brengen..quote:Als al die "paranoia" mensen de norm zouden stellen zou het er allemaal heel anders uit zien. En ik vraag me af hoe anders. Maar wat ik net ook beweerde is dat de helft van die mensen die een ervaring heeft gehad die niet onmiddelijk verklaarbaar was volgens de ons bekende wetenschap maar doet alsof er niks aan de hand was uit een soort angst om door degenen die nu de norm stellen afgebrand te worden.
Wetenschap beschrijft slechts datgene wat te beschrijven stelt. Is iets niet reproduceerbaar, dan past het niet in het wetenschappelijke model. Het is echter bijzonder onwetenschappelijk om dan te beweren dat datgene wat zich niet laat reproduceren niet heeft plaatsgevonden.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 19:46 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
Aangezien wetenschap zelfregulerend is en allesomvattend hoeft dat ook helemaal niet, die slag om de arm dus. Wetenschap schrijft niet voor, wetenschap beschrijft. Als je de wetenschap ongelijk wilt geven zul je moeten aankomen met donders goede redenen... en anekdotes vallen daar niet onder.
En werkelijk alles wat hier staat is om te keren. Kijkend vanuit dat andere oogpunt.... vanuit de paranormaliteit (bleeeehhhh, wat heb ik een grondige hekel aan dat woord) kan evengoed gesteld worden dat alles wat bewezen is , bewezen is op gronden van........ laat maar..... insert hier Iteejers verhaal.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 19:43 schreef DzjieDub het volgende:
De "norm" is niet het bewijs... het bewijs levert zichzelf. Waarom zou je in vredesnaam temperatuurschommelingen direct koppelen aan geesten? Antwoord: Omdat je dan a) je antwoord hebt, en b) dus ook niet verder hoeft te zoeken naar wat er wel aan de hand is; namelijk gewone tocht.
Waarom is herhaalbaarheid belangrijk, en kun je GEEN ENKELE STATEMENT MAKEN zonder die herhaalbaarheid: Zie mijn voorbeeld op pagina 2, over het licht, het lichtknopje en de vogel.
En ik zou het zo onderhand best interessant vinden als er IEMAND van de gelovers in paranormalia was die dat wist te ontkrachten...
Zonder herhaling WEET JE NIET wat er aan de hand is. Theoretisch zou het een paranormaal verschijnsel kunnen zijn, maar in de praktijk blijkt dat voor alles een normale verklaring beschikbaar is. Simpele logica - principe van Ockham's scheermes - helpt je dan om de conclusie te trekken dat met de huidige beschikbare gegevens paranormaliteit uit te sluiten is. Aangezien vele miljoenen mensen al duizenden jaren geen enkel sluitend bewijs van paranormale zaken hebben kunnen aantonen, ondanks dat ze - blijkbaar - dagelijks voorkomen, kunnen we de conclusie zo onderhand wel trekken dat paranormaliteit niet bestaat TOTDAT het tegendeel is bewezen.
Het is imo zelf zo dat de maatschappelijke norm t.a.v paranormaliteit zover is doorgeslagen naar de sceptische kant dat het conditionerend werkt tegen het ten volle gebruiken van je intuitie.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 20:00 schreef Alicey het volgende:
Ja, het voor gek verklaard worden.. Ik denk echter dat er soms ook wel meespeelt dat iemand zelf iets niet begrijpt, en daarom onzeker is in het naar buiten brengen..
Toon jij dan maar aan dat het WEL heeft plaatsgevonden, en dat het niet - zoals vaak voorkomt (en bewezen is vaak voor te komen) een foute waarneming en/of een hersenspinsel.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 20:02 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wetenschap beschrijft slechts datgene wat te beschrijven stelt. Is iets niet reproduceerbaar, dan past het niet in het wetenschappelijke model. Het is echter bijzonder onwetenschappelijk om dan te beweren dat datgene wat zich niet laat reproduceren niet heeft plaatsgevonden.
Waar Iteejer veel goede dingen zegt, heeft-ie hier een absoluut lulverhaal gehouden... een negatieve stelling laat zich namelijk niet bewijzen... welk bewijs ik ook aanvoer voor m'n stelling, jij zult altijd beweren dat ik niet voldoende gezocht heb...quote:Op donderdag 25 augustus 2005 20:37 schreef nokwanda het volgende:
[..]
En werkelijk alles wat hier staat is om te keren. Kijkend vanuit dat andere oogpunt.... vanuit de paranormaliteit (bleeeehhhh, wat heb ik een grondige hekel aan dat woord) kan evengoed gesteld worden dat alles wat bewezen is , bewezen is op gronden van........ laat maar..... insert hier Iteejers verhaal.
Je kunt niet bewijzen dat paranormaliteit NIET bestaat.
Waarom zou ik iets moeten aantonen?quote:Op donderdag 25 augustus 2005 21:06 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
Toon jij dan maar aan dat het WEL heeft plaatsgevonden, en dat het niet - zoals vaak voorkomt (en bewezen is vaak voor te komen) een foute waarneming en/of een hersenspinsel.
quote:
quote:Op donderdag 25 augustus 2005 21:10 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waarom zou ik iets moeten aantonen?
omdat ik dat wilquote:Ik geloof ze dus niet.
Wat ik wilde zeggen heeft Iteejer al duidelijk neergeschreven. Vandaar dat ik ook schreef dat je daar dat verhaal nog een keer kunt neerzetten.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 21:09 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
Waar Iteejer veel goede dingen zegt, heeft-ie hier een absoluut lulverhaal gehouden... een negatieve stelling laat zich namelijk niet bewijzen... welk bewijs ik ook aanvoer voor m'n stelling, jij zult altijd beweren dat ik niet voldoende gezocht heb...
enne... laat nou een NIET maar....? Vul gewoon in wat je daar wilde zeggen....
Het is niet reproduceerbaar en on-demand oproepbaar. Aldus is het niet in een wetenschappelijk model te douwen. Ik denk wel dat je jezelf ongelofelijk beperkt als je bij voorbaat al alleen datgene wat in een model in te passen is als bestaand ziet.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 21:20 schreef bonke het volgende:
omdat ik dat wil
enne mijn mening dat paranormaliteit niet bestaat word alleen maar meer gevoed door het feit dat de believers gewoon niet willen/kunnen bewijzen dat er iets extra`s is
Omdat je iets zelf niet kent aannemen dat het niet bestaat heeft weinig te maken met nuchterheid.quote:het enige dat mijn ongeloof sterker maakt zijn de reply`s van DzjieDub( en mijn eigen nuchterheid natuurlijk)
En dat is precies wat ik bedoel..... je gaat compleet voorbij aan het verschil tussen een koe en een vis.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 21:29 schreef DzjieDub het volgende:
Om dit voorbeeld door te zetten, "ik" - en we bedoelen hier natuurlijk de wetenschap - beweren juist helemaal niet dat koeien met hengels te vangen zijn... we willen alleen dat de mensen die WEL beweren een koe met een hengel gevangen hebben dat ze dat aantonen. Maar helaas, meer dan hard roepen dat ze de koe met de hengel gevangen hebben en roepen "bewijs maar dat de koe niet met de hengel gevangen is" kunnen ze niet.
quote:Frederic William Henry Myers ( 1853-1901)
De kruiscorrespondenties
Frederic Myers, een van de eersten die wetenschappelijk wilde bewijzen dat leven na de dood bestaat, werd geboren op 6 februari 1843.
Hij was geniaal te noemen en kende op 13jarige leeftijd al de hele Virgilius uit het hoofd.
Omstreeks 1870 was hij begonnen met onderzoek naar Mesmerisme, helderziendheid, automatisme en andere bovennormale verschijnselen. Hij werd de leider van een groep waarmee hij in 1882 de ‘Society for Psycical Research’ stichtte. Hun doel was bewijsmateriaal te verzamelen en systematisch proeven te nemen.
Myers ging daarmee door tot hij stierf op 17 januari 1901.
Myers slaagde er tijdens zijn leven niet in te bewijzen dat leven na de dood een vaststaand feit was. De reden was niet de fraude waarop sommige mediums betrapt werden, noch de controleerbaarheid van de verkregen informatie, maar het feit dat men vanuit sceptische hoek de verkregen informatie wegverklaarde als ‘komende uit het onderbewuste van het medium’. Was dit uitgesloten, dan kon men nog niet bewijzen dat de informatie niet afkomstig zou kunnen zijn van levende mensen, waarbij de mediums uit hun onderbewustzijn putten via telepathie. Dit zijn de argumenten waarmee de sceptici steeds weer alle conclusies van het SPR verwierpen.
Waar Myers, tot zijn teleurstelling, tijdens zijn leven niet in slaagde, wilde hij bewijzen na zijn dood. Hij bedacht hiervoor een opmerkelijke methode: de kruiscorrespondenties.Hij zou een reeks boodschappen, die afzonderlijk niets betekenden, doorgeven vanuit de geestelijke wereld, via verschillende mediums (die geen contact met elkaar hadden) uit alle delen van de wereld.
Hij had met zijn collega's tijdens zijn leven besproken dat, indien dit mogelijk was, dit een zeer krachtig argument zou zijn voor het voortbestaan na de dood. Na zijn dood in 1901 begonnen verschillende mediums boodschappen via automatisch schrift door te krijgen die ondertekend werden met Myers. Later werden die gevolgd door boodschappen van collega's van het bestuur van de SPR: onderzoeker en Professor Henry Sidwick en Edmund Gurney, die intussen ook overleden waren.
De doorgegeven boodschappen betroffen allemaal teksten uit klassieke teksten en hadden geen enkele zin of betekenis als men ze afzonderlijk bekeek.
Aan de mediums werd medegedeeld dat ze hun verkregen boodschappen moesten sturen naar één centraal adres waar ze in volgorde verzameld werden.
Daar bleken de teksten in elkaar te passen als stukjes van een puzzel. Sommige van de teksten waren meer dan 40 bladzijden lang. Zo verzamelde men 3.000 teksten gedurende dertig jaar.
Myers beklaagde zich erover ‘dat het extreem moeilijk was om zijn boodschappen van Gene Zijde via de mediums door te geven. Het was zoiets als staan achter een matglazen raam dat het zicht troebel maakt en het moeizaam dicteren van tekst aan een stompzinnige secretaresse die niet geïnteresseerd was’.
Volgens Colin Wilson zijn deze teksten het krachtigste bewijs dat ooit geleverd werd betreft een voortbestaan na de dood. De informatie die doorgeven werd door Myers was zo accuraat dat ze de leden van de SPR met stomheid sloeg. Op een bepaald moment huurden leden van de SPR privé-detectives om een van de mediums, mevrouw Piper, op bedrog te onderzoeken. Haar post werd geopend, men volgde haar stiekem, haar kennissen werden ondervraagd. De onderzoeken toonden echter aan dat er geen sprake was van bedrog of fraude.
Het bewijs, dat Myers gedurende zijn leven niet kon leven, is hiermee absoluut en onweerlegbaar. Alle originele documenten zijn beschikbaar is voor iedereen die ze wil onderzoeken.
De SPR stelt de stof nog steeds beschikbaar en men kan ze via Internet opvragen.
Men moet zelfs bedenken dat Colin Wilson, zelf een harde scepticus was. Hij stelde zijn eigen reputatie in dit onderzoek op het spel. Achteraf schreef hij:
"De kruiscorrespondenties, in zijn geheel genomen, samen met de Willet-geschriften, zijn het meest overtuigend bewijs dat er leven is na de dood. Voor iedereen die bereid is deze stof weken en maanden te bestuderen zullen ze bewijzen boven alle redelijke verdenkingen die mogelijk zijn, dat Meyers, Gurney en Sidwick inderdaad correspondeerden na hun stoffelijke dood" (Wilson 1987: 179)
De kruiscorrespondenties hebben succesvol aangetoond, door wetenschappelijke methoden, dat de stof die doorgegeven werd via de mediums onmogelijk materiaal kon zijn uit het onderbewustzijn van de mediums zelf of van hun kennissen.
Naast dit omvangrijke bewijsmateriaal, mogen we bovendien niet vergeten dat alle doorgegeven teksten klassieke citaten zijn over het voortbestaan na de dood.
...en wat bedoel je daarmee? Ik beweer niet dat ik een koe met behulp van een hengel gevangen heb. En dat je vissen met hengels kan vangen is allang bekend.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 21:35 schreef nokwanda het volgende:
[..]
En dat is precies wat ik bedoel..... je gaat compleet voorbij aan het verschil tussen een koe en een vis.
Ik snap best dat je een negatieve steling niet altijd kan bewijzen.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 21:09 schreef DzjieDub het volgende:
Waar Iteejer veel goede dingen zegt, heeft-ie hier een absoluut lulverhaal gehouden... een negatieve stelling laat zich namelijk niet bewijzen... welk bewijs ik ook aanvoer voor m'n stelling, jij zult altijd beweren dat ik niet voldoende gezocht heb...
quote:Op zoek naar bewijs.
Aan de andere kant zijn er de gevallen van Tony Pritchard die niet wist dat er een healing werd geprobeerd. Het lijkt erop dat er een soort paranormale overdracht plaatsvindt tussen genezer en patiënt. Dit zou ook het geval kunnen zijn bij het paranormaal genezen van dieren.
Healers als Betty Shine en Charles Siddle behandelen zowel mensen als dieren. Ze kunnen veel getuigenissen overleggen van dierenartsen die bevestigen dat dieren die zij niet konden helpen, aanzienlijk vooruitgegaan waren na een healing.
In een poging om erachter te komen welke mechanismen aan het werk zijn tijdens de paranormale genezing hebben Amerikaanse en Canadese wetenschappers de hulp ingeroepen van de begaafde Engelse healer Matthew Manning. Tussen 1977 en 1982 werden er uitgebreide experimenten gedaan.
Overtuigende resultaten.
Onder strenge laboratorium-omstandigheden werd er in de Mind Science Foundation in San Antonio in Texas een reeks experimenten gedaan, om te zien of Manning het autonome zenuwstelsel van een vrijwilliger kon beïnvloeden. Dit controleert de onwillekeurige activiteit van het hart, de klieren en sommige spieren.
Op een willekeurig moment tijdens het experiment stelde Manning zich voor dat de vrijwilliger, die in een aparte kamer zat, emotioneel in de war zou raken en dat tegelijkertijd de stift van de polygraaf, die de fysiologische reacties van de vrijwilliger optekende, grote uithalen zou vertonen.
Na twintig pogingen constateerden de wetenschappers dat Manning met succes het zenuwstelsel van de vrijwilliger had geprikkeld door alleen zijn eigen geest te gebruiken. In andere tests bleek hij de groei van kankercellen te kunnen vertragen en de vernietiging van rode bloedlichaampjes te kunnen verhinderen.
Ook professor F.W. Lorenz aan de afdeling Dierfysiologie van de Universiteit van Californië heeft Manning getest. Hij gebruikte een aantal vrijwilligers van wie hij de hersenactiviteit meette met een elektroëncefalograaf (EEG). De testen wezen uit dat Mannings hersengolven synchroon gingen lopen met die van de vrijwilligers. Eerdere experimenten van wetenschappers in Toronto, in Canada, duidden erop dat deze golven hun oorsprong vinden in een gebied in de hersens dat bij de meeste mensen niet actief is.
Onzinvoorbeeld.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 21:29 schreef DzjieDub het volgende:
Om dit voorbeeld door te zetten, "ik" - en we bedoelen hier natuurlijk de wetenschap - beweren juist helemaal niet dat koeien met hengels te vangen zijn... we willen alleen dat de mensen die WEL beweren een koe met een hengel gevangen hebben dat ze dat aantonen. Maar helaas, meer dan hard roepen dat ze de koe met de hengel gevangen hebben en roepen "bewijs maar dat de koe niet met de hengel gevangen is" kunnen ze niet.
Niet helemaal......voor een heleboel mensen zijn paranormale veschijnselen even waarneembaar en objectief en een normaal deel van het leven.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 22:06 schreef iteejer het volgende:
[..]
Onzinvoorbeeld.
Koeien en hengels zijn beide concrete objectief waarneembare objecten. Voor iedereen te zien. Zo ook de mogelijke relaties en handelingen aangaande koeien en hengels.
Dit speelt zich idd af in het aantoonbare, in het wetenschappelijke speelveld.
Maar de slechts incidenteel voorkomende en niet voor iedereen zichtbare en identieke paranormale verschijnselen onttrekken zich door die eigenschappen aan dat speelveld. En dáár kun je je dus niet beroepen op jouw stelling 'bewijs het maar'![]()
Irritant assymetrisch overigens: jij mag wel zeggen 'bewijs het maar', en wij niet 'bewijs het tegendeel maar' - terwijl wij dat nooit KUNNEN bewijzen, aangezien deze verschijnselen geen deel uitmaken van de bewijsbare realiteit.
ow, ik reageerde alleen maar op dat dit stukje van jouw betoog opeens als de vleesgeworden waarheid werd beschouwd.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 21:54 schreef iteejer het volgende:
[..]
Ik snap best dat je een negatieve steling niet altijd kan bewijzen.
Echter, evenmin kunnen verschijnselen die door hun verschijningsaard zich aan de wetenschappelijke methodologie onttrekken bewezen worden.
Het was maar één puntje van mijn betoog, niet eens echt serieus, en ook met een smiley neergezet. Ik had niet gedacht dat je er zo verongelijkt op zou reageren![]()
Gelukkig dat we taal hebben om met elkaar toch tot een objectief standpunt te komen. Als ik zeg 'stoel' denk jij misschien aan een Chesterfield, terwijl ik een keukenstoel bedoelde. Maar als ik zeg 'keukenstoel' staan ons beider neuzen toch weer een heel stuk dezelfde kant op. En ik kan 't zelfs nog duidelijker maken: keukenstoel met verchroomde poten en formica rugleuning en zitting. Et voilà, zo is onze subjectiviteit ("stoel") alweer geobjectiveerd.quote:Het objectieve denken impliceert een neutraal object, wat door meerdere mensen gezien en benoemd kan worden. Zodat er middels de taal een eensluidend begrippenkader kan ontstaan, en waarna de interacties tussen deze objecten en begrippen bestudeerd kunnen worden.
Je hebt niet veel vertrouwen in de wetenschap, he (zoals gewoonlijk)? Maar goed... ten eerste, ik heb al eerder, diverse malen, aangegeven dat dit een grijs gebied is. Het zou - theoretisch - waar kunnen zijn; het kan ook puur toeval zijn - als je veel "fantasie" (en dat bedoel ik op een positieve manier; dus van het soort wat sommige mensen gebruiken om prachtige boeken te schrijven, films te maken en noem maar op) hebt moet het al vreemd zijn als sommige beelden niet min of meer later uitkomen. Zoals ik al eens schreef, jij kunt niet bewijzen aan de hand hiervan dat paranormaliteit bestaat, ik kan niet bewijzen dat het niet bestaat - dus we laten het maar beter rusten. Maar er is een enorm groot gebied binnen de paranormaliteit over. En daarvan weet ik in ieder geval zeker dat het nog nooit iemand gelukt is aan te tonen dat paranormaliteit bestaat.quote:Wat nou te doen met de subjectieve elementen? De droom die alleen jíj ziet, de geest die alleen jíj denkt te zien, de stem die alleen jíj schijnt te horen en die dingen zegt die soms uitkomen.
Je weet zelf niet waar die beelden of stemmen vandaan komen, het is je een raadsel. Daarbij, anderen zien of horen dat niet.
(Dat sommigen dan, ondakns het feit dat ze niets zien of horen, tóch een oordeel hebben over het al dan niet reeel zijn van dergelijke beelden en geluiden is uiterst markant overigens)
Je hebt het ook niet in de hand, je kunt het niet zomaar even oproepen. Aan geen van de voorwaarden voor wetenschappelijke onderzoek kan dus voldaan worden.
dan stop je toch honderd mensen in een ziekenhuis met een aandoening waarvoor 50 mensen ECHTE medicijnen krijgen en 50 mensen de homeopathische ( * DzjieDub twijfelt tussenquote:Wetenschappelijk bestaat dat dan ook niet. Of het wordt afgedaan als ontsporingen in je brein. Maar waarom? Alleen maar omdat anderen dat niet zien, en omdat het niet bewezen kan worden?
Die boom die je denkt te zien is nét zo'n produkt van je brein, als dat spook wat een ander denkt te zien. Maar alleen maar omdat een meervoudige verificatie door meerdere anderen op meerdere tijdstippen van dat soort waarnemingen ontbreekt - omdat er immers geen sprake is van een materieel extern collectief toegankelijk object - zouden dát soort waarnemingen dus nergens op gebaseerd zijn.
Daarom zeg ik simpelweg dat je er niets van kunt zeggen.
'Maar je kunt effectiviteit meten', begin je dan weer te kraaien. 'Stop honderd mensen in een ziekenhuis, de één helft krijgt homeopathie, de andere helft reguliere medicijnen, en ga het verschil bekijken'.
Alsof dat iets zegt.
80% van de medicatie bestaat uit placebo's. Laten we jouw onderzoek es uitvoeren met weer die honderd patienten: vijftig krijgen placebo's, de andere vijfitg de echte pillen. Op grond van het feitelijke gegeven dat 80% van de medicatie uit placebo's bestaat, is de kans dus groot dat de reguliere medicatie-groep het slechter zal doen dan de placebo-groep. Dus de reguliere medicatie werkt niet, en moet de sloot in..?
Zo'n onderzoek zegt natuurlijk niks. Zoals ook dat homeopathie-voorbeeld niets zegt. Veel te grove voorbeelden, met veel te weinig verdiscontering van persoonlijke omstandigheden en karakterologische eigenschappen.
Hee, ik heb dat voorbeeld van de koe en de hengel niet bedacht. Moet je mij ook niet op aankijken. Enne, jij mag gerust tegen me zeggen, "ik geloof niet dat ik van morfine in slaap val. Bewijs het maar". En ik zal het je bewijzen ook. Maar je mag inderdaad niet vragen om een negatieve stelling te bewijzen - dat vraag ik ook niet van jou.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 22:06 schreef iteejer het volgende:
[..]
Onzinvoorbeeld.
Koeien en hengels zijn beide concrete objectief waarneembare objecten. Voor iedereen te zien. Zo ook de mogelijke relaties en handelingen aangaande koeien en hengels.
Dit speelt zich idd af in het aantoonbare, in het wetenschappelijke speelveld.
Maar de slechts incidenteel voorkomende en niet voor iedereen zichtbare en identieke paranormale verschijnselen onttrekken zich door die eigenschappen aan dat speelveld. En dáár kun je je dus niet beroepen op jouw stelling 'bewijs het maar'![]()
Irritant asymetrisch overigens: jij mag wel zeggen 'bewijs het maar', en wij niet 'bewijs het tegendeel maar' - terwijl wij dat nooit KUNNEN bewijzen, aangezien deze verschijnselen geen deel uitmaken van de bewijsbare realiteit.
Hey wat vreemd, dacht toch echt dat Acupunctuur vergoed werd door verzekeringen.. hey wacht, dat gebeurt ook echt.. OOhh, Ha ha, wat een idiote, die verzekeringsmaatschappijen zullen vast niet onderzoeken of het werkelijk is of niet.. wha wha wha.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 17:14 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
dus... leg dat maar eens uit, waarom ik grof geld aan zo iemand moet betalen als hun paranormale kwaliteiten niet op commando op te roepen zijn.
Acupunctuur; omdat het nieuw is. In het begin, nam niemand het in het westen serieus, nu steeds meer mensen.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 22:57 schreef DzjieDub het volgende:
homeopathie wordt ook door een aantal maatschappijen vergoed. Dat maakt het nog niet minder grote onzin. Waarom denk je dat homeopathische middelen, noch acupunctuur, wettelijk nog steeds niet als geneesmiddelen mogen aangemerkt?
Enne, als het dan - volgens jou - zo goed werkt, wel, laat maar eens zien dan.
Als JIJ wil dat acupunctuur geaccepteerd wordt moet JIJ aantonen dat het werkt. Als Bayer wil aantonen dat aspirine werkt moet Bayer dat aantonen. En als Pfizer wil aantonen dat Viagra werkt, dan moet Pfizer dat aantonen. Allemaal volgens exact dezelfde protocollen. Gelukkig wel - wat gebeurt als die protocollen niet gevolgd worden hebben we gezien tussen 1947 en 1975: je kent de term DES hoop ik?quote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:04 schreef Choices het volgende:
[..]
Acupunctuur; omdat het nieuw is. In het begin, nam niemand het in het westen serieus, nu steeds meer mensen.
In china is dit altijd al een van de vele geneeswijzes geweest die gebruikt werd, totdat westerse medici daar aan kwam kloppen. Ik zeg niet dat acupunctuur beter is als westerse medici, maar ik zeg wel dat het werkt.
"en laat maar eens zien", daar moet ik het absoluut niet van hebben. Ik ben jou niks verschuldigd, jij bent jezelf onderzoek verschuldigd, als jij je claims serieus wilt laten overkomen, anders klink je voor mij echt als iemand die gewoon extreem veel generaliseert, en te weinig weet heeft van waar hij over praat. Zou je dit objectief kunnen onderzoeken? Nee, jij staat al vast in de ongeloofwaardigheid ervan, alleen dit laat al zien hoe 'bereid' jij wel niet bent om de waarheid ervan te ontdekken. Wees Neutraal, en ik erken dat je werkelijk wilt weten hoe het werkelijk allemaal zit. Maar dat is het nou net met de skeptischen, die kunnen dat niet, het is te veel gevraagd, en als resultaat spreken ze over dingen waar ze of; geen ervaring, weten, van/mee hebben. En vervolgens generaliseren ze de boel helemaal plat.
Oh, maar dat wil ik helemaal niet. Ha, het zou me een worst wezen. Mijn insteek was juist dat als jij wilt weten of het bestaat, je die claims moet onderzoeken, en kijken waar nou al dat gepraat van; het werkt, vandaan komt. Als jij dat niet wilt weten, dan moet je gewoon van het onderwerp afblijven. Jij kaartte het aan, ik niet.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:11 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
Als JIJ wil dat acupunctuur geaccepteerd wordt moet JIJ aantonen dat het werkt.
Ahh nee, jij bent volkomen into het niet-geloven. Dat heb je allang duidelijk gemaakt. Daar is niks neutraals aan.quote:Neutraal? Ik ben volkomen neutraal.
Zoals ik al eens gezegd heb, ik spring zonder moeite over een huis heen en met een aanloopje over een flatgebouw. ALs je mijn claims niet gelooft, heb je er alleen maar je eigen belevingswereldje mee.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:04 schreef Choices het volgende:
[..]
[...]
ALs je mijn claims niet gelooft, heb je er alleen maar je eigen belevingswereldje mee..
Van mij mag je dat beweren, ik zal nooit tegen je in gaan kijken of je liegt. Ook nooit discussie voeren of je het wel of niet kan, uberhaupt nooit ter sprake brengen. IK heb geen interesse om daar meer over te weten, en vorm er ook geen mening over.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:21 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
Zoals ik al eens gezegd heb, ik spring zonder moeite over een huis heen en met een aanloopje over een flatgebouw. ALs je mijn claims niet gelooft, heb je er alleen maar je eigen belevingswereldje mee..
quote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:36 schreef DzjieDub het volgende:
waarom maken velen van jullie gelovers toch nooit je zinnen af???
Gewoon goed terug lezen Dzjiedub, ik garandeer je, hoe frustrerend het ook moge zijn, ik echt een punt heb hiermee. En wanneer het dag word neem ik een zonnestraaltje op je gezondheid hoorquote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:36 schreef DzjieDub het volgende:
Maarre, begrijp ik goed dat je onvermogen om een simpele vraag van me te beantwoorden de reden is voor een frontale aanval? Dan laat je je wel kennen, zeg. En zeker dat kulverhaal van "ik hoef het niet te bewijzen" of "bewijs het zelf" begint zo onderhand te vervelen. Maar goed, boeien. Ik drink toch een biertje op jou - neem jij dan een zonnestraaltje op mijn gezondheid?
quote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:39 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Wat een vraag!
Omdat we van elkaar, als gelovigen, al lang gewend zijn te weten hoe de zin verder gaat. Dat lezen we in elkaars gedachten, natuurlijk.![]()
Ach, was een koekje van eigen deeg. Zoals jullie steeds maar 'bewijs het maar, bewijs het maar' bleven lallen, wetende dat we dat niet zouden kunnen, begonnen wij dus met 'bewijs maar van niet, bewijs maar van niet'. Ook goed wetend dat dat niet zou kunnen.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 22:25 schreef DzjieDub het volgende:
ow, ik reageerde alleen maar op dat dit stukje van jouw betoog opeens als de vleesgeworden waarheid werd beschouwd.
Die dingen worden waargenomen door een beperkte groep mensen, of door maar één persoon. En niet door willekeurige anderen. Dat je dat niet snapt begrijp ik best: je kan het niet bewijzenquote:Mijn punt blijft staan dat verschijnselen die zich door hun verschijningsaard aan de waarneming onttrekken - want dat is eigenlijk wat je hier beweert - blijkbaar toch waargenomen worden. Ra ra hoe kan dat...
Ja, precies wat ik ook zei. Binnen die objectieve realiteit gaan je regeltjes helemaal op.quote:Gelukkig dat we taal hebben om met elkaar toch tot een objectief standpunt te komen. Als ik zeg 'stoel' denk jij misschien aan een Chesterfield, terwijl ik een keukenstoel bedoelde. Maar als ik zeg 'keukenstoel' staan ons beider neuzen toch weer een heel stuk dezelfde kant op. En ik kan 't zelfs nog duidelijker maken: keukenstoel met verchroomde poten en formica rugleuning en zitting. Et voilà, zo is onze subjectiviteit ("stoel") alweer geobjectiveerd.
'Het zou theoretisch waar kunnen zijn'. Dank u. Het klinkt als een soort milde bui, als een in milde genade gegeven cadeau. En jouw 'bewijs' dat met die enorme veelvoud van ideeen vroeger of later iets daarvan wel uit zou moeten komen is onzin. Zo kun je ook zeggen dat als je voldoende chimpansee's voldoende langdurig achter typmachines zet er ooit wel es een shakespeare drama getypt zal worden. En dat dus het talent van shakespeare gewoon op toeval kon berusten.quote:Je hebt niet veel vertrouwen in de wetenschap, he (zoals gewoonlijk)? Maar goed... ten eerste, ik heb al eerder, diverse malen, aangegeven dat dit een grijs gebied is. Het zou - theoretisch - waar kunnen zijn; het kan ook puur toeval zijn - als je veel "fantasie" (en dat bedoel ik op een positieve manier; dus van het soort wat sommige mensen gebruiken om prachtige boeken te schrijven, films te maken en noem maar op) hebt moet het al vreemd zijn als sommige beelden niet min of meer later uitkomen. Zoals ik al eens schreef, jij kunt niet bewijzen aan de hand hiervan dat paranormaliteit bestaat, ik kan niet bewijzen dat het niet bestaat - dus we laten het maar beter rusten. Maar er is een enorm groot gebied binnen de paranormaliteit over. En daarvan weet ik in ieder geval zeker dat het nog nooit iemand gelukt is aan te tonen dat paranormaliteit bestaat.
'Jouw beredenering klopt overigens van geen kanten...'quote:dan stop je toch honderd mensen in een ziekenhuis met een aandoening waarvoor 50 mensen ECHTE medicijnen krijgen en 50 mensen de homeopathische ( * DzjieDub twijfelt tussenen
)
Of dacht je dat doktoren zelf niet doorhebben wanneer ze placebo's voorschrijven en wanneer echte?
Begin je nou weer met dat belachelijke voorbeeld? Nogmaals: jouw scenario bestaat geheel uit objectieve elementen. Een huis, een mens, vastgestelde maximale spronghoogtes, etc. Dát is idd de wereld van de objectieve afspraken, definities en waarheden. Daarbinnen kan iets als onzinnig worden neergezet.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:21 schreef DzjieDub het volgende:
Zoals ik al eens gezegd heb, ik spring zonder moeite over een huis heen en met een aanloopje over een flatgebouw. ALs je mijn claims niet gelooft, heb je er alleen maar je eigen belevingswereldje mee..
Je draait de boel weer om. Dat was toen de heesende norm. En daarvoor zijn heel wat mensen vermoord omdat ze iets anders beweerden dat op dat moment niet bewezen was. Zoiets als wat nu gebeurt met mensen die zich wel in wat jij het "grijze gebied" noemt begeven.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 09:47 schreef DzjieDub het volgende:
Het enige wat jij doet, Iteejer, is een vaag grijs gebied van mensen die zelf niet eens weten wat ze waarnemen, en het daarom maar op paranormaliteit gooien - dezelfde mensen die vroeger riepen dat de aarde plat was, dat bliksem de vonken van de hamer van Thor waren en dat muizen uit meel geboren werden. Prima, die hallucinaties van jou laten we rusten.
Als de reguliere medicijnen al voor 80% uit placebo´s bestaan en het overgrote deel van de mensheid daar vrede mee heeft en er baat bij heeft, dan doet het er niet toe als dat percentage voor de homeopathie ongeveer hetzelfde ligt. Wat er toe doet is dat mensen ergens, op welke manier dan ook baat bij hebben.quote:Dan blijft de rest over. En daarop durf jij niet te reageren. Waarom niet? Omdat je weet dat het inderdaad niet bestaat? Ben je bang dat je mensen hier tegen het hoofd gaat stoten als Iteejer De Grote toegeeft dat er inderdaad goede tests bestaan om de beweringen van mensen te claimen en dat die NOG NOOIT iets hebben opgeleverd? Het gaat hier om een grote groep verschijnselen - ik ga ze niet eens meer opnoemen want dat heb ik alleen in dit topic al een aantal keren gedaan. Ga daar nou eens op in man, in plaats van maar dat slap geouwehoer van "persoonlijke ervaringen". Mijn voorbeeld van over een huis heen springen is net zo geldig (of net zo belachelijk, kies maar) als mensen die zeggen dat verdund water een geneesmiddel is, dat ze alleen met de kracht van hun gedachten voorwerpen kunnen bewegen, dat zonlicht een uitstekende vervanger van biefstuk is of dat ze zonder hulpmiddelen dwars door iemand heen kunnen kijken om een diagnose te stellen. Allemaal dingen die - volgens jouw eigen definitie - uit objectieve elementen bestaan.
Edit - lees je de Volkskrant per ongeluk? Staat blijkbaar een heel artikel in over dat homeopathie inderdaad niet werkt buiten wat door het placebo-effect verklaard kan worden. Ben benieuwd wat voor lulverhalen er nou weer vrijkomen over waarom dat onderzoek niet goed was. Ik gok erop dat a) de onderzoekers alle hits die wijzen op het bestaan van homeopathie terzijde hebben geschoven, (tegen die mensen zou ik zeggen: lees eerst het onderzoek maar eens door en geef dan gerichte kritiek - als je kunt) b) dit soort dingen laten zich niet testen omdat iedere mens uniek is (gôh. Als iedere mens uniek is is het toch leuk om te zien dat reguliere geneeskunde wél werkt), c) ach, we hebben alle kulsmoezen al gehoord.
DzjieDub, ga je gang dan maar als je zo gebrand bent op bewijs, ik heb gecontroleert of die kruiscorrenspondentie bestaat en hij staat er idd echt, nu heb ik geen zin in al dat uitzoekwerk, maar jij wil bewijs, hier heb je wat, iets dat vrij groots is, vrij opzienbarend....quote:"De kruiscorrespondenties, in zijn geheel genomen, samen met de Willet-geschriften, zijn het meest overtuigend bewijs dat er leven is na de dood. Voor iedereen die bereid is deze stof weken en maanden te bestuderen zullen ze bewijzen boven alle redelijke verdenkingen die mogelijk zijn, dat Meyers, Gurney en Sidwick inderdaad correspondeerden na hun stoffelijke dood" (Wilson 1987: 179)
Dat zeggen ze over mij ook altijdquote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:36 schreef DzjieDub het volgende:
Hoe kun jij weten dat hetgeen anderen zien en ervaren allemaal onzin is? Kun jij in die koppen kijken dan? Heb jij er uberhaupt ooit wel es mee te maken gehad? Het komt me nl voor dat je echt geen idee hebt waar je het over hebtquote:Op vrijdag 26 augustus 2005 09:47 schreef DzjieDub het volgende:
Het enige wat jij doet, Iteejer, is een vaag grijs gebied van mensen die zelf niet eens weten wat ze waarnemen, en het daarom maar op paranormaliteit gooien - dezelfde mensen die vroeger riepen dat de aarde plat was, dat bliksem de vonken van de hamer van Thor waren en dat muizen uit meel geboren werden. Prima, die hallucinaties van jou laten we rusten.
Erodome kwam met een aantal aanwijzingen dat die testen er misschien toch wel zijn. Ik wil best reageren, maar wil voorkomen dat we teveel derailleren in zijlijnen. Dus als je nog specifeke dingen hebt die je beantwoord zou wilen hebben - wijs me er ff op dan.quote:Dan blijft de rest over. En daarop durf jij niet te reageren. Waarom niet? Omdat je weet dat het inderdaad niet bestaat? Ben je bang dat je mensen hier tegen het hoofd gaat stoten als Iteejer De Grote toegeeft dat er inderdaad goede tests bestaan om de beweringen van mensen te claimen en dat die NOG NOOIT iets hebben opgeleverd?
Jij presenteert evident onzinnige scenario's, onder het moto 'dan moet dat óók waar zijn'. Dat is onzin, ik heb nergens gezegd dat alles kan. Alleen wel dat áls er mensen zijn die dat soort ervaringen zeggen te hebben, er geen reden is om te zeggen dat dat niet zou kunnen. Als iemand zegt over een huis te springen is er wél een reden dat dat niet zou kunnen: gaat tegen allerlei bestaande wetten en ervaringsfeiten in. Een paranormaal feit gaat vaak tegen geen enkele wet in: het is onverklaarbaar, en misschien strijdig met een overtuiging, maar in de meeste gevallen níet met een natuurwet.quote:
Het gaat hier om een grote groep verschijnselen - ik ga ze niet eens meer opnoemen want dat heb ik alleen in dit topic al een aantal keren gedaan. Ga daar nou eens op in man, in plaats van maar dat slap geouwehoer van "persoonlijke ervaringen".
Met dien verstande, wederom, dat er honderduizenden mensen zijn die er baat bij zeggen te hebben, en er geen mensen, behalve jij dan, zijn die zeggen dat ze over een huis kunnen springen. Vind ik nogal wat uitmaken. Geeft wel aan hoe star je bent in je eigen uitgangspunten: hoe kun jij dan ooit nog tot écht nieuwe inzichten komen? Als al het nieuwe moet conformeren aan de oude inzichten, zal er nooit wezenlijke vernieuwing komen. Dan is er ontwikkeling, maar geen vernieuwing.quote:Mijn voorbeeld van over een huis heen springen is net zo geldig (of net zo belachelijk, kies maar) als mensen die zeggen dat verdund water een geneesmiddel is,
Jij weet nu al wat voor reacties er op gaan komen. Terwijl ik uit het woordje 'blijkbaar' moet afleiden dat je het niet eens gelezen hebt, en dus niet eens zeker weet.quote:Edit - lees je de Volkskrant per ongeluk? Staat blijkbaar een heel artikel in over dat homeopathie inderdaad niet werkt buiten wat door het placebo-effect verklaard kan worden. Ben benieuwd wat voor lulverhalen er nou weer vrijkomen over waarom dat onderzoek niet goed was. Ik gok erop dat a) de onderzoekers alle hits die wijzen op het bestaan van homeopathie terzijde hebben geschoven, (tegen die mensen zou ik zeggen: lees eerst het onderzoek maar eens door en geef dan gerichte kritiek - als je kunt) b) dit soort dingen laten zich niet testen omdat iedere mens uniek is (gôh. Als iedere mens uniek is is het toch leuk om te zien dat reguliere geneeskunde wél werkt), c) ach, we hebben alle kulsmoezen al gehoord.
Nee, ik draai de boel niet om. Destijds was niet de empirische wetenschap maar het geloof de grote gangmaker.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 10:04 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Je draait de boel weer om. Dat was toen de heesende norm. En daarvoor zijn heel wat mensen vermoord omdat ze iets anders beweerden dat op dat moment niet bewezen was. Zoiets als wat nu gebeurt met mensen die zich wel in wat jij het "grijze gebied" noemt begeven.
[..]
Als de reguliere medicijnen al voor 80% uit placebo´s bestaan en het overgrote deel van de mensheid daar vrede mee heeft en er baat bij heeft, dan doet het er niet toe als dat percentage voor de homeopathie ongeveer hetzelfde ligt. Wat er toe doet is dat mensen ergens, op welke manier dan ook baat bij hebben.
Ik zal me hierin verdiepen. Heb op het ogenblik geen materialen bij de hand.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 10:35 schreef erodome het volgende:
[..]
DzjieDub, ga je gang dan maar als je zo gebrand bent op bewijs, ik heb gecontroleert of die kruiscorrenspondentie bestaat en hij staat er idd echt, nu heb ik geen zin in al dat uitzoekwerk, maar jij wil bewijs, hier heb je wat, iets dat vrij groots is, vrij opzienbarend....
DzjieDub, je bent je er bewust vn dat degene die nieuwe behandelingsvormen goed moeten keuren dezelfde mensen zijn die in de stichting tegen kwakzalverij zitten en dat die falikant tegen alternatieve methode's zijn naar hun eigen zeggen?
Dat die naar eigen zeggen er alles aan doen dat te weren?
Heb je ook de reacties gelezen, las net van 'en wie heeft daar baat bij?'quote:
Wat ik me dan weer afvraag is waarom de wetenschap zich niet veel feller op het placebo effect stort, want als je de echte placebo's en alternatieve geneeskunde onder 1 schaart dan heb je me daar een resultaat van heb ik U daar....quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:32 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
Nee, ik draai de boel niet om. Destijds was niet de empirische wetenschap maar het geloof de grote gangmaker.
Ten eerste, wat Iteejer ook beweert, 80% van de geneesmiddelen bestaat niet uit placebo's. En als hij dat blijft beweren moet hij dat eerst waarmaken. Ten tweede, het is eventueel mogelijk dat 80 % van de voorgeschreven medicijnen uit placebo's bestaat. Wat niets anders zegt dan dat 80% van de kwalen waarmee mensen bij de dokter komen dus ook kwalen zijn die het lichaam zelf de baas kan. Dit voorbeeld doorzettende[/i], ervan uitgaande dat 80% van de kwalen waarmee mensen naar iemand gaan waarvan ze denken dat die hen kan genezen door het lichaam zelf worden opgelost is inderdaad te verklaren waarom homeopathie zo'n hoge succesgraad [b]lijkt te hebben.
Uiteraard is dat 80% van de voorgeschreven medicatie. Betekent dat dan dat het lichaam die kwaal zélf de baas kon, en met de reguliere medicatie níet?quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:32 schreef DzjieDub het volgende:
Ten tweede, het is eventueel mogelijk dat 80 % van de voorgeschreven medicijnen uit placebo's bestaat. Wat niets anders zegt dan dat 80% van de kwalen waarmee mensen bij de dokter komen dus ook kwalen zijn die het lichaam zelf de baas kan. Dit voorbeeld doorzettende[/i], ervan uitgaande dat 80% van de kwalen waarmee mensen naar iemand gaan waarvan ze denken dat die hen kan genezen door het lichaam zelf worden opgelost is inderdaad te verklaren waarom homeopathie zo'n hoge succesgraad [b]lijkt te hebben.
Ik ben ontzettend voor de combi regulier en alternatief, alternatief biedt iets wat regulier niet meer kan, persoonlijke zorg, dat beetje menselijke liefde wat zo onontbeerlijk is...quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:50 schreef sweetgirly het volgende:
En ja, betere (of moet ik zeggen, eerlijkere) patïentenzorg, dat zeg ik!
Komen ze aan met dat mensen moeten stoppen met homeopathie, maar de gezondheidszorg mag beter ook eerst zelf in de spiegel kijken. Klinkt ook als een uitvalsweg. Hilarisch ook soms.
quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:50 schreef sweetgirly het volgende:
En ja, betere (of moet ik zeggen, eerlijkere) patïentenzorg, dat zeg ik!
Komen ze aan met dat mensen moeten stoppen met homeopathie, maar de gezondheidszorg mag beter ook eerst zelf in de spiegel kijken. Klinkt ook als een uitvalsweg. Hilarisch ook soms.
Ga je weer... hou toch op met die rare persoonlijke ervaringen. Dit zijn precies de ervaringen die ik beschreef in het voorbeeld van de vogel en het licht. Volgens deze omschrijving zijn goocheltrucjes ook paranormaal. Dus als jij denkt dat konijntjes inderdaad in hoeden getelekinetiseerd worden, prima, maar ik denk dat je maar weinig medestanders zult vinden. Ga daar dan maar eens inhoudelijk op in.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 11:57 schreef iteejer het volgende:
[..]
Hoe kun jij weten dat hetgeen anderen zien en ervaren allemaal onzin is? Kun jij in die koppen kijken dan? Heb jij er uberhaupt ooit wel es mee te maken gehad? Het komt me nl voor dat je echt geen idee hebt waar je het over hebtJe geloof in je eigen abstracties en wereldbeeld is dermate groot, dat je gebieden waar je zelf niet geweest bent toch meent te kunnen beoordelen.
[..]
OK. Ik zeg: Auralezen. Tarot. Telekinese. Telepathie. Glazen bol. Homeopathie. Acupunctuur. Handlezen. Qi-Kung Fu. Transcedente meditatie. Astrologie. Lichtvoeding. Wichelroedes. Remote viewing. Ik beweer dat er uitstekende testmethodes voor deze claims bestaan. Ik beweer ook dat NIEMAND ooit heeft kunnen laten zien over deze gaven te beschikken, buiten gebruik te maken van eenvoudige goocheltrucjes. En tenslotte beweer ik ook dat de menselijke waarneming aantoonbaar onbetrouwbaar is. Toch blijf jij op die menselijke waarneming vertrouwen als het enige ware geloof.quote:Erodome kwam met een aantal aanwijzingen dat die testen er misschien toch wel zijn. Ik wil best reageren, maar wil voorkomen dat we teveel derailleren in zijlijnen. Dus als je nog specifeke dingen hebt die je beantwoord zou wilen hebben - wijs me er ff op dan.
De strakke structuur van de wetenschap dient alleen maar om goocheltrucjes en foute waarnemingen te voorkomen. Dat is dezelfde structuur als waarvan jij vindt dat je het recht hebt te beweren dat ik niet over een huis kan springen. Dus... waarom mag JIJ wel van die structuur gebruik maken en ik niet?quote:En los daar van, ik zeg nou juist steeds dat het onbewijsbaar zijn een gevolg is van de selectieve aard en strakke structuur van de wetenschappelijke kennisvergaring. Dat er dus ook geen in jullie ogen goede testen zijn is dus uiterst irrelevant.
Ga dat even uitleggen aan DES-kinderen, ja? "Ja, sorry, testen is niet belangrijk, als het maar lijkt te helpen."quote:Voor mensen die ergens door geholpen worden zal de afwezigheid van testen niet zoveel zeggen. Dat geldt ook voor reguliere medicatie.
[..]
Dus Auralezen, Tarot, Telekinese, Telepathie, Glazen bol, Homeopathie, Acupunctuur, Handlezen, Qi-Kung Fu, Transcedente meditatie, Astrologie, Lichtvoeding, Wichelroedes, Remote viewing gaan niet tegen bestaande wetten in? En dat geloof je zelf?quote:Jij presenteert evident onzinnige scenario's, onder het moto 'dan moet dat óók waar zijn'. Dat is onzin, ik heb nergens gezegd dat alles kan. Alleen wel dat áls er mensen zijn die dat soort ervaringen zeggen te hebben, er geen reden is om te zeggen dat dat niet zou kunnen. Als iemand zegt over een huis te springen is er wél een reden dat dat niet zou kunnen: gaat tegen allerlei bestaande wetten en ervaringsfeiten in. Een paranormaal feit gaat vaak tegen geen enkele wet in: het is onverklaarbaar, en misschien strijdig met een overtuiging, maar in de meeste gevallen níet met een natuurwet.
[..]
Zoals al vaker gezegd, juist skeptici zijn niet star. Skeptici zeggen alleen maar, "laat maar zien onder gecontroleerde omstandigheden en we geloven je." Juist die paranormaal-freaks roepen "wat de wetenschap ook beweert, ik leef in m'n eigen wereldje" - wat toch wel het toppunt van starheid is.quote:Met dien verstande, wederom, dat er honderduizenden mensen zijn die er baat bij zeggen te hebben, en er geen mensen, behalve jij dan, zijn die zeggen dat ze over een huis kunnen springen. Vind ik nogal wat uitmaken. Geeft wel aan hoe star je bent in je eigen uitgangspunten: hoe kun jij dan ooit nog tot écht nieuwe inzichten komen? Als al het nieuwe moet conformeren aan de oude inzichten, zal er nooit wezenlijke vernieuwing komen. Dan is er ontwikkeling, maar geen vernieuwing.
[..]
Ach, dat heet ervaring... van de frontpage:quote:Jij weet nu al wat voor reacties er op gaan komen. Terwijl ik uit het woordje 'blijkbaar' moet afleiden dat je het niet eens gelezen hebt, en dus niet eens zeker weet.
quote:En wie heeft dit onderzoek gesonsord?
Waarschijnlijk de pharma-industrie.
quote:Waarom werkte het bij mij wel, terwijl al die wetenschappelijke medicijnen niet werkte (ik werd er zelfs aggresief van, go figure)...
quote:Nee het werkt niet...daarom kon mijn broertje met twee jaar na zes weken homeopathie ineens weer dingen eten waar hij hoogallergisch voor was en nu volgens bloedtest altijd nog is... En dat is maar een voorbeeld. Goed onderzoek mensen!
quote:Waarom zou ik die knakkers van The Lancet wel geloven? Wie zegt me dat er werkelijk dergelijk onderzoek heeft plaatsgevonden? Wie zegt mij dat de moderne geneeskundigen ook niet een complot omgezet hebben tegen alle niet-medici?
Als ik me niet hoefde te overtuigen zou ik niet blijven roepen, gillen en smeken om EINDELIJK iets te laten zien in plaats van alleen maar om de hete brei heen te draaien. Veel geschreeuw, weinig wol.quote:Veronderstellingen (van hoe men zal reageren), gebaseerd op aannames (dat er een artikel is met een specifieke inhoud), aangaande situaties die je zelf niet eens kent (noch de inhoud van dat artikel, noch de praktijk van datgene waar dat artikel over gaat).
Je rent als een blinde kip je eigen overtuigingen na, je hoeft je niet eens meer te informeren - veronderstellingen zijn genoeg want je weet het allemaal toch al.. Ik ben dus al met al steeds minder onder de indruk van je verweer. De katholieke kerk zei het in de 10e eeuw al: 'geen zekerheid zo groot als die van het absolute geloof'. Wat dat betreft, petje af voor jou![]()
Maar ondertussen blijf je de onwaarschijnlijkste dingen verdedigen.... zolang het maar niet te bewijzen valt heeft het hier een veilige haven gevonden.quote:(En ga nou niet zeggen dat ik en anderen hier alles geloven - het enige verschil is dat we wat minder rigoreus zijn in het uitsluiten van dingen, en wat meer bereid zijn ook andere zienswijzen en samenhangen serieus te nemen.)
Ja, ik ook, beiden lijken me evenzo en evenzeer belangrijk.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:55 schreef erodome het volgende:
Ik ben ontzettend voor de combi regulier en alternatief, alternatief biedt iets wat regulier niet meer kan, persoonlijke zorg, dat beetje menselijke liefde wat zo onontbeerlijk is...
Nogmaals; wetenschap sluit niks uit. Maar vind slechts bepaalde zaken onwaarschijnlijk. Zoals bovenstaande zaken. Niks spreekt tegen de huidige wetten in. Remote viewing werd zelfs door de CIA beoefend, een ex-cia operative, vertelde over het Star Gate, project, wat remote viewing gebruikt/beoefend.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 13:01 schreef DzjieDub het volgende:
Dus Auralezen, Tarot, Telekinese, Telepathie, Glazen bol, Homeopathie, Acupunctuur, Handlezen, Qi-Kung Fu, Transcedente meditatie, Astrologie, Lichtvoeding, Wichelroedes, Remote viewing gaan niet tegen bestaande wetten in? En dat geloof je zelf?
http://www.iocob.nl/algemeen/algemeen.htmquote:Wetenschappelijke bewijsvoering van homeopathie.
Boeiend is dat er vrij veel bewijs voor effectiviteit is. In 1998 daagde de bekende epidemioloog Prof. Vandenbroucke in de jubileumlezing van 'the Lancet' de medische wereld uit om een reguliere methode te tonen met meer bewijs dan homeopathie....
Homeopathie staat op nummer 2 van de complementaire behandelvormen, achter acupunctuur, wat betreft de hoeveelheid gepubliceerd onderzoek dat gedaan is. In het volgende tabelletje staan het aantal artikelen dat in de grote internetbibliotheek Pubmed opgenomen is m.b.t. de zoekwoorden. De termen randomised en randomized zijn gebruikt om zowel de Engelse als de Amerikaanse literatuur te vangen.
In Duitsland loopt sinds 1997 een onderzoek naar kosteneneffectiviteit van homeopathie. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door een ziektekostenverzekeraar en de Duitse vereniging van homeopathische artsen.
Inmiddels zijn de volgende gegevens bekend:
Meer dan 80% van de behandelde patiënten vond de gezondheid verbeterd.
Tijdens de homeopathische behandeling werden geen bijwerkingen gesignaleerd.
De kosten vallen voor de behandelde groep lager uit.
Het Geheugen van Water
Een van de voor de westerse wetenschappers moeilijk te verteren zaak is dat homeopathische middelen soms helemaal geen moleculen bevatten en toch werken. Een van de hypotheses die ondersteund waarom dat zo is is die dat er een soort van geheugen in het water aanwezig is voor de stoffen waarmee het in aanraking gekomen is bij het bereidingsproces van homeopathica. Meer over dit geheugen van water op de website van de in 2005 overleden hoogleraar Benveniste.
"It is more important to know what sort of patient has the disease than what sort of disease the patient has."
Sir William Osler
quote:Topspecialisten in Amerika: vooruitstrevend!
Ook specialisten in de USA nemen complementaire behandelvormen serieus, in 2005 verscheen bijvoorbeeld een zeer relevant consensus rapport van de Amerikaanse Cardiologen vereniging, met een duidelijke en positieve boodschap: complementaire behandelvormen wordt gezien als een revolutie binnen het bestaande gezondheidssysteem. Zeer boeiend om te lezen dat men vindt dat het integreren van complementaire behandelvormen op compassie dient te steunen, en dat complementaire behandelvormen een commitment is om patiënten te helpen op fysiek, psychisch en spiritueel niveau.
De cardiologen in de USA blijken in deze zeer vooruitstrevend en wijs! Deze trend zien we ook bij andere specialisten, zoals bijvoorbeeld nierspecialisten: een Amerikaans toptijdschrift over nierziekten gaf in juli 2005 een heel nummer uit, gewijd aan complementaire behandelvormen. In de inleiding werd gesteld dat de oude benadering van artsen die de kop in het zand steken voor alternatieve geneeskunde niet alleen oerdom is, maar zelfs gevaarlijk voor de patiënten!
Veel relevante informatie over complementaire behandelvormen in de USA kunnen gevonden worden in het rapport: Complementary and Alternative Medicine in the United States (2005)
Nederland is in de wereld van de complementaire behandelingen een achtergebleven gebied, nergens wordt er zo weinig gebruik gemaakt van deze methoden. Dit zou o.a. kunnen samenhangen met de uitvergroting in ons land van negatieve publiciteit i.v.m. gevallen als die van Sylvia Millekam en eye4care.
Ja iddquote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:58 schreef iteejer het volgende:
Inderdaad; 'stop met homeopathie, stop met die onzin!' Je alternatief is een wachtlijst. Leuk als je zware pijn hebt bv
Ik vind het toch meer een meer op een bijna emotioenel geloofskwestie gaan lijken. Mensen die er niet in geloven, willen het ook gelijk gaan bestrijden. Jammer dat met diezelfde energie niet allerlei andere misstanden aangepakt worden..
Noem je nou (zelfs) Kung Fu op * op hoofd krabt.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 13:01 schreef DzjieDub het volgende:
OK. Ik zeg: Auralezen. Tarot. Telekinese. Telepathie. Glazen bol. Homeopathie. Acupunctuur. Handlezen. Qi-Kung Fu. Transcedente meditatie. Astrologie. Lichtvoeding. Wichelroedes. Remote viewing. Ik beweer dat er uitstekende testmethodes voor deze claims bestaan. Ik beweer ook dat NIEMAND ooit heeft kunnen laten zien over deze gaven te beschikken, buiten gebruik te maken van eenvoudige goocheltrucjes. En tenslotte beweer ik ook dat de menselijke waarneming aantoonbaar onbetrouwbaar is. Toch blijf jij op die menselijke waarneming vertrouwen als het enige ware geloof.
Hij zegt; Qi-Kung fu.. met nadruk..quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 13:29 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Noem je nou (zelfs) Kung Fu op * op hoofd krabt.
Joh, van sporten is sowieso zelfs al bewezen dat het bijdraagt aan een algehele welzijnsverbetering (bel Achmea Health maar op). En weleens oog in oog gestaan met mensen die sporten zoals Tai Kwando etc etc, beoefenen, je pikt ze er zo uit. Je wil niet weten hoe sterk hun uitstraling, circa kracht is. Zijn bijna boeddha's opzich. Want die weten precies hoe ze in het hier en nu (moeten) blijven staan etc etc.
Die goochelen niet hoor.
Die maaien je neer door hun uitstraling waar je bij je staat.
dat weet ik, omdat ik mijn vriendje er één van is![]()
Ik doe weinig anders dan er inhoudelijk op in gaan. Jij kiest voor een model waar een waarneming pas een waarneming is, als die door anderen gedeeld kan worden, objectief vaststelbaar is, etc. En ik stel dat daarnaast óók waarnemingen mogelijk zijn.quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 13:01 schreef DzjieDub het volgende:
Ga je weer... hou toch op met die rare persoonlijke ervaringen. Dit zijn precies de ervaringen die ik beschreef in het voorbeeld van de vogel en het licht. Volgens deze omschrijving zijn goocheltrucjes ook paranormaal. Dus als jij denkt dat konijntjes inderdaad in hoeden getelekinetiseerd worden, prima, maar ik denk dat je maar weinig medestanders zult vinden. Ga daar dan maar eens inhoudelijk op in.
Gedurende de eerste wereldoorlog zijn er veel veel tunnels en ondergrondse verblijven gegraven aan het wesfront. Soms wel tot 30 meter diep. Veelal zijn die dingen ondergelopen met water. Een deel ervan is ingestort, maar een groot deel ervan niet. Onder invloed van verzakkingen en grondwater en houtrot vallen er wel es onverwacht gaten, dat heeft zelfs al mensenlevens gekost. Er was alle belang bij om die dingen terug te vinden. Op basis van oude kaarten kon men die tunnels vaak weer traceren. Soms lukte dat niet. Wichelroedelopers hebben hier heel veel tunnels ana het licht gebracht. Al die oude bevindingen zijn tegenwoordig na te meten met allerei geofysische technieken. Alle wichelroedeanalyses bleken toen te kloppen.quote:OK. Ik zeg: Auralezen. Tarot. Telekinese. Telepathie. Glazen bol. Homeopathie. Acupunctuur. Handlezen. Qi-Kung Fu. Transcedente meditatie. Astrologie. Lichtvoeding. Wichelroedes. Remote viewing. Ik beweer dat er uitstekende testmethodes voor deze claims bestaan. Ik beweer ook dat NIEMAND ooit heeft kunnen laten zien over deze gaven te beschikken, buiten gebruik te maken van eenvoudige goocheltrucjes. En tenslotte beweer ik ook dat de menselijke waarneming aantoonbaar onbetrouwbaar is. Toch blijf jij op die menselijke waarneming vertrouwen als het enige ware geloof.
Die structuur is een wezenlijk onderdeel, en gaat dieper dan alleen maar een verificatie-truc. Heeft alles te maken met het objectieve en (dus?) materiele aspecten van de ons omringende realiteit. dat weet jij ook welquote:De strakke structuur van de wetenschap dient alleen maar om goocheltrucjes en foute waarnemingen te voorkomen. Dat is dezelfde structuur als waarvan jij vindt dat je het recht hebt te beweren dat ik niet over een huis kan springen. Dus... waarom mag JIJ wel van die structuur gebruik maken en ik niet?
Ongelukkig voorbeeld. Juist de arrogantie van het reguliere heeft dat mogelijk gemaakt.quote:Ga dat even uitleggen aan DES-kinderen, ja? "Ja, sorry, testen is niet belangrijk, als het maar lijkt te helpen."
Welke wet dan? Het gaat wellicht in tegen sommige aannames ja.quote:Dus Auralezen, Tarot, Telekinese, Telepathie, Glazen bol, Homeopathie, Acupunctuur, Handlezen, Qi-Kung Fu, Transcedente meditatie, Astrologie, Lichtvoeding, Wichelroedes, Remote viewing gaan niet tegen bestaande wetten in? En dat geloof je zelf?
Nee, je bent niet star. Je bent heel open. Jouw commentaar op een artikel op de FP en de user-reacties daarop bewijzen dat welquote:Zoals al vaker gezegd, juist skeptici zijn niet star. Skeptici zeggen alleen maar, "laat maar zien onder gecontroleerde omstandigheden en we geloven je." Juist die paranormaal-freaks roepen "wat de wetenschap ook beweert, ik leef in m'n eigen wereldje" - wat toch wel het toppunt van starheid is.
Nee, ik verdedig niets, ik stel alleen maar dat de wetenschap geen basis kan geven waarop dit soort fenomenen ontkend kunnen worden.quote:Maar ondertussen blijf je de onwaarschijnlijkste dingen verdedigen.... zolang het maar niet te bewijzen valt heeft het hier een veilige haven gevonden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |