De wetenschap is slechts een model van wat wij waarnemen. Door dit model kunnen wij sommige dingen begrijpen, en vastleggen op een reproduceerbare en voorspelbare manier. Dit neemt niet weg dat het een model is, en dat de realiteit groter is dan het model.quote:Op zondag 14 augustus 2005 11:16 schreef bonke het volgende:
Ik geloof ze dus niet.
Mijn idee is dus dat dit alles wetenschappelijk is te bewijzen, of het is gewoon gelogen.
of zijn er mensen die mij aan het twijfelen kunnen brengen ??
Als je één of ander maf effect vast kan leggen, is dat nog onvoldoende als bewijs. Men zal dan kunnen zeggen dat het toeval was, of gefaked, of een nog niet verklaard normaal fenomeen.quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:28 schreef Klump het volgende:
Kijk anders eens onder het topic ' zelf uittreden' of zo iets. Daar zeggen ze dat er bewijs is dat mensen zelf kunnen uittreden. Ik heb hier ook naar gevraagd omdat je dit namelijk echt wetenschappelijk zou kunnen bewijzen. Pak kamer 1 en kamer 2 en laat de uittreder later dingen over de ene kamer zeggen en vervanderingen en zo die plaatsvinden. Maar er is nergens echt een bron naar onderzoek dat hiernaar is verricht. Ze komen wel met een stuk van de CIA dat ze hier ooit mee bezig zijn geweest. Maar ik zou liever gewoon een bron zien van onderzoekers die dat doen. Ook EVP kan men onderzoeken. Er zijn zoveel mogelijkheden. Helaas maakt men er niet zoveel gebruik van om het te bewijzen. Dit is natuurlijk wel voer voor sceptici. Ik vind dat de mensen die 100 % overtuigd zijn van uittreden en EVP bijv. er alles aan moeten doen om dit eens echt wetenschappelijk vast te laten leggen.
terug naar metropolis jijquote:Op maandag 15 augustus 2005 16:56 schreef DzjieDub het volgende:
OK, als er ooit TRU'ers in het Internationaal Olympisch Comité terecht komen, geef mij dan maar alle gouden Olympische plakken want ik beweer bij deze, spuw door de vingers, hand op m'n hart dat ik het meen, dat ik uitblink in alle takken van sport.
Wat? Hoezo moet ik dat laten zien? Ik zeg toch dat het waar is. En natuurlijk lukt het alleen maar als er geen mensen kijken, maar dat wil niet zeggen dat ik hier niet de waarheid spreek. Volgens mij zitten er teveel skeptici in de zaal, dan werkt het niet.
Edit: Wist je overigens dat ik ook over een flatgebouw heen kan springen. En met een aanloopje zelfs over een wolkenkrabber?
Voor jou is het makkelijk zoiets te zeggen. Maar stel dat er mensen zijn die dingen meegemaakt hebben die volgens jou niet kunnen. Dan zie je dat dus als een verzameling verhalen zoals jij die hierboven neerzet: tuurlijk kunnen ze niet over wolkenkrabbers springen etc.quote:Op maandag 15 augustus 2005 16:56 schreef DzjieDub het volgende:
OK, als er ooit TRU'ers in het Internationaal Olympisch Comité terecht komen, geef mij dan maar alle gouden Olympische plakken want ik beweer bij deze, spuw door de vingers, hand op m'n hart dat ik het meen, dat ik uitblink in alle takken van sport.
Wat? Hoezo moet ik dat laten zien? Ik zeg toch dat het waar is. En natuurlijk lukt het alleen maar als er geen mensen kijken, maar dat wil niet zeggen dat ik hier niet de waarheid spreek. Volgens mij zitten er teveel skeptici in de zaal, dan werkt het niet.
Edit: Wist je overigens dat ik ook over een flatgebouw heen kan springen. En met een aanloopje zelfs over een wolkenkrabber?
Wetenschap is idd beschrijvend, maar veel dingen kunnen simpelweg niet, * tromgeroffel, beschreven worden. Voor de wetenschap frustrerend. Aan de andere kant, men kan ook genoegen nemen met dat de wereld idd niet zo makkelijk te 'beschrijven' is, als zou kunnen. En van daaruit ben je al verder op weg, dan als een lompe boer blijven 'ontkennen' dat iets toch niet kan/bestaat, en dan op voorhand of bij voorbaat al de deuren sluiten.quote:Op maandag 15 augustus 2005 17:02 schreef DzjieDub het volgende:
Even voor de duidelijkheid: Wetenschap is BESCHRIJVEND. Ze beschrijft wat ze waarneemt, en bouwt daar een theorie omheen. De herhaalbaarheid is speciaal in het leven geroepen om te zorgen dat waarnemingen onafhankelijk blijven van hetzij verkeerde waarneming, hetzij fouten in de testprocedure.
Ga toch weg met je testen.quote:Iedereen die z'n "gaven" commercieel aanbied (zelfs al is het maar alleen een onkostenvergoeding) claimt derhalve dat zijn/haar gaven herhaalbaar zijn. En dat mag DUS grondig getest worden.
Nee, die bedoel ik niet * stampvoet nogmaalsquote:Op maandag 15 augustus 2005 22:45 schreef DzjieDub het volgende:
Die film die je bedoelt is waarschijnlijk What the bleep do we know. Een film die de spot drijft met alles wat rationeel is, en dat doet door halve waarheden te verkondigen, kleine stukjes theorie uit het geheel te lichten en dat te overgieten met een sausje van verwondering en misselijkmakende kneuzenparanormaliteit.
Enne, niets te danken
Ehm, ik weet niet wat je punt allemaal eigenlijk is. Maar de werkelijke wetenschap doet niet aan onmogelijkheden, maar aan onwaarschijnlijkheden. Je kunt namelijk niet het niet-bestaan van een fenomeen bewijzen.quote:Op maandag 15 augustus 2005 22:26 schreef DzjieDub het volgende:
..
Dat is juist het grappige van die atheistische religie, genaamd 'rationele empirie'. Een overtuiging die eigenlijk een conclusie zou moeten zijn, een eindprodukt, maar die gebruikt wordt als een uitgangspunt, als axioma.quote:Op maandag 15 augustus 2005 23:10 schreef Choices het volgende:
Daarbij, is er niks in de wetenschap wat paranormaliteit tegenspreekt. Voortaan even beter uitzoeken.
Zoals Ervin Laslzo, en de leden van de Club van Budapestquote:Op maandag 15 augustus 2005 23:41 schreef DzjieDub het volgende:
Er zijn gelukkig wel mensen die zien dat de aarde vervuild wordt, en dat de kloof tussen rijk en arm te groot wordt. En gelukkig zijn er ook wetenschappers bezig met oplossingen. Ik kan slechts hopen dat ze nog op tijd zijn.
Dat je paranormaliteit etc niet in je reductie op kan nemen betekent daarmee nog niet dat het niet bestaat. Het pas niet in het wetenschappelijke wereldbeeld ja. So what. wereldbeeld, het woord zegt het al.quote:Op maandag 15 augustus 2005 23:41 schreef DzjieDub het volgende:
Niemand beweert dat de reductie meer waard is dan het geheel. Wel dat voordat iets in de reductie wordt opgenomen, het eerst grondig onderzocht moet worden. En zolang er betere verklaringen te vinden zijn voor zogenaamd paranormale fenomenen, is er dus geen enkele reden om die fenomenen op te nemen in de reductie. Immers, waarom zou je een eend een gwarp gaan noemen als er al een perfect woord is om het beessie te omschrijven ("eend" dus).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |