Voor jou is het makkelijk zoiets te zeggen. Maar stel dat er mensen zijn die dingen meegemaakt hebben die volgens jou niet kunnen. Dan zie je dat dus als een verzameling verhalen zoals jij die hierboven neerzet: tuurlijk kunnen ze niet over wolkenkrabbers springen etc.quote:Op maandag 15 augustus 2005 16:56 schreef DzjieDub het volgende:
OK, als er ooit TRU'ers in het Internationaal Olympisch Comité terecht komen, geef mij dan maar alle gouden Olympische plakken want ik beweer bij deze, spuw door de vingers, hand op m'n hart dat ik het meen, dat ik uitblink in alle takken van sport.
Wat? Hoezo moet ik dat laten zien? Ik zeg toch dat het waar is. En natuurlijk lukt het alleen maar als er geen mensen kijken, maar dat wil niet zeggen dat ik hier niet de waarheid spreek. Volgens mij zitten er teveel skeptici in de zaal, dan werkt het niet.
Edit: Wist je overigens dat ik ook over een flatgebouw heen kan springen. En met een aanloopje zelfs over een wolkenkrabber?
Wetenschap is idd beschrijvend, maar veel dingen kunnen simpelweg niet, * tromgeroffel, beschreven worden. Voor de wetenschap frustrerend. Aan de andere kant, men kan ook genoegen nemen met dat de wereld idd niet zo makkelijk te 'beschrijven' is, als zou kunnen. En van daaruit ben je al verder op weg, dan als een lompe boer blijven 'ontkennen' dat iets toch niet kan/bestaat, en dan op voorhand of bij voorbaat al de deuren sluiten.quote:Op maandag 15 augustus 2005 17:02 schreef DzjieDub het volgende:
Even voor de duidelijkheid: Wetenschap is BESCHRIJVEND. Ze beschrijft wat ze waarneemt, en bouwt daar een theorie omheen. De herhaalbaarheid is speciaal in het leven geroepen om te zorgen dat waarnemingen onafhankelijk blijven van hetzij verkeerde waarneming, hetzij fouten in de testprocedure.
Ga toch weg met je testen.quote:Iedereen die z'n "gaven" commercieel aanbied (zelfs al is het maar alleen een onkostenvergoeding) claimt derhalve dat zijn/haar gaven herhaalbaar zijn. En dat mag DUS grondig getest worden.
Nee, die bedoel ik niet * stampvoet nogmaalsquote:Op maandag 15 augustus 2005 22:45 schreef DzjieDub het volgende:
Die film die je bedoelt is waarschijnlijk What the bleep do we know. Een film die de spot drijft met alles wat rationeel is, en dat doet door halve waarheden te verkondigen, kleine stukjes theorie uit het geheel te lichten en dat te overgieten met een sausje van verwondering en misselijkmakende kneuzenparanormaliteit.
Enne, niets te danken
Ehm, ik weet niet wat je punt allemaal eigenlijk is. Maar de werkelijke wetenschap doet niet aan onmogelijkheden, maar aan onwaarschijnlijkheden. Je kunt namelijk niet het niet-bestaan van een fenomeen bewijzen.quote:Op maandag 15 augustus 2005 22:26 schreef DzjieDub het volgende:
..
Dat is juist het grappige van die atheistische religie, genaamd 'rationele empirie'. Een overtuiging die eigenlijk een conclusie zou moeten zijn, een eindprodukt, maar die gebruikt wordt als een uitgangspunt, als axioma.quote:Op maandag 15 augustus 2005 23:10 schreef Choices het volgende:
Daarbij, is er niks in de wetenschap wat paranormaliteit tegenspreekt. Voortaan even beter uitzoeken.
Zoals Ervin Laslzo, en de leden van de Club van Budapestquote:Op maandag 15 augustus 2005 23:41 schreef DzjieDub het volgende:
Er zijn gelukkig wel mensen die zien dat de aarde vervuild wordt, en dat de kloof tussen rijk en arm te groot wordt. En gelukkig zijn er ook wetenschappers bezig met oplossingen. Ik kan slechts hopen dat ze nog op tijd zijn.
Dat je paranormaliteit etc niet in je reductie op kan nemen betekent daarmee nog niet dat het niet bestaat. Het pas niet in het wetenschappelijke wereldbeeld ja. So what. wereldbeeld, het woord zegt het al.quote:Op maandag 15 augustus 2005 23:41 schreef DzjieDub het volgende:
Niemand beweert dat de reductie meer waard is dan het geheel. Wel dat voordat iets in de reductie wordt opgenomen, het eerst grondig onderzocht moet worden. En zolang er betere verklaringen te vinden zijn voor zogenaamd paranormale fenomenen, is er dus geen enkele reden om die fenomenen op te nemen in de reductie. Immers, waarom zou je een eend een gwarp gaan noemen als er al een perfect woord is om het beessie te omschrijven ("eend" dus).
Hij staat op mijn lijstje, zal hem niet vergeten (quote:Op maandag 15 augustus 2005 23:41 schreef DzjieDub het volgende:
@ sweetgirly: Je zou 'm vast interessant vinden. Maar als je je vervolgens ook maar een ietsepietsie in de film verdiept zie je hoe je voorgelogen wordt.
Je richt je slechts op dingen die wel te testen zijn.quote:Op maandag 15 augustus 2005 23:58 schreef DzjieDub het volgende:
Zoals ik al zei, ik richt me alleen op die dingen die WEL te testen zijn. De overige dingen - ach, ik heb er m'n mening over, maar als mensen zich gelukkig voelen bij hallucinaties, wie ben ik dan om ze dat te ontzeggen.
Maar alle andere dingen die ik opnoemde - dat lijstje van astrologie t/m TM () plus de rest ... kom maar op! Dergelijke beweringen zijn fantastischer dan over een flat heenspringen, maar net zo gemakkelijk te testen.
En in astrologie zit zeker een kern van waarheid in *stampvoet (quote:Op maandag 15 augustus 2005 23:58 schreef DzjieDub het volgende:
Maar alle andere dingen die ik opnoemde - dat lijstje van astrologie t/m TM () plus de rest ... kom maar op! Dergelijke beweringen zijn fantastischer dan over een flat heenspringen, maar net zo gemakkelijk te testen.
Heeyy ik ben ook steenbok... vergelijk me es niet met een fundamentalist..quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 00:06 schreef sweetgirly het volgende:
En in astrologie zit zeker een kern van waarheid in *stampvoet (), vind ik
.
Koppige steenbokken ook altijd!
Morgenquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 00:10 schreef DzjieDub het volgende:
Reageer eens inhoudelijk op dat verhaal van mij over de bewezen onbetrouwbaarheid van menselijke waarneming, en op het "goochel"verhaal? Trek dan vanaf die twee zaken een lijn naar al die "waarnemingen" die mensen menen gedaan te hebben en tel die twee bij elkaar op...
*marietje lurkt mee en is benieuwd*quote:
M'n geboortedatum staat gewoon in m'n profiel, dear. En koppig? Ik? Ik ben zo meegaand als een pasgeboren lammetje of zoietsquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 00:06 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
En in astrologie zit zeker een kern van waarheid in *stampvoet (), vind ik
.
Koppige steenbokken ook altijd!
een koter zijn is stiekem soms gewoon erg leuk, maar nu ga ik mezelf weer in volwassener dingen scharen -> bedtijd
Hehe.. en DzijeBub (moest wel 4 x kijken of ik zijn naam nou goed heb geschreven) ook, althans volgens zijn ingevulde geb.datum, en ik ook eigenlijk. Altijd feest dit soort topics danquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 00:07 schreef iteejer het volgende:
Heeyy ik ben ook steenbok... vergelijk me es niet met een fundamentalist..![]()
Ja hallo, zo paranormaal ben ik nou ook weer niet en zo slim ben ik nou ook weer wel.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 00:13 schreef DzjieDub het volgende:
M'n geboortedatum staat gewoon in m'n profiel, dear.
quote:En koppig? Ik? Ik ben zo meegaand als een pasgeboren lammetje of zoiets
...en dan nog fout doenquote:Hehe.. en DzijeBub (moest wel 4 x kijken of ik zijn naam nou goed heb geschreven)
Dat is grappig. Als het onverklaarbaar is of niet wetenschappelijk kan worden bewezen, kún je het dus niet bewijzen. Anders is het immers niet meer onverklaarbaar, toch?quote:Op zondag 14 augustus 2005 11:16 schreef bonke het volgende:
Volgens mijn nuchtere persoontje is bijna alles wat onverklaarbaar schijnt te zijn toch wetenschappelijk te bewijzen.
...
Mijn idee is dus dat dit alles wetenschappelijk is te bewijzen, of het is gewoon gelogen.
of zijn er mensen die mij aan het twijfelen kunnen brengen ??
grote onzin, de wetenschap sluit juist NIETS uit, het zijn de believers die dogma's en axioma's verzinnen waar je bijstaatquote:Op maandag 15 augustus 2005 23:25 schreef iteejer het volgende:
Dat is juist het grappige van die atheistische religie, genaamd 'rationele empirie'. Een overtuiging die eigenlijk een conclusie zou moeten zijn, een eindprodukt, maar die gebruikt wordt als een uitgangspunt, als axioma.
Fundamentalisme dus. Pur sang
De wetenschap gebruikt slechts díe waarnemingen die controleerbaar, herhaalbaar en objectief vaststelbaar zijn.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 00:43 schreef HenriOsewoudt het volgende:
grote onzin, de wetenschap sluit juist NIETS uit, het zijn de believers die dogma's en axioma's verzinnen waar je bijstaat
Hij is heel koppig ja. Heb je met die fundamentalistenquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 00:14 schreef sweetgirly het volgende:
De rest hebben overigens vast dan allemaal ascendant steenbok, of maan in steenbok dat kan ook. Maar die koppigheid van DzijeBub is wel opvallend + de rest toeval(lig). Maar daar draait de halve wereld om, niet dan
.
en TOCH klopt het altijd. Als je in een tientallig stelsel 1 plus 1 optelt zou, volgens jouw redenering, er niet altijd "2" uitkomen, aangezien optelsommen, of rekenen, of wiskunde / mathematiek maar een deelverzameling van het geheel zijn.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 06:44 schreef iteejer het volgende:
[..]
De wetenschap gebruikt slechts díe waarnemingen die controleerbaar, herhaalbaar en objectief vaststelbaar zijn.
En sluit derhalve de rest uit van analyse.
Waarmee slechts een deelrealiteit wordt bekeken.
Wat op zich ook logisch is: ons brein, ons bewustzijn, onze geconstrueerde manier om naar de dingen te kijken is een deelverzameling van die realiteit.
Dat er mensen zijn die daarna gaan vertellen dat die deelverzameling alles kan bevatten blijf ik wonderlijk vinden: alle kennis, structuren en abstracties zijn slechts modelmatig afspiegelingen binnen onze psyche's.
Onzin. 1 + 1 = 2 is een benoeming van een fenomeen. En tegelijkerttijd de definitie van het concept '2'.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 09:23 schreef DzjieDub het volgende:
en TOCH klopt het altijd. Als je in een tientallig stelsel 1 plus 1 optelt zou, volgens jouw redenering, er niet altijd "2" uitkomen, aangezien optelsommen, of rekenen, of wiskunde / mathematiek maar een deelverzameling van het geheel zijn.
quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 09:50 schreef iteejer het volgende:
[..]
Onzin. 1 + 1 = 2 is een benoeming van een fenomeen. En tegelijkerttijd de definitie van het concept '2'.
Dat sommetje is binnen die deelverzameling altijd geldig. Buiten die deelverzameling is het niets: een paar tekens op een rijtje.
Je maakt weer de fout dat je zaken die binnen de deelverzameling gelden, ook daarbuiten wilt gaan toepassen.
Wanneer dat het geval zou zijn, zou de wetenschap zichzelf overbodig gemaakt hebben.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 13:57 schreef Metro2005 het volgende:
De wetenschap heeft overal wel een 'verklaring' voor.
euh nouja theorie danquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 13:59 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wanneer dat het geval zou zijn, zou de wetenschap zichzelf overbodig gemaakt hebben.
De wetenschap draagt over het algemeen wel verklaringen aan die plausibel zijn. Het probleem bij veel "onverklaarbare" zaken is echter dat ze niet op commando op te roepen zijn. Een wetenschappelijk bewezen verklaring is dan per definitie min of meer onmogelijk..quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 14:04 schreef Metro2005 het volgende:
Soms zijn die verklaringen en bewijzen die de wetenschap aandraagt mbt het onverklaarbare net zo onwaarschijnlijk als het onverklaarbare zelf soms kan zijn.
Maar dat is nou precies wat astrologen, auralezers, homeopaten, acupuncturisten,... noem de hele mieterse boel maar op - wel beweren; op commando hun kunstje vertonen. En toch lukt het ze niet aannemelijk te maken dat ze inderdaad echt iets kunnen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 14:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
De wetenschap draagt over het algemeen wel verklaringen aan die plausibel zijn. Het probleem bij veel "onverklaarbare" zaken is echter dat ze niet op commando op te roepen zijn. Een wetenschappelijk bewezen verklaring is dan per definitie min of meer onmogelijk..
Dat kunnen ze op zich wel, alleen wordt er naar andere factoren gekeken dan het kunstje wat ze doen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 17:14 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
Maar dat is nou precies wat astrologen, auralezers, homeopaten, acupuncturisten,... noem de hele mieterse boel maar op - wel beweren; op commando hun kunstje vertonen. En toch lukt het ze niet aannemelijk te maken dat ze inderdaad echt iets kunnen.
Als iets niet reproduceerbaar is, zegt het niet dat het niet bestaat. Wanneer jij geconfronteerd wordt met een bepaalde situatie, kun je bijvoorbeeld boos worden. Je kunt echter niet zomaar boos worden. Een volgende keer dat de situatie zich voordoet, wordt je misschien niet boos. Bestaat boosheid dan niet?quote:dus... leg dat maar eens uit, waarom ik grof geld aan zo iemand moet betalen als hun paranormale kwaliteiten niet op commando op te roepen zijn.
homeopaten en acupuncturisten weten (meestal) wel degelijk waar ze mee bezig zijnquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 17:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat kunnen ze op zich wel, alleen wordt er naar andere factoren gekeken dan het kunstje wat ze doen.Zo wordt er bij astrologen en auralezers vanuit gegaan dat het koude psychologie is, wordt er bij homeopaten en acupuncturisten uitgegaan van een placebo-werking etc.
[..]
Als iets niet reproduceerbaar is, zegt het niet dat het niet bestaat. Wanneer jij geconfronteerd wordt met een bepaalde situatie, kun je bijvoorbeeld boos worden. Je kunt echter niet zomaar boos worden. Een volgende keer dat de situatie zich voordoet, wordt je misschien niet boos. Bestaat boosheid dan niet?
Wel als iets wat niet aan de eisen voldoet om als feit aangemerkt te worden.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 18:14 schreef bonke het volgende:
en boosheid kan je natuurlijk niet scharen onder een paranormale gebeurtenis
Er zijn er nog steeds genoeg hoor.quote:ps: ufo`s bestaan nog steeds niet
Laat dan maar zien dat het geen "cold reading" - ik neem aan dat je die term bedoelde - is, en dat er inderdaad meer dan alleen een placebowerking uitgaat van homeopatie en acupunctuur. De tests bestaan. Er wordt in de tests alleen maar gekeken of inderdaad kan worden waargemaakt wat er wordt beweerd - "kan je inderdaad over het flatgebouw heenspringen, ja of nee". Dus verhalen van "de wetenschap is nog niet ver genoeg om dat te kunnen testen" gaan niet op.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 17:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat kunnen ze op zich wel, alleen wordt er naar andere factoren gekeken dan het kunstje wat ze doen.Zo wordt er bij astrologen en auralezers vanuit gegaan dat het koude psychologie is, wordt er bij homeopaten en acupuncturisten uitgegaan van een placebo-werking etc.
[..]
??? Da's toch appels met haring vergelijken? En waarom denk je dat je niet op commando boos kan worden? Als ik nu denk aan die oetlullen van onze huidige regering die heel het land naar de kloten helpen ben ik gelijk behoorlijk pissig.quote:Als iets niet reproduceerbaar is, zegt het niet dat het niet bestaat. Wanneer jij geconfronteerd wordt met een bepaalde situatie, kun je bijvoorbeeld boos worden. Je kunt echter niet zomaar boos worden. Een volgende keer dat de situatie zich voordoet, wordt je misschien niet boos. Bestaat boosheid dan niet?
...overigens is dat geen klassieke homeopathie maar zogenaamde fytotherapie. Het nadeel van fytotherapie is dat je - anders dan bij reguliere medicijnen - niet precies weet wat je binnenkrijgt. Om een voorbeeldje te geven, in de bast van de kinaboom (Chinchona ledgeriana) bevindt zich kinine, wat koortsverlagend en ontstekingsremmend werkt. Maar in het ene stuk bast barst het van de kinine, terwijl een ander stuk bast - of een andere kinaboom - misschien maar een heel klein beetje kinine bevat. Teveel kinine is bepaald ook niet goed voor je - vandaar dat je naar mijn mening beter precies gedoseerde (synthetische) kinine kunt slikken.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 18:14 schreef bonke het volgende:
[..]
homeopaten en acupuncturisten weten (meestal) wel degelijk waar ze mee bezig zijn
ook word een homeopatisch medicijn of acupunctuur (meestal) niet als placebo aangemerkt, er zijn wel degelijk kruiden van homeopaten die een geneeskrachtige werking hebben
ook van acupunctuur is het bewezen dat ze genezend kunnen werken
Dankquote:en boosheid kan je natuurlijk niet scharen onder een paranormale gebeurtenis
ps: ufo`s bestaan nog steeds niet
pss: ik vind dat DzjieDub goed bezig is![]()
precies, ufo`s als in buitenaards dusquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 19:33 schreef DzjieDub het volgende:
En UFO's? Hangt ervan af hoe je die definieert. Maar ik geloof inderdaad ook niet dat er al buitenaardse wezens op Aarde rondlopen / -schuifelen / zweven. Wel dat er in het heelal andere wezens leven, maar die zijn gewoon te ver weg om een of ander klein kutplaneetje in de achterbuurten van ons melkwegstelsel te bezoeken.
Dit begrijp ik niet zo goed.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 19:56 schreef bonke het volgende:
[..]
precies, ufo`s als in buitenaards dus
en ook ik geloof ook best dat er ergens ver weg in het heelal wel leven voorkomt
als die vreemde wezens hier zijn of zijn geweest, dan zou daar ook enig echt bewijs van moeten zijn
verzin eens wat betere vergelijkingen want die van jou gaan nergens overquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 20:24 schreef Mirage het volgende:
[..]
Dit begrijp ik niet zo goed.
Als iets bestaat is er per definitie bewijs van ?
Dus vroeger bestond een dader, als in inbreker niet, daders (inbrekers) waren hallucinaties.
Vroeger kon je in en uit een huis lopen zonder dat het te bewijzen is dat jij het was.
Tegenwoordig nemen ze je vingerafdruk van de deurpost of het raam en kunnen ze het wel bewijzen.
En nu bestaat dader (van een inbraak) wel ?
Ik wilde even toevoegen dat er ook theorieen bestaan die het 'fenomeen' synesthesia gebruiken als oorzaak van het zien van aura'squote:Op maandag 15 augustus 2005 22:26 schreef DzjieDub het volgende:
Aura's zien is een effect dat eigenlijk retinal fatigue ofwel netvliesvermoeidheid heet. Een extreme vorm van Retinal Fatigue is de vlekken die je - minutenlang - ziet als je recht in het flitslicht van een fototoestel hebt gekeken.
Anders dan paranormale verschijnselen gaat het bestaan van leven buiten de aarde niet tegen de natuurwetten in. Als het op een klein planeetje in zomaar een van de vele melkwegen kan ontstaan, kan het ook op andere planeten ontstaan. Gezien de hoeveelheid melkwegen - ik meen iets van 100 miljoen - met ieder gemiddeld meer dan 200 miljoen sterren is het onwaarschijnlijk dat leven niet ergens anders ook ontstaan is. Maar we dwalen af... we wachten nog op Iteejer's antwoord!quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 20:24 schreef Mirage het volgende:
[..]
Dit begrijp ik niet zo goed.
Als iets bestaat is er per definitie bewijs van ?
Dus vroeger bestond een dader, als in inbreker niet, daders (inbrekers) waren hallucinaties.
Vroeger kon je in en uit een huis lopen zonder dat het te bewijzen is dat jij het was.
Tegenwoordig nemen ze je vingerafdruk van de deurpost of het raam en kunnen ze het wel bewijzen.
En nu bestaat dader (van een inbraak) wel ?
En toch kunnen ze het. En dan heb ik het niet over het aannemelijk maken, want dat is een punt, lijkt mij voor hun ook, die ze aan hun kont zal roesten (al is bewijs handig). Maar ze kunnen het, daar gaat het om.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 17:14 schreef DzjieDub het volgende:
Maar dat is nou precies wat astrologen, auralezers, homeopaten, acupuncturisten,... noem de hele mieterse boel maar op - wel beweren; op commando hun kunstje vertonen. En toch lukt het ze niet aannemelijk te maken dat ze inderdaad echt iets kunnen.
Jij moet helemaal niks, en dat is het hele eieren eten.quote:dus... leg dat maar eens uit, waarom ik grof geld aan zo iemand moet betalen als hun paranormale kwaliteiten niet op commando op te roepen zijn.
Aaahhhh.... speel nou toch even mee!quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 22:03 schreef sweetgirly het volgende:
Ik reageer alleen even op dit puntje.
[..]
En toch kunnen ze het. En dan heb ik het niet over het aannemelijk maken, want dat is een punt, lijkt mij voor hun ook, die ze aan hun kont zal roesten (al is bewijs handig). Maar ze kunnen het, daar gaat het om.
[..]
Jij moet helemaal niks, en dat is het hele eieren eten.
Dus waar je jezelf nou zo druk om maakt![]()
Jaaaa, dagquote:Op dinsdag 16 augustus 2005 23:37 schreef DzjieDub het volgende:
Aaahhhh.... speel nou toch even mee!![]()
Je laatste zin vat ik niet echt. Iets te vaag gesteld eigenlijk, 1. wat kon doen bijv.? 2. waarop moet letten? Je bedoelt waarschijnlijk 3. dat er 2 mensen zijn die niet weten van elkaar wat ze doenquote:Feit: Er is een grote groep mensen die zichzelf paranormaal begaafd noemt, en daarvoor geld vraagt. Er is ook een grote groep die het gratis en ongevraagd doet (en daar NMBM veel paniek mee kan zaaien). Maar er is nog nooit iemand geweest die het kon doen als iemand zat mee te kijken die weet waar hij/zij op moet letten.
Ten eerste, ik kan niksquote:Als je het KAN, waarom kan je dan niet aannemelijk maken dat je het inderdaad kan?
We kunnen hier een heel arsenaal aan voorbeelden geven, hoevaak dat niet gebeurd is (ontkenning?), etc etc. Over het algemeen ben ik van mening dat de wetenschap nog niet zover is, en dan ga ik nu iets zweverigs erin gooien, omdat we nog niet verder zijn dan het 3e lichaam (tevens dimensie). Al las ik net in het quantummechanicatopic, als dat waar is, dat ze aardig op weg zijn (nu, eindelijk en misschien). De weg is lang, maar de wereld is dan ook complex, althans voor de mens, schijnt, let wel, de rationele mens of moet ik zeggen gesloten mens.quote:Zelfs als je nu zegt dat ze het niet altijd kunnen, dan nog kan het getest worden; test het een x aantal keren, en als blijkt dat van die x aantal keren ruimschoots de toevalsfactor wordt overtroffen zal de wetenschap al erkennen dat paranormaliteit bestaat.
Mja, ik moet zeggen dat ik dat toch wel heb meegemaakt voor me gevoel*. Ik was toeschouwer en wist donders goed waar ik op moest letten. Verder ken ik zo snel nog 2-3 soortgelijke situaties waarin een doorgaans nuchter persoon toch even achter zijn oor heeft lopen krabben. Tuuwk baal ik dat er geen camera bij was alhoewel het niks had bewezen in mijn geval, slechts voor de mensen die mij vertrouwen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 23:37 schreef DzjieDub het volgende:
Maar er is nog nooit iemand geweest die het kon doen als iemand zat mee te kijken die weet waar hij/zij op moet letten.
zie goochelaar-voorbeeld. Technisch weet ik precies waar ik op moet letten dankzij het Groot Goochelaars Handboek, en toch zie ik niet wat er gebeurt, en weet ik niet waarom iemand als David Copperfield hele auto's, olifanten en zelfs een Boeing 747 kan laten verdwijnen. Dus dat is een absoluut kul-argument.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 06:57 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Mja, ik moet zeggen dat ik dat toch wel heb meegemaakt voor me gevoel*. Ik was toeschouwer en wist donders goed waar ik op moest letten. Verder ken ik zo snel nog 2-3 soortgelijke situaties waarin een doorgaans nuchter persoon toch even achter zijn oor heeft lopen krabben. Tuuwk baal ik dat er geen camera bij was alhoewel het niks had bewezen in mijn geval, slechts voor de mensen die mij vertrouwen.
*Nope, komt niet op Fok![]()
DB, de discussie begint wat te verwateren. Er werd van alles bijgehaald. Homeopathie bv is geen paranormaal iets, dat is een bepaalde methodiek. En heeft in dit topic dan ook niks te zoeken.quote:Op woensdag 17 augustus 2005 09:23 schreef DzjieDub het volgende:
zie goochelaar-voorbeeld. Technisch weet ik precies waar ik op moet letten dankzij het Groot Goochelaars Handboek, en toch zie ik niet wat er gebeurt, en weet ik niet waarom iemand als David Copperfield hele auto's, olifanten en zelfs een Boeing 747 kan laten verdwijnen. Dus dat is een absoluut kul-argument.
...en als de zaal vol mensen zat die allemaal zagen dat er een bevallige assistente doormidden werd gezaagd, heb je dus een zaal vol anekdotes... maar er is nog steeds niets paranormaals aan de hand.
Wat versta je onder "niet kunnen"? Niet wetenschappelijk te verklaren ? Nooit wetenschappelijk te verklaren? Gewoonweg niet mogelijk?quote:Op woensdag 17 augustus 2005 12:55 schreef iteejer het volgende:
[..]
Net als livEliveD, heb ik ook dingen meegemaakt die niet kunnen. Die door anderen ook onderzocht zijn, waar getuigen van zijn. Maar dat zijn slechts lettertjes op een scherm, ik kan alles wel zeggen, ik kan iedereen wel zijn. Dus met die zaken ga ik niet schermen.
Omdat het geen rechtlijnige gave is, de ontvanger bepaald niet wat hij ziet/hoort/ruikt/voelt, die krijgt gewoon binnen, dat is lang niet altijd even helder, even duidelijk.quote:Op zondag 14 augustus 2005 13:33 schreef bonke het volgende:
[..]
waarom worden die paranormale gaven dan keer op keer afgedaan als vals ??
als iemand echt een ander zijn gedachten kan lezen dan moet dat te bewijzen zijn, maar als je zo`n iemand gaat vragen om je gedachten te lezen dan lukt het niet
Hierover is een aantal jaar geleden een heel stuk op discoverie geweest, er moeten dus wel van dit soort onderzoeken zijn, want daar lieten ze ze zien en dat het klopte...quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:28 schreef Klump het volgende:
Kijk anders eens onder het topic ' zelf uittreden' of zo iets. Daar zeggen ze dat er bewijs is dat mensen zelf kunnen uittreden. Ik heb hier ook naar gevraagd omdat je dit namelijk echt wetenschappelijk zou kunnen bewijzen. Pak kamer 1 en kamer 2 en laat de uittreder later dingen over de ene kamer zeggen en vervanderingen en zo die plaatsvinden. Maar er is nergens echt een bron naar onderzoek dat hiernaar is verricht. Ze komen wel met een stuk van de CIA dat ze hier ooit mee bezig zijn geweest. Maar ik zou liever gewoon een bron zien van onderzoekers die dat doen. Ook EVP kan men onderzoeken. Er zijn zoveel mogelijkheden. Helaas maakt men er niet zoveel gebruik van om het te bewijzen. Dit is natuurlijk wel voer voor sceptici. Ik vind dat de mensen die 100 % overtuigd zijn van uittreden en EVP bijv. er alles aan moeten doen om dit eens echt wetenschappelijk vast te laten leggen.
Je bent je ervan bewust dat wetenschappelijk bewezen is dat elk mens een energieveld om zich heen heeft die zich tot zo'n meter/anderhalve meter om hem heen uitstrekt, dat deze energie fluxeerd met hoe het persoon zich voelt, oftewel de energie veranderd als iemand ziek is bv?quote:Op maandag 15 augustus 2005 23:41 schreef DzjieDub het volgende:
@ Choices: DANK U!!! Eindelijk een TRUther die doorheeft dat je een negatieve stelling niet kan weerleggen. Leg je 't ook even uit aan Iteejer, die me vraagt te bewijzen dat auralezen NIET bestaat, waarom ik dat niet kan? Misschien dat-ie wel naar jou luistert.
@ sweetgirly: Je zou 'm vast interessant vinden. Maar als je je vervolgens ook maar een ietsepietsie in de film verdiept zie je hoe je voorgelogen wordt.
Laat diegenen voor wie aura's geen retinal fatigue is dan maar naar voren komen. Ik heb de test klaarliggen om hun bewering te controleren, bipolaire persoonlijkheid of niet.
Je draait dingen om. 't Is niet "knopje om, en licht gaat aan" - het is "hee, het licht gaat aan. En ik zie dat dat knopje anders staat dan toen het licht nog uit was. Laat ik dat knopje en het licht in de gaten houden en kijken of er verband tussen blijkt te bestaan." Vandaar ook dat je NOOIT zomaar van een enkele waarneming uit mag gaan - want voor hetzelfde geld had je de waarneming gedaan, "hee, licht gaat aan. En ik zie een vogel overvliegen. DUS zorgt het overvliegen van een vogel voor het aangaan van het licht". De weigering van TRUthers om het belang in te zien van herhaalbaarheid, werkt dit soort conclusies - en dus het (onterechte) vermoeden van het bestaan van paranormaliteit - in de hand.
Wat is je punt bij de trein? Als je de vergelijking doortrekt - een erg vage en vergezochte vergelijking, overigens - dan zouden de rationalisten - als die nog nooit een trein hadden gezien - na de eerste trein concluderen dat een trein een voorkant heeft en een "open" achterkant, EN dat er ook treinen zijn met een "open" voorkant en een "normale" achterkant. Aangezien die altijd echter als paren voorbij komen met dezelfde snelheid en op dezelfde afstand van elkaar, zou op een gegeven moment de conclusie getrokken worden dat die "normale" voorkant en "normale" achterkant de echte voor- en achterkant van de trein zijn. Puur vanwege de herhaling van het fenomeen...
Er zijn gelukkig wel mensen die zien dat de aarde vervuild wordt, en dat de kloof tussen rijk en arm te groot wordt. En gelukkig zijn er ook wetenschappers bezig met oplossingen. Ik kan slechts hopen dat ze nog op tijd zijn.
Niemand beweert dat de reductie meer waard is dan het geheel. Wel dat voordat iets in de reductie wordt opgenomen, het eerst grondig onderzocht moet worden. En zolang er betere verklaringen te vinden zijn voor zogenaamd paranormale fenomenen, is er dus geen enkele reden om die fenomenen op te nemen in de reductie. Immers, waarom zou je een eend een gwarp gaan noemen als er al een perfect woord is om het beessie te omschrijven ("eend" dus).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |