Het zijn juist de blaadjes die je gebruikt bij de Basilicumquote:
Ik denk dat je bieslook bedoelt.quote:Op maandag 20 juni 2005 18:06 schreef nostra het volgende:
Basilicum heeft toch geen blaadjes?
Ik eet altijd een hand van die stengels puur op als ik in de keuken ben, lekker spul.
quote:
Volgens mij vertakt peterselie zich ook. Pa had vorig jaar een peterselieplantje geplant. Dat is nu een complete struik gewordenquote:Op dinsdag 21 juni 2005 13:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben veel aan het experimenteren met de verschillende kruiden. t Levert altijd verassende dingen op, en het is nooit vies eigenlijk.
Maar toch zou ik graag een antwoord op mijn vragen zien
Heb gisteren mijn jonge peterselieplantjes c.q. steeltjes (van 2 cm.) in de zon laten staan. Ze zijn nu helemaal verdordquote:Op woensdag 22 juni 2005 10:03 schreef R-Alph het volgende:
[..]
Volgens mij vertakt peterselie zich ook. Pa had vorig jaar een peterselieplantje geplant. Dat is nu een complete struik geworden![]()
In plantenbakken, op een tafeltje of vensterbank, of tegen de muur misschien?quote:Op woensdag 22 juni 2005 12:44 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik durf die zooi bij mij in de tuin niet op te kweken. er zwerven hier veel katten rond, en het laatste wat ik wil is lekker eten met kattenpis
heb ik ook al over gedacht, zo een hangbak aan de schutting leek me wel leuk. maar die pokke beesten zitten zelfs op de schuttingquote:Op woensdag 22 juni 2005 13:02 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
In plantenbakken, op een tafeltje of vensterbank, of tegen de muur misschien?
Dat is minder leuk...quote:Op woensdag 22 juni 2005 13:07 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
heb ik ook al over gedacht, zo een hangbak aan de schutting leek me wel leuk. maar die pokke beesten zitten zelfs op de schutting
en op het tafeltje, enz. enz.
Same here... :`( Peterselie en basilium hartstikke dood...quote:Op woensdag 22 juni 2005 12:40 schreef Mudman het volgende:
[..]
Heb gisteren mijn jonge peterselieplantjes c.q. steeltjes (van 2 cm.) in de zon laten staan. Ze zijn nu helemaal verdord.
Bij mij gaan ze ook al tijd dood. Maar ik had wel een goede tip van een vriendin (was zelf niet zo snugger om er aan te denken). Namelijk alles van het plantje afknippen en invriezen! En het plantje kan dan ook weer verder groeien.quote:Op woensdag 22 juni 2005 16:21 schreef PiperMaru het volgende:
[..]
Same here... :`( Peterselie en basilium hartstikke dood...
En ik had er zo m'n best op gedaan.
Heb ook al 2x zo'n basilicum van de Aldi gekocht maar die overleven het bij mij ook niet.
Hele goeie tip!!quote:Op donderdag 23 juni 2005 08:32 schreef sa-sa het volgende:
[..]
Bij mij gaan ze ook al tijd dood. Maar ik had wel een goede tip van een vriendin (was zelf niet zo snugger om er aan te denken). Namelijk alles van het plantje afknippen en invriezen! En het plantje kan dan ook weer verder groeien.
Edah, AH hier wel, markt,quote:Op zondag 3 juli 2005 11:43 schreef Geluk het volgende:
Waar kan je die plantjes kopen? Ik zou dolgraag basilicum, peterselie en bieslook willen hebben, maar ik kan ze niet vinden.
Hier in Delft hadden ze ze altijd bij de C1000, maar de laatste tijd kan ik ze daar niet vinden.
En de AH heeft ze ook al niet.
Whehehe, ik dacht dat ik de enige psycho was. Ik vind basilicum echt heersenquote:Op maandag 20 juni 2005 18:06 schreef nostra het volgende:
Basilicum heeft toch geen blaadjes?
Ik eet altijd een hand van die stengels puur op als ik in de keuken ben, lekker spul.
Aldi had ze van de week ook in NL.quote:Op zondag 3 juli 2005 11:43 schreef Geluk het volgende:
Waar kan je die plantjes kopen? Ik zou dolgraag basilicum, peterselie en bieslook willen hebben, maar ik kan ze niet vinden.
Hier in Delft hadden ze ze altijd bij de C1000, maar de laatste tijd kan ik ze daar niet vinden.
En anders in een doodgewoon tuincentrum. Hier zie ik ze vol staan met kruiden.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 00:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Aldi had ze van de week ook in NL.
"Bewaar verse basilicum nooit in de koelkast. Dan worden de blaadjes zwart en verdwijnt de smaak."quote:Op dinsdag 5 juli 2005 00:21 schreef Pietverdriet het volgende:
mijn basilicum krijgt altijd zwarte steeltjes. Wat doe ik fout?
Afgelopen week hadden ze bij de plaatselijke LIDL precies die drie kruiden voor de achterlijke prijs van 31 ct per plantje! Misschien dat je daar eens kunt gaan kijken, alhoewel ik denk dat het aanbod per filiaal en per week kan verschillen...quote:Op zondag 3 juli 2005 11:43 schreef Geluk het volgende:
Nee, bij mij zijn het de steeltjes van de plantjes die zwart worden, als ze nog in het potje staanquote:Op dinsdag 5 juli 2005 01:48 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
"Bewaar verse basilicum nooit in de koelkast. Dan worden de blaadjes zwart en verdwijnt de smaak."
bron: http://home.tiscali.nl/beercollection/spices.htm
verdraaid handige pagina trouwens
Zijn dat wel de blaadjes waar ze het over hebben maargoed...wellicht is er een verband. Ik kan me zo voorstellen dat je het plantje niet in de koelkast bewaard maar toch op een te koude plek.
Verder ben ik onder de indruk dat je bij basilicum de steeltjes helemaal niet gebruikt, maar dat kan ik verkeerd hebben natuurlijk
ja ok..en dat staat dus niet te koud ofso?quote:Op dinsdag 5 juli 2005 10:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, bij mij zijn het de steeltjes van de plantjes die zwart worden, als ze nog in het potje staan
Ja, dat is op zich wel waar maar ik heb gemerkt dat je de basilicum van de supermarkt met een beetje geluk wel een zomer lang kunt gebruiken hoor. Gewoon even overpotten als het nodig is, veel zon en genoeg water en hij blijft hartstikke mooi. Mijn zus is het vorig jaar ook gelukt, dat ding was echt enorm gegroeid. Maar de rest van mijn kruiden heb ik inderdaad gewoon zelf geplant en eentje uit een tuincentrum. Maar het kàn dus wel, als je toch al zo'n supermarktding hebt.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 10:52 schreef DancingPhoebe het volgende:
Je kunt ze wel bij de supermarkt kopen, maar die zijn echt opgekweekt in hun potje, in hun plasticje en de bedoeling daarvan is eigenlijk niet dat je ze gaat planten, die moet je gewoon min of meer direct gebruiken.
De ouwe zegt dat het plantje het beste groeit tussen de 20C-25C en denkt dat de blaadjesquote:Op dinsdag 5 juli 2005 15:44 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
ja ok..en dat staat dus niet te koud ofso?
Ik zal het even aan mijn vader vragen, die weet het vast![]()
Dankquote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:57 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
De ouwe zegt dat het plantje het beste groeit tussen de 20C-25C en denkt dat de blaadjes
de stengeltjes leegzuigen. En dat met te koel bewaren(bij het koude keukenraam ofso) resulteerd waarschijnlijk in zwarte steeltjes. Zet het eens op een warme plek?
En komen daar dan ook weer pepers aan?quote:Op dinsdag 5 juli 2005 12:05 schreef Rio het volgende:
Ook leuk: de zaadjes van je (spaanse) peper planten ipv weggooien. Ik heb nu twee peperstruikjes. Muy Bien!
Koriander kan je wel bij turkse en marokkaanse winkels verkrijgen, maar das geoogst.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:55 schreef Ingrid19 het volgende:
Wij hebben een kruidentuintje met rozemarijn, salie, tijm, peterselie, basilicum, bieslook, dragon en munt.
Alles bij de Intratuin gekocht. Bij ons willen de plantjes van de supermarkt niet best. We willen graag koriander, maar dat is nergens te vinden helaas.
Misschien toch maar eens de zaadjes proberen dan!quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Koriander kan je wel bij turkse en marokkaanse winkels verkrijgen, maar das geoogst.
Korianderzaad kan je bij iedere kruidenwinkel kopen.
Koriander
[afbeelding]
Er zijn 2 soorten, Jantar, dat heel aromatische zaden heeft, en Cilantro, wat bladkoriander is, die voor het groen wordt gebruikt.
Kijk anders eens bij een zaadhandel.
http://www.zaadhandelvanderwal.nl/
http://www.robertus.nl/
Absoluut! En ook nog best veel voor zo'n klein struikje.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:41 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En komen daar dan ook weer pepers aan?
Yup, dat werkt, en ook met pitjes van de paprika trouwens, zelfde familie.quote:Op woensdag 6 juli 2005 13:12 schreef Rio het volgende:
[..]
Absoluut! En ook nog best veel voor zo'n klein struikje.
En kweek je die dan in een potje?quote:Op woensdag 6 juli 2005 13:12 schreef Rio het volgende:
[..]
Absoluut! En ook nog best veel voor zo'n klein struikje.
Bij mij staat er basilicum op de vensterbank (ook op het zuiden, lekker warm dus!). Hij hij echt een hele hoop water nodig, bijna elke dag wel anders gaan de blaadjes hangen. En ik heb het plantje gewoon in een pot staan met gewone potgrond.quote:Op vrijdag 12 augustus 2005 17:27 schreef Automatic_Rock het volgende:
oe, da's wel fijn. Mijn keuken heeft het raam op het zuiden namelijk
En dan gewoon in een plantenbak met potgrond??
En hoe vaak water geven, of scheelt dat per kruidsoort??
Vreemd idd. Immers, van nature groeit alles ook binnenquote:Op zondag 21 augustus 2005 19:05 schreef Oksel het volgende:
Dus buiten groeit alles beter dan binnen? Wat raar.
kijk eens bij een turkse of marokkaanse groenteboerquote:Op zondag 4 september 2005 19:41 schreef McGry het volgende:
ik ben ook een grote koriander-fan. Het probleem is dat het in Nederland gewoon niet te betalen is... de prijs in een normale supermarkt is niet gewoon hoog, maar echt absurt.. 1,5 euro voor 5 stengeltjes: met die belachelijke hoeveelheid kun je echt niets op smaak brengen.
Soortgelijk probleem hier! Wel een enorm balkon maar weinig zon (tussen 12.00 en 12.30 uur en dan later op de middag nog een paar minuten) en veel wind...quote:Op woensdag 6 juli 2005 16:15 schreef BBQ-kip het volgende:
Had ik maar een tuin![]()
Op het balkon bij mij staat teveel zon en teveel wind en in de keuken lukt ook al niks...
En ik hou zo van kruidjes (behalve koriander)![]()
Arme ik![]()
De mijne hebben het zo'n 3 maanden vol gehouden denk ik.....quote:Op dinsdag 21 maart 2006 15:15 schreef Isabeau het volgende:
Ik gebruik de plantjes uit de supermarkt tegenwoordig maar extra snel omdat ze toch vrij vlot dood gaanHet lukt me niet ze in leven te houden (en ja, ik weet dat ze water nodig hebben en niet naast de verwarming moeten.
JA, dat weet ik ook nooit. En moet je ze zaadje voor zaadje planten of een beetje strooien? In het laatste geval krijg ik allemaal kleine pestplantjes van twee blaadjes bij elkaar, maar één zo'n zaadje en dan twee cm ertussen lijkt me ook nogal karig.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:08 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Vreemd idd. Immers, van nature groeit alles ook binnen![]()
Ik heb momenteel een zakje basilicumzaadjes hier liggen. Waar en hoe kan ik deze nou het beste planten? Ik wil eigenlijk nog veel meer zaaien zodat ik van de zomer flink kan graaienHeb geen idee wat ik uit zo'n zakje krijg.
Voor rozemarijn moet ik geduld hebben dus...quote:Op dinsdag 4 april 2006 23:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Rozemarijn doet er jaaaren over groot te worden,
Munt heeft zon nodig
Sali gewoon snoeien en thijm is moeilijk.
Grote potten nemen
Mijn rozemarijn'boompje' groeit enormquote:Op dinsdag 4 april 2006 23:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Rozemarijn doet er jaaaren over groot te worden,
Ja, absoluut, maar daar loop je het risico dat ie kapotvriest in de winterquote:Op donderdag 6 april 2006 13:55 schreef Fiorenza het volgende:
[..]
Mijn rozemarijn'boompje' groeit enormecht niet bij te houden...
of komt dat doordat ik hem in de volle grond (in de tuin) geplant heb?
das deze winter niet gebeurd, maar hij staat ook aardig beschut.quote:Op donderdag 6 april 2006 13:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, absoluut, maar daar loop je het risico dat ie kapotvriest in de winter
Ik maak wel eens thee van kaneel/kardemom.quote:Op woensdag 6 juli 2005 13:28 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Over wat je in de thee kunt doen aan kruiden is er de welbekende munt natuurlijk, lekker fris in de zomer, zeker als je de thee koud drinkt (misschien wat limoen erbij als je in een wilde bui bent).
maak met munt niet de fout om deze in de volle grond te zetten. Binnen een vloek en zucht staat de hele buurt vol met munt.quote:
Die bloemetjes zijn heel decoratief en smaken zalig!!!quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 15:27 schreef aidyl het volgende:
Ik heb munt, rozemarijn, en thijm, maar die munt word vlug dor, en nu het ook nog eens gaat bloeien (wle mooie paarse bloemetjes btw) word het helemaal zo'n zielig ding![]()
Ik heb mijn korianderplant bij de C1000 gekocht, misschien dat je daar geluk hebt.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:55 schreef Ingrid19 het volgende:
Wij hebben een kruidentuintje met rozemarijn, salie, tijm, peterselie, basilicum, bieslook, dragon en munt.
Alles bij de Intratuin gekocht. Bij ons willen de plantjes van de supermarkt niet best. We willen graag koriander, maar dat is nergens te vinden helaas.
het zijn wat dat aangaat net brandnetels.quote:Op zondag 9 april 2006 14:10 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
maak met munt niet de fout om deze in de volle grond te zetten. Binnen een vloek en zucht staat de hele buurt vol met munt.![]()
thee mee maken, gebruiken als garnering, verwerken in stoofschotels of toetjes.quote:Op maandag 10 april 2006 16:46 schreef aidyl het volgende:
Als ik nieuwe plantjes koop gaat die stomme munt eruit, wat doe je nu helemaal met munt![]()
planten dus lekker in de schaduw latenquote:Het is opmerkelijk dat men zelf zo weinig verse kruiden kweekt, kruiden die je in grote hoeveelheden gebruikt zoals peterselie en selderij, vragen mischien teveel plaats en aandacht. maar potten met bijvoorbeeld tijm, bieslook en rozemarijn zijn goed mogelijk. de meeste kruiden gedijen het best op een schaduwrijke plek. als je verschillende kruiden te dichtbij elkaar zet, is de kan op kruisbestuiving groot pas dus op dat je planten niet te dicht bij elkaar zet om ze hun eigen karakter te laten behouden.
onzin.. in pokon en dergelijke middeltjes zitten fosfor, kalium en stikstof. De voedingsstoffen die een plant nodig heeft, in een bepaalde verhouding.quote:Op woensdag 6 juli 2005 11:11 schreef marsterretje het volgende:
Voor mensen waarbij kweken niet zo lukt:
Basilcum kan uitgroeien tot een halve boom met wat groei-mest. Niet die van de Pokon, want je wilt je plant gaan eten, en pokon is daar te chemisch voor. Beter kun je naar je lokale grow-shop gaan (je weet wel, voor die vijf-puntige plantjes die in NL zo gaarne worden gerookt) en daar groeimiddel kopen.
Dat is meer op natuurlijke basis, zodat de planten voor menselijk consumptie geschikt zijn, en bovendien heb je dus grote planten.
Als mensen in het noorden van de oeral tomaten kunnen kweken dan kan ik jalapenapepers kweken. Maar ja, het wordt moeilijk en ik kweek ze niet op de vollegrond maar in doorzichtigecilinders dus ik zie wel.quote:Op zaterdag 22 april 2006 19:12 schreef brrrrrrt het volgende:
ik neem aan dat je jalapeñapepers bedoelt?
strikt genomen is dat trouwens een specerij en geen kruid.
Ben benieuwd of het hier kan groeien.
quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 17:23 schreef myxomatosekonijn het volgende:
[..]
Goede tip, dank! Inmiddels heb ik zowel de Sali als de Citroenmelisse kunnen krijgen... Alleen zoek ik nog steeds naar de Hyssop! Iemand ?
nuttige crosspost als je er de TT van het oorspronkelijke titel niet bij zet...quote:
Klik eens op het blauwe gedeelte in de post zelf (vrijdag 11 augustus 2006 17:23) Dan krijg je de originele post te zien.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 23:04 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
nuttige crosspost als je er de TT van het oorspronkelijke titel niet bij zet...
Ze (?) is dus op zoek naar een verse plantjes Hyssop (wtf is dat).
Jah duh, hoe kan ik anders de vraag hier juist neerzetten?quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 23:05 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Klik eens op het blauwe gedeelte in de post zelf (vrijdag 11 augustus 2006 17:23) Dan krijg je de originele post te zien.
dat wordt hoog tijd dan.quote:lava's en bladselderij heb ik echt nog nooit gebruikt.
true. ik koop ze nu meestal bij turkse winkeltjes. daar kost het veel minder dan bij de appie.quote:Op zondag 22 april 2007 09:06 schreef minilotje het volgende:
Nou, als je je plant in eerste instantie een beetje door laat groeien tot een aardig formaat, dan kun je er steeds heel wat kruiden uitknippen, en doorgaans groeit het allemaal gewoon weer terug. En de meeste gerechten behoeven nou ook weer niet echt enorme hoeveelheden kruiden. Van dingen die je erg vaak gebruikt (in mijn geval basilicum) kun je er gewoon meerdere planten op nahouden natuurlijk. Voor anderhalve euro heb je een zakje zaden waar je met een beetje geluk twintig planten uithaalt, dus voor de kosten hoef je het niet te laten.![]()
Ik vind het zelf juist zonde om verse kruiden in de supermarkt te moeten kopen, waar je de keuze hebt uit zakjes met piepkleine hoeveelheden of plantjes die na een week al helemaal verlept zijn.
ja maar inderdaad met de charme van dat je het zelf hebt laten opgroeienquote:Op zondag 22 april 2007 09:13 schreef minilotje het volgende:
Gewoon een tuincentrum binnenhobbelen en een keuze maken uit de talloze zaden. Ik heb nu vier verschillende soorten basilicum, twintig zaadjes per pakje, dus potentieel tachtig basilicumplanten voor zes euro!![]()
Maar je moet er ook wel een beetje de lol van inzien hoor. Het laten kiemen van de plantjes, het goed vochtig houden, het overpotten als ze groot genoeg zijn - moeilijk is het niet, maar het is wél meer werk dan gewoon de kruiden kopen.
Waarschijnlijk dezelfde lichting plantjes die ik heb.. alleen heb ik hem van de aldi.. en dat ding groeit echt enorm goedquote:Op dinsdag 29 mei 2007 15:28 schreef MissyMirjaM het volgende:
zo, ik had een tijdje terug een basilicumplantje gehaald bij de lidl, 50 cent, die zijn meestal zo weer dood.
deze had ik een schaaltje met wat aarde gedaan, en die is in korte tijd zó gegroeid, dat ik 'm net heb moeten overpotten
die pepermunt zou ik persoonlijk alleen in een potje willen. Spul woekert als de nete.quote:Op woensdag 30 mei 2007 09:41 schreef Puckzzz het volgende:
ik heb in mijn tuintje momenteel (wordt nog uitgebreid)
tijm
dragon
rozemarijn
oregano
basilicum (lekker veel)
citroenmelisse
kruizemunt
pepermunt
venkel
kervel
bieslook
peterselie
salie
hyssop
bonenkruid(lekker met vlees)
knoflook
marjolein
valeriaan (medicinaal)
nu staat te kiemen:
grote pimpernel
karwij
snijbieslook
goedsbloem (maar die is vrees ik verwaterd)
dille
alleen die kiemers/zaden doen het niet zo goed...ik had de bakken buiten neergezet tijdens het mooie weer, maar te laat naar binnen gebracht dus meer dan de helft is weggeregend
ik zoek nog een recept voor een lekkere rustgevende thee. ik ben momenteel door iets aan het gaan waar ik wat last van onwenningsverschijnselen en onrustig gevoel heb. maar ik weet niet goed hoe ik de thee moet maken. ik weet wel wat ik erin moet doen...heb laatst gewoon een pannetje water opgezet en daar wat citroenmelisse, salie, basilicum, venkel en honing in gedaan. gewoon alles vers, smaakt op zich wel maar misstte toch een beetje een basis theesmaak.
volgende keer gooi ik er ook nog wat munt bij voor de smaak.
Een paar stengels met bloemen laten staan, en wachten tot er zaadjes aan komen. Niets leuker als volgend jaar (of wanneer dan ook) daar zelf een pot vol mee te kweken. Zeker weten dat je pesto voor je gevoel dan nog lekkerder smaakt!quote:Op zaterdag 2 juni 2007 16:57 schreef MissyMirjaM het volgende:
mijn basilicum staat in bloei, ik wist niet eens dat dat kon!
is dat nadelig voor het eetgehalte van de plant?
neequote:Op zaterdag 2 juni 2007 16:57 schreef MissyMirjaM het volgende:
mijn basilicum staat in bloei, ik wist niet eens dat dat kon!
is dat nadelig voor het eetgehalte van de plant?
rare vraag, maar wanneer komen er zaadjes dan?quote:Op zondag 3 juni 2007 13:58 schreef reclamedoos het volgende:
[..]
Een paar stengels met bloemen laten staan, en wachten tot er zaadjes aan komen. Niets leuker als volgend jaar (of wanneer dan ook) daar zelf een pot vol mee te kweken. Zeker weten dat je pesto voor je gevoel dan nog lekkerder smaakt!
Ik heb hier een bos staan die met gemak zo groot is als vier plantjes van de AH. En dat voor noppes (alleen een beetje moeite)!.
Op de plek waar de bloemen hebben gezeten (schijnt bij wel meer planten te gebeurenquote:Op zondag 3 juni 2007 18:15 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
rare vraag, maar wanneer komen er zaadjes dan?
Voor zover ik weet (ben geen bioloog) komen fruitvliegjes af op rijp fruit. Whats in the name.quote:Op zondag 3 juni 2007 14:51 schreef Gimmick het volgende:
Mijn basilicumplant heeft fruitvliegjes. Voor de rest doet ie het erg goed, maar omdat het plantje binnen staat, vind ik de vliegjes een beetje vervelend. Weet iemand daar iets tegen?
geen verstand vanquote:Op zondag 3 juni 2007 22:28 schreef reclamedoos het volgende:
[..]
Op de plek waar de bloemen hebben gezeten (schijnt bij wel meer planten te gebeuren)
Antwoord:quote:Op zondag 3 juni 2007 18:15 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
rare vraag, maar wanneer komen er zaadjes dan?
quote:Op zondag 3 juni 2007 22:28 schreef reclamedoos het volgende:
[..]
Op de plek waar de bloemen hebben gezeten (schijnt bij wel meer planten te gebeuren)
Het zijn kleine zwartje vliegjes. Nu heb ik ook geen fruit in huis, dus misschien zitten ze daarom in de basilicumquote:Op zondag 3 juni 2007 22:30 schreef reclamedoos het volgende:
[..]
Voor zover ik weet (ben geen bioloog) komen fruitvliegjes af op rijp fruit. Whats in the name.
Zijn het geen vliegende luizen of hoe die beestjes ook heten?
tuurlijk waarom niet?quote:Op maandag 4 juni 2007 17:06 schreef Undergod het volgende:
Kan ik rozemarijn eten die ik gebruik voor mijn aardappels in de oven?
het is uit een potje en ik gooi het over de aardappels en in de olijfolie ernaast.
het is gebroken en gedroogde stengeltjes.
Bij voorbaat dank!
Een goedkopere en minder luidruchtige oplossing is misschienquote:Op maandag 4 juni 2007 21:47 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Het zijn kleine zwartje vliegjes. Nu heb ik ook geen fruit in huis, dus misschien zitten ze daarom in de basilicum. Ze hingen er echt met eens stuk of vijf omheen. Ik heb een oplossing gevonden, weet alleen niet of het permanent is. Ik heb het plantje voor een tafelventilator gezet. De stevige luchtstroom was te sterk voor de beestjes. Het lijkt te werken.
Maar blijf er wel van plukken!quote:[b]Op maandag 4 juni 2007 20:38 basilicum (poging 2, ik vind dat ze sloom aangroeien als je er wat blaadjes van gebruikt)
in wat voor grond staan ze? bij mij is de oregano van een lullig plantje in twee maanden tijd tot een grote struik gegroeid. Ik heb 'm in een vrij grote zinken kuip (ze houden van ruimt voor hun voetjesquote:Op maandag 4 juni 2007 20:38 schreef knuppelhout het volgende:
ik ben ook helemaal into kruiden op mn balkon. tot op heden is het assortiment:
salie (lekker trouwens!)
thijm
oregano (die is niet heel erg volop lekker bezig dus als iemand tips heeft...)
2x bieslook
2x peterselie (had n 2e gekocht toen de 1e overleden was, maar dat bleek te reanimeren na wat intensieve watertherapie. De al maanden overleden violen ernaast herrezen ook ineens en hebben zelfs weer bloemen!)
basilicum (poging 2, ik vind dat ze sloom aangroeien als je er wat blaadjes van gebruikt)
verder nog zelf opgekweekt: aardbei in zeer pril stadium, rode peper (die doen het super), cherrytomaatjes in pril stadium
verder nog een experiment met bosui die ik heb herplant en wat teentjes knoflook voor volgend seizoen of evt al in de herfst.
Mijn motto is dan ook: Planten zijn leuk, maar als je ze kan eten zijn ze leuker!
De truuk is idd om de topjes te plukken....en wel van stengels waar onder het topje nog een stuk zit waar 2 blaadjes naast elkaar ziten. Door hiervan het topje te verwijderen gaat het takje zich splitsten en komt op de plaats van het ene topje 2 topjes.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 09:33 schreef Puckzzz het volgende:
welke blaadjes pluk je van de basilicum? het lekkerste zijn natuurlijk de verse jonge blaadjes, maar als je die allemaal gaat plukken blijft er niets over om te groeien. Ik mix het altijd een beetje en knip alleen het topje net boven een okseltje eruit en een paar grotere blaadjes.
dat verpotten moet je idd snel doen. als je die bakjes ziet waarin ze zitten: een en al wortel, geen aarde/pulp meer over om in te groeien.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 09:30 schreef Lllaura het volgende:
Ik heb gisteren bij de AH best een flink basilicumplantje gekocht in een zinken emmertje. Ik heb gemerkt dat basilicum het in de keuken niet zo goed doet, dus heb 'm nu lekker buiten in het zonnetje gezet. Op de tuintafel, anders pist de kat er misschien op.![]()
Ben wel van plan om 'm te verpotten. De aarde waar ie nu inzit is vast niet geschikt om in te groeien. Hoop dat ie het blijft doen!
Dat is bij mij nooit gelukt. Als ze eenmaal wilden bloeien dan was er geen stoppen meer aan..quote:Op dinsdag 5 juni 2007 15:54 schreef Puckzzz het volgende:
of je knipt bij de eerste tekenenen van bloei meteen de bloemstengel weg...mijne staat buiten maar ik ben er elke dag mee bezig ze te verzorgen.
Hij is verpot. Thanks!quote:Op dinsdag 5 juni 2007 17:36 schreef knuppelhout het volgende:
[..]
dat verpotten moet je idd snel doen. als je die bakjes ziet waarin ze zitten: een en al wortel, geen aarde/pulp meer over om in te groeien.
paar takken rozemarijn in je badwater leggenquote:Op maandag 20 juni 2005 22:19 schreef ParanoidEv het volgende:
Als iemand overigens nog iets leuks heeft met 'thee' zetten van/met kruiden, ook leuk!
't is pas het eerste jaar dat ik een kruidentuin heb. heb al een redelijke basilicum struik. opgebouwd uit drie plantjes van de supermarkt, samen in een grote teil. Ik kan nog geen spoor van beginnende bloei ontdekken, maar misschien komt dat omdat ik er bijna elke dag wat van gebruik?quote:Op dinsdag 5 juni 2007 20:01 schreef Spacehamster het volgende:
[..]
Dat is bij mij nooit gelukt. Als ze eenmaal wilden bloeien dan was er geen stoppen meer aan..
Is het jou wel gelukt dan?
quote:Op woensdag 6 juni 2007 09:22 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
't is pas het eerste jaar dat ik een kruidentuin heb. heb al een redelijke basilicum struik. opgebouwd uit drie plantjes van de supermarkt, samen in een grote teil. Ik kan nog geen spoor van beginnende bloei ontdekken, maar misschien komt dat omdat ik er bijna elke dag wat van gebruik?
invriezen ofzo?quote:Op vrijdag 22 juni 2007 17:53 schreef DancingPhoebe het volgende:
Is basillicum eigenlijk overjarig? Kun je die aan de gang houden? Ik heb dit jaar voor het eerst gezaaid en heb nu zoveel (nog kijken hoeveel het daadwerkelijk overleeft, maar goed) dat krijg ik nooit in een jaartje op.
ik heb hier badsilicum, en dat gaat echt als een tietquote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:55 schreef -Mellow- het volgende:
ik heb altijd al een eigen kruiden en/of moestuintje gewild, maar ik heb helaas geen tuin. ik las hier ergens dat sommige plantjes het binnen goed doen, dat heb ik dus nooit geweten. Binnenkort maar eens naar het tuincentrum, maar ik vraag me af, welke kruiden zijn geschikt om in de vensterbank binnen te laten groeien?
quote:Op vrijdag 22 juni 2007 20:42 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
ik heb hier badsilicum, en dat gaat echt als een tiet
Als je ergens brandnetels vandaan kunt halen, bosje koken in een beetje water, af laten koelen en (evt met wat ouderwetse groene zeep) in een sproeiflesje en spuiten maar.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:43 schreef Puckzzz het volgende:
ik heb beestjesik zal morgen kijken voor iets bologisch om ze mee weg te krijgen...
Pokon kan wel hoor, is geen probleem. Het is gewoon een meststof. Wil je het puur natuur houden, kun je er droge mestkorrels in gooien. Maar die ruiken een beetje, dus dat is binnenshuis vaak niet zo'n succes.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 12:55 schreef Farenji het volgende:
Ik heb 2 potjes met basilicum staan maar de blaadjes worden steeds geler. Ik geef genoeg water en zon krijgen ze ook genoeg. Het lijkt wel alsof de aarde geen voedingsstoffen meer bevat of misschien is het iets anders. Hoe krijg ik ze weer mooi groen? Ik kan er natuurlijk geen pokon ofzo bijgooien.
Zelfs goekgekeurd door veganisten.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 13:02 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Pokon kan wel hoor, is geen probleem. Het is gewoon een meststof. Wil je het puur natuur houden, kun je er droge mestkorrels in gooien. Maar die ruiken een beetje, dus dat is binnenshuis vaak niet zo'n succes.
quote:plantenvoeding
Pokon bio-voedsel is een vloeibare plantenvoeding voor alle planten binnen en buiten, ook is het erg geschikt voor gebruik in de moestuin. Het product is voor 100% samengesteld uit plantenextracten, in de huidige samenstelling is het product dan ook toegestaan voor gebruik in de biologische landbouw. Verkrijgbaar in een fles van 500 ml.
Verder zijn de volgende kunstmesten van Pokon geschikt voor veganisten:
- Pokon geranium
- Pokon plantenvoedsel
- Pokon cactus
- Pokon bonsai
- Pokon orchidee
- Pokon plus voor groene planten
- Pokon plus voor bloeiende planten
- Pokon voedingsstaafjes
- Pokon kalkvoeding
- Pokon vijverkalk
- Pokon coniferenvoeding
- Pokon rhodondendron
- Pokon hortensiavoeding
- Pokon fuchsiavoeding
- Pokon bitterzout
- Pokon perkplantvoeding
- Pokon rozenvoeding
- Pokon gazonvoeding
- Pokon tuinvoeding
- Pokon tuinmest
- Pokon multicote
voedingsstoffen
- Pokon season comfort voedingsstoffen
Ze zijn natuurlijker dan de naam 'kunstmest' doet vermoeden; ze bestaan uit mineralen, carbonaten, nitraten, fosfaten en er zit ureum in (synthetisch). Het merendeel van de stoffen komt gewoon uit mineralen, al dan niet chemisch bewerkt, en ze heten dan ook 'minerale meststoffen'.
http://www.veganisme.org/gi/g55/g55_p18.htm
Ik dacht altijd dat pokon bijsmaak gaf, maar het is natuurlijker dan ik dacht. Ik had met pokon de associatie: groen chemisch spul (heb het voor het laatst gezien toen ik nog heel klein was) maar daar klopt blijkbaar weinig van.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 13:02 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Pokon kan wel hoor, is geen probleem. Het is gewoon een meststof. Wil je het puur natuur houden, kun je er droge mestkorrels in gooien. Maar die ruiken een beetje, dus dat is binnenshuis vaak niet zo'n succes.
Zo lang de tomaat geen gele bladeren krijgt, heeft ie het best naar z'n zin. Denk er wel even aan om de tomaat te 'dieven'.quote:Op maandag 2 juli 2007 20:41 schreef kims_mama het volgende:
We hebben een klein kruidentuintje. Nu zag ik dat de dille megagroot is geworden. Kan ik dat nog verpotten, of zou hij dan dood gaan? En we hebben ook nog 1 tomaatplantje. Die is ook megagroot. Zou ik die het beste moeten opbinden, of ook in een andere pot verpotten. Die staat tussen de kruiden, is dat erg?
Verse muntthee, verse kamillethee, erg lekker....quote:Op maandag 20 juni 2005 22:19 schreef ParanoidEv het volgende:
Als iemand overigens nog iets leuks heeft met 'thee' zetten van/met kruiden, ook leuk!
Daar pissen ze nietquote:Op woensdag 22 juni 2005 13:07 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
heb ik ook al over gedacht, zo een hangbak aan de schutting leek me wel leuk. maar die pokke beesten zitten zelfs op de schutting
en op het tafeltje, enz. enz.
ik ben in de tussentijd alláng verhuisdquote:Op maandag 2 juli 2007 22:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Daar pissen ze niet
Ik heb katten en katten houden idd van bloembakken, dus mijn kruiden staan in potjes op de buitentafel, in de keuken, op de achtertafel en in bakken aan het afscheidingshekje in mijn tuin.
Zo blijven ze veilig....
Ik heb een boel van die gewone keukenkruiden, oregano, peterselie, basilicum, bieslook enz, maar ook dingen als bv lavendel, overheerlijk bij lamsvlees bv, en dingen als salie, niet alleen te gebruiken bij het reinigen van ruimte's voor rituelen, maar ook erg lekker bij varkensvlees.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 12:21 schreef devlinmr het volgende:
Vreemd, 'k zie hier niemand die oregano heeft. Geweldig makkelijke plant en blijft zelfs in de winter redelijk groen en bruikbaar.
verder zelf basilicum (rode en grootbladige), tijm en rozemarijn gezaaid in maart. In een klein kasje buiten in het zonnetje. Groeit allemaal als kool.
oh ja, en natuurlijk dille. Tevens artisjokken geplant, maar die willen nog niet zo.
die van mij heeft echt onwijs veel water nodig juist, dus geen idee?quote:Op zondag 8 juli 2007 22:46 schreef -Mellow- het volgende:
mijn basilicum staat er nogal vertieft bij. kan t misschien zijn dat ik m te veel water heb gegeven?
ja ik geef m ook elke dag water, een paar spuitjes met de plantenspuit, misschien is het dan te weinig?quote:Op zondag 8 juli 2007 22:54 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
die van mij heeft echt onwijs veel water nodig juist, dus geen idee?
is de aarde erg nat?
of juist kurkdroog?
die van mij krijgt iedere dag water. (oke, ik vergeet het wel eens, bijna iedere dag)(
mijn oregano heb ik als klein plantje gekocht en is nu een bos/struik van bijna een meter doorsneequote:Op maandag 9 juli 2007 07:34 schreef knuppelhout het volgende:
het basilicumseizoen is hier plaatselijk ook op zn end aan het raken: blaadjes worden donkerder en er denk dat er slakken zitten (gaatjes in blaadjes). Verder gaat alles als een trein behalve de oregano.
djahe is toch gemalen gember?quote:Op maandag 9 juli 2007 12:44 schreef E-Z-R-A het volgende:
sinds kort ik heb mijn kruidjes uitgebreid met sereh en djahe.heerlijk om mee te koken .mijn knoflookje komt ook langzaam op.
Waar heb je die Sereh vandaan? Die wil ik ook wel in mn tuin, want die is slecht vers te krijgen hier in de buurt.quote:Op maandag 9 juli 2007 12:44 schreef E-Z-R-A het volgende:
sinds kort ik heb mijn kruidjes uitgebreid met sereh en djahe.heerlijk om mee te koken .mijn knoflookje komt ook langzaam op.
sereh heb ik hier bij de toko gekocht.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:12 schreef reclamedoos het volgende:
[..]
Waar heb je die Sereh vandaan? Die wil ik ook wel in mn tuin, want die is slecht vers te krijgen hier in de buurt.
gember kan goed gehouden worden in een pot.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:53 schreef Razorfist het volgende:
Kun je gember goed thuis kweken?
'Standaard' plantjes als bieslook en peterselie wist ik wel.
Bij buitenplanten vul ik vaak een fles met water en druk deze met de opening in de grond. Deze zal langzaam leeglopen en ervoor zorgen dat de planten de vakantie doorkomen...quote:Op woensdag 25 juli 2007 10:40 schreef -Mellow- het volgende:
een paar dagen zo zonder water vinden ze niet fijn, lastig in de vakantie.
maar tegenwoordig geef ik ze meer water dan eerst, ik heb gemerkt dat peterselie, koriander en basilicumplantjes veel drinken
Basilicum (rood of groen) kan door Italiaanse sauzen, of met dingen met tomaat, door sla enz.quote:Op maandag 30 juli 2007 18:33 schreef ColdFeet het volgende:
Ik verwacht dat hier de kruiden-kenners zitten, vandaar mijn enigszins offtopic vraag:
Onze plaatselijke Turk verkoopt als kruiden ondermeer rode basilicum, lavendel en dragon. Ik ben hogelijk geintrigeerd natuurlijk, maar wat doe je daar nou mee?
Tis een vieze oplichter, maar hij heeft een fantastisch assortiment![]()
Rode basilicum wordt toch ook wel Thaise basilicum genoemd?quote:Op maandag 30 juli 2007 18:33 schreef ColdFeet het volgende:
Ik verwacht dat hier de kruiden-kenners zitten, vandaar mijn enigszins offtopic vraag:
Onze plaatselijke Turk verkoopt als kruiden ondermeer rode basilicum, lavendel en dragon. Ik ben hogelijk geintrigeerd natuurlijk, maar wat doe je daar nou mee?
Tis een vieze oplichter, maar hij heeft een fantastisch assortiment![]()
dragon is bijzonder lekker in een vinaigrette. Er bestaat ook dragon-azijn, wat een culinair hoogstandje kan zijn als je ervan houdt. Het past bijvoorbeeld erg goed bij avocado e.d.quote:Op maandag 30 juli 2007 19:06 schreef ColdFeet het volgende:
Rode smaakt hetzelfde als groene? Ik vond t zo door het plastic heen heel anders ruiken nl. En ja, ik ben bekend met de toepassingen van 'gewone' basilicum hoor
Dragonsaus dus. Romig sausje? Zit er geen dragon in bearnaise?
Danke iig
Lavendel heeft (omdat het taai is en een heel sterke bittere smaak heeft) maar weinig culinaire toepassingen. Je gebruikt het idd meer voor geurbuiltjes, om eau de toilette te maken etc.quote:Op maandag 30 juli 2007 18:33 schreef ColdFeet het volgende:
quote:Op dinsdag 5 juni 2007 08:44 schreef Leef het volgende:
[..]
Een goedkopere en minder luidruchtige oplossing is misschien
pers een paar teentjes knoflook in water en roer flink
knijp er ook nog een citroen in uit
spuit dit over de plant
(dat zijn luchtjes waar vliegen niet van houden)
quote:» Er is al 845 dagen niet in dit topic gepost!
Lavendel past anders erg goed bij lamsvlees, net als kaneelquote:Op dinsdag 31 juli 2007 04:34 schreef Leef het volgende:
[..]
Lavendel heeft (omdat het taai is en een heel sterke bittere smaak heeft) maar weinig culinaire toepassingen. Je gebruikt het idd meer voor geurbuiltjes, om eau de toilette te maken etc.
Maar ik heb het wel eens iemand in de keuken zien gebruiken in bouquet garni (een zakje kruiden wat je in de pan mee laat koken en na het koken verwijdert.)
En aardbeien ijsquote:Op maandag 23 november 2009 11:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Lavendel past anders erg goed bij lamsvlees, net als kaneel
Dat lost het probleem niet op, want "ze" komen steeds terugquote:Op maandag 23 november 2009 10:04 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou het plantje maar weggooien. Nieuwe kopen.
In een bakje met water zetten en een plastic zakje eroverheen. Blijft het in elk geval al een stuk langer goed.quote:Op maandag 22 februari 2010 15:47 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Iemand enig idee hoe ik Thaise Basilicum kan bewaren? Gister een berg gekocht bij de toko, maar dat krijg ik nooit in een paar dagen op en na een paar dagen wordt het zwart.
Het zijn trouwens gewoon afgeknipte takken ofzo.
En mijn koriander, daar zitten nog wortels aan. Gaat dat goed als ik die in een vaasje zet? Of kan ik die het beste ingraven in aarde en in een pot zetten?
ik geef die van mij bijna iedere dag wel wat water, de aarde is vaak droog, kennelijk drinkt hij veelquote:Op donderdag 15 april 2010 01:03 schreef -Mellow- het volgende:
ik heb ook een rozemarijnplantje, maar ik heb geen idee hoeveel water ie moet. Ik doe t drie keer per week, maar hij is vaak heel droog.
Iemand?
Kan, maar is het ook beter? Ik kan ze ook beide voor de vensterbank laten staan, geen direct zonlicht maar wel daglicht, en iedere dag een beetje water geven, als dat beter is.quote:Op woensdag 14 april 2010 20:28 schreef Oceanonix het volgende:
Oregano kan naar buiten.
De mijne staat 4 weken buiten. En doet het prima. Hij hangt aan het balkon waar alleen 's ochtends zon op staat.quote:Op donderdag 15 april 2010 09:30 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Kan, maar is het ook beter? Ik kan ze ook beide voor de vensterbank laten staan, geen direct zonlicht maar wel daglicht, en iedere dag een beetje water geven, als dat beter is.
Ja maar die van D_H wrs niet.quote:Op vrijdag 16 april 2010 10:09 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Aan de grond. De mijne hangt daar 2,5 meter vandaan. Dat moet geen problemen opleveren.
verse kleintjes zijn lekkerder om te gebruiken.quote:Op zondag 25 april 2010 12:07 schreef Underdoggy het volgende:
Mijn basilicumblaadjes worden nu gigantisch groot.
[ afbeelding ]
Ik haal ze er maar af als ze zo groot worden. Is dit normaal?
of in de crème brulée, net zoals rozemarijnquote:
Citroenmelisse, kaneel, zoethout, lavendel, rozemarijn, rozenblad, ... net wat je in huis hebt in je zeeteefje doen en thee van trekken. Combi die ik net opnoemde is erg lekker zoetig/herfstig, in deze tijd van het jaar misschien wat misplaatstquote:Op maandag 20 juni 2005 22:19 schreef ParanoidEv het volgende:
Is het spint?quote:Op zondag 2 mei 2010 11:22 schreef Susanne81 het volgende:
Tjongejonge, zojuist een heerlijke tomatensalade gemaakt met zelf gezaaide basilicum, kom ik er op het einde achter dat er allemaal witte beestjes in de basilicum zitten...Lijkt wel bladluis ofzo. Meteen de andere planten in de keuken nagekeken (staat nog meer basilicum maar ook paprika en tomaat) en die zitten ook helemaal onderSnap er niks van, dit heb ik nog nooit eerder gehad in de keuken. Nu kan ik wel een spray tegen bladluis kopen maar is het daarna dan nog wel eetbaar?
Dat zou ook weleens kunnen ja. Ik heb ook sinds kort de paprikaplant pas, daarvoor had ik nooit last van ongedierte terwijl ik wel altijd basilicum heb staan. Ik ben bang dat het dus van die paprika afkomt....quote:Op zondag 2 mei 2010 11:30 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Is het spint?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spint_(mijt)
Er zijn middelen op basis van afbreekbare oliën, waardoor de pantser van het beestje oplost. Na een aantal dagen is de olie op de plant dan weer afgebroken. Ik heb het ook wel eens gebruikt en de kruiden daarna (zeg minimaal 2 weken na het bespuiten) gewoon gegeten. En tot nu toe leef ik nog! Van kruiden gebruik je ook maar vrij kleine hoeveelheden, dus de hoeveelheid bestrijdingsmiddel die je dan binnen krijgt, zal ook wel meevallen. Als je er complete kolen mee gaat inspuiten zou ik wat beter oppassen.quote:Op zondag 2 mei 2010 11:41 schreef Susanne81 het volgende:
[..]
Dat zou ook weleens kunnen ja. Ik heb ook sinds kort de paprikaplant pas, daarvoor had ik nooit last van ongedierte terwijl ik wel altijd basilicum heb staan. Ik ben bang dat het dus van die paprika afkomt....
Ik kan op de site van bijvoorbeeld Bayer wel gif vinden tegen Spint of bladluis maar ik vraag me af of ik de plantjes daarna nog kan blijven gebruiken. Ik durf er op deze manier namelijk niet echt van te eten...
Natuurlijk kun je bladluis gewoon eten. Het is nog gezond ook, want het zit boordevol eiwitten. Maar smakelijk is dan weer iets anders...quote:Op zondag 2 mei 2010 12:52 schreef RobinOok het volgende:
Bladluis kun je toch gewoon eten?
Wie weet dat eigenlijk? Want googelen is ondoenlijk, lijkt het.
Bedankt voor alle reacties!quote:Op zondag 2 mei 2010 12:52 schreef RobinOok het volgende:
Bladluis kun je toch gewoon eten?
Wie weet dat eigenlijk? Want googelen is ondoenlijk, lijkt het.
Grappig, ik heb precies hetzelfde potje (Intratuin) en bij mij zijn er maar twee zaadjes uitgekomen! Zijn nu nog ieniemini maar ik hoop dat ze zo groot worden als die van jou!quote:Op zondag 25 april 2010 13:35 schreef Underdoggy het volgende:
hij is nog redelijk klein. Dit is net nadat ik die bladeren eraf heb gehaald.
Ik had flink wat zaadjes gepland in deze pot maar er is maar 1 uitgekomen (was nog wat te koud in de vensterbank).Echter haal ik er wel 2x per week van deze grote bladeren af en hij groeit al kool
[ afbeelding ]
eerst een huis-tuin-keuken middeltje gebruiken? water met groene zeep erop spuiten met een plantenspuit schijnt te werken. of water, groene zeep en spiritus maar ik weet niet of het met spiritus erbij nog goed eetbaar is.quote:Op zondag 2 mei 2010 11:41 schreef Susanne81 het volgende:
[..]
Dat zou ook weleens kunnen ja. Ik heb ook sinds kort de paprikaplant pas, daarvoor had ik nooit last van ongedierte terwijl ik wel altijd basilicum heb staan. Ik ben bang dat het dus van die paprika afkomt....
Ik kan op de site van bijvoorbeeld Bayer wel gif vinden tegen Spint of bladluis maar ik vraag me af of ik de plantjes daarna nog kan blijven gebruiken. Ik durf er op deze manier namelijk niet echt van te eten...
quote:Ik hoop voor je dat het nog wat wordt.Op dinsdag 19 oktober 2010 11:32 schreef loecje het volgende:
ik heb dit weekend 3 potjes gekocht met daarin zakjes grond en zakje zaadjes (peterselie, basilicum en bieslook).
net de potjes met grond gevuld en zaadjes gezaaid en bij het raam gezet. vraag me alleen af of dit wel een goede plek is. de zon staat nooit op het raam waardoor de rest van de kamer vrij donker is.
maar er zit ook een verwarming onder het raam.
quote:slechte tijd om nu te beginnen, tja ik weet het maar de kant en klare plantjes worden op de markt niet meer verkochten die van de supermarkt vind ik altijd vreemde beestjes in dus dat durf ik niet meer te eten.Op maandag 25 oktober 2010 20:01 schreef Thorical het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat het nog wat wordt.
Planten doe ik meestal als de dagen weer langer beginnen te worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |