abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:29:13 #51
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_28562728
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 13:12 schreef Rio het volgende:

[..]

Absoluut! En ook nog best veel voor zo'n klein struikje.
En kweek je die dan in een potje?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 7 juli 2005 @ 11:38:22 #52
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_28582915
Ja, gewoon een paar zaadjes in de potgrond. Niet te dicht bij elkaar, dan hoef je ze ook niet te verplanten. Echt, een kind kan de was doen. Vorig jaar had ik tien plantjes op het balkon, maar die ben ik vergeten binnen te halen toen de herfst begon en die zijn dus verzopen helaas.
Ik heb al een boek.
pi_28588441
Kruidenplantjes gaan altijd dood bij mij
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:38:13 #54
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_29582326
even een schop(je)

Ik woon nu bijna een jaar op mezelf, dus daar hoort ook zelf koken bij. En eerlijk gezegd vind ik het erg leuk om te doen. Gebruik ook steeds meer dingen enzo. En ook kruiden dus.
En nu leek het mij wel leuk om zelf kruiden te hebben...

Maar ik lees hier dat veel mensen het in hun tuin hebben staan. Maar ik heb geen tuin. Niet eens een balkon
Is het mogenlijk om je kruiden binnen te laten groeien????
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_29583016
Ja hoor, kan prima binnen. Ik heb ze ook niet in de tuin staan. Gewoon in het raamkozijn waar nog niet eens zoveel zon komt. Veel zon is wel beter trouwens.
Spoilers!
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 17:27:58 #56
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_29584065
oe, da's wel fijn. Mijn keuken heeft het raam op het zuiden namelijk
En dan gewoon in een plantenbak met potgrond??
En hoe vaak water geven, of scheelt dat per kruidsoort??
  † In Memoriam † vrijdag 12 augustus 2005 @ 17:40:24 #57
34726 Fratz
Max
pi_29584261
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 17:27 schreef Automatic_Rock het volgende:
oe, da's wel fijn. Mijn keuken heeft het raam op het zuiden namelijk
En dan gewoon in een plantenbak met potgrond??
En hoe vaak water geven, of scheelt dat per kruidsoort??
Bij mij staat er basilicum op de vensterbank (ook op het zuiden, lekker warm dus!). Hij hij echt een hele hoop water nodig, bijna elke dag wel anders gaan de blaadjes hangen. En ik heb het plantje gewoon in een pot staan met gewone potgrond.
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_29584795
Ik heb een potje van 10-15 cm. doorsnede per plant. Ik geef elke dag een beetje water, dat is beter dan om de zoveel tijd een hele plens.
Bij basilicum kan je heel goed zien wanneer ze water nodig hebben. De blaadjes van de basilicum worden dan zachter en gaan hangen.
Spoilers!
  maandag 15 augustus 2005 @ 17:09:38 #59
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_29661543
Zo, ik heb vandaag 3 kruidenplantjes gekocht bij het tuincentrum
Heb Peterselie, Basilicum en Tijm gehaald. En daarbij 3 leuke potten en potgrond.

Heb ze meteen in de potten gezet en in de keuken gezet
Moet nu alleen nog wat info vinden over welke delen van de plant ik waarvoor moet gebruiken...
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 15:27:26 #60
119994 aidyl
bla bla bla
pi_29690717
Ik heb munt, rozemarijn, en thijm, maar die munt word vlug dor, en nu het ook nog eens gaat bloeien (wle mooie paarse bloemetjes btw) word het helemaal zo'n zielig ding
15 jaar te laat geboren...
pi_29846442
Dus buiten groeit alles beter dan binnen? Wat raar.
  zondag 21 augustus 2005 @ 20:25:14 #62
119994 aidyl
bla bla bla
pi_29849428
Nou dat is niet zo raar, planten houden van een hoge luchtvochtigheid (over het algemeen), en binnen is er vaak een te lage luchtvochtigheid. Kun je nog zoveel water geven, maar over het algemeen doen ze het toch beter buiten ook wat betreft zonlicht en zo, kun je buiten toch wat beter bepalen
15 jaar te laat geboren...
pi_30266978
ik ben ook een grote koriander-fan. Het probleem is dat het in Nederland gewoon niet te betalen is... de prijs in een normale supermarkt is niet gewoon hoog, maar echt absurt.. 1,5 euro voor 5 stengeltjes: met die belachelijke hoeveelheid kun je echt niets op smaak brengen.
pi_30309899
Hup, op de fiets naar het tuincentrum, en een plantje kopen. Is net zo duur als die zielige AH stengeltjes, en je doet er veel langer mee. Lekker door de sla trouwens.
pi_30348970
Zijn er verschillende soorten rozemarijn? En zo ja zijn ze allemaal eetbaar of niet? Gisteren ontdekte ik nl bij toeval dat de tuin van een aantal huizen verder niet overwoekerd is met onkruid (zoals de onze) maar met gigantische struiken rozemarijn. Raar maar waar.

Ik denk erover daar een stekje van te gaan maken, maar hoe pak ik zoiets aan?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_30358291
ze hebben weer allemaal plantjes in pot bij de aldi, 50 cent ofzo
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_36227545
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 19:05 schreef Oksel het volgende:
Dus buiten groeit alles beter dan binnen? Wat raar.
Vreemd idd. Immers, van nature groeit alles ook binnen

Ik heb momenteel een zakje basilicumzaadjes hier liggen. Waar en hoe kan ik deze nou het beste planten? Ik wil eigenlijk nog veel meer zaaien zodat ik van de zomer flink kan graaien Heb geen idee wat ik uit zo'n zakje krijg.
Oh, and that's a bad miss!
  dinsdag 21 maart 2006 @ 12:16:07 #68
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_36227800
quote:
Op zondag 4 september 2005 19:41 schreef McGry het volgende:
ik ben ook een grote koriander-fan. Het probleem is dat het in Nederland gewoon niet te betalen is... de prijs in een normale supermarkt is niet gewoon hoog, maar echt absurt.. 1,5 euro voor 5 stengeltjes: met die belachelijke hoeveelheid kun je echt niets op smaak brengen.
kijk eens bij een turkse of marokkaanse groenteboer
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 13:28:20 #69
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_36229917
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 16:15 schreef BBQ-kip het volgende:
Had ik maar een tuin

Op het balkon bij mij staat teveel zon en teveel wind en in de keuken lukt ook al niks...

En ik hou zo van kruidjes (behalve koriander)

Arme ik
Soortgelijk probleem hier! Wel een enorm balkon maar weinig zon (tussen 12.00 en 12.30 uur en dan later op de middag nog een paar minuten) en veel wind...

Hoeveel zon hebben de plantjes eigenlijk nodig? Zou het handig zijn om een kasje te maken / kopen?
pi_36233464
Ik gebruik de plantjes uit de supermarkt tegenwoordig maar extra snel omdat ze toch vrij vlot dood gaan Het lukt me niet ze in leven te houden (en ja, ik weet dat ze water nodig hebben en niet naast de verwarming moeten.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 21 maart 2006 @ 15:19:21 #71
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_36233595
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 15:15 schreef Isabeau het volgende:
Ik gebruik de plantjes uit de supermarkt tegenwoordig maar extra snel omdat ze toch vrij vlot dood gaan Het lukt me niet ze in leven te houden (en ja, ik weet dat ze water nodig hebben en niet naast de verwarming moeten.
De mijne hebben het zo'n 3 maanden vol gehouden denk ik.....

Maar binnenkort heb ik een tuin, misschien dat het daar beter gaat
pi_36233630
Oh heerlijk, kruiden uit eigen tuin
* Isabeau is jaloers
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_36233877
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 12:08 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Vreemd idd. Immers, van nature groeit alles ook binnen

Ik heb momenteel een zakje basilicumzaadjes hier liggen. Waar en hoe kan ik deze nou het beste planten? Ik wil eigenlijk nog veel meer zaaien zodat ik van de zomer flink kan graaien Heb geen idee wat ik uit zo'n zakje krijg.
JA, dat weet ik ook nooit. En moet je ze zaadje voor zaadje planten of een beetje strooien? In het laatste geval krijg ik allemaal kleine pestplantjes van twee blaadjes bij elkaar, maar één zo'n zaadje en dan twee cm ertussen lijkt me ook nogal karig.
Helpt waar hij kan!
pi_36234363
Staat dat niet op het zakje?
En anders: in een met glas afgedekte bak zaadjes strooien. Voldoende water geven. De grond moet altijd vochtig zijn. Het best kan je een plantensproeier gebruiken. Zorg dat er genoeg licht bij kan komen, en frisse lucht. Zet de glasplaat dus op gummetjes oid. Als er hele kleine plantjes zijn, van ongeveer een centimeter, zet je ze in een andere bak, in rijtjes, een stukje uit elkaar.
Als ze echt groot beginnen te worden, zet je ze in een eigen bloempot of buiten in de tuin.

Zo moet het iig met andere plantjes, dus ik denk ook met deze.
pi_36658828
Ik heb ondertussen thijm, rozemarijn, salie en munt.
Maar ik wil meer, groter, anders! Rozemarijn doet het voor geen meter. Is even groot als toen ik het kreeg als stekje een half jaar terug.
Mijn salie is ondertussen een bruine stam van 30cm gekrult met daaraan wat groen en bloemen
En munt zijn piepkleine blaadjes...

Dus voor de die hard kwekers...
- hoe krijg ik mijn rozemarijn groter?
- hoe krijg ik grotere munt bladeren en groter?
- hoe krijg ik mijn salie weer in bedwang?
- hoe krijg ik mijn thijm aan de groei?
en over potten (groot, klein), locatie (binnen, buiten), snoeien/stekken (welke plekken en welke tijd van het jaar), kan verpotten zomaar?
Ik lijk wel een leek, maar ergens moet toch goede info te vinden zijn over kweken van kruiden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')