Het zijn juist de blaadjes die je gebruikt bij de Basilicumquote:
Ik denk dat je bieslook bedoelt.quote:Op maandag 20 juni 2005 18:06 schreef nostra het volgende:
Basilicum heeft toch geen blaadjes?
Ik eet altijd een hand van die stengels puur op als ik in de keuken ben, lekker spul.
quote:
Volgens mij vertakt peterselie zich ook. Pa had vorig jaar een peterselieplantje geplant. Dat is nu een complete struik gewordenquote:Op dinsdag 21 juni 2005 13:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben veel aan het experimenteren met de verschillende kruiden. t Levert altijd verassende dingen op, en het is nooit vies eigenlijk.
Maar toch zou ik graag een antwoord op mijn vragen zien
Heb gisteren mijn jonge peterselieplantjes c.q. steeltjes (van 2 cm.) in de zon laten staan. Ze zijn nu helemaal verdordquote:Op woensdag 22 juni 2005 10:03 schreef R-Alph het volgende:
[..]
Volgens mij vertakt peterselie zich ook. Pa had vorig jaar een peterselieplantje geplant. Dat is nu een complete struik geworden![]()
In plantenbakken, op een tafeltje of vensterbank, of tegen de muur misschien?quote:Op woensdag 22 juni 2005 12:44 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik durf die zooi bij mij in de tuin niet op te kweken. er zwerven hier veel katten rond, en het laatste wat ik wil is lekker eten met kattenpis
heb ik ook al over gedacht, zo een hangbak aan de schutting leek me wel leuk. maar die pokke beesten zitten zelfs op de schuttingquote:Op woensdag 22 juni 2005 13:02 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
In plantenbakken, op een tafeltje of vensterbank, of tegen de muur misschien?
Dat is minder leuk...quote:Op woensdag 22 juni 2005 13:07 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
heb ik ook al over gedacht, zo een hangbak aan de schutting leek me wel leuk. maar die pokke beesten zitten zelfs op de schutting
en op het tafeltje, enz. enz.
Same here... :`( Peterselie en basilium hartstikke dood...quote:Op woensdag 22 juni 2005 12:40 schreef Mudman het volgende:
[..]
Heb gisteren mijn jonge peterselieplantjes c.q. steeltjes (van 2 cm.) in de zon laten staan. Ze zijn nu helemaal verdord.
Bij mij gaan ze ook al tijd dood. Maar ik had wel een goede tip van een vriendin (was zelf niet zo snugger om er aan te denken). Namelijk alles van het plantje afknippen en invriezen! En het plantje kan dan ook weer verder groeien.quote:Op woensdag 22 juni 2005 16:21 schreef PiperMaru het volgende:
[..]
Same here... :`( Peterselie en basilium hartstikke dood...
En ik had er zo m'n best op gedaan.
Heb ook al 2x zo'n basilicum van de Aldi gekocht maar die overleven het bij mij ook niet.
Hele goeie tip!!quote:Op donderdag 23 juni 2005 08:32 schreef sa-sa het volgende:
[..]
Bij mij gaan ze ook al tijd dood. Maar ik had wel een goede tip van een vriendin (was zelf niet zo snugger om er aan te denken). Namelijk alles van het plantje afknippen en invriezen! En het plantje kan dan ook weer verder groeien.
Edah, AH hier wel, markt,quote:Op zondag 3 juli 2005 11:43 schreef Geluk het volgende:
Waar kan je die plantjes kopen? Ik zou dolgraag basilicum, peterselie en bieslook willen hebben, maar ik kan ze niet vinden.
Hier in Delft hadden ze ze altijd bij de C1000, maar de laatste tijd kan ik ze daar niet vinden.
En de AH heeft ze ook al niet.
Whehehe, ik dacht dat ik de enige psycho was. Ik vind basilicum echt heersenquote:Op maandag 20 juni 2005 18:06 schreef nostra het volgende:
Basilicum heeft toch geen blaadjes?
Ik eet altijd een hand van die stengels puur op als ik in de keuken ben, lekker spul.
Aldi had ze van de week ook in NL.quote:Op zondag 3 juli 2005 11:43 schreef Geluk het volgende:
Waar kan je die plantjes kopen? Ik zou dolgraag basilicum, peterselie en bieslook willen hebben, maar ik kan ze niet vinden.
Hier in Delft hadden ze ze altijd bij de C1000, maar de laatste tijd kan ik ze daar niet vinden.
En anders in een doodgewoon tuincentrum. Hier zie ik ze vol staan met kruiden.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 00:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Aldi had ze van de week ook in NL.
"Bewaar verse basilicum nooit in de koelkast. Dan worden de blaadjes zwart en verdwijnt de smaak."quote:Op dinsdag 5 juli 2005 00:21 schreef Pietverdriet het volgende:
mijn basilicum krijgt altijd zwarte steeltjes. Wat doe ik fout?
Afgelopen week hadden ze bij de plaatselijke LIDL precies die drie kruiden voor de achterlijke prijs van 31 ct per plantje! Misschien dat je daar eens kunt gaan kijken, alhoewel ik denk dat het aanbod per filiaal en per week kan verschillen...quote:Op zondag 3 juli 2005 11:43 schreef Geluk het volgende:
Nee, bij mij zijn het de steeltjes van de plantjes die zwart worden, als ze nog in het potje staanquote:Op dinsdag 5 juli 2005 01:48 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
"Bewaar verse basilicum nooit in de koelkast. Dan worden de blaadjes zwart en verdwijnt de smaak."
bron: http://home.tiscali.nl/beercollection/spices.htm
verdraaid handige pagina trouwens
Zijn dat wel de blaadjes waar ze het over hebben maargoed...wellicht is er een verband. Ik kan me zo voorstellen dat je het plantje niet in de koelkast bewaard maar toch op een te koude plek.
Verder ben ik onder de indruk dat je bij basilicum de steeltjes helemaal niet gebruikt, maar dat kan ik verkeerd hebben natuurlijk
ja ok..en dat staat dus niet te koud ofso?quote:Op dinsdag 5 juli 2005 10:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, bij mij zijn het de steeltjes van de plantjes die zwart worden, als ze nog in het potje staan
Ja, dat is op zich wel waar maar ik heb gemerkt dat je de basilicum van de supermarkt met een beetje geluk wel een zomer lang kunt gebruiken hoor. Gewoon even overpotten als het nodig is, veel zon en genoeg water en hij blijft hartstikke mooi. Mijn zus is het vorig jaar ook gelukt, dat ding was echt enorm gegroeid. Maar de rest van mijn kruiden heb ik inderdaad gewoon zelf geplant en eentje uit een tuincentrum. Maar het kàn dus wel, als je toch al zo'n supermarktding hebt.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 10:52 schreef DancingPhoebe het volgende:
Je kunt ze wel bij de supermarkt kopen, maar die zijn echt opgekweekt in hun potje, in hun plasticje en de bedoeling daarvan is eigenlijk niet dat je ze gaat planten, die moet je gewoon min of meer direct gebruiken.
De ouwe zegt dat het plantje het beste groeit tussen de 20C-25C en denkt dat de blaadjesquote:Op dinsdag 5 juli 2005 15:44 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
ja ok..en dat staat dus niet te koud ofso?
Ik zal het even aan mijn vader vragen, die weet het vast![]()
Dankquote:Op dinsdag 5 juli 2005 18:57 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
De ouwe zegt dat het plantje het beste groeit tussen de 20C-25C en denkt dat de blaadjes
de stengeltjes leegzuigen. En dat met te koel bewaren(bij het koude keukenraam ofso) resulteerd waarschijnlijk in zwarte steeltjes. Zet het eens op een warme plek?
En komen daar dan ook weer pepers aan?quote:Op dinsdag 5 juli 2005 12:05 schreef Rio het volgende:
Ook leuk: de zaadjes van je (spaanse) peper planten ipv weggooien. Ik heb nu twee peperstruikjes. Muy Bien!
Koriander kan je wel bij turkse en marokkaanse winkels verkrijgen, maar das geoogst.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:55 schreef Ingrid19 het volgende:
Wij hebben een kruidentuintje met rozemarijn, salie, tijm, peterselie, basilicum, bieslook, dragon en munt.
Alles bij de Intratuin gekocht. Bij ons willen de plantjes van de supermarkt niet best. We willen graag koriander, maar dat is nergens te vinden helaas.
Misschien toch maar eens de zaadjes proberen dan!quote:Op dinsdag 5 juli 2005 23:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Koriander kan je wel bij turkse en marokkaanse winkels verkrijgen, maar das geoogst.
Korianderzaad kan je bij iedere kruidenwinkel kopen.
Koriander
[afbeelding]
Er zijn 2 soorten, Jantar, dat heel aromatische zaden heeft, en Cilantro, wat bladkoriander is, die voor het groen wordt gebruikt.
Kijk anders eens bij een zaadhandel.
http://www.zaadhandelvanderwal.nl/
http://www.robertus.nl/
Absoluut! En ook nog best veel voor zo'n klein struikje.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 19:41 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En komen daar dan ook weer pepers aan?
Yup, dat werkt, en ook met pitjes van de paprika trouwens, zelfde familie.quote:Op woensdag 6 juli 2005 13:12 schreef Rio het volgende:
[..]
Absoluut! En ook nog best veel voor zo'n klein struikje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |