abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28095299
Als je een peterselie-plant gebruikt, waar knip je dan? De hele stengel, en dat dan ook door het gerecht? Of alleen het roosje afknippen? Dat lijkt mij logischer. Maar groeien er dan nog roosjes aan de stengels terug? Of kan je die dan beter afknippen en weggooien? Ik weet dat basilicum zich blijft vertakken, dus daar haal ik alleen de blaadjes af.

En wat doe je met verse oregano? Welke deel van de plant gebruik je? Door warme gerechten meekoken/bakken? Door salades? Het smaakt een stuk milder dan gedroogde oregano.
Spoilers!
pi_28095851
Basilicum heeft toch geen blaadjes?
Ik eet altijd een hand van die stengels puur op als ik in de keuken ben, lekker spul.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
  maandag 20 juni 2005 @ 19:24:23 #3
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_28097874
quote:
Op maandag 20 juni 2005 18:06 schreef nostra het volgende:
Het zijn juist de blaadjes die je gebruikt bij de Basilicum

Tevens even TT beetje duidelijker gemaakt
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 20 juni 2005 @ 20:45:46 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_28100320
quote:
Ik eet altijd een hand van die stengels puur op als ik in de keuken ben, lekker spul.
Ik denk dat je bieslook bedoelt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_28101390
quote:
Op maandag 20 juni 2005 20:45 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik denk dat je bieslook bedoelt.

het smaakt in ieder geval okay
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
  maandag 20 juni 2005 @ 22:13:43 #6
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_28102803
Er is niks waar je bepaalde kruiden voor MOET gebruiken, wil jij je kruidenboter van dragon en basilicum maken? Doe het! Waarom altijd het afgezaagde peterselie en bieslook? Gebruik je fantasie! In godsnaam, en neem eens iets anders dan gebakken aardappeltjes met tijm en roosmarijn!

Daar draait het om bij het koken: Proeven, smaken combineren, uitproberen! Dat is alles.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_28103019
Als iemand overigens nog iets leuks heeft met 'thee' zetten van/met kruiden, ook leuk!
pi_28115514
Ik ben veel aan het experimenteren met de verschillende kruiden. t Levert altijd verassende dingen op, en het is nooit vies eigenlijk.
Maar toch zou ik graag een antwoord op mijn vragen zien
Spoilers!
pi_28121968
ik zag ze laatst voor weinig bij de aldi..
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_28125462
quote:
Op dinsdag 21 juni 2005 13:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben veel aan het experimenteren met de verschillende kruiden. t Levert altijd verassende dingen op, en het is nooit vies eigenlijk.
Maar toch zou ik graag een antwoord op mijn vragen zien
Volgens mij vertakt peterselie zich ook. Pa had vorig jaar een peterselieplantje geplant. Dat is nu een complete struik geworden
Holler
pi_28129920
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 10:03 schreef R-Alph het volgende:

[..]

Volgens mij vertakt peterselie zich ook. Pa had vorig jaar een peterselieplantje geplant. Dat is nu een complete struik geworden
Heb gisteren mijn jonge peterselieplantjes c.q. steeltjes (van 2 cm.) in de zon laten staan. Ze zijn nu helemaal verdord .

Op de een of andere manier willen ze trouwens bij mij ook nooit echt groot worden, en blijven het maar korte steeltjes, nadat ze vlot zijn opgekomen. Heb ook nog bak met thijmplantjes met twee á drie blaadjes en een pot met iets wat lijkt op gras,maar wat ooit bieslook moet worden hoop ik. De basilicum uit de winkel doet het nog het beste
pi_28130006
ik durf die zooi bij mij in de tuin niet op te kweken. er zwerven hier veel katten rond, en het laatste wat ik wil is lekker eten met kattenpis
  woensdag 22 juni 2005 @ 13:02:20 #13
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_28130451
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 12:44 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik durf die zooi bij mij in de tuin niet op te kweken. er zwerven hier veel katten rond, en het laatste wat ik wil is lekker eten met kattenpis
In plantenbakken, op een tafeltje of vensterbank, of tegen de muur misschien?
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_28130600
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 13:02 schreef dutch-mamma het volgende:

[..]

In plantenbakken, op een tafeltje of vensterbank, of tegen de muur misschien?
heb ik ook al over gedacht, zo een hangbak aan de schutting leek me wel leuk. maar die pokke beesten zitten zelfs op de schutting
en op het tafeltje, enz. enz.
  woensdag 22 juni 2005 @ 13:09:35 #15
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_28130676
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 13:07 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

heb ik ook al over gedacht, zo een hangbak aan de schutting leek me wel leuk. maar die pokke beesten zitten zelfs op de schutting
Dat is minder leuk...
Hier heeft iedereen een kat, en mijn kat knokt de buurtkatten de tuin uit. Maar als je zelf geen kat hebt, ja, dan is het echt een probleem...
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_28130824
nee, heb al een tijd geen kat meer helaas
daarvoor ging het wel aardig, zij sloeg ze ook de tuin uit.
nouja. even over nadenken nog maar.
  † In Memoriam † woensdag 22 juni 2005 @ 16:13:44 #17
34726 Fratz
Max
pi_28136243
ik heb hier basilicum en bieslook in de vensterbank staan. ze doen het heel goed. bij de basilicum komen er leuke witte bloemetjes in en de bieslook krijgt paarse bloemetjes.
als ik de basilicum water heb gegeven ruikt het hier helemaal naar basilicum, lekker!
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_28136497
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 12:40 schreef Mudman het volgende:

[..]

Heb gisteren mijn jonge peterselieplantjes c.q. steeltjes (van 2 cm.) in de zon laten staan. Ze zijn nu helemaal verdord .
Same here... :`( Peterselie en basilium hartstikke dood...
En ik had er zo m'n best op gedaan.

Heb ook al 2x zo'n basilicum van de Aldi gekocht maar die overleven het bij mij ook niet.
pi_28153585
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 16:21 schreef PiperMaru het volgende:

[..]

Same here... :`( Peterselie en basilium hartstikke dood...
En ik had er zo m'n best op gedaan.

Heb ook al 2x zo'n basilicum van de Aldi gekocht maar die overleven het bij mij ook niet.
Bij mij gaan ze ook al tijd dood. Maar ik had wel een goede tip van een vriendin (was zelf niet zo snugger om er aan te denken). Namelijk alles van het plantje afknippen en invriezen! En het plantje kan dan ook weer verder groeien.
pi_28153754
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 08:32 schreef sa-sa het volgende:

[..]

Bij mij gaan ze ook al tijd dood. Maar ik had wel een goede tip van een vriendin (was zelf niet zo snugger om er aan te denken). Namelijk alles van het plantje afknippen en invriezen! En het plantje kan dan ook weer verder groeien.
Hele goeie tip!!
pi_28439344
Waar kan je die plantjes kopen? Ik zou dolgraag basilicum, peterselie en bieslook willen hebben, maar ik kan ze niet vinden.
Hier in Delft hadden ze ze altijd bij de C1000, maar de laatste tijd kan ik ze daar niet vinden.
En de AH heeft ze ook al niet.
Geluk duurt je leven lang.
pi_28439435
quote:
Op zondag 3 juli 2005 11:43 schreef Geluk het volgende:
Waar kan je die plantjes kopen? Ik zou dolgraag basilicum, peterselie en bieslook willen hebben, maar ik kan ze niet vinden.
Hier in Delft hadden ze ze altijd bij de C1000, maar de laatste tijd kan ik ze daar niet vinden.
Edah, AH hier wel, markt,
pi_28497111
pas op met de steeltjes van kruiden want er kunnen erg veel bitterstoffen in zitten......
Er is maar één ding ergerlijker dan een vrouw, die kan koken en het niet wil,
en dat is de vrouw, die niet kan koken en het toch doet.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 00:21:02 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_28497847
mijn basilicum krijgt altijd zwarte steeltjes. Wat doe ik fout?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 00:21:55 #25
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_28497886
quote:
Whehehe, ik dacht dat ik de enige psycho was. Ik vind basilicum echt heersen

Wat een kruid
  dinsdag 5 juli 2005 @ 00:23:36 #26
45206 Pietverdriet
pi_28497937
quote:
Aldi had ze van de week ook in NL.
pi_28498049
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 00:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Aldi had ze van de week ook in NL.
En anders in een doodgewoon tuincentrum. Hier zie ik ze vol staan met kruiden.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 01:48:53 #28
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_28500114
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 00:21 schreef Pietverdriet het volgende:
mijn basilicum krijgt altijd zwarte steeltjes. Wat doe ik fout?
"Bewaar verse basilicum nooit in de koelkast. Dan worden de blaadjes zwart en verdwijnt de smaak."
bron: http://home.tiscali.nl/beercollection/spices.htm
verdraaid handige pagina trouwens

Zijn dat wel de blaadjes waar ze het over hebben maargoed...wellicht is er een verband. Ik kan me zo voorstellen dat je het plantje niet in de koelkast bewaard maar toch op een te koude plek.

Verder ben ik onder de indruk dat je bij basilicum de steeltjes helemaal niet gebruikt, maar dat kan ik verkeerd hebben natuurlijk

[ Bericht 4% gewijzigd door Nembrionic op 05-07-2005 01:57:48 ]
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_28500174
quote:
Afgelopen week hadden ze bij de plaatselijke LIDL precies die drie kruiden voor de achterlijke prijs van 31 ct per plantje! Misschien dat je daar eens kunt gaan kijken, alhoewel ik denk dat het aanbod per filiaal en per week kan verschillen...

Ik heb trouwens nu allemaal verse kruiden op het balkon, geweldig! Zelfs als je bijna geen ruimte hebt kan het, bijvoorbeeld in de vensterbank ofzo. Ik heb dille, basilicum, peterselie, knoflookbieslook, tijm en munt. Alles behalve de basilicum komt gewoon van zaadjes.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 10:28:11 #30
99899 turnpike
have spacesuit, will travel
pi_28503974
Mij lukt het nooit lang om een kruidenplantje in leven te houden...binnenshuis is niet al te makkelijk.

De groentenboer heeft vaak kruidenplantjes, sommige bloemen- en plantenwinkels verkopen ze ook al dan niet in zaadvorm.
Je kan bij de AH verse basilicum kopen in een zakje, je kan gevriesdroogde basilicum kopen, je kan gedroogde basilicum kopen. Nog even en we weten niet meer dat basilicum toch echt een plantje is.
We blijven ons verzetten! En weten doen we niks...
  dinsdag 5 juli 2005 @ 10:37:40 #31
45206 Pietverdriet
pi_28504171
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 01:48 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

"Bewaar verse basilicum nooit in de koelkast. Dan worden de blaadjes zwart en verdwijnt de smaak."
bron: http://home.tiscali.nl/beercollection/spices.htm
verdraaid handige pagina trouwens

Zijn dat wel de blaadjes waar ze het over hebben maargoed...wellicht is er een verband. Ik kan me zo voorstellen dat je het plantje niet in de koelkast bewaard maar toch op een te koude plek.

Verder ben ik onder de indruk dat je bij basilicum de steeltjes helemaal niet gebruikt, maar dat kan ik verkeerd hebben natuurlijk
Nee, bij mij zijn het de steeltjes van de plantjes die zwart worden, als ze nog in het potje staan
pi_28504492
Je kunt ze wel bij de supermarkt kopen, maar die zijn echt opgekweekt in hun potje, in hun plasticje en de bedoeling daarvan is eigenlijk niet dat je ze gaat planten, die moet je gewoon min of meer direct gebruiken.

Bij het tuincentrum hebben ze grotere en steviger kruidenplanten, die beter geschikt zijn om ook zelf te planten en in de tuin te houden. Ik heb daar salie, tijm en rozemarijn vandaan, joekels van planten en doen het ook echt goed in de tuin.

Ze hangen bij mij ook aan de schutting om iig een beetje te voorkomen dat god weet wat voor beest zijn behoefte erop doet.
Ik heb ook nog een grotere bak, waarin ik wel wat van die supermarktplantjes heb gezet, ook aan de schutting (want gewoon in de tuin planten lukte voor geen meter, ook een paar keer geprobeerd) en die doen het an sich redelijk, maar toch minder goed dan die tuincentrumplanten. Met uitzondering van de peterselie idd, die groeit en groeit en groeeeeeeit maar door. Terwijl ik peterselie helemaal niet zon jofel kruid vind en basillicum juist weer wel en dat is altijd een beetje ploeteren.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  dinsdag 5 juli 2005 @ 12:05:00 #33
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_28506374
Ook leuk: de zaadjes van je (spaanse) peper planten ipv weggooien. Ik heb nu twee peperstruikjes. Muy Bien!
Ik heb al een boek.
pi_28506829
Vreemd, 'k zie hier niemand die oregano heeft. Geweldig makkelijke plant en blijft zelfs in de winter redelijk groen en bruikbaar.
verder zelf basilicum (rode en grootbladige), tijm en rozemarijn gezaaid in maart. In een klein kasje buiten in het zonnetje. Groeit allemaal als kool.

oh ja, en natuurlijk dille. Tevens artisjokken geplant, maar die willen nog niet zo.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 15:44:18 #35
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_28514371
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 10:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, bij mij zijn het de steeltjes van de plantjes die zwart worden, als ze nog in het potje staan
ja ok..en dat staat dus niet te koud ofso?
Ik zal het even aan mijn vader vragen, die weet het vast
pi_28514810
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 10:52 schreef DancingPhoebe het volgende:
Je kunt ze wel bij de supermarkt kopen, maar die zijn echt opgekweekt in hun potje, in hun plasticje en de bedoeling daarvan is eigenlijk niet dat je ze gaat planten, die moet je gewoon min of meer direct gebruiken.
Ja, dat is op zich wel waar maar ik heb gemerkt dat je de basilicum van de supermarkt met een beetje geluk wel een zomer lang kunt gebruiken hoor. Gewoon even overpotten als het nodig is, veel zon en genoeg water en hij blijft hartstikke mooi. Mijn zus is het vorig jaar ook gelukt, dat ding was echt enorm gegroeid. Maar de rest van mijn kruiden heb ik inderdaad gewoon zelf geplant en eentje uit een tuincentrum. Maar het kàn dus wel, als je toch al zo'n supermarktding hebt.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 18:57:21 #37
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_28521039
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 15:44 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

ja ok..en dat staat dus niet te koud ofso?
Ik zal het even aan mijn vader vragen, die weet het vast
De ouwe zegt dat het plantje het beste groeit tussen de 20C-25C en denkt dat de blaadjes
de stengeltjes leegzuigen. En dat met te koel bewaren(bij het koude keukenraam ofso) resulteerd waarschijnlijk in zwarte steeltjes. Zet het eens op een warme plek?
  dinsdag 5 juli 2005 @ 18:58:38 #38
45206 Pietverdriet
pi_28521082
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 18:57 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

De ouwe zegt dat het plantje het beste groeit tussen de 20C-25C en denkt dat de blaadjes
de stengeltjes leegzuigen. En dat met te koel bewaren(bij het koude keukenraam ofso) resulteerd waarschijnlijk in zwarte steeltjes. Zet het eens op een warme plek?
Dank
:-)
  dinsdag 5 juli 2005 @ 19:38:13 #39
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_28522524
Ik heb zelf gemerkt dat mijn basilicum niet lekkerder is als je'm in huis of keuken bewaard.

Ik begraaf de mijne en dat werkt super...heb nooit meer last van zwart worden of verschrompelen.

Veel water hebben ze ook nodig
  dinsdag 5 juli 2005 @ 19:41:53 #40
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_28522673
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 12:05 schreef Rio het volgende:
Ook leuk: de zaadjes van je (spaanse) peper planten ipv weggooien. Ik heb nu twee peperstruikjes. Muy Bien!
En komen daar dan ook weer pepers aan?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_28530416
Wij hebben een kruidentuintje met rozemarijn, salie, tijm, peterselie, basilicum, bieslook, dragon en munt.
Alles bij de Intratuin gekocht. Bij ons willen de plantjes van de supermarkt niet best. We willen graag koriander, maar dat is nergens te vinden helaas.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 23:59:21 #42
45206 Pietverdriet
pi_28533435
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 22:55 schreef Ingrid19 het volgende:
Wij hebben een kruidentuintje met rozemarijn, salie, tijm, peterselie, basilicum, bieslook, dragon en munt.
Alles bij de Intratuin gekocht. Bij ons willen de plantjes van de supermarkt niet best. We willen graag koriander, maar dat is nergens te vinden helaas.
Koriander kan je wel bij turkse en marokkaanse winkels verkrijgen, maar das geoogst.
Korianderzaad kan je bij iedere kruidenwinkel kopen.

Koriander

Er zijn 2 soorten, Jantar, dat heel aromatische zaden heeft, en Cilantro, wat bladkoriander is, die voor het groen wordt gebruikt.
Kijk anders eens bij een zaadhandel.
http://www.zaadhandelvanderwal.nl/
http://www.robertus.nl/

[ Bericht 17% gewijzigd door Pietverdriet op 06-07-2005 00:08:12 ]
  woensdag 6 juli 2005 @ 07:22:51 #43
2915 Fiep
bikkel b.d.
pi_28538708
Ikzelf vind koriander het meest bewerkelijk. Ze staan werkelijk binnen oogopslag in bloei en dan zijn de blaadjes meteen minder smakelijk (je kan natuurlijk wachten totdat de bloemetjes zijn veranderd in zaadjes, maar dat is geen verschil met gedroogde kruiden van de lokale supermarkt.) Tegenwoordig vries ik de blaadjes meteen in olie in totdat ik weer zin heb in thai (in water invriezen heeft tot gevolg dat de blaadjes tot zwarte prut worden).

Een echte tip is spaanse peper: niet kapot te krijgen! (En van drogen worden ze alleen maar extra pittig.)
"Het is wel leuk hoor, al die avonturen, maar je krijgt er zo'n stijve nek van."
pi_28538869
Ik heb vorige week nog koreander op de markt gekocht. Lekker voor door de sla!
pi_28541513
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 23:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Koriander kan je wel bij turkse en marokkaanse winkels verkrijgen, maar das geoogst.
Korianderzaad kan je bij iedere kruidenwinkel kopen.

Koriander

[afbeelding]

Er zijn 2 soorten, Jantar, dat heel aromatische zaden heeft, en Cilantro, wat bladkoriander is, die voor het groen wordt gebruikt.
Kijk anders eens bij een zaadhandel.
http://www.zaadhandelvanderwal.nl/
http://www.robertus.nl/
Misschien toch maar eens de zaadjes proberen dan!
pi_28542343
Voor mensen waarbij kweken niet zo lukt:

Basilcum kan uitgroeien tot een halve boom met wat groei-mest. Niet die van de Pokon, want je wilt je plant gaan eten, en pokon is daar te chemisch voor. Beter kun je naar je lokale grow-shop gaan (je weet wel, voor die vijf-puntige plantjes die in NL zo gaarne worden gerookt) en daar groeimiddel kopen.
Dat is meer op natuurlijke basis, zodat de planten voor menselijk consumptie geschikt zijn, en bovendien heb je dus grote planten.
  woensdag 6 juli 2005 @ 12:22:01 #47
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_28544652
mn bakje ah kruiden wil het toch niet zo lekker doen met dit weer, de rucola is na 2 dagen al zo dood als wat, basilicum krijg ik misschien nog wel aan de praat maar ook de bieslook is wat aan de dode kant.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
  woensdag 6 juli 2005 @ 13:12:17 #48
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_28546536
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 19:41 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

En komen daar dan ook weer pepers aan?
Absoluut! En ook nog best veel voor zo'n klein struikje.
Ik heb al een boek.
pi_28547235
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 13:12 schreef Rio het volgende:

[..]

Yup, dat werkt, en ook met pitjes van de paprika trouwens, zelfde familie.

Over wat je in de thee kunt doen aan kruiden is er de welbekende munt natuurlijk, lekker fris in de zomer, zeker als je de thee koud drinkt (misschien wat limoen erbij als je in een wilde bui bent).

Koriander vind ik juist weer een heel dankbaar plantje om zelf te zaaien, erg sterk en groeit lekker snel.
Verder kan ik niet genoeg basilicum zaaien, het is té lekker en voor zoveel dingen te gebruiken.
Zodra het weer een beetje warmer wordt ga ik een 'pesto-bak' zaaien, oftewel een heel grote pot waar ik naar believen uit kan graaien om pesto mee te maken.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  woensdag 6 juli 2005 @ 16:15:54 #50
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_28553827
Had ik maar een tuin

Op het balkon bij mij staat teveel zon en teveel wind en in de keuken lukt ook al niks...

En ik hou zo van kruidjes (behalve koriander)

Arme ik
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:29:13 #51
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_28562728
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 13:12 schreef Rio het volgende:

[..]

En kweek je die dan in een potje?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 7 juli 2005 @ 11:38:22 #52
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_28582915
Ja, gewoon een paar zaadjes in de potgrond. Niet te dicht bij elkaar, dan hoef je ze ook niet te verplanten. Echt, een kind kan de was doen. Vorig jaar had ik tien plantjes op het balkon, maar die ben ik vergeten binnen te halen toen de herfst begon en die zijn dus verzopen helaas.
Ik heb al een boek.
pi_28588441
Kruidenplantjes gaan altijd dood bij mij
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:38:13 #54
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_29582326
even een schop(je)

Ik woon nu bijna een jaar op mezelf, dus daar hoort ook zelf koken bij. En eerlijk gezegd vind ik het erg leuk om te doen. Gebruik ook steeds meer dingen enzo. En ook kruiden dus.
En nu leek het mij wel leuk om zelf kruiden te hebben...

Maar ik lees hier dat veel mensen het in hun tuin hebben staan. Maar ik heb geen tuin. Niet eens een balkon
Is het mogenlijk om je kruiden binnen te laten groeien????
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_29583016
Ja hoor, kan prima binnen. Ik heb ze ook niet in de tuin staan. Gewoon in het raamkozijn waar nog niet eens zoveel zon komt. Veel zon is wel beter trouwens.
Spoilers!
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 17:27:58 #56
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_29584065
oe, da's wel fijn. Mijn keuken heeft het raam op het zuiden namelijk
En dan gewoon in een plantenbak met potgrond??
En hoe vaak water geven, of scheelt dat per kruidsoort??
  † In Memoriam † vrijdag 12 augustus 2005 @ 17:40:24 #57
34726 Fratz
Max
pi_29584261
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 17:27 schreef Automatic_Rock het volgende:
oe, da's wel fijn. Mijn keuken heeft het raam op het zuiden namelijk
En dan gewoon in een plantenbak met potgrond??
En hoe vaak water geven, of scheelt dat per kruidsoort??
Bij mij staat er basilicum op de vensterbank (ook op het zuiden, lekker warm dus!). Hij hij echt een hele hoop water nodig, bijna elke dag wel anders gaan de blaadjes hangen. En ik heb het plantje gewoon in een pot staan met gewone potgrond.
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_29584795
Ik heb een potje van 10-15 cm. doorsnede per plant. Ik geef elke dag een beetje water, dat is beter dan om de zoveel tijd een hele plens.
Bij basilicum kan je heel goed zien wanneer ze water nodig hebben. De blaadjes van de basilicum worden dan zachter en gaan hangen.
Spoilers!
  maandag 15 augustus 2005 @ 17:09:38 #59
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_29661543
Zo, ik heb vandaag 3 kruidenplantjes gekocht bij het tuincentrum
Heb Peterselie, Basilicum en Tijm gehaald. En daarbij 3 leuke potten en potgrond.

Heb ze meteen in de potten gezet en in de keuken gezet
Moet nu alleen nog wat info vinden over welke delen van de plant ik waarvoor moet gebruiken...
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 15:27:26 #60
119994 aidyl
bla bla bla
pi_29690717
Ik heb munt, rozemarijn, en thijm, maar die munt word vlug dor, en nu het ook nog eens gaat bloeien (wle mooie paarse bloemetjes btw) word het helemaal zo'n zielig ding
15 jaar te laat geboren...
pi_29846442
Dus buiten groeit alles beter dan binnen? Wat raar.
  zondag 21 augustus 2005 @ 20:25:14 #62
119994 aidyl
bla bla bla
pi_29849428
Nou dat is niet zo raar, planten houden van een hoge luchtvochtigheid (over het algemeen), en binnen is er vaak een te lage luchtvochtigheid. Kun je nog zoveel water geven, maar over het algemeen doen ze het toch beter buiten ook wat betreft zonlicht en zo, kun je buiten toch wat beter bepalen
pi_30266978
ik ben ook een grote koriander-fan. Het probleem is dat het in Nederland gewoon niet te betalen is... de prijs in een normale supermarkt is niet gewoon hoog, maar echt absurt.. 1,5 euro voor 5 stengeltjes: met die belachelijke hoeveelheid kun je echt niets op smaak brengen.
pi_30309899
Hup, op de fiets naar het tuincentrum, en een plantje kopen. Is net zo duur als die zielige AH stengeltjes, en je doet er veel langer mee. Lekker door de sla trouwens.
pi_30348970
Zijn er verschillende soorten rozemarijn? En zo ja zijn ze allemaal eetbaar of niet? Gisteren ontdekte ik nl bij toeval dat de tuin van een aantal huizen verder niet overwoekerd is met onkruid (zoals de onze) maar met gigantische struiken rozemarijn. Raar maar waar.

Ik denk erover daar een stekje van te gaan maken, maar hoe pak ik zoiets aan?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
pi_30358291
ze hebben weer allemaal plantjes in pot bij de aldi, 50 cent ofzo
pi_36227545
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 19:05 schreef Oksel het volgende:
Dus buiten groeit alles beter dan binnen? Wat raar.
Vreemd idd. Immers, van nature groeit alles ook binnen

Ik heb momenteel een zakje basilicumzaadjes hier liggen. Waar en hoe kan ik deze nou het beste planten? Ik wil eigenlijk nog veel meer zaaien zodat ik van de zomer flink kan graaien Heb geen idee wat ik uit zo'n zakje krijg.
Oh, and that's a bad miss!
  dinsdag 21 maart 2006 @ 12:16:07 #68
45206 Pietverdriet
pi_36227800
quote:
Op zondag 4 september 2005 19:41 schreef McGry het volgende:
ik ben ook een grote koriander-fan. Het probleem is dat het in Nederland gewoon niet te betalen is... de prijs in een normale supermarkt is niet gewoon hoog, maar echt absurt.. 1,5 euro voor 5 stengeltjes: met die belachelijke hoeveelheid kun je echt niets op smaak brengen.
kijk eens bij een turkse of marokkaanse groenteboer
  dinsdag 21 maart 2006 @ 13:28:20 #69
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_36229917
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 16:15 schreef BBQ-kip het volgende:
Had ik maar een tuin

Op het balkon bij mij staat teveel zon en teveel wind en in de keuken lukt ook al niks...

En ik hou zo van kruidjes (behalve koriander)

Arme ik
Soortgelijk probleem hier! Wel een enorm balkon maar weinig zon (tussen 12.00 en 12.30 uur en dan later op de middag nog een paar minuten) en veel wind...

Hoeveel zon hebben de plantjes eigenlijk nodig? Zou het handig zijn om een kasje te maken / kopen?
pi_36233464
Ik gebruik de plantjes uit de supermarkt tegenwoordig maar extra snel omdat ze toch vrij vlot dood gaan Het lukt me niet ze in leven te houden (en ja, ik weet dat ze water nodig hebben en niet naast de verwarming moeten.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 21 maart 2006 @ 15:19:21 #71
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_36233595
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 15:15 schreef Isabeau het volgende:
Ik gebruik de plantjes uit de supermarkt tegenwoordig maar extra snel omdat ze toch vrij vlot dood gaan Het lukt me niet ze in leven te houden (en ja, ik weet dat ze water nodig hebben en niet naast de verwarming moeten.
De mijne hebben het zo'n 3 maanden vol gehouden denk ik.....

Maar binnenkort heb ik een tuin, misschien dat het daar beter gaat
pi_36233630
Oh heerlijk, kruiden uit eigen tuin
* Isabeau is jaloers
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_36233877
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 12:08 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Vreemd idd. Immers, van nature groeit alles ook binnen

Ik heb momenteel een zakje basilicumzaadjes hier liggen. Waar en hoe kan ik deze nou het beste planten? Ik wil eigenlijk nog veel meer zaaien zodat ik van de zomer flink kan graaien Heb geen idee wat ik uit zo'n zakje krijg.
JA, dat weet ik ook nooit. En moet je ze zaadje voor zaadje planten of een beetje strooien? In het laatste geval krijg ik allemaal kleine pestplantjes van twee blaadjes bij elkaar, maar één zo'n zaadje en dan twee cm ertussen lijkt me ook nogal karig.
Helpt waar hij kan!
pi_36234363
Staat dat niet op het zakje?
En anders: in een met glas afgedekte bak zaadjes strooien. Voldoende water geven. De grond moet altijd vochtig zijn. Het best kan je een plantensproeier gebruiken. Zorg dat er genoeg licht bij kan komen, en frisse lucht. Zet de glasplaat dus op gummetjes oid. Als er hele kleine plantjes zijn, van ongeveer een centimeter, zet je ze in een andere bak, in rijtjes, een stukje uit elkaar.
Als ze echt groot beginnen te worden, zet je ze in een eigen bloempot of buiten in de tuin.

Zo moet het iig met andere plantjes, dus ik denk ook met deze.
pi_36658828
Ik heb ondertussen thijm, rozemarijn, salie en munt.
Maar ik wil meer, groter, anders! Rozemarijn doet het voor geen meter. Is even groot als toen ik het kreeg als stekje een half jaar terug.
Mijn salie is ondertussen een bruine stam van 30cm gekrult met daaraan wat groen en bloemen
En munt zijn piepkleine blaadjes...

Dus voor de die hard kwekers...
- hoe krijg ik mijn rozemarijn groter?
- hoe krijg ik grotere munt bladeren en groter?
- hoe krijg ik mijn salie weer in bedwang?
- hoe krijg ik mijn thijm aan de groei?
en over potten (groot, klein), locatie (binnen, buiten), snoeien/stekken (welke plekken en welke tijd van het jaar), kan verpotten zomaar?
Ik lijk wel een leek, maar ergens moet toch goede info te vinden zijn over kweken van kruiden?
  dinsdag 4 april 2006 @ 23:24:27 #76
45206 Pietverdriet
pi_36658931
Rozemarijn doet er jaaaren over groot te worden,
Munt heeft zon nodig
Sali gewoon snoeien en thijm is moeilijk.
Grote potten nemen
  dinsdag 4 april 2006 @ 23:24:41 #77
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_36658943
ik heb een bak aan mijn raam gehanen [heb ook geen tuin of balkon ] met tijm, dropplant [?], klein muntplantje, kamille, en nog iets [vergeten]
en een grote pot met rozemarijn
en binnen nog peterselie en basilicum, maar die gaan binnenkort dood denk ik. heb ze wel al een tijdje.
pi_36660367
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 23:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Munt heeft zon nodig
Sali gewoon snoeien en thijm is moeilijk.
Grote potten nemen
Voor rozemarijn moet ik geduld hebben dus...
En die salie, waar kan ik die snoeien als ik hem mooi wil houden? Kan ik in het houterige knippen of komt ie dan nooit meer op? En hoe hou ik dat houterige weg, maar wel een mooie plant?
pi_36706759
quote:
Mijn rozemarijn'boompje' groeit enorm echt niet bij te houden...
of komt dat doordat ik hem in de volle grond (in de tuin) geplant heb?
  donderdag 6 april 2006 @ 13:59:26 #80
45206 Pietverdriet
pi_36706869
quote:
Op donderdag 6 april 2006 13:55 schreef Fiorenza het volgende:

[..]

Mijn rozemarijn'boompje' groeit enorm echt niet bij te houden...
of komt dat doordat ik hem in de volle grond (in de tuin) geplant heb?
Ja, absoluut, maar daar loop je het risico dat ie kapotvriest in de winter
pi_36707011
quote:
Op donderdag 6 april 2006 13:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, absoluut, maar daar loop je het risico dat ie kapotvriest in de winter
das deze winter niet gebeurd, maar hij staat ook aardig beschut.
pi_36739212
1) Is het nodig/raadzaam om de plantjes in een groter potje te zetten dan het plasticje uit de supermarkt? De worteltjes werken zich bij mij door de gaatjes in de bodem...
2) Waren er niet twee kruiden die elkaar niet verdroegen als je ze naast elkaar zet? Twee bekenden? Ik herinner me vaag zoiets...
3) Hoe houdt salie zich in de huiskamer? Die wil ik nog wel hebben voor bij de vis, stoven en de saltimbocca...
4) Mijn peterselie heeft veel stengels waar ik alle blad vanaf heb gehaald. Blijft dit zich vertakken of kan ik die stengels beter eruit halen om ruimte te creeeren?
5) Doen 'houtachtige' kruiden (rozemarijn) het niet beter buiten, vanaf nu?
6) Pokon? Of iets anders? Op een gegeven moment moet de grond toch aardig uitgeput zijn, onder je plantjes.

7) Mijn munt is vatbaar voor bladluis, maar sproeien met zeepwater komt de smaak natuurlijk niet te goede.

De vorige keer heb ik het plantje op z'n kop in heel laf zeepwater gehangen, en daarna twee/driemaal in gewoon water (het potje op chopsticks laten rusten boven een grote maatbeker). Werkte prima (bovendrijvende luis), geen smaakverschil bemerkt. Maar hoe doen jullie dat?
" there is nothing to not be amazed at "
pi_36739448
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 13:28 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Over wat je in de thee kunt doen aan kruiden is er de welbekende munt natuurlijk, lekker fris in de zomer, zeker als je de thee koud drinkt (misschien wat limoen erbij als je in een wilde bui bent).
Ik maak wel eens thee van kaneel/kardemom.

2/3 kaneelstokjes
10-12 peulen kardemom (even pletten zodat de zaadjes vrijkomen)

Half uurtje trekken, heel erg lekker.
pi_36743030
Ik ga mijn plantenbakken weer vullen met zaadjes!
Goed topic dit!
Binnenkort weer overal verse kruiden doorheen gooien!
pi_36791070
quote:

Munt heeft zon nodig
maak met munt niet de fout om deze in de volle grond te zetten. Binnen een vloek en zucht staat de hele buurt vol met munt.
Om dit voorkomen kun je de munt het best ingraven met pot en al. Dan heb je dit probleem niet.

Voor diegene die bieslook en basilim willen kweken: zet deze niet samen in een bak, dan doet de basilicum het minder goed. Bieslook is bovendien meerjarig en komt dus het volgende jaar gewoon weer op. Basilcum zal je opnieuw moeten inzaaien.
pi_36791396
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 15:27 schreef aidyl het volgende:
Ik heb munt, rozemarijn, en thijm, maar die munt word vlug dor, en nu het ook nog eens gaat bloeien (wle mooie paarse bloemetjes btw) word het helemaal zo'n zielig ding
Die bloemetjes zijn heel decoratief en smaken zalig!!!
  zondag 9 april 2006 @ 15:18:01 #87
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_36793045
handig topic dit, ga op mijn nieuwe kamer volgende maand ook maar beginnen met kruiden kweken
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_36803130
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 22:55 schreef Ingrid19 het volgende:
Ik heb mijn korianderplant bij de C1000 gekocht, misschien dat je daar geluk hebt.

Mijn kruidenplantjes blijven trouwens nooit lang leven, maar mijn bieslook, waarvan ik dacht dat ie morsdood was, heeft nu weer flink wat sprieten. Je moet de plantjes een tijdje rust geven als je ze drie weken flink geplukt hebt.
Life is more universal than death: everyone dies but not everyone truly lives.
pi_36816207
Ik heb een tomatenplantje en bieslook op mijn vensterbank staan. Het tomatenplantje doet het geweldig maar de bieslook is sinds twee weken geleden heel erg gaan hangen. Iemand enig idee hoe dit kan en wat ik eraan kan doen?
  maandag 10 april 2006 @ 11:28:54 #90
45206 Pietverdriet
pi_36816566
quote:
Op zondag 9 april 2006 14:10 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

maak met munt niet de fout om deze in de volle grond te zetten. Binnen een vloek en zucht staat de hele buurt vol met munt.
het zijn wat dat aangaat net brandnetels.
Voordeel is wel, als je een paar weken lang muntthee zet van verse munt het ook zo weer weg is, en de kippen zijn er ook gek op
  maandag 10 april 2006 @ 16:46:34 #91
119994 aidyl
bla bla bla
pi_36826874
Mijn munt verbrand telkens in de zomer

Mijn plantjes (Munt, Rozemarijn en Thijm) hebben de winter trouwens mooi overleeft De rozemarijn zit nu in de knop, en de munt komt weer een beetje opzetten. Dit maal door heel de balkonbak heen Maar het zijn nog maar priegelige zielige dingetjes...

Als ik nieuwe plantjes koop gaat die stomme munt eruit, wat doe je nu helemaal met munt
pi_36828029
quote:
Op maandag 10 april 2006 16:46 schreef aidyl het volgende:

Als ik nieuwe plantjes koop gaat die stomme munt eruit, wat doe je nu helemaal met munt
thee mee maken, gebruiken als garnering, verwerken in stoofschotels of toetjes.
  maandag 10 april 2006 @ 17:47:56 #93
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_36828865
heb hier toevallig me warenkennisboek voor me en staat iets in over t kruiden kweken:
quote:
Het is opmerkelijk dat men zelf zo weinig verse kruiden kweekt, kruiden die je in grote hoeveelheden gebruikt zoals peterselie en selderij, vragen mischien teveel plaats en aandacht. maar potten met bijvoorbeeld tijm, bieslook en rozemarijn zijn goed mogelijk. de meeste kruiden gedijen het best op een schaduwrijke plek. als je verschillende kruiden te dichtbij elkaar zet, is de kan op kruisbestuiving groot pas dus op dat je planten niet te dicht bij elkaar zet om ze hun eigen karakter te laten behouden.
planten dus lekker in de schaduw laten
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_37184489
Zal deze eens een klein schopje geven.
De basilicum die ik twee weken geleden heb ingezaaid moest inmiddels in een potje.
De rucola van vorige week komt al boven de aarde uit ,de koriander ook.
Helaas komt de tijm nauwelijks op. Die heb ik opnieuw ingezaaid en ik heb net rode basilicum ingezaaid.

Voor de peterselie moet ik ook nog wat geduld hebben.

Heeft iemand nog een idee wat ik nog meer kan proberen? (ik heb van vorig jaar nog rozemarijn, laurier en bieslook)

En het moet allemaaal in potten kunnen. Aangezien mijn tuin 3 hoog is.
pi_37186280
Ik heb van de week weer tuinkers en basilicum gezaaid in plantenbakken.
Bieslook is ook wel heel lekker. Doe bieslook Oceanonix!
pi_37187425
psst stond nog van vorig jaar
pi_37188338
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 11:11 schreef marsterretje het volgende:
Voor mensen waarbij kweken niet zo lukt:

Basilcum kan uitgroeien tot een halve boom met wat groei-mest. Niet die van de Pokon, want je wilt je plant gaan eten, en pokon is daar te chemisch voor. Beter kun je naar je lokale grow-shop gaan (je weet wel, voor die vijf-puntige plantjes die in NL zo gaarne worden gerookt) en daar groeimiddel kopen.
Dat is meer op natuurlijke basis, zodat de planten voor menselijk consumptie geschikt zijn, en bovendien heb je dus grote planten.
onzin.. in pokon en dergelijke middeltjes zitten fosfor, kalium en stikstof. De voedingsstoffen die een plant nodig heeft, in een bepaalde verhouding.
Dat is chemisch ja. En wat is er mis met chemisch? Zelf ben je ook chemisch, een plant is ook chemisch.
Fosfor, kalium en stikstof zijn hartstikke natuurlijk.
En planten die dat hebben gehad kun je prima eten.
Sterker nog, planten die dat niet hebben gehad, bestaan niet.
  zaterdag 22 april 2006 @ 19:07:27 #98
97745 Thorical
finding a way
pi_37191563
Ik heb hier een laurierstruikje staan en ben bezig om jalanapepers te kweken.
De eerste omdat ik het leuker vind om laurier te zien dan een ficusbenjamina en de tweede omdat ik niet aan verse jalanenapepers kan komen.
pi_37191738
ik neem aan dat je jalapeñapepers bedoelt?
strikt genomen is dat trouwens een specerij en geen kruid.
Ben benieuwd of het hier kan groeien.
pi_37194328
Ik heb dit jaar weer basilicum, bieslook, koriander, lavas, dragon, basilicumkers, rucolakers (vies bitter, geen aanrader) en taugé gezaaid.
Munt en tijm haal ik als plantje bij het tuincentrum, da's lekker sterk en ze hebben daar ook citroentijm en dat wil ik wel eens proberen.

In mijn zelfgetimmerde zaaibak gaat paksoi, bosui, wortel, peultjes en broccoli.
  zaterdag 22 april 2006 @ 21:14:06 #101
97745 Thorical
finding a way
pi_37195515
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 19:12 schreef brrrrrrt het volgende:
ik neem aan dat je jalapeñapepers bedoelt?
strikt genomen is dat trouwens een specerij en geen kruid.
Ben benieuwd of het hier kan groeien.
Als mensen in het noorden van de oeral tomaten kunnen kweken dan kan ik jalapenapepers kweken. Maar ja, het wordt moeilijk en ik kweek ze niet op de vollegrond maar in doorzichtigecilinders dus ik zie wel.
Je zal ze missen al de kruiden en specerijen die wij hier hebben
pi_40725816
Even een 'crosspost':
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 17:23 schreef myxomatosekonijn het volgende:

[..]

Goede tip, dank! Inmiddels heb ik zowel de Sali als de Citroenmelisse kunnen krijgen... Alleen zoek ik nog steeds naar de Hyssop! Iemand ?
pi_40727515
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 22:14 schreef ijsmeis het volgende:
Even een 'crosspost':
[..]
nuttige crosspost als je er de TT van het oorspronkelijke titel niet bij zet...

Ze (?) is dus op zoek naar een verse plantjes Hyssop (wtf is dat ).
pi_40727555
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 23:04 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

nuttige crosspost als je er de TT van het oorspronkelijke titel niet bij zet...

Ze (?) is dus op zoek naar een verse plantjes Hyssop (wtf is dat ).
Klik eens op het blauwe gedeelte in de post zelf (vrijdag 11 augustus 2006 17:23) Dan krijg je de originele post te zien.
pi_40728058
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 23:05 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Klik eens op het blauwe gedeelte in de post zelf (vrijdag 11 augustus 2006 17:23) Dan krijg je de originele post te zien.
Jah duh, hoe kan ik anders de vraag hier juist neerzetten?

Was maar een tip. Een link naar het topic was nog beter dan die crosspost.
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 00:00:31 #106
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_40729433
Linkje naar het topic wat IJsmeis bedoeld

Verse kruiden kopen...waar???
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_40730227
hyssopus officinalis
http://users.skynet.be/hofmeester/tuinartikels/kruid%20hysop.htm

ik snap niet wat het probleem is.
Jonge plantjes is makkelijk aan te komen in tuincentra in NL/Belgie.
Waarschijnlijk nu niet meer, maar wel in de periode februari-juni
Buiten die periode is vast wel aan zaad te komen.
Nu zaaien heeft sowieso geen zin meer dus wacht dan tot voorjaar 2007.
Of je moet het binnenshuis willen.

je kan hyssop voor zeep gebruiken (zie ook psalm 51 in de statenvertaling:)
http://www.statenvertaling.net/zoektoon.php?boek=psal&hoofdstuk=51

Je kan het ook eten, in het midden oosten is zatar (een kruidenmix van gedroogde hyssop met sesamzaad) erg populair, lekker bij het brood met chumus.

De paarsblauwe bloemetjes zijn mooi en bijen en vlinders zijn er gek op.

[ Bericht 18% gewijzigd door brrrrrrt op 12-08-2006 10:53:50 ]
pi_40738989
Plaatje erbij,

VLNR,
Rozemarijn, Tijm, Peterselie, Mint, Basilicum, Blender.
pi_40760774
Ik heb net gezaaid, 14 potjes (dacht ik) naast elkaar voor het raam, en af ent oe naar buiten. Het zijn:

Lavendel
Rode Peper
Oregano
Rode Basilicum
Groene Basilicum
Koriander
Platte Peterselie
Dille
Rozemarijn
Tijm
Bieslook
Pepermunt
Venkelkruid

Ik heb nog 1 potje over, en heb niet echt een idee wat ik daar in zal doen. Misschien koop ik een Aloë Vera plant. Ik geloof namelijk niet dat ik nog een echt (redelijk vaak gebruikt) eetbaar kruid mis.
Cooking!
pi_40760909
citroenmelisse zou ik doen
lekker in de thee
waarom schrijf je trouwens venkelkruid en niet gewoon venkel
laurierboompje erbij is trouwens ook handig (een kleintje in een pot is niet duur, 8 euro ofzo)
rozemarijn is ook goed om te hebben, mn als je wel eens lamsvlees klaarmaakt.

Wat je echt mist, is:
oregano, lavas, bladselderij.

Alle 3 zo smaakvol bij veel dingen. Oregano is bovendien super gezond.
Ik eet nooit pasta of ei-gerechten zonder oregano.
Lavas en bladselderij kun je niet missen bij het soep maken.

[ Bericht 34% gewijzigd door brrrrrrt op 13-08-2006 12:28:34 ]
pi_40762165
Euhm, oregano staat er echt als 3e... Citroenmelisse kan, ik zou liever citroentijm hebben, maar dat kan ik nergens vinden (in de winkel dan, ik wil niet 1 zakje gaan bestellen) lava's en bladselderij heb ik echt nog nooit gebruikt. Laurier kan wellicht wel...

Ik zei venkelkruid, omdat t zo op het pakje staat, en ik denk dat er geen venkelknol uit komt (hoop ik).
Cooking!
  zondag 13 augustus 2006 @ 14:39:36 #112
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_40763936
op dit moment staat er in me tuin:

peterselie
bieslook
koriander
citroen-basilcum
rucola

en een paprika plant maar dat is geen kruiden maar wel erg leuk!
pi_40767833
oja er stond wel oregano bij.
Waarom zaai je nu trouwens? wat een rare tijd. (normaal is maart-april)
Maar ja i guess it doesn't matter als je ze binnen houdt.
quote:
lava's en bladselderij heb ik echt nog nooit gebruikt.
dat wordt hoog tijd dan.
je venkel krijg wel een knol trouwens en wat is daar mis mee? Die zijn lekker.
citroenthijm heb ik wel voor je, citroenmelisse ook. Woon je in de buurt van Leiden mail me dan maar.
pi_40788362
Ik zaai ze nu omdat ik bang was dat ze dood zouden gaan tijdens de vakantie. Daarnaast ben ik net verhuist, en heb ik ze nu in mn nieuwe huisje staan. Ze ontkiemen zeer goed, alleen is er voor de net gekiemde plantjes beetje weinig zon. Ik heb ze dus gister maar volop laten genieten... Ze staan overigens wel achter een flinke ramenpartij waar echt de hele middag de zon schijnt..

Ik woon in Nieuwerkerk a/d IJssel. Is bij R'dam. Ik zou die citroentijm en melisse wel graag willen hebben, toevallig behoefte aan enkele van de kruidenzaadjes van mij?
Cooking!
pi_40790457
Is het trouwens normaal dat een laurier 3 meter hoog wordt en hier in nederland bloeit?

We hebben verder bieslook, chinsee bieslook, tijm en lavendel (waar mijn ouders met hun poten vanaf blijven, zodat dat ding niet nog harder gaat stinken dan hij al doet ) staan.

Basilicum wil het niet zo lekker doen in de tuin, misschien dat we het eens onder de laurierboom moeten proberen, want daar woekert alles.
pi_40799177
Haha, Ik denk dat ik dan maar voor een Laurier Bonsai moet gaan...

Er komen steeds meer groene plukjes kruiden omhoog

(en de keuken in het ouderlijk huis naast mijn huusje gaat erin eindelijk zelf weer koken)
Cooking!
  zaterdag 21 april 2007 @ 22:39:48 #117
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_48583996
*Upt*

Zo vorige week peterselie geplant en er piepen nu al wat steeltjes boven de grond uit. Morgen ga ik bieslook en paprika ook proberen, hoop dat het allemaal lukt. Het is mijn eerste keer. Heb wel al basilicum en rozemarijn "kant en klaar" gekocht, die doen het al een tijdje best aardig

Ze staan in de vensterbank, redelijk in het licht, ik houd 'm goed vochtig. Verder nog tips? En is het aan te raden om plantenvoeding te geven?
Levenswerk: Berlijn Blog.
  zaterdag 21 april 2007 @ 22:41:11 #118
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_48584027
ik heb 2 potten voor de deur staan, met rozemarijn en tijm
vorig jaar ook gehad, hadden de winter helaas niet overleefd
pi_48590220
Bij mij in de vensterbank staan nu rode basilicum, citroenbasilicum, tijm, rode peper, maggiplant, kervel, bieslook, peterselie en koriander te kiemen in het zonnetje.
Ik dacht, ik kauw eens op zo'n piepklein kiemplantje, die blaadjes van twee millimeter stellen qua smaak vast niet veel voor.. Zit ik verdorie om negen uur 's morgens met een mond vol koriandersmaak! Ik ga NU mijn tanden poetsen!
pi_48590228
is het niet onhandig dat als je een beetje gerecht maakt je hele plantje leeg is
pi_48590252
Nou, als je je plant in eerste instantie een beetje door laat groeien tot een aardig formaat, dan kun je er steeds heel wat kruiden uitknippen, en doorgaans groeit het allemaal gewoon weer terug. En de meeste gerechten behoeven nou ook weer niet echt enorme hoeveelheden kruiden. Van dingen die je erg vaak gebruikt (in mijn geval basilicum) kun je er gewoon meerdere planten op nahouden natuurlijk. Voor anderhalve euro heb je een zakje zaden waar je met een beetje geluk twintig planten uithaalt, dus voor de kosten hoef je het niet te laten.
Ik vind het zelf juist zonde om verse kruiden in de supermarkt te moeten kopen, waar je de keuze hebt uit zakjes met piepkleine hoeveelheden of plantjes die na een week al helemaal verlept zijn.
pi_48590269
quote:
Op zondag 22 april 2007 09:06 schreef minilotje het volgende:
Nou, als je je plant in eerste instantie een beetje door laat groeien tot een aardig formaat, dan kun je er steeds heel wat kruiden uitknippen, en doorgaans groeit het allemaal gewoon weer terug. En de meeste gerechten behoeven nou ook weer niet echt enorme hoeveelheden kruiden. Van dingen die je erg vaak gebruikt (in mijn geval basilicum) kun je er gewoon meerdere planten op nahouden natuurlijk. Voor anderhalve euro heb je een zakje zaden waar je met een beetje geluk twintig planten uithaalt, dus voor de kosten hoef je het niet te laten.
Ik vind het zelf juist zonde om verse kruiden in de supermarkt te moeten kopen, waar je de keuze hebt uit zakjes met piepkleine hoeveelheden of plantjes die na een week al helemaal verlept zijn.
true. ik koop ze nu meestal bij turkse winkeltjes. daar kost het veel minder dan bij de appie.

zo'n plantje lijkt me ook wel wat. wist niet dat de zaadjes zo goedkoop waren. heb wel eens plantjes gezien maar die kosten haast evenveel als ik bij de turk kwijt ben voor dezelfde hoeveelheid.
pi_48590282
Gewoon een tuincentrum binnenhobbelen en een keuze maken uit de talloze zaden. Ik heb nu vier verschillende soorten basilicum, twintig zaadjes per pakje, dus potentieel tachtig basilicumplanten voor zes euro!
Maar je moet er ook wel een beetje de lol van inzien hoor. Het laten kiemen van de plantjes, het goed vochtig houden, het overpotten als ze groot genoeg zijn - moeilijk is het niet, maar het is wél meer werk dan gewoon de kruiden kopen.
pi_48590289
quote:
Op zondag 22 april 2007 09:13 schreef minilotje het volgende:
Gewoon een tuincentrum binnenhobbelen en een keuze maken uit de talloze zaden. Ik heb nu vier verschillende soorten basilicum, twintig zaadjes per pakje, dus potentieel tachtig basilicumplanten voor zes euro!
Maar je moet er ook wel een beetje de lol van inzien hoor. Het laten kiemen van de plantjes, het goed vochtig houden, het overpotten als ze groot genoeg zijn - moeilijk is het niet, maar het is wél meer werk dan gewoon de kruiden kopen.
ja maar inderdaad met de charme van dat je het zelf hebt laten opgroeien het lijkt me wel leuk maar het moet niet meer gaan kosten dan als ik het zo koop. ik ga eens bij een tuincentrum kijken binnenkort denk ik
pi_48590306
Ja, als je zo'n plantje aanmoedigt van zaadje tot rijp-voor-in-de-soep, dan heeft dat beslist veel charme! Ik ben er sowieso net een klein kind in, als zaadjes nét de grond in zijn gegaan, dan sprint ik elke morgen vanuit mijn bed meteen naar de vensterbank om te kijken of er al iets groens te zien is.
  zondag 22 april 2007 @ 10:33:04 #126
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_48591090
Ik heb zakjes zaad van de Lidl voor maar 15 cent, dat is toch niet normaal
Jammer alleen dat ze geen munt hadden, ik wil zo graag mijn eigen verse muntthee maken.

Oh minilotje dat doe ik ook! Zo blij als een kind ben ik als er een sprietje boven komt
Levenswerk: Berlijn Blog.
  zondag 22 april 2007 @ 11:33:40 #127
165237 Leef
Sunny side up!
pi_48592365
Pepermuntplantjes kan je anders bij veel winkels kopen hoor. Probeer eens een biologische winkel of een Turk.

Of koop groene munt (menta spicata) als je het krijgen kunt. Dat smaakt het fijnste.
En muntzaad kun je voor een habbekrats bestellen bij Garant zaden (op internet, daar bestel ik ook elk jaar.) Komt het een paar dagen later met de post.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 15:28:33 #128
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_49890489
zo, ik had een tijdje terug een basilicumplantje gehaald bij de lidl, 50 cent, die zijn meestal zo weer dood.
deze had ik een schaaltje met wat aarde gedaan, en die is in korte tijd zó gegroeid, dat ik 'm net heb moeten overpotten
  FOK!Babe dinsdag 29 mei 2007 @ 15:32:31 #129
11324 shmoopy
pi_49890658
Ik voel een pesto-topic aankomen.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 15:37:05 #130
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_49890873
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 15:32 schreef shmoopy het volgende:
Ik voel een pesto-topic aankomen.
ik zat me al meerdere dagen af te vragen wat ik ermee moest gaan doen
  dinsdag 29 mei 2007 @ 22:36:00 #131
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49908326
ik heb een redelijk uitgebreide kruidentuin, ga dit topic morgen eens ff rustig lezen.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  dinsdag 29 mei 2007 @ 23:38:38 #132
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_49910934
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 15:28 schreef MissyMirjaM het volgende:
zo, ik had een tijdje terug een basilicumplantje gehaald bij de lidl, 50 cent, die zijn meestal zo weer dood.
deze had ik een schaaltje met wat aarde gedaan, en die is in korte tijd zó gegroeid, dat ik 'm net heb moeten overpotten
Waarschijnlijk dezelfde lichting plantjes die ik heb.. alleen heb ik hem van de aldi.. en dat ding groeit echt enorm goed

Wat grappig wel
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  woensdag 30 mei 2007 @ 09:41:04 #133
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49916992
ik heb in mijn tuintje momenteel (wordt nog uitgebreid)
tijm
dragon
rozemarijn
oregano
basilicum (lekker veel )
citroenmelisse
kruizemunt
pepermunt
venkel
kervel
bieslook
peterselie
salie
hyssop
bonenkruid(lekker met vlees)
knoflook
marjolein
valeriaan (medicinaal)

nu staat te kiemen:
grote pimpernel
karwij
snijbieslook
goedsbloem (maar die is vrees ik verwaterd )
dille

alleen die kiemers/zaden doen het niet zo goed...ik had de bakken buiten neergezet tijdens het mooie weer, maar te laat naar binnen gebracht dus meer dan de helft is weggeregend

ik zoek nog een recept voor een lekkere rustgevende thee. ik ben momenteel door iets aan het gaan waar ik wat last van onwenningsverschijnselen en onrustig gevoel heb. maar ik weet niet goed hoe ik de thee moet maken. ik weet wel wat ik erin moet doen...heb laatst gewoon een pannetje water opgezet en daar wat citroenmelisse, salie, basilicum, venkel en honing in gedaan. gewoon alles vers, smaakt op zich wel maar misstte toch een beetje een basis theesmaak.
volgende keer gooi ik er ook nog wat munt bij voor de smaak.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  woensdag 30 mei 2007 @ 10:20:14 #134
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_49918174
ik wil ook (zo'n) een tuin
pi_49918312
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 09:41 schreef Puckzzz het volgende:
ik heb in mijn tuintje momenteel (wordt nog uitgebreid)
tijm
dragon
rozemarijn
oregano
basilicum (lekker veel )
citroenmelisse
kruizemunt
pepermunt
venkel
kervel
bieslook
peterselie
salie
hyssop
bonenkruid(lekker met vlees)
knoflook
marjolein
valeriaan (medicinaal)

nu staat te kiemen:
grote pimpernel
karwij
snijbieslook
goedsbloem (maar die is vrees ik verwaterd )
dille

alleen die kiemers/zaden doen het niet zo goed...ik had de bakken buiten neergezet tijdens het mooie weer, maar te laat naar binnen gebracht dus meer dan de helft is weggeregend

ik zoek nog een recept voor een lekkere rustgevende thee. ik ben momenteel door iets aan het gaan waar ik wat last van onwenningsverschijnselen en onrustig gevoel heb. maar ik weet niet goed hoe ik de thee moet maken. ik weet wel wat ik erin moet doen...heb laatst gewoon een pannetje water opgezet en daar wat citroenmelisse, salie, basilicum, venkel en honing in gedaan. gewoon alles vers, smaakt op zich wel maar misstte toch een beetje een basis theesmaak.
volgende keer gooi ik er ook nog wat munt bij voor de smaak.
die pepermunt zou ik persoonlijk alleen in een potje willen. Spul woekert als de nete.
  woensdag 30 mei 2007 @ 10:28:43 #136
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49918481
weet ik, die hebben wortels die ondergronds de omliggende planten verstikken en het groeien belemmeren of zelfs laten sterven. Bij mij staat alles in potten (zinken bakken/emmers/kuipen etc.)

als het goed is komt vandaag een kuub grind afgeleverd en dan gaan we de tuin pas echt goed inrichten, nu staat alles nog hutje mutje bij elkaar in de achtertuin.

mensen verder geen tips over hoe een écht lekker kopje thee te maken?

oh, en die valeriaan kan ik nog niet gebruiken. daar gebruik je de wortels van en het is nog maar een jong plantje

ow en mensen die moeite hebben een plantje als basilicum van de supermarkt goed te laten groeien...probeer eens een klein laagje grind onder in je bloempot. dat maakt de grond wat 'doorlatender'
over het algemeen zijn kruiden een vrij veerkrachtige plant, wanneer ze een beetje slapjes worden ofzo, gewoon wat extra water, en dode of afstervende bladeren en takken verwijderen zodat ze hun energie in de levende gaan steken.

verder; als je er wat afhaalt om te gaan gebruiken, gebruik dan een scherp schaartje en trek ze er niet met je vingers af. Dat beschadigt alleen maar onnodig, gewoon a good clean cut
  zaterdag 2 juni 2007 @ 16:57:49 #137
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_50035428
mijn basilicum staat in bloei, ik wist niet eens dat dat kon!
is dat nadelig voor het eetgehalte van de plant?
  zaterdag 2 juni 2007 @ 19:55:41 #138
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_50040185
een quote uit mijn kruidenboek:

"de witte bloemen zijn bijzaak, dus aarzel niet de bloemstelen weg te halen"

dus...het kan geen kwaad maar ze hebben geen functie. Ik zou ze weghalen zodat de plant lekkere bladeren blijift produceren ipv bloemen waar je nix mee kunt
pi_50058956
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 16:57 schreef MissyMirjaM het volgende:
Een paar stengels met bloemen laten staan, en wachten tot er zaadjes aan komen. Niets leuker als volgend jaar (of wanneer dan ook) daar zelf een pot vol mee te kweken. Zeker weten dat je pesto voor je gevoel dan nog lekkerder smaakt!
Ik heb hier een bos staan die met gemak zo groot is als vier plantjes van de AH. En dat voor noppes (alleen een beetje moeite)!.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  zondag 3 juni 2007 @ 14:36:15 #140
12079 koele
The Koeler, the better
pi_50060143
Ik heb gister ook mn plantenbak gevuld met kruiden, op dit moment peterselie, thijm, waterkers en bieslook! ga zo ff een pepetje ontzaden (tnx en morgen weer verder opzoek naar rucola! in de winkels waar ik geweest ben was de rucola steeds uitverkocht! beetje jammer! zal straks ff een foto maken!
  zondag 3 juni 2007 @ 14:51:51 #141
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_50060639
Mijn basilicumplant heeft fruitvliegjes. Voor de rest doet ie het erg goed, maar omdat het plantje binnen staat, vind ik de vliegjes een beetje vervelend. Weet iemand daar iets tegen?
I am a black hole shitting into the void
pi_50062137
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 16:57 schreef MissyMirjaM het volgende:
nee
en de bloemetjes zijn nog erg lekker en decoratief ook.
  zondag 3 juni 2007 @ 18:15:42 #143
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_50066213
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:58 schreef reclamedoos het volgende:

[..]

Een paar stengels met bloemen laten staan, en wachten tot er zaadjes aan komen. Niets leuker als volgend jaar (of wanneer dan ook) daar zelf een pot vol mee te kweken. Zeker weten dat je pesto voor je gevoel dan nog lekkerder smaakt!
Ik heb hier een bos staan die met gemak zo groot is als vier plantjes van de AH. En dat voor noppes (alleen een beetje moeite)!.
rare vraag, maar wanneer komen er zaadjes dan?
pi_50073945
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:15 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

Op de plek waar de bloemen hebben gezeten (schijnt bij wel meer planten te gebeuren )
pi_50073984
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:51 schreef Gimmick het volgende:
Mijn basilicumplant heeft fruitvliegjes. Voor de rest doet ie het erg goed, maar omdat het plantje binnen staat, vind ik de vliegjes een beetje vervelend. Weet iemand daar iets tegen?
Voor zover ik weet (ben geen bioloog) komen fruitvliegjes af op rijp fruit. Whats in the name.
Zijn het geen vliegende luizen of hoe die beestjes ook heten?
  maandag 4 juni 2007 @ 00:31:16 #146
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_50077916
quote:
Op zondag 3 juni 2007 22:28 schreef reclamedoos het volgende:

[..]

Op de plek waar de bloemen hebben gezeten (schijnt bij wel meer planten te gebeuren )
geen verstand van
zal het in de gaten houden
pi_50092396
Vraag:
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:15 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

Antwoord:
quote:
Op zondag 3 juni 2007 22:28 schreef reclamedoos het volgende:

[..]

(tevens tvp)
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  maandag 4 juni 2007 @ 15:43:09 #148
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_50093295
wanneer? als de bloem is uitgebloeid, in het overblijfsel van de bloem...verschilt een beetje per plant. van de basilicum specifiek weet ik niet....dat moet ik zelf ook nog uitvinden. dit is pas het eerste jaar dat ik een kruidentuintje heb

ik zal trouwens eens foto's maken, alles staat nu op zijn plekje in de voortuin
  maandag 4 juni 2007 @ 17:06:07 #149
88064 Undergod
Houd u van toffees?
pi_50096282
Kan ik rozemarijn eten die ik gebruik voor mijn aardappels in de oven?
het is uit een potje en ik gooi het over de aardappels en in de olijfolie ernaast.
het is gebroken en gedroogde stengeltjes.

Bij voorbaat dank!
Noise is all relative to the silence preceding it
  maandag 4 juni 2007 @ 20:38:24 #150
20330 knuppelhout
ouwe dibbes
pi_50104280
ik ben ook helemaal into kruiden op mn balkon. tot op heden is het assortiment:
salie (lekker trouwens!)
thijm
oregano (die is niet heel erg volop lekker bezig dus als iemand tips heeft...)
2x bieslook
2x peterselie (had n 2e gekocht toen de 1e overleden was, maar dat bleek te reanimeren na wat intensieve watertherapie. De al maanden overleden violen ernaast herrezen ook ineens en hebben zelfs weer bloemen!)
basilicum (poging 2, ik vind dat ze sloom aangroeien als je er wat blaadjes van gebruikt)

verder nog zelf opgekweekt: aardbei in zeer pril stadium, rode peper (die doen het super), cherrytomaatjes in pril stadium
verder nog een experiment met bosui die ik heb herplant en wat teentjes knoflook voor volgend seizoen of evt al in de herfst.

Mijn motto is dan ook: Planten zijn leuk, maar als je ze kan eten zijn ze leuker!
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
  maandag 4 juni 2007 @ 21:47:54 #151
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_50107323
quote:
Op zondag 3 juni 2007 22:30 schreef reclamedoos het volgende:

[..]

Voor zover ik weet (ben geen bioloog) komen fruitvliegjes af op rijp fruit. Whats in the name.
Zijn het geen vliegende luizen of hoe die beestjes ook heten?
Het zijn kleine zwartje vliegjes. Nu heb ik ook geen fruit in huis, dus misschien zitten ze daarom in de basilicum . Ze hingen er echt met eens stuk of vijf omheen. Ik heb een oplossing gevonden, weet alleen niet of het permanent is. Ik heb het plantje voor een tafelventilator gezet. De stevige luchtstroom was te sterk voor de beestjes. Het lijkt te werken.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 08:38:39 #152
165237 Leef
Sunny side up!
pi_50117358
quote:
Op maandag 4 juni 2007 17:06 schreef Undergod het volgende:
Kan ik rozemarijn eten die ik gebruik voor mijn aardappels in de oven?
het is uit een potje en ik gooi het over de aardappels en in de olijfolie ernaast.
het is gebroken en gedroogde stengeltjes.

Bij voorbaat dank!
tuurlijk waarom niet?
al is het natuurlijk waar dat rozemarijnolie op zich krachtig spul is.
.. niet te gebruiken bij zwangerschap (serieus)
  dinsdag 5 juni 2007 @ 08:44:16 #153
165237 Leef
Sunny side up!
pi_50117450
quote:
Op maandag 4 juni 2007 21:47 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Het zijn kleine zwartje vliegjes. Nu heb ik ook geen fruit in huis, dus misschien zitten ze daarom in de basilicum . Ze hingen er echt met eens stuk of vijf omheen. Ik heb een oplossing gevonden, weet alleen niet of het permanent is. Ik heb het plantje voor een tafelventilator gezet. De stevige luchtstroom was te sterk voor de beestjes. Het lijkt te werken.
Een goedkopere en minder luidruchtige oplossing is misschien
pers een paar teentjes knoflook in water en roer flink
knijp er ook nog een citroen in uit
spuit dit over de plant
(dat zijn luchtjes waar vliegen niet van houden)
  dinsdag 5 juni 2007 @ 08:51:46 #154
165237 Leef
Sunny side up!
pi_50117591
quote:
[b]Op maandag 4 juni 2007 20:38 basilicum (poging 2, ik vind dat ze sloom aangroeien als je er wat blaadjes van gebruikt)
Maar blijf er wel van plukken!
De economie van een plant zit in elkaar als de economie van een gezond land: een eenheid met elkaar beconcurrerende delen: bladeren die elkaars zonlicht wegnemen. Dus als je ze plukt, groeit de plant sneller!

Bloemen weghalen, tenzij je per se zaad wilt (of bloemen :-).
Zodra een plant gaat bloeien, gaat alle energie naar de knoppen toe en groeit er (haast) geen blad meer.
En blad (of wortels) zijn bij kruiden juist wat je wilt..
  dinsdag 5 juni 2007 @ 09:30:28 #155
84328 Lllaura
painting pictures
pi_50118368
Ik heb gisteren bij de AH best een flink basilicumplantje gekocht in een zinken emmertje. Ik heb gemerkt dat basilicum het in de keuken niet zo goed doet, dus heb 'm nu lekker buiten in het zonnetje gezet. Op de tuintafel, anders pist de kat er misschien op.

Ben wel van plan om 'm te verpotten. De aarde waar ie nu inzit is vast niet geschikt om in te groeien. Hoop dat ie het blijft doen!
Kleine en domme mensen beleven niets, maar de sterken, van wie veel verwacht wordt, moeten van allerlei doormaken, opdat ze hun krachten leren kennen en gebruiken.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 09:33:37 #156
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_50118450
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:38 schreef knuppelhout het volgende:
ik ben ook helemaal into kruiden op mn balkon. tot op heden is het assortiment:
salie (lekker trouwens!)
thijm
oregano (die is niet heel erg volop lekker bezig dus als iemand tips heeft...)
2x bieslook
2x peterselie (had n 2e gekocht toen de 1e overleden was, maar dat bleek te reanimeren na wat intensieve watertherapie. De al maanden overleden violen ernaast herrezen ook ineens en hebben zelfs weer bloemen!)
basilicum (poging 2, ik vind dat ze sloom aangroeien als je er wat blaadjes van gebruikt)

verder nog zelf opgekweekt: aardbei in zeer pril stadium, rode peper (die doen het super), cherrytomaatjes in pril stadium
verder nog een experiment met bosui die ik heb herplant en wat teentjes knoflook voor volgend seizoen of evt al in de herfst.

Mijn motto is dan ook: Planten zijn leuk, maar als je ze kan eten zijn ze leuker!
in wat voor grond staan ze? bij mij is de oregano van een lullig plantje in twee maanden tijd tot een grote struik gegroeid. Ik heb 'm in een vrij grote zinken kuip (ze houden van ruimt voor hun voetjes )daaronderin heb ik een laagje grof grind gedaan en gaten in de kuip om overtollig water af te voeren. op zich is het een makkelijke plant, gewoon de grond vochtig houden....dus misschien ook maar wat intensieve watertherapie?

welke blaadjes pluk je van de basilicum? het lekkerste zijn natuurlijk de verse jonge blaadjes, maar als je die allemaal gaat plukken blijft er niets over om te groeien. Ik mix het altijd een beetje en knip alleen het topje net boven een okseltje eruit en een paar grotere blaadjes.

die knoflook heb ik een vraagje over....ik heb het wel gekweekt en ze groeien goed (tenminste wat ik bovengronds kan zien) maar volgens mij heb ik ze in véél te ondiepe potten staan. 1 teentje per potje en die is zo'n 15 cm in doorsnee en zo'n 18 cm hoog.....
  dinsdag 5 juni 2007 @ 15:46:54 #157
136239 Spacehamster
You bastards!
pi_50129805
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:33 schreef Puckzzz het volgende:
welke blaadjes pluk je van de basilicum? het lekkerste zijn natuurlijk de verse jonge blaadjes, maar als je die allemaal gaat plukken blijft er niets over om te groeien. Ik mix het altijd een beetje en knip alleen het topje net boven een okseltje eruit en een paar grotere blaadjes.
De truuk is idd om de topjes te plukken....en wel van stengels waar onder het topje nog een stuk zit waar 2 blaadjes naast elkaar ziten. Door hiervan het topje te verwijderen gaat het takje zich splitsten en komt op de plaats van het ene topje 2 topjes.
Dus als je op de juiste manier oogst dan wordt het plantje steeds voller!

Helaas echter wil basilicum onwijs veel licht, want anders gaat ie verwelken of bloeien.
Bloeiende basilicum wordt algauw behoorlijk bitter.
Dus als de basilicum gaat bloeien kun je die maar het beste buiten neerzetten en hopen dat het plantje je tuin vol zaadjes gooit.....of je maakt bij het eerste bloemetje gewoon een pesto van de complete plant terwijl die nog lekker is.
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 15:54:11 #158
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_50130030
of je knipt bij de eerste tekenenen van bloei meteen de bloemstengel weg...mijne staat buiten maar ik ben er elke dag mee bezig ze te verzorgen.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 17:36:06 #159
20330 knuppelhout
ouwe dibbes
pi_50133241
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:30 schreef Lllaura het volgende:
Ik heb gisteren bij de AH best een flink basilicumplantje gekocht in een zinken emmertje. Ik heb gemerkt dat basilicum het in de keuken niet zo goed doet, dus heb 'm nu lekker buiten in het zonnetje gezet. Op de tuintafel, anders pist de kat er misschien op.

Ben wel van plan om 'm te verpotten. De aarde waar ie nu inzit is vast niet geschikt om in te groeien. Hoop dat ie het blijft doen!
dat verpotten moet je idd snel doen. als je die bakjes ziet waarin ze zitten: een en al wortel, geen aarde/pulp meer over om in te groeien.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 20:01:28 #160
136239 Spacehamster
You bastards!
pi_50138495
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 15:54 schreef Puckzzz het volgende:
of je knipt bij de eerste tekenenen van bloei meteen de bloemstengel weg...mijne staat buiten maar ik ben er elke dag mee bezig ze te verzorgen.
Dat is bij mij nooit gelukt. Als ze eenmaal wilden bloeien dan was er geen stoppen meer aan..
Is het jou wel gelukt dan?
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 20:13:21 #161
84328 Lllaura
painting pictures
pi_50138951
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 17:36 schreef knuppelhout het volgende:

[..]

dat verpotten moet je idd snel doen. als je die bakjes ziet waarin ze zitten: een en al wortel, geen aarde/pulp meer over om in te groeien.
Hij is verpot. Thanks!
Kleine en domme mensen beleven niets, maar de sterken, van wie veel verwacht wordt, moeten van allerlei doormaken, opdat ze hun krachten leren kennen en gebruiken.
pi_50140332
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:19 schreef ParanoidEv het volgende:
Als iemand overigens nog iets leuks heeft met 'thee' zetten van/met kruiden, ook leuk!
paar takken rozemarijn in je badwater leggen lekker
  woensdag 6 juni 2007 @ 09:01:06 #163
20330 knuppelhout
ouwe dibbes
pi_50152995
stukkie zalm erbij, en pocheren maar!
  woensdag 6 juni 2007 @ 09:22:01 #164
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_50153449
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 20:01 schreef Spacehamster het volgende:

[..]

Dat is bij mij nooit gelukt. Als ze eenmaal wilden bloeien dan was er geen stoppen meer aan..
Is het jou wel gelukt dan?
't is pas het eerste jaar dat ik een kruidentuin heb. heb al een redelijke basilicum struik. opgebouwd uit drie plantjes van de supermarkt, samen in een grote teil. Ik kan nog geen spoor van beginnende bloei ontdekken, maar misschien komt dat omdat ik er bijna elke dag wat van gebruik?
  vrijdag 8 juni 2007 @ 09:15:34 #165
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_50227760
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 09:22 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

't is pas het eerste jaar dat ik een kruidentuin heb. heb al een redelijke basilicum struik. opgebouwd uit drie plantjes van de supermarkt, samen in een grote teil. Ik kan nog geen spoor van beginnende bloei ontdekken, maar misschien komt dat omdat ik er bijna elke dag wat van gebruik?
diezelfde dag zag ik bloemetjes erin zitten.

Ik heb ze laten zitten, ik heb drie boeken erop nagekeken (ja ik ben een nerd ), er staat nergens dat de basilicum er bitter van wordt. en de bloemetjes schijnen erg lekker in thee te zijn dus
pi_50229295
Wat een leuk topic!
Volgende week krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis (met tuin! ) en daarin wil ik ook wat kruidenplantjes planten. Ben al een tijdje aan het rondkijken in de tuincentra maar heb nog nergens Oregano gevonden. Is dit wel gewoon te koop?
  vrijdag 8 juni 2007 @ 10:33:22 #167
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_50229959
oregano is bij zowat elk tuincentrum wel te koop hoor
pi_50732492
Wat een handig topic zeg Ik heb geen tuin, maar wel een dakterras en daar wil ik wat kruidenplanten potten.

Heb nu alleen een korianderplantje in de vensterbank staan, gekocht bij de Dirk, nadat ik in het Conimex kookboek wel erg veel gerechten tegenkwam met koriander die me lekker leken. Dus vanavond maar eens kijken of het wat is
  vrijdag 22 juni 2007 @ 16:43:26 #169
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_50733794
ik heb beestjes ik zal morgen kijken voor iets bologisch om ze mee weg te krijgen...
  vrijdag 22 juni 2007 @ 16:55:21 #170
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_50734175
ik heb altijd al een eigen kruiden en/of moestuintje gewild, maar ik heb helaas geen tuin. ik las hier ergens dat sommige plantjes het binnen goed doen, dat heb ik dus nooit geweten. Binnenkort maar eens naar het tuincentrum, maar ik vraag me af, welke kruiden zijn geschikt om in de vensterbank binnen te laten groeien?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_50735783
basillicum doet het doorgaans erg goed binnen.
pi_50735831
Is basillicum eigenlijk overjarig? Kun je die aan de gang houden? Ik heb dit jaar voor het eerst gezaaid en heb nu zoveel (nog kijken hoeveel het daadwerkelijk overleeft, maar goed) dat krijg ik nooit in een jaartje op.
  vrijdag 22 juni 2007 @ 18:00:00 #173
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_50736015
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 17:53 schreef DancingPhoebe het volgende:
Is basillicum eigenlijk overjarig? Kun je die aan de gang houden? Ik heb dit jaar voor het eerst gezaaid en heb nu zoveel (nog kijken hoeveel het daadwerkelijk overleeft, maar goed) dat krijg ik nooit in een jaartje op.
invriezen ofzo?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  vrijdag 22 juni 2007 @ 20:42:49 #174
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_50741565
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 16:55 schreef -Mellow- het volgende:
ik heb altijd al een eigen kruiden en/of moestuintje gewild, maar ik heb helaas geen tuin. ik las hier ergens dat sommige plantjes het binnen goed doen, dat heb ik dus nooit geweten. Binnenkort maar eens naar het tuincentrum, maar ik vraag me af, welke kruiden zijn geschikt om in de vensterbank binnen te laten groeien?
ik heb hier badsilicum, en dat gaat echt als een tiet
  zaterdag 23 juni 2007 @ 11:05:18 #175
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_50754559
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 20:42 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

ik heb hier badsilicum, en dat gaat echt als een tiet
binnenkort maar eens naar het tuincentrum dan
pi_50754697
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 16:43 schreef Puckzzz het volgende:
ik heb beestjes ik zal morgen kijken voor iets bologisch om ze mee weg te krijgen...
Als je ergens brandnetels vandaan kunt halen, bosje koken in een beetje water, af laten koelen en (evt met wat ouderwetse groene zeep) in een sproeiflesje en spuiten maar.

En basilicum is idd eenjarig, als je hele bossen hebt zit er maar 1 ding op: pesto maken.
pi_50756543
Ik heb 2 potjes met basilicum staan maar de blaadjes worden steeds geler. Ik geef genoeg water en zon krijgen ze ook genoeg. Het lijkt wel alsof de aarde geen voedingsstoffen meer bevat of misschien is het iets anders. Hoe krijg ik ze weer mooi groen? Ik kan er natuurlijk geen pokon ofzo bijgooien.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 13:02:43 #178
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_50756744
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 12:55 schreef Farenji het volgende:
Ik heb 2 potjes met basilicum staan maar de blaadjes worden steeds geler. Ik geef genoeg water en zon krijgen ze ook genoeg. Het lijkt wel alsof de aarde geen voedingsstoffen meer bevat of misschien is het iets anders. Hoe krijg ik ze weer mooi groen? Ik kan er natuurlijk geen pokon ofzo bijgooien.
Pokon kan wel hoor, is geen probleem. Het is gewoon een meststof. Wil je het puur natuur houden, kun je er droge mestkorrels in gooien. Maar die ruiken een beetje, dus dat is binnenshuis vaak niet zo'n succes.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 13:07:02 #179
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_50756840
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 13:02 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Pokon kan wel hoor, is geen probleem. Het is gewoon een meststof. Wil je het puur natuur houden, kun je er droge mestkorrels in gooien. Maar die ruiken een beetje, dus dat is binnenshuis vaak niet zo'n succes.
Zelfs goekgekeurd door veganisten.
quote:
plantenvoeding
Pokon bio-voedsel is een vloeibare plantenvoeding voor alle planten binnen en buiten, ook is het erg geschikt voor gebruik in de moestuin. Het product is voor 100% samengesteld uit plantenextracten, in de huidige samenstelling is het product dan ook toegestaan voor gebruik in de biologische landbouw. Verkrijgbaar in een fles van 500 ml.
Verder zijn de volgende kunstmesten van Pokon geschikt voor veganisten:

- Pokon geranium
- Pokon plantenvoedsel
- Pokon cactus
- Pokon bonsai
- Pokon orchidee
- Pokon plus voor groene planten
- Pokon plus voor bloeiende planten
- Pokon voedingsstaafjes
- Pokon kalkvoeding
- Pokon vijverkalk
- Pokon coniferenvoeding
- Pokon rhodondendron
- Pokon hortensiavoeding
- Pokon fuchsiavoeding
- Pokon bitterzout
- Pokon perkplantvoeding
- Pokon rozenvoeding
- Pokon gazonvoeding
- Pokon tuinvoeding
- Pokon tuinmest
- Pokon multicote
voedingsstoffen
- Pokon season comfort voedingsstoffen

Ze zijn natuurlijker dan de naam 'kunstmest' doet vermoeden; ze bestaan uit mineralen, carbonaten, nitraten, fosfaten en er zit ureum in (synthetisch). Het merendeel van de stoffen komt gewoon uit mineralen, al dan niet chemisch bewerkt, en ze heten dan ook 'minerale meststoffen'.
http://www.veganisme.org/gi/g55/g55_p18.htm
pi_50757921
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 13:02 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Ik dacht altijd dat pokon bijsmaak gaf, maar het is natuurlijker dan ik dacht. Ik had met pokon de associatie: groen chemisch spul (heb het voor het laatst gezien toen ik nog heel klein was) maar daar klopt blijkbaar weinig van.
pi_50809696
Hoe vaak moet zo'n korianderplant die in de vensterbank staat water hebben?
  maandag 2 juli 2007 @ 20:41:55 #182
170167 kims_mama
Trotse mama van Kim!
pi_51071167
We hebben een klein kruidentuintje. Nu zag ik dat de dille megagroot is geworden. Kan ik dat nog verpotten, of zou hij dan dood gaan? En we hebben ook nog 1 tomaatplantje. Die is ook megagroot. Zou ik die het beste moeten opbinden, of ook in een andere pot verpotten. Die staat tussen de kruiden, is dat erg?
pi_51071476
quote:
Op maandag 2 juli 2007 20:41 schreef kims_mama het volgende:
We hebben een klein kruidentuintje. Nu zag ik dat de dille megagroot is geworden. Kan ik dat nog verpotten, of zou hij dan dood gaan? En we hebben ook nog 1 tomaatplantje. Die is ook megagroot. Zou ik die het beste moeten opbinden, of ook in een andere pot verpotten. Die staat tussen de kruiden, is dat erg?
Zo lang de tomaat geen gele bladeren krijgt, heeft ie het best naar z'n zin. Denk er wel even aan om de tomaat te 'dieven'.
pi_51071658
Ik heb mosterdkers geplant.
Op watten.
Heb net al stiekem geproeft al is t nog niet groot genoeg.

LEKKER!!!

Vrij pittig, mosterd-achtig fris.
Wat een uitvinding.
En na 1 dag ontkiemt het al met 5-7 dagen al te eten.
  maandag 2 juli 2007 @ 21:59:36 #185
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_51074724
inmiddels koriander, basilicum en peterselie plantjes in de vensterbank staan

weet iemand hoe vaak ze water moeten?
pi_51076013
Als de grond droog wordt.
soms 2x per week soms elke dag.
Ligt er ook aan of ze veel zon krijgen.
pi_51076455
nou, ik ben van het weekend bij mn vriend geweest, al die tijd heeft mn korianderplant dus geen water gehad, en nu issie dood
  maandag 2 juli 2007 @ 22:38:03 #188
37769 erodome
Zweefteef
pi_51076517
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:19 schreef ParanoidEv het volgende:
Verse muntthee, verse kamillethee, erg lekker....

Minder lekker, maar wel geweldig, saliethee voor als je last hebt van je mond/tanden, werkt als een tierelier.
Brandnetelthee, heerlijk zuiverend, goed voor de ijzerspiegel in het lichaam.

Je kan zowel gedroogd als vers nemen, bij gedroogd zo'n 2 theelepels nemen per kopje, bij vers een zekere 3 theelepels nemen.
Kokend water erop, kopje afsluiten!!!!!!!! 10 minuten laten trekken en dan drinken....
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 2 juli 2007 @ 22:39:40 #189
37769 erodome
Zweefteef
pi_51076595
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 13:07 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

Daar pissen ze niet

Ik heb katten en katten houden idd van bloembakken, dus mijn kruiden staan in potjes op de buitentafel, in de keuken, op de achtertafel en in bakken aan het afscheidingshekje in mijn tuin.

Zo blijven ze veilig....
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 2 juli 2007 @ 22:42:01 #190
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_51076708
quote:
Op maandag 2 juli 2007 22:39 schreef erodome het volgende:

[..]

Daar pissen ze niet

Ik heb katten en katten houden idd van bloembakken, dus mijn kruiden staan in potjes op de buitentafel, in de keuken, op de achtertafel en in bakken aan het afscheidingshekje in mijn tuin.

Zo blijven ze veilig....
ik ben in de tussentijd alláng verhuisd
  maandag 2 juli 2007 @ 22:47:31 #191
37769 erodome
Zweefteef
pi_51076940
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 12:21 schreef devlinmr het volgende:
Vreemd, 'k zie hier niemand die oregano heeft. Geweldig makkelijke plant en blijft zelfs in de winter redelijk groen en bruikbaar.
verder zelf basilicum (rode en grootbladige), tijm en rozemarijn gezaaid in maart. In een klein kasje buiten in het zonnetje. Groeit allemaal als kool.

oh ja, en natuurlijk dille. Tevens artisjokken geplant, maar die willen nog niet zo.
Ik heb een boel van die gewone keukenkruiden, oregano, peterselie, basilicum, bieslook enz, maar ook dingen als bv lavendel, overheerlijk bij lamsvlees bv, en dingen als salie, niet alleen te gebruiken bij het reinigen van ruimte's voor rituelen, maar ook erg lekker bij varkensvlees.

Heb redelijk wat verse kruiden en nog veel meer gevriesdroogde, van safraan en jeneverbessen tot aan 5 kruidenpoeder(chinees), piri piri en dat soort spul...
  maandag 2 juli 2007 @ 22:56:24 #192
170167 kims_mama
Trotse mama van Kim!
pi_51077320
Nog meer tips voor salie? Die doet het goed hier. Als het ooit nog droog wordt ga ik proberen te dieven bij de tomaatplant. Al vraag ik me af of het nu niet te laat is.
Of kun je beter alleen kruiden bij elkaar hebben?
Is het eik erg als ze door elkaar gaan groeien?
pi_51077969
sommige kruiden verdragen elkaar niet maar welke dat precies zijn weet ik nu even niet.
Salie gebruik ik on kipfilet mee te vullen. (samen met ham en roomkaas ofzo)
Ik vind trouwens dat salie naar wiet smaakt. Zeker als je er kip mee vult.
Nee het smaakt naar zoals wiet ruikt. Snappie?
Nou gebruikte ik dat kruid vroeger regelmatig, het proeft als een herinnering.....
  dinsdag 3 juli 2007 @ 08:26:10 #194
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_51083570
mijn salie doet het juist niet zo goed
pi_51086187
Salie hoef je eigenlijk niks aan te doen en kun je gewoon radicaal terugsnoeien.
  zondag 8 juli 2007 @ 22:46:16 #196
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_51273841
mijn basilicum staat er nogal vertieft bij. kan t misschien zijn dat ik m te veel water heb gegeven?
  zondag 8 juli 2007 @ 22:54:27 #197
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_51274152
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:46 schreef -Mellow- het volgende:
mijn basilicum staat er nogal vertieft bij. kan t misschien zijn dat ik m te veel water heb gegeven?
die van mij heeft echt onwijs veel water nodig juist, dus geen idee?
is de aarde erg nat?
of juist kurkdroog?
die van mij krijgt iedere dag water. (oke, ik vergeet het wel eens, bijna iedere dag )(
  zondag 8 juli 2007 @ 22:57:08 #198
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_51274288
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:54 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

die van mij heeft echt onwijs veel water nodig juist, dus geen idee?
is de aarde erg nat?
of juist kurkdroog?
die van mij krijgt iedere dag water. (oke, ik vergeet het wel eens, bijna iedere dag )(
ja ik geef m ook elke dag water, een paar spuitjes met de plantenspuit, misschien is het dan te weinig?
probleem is wel dat k volgende week een paar dagen weg ben
pi_51274608
Vandaag zag ik dat er in mijn zelf gezaaide basillicum nogal wat blaadjes met zwarte plekjes zaten.

Ik wacht al een tijdje op droog weer, zodat ik die plantjes kan verpotten omdat ze nu echt te weinig ruimte hebben, maar doordat ik alle plantjes met zwarte blaadjes met wortel en al uit de bak heb getrokken hebben de plantjes die overbleven nu wel meer ruimte gekregen. Hopelijk dat die plantjes het overleven en niet ook binnen no time die zwarte blaadjes hebben. Afwachten.
Het rook wel super lekker om boven die bak te hangen!

De kruidenplantjes die ik in het tuincentrum heb gekocht groeien echt bizar snel. Vandaag heb ik van een hoop plantjes de bloemetjes eraf gehaald, maar sommige stelen gaan helemaal hangen omdat ze zo lang en zwaar zijn.
  maandag 9 juli 2007 @ 07:34:12 #200
20330 knuppelhout
ouwe dibbes
pi_51280909
het basilicumseizoen is hier plaatselijk ook op zn end aan het raken: blaadjes worden donkerder en er denk dat er slakken zitten (gaatjes in blaadjes). Verder gaat alles als een trein behalve de oregano.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')