abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48590252
Nou, als je je plant in eerste instantie een beetje door laat groeien tot een aardig formaat, dan kun je er steeds heel wat kruiden uitknippen, en doorgaans groeit het allemaal gewoon weer terug. En de meeste gerechten behoeven nou ook weer niet echt enorme hoeveelheden kruiden. Van dingen die je erg vaak gebruikt (in mijn geval basilicum) kun je er gewoon meerdere planten op nahouden natuurlijk. Voor anderhalve euro heb je een zakje zaden waar je met een beetje geluk twintig planten uithaalt, dus voor de kosten hoef je het niet te laten.
Ik vind het zelf juist zonde om verse kruiden in de supermarkt te moeten kopen, waar je de keuze hebt uit zakjes met piepkleine hoeveelheden of plantjes die na een week al helemaal verlept zijn.
pi_48590269
quote:
Op zondag 22 april 2007 09:06 schreef minilotje het volgende:
Nou, als je je plant in eerste instantie een beetje door laat groeien tot een aardig formaat, dan kun je er steeds heel wat kruiden uitknippen, en doorgaans groeit het allemaal gewoon weer terug. En de meeste gerechten behoeven nou ook weer niet echt enorme hoeveelheden kruiden. Van dingen die je erg vaak gebruikt (in mijn geval basilicum) kun je er gewoon meerdere planten op nahouden natuurlijk. Voor anderhalve euro heb je een zakje zaden waar je met een beetje geluk twintig planten uithaalt, dus voor de kosten hoef je het niet te laten.
Ik vind het zelf juist zonde om verse kruiden in de supermarkt te moeten kopen, waar je de keuze hebt uit zakjes met piepkleine hoeveelheden of plantjes die na een week al helemaal verlept zijn.
true. ik koop ze nu meestal bij turkse winkeltjes. daar kost het veel minder dan bij de appie.

zo'n plantje lijkt me ook wel wat. wist niet dat de zaadjes zo goedkoop waren. heb wel eens plantjes gezien maar die kosten haast evenveel als ik bij de turk kwijt ben voor dezelfde hoeveelheid.
pi_48590282
Gewoon een tuincentrum binnenhobbelen en een keuze maken uit de talloze zaden. Ik heb nu vier verschillende soorten basilicum, twintig zaadjes per pakje, dus potentieel tachtig basilicumplanten voor zes euro!
Maar je moet er ook wel een beetje de lol van inzien hoor. Het laten kiemen van de plantjes, het goed vochtig houden, het overpotten als ze groot genoeg zijn - moeilijk is het niet, maar het is wél meer werk dan gewoon de kruiden kopen.
pi_48590289
quote:
Op zondag 22 april 2007 09:13 schreef minilotje het volgende:
Gewoon een tuincentrum binnenhobbelen en een keuze maken uit de talloze zaden. Ik heb nu vier verschillende soorten basilicum, twintig zaadjes per pakje, dus potentieel tachtig basilicumplanten voor zes euro!
Maar je moet er ook wel een beetje de lol van inzien hoor. Het laten kiemen van de plantjes, het goed vochtig houden, het overpotten als ze groot genoeg zijn - moeilijk is het niet, maar het is wél meer werk dan gewoon de kruiden kopen.
ja maar inderdaad met de charme van dat je het zelf hebt laten opgroeien het lijkt me wel leuk maar het moet niet meer gaan kosten dan als ik het zo koop. ik ga eens bij een tuincentrum kijken binnenkort denk ik
pi_48590306
Ja, als je zo'n plantje aanmoedigt van zaadje tot rijp-voor-in-de-soep, dan heeft dat beslist veel charme! Ik ben er sowieso net een klein kind in, als zaadjes nét de grond in zijn gegaan, dan sprint ik elke morgen vanuit mijn bed meteen naar de vensterbank om te kijken of er al iets groens te zien is.
  zondag 22 april 2007 @ 10:33:04 #126
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_48591090
Ik heb zakjes zaad van de Lidl voor maar 15 cent, dat is toch niet normaal
Jammer alleen dat ze geen munt hadden, ik wil zo graag mijn eigen verse muntthee maken.

Oh minilotje dat doe ik ook! Zo blij als een kind ben ik als er een sprietje boven komt
Levenswerk: Berlijn Blog.
  zondag 22 april 2007 @ 11:33:40 #127
165237 Leef
Sunny side up!
pi_48592365
Pepermuntplantjes kan je anders bij veel winkels kopen hoor. Probeer eens een biologische winkel of een Turk.

Of koop groene munt (menta spicata) als je het krijgen kunt. Dat smaakt het fijnste.
En muntzaad kun je voor een habbekrats bestellen bij Garant zaden (op internet, daar bestel ik ook elk jaar.) Komt het een paar dagen later met de post.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 15:28:33 #128
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_49890489
zo, ik had een tijdje terug een basilicumplantje gehaald bij de lidl, 50 cent, die zijn meestal zo weer dood.
deze had ik een schaaltje met wat aarde gedaan, en die is in korte tijd zó gegroeid, dat ik 'm net heb moeten overpotten
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  FOK!Babe dinsdag 29 mei 2007 @ 15:32:31 #129
11324 shmoopy
pi_49890658
Ik voel een pesto-topic aankomen.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  dinsdag 29 mei 2007 @ 15:37:05 #130
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_49890873
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 15:32 schreef shmoopy het volgende:
Ik voel een pesto-topic aankomen.
ik zat me al meerdere dagen af te vragen wat ik ermee moest gaan doen
  dinsdag 29 mei 2007 @ 22:36:00 #131
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49908326
ik heb een redelijk uitgebreide kruidentuin, ga dit topic morgen eens ff rustig lezen.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  dinsdag 29 mei 2007 @ 23:38:38 #132
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_49910934
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 15:28 schreef MissyMirjaM het volgende:
zo, ik had een tijdje terug een basilicumplantje gehaald bij de lidl, 50 cent, die zijn meestal zo weer dood.
deze had ik een schaaltje met wat aarde gedaan, en die is in korte tijd zó gegroeid, dat ik 'm net heb moeten overpotten
Waarschijnlijk dezelfde lichting plantjes die ik heb.. alleen heb ik hem van de aldi.. en dat ding groeit echt enorm goed

Wat grappig wel
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  woensdag 30 mei 2007 @ 09:41:04 #133
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49916992
ik heb in mijn tuintje momenteel (wordt nog uitgebreid)
tijm
dragon
rozemarijn
oregano
basilicum (lekker veel )
citroenmelisse
kruizemunt
pepermunt
venkel
kervel
bieslook
peterselie
salie
hyssop
bonenkruid(lekker met vlees)
knoflook
marjolein
valeriaan (medicinaal)

nu staat te kiemen:
grote pimpernel
karwij
snijbieslook
goedsbloem (maar die is vrees ik verwaterd )
dille

alleen die kiemers/zaden doen het niet zo goed...ik had de bakken buiten neergezet tijdens het mooie weer, maar te laat naar binnen gebracht dus meer dan de helft is weggeregend

ik zoek nog een recept voor een lekkere rustgevende thee. ik ben momenteel door iets aan het gaan waar ik wat last van onwenningsverschijnselen en onrustig gevoel heb. maar ik weet niet goed hoe ik de thee moet maken. ik weet wel wat ik erin moet doen...heb laatst gewoon een pannetje water opgezet en daar wat citroenmelisse, salie, basilicum, venkel en honing in gedaan. gewoon alles vers, smaakt op zich wel maar misstte toch een beetje een basis theesmaak.
volgende keer gooi ik er ook nog wat munt bij voor de smaak.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  woensdag 30 mei 2007 @ 10:20:14 #134
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_49918174
ik wil ook (zo'n) een tuin
pi_49918312
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 09:41 schreef Puckzzz het volgende:
ik heb in mijn tuintje momenteel (wordt nog uitgebreid)
tijm
dragon
rozemarijn
oregano
basilicum (lekker veel )
citroenmelisse
kruizemunt
pepermunt
venkel
kervel
bieslook
peterselie
salie
hyssop
bonenkruid(lekker met vlees)
knoflook
marjolein
valeriaan (medicinaal)

nu staat te kiemen:
grote pimpernel
karwij
snijbieslook
goedsbloem (maar die is vrees ik verwaterd )
dille

alleen die kiemers/zaden doen het niet zo goed...ik had de bakken buiten neergezet tijdens het mooie weer, maar te laat naar binnen gebracht dus meer dan de helft is weggeregend

ik zoek nog een recept voor een lekkere rustgevende thee. ik ben momenteel door iets aan het gaan waar ik wat last van onwenningsverschijnselen en onrustig gevoel heb. maar ik weet niet goed hoe ik de thee moet maken. ik weet wel wat ik erin moet doen...heb laatst gewoon een pannetje water opgezet en daar wat citroenmelisse, salie, basilicum, venkel en honing in gedaan. gewoon alles vers, smaakt op zich wel maar misstte toch een beetje een basis theesmaak.
volgende keer gooi ik er ook nog wat munt bij voor de smaak.
die pepermunt zou ik persoonlijk alleen in een potje willen. Spul woekert als de nete.
  woensdag 30 mei 2007 @ 10:28:43 #136
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_49918481
weet ik, die hebben wortels die ondergronds de omliggende planten verstikken en het groeien belemmeren of zelfs laten sterven. Bij mij staat alles in potten (zinken bakken/emmers/kuipen etc.)

als het goed is komt vandaag een kuub grind afgeleverd en dan gaan we de tuin pas echt goed inrichten, nu staat alles nog hutje mutje bij elkaar in de achtertuin.

mensen verder geen tips over hoe een écht lekker kopje thee te maken?

oh, en die valeriaan kan ik nog niet gebruiken. daar gebruik je de wortels van en het is nog maar een jong plantje

ow en mensen die moeite hebben een plantje als basilicum van de supermarkt goed te laten groeien...probeer eens een klein laagje grind onder in je bloempot. dat maakt de grond wat 'doorlatender'
over het algemeen zijn kruiden een vrij veerkrachtige plant, wanneer ze een beetje slapjes worden ofzo, gewoon wat extra water, en dode of afstervende bladeren en takken verwijderen zodat ze hun energie in de levende gaan steken.

verder; als je er wat afhaalt om te gaan gebruiken, gebruik dan een scherp schaartje en trek ze er niet met je vingers af. Dat beschadigt alleen maar onnodig, gewoon a good clean cut
  zaterdag 2 juni 2007 @ 16:57:49 #137
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_50035428
mijn basilicum staat in bloei, ik wist niet eens dat dat kon!
is dat nadelig voor het eetgehalte van de plant?
  zaterdag 2 juni 2007 @ 19:55:41 #138
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_50040185
een quote uit mijn kruidenboek:

"de witte bloemen zijn bijzaak, dus aarzel niet de bloemstelen weg te halen"

dus...het kan geen kwaad maar ze hebben geen functie. Ik zou ze weghalen zodat de plant lekkere bladeren blijift produceren ipv bloemen waar je nix mee kunt
pi_50058956
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 16:57 schreef MissyMirjaM het volgende:
Een paar stengels met bloemen laten staan, en wachten tot er zaadjes aan komen. Niets leuker als volgend jaar (of wanneer dan ook) daar zelf een pot vol mee te kweken. Zeker weten dat je pesto voor je gevoel dan nog lekkerder smaakt!
Ik heb hier een bos staan die met gemak zo groot is als vier plantjes van de AH. En dat voor noppes (alleen een beetje moeite)!.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  zondag 3 juni 2007 @ 14:36:15 #140
12079 koele
The Koeler, the better
pi_50060143
Ik heb gister ook mn plantenbak gevuld met kruiden, op dit moment peterselie, thijm, waterkers en bieslook! ga zo ff een pepetje ontzaden (tnx en morgen weer verder opzoek naar rucola! in de winkels waar ik geweest ben was de rucola steeds uitverkocht! beetje jammer! zal straks ff een foto maken!
  zondag 3 juni 2007 @ 14:51:51 #141
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_50060639
Mijn basilicumplant heeft fruitvliegjes. Voor de rest doet ie het erg goed, maar omdat het plantje binnen staat, vind ik de vliegjes een beetje vervelend. Weet iemand daar iets tegen?
I am a black hole shitting into the void
pi_50062137
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 16:57 schreef MissyMirjaM het volgende:
nee
en de bloemetjes zijn nog erg lekker en decoratief ook.
  zondag 3 juni 2007 @ 18:15:42 #143
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_50066213
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:58 schreef reclamedoos het volgende:

[..]

Een paar stengels met bloemen laten staan, en wachten tot er zaadjes aan komen. Niets leuker als volgend jaar (of wanneer dan ook) daar zelf een pot vol mee te kweken. Zeker weten dat je pesto voor je gevoel dan nog lekkerder smaakt!
Ik heb hier een bos staan die met gemak zo groot is als vier plantjes van de AH. En dat voor noppes (alleen een beetje moeite)!.
rare vraag, maar wanneer komen er zaadjes dan?
pi_50073945
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:15 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

Op de plek waar de bloemen hebben gezeten (schijnt bij wel meer planten te gebeuren )
pi_50073984
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:51 schreef Gimmick het volgende:
Mijn basilicumplant heeft fruitvliegjes. Voor de rest doet ie het erg goed, maar omdat het plantje binnen staat, vind ik de vliegjes een beetje vervelend. Weet iemand daar iets tegen?
Voor zover ik weet (ben geen bioloog) komen fruitvliegjes af op rijp fruit. Whats in the name.
Zijn het geen vliegende luizen of hoe die beestjes ook heten?
  maandag 4 juni 2007 @ 00:31:16 #146
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_50077916
quote:
Op zondag 3 juni 2007 22:28 schreef reclamedoos het volgende:

[..]

Op de plek waar de bloemen hebben gezeten (schijnt bij wel meer planten te gebeuren )
geen verstand van
zal het in de gaten houden
pi_50092396
Vraag:
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:15 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

Antwoord:
quote:
Op zondag 3 juni 2007 22:28 schreef reclamedoos het volgende:

[..]

(tevens tvp)
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  maandag 4 juni 2007 @ 15:43:09 #148
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_50093295
wanneer? als de bloem is uitgebloeid, in het overblijfsel van de bloem...verschilt een beetje per plant. van de basilicum specifiek weet ik niet....dat moet ik zelf ook nog uitvinden. dit is pas het eerste jaar dat ik een kruidentuintje heb

ik zal trouwens eens foto's maken, alles staat nu op zijn plekje in de voortuin
  maandag 4 juni 2007 @ 17:06:07 #149
88064 Undergod
Houd u van toffees?
pi_50096282
Kan ik rozemarijn eten die ik gebruik voor mijn aardappels in de oven?
het is uit een potje en ik gooi het over de aardappels en in de olijfolie ernaast.
het is gebroken en gedroogde stengeltjes.

Bij voorbaat dank!
Noise is all relative to the silence preceding it
  maandag 4 juni 2007 @ 20:38:24 #150
20330 knuppelhout
ouwe dibbes
pi_50104280
ik ben ook helemaal into kruiden op mn balkon. tot op heden is het assortiment:
salie (lekker trouwens!)
thijm
oregano (die is niet heel erg volop lekker bezig dus als iemand tips heeft...)
2x bieslook
2x peterselie (had n 2e gekocht toen de 1e overleden was, maar dat bleek te reanimeren na wat intensieve watertherapie. De al maanden overleden violen ernaast herrezen ook ineens en hebben zelfs weer bloemen!)
basilicum (poging 2, ik vind dat ze sloom aangroeien als je er wat blaadjes van gebruikt)

verder nog zelf opgekweekt: aardbei in zeer pril stadium, rode peper (die doen het super), cherrytomaatjes in pril stadium
verder nog een experiment met bosui die ik heb herplant en wat teentjes knoflook voor volgend seizoen of evt al in de herfst.

Mijn motto is dan ook: Planten zijn leuk, maar als je ze kan eten zijn ze leuker!
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')