true. ik koop ze nu meestal bij turkse winkeltjes. daar kost het veel minder dan bij de appie.quote:Op zondag 22 april 2007 09:06 schreef minilotje het volgende:
Nou, als je je plant in eerste instantie een beetje door laat groeien tot een aardig formaat, dan kun je er steeds heel wat kruiden uitknippen, en doorgaans groeit het allemaal gewoon weer terug. En de meeste gerechten behoeven nou ook weer niet echt enorme hoeveelheden kruiden. Van dingen die je erg vaak gebruikt (in mijn geval basilicum) kun je er gewoon meerdere planten op nahouden natuurlijk. Voor anderhalve euro heb je een zakje zaden waar je met een beetje geluk twintig planten uithaalt, dus voor de kosten hoef je het niet te laten.![]()
Ik vind het zelf juist zonde om verse kruiden in de supermarkt te moeten kopen, waar je de keuze hebt uit zakjes met piepkleine hoeveelheden of plantjes die na een week al helemaal verlept zijn.
ja maar inderdaad met de charme van dat je het zelf hebt laten opgroeienquote:Op zondag 22 april 2007 09:13 schreef minilotje het volgende:
Gewoon een tuincentrum binnenhobbelen en een keuze maken uit de talloze zaden. Ik heb nu vier verschillende soorten basilicum, twintig zaadjes per pakje, dus potentieel tachtig basilicumplanten voor zes euro!![]()
Maar je moet er ook wel een beetje de lol van inzien hoor. Het laten kiemen van de plantjes, het goed vochtig houden, het overpotten als ze groot genoeg zijn - moeilijk is het niet, maar het is wél meer werk dan gewoon de kruiden kopen.
Waarschijnlijk dezelfde lichting plantjes die ik heb.. alleen heb ik hem van de aldi.. en dat ding groeit echt enorm goedquote:Op dinsdag 29 mei 2007 15:28 schreef MissyMirjaM het volgende:
zo, ik had een tijdje terug een basilicumplantje gehaald bij de lidl, 50 cent, die zijn meestal zo weer dood.
deze had ik een schaaltje met wat aarde gedaan, en die is in korte tijd zó gegroeid, dat ik 'm net heb moeten overpotten
die pepermunt zou ik persoonlijk alleen in een potje willen. Spul woekert als de nete.quote:Op woensdag 30 mei 2007 09:41 schreef Puckzzz het volgende:
ik heb in mijn tuintje momenteel (wordt nog uitgebreid)
tijm
dragon
rozemarijn
oregano
basilicum (lekker veel)
citroenmelisse
kruizemunt
pepermunt
venkel
kervel
bieslook
peterselie
salie
hyssop
bonenkruid(lekker met vlees)
knoflook
marjolein
valeriaan (medicinaal)
nu staat te kiemen:
grote pimpernel
karwij
snijbieslook
goedsbloem (maar die is vrees ik verwaterd)
dille
alleen die kiemers/zaden doen het niet zo goed...ik had de bakken buiten neergezet tijdens het mooie weer, maar te laat naar binnen gebracht dus meer dan de helft is weggeregend
ik zoek nog een recept voor een lekkere rustgevende thee. ik ben momenteel door iets aan het gaan waar ik wat last van onwenningsverschijnselen en onrustig gevoel heb. maar ik weet niet goed hoe ik de thee moet maken. ik weet wel wat ik erin moet doen...heb laatst gewoon een pannetje water opgezet en daar wat citroenmelisse, salie, basilicum, venkel en honing in gedaan. gewoon alles vers, smaakt op zich wel maar misstte toch een beetje een basis theesmaak.
volgende keer gooi ik er ook nog wat munt bij voor de smaak.
Een paar stengels met bloemen laten staan, en wachten tot er zaadjes aan komen. Niets leuker als volgend jaar (of wanneer dan ook) daar zelf een pot vol mee te kweken. Zeker weten dat je pesto voor je gevoel dan nog lekkerder smaakt!quote:Op zaterdag 2 juni 2007 16:57 schreef MissyMirjaM het volgende:
mijn basilicum staat in bloei, ik wist niet eens dat dat kon!
is dat nadelig voor het eetgehalte van de plant?
neequote:Op zaterdag 2 juni 2007 16:57 schreef MissyMirjaM het volgende:
mijn basilicum staat in bloei, ik wist niet eens dat dat kon!
is dat nadelig voor het eetgehalte van de plant?
rare vraag, maar wanneer komen er zaadjes dan?quote:Op zondag 3 juni 2007 13:58 schreef reclamedoos het volgende:
[..]
Een paar stengels met bloemen laten staan, en wachten tot er zaadjes aan komen. Niets leuker als volgend jaar (of wanneer dan ook) daar zelf een pot vol mee te kweken. Zeker weten dat je pesto voor je gevoel dan nog lekkerder smaakt!
Ik heb hier een bos staan die met gemak zo groot is als vier plantjes van de AH. En dat voor noppes (alleen een beetje moeite)!.
Op de plek waar de bloemen hebben gezeten (schijnt bij wel meer planten te gebeurenquote:Op zondag 3 juni 2007 18:15 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
rare vraag, maar wanneer komen er zaadjes dan?
Voor zover ik weet (ben geen bioloog) komen fruitvliegjes af op rijp fruit. Whats in the name.quote:Op zondag 3 juni 2007 14:51 schreef Gimmick het volgende:
Mijn basilicumplant heeft fruitvliegjes. Voor de rest doet ie het erg goed, maar omdat het plantje binnen staat, vind ik de vliegjes een beetje vervelend. Weet iemand daar iets tegen?
geen verstand vanquote:Op zondag 3 juni 2007 22:28 schreef reclamedoos het volgende:
[..]
Op de plek waar de bloemen hebben gezeten (schijnt bij wel meer planten te gebeuren)
Antwoord:quote:Op zondag 3 juni 2007 18:15 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
rare vraag, maar wanneer komen er zaadjes dan?
quote:Op zondag 3 juni 2007 22:28 schreef reclamedoos het volgende:
[..]
Op de plek waar de bloemen hebben gezeten (schijnt bij wel meer planten te gebeuren)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |