abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80681694
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_80690361
Mijn basilicumblaadjes worden nu gigantisch groot.

Ik haal ze er maar af als ze zo groot worden. Is dit normaal?
pi_80690388
quote:
Op zondag 25 april 2010 12:07 schreef Underdoggy het volgende:
Mijn basilicumblaadjes worden nu gigantisch groot.

[ afbeelding ]

Ik haal ze er maar af als ze zo groot worden. Is dit normaal?
verse kleintjes zijn lekkerder om te gebruiken.

edit: foto's zijn altijd tof. nog foto's van je hele plant?
pi_80692920
hij is nog redelijk klein. Dit is net nadat ik die bladeren eraf heb gehaald.
Ik had flink wat zaadjes gepland in deze pot maar er is maar 1 uitgekomen (was nog wat te koud in de vensterbank).Echter haal ik er wel 2x per week van deze grote bladeren af en hij groeit al kool

pi_80693192
Hee grappig, dit topic kende ik niet. Ik heb momenteel koreander, rode basilicum, peterselie, dille, lente-ui en worteltjes uitstaan. Ui en wortel naast elkaar, want de uienvlieg verjaagt de wortelvlieg en andersom. Misschien al 12 keer gezegd maar dan nog maar een keertje

Vorig jaar hele maaltijden uit de tuin gehaald , alleen hadden we toen nog geen koreander. Da's toch gewoon een soort peterselie qua kweek en waterbehoefte?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_80747502
Vandaag lavendel, tijm en munt geplant en basilicum en salie gezaaid.
M'n vorige tijm en marjolein zijn helaas tijdens m'n vakantie verdorst, dus die zijn geplukt en in een potje gedaan.
Verder ook nog wat snijbiet en een tomaat in een pot gezaaid cq. gepland.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_80747576
quote:
Op maandag 23 november 2009 12:07 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Nee, Lavendel met aardbeienijs
of in de crème brulée, net zoals rozemarijn
pi_80820826
quote:
Op maandag 20 juni 2005 22:19 schreef ParanoidEv het volgende:
Als iemand overigens nog iets leuks heeft met 'thee' zetten van/met kruiden, ook leuk!
Citroenmelisse, kaneel, zoethout, lavendel, rozemarijn, rozenblad, ... net wat je in huis hebt in je zeeteefje doen en thee van trekken. Combi die ik net opnoemde is erg lekker zoetig/herfstig, in deze tijd van het jaar misschien wat misplaatst
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_80925313
Tjongejonge, zojuist een heerlijke tomatensalade gemaakt met zelf gezaaide basilicum, kom ik er op het einde achter dat er allemaal witte beestjes in de basilicum zitten...Lijkt wel bladluis ofzo. Meteen de andere planten in de keuken nagekeken (staat nog meer basilicum maar ook paprika en tomaat) en die zitten ook helemaal onder Snap er niks van, dit heb ik nog nooit eerder gehad in de keuken. Nu kan ik wel een spray tegen bladluis kopen maar is het daarna dan nog wel eetbaar?
pi_80925568
quote:
Op zondag 2 mei 2010 11:22 schreef Susanne81 het volgende:
Tjongejonge, zojuist een heerlijke tomatensalade gemaakt met zelf gezaaide basilicum, kom ik er op het einde achter dat er allemaal witte beestjes in de basilicum zitten...Lijkt wel bladluis ofzo. Meteen de andere planten in de keuken nagekeken (staat nog meer basilicum maar ook paprika en tomaat) en die zitten ook helemaal onder Snap er niks van, dit heb ik nog nooit eerder gehad in de keuken. Nu kan ik wel een spray tegen bladluis kopen maar is het daarna dan nog wel eetbaar?
Is het spint?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spint_(mijt)
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_80925899
quote:
Op zondag 2 mei 2010 11:30 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Is het spint?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spint_(mijt)
Dat zou ook weleens kunnen ja. Ik heb ook sinds kort de paprikaplant pas, daarvoor had ik nooit last van ongedierte terwijl ik wel altijd basilicum heb staan. Ik ben bang dat het dus van die paprika afkomt....

Ik kan op de site van bijvoorbeeld Bayer wel gif vinden tegen Spint of bladluis maar ik vraag me af of ik de plantjes daarna nog kan blijven gebruiken. Ik durf er op deze manier namelijk niet echt van te eten...
  zondag 2 mei 2010 @ 12:36:15 #262
277212 stavromulabeta
LOAD "$",8,1
pi_80927499
quote:
Op zondag 2 mei 2010 11:41 schreef Susanne81 het volgende:

[..]

Dat zou ook weleens kunnen ja. Ik heb ook sinds kort de paprikaplant pas, daarvoor had ik nooit last van ongedierte terwijl ik wel altijd basilicum heb staan. Ik ben bang dat het dus van die paprika afkomt....

Ik kan op de site van bijvoorbeeld Bayer wel gif vinden tegen Spint of bladluis maar ik vraag me af of ik de plantjes daarna nog kan blijven gebruiken. Ik durf er op deze manier namelijk niet echt van te eten...
Er zijn middelen op basis van afbreekbare oliën, waardoor de pantser van het beestje oplost. Na een aantal dagen is de olie op de plant dan weer afgebroken. Ik heb het ook wel eens gebruikt en de kruiden daarna (zeg minimaal 2 weken na het bespuiten) gewoon gegeten. En tot nu toe leef ik nog! Van kruiden gebruik je ook maar vrij kleine hoeveelheden, dus de hoeveelheid bestrijdingsmiddel die je dan binnen krijgt, zal ook wel meevallen. Als je er complete kolen mee gaat inspuiten zou ik wat beter oppassen.

Trouwens werkt afspoelen onder lauw water vaak ook om de meeste beesten eraf te krijgen.
  zondag 2 mei 2010 @ 12:52:29 #263
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_80928041
Bladluis kun je toch gewoon eten?
Wie weet dat eigenlijk? Want googelen is ondoenlijk, lijkt het.
  zondag 2 mei 2010 @ 13:01:04 #264
277212 stavromulabeta
LOAD "$",8,1
pi_80928364
quote:
Op zondag 2 mei 2010 12:52 schreef RobinOok het volgende:
Natuurlijk kun je bladluis gewoon eten. Het is nog gezond ook, want het zit boordevol eiwitten. Maar smakelijk is dan weer iets anders...
pi_80928967
quote:
Op zondag 2 mei 2010 12:52 schreef RobinOok het volgende:
Bedankt voor alle reacties!
En ik geloof best dat je bladluis kan eten maar ik vind het niet echt een smakelijk idee. Bovendien ben ik vegatarier dus gooi ik het daar maar op
pi_80940213
quote:
Op zondag 25 april 2010 13:35 schreef Underdoggy het volgende:
hij is nog redelijk klein. Dit is net nadat ik die bladeren eraf heb gehaald.
Ik had flink wat zaadjes gepland in deze pot maar er is maar 1 uitgekomen (was nog wat te koud in de vensterbank).Echter haal ik er wel 2x per week van deze grote bladeren af en hij groeit al kool

[ afbeelding ]
Grappig, ik heb precies hetzelfde potje (Intratuin) en bij mij zijn er maar twee zaadjes uitgekomen! Zijn nu nog ieniemini maar ik hoop dat ze zo groot worden als die van jou!
pi_80956100
quote:
Op zondag 2 mei 2010 11:41 schreef Susanne81 het volgende:

[..]

eerst een huis-tuin-keuken middeltje gebruiken? water met groene zeep erop spuiten met een plantenspuit schijnt te werken. of water, groene zeep en spiritus maar ik weet niet of het met spiritus erbij nog goed eetbaar is.
pi_80962996
Dit topic eens even doorlezen want dat lijkt me ook wel wat al die tips.
pi_87706373
ik heb dit weekend 3 potjes gekocht met daarin zakjes grond en zakje zaadjes (peterselie, basilicum en bieslook).
net de potjes met grond gevuld en zaadjes gezaaid en bij het raam gezet. vraag me alleen af of dit wel een goede plek is. de zon staat nooit op het raam waardoor de rest van de kamer vrij donker is.
maar er zit ook een verwarming onder het raam.
pi_87707107
en nog ff een foto.

is direct mijn geweldige uitzicht te zien, vandaar dus geen direct zonlicht.

de potjes voelen nu helemaal vochtig aan, is dat normaal? teveel water gegeven?
hoeveel water moeten de plantjes ongeveer hebben? is dagelijks vochtig maken met de plantenspuit genoeg of beter een scheut water?
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 18:27:29 #271
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_87722957
peterselie en basilicum hebben graag veel water en zonlicht. Potjes moeten juist vochtig blijven.

Denk dat het met bieslook ongeveer hetzelfde is, maar weet ik niet zeker want ik vind bieslook vies.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_87745853
een scheut water dan maar.
maar die radiator onder het raam, moet ik me daar nog zorgen om maken?

en plastic zakje om de bovenkant. bij de ene site word het aangeraden bij de ander afgeraden.
(ik heb dus echt geen ervaring met plantjes binnen en al helemaal niet met kruiden)
  maandag 25 oktober 2010 @ 17:03:35 #273
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_87942975
plastic zakjes is vooral handig om zaadjes te laten kiemen, dus om een soort kas te creeeren. Kan ook als de plantjes nog heel jong zijn, om ze een goed begin te geven. Als het echt al een plant is kan je ze beter in een kas zetten, of gewoon los in de vensterbank

Met de radiator gewoon oppassen dat de plantjes niet te droog worden. Je kan altijd extra water geven.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  maandag 25 oktober 2010 @ 20:01:20 #274
97745 Thorical
finding a way
pi_87950296
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 11:32 schreef loecje het volgende:
ik heb dit weekend 3 potjes gekocht met daarin zakjes grond en zakje zaadjes (peterselie, basilicum en bieslook).
net de potjes met grond gevuld en zaadjes gezaaid en bij het raam gezet. vraag me alleen af of dit wel een goede plek is. de zon staat nooit op het raam waardoor de rest van de kamer vrij donker is.
maar er zit ook een verwarming onder het raam.
Ik hoop voor je dat het nog wat wordt.
Planten doe ik meestal als de dagen weer langer beginnen te worden.
pi_87950880
Bij mij lukte het afgelopen voorjaar maar matig met weinig zonlicht, ik kreeg wel een hoop peterselie maar vrij bleek en niet zo heel smaakvol.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')