abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51288564
wij snijden dan schijfjes van de djahe om smaak aan het eten te geven.net als verse sereh,gewoon stukjes van de stengels erbij doen.maar die eet je dan ook weer niet op.
  Redactie Games dinsdag 24 juli 2007 @ 15:03:40 #206
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_51784153
Even dit topic in gedachten houden, wil binnenkort wat plantjes voor m'n ouders gaan halen..
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_51785727
Kun je gember goed thuis kweken?
'Standaard' plantjes als bieslook en peterselie wist ik wel.
Hypermediocrity
pi_51786295
quote:
Op maandag 9 juli 2007 12:44 schreef E-Z-R-A het volgende:
sinds kort ik heb mijn kruidjes uitgebreid met sereh en djahe.heerlijk om mee te koken .mijn knoflookje komt ook langzaam op.
Waar heb je die Sereh vandaan? Die wil ik ook wel in mn tuin, want die is slecht vers te krijgen hier in de buurt.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  dinsdag 24 juli 2007 @ 23:06:58 #209
20330 knuppelhout
ouwe dibbes
pi_51801676
citroengras lijkt me ook echt goed!
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_51802912
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 16:12 schreef reclamedoos het volgende:

[..]

Waar heb je die Sereh vandaan? Die wil ik ook wel in mn tuin, want die is slecht vers te krijgen hier in de buurt.
sereh heb ik hier bij de toko gekocht.
eerst in water laten staan ( niets van aan trekken als ze een beetje bruin worden,dat deden ze bij mij namelijk ,) tot er genoeg wortel aan zat en toen in de aarde.
veel zon en lekker nat.
bij mij staat íe voor een raam met veel zon,geen idee of íe het buiten ook uithoudt?
heb me laten vertellen dat hij slecht tegen tocht kan,maar zou het eerlijk gezegt niet weten.
pi_51807647
beetje zoiets als t opkweken van een bosuitje dus
  woensdag 25 juli 2007 @ 10:40:33 #212
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_51810237
een paar dagen zo zonder water vinden ze niet fijn, lastig in de vakantie.
maar tegenwoordig geef ik ze meer water dan eerst, ik heb gemerkt dat peterselie, koriander en basilicumplantjes veel drinken
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_51828055
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 15:53 schreef Razorfist het volgende:
Kun je gember goed thuis kweken?
'Standaard' plantjes als bieslook en peterselie wist ik wel.
gember kan goed gehouden worden in een pot.
gewoon een stukje van je gember afbreken en in een pot aarde stoppen.
ik ga hetzelfde met mijn loas doen.
pi_51959882
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 10:40 schreef -Mellow- het volgende:
een paar dagen zo zonder water vinden ze niet fijn, lastig in de vakantie.
maar tegenwoordig geef ik ze meer water dan eerst, ik heb gemerkt dat peterselie, koriander en basilicumplantjes veel drinken
Bij buitenplanten vul ik vaak een fles met water en druk deze met de opening in de grond. Deze zal langzaam leeglopen en ervoor zorgen dat de planten de vakantie doorkomen...
Dulce de leche!
  maandag 30 juli 2007 @ 15:54:52 #215
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_51962044
mijn krijgen juist een tikje te veel water met al deze regen. ze staan er niet echt florisant bij
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_51966019
Ik verwacht dat hier de kruiden-kenners zitten, vandaar mijn enigszins offtopic vraag:

Onze plaatselijke Turk verkoopt als kruiden ondermeer rode basilicum, lavendel en dragon. Ik ben hogelijk geintrigeerd natuurlijk, maar wat doe je daar nou mee?

Tis een vieze oplichter, maar hij heeft een fantastisch assortiment
pi_51966147
quote:
Op maandag 30 juli 2007 18:33 schreef ColdFeet het volgende:
Ik verwacht dat hier de kruiden-kenners zitten, vandaar mijn enigszins offtopic vraag:

Onze plaatselijke Turk verkoopt als kruiden ondermeer rode basilicum, lavendel en dragon. Ik ben hogelijk geintrigeerd natuurlijk, maar wat doe je daar nou mee?

Basilicum (rood of groen) kan door Italiaanse sauzen, of met dingen met tomaat, door sla enz.
Dragon is ontzettend lekker in een sausje, en dat over vlees.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_51966825
Rode smaakt hetzelfde als groene? Ik vond t zo door het plastic heen heel anders ruiken nl. En ja, ik ben bekend met de toepassingen van 'gewone' basilicum hoor

Dragonsaus dus. Romig sausje? Zit er geen dragon in bearnaise?

Danke iig
  maandag 30 juli 2007 @ 20:11:13 #219
97745 Thorical
finding a way
pi_51968845
quote:

Rode basilicum wordt toch ook wel Thaise basilicum genoemd?
Dragon ik gebruik het nooit maar wordt ook de mediterrane keuken gebruikt.
Lavendel ken ik niet als keukenkruid maar mijn vrouw verstopt overal zakjes gedroogde lavendel.
In bed, de linnenkast, de auto tussen mijn kleren etc.
  maandag 30 juli 2007 @ 21:37:48 #220
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_51971707
rode basilicum heeft volgens mij meer een anijs/drop smaak...
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_51972084
Nou weet je, ik ga het gewoon een keertje kopen! Ik hou jullie op de hoogte!
  dinsdag 31 juli 2007 @ 00:26:31 #222
20330 knuppelhout
ouwe dibbes
pi_51977043
quote:
Op maandag 30 juli 2007 19:06 schreef ColdFeet het volgende:
Rode smaakt hetzelfde als groene? Ik vond t zo door het plastic heen heel anders ruiken nl. En ja, ik ben bekend met de toepassingen van 'gewone' basilicum hoor

Dragonsaus dus. Romig sausje? Zit er geen dragon in bearnaise?

Danke iig
dragon is bijzonder lekker in een vinaigrette. Er bestaat ook dragon-azijn, wat een culinair hoogstandje kan zijn als je ervan houdt. Het past bijvoorbeeld erg goed bij avocado e.d.
dragon zit ook wel vaker in salades en sommige sauzen.
Heerlijk kruid, maar.... wees er zuinig mee anders proef je helemaal niks meer behalve dragon
  dinsdag 31 juli 2007 @ 04:34:46 #223
165237 Leef
Sunny side up!
pi_51979542
quote:
Lavendel heeft (omdat het taai is en een heel sterke bittere smaak heeft) maar weinig culinaire toepassingen. Je gebruikt het idd meer voor geurbuiltjes, om eau de toilette te maken etc.
Maar ik heb het wel eens iemand in de keuken zien gebruiken in bouquet garni (een zakje kruiden wat je in de pan mee laat koken en na het koken verwijdert.)
  maandag 23 november 2009 @ 09:28:41 #224
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_74931842
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 08:44 schreef Leef het volgende:

[..]

Een goedkopere en minder luidruchtige oplossing is misschien
pers een paar teentjes knoflook in water en roer flink
knijp er ook nog een citroen in uit
spuit dit over de plant
(dat zijn luchtjes waar vliegen niet van houden)
quote:
» Er is al 845 dagen niet in dit topic gepost!

Sorry voor de kutkick, maar ik heb een soortgelijk probleem als Gimmick destijds (kleine vliegjes). Alleen nu zitten de vliegjes niet in de basilicum, maar in de Bieslook. Het lijkt mij dat knoflook dan niet helpt....

Het zijn overigens zeker geen fruitvliegjes, maar kleine slome, weke, vlekveroorzakende beestjes die nog niet de moeite nemen om weg te vliegen als je de buurman kapot mept

Suggesties, anyone??!?
I follow you......but not on Twitter
  maandag 23 november 2009 @ 10:04:59 #225
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_74932541
Ik zou het plantje maar weggooien. Nieuwe kopen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_74933775
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 04:34 schreef Leef het volgende:

[..]

Lavendel heeft (omdat het taai is en een heel sterke bittere smaak heeft) maar weinig culinaire toepassingen. Je gebruikt het idd meer voor geurbuiltjes, om eau de toilette te maken etc.
Maar ik heb het wel eens iemand in de keuken zien gebruiken in bouquet garni (een zakje kruiden wat je in de pan mee laat koken en na het koken verwijdert.)
Lavendel past anders erg goed bij lamsvlees, net als kaneel
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_74934281
quote:
Op maandag 23 november 2009 11:01 schreef erodome het volgende:

[..]

Lavendel past anders erg goed bij lamsvlees, net als kaneel
En aardbeien ijs
En cola (is althans 1 van de ingredienten in cola)
pi_74934465
Lamsvlees met aardbeienijs!
Wat voor combi?
Hebben we het hier over plantjes.?

Ik zou trouwens de bieslook buiten zetten en gewoon blijven gebruiken.
pi_74935497
quote:
Op maandag 23 november 2009 11:27 schreef kabouter.muts het volgende:
Lamsvlees met aardbeienijs!

Nee, Lavendel met aardbeienijs
  maandag 23 november 2009 @ 12:58:52 #230
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_74936763
quote:
Op maandag 23 november 2009 10:04 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou het plantje maar weggooien. Nieuwe kopen.
Dat lost het probleem niet op, want "ze" komen steeds terug
I follow you......but not on Twitter
  donderdag 26 november 2009 @ 14:15:25 #231
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75019623
Van de week in een Duitse supermarkt een paar potjes met kruidenplantjes gezien. Voor 1,70 per stuk. Dat is minder dan de AH voor één bakje verse kruiden vraagt volgens mij Ik moet alleen eens gaan kijken waar ik ze neer ga zetten, geen tuin en geen vensterbank

Ik las hierboven dat dit soort plantjes niet om te planten zijn maar om 'direct' te gebruiken, dat lijkt me prima, alleen, hoe snel is 'direct'?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_78306895
Iemand enig idee hoe ik Thaise Basilicum kan bewaren? Gister een berg gekocht bij de toko, maar dat krijg ik nooit in een paar dagen op en na een paar dagen wordt het zwart.
Het zijn trouwens gewoon afgeknipte takken ofzo.

En mijn koriander, daar zitten nog wortels aan. Gaat dat goed als ik die in een vaasje zet? Of kan ik die het beste ingraven in aarde en in een pot zetten?
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_78310903
quote:
Op maandag 22 februari 2010 15:47 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Iemand enig idee hoe ik Thaise Basilicum kan bewaren? Gister een berg gekocht bij de toko, maar dat krijg ik nooit in een paar dagen op en na een paar dagen wordt het zwart.
Het zijn trouwens gewoon afgeknipte takken ofzo.

En mijn koriander, daar zitten nog wortels aan. Gaat dat goed als ik die in een vaasje zet? Of kan ik die het beste ingraven in aarde en in een pot zetten?
In een bakje met water zetten en een plastic zakje eroverheen. Blijft het in elk geval al een stuk langer goed.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_78313586
Of invriezen. Dat werkt ook prima.
  maandag 22 februari 2010 @ 19:27:05 #235
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_78314787
In afgesloten zakje of tupperware bakje blijft de koriander nog wel een week of iets langer goed. De Thaise basilicum verwelkt bij mij redelijk snel, soms al na 2 dagen. In vaasjes zetten lijkt me geen verbetering, maar ik hoor het graag als het wel werkt.
  woensdag 14 april 2010 @ 16:13:15 #236
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_80308637
Schopje. Inmiddels twee van die plantjes gekocht, basilicum en orgeno. Waar kan ik deze nu het beste neerzetten? Binnen zonder direct zonlicht, buiten onder een afdak of gewoon helemaal buiten?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_80318696
Oregano kan naar buiten.
Basilicum moet voorlopig binnen blijven. Die gaat het buiten echt niet zo goed doen.
pi_80329186
Ik heb rozemarijn in de keuken, en die begint aardig te groeien. Maar op de nieywere blaadjed zit een soort wittig stof/poeder. Heeft iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn...?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 15 april 2010 @ 01:03:20 #239
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_80330494
ik heb ook een rozemarijnplantje, maar ik heb geen idee hoeveel water ie moet. Ik doe t drie keer per week, maar hij is vaak heel droog.

Iemand?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_80330792
quote:
Op donderdag 15 april 2010 01:03 schreef -Mellow- het volgende:
ik heb ook een rozemarijnplantje, maar ik heb geen idee hoeveel water ie moet. Ik doe t drie keer per week, maar hij is vaak heel droog.

Iemand?
ik geef die van mij bijna iedere dag wel wat water, de aarde is vaak droog, kennelijk drinkt hij veel
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_80331051
Ik heb twee bakken van 60 bij 40cm ongeveer. In de ene heb ik bieslook wat elk jaar in de lente weer begint te groeien en een bak met rozemarijn. De rozemarijn was een behoorlijke struik maar die heb ik van de week flink lopen snoeien. Zag er niet meer oké uit na een strenge winter.

Zelf gekweekte basilicum gaat meestal fout. Peterselie (gewone en krul) zaai ik elk jaar weer opnieuw, erg makkelijk te onderhouden. Tijm (ook zelf zaaien) is ook een makkelijke plant. Dit jaar heb ik ook marjolein/oregano gezaaid, eens kijken hoe dat gaat. En morgen ga ik dille zaaien
  donderdag 15 april 2010 @ 09:30:13 #242
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_80333312
quote:
Op woensdag 14 april 2010 20:28 schreef Oceanonix het volgende:
Oregano kan naar buiten.
Kan, maar is het ook beter? Ik kan ze ook beide voor de vensterbank laten staan, geen direct zonlicht maar wel daglicht, en iedere dag een beetje water geven, als dat beter is.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 16 april 2010 @ 09:27:04 #243
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_80373370
Meh vannacht is er wel kans op vorst...
pi_80374329
Hoe krijg ik een basilicumplan groter? Hij is nu +- 10cm hoog en heeft 3 enorme bladeren bovenin. Moet ik deze eruit halen?
pi_80374514
quote:
Op donderdag 15 april 2010 09:30 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Kan, maar is het ook beter? Ik kan ze ook beide voor de vensterbank laten staan, geen direct zonlicht maar wel daglicht, en iedere dag een beetje water geven, als dat beter is.
De mijne staat 4 weken buiten. En doet het prima. Hij hangt aan het balkon waar alleen 's ochtends zon op staat.
Ik heb de plant wel laten wennen. Dus een week lang overdag naar buiten en 's nachts naar binnen.
pi_80374538
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 09:27 schreef Erasmo het volgende:
Meh vannacht is er wel kans op vorst...
Aan de grond. De mijne hangt daar 2,5 meter vandaan. Dat moet geen problemen opleveren.
  vrijdag 16 april 2010 @ 10:17:45 #247
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_80374828
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 10:09 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Aan de grond. De mijne hangt daar 2,5 meter vandaan. Dat moet geen problemen opleveren.
Ja maar die van D_H wrs niet.
pi_80575478
Ah dit is om te bewaren
  zaterdag 24 april 2010 @ 18:44:15 #249
17114 Pistol_Pete
Hard to be a saint in the city
pi_80673043
Heb vandaag een hoop kruidenplanten gezet, onder het motto dat alles wat ik heb staan eetbaar moet zijn

Dille
Munt
Bieslook
Laurier
Lavendel
Thijm
Peterselie
Rozemarijn
Basilicum

En daarnaast nog wat tomatenplanten en rode peper planten.
[b]Stay Hard, Stay Hungry, Stay Alive[/b]
pi_80677761
kruidenplantjes... ik koop meestal van die wegwerp potjes vn de ah. misschien toch maar eens kijken of er alternatieven zijn. tvp dus
pi_80681694
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_80690361
Mijn basilicumblaadjes worden nu gigantisch groot.

Ik haal ze er maar af als ze zo groot worden. Is dit normaal?
pi_80690388
quote:
Op zondag 25 april 2010 12:07 schreef Underdoggy het volgende:
Mijn basilicumblaadjes worden nu gigantisch groot.

[ afbeelding ]

Ik haal ze er maar af als ze zo groot worden. Is dit normaal?
verse kleintjes zijn lekkerder om te gebruiken.

edit: foto's zijn altijd tof. nog foto's van je hele plant?
pi_80692920
hij is nog redelijk klein. Dit is net nadat ik die bladeren eraf heb gehaald.
Ik had flink wat zaadjes gepland in deze pot maar er is maar 1 uitgekomen (was nog wat te koud in de vensterbank).Echter haal ik er wel 2x per week van deze grote bladeren af en hij groeit al kool

pi_80693192
Hee grappig, dit topic kende ik niet. Ik heb momenteel koreander, rode basilicum, peterselie, dille, lente-ui en worteltjes uitstaan. Ui en wortel naast elkaar, want de uienvlieg verjaagt de wortelvlieg en andersom. Misschien al 12 keer gezegd maar dan nog maar een keertje

Vorig jaar hele maaltijden uit de tuin gehaald , alleen hadden we toen nog geen koreander. Da's toch gewoon een soort peterselie qua kweek en waterbehoefte?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')