Waar heb je die Sereh vandaan? Die wil ik ook wel in mn tuin, want die is slecht vers te krijgen hier in de buurt.quote:Op maandag 9 juli 2007 12:44 schreef E-Z-R-A het volgende:
sinds kort ik heb mijn kruidjes uitgebreid met sereh en djahe.heerlijk om mee te koken .mijn knoflookje komt ook langzaam op.
sereh heb ik hier bij de toko gekocht.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 16:12 schreef reclamedoos het volgende:
[..]
Waar heb je die Sereh vandaan? Die wil ik ook wel in mn tuin, want die is slecht vers te krijgen hier in de buurt.
gember kan goed gehouden worden in een pot.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 15:53 schreef Razorfist het volgende:
Kun je gember goed thuis kweken?
'Standaard' plantjes als bieslook en peterselie wist ik wel.
Bij buitenplanten vul ik vaak een fles met water en druk deze met de opening in de grond. Deze zal langzaam leeglopen en ervoor zorgen dat de planten de vakantie doorkomen...quote:Op woensdag 25 juli 2007 10:40 schreef -Mellow- het volgende:
een paar dagen zo zonder water vinden ze niet fijn, lastig in de vakantie.
maar tegenwoordig geef ik ze meer water dan eerst, ik heb gemerkt dat peterselie, koriander en basilicumplantjes veel drinken
Basilicum (rood of groen) kan door Italiaanse sauzen, of met dingen met tomaat, door sla enz.quote:Op maandag 30 juli 2007 18:33 schreef ColdFeet het volgende:
Ik verwacht dat hier de kruiden-kenners zitten, vandaar mijn enigszins offtopic vraag:
Onze plaatselijke Turk verkoopt als kruiden ondermeer rode basilicum, lavendel en dragon. Ik ben hogelijk geintrigeerd natuurlijk, maar wat doe je daar nou mee?
Tis een vieze oplichter, maar hij heeft een fantastisch assortiment![]()
Rode basilicum wordt toch ook wel Thaise basilicum genoemd?quote:Op maandag 30 juli 2007 18:33 schreef ColdFeet het volgende:
Ik verwacht dat hier de kruiden-kenners zitten, vandaar mijn enigszins offtopic vraag:
Onze plaatselijke Turk verkoopt als kruiden ondermeer rode basilicum, lavendel en dragon. Ik ben hogelijk geintrigeerd natuurlijk, maar wat doe je daar nou mee?
Tis een vieze oplichter, maar hij heeft een fantastisch assortiment![]()
dragon is bijzonder lekker in een vinaigrette. Er bestaat ook dragon-azijn, wat een culinair hoogstandje kan zijn als je ervan houdt. Het past bijvoorbeeld erg goed bij avocado e.d.quote:Op maandag 30 juli 2007 19:06 schreef ColdFeet het volgende:
Rode smaakt hetzelfde als groene? Ik vond t zo door het plastic heen heel anders ruiken nl. En ja, ik ben bekend met de toepassingen van 'gewone' basilicum hoor
Dragonsaus dus. Romig sausje? Zit er geen dragon in bearnaise?
Danke iig
Lavendel heeft (omdat het taai is en een heel sterke bittere smaak heeft) maar weinig culinaire toepassingen. Je gebruikt het idd meer voor geurbuiltjes, om eau de toilette te maken etc.quote:Op maandag 30 juli 2007 18:33 schreef ColdFeet het volgende:
quote:Op dinsdag 5 juni 2007 08:44 schreef Leef het volgende:
[..]
Een goedkopere en minder luidruchtige oplossing is misschien
pers een paar teentjes knoflook in water en roer flink
knijp er ook nog een citroen in uit
spuit dit over de plant
(dat zijn luchtjes waar vliegen niet van houden)
quote:» Er is al 845 dagen niet in dit topic gepost!
Lavendel past anders erg goed bij lamsvlees, net als kaneelquote:Op dinsdag 31 juli 2007 04:34 schreef Leef het volgende:
[..]
Lavendel heeft (omdat het taai is en een heel sterke bittere smaak heeft) maar weinig culinaire toepassingen. Je gebruikt het idd meer voor geurbuiltjes, om eau de toilette te maken etc.
Maar ik heb het wel eens iemand in de keuken zien gebruiken in bouquet garni (een zakje kruiden wat je in de pan mee laat koken en na het koken verwijdert.)
En aardbeien ijsquote:Op maandag 23 november 2009 11:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Lavendel past anders erg goed bij lamsvlees, net als kaneel
Dat lost het probleem niet op, want "ze" komen steeds terugquote:Op maandag 23 november 2009 10:04 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou het plantje maar weggooien. Nieuwe kopen.
In een bakje met water zetten en een plastic zakje eroverheen. Blijft het in elk geval al een stuk langer goed.quote:Op maandag 22 februari 2010 15:47 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Iemand enig idee hoe ik Thaise Basilicum kan bewaren? Gister een berg gekocht bij de toko, maar dat krijg ik nooit in een paar dagen op en na een paar dagen wordt het zwart.
Het zijn trouwens gewoon afgeknipte takken ofzo.
En mijn koriander, daar zitten nog wortels aan. Gaat dat goed als ik die in een vaasje zet? Of kan ik die het beste ingraven in aarde en in een pot zetten?
ik geef die van mij bijna iedere dag wel wat water, de aarde is vaak droog, kennelijk drinkt hij veelquote:Op donderdag 15 april 2010 01:03 schreef -Mellow- het volgende:
ik heb ook een rozemarijnplantje, maar ik heb geen idee hoeveel water ie moet. Ik doe t drie keer per week, maar hij is vaak heel droog.
Iemand?
Kan, maar is het ook beter? Ik kan ze ook beide voor de vensterbank laten staan, geen direct zonlicht maar wel daglicht, en iedere dag een beetje water geven, als dat beter is.quote:Op woensdag 14 april 2010 20:28 schreef Oceanonix het volgende:
Oregano kan naar buiten.
De mijne staat 4 weken buiten. En doet het prima. Hij hangt aan het balkon waar alleen 's ochtends zon op staat.quote:Op donderdag 15 april 2010 09:30 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Kan, maar is het ook beter? Ik kan ze ook beide voor de vensterbank laten staan, geen direct zonlicht maar wel daglicht, en iedere dag een beetje water geven, als dat beter is.
Ja maar die van D_H wrs niet.quote:Op vrijdag 16 april 2010 10:09 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Aan de grond. De mijne hangt daar 2,5 meter vandaan. Dat moet geen problemen opleveren.
verse kleintjes zijn lekkerder om te gebruiken.quote:Op zondag 25 april 2010 12:07 schreef Underdoggy het volgende:
Mijn basilicumblaadjes worden nu gigantisch groot.
[ afbeelding ]
Ik haal ze er maar af als ze zo groot worden. Is dit normaal?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |