quote:Op vrijdag 17 juni 2005 22:46 schreef Augustina het volgende:
Dit is voor Vermeer.
quote:Op vrijdag 17 juni 2005 23:20 schreef Augustina het volgende:
Het is inderdaad niet Spaans. Italië is inderdaad het land van afkomst.
quote:Op zaterdag 18 juni 2005 10:52 schreef Augustina het volgende:
Hint:
Over het leven van deze schilderes is ook een film gemaakt.
quote:Op zaterdag 18 juni 2005 10:57 schreef Augustina het volgende:
En voor degenen die mijn echte naam weten: ik heb een godinnennaam. De naam van deze schilderes is dezelfde godin, maar dan in de Griekse versie. (Haar naam is alleen twee letters langer gemaakt dan de godinnennaam.)
quote:
Lady D., ik weet genoeg.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 10:57 schreef Augustina het volgende:
En voor degenen die mijn echte naam weten: ik heb een godinnennaam. De naam van deze schilderes is dezelfde godin, maar dan in de Griekse versie. (Haar naam is alleen twee letters langer gemaakt dan de godinnennaam.)
quote:Op zaterdag 18 juni 2005 16:21 schreef Gajus het volgende:
Zoals hiervoor gemeld, googelen met de trefwoorden Artemisia en/of Gentileschi resulteert in vele fraaie schilderijen, maar niet in dat ene gezochte schilderij.![]()
Maar op http://www.artemisia-gentileschi.com/thumbnails.html heb ik het antwoord gevonden:![]()
"Mary Magdalen as Melancholy" (1621/1622) van Artemisia Gentileschi (1593-1652).
quote:Op maandag 20 juni 2005 10:36 schreef Augustina het volgende:
[afbeelding]
Judith Leyster, Carousing Couple, 1630
bron: http://humanitiesweb.org/human.php?s=g&p=a&a=i&ID=657quote:In 1893, the Louvre bought a painting by the Dutch artist, Frans Hals. When it arrived and was uncrated, boy were they in for a surprise. The title of the painting was Carousing Couple. It was done in 1630. It looked like a Hals. It was a typical Hals subject. Even the Dutch themselves said it was a Hals. But upon closer inspection, down in the corner was a signature, and it didn’t say "Frans Hals." It was a strange little thing, a J*L (the initials J L separated by a star). The seller got a nasty letter from the Louvre demanding an explanation. A few days later, it came in the form of another letter with an apology. It seems the work was by a student of Hals, and apparently an unofficial one at that. The J and L stood for Judith Leyster. The Louvre was aghast..."This was done by a woman?" How could the work of an unknown student, and a female one at that, have been mistaken all these years for a genuine Frans Hals?
It wasn't hard, really. Judith Leyster is a somewhat enigmatic artist at best. She was born in 1609 in Haarlem, Netherlands, the daughter of a weaver and brewery owner (strange combination) who died when she was fifteen. Forced at an early age to make her own way in the world, she followed her natural inclinations and became a painter. There's no doubt she and Frans Hals were good friends and if she was, indeed, his student, any instruction he gave would seem to have been "after hours." She may also have studied under Frans' brother, Dirck Hals. At any rate, by the time she was nineteen, she was a working artist in Haarlem and apparently a very successful one. In the 1633 (she would have been 24 at the time), she became the only female artist in the Haarlem painters guild; rubbing elbows with the likes of Rembrandt, Hals, Vermeer, and de Grebber. She even took on three male students as apprentices. Her work is very much like Hals with the strong influence of the Utrecht School and their devotion to the dramatic, artificial lighting of Caravaggio. Her most famous work came from this period, Man Offering a Woman Money. One might even guess the work to be autobiographical.
In 1633, in joining the painter's guild, she met a fellow artist, Jan Miense Molenaer, also a follower of Hals. In digging back through the past and rediscovering Judith Leyster, art historians from the Louvre stumbled upon the kind of situation that keeps art historians awake at night. They found, not surprisingly one would think, that Leyster and her husband-to-be shared a studio, and not only that, shared the same props, some of the same models, and far worse (from their purist point of view at least) may even have worked on each other's paintings. In fact, in her 1633 painting, The Concert she used Molenaer as the model for the violinist and may have painted herself as the singer. One of Leyster's most charming works, A Boy and a Girl with a Cat and an Eel was done about this time too. In 1636, Judith and Jan were married; and either in following the custom of the time, or perhaps forced to do so by her wifely and motherly duties, Judith Leyster gave up painting. Of her 28 paintings known to exist, only one dates from after her marriage. Obscurity set in. Appearances count more than signatures, especially one as ambiguous as J*L. Hals, or her husband, Molenaer, got credit for her work. Only in the last hundred years, thanks to the Louvre, has the name, Leyster (Lode Star in Dutch), come to represent the career of one of the most remarkable artists of either sex in the long, colourful history of Dutch painting.
Oh ja, nu zie ik 'm ook.quote:Op maandag 20 juni 2005 15:38 schreef Automatic_Rock het volgende:
Hier boven mij
U pijnigt mijn oververhiite denkvermogen met dergelijke (dubbele?) ontkenningen.quote:Op maandag 20 juni 2005 18:04 schreef Gellius het volgende:
Dat is even incorrect als mijn aanvankelijke plaatsing van dit toepasselijke werkje, G.
ter ere van jullie geslaagde meet.quote:Op maandag 20 juni 2005 18:19 schreef Gajus het volgende:
[..]
Titel "La rencontre" ook wel "Bonjour, Monsieur Courbet" van Gustave Courbet.![]()
OD? Deze afkorting ken ik slechts in de betekenis "Oude Delft", een vermaarde gracht in Delft.quote:Op maandag 20 juni 2005 18:35 schreef Gellius het volgende:
Wat een fijn schilderij. Is ze ge-OD-eed of heeft ze gewoon wat teveel Beaujolais op?
Ik denk dat met OD overdosis bedoelt wordt (of anders op z'n engels, dan blijft het nog ODquote:Op maandag 20 juni 2005 18:54 schreef Gajus het volgende:
[..]
OD? Deze afkorting ken ik slechts in de betekenis "Oude Delft", een vermaarde gracht in Delft.
Beaujolais? De linkse fles heeft de karakteristieke vorm van een Beaujolais wijnfles, maar de glazen zijn beslist geen wijnglazen.
Ook het drinken van wijn is niet gebruikelijk in het land van de schilder. Eerder Aquavit ...![]()
Dat is 'Dagen Derpa'.quote:Op maandag 20 juni 2005 19:25 schreef k_man het volgende:
Of moet er persé de oorspronkelijke titel bij.
Ja hoquote:Op maandag 20 juni 2005 20:07 schreef k_man het volgende:
Hey, het topic heet toch 'Betitel de titel'...
quote:Op maandag 20 juni 2005 19:25 schreef k_man het volgende:
Ah, gevonden; Edward Munch - Le jour d'après (1894/95). Of 'The Day After'.
Precies, daarom alsnog de titel "Eleven AM".quote:Op maandag 20 juni 2005 20:07 schreef k_man het volgende:
Hey, het topic heet toch 'Betitel de titel'...
quote:Op maandag 20 juni 2005 20:41 schreef Gajus het volgende:
[..]
Precies, daarom alsnog de titel "Eleven AM".![]()
Ja, computeren ook....quote:Op maandag 20 juni 2005 20:59 schreef De-oneven-2 het volgende:
Er zijn trouwens mensen die stellig beweren dat het hart-stik-ke ongezond is om naast een ventilator te gaan zitten. Moet ik die mensen serieus nemen?
Als zelfs de serveerster het al opvalt Do2..., tja, dan kom je er idd nooit meer van af, want die zijn toch wel wat gewentquote:Op maandag 20 juni 2005 21:19 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik kom er nooit meer vanaf, he?
quote:Op maandag 20 juni 2005 21:12 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ah, in dat geval kan ik er dus net zo goed een peuk bij opsteken.
Ik verkeer toch al in levensgevaar...
Wat had jij anders verwacht in deze topic?quote:Op maandag 20 juni 2005 21:45 schreef De-oneven-2 het volgende:
Oh, wacht; dat is de opgave, Gajus?...
Is dat de titel of jouw gemoedstoestand?quote:Op maandag 20 juni 2005 21:54 schreef De-oneven-2 het volgende:
De Kater!
Ik voel me uitstekend!quote:Op maandag 20 juni 2005 21:58 schreef Gajus het volgende:
[..]
Is dat de titel of jouw gemoedstoestand?![]()
Ik hoop dat het lukt onder deze tropische omstandigheden ... welterusten ...quote:Op maandag 20 juni 2005 21:53 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik ga maar eens slapen..
Ah, ik herkende alleen de 'ou'.quote:Op maandag 20 juni 2005 21:55 schreef Gajus het volgende:
[..]
Inderdaad, in dat ene teken zijn de H, de T en de L verenigd: Henri de Toulouse-Lautrec.![]()
quote:Op maandag 20 juni 2005 21:54 schreef De-oneven-2 het volgende:
De Kater!
Eet smakelijk.quote:
Had dat nou niet voor zondag gekund?quote:Op maandag 20 juni 2005 22:24 schreef Gajus het volgende:
airco laten repareren
En als ze nou een neger was zou ze wel heel erg esthetisch dood zijn.quote:Op maandag 20 juni 2005 22:44 schreef Augustina het volgende:
Is ze dood?
Maar ook wel erg zie-lig. Dat zeg er bij hoor.quote:Op maandag 20 juni 2005 22:47 schreef Gellius het volgende:
[..]
En als ze nou een neger was zou ze wel heel erg esthetisch dood zijn.
Ik geloof er niks van.quote:Op maandag 20 juni 2005 23:04 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ja, nu weten we 't wel hoor, k_man!
Ja, zij wel. Ze is ook vereeuwigd door Caravaggio.quote:Op maandag 20 juni 2005 23:03 schreef Augustina het volgende:
Maar zij is wel Italiaans?
In de Drenthse bossen? Die zitten vol mieren, namelijk.quote:Op maandag 20 juni 2005 23:07 schreef Gellius het volgende:
Ik masturbeer als Reve, Augustina. Met een verbaasde mier in het vizier.
'Lucy' (2004) van Marlene Dumas (1953- ...).quote:Op dinsdag 21 juni 2005 06:59 schreef k_man het volgende:
1. Betreffende de afgebeelde vrouw: Santa Lucia. Vereeuwigd door Caravaggio in Seppellimento di Santa Lucia, 1608-09:
2. Betreffende de schilder: een vrouw, Zuid Afrikaans, maar werkt al sinds jaar en dag in Nederland. Vertegenwoordigde Nederland op de Biënale van Venetië.
Cioran, onze topexpert voor moderniteiten, lijkt met de Noorderzon vertrokken.quote:is hedendaagse kunst het ondergeschoven kindje hier?
quote:Gel.
Ik zal het nooooit meer doen, Gellius.quote:
Hmm, er wordt een eed afgelegd zo te zien. Een historische gebeurtenis wellicht?quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:32 schreef Gellius het volgende:
Enfin. Journalistieke schilderkunst:
[afbeelding]?
quote:Op dinsdag 21 juni 2005 08:45 schreef Gajus het volgende:
[..]
'Lucy' (2004) van Marlene Dumas (1953- ...).![]()
bron: http://www.frithstreetgallery.com/dumas_secondcoming.html
[..]
Cioran, onze topexpert voor moderniteiten, lijkt met de Noorderzon vertrokken.![]()
quote:Op dinsdag 21 juni 2005 09:55 schreef Gellius het volgende:
Zeker, maar het schilderij heet De Koppelaarster en dat slaat dus op de oude vrouw links. 't Schilderij is van Gerard van Honthorst.
bron: http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Prostitutie/schilderijen.htmlquote:Gerard van Honthorst, De koppelaarster, 1625
In de calvinistische zeventiende eeuw werd de prostituee afgebeeld als een vrolijke, aantrekkelijke vrouw die mannen verleidt met muziek, drank en een laag decolleté. Haar klant is een zwakke dwaas die zich overgeeft aan zijn lichtzinnige behoeftes. De oude hoerwaardin, de koppelaarster, kijkt over zijn schouder heen en staat symbool voor de betaalde liefde en de vergankelijkheid van schoonheid.
bron: http://www.cultuurwijs.nl(...)wijs.nl/i000418.htmlquote:Gerard ter Borch II
De Vrede van Munster, 1648
Rijksmuseum, Amsterdam
Gerard ter Borch II kon het niet laten en heeft zichzelf ook afgebeeld op dit schilderij, helemaal links op de voorgrond, als getuige van een groots historisch moment: de bekrachtiging van het vredeakkoord tussen Spanje en Nederland te Munster op 15 mei 1648. De Spanjaarden leggen de eed af op de bijbel, terwijl de Nederlanders dat met opgeheven hand doen.
De Vrede van Munster kwam na vier jaar moeizaam onderhandelen tot stand en betekende internationale erkenning voor de Republiek als onafhankelijke staat. De zes Nederlandse afgevaardigden, met opgeheven hand, zijn van links naar rechts: Willem van Ripperda (Overijssel), Frans van Donia (Friesland), Adriaen Clant tot Stedum (Groningen), Adriaen Pauw en Jan van Mathenesse (Holland) en Barthold van Gent (Gelderland).
quote:Op woensdag 22 juni 2005 07:13 schreef Augustina het volgende:
Verdomd, wat geweldig expressief!
Haha Gajus, ik bedoelde het meer als reactie op Gellius.quote:Op woensdag 22 juni 2005 07:47 schreef Gajus het volgende:
[..]
[afbeelding]![]()
Is dit dan wel voldoende expressief?![]()
maar zoveel expressie bij het ontwaken leek mij weer onverantwoord
De schilder wordt gerekend tot de Pre-Raphaelites, hoewel hij nog geboren moest worden toen de Pre-Raphaelite Brotherhood in 1848 werd opgericht.quote:Op woensdag 22 juni 2005 10:42 schreef Automatic_Rock het volgende:
HINT!!
Extra hint: de schilder heeft een dubbele achternaam; een van die achternamen is identiek aan de achternaam van een zeer bekende hedendaagse Britse politicus.quote:Op woensdag 22 juni 2005 10:42 schreef Automatic_Rock het volgende:
HINT!!
quote:Op woensdag 22 juni 2005 17:48 schreef Automatic_Rock het volgende:
Augie, ik heb een nieuwe avatar genomen =stille hint
Voor het geval je mocht speculeren naar de metaforische betekenis ... bespaar je de moeite ...quote:Op woensdag 22 juni 2005 23:05 schreef k_man het volgende:
Wat een edelkitsch joh.
Dat schilderij dus. Met die man. Met die bloemetjes.
quote:Op woensdag 22 juni 2005 23:47 schreef k_man het volgende:
Edmund Blair Leighton - Sweets to the Sweet
Merkwaardig ... op het eerste resp. tweede plaatje wijst zijn leuter naar zijn linker- resp. rechervoet.quote:
Bepaalde samenlevingen hebben een dodencultuur waarin dergelijke afbeeldingen acceptabel zijn. Ik denk met name aan Mexico. Daarom mijn vermoeden dat het een Mexicaanse kunstenaar betreft. Right?quote:Op donderdag 23 juni 2005 00:07 schreef k_man het volgende:
Het is een levensecht beeld van het stoffelijk overschot van de vader van de kunstenaar.
quote:Op donderdag 23 juni 2005 00:22 schreef OllieA het volgende:
Ron Meuck: Dead Dad.
Het beeld schijnt drie voet lang te zijn, dus niet helemaal levensecht, neem ik aan. En hij schijnt nu te werken aan een 50 voet groot beeld van zijne moeder.
Ik ben toch meer van de edelkitsch.
Nee dus.quote:Op donderdag 23 juni 2005 00:27 schreef Gajus het volgende:
[..]
Bepaalde samenlevingen hebben een dodencultuur waarin dergelijke afbeeldingen acceptabel zijn. Ik denk met name aan Mexico. Daarom mijn vermoeden dat het een Mexicaanse kunstenaar betreft. Right?![]()
*ESCquote:Op woensdag 22 juni 2005 17:48 schreef Automatic_Rock het volgende:
quote:Op woensdag 22 juni 2005 17:48 schreef Automatic_Rock het volgende:
Iedereen wordt hier afgeleid door jouw avatar...quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:00 schreef Augustina het volgende:
[..]
![]()
Hallo AR. Ik had die posting niet eens gezien. Werd afgeleid door een bepaalde opgave geloof ik.![]()
Dat beschouw ik als een compliment.quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:08 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Iedereen wordt hier afgeleid door jouw avatar...
quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:10 schreef Augustina het volgende:
[..]
Dat beschouw ik als een compliment.![]()
quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:11 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
*krabt zich achter de oren....
Geloof niet dat ik het zo bedoelde eigenlijk
Hint: de titel refereert aan het soort horeca-gelegenheid waar dit zich afspeelt.quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:46 schreef Augustina het volgende:
... de titel zal vast iets met ontbijt te maken hebben.
Ja, ken je dat gevoel niet.., het gevoel dat je ergens je stuiterbal hebt laten liggen ofzo, en niet weet waar??quote:
Die mis ik hier ook.quote:
Sorry voor mijn afwezigheid hier deze week.quote:
Ik durf niet...quote:Op vrijdag 24 juni 2005 00:17 schreef ALTER-EGO het volgende:
[..]
*pleister van mond ruk*
Zeg het eens jongen.
He-re-God. Zat je in een hoge of een lage baan, AE?quote:terug uit de toekomst en back in jullie atmosfeer.
Het is de Duvel Gellius... DuvelDuvel...quote:Op vrijdag 24 juni 2005 00:25 schreef Gellius het volgende:
[..]
He-re-God. Zat je in een hoge of een lage baan, AE?
Ben jij een hippie?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 00:34 schreef Gellius het volgende:
Lage baan. Ik ken het. Je gaat er als vanzelf als een hippie van praten.
Daar hoef je je toch niet voor te schamen?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 00:40 schreef Gellius het volgende:
Hè, dat was nou niet nodig AE.
Onderhandelen? Waarover?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 00:44 schreef Gellius het volgende:
Kijk, als we gaan onderhandelen, dat wil ik graag even een eeuwtje baantje lager.
Jullie atmosfeer? Altijd gedacht dat het onze atmosfeer was!quote:Op vrijdag 24 juni 2005 00:16 schreef ALTER-EGO het volgende:
Maar... hier ben ik weer, terug uit de toekomst en back in jullie atmosfeer.
Dat is het ook.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 00:59 schreef Gajus het volgende:
[..]
Jullie atmosfeer? Altijd gedacht dat het onze atmosfeer was!![]()
Trouwens... jullie vallen over een line die not is mine.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 00:59 schreef Gajus het volgende:
[..]
Jullie atmosfeer? Altijd gedacht dat het onze atmosfeer was!![]()
Ben ik hier eindelijk weer en dan wil je me wegsturen?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:04 schreef k_man het volgende:
Zeg, zitten jullie hier allemaal hier te keuvelen in plaats van een verantwoord cultureel evenement te bezoeken...?
Hup, de deur uit! Cultuur snuiven!
Je hebt me gerustgesteld.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:01 schreef ALTER-EGO het volgende:
... nu is het weer de onze.
Zuivere cultuur snuiven ... dat wil best lukken met AE.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:04 schreef k_man het volgende:
... Cultuur snuiven!
Ook geen idee overigens hoe dit verder na te zoeken.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:17 schreef k_man het volgende:
Ja, ik dacht aan iets Frans, jaren dertig van de vorige eeuw. Maar zelfs dat is puur gokken.
Ik zal mijn best doen om niet meer zolang weg te blijven.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:21 schreef Gajus het volgende:
[..]
Jawel ... maar ik heb je toch gemist ...... maar het gaat alweer beter ...
![]()
Ik heb net de biografie van deze Brit gelezen. In 1930 (datering van dit schilderij) frequenteerde hij de volkswijken van Marseille en Toulon. Jouw gok lijkt mij derhalve heel juist.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:17 schreef k_man het volgende:
Ja, ik dacht aan iets Frans, jaren dertig van de vorige eeuw. Maar zelfs dat is puur gokken.
Dat is helemaal goeoeoed !quote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:43 schreef k_man het volgende:
Edward Burra nooit van gehoord- the Snack Bar
Het gaat je helemaal niet slecht af he.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:43 schreef k_man het volgende:
Edward Burra nooit van gehoord- the Snack Bar
bron: http://www.nelepets.com/art/pictures/Surrealism/a-contents46.html
Als het niet al te oud is sla ik me er wel doorheen.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:56 schreef ALTER-EGO het volgende:
[..]
Het gaat je helemaal niet slecht af he.
Heel goed AE-tje ... slaap lekker ondanks de tropische omstandighedenquote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:58 schreef ALTER-EGO het volgende:
Mijn nachtrust roept me... en tegenwoordig probeer lijk ik daar iets meer naar te luisteren.
Bij het zien van dit werk raken de gemoederen van de ochtendploeg danig in de war, vrees ik.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 02:01 schreef k_man het volgende:
Ik ga ook naar bed...
Zeg Gajus, was je ff vergeten dat ik wel vanquote:Op vrijdag 24 juni 2005 02:09 schreef Gajus het volgende:
[..]
Bij het zien van dit werk raken de gemoederen van de ochtendploeg danig in de war, vrees ik.![]()
En linkse de stoel ondervond de werking van de zwaartekrachtquote:Op vrijdag 24 juni 2005 21:37 schreef Gellius het volgende:
ik moet het weer uitleggen.
Kijk, die mevrouw ondervindt de Ene werking van Moeder Alcohol, de meneer op de stoel die Andere uitwerking en die wegvluchtende knar vind het maar zo-zo.
Nou nog even de titel.
Uit-ste-kend!quote:Op vrijdag 24 juni 2005 23:38 schreef Gajus het volgende:
titel Marriage à la Mode (1743) door William Hogarth (1697- 1764)
bron: http://www.wga.hu/index1.html
Goh ... ik had niet verwacht dat jij nog zou reageren, gelet op het tijdstip van het glazen muiltje.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 23:40 schreef Augustina het volgende:
Uit-ste-kend!
Gellius, verstoken van bier en luim?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 23:30 schreef Gellius het volgende:
ESC.
Ik ben vannacht helemaal alleen, dus waarom zou ik er al induiken.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 23:45 schreef Gajus het volgende:
[..]
Goh ... ik had niet verwacht dat jij nog zou reageren, gelet op het tijdstip van het glazen muiltje.![]()
ondertussen druk met de vakantievoorbereidingen
Vol bier en luim heb ik het nu wel he-le-maal gehad met die avatar hoor, hoe een aanbiddelijk ik Augustina ook vind. Er zijn grenzen mensen. Grenzen. Zelfs konijntjes moeten sterven.quote:
Dus jouw standaardopmerking "ik val om van de slaap" is blijkbaar een eufemisme.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 23:47 schreef Augustina het volgende:
Ik ben vannacht helemaal alleen, dus waarom zou ik er al induiken.
Komende zondag ... maar misschien wordt het maandag.quote:Wanneer vertrek je richting zuiden, Gajus?
Blijkbaar wil aanbiddelijke Augustina met haar avatar ook haar keerzijde etaleren.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 23:53 schreef Gellius het volgende:
Vol bier en luim heb ik het nu wel he-le-maal gehad met die avatar hoor, hoe een aanbiddelijk ik Augustina ook vind. Er zijn grenzen mensen. Grenzen. Zelfs konijntjes moeten sterven.
Troel reageert altijd en met verontwaardiging als een 'frivool' plaatje de revue passeert.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 00:00 schreef Gellius het volgende:
Ik begin Troel toch echt te missen, mensen.
Troel is dichterbij dan ik het doe voorkomen, Gajus. Denk ik.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 00:07 schreef Gajus het volgende:
[..]
Troel reageert altijd en met verontwaardiging als een 'frivool' plaatje de revue passeert.![]()
dit brengt mij op een idee ... de volgende opgave komt eraan
Iets rustigs, iets doods. Graag.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 00:21 schreef Augustina het volgende:
Okee, ik heb die avatar ook al meer dan een week. Het wordt inderdaad tijd voor iets nieuws.
Als het moet, dan moet het.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 00:22 schreef Augustina het volgende:
Doekje?
Hoezo? Ik heb geen verontrustende associaties met dit plaatje, integendeel.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 00:41 schreef Augustina het volgende:
Het verontrust me wel, dat wel.
In het oeuvre van deze schilder figureren voornamelijk vroegrijpe meisjes (zeg maar Lolita's). Vermoedelijk hebben wij te maken met een schilder die zijn seksuele fantasieën wist te projecteren op het canvas. Enigszins vergelijkbaar met Alfred Hitchcock.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 00:54 schreef Augustina het volgende:
Het is een kind hoor! Waarom zien jullie dat nou niet?
Werken van deze schilder hebben hun plek gevonden in gerenomeerde musea.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 00:48 schreef Augustina het volgende:
Ligt het nou aan mij of is dit kinderporno onder de noemer kunst?
bron: http://www.palazzograssi.it/eng/mostre/balthus/intro/mostra.htmquote:By doing this, Palazzo Grassi aims to offer visitors a unique and original viewing experience where the works are presented in the context in which they were created. The exhibition is thus used as a means of communication that aims to afford greater insight than can normally be gained in the museums where the single parts are held.
What has been reconstructed for this retrospective show of the works of Balthus is a situation: the show held by the artist at the Galérie Pierre in Paris in 1934, the event that allowed Balthus to extend his fame also thanks to the shocking and provocative nature of the works exhibited.
The paintings selected by the artist for his 1934 one-man show and which are now collected in the grand salon on the first floor of Palazzo Grassi are six: La Rue (MOMA, New York), La Toilette de Cathy (Musée National d’Art Moderne - Centre Gorges Pompidou, Paris), Alice (Musée National d'Art Moderne - Centre Georges Pompidou), La Fenêtre (Indiana University Art Museum), La Leçon de Guitare (private collection), Portrait de Jeune Fille en Costume d’Amazone (private collection Stanislas Klossowski de Rola).
All these works have been clearly identified to allow viewers to perceive the original and in some respects transgressive nature of this artist who always refused to be associated with any of the art "isms" of his time and in particular with surrealism.
The first to write a review of the Paris exhibition was Antonin Artaud, with an article published in the Nouvelle Revue Française in 1934.
...
Anti-réelle, pour finir, cette conception détachée de la peinture, je veux dire ou aucune toile ne peut être jugée en elle même mais qui n’a une valeur qu’en fonction du sens où on la met. C’est la peinture qui reprend dans le réel par l’éclairage artificiel de la toile, par la couloir, la galerie, la rue passante, son sens secret, son utilité précise, c’est la réalité de l’esprit qui se met à la place de nos gestes désaccordés.
Dat kan je niet menen. Heb je het boek wel gelezen?quote:Op zaterdag 25 juni 2005 01:26 schreef Gajus het volgende:
[..]
ofwel breezer-sletjes volgens het Fok! jargon.![]()
Voor mij is 'une nymphette' een gewoon zelfstandig naamwoord, los van enige boektitel.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 02:31 schreef Gellius het volgende:
Dat kan je niet menen. Heb je het boek wel gelezen?
Daarom: ...quote:Op zaterdag 25 juni 2005 00:54 schreef Augustina het volgende:
Het is een kind hoor! Waarom zien jullie dat nou niet?
Denk idd dat Gajus je iets duidelijk wil maken, tis nog een goed punt ookquote:Op zaterdag 25 juni 2005 17:44 schreef Augustina het volgende:
Lijkt mij ook. Ik denk ook wel dat Gajus me iets duidelijk wilde maken. Maar ja, je weet nooit zeker.
Want..?quote:Op zaterdag 25 juni 2005 20:13 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Denk idd dat Gajus je iets duidelijk wil maken, tis nog een goed punt ook
He, ga jij hier nu de mod uithangen??quote:
Dat kan wel.., maar ik kan m niet uploaden want ik ben m'n ftp-inloggegevens kwijt sinds m'n laatste computercrashquote:Op zaterdag 25 juni 2005 20:55 schreef ALTER-EGO het volgende:
AR, kun je de opgave niet groter posten?
dan poets je de signature van de kunstenaar maar even weg in photohop
Wat is de vraag precies dan??quote:Op zaterdag 25 juni 2005 20:34 schreef Augustina het volgende:
AR, er staat nog een vraagje open.
Hoe kunnen we anders de penseelvoering bestuderen?quote:Op zaterdag 25 juni 2005 20:32 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ja, ik heb wel een groter plaatje.., maar dan is de naam van de maker leesbaar
Oei.. is het dan niet slim die eens zien te achterhalen?quote:Op zaterdag 25 juni 2005 20:57 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Dat kan wel.., maar ik kan m niet uploaden want ik ben m'n ftp-inloggegevens kwijt sinds m'n laatste computercrash
Sterk punt!!!quote:Op zaterdag 25 juni 2005 21:01 schreef De-oneven-2 het volgende:
AE is gek!
Ik heb ze een week geleden al gemailt..., maar nog geen reactiequote:Op zaterdag 25 juni 2005 21:02 schreef ALTER-EGO het volgende:
[..]
Oei.. is het dan niet slim die eens zien te achterhalen?
Waarom Gajus een goed punt heeft.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 20:58 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Wat is de vraag precies dan??
quote:Op zaterdag 25 juni 2005 21:01 schreef De-oneven-2 het volgende:
AE is gek!
Geen commentaar...quote:Op zaterdag 25 juni 2005 21:02 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Sterk punt!!!
Heeft geen verdere argumentatie meer nodig!
Er worden geen kindjes onzedelijk betast. Er is verf op een stuk doek aangebracht. That's allquote:
Oh, jazeker moet dat kunnen. Zou raar zijn als je er vrolijk van werd...quote:Op zaterdag 25 juni 2005 21:11 schreef Augustina het volgende:
Dat kan wel zo zijn, maar neemt niet weg dat het bij mij negatieve emoties oproept.
Dat moet kunnen toch?
okquote:Op zaterdag 25 juni 2005 21:15 schreef Augustina het volgende:
Misschien niet en werd ik beetje teveel meegesleept in die emoties. Maar Balthus is voor mij geen held dus.
Precies mijn punt ... toch een aanvulling:quote:Op zaterdag 25 juni 2005 21:07 schreef Automatic_Rock het volgende:
Er worden geen kindjes onzedelijk betast. Er is verf op een stuk doek aangebracht. That's all
Goede kunst roept emoties op en triggert tot discussies.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 21:11 schreef Augustina het volgende:
Dat kan wel zo zijn, maar neemt niet weg dat het bij mij negatieve emoties oproept.
Dat moet kunnen toch?
De titel "schoenmaker, blijf bij je leest" lijkt mij het meest van toepassing.quote:
Hoe moet dat nou... 3 á 4 weken BdT zonder jou....quote:Op zondag 26 juni 2005 00:59 schreef Gajus het volgende:
Lieve Betitel-de-Titularissen ... de komende 3 à 4 weken vertoef ik in mijn Franse optrekje, vooralsnog verstoken van internetfaciliteiten ... ik zal jullie missen ...![]()
![]()
maar wel beschikkend over van een paar lijvige (kunst-) boekwerken
Toch denkt de wetgever daar anders over. 'Virtuele kinderporno' is namelijk ook verboden. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan kindertjes uit de Wehkamp catalogus, waarvan het onderbroekje is weg-gefotosoept, of iets dergelijks. Zijn geen kinderen daadwerkelijk voor misbruikt en is desondanks illegaal.quote:Op zondag 26 juni 2005 00:36 schreef Gajus het volgende:
Precies mijn punt ... toch een aanvulling:
Waarom is kinderpornografie verwerpelijk? Omdat het maken van kinderpornografie gebeurt door het laten deelnemen van een kind aan seksuele handelingen, hetgeen een negatieve impact kan hebben op de seksuele ontplooiing van het kind. Echter, als een schilder zoiets schildert vanuit zijn fantasie, dan is er géén sprake van kindermisbruik !
Kunst was/is zijn leest hoorquote:Op zondag 26 juni 2005 00:59 schreef Gajus het volgende:
[..]
De titel "schoenmaker, blijf bij je leest" lijkt mij het meest van toepassing.![]()
Of wou je hem laten varen??quote:Op zondag 26 juni 2005 00:59 schreef Gajus het volgende:
[..]
De titel "schoenmaker, blijf bij je leest" lijkt mij het meest van toepassing.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |