quote:Gel.
Ik zal het nooooit meer doen, Gellius.quote:
Hmm, er wordt een eed afgelegd zo te zien. Een historische gebeurtenis wellicht?quote:Op dinsdag 21 juni 2005 10:32 schreef Gellius het volgende:
Enfin. Journalistieke schilderkunst:
[afbeelding]?
quote:Op dinsdag 21 juni 2005 08:45 schreef Gajus het volgende:
[..]
'Lucy' (2004) van Marlene Dumas (1953- ...).![]()
bron: http://www.frithstreetgallery.com/dumas_secondcoming.html
[..]
Cioran, onze topexpert voor moderniteiten, lijkt met de Noorderzon vertrokken.![]()
quote:Op dinsdag 21 juni 2005 09:55 schreef Gellius het volgende:
Zeker, maar het schilderij heet De Koppelaarster en dat slaat dus op de oude vrouw links. 't Schilderij is van Gerard van Honthorst.
bron: http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Prostitutie/schilderijen.htmlquote:Gerard van Honthorst, De koppelaarster, 1625
In de calvinistische zeventiende eeuw werd de prostituee afgebeeld als een vrolijke, aantrekkelijke vrouw die mannen verleidt met muziek, drank en een laag decolleté. Haar klant is een zwakke dwaas die zich overgeeft aan zijn lichtzinnige behoeftes. De oude hoerwaardin, de koppelaarster, kijkt over zijn schouder heen en staat symbool voor de betaalde liefde en de vergankelijkheid van schoonheid.
bron: http://www.cultuurwijs.nl(...)wijs.nl/i000418.htmlquote:Gerard ter Borch II
De Vrede van Munster, 1648
Rijksmuseum, Amsterdam
Gerard ter Borch II kon het niet laten en heeft zichzelf ook afgebeeld op dit schilderij, helemaal links op de voorgrond, als getuige van een groots historisch moment: de bekrachtiging van het vredeakkoord tussen Spanje en Nederland te Munster op 15 mei 1648. De Spanjaarden leggen de eed af op de bijbel, terwijl de Nederlanders dat met opgeheven hand doen.
De Vrede van Munster kwam na vier jaar moeizaam onderhandelen tot stand en betekende internationale erkenning voor de Republiek als onafhankelijke staat. De zes Nederlandse afgevaardigden, met opgeheven hand, zijn van links naar rechts: Willem van Ripperda (Overijssel), Frans van Donia (Friesland), Adriaen Clant tot Stedum (Groningen), Adriaen Pauw en Jan van Mathenesse (Holland) en Barthold van Gent (Gelderland).
quote:Op woensdag 22 juni 2005 07:13 schreef Augustina het volgende:
Verdomd, wat geweldig expressief!
Haha Gajus, ik bedoelde het meer als reactie op Gellius.quote:Op woensdag 22 juni 2005 07:47 schreef Gajus het volgende:
[..]
[afbeelding]![]()
Is dit dan wel voldoende expressief?![]()
maar zoveel expressie bij het ontwaken leek mij weer onverantwoord
De schilder wordt gerekend tot de Pre-Raphaelites, hoewel hij nog geboren moest worden toen de Pre-Raphaelite Brotherhood in 1848 werd opgericht.quote:Op woensdag 22 juni 2005 10:42 schreef Automatic_Rock het volgende:
HINT!!
Extra hint: de schilder heeft een dubbele achternaam; een van die achternamen is identiek aan de achternaam van een zeer bekende hedendaagse Britse politicus.quote:Op woensdag 22 juni 2005 10:42 schreef Automatic_Rock het volgende:
HINT!!
quote:Op woensdag 22 juni 2005 17:48 schreef Automatic_Rock het volgende:
Augie, ik heb een nieuwe avatar genomen =stille hint
Voor het geval je mocht speculeren naar de metaforische betekenis ... bespaar je de moeite ...quote:Op woensdag 22 juni 2005 23:05 schreef k_man het volgende:
Wat een edelkitsch joh.
Dat schilderij dus. Met die man. Met die bloemetjes.
quote:Op woensdag 22 juni 2005 23:47 schreef k_man het volgende:
Edmund Blair Leighton - Sweets to the Sweet
Merkwaardig ... op het eerste resp. tweede plaatje wijst zijn leuter naar zijn linker- resp. rechervoet.quote:
Bepaalde samenlevingen hebben een dodencultuur waarin dergelijke afbeeldingen acceptabel zijn. Ik denk met name aan Mexico. Daarom mijn vermoeden dat het een Mexicaanse kunstenaar betreft. Right?quote:Op donderdag 23 juni 2005 00:07 schreef k_man het volgende:
Het is een levensecht beeld van het stoffelijk overschot van de vader van de kunstenaar.
quote:Op donderdag 23 juni 2005 00:22 schreef OllieA het volgende:
Ron Meuck: Dead Dad.
Het beeld schijnt drie voet lang te zijn, dus niet helemaal levensecht, neem ik aan. En hij schijnt nu te werken aan een 50 voet groot beeld van zijne moeder.
Ik ben toch meer van de edelkitsch.
Nee dus.quote:Op donderdag 23 juni 2005 00:27 schreef Gajus het volgende:
[..]
Bepaalde samenlevingen hebben een dodencultuur waarin dergelijke afbeeldingen acceptabel zijn. Ik denk met name aan Mexico. Daarom mijn vermoeden dat het een Mexicaanse kunstenaar betreft. Right?![]()
*ESCquote:Op woensdag 22 juni 2005 17:48 schreef Automatic_Rock het volgende:
quote:Op woensdag 22 juni 2005 17:48 schreef Automatic_Rock het volgende:
Iedereen wordt hier afgeleid door jouw avatar...quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:00 schreef Augustina het volgende:
[..]
![]()
Hallo AR. Ik had die posting niet eens gezien. Werd afgeleid door een bepaalde opgave geloof ik.![]()
Dat beschouw ik als een compliment.quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:08 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Iedereen wordt hier afgeleid door jouw avatar...
quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:10 schreef Augustina het volgende:
[..]
Dat beschouw ik als een compliment.![]()
quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:11 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
*krabt zich achter de oren....
Geloof niet dat ik het zo bedoelde eigenlijk
Hint: de titel refereert aan het soort horeca-gelegenheid waar dit zich afspeelt.quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:46 schreef Augustina het volgende:
... de titel zal vast iets met ontbijt te maken hebben.
Ja, ken je dat gevoel niet.., het gevoel dat je ergens je stuiterbal hebt laten liggen ofzo, en niet weet waar??quote:
Die mis ik hier ook.quote:
Sorry voor mijn afwezigheid hier deze week.quote:
Ik durf niet...quote:Op vrijdag 24 juni 2005 00:17 schreef ALTER-EGO het volgende:
[..]
*pleister van mond ruk*
Zeg het eens jongen.
He-re-God. Zat je in een hoge of een lage baan, AE?quote:terug uit de toekomst en back in jullie atmosfeer.
Het is de Duvel Gellius... DuvelDuvel...quote:Op vrijdag 24 juni 2005 00:25 schreef Gellius het volgende:
[..]
He-re-God. Zat je in een hoge of een lage baan, AE?
Ben jij een hippie?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 00:34 schreef Gellius het volgende:
Lage baan. Ik ken het. Je gaat er als vanzelf als een hippie van praten.
Daar hoef je je toch niet voor te schamen?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 00:40 schreef Gellius het volgende:
Hč, dat was nou niet nodig AE.
Onderhandelen? Waarover?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 00:44 schreef Gellius het volgende:
Kijk, als we gaan onderhandelen, dat wil ik graag even een eeuwtje baantje lager.
Jullie atmosfeer? Altijd gedacht dat het onze atmosfeer was!quote:Op vrijdag 24 juni 2005 00:16 schreef ALTER-EGO het volgende:
Maar... hier ben ik weer, terug uit de toekomst en back in jullie atmosfeer.
Dat is het ook.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 00:59 schreef Gajus het volgende:
[..]
Jullie atmosfeer? Altijd gedacht dat het onze atmosfeer was!![]()
Trouwens... jullie vallen over een line die not is mine.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 00:59 schreef Gajus het volgende:
[..]
Jullie atmosfeer? Altijd gedacht dat het onze atmosfeer was!![]()
Ben ik hier eindelijk weer en dan wil je me wegsturen?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:04 schreef k_man het volgende:
Zeg, zitten jullie hier allemaal hier te keuvelen in plaats van een verantwoord cultureel evenement te bezoeken...?
Hup, de deur uit! Cultuur snuiven!
Je hebt me gerustgesteld.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:01 schreef ALTER-EGO het volgende:
... nu is het weer de onze.
Zuivere cultuur snuiven ... dat wil best lukken met AE.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:04 schreef k_man het volgende:
... Cultuur snuiven!
Ook geen idee overigens hoe dit verder na te zoeken.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:17 schreef k_man het volgende:
Ja, ik dacht aan iets Frans, jaren dertig van de vorige eeuw. Maar zelfs dat is puur gokken.
Ik zal mijn best doen om niet meer zolang weg te blijven.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:21 schreef Gajus het volgende:
[..]
Jawel ... maar ik heb je toch gemist ...... maar het gaat alweer beter ...
![]()
Ik heb net de biografie van deze Brit gelezen. In 1930 (datering van dit schilderij) frequenteerde hij de volkswijken van Marseille en Toulon. Jouw gok lijkt mij derhalve heel juist.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:17 schreef k_man het volgende:
Ja, ik dacht aan iets Frans, jaren dertig van de vorige eeuw. Maar zelfs dat is puur gokken.
Dat is helemaal goeoeoed !quote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:43 schreef k_man het volgende:
Edward Burra nooit van gehoord- the Snack Bar
Het gaat je helemaal niet slecht af he.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:43 schreef k_man het volgende:
Edward Burra nooit van gehoord- the Snack Bar
bron: http://www.nelepets.com/art/pictures/Surrealism/a-contents46.html
Als het niet al te oud is sla ik me er wel doorheen.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:56 schreef ALTER-EGO het volgende:
[..]
Het gaat je helemaal niet slecht af he.
Heel goed AE-tje ... slaap lekker ondanks de tropische omstandighedenquote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:58 schreef ALTER-EGO het volgende:
Mijn nachtrust roept me... en tegenwoordig probeer lijk ik daar iets meer naar te luisteren.
Bij het zien van dit werk raken de gemoederen van de ochtendploeg danig in de war, vrees ik.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 02:01 schreef k_man het volgende:
Ik ga ook naar bed...
Zeg Gajus, was je ff vergeten dat ik wel vanquote:Op vrijdag 24 juni 2005 02:09 schreef Gajus het volgende:
[..]
Bij het zien van dit werk raken de gemoederen van de ochtendploeg danig in de war, vrees ik.![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |